Ik zat toevallig gisteren op de fiets ook na te denken over hoe ik minder afhankelijk kan worden van de US, en meer afhankelijk van Chinese en andere Aziatische bedrijven. Zijn er betrouwbare ETF's die zich puur richten op China/Azië?finsdefis schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:19:
[...]
Volgens veel indicatoren is China al sinds enkele jaren de grootste economie. Of dat daadwerkelijk de sterkste is weet ik niet. Maar het is voor mij duidelijk dat de VS op zijn retour is als wereldmacht in de komende decennia. Dat gaat niet lineair maar met horten en stoten, zoals zo vaak door de geschiedenis heen. Zie ook het doorgeven van het stokje van het VK naar de VS aan het begin van de vorige eeuw.
Ik vraag me af hoe ik deze overtuiging mee kan nemen in mijn streven naar FO. Ook al geloof je niet dat de VS absoluut in verval is, dan is dat relatief t.o.v. de rest van de wereld wel zo. Op dit moment is weegt de VS erg zwaar in een standaard VWRL o.i.d. (uiteraard hebben de VS bedrijven ook belangen buiten de VS). Investeren in veel Aziatische landen is toch lastig en brengt veel mitsen en maren met zich mee.
En wat betreft BTC. Ik zie eigenlijk hierbij de afgelopen jaren nog maar zelden anticyclische bewegingen. Ik ben geen expert, maar als je zo in BTC gelooft is het toch gek om de waarde alsnog in euro of dollar te uiten? En dan daalde de waarde ook nog eens aan het begin van de coronacrisis. Nog los van het feit dat er een enorme versnippering is op de cryptomarkt en er tal van praktischer inzetbare altcoins zijn, v.z.i.w.
En geldt goud nog wel als hedge? Iemand daar goed leesvoer over? Volgens mij daalde goud ook aan het begin van de coronacrisis in waarde.
Is het niet zo dat als de daadwerkelijke balans in het voordeel van in Azie gevestigde bedrijven gaat overslaan de grote wereldbekende ETF's automatisch meer in in Azie gevestigde bedrijven gaan investeren.Blik1984 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:24:
[...]
Ik zat toevallig gisteren op de fiets ook na te denken over hoe ik minder afhankelijk kan worden van de US, en meer afhankelijk van Chinese en andere Aziatische bedrijven. Zijn er betrouwbare ETF's die zich puur richten op China/Azië?
Het is niet zo dat in de USA gevestigde bedrijven niets verdienen in de rest van de wereld. Er is een verschil tussen ergens gevestigd zijn en ergens geld verdienen. De weging is in de grootste bedrijven, die toevallig (?) veelal in de VS en Europa zitten. Het gaat allereerst om stabiliteit, en toegang tot de wereld. En dat kan vanuit Amerika natuurlijk prima.
In china is alles hoe je het wend of keert toch ten faveure van de communistische partij. Er is een hoop glitter waar weinig achter zit. Ze doen het op veel gebieden natuurlijk voortvarend, of het ook de juiste weg is moet blijken.
Het is natuurlijk wel zo dat de USA al jaren op zoveel fronten faalt dat het zo langzamerhand aan stabiliteit en kracht gaat inboeten. Maar dat kan ook zomaar weer herstellen. Als ze wel de juiste keuzes gaan maken op he gebied van duurzaamheid, bevolking etc. En de eerste stap kan zomaar in november al gezet worden.
Ik zou de USA nog even niet afschrijven.
Helemaal mee eens. De economie VS is voor een groot deel toch gebaseerd op oudere en verouderde bedrijvigheid en wordt op veel punten al jarenlang door andere landen voorbijgestreefd. (Dat heeft overigens weinig met Corona te maken en ook maar deels met de federale politiek/Trump.) Maar vanwege de gigantisch grote omvang zijn ze zeker nog een/de belangrijk(st)e economie. Vanwege die omvang is het begrijpelijk dat de VS zwaar oververtegenwoordigd is in de indexen, maar vanwege toekomstperspectief zou ik liever ook niet te veel in Amerikaanse beurzen willen zitten. Wat economisch belang betref zie ik China maar vooral ook India als landen met veel groei. Maar hoe je dit praktisch zou kunnen omzetten naar een goede beleggingsstrategie is dan weer de vraag...finsdefis schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:19:
[...]
Volgens veel indicatoren is China al sinds enkele jaren de grootste economie. Of dat daadwerkelijk de sterkste is weet ik niet. Maar het is voor mij duidelijk dat de VS op zijn retour is als wereldmacht in de komende decennia. Dat gaat niet lineair maar met horten en stoten, zoals zo vaak door de geschiedenis heen. Zie ook het doorgeven van het stokje van het VK naar de VS aan het begin van de vorige eeuw.
Ik vraag me af hoe ik deze overtuiging mee kan nemen in mijn streven naar FO. Ook al geloof je niet dat de VS absoluut in verval is, dan is dat relatief t.o.v. de rest van de wereld wel zo. Op dit moment is weegt de VS erg zwaar in een standaard VWRL o.i.d. (uiteraard hebben de VS bedrijven ook belangen buiten de VS). Investeren in veel Aziatische landen is toch lastig en brengt veel mitsen en maren met zich mee.
Vergeet niet dat de VS vooral een federatie van losse staten is. En dat de verschillen tussen de diverse staten soms groter is dan tussen de diverse landen binnen de EU. Ook binnen de twee grote partijen, trouwens. Een groot deel van de kiesmannen komt niet uit de vooruitstrevende kuststaten, maar uit het behoudende binnenland. Vanuit de federatie zul je daarom weinig veranderingen kunnen verwachten.CornermanNL schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:34:
[...]
Het is natuurlijk wel zo dat de USA al jaren op zoveel fronten faalt dat het zo langzamerhand aan stabiliteit en kracht gaat inboeten. Maar dat kan ook zomaar weer herstellen. Als ze wel de juiste keuzes gaan maken op he gebied van duurzaamheid, bevolking etc. En de eerste stap kan zomaar in november al gezet worden.
Afschrijven doe ik zeker niet, maar ik ben wel geïnteresseerd in een snellere groei van mijn portfolio, en ik zie daarin meer kansen via China als via US.CornermanNL schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:34:
[...]
Is het niet zo dat als de daadwerkelijke balans in het voordeel van in Azie gevestigde bedrijven gaat overslaan de grote wereldbekende ETF's automatisch meer in in Azie gevestigde bedrijven gaan investeren.
Het is niet zo dat in de USA gevestigde bedrijven niets verdienen in de rest van de wereld. Er is een verschil tussen ergens gevestigd zijn en ergens geld verdienen. De weging is in de grootste bedrijven, die toevallig (?) veelal in de VS en Europa zitten. Het gaat allereerst om stabiliteit, en toegang tot de wereld. En dat kan vanuit Amerika natuurlijk prima.
In china is alles hoe je het wend of keert toch ten faveure van de communistische partij. Er is een hoop glitter waar weinig achter zit. Ze doen het op veel gebieden natuurlijk voortvarend, of het ook de juiste weg is moet blijken.
Ik zou de USA nog even niet afschrijven.
Kan het sowieso niet afschrijven, want mijn huidige inleg in Meesman gaat dus al voor een groot gedeelte naar de Amerikaanse bedrijven toe
Verwijderd
Of iets een goede hedge is weet je altijd pas achteraf. Elke crisis is anders dus je weet nooit hoe bepaalde assets het doen tijdens een volgende crisis.finsdefis schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:19:
En geldt goud nog wel als hedge? Iemand daar goed leesvoer over? Volgens mij daalde goud ook aan het begin van de coronacrisis in waarde. Maar goed, als je echt een prepper of doemdenker bent dan heb je altijd nog meer aan fysiek goud dan aan een cryptowallet die met een flinke EMP- of cyberaanval uitgeschakeld kan worden
Vooralsnog doet goud het goed deze crisis. Ik denk met name dat aandelenkoersen momenteel niet echt weerspiegelen hoe de reële economie ervoor staat (kleine bedrijven, werkgelegenheid), waardoor het effect van goud als hedge minder goed uit de verf komt.
Beleggen is een onderwerp voor een ander topic. Graag de discusie daarnaar verplaatsen.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Ik heb niet voor niets een modbreak geplaatst.
[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 31-07-2020 16:18 ]
Ik heb niet voor niets een modbreak geplaatst
[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 31-07-2020 16:18 ]
Correct me if I'm wrong maar dat is toch uberhaupt geen visie? Een normaal mens kan zijn geld maar 1x uitgeven. Ergo, dat geld wordt op enig moment toch wel uitgegeven. Inflatie en bijdrukken van geld maakt je alleen maar meer slaaf van het systeem en in het licht van dit topic moeilijker financieel onafhankelijk.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:09:
[...]
Dat is dus precies de reden waarom de (te) lage inflatie omhoog zou moeten. Om dat oppotten te verminderen en de uitgaven te stimuleren. Daarom is het helemaal niet zo gek dat er nu zo veel geld wordt bijgedrukt.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Voor de samenleving als geheel is een streven naar FO dan ook niet aanbevelenswaardig. Als maatschappij geldt: geld moet rollen. Als iedereen 'alles' oppot, dan is er niemand meer die de producten en diensten afneemt en valt de economie stil. Als samenleving moet je daarom deflatie (en vooral het besef van deflatie) zien te voorkomen.
Op individueel niveau is voor FO-ers deflatie of lage inflatie natuurlijk wel gunstig, zolang je rendement niet meer daalt dan de inflatie daalt.
Op individueel niveau is voor FO-ers deflatie of lage inflatie natuurlijk wel gunstig, zolang je rendement niet meer daalt dan de inflatie daalt.
Mwah. Wanneer iedereen FO zou nastreven dan wordt er minder geld uitgegeven aan onzin-spullen. Daar kan een economie wel op draaien. Het zou vooral veel duurzamer zijn. En daarmee de verborgen kosten van vervuiling verminderen. Door overconsumptie zullen wij (en anders wel onze kinderen) die kosten nog moeten gaan betalen.
Volgens mij ligt de essentie van het probleem in het feit dat we teveel werken.
Als je aan het werk bent geef je geen geld uit.
We moeten durven de keuze maken voor een verdubbeling van het weekend met behoud van koopkracht.
Dat betekent dat de overheid het inkomen moet aanvullen vanuit belastingen op klimaatonvriendelijke toestanden en op (kapitaal)winsten.
