Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.098.546 views

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
tuinïnen schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:57:
Ik vind de verhalen over sabbaticals prachtig klinken, maar ik kan het mij als ondernemer gewoon niet voorstellen om zo lang een break te kunnen nemen. Ik heb nu voor het eerst in 5 jaar nu 3 weken vakantie en dit voelt al als een sabbatical ;)
Niet kunnen of niet willen?

Mensen om mij heen zeggen dat ze na een tijdje werken 'echt vakantie nodig hebben'. Dat gevoel herken ik echt niet. Ga wel op vakantie maar niet om een maand offline te zijn/ niet aan werk te denken. Daar vind ik het veel te leuk voor. Zit ook meer op het FI dan het RE deel :)

Misschien heb je als ondernemer de FI ook eerder te pakken: doen wat je leuk vind en daar geld voor krijgen.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:32
MrBlack schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:15:
Basically bij elke aankoop een afweging maken: hoeveel (toekomstige) tijd wil je opofferen voor een luxe levensstijl
Even ter verduidelijking, dat betekent dus niet dat je als een monnik moet gaan leven :). Het gaat er vooral om dat je je bewust bent/wordt van je uitgaven en vooral van de impact op de lange termijn. En dan vooral ook de 'kleine' uitgaven die iedere keer niet heel veel geld kosten, maar alles bij elkaar toch om een hoop geld gaan.

Ik ken bijvoorbeeld mensen die elke dag een kop koffie bij de benzinepomp halen (of bij de kiosk). 'Die paar euro maakt toch niet uit'. Maar op jaarbasis gaat het dan algauw om 500 euro. En als je dat 20 jaar lang doet, dan gaat het om 10.000 euro, nog zonder eventueel rendement. Dan vraag ik mij af of je écht geniet van die kop kartonnen koffie of dat je misschien meer plezier zou hebben van een paar maanden eerder stoppen met werken. Dan zou ik dus die dagelijkse gewoonte-koffie laten staan en 'bewaren' voor een paar keer dat je er écht zin in hebt en er ook écht van kunt genieten.

Het zelfde kun je hebben met eten bestellen. Ik ken mensen die eigenlijk vooral uit gewoonte iedere week pizza laten bezorgen. Kan zijn dat je dat echt als een 'genietmoment' ziet, maar vaak is het meer zo dat het 'de dag van de week' is en dat er 'dus' pizza besteld wordt. Dat vind ik dan jammer, niet alleen van het geld maar ook van het 'er-niet-meer-van-genieten'. Dat doe ik dus ook niet 'uit gewoonte', maar wel af en toe als we er echt zin in hebben.

Andersom weet ik ook dat een mooie vakantiereis mij een paar maanden van mijn FO-periode zal kosten, maar is mij die onvergetelijke reis dat vaak ook zeker waard. En van de prijs van sommige mooie dingen in huis moet een bijstandsmoeder ook een paar maanden leven. Vergeet dus vooral ook niet te genieten van het leven, maar weest je wel bewust van je uitgaven.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:50
JURIST schreef op zondag 26 juli 2020 @ 16:15:
[...]

In traditionele bedrijven en sectoren is het misschien nog steeds enigszins vreemd, maar ik merk in mijn omgeving wel dat langere breaks steeds meer geaccepteerd worden. Als je het beperkt tot 3 maanden of wellicht zelfs 6 maanden is de angst voor permanente inname van een functie ook niet altijd terecht. Steeds meer CAO's faciliteren sabbaticals. Het zal ook wel moeten in een tijd dat de pensioenleeftijd oploopt, partners meer zijn gaan werken en de verzorgingsstaat onder druk staat. Eigenlijk vreemd dat in Nederland de levensloopregeling is beëindigd. Het moet in deze tijd m.i. flexibeler kunnen, ook voor het welzijn van werknemers.
Ik denk zelf ook na over zo'n tussentijdse periode voor volgend jaar of 2022, die zou in mijn geval dan wel ook de hele zomervakantie beslaan. Het voordeel van een langere periode off zoals @hv08 doet is m.i. dat je in NL fiscaal gezien inkomensmiddeling kan toepassen om de belastingdruk te verlagen. Dat zou je in theorie 3 jaar later nog een keer kunnen, als je in tussentijd weer goedbetaald aan het werk kan. Bij een sabbatical van 3 maanden zou dat in mijn geval vermoedelijk niet heel veel opleveren.
Klopt je ziet het steeds meer, ik denk dat een langere pauze ook wel nodig wordt , de pensioenleeftijd wordt steeds verder opgeschroefd en uiteindelijk kan je je jezelf maar zo lang achter elkaar op relatief continue basis belasten.

De belastingvoordelen daar had ik nog niet eens bij stilgestaan. Dat ga ik eens bekijken.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Zr40 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:37:
In het kort:
  • Vuistregel: wanneer je geïnvesteerd vermogen 33x zo groot is als je totale uitgaven per jaar ben je niet meer afhankelijk van werk
Handige rule of thumb. Die gaat dus uit van een SWR van 3% voor 'directe consumptie'? Daar bovenop heb je nog afgerond 1% VRH en 2% inflatie. Totaal rendement (inclusief dividend) zou dus 6% moeten zijn als je niet wilt interen om je principal. Bij wel 'opeten' zou je dus uitkunnen met hogere consumptie/lagere principal.

Divide and conquer.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@wimpie Zelf beschouw ik VRH als onderdeel van de jaarlijkse uitgaven. Inflatie neem ik niet mee in de berekening. Ik ga er van uit dat het rendement op de investeringen groter is dan de inflatie.

• wimpie
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:29:
[...]

Even ter verduidelijking, dat betekent dus niet dat je als een monnik moet gaan leven :). Het gaat er vooral om dat je je bewust bent/wordt van je uitgaven en vooral van de impact op de lange termijn. En dan vooral ook de 'kleine' uitgaven die iedere keer niet heel veel geld kosten, maar alles bij elkaar toch om een hoop geld gaan.
Ja precies, je moet vooral geen geld uitgeven aan zaken die je niet belangrijk vindt, maar juist wel geld uitgeven aan zaken waar je wel gelukkig(er) van wordt.

Ms. wimpie wil graag een dakkappel op onze slaapkamer. Deze is ongeveer 25 m2, en dus al ruim genoeg, voegt voor mij weinig toe. Daarbij, ik wil niet 6 maanden langer werken om iets te kopen waar ik geen waarde aan toeken.

Divide and conquer.

• wimpie
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:50:
@wimpie Zelf beschouw ik VRH als onderdeel van de jaarlijkse uitgaven. Inflatie neem ik niet mee in de berekening. Ik ga er van uit dat het rendement op de investeringen groter is dan de inflatie.
Fair enough, dat maakt de jaarlijkse uitgaven gewoon hoger, waardoor principal hoger wordt. Daarnaast ga je dus wel (impliciet) vanuit dat je portfolio gemiddeld minimaal (3% + 2% = ) 5% rendement maakt. Lijkt me geen gekke aanname.

Divide and conquer.

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

@wimpie Ligt een beetje aan je woning, maar alleen vloeroppervlak met een vrije hoogte van >1,5m telt als gebruiksoppervlak. Gebruiksoppervlak is de grootste factor in woningwaarde. Huizenprijzen zijn al snel €3.000-€4.000 per m2 GO, dus een dakkapel is een van de weinige woninginvesteringen die de zijn geld in verkoopwaarde soms meer dan waard is.

@Zr40 Let op met het negeren van inflatie. Met 2% inflatie verdubbelen de prijzen (en dus kosten) iedere 35jr. Ik hoop nog minstens 1 verdubbeling mee te maken, maar 2 verdubbelingen is ook niet uitgesloten. Ik ga er vanuit dat mijn jaarlijkse uitgaven in het lang leven-scenario 4x mijn huidige kostenbasis is. En daarbij doe ik dan nog de aanname dat we 70jr lang geen inflatie excessen krijgen.

(Wat ik in werkelijkheid doe is alles in 2020 euro's berekenen en werken met inflatiegecorrigeerde rendementen.)

[ Voor 7% gewijzigd door x37 op 27-07-2020 13:02 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

x37 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:01:
@Zr40 Let op met het negeren van inflatie. Met 2% inflatie verdubbelen de prijzen (en dus kosten) iedere 35jr. Ik hoop nog minstens 1 verdubbeling mee te maken, maar 2 verdubbelingen is ook niet uitgesloten. Ik ga er vanuit dat mijn jaarlijkse uitgaven in het lang leven-scenario 4x mijn huidige kostenbasis is. En daarbij doe ik dan nog de aanname dat we 70jr lang geen inflatie excessen krijgen.
De Trinity study doet hetzelfde. Daar kwam zelfs een 4% SWR uit voor het eerste jaar, waarbij de WR jaarlijks verhoogd wordt met de inflatie. Met 3% heb je gewoon een hele berg marge indien achteraf je berekeningen of aannames niet helemaal blijken te kloppen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:15
Zr40 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:16:
[...]

De Trinity study doet hetzelfde. Daar kwam zelfs een 4% SWR uit voor het eerste jaar, waarbij de WR jaarlijks verhoogd wordt met de inflatie. Met 3% heb je gewoon een hele berg marge indien achteraf je berekeningen of aannames niet helemaal blijken te kloppen.
4% SWR als veilig aanschouwen heeft alleen zin als je dat combineert met beleggen, anders is het feestje snel over.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-11 09:00
Recent weer eens de inleiding van het topic wat beter gelezen en zelf een iets uitgebreidere spreadsheet opgesteld.

Met name nog 'rond' rekenen met eventueel op later leeftijd minder geld nodig hebben of 'uitzitten' tot pensioen (en dus wat jaren (iets) meer dan de SWR opnemen) zijn interessant maar lastig. Voor de komende heel veel jaar zal het echter vooral vermogen opbouwen (nu bijna 33) zijn.

Op dit moment beleg ik maandelijks in enkele 'potjes'. Komende tijd wil ik dat maandbedrag aanzienlijk verhogen, nu twijfel ik alleen of ik dat kan doen in mijn huidige fonds of dat het vanuit spreidingsgedachte verstandiger is toch een ander fonds erbij toe te voegen. Weet niet of dit helemaal de plek is maar ben wel benieuwd hoe jullie dat doen. Vooral dus vanuit het perspectief stabiele (en betrouwbare uitvoerders) rendement groei maximaal in de overwegingen meenemen...

Huidig:
  • 60% EuroStoxx50 fonds (via DeGiro, staat op de lijst van maandelijks 1 gratis transactie)
  • 20% P2P lending (Mintos)*
  • 20% MSCI World index via pensioen beleggen (vrijgesteld van box3)**
*ondanks dat ik het al jaren doe en er veel rente al mee heb verdiend twijfel ik om hier komende 10-20 jaar een flink vermogen neer te zetten. Ergens vrees ik dat het platform toch een keer omvalt en je mogelijk helemaal geen geld meer terug ziet.. Tegelijkertijd is het een erg prettige diversificatie (ook van liquiditeit) naast beleggen en sparen..
** Dit doe ik op basis van beschikbare jaarruimte, in verband met huidige pensioenregeling van werkgever is dat nu nog maar zeer beperkt. Daarnaast in het kader van FO komt dit geld pas laat beschikbaar als ik het om zet in een uitkeringsovereenkomst op de pensioengerechtigde leeftijd. (al hoop ik dat de regels nog wat flexibeler worden komende jaren met het nieuwe pensioenstelsel)

Ik speel met de gedachte om ook particulier in Box3 de MSCI World Index te gaan kopen. Of moet ik niet te moeilijk doen en er vertrouwen in hebben dat ook spreiding over EuroStoxx50 aandelen ruim voldoende is? Dat is qua transactie kosten veruit de meest aantrekkelijke optie omdat ik deze maandelijkse transactie gratis kan doen.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-11 21:06
Waarom heb je gekozen voor de Stoxx50?

• Banjy
Carfanatic schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:02:
Waarom heb je gekozen voor de Stoxx50?
Omdat ik eerder al was gestart met MSCI World index (pensioen sparen) en ik graag wat meer risico en mogelijk rendement wilde. Was ook in de tijd dat Amerikaanse aandelen erg duur waren (ik kijk graag naar winst per aandeel) in vergelijking met Europese, tot slot geen valuta risico. Daarom wilde ik graag wat 'dichter bij huis' maar vond ik de AEX te beperkt. Beleggingen zie ik ook als een manier (naast vastgoed) om mij te beschermen tegen inflatie. Als de inflatie in Europa de pan uit rijst (zou zomaar eens kunnen gaan gebeuren natuurlijk) dan zullen de winsten van de bedrijven waarschijnlijk ook meegaan en vice versa. Maar dan zijn de Euro's die je hebt ook weer meer waar t.o.v. de rest van de wereld, dan toch alsnog maar verhuizen naar een goedkoper (niet Euro) land :+

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Banjy Je keuze voor het EuroStoxx50 fonds betekent niet dat je nu niets meer gratis kan aankopen. De DEGIRO kernselectie werkt zo dat je in ieder fonds op de lijst iedere maand een gratis transactie mag doen.

