Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.278 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:05
de Peer schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:11:
[...]
Om er als student netto op achteruit te gaan moet je wel heel veel verdienen (voor een student) dus dan gaat het niet meer over een bijbaantje.
Qua netto besteedbaar ging ik er wel op achteruit denk ik :P

Per maand €1.000,- bijverdiensten, €260 studiefinanciering en alle vaste lasten bij elkaar (lesgeld/zorg/telefoon) misschien €260.

Dat was dus €1.000/maand vrij te besteden aan onzin. Ondanks dat ik nu als ik zou willen wellicht weer op dat niveau zit weet ik nu zeker dat mijn wederhelft niet akkoord zou zijn.

Conclusie, als student is alles beter (of als vrijgezel :7)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 16:43
Maximale DUO lening + bijbaantje is iedere maand een prima netto inkomen.

@Ko.Kane Je stelt toch dat gratis geld de oorzaak is van het feit dat sommige niet met geld om kunnen gaan? Althans waarom begin je anders met dat verhaal als je enkel aan wilt geven dat HBO/WO'ers zijn die niet de beste financiële keuzes maken?

Daarnaast zijn keuzes die in dit topic normaal worden gevonden in de rest van de samenleving helemaal niet zo normaal. Dat salarissen iedere maand weer helemaal opgemaakt worden is helaas eerder regel dan uitzondering. Jij vindt dat zij onverstandige keuzes maken, maar wat vinden zij van jouw keuzes? Willen zij nu die offers wel brengen om op lange termijn een gezondere financiële positie te bereiken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:29
Waarom gaan mensen er hier van uit dat elke student op kamers moet, gezien de discussie om je studerende kinderen te onderhouden? Ik heb - bewust - thuis gewoond tijdens het studeren. Resultaat: een huis gekocht op mijn 22e een aantal jaar geleden. Hierbij was ik anderhalf jaar afgestudeerd en verdiende ik echt geen topsalaris.

Bovenstaande in het licht om bewust keuzes te overleggen met je (bijna) studerende kinderen. Heb ik een leuke studententijd gehad? Zeker. Heb ik dingen gemist die ik niet kon doen omdat ik thuis woonde? Zeker, echter profiteer ik daar nu de vruchten van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:18

de Peer

under peer review

Orangelights23 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:28:
Waarom gaan mensen er hier van uit dat elke student op kamers moet, gezien de discussie om je studerende kinderen te onderhouden? Ik heb - bewust - thuis gewoond tijdens het studeren. Resultaat: een huis gekocht op mijn 22e een aantal jaar geleden. Hierbij was ik anderhalf jaar afgestudeerd en verdiende ik echt geen topsalaris.

Bovenstaande in het licht om bewust keuzes te overleggen met je (bijna) studerende kinderen. Heb ik een leuke studententijd gehad? Zeker. Heb ik dingen gemist die ik niet kon doen omdat ik thuis woonde? Zeker, echter profiteer ik daar nu de vruchten van.
Veel studies worden maar op 1 of 2 universiteiten aangeboden in Nederland, en dat moet dan maar net bij je om de hoek zijn. Of je moet echt je studiekeuze laten afhangen van het aanbod van de lokale universiteit.
Op kamers gaan voor het studentenleven vind ik persoonlijk onzinnig, maar ik dacht dat je vraag over het studeren ging?

Als ik dicht bij huis zou kunnen hebben studeren, zou ik ook wel thuis zijn blijven wonen misschien, echter op persoonlijk vlak juist veel geleerd door niet thuis te blijven wonen.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 13-05-2019 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-09 12:50
Oilman schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:09:
Maximale DUO lening + bijbaantje is iedere maand een prima netto inkomen.

@Ko.Kane Je stelt toch dat gratis geld de oorzaak is van het feit dat sommige niet met geld om kunnen gaan? Althans waarom begin je anders met dat verhaal als je enkel aan wilt geven dat HBO/WO'ers zijn die niet de beste financiële keuzes maken?
Is dit een reactie op mijn onderstaande post?
Ko.Kane schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:08:
@Oilman Dat is dus niet mijn redenatie.

[]
Kortom volgens mij heeft wel of niet verstandig met geld om kunnen gaan helemaal niets te maken met het al dan niet hebben van een (hoge) studieschuld.
[]

Dat is ook niet een bewering die ik maak.
Ik stelde inderdaad:
Volgens mij verklaard het gratis geld (vanuit overheid of ouders) ook de idiote financiële situaties waar sommigen van mijn ingenieur-peers inzitten:
Misschien moet je beter lezen wat ik schrijf en beter opletten wat jij zelf schrijft. Ik noemde gratis geld, jij linkt dat aan studieschuld wat geld tegen vergoeding is.

Lees ook deze post:
Bartske schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:08:
[...]

Dan lees je niet goed denk ik. Hij zegt alleen dat als je niet kan rondkomen met alleen eigen financiering en een lening van de overheid dat je dan geen geldverantwoording hebt. Niet dat als je ouders je sponsoren dat je dan automatisch niet met geld om kan gaan.
Oilman schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:09:
Daarnaast zijn keuzes die in dit topic normaal worden gevonden in de rest van de samenleving helemaal niet zo normaal. Dat salarissen iedere maand weer helemaal opgemaakt worden is helaas eerder regel dan uitzondering. Jij vindt dat zij onverstandige keuzes maken, maar wat vinden zij van jouw keuzes? Willen zij nu die offers wel brengen om op lange termijn een gezondere financiële positie te bereiken?
Het antwoord is daarop is anders dan jij lijkt te verwachten: Veel zijn vaak geïnteresseerd of zelfs wat "jaloers" (niet echt juiste woord, meer balen dat ze zelf niet iets meer hadden opgelet) op mijn keuzes. Ook veel interesse in mijn keuzes, als ik ze wijs op alternatieven, of voorreken hoe bepaalde kleine keuzes ook voor hun extreem goed kunnen doorwerken.
Auto's waren enigszins mijn hobby, en auto's zijn voor collega's een nogal zichtbare keuze en dus een conversation-starter. Dus toen ik destijds een auto had die wat buiten de norm lag, kreeg ik eerst vaak de vraag: "Hoeveel kost dat qua financiering?". Sommigen waren serieus verbaasd dat ik geen financiering had, maar zo raak je wel aan de praat over je financiële instelling. Niet dat ik mensen per direct bekeer tot FO-evangelie, maar krijg er vaker positieve reacties over, dan negatieve.

Om trouwens nog een beeld te geven van het lage financiële en belastingtechnische bewustzijn: ik kreeg ook heel vaak de vraag over mijn auto: "Jemig is dat niet heel duur in de wegenbelasting per maand?". Je staat er versteld van dat veel mensen niet weten dat gewicht de grondslag is voor de wegenbelasting in NL en de soort brandstof de grondslag voor de opslag. Met andere woorden lichte benzine sportauto is niet onvoordelig in de wegenbelasting.

[ Voor 6% gewijzigd door Ko.Kane op 13-05-2019 16:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:36:
[...]

Als ik dicht bij huis zou kunnen hebben studeren, zou ik ook wel thuis zijn blijven wonen misschien, echter op persoonlijk vlak juist veel geleerd door niet thuis te blijven wonen.
Dit laatste argument wordt vaak aangehaald, maar anderen (thuiswonenden) doen die ervaring gewoon wat later op. Het is niet alsof men iets mist, het verschuift in tijd. Natuurlijk zijn er ook unieke ervaringen, maar die worden vaak ook overdreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ko.Kane schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:17:
Ik vind het apart dat iedereen er van uit gaat dat zijn kinderen gaan studeren. Misschien wordt hij wel stukadoor: dat is dus 60 uur per week a 30+ plus per uur, deels zwart natuurlijk, vanaf zijn 18e wandjes strijken: als je die het goede voorbeeld geeft is hij sneller FO dan pa&ma...

Niet studerende kinderen is een erg normaal scenario overigens: https://www.onderwijsinci...-behaald-opleidingsniveau Merk op dat 30,9% maar Bachelor of hoger is, dus niet zo reëel dat het perse HBO+ wordt.

Genoeg mensen hebben geen ondersteuning gehad tijdens de studie en ook geen studieschuld. Dus dat is gewoon mogelijk, ook met nieuwe systeem. Ik vind overigens nieuwe systeem met meer studieschuld prima, dat dwingt om een serieuze keuze te maken en de studie weer als een investering in jezelf en je toekomst te beschouwen, in plaats van een excuus studie doen om 7 jaar student te zijn. En als studenten dus kritischer zullen gaan kiezen, en meer gaan kijken naar kwaliteit/ratings van studies, zullen HBO's en universiteiten ook geprikkeld worden te verbeteren qua aanbod en kwaliteit.

Ik denk dat je je kinderen meer long term waarde geeft als je ze goed leert om gaan met geld, en uitlegt hoe belastingen werken, hoe je budgetteert en plant voor de toekomst, en hoe je aan je FO kan werken etc. Dat lijkt mij veel beter dan ze een gevoel van entitlement mee te geven door hun studie te betalen en zomaar geld te geven bij eerste huis. Zeker als je ze dat ook nog verteld van te voren dan gaan ze in plaats van sparen, denken "ach pa&ma lappen toch 50k bij het huis, kunnen we nog wel even nieuwe auto kopen...." Feitelijk verdampen je harde gespaarde centen dan ineens. Als je wat geeft zou ik het geheim houden, en ze allemaal tegelijkertijd op hun 25-30e gelijk wat geven als verrassing. Bijkomend voordeel: Als ze een enorm gat in de hand blijken te hebben, kun je het ook lekker stilzwijgend houden :o :+
Kijk, dat lees je nou niet veel. Ben het er wel mee eens. Zelf ook mijn eigen studie betaald, en daarnaast hard gewerkt om geen schuld te hoeven maken. Had zelfs een motorfiets gekocht, want daarmee werd mijn reistijd zoveel korter dat ik extra uren kon werken en daardoor nog winst maakte op die motor.