We moeten durven de keuze maken voor een verdubbeling van het weekend met behoud van koopkracht.
Dat betekent dat de overheid het inkomen moet aanvullen vanuit belastingen op klimaatonvriendelijke toestanden en op (kapitaal)winsten.
.
[ Voor 99% gewijzigd door R.van.M op 01-08-2020 08:46 ]
En dus geld bijdrukken....Wozmro schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 21:16:
Volgens mij ligt de essentie van het probleem in het feit dat we teveel werken.
Ik gun iedereen een FO vanaf 45 of zo, maar dat kan de maatschappij niet dragen.
Om het even cru te stellen... wie gaat jouw pamper vervangen in het Bejaardentehuis als iedereen thuis FO zit.
Te veel mensen FO, en de inflatie stijgt doordat je hogere salarissen moet betalen om mensen te motiveren om toch maar te werken, en dat leidt er dan toe dat mensen die dachten FO te zijn het zich ineens niet meer kunnen permitteren.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Volgens mij is minder dan 0,1% van de mensen bezig met FO waarvan een groot deel het nooit zal halen. Ik denk dat het wel mee zal vallen met de impact van de FO groepTommie12 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:33:
[...]
En dus geld bijdrukken....
Ik gun iedereen een FO vanaf 45 of zo, maar dat kan de maatschappij niet dragen.
Om het even cru te stellen... wie gaat jouw pamper vervangen in het Bejaardentehuis als iedereen thuis FO zit.
Te veel mensen FO, en de inflatie stijgt doordat je hogere salarissen moet betalen om mensen te motiveren om toch maar te werken, en dat leidt er dan toe dat mensen die dachten FO te zijn het zich ineens niet meer kunnen permitteren.
Wel ja, de inflatie moet toch omhoog om die schulden in de hand te houden?Tommie12 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:33:
[...]
Het zou voor FO een goede zaak zijn als de passieve inkomsten gewoon toegevoegd worden bij de inkomsten uit arbeid en ook als dusdanig samen belast worden.
Eventueel in combinatie met een wat hogere Belastingsvrije som.
Dat zou veel duurzamer zijn dan de huidige loterij van aparte systemen.
En uiteindelijk moeten er toch voldoende belastingen betaald worden om de samenleving draaiende te houden.
De meeste mensen streven dan ook niet naar FO, maar zijn vooral bezig met Keeping up with the JonesesR.van.M schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:28:
[...]
Volgens mij is minder dan 0,1% van de mensen bezig met FO waarvan een groot deel het nooit zal halen. Ik denk dat het wel mee zal vallen met de impact van de FO groep
Voor mij betekent het (momenteel!) vooral dat je niet gelijk in de stress schiet als je ineens een onverwachte rekening krijgt of je een maand krom moet gaan liggen als de auto ineens kapot gaat. Dit is iets wat ik in mijn omgeving toch wel vaker zie gebeuren. Ik ga m'n doelen over de jaren heen wel bijstellen, maar helemaal FIRE ga ik denk ik niet redden, zolang ik de luxe heb en kan houden dat ik rustig enveloppen kan openen en me geen zorgen hoef te gaan maken op eventuele toekomstige pensioenkortingen ben ik al dik tevreden.tomtom901 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:32:
[...]
De meeste mensen streven dan ook niet naar FO, maar zijn vooral bezig met Keeping up with the Joneses
'bijblijven' met de buurt interesseert me een stuk minder wat dat betreft
[ Voor 4% gewijzigd door Lanfear89 op 01-08-2020 15:18 ]
Ja en nee. Een stuk daarvan is ook gewoon je sociaal leven.tomtom901 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:32:
[...]
De meeste mensen streven dan ook niet naar FO, maar zijn vooral bezig met Keeping up with the Joneses
Ik denk dat niet veel mensen er voor kiezen om in de Bijlmer te gaan wonen.... Je wil altijd wat gelijkgezinden in de omgeving. Mensen waar je gesprek mee kan hebben. Niemand woont graag naast een floddergezin. (Anders raad ik het Funda topic aan)
Onrechtstreeks leven we gewoon in een klassemaatschappij. Bij sommigen uit zich dat in de auto, kledij, maar zeker speelt de buurt en woning een rol in je welbevinden.
En dan is het belangrijk om je daar niet te ver in te laten mee slepen. Maar we blijven sociale wezens.
Of er komt (eindelijk) een correctie in salarissen: minder voor bullshitbanen en meer voor pampervervangers.Tommie12 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:33:
[...]
Mooi systeem, iedereen FO. Eigenlijk hetzelfde als iedereen een basisinkomen.
Een basisinkomen is niet hetzelfde als FO , in de zin dat een basisinkomen een voorziening is die een woning, verzekeringen voor ziektekosten en voedsel dekt. Voor al het overige moet je zelf zorgen. Als je binnen jou wensen en levensstijl uitkomt met het basisinkomen is dat heel mooi natuurlijk.underrated schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:27:
[...]
Of er komt (eindelijk) een correctie in salarissen: minder voor bullshitbanen en meer voor pampervervangers.
Mooi systeem, iedereen FO. Eigenlijk hetzelfde als iedereen een basisinkomen.
Maar je hebt altijd wat nodig voor de extra's. En die willen we allemaal toch wel denk ik.
Ik heb minder erfgenamen dan jij zou denken.. de meesten zijn op jonge leeftijd al overleden. sta er praktisch alleen voor op 1 de kant van mijn vrouw na.Zr40 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:03:
[...]
Je hebt meer erfgenamen dan je zou denken. Mogelijke erfgenamen zijn:
1. Partner, kinderen
2. Ouders, broers, zusters
3. Grootouders
4. Overgrootouders
5. Afstammelingen van bovenstaande tot en met de zesde graad (behalve van de partner en ouders)
maar die gaan we vakkundig buiten de erfenis houden. alles gaat of op en wat er over is naar goede doelen
A wise man's life is based around fuck you
Ik bedoel natuurlijk mogelijke erfgenamen indien je geen vrouw of kinderen zou hebben. Die heb je wel, dus die andere categorieën doen niet mee. 
Ik zou niet eens weten wie bij mij de afstammelingen zouden zijn van mijn overgrootouders... behalve dat in ieder geval één van de vier paar overgrootouders er veel hebben
Ik zou niet eens weten wie bij mij de afstammelingen zouden zijn van mijn overgrootouders... behalve dat in ieder geval één van de vier paar overgrootouders er veel hebben
[ Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 01-08-2020 20:29 ]
Overgrootouders? Hoeveel niveaus is dat? Ach, ik heb aan mijn kant van de familie al 36 ooms en tantes en honderden neefjes en nichtjes. Ga er alleen niet vanuit dat die graad uberhaubt in beeld zou komen (keuze is reuze).Zr40 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:26:
behalve dat in ieder geval één van de vier paar overgrootouders er veel hebben
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
3 niveaus, je hebt er dus 8 (vier paar).
En inderdaad, het werkt van boven naar beneden. Alleen 'afstammelingen' zijn geen categorie op zich, die treden op bij plaatsvervanging.
Geen partner, kinderen, of afstammelingen? Dan pas komen ouders, broers, zusters, en bij plaatsvervanging afstammelingen daarvan in beeld. Heb je die ook niet? Dan de grootouders of afstammelingen, en daarna pas de overgrootouders of afstammelingen.
Het kan haast niet voorkomen dat er helemaal niemand wettelijk erfgenaam zou zijn.
En inderdaad, het werkt van boven naar beneden. Alleen 'afstammelingen' zijn geen categorie op zich, die treden op bij plaatsvervanging.
Geen partner, kinderen, of afstammelingen? Dan pas komen ouders, broers, zusters, en bij plaatsvervanging afstammelingen daarvan in beeld. Heb je die ook niet? Dan de grootouders of afstammelingen, en daarna pas de overgrootouders of afstammelingen.
Het kan haast niet voorkomen dat er helemaal niemand wettelijk erfgenaam zou zijn.
Het NL wettelijk erfrecht is regelend en geldt als je zelf niets regelt. Als je geen kinderen hebt kan je het wettelijk erfrecht testamentair pareren en dus zelf bepalen wie erft (los van gemeenschap van goederen met partner, dan erft deze eerst). Als er kinderen zijn kunnen ze altijd (tenzij onwaardig) een legitiem deel opeisen, maar ook dan heb je nog grotendeels zelf beschikkingsrecht. Dat geldt natuurlijk ook voor familie waarbij je zelf eventueel in beeld zou komen conform het wettelijke erfrecht.Zr40 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:22:
3 niveaus, je hebt er dus 8 (vier paar).
Een mogelijke toekomstige erfenis is natuurlijk onzeker en het voelt vreemd om erop te rekenen, maar kan wel een factor zijn bij FO.
Natuurlijk kijk je wel in wat voor 'soort' buurt en woning staat. Maar er zijn een hoop gradaties tussen 'goede' en 'slechte' buurten. Ik heb sowieso weinig behoefte aan veel contact met de buren, dus dat is voor mij niet echt een leidraad. Ik ben niet van plan om een twee keer zo duur huis te kopen om tussen 'ons soort mensen' te kunnen wonen, in plaats van in een normale fatsoenlijke wijk. Maar blijkbaar is dat wel 'de norm'.Tommie12 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:20:
[...]
Ja en nee. Een stuk daarvan is ook gewoon je sociaal leven.
Ik denk dat niet veel mensen er voor kiezen om in de Bijlmer te gaan wonen.... Je wil altijd wat gelijkgezinden in de omgeving. Mensen waar je gesprek mee kan hebben. Niemand woont graag naast een floddergezin. (Anders raad ik het Funda topic aan).
Leuk dat je een update geeft. Begrijp ik uit je bericht dat je nog met een andere lening bezig bent via dezelfde constructie? Keep us posted!rube schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:47:
[...]
Even een update, bij een van de leningen waar ik mee bezig was kwam zeer plotseling en kort voor het geplande passeren bij de notaris, het verzoek om ook een 2de hypotheek inschrijving te mogen doen.
Hoewel mijn zekerheden in principe hetzelfde zouden blijven, stond de gang van zaken mij niet aan. Ik heb dan ook aangegeven dat ik in principe geen 2de hypotheek toesta, maar dat ik bij volledige openheid van zaken dit zou willen overwegen. Deze openheid is er niet gekomen en dus gaat het niet door.