Wil je wereldwijd gespreid, dan is VWRL lekker makkelijk. Weliswaar volgt deze FTSE world en niet MSCI world, maar het verschil is klein.

Wat betreft lijfrente: je kan onder de huidige regels al kiezen dat de uitkering op ieder gewenst moment ingaat. De enige verplichting is dan dat het doorloopt tot minimaal 20 jaar na je pensioengerechtigde leeftijd. Maar meer flexibiliteit is inderdaad wel wenselijk.

• Banjy
Zr40 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:17:
@Banjy Je keuze voor het EuroStoxx50 fonds betekent niet dat je nu niets meer gratis kan aankopen. De DEGIRO kernselectie werkt zo dat je in ieder fonds op de lijst iedere maand een gratis transactie mag doen.

Wil je wereldwijd gespreid, dan is VWRL lekker makkelijk. Weliswaar volgt deze FTSE world en niet MSCI world, maar het verschil is klein.

Wat betreft lijfrente: je kan onder de huidige regels al kiezen dat de uitkering op ieder gewenst moment ingaat. De enige verplichting is dan dat het doorloopt tot minimaal 20 jaar na je pensioengerechtigde leeftijd. Maar meer flexibiliteit is inderdaad wel wenselijk.
Ik zie het nu inderdaad, dat is erg positief inderdaad. Merci.
Blijft de vraag over; nog veel meer op World of toch iets anders kiezen?

Ik realiseer mij dat door vol op EuroStoxx50 in te zetten ik wel afhankelijk ben van een goede Europese economie. Zou dat helemaal verkeerd gaan verlies je dus je baan(mogelijkheden) en verdwijnt de waarde van je aandelen.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:16
tuinïnen schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:57:
Ik vind de verhalen over sabbaticals prachtig klinken, maar ik kan het mij als ondernemer gewoon niet voorstellen om zo lang een break te kunnen nemen. Ik heb nu voor het eerst in 5 jaar nu 3 weken vakantie en dit voelt al als een sabbatical ;)
Ik heb het precies andersom, ik kan me werkelijk niet voorstellen dat mensen 5 jaar lang full-time kunnen werken zonder een fatsoenlijke break tussendoor.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:03
Blik1984 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:01:
[...]

Ik heb het precies andersom, ik kan me werkelijk niet voorstellen dat mensen 5 jaar lang full-time kunnen werken zonder een fatsoenlijke break tussendoor.
Sinds ik ook deels onderneem is dat gevoel heel anders geworden. Dan wil je echt door want je doet immers alles voor jezelf.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:04:
[...]

Sinds ik ook deels onderneem is dat gevoel heel anders geworden. Dan wil je echt door want je doet immers alles voor jezelf.
Mijn keuze voor gaan ondernemen was juist minder te gaan werken. Waarbij elke dag die ik nu minder werk mijn FO uitstel, maar wel meer tijd kan besteden aan mijn gezin. Ik vind het namelijk ook belangrijk om nu te genieten van mijn vrije tijd en niet enkel “na mijn pensioen”.

• Rubbergrover1
[...]

Volgens mij is dat nu juist de belangrijkste valkuil van zelfstandigen: te veel eenzijdig bezig met je werk/bedrijf. Waardoor andere zaken ondergesneeuwd raken.

• CornermanNL
[...]

Het er is altijd wel wat te doen syndroom , is het dan niet zo dat je uiteindelijk mensen moet gaan aannemen en een strategie moet gaan bedenken om de boel te laten groeien? Juist het doel van ondernemen is , mijns inziens , mensen voor je te hebben werken waar jij een deel van de opbrengst van dat werk opstrijkt.

ondernemen moet in mijn ogen als doel hebben om het bedrijf te laten groeien op zo'n manier dat je voorbij gaat aan je eigen verdiencapaciteit en hopelijk exponentieel veel meer gaat verdienen dan dat in je eentje als ZZP'er of in loondienst kan doen.

Ik zie veel ondernemers enorm veel uren draaien en veel te veel in eigen hand houden. Ze bouwen niet aan de onderneming maar houden zich voornamelijk bezig met micromanagement en dagelijkse taken. Die je in mijn ogen niet moet doen.

Dat zit waarschijnlijk in de aard van het werk of het beestje maar als je dan kijkt wat ze overhouden aan al die noeste arbeid dan valt dat vaak behoorlijk tegen. In de tijd dat ik veel (te veel ook wel) werkte hield ik er feitelijk veel meer aan over, en ik ging wel gewoon op vakantie.

En ik deed het toch ook echt ook voor mezelf. Ik heb in loondienst nooit het gevoel gehad dat ik voor de baas werkte.

Ik ben toch wel benieuwd naar waar dit gevoel vandaan komt. Want als ik voorheen naar de cijfers en het risico keek was ' ondernemen' in veel gevallen niet erg aantrekkelijk. Ondernemen tussen haakjes omdat ik waarschijnlijk dan toch een soortgelijk bedrijf zou gaan opzetten dan waarin ik al in loondienst was. Met de verbeteringen waarvan ik vond dat die allang hadden moeten worden doorgevoerd. Geen innovatie maar puur naar eigen idee inrichten van een organisatie. En dan is dat met alle risico's geen aantrekkelijke propositie.

ik zou het wel enorm mooi vinden om echt te kunnen innoveren en echt een product te ontwikkelen , maar daar heb ik helaas het talent niet voor. Wellicht is dat hetgeen dat jij doet hoor, graag hoor ik jou ervaringen op het gebied van ondernemen.

In potentie is een succesvolle onderneming opbouwen en uitbouwen een FO versneller die lastig te evenaren is.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]
Dat is geen goede mindset en je verhoogd het risico op een burn out. En dat zeg ik als ondernemer. Ik zeg niet dat je er 3 weken tussenuit moet, maar geregeld een week vrij (en dan echt vrij, dus geen laptop, telefoon of email) is uitermate belangrijk om even tot rust te komen.

• Tommie12
Skyaero schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:53:
[...]

Dat is geen goede mindset en je verhoogd het risico op een burn out. En dat zeg ik als ondernemer. Ik zeg niet dat je er 3 weken tussenuit moet, maar geregeld een week vrij (en dan echt vrij, dus geen laptop, telefoon of email) is uitermate belangrijk om even tot rust te komen.
Klopt, en dat lukt velen echt niet.

Tijd geleden een groepsreis gedaan, en er zat een zelfstandige tussen. Geen idee in welke business die zat, want die zat de hele tijd (in de bus, tijdens het eten, tijdens een rondleiding, ... ) te bellen, en op afstand instructies te geven. Een gesprek heb ik met die man niet kunnen hebben, want die zat toch altijd met de telefoon aan zijn oor.
En uit wat we opvingen ging hij echt over de laatste cent in elke offerte, moest elke uitgave door hem persoonlijk goedgekeurd worden etc.

Ik snapte het echt niet.

Ik ben geen zelfstandige, maar leid een unit die ca 100mio€ omzet maakt.
Tijdens vakantie zeg ik gewoon tegen mijn team: ik lees geen mails, als er echt iets is, dan whatsapp je maar als je je niet comfortabel voelt om zelf te beslissen.
Net 2 weken in verlof geweest: 1 whatsapp gekregen om een travel request goedgekeurd te krijgen (verplicht proces in deze Corona tijden).

Ik denk niet dat ik ooit echt zelfstandige ga worden.
Dan moet ik te veel van het kapitaal dat ik al heb at risk zetten, en dat wil ik niet.
Nu is het vrij makkelijk om de scheiding tussen privé en werk te maken, en dat hou ik ook graag zo.

• underrated
CornermanNL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:51:
[...]
ik zou het wel enorm mooi vinden om echt te kunnen innoveren en echt een product te ontwikkelen , maar daar heb ik helaas het talent niet voor. Wellicht is dat hetgeen dat jij doet hoor, graag hoor ik jou ervaringen op het gebied van ondernemen.

In potentie is een succesvolle onderneming opbouwen en uitbouwen een FO versneller die lastig te evenaren is.
Ik heb een online tooltje bedacht dat de afgelopen jaren redelijk aanslaat. Abonnementsstructuur, dus stabiele inkomsten.

In jaar 1 kwam er net 30k uit (omzet minus kosten), waaronder nog een deel uit consultancy/ uurtje-factuurtje. Jaar 2 ~50k, jaar 3 en 4 100+. Dat is een prima salaris, en daarnaast heb ik ~100k per jaar aan ondernemingswaarde gebouwd, gekeken over de afgelopen 4 jaar. Hoewel je die waarde pas zeker weet als je verkoopt natuurlijk.

Maar heeft uiteraard ook risico: er hangt veel op de persoon/ omstandigheden van de ondernemer.

Belangrijkste is dat het is wat je wil. Er zijn weinig self-made ondernemers die 100mio draaien bv. Als je in zo'n omgeving wil werken kan je idd beter in loondienst, of als ZZP'er laten inhuren.

Qua scheiding werk/prive zie ik niet zoveel verschil met mensen in loondienst. Beetje afhankelijk van de sector, maar meeste vrienden in loondienst moesten tijdens een weekje vakantie ook bellen en mailen. Meer dan ik ;) Heeft mss ook met de mens en de functie te maken.

• Rubbergrover1
underrated schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:06:
[...]

Qua scheiding werk/prive zie ik niet zoveel verschil met mensen in loondienst. Beetje afhankelijk van de sector, maar meeste vrienden in loondienst moesten tijdens een weekje vakantie ook bellen en mailen. Meer dan ik ;) Heeft mss ook met de mens en de functie te maken.
Moesten die dat ook echt of deden ze dat alleen? Ik heb ook collega's die bijvoorbeeld ook regelmatig in de weekends mailtjes versturen, maar waarbij het totaal geen haast heeft en prima tot maandag had kunnen wachten. Het is soms ook een vorm van 'kijk mij eens belangrijk en onmisbaar zijn' of laten zien hoeveel hart je voor de zaak hebt. Terwijl het gros van die mensen uiteindelijk prima 'inwisselbaar' is... Dan kun je toch beter iemand hebben die in de vrije tijd echt vrij is en tijdens het werk werkt, dan iemand die 'continu' werkt en na 5 of 10 jaar opgebrand is. Gelukkig heeft ons management ook een gezondere instelling.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:50
Meestal willen mensen een tweede woning als belegging erbij kopen, in deze casus is het andersom. Het gaat om een stel dat samen is, X en Y.

Verhuurde woning van persoon X:
Waarde: 260.000
Financiering: 175.000
Maandelijkse huurpenning: 1500

Woning op dit moment als hoofdverblijf voor beide maar op naam van persoon Y:
Waarde: 235.000
Financiering: 165.000

Plan is dat persoon X en Y samen een woning kopen. Op basis van inkomen uit werk kunnen zij 550K financieren bij reguliere banken (kaal, zonder invullen van kredieten). Is het mogelijk om een nieuwe woning te financieren waarbij de andere woning(en) worden aangehouden voor verhuur? Je krijgt dan de volgende situatie:

Woning 1, verhuurd:
Financiering: 175.000 annuitair

Woning 2, verhuurd:
Waade: 235.000
Financiering: 165.000 annuitair
Maandelijkse huurpenning: 1250

Woning 3, hoofdverblijf:
Waarde: 450-550K annuitair
Financering: ?

Bij het aangaan van een nieuwe, gezamenlijke, hypotheek worden huidige schulden van het maximaal te lenen bedrag afgetrokken. Echter, kan hierbij ook rekening worden gehouden met huurinkomsten?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

@ColeJ ik moest aan deze denken: YouTube: Should I Get A Third Mortgage? bij je constructie. Pas gepost door @Wozmro

kaartenhuisje bouwen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Tazzios op 28-07-2020 12:42 ]

• Banjy
ColeJ schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:30:
Meestal willen mensen een tweede woning als belegging erbij kopen, in deze casus is het andersom. Het gaat om een stel dat samen is, X en Y.

Verhuurde woning van persoon X:
Financiering: 175.000

Woning op dit moment als hoofdverblijf voor beide maar op naam van persoon Y:
Waarde: 235.000
Financiering: 165.000

Plan is dat persoon X en Y samen een woning kopen. Op basis van inkomen uit werk kunnen zij 550K financieren bij reguliere banken (kaal, zonder invullen van kredieten). Is het mogelijk om een nieuwe woning te financieren waarbij de andere woning(en) worden aangehouden voor verhuur? Je krijgt dan de volgende situatie:

Woning 1, verhuurd:
Financiering: 175.000 annuitair

Woning 2, verhuurd:
Waade: 235.000
Financiering: 165.000 annuitair
Maandelijkse huurpenning: 1250

Woning 3, hoofdverblijf:
Waarde: 450-550K annuitair
Financering: ?