Ik zou denk ik de kinders (die ik voorlopig nog niet heb, trouwebs) niet vooraf steunen, maar zeggen dat ze onder bepaalde voorwaarden de kosten achteraf terugkrijgen. Ik merkte dat tijdens mijn studietijd de niet gesponsorde dames en heren veel harder en serieuzer aan de slag waren (en nu bijna 10 jaar later tijdens mijn deeltijdstudie ook).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:40
Orangelights23 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:28:

Op kot zitten is een stuk opvoeding, en leren met je centen rond te komen.
Ik betaal inschrijvingsgeld, huur en nog wat zakgeld, net genoeg om te eten, maar niet om elke dag te feesten. Daarvoor werken ze als ze dat nodig vinden. Ondertussen heb ik 4 beleggers in huis.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zwelgje schreef op maandag 13 mei 2019 @ 06:26:
[...]

ik verdien ook geen 900 euro per maand, ik geef 900 euro per maand uit aan vaste lasten en eten, de rest van het geld wat ik verdien investeer ik zodat dat geld oplevert. iemand had het er hier over dat ik ook afschrijving moet meenemen in de maandelijkse uitgaven.. nou nee. laten we het zo zeggen er staat genoeg geld op de bank om voor de rest van mijn leven te voorzien in vervoer (=auto) of een nieuwe keuken/badkamer eens in de zoveel tijd.

met 900 euro per maand rondkomen en 0,0 op de bank.. nee natuurlijk niet. ik kan op dit moment interen op vermogen tot mijn 67ste (AOW)

ik reageerde op @Tommie12 zijn opmerking dat hij als hij 50 zou zijn met een miljoen op de bank niet rond zou kunnen komen van 2000 per maand. nu ben ik geen 50 en heb ik geen miljoen (ongeveer de helft) maar ik kan dus met 900 per maand prima rondkomen. dat is het punt wat ik wil maken.
Ik zei dat van die afschrijvingen. Ik zei ook dat ik ook met elk budget kan rondkomen als ik gewoon wat zaken niet meeneem hierin... Blijkt dus nog te kloppen ook. Ik vind het best als je zaken niet mee neemt, maar ga dan ook niet pochen met je lage maandlasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Goeie discussie.
Natuurlijk gaan een aantal kinderen niet studeren, maar je kan het je niet veroorloven daar op te rekenen.

Onze kinderen gaan studeren en een huisje zoeken onder andere (slechtere) voorwaarden dan wij hadden.
Het lijkt me als je zelf FO bent met die kennis lastig in de spiegel kijken terwijl je weet dat hun pad een stuk moeilijker is.

Als je zelf zonder veel hulp goed geboerd hebt wil je voorkomen dat je kinderen over het paard getild worden. Hoe? Lening geven en kwijtschelden als aan voorwaarden wordt voldaan? Wellicht.

Een ding is zeker. Als ze het huis uit gaan zonder gedegen financiële kennis heb je steken laten vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
De eeuwige discussie over wel of niet vs kamers is wel een beetje nostalgisch.

Heb zelf duizenden euro's weggepist (letterlijk en figuurlijk) tijdens mijn studententijd. Maar, of het nou echt zo is of dat ik het mezelf wijsmaak omdat het zoveel gekost heeft (is ook een bepaalde psychologische bias/truc): ik had het niet willen missen. Wel 20k schuld gemaakt, zelfs met stufi erbij toen.

Inmiddels houden we de schuld bewust nog aan, omdat het niet de meest voordelige aflosoptie is.

Verschil met nu is echter dat ik er nog mee weg kon komen. Huizenprijzen waren nog OK toen ik kocht (2014) en vermelden van studieschuld was nog niet nodig volgens de toen geldende NHG-voorwaarden, omdat de afbetalingsperiode verder dan een jaar in de toekomst lag.

Heb een hoop vrienden (m.n. singles) van rond de 30 die nog steeds niet kunnen kopen. Sommigen wijken uit naar de dorpen, dan wil het nog wel lukken. Maar als je in de steden hier zou willen wonen kan je niet eens opsparen tegen de stijging van de prijzen.

Soit, we zitten in het FO-topic. Dus de keerzijde benoem ik ook: velen van hen hebben simpelweg ook niet de discipline om überhaupt spaargeld apart te laten staan. Het moet allemaal maar binnen een jaar ergens voor bedoeld zijn. Met zo'n horizon wordt kopen sowieso lastig.

Bonus: vermaak op het viva forum. Kreeg ik doorgestuurd.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .

Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
:D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
@finsdefis
Wat je daar in leest is vooral slachtoffergedrag.
Mensen moeten eens beseffen dat bij niemand 25k op een spaarrekening samen komt als je daar niks voor doet. 25k bij elkaar krijgen in 2 jaar betekent effectief 1000€ per maand opzijzetten, en dat elke maand weer opnieuw. Dat is blijkbaar weinig mensen gegeven.
De eerste 10k is altijd het moeilijkste, en altijd zijn er wel redenen om het deze maand niet te doen.
Dat er eens een tegenvaller is kan gebeuren, maar als dat elke maand is... dan is dat geen tegenvaller meer.

In elke periode was een huis kopen duur, en ik kan je voorspellen dat het in de toekomst duur zal blijven.
En toch slagen er in vrijwel elke inkomensgroep een belangrijk deel mensen om tegen hun 50ste een huis te hebben met een vrijwel (geheel) afbetaalde hypotheek. Meestal zijn dat niet de mensen die 6 keer per jaar op vakantie gaan, en om de 2 jaar een nieuwe BMW halen.

Wat ik zie in mijn omgeving is dat mensen die hun leven gewerkt hebben, en een afbetaald huis hebben op hun pensioenleeftijd het meestal wel makkelijk redden.
Als je op pensioen gaat zonder eigen huis, dan is het meestal een groot probleem, omdat het blijkbaar heel erg samen hangt dat die mensen ook geen spaargeld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 09:35
Tommie12 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:28:
@finsdefis
Wat je daar in leest is vooral slachtoffergedrag.
Dat is ook wel kort door de bocht. Besef je wel dat de hele FO wereld écht een niche wereld is. Verreweg de meeste collega's die ik ken maken ook elke maand bijna alles op. Het is nou eenmaal hoe wij zijn: als het niet verplicht is zoals het pensioen, dan sparen mensen vaak niet.

We zijn dan ook wel een risicomijdend landje. NHG verzekering op de hypotheek, WW verzekering op je baan, Opstal en Inboedel voor als thuis iets gebeurd, alle zorg verzekerd, etc...

De waarheid is gewoon dat het ook wel erg goed te doen is om zonder spaargeld te leven. En als je dat dan altijd zo gedaan hebt, en je ouders ook want die leenden 110%, dan zie dat maar eens te doorbreken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:30
Dezelfde gesprekken heb ik ook wel eens, op het werk of op een verjaardag.
Hoe kan je in godsnaam contant een keuken van 25.000 euro kopen?

Als ik dan voorreken dat je dat kan betalen van 20 jaar lang 100 euro per maand sparen, kijken ze je nog steeds vreemd aan.

Sommigen zeggen heel trots dat ze nu liever alles opmaken, maar wel in de stress als hun baan op de tocht staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:00
Jullie kloppen jezelf hier wel behoorlijk op de schouders. Even Googlen leert dat een gezin gemiddeld 40-50K spaargeld heeft. Dat is lang niet slecht.

Lui die alles opmaken en BMWs op afbetaling kopen zijn veel zeldzamer dan jullie hier doen voorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Terpen Tijn schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:57:
Jullie kloppen jezelf hier wel behoorlijk op de schouders. Even Googlen leert dat een gezin gemiddeld 40-50K spaargeld heeft. Dat is lang niet slecht.
Dat is niet het geld dat ze op de bank hebben. Het is het vermogen. En dat is nog gemiddeld ook.
Het is voor een groot het geld dat in het huis zit minus de hypotheek.
En dan krijg je van die dingen als:
Er is een gezin dat een afbetaald huis heeft van 250000 euro wat echt niet gek is.
En er zijn 5 gezinnen zijn in een huurhuis met NUL euro op de bank, dan is het gemiddelde vermogen ruim 40000. En werkelijk niemand van die 6 gezinnen kan zomaar even een nieuwe wasmachine kopen omdat er niemand geld vrij heeft om het te doen.

Ik ken er genoeg die doodsangsten uitstaan als de huizenprijzen dalen omdat ze dan plotselijn onder water staan en die geen geld hebben om de auto een APK te geven

[ Voor 9% gewijzigd door Ortep op 14-05-2019 14:14 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28

Lui die alles opmaken en BMWs op afbetaling kopen zijn veel zeldzamer dan jullie hier doen voorkomen.
Gemiddelde ≠ mediaan. Onderstaande tabel geeft dat wel goed weer volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://marketupdate.nl/wp-content/uploads/2016/06/vermogen-huishoudens-tabel.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Goed, ok, de mediaan is inderdaad een betere indicator. Maar hoewel die 2K op je 25e niet zo best is, is de 56K op je 45e dan weer redelijk geruststellend.

Misschien dat de mediane leeftijd hier rond die 25 zit, waardoor jullie allemaal mensen kennen die geen geld hebben voor de APK. :) Zelf ken ik die mensen niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Terpen Tijn schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:19:
Goed, ok, de mediaan is inderdaad een betere indicator. Maar hoewel die 2K op je 25e niet zo best is, is de 56K op je 45e dan weer redelijk geruststellend.
De mediaan van 2k vermogen geldt voor de hele leeftijdsrange van 25-44. Je krijgt dus niet ineens 54k vermogen erbij op je 45e verjaardag. Een heel groot deel van dat vermogen zit hem waarschijnlijk in afgeloste hypotheken van 60+ers overigens.

Bovenaan zie je trouwens de mediaan van het vermogen van alle leeftijden, dat is dus 19k.

Al met al denk ik dat je jezelf met 25k op je 30e zeker een schouderklopje mag geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djiedjee
Het is niet bedoeld als schouderklopje voor mezelf.