Overigens heeft dit wellicht vervelende consequenties voor de andere partij (geldlener), die raakt wellicht hun borgsom kwijt, maar ja...
Qua acceptatie en aanbod van sabbaticals valt het inderdaad mee, zoals @JURIST ook zei.CornermanNL schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:36:
[...]
Alhoewel pauzes nemen en het doen als je veel jonger bent een goede optie is, is het in carrière opzicht nog niet erg geaccepteerd. Het komt langzaamaan meer in zwang , je kan sparen voor sabbaticals, extra dagen kopen en in een pot stoppen en dan moet je op een gegeven moment een lange tijd weg.
Maar bij veel bedrijven moet je dan eigenlijk ontslag nemen. Daar is niets in die richting mogelijk.
En lange breaks op je CV is niet heel handig in de praktijk. Zo heeft alles zijn eigen voor en nadelen en dat maakt de afweging soms lastig om te maken. Doe ik iets nu of wacht ik ?
Bij de werkgevers die ik tot nu toe heb (gehad), ondersteunen ze het. En ondersteunen ze het niet terwijl je ze wel goed vinden, staan ze te springen om je weer aan te nemen als je weer terug bent en wilt (zie ik bij andere vrienden).
Mijn ene werkgever bood het aan zodra je 5+ in dienst bent geweest, met de verwachting (maar niet eis volgens mij) dat je daarna terug kwam.
Dus daar gebruik van gemaakt en een half jaar op reis geweest. Grote stap maar een van de beste beslissingen die ik en m'n partner gemaakt hebben. Zo goed zelfs dat we hebben afgesproken om om de 4/5 jaar een half jaar te gaan reizen. Ja, dit kost uitstel van de permanente FO-leeftijd, maar ik neem alvast voorschotten op die tijd nu ik nog door de jungle kan hiken en vulkanen kan beklimmen. Dat zie ik me met 55 jaar toch wat minder doen.
Ik heb dat ook mee laten nemen in een financieel inzicht; hoe ziet de opbouw van het vermogen er uit onder de aanname dat we om de 5 jaar een half jaar weg gaan. Bij een budget van 22k/sabbatical lijkt dat nog prima goed te komen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/vsdxeUP0I3N212i4mvkSkwd5.png?f=user_large)
(Dipjes zijn de sabbaticals. Lijn = met koophuis, geel = zonder koophuis).
Bij de huidige werkgever bieden ze sabbaticals van 1-6 maanden zelfs aan vanaf 1 jaar in dienst, met tot 40% van loon voor max 3 maanden. Moet je erna wel minimaal een half jaar in dienst blijven. Hier ga ik zeker nog gebruik van maken.
Ten slotte; naar mijn mening heeft een sabbatical geen negatieve impact op je CV of de perceptie van je CV. Sterker nog, het biedt zelfs handvatten voor positieve gesprekken erover. Of ze hebben het zelf ook gedaan, of ze zijn geïnspireerd en willen het graag ook.
Degenen die negatief naar sabbaticals kijken zijn naar mijn mening juist jaloers dat ze nooit de knop (hebben) durven omdraaien, onder het mom van bijvoorbeeld 'te duur' / 'heb een huis' / 'heb kinderen'. Voor de meeste hiervan zijn oplossingen; ik heb zat Nederlandse ouders gezien met jonge kinderen (<4) voor in het mandje op de fiets door Laos, waar je ook nog eens overnachtingsplekken kan vinden voor $5/nacht. Huis hebben we kunnen (onder)verhuren, dus die kosten daarvan waren ook gedekt (anders was het hele avontuur een derde duurder).
Dit was inderdaad zo bij mijn vriendin. Ze wouden geen akkoord geven op een half jaar sabitical. Ze heeft toen ontslag genomen en naar haar sabitical kon ze er direct weer aan de slag.AceAceAce schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:03:
[...]
Qua acceptatie en aanbod van sabbaticals valt het inderdaad mee, zoals @JURIST ook zei.
Bij de werkgevers die ik tot nu toe heb (gehad), ondersteunen ze het. En ondersteunen ze het niet terwijl je ze wel goed vinden, staan ze te springen om je weer aan te nemen als je weer terug bent en wilt (zie ik bij andere vrienden).
Bij een kennis ging dit nog gekker.R.van.M schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:17:
[...]
Dit was inderdaad zo bij mijn vriendin. Ze wouden geen akkoord geven op een half jaar sabitical. Ze heeft toen ontslag genomen en naar haar sabitical kon ze er direct weer aan de slag.
Die vroeg toestemming voor een half jaar weg.
Nee, dat kon echt niet, geen sprake van...
"dan dien ik hierbij mij ontslag in"
Die hadden zie niet zien aankomen. Gesprekken gehad:
- onbetaald verlof half jaar
- opleidingsplan opgesteld
- opslag
Bij mij ging het in 2005 redelijk soepeltjes. Mijn manager verteld wat ik ging doen. Die vond het geweldig. Ik gaf hem twee keuzes:
1: Ik ben exact 6 maanden weg en de maandag erna sta ik weer op de stoep (onbetaald verlof)
2: Ik neem ontslag en kijk wel wanneer ik terug ben (ontslag)
Mijn manager ging voor optie 1 en huurde iemand in voor 6 maanden tot ik weer terug was. Nog best lang met veel plezier gewerkt en de manager en ik zijn nog steeds in touch.
1: Ik ben exact 6 maanden weg en de maandag erna sta ik weer op de stoep (onbetaald verlof)
2: Ik neem ontslag en kijk wel wanneer ik terug ben (ontslag)
Mijn manager ging voor optie 1 en huurde iemand in voor 6 maanden tot ik weer terug was. Nog best lang met veel plezier gewerkt en de manager en ik zijn nog steeds in touch.
Dat is inderdaad iets wat je prima kunt doen als de kinderen nog niet de basisschoolleeftijd hebben bereikt. Tegelijk zullen veel mensen in die situatie ook nog niet een zodanig vermogen hebben opgebouwd (en/of carrière hebben gemaakt) dat ze zomaar even 22k aan een wereldreis kunnen/willen besteden. Sterker nog, ik zie en zag in mijn omgeving vooral veel mensen die op dat moment blij waren dat ze na een hoop tijdelijke baantjes, en jarenlang ad hoc klussen, eindelijk een baan met enig perspectief hadden. Dat zul je dan niet zo snel weer opgeven of op het spel zetten door er een halfjaar uit te gaan.AceAceAce schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:03:
[...]
Degenen die negatief naar sabbaticals kijken zijn naar mijn mening juist jaloers dat ze nooit de knop (hebben) durven omdraaien, onder het mom van bijvoorbeeld 'te duur' / 'heb een huis' / 'heb kinderen'. Voor de meeste hiervan zijn oplossingen; ik heb zat Nederlandse ouders gezien met jonge kinderen (<4) voor in het mandje op de fiets door Laos, waar je ook nog eens overnachtingsplekken kan vinden voor $5/nacht.
Die jaloezie zal dus niet zozeer zitten in spijt dat je het zelf niet hebt gedaan, maar eerder in jaloezie dat jij blijkbaar op die leeftijd of in die levensfase al de mogelijkheid had om die beslissing te nemen.
Voor een hoop mensen met kinderen zal die fase niet zozeer zijn op het moment dat de kinderen nog niet naar school hoeven, maar pas op het moment dat de kinderen al van school af zijn. (Wat ik trouwens ook een prima moment vind. In sommige opzichten misschien zelfs wel beter.)
Wij overwegen om een lange reis/tijdje op verschillende plekken in het buitenland wonen voor totaal max. een jaar, met twee tieners te gaan doen...aan een kant een stuk lastiger dan met kinderen <4, aan de andere kant ook heel leerzaam denk ik. Maar als we dat gaan doen zal het waarschijnlijk over 2 jaar zijn (o.a. ivm school, covid).
Houd er rekening mee dat je kinderen niet zomaar een tijd van school weg mogen blijven. Als je dus langer dan de schoolvakanties weg wilt, dan zul je een oplossing moeten bedenken, bijvoorbeeld in de vorm van thuisonderwijs. Dat maakt een reis een stuk minder ontspannen. Wellicht dat bv een jaar in een buitenland wonen en werken dan meer voor de hand ligt dan een grote reis.
uitschrijven uit de gemeente en aanmelden bij de wereldschool.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 07:35:
Houd er rekening mee dat je kinderen niet zomaar een tijd van school weg mogen blijven. Als je dus langer dan de schoolvakanties weg wilt, dan zul je een oplossing moeten bedenken, bijvoorbeeld in de vorm van thuisonderwijs. Dat maakt een reis een stuk minder ontspannen. Wellicht dat bv een jaar in een buitenland wonen en werken dan meer voor de hand ligt dan een grote reis.
Vrienden van mij hebben dit afgelopen herfst gedaan, met de camper weg en de 2 oudste thuis les gegeven. (het helpt wel om goede contacten te houden met de school zodat ze er weer terug kunnen).
Ja dan hebben ze elke dag een paar uur huiswerk, maar met uitzicht op een mooi meer ergens in het midden van Europa is dat toch anders.
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Ik kwam een paar maanden terug in Vietnam een dergelijk gezin tegen. De ouders waren bij het ontbijt druk met de kinderen en hun huiswerk. De ouders gingen daarna even naar de hotelkamer. Heb toen even met ce kinderen gekletst. Dat heeft mij wel in laten zien dat ik mijn kinderen zoiets nooit aan ga doen. Zij beleven het zo anders als volwassenen allemaal. Zij missen thuis, school en hun vriendjes. Doodongelukkig.
Kinderen zullen niet van het uitzicht op een meer genieten zoals de ouders dat wel kunnen,
Kinderen zullen niet van het uitzicht op een meer genieten zoals de ouders dat wel kunnen,
Je kan je ook uit laten schrijven - onder bepaalde voorwaarden - zodat de kinderen niet meer (in Nederland) leerplichtig zijn. Dan hoef je niet perse "thuis"onderwijs te geven. Je kan er dan zelf voor kiezen om het nog wel te doen (b.v. via de wereldschool), helemaal niet, of een paar vakken.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 07:35:
Als je je dus echt uitschrijft (en voldoet aan de voorwaarden) vallen de kinderen niet meer onder de leerplichtwet.CaLeX schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:33:
[...]
uitschrijven uit de gemeente en aanmelden bij de wereldschool.
