Wozmro schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:37:
Ik denk dat ik de vraag al eens gesteld heb ongeveer een jaartje geleden.
Maar nu nog eens omwille van de huidige crisistoestanden.
Wat doen mensen met wat bezit (geld, huis,...) om een crisis door te komen?
Ik kom zelf niet veel verder dan blijven aandelen kopen (goud of andere grondstoffen doe ik niet).
Voor de rest zoveel mogelijk diversifiëren en dingen kopen die ik altijd al wilde kopen. Deze week een tweedehands fietsje gekocht(Brompton) om mee reisjes te maken. Altijd al willen hebben en ook een beetje met het idee dat echt goed gerief wel eens snel duurder zou kunnen worden de komende tijd.
In principe als wanna-be FOer is er niks anders aan crisis dan een 'gewone' tijd. Gewoon werken, salaris ontvangen, aandelen bijkopen, kosten beetje monitoren.. the usual. Dat is de praktijk van de dag zegmaar, same old stuff.
Trainen en oefenen is iets wat ik op papier actief doe, beetje mentale oefeningen en monitoren. Het is een ideaal moment om eens jezelf te stress-testen. In mijn geval, hoe ontwikkeld het dividend zowel gedurende het jaar (bijv aardig wat uitstel ivm uitstellen aandeelhoudersvergaderingen) evenals hoe de verhogingen doorzetten dit en volgend jaar. Daar kun je dan lessen uit leren om risico's af te dekken en voorbereid te zijn als je wel echt FO bent.
Maar ook gewoon hoe je je erbij voelt als alles in het rood gaat, tegenvalt, niet gaat zoals gehoopt..
Bijvoorbeeld mei was een terugval van 33% in dividend inkomen, veel is verschoven naar juni/juli (late vergaderingen door corona) of eind van het jaar (met name financials; verzekeraars/banken/vastgoed). Toch handig om zo'n scenario eens goed te bekijken en bedenken wat dat betekend. Mei is altijd al veruit de grootste maand vanwege de jaarlijkse uitkeringen van EU bedrijven, dus het is een aardig worst-case scenario wat betreft de timing van de uitbraak voor het jaarinkomen/cashflow.
- Kan ik dan nog steeds gewoon de volgende maanden doorkomen met de huidige inkomsten (naar ratio natuurlijk) of is die hit te zwaar?
- Kan ik nog steeds genoeg opzij zetten om de maanden met minste inkomen (o.a. november) door te komen?
- WSHTF, zou mijn nood-protocol op gebied van tijdelijke uitgave beperkingen voldoende zijn om het op te vangen?
- Hoe zouden de theoretische cash reserves/cashflow zich houden?
-....
Ook straks aan het eind van het jaar EN in elk geval ook eind 2021, wat o.a. de verwachting was aan inkomen vs praktijk. Was er genoeg groei bij de slow-n-steady bedrijven ondanks de crisis? Zijn er toch meer bevriezingen/dalingen dan verwacht? Herstellen de uitkeringen snel genoeg? Zijn de cash reserves genoeg om de tijd door te komen totdat dividenden hersteld zijn?
Nu ben ik niet FO, dus als er resultaten zijn waar ik me niet fijn bij voel, kan ik nu mooi ingrijpen. Of het nou is om het portfolio iets bij te sturen met nieuwe aankopen (risico, sectoren, uitkeringsbeleid..), tot welke veiligheidsmarge ik wil (inkomen vs kosten, cash reserves, etc) om zonder zorgen dergelijke crisis door te komen.
[
Voor 9% gewijzigd door
Xanaroth op 29-07-2020 12:16
]