Bij het aangaan van een nieuwe, gezamenlijke, hypotheek worden huidige schulden van het maximaal te lenen bedrag afgetrokken. Echter, kan hierbij ook rekening worden gehouden met huurinkomsten?
Dat hangt heel erg af van de hypotheekverstrekker (ook die je huidige woningen financiert, die moeten namelijk worden omgezet naar beleggingshypotheken; lees hogere rente). Veel grote banken zullen niet staan te springen, is toch weer wat ingewikkelder. Tip; zoek een goede onafhankelijk adviseur die kan 'rondbellen'.

Meestal (wat ik tot nu heb gehoord, maar let op; de markt verandert snel) is er wel een bank die de verhuurde woningen als neutraal wil beschouwen. Zeker als er overwaarde op zit en de huurinkomsten realistisch zijn.
Oftewel; je mag er niet extra door lenen maar ook niet minder.

Maak goede afspraken met je partner; wat als het toch niet lukt met de financiering door deze constructie? Zijn jullie bereid je eigen droomwoning daarvoor te laten lopen of verkoop je dan alsnog?

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:46

Shapeshifter

Get it over with

[...]
Is wel heel persoonlijk natuurlijk. Als ik de vrijheid zou hebben om echt puur te doen wat ik wilde doen hoef ik daar niet tussenuit. Juist in de situatie met een gezin en loondienst voel ik me enorm begrensd in waar ik mee bezig moet zijn en snak ik naar een paar uur per week met een projectje bezig zijn (en dat lukt eigenlijk de laatste twee jaar al niet meer). Vrij nemen doe ik dan het liefst ook voor mijzelf (en dan ook echt helemaal voor mijzelf), om lekker te kunnen werken aan dingen die ik leuk vind. Stilzitten word ik heel nerveus van. Wij zijn met het gezin de afgelopen 10 jaar twee keer een paar dagen aaneengesloten weg geweest en steeds kan ik niet wachten om gewoon weer lekker thuis te zijn en mijn eigen ding te kunnen doen. Ik vertoon meer burn-out verschijnselen na twee dagen kamperen, of een weekend met onze kinderen dan doordeweeks als ik gewoon lekker kan werken... Wat dat betreft is werken veel minder stressvol dan het alternatief :+

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• CornermanNL
underrated schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:06:
[...]

Ik heb een online tooltje bedacht dat de afgelopen jaren redelijk aanslaat. Abonnementsstructuur, dus stabiele inkomsten.

In jaar 1 kwam er net 30k uit (omzet minus kosten), waaronder nog een deel uit consultancy/ uurtje-factuurtje. Jaar 2 ~50k, jaar 3 en 4 100+. Dat is een prima salaris, en daarnaast heb ik ~100k per jaar aan ondernemingswaarde gebouwd, gekeken over de afgelopen 4 jaar. Hoewel je die waarde pas zeker weet als je verkoopt natuurlijk.

Maar heeft uiteraard ook risico: er hangt veel op de persoon/ omstandigheden van de ondernemer.

Belangrijkste is dat het is wat je wil. Er zijn weinig self-made ondernemers die 100mio draaien bv. Als je in zo'n omgeving wil werken kan je idd beter in loondienst, of als ZZP'er laten inhuren.

Mooi succes goed gedaan , dat is een prima groei. In hoeverre was de werkdruk anders ? Dit is een prima voorbeeld van hoe het zou kunnen zijn denk ik. Hoe lang is het proces geweest voordat je dit bedrijf opgezet hebt ? Of heb je in het verleden altijd ondernomen ?

En was het een beslissing ook meegenomen in het kader van FO ? als een kans om meer tijd vrij te maken en meer te verdienen op een passieve manier?

• Rubbergrover1
ColeJ schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:30:
Meestal willen mensen een tweede woning als belegging erbij kopen, in deze casus is het andersom.
...
Hangt sterk af van de geldverstrekker. Een goede adviseur weet de weg hierin wel.

Volgens mij geldt in de regel dat bij een woning die al een tijdje verhuurd is de huurinkomsten inderdaad mee mogen tellen. Voor de tweede woning geldt dat die nu nog niet verhuurd is en 'gewoon' als hoofdverblijf telt. Die zul je dus in eerste instantie als normale woning kunnen behandelen. Na de verhuizing kun je dan voor de tweede woning alsnog een verhuur-hypotheek nemen (mits dat financieel past).

• LED-Maniak
[...]

Sja, als ik een week niets doe ontploft de mailbox en gebeurt er ook een week niets.
Er is niemand anders die het voor mij doet helaas.

De corona ellende in de wereld maakt het er niet makkelijker op. Veel dingen gaan de laatste maanden niet vanzelf, die dat voorheen wel gingen(zoals internationale zendingen..).

Kleine afleiding is het zelf verbouwen van een huis(..of is dat nog meer stress :P ) voor de verhuur over een paar maanden. Lekker gedachteloos breken en slopen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 28-07-2020 14:15 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Tommie12
LED-Maniak schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:12:
[...]

Sja, als ik een week niets doe ontploft de mailbox en gebeurt er ook een week niets.

De corona ellende in de wereld maakt het er niet makkelijker op. Veel dingen gaan de laatste maanden niet vanzelf, die dat voorheen wel gingen(zoals internationale zendingen..).

Kleine afleiding is het zelf verbouwen van een huis(..of is dat nog meer stress :P ) voor de verhuur over een paar maanden. Lekker gedachteloos breken en slopen. :)
Kan hard klinken, maar dan heb je niet het juiste team dat voor je werkt. (tenzij je éénmansbedrijf bent natuurlijk).
Of jij wil elke beslissing zelf nemen, en je team mag alleen uitvoeren wat jij hen opdraagt.

Geef een duidelijk kader waarin ze kunnen bewegen, en maak ze verantwoordelijk voor een deel van de output van het bedrijf.
Vrijheid en verantwoordelijkheid passen altijd bij elkaar, zo heb ik mijn kinderen zelfs opgevoed.

Je wil de auto om naar je vrienden te gaan: fijn, maar jij bent verantwoordelijk dat die heel thuis komt, en jij bent verantwoordelijk dat je niet dronken achter het stuur kruipt. Moet je blijven slapen... so be it, maar ik heb de auto morgen om 8h nodig.
Je wil een betaalkaart van je rekening: fijn, maar jij beheert wat je wanneer uit geeft. Je weet wanneer je zakgeld gestort wordt, dus als het op is tegen de 15e, dan kan je de 17e niet meer met de vrienden naar de bioscoop.

[ Voor 35% gewijzigd door Tommie12 op 28-07-2020 14:30 ]

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-11 14:01
Tazzios schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:41:
@ColeJ ik moest aan deze denken: YouTube: Should I Get A Third Mortgage? bij je constructie. Pas gepost door @Wozmro

kaartenhuisje bouwen. :)
Interessante gedachte. Ik zit nu de youtube te kijken, en Dave is er nogal op tegen om te lenen voor verhuur, maar toch zijn er een aantal mensen op dit forum die op die manier de hefboom gebruiken en dat lijkt best wel interessant.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:26:
[...]

Kan hard klinken, maar dan heb je niet het juiste team dat voor je werkt. (tenzij je éénmansbedrijf bent natuurlijk).
Of nog harder, het team heeft geen juiste manager :)

• LED-Maniak
Gewoon eenmanszaak die net op het kantelpunt zit of het betaalbaar is om iemand wel of niet aan te nemen en voor hoe lang dat dan weer nodig is/kan. :)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

@jmderonde
Dave is vooral tegen omdat de eigen woning ook in het kaartenhuis zit. Bij een tegenvaller zijn ze ook hun eigen huis kwijt.
Wat in dit topic wel eens langs komt is hypotheek op een huurhuis zetten om het volgende huurhuis aan te kopen.

Wat Dave ook aan geeft te snel willen gaan:
Ik zou beginnen met 1 verhuurhuis beginnen i.p.v. direct 2 en zorgen dat je ook alle lasten kunt dragen indien het verhuurhuis een tijd leeg staat.
daarna pas denken aan uitbouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 28-07-2020 15:21 ]

• CornermanNL
[...]

Is er dan niet veel meer te automatiseren ? Je zit op GOT tenslotte ;) , zonder gekheid wellicht is het een optie. En hoe verhoudt zich dat tot je FO plannen deze zaak ? Was het iets dat je altijd al in gedachte had of ben je er ingerold ? ik ben vooral zeer benieuwd naar het beslissingsproces dat er uiteindelijk toe leidde dat je voor jezelf begon. Daar kan ik denk ik veel van leren.

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:48
[...]

Wat ik regelmatig heb ervaren als ik 1 week vrij neem, inderdaad de mailbox ontploft en veel collega's, klanten etc. gaan er wel vanuit dat je het die week erna oppakt.
Oplossing neem lekker 2 - 3 weken vrij en uiteraard telefoon/laptop uit. Wat namelijk mijn ervaring is, de time-window voor een hoop mensen waarin ze een antwoord kunnen verwachten wordt te lang en dan gaan ze vanzelf een andere oplossing zoeken.
Resultaat: 1e week van de vakantie nog redelijk wat mail, maar elke week die je er aan vast plakt loopt het aantal emails significant terug.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:07
@LED-Maniak Ik weet niet hoeveel klanten je hebt, maar een vakantie kan je toch gewoon inplannen? Dus na die deadline/oplevering/migratie en dan je klanten netjes vertellen dat je alleen voor hoge spoed (en tegen vakantietarief) bereikbaar bent.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• LED-Maniak
CornermanNL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:28:
[...]

Is er dan niet veel meer te automatiseren ? Je zit op GOT tenslotte ;) , zonder gekheid wellicht is het een optie. En hoe verhoudt zich dat tot je FO plannen deze zaak ? Was het iets dat je altijd al in gedachte had of ben je er ingerold ? ik ben vooral zeer benieuwd naar het beslissingsproces dat er uiteindelijk toe leidde dat je voor jezelf begon. Daar kan ik denk ik veel van leren.
Wordt aan gewerkt, maar zit een limiet aan uiteraard. Lastige van fysieke producten. :)
Ben wel bezig met werk uit handen geven, maar dat kost je procenten en dus ook later FO.

Een onderneming 'erbij' is niet iets wat direct in de planning stond maar er vanuit hobby in is geslopen en in een paar jaar gegroeid. Altijd al een idee gehad iets te willen maken en niet als 'loonslaaf' aan de gang te willen, daar maak je alleen je werkgever blij van. Op deze manier heb je wel het probleem dat je elke keer op een punt staat dat je een limiet aantikt en je weer iets moet verzinnen in plaats van dat je met een vooropgesteld plan begint. In het diepe springen met een product wat groot kans van falen heeft is niet aan mij besteed, dus hou ik ook nog een reguliere baan aan.

Betreft FO helpt het gewoon enorm dat de getallen veel sneller gaan. Voor mij gaat het (met een bovenmodaal loon) veel te langzaam als ik dat puur uit loon moet halen. Gezien ik verder weinig materialistische wensen en uitgaven heb hoop ik op korte termijn(5 a 10 jaar) terug te kunnen schakelen naar 2 a 3 dagen in de week werken met voldoende inkomen voor de langere termijn waarbij ik nog steeds FO doelen kan halen voor het pensioen. Daar is veel geld voor nodig. :)
Gurneyhck schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:45:
[...]

Wat ik regelmatig heb ervaren als ik 1 week vrij neem, inderdaad de mailbox ontploft en veel collega's, klanten etc. gaan er wel vanuit dat je het die week erna oppakt.
Oplossing neem lekker 2 - 3 weken vrij en uiteraard telefoon/laptop uit. Wat namelijk mijn ervaring is, de time-window voor een hoop mensen waarin ze een antwoord kunnen verwachten wordt te lang en dan gaan ze vanzelf een andere oplossing zoeken.
Resultaat: 1e week van de vakantie nog redelijk wat mail, maar elke week die je er aan vast plakt loopt het aantal emails significant terug.
Ik werk 90% met internationale particulieren en als ze een ding gemeen hebben is dat ze weinig geduld hebben, snel zenuwachtig worden van vertragingen of dingen die niet werken zoals ze dachten en dan al snel de claim button triggeren op PayPal.. en das een dure grap.

Gezien ik met een fysiek product werk kan je denken aan fulfilment opties via clubs als amazon of andere resellers, maar ook dat is een relatief kostbare zaak. Het zijn heel veel afwegingen die je moet maken, maar dat hoort er natuurlijk bij.
RichieB schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:55:
@LED-Maniak Ik weet niet hoeveel klanten je hebt, maar een vakantie kan je toch gewoon inplannen? Dus na die deadline/oplevering/migratie en dan je klanten netjes vertellen dat je alleen voor hoge spoed (en tegen vakantietarief) bereikbaar bent.
20 tot 30 verschillende in de maand. Kan inderdaad zeggen dat er een week niet geleverd wordt ja.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 28-07-2020 18:25 ]

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:10
Blik1984 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:01:
[...]