Call me chicken, maar dat zou ik dus ook nooit doen.PLAE schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:46:
Ik kwam een paar maanden terug in Vietnam een dergelijk gezin tegen. De ouders waren bij het ontbijt druk met de kinderen en hun huiswerk. De ouders gingen daarna even naar de hotelkamer. Heb toen even met ce kinderen gekletst. Dat heeft mij wel in laten zien dat ik mijn kinderen zoiets nooit aan ga doen. Zij beleven het zo anders als volwassenen allemaal. Zij missen thuis, school en hun vriendjes. Doodongelukkig.
Ik stel het geluk en de toekomst van mijn kinderen nogal hoog op de priolijst. Misschien had ik ooit de kans om in het buitenland te gaan werken, maar heb het net onwille van de kinderen nooit echt overwogen, of me in de kijker gewerkt. En dan is school normaal wel goed geregeld.
Zelfs nu mijn laatste kind nog in huis is zal ik niet makkelijk tijdens examens of zo weg gaan, gewoon om ze te steunen en voor eten te zorgen als ze thuis is.
Ik denk dat dit erg verschilt van mens tot mens en niet perse van volwassenen tot kinderen. We hebben ook diverse posters hier op het forum die je geen plezier zou doen met reizen. Uiteraard is het ook afhankelijk van de leeftijd van de kinderen en hoe je het e.e.a. doet. Het moet passen/aansluiten bij iedereen zodat het voor iedereen leuk is.PLAE schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:46:
En je kinderen opzadelen met een achterstand van 2 jaar.rube schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:55:
[...]
Je kan je ook uit laten schrijven - onder bepaalde voorwaarden - zodat de kinderen niet meer (in Nederland) leerplichtig zijn. Dan hoef je niet perse "thuis"onderwijs te geven. Je kan er dan zelf voor kiezen om het nog wel te doen (b.v. via de wereldschool), helemaal niet, of een paar vakken.
Komen ze daarna als 14 jarige in een klas te zitten met allemaal 12 jarigen.
Je maakt ze op die manier echt sociaal gehandicapt.
Zie een hoop aannames.Tommie12 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:00:
[...]
En je kinderen opzadelen met een achterstand van 2 jaar.
Een kind hoeft echt niet slechter te worden van een jaartje (of2) buitenland (vaste plek of rondreizen), hier zal je echter wel aandacht aan moeten besteden.
Naar het buitenland gaan, de kinderen in een sociaal isolement zetten en zelf de hele dag in de zon liggen zal inderdaad weinig goed doen
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Ik noem je geen "chicken". Dat moet iedereen voor zich zelf bepalen. Ik kan zeggen uit mijn ervaring het waarschijnlijk een van de beste dingen is die ik ooit heb gedaan voor mijn zelf ontwikkeling. Voor andere mensen zal dat niet gelden.Tommie12 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:56:
[...]
Call me chicken, maar dat zou ik dus ook nooit doen.
Ik stel het geluk en de toekomst van mijn kinderen nogal hoog op de priolijst. Misschien had ik ooit de kans om in het buitenland te gaan werken, maar heb het net onwille van de kinderen nooit echt overwogen, of me in de kijker gewerkt. En dan is school normaal wel goed geregeld.
Eh, maar dat staat toch ook los van wat hier besproken word?Zelfs nu mijn laatste kind nog in huis is zal ik niet makkelijk tijdens examens of zo weg gaan, gewoon om ze te steunen en voor eten te zorgen als ze thuis is.
Ehm, ik had het over 1 jaar, ik weet niet waarom jij er 2 jaar van maakt.Tommie12 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:00:
[...]
Maar daarnaast, "sociaal gehandicapt" is nogal wat zeg.....
Een tijd in een andere omgeving/situatie kan mensen juist ontwikkelen. Mits op de juist manier uiteraard, maar dat is altijd zo. Zoals ik hierboven aangaf, is het voor mij een van de beste dingen geweest die ik ooit heb mogen ervaren voor mijn eigen ontwikkeling.
En om het wellicht even in (ons persoonlijk) perspectief te plaatsen: als we dit niet zouden doen is onze jongste 17 als hij naar de universiteit zou gaan omdat hij eerder al een klas heeft over geslagen. Ik denk dat 18 nog heel mooi zou zijn en alleen maar sterker in zijn schoenen zou staan door een jaar elders geleefd te hebben.En onze oudste zou dan ook 17 jaar naar het HBO gaan. Ik denk dat 18 ook daar prima is.
Ja, dat dus....CaLeX schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:07:
[...]
Zie een hoop aannames.
Een kind hoeft echt niet slechter te worden van een jaartje (of2) buitenland (vaste plek of rondreizen), hier zal je echter wel aandacht aan moeten besteden.
Naar het buitenland gaan, de kinderen in een sociaal isolement zetten en zelf de hele dag in de zon liggen zal inderdaad weinig goed doen
Anyway, om het nog een klein beetje ontopic te houden, dit is dus wel waar we over nadenken. Iets wat je niet kan doen als je niet (engiszins) met FO/Financiën bezig bent.
Toevallig heb ik een zus en broertje in de klas gehad die op jonge leeftijd een zeilreis hebben gemaakt van een jaar. Kinderen vonden en vonden het een fantastische belevenis.Tommie12 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:00:
[...]
Ze liepen wel wat achter, vooral op het gebied van speling. Lag volgens mij meer aan de vrije school waar ze daarna op zaten dan aan de reis zelf (ouders dachten dat de vrije school goed aansloot, aangezien de kinderen al zo lang niet op school hadden gezeten). Ze kwamen vervolgens in groep 5 en 6 bij ons en zijn beiden met vwo advies van school gegaan.
Moeder was wel zelf leerkracht VO, dus die heeft ze wel goed geschoold tijdens de reis :-)
Nu we het toch over sabbaticals hebben.
Hoe dan ook, wat ook wel fijn is, is dat je een flink deel inkomstenbelasting terug krijgt als je op sabbatical gaat, aangezien de inkomstenbelasting ingehouden wordt in de aanname dat je een heel jaar werkt en daarmee in schijf 2/3 uitkomt. Als uiteindelijk blijkt dat je totale heffingsloon in lagere schijven blijft steken, krijg je geld terug.
Met als resultaat mijn grootste tip: Als je een tijd weg gaat, is het het handigst om dit zo veel mogelijk binnen een fiscaal jaar te doen en niet te verspreiden over meerdere fiscale jaren. Dit is handig voor zowel en inkomstenbelasting die je terug krijgt, als mogelijk voor de belasting middeling een paar jaar later.
Die middeling heb ik dus uit kunnen zoeken a.d.h.v. ons half jaar sabbatical. Wij waren begin november tot half mei 2018 weg. Nu er een volledig werk-jaar erna is voltooid (2019), heb ik de middelings tooling (bv van berekenhet.nl) kunnen draaien, om te kijken welk tijdvak van 3 jaar het handigste is om te claimen voor de belastingbemiddeling. Uiteindelijk blijkt dat het niet genoeg heeft gefluctueerd om boven de drempel van een paar honderd euro uit te komen. Ergo; we krijgen geen geld terug. Volgende keer maar een heel jaar wegJURIST schreef op zondag 26 juli 2020 @ 16:15:
[...]
Ik denk zelf ook na over zo'n tussentijdse periode voor volgend jaar of 2022, die zou in mijn geval dan wel ook de hele zomervakantie beslaan. Het voordeel van een langere periode off zoals @hv08 doet is m.i. dat je in NL fiscaal gezien inkomensmiddeling kan toepassen om de belastingdruk te verlagen. Dat zou je in theorie 3 jaar later nog een keer kunnen, als je in tussentijd weer goedbetaald aan het werk kan. Bij een sabbatical van 3 maanden zou dat in mijn geval vermoedelijk niet heel veel opleveren.
Hoe dan ook, wat ook wel fijn is, is dat je een flink deel inkomstenbelasting terug krijgt als je op sabbatical gaat, aangezien de inkomstenbelasting ingehouden wordt in de aanname dat je een heel jaar werkt en daarmee in schijf 2/3 uitkomt. Als uiteindelijk blijkt dat je totale heffingsloon in lagere schijven blijft steken, krijg je geld terug.
Met als resultaat mijn grootste tip: Als je een tijd weg gaat, is het het handigst om dit zo veel mogelijk binnen een fiscaal jaar te doen en niet te verspreiden over meerdere fiscale jaren. Dit is handig voor zowel en inkomstenbelasting die je terug krijgt, als mogelijk voor de belasting middeling een paar jaar later.
En een wereldreis maken terwijl tegelijk je kinderen dagelijks een paar uur school moeten doen is ook behoorlijk anders dan onbezorgd door de jungle hiken en vulkanen beklimmen.CaLeX schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:33:
[...]
uitschrijven uit de gemeente en aanmelden bij de wereldschool.
Vrienden van mij hebben dit afgelopen herfst gedaan, met de camper weg en de 2 oudste thuis les gegeven. (het helpt wel om goede contacten te houden met de school zodat ze er weer terug kunnen).
Ja dan hebben ze elke dag een paar uur huiswerk, maar met uitzicht op een mooi meer ergens in het midden van Europa is dat toch anders.
Natuurlijk kun je een heleboel doen met thuisonderwijs (zoals bv. de wereldschool). Maar dat zou niet mijn idee zijn van een tijdje er helemaal uit zijn. Als je dan toch nog met het 'keurslijf' van schoolwerk rekening moet houden, en niet volledig vrij bent in het doen en laten, dan zou ik eerder zelf ook een periode in een ander land werken in plaats van rondreizen.
Je gaat weg met kinderen, ongeacht of er thuisonderwijs nodig is zit je aan beperkingen vast. Afhankelijk van de leeftijd(en) van de kleintjes. Je bent nooit helemaal vrij in het doen en laten.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:25:
[...]
En een wereldreis maken terwijl tegelijk je kinderen dagelijks een paar uur school moeten doen is ook behoorlijk anders dan onbezorgd door de jungle hiken en vulkanen beklimmen.
Natuurlijk kun je een heleboel doen met thuisonderwijs (zoals bv. de wereldschool). Maar dat zou niet mijn idee zijn van een tijdje er helemaal uit zijn. Als je dan toch nog met het 'keurslijf' van schoolwerk rekening moet houden, en niet volledig vrij bent in het doen en laten, dan zou ik eerder zelf ook een periode in een ander land werken in plaats van rondreizen.