Van de 20 directe collega's zijn er maar 1 of 2 bewust met geld bezig.
Er zijn er 3 die een private lease auto hebben sinds kort omdat ze geen geld hebben voor een goede 2ehands of nieuwe.
Er zijn er 2 die een PL of verhoogde hypotheek hebben om een nieuwe keuken te laten plaatsen.

Op zich niks mis met een lening met lage rente, maar als ik dan hoor dat ze een leukere maar iets lager betaalde baan niet nemen omdat ze niet tijdelijk 300 euro bruto kunnen missen.

Langzaam opbouwen van voldoende buffer zou een hoop problemen voorkomen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Misschien dat de mediane leeftijd hier rond die 25 zit, waardoor jullie allemaal mensen kennen die geen geld hebben voor de APK. :) Zelf ken ik die mensen niet...
Ik ben 65, en ik ken er zat. Dat zijn dus inderdaad die mensen die iedere 2-3 jaar een nieuwe auto kopen en die financieren waardoor het nog duurder wordt. En iedere keer als hun huis meer waard word de hypotheek hebben verhoogd omdat ze dan geld konden vrijmaken voor alweer een nieuwe keuken of badkamer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Bulder schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:39:
[...]

De mediaan van 2k vermogen geldt voor de hele leeftijdsrange van 25-44. Je krijgt dus niet ineens 54k vermogen erbij op je 45e verjaardag.
Dus op je 45e komt Sinterklaas helemaal niet op speciaal bezoek? :rolleyes:
Al met al denk ik dat je jezelf met 25k op je 30e zeker een schouderklopje mag geven.
We zijn het over het schouderkloppen in ieder geval roerend eens. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-09 12:50

Merk op dat die tabel laat zien dat je dus geen 56k op je 45e hebt.... Maar dat het voor het cohort 45-65 geldt. Dus minder geruststellend dan je denkt. Kijkend naar de stijging van de medianen over de cohorten heen denk ik dat de helft al ongeveer mediaan is voor cohort van alleen 45 jarigen.

Maar FO gaat niet om 40-50k spaargeld als 45 of ouder bent, het gaat om (veel) hogere bedragen en een bijbehorende visie en discipline om naar dat doel toe te werken door meerdere jaren (decennia vaak) consequente keuzes te (blijven) maken.

En dat is best lastig.

[ Voor 8% gewijzigd door Ko.Kane op 14-05-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-09 15:41
zo eindelijk weer terug in dit draadje, buiten mijn verhuurde panden komt er wat geld vrij en die rente op de bank is wel heel bedroevende, hopelijk kom ik hier nog wat tips tegen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-09 12:50
Bulder schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:39:
[...]

De mediaan van 2k vermogen geldt voor de hele leeftijdsrange van 25-44. Je krijgt dus niet ineens 54k vermogen erbij op je 45e verjaardag. Een heel groot deel van dat vermogen zit hem waarschijnlijk in afgeloste hypotheken van 60+ers overigens.

Bovenaan zie je trouwens de mediaan van het vermogen van alle leeftijden, dat is dus 19k.

Er zijn actuelere gegevens: https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1557604064134

01/01/14 was net na het dieptepunt van de huizenmarkt in NL en het grootste deel van het vermogen van huishoudens zit in de eigen woning.
Conclusie blijft wel: grootste vermogen zit bij de oudere eigen woningbezitters. Het vermogen dat een doorsnee huishouden heeft in de vorm van spaargeld en beleggingen is maar heel beperkt. Opvallend is ook dat een doorsnee huishouden er niet beter voor staat dan een jaar of 10 terug, maar eerder slechter.
Dat geldt niet voor de groep die hier post, schat ik zo in ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noordel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:16
een nieuwe auto moet pas na 4 jaar apk gekeurd worden ,dus is het ook geen probleem dat er geen geld is voor de apk ;)
Ortep schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:46:
[...]

Ik ben 65, en ik ken er zat. Dat zijn dus inderdaad die mensen die iedere 2-3 jaar een nieuwe auto kopen en die financieren waardoor het nog duurder wordt. En iedere keer als hun huis meer waard word de hypotheek hebben verhoogd omdat ze dan geld konden vrijmaken voor alweer een nieuwe keuken of badkamer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

Misschien mag je je ook wel op de schouders kloppen!
Onlangs werd nog bekend gemaakt dat ondanks de economische groei 1 op de 5 huishoudens problematische schulden heeft.
Ook werd toen verteld dat bijna de helft van de huishoudens niet eens genoeg buffer heeft voor als de wasmachine e.d. kapot gaat.
Dus misschien een idee om op school eens les te geven in financieel huishouden en sparen.
Vergeet niet dat ze bezig zijn de verzorgingsstaat af te bouwen, dus de jongeren van nu moeten straks hun eigen boontjes doppen en dat wordt lastig als je niks hebt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Bulder schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:16:
[...]

Gemiddelde ≠ mediaan. Onderstaande tabel geeft dat wel goed weer volgens mij.

[Afbeelding]
En als daarin dan nog meegerekend wordt wat je aan pensioen opgebouwd hebt, dan ziet het er echt niet goed uit.

Dat betekent effectief dat er heel weinig mensen een beetje kapitaal op een spaar of effectenrekening hebben staan.
Van een huis wat boven water staat betaal je geen wasmachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:45
JURIST schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:33:
[...]

Er zijn actuelere gegevens: https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1557604064134

01/01/14 was net na het dieptepunt van de huizenmarkt in NL en het grootste deel van het vermogen van huishoudens zit in de eigen woning.
Conclusie blijft wel: grootste vermogen zit bij de oudere eigen woningbezitters. Het vermogen dat een doorsnee huishouden heeft in de vorm van spaargeld en beleggingen is maar heel beperkt. Opvallend is ook dat een doorsnee huishouden er niet beter voor staat dan een jaar of 10 terug, maar eerder slechter.
Dat geldt niet voor de groep die hier post, schat ik zo in ;)
Ik vind het meetellen van het vermogen in het huis altijd dubbel, het levert geen rendement op in de vorm van dividend of rente. Het vermogen is dus vooral een papieren vermogen. Waarschijnlijk goed voor het consumentenvertrouwen. De tijd doet vanzelf zijn werk als je geluk hebt gehad en een huis hebt kunnen kopen is dan de enige conclusie.

Des te meer reden om zo jong mogelijk te beginnen met beleggen denk ik zo. Het opvallende is wel dat nu de collectieve risicodekking minder wordt , kortere WW duur. Duurdere zorgverzekering, dat dus niet gecompenseerd wordt door opneembaar vermogen maar mensen het dus nog steeds opbouwen door maximaal te lenen voor een huis en hopen dat ze niet werkloos worden of langdurig ziek. Min of meer toeval dus.

Ondertussen lopen ze wel te hoop tegen de 'hoge' belastingen en willen ze vooral steeds minder risico's collectief verzekeren. Ik denk dat het tijd wordt meer cursussen 'bereken uw persoonlijk financieel risico'. Wellicht dat er dan mensen wakker worden. Ik begrijp wel dat wij als FO minded mensen een minderheid zijn maar in de huidige maatschappij en de keuzes die we maken is het toch niet zo moeilijk om te beseffen dat je anders met je geld om moet gaan om voor jezelf wat zekerheid in te bouwen ? Dat is inherent aan de keuzes die als maatschappij worden gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

HereIsTom schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 22:36:
[...]

Onlangs werd nog bekend gemaakt dat ondanks de economische groei 1 op de 5 huishoudens problematische schulden heeft.
Ook werd toen verteld dat bijna de helft van de huishoudens niet eens genoeg buffer heeft voor als de wasmachine e.d. kapot gaat.
Dus misschien een idee om op school eens les te geven in financieel huishouden en sparen.
Vergeet niet dat ze bezig zijn de verzorgingsstaat af te bouwen, dus de jongeren van nu moeten straks hun eigen boontjes doppen en dat wordt lastig als je niks hebt.
Er zit nog wel een verschil tussen weinig verdienen en dan minder sparen en gewoon goed verdienen en niet sparen.
Voor het eerste moet je wat meer je best doen. Ik begrijp dat niet iedereen overal op wil besparen

Het 2de is triester. Met een modaal inkomen moet je gewoon prima kunnen sparen en een buffer kunnen opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 09:21:
[...]

Het 2de is triester. Met een modaal inkomen moet je gewoon prima kunnen sparen en een buffer kunnen opbouwen.
En dit is nu net de valkuil die we hier grotendeels proberen te vermijden. Door niet mee te doen aan alle ratraces.

Overigens denk ik dat de getoonde tabellen de komende jaren flink omhoog gaan. Sinds 2013 verplicht aflossen, dat zorgt ervoor dat de 25er nu die een huis koopt tegen zijn 45ste al zo een 60% van zijn hypotheek afgelost heeft. Dan schiet je wel van de genoemde 2k naar de 100k+ op je 44ste

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Dit hoor ik wel vaker. Lijkt me alleen zinvol voor een paar mensen en dan vooral in de nog 'vormbare' brugklas of de laatste basisschooljaren. Maar wat voor zin heeft het als je tal van verkeerde voorbeelden om je heen hebt?

Als je een omgeving hebt waarin schulden en kortetermijndenken normaal zijn dan gaat een docent die je wat vertelt daar geen verandering in brengen. School had mij dit echt niet aan kunnen leren en de theorie in de praktijk brengen is andere koek; ik heb het zelf door schade en schande geleerd toen ik studeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

finsdefis schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 09:54:
[...]

Dit hoor ik wel vaker. Lijkt me alleen zinvol voor een paar mensen en dan vooral in de nog 'vormbare' brugklas of de laatste basisschooljaren. Maar wat voor zin heeft het als je tal van verkeerde voorbeelden om je heen hebt?