Wat is een fatsoenlijke break in jouw ogen?
Zelf werk ik ook in loondienst, nu zo'n 6 jaar.
In de zomer neem ik 2-3 weken vrij en 1 week in de winter. Snipperdagen neem ik zelden op. Dit vind ik meer dan zat.
Er zijn ook mensen die 2 maanden achter elkaar per jaar vrij nemen (met gespaarde dagen en overwerk) dat vind ik dan een fatsoenlijke break.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• Torgo
  • Laatst online: 14:50
LED-Maniak schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:19:
[...]

Wordt aan gewerkt, maar zit een limiet aan uiteraard. Lastige van fysieke producten. :)
Ben wel bezig met werk uit handen geven, maar dat kost je procenten en dus ook later FO.

Een onderneming 'erbij' is niet iets wat direct in de planning stond maar er vanuit hobby in is geslopen en in een paar jaar gegroeid. Altijd al een idee gehad iets te willen maken en niet als 'loonslaaf' aan de gang te willen, daar maak je alleen je werkgever blij van. Op deze manier heb je wel het probleem dat je elke keer op een punt staat dat je een limiet aantikt en je weer iets moet verzinnen in plaats van dat je met een vooropgesteld plan begint. In het diepe springen met een product wat groot kans van falen heeft is niet aan mij besteed, dus hou ik ook nog een reguliere baan aan.

Betreft FO helpt het gewoon enorm dat de getallen veel sneller gaan. Voor mij gaat het (met een bovenmodaal loon) veel te langzaam als ik dat puur uit loon moet halen. Gezien ik verder weinig materialistische wensen en uitgaven heb hoop ik op korte termijn(5 a 10 jaar) terug te kunnen schakelen naar 2 a 3 dagen in de week werken met voldoende inkomen voor de langere termijn waarbij ik nog steeds FO doelen kan halen voor het pensioen. Daar is veel geld voor nodig. :)

[...]

Ik werk 90% met internationale particulieren en als ze een ding gemeen hebben is dat ze weinig geduld hebben, snel zenuwachtig worden van vertragingen of dingen die niet werken zoals ze dachten en dan al snel de claim button triggeren op PayPal.. en das een dure grap.

Gezien ik met een fysiek product werk kan je denken aan fulfilment opties via clubs als amazon of andere resellers, maar ook dat is een relatief kostbare zaak. Het zijn heel veel afwegingen die je moet maken, maar dat hoort er natuurlijk bij.

[...]

20 tot 30 verschillende in de maand. Kan inderdaad zeggen dat er een week niet geleverd wordt ja.
Lijkt me toch best simpel om een vriend/student ff te vragen een weekje lang de doosjes in te pakken en te versturen terwijl je zelf lekker op het strand ligt en af en toe een customer service vraagje beantwoord of zie ik het te simpel?

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:12
Ik denk dat ik de vraag al eens gesteld heb ongeveer een jaartje geleden.

Maar nu nog eens omwille van de huidige crisistoestanden.

Wat doen mensen met wat bezit (geld, huis,...) om een crisis door te komen?

Ik kom zelf niet veel verder dan blijven aandelen kopen (goud of andere grondstoffen doe ik niet).
Voor de rest zoveel mogelijk diversifiëren en dingen kopen die ik altijd al wilde kopen. Deze week een tweedehands fietsje gekocht(Brompton) om mee reisjes te maken. Altijd al willen hebben en ook een beetje met het idee dat echt goed gerief wel eens snel duurder zou kunnen worden de komende tijd.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:44
Shapeshifter schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:19:
[...]

Is wel heel persoonlijk natuurlijk. Als ik de vrijheid zou hebben om echt puur te doen wat ik wilde doen hoef ik daar niet tussenuit. Juist in de situatie met een gezin en loondienst voel ik me enorm begrensd in waar ik mee bezig moet zijn en snak ik naar een paar uur per week met een projectje bezig zijn (en dat lukt eigenlijk de laatste twee jaar al niet meer). Vrij nemen doe ik dan het liefst ook voor mijzelf (en dan ook echt helemaal voor mijzelf), om lekker te kunnen werken aan dingen die ik leuk vind. Stilzitten word ik heel nerveus van. Wij zijn met het gezin de afgelopen 10 jaar twee keer een paar dagen aaneengesloten weg geweest en steeds kan ik niet wachten om gewoon weer lekker thuis te zijn en mijn eigen ding te kunnen doen. Ik vertoon meer burn-out verschijnselen na twee dagen kamperen, of een weekend met onze kinderen dan doordeweeks als ik gewoon lekker kan werken... Wat dat betreft is werken veel minder stressvol dan het alternatief :+
Pas wel op dat de vrouw/het gezin niet opstappen op een gegeven moment omdat je alleen maar aan het werk bent en het gezin meer als last beschouwd. Is niet goed voor FO :N :P

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Torgo schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:21:
[...]

Lijkt me toch best simpel om een vriend/student ff te vragen een weekje lang de doosjes in te pakken en te versturen terwijl je zelf lekker op het strand ligt en af en toe een customer service vraagje beantwoord of zie ik het te simpel?
Dan moet je die vriend ook weer betalen, dat is niet bevorderlijk voor FO :+

• Tommie12
Wozmro schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:37:

Ik kom zelf niet veel verder dan blijven aandelen kopen (goud of andere grondstoffen doe ik niet).
Voor de rest zoveel mogelijk diversifiëren en dingen kopen die ik altijd al wilde kopen. Deze week een tweedehands fietsje gekocht(Brompton) om mee reisjes te maken. Altijd al willen hebben en ook een beetje met het idee dat echt goed gerief wel eens snel duurder zou kunnen worden de komende tijd.
Ik hou nu wat cash aan, maar verkoop niks. Ik wacht met kopen tot er weer een dip komt. Ik denk dat de tweede (en derde) golf nog economisch pijn gaan doen.
We zitten nu al met nieuwe stijgingen, en de mensen kunnen nog veel buiten doen. Wat als iedereen terug naar binnen gaat met koud weer....
En binnenkort worden de cijfers van Q2 overal gepubliceerd, daar gaan nog verrassingen naar boven komen.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:50
Banjy schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:42:
[...]

Dat hangt heel erg af van de hypotheekverstrekker (ook die je huidige woningen financiert, die moeten namelijk worden omgezet naar beleggingshypotheken; lees hogere rente). Veel grote banken zullen niet staan te springen, is toch weer wat ingewikkelder. Tip; zoek een goede onafhankelijk adviseur die kan 'rondbellen'.

Meestal (wat ik tot nu heb gehoord, maar let op; de markt verandert snel) is er wel een bank die de verhuurde woningen als neutraal wil beschouwen. Zeker als er overwaarde op zit en de huurinkomsten realistisch zijn.
Oftewel; je mag er niet extra door lenen maar ook niet minder.

Maak goede afspraken met je partner; wat als het toch niet lukt met de financiering door deze constructie? Zijn jullie bereid je eigen droomwoning daarvoor te laten lopen of verkoop je dan alsnog?
Bedankt voor de info. Het vinden van een goede onafhankelijke adviseur is altijd lastig.

Met deze constructie zit de eigen woning inderdaad ook in het "kaartenhuis". Alleen vanwege het feit dat alles annuitair is en er een bepaalde LTV percentage is vind ik het risico aanvaardbaar. Dit alles met een goede cashpositie achter de hand.

• Blik1984
PM_Petrol schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:48:
[...]

Wat is een fatsoenlijke break in jouw ogen?
Zelf werk ik ook in loondienst, nu zo'n 6 jaar.
In de zomer neem ik 2-3 weken vrij en 1 week in de winter. Snipperdagen neem ik zelden op. Dit vind ik meer dan zat.
Er zijn ook mensen die 2 maanden achter elkaar per jaar vrij nemen (met gespaarde dagen en overwerk) dat vind ik dan een fatsoenlijke break.
De persoon die ik quote heeft voor het eerst in 5 jaar 3 weken vakantie opgenomen. Dat vind ik een normale fatsoenlijke break

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:46

Shapeshifter

Get it over with

ybos schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:08:
[...]

Pas wel op dat de vrouw/het gezin niet opstappen op een gegeven moment omdat je alleen maar aan het werk bent en het gezin meer als last beschouwd. Is niet goed voor FO :N :P
Touché, dat zou wel ironisch zijn omdat het bedrijf dat zij begonnen is voor mij ook een part-time baan is geworden naast mijn voltijdbaan (krijg alleen geen salaris :+ ). Moet nog eens goed nadenken over hoe we dat lange termijn moeten gaan doen. Mijn punt was meer dat een ieder op zijn eigen manier tot rust komt en dat "even ertussenuit" verschillende dingen kan betekenen en dat het dus een beetje voorbarig is om iemand belerend toe te spreken als diegene niet op een traditionele vakantie gaat of niet lang genoeg "niets" doet.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• CornermanNL

Ik doe niets anders, althans de kosten blijven teruglopen. Ik bedoel maar simpel even een goede bak koffie drinken met iemand deed ik toch best regelmatig. Nu is dat niet meer. Bezit verkopen hoeft niet , ik heb meer cash over. Dus ik twijfel tussen extra aankopen en/of extra aflossen. Voorlopig heb ik nog niets gedaan.

Ik denk ook dat er nog wel wat pijn aan zit te komen. Ook de veranderende mindset van mensen, meer thuiswerken levert geen productie verlies op blijkt. Dus wat gebeurd er met de kantorenmarkt, het vervoer etc. Interessante tijden. Starbucks heeft al 3 miljard minder aan over priced koffie verkocht. Ik ben benieuwd hoeveel omzet een hoog Catharijne heeft van de lunchpauzes van mensen. Als iedereen minder naar kantoor gaat wat dan? Dat soort simpele dingen hebben vaak een grotere impact dan gedacht. Hoe gaat het met terugbetalen van alle staatsleningen.

Dan maatschappelijke vragen. Hoe fragiel hebben wij ons systeem laten worden met versoberde sociale vangnetten en flexibele contracten. Wat te denken van het steeds onbereikbaarder worden van eerste levensbehoeftes als een betaalbare woning. Ook die hoge kosten maken dat mensen erg kwetsbaar zijn in tijden van crisis.

Als er straks toch snel een vaccin komt dan kan het weer hard terug gaan naar 'normaal', duurt het langer dan is de schade permanenter. Een versnelling in het verdwijnen van banen die toch al zouden verdwijnen zou dan ineens om de hoek komen kijken.

Samengevat, een hoop vragen en uitdagingen , ik doe niets anders dan ik van plan was. Dat is het belangrijkste blijf bij je plan ;) (zegt men)

@LED-Maniak bedankt voor je toelichting, min of meer op een natuurlijke wijze ingerold dus. Ik overdenk gewoon te veel ;) . Leuk , hopelijk kan je snel je day job vaarwel zeggen. Of wellicht is dat nog het laatste stapje dat je jezelf moet gunnen om er echt vol voor te gaan. Voor het opbouwen dan. En mensen aannemen. Kapitaal aantrekken wellicht. Anyway ik draaf door , veel succes en plezier :)

[ Voor 7% gewijzigd door CornermanNL op 29-07-2020 08:54 ]

• underrated
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:25:
[...]

Moesten die dat ook echt of deden ze dat alleen?
Wat ik zie is dat het vaker gebeurd naarmate de carriere vordert. Dat geeft mij het idee dat het nodig is, omdat ze het voorheen niet/minder deden. Maar enige dat zeker is, is dat ze het zelf nodig vinden. ;)

Hoe dan ook hoef ik niet zo'n hele strakke werk/prive scheiding zoals sommigen hier. Ook toen ik nog in loondienst was: 's avonds een paar mailtjes en de volgende ochtend sporten en laat op kantoor. Prima balans.
CornermanNL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:28:
[...]

Mooi succes goed gedaan , dat is een prima groei. In hoeverre was de werkdruk anders ? Dit is een prima voorbeeld van hoe het zou kunnen zijn denk ik. Hoe lang is het proces geweest voordat je dit bedrijf opgezet hebt ? Of heb je in het verleden altijd ondernomen ?

En was het een beslissing ook meegenomen in het kader van FO ? als een kans om meer tijd vrij te maken en meer te verdienen op een passieve manier?
Thanks!

Eerste onderneming, daarvoor wel als freelancer gewerkt. Wat achteraf toch meer als voelt loondienst dan als ondernemen.