Zo is op de noordpool werken (onderzoek doen ofzo) met je gezin is ook heel anders (lees in mijn mening; niet te doen) dan ergens in Toscane / Utah wonen en (online) werken.
offtopic:
Als je een heel fiscaal jaar weggaat (en uitschrijft), ontvang je 2% minder AOW. Ok, het is maar 24 euro per maand maar toch ;-) Als je kan kiezen tussen jan - jan of jul - jul om weg te gaan, is jul - jul voordeliger.AceAceAce schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:16:
[...]
Met als resultaat mijn grootste tip: Als je een tijd weg gaat, is het het handigst om dit zo veel mogelijk binnen een fiscaal jaar te doen en niet te verspreiden over meerdere fiscale jaren. Dit is handig voor zowel en inkomstenbelasting die je terug krijgt, als mogelijk voor de belastingbemiddeling een paar jaar later.
Een belgische journalist heeft een 10-15-tal jaren geleden een zeilreis rond de wereld gemaakt met 2 kinderen, en hij gaf daar regelmatig feedback over.CaLeX schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:35:
[...]
Je gaat weg met kinderen, ongeacht of er thuisonderwijs nodig is zit je aan beperkingen vast. Afhankelijk van de leeftijd(en) van de kleintjes. Je bent nooit helemaal vrij in het doen en laten.
Zo is op de noordpool werken (onderzoek doen ofzo) met je gezin is ook heel anders (lees in mijn mening; niet te doen) dan ergens in Toscane / Utah wonen en (online) werken.
Ze hadden zich goed voorbereid, maar het was in elk geval een belangrijk topic om voldoende tijd te besteden aan dat onderwijs. Dat betekent dus op tijd op staan, echt een aantal uur achter de boeken, en ook zorgen dat je nakijkt of ze mee zijn. En vermits die kinderen niet even oud waren, moet je als "leerkracht" je ook verdiepen in de leerstof van 2 schooljaren.
Het is in elk geval veel meer dan elke dag een paar videootjes kijken en een beetje op de tablet oefenen.
Dat ligt er dus maar aan - als je uitschrijft (en de belastingdienst erkent dat) betaal je ook geen VRH in NL (maar waar dan wel en wat is de belasting daar?).underrated schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:38:
[...]
Als je een heel fiscaal jaar weggaat (en uitschrijft), ontvang je 2% minder AOW. Ok, het is maar 24 euro per maand maar toch ;-) Als je kan kiezen tussen jan - jan of jul - jul om weg te gaan, is jul - jul voordeliger.
Als je uitschrijft, kun je denk ik ook niet meer middelen?
Meh. Mijn vriendin en dr broer zijn toen ze een jaar of 10 waren een half jaar met dr ouders op pad geweest. Dat beschrijft ze nog steeds als een van de mooiste ervaringen van dr leven.
Haar ouders hebben wel serieus werk gemaakt van het educatieve deel van die trip en zij (en dr broer) heeft dr school zonder vertraging kunnen afronden. En zelfs als ze terugkomen met een achterstand op een aantal vakken, je kunt ze een hoop dingen leren / laten ervaren die geen school ze bij gaat brengen. Hoe je dat invult ben je als ouder zelf bij.
Wij zijn er zelf twee jaar terug 2 maanden tussenuit geweest (zonder kinderen), beide onbetaald verlof genomen, beide werkgevers geen enkel probleem. Gaan we ongetwijfeld nog een keer doen, met of zonder kinderen.
Haar ouders hebben wel serieus werk gemaakt van het educatieve deel van die trip en zij (en dr broer) heeft dr school zonder vertraging kunnen afronden. En zelfs als ze terugkomen met een achterstand op een aantal vakken, je kunt ze een hoop dingen leren / laten ervaren die geen school ze bij gaat brengen. Hoe je dat invult ben je als ouder zelf bij.
Wij zijn er zelf twee jaar terug 2 maanden tussenuit geweest (zonder kinderen), beide onbetaald verlof genomen, beide werkgevers geen enkel probleem. Gaan we ongetwijfeld nog een keer doen, met of zonder kinderen.
Uiteraard. Net als bij een 'gewone' vakantie met kinderen (of met een partner...) ben je nooit volledig vrij in het doen en laten en zul je altijd rekening met de anderen moeten houden. Maar het is nogal een behoorlijk verschil tussen alleen rekening houden met (de wensen van) de kinderen/partner of daarbij ook nog rekening moeten houden met het onderwijs (of het werk) van de anderen. Dat zou voor mij een hoop van het plezier ontnemen van die tijd helemaal weg zijn.CaLeX schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:35:
[...]
Je gaat weg met kinderen, ongeacht of er thuisonderwijs nodig is zit je aan beperkingen vast. Afhankelijk van de leeftijd(en) van de kleintjes. Je bent nooit helemaal vrij in het doen en laten.
Uitschrijven of niet is irrelevant voor die 2% minder AOW.underrated schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:38:
[...]
Als je een heel fiscaal jaar weggaat (en uitschrijft), ontvang je 2% minder AOW. Ok, het is maar 24 euro per maand maar toch ;-) Als je kan kiezen tussen jan - jan of jul - jul om weg te gaan, is jul - jul voordeliger.
Het gaat erom of je een heel jaar geen verzekering meer afdraagt voor AOW of niet. Bron 1. Bron 2.
Je kan een vrijwillige verzekering aanvragen, waarbij je een schatting moet maken over je inkomen in dat jaar (0 als je een heel jaar weg gaat, maar geen idee hoeveel je dan moet betalen voor die verzekering).
Volgens mij betaal je wel onredelijk veel verzekering voor die -2% AOW voor elk jaar, maar ik kan geen bron daarvoor vinden nu
Maar als je bijvoorbeeld een jaar weg wilt en dat van dec t/m nov doet, kan je nog steeds verzekerd zijn voor dat 2e jaar als je in die december van het 2e jaar weer een baan hebt en daarvoor sociale verzekeringen afdraagt.
[ Voor 6% gewijzigd door AceAceAce op 04-08-2020 11:10 ]
Het is middeling, niet bemiddelingAceAceAce schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:16:
[...]
Die bemiddeling heb ik dus uit kunnen zoeken a.d.h.v. ons half jaar sabbatical. Wij waren begin november tot half mei 2018 weg. Nu er een volledig werk-jaar erna is voltooid (2019), heb ik de bemiddelings tooling (bv van berekenhet.nl) kunnen draaien, om te kijken welk tijdvak van 3 jaar het handigste is om te claimen voor de belastingbemiddeling. Uiteindelijk blijkt dat het niet genoeg heeft gefluctueerd om boven de drempel van een paar honderd euro uit te komen. Ergo; we krijgen geen geld terug. Volgende keer maar een heel jaar weg![]()
Met als resultaat mijn grootste tip: Als je een tijd weg gaat, is het het handigst om dit zo veel mogelijk binnen een fiscaal jaar te doen en niet te verspreiden over meerdere fiscale jaren. Dit is handig voor zowel en inkomstenbelasting die je terug krijgt, als mogelijk voor de belastingbemiddeling een paar jaar later.
Vanaf deze maand slechts € 50 hypotheeklasten per maand. Niet gek voor gezin met drie kinderen en zelf nog onder de 40 jaar. Daling van hypotheeklasten is gelijk aan stijging inleg Meesman. Voelt al aardig onafhankelijk.
Nooit meer verhuizen? Dat is de reden waarom wij niet aflossen op ons huis maar juist volop sparen. Dan nemen wij onze hypotheek mee naar het volgende huis en zonder extra aflossing zijn we 52. Alsnog niet verkeerd.zeeg schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:54:
Vanaf deze maand slechts € 50 hypotheeklasten per maand. Niet gek voor gezin met drie kinderen en zelf nog onder de 40 jaar. Daling van hypotheeklasten is gelijk aan stijging inleg Meesman. Voelt al aardig onafhankelijk.
[ Voor 14% gewijzigd door Orangelights23 op 04-08-2020 12:02 ]
Rente op de hypotheek is nu voor ons 3%. Op mijn aandelen haal ik afgelopen jaren meer dan die 3%. Ik zou de rest van de hypotheek prima kunnen aflossen in de komende jaren, echter leveren aandelen veel meer op. Dus waarom zou ik versneld aflossen?
Omdat rendement niet het enige argument is bij de keuze tussen aflossen of niet.sbmuc schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:07:
Rente op de hypotheek is nu voor ons 3%. Op mijn aandelen haal ik afgelopen jaren meer dan die 3%. Ik zou de rest van de hypotheek prima kunnen aflossen in de komende jaren, echter leveren aandelen veel meer op. Dus waarom zou ik versneld aflossen?
Waarom nooit meer verhuizen?Orangelights23 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:59:
[...]
Nooit meer verhuizen? Dat is de reden waarom wij niet aflossen op ons huis maar juist volop sparen. Dan nemen wij onze hypotheek mee naar het volgende huis en zonder extra aflossing zijn we 52. Alsnog niet verkeerd.
wow, over sociaal gehandicapt gesproken, daar kan deze reactie prima onder vallen...Tommie12 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:00:
[...]
Wij hebben tijdens corona gemerkt dat thuisonderwijs, mits ondersteunt vanuit een professionele instelling met lesmateriaal (in dit geval dus gewoon de school) echt prima werkt. Mijn oudste zoon is op alle scores op de CITO vooruit gegaan t.o.v. de laatste toets pre-corona tijd. Dus mits je er als ouder ook tijd in steekt hoeft dat zeker niet te betekenen dat je kids achteruit gaan. Sterker nog, 1-op-1 onderwijs is vele malen effectiever als 1-op-25 onderwijs.
En dat sociale aspect valt ook wel mee, altijd genoeg kinderen om mee te spelen op vakantie. Is het niet op de camping dan zijn het wel lokale kids waarmee een potje gevoetbald kan worden
Ik reageerde op "compleet uitschrijven" en dan geen onderwijs geven. Dat vind ik geen goed idee.Blik1984 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:55:
[...]
wow, over sociaal gehandicapt gesproken, daar kan deze reactie prima onder vallen...