Als je een omgeving hebt waarin schulden en kortetermijndenken normaal zijn dan gaat een docent die je wat vertelt daar geen verandering in brengen. School had mij dit echt niet aan kunnen leren en de theorie in de praktijk brengen is andere koek; ik heb het zelf door schade en schande geleerd toen ik studeerde.
Het gaat misschien niet alleen om zelf te leren sparen, maar sowieso iets over algemene belastingen en hoe bepaalde lagen van de bevolking het doen mbt sparen enz. Dit is wat er ontbreekt denk ik. Het enige wat leerlingen van een middelbare school meekrijgen is iets over studiefinanciering en misschien iets over huren. Slechte zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

finsdefis schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 09:54:
[...]

Ja het is waar dat het heel moeilijk is om het dan overtuigend te brengen.
Echter informeren over de basisbeginselen met rekenvoorbeeldjes is toch het minimale wat gedaan zou kunnen worden. Rente-op-rente, beleggen, belastingstelsel, studielening, effect van besparen, salarisonderhandeling, financiele verdeling in gezin, hoe werkt pensioen (en wat kun je zelf doen) etc..
Mijn sommetjes vroeger gingen altijd over knikkers in een pot oid en nooit over: hoeveel jaar moet Piet nog werken als hij X verdient, X spaart en na zijn 50e met X euro per maand rond moet komen. Of: hoe lang moet je sparen om een miljoen op de rekening te hebbben. Dan blijkt opeens dat het niet onmogelijk is, maar afhangt van de gemaakte keuzes.

Als het niet eens aan bod komt... kan ook niemand het op pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 15-05-2019 10:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:34
Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:03:
[...]

Het gaat misschien niet alleen om zelf te leren sparen, maar sowieso iets over algemene belastingen en hoe bepaalde lagen van de bevolking het doen mbt sparen enz. Dit is wat er ontbreekt denk ik. Het enige wat leerlingen van een middelbare school meekrijgen is iets over studiefinanciering en misschien iets over huren. Slechte zaak.
Waar baseer je dit op? Ik ben zelf docent economie op een middelbare school en van mavo tot vwo wordt het belastingsysteem onderwezen. Er valt genoeg op of aan te merken over de inhoud van het vak, maar het gaat echt een stuk breder dan je hier lijkt te suggereren.

Zo is er een heel onderdeel dat gaat over "ruilen over de tijd", waarbij het juist gaat over het uitstellen of naar voren halen van consumptie. Iets wat toch heel duidelijk past bij FO. Vele docenten zullenl dan ook het eigen huishoudboekje van de leerlingen doornemen, in gesprek gaan over hun studententijd en de financiële toekomst.

[ Voor 19% gewijzigd door tfgk1 op 15-05-2019 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tfgk1 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:12:
[...]

Waar baseer je dit op? Ik ben zelf docent economie op een middelbare school en van mavo tot vwo wordt het belastingsysteem onderwezen. Er valt genoeg op of aan te merken over de inhoud van het vak, maar het gaat echt een stuk breder dan je hier lijkt te suggereren.
En als je nou geen economie hebt dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tfgk1
Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:12:
[...]

En als je nou geen economie hebt dan?
In de onderbouw heeft iedereen economie. Daarna is het een keuze, die overigens 70% leerlingen maakt om het vak wel te volgen. Daarnaast zijn er afgelopen weken gastlessen die voor alle leerlingen toegankelijk zijn die specifiek gaan over het omgaan met geld bij jongeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tfgk1 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:15:
[...]

In de onderbouw heeft iedereen economie. Daarna is het een keuze, die overigens 70% leerlingen maakt om het vak wel te volgen. Daarnaast zijn er afgelopen weken gastlessen die voor alle leerlingen toegankelijk zijn die specifiek gaan over het omgaan met geld bij jongeren.
Op jouw school dan. Bij ons is het geen vak in de onderbouw en zijn er ook niet van die gastlessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:17:
[...]

Op jouw school dan. Bij ons is het geen vak in de onderbouw en zijn er ook niet van die gastlessen.
Dan ben ik heel benieuwd op welke school je zit, hoewel dat misschien niet heel relevant is voor het topic. Ik ken geen school waarin er geen economie wordt gegeven in de onderbouw.

Punt is: je stelde dat leerlingen alleen iets meekrijgen over stufi en huren. En stelt voor om het over belastingen te hebben. Dat strookt gewoon totaal niet met de realiteit waarin de leerlingen hierin wel worden onderwezen.

De FO-gedachte is niet makkelijk aan te leren, ook niet als je het uitlegt en al helemaal niet aan pubers. Ja, ik heb het er met mijn leerlingen over, want we hebben het over pensioenen en AOW. En we hebben gesprekken over tot wanneer ze willen werken en hoe ze bepaalde zaken kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:44
Voor veel jongeren zou een vak waarin je leert zoveel mogelijk toeslagen en subsidies aan te vragen ook handig kunnen zijn voor de toekomst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tfgk1
Kijk eens wat onze jeugd moet kennen. Let wel: het gaat hier om voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, waarbij naast algemene vorming ook specfieke vakinhoud moet worden onderwezen.

(examen van gisteren) https://www.examenblad.nl...wo?topparent=vg41h1h4i9qe

De invloed van inflatie op je schulden en bezit, en bovendien moeten de leerlingen verklaren waarom vol in aandelen op hoge leeftijd minder verstandig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-09 15:51

Metro2002

Memento mori

[...]

Een tijd geleden werd op onze VVE vergadering besloten of een dure reparatie in delen uitgevoerd moest worden of dat iedereen eenmalig 1000 euro moest bijlappen. De meeste mensen zaten héél zenuwachtig om zich heen te kijken want en er kwamen vragen als: Moet dat dan in 1 keer worden betaald of mag dat in delen etc. De meeste mensen hadden blijkbaar niet eens 1000 euro :X

Die gemiddelde vermogens zeggen inderdaad helemaal niets en uberhaupt zegt vermogen weinig als het meeste vermogen in woningen zit. Je kunt beter kijken naar de mediaan van het spaargeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

tfgk1 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:27:
Kijk eens wat onze jeugd moet kennen. Let wel: het gaat hier om voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, waarbij naast algemene vorming ook specfieke vakinhoud moet worden onderwezen.

(examen van gisteren) https://www.examenblad.nl...wo?topparent=vg41h1h4i9qe

De invloed van inflatie op je schulden en bezit, en bovendien moeten de leerlingen verklaren waarom vol in aandelen op hoge leeftijd minder verstandig kan zijn.
Ja maar dit is dus examen-materiaal en geldt dus voor een klein deel van de scholieren. Ik heb ook VWO gedaan, zonder economie en ik heb inhoudelijk werkelijk niets van dit alles onderwezen gekregen. Heb inderdaad 1 jaar economie gehad in de onderbouw, maar dat ging alleen maar over de basis: wat is hoog- en laagconjuctuur e.d.. Macroniveau dus. Niet persoonlijke financiën.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tfgk1
de Peer schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:30:
[...]

Ja maar dit is dus examen-materiaal en geldt dus voor een klein deel van de scholieren. Ik heb ook VWO gedaan, zonder economie en ik heb inhoudelijk werkelijk niets van dit alles onderwezen gekregen. Heb inderdaad 1 jaar economie gehad in de onderbouw, maar dat ging alleen maar over de basis: wat is hoog- en laagconjuctuur e.d.. Macroniveau dus. Niet persoonlijke financiën.
Ik ben het met je eens dat het misschien breder gedaan kan worden. Maar besef wel dat we nu eenmaal met vakken werken. En dat binnen de economische vakken (het oude management en organisatie is volledig herschreven naar bedrijfseconomie en financiële zelfredzaamheid, hierin gaat het over de gevolgen van scheiden, trouwen, schenken, kopen van aandelen, etc.) er veel meer aandacht is gekomen aan de leefwereld van de leerlingen en de keuzes die ze zullen moeten maken. Ja als je dit vak niet kiest, mis je dit. Maar ik word de afgelopen jaren bestookt met mails van maatschappelijke organisaties die dus gastlessen en dergelijke organiseren om de leerlingen een financiële opvoeding te geven. Natuurlijk zal dit niet door elke school gedaan worden, maar om mij heen zie ik dus wel tal van initiatieven die hier mee bezig zijn.

Als er dan wordt beweerd dat het onderwijs maar even dit of dat moet doen, terwijl ik in de praktijk dit wel degelijk zie, vraag ik me af of dit gevoel op eigen (oude) ervaringen is gebaseerd of op de dagelijkse realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:30:
[...]

Inderdaad. Ik heb wel management en organisatie(volgens mij vanaf volgend jaar Commerciele Economie ofzoiets) maar het enige wat je daar leert is iets over de netto contante waarde en eindwaarde. Piet legt 100€ per maand in voor 20 jaar. Hoeveel heeft hij na 40 jaar met x% rente. Ja leuk, maar tegenwoordig is de rente 0 op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:40:
[...]

Inderdaad. Ik heb wel management en organisatie(volgens mij vanaf volgend jaar Commerciele Economie ofzoiets) maar het enige wat je daar leert is iets over de netto contante waarde en eindwaarde. Piet legt 100€ per maand in voor 20 jaar. Hoeveel heeft hij na 40 jaar met x% rente. Ja leuk, maar tegenwoordig is de rente 0 op de bank.
Sorry, maar als je echt geen enkel idee hebt van de inhoud, dan houdt het toch echt op. Verdiep je in het programma, (bedrijfseconomie en financiële zelfredzaamheid) en beweer dan dat het nog steeds alleen over contante en eindwaarde gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

tfgk1 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:40:
[...]

Ik ben het met je eens dat het misschien breder gedaan kan worden. Maar besef wel dat we nu eenmaal met vakken werken. En dat binnen de economische vakken (het oude management en organisatie is volledig herschreven naar bedrijfseconomie en financiële zelfredzaamheid, hierin gaat het over de gevolgen van scheiden, trouwen, schenken, kopen van aandelen, etc.) er veel meer aandacht is gekomen aan de leefwereld van de leerlingen en de keuzes die ze zullen moeten maken. Ja als je dit vak niet kiest, mis je dit. Maar ik word de afgelopen jaren bestookt met mails van maatschappelijke organisaties die dus gastlessen en dergelijke organiseren om de leerlingen een financiële opvoeding te geven. Natuurlijk zal dit niet door elke school gedaan worden, maar om mij heen zie ik dus wel tal van initiatieven die hier mee bezig zijn.