FO speelde niet echt mee, was ik toen nog helemaal niet mee bezig. Was vooral klaar met het freelancen. Had de tool al gebouwd, of in elk geval de basis, en ook een paar klanten. Dus idee was gevalideerd (hoewel je nooit 100% zeker bent). Nu lekker door aan het bouwen en idd gaat het vanuit FO bekeken flink harder dan als ZZP'er en al helemaal vergeleken met loondienst.

Ook hier de fase gehad waar @LED-Maniak nu in zit trouwens - net te klein om iemand aan te nemen en net te groot om de mail twee weken uit te zetten. Heeft niks te maken met het juiste team of managementvaardigheden, maar met groei ;) In die fase zat ik soms op vakantie even te bellen met een nieuwe prospect. Levert voor mij geen stress op, en na een belletje van een minuut of 10 kan het geparkeerd en na de vakantie opgepakt.

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-11 14:01
Tazzios schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:19:
@jmderonde
Dave is vooral tegen omdat de eigen woning ook in het kaartenhuis zit. Bij een tegenvaller zijn ze ook hun eigen huis kwijt.
Wat in dit topic wel eens langs komt is hypotheek op een huurhuis zetten om het volgende huurhuis aan te kopen.

Wat Dave ook aan geeft te snel willen gaan:
Ik zou beginnen met 1 verhuurhuis beginnen i.p.v. direct 2 en zorgen dat je ook alle lasten kunt dragen indien het verhuurhuis een tijd leeg staat.
daarna pas denken aan uitbouwen.
Ja en dat uitbouwen is volgens mij wel een belangrijk punt. Een hefboom daarvoor is mooi in de vorm van deels hypotheek, maar NIBC ofzo, zit gewoon tegen de 3%, dus die wil je wel als eerste afbetalen.
Uiteraard moet je altijd in staat zijn om bij leegstand de boel te laten draaien.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:36
Vrije tijd/werk vind ik ook altijd wel een lastige. Ik vind vrije tijd heel belangrijk maar vrijheid/flexibiliteit veel belangrijker. Ik maak vaak teveel uren en ben in principe altijd bereikbaar maar aan de andere kant bepaal ik wel zelf wanneer ik die maak. Als mijn dochters een slechte nacht hebben gehad hoef ik met niemand te overleggen om maar even uit te slapen en wat later te beginnen.

Daartegenover staat dat ik 's avonds en in het weekend ook regelmatig aan het werk ben. Als ik echt in de "extra" uren zit dan sta ik mezelf wel toe vooral werkzaamheden te doen waar ik zin in heb. Eigenlijk maakt het dan bijvoorbeeld niet zoveel uit of ik voor mijn lol een sudoku ga zitten maken of dat ik voor mijn werk een analyse uitwerk o.i.d.

Tijd besteed heeft voor mij maar heel beperkt een verband met de werkdruk die ik ervaar in ieder geval. Op vakantie echt vakantie hebben heeft wel mijn voorkeur, in avonden/weekenden geef ik daar minder om.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 29-07-2020 09:49 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07

In principe als wanna-be FOer is er niks anders aan crisis dan een 'gewone' tijd. Gewoon werken, salaris ontvangen, aandelen bijkopen, kosten beetje monitoren.. the usual. Dat is de praktijk van de dag zegmaar, same old stuff.

Trainen en oefenen is iets wat ik op papier actief doe, beetje mentale oefeningen en monitoren. Het is een ideaal moment om eens jezelf te stress-testen. In mijn geval, hoe ontwikkeld het dividend zowel gedurende het jaar (bijv aardig wat uitstel ivm uitstellen aandeelhoudersvergaderingen) evenals hoe de verhogingen doorzetten dit en volgend jaar. Daar kun je dan lessen uit leren om risico's af te dekken en voorbereid te zijn als je wel echt FO bent.
Maar ook gewoon hoe je je erbij voelt als alles in het rood gaat, tegenvalt, niet gaat zoals gehoopt..

Bijvoorbeeld mei was een terugval van 33% in dividend inkomen, veel is verschoven naar juni/juli (late vergaderingen door corona) of eind van het jaar (met name financials; verzekeraars/banken/vastgoed). Toch handig om zo'n scenario eens goed te bekijken en bedenken wat dat betekend. Mei is altijd al veruit de grootste maand vanwege de jaarlijkse uitkeringen van EU bedrijven, dus het is een aardig worst-case scenario wat betreft de timing van de uitbraak voor het jaarinkomen/cashflow.

- Kan ik dan nog steeds gewoon de volgende maanden doorkomen met de huidige inkomsten (naar ratio natuurlijk) of is die hit te zwaar?
- Kan ik nog steeds genoeg opzij zetten om de maanden met minste inkomen (o.a. november) door te komen?
- WSHTF, zou mijn nood-protocol op gebied van tijdelijke uitgave beperkingen voldoende zijn om het op te vangen?
- Hoe zouden de theoretische cash reserves/cashflow zich houden?
-....

Ook straks aan het eind van het jaar EN in elk geval ook eind 2021, wat o.a. de verwachting was aan inkomen vs praktijk. Was er genoeg groei bij de slow-n-steady bedrijven ondanks de crisis? Zijn er toch meer bevriezingen/dalingen dan verwacht? Herstellen de uitkeringen snel genoeg? Zijn de cash reserves genoeg om de tijd door te komen totdat dividenden hersteld zijn?

Nu ben ik niet FO, dus als er resultaten zijn waar ik me niet fijn bij voel, kan ik nu mooi ingrijpen. Of het nou is om het portfolio iets bij te sturen met nieuwe aankopen (risico, sectoren, uitkeringsbeleid..), tot welke veiligheidsmarge ik wil (inkomen vs kosten, cash reserves, etc) om zonder zorgen dergelijke crisis door te komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 29-07-2020 12:16 ]

• KookSpook
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-10 20:14
Ik ben mij sindskort ook aan het inlezen in FO. Helaas door dure uitgaven aan verbouwingen nog weinig vermogen (los van het huis) op kunnen bouwen. Echter wil ik daar nu mee gaan starten. Een gedeelte in goud/zilver (mogelijk via goldrepublic), deels bitcoin, deels indexbeleggen en/of aandelen. Bij Meesman zie ik vaak voorbij komen, dus daar ga ik mij ook in verdiepen.
In het openingstopic wordt verwezen naar enkele sites of links naar handige spreadsheets. Aangezien ik bijna alles in excel prop is mijn vraag of er ook een handige excel is waar jullie veel gebruik van maken. In de topicpost is verwezen naar de spreadsheets van Sibylle, maar die zijn niet terug te vinden. Tenzij ik weer eens ergens overheen lees... iemand een handige spreadsheet of een link naar een basis versie die beschikbaar is?

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
KookSpook schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:18:
Ik ben mij sindskort ook aan het inlezen in FO. Helaas door dure uitgaven aan verbouwingen nog weinig vermogen (los van het huis) op kunnen bouwen. Echter wil ik daar nu mee gaan starten. Een gedeelte in goud/zilver (mogelijk via goldrepublic), deels bitcoin, deels indexbeleggen en/of aandelen. Bij Meesman zie ik vaak voorbij komen, dus daar ga ik mij ook in verdiepen.
In het openingstopic wordt verwezen naar enkele sites of links naar handige spreadsheets. Aangezien ik bijna alles in excel prop is mijn vraag of er ook een handige excel is waar jullie veel gebruik van maken. In de topicpost is verwezen naar de spreadsheets van Sibylle, maar die zijn niet terug te vinden. Tenzij ik weer eens ergens overheen lees... iemand een handige spreadsheet of een link naar een basis versie die beschikbaar is?
Goud/Zilver zou ik nu niet in investeren met die record prijzen en bitcoins ook niet, dat is net gokken in een casino.
Belangrijkste is al je inkomsten en uitgaven op een rij te krijgen en dan te gaan snijden in (onnodige) uitgaven.
Zorgen dat je een goede buffer hebt en dan gaan beleggen via bijv. Meesman.
En als je genoeg overhoudt dan is extra aflossen op je hypotheek ook een veilige investering.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Rubbergrover1
Wat recordprijzen betreft kunnen de aandelen er natuurlijk ook wel wat van... Maar ik zou nu inderdaad niet zo gauw in de edelmetalen stappen. (En Bitcoin is al helemaal een roulette)

• ybos
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:29:
Wat recordprijzen betreft kunnen de aandelen er natuurlijk ook wel wat van... Maar ik zou nu inderdaad niet zo gauw in de edelmetalen stappen. (En Bitcoin is al helemaal een roulette)
Bitcoin is inderdaad een roulette. Maar, is ook een geval van (mogelijk) high risk, high rewards.
Begin van het jaar tijdens de dip rond de 5000-5500 dollar. Nu 10.500, met potentie tot? Who knows.
Gooi er 1000, of 2500 euro in, zie het als kosten en kijk er 1 keer in de 3 maanden naar.

Laat je niet verleiden tot dagtraden. Wat mij prima lukt met Meesman: maandelijks aankopen, zo af en toe ff kijken lukt me niet met Crypto.
Ik heb er een paar grijpstuivers mee verdiend maar zeker 10 keer op het verkeerde moment verkocht, of inhalig zijn en/of hopen op nog meer winst dat ik een potentiële winst van inleg X 6 (ongeveer 6K winst) nu een schamele 700 winst is. (oftewel markt timen lukt meestal niet...)
Ik overweeg serieus om eruit te stappen omdat het me alleen maar frustreert :P

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:05
ybos schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:52:
[...]

Bitcoin is inderdaad een roulette. Maar, is ook een geval van (mogelijk) high risk, high rewards.
Begin van het jaar tijdens de dip rond de 5000-5500 dollar. Nu 10.500, met potentie tot? Who knows.
Gooi er 1000, of 2500 euro in, zie het als kosten en kijk er 1 keer in de 3 maanden naar.
Maar is dat niet gewoon gokken? Waarom zou je dan je geld in bitcoin stoppen en niet b.v. staats-loten kopen? Of daadwerkelijk roulette. Dan heb je tenminste snel duidelijkheid, hoef je niet jaren te wachten :+

• ybos
rube schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:05:
[...]

Maar is dat niet gewoon gokken? Waarom zou je dan je geld in bitcoin stoppen en niet b.v. staats-loten kopen? Of daadwerkelijk roulette. Dan heb je tenminste snel duidelijkheid, hoef je niet jaren te wachten :+
Kans op winst zie ik wel iets hoger dan de staatsloterij :Y
Als ik mijn "greed" aan de kant gezet had en zo nu en dan wat logischer had gehandeld had ik op zeker meer winst gepakt.
Regelmatig stappen van +10% per dag. Als je voor jezelf aanhoudt dat je bij iedere 10% stijging er 10% van je originele inleg uithaalt, denk ik dat je met een anderhalf jaar je inleg eruit hebt en toch een leuk stuk "monopolygeld" hebt staan waar je mee door kan spelen.

Er zijn genoeg ex-studenten die tijdens hun studie een minertje hadden draaien die nu een afgelost huis hebben voor in verhouden wat stroomkosten. Die tijd is voorbij, maar er is zeker nog serieus geld in te verdienen :Y

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:05
ybos schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:10:
[...]
Kans op winst zie ik wel iets hoger dan de staatsloterij :Y
Roulette heeft een kans van bijna 50% dat je het dubbele terug kan krijgen (alles op rood of zwart). Die kans is ook hoger dan de staatsloterij...
De kans bij roulette en staats-loterij kun je nauwkeurig berekenen.

Waar is de "kans" bij bitcoin op gebaseerd. En, ik denk dat ik dit maar al retorische vraag moet zetten want anders vervallen we hier in een bitcoin discussie. Wat ik meer bedoelde, waarom wel bitcoin, maar niet een of ander vaag aandeel. DAar moet dan een inzicht/strategie achter zitten. Zomaar ergens geld in gooien en hopen op het beste, zo kwam dat op mij over, lijkt me niet zo verstandig. Maar zoals je merkt, ben ik (nog) geen bitcoin adept :+ .

• ybos
rube schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:15:
[...]

Roulette heeft een kans van bijna 50% dat je het dubbele terug kan krijgen (alles op rood of zwart). Die kans is ook hoger dan de staatsloterij...
De kans bij roulette en staats-loterij kun je nauwkeurig berekenen.

Waar is de "kans" bij bitcoin op gebaseerd. En, ik denk dat ik dit maar al retorische vraag moet zetten want anders vervallen we hier in een bitcoin discussie. Wat ik meer bedoelde, waarom wel bitcoin, maar niet een of ander vaag aandeel. DAar moet dan een inzicht/strategie achter zitten. Zomaar ergens geld in gooien en hopen op het beste, zo kwam dat op mij over, lijkt me niet zo verstandig. Maar zoals je merkt, ben ik (nog) geen bitcoin adept :+ .
Ik denk dat de kans op winst bij bitcoin vooral gebaseerd is op "greed" van de mensheid. Dan is de winkans redelijk hoog (als je verstandig blijft) :+ :X
Volgens verhalen gaat de bitcoin naar 50.000, 100.000 of zelfs een miljoen! We staan pas aan het begin is wat je vaak hoort roepen. Het heeft wel wat weg van een ponzi, zolang er genoeg mensen in blijven stappen blijft het werken :Y

[ Voor 12% gewijzigd door ybos op 30-07-2020 09:23 ]

• Tommie12
ybos schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:21:
[...]