Wij hebben tijdens corona gemerkt dat thuisonderwijs, mits ondersteunt vanuit een professionele instelling met lesmateriaal (in dit geval dus gewoon de school) echt prima werkt. Mijn oudste zoon is op alle scores op de CITO vooruit gegaan t.o.v. de laatste toets pre-corona tijd. Dus mits je er als ouder ook tijd in steekt hoeft dat zeker niet te betekenen dat je kids achteruit gaan. Sterker nog, 1-op-1 onderwijs is vele malen effectiever als 1-op-25 onderwijs.
En dat sociale aspect valt ook wel mee, altijd genoeg kinderen om mee te spelen op vakantie. Is het niet op de camping dan zijn het wel lokale kids waarmee een potje gevoetbald kan worden
Als je continu rondtrekt, dan bouw je geen vriendschappen op.
Yes, heb je gelijk in. Had het meer dan 10 jaar geleden aan de hand, kennis is wat roestigAceAceAce schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:08:
[...]
Uitschrijven of niet is irrelevant voor die 2% minder AOW.
Het gaat erom of je een heel jaar geen verzekering meer afdraagt voor AOW of niet. Bron 1. Bron 2.
Je kan een vrijwillige verzekering aanvragen, waarbij je een schatting moet maken over je inkomen in dat jaar (0 als je een heel jaar weg gaat, maar geen idee hoeveel je dan moet betalen voor die verzekering).
Volgens mij betaal je wel onredelijk veel verzekering voor die -2% AOW voor elk jaar, maar ik kan geen bron daarvoor vinden nu
Maar als je bijvoorbeeld een jaar weg wilt en dat van dec t/m nov doet, kan je nog steeds verzekerd zijn voor dat 2e jaar als je in die december van het 2e jaar weer een baan hebt en daarvoor sociale verzekeringen afdraagt.
Was mij vraag aan @Zeeg. Wij gaan zeker weten verhuizen in de komende vijf jaar, waardoor aflossen financieel gezien niet interessant is.
Het is sowieso lonend om die tool voor middeling 1x per jaar te gebruiken, ook al zijn je inkomsten niet heel wisselend. Vooral als je op een grensvlak zit van twee belastingtarieven. Ik kon op basis van mijn CAO stijging toch nog een middeling doen, omdat hij boven de drempelwaarde uit kwam. Merendeel was helaas wel onder de drempel, en die krijg je sowieso niet terug, maar toch nog gratis 100 euro over eerdere jaren teruggekregen.AceAceAce schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:16:
Als uiteindelijk blijkt dat je totale heffingsloon in lagere schijven blijft steken, krijg je geld terug.
als mogelijk voor de belasting middeling een paar jaar later.
Ik zou ook niemand aanraden om 1 jaar compleet geen school te doen, maar er stond dan ook alleen maar dat je de mogelijkheid hebt als je je kinderen compleet uitschrijft.Tommie12 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:57:
[...]
Ik reageerde op "compleet uitschrijven" en dan geen onderwijs geven. Dat vind ik geen goed idee.
Als je continu rondtrekt, dan bouw je geen vriendschappen op.
En dat niet opbouwen van vriendschappen, ik denk dat je er als kind op een andere manier een heel stuk socialer van wordt. Mits je de kids niet continue achter ipads/iphones laat zitten maar ze ook actief mee laat doen met alles wat je tijdens een wereldreis doet. Een wereldreis hoeft niet perse het afvinken van Unesco World Heritage Sites te zijn, maar kan ook aangevuld worden met andere activiteiten die bijvoorbeeld het maatschappelijk bewustzijn van je kids kunnen vergroten. En daar wordt je als kind echt niet slechter van.
Van wat ik gezien heb, hebben kinderen die zo'n lange reis maken geleerd dat ze snel contact kunnen maken met andere kinderen. En dat gebruiken ze op latere leeftijd ook als ze op eenzelfde plek blijven.
Wat dat betreft is een klas overslaan (dus als jongste in een nieuwe groep komen) veel meer impact, omdat ze sociaal gewoon een jaar ervaring missen. Dit werkt nog jaren door, tot op middelbare school.
(maar dan zitten we qua onderwerp zo ongeveer in het Ouderschaps topic)....
Wat dat betreft is een klas overslaan (dus als jongste in een nieuwe groep komen) veel meer impact, omdat ze sociaal gewoon een jaar ervaring missen. Dit werkt nog jaren door, tot op middelbare school.
(maar dan zitten we qua onderwerp zo ongeveer in het Ouderschaps topic)....
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 04-08-2020 14:33 ]
Zou je dit willen uitleggen of, nog liever, een voorbeeld willen geven. Ik kan geen voorbeeld voor elkaar krijgen om toch wat terug te krijgen bij een normale CAO-verhogingGet!em schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:42:
[...]
Het is sowieso lonend om die tool voor middeling 1x per jaar te gebruiken, ook al zijn je inkomsten niet heel wisselend. Vooral als je op een grensvlak zit van twee belastingtarieven. Ik kon op basis van mijn CAO stijging toch nog een middeling doen, omdat hij boven de drempelwaarde uit kwam. Merendeel was helaas wel onder de drempel, en die krijg je sowieso niet terug, maar toch nog gratis 100 euro over eerdere jaren teruggekregen.
Maar dan heb je het over wat oudere kinderen, kinderen met leerplicht. Kinderen onder de 3 jaar onthouden niks van een verre reis, en zijn alleen echt sociaal met hun directe familie. Je ontzegt ze een duurzame band met de grootouders en andere naasten buiten het gezin, en daar staat hooguit een intiemere band met de ouder tegenover. Geborgenheid, stabiliteit, ritme en veel slapen is belangrijker, en dat is vaak moeilijk op reis.Blik1984 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:12:
Ik zou ook niemand aanraden om 1 jaar compleet geen school te doen, maar er stond dan ook alleen maar dat je de mogelijkheid hebt als je je kinderen compleet uitschrijft.
En dat niet opbouwen van vriendschappen, ik denk dat je er als kind op een andere manier een heel stuk socialer van wordt. Mits je de kids niet continue achter ipads/iphones laat zitten maar ze ook actief mee laat doen met alles wat je tijdens een wereldreis doet. Een wereldreis hoeft niet perse het afvinken van Unesco World Heritage Sites te zijn, maar kan ook aangevuld worden met andere activiteiten die bijvoorbeeld het maatschappelijk bewustzijn van je kids kunnen vergroten. En daar wordt je als kind echt niet slechter van.
Mijn vrouw en ik heb heel bewust veel gereisd voordat we kinderen kregen (ik reis nog steeds af en toe voor werk), mede vanwege de trieste ervaringen die wij op reis hebben opgedaan van kleine kinderen die overal mee naartoe gesleept werden.
Maar goed, ieder zijn eigen keuze, zolang je jezelf maar niet voorhoudt dat je het voor de kinderen doet ipv ondanks de kinderen.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Zoals ik het ken gaat het om voordeel behalen uit het gemiddeld over 3 jaar in een lagere inkomensbelastingschijf uit te komen.Sovieto schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:35:
[...]
Zou je dit willen uitleggen of, nog liever, een voorbeeld willen geven. Ik kan geen voorbeeld voor elkaar krijgen om toch wat terug te krijgen bij een normale CAO-verhoging
Vermoedelijk kwam Get!em door de CAO-verhoging in een hogere schijf terecht voor dat jaar. (Bijvoorbeeld de hoogste met 51,75%)
Als je de jaren ervoor lager hebt gezeten kun je net onder die schijf uitkomen en dus weer belasting terug krijgen.
Wat je eigenlijk doet (belastingtarieven en schijven verschillen wat per jaar natuurlijk) maar is het in 1x uitrekenen voor 3 jaar. Werk je stabiel en maakt je inkomen geen stappen dan zal middelen in de regel niets opleveren. Keer invullen op een voorbeeld berekeningswebsite kan uiteraard nooit kwaad, in die zin zeker een goed idee.
Ga je langdurig op verlof dan dus zeker jaar erna middelen met 2 jaren van fulltime inkomen
Daar begon de discussie volgens mij dan ook over, over een dergelijke trip te ondernemen met kinderen met leerplicht.ph4ge schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:46:
[...]
Maar dan heb je het over wat oudere kinderen, kinderen met leerplicht. Kinderen onder de 3 jaar onthouden niks van een verre reis, en zijn alleen echt sociaal met hun directe familie. Je ontzegt ze een duurzame band met de grootouders en andere naasten buiten het gezin, en daar staat hooguit een intiemere band met de ouder tegenover. Geborgenheid, stabiliteit, ritme en veel slapen is belangrijker, en dat is vaak moeilijk op reis.
Mijn vrouw en ik heb heel bewust veel gereisd voordat we kinderen kregen (ik reis nog steeds af en toe voor werk), mede vanwege de trieste ervaringen die wij op reis hebben opgedaan van kleine kinderen die overal mee naartoe gesleept werden.
Maar goed, ieder zijn eigen keuze, zolang je jezelf maar niet voorhoudt dat je het voor de kinderen doet ipv ondanks de kinderen.
Verder wel eens met je overigens, een verre reis met kleine kinderen doe je niet voor de kinderen. Dan kun je namelijk net zo goed naar de lokale recreatieplas gaan. Ik heb vroeger ook veel gereist, en zelfs met 1 kleine nog naar Sri Lanka en Zuid-Afrika geweest. Maar daar kan die kleine zich natuurlijk niks meer van herinneren, maar wij als ouders hebben een heerlijke tijd gehad.
Grappig dat dit onderwerp voorbij komt, ik ben er zelf ook twee maal tussenuit geweest. Eerste keer was in 2016, na +- 3 jaar werken bij m'n eerste werkgever heb ik per 1 feb ontslag genomen en ben ik 7 maanden weg geweest. Ik wilde wel iets anders doen qua werk, dus heb ook niet naar de mogelijkheden voor een sabbatical gevraagd. Na de reis weer op zoek naar een nieuwe baan en in december van dat jaar weer begonnen met werken. Omdat ik dat jaar relatief lage inkomsten had maar wel volledige loonbelasting had afgedragen kreeg ik het jaar erna een zeer leuk bedrag terug van de belastingdienst. Het was een duur jaar, maar het geld zeker waard.
Dit jaar opnieuw een reis gemaakt, een half jaar van tevoren toestemming gevraagd om een periode van 3 maanden vrij te nemen, dit ging redelijk gemakkelijk. Als er voldoende tijd is om vervanging te regelen dan scheelt dat natuurlijk een hoop.
