Sissors schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:55:
[...]
Dat is inderdaad één van mijn problemen met vastgoed. Naast het werk dat het kost. Ik ben het er geheel mee eens dat het risico bij één woning die je verhuurt minder is dan als je datzelfde geld in één aandeel steekt. Echter je zal dat nooit doen, want een woning kost een tonnetje of twee zo, maar als je in aandelen gaat ga je spreiden. Je moet al snel een miljoen in vastgoed hebben zitten voor je een beetje spreiding hebt.
En je zit dan natuurlijk wel heel erg in vastgoed, immers heb ik zelf ook al een paar ton in mijn eigen woning zitten.
[...]
Aandelen te hoog risico, maar dan begin je over Bitcoins

.
Maar goed, om de zoveel tijd komt iemand op GoT weer met een geweldige investeringsoptie. Dan wordt er 100x piramidespel geroepen. De persoon die ermee begint gelooft het niet, we zijn jaloers, we begrijpen het gewoon niet, we zijn te bang, etc. En guess what: Een half jaar later wordt de hele handel opgerold omdat het een piramidespel was. Oftewel als 100x geroepen wordt dat iets een scam is, dan zou ik serieus overwegen dat het misschien gewoon een scam is.
Overigens voor de duidelijkheid: Vastgoed heeft net als aandelen zijn plussen en minnen om in te investeren. Ik heb besloten dat het voor mij niet aantrekkelijk is tov aandelen, maar ik begrijp prima dat andere wel kiezen voor vastgoed, en daar is niks mis mee. Echter ik krijg wel heel sterk het idee dat jij de risico's van vastgoed (en crowdfunding) gigantisch onderschat.
Bitcoins en aandelen zijn 2 hele andere asset die een andere doel hebben. Bitcoins zijn gedecentraliseerd, fixed supply van 21 miljoen, dus er kan niet extra bitcoins gemaakt worden, in tegenstelling tot geld printen. Bitcoins word gezien als een manier van betalen zonder tussenkomst van banken, oftewel store of value. Het is meer een asset die wereld adoptie zal krijgen. 30 jaar lang heeft het geduurd voordat de INTERNET wereldwijd gebruikt werd. Bitcoins is nu 10 jaar oud en slechts 1% van de wereld populatie heeft ooit bitcoin gekocht of getrade. Neem Venuzuele die overgestapt is naar bitcoin als nationale munt, omdat hun financiele systeem gefaald heeft. Volgende landen zullen eventueel Zimbabwe, Argentinie zijn.
Bitcoins houden we apart voor een andere dag..kan er veel over vertellen.
Iets onderschatten doen mensen wanneer ze onervaren zijn of een nieuwe markt willen betreden..ik kan je hierbij vertellen dat ik zeker niet vastgoed of crowdfunding onderschat. Zit ruim al 15 jaar in het vastgoed heb de crashes overleeft en heb mijn vastgoed portefeuile de afgelopen jaren meer dan 100% zien stijgen met als toevoeging dat ik nooit problemen met huurders heb gehad. Krijg netjes op tijd elke maand mijn huur uitbetaald.
Dus de risico's zijn bij mij bekend. Alles is een risico, leven is een risico, niks is risicovrij.
jsuijker schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:05:
[...]
Je doet alsof een 1e hypotheek zaligmakend is.
GVE heeft projecten met relatief hoge LTVs met mogelijk aflossingsvrije gedeeltes die over 5 jaar geherfinanceerd moeten worden? Kan je me al zeggen hoe makkelijk dat gaat? Mogelijke waardedaling en dan?
De huurstromen die er staan moeten ook maar gerealiseerd worden. Neem bij SIG de 2800euro huur per maand. Leuk bedrag hoor maar hoe realistisch is dit bij een dalend woningmarkt en/of crisis waardoor er minder expats zijn? Ook leuk de standaard opmerken van de overwaarde in andere objecten maar reken er maar vast op dat er binnenkort nieuwe projecten gaan komen(zoals vaker bij SIG.