Als er dan wordt beweerd dat het onderwijs maar even dit of dat moet doen, terwijl ik in de praktijk dit wel degelijk zie, vraag ik me af of dit gevoel op eigen (oude) ervaringen is gebaseerd of op de dagelijkse realiteit.
Goed om te horen dat er initiatieven zijn en de goodwill er wel is! Zou mooi zijn als het in de toekomst breder getrokken kan worden inderdaad! Snap dat dit niet makkelijk is en er vele belangen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

tfgk1 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:42:
[...]

Sorry, maar als je echt geen enkel idee hebt van de inhoud, dan houdt het toch echt op. Verdiep je in het programma, (bedrijfseconomie en financiële zelfredzaamheid) en beweer dan dat het nog steeds alleen over contante en eindwaarde gaat.
Dan hebben ze dat na mij aangepast, maar ik zit momenteel in 6vwo en zie zeer weinig terug van financiele zelfredzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
de Peer schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:42:
[...]

Goed om te horen dat er initiatieven zijn en de goodwill er wel is! Zou mooi zijn als het in de toekomst breder getrokken kan worden inderdaad! Snap dat dit niet makkelijk is en er vele belangen zijn.
Kritiek op de inhoud is natuurlijk niet volledig onterecht. Alleen de oplossing om alles in het onderwijs te duwen, terwijl financiële opvoeding in mijn ogen thuis begint, maakt het heel lastig om daarmee grote veranderingen te bewerkstelliggen. Ik sluit bovendien niet uit dat sommige hier totaal niet mee bezig zijn, waardoor enig effect ook uit zal blijven. Het gaat over kinderen, die de zorgen van morgen echt niet allemaal zo serieus nemen, dat doen onze leeftijdsgenoten immers ook niet allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:43:
[...]

Dan hebben ze dat na mij aangepast, maar ik zit momenteel in 6vwo en zie zeer weinig terug van financiele zelfredzaamheid.
Goed dat je op deze leeftijd al in dit topic bevindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

tfgk1 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:45:
[...]

Kritiek op de inhoud is natuurlijk niet volledig onterecht. Alleen de oplossing om alles in het onderwijs te duwen, terwijl financiële opvoeding in mijn ogen thuis begint, maakt het heel lastig om daarmee grote veranderingen te bewerkstelliggen. Ik sluit bovendien niet uit dat sommige hier totaal niet mee bezig zijn, waardoor enig effect ook uit zal blijven. Het gaat over kinderen, die de zorgen van morgen echt niet allemaal zo serieus nemen, dat doen onze leeftijdsgenoten immers ook niet allemaal.
Zeker mee eens, maar het probleem is dat ook een deel van de ouders nu er nog niks van snappen en alles maar uitgeven. Hiermee krijg je dus een cirkel waarin je vast blijft zitten voor deze mensen totdat ze er ergens iets over horen(school/internet).

@laatste reactie
Tja, als het mij niet wordt onderwezen zal ik het toch zelf moeten leren. Vind het ook gewoon interessant en misschien wel een beetje spijt dat ik nooit economie heb gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-09 12:50
CornermanNL schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 08:24:
[...]

Ik vind het meetellen van het vermogen in het huis altijd dubbel, het levert geen rendement op in de vorm van dividend of rente. Het vermogen is dus vooral een papieren vermogen. Waarschijnlijk goed voor het consumentenvertrouwen. De tijd doet vanzelf zijn werk als je geluk hebt gehad en een huis hebt kunnen kopen is dan de enige conclusie.

Des te meer reden om zo jong mogelijk te beginnen met beleggen denk ik zo. Het opvallende is wel dat nu de collectieve risicodekking minder wordt , kortere WW duur. Duurdere zorgverzekering, dat dus niet gecompenseerd wordt door opneembaar vermogen maar mensen het dus nog steeds opbouwen door maximaal te lenen voor een huis en hopen dat ze niet werkloos worden of langdurig ziek. Min of meer toeval dus.

Ondertussen lopen ze wel te hoop tegen de 'hoge' belastingen en willen ze vooral steeds minder risico's collectief verzekeren. Ik denk dat het tijd wordt meer cursussen 'bereken uw persoonlijk financieel risico'. Wellicht dat er dan mensen wakker worden. Ik begrijp wel dat wij als FO minded mensen een minderheid zijn maar in de huidige maatschappij en de keuzes die we maken is het toch niet zo moeilijk om te beseffen dat je anders met je geld om moet gaan om voor jezelf wat zekerheid in te bouwen ? Dat is inherent aan de keuzes die als maatschappij worden gemaakt.
Zekerheden worden inderdaad minder en risico's groter met versobering van de verzorgingsstaat en flexibilisering van arbeid met bijbehorende inkomensonzekerheid. Tegelijkertijd is het incasseringsvermogen van huishoudens minder.
Het Nibud zou eigenlijk moeten adviseren hogere buffers aan te houden, maar dat is lastig als nu al veel mensen dat niveau niet halen. Financiële geletterdheid is hiermee eigenlijk steeds belangrijker geworden.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 09:35
Ik ben er toch in het algemeen op tegen om alle gebreken in opvoeding maar het onderwijs in te duwen. Er is al genoeg druk op het onderwijs en hoewel financiële zelfredzaamheid een goed onderwerp is moet je beseffen dat elk uur dat hieraan toebedeeld wordt een uur minder van een ander vak is.

Er zijn ook duizenden kinderen die thuis niet leren koken of gezond eten, er zijn ook kinderen die niks van sporten meekrijgen thuis.

De leraar is geen onbeperkte back-up voor falende ouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Volgens mij is het probleem niet dat er niet wordt lesgegeven over de genoemde onderwerpen, maar dat het erg algemeen blijft. Neem bijv. beleggen. Bij M&O en economie leer je over contante waarde, financiële verslagen (balans, winst- en verlies, kasstroomoverzicht), macro-economische drivers zoals rente en inflatie, dingen als dividend en noem maar op. Genoeg dus om een goed beeld te hebben bij beleggen. Maar er wordt niet veel verteld over hoe je dit nu zelf kunt doen. Wat is/doet een broker, of een beurs? Wat zijn bied en laat en wat is een spread? Zo blijft het toch ver weg. Ik ben zelf financieel opgeleid en tussen mijn 'peers' zitten maar weinig beleggers.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:48:
[...]

Zeker mee eens, maar het probleem is dat ook een deel van de ouders nu er nog niks van snappen en alles maar uitgeven. Hiermee krijg je dus een cirkel waarin je vast blijft zitten voor deze mensen totdat ze er ergens iets over horen(school/internet).

@laatste reactie
Tja, als het mij niet wordt onderwezen zal ik het toch zelf moeten leren. Vind het ook gewoon interessant en misschien wel een beetje spijt dat ik nooit economie heb gekozen.
In mijn studietijd, en tot mijn 18e nooit iets van economie of financiën gehad op school.
Het is mijn grootvader die me geleerd heeft om alle dagen de beurs te volgen in de krant.
Ik moest elke dag kijken naar de koers van een aandeel, en als het op 3000 BF stond, dan moest ik hem bellen of een brief schrijven. Iedere keer dat ik hem zag vroeg hij hoeveel het was, en ik was trots dat ik het wist. Toen kende ik ook de prijs van een kg goud.
Spijtig genoeg is hij overleden voor ik die brief kon schrijven, maar toen ik op mijn 16e mijn eerste vakantiejob deed en toen ca 750€ verdiend had, stelde mijn vader me voor om de helft in een aandeel te steken dat hij zou kopen. Dus ja... ik deed mee, en een paar maand later was dat verdubbeld.

Mijn ouders waren altijd transparant over de centen thuis. Ik wist hoeveel mijn vader verdiende, en nu weten mijn kinderen dat ook. Ze hebben ook een idee van mijn mijn vermogen, en wat ik op de beurs doe.

Ik leer ze ook wat de gevolgen zijn van hun beslissingen, en zij zetten nu ook tot consuminderen.

Maar ik vind ook dat er een vak zou moeten bestaan in het middelbaar onderwijs over "persoonlijke financien" waarin topics als: een huis kopen, hypotheek afsluiten, erfrecht, sparen en beleggen, belastingen en sociale zekerheid, verzekeringen etc zou mogen opgenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ApexAlpha schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:37:
[...]

Dat is ook wel kort door de bocht. Besef je wel dat de hele FO wereld écht een niche wereld is. Verreweg de meeste collega's die ik ken maken ook elke maand bijna alles op. Het is nou eenmaal hoe wij zijn: als het niet verplicht is zoals het pensioen, dan sparen mensen vaak niet.

We zijn dan ook wel een risicomijdend landje. NHG verzekering op de hypotheek, WW verzekering op je baan, Opstal en Inboedel voor als thuis iets gebeurd, alle zorg verzekerd, etc...

De waarheid is gewoon dat het ook wel erg goed te doen is om zonder spaargeld te leven. En als je dat dan altijd zo gedaan hebt, en je ouders ook want die leenden 110%, dan zie dat maar eens te doorbreken.
Niet iedereen moet echt FO zijn, en heeft dat doel tegen zijn 50e.
Maar ik verwacht wel dat mensen op hun 30e een wasmachine kunnen vervangen zonder kredietlijn, en in de problemen komen als ze hun loon 3 dagen later krijgen.

De richtlijn om minstens 3 maandlonen als reserve te hebben zou echt een minimum moeten zijn, en dat halen velen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
Tommie12 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:22:
[...]

