JackAvery schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:02:
[...]
Nintendo claimt dat maar ik weet niet of dit voldoende is om het produceren van een paar miljoen extra consoles per jaar te verantwoorden. Mijn indruk is niet dat er grote tekorten waren in de Europese of Japanse markt. Verder is vraag elastisch. Iemand die een Switch wou in 2022 wilt er niet noodzakelijk nog steeds één.
Alle publiek beschikbare data suggereert dat de vraag niet plots sterk aan het stijgen is. De eerste helft van het huidige fiscale jaar doet het net iets slechter dan het FY2019-2020. Eerste indicaties van Q3 suggereren eenzelfde trend.
Kort gesteld blijf ik er dus bij dat - indien de informatie van Bloomberg klopt - Nintendo hier te optimistisch projecteert tenzij ze van plan zijn om significante wijzigingen te doen aan hun prijs/waarde propositie.
FYI, de data van Nintendo zelf:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou het ook knap vinden als het klopt, 21 miljoen is veel, zeker voor een console die zo oud is als de Switch. Ik ben het met je eens, ik zie het ze ook niet doen zonder een wijziging in de prijs/waarde propositie.
Er waren misschien geen grote tekorten in Europa/Japan, ik heb geen idee hoe het in andere regio's was (USA is +-1/3e van de totale Switch-markt), maar als ze 10% niet kunnen leveren wereldwijd, scheelt dat gewoon 2 miljoen Switch-consoles.
Al vraag ik me ook wel af hoe betrouwbaar Bloomberg in dit geval is, die hebben het ook continu over een Swtich 2/Pro gehad die volgens hun laatste berichten er toch niet gaat komen.
[...]
Los van het feit dat ik ook denk dat Nintendo nog wel enkele jaren games maakt die op de huidige Switch modellen functioneren: het bestaan van DLC is geen enkele indicatie van toekomstplannen.
Ik denk dat het wel een (extra) indicatie is dat er komende periode niets bijzonders verwacht hoeft te worden. Met DLC tot het eind van het jaar geeft Nintendo echt aan tot einde van het jaar nog wel vol op ondersteuning van de huidige Switch in te zetten.
Ik zie het bestaan van DLC niet als belangrijkste indicatie, de belangrijkste indicatie is wel dat TotK gewoon op de Switch uitkomt, Zelda is een van de weinige titels die een console launch zou kunnen dragen, dat Nintendo dat niet doet is voor mij wel de belangrijkste indicatie dat er voorlopig geen opvolger komt.
[...]
Ik ga er van uit dat we volgende maand een Direct krijgen, maar wie weet. Het is trouwens best apart dat de marketing campagne voor Zelda nog steeds bijna onbestaande is, maar het is wel zo dat Nintendo die marketing cyclussen kort houdt.
Mijn gevoel is dat de marketingcyclussen van Nintendo ongeveer van first party IP naar first party IP gaan, waarbij ik first party heel ruim reken. Met de release van de nieuwe Fire Emblem vandaag, verwacht ik ook dat de focus van marketing nu naar TotK zal verschuiven, startende vanaf de volgende Direct (februari/maart als Nintendo zich houdt aan het ritme van de afgelopen jaren).