Ik denk dat de kans op winst bij bitcoin vooral gebaseerd is op "greed" van de mensheid. Dan is de winkans redelijk hoog (als je verstandig blijft) :+ :X
Volgens verhalen gaat de bitcoin naar 50.000, 100.000 of zelfs een miljoen! We staan pas aan het begin is wat je vaak hoort roepen. Het heeft wel wat weg van een ponzi, zolang er genoeg mensen in blijven stappen blijft het werken :Y
Ik denk wel dat bitcoins een plaats in de maatschappij hebben, maar vooralsnog ben ik er van weg gebleven.
- ik begrijp het niet goed genoeg
- te veel mensen verliezen de code, en dan is het geld gewoon weg
- als ik morgen overlijd, hoe gaan mijn nabestaanden weten waar en hoe ze aan die coins geraken....
- ik zou ook niet met meer dan 2-3k willen spelen in bitcoins, en zelfs als het dan x10 gaat (kans acht ik mogelijk maar klein), dan maakt het me nog niet genoeg verschil uit. Voor assets met die risico's koop ik biotech aandelen. Heb er een 10-tal verschillende, en daar is het ook ofwel dood of ze gaan het dak uit.

• ybos
Tommie12 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:47:
[...]

Ik denk wel dat bitcoins een plaats in de maatschappij hebben, maar vooralsnog ben ik er van weg gebleven.

Het is niet weg, je kan er alleen niet meer bij :+
Maar inderdaad, zo staan er duizenden, zo niet miljoenen bitcoins "vast". In het begin kostte een bitcoin minder dan een cent. Er zijn meerdere "wallets" met honderden of duizenden bitcoins waarvan de eigenaar het bestaan niet meer weet, of de code/key van kwijt is.
Toch leuk als je dan ergens na een paar jaar een kladje vind met een of andere vage code en je denkt, verrek, dat is van dat vage spul een paar jaar terug en je blijkt ineens miljonair te zijn :Y

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:47

MicroWhale

The problem is choice

rube schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:05:
[...]

Scheve vergelijking. Gokken is meer voor financiële derivaten dan voor assets. Na 10 jaar bitcoin kun imo wel stellen dat het meer op een asset lijkt dan een derivaat.

(Ik zou mijn hele fortuin er niet instoppen, maar een klein % kan imo geen kwaad.)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Rubbergrover1
[...]

Zonder de eeuwige discussie over Bitcoin aan te gaan, volgens mij was het punt vooral dat het lijkt/leek alsof ironpino een significant deel van het vermogen in Bitcoin zou willen steken als vorm van lange-termijn belegging. ("Een gedeelte in goud/zilver (mogelijk via goldrepublic), deels bitcoin, deels indexbeleggen en/of aandelen.") Volgens mij zijn de meeste mensen in dit topic toch van mening dat ze, in een gebalanceerde portefeuille, cryptovaluta niet als een van de hoofdcategorieën zouden zien, maar eerder als een 'niche' waar je misschien 5-10% van je vermogen in stopt.

• KookSpook
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-10 20:14
Dank voor alle reactie. Even voor de duidelijkheid, ik was niet volledig genoeg met mijn post maar ik zal zeker niet een groot gedeelte van het geheel in bitcoin zitten. Dat is zeker niet mijn bedoeling. Maar bitcoin is in mijn optiek een blijvend iets waar de banken momenteel, wat ik hiervan merk, soms wat argwanend naar kijken. Daarnaast vind ik het te interessant om niet mee te nemen in je portefeuille. Weliswaar voor een klein deel.

Goud/zilver zit ik al wat langer voor een klein bedrag in en is voor mij meer een hatch voor als de economie een keer plof zegt. Maar ook daar zal dit voor een klein deel meegenomen worden. Beleggingen en aflossen hypotheek zal het voornaamste zijn.

Dat is even hoe ik er nu grofweg tegenaan kijk. Nu de verbouwingen thuis zijn afgerond gaan we maar wat meer actie hierin ondernemen.

Mijn voornaamste vraag was of er nog handige basis excel sheets zijn die mensen gebruiken. Aangezien de excels waarnaar verwezen wordt in begintopic, behalve de maandelijks inkomsten/uitgaven sheet, niet meer te downloaden zijn.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-11 21:06
Maar bitcoin is in mijn optiek een blijvend iets waar de banken momenteel, wat ik hiervan merk, soms wat argwanend naar kijken.
En terecht als je kijkt naar het gebrek aan regulatie en criminelen die het gebruiken. Bij goud/zilver weet ik tenminste wat ik koop bij crypto heb ik dat idee niet.

• Blik1984

Ik heb niks gedaan met mijn geld richting deze crisis. Ik laat mijn maandelijkse inleg gewoon doorlopen. Wel is het zo dat ik iets meer cash achter de hand hou voor de crash die ik toch wel eind dit jaar of begin volgend jaar verwacht.Ik heb nu meer cash beschikbaar wegens een erfenis die we tijdens corona hebben ontvangen. Verder is dit jaar vnl. een jaar dat in het teken staat van "investeringen" in het huis. Verbouwing en nieuwe dakkapel de komende 2 maanden

• Blik1984
Overigens, om in te gaan op de discussie hierboven over crypto, ik heb ook een zeer bescheiden potje crypto's. Staat nu op een bescheiden winst van 20% over 2 jaar gezien. Dit laat ik de komende jaren gewoon staan, en we zien wel wat het wordt.

• Wozmro
Carfanatic schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:34:
[...]

En terecht als je kijkt naar het gebrek aan regulatie en criminelen die het gebruiken. Bij goud/zilver weet ik tenminste wat ik koop bij crypto heb ik dat idee niet.
Ik stel mij volgende vraag: als goud/Bitcoin plots zou verdwijnen, zou dat een grote invloed hebben op de samenleving?

99,9999% van de mensen zou er nog niet eens bij stilstaan.

Plots geen elektriciteit of water uit de kraan, dat zou een andere kwestie zijn...

Goud/Bitcoin-roeptoeters hechten meer belang aan hun Twitteraccount. Voor geen goud ter wereld zouden ze die kwijt willen.

• Tommie12
Wozmro schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:08:
[...]

Ik stel mij volgende vraag: als goud/Bitcoin plots zou verdwijnen, zou dat een grote invloed hebben op de samenleving?

99,9999% van de mensen zou er nog niet eens bij stilstaan.

Plots geen elektriciteit of water uit de kraan, dat zou een andere kwestie zijn...

Goud/Bitcoin-roeptoeters hechten meer belang aan hun Twitteraccount. Voor geen goud ter wereld zouden ze die kwijt willen.
Ja, als goud verdwijnt heeft dat een belangrijke invloed (bitcoin ga ik niet beantwoorden, ken ik niet genoeg).

Er is het industrieel belang van goud (chips, electronica), maar ook als tegenwaarde bij centrale banken.
Dat kan ook zilver worden, maar dan heb je veel meer nodig.
Ook zilver heeft zijn belang in de industrie.

Onderschat ook de markt van juwelen niet. Juwelen zijn status in héél veel regio's in de wereld.
Als je ooit een joodse of indische bruiloft kan meemaken, dan snap je dat wel.

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Wozmro schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:08:
[...]

Om het nog een beetje ontopic te houden, zou je volgens mij beter kunnen kijken naar de economische gevolgen van het bijdrukken van fiatgeld (zie dollar-euro exchange rate na de maatregelen tav Corona in USA, of meer algemeen: Wikipedia: Economic collapse) op de economie...

Ik kan je aanraden om het boek "The Origin of Wealth" te lezen waarin haarfijn staat uitgelegd hoe het huidige economische systeem werkt, wat de risico's er van zijn en hoe houdbaar het allemaal is.

En na het lezen van dat alles: Als je fiatgeld opeens (heel) veel minder waard wordt, waar ga je je vermogen dan naar omzetten om het niet te verliezen?

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Banjy
Tommie12 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:47:
[...]

- ik begrijp het niet goed genoeg
- als ik morgen overlijd, hoe gaan mijn nabestaanden weten waar en hoe ze aan die coins geraken....
- ik zou ook niet met meer dan 2-3k willen spelen in bitcoins, en zelfs als het dan x10 gaat (kans acht ik mogelijk maar klein), dan maakt het me nog niet genoeg verschil uit. Voor assets met die risico's koop ik biotech aandelen. Heb er een 10-tal verschillende, en daar is het ook ofwel dood of ze gaan het dak uit.
Dit dus, heb laatst het laatste beetje verkocht (heel bescheiden plusje na paar jaar, door ook wat onhandige trades). Wie gebruikt dit betaalmiddel echt wat is het reëel economisch nut? Gezien de mogelijkheden voor de zwarte markt is daar nog wel een bepaalde 'waarde' maar ook die markt kent een maximum en wil je daar nou van profiteren?

Technologie erachter is natuurlijk erg interessant maar die is gemakkelijk (gratis) door anderen in te zetten.

Zou dit nooit vanuit kader FO meerekenen. Laat onverlet dat als je het leuk vindt je best hier en daar beetje kan spelen en speculeren op dingen die je interesseren. Zelf ook eens met wat vrienden wat meer exclusieve dranken gekocht. Leuk als het nog eens wat oplevert maar tel het verder nergens meer in mee als ik denk in termen van vermogensontwikkeling etc., gewoon voor de 'fun' en ervaring.

• Wozmro
MrWilliams schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:21:
[...]

Om het nog een beetje ontopic te houden, zou je volgens mij beter kunnen kijken naar de economische gevolgen van het bijdrukken van fiatgeld (zie dollar-euro exchange rate na de maatregelen tav Corona in USA, of meer algemeen: Wikipedia: Economic collapse) op de economie...

Ik kan je aanraden om het boek "The Origin of Wealth" te lezen waarin haarfijn staat uitgelegd hoe het huidige economische systeem werkt, wat de risico's er van zijn en hoe houdbaar het allemaal is.

En na het lezen van dat alles: Als je fiatgeld opeens (heel) veel minder waard wordt, waar ga je je vermogen dan naar omzetten om het niet te verliezen?
Je hebt zeker een punt wat betreft fiatgeld.

Maar ik kies dan eerder om te investeren zaken die effectief dagdagelijks gebruikt worden: wonen, energie, voeding, gezondheidszorg,...

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:47
Wozmro schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:15:
[...]

Je hebt zeker een punt wat betreft fiatgeld.

Maar ik kies dan eerder om te investeren zaken die effectief dagdagelijks gebruikt worden: wonen, energie, voeding, gezondheidszorg,...
Precies! Op het moment dat het fiat geld implodeert heb je ook niets aan goud. Of wil je met je weegschaalte naar de bakker om een paar gram af te veilen van je goudbaar? Het is alleen een hedge tegen inflatie/crisis zoals nu.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-11 16:00
R.van.M schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:31:
[...]

Precies! Op het moment dat het fiat geld implodeert heb je ook niets aan goud. Of wil je met je weegschaalte naar de bakker om een paar gram af te veilen van je goudbaar? Het is alleen een hedge tegen inflatie/crisis zoals nu.
Er bestaan 0.01 gram goud baartjes. :) Zou prima kunnen... Alleen ja, als het gehele systeem inkakt.. dan worden basale dingen waarmee je zelfstandig kunt overleven het meest waardevol. Je eigen groente tuin, een koe om te slachten. Zaden. Houtkachel met hout. Spulletjes die doomsday mensen inkopen worden dan zeer waardevol. Wapens etc. om je spullen te beschermen. Vrienden/familie...(als die dan nog te vertrouwen zijn)

Kun je nog een leuk post-apocalyptische film over maken... van na de globale fiat crash.

[ Voor 5% gewijzigd door Immutable op 30-07-2020 16:48 ]

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

R.van.M schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:31:
[...]

Om zoals @Wozmro voorstelt bij een inzakkend fiat alles om te zetten in huizen, toiletpapier en eten lijkt me niet zinvol. En met een stukje eigenaarschap over goud kun je idd niks kopen.

Enter crypto... Er zijn debet kaarten waar je je BTC/ETH/... op zet die je, wanneer nodig, vrij kunt maken om een betaling te doen in €/$/... Bij sommigen daarvan ben je volledig eigenaar van je wallets en is er geen bedrijf waar je je geld stalt, dus als de kaartverstrekker (visa/mastercard) omvalt, heb je in principe nog steeds al je vermogen. De vraag is natuurlijk of dat nog wat waard blijft.

