Rubbergrover1 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:41:
[...]
Ware het niet dat de huizenprijzen in die zelfde tijd waarschijnlijk met meer dan 12k omhoog zijn gegaan...
[...]
Het begint nu wel wat veel raakvlakken te krijgen met de huizenmarkt-topics. Maar ik vind bijvoorbeeld ook niet dat je de FO-mindset (en het vaak daarbij horende oppotten van een groot deel van je inkomen) om binnen afzienbare tijd met veel minder/geen inkomen toe te kunnen, als de standaard aan iedereen zou moeten opdringen. Om de zelfde reden vind ik dat je het huizenkopers ook niet min-of-meer zou moeten opdringen om binnen afzienbare tijd minder/geen woonlasten te hebben. Dat opdringen zit hem dan niet zozeer in de aflostingsplicht, maar vooral in de maximalisering van de lening die erop gebaseerd is.
Hoe ik het dan wel zie? Volgens mij zag ik laatst iets over Zwitserland voorbij komen wat wel in mijn straatje zat, maar ik weet niet meer exact hoe dat was. Daarom even hoe ik het zou zien. Ik zie er geen principieel bezwaar in dat je er vanuit gaat dat je levenslang hypotheek blijft betalen, dus dat je uitgaat van aflossingsvrij. Mits dat bedrag gemaximeerd is tot bijvoorbeeld 70% van de woningwaarde. De rest zou je ofwel zelf moeten inbrengen, ofwel zou je voor je AOW leeftijd moeten aflossen. Dus annuïtair obv looptijd tot AOW leeftijd.
Dat zou uiteraard ook flinke gevolgen hebben voor de huizenmarkt. Omdat zeker in de grote steden de prijzen vooral beperkt worden gehouden door de grens van de leencapaciteit. Maar ik zou geen principiële bezwaren hebben tegen zo'n verandering.
Daar hebben jullie in NL toch al van geproefd?
Aflossingsvrije hypotheken, spaarhypotheken etc.
Dat leidt alleen tot meer miserie.
Ik heb mijn huis ca 26 jaar geleden gebouwd. Lening is nu sinds 8 jaar afgelost. Oorspronkelijk geleend aan 6%, en na ca 8 jaar met een onderhandelde renteverlagen de betaling gelijk gehouden, maar de looptijd verkort. Kwam goed uit, want tegen dat de lening zou afbetaald zijn zouden onze kinderen kunnen beginnen aan hun hogere studies. (ik heb er 4)
Daarenboven, als je huis rond de 20 jaar oud wordt, dan komen er wel eens wat kosten. Nieuwe keuken, badkamer, vloertje hier en daar, badkamer en 2 kamers bijgemaakt, nieuwe verwarming.
ALs ik dat allemaal samen tel, dan denk ik dat we gewoon even veel hebben uitgegeven aan die dingen als wat we voorheen per jaar aan de lening kwijt waren (dat was 700€ per maand).
Binnen 2 jaar is ons laatste kind afgestudeerd, en dan kan ik een paar jaar nog wat extra sparen. Komt goed uit als aanvulling pensioen, of gewoon om eerder te stoppen met werken. Als ik nog maandelijks lening moest betalen was dat allemaal minder vanzelfsprekend.
Trouwens, als je je huis koopt ergens voor je 30e, dan zijn er 2 factoren die je lening steeds meer draaglijk maken: inflatie en stijging van inkomen. Onze wettelijke pensioenen in België zijn miserabel, zeker als je wat meer dan mediaan verdient. Meer dan 1900€ netto zal je nooit krijgen, wat je loon ook was. Daarom zijn er de extra pensioenpijlers.
- je eigen afbetaald huis
- fiscaal gunstig pensioensparen
- extra legaal pensioen via werkgever
- gewoon sparen en beleggen
Veel mensen geraken niet verder dan de eerste pijler. En je ziet ook dat mensen die op pensioen gaan en geen eigen huis hebben, meestal ook van de rest niks hebben, en een paar jaar later als ze wat behoeftiger worden ook financieel in de miserie geraken, of niet verder geraken dan TV kijken en achter de Geraniums zitten. En als ze een ziek worden en een dikkere ziekenhuisrekening krijgen, dan is krabben, want behoorlijk wat mensen hebben een pensioen van amper 1200€.
Betaal daar maar eens huur van....