In mijn studietijd, en tot mijn 18e nooit iets van economie of financiën gehad op school.
Het is mijn grootvader die me geleerd heeft om alle dagen de beurs te volgen in de krant.
Ik moest elke dag kijken naar de koers van een aandeel, en als het op 3000 BF stond, dan moest ik hem bellen of een brief schrijven. Iedere keer dat ik hem zag vroeg hij hoeveel het was, en ik was trots dat ik het wist. Toen kende ik ook de prijs van een kg goud.
Spijtig genoeg is hij overleden voor ik die brief kon schrijven, maar toen ik op mijn 16e mijn eerste vakantiejob deed en toen ca 750€ verdiend had, stelde mijn vader me voor om de helft in een aandeel te steken dat hij zou kopen. Dus ja... ik deed mee, en een paar maand later was dat verdubbeld.

Mijn ouders waren altijd transparant over de centen thuis. Ik wist hoeveel mijn vader verdiende, en nu weten mijn kinderen dat ook. Ze hebben ook een idee van mijn mijn vermogen, en wat ik op de beurs doe.

Ik leer ze ook wat de gevolgen zijn van hun beslissingen, en zij zetten nu ook tot consuminderen.

Maar ik vind ook dat er een vak zou moeten bestaan in het middelbaar onderwijs over "persoonlijke financien" waarin topics als: een huis kopen, hypotheek afsluiten, erfrecht, sparen en beleggen, belastingen en sociale zekerheid, verzekeringen etc zou mogen opgenomen worden.
Ik denk ook dat familie de meeste invloed hier op zal hebben. Zie dan liever een cursus omgaan met geld, voordat men aan kinderen begint.

En dat vak, dat bestaat dus tegenwoordig (sinds dit jaar).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Metro2002 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:29:
[...]

Een tijd geleden werd op onze VVE vergadering besloten of een dure reparatie in delen uitgevoerd moest worden of dat iedereen eenmalig 1000 euro moest bijlappen. De meeste mensen zaten héél zenuwachtig om zich heen te kijken want en er kwamen vragen als: Moet dat dan in 1 keer worden betaald of mag dat in delen etc. De meeste mensen hadden blijkbaar niet eens 1000 euro :X

Die gemiddelde vermogens zeggen inderdaad helemaal niets en uberhaupt zegt vermogen weinig als het meeste vermogen in woningen zit. Je kunt beter kijken naar de mediaan van het spaargeld.
Tja dit voorbeeld ken ik, woon ook in een VVE.
Vorig jaar waren er een paar die de eigen bijdrage van €150,- te hoog vinden omdat er wel genoeg in kas zou zijn. Zelfs toen uitgelegd werd dat als de lift kapot zou gaan er niet genoeg geld zou zijn, zeiden ze, zo snel gaat een lift niet kapot en dat zien we dan wel weer 8)7
Maar precies die mensen kopen iedere twee jaar een nieuwe auto |:(

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
CornermanNL schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 08:24:
[...]

Het eigen huis meerekenen is wel wat dubbel, maar aan de andere kant is het wel degelijk een waarde die mensen bezitten, zij het weinig liquide.

Wat in deze tabellen dan weer niet zit (correct me if I am wrong) is het opgebouwde pensioenvermogen of -aanspraak. Dat is in Nederland heel hoog, en vormt al een financiele zekerheid die in andere landen afwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

tfgk1 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:27:
Kijk eens wat onze jeugd moet kennen.
Hulde. Ik ben vergeten wat ik op de havo kreeg, maar herinner me door jouw posts dat ik een opstel had geschreven over beleggen.
Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:48:
Spijt is wat de koe schijt :P
Serieus, installeer gewoon een podcast app op je telefoon, zoals Pocket Casts. Zoek op "Kees de Kort" of "BNR". Dan krijg je in een paar minuten elke dag een update van het economische nieuws. Als dat bevalt (of niet), dan check je andere podcasts op het vlak van FO, personal finance en/of economie.

Het mooie van podcasts is dat je het kan luisteren in verloren tijd, bijv. op weg naar iets, of tijdens het huishouden. En het aanbod is werkelij duizelingwekkend.

[ Voor 59% gewijzigd door TucanoItaly op 15-05-2019 13:13 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:09
HereIsTom schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:41:
[...]

Tja dit voorbeeld ken ik, woon ook in een VVE.
Vorig jaar waren er een paar die de eigen bijdrage van €150,- te hoog vinden omdat er wel genoeg in kas zou zijn. Zelfs toen uitgelegd werd dat als de lift kapot zou gaan er niet genoeg geld zou zijn, zeiden ze, zo snel gaat een lift niet kapot en dat zien we dan wel weer 8)7
Maar precies die mensen kopen iedere twee jaar een nieuwe auto |:(
Tja, je hebt er ook die op een berg geld zitten en constant staan te zeuren over dat het allemaal zo duur is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Wozmro schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:29:
[...]

Tja, je hebt er ook die op een berg geld zitten en constant staan te zeuren over dat het allemaal zo duur is.
* Meldt

En een collega van mij is precies ook zo maarja, dat is de reden dat dat geld er in eerste instantie is denk ik altijd maar. Toch een mindset die nooit helemaal weggaat :P Ik weiger ook nog steeds ergens te parkeren waar ik moet betalen en bij een dagje uit gaan echt mijn eigen boterhammetjes mee 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik doe dat ook wel maar ik zeur er niet over :)

Ik moest onlangs een inspectie doen van een luxe appartement op een luxe locatie, zeker ver boven de 500k aankoopprijs ( ook luxe inrichting, grote auto voor de deur).

Ik was nog niet over de drempel of die mens begon al te zeiken over hoe dat onze bedrijfstak weer goed gelobbyd had omdat deze inspecties verplicht zijn als je wil verhuren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TucanoItaly schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:04:
[...]

Hulde. Ik ben vergeten wat ik op de havo kreeg, maar herinner me door jouw posts dat ik een opstel had geschreven over beleggen.

[...]

Spijt is wat de koe schijt :P
Serieus, installeer gewoon een podcast app op je telefoon, zoals Pocket Casts. Zoek op "Kees de Kort" of "BNR". Dan krijg je in een paar minuten elke dag een update van het economische nieuws. Als dat bevalt (of niet), dan check je andere podcasts op het vlak van FO, personal finance en/of economie.

Het mooie van podcasts is dat je het kan luisteren in verloren tijd, bijv. op weg naar iets, of tijdens het huishouden. En het aanbod is werkelij duizelingwekkend.
Heb toevallig die podcasts(spotify) vorige week ontdekt. Heb er nu niet veel tijd voor ivm examens maar volgend jaar HBO elke treinreizen ruim de tijd. Bedankt voor de tip in ieder geval :)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-09 19:47

BTU_Natas

Superior dutchie

Gewoon om te vieren, per vandaag voor het eerst een maand waarin er meer dan 1000 euro aan dividend binnen is gekomen. Ja het is de piek maand qua dividend, maar loop toch met een dikke grijns rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wozmro schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:53:
Ik doe dat ook wel maar ik zeur er niet over :)

Ik moest onlangs een inspectie doen van een luxe appartement op een luxe locatie, zeker ver boven de 500k aankoopprijs ( ook luxe inrichting, grote auto voor de deur).

Ik was nog niet over de drempel of die mens begon al te zeiken over hoe dat onze bedrijfstak weer goed gelobbyd had omdat deze inspecties verplicht zijn als je wil verhuren...
Als je zo niet bent, dan wordt je niet rijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
Gefeliciteerd!

Mogen we vragen op welke manier jij jouw dividendbeleggingen ongeveer hebt geregeld?
BTU_Natas schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 17:06:
Gewoon om te vieren, per vandaag voor het eerst een maand waarin er meer dan 1000 euro aan dividend binnen is gekomen. Ja het is de piek maand qua dividend, maar loop toch met een dikke grijns rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Terpen Tijn schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:33:
[...]

Het eigen huis meerekenen is wel wat dubbel, maar aan de andere kant is het wel degelijk een waarde die mensen bezitten, zij het weinig liquide.

Wat in deze tabellen dan weer niet zit (correct me if I am wrong) is het opgebouwde pensioenvermogen of -aanspraak. Dat is in Nederland heel hoog, en vormt al een financiele zekerheid die in andere landen afwezig is.
Even vergelijken met België.

Je staatspensioen is geen geld dat ergens apart staat. Het is een "belofte" van de staat om je maandelijks een bedrag uit te keren. Je betaalt via de sociale zekerheid een percentage van je loon, maar wat je krijgt is begrensd. Als loontrekkende (niet ambtenaar) kan je maximaal een kleine 2000€ per maand krijgen.
Daar kan je van leven, maar als je voordien 4000 netto had, dan is het toch schrikken.
Daarom dat de meeste bedrijven een groepspolis hebben waar nog eens een percentage van je loon in gestoken wordt en waar je wel een kapitaal in opbouwt. Dat is wel een opbouw van kapitaal, maar je kan er echt maar aan als je op pensioen gaat, en wordt normaal in één keer uitgekeerd. Dat moet je dan zelf beheren en kan je rustig opteren, beleggen, mee op reis gaan ...
Voor de meeste mensen is dat een som van 100-200k afhankelijk van je salaris en hoeveel je werkgever bijdraagt. Kan ook een pak meer zijn als je echt goed verdient en bij een goede werkgever zit.

Dan nog ééns terugkomen op het huis als vermogen...
Voor mij maakt dat wel degelijk deel van je vermogen. Als je het niet had, dan moet je elke maand huur betalen, en die stijgt dan nog eens met de index. Wat je niet mag vergeten, is dat je dit "kapitaal" moet onderhouden, anders zakt het in elkaar als een pudding. Het is weinig liquide, maar veelal zijn het mensen zonder dikke beleggingsrekening die ook geen huis hebben. Als je pensioen dan 1400€ is, en je zit zonder groepsverzekering, dan ga je op je 65e niet veel meer kunnen doen.
En natuurlijk is het dan wel te laat om nog iets bij elkaar te harken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

djiedjee schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 17:19:
Gefeliciteerd!

Mogen we vragen op welke manier jij jouw dividendbeleggingen ongeveer hebt geregeld?