Echter halverwege de reis kwam de corona-ellende, in een land waar een behoorlijk strenge lockdown was. Daardoor veel extra kosten gehad aan vluchten en huisvesting aangezien het moeilijk was om weer thuis te komen. Erg balen natuurlijk, maar weinig aan te doen. En ik was in dit geval erg blij dat ik dit keer niet m'n baan had opgezegd (hier had ik wel over nagedacht, had als ik geen toestemming voor een sabbatical had gekregen van mijn werk).
Al met al: als je het op tijd aangeeft bij je werkgever (en je werkgever wil je niet kwijt) dan valt er vaak wel wat te regelen. Vragen kan sowieso altijd, nee heb je.... En zoals veel andere mensen al aangeven kun je ook dreigen ontslag te nemen (en het lef hebben om dat ook echt te doen mocht het zover komen
).
Qua financiën: houd er rekening mee dat het een paar maanden kan duren voordat je weer een baan hebt, als je ontslag neemt. En als je een deel van het jaar geen inkomsten hebt wordt je bruto jaarloon een stuk lager dus betaal je procentueel minder belasting.
Nog een leuke bijkomstigheid: door lagere inkomsten heb je in dat jaar mogelijk ook recht op sommige toeslagen waar je inkomen eerder te hoog voor was, denk aan zorg of huurtoeslag.
Dit jaar opnieuw een reis gemaakt, een half jaar van tevoren toestemming gevraagd om een periode van 3 maanden vrij te nemen, dit ging redelijk gemakkelijk. Als er voldoende tijd is om vervanging te regelen dan scheelt dat natuurlijk een hoop.
Echter halverwege de reis kwam de corona-ellende, in een land waar een behoorlijk strenge lockdown was. Daardoor veel extra kosten gehad aan vluchten en huisvesting aangezien het moeilijk was om weer thuis te komen. Erg balen natuurlijk, maar weinig aan te doen. En ik was in dit geval erg blij dat ik dit keer niet m'n baan had opgezegd (hier had ik wel over nagedacht, had als ik geen toestemming voor een sabbatical had gekregen van mijn werk).
Al met al: als je het op tijd aangeeft bij je werkgever (en je werkgever wil je niet kwijt) dan valt er vaak wel wat te regelen. Vragen kan sowieso altijd, nee heb je.... En zoals veel andere mensen al aangeven kun je ook dreigen ontslag te nemen (en het lef hebben om dat ook echt te doen mocht het zover komen
Qua financiën: houd er rekening mee dat het een paar maanden kan duren voordat je weer een baan hebt, als je ontslag neemt. En als je een deel van het jaar geen inkomsten hebt wordt je bruto jaarloon een stuk lager dus betaal je procentueel minder belasting.
Nog een leuke bijkomstigheid: door lagere inkomsten heb je in dat jaar mogelijk ook recht op sommige toeslagen waar je inkomen eerder te hoog voor was, denk aan zorg of huurtoeslag.
[ Voor 3% gewijzigd door Corrit op 04-08-2020 15:04 ]
Dit is maar ten dele waar. Je kunt namelijk ook AOW opbouwen zonder verzekeringspremie te betalen, namelijk door in Nederland te wonen. Het gaat er dus om of je verzekerd bent;AceAceAce schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:08:
[...]
Uitschrijven of niet is irrelevant voor die 2% minder AOW.
verzekerd zijn kan 1) door premie te betalen, en 2) door in NL te wonen.
Voor de groep mensen die geen premie betaalt is het dus wel degelijk relevant of ze zich uitschrijven uit Nederland.
[ Voor 13% gewijzigd door freakaleek op 04-08-2020 15:16 ]
Ah well.. u heeft gelijk. Er moet een andere trigger zijn (bijv een wisselende winstuitkering) om hem over de drempel te duwen. Maar probeer maar eens rond de belastingschijf wisseling een inkomen op te zetten met 6% CAO per jaar. Je zit qua middeling al snel aan een 200-300 euro (lager dan de drempel, maar alsnog)Sovieto schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:35:
[...]
Zou je dit willen uitleggen of, nog liever, een voorbeeld willen geven. Ik kan geen voorbeeld voor elkaar krijgen om toch wat terug te krijgen bij een normale CAO-verhoging
[ Voor 32% gewijzigd door Get!em op 04-08-2020 15:19 ]
Dit is wel een beetje naar je toe rekenen vind je niet?Corrit schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:01:
En als je een deel van het jaar geen inkomsten hebt wordt je bruto jaarloon een stuk lager dus betaal je procentueel minder belasting.
Je zou bijna gaan balen van een loonsverhoging.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dat is wel waar sommigen tegen aanlopen ja, als ze een loonsverhoging krijgen: minder toeslagen, waardoor netto het huishoudboekje alsnog niet aangepast is. Incentive om dus meer te gaan werken is daardoor laag.assje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:52:
[...]
Omgekeerd, kan incentive om minder te gaan werken ook aanwezig zijn:
Voor elke 1000 euro bruto per jaar minder salaris, ontvang je 180 euro kinder-opvang- toeslag meer per jaar (bij mij , bij 2 kinderen, situatie kan verschillen, maar is via tool van BD zo uit te rekenen).
Genieten van je onbetaalde ouderschapsverlof wordt daardoor bijv plezieriger, of bijv extra pensioensparen vanuit bruto loon, dat helpt ook.
In geval van sabbatical / weinig inkomen en streven naar FO: kindgebonden budget heeft een vermogensgrens...dus als je te veel vermogen hebt.....
[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 04-08-2020 16:19 ]
Ik denk dat je opvangtoeslag bedoelt oid? Kindertoeslag is niet inkomensafhankelijk? Opvangtoeslag is vervolgens afhankelijk van 1001 variabelen dus ook deze berekening zo niet voor te maken.Get!em schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:00:
Voor elke 1000 euro bruto per jaar minder salaris, ontvang je 180 euro kindertoeslag meer per jaar (bij 2 kinderen).
Vanaf het moment dat ik een toeslagpartner had heb ik (gelukkig) nooit aanspraak kunnen maken op enige toeslag behalve kinderopvangtoeslag, lekker simpel. Eigenlijk geldt dit voor bijna ieder stel met twee werkenden aangezien je met 2x minimumloon al nergens recht meer op hebt, ik snap die focus op toelsagen (in dit topic) dus nooit zo.
[ Voor 28% gewijzigd door assje op 04-08-2020 16:10 ]
Nou dat vind ik eigenlijk niet. Meer bruto loon komt in principe altijd uit op meer netto loon natuurlijk. Maar stel dat je 2000 euro netto verdiend per maand en je neemt in een bepaald jaar 5 maanden onbetaald verlof, dan is je netto inkomen niet 10k lager, maar misschien maar 7k omdat een heel deel wordt gecompenseerd door een lagere procentuele loonbelasting en eventueel dus ook toeslagen. Ik heb nu geen even geen tijd om de hele berekening te maken, maar ik vind dat wel iets om rekening mee te houden.assje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:52:
Dit is wel een beetje naar je toe rekenen vind je niet?![]()
In diezelfde lijn: als je van fulltime (40 uur) naar parttime (36) uur gaat dan verdien je bruto 10% minder, maar netto (in mijn persoonlijke geval) was dit maar 7%. Ik verdien nu iets minder, maar 7% loon inleveren voor twee extra vrije dagen per maand was het voor mij wel waard.
@Corrit en als je €200 loonsverhoging krijgt is de verhoging eigenlijk geen €200 maar €100.
Precies!assje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:06:
@Corrit en als je €200 loonsverhoging krijgt is de verhoging eigenlijk geen €200 maar €100.
Je kunt vrij precies berekenen wat een extra vrije dag per maand jou netto gaat kosten, en met die berekening kun je een weloverwogen beslissing nemen.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 16:40
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik lees dat wel vaker en blijf het raar vinden. Uiteraard is er wat aan te merken mbt de manier waarop toeslagen berekend worden. Maar je wilt toch juist zo snel mogelijk door die grenzen heen dat je geen toeslagen meer nodig hebt? Okee dat kost je in sommige gevallen soms netto geld, maar uiteindelijk wil je die stappen toch maken zodat je daarna verder kan doorgroeien en dus netto meer overhoudtGet!em schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:00:
[...]
Dat is wel waar sommigen tegen aanlopen ja, als ze een loonsverhoging krijgen: minder toeslagen, waardoor netto het huishoudboekje alsnog niet aangepast is. Incentive om dus meer te gaan werken is daardoor laag.
Uiteraard, dat is mijn motto ook.
Maar sommige mensen hebben nou eenmaal niet dat perspectief qua werk, en zullen nooit veel meer stappen kunnen maken in salaris. Maak je dan toch een kleine stap, dan kan dat soms* op een andere plek minder toeslag of tegemoetkoming zijn. Zeker in de lager betaalde banen zie je dit wel meer voorkomen. Als je daarin verdiept kom je er pas achter wat voor regelingen er allemaal zijn. De bekendste zijn die van de rijksoverheid, maar ook gemeentelijke, waterschappen en dergelijke hebben regelingen.
*verschilt nogal per situatie en kan met de wijziging van regelingen ook jaar op jaar anders zijn.
Maar sommige mensen hebben nou eenmaal niet dat perspectief qua werk, en zullen nooit veel meer stappen kunnen maken in salaris. Maak je dan toch een kleine stap, dan kan dat soms* op een andere plek minder toeslag of tegemoetkoming zijn. Zeker in de lager betaalde banen zie je dit wel meer voorkomen. Als je daarin verdiept kom je er pas achter wat voor regelingen er allemaal zijn. De bekendste zijn die van de rijksoverheid, maar ook gemeentelijke, waterschappen en dergelijke hebben regelingen.
*verschilt nogal per situatie en kan met de wijziging van regelingen ook jaar op jaar anders zijn.
Eens even op een rijtje gezet welke (boven) grenzen er zijn voor de verschillende toeslagen (kinderopvangtoeslag buiten beschouwing):assje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:05:
Vanaf het moment dat ik een toeslagpartner had heb ik (gelukkig) nooit aanspraak kunnen maken op enige toeslag behalve kinderopvangtoeslag, lekker simpel. Eigenlijk geldt dit voor bijna ieder stel met twee werkenden aangezien je met 2x minimumloon al nergens recht meer op hebt, ik snap die focus op toeslagen (in dit topic) dus nooit zo.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WYv7dCvxVDkLpreaG4TQCipb.jpg?f=user_large)
Ik moet zeggen dat ik me niet realiseerde dat kindgebonden budget tot zo hoog inkomen doorliep, ik had altijd in mijn hoofd dat dat net zoiets was als huur/zorgtoeslag en dus alleen rond 2x minimumloon (in situatie met toeslagpartner) maar dit is dus eigenlijk 2x modaal.