Je gaat dan wel uit van een absoluut rampscenario waarbij zowel de $ en de € flink instorten en waarbij mensen crypto als alternatief opzoeken om te kunnen blijven betalen.

• Tommie12
Immutable schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:47:
[...]

Er bestaan 0.01 gram goud baartjes. :) Zou prima kunnen... Alleen ja, als het gehele systeem inkakt.. dan worden basale dingen waarmee je zelfstandig kunt overleven het meest waardevol. Je eigen groente tuin, een koe om te slachten. Zaden. Houtkachel met hout. Spulletjes die doomsday mensen inkopen worden dan zeer waardevol. Wapens etc. om je spullen te beschermen. Vrienden/familie...(als die dan nog te vertrouwen zijn)

Kun je nog een leuk post-apocalyptische film over maken... van na de globale fiat crash.
Ik krijg heimwee naar de tijd dat je nog aandelen op papier had.
Dan zou je een brood kunnen kopen met een aandeel van Shell....

Echt zilveren munten zijn dan iets praktischer, alleen betaal je voor fysieke munten een pak meer dan de spotprijs (en dat verschil is een pak groter bij zilver dan bij goud).

• Tommie12
MrWilliams schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:58:
[...]

Om zoals @Wozmro voorstelt bij een inzakkend fiat alles om te zetten in huizen, toiletpapier en eten lijkt me niet zinvol. En met een stukje eigenaarschap over goud kun je idd niks kopen.

Enter crypto... Er zijn debet kaarten waar je je BTC/ETH/... op zet die je, wanneer nodig, vrij kunt maken om een betaling te doen in €/$/... Bij sommigen daarvan ben je volledig eigenaar van je wallets en is er geen bedrijf waar je je geld stalt, dus als de kaartverstrekker (visa/mastercard) omvalt, heb je in principe nog steeds al je vermogen. De vraag is natuurlijk of dat nog wat waard blijft.

Je gaat dan wel uit van een absoluut rampscenario waarbij zowel de $ en de € flink instorten en waarbij mensen crypto als alternatief opzoeken om te kunnen blijven betalen.
Mijn bakker heeft nog niet eens een pin automaat, laat staan dat die bitcoins gaat aanvaarden....
Waarmee ik wil zeggen... minder dan 5% van de bevolking heeft een idee over wat een bitcoin is, laat staan dat ze in staat zouden zijn om er te kopen en er een transactie mee te doen.

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Tommie12 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:01:
[...]

Mijn bakker heeft nog niet eens een pin automaat, laat staan dat die bitcoins gaat aanvaarden....
Waarmee ik wil zeggen... minder dan 5% van de bevolking heeft een idee over wat een bitcoin is, laat staan dat ze in staat zouden zijn om er te kopen en er een transactie mee te doen.
Komt dit je bekend voor?

Nu is het niet nodig, dus de behoefte is er niet... Als de nood aan de man is weet binnen een week iedereen wat het is en hoe het werkt. Vraag maar eens in Venezuela of ze crypto kennen.

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
(...)
Ik overweeg serieus om eruit te stappen omdat het me alleen maar frustreert :P
Vergis je ook niet in het verschil tussen achteraf zien wat er gebeurd is, en vooruit kijken naar wat er kan/gaat gebeuren. 'Who knows' indeed :)
KookSpook schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:57:(...) Maar bitcoin is in mijn optiek een blijvend iets waar de banken momenteel, wat ik hiervan merk, soms wat argwanend naar kijken.
Natuurlijk kijken de banken vast (terecht) argwanend naar Bitcoin - en de overheid ook. Blockchain (dus niet Bitcoin) is m.i. blijvend, alhoewel het nog voor een groot deel technologie is zonder goede use-cases (hype). Bitcoin is uiteindelijk maar één van de vele Blockchain-based coins/toepassingen, en kan door bv. de hoge processing power of regelgeving best gewoon verdwijnen, of een kleine niche toepassing blijven of worden.

Leuke discussie overigens wel, die ook in het 'Beleggen' topic regelmatig terug komt: investeer je ergens in (of het nu een aandeel of bitcoin is) omdat je een strategie hebt en echt onderliggend inzicht, of doe je het omdat je zonder veel onderbouwing gelooft dat het omhoog kan of moet? En durf je dat dan toe te geven?

Er zijn maar weinig mensen die echt kijken naar onderliggende zaken zoals de processing power (niet zozeer voor minen, maar om transacties bij te houden), hoeveel bitcoin er is, nog bij kan komen en nodig kan zijn, wat voor concurrenten er zijn (inclusief fiat geld), en een echte strategie volgen. Dat kan bij Bitcoin - iets dat niets 'genereert' - ook bijna niet. De meeste mensen zitten er echt in, in de hoop dat ze vroeg genoeg ingestapt zijn - en zolang er steeds zulke mensen bij komen werkt dat nog ook :+ Maar niemand die dat toegeeft natuurlijk.

Gokken is prima, maar geen onderdeel van een FO strategie (ook hier weer: of het nu aandelen, bitcoin of een echt casino betreft)

• Wozmro
@MrWilliams

Begrijpend lezen: ik schrijf investeren in wonen, eten, gezondheidszorg,...
Daarmee bedoel ik aandelen kopen van bedrijven voornamelijk in de vorm van een ETF.
Dat is niet hetzelfde als wc-papier inslaan.

Vertel mij eens: als de dollar en de euro effectief instorten en iedereen zou moeten overschakelen naar goud/Bitcoin.
Hoe ga je dan de waarde van een huis of een brood bepalen in hoeveelheid goud/Bitcoin? De euro/dollar om om te rekenen kan je niet meer gebruiken want die is waardeloos.

Of denk je dat men spontaan de laatst gekende wisselkoers zal toepassen? Ik dacht het niet.

Dat is mijn probleem met de Roeptoeters: ze komen niet verder dan 'buy gold/bitcoin' maar wat dan?
Nadat de boel gecrasht is; hoe gaan we het dan aanpakken met ons goudstaafje of USB-stick?

• Wozmro
*foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Wozmro op 30-07-2020 17:19 ]

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Wozmro schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:13:
@MrWilliams

Begrijpend lezen: ik schrijf investeren in wonen, eten, gezondheidszorg,...
Daarmee bedoel ik aandelen kopen van bedrijven voornamelijk in de vorm van een ETF.
Dat is niet hetzelfde als wc-papier inslaan.
Begrijpend lezen? Wat aggressief! Ik probeerde zoals je duidelijk uit de vraag in mijn post kan opmaken een pad te schetsen dat je kan bewandelen als fiatgeld zijn waarde verliest. Heeft Aandelen of ETFs kopen dan zin?
Vertel mij eens: als de dollar en de euro effectief instorten en iedereen zou moeten overschakelen naar goud/Bitcoin.
Hoe ga je dan de waarde van een huis of een brood bepalen in hoeveelheid goud/Bitcoin? De euro/dollar om om te rekenen kan je niet meer gebruiken want die is waardeloos.

Of denk je dat men spontaan de laatst gekende wisselkoers zal toepassen? Ik dacht het niet.

Dat is mijn probleem met de Roeptoeters: ze komen niet verder dan 'buy gold/bitcoin' maar wat dan?
Nadat de boel gecrasht is; hoe gaan we het dan aanpakken met ons goudstaafje of USB-stick?
Jammer van je denigrerende toon. Ik weet niet waar je frustratie vandaan komt, maar je stelt wel een goede vraag. Ik heb daar natuurlijk geen antwoord op.

Maar wel een goed voorbeeld bij wegvallen van fiat: In Griekenland ontstond er tijdens de crisis letterlijk ruilhandel in goederen en diensten op basis van wat men het waard vond. (Ik schilder jouw huis en jij geeft mij groente en fruit.) Daarbij maakte men ook gebruik van (zelfgeschreven) IOUs.
Voor een overgang van gulden naar € werd de waarde vastgepind, maar ik vraag me inderdaad ten zeerste af hoe je dat tijdens hyperinflatie wilt gaan doen.
Uiteindelijk zal imo bij wegvallen van een betaalmiddel in een community de waardebepaling ontstaan doordat mensen overeenstemming bereiken op basis van wat ze het waard vinden. Dat is nu ook zo (zie huizenmarkt: wat de gek er voor geeft) en dat zal met een ander betaalmiddel ook zo zijn, ook al kunnen we geen relatie meer leggen naar ons vorige betaalmiddel.

En over die USB-stick: Lees mijn post over die decentrale debet crypto visa-card nog eens. Wat was er niet duidelijk aan hoe je daar dan mee kan betalen?

[ Voor 10% gewijzigd door MicroWhale op 30-07-2020 18:10 ]

• Wozmro
Sorry voor de toon van mijn bericht. Het is niet op jou gericht.

Het is enkel dat ik mij opwind over vlotte praters op internet die 'buy gold/bitcoin' staan te roepen omdat ze er zelf aan verdienen.

Maar hoe ze het dan verder zien dat zeggen ze er niet bij.
Je kan niet tegelijk verkondigen dat de euro/dollar waardeloos is én tegelijk opscheppen dat goud/bitcoin al zoveel gestegen is in euro/dollar.

Want dan impliceer je dat je op een dag je goud/Bitcoin terug zal omruilen naar euro/dollar.

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Die vlotte praters zijn inderdaad niet fijn nee. Er valt vanwege de ongereguleerdheid (is dat een woord?) veel geld te verdienen over de rug van anderen helaas.

Als je het macro-economisch bekijkt, zit er wel wat in tijdens een crisis om naar schaarse assets als goud/Bitcoin te gaan. Het gaat bij dit soort aankopen voornamelijk om het 'behoud van waarde'. Omdat zo'n asset schaars is en gewild is, heeft en houdt het zijn waarde. (hoe dat economisch gezien precies werkt, geen idee). En zowel goud als Bitcoin zijn 'schaars' in hun eigen zin.
Voor beiden zie je de afgelopen tijd een beweging naar die assets toe. Goud €1400->1600 en een beetje voor Bitcoin. Niet zozeer in de prijs, maar wel in de interesse: Grayscale ETF in Amerika koopt alle nieuwe BTC op.

De waarde in € of $ zegt, als je de waarde weglaat, dus iets over hoe gewild of hoe schaars de asset is op een bepaald moment.

Wat beiden in de toekomst waard zullen zijn zal de tijd ons gaan leren. Ik heb er voor mijn FO in ieder geval maar een heel klein plekje voor.

• Rubbergrover1
Behoud van waarde is inderdaad een belangrijk aspect van een betaalmiddel. Bij Bitcoin (en iets minder ook bij goud) is er geen 'stabiel' behoud van waarde, maar schiet de waarde heen en weer. Dat maakt het in mijn optiek niet geschikt als betaalmiddel. Even gechargeerd, ik wil niet graag een tv kopen voor een bedrag in Bitcoin waarvoor je misschien over een jaar een huis kunt kopen, de tv handelaar wil geen tv verkopen voor een bedrag waarvoor je misschien over een jaar nog maar een brood kunt kopen.

Als betaalmiddel/ruilmiddel wil je iets hebben waarvan je het geloof hebt dat je er over een jaar ongeveer het zelfde van kunt kopen. Wat meteen ook aangeeft dat een betaalmiddel zélf niet iets is om in te investeren (want zou weinig waarde-ontwikkeling moeten hebben) maar puur een middel is om andere investeringen te kopen. Daarom zie ik Bitcoin dus ook niet als een goed betaalmiddel. (En andersom, als Bitcoin een goed betaalmiddel zou zijn of zou worden, dan zou je er geen grote waardestijging van kunnen verwachten omdat het daarvoor juist een stabiele waarde moet hebben.)

Als de boel echt escaleert en de huidige valuta waardeloos zou worden, dan zie ik eerder een vorm van ruilhandel in bijvoorbeeld 'papieren' Big Macs, als analogie met de big Mac index. Omdat die een relatief relevante combinatie van goederen en diensten representeert en daarmee een redelijke indicatie van werkelijke, reële waarde heeft. Dan doe ik een klusje voor 10 Big Macs en kan ik vervolgens bij de bakker een brood kopen voor bv een halve papieren Big Mac.

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 06:19:
Behoud van waarde is inderdaad een belangrijk aspect van een betaalmiddel. Bij Bitcoin (en iets minder ook bij goud) is er geen 'stabiel' behoud van waarde, maar schiet de waarde heen en weer. Dat maakt het in mijn optiek niet geschikt als betaalmiddel. Even gechargeerd, ik wil niet graag een tv kopen voor een bedrag in Bitcoin waarvoor je misschien over een jaar een huis kunt kopen, de tv handelaar wil geen tv verkopen voor een bedrag waarvoor je misschien over een jaar nog maar een brood kunt kopen.

Als betaalmiddel/ruilmiddel wil je iets hebben waarvan je het geloof hebt dat je er over een jaar ongeveer het zelfde van kunt kopen. Wat meteen ook aangeeft dat een betaalmiddel zélf niet iets is om in te investeren (want zou weinig waarde-ontwikkeling moeten hebben) maar puur een middel is om andere investeringen te kopen. Daarom zie ik Bitcoin dus ook niet als een goed betaalmiddel. (En andersom, als Bitcoin een goed betaalmiddel zou zijn of zou worden, dan zou je er geen grote waardestijging van kunnen verwachten omdat het daarvoor juist een stabiele waarde moet hebben.)

Als de boel echt escaleert en de huidige valuta waardeloos zou worden, dan zie ik eerder een vorm van ruilhandel in bijvoorbeeld 'papieren' Big Macs, als analogie met de big Mac index. Omdat die een relatief relevante combinatie van goederen en diensten representeert en daarmee een redelijke indicatie van werkelijke, reële waarde heeft. Dan doe ik een klusje voor 10 Big Macs en kan ik vervolgens bij de bakker een brood kopen voor bv een halve papieren Big Mac.
Geld is vandaag niet veel meer dan die big mac certificaten.
50€ staat in onze regio zowat gelijk met 1 uur betaalde arbeid. (Denk aan een loodgieter, garagist,...).
De vraag is wie die certificaten mag drukken. Want uiteindelijk wil je ergen zeker zijn dat je voor die 50€ ook ooit iets terug kan krijgen.
En dat is wat vandaag bij de centrale banken gebeurt. Ze drukken bij, en het feit dat de goudprijs stijgt betekent indirect ook dat het vertrouwen in de euro/$/£ aan het zakken is.

Het wordt filosofisch hier.

• Rubbergrover1
Inderdaad wordt er nu een hoop bijgedrukt. Maar dat betekent nog niet meteen dat het daarmee waardeloos of heel veel minder waard wordt. Dat bijdrukken heeft mede als doel om een 'stabiele' inflatie te houden. Dat betekent namelijk niet alleen dat de inflatie niet te hoog wordt, maar ook dat de inflatie niet te laag wordt.

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:28
Ik vind momenteel de sterke waardedaling van de $ opvallend. De markten hebben minder vertrouwen in de sterkste economie van de wereld momenteel. Mijn inschatting is dat dit te maken heeft met de politieke onrust, aanpak Corona en de verstoorde verhoudingen met runner-up China. Markten houden niet van onzekerheid en verrassingen.

De € stijgt juist relatief, markten laten meer vertrouwen zien. IMHO moet niet de grote stap worden onderschat van de afgelopen EU-top. De poort is opengezet voor zogenaamde "eurobonds", waarmee er op termijn vergelijkbare waardepapieren ontstaan als US obligaties. Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar deze stap geeft een vergezicht naar een meer federaal Europa. Deze grote concessie vanuit de noordelijke lidstaten, lijkt in NL in de retoriek wat onderbelicht te blijven. Ook andere aanpak Corona. Markten houden van (tekenen van) stabiliteit.

En goud? Ja hoor, goud blijft vooralsnog de voorkeur als vluchthaven in onzekere tijden. Om die reden is er bij mij altijd potentieel een plek voor goud in mijn portfolio.

Overigens laat ik me in mijn selectie voor mijn portfolio alleen drijven door de uitkomst: de prijsontwikkeling op de markten. Maar het is zo leuk om te proberen er een verhaaltje bij te verzinnen, haha

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:04:
Inderdaad wordt er nu een hoop bijgedrukt. Maar dat betekent nog niet meteen dat het daarmee waardeloos of heel veel minder waard wordt. Dat bijdrukken heeft mede als doel om een 'stabiele' inflatie te houden. Dat betekent namelijk niet alleen dat de inflatie niet te hoog wordt, maar ook dat de inflatie niet te laag wordt.
Wat ik zie is dat er een heel kleine inflatie is voor voeding en consumentenproducten (TV, koelkast, meubelen, ...).
Maar waar de inflatie wel groot is, dat is op de huisenmarkt, aandelen, goud... Assets dus. Dat is een teken dat er nog altijd veel mensen zijn met cash op rekeningen en die een uitweg zoeken om het te beleggen.

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:29:
[...]

Wat ik zie is dat er een heel kleine inflatie is voor voeding en consumentenproducten (TV, koelkast, meubelen, ...).
Maar waar de inflatie wel groot is, dat is op de huisenmarkt, aandelen, goud... Assets dus. Dat is een teken dat er nog altijd veel mensen zijn met cash op rekeningen en die een uitweg zoeken om het te beleggen.
Dat is dus precies de reden waarom de (te) lage inflatie omhoog zou moeten. Om dat oppotten te verminderen en de uitgaven te stimuleren. Daarom is het helemaal niet zo gek dat er nu zo veel geld wordt bijgedrukt.

[ Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 31-07-2020 09:09 ]

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-11 20:11
Magpie schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:17:
Om die reden is er bij mij altijd potentieel een plek voor goud in mijn portfolio.
Ik ben ook een buy&hold belegger en heb anderhalf jaar geleden ook een positie in goud genomen. Voornamelijk als hedge. Ik wil de markt niet timen, naar begin nu toch in de verleiding te raken om deze positie te verkopen.

Aangezien je het woord "potentieel" gebruik, neem ik aan dat je niet altijd een positie in goud aanhoudt . Hoe ga je hier mee om?

If it does not kill u, it makes u stronger

• Rubbergrover1
En goud? Ja hoor, goud blijft vooralsnog de voorkeur als vluchthaven in onzekere tijden. Om die reden is er bij mij altijd potentieel een plek voor goud in mijn portfolio.

Overigens laat ik me in mijn selectie voor mijn portfolio alleen drijven door de uitkomst: de prijsontwikkeling op de markten. Maar het is zo leuk om te proberen er een verhaaltje bij te verzinnen, haha
Haha, inderdaad. Maar dat is nu juist een van de redenen waarom ik geen goud heb. Ik weet dat het een hedge voor onzekere tijden is en dus in de praktijk vaak een goede vluchthaven is. Maar tegelijk vind ik er geen goed 'verhaal' aan zitten: het is een goede vluchthaven omdat mensen er vertrouwen in hebben dat het een goede vluchthaven is. Er is geen intrinsieke groei of waardevermeerdering, het is puur gebaseerd op speculatie. En daar houd ik niet van.
(Bovendien is zo'n hedge vooral een korte-termijn bescherming en zou je het voor de lange termijn buy-and-hold beleggingen dus ook niet moeten willen in mijn optiek.)

Verwijderd

Redbull4u schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:12:
[...]

Ik ben ook een buy&hold belegger en heb anderhalf jaar geleden ook een positie in goud genomen. Voornamelijk als hedge. Ik wil de markt niet timen, naar begin nu toch in de verleiding te raken om deze positie te verkopen.

Aangezien je het woord "potentieel" gebruik, neem ik aan dat je niet altijd een positie in goud aanhoudt . Hoe ga je hier mee om?
Verkopen betekent wel dat je je hedge kwijt bent. Dat impliceert dat je verwacht dat die hedge niet meer nodig is.
Je kan natuurlijk wel herbalanceren: het percentage goud terugbrengen tot wat het eerder was door een deel te verkopen. Sowieso is herbalanceren de way to go als je een bepaalde verdeling tussen assetcategorieën wil hebben.

• CornermanNL
Tommie12 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:29:
[...]

Het zijn vooral grote partijen met geld aan de zijlijn, deels gevoed door de enorme printer van de centrale banken. Privé personen zijn nog steeds behoorlijk ondervertegenwoordigd , en alhoewel de aantallen toenemen zijn de bedragen eigenlijk peanuts. Een beetje wat vroeger ook op de spaarrekening stond.

Ik zie het dus niet als een teken dat mensen veel cash achter de hand hebben en dat dat rendement zoekt.

Het grootste probleem is de inflatie op de huizenmarkt, met name gevoed door de lage rente en de schenkingsdrift van ouders. De toegang tot kapitaal is daarnaast een haast grotere moeilijkheid. Er zitten grote groepen mensen vast. Op de lange termijn een zeer slechte ontwikkeling.

Voor vermogensgroei is het wel zo prettig dat een groot deel van de bevolking ononderbroken ieder jaar een klein beetje meer uit kan geven.

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:28
@Rubbergrover1 Het hele financiële systeem is een construct van de geest, volledig gebaseerd op vertrouwen. En onderschat niet de historie van goud. Goud was er eerder dan geld, omdat het een intrinsieke waarde heeft. Goud was onder de gouden standaard vroeger nog steeds geld. En nu is formeel de koppeling tussen goud en geld weliswaar losgelaten, maar in de praktijk is die er nog steeds. Daarom is goud een goede hedge voor inflatie en een goede vluchthaven. Ik zie dat niet op korte termijn veranderen. Bitcoin is interessant in dit perspectief, de eigenschappen zouden virtueel sterk op goud moeten lijken ... en toch heb ik er nog geen vertrouwen in.

@Redbull4u ik zal er nu niet verder over uitweiden (heb ik al genoeg gedaan), maar ik roteer tussen ETF's waarbij ik degenen aanhoudt die momentum (een opwaartse prijstendens) laten zien. Het zal je niet verbazen dat goud momentum heeft, waardoor op dit moment 1/3 van mijn portfolio in goud zit. Pre corona zat zelfs 55% van mijn portfolio in goud.

• Rubbergrover1
Magpie schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:01:
@Rubbergrover1 Het hele financiële systeem is een construct van de geest, volledig gebaseerd op vertrouwen. En onderschat niet de historie van goud. Goud was er eerder dan geld, omdat het een intrinsieke waarde heeft. Goud was onder de gouden standaard vroeger nog steeds geld. En nu is formeel de koppeling tussen goud en geld weliswaar losgelaten, maar in de praktijk is die er nog steeds. Daarom is goud een goede hedge voor inflatie en een goede vluchthaven. Ik zie dat niet op korte termijn veranderen. Bitcoin is interessant in dit perspectief, de eigenschappen zouden virtueel sterk op goud moeten lijken ... en toch heb ik er nog geen vertrouwen in.
Uiteraard is het hele financiële systeem gebaseerd op vertrouwen. Voor mijn bezittingen wil ik voor de lange termijn daarom vooral zaken hebben die onafhankelijk zijn van dat financiële systeem. Of we nu rekenen in Euro, Dollar, Gulden, Bitcoin, goud of pepernoten. Daarom heb ik meer vertrouwen in het bezit van, even als voorbeeld, een tienmiljoenste deel van Shell dan in het bezit van 10.000 euro, een Bitcoin, 9.000 pond of 12.000 dollar.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik vind momenteel de sterke waardedaling van de $ opvallend. De markten hebben minder vertrouwen in de sterkste economie van de wereld momenteel. Mijn inschatting is dat dit te maken heeft met de politieke onrust, aanpak Corona en de verstoorde verhoudingen met runner-up China. Markten houden niet van onzekerheid en verrassingen.
Volgens veel indicatoren is China al sinds enkele jaren de grootste economie. Of dat daadwerkelijk de sterkste is weet ik niet. Maar het is voor mij duidelijk dat de VS op zijn retour is als wereldmacht in de komende decennia. Dat gaat niet lineair maar met horten en stoten, zoals zo vaak door de geschiedenis heen. Zie ook het doorgeven van het stokje van het VK naar de VS aan het begin van de vorige eeuw.

Ik vraag me af hoe ik deze overtuiging mee kan nemen in mijn streven naar FO. Ook al geloof je niet dat de VS absoluut in verval is, dan is dat relatief t.o.v. de rest van de wereld wel zo. Op dit moment is weegt de VS erg zwaar in een standaard VWRL o.i.d. (uiteraard hebben de VS bedrijven ook belangen buiten de VS). Investeren in veel Aziatische landen is toch lastig en brengt veel mitsen en maren met zich mee.

En wat betreft BTC. Ik zie eigenlijk hierbij de afgelopen jaren nog maar zelden anticyclische bewegingen. Ik ben geen expert, maar als je zo in BTC gelooft is het toch gek om de waarde alsnog in euro of dollar te uiten? En dan daalde de waarde ook nog eens aan het begin van de coronacrisis. Nog los van het feit dat er een enorme versnippering is op de cryptomarkt en er tal van praktischer inzetbare altcoins zijn, v.z.i.w.

En geldt goud nog wel als hedge? Iemand daar goed leesvoer over? Volgens mij daalde goud ook aan het begin van de coronacrisis in waarde. Maar goed, als je echt een prepper of doemdenker bent dan heb je altijd nog meer aan fysiek goud dan aan een cryptowallet die met een flinke EMP- of cyberaanval uitgeschakeld kan worden :+

[ Voor 4% gewijzigd door finsdefis op 31-07-2020 11:23 ]

Pagina: 1 ... 97 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.