[...]
Vragen staat vrij :) Kan je iets specifieker zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:45
Longcat schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:20:
Volgens mij is het probleem niet dat er niet wordt lesgegeven over de genoemde onderwerpen, maar dat het erg algemeen blijft. Neem bijv. beleggen. Bij M&O en economie leer je over contante waarde, financiële verslagen (balans, winst- en verlies, kasstroomoverzicht), macro-economische drivers zoals rente en inflatie, dingen als dividend en noem maar op. Genoeg dus om een goed beeld te hebben bij beleggen. Maar er wordt niet veel verteld over hoe je dit nu zelf kunt doen. Wat is/doet een broker, of een beurs? Wat zijn bied en laat en wat is een spread? Zo blijft het toch ver weg. Ik ben zelf financieel opgeleid en tussen mijn 'peers' zitten maar weinig beleggers.
Het hoe en wat is niet eens zozeer het probleem denk ik. Het grote vraagstuk is tijd en risico. En wat zijn de risico's dan ?

Wat je vooral niet leert is tijd afgezet tegen risico en die is voor een persoon heel anders dan een bedrijf. In principe is een bedrijf in beginsel eeuwigdurend , men kan ervan uitgaan dat de mensen die er de leiding hebben zo lang mogelijk zoveel mogelijk geld willen verdienen. Als bedrijf heb je een oneindige hoeveelheid tijd om dit te doen. Dus als je goed bent op een financieel vakgebied en prima allerlei financiele zaken binnen een bedrijfsomgeving kan beoordelen zegt dat niets over je eigen risico huishouding.

Als persoon is dit anders je hebt een onbekende hoeveelheid tijd. Met dit onbekende gegeven en de biologie tegen , een mens is immers gemaakt om bij de dag te leven. Is het voor veel mensen moeilijk om ook maar een basale inschatting te maken van de risico's die ze op financieel gebied en anderzijds lopen.

Mensen hebben nu eenmaal de neiging tot het ontkennen of bagatelliseren van risico's die ver in de toekomst liggen of niet direct zichtbaar zijn.

Daar is ook alles op ingericht, sociale vangnetten , collectie verzekeringen , pensioenen. De stabiliteit van de maatschappij is collectief veel groter. Laat je het aan de mens zelf over dan stelt men altijd alles uit. Iets dat dichtbij is, een mooi huis nu kopen, een mooie auto, een jas etc etc is veel leuker en past ook in ons biologisch denken. Morgen is morgen pas.

Je ziet nu al dat de eerste lichting ZZP'ers tegen enorme pensioen gaten aanlopen. Gewoon omdat het genegeerd is, ver van mijn bed show. Eerst een paar jaar knallen etc. En dan ben je zo 10 jaar verder zonder iets geregeld te hebben.

Het vereist een dusdanige tegennatuurlijke instelling om daar lang van te voren, gestructureerd en gedisciplineerd mee bezig te zijn. En dat is weinig mensen gegeven.

Het is natuurlijk wel zo dat als je van jong af aan gewend bent om te sparen dat het een automatisme wordt dat helpt wel. Maar dat wil nog niet zeggen dat er echt op de lange termijn gedacht wordt.

Ik denk dus ook dat wanneer we zo doorgaan met afbouwen van de collectieve vangnetten , die gericht zijn op de lange termijn stabiliteit van het geheel , er heel veel mensen nat gaan in de toekomst. Ook als alles goed gaat, en er toch ineens een paar jaar voor het pensioen, een enorm pensioengat zich openbaart. Ik heb er gewoon weinig vertrouwen in dat mensen het ofwel begrijpen wat ze er zelf voor moeten doen, danwel het er voor over hebben om het geld ervoor opzij te zetten. Laat staan dat ze eruit gaan komen hoeveel dat moet zijn.
Tommie12 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 17:20:
[...]

Dan nog ééns terugkomen op het huis als vermogen...
Voor mij maakt dat wel degelijk deel van je vermogen. Als je het niet had, dan moet je elke maand huur betalen, en die stijgt dan nog eens met de index. Wat je niet mag vergeten, is dat je dit "kapitaal" moet onderhouden, anders zakt het in elkaar als een pudding. Het is weinig liquide, maar veelal zijn het mensen zonder dikke beleggingsrekening die ook geen huis hebben. Als je pensioen dan 1400€ is, en je zit zonder groepsverzekering, dan ga je op je 65e niet veel meer kunnen doen.
En natuurlijk is het dan wel te laat om nog iets bij elkaar te harken.
Klopt inderdaad, maar zo werkt het voor veel mensen niet , ze voelen zich rijk doordat ze op papier zoveel overwaarde hebben. Dus de beslissing om dat fictieve verschil dan gewoon te consumeren. Wat zich vertaalt in het niet hebben van cash/beleggings reserves is een probleem.

Het is voor mij een kostenpost die als voordeel heeft dat er een deel is dat naar 0 loopt. En er restwaarde in zit. Die toevallig door de tijd heen redelijk inflatiebestendig is. Het wordt een voordeel als je er of in kan blijven wonen op latere leeftijd of je gaat van de opbrengst iets kleiners kopen dan wel huren. Het verschil kun je dan mooi benutten voor iets anders. En het is een fijne mogelijkheid om als er geld over is wat extra af te lossen op de hypotheek. Zo kun je andere kostenstijgingen een beetje opvangen.

Het huis en het vermogen in pensioenen is leuk maar compenseert het risico in de tussentijd niet voldoende. Je moet maar genoeg inkomen blijven vergaren om de hypotheek te kunnen blijven betalen en de pensioenpot te kunnen blijven vullen. Valt er een gat dan is er al een fors probleem. Alleen is het onzichtbaar of wordt er niet naar gekeken. Het is pas leuk als er daadwerkelijk met pensioen gegaan wordt en je hebt de streep gehaald.

[ Voor 22% gewijzigd door CornermanNL op 15-05-2019 18:17 . Reden: typo en aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
Trackers of individuele aandelen, broker etc.
BTU_Natas schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 17:25:
[...]

Vragen staat vrij :) Kan je iets specifieker zijn?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

individuele aandelen, en via Binck (green)

36 posities, 75% USA en 25% europa (vooral NL)

AEGON NV
Ahold Delhaize
Banco Santander SA
Bayer AG
ING Groep
Muenchener Rueckver AG
Nestle SA
Royal Dutch Shell -A-
Unilever Cert.
AT&T Inc
Bank of Nova Scotia
British American Tobacco PLC -ADR-
Broadcom Ltd
Coca Cola Company
Colgate-Palmolive Co
EPR Properties Trust
Exxon Mobil Corp
Goldman Sachs Group Inc
Johnson & Johnson Inc
Kraft Heinz Company
Main Street Capital Corp
McDonalds Corp
Medtronic PLC
Merck & Co Inc
MGM Growth Properties LLC -A-
Pepsico Inc
Pfizer Inc
Philip Morris International Inc
PPG Industries Inc
Procter & Gamble Co
Realty Income
STAG Industrial Inc
Starbucks Corp
Vodafone Group PLC -ADR-
Wells Fargo & Co.
Rabobank 6,5% FRN 2013-Perp

[ Voor 89% gewijzigd door BTU_Natas op 15-05-2019 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Welke aandelen heb je?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-09 08:25
Mooi lijstje!
In Belgie kan je sinds dit jaar (belastingsjaar 2018) de roerende voorheffing (van 30%) van dividenden ingeven in de belastingen, dus als je bruto 640€ (max) aan dividend kreeg, krijg je de 192€ terug. Mooi denk ik dan, want ik heb toch dividend genoeg.
Blijkt nu echter dat dit niet geldt voor trackers/etf/fondsen, enkel voor aandelen (binnenlands of buitenlands). GVV (REIT) hoort er dan wel weer bij. (Ook coupons van obligaties horen hier niet thuis.)

Weer zo'n halfbakken ondoordachte maatregel waar niet is over nagedacht. Nu ja, het is mijn eigen fout dat ik me te weinig had ingelezen erover, dus daar zit ik met mijn 1000+€ dividend op een jaar, blijkt dat ik maar 350€ (of een goeie 100€ voorheffing) mag aangeven ipv de maximum...
Dus als ik hier van gebruik wil maken, moet ik dus meer losse aandelen kopen die eigenlijk in mijn trackers verwerkt zitten... En de meeste aandelen hebben hun mei-dividend ondertss wel geleverd of vastgelegd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Lointje schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:18:
Mooi lijstje!
In Belgie kan je sinds dit jaar (belastingsjaar 2018) de roerende voorheffing (van 30%) van dividenden ingeven in de belastingen, dus als je bruto 640€ (max) aan dividend kreeg, krijg je de 192€ terug. Mooi denk ik dan, want ik heb toch dividend genoeg.
Blijkt nu echter dat dit niet geldt voor trackers/etf/fondsen, enkel voor aandelen (binnenlands of buitenlands). GVV (REIT) hoort er dan wel weer bij. (Ook coupons van obligaties horen hier niet thuis.)

Weer zo'n halfbakken ondoordachte maatregel waar niet is over nagedacht. Nu ja, het is mijn eigen fout dat ik me te weinig had ingelezen erover, dus daar zit ik met mijn 1000+€ dividend op een jaar, blijkt dat ik maar 350€ (of een goeie 100€ voorheffing) mag aangeven ipv de maximum...
Dus als ik hier van gebruik wil maken, moet ik dus meer losse aandelen kopen die eigenlijk in mijn trackers verwerkt zitten... En de meeste aandelen hebben hun mei-dividend ondertss wel geleverd of vastgelegd...
Je moet vooral aandelen kopen waar je in gelooft, en omdat ze mooi kunnen groeien. Die 200€ is niet slecht, maar staat niet in verhouding met de keuze tussen een goed aandeel of een slecht aandeel, of je strategie om met trackers te werken.

Ik ben in principe niet echt voor dividendaandelen omdat je dan net die 30% belasting betaalt. Dat is al helemaal een probleem als je buitenlandse dividendaandelen hebt, want dan wordt je 2 maal belast, en meestal zijn de kosten om die buitenlandse belasting terug te vragen hoger dan wat je kan winnen. (tenzij je een portefeuille van miljoenen hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tommie12 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:23:
[...]

Ik ben in principe niet echt voor dividendaandelen omdat je dan net die 30% belasting betaalt
Je betaalt 15% en die krijg je nog terug via de belasting ook. Alleen voor buitenlandse dividendaandelen betaal je 15%. (weet niet of je die terug kan krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Metro2002 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:50:
[...]

Je betaalt 15% en die krijg je nog terug via de belasting ook. Alleen voor buitenlandse dividendaandelen betaal je 15%. (weet niet of je die terug kan krijgen)
In België is het dus 30%, en je krijgt die enkel terug voor de eerste 640€ op aandelen, maar niet op trackers of fondsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 23:02
Tommie12 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:23:
[...]

Je moet vooral aandelen kopen waar je in gelooft, en omdat ze mooi kunnen groeien. Die 200€ is niet slecht, maar staat niet in verhouding met de keuze tussen een goed aandeel of een slecht aandeel, of je strategie om met trackers te werken.

Ik ben in principe niet echt voor dividendaandelen omdat je dan net die 30% belasting betaalt. Dat is al helemaal een probleem als je buitenlandse dividendaandelen hebt, want dan wordt je 2 maal belast, en meestal zijn de kosten om die buitenlandse belasting terug te vragen hoger dan wat je kan winnen. (tenzij je een portefeuille van miljoenen hebt)
Ik zou vooral geen aandelen kopen en alleen een paar grote indexfondsen/ETFs. Keer op keer volgt uit studies dat dit in verruit de meeste gevallen de beste resultaten geeft, en het is makkelijker dan zelf proberen de "goede" aandelen eruit te vissen.

https://jlcollinsnh.com/2...ocks-and-you-cant-either/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tommie12 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:51:
[...]

In België is het dus 30%, en je krijgt die enkel terug voor de eerste 640€ op aandelen, maar niet op trackers of fondsen.
O ging het over België , dat had ik even gemist.
Daar ligt dan de vermogensbelasting wellicht weer lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliso
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-09 13:26
BTU_Natas schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:52:
individuele aandelen, en via Binck (green)

36 posities, 75% USA en 25% europa (vooral NL)

AEGON NV
Ahold Delhaize
Banco Santander SA
Bayer AG
ING Groep
Muenchener Rueckver AG
Nestle SA
Royal Dutch Shell -A-
Unilever Cert.
AT&T Inc
Bank of Nova Scotia
British American Tobacco PLC -ADR-
Broadcom Ltd
Coca Cola Company
Colgate-Palmolive Co
EPR Properties Trust
Exxon Mobil Corp
Goldman Sachs Group Inc
Johnson & Johnson Inc
Kraft Heinz Company
Main Street Capital Corp
McDonalds Corp
Medtronic PLC
Merck & Co Inc
MGM Growth Properties LLC -A-
Pepsico Inc
Pfizer Inc
Philip Morris International Inc
PPG Industries Inc
Procter & Gamble Co
Realty Income
STAG Industrial Inc
Starbucks Corp
Vodafone Group PLC -ADR-
Wells Fargo & Co.
Rabobank 6,5% FRN 2013-Perp
Thx voor het delen!
Qua aankoopstrategie, time je dan de aankoopmomenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Metro2002 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:54:
[...]

O ging het over België , dat had ik even gemist.
Daar ligt dan de vermogensbelasting wellicht weer lager?
yep, Je wordt belast op 0,15% van je vermogen zodra je 500k op een effectenrekening hebt staan (per persoon).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Nou ja/nee. Begin van de maand leg ik mijn spaar deel + verkregen dividend in. En koop dan meestal een aandeel bij wat in de min staat. Na een check wat de reden is, en als ik vind dat het onzin is, beschouw ik het als korting. Elke positie, heeft in de min gestaan en in de plus. Als er dus niet sprake is van serieus mis management of als ze ineens verlies draaien. Dit gaat al een jaar of 7 zo.

Vind soms ook bedrijven, die me aanstaan. Lees ik wil begrijpen wat ze doen, en ze keren netjes dividend uit. Heb laatst mijn Visa positie verkocht, ik dacht dat ik wist hoe dat bedrijf werkte, maar vond informatie dat de vork anders in de steel zat, en dat was zo complex, dat ik de positie verkocht heb, beetje winst, maar dat was dus schijnbaar dom geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliso
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-09 13:26
Wederom bedankt. Ben zelf net begonnen met het opbouwen van een dividend portefeuille vandaar mijn interesse :)

Verdeel je jouw portefeuille nog verder in bijv. een gedeelte dividend groei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

BTU_Natas schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:47:
Lees ik wil begrijpen wat ze doen, en ze keren netjes dividend uit.
Hou je je jaarlijks rendement bij? Zo ja, vergelijk je dat met een benchmark zoals de AEX?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cXo2z272ICmLFcLwBdTDDpKk/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

In de beurs sinds 2011 is het makkelijk scoren, ook zonder stock picking ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hc8hEzS.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:47
Afgaande op de laatste twee grafieken (misschien dat ik ze niet begrijp, ik beleg niet) hebben jullie je inzet in de afgelopen jaar 'verdubbeld' (100% en bij de ander van 1230 naar rond de 2460?
Is dat inclusief alle kosten daarvoor? Vermogensbelasting? Bankkosten? Transactiekosten?

[ Voor 18% gewijzigd door President op 16-05-2019 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Formule voor vermogen opbouwen/passief inkomen genereren. Tenminste dit is hoe ik het doe en tot nu toe is het successvol geweest.

Stap 2: Maandelijkse inkomen genereren en dan overgebleven gelden uit loondienst of ondernemeing opzij zetten. Dit word je investerings potje waarmee passief inkomen/cash flow gaat genereren (box 3) om financieel onafhankelijk te worden, Spaar alsof het van je leven afhangt, na een paar jaar of sneller zal dit goed van pas komen.

STAP 2: Na een investeringspotje gespaard te hebben, is investeren in vastgoed de beste en veiligste manier om rendament te behalen. Waarom? omdat je huurinkomsten ontvangt, hypotheek jaarlijks aflost waardoor je overwaarde creeert en je jaarlijkse huurinkomsten automatisch stijgen en tot slot vastgoed zal historisch gezien ALTIJD in waarde stijgen. Heb je geen zin in alle onderhoud, huurders, administratie heb je stap 4 als optie met minder gedoe.

STAP 3: Nu is je cash flow nog meer gestegen waardoor je meer risico kan nemen. Investeer in aandelen voor de LANGE TERMIJN (5-10 jaar). Vind je dit te riskant en wil je een veiligere investering: Zie hieronder

STAP 4: LET OP: veiliger dan aandelen en gegarendeerd maandelijkse rente uitkeringen. Sinds 2 jaar investeer ik in vastgoed crowdfunding projecten (sameningeld.nl of geldvoorelkaar.nl). (NIET INVESTEREN IN ONDERNEMINGEN/WINKELS, ALLEEN IN VASTGOEDOBJECTEN). Waarom is dit veilig? Je krijgt zekerheden zoals, 1e hypotheekrecht en pandrecht. Dit is in mijn mening de veiligste manier om jezelf te beschermen als investeerder. Banken doen dit ook bij een object met hypotheek.

Hierbij verdien ik tussen de 4,5% tot 8% rente op mijn geinvesteerde bedrag, zo'n rendement kan ik nergens anders behalen. Het bedrag aan rente die ik ontvang blijf ik gewoon her-investeren en nu 2 jaar verder heb ik een extra bron passieve inkomsten per maand. In ieder geval 1000x beter dan je spaarrekening. Ik verdien met deze manier rond de 2000 euro extra per maand naast mijn voltijd werk en zal elke maand langzaam stijgen.

Dit is mijn formule om financieel onafhankelijk te worden. Andere mensen die een soortgelijke stappenplan hebben? vastgoed en investeringen tegen een aantrekkelijke rendament is voor mij the way to go! _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 196% gewijzigd door Rukapul op 17-05-2019 20:29 . Reden: modbreak ongedaan gemaakt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

President schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 19:50:
Afgaande op de laatste twee grafieken (misschien dat ik ze niet begrijp, ik beleg niet) hebben jullie je inzet in de afgelopen jaar 'verdubbeld' (100% en bij de ander van 1230 naar rond de 2460?
Is dat inclusief alle kosten daarvoor? Vermogensbelasting? Bankkosten? Transactiekosten?
Grafiekje dat ik liet zien zijn de prestaties van een standaard aandelen tracker: iShares world.

Die kun je gratis kopen met een gratis account bij DeGiro. VRH is daar niet in opgenomen.

Maar vergis je niet, de beurs doet het gewoon heel goed sinds 2011, daardoor zien heel veel prestaties er rooskleurig uit. Als je een grafiekje neemt van 1999 tot 2009 ziet het er een stuk minder leuk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Dat is het voordeel van dividendaandelen of aanverwanten; zelfs in mindere jaren blijven er veel gewoon doorgaan met dividenden uitkeren.

Ja, in België moet je daarop zo'n 30% belastingen betalen. Dat is een nadeel maar nu ook weer niet onredelijk, het voelt voor mij in ieder geval niet onrechtvaardig aan.

Ik combineer zelf een vijftal beleggingen voor een mix tussen groei en dividenden:

Twee holdings: sofina en Brederode
Twee trackers: vwrl en iwda
En een nutsbedrijf met mooi dividend voor wat extra stabiliteit: Elia.

Een compacte portefeuille die quasi de volledige wereldeconomie omvat. Ja er is overlap maar uiteindelijk ben ik er toch van overtuigd dat alles tegenwoordig met elkaar verbonden is.
Ik doe gewoon een poging om wat te spreiden tussen de oude holdings met veel ervaring en de relatief jonge ETF's.
En als op een dag het aandeel Elia zou crashen dan weet ik dat het tijd is om naar de schuilkelder te lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:50
Wozmro schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:18:
En als op een dag het aandeel