P.s. KGB op basis van twee kinderen, dat is ook nog eens bepalend en grens kan dus hoger of lager zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door assje op 04-08-2020 16:32 ]
Je kan ook, terwijl je in NL woont, door buitenlands werk verplicht worden om in het buitenland premie te betalen, waardoor je recht op AOW in NL vervalt.freakaleek schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:05:
[...]
Dit is maar ten dele waar. Je kunt namelijk ook AOW opbouwen zonder verzekeringspremie te betalen, namelijk door in Nederland te wonen. Het gaat er dus om of je verzekerd bent;
verzekerd zijn kan 1) door premie te betalen, en 2) door in NL te wonen.
Kindgebonden budget is een aantal jaar geleden verruimd wat betreft doelgroep. De hoeveelheid geld die je krijgt loopt boven een jaarinkomen van ~50k al wel terug. Maar je hebt inderdaad wel ergens recht op tot ~70k.assje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:28:
[...]
Eens even op een rijtje gezet welke (boven) grenzen er zijn voor de verschillende toeslagen (kinderopvangtoeslag buiten beschouwing):
[Afbeelding]
Ik moet zeggen dat ik me niet realiseerde dat kindgebonden budget tot zo hoog inkomen doorliep, ik had altijd in mijn hoofd dat dat net zoiets was als huur/zorgtoeslag en dus alleen rond 2x minimumloon (in situatie met toeslagpartner) maar dit is dus eigenlijk 2x modaal.
P.s. KGB op basis van twee kinderen, dat is ook nog eens bepalend en grens kan dus hoger of lager zijn.
Je hebt gelijk.mdlaat schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:37:
[...]
Je kan ook, terwijl je in NL woont, door buitenlands werk verplicht worden om in het buitenland premie te betalen, waardoor je recht op AOW in NL vervalt.
[ Voor 10% gewijzigd door freakaleek op 04-08-2020 17:38 ]
Als je rondkomt van je bijstand + toeslagen ben je ook FOassje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:05:
[...]
ik snap die focus op toelsagen (in dit topic) dus nooit zo.
Volgens mij ben je dan afhankelijk van de maatschappij.underrated schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:23:
[...]
Als je rondkomt van je bijstand + toeslagen ben je ook FO
Dat is ook afhankelijk van het aantal kinderen. Bij drie kinderen lijkt het inderdaad tot 70k te gaan, al is €28 p/m geen vetpot.oscar82 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:16:
[...]
Kindgebonden budget is een aantal jaar geleden verruimd wat betreft doelgroep. De hoeveelheid geld die je krijgt loopt boven een jaarinkomen van ~50k al wel terug. Maar je hebt inderdaad wel ergens recht op tot ~70k.
Je bent ALTIJD afhankelijk van de maatschappij.Deveon schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:29:
[...]
Volgens mij ben je dan afhankelijk van de maatschappij.
De maatschappij verkoopt je brood, zorgt voor betaalbare energie, cultuur, wegen, onderwijs, gezondheidszorg,...
Als je TOTAAL onafhankelijk wil zijn, dan moet je een eiland kopen, en zelf je aardappels kweken, je gezondheidszorg organiseren etc.
Je vergeet het uitroepen van je eigen staatTommie12 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:00:
[...]
Als je TOTAAL onafhankelijk wil zijn, dan moet je een eiland kopen, en zelf je aardappels kweken, je gezondheidszorg organiseren etc.
[ Voor 21% gewijzigd door AceAceAce op 05-08-2020 09:06 ]
Dat is natuurlijk wel iets anders dan financieel afhankelijk zijn van de maatschappij, wat @Deveon bedoelt.Tommie12 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:00:
[...]
Je bent ALTIJD afhankelijk van de maatschappij.
De maatschappij verkoopt je brood, zorgt voor betaalbare energie, cultuur, wegen, onderwijs, gezondheidszorg,...
Je pensioen is ook een uitkering, en ik denk dat weinig mensen zo ver FO zijn dat ze dat kunnen missen nadat ze 65 zijn.Zr40 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:06:
[...]
Dat is natuurlijk wel iets anders dan financieel afhankelijk zijn van de maatschappij, wat @Deveon bedoelt.
Klopt, als je onafhankelijk wil zijn van de staat moet je emigreren en zelfs dan is de keuze beperkt. Echter is financiële onafhankelijkheid wel te realiseren en de bijstand is dat niet, daar is niets onafhankelijk aan.Tommie12 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:00:
[...]
Je bent ALTIJD afhankelijk van de maatschappij.
Pensioen en AOW dan weer wel gezien dat een recht is wat je zelf opbouwt en korten haast onmogelijk lijkt. Zelf ga ik van beide niet uit aangezien ik als ZZP’er mijn pensioen in eigen beheer heb en niemand weet hoe de AOW ervoor staat wanneer ik er over 38 jaar (pfff) recht op heb.
Als gewone werknemer met een pensioen op basis van beschikbare premie weet ik ook precies wat ik bijdraag aan mijn pensioenopbouw en wat de huidige waarde is. Ik heb ook geen risico op korten. Mijn enige risico rondom mijn pensioen is dat het beleggingsresultaat tegenvalt, maar ik heb zelf gekozen om dit te beleggen.
Ik ga er wel van uit dat ik AOW zal krijgen, maar het is nog veel te vroeg om er mee te kunnen rekenen dus laat ik het vooralsnog buiten beschouwing.
Ik ga er wel van uit dat ik AOW zal krijgen, maar het is nog veel te vroeg om er mee te kunnen rekenen dus laat ik het vooralsnog buiten beschouwing.
Hoe kan het balletje rollen.
Ik heb nu een aantal panden, vorig jaar heb ik er een bij gekocht om te verhuren aan mijn schoonzusje. Zij betaalt minder dan de marktprijs (maar ik verdien zo veel schoonfamilie credits!
), maar ik vond het huisje nog maar in matige staat. Daarom besloten om het alvast op te knappen door een nieuwe keuken, badkamer en toilet te plaatsen. Daarnaast heb ik de berging omgevormd naar een volwaardige kamer waar nu de wasmachine is gezet, alsmede de nodige spullen van de CV (zoals het expansievat).
Kom je tijdens de verbouwing erachter dat de standleiding en de riolering van de bovenburen die door mijn woning leidt in zeer slechte staat is en vervangen moet worden, en dat de douchebak lek was. Dus de verbouwing is precies op het goede moment. Maar wat is nu het leuke? Ik ben nu in gesprek met de bovenburen die hun woning huren van een particulier die een aardige vastgoedportefeuille heeft, maar helemaal niets meer aan de huizen doen. Dus ik heb gevraagd of ze veel klagen, wat ze ook doen, maar de verhuurder doet er niks aan. Ze gaven aan dat ik wel een hele fijne verhuurder zou zijn (want ik verbouw wel). Even wat navraag gedaan over hun huidige huur, of ze huursubsidie krijgen en of ze bereid zijn extra huur te gaan betalen als ik een soortgelijke verbouwing zou uitvoeren (ze krijgen allebei maximale huursubsidie, dus EUR 200,- meer huur is slechts EUR 100,- huurverhoging voor ze). Dat zouden ze heel graag willen doen.
Op basis van hun huidige huur heb ik nu een ongevraagd bod gedaan voor beide panden voor EUR 100k elk (uitgegaan van een BAR van 6%). Ik heb aangegeven wat voor onderhoud er gepleegd moet worden, waaronder dus ook het vervangen van zijn standleiding en riolering. De kas van de VvE is leeg door een groot onderhoud aan de achterkant van het gebouw, dus hij weet dat hij het komende jaar geld moet gaan ophoesten voor vervanging en onderhoud.
De verhuurder is zich nu aan het beraden of hij dit moet accepteren. Ik ben benieuwd.
Ik heb nu een aantal panden, vorig jaar heb ik er een bij gekocht om te verhuren aan mijn schoonzusje. Zij betaalt minder dan de marktprijs (maar ik verdien zo veel schoonfamilie credits!
Kom je tijdens de verbouwing erachter dat de standleiding en de riolering van de bovenburen die door mijn woning leidt in zeer slechte staat is en vervangen moet worden, en dat de douchebak lek was. Dus de verbouwing is precies op het goede moment. Maar wat is nu het leuke? Ik ben nu in gesprek met de bovenburen die hun woning huren van een particulier die een aardige vastgoedportefeuille heeft, maar helemaal niets meer aan de huizen doen. Dus ik heb gevraagd of ze veel klagen, wat ze ook doen, maar de verhuurder doet er niks aan. Ze gaven aan dat ik wel een hele fijne verhuurder zou zijn (want ik verbouw wel). Even wat navraag gedaan over hun huidige huur, of ze huursubsidie krijgen en of ze bereid zijn extra huur te gaan betalen als ik een soortgelijke verbouwing zou uitvoeren (ze krijgen allebei maximale huursubsidie, dus EUR 200,- meer huur is slechts EUR 100,- huurverhoging voor ze). Dat zouden ze heel graag willen doen.
Op basis van hun huidige huur heb ik nu een ongevraagd bod gedaan voor beide panden voor EUR 100k elk (uitgegaan van een BAR van 6%). Ik heb aangegeven wat voor onderhoud er gepleegd moet worden, waaronder dus ook het vervangen van zijn standleiding en riolering. De kas van de VvE is leeg door een groot onderhoud aan de achterkant van het gebouw, dus hij weet dat hij het komende jaar geld moet gaan ophoesten voor vervanging en onderhoud.
De verhuurder is zich nu aan het beraden of hij dit moet accepteren. Ik ben benieuwd.
If we are all God's children, what makes Jesus so special?
Battle.net tag
Interessant verhaal. Maar deze richting klinkt op deze manier meer als hobby dan als financieel gunstige ontwikkeling. Tegelijk goed voorbeeld waarom huursubsidie echt anders moet in dit land.
Dit topic is gesloten.
![]()