Ik investeer er zelf ook in maar verkondig niet alsof het een gegarandeerd maandbedrag is (defaults en je krijgt niets per maand en je kan lang wachten tot je wat terugkrijgt).
Er hoeft met huurders weinig mis te zijn (drugsdealer en dergelijke) maar een herfinancering na afloop project kan wel challenging zijn.
Het zijn projecten met veel zekerheid maar je zal bij succes ook niet extra profiteren en loopt toch een bepaald risico
Gve heeft inderdaad projecten met hoge loan to value's. Maar die worden alleen toegelaten als er ruime overwaarde is + een goed inkomen. Dus dat verlaagt de risico profiel. Ik zelf investeer niet als er niet afgelost word, tenzij ik met de platform gesproken heb en er kan worden aangegeven dat er ruime overwaarde is in andere woningen. Herfinancieringen zijn opzich geen groot probleem, worden toch snel volgeschreven door investeerders of je kan het bij een bank proberen.
Stel het onderpand zakt in waarde, dan moet de leningnemer geld bij vullen.
Terugkomend op je vraag de geldlener, kan NIET meer lenen dan de taxatiewaarde. Dus stel na 5 jaar het onderpand is volgens de taxatie van 300k naar 250k gedaald, dan kan de geldnemer alleen 250k laten financieren als die 90 tot 100% laat financieren. De enige oplossing om dit te compenseren is als je overwaarde hebt in andere woningen, want die dekken dan de daling. Het is risicospreiding. Snap je? Bij sameningeld en geldvoorelkaar zullen ze niet snel een project plaatsen die boven de 90% gefianciereerd, tenzij je bijvoorbeeld nog 5 woningen hebt met een overwaarde.
Bij mensen die ervaring hebben met vastgoed weten, dat je heel snel een kamer in Amsterdam voor boven de
600+ euro kan verhuren. In mindere tijden of een daling van de woningmarkt zullen de prijzen wellicht zakken, maar vraag en aanbod zal de markt doen bepalen en met de tekort op de markt en groei van populatie zal Nederland pas over 20 jaar genoeg woningen hebben om de tekort te verhelpen. Stel verhuren word iets lastiger, laten we zeggen dat je dan voor 500 euro een kamer verhuurt is dat alsnog boven de maandelijkse lasten en totale persoonlijk cashflow van de geldnemer. Dat is hoe ik het zie.
Met de Brexit en drama van england zie ik geen crisis of daling, maar meer een stabalisatie van de woningmarkt. Nederland zal 1000+ extra bedrijven in Amsterdam hebben na de Brexit.
Voordat ik een groot bedrag investeerde (20k+) , om als voorbeeld te nemen het project bij sameningeld (Nieuweweg 17) heb ik contact opgenomen met Sameningeld met de volgende vragen:
1. Totale overwaarde van de vastgoed portefeuille van de geldnemer? Antwoord 750k = voor mij om te investeren ruim voldoende.
2. Totale netto huurstroom van de geldnemer? Antwoord 3k+ = voor mij om te investeren ruim voldoende
3. Netto salaris uit loondienst? Antwoord 3k+ = voor mij ruim voldoende om te investeren
Dan beoordeel ik de pitch nogmaals en als dit mij een goed gevoel geeft en verzorgd eruit ziet. Dan ben ik bereid te investeren. Dit doe ik bij al mijn investeringen. Zodra het volgeschreven is begint mijn maandelijkse rente uitbetalingen.
Ik kijk puur als een investeerder en bank. Overwaarde is voor mij een verplichte eis, omdat die overwaarde in economische tegenslagen de dalingen zullen compenseren. Zo werken banken ook.
Misschien kom ik nogal over alsof er geen risico is. Maar risico is er met alles, Er kan altijd iets foutsgaan inderdaad, daarom moet je bij een investering ervoor zorgen dat er een beperkt risico is met zekerheid in de vormen van overwaarde, huurstroom, aflossing etc etc. En natuurlijk ga niet investeren in een project die een rente percentage aanbied van 10%, want hoe hoger de rente hoe hoger de risico, die gaan meestal failiet of hebben met spoed geld nodig om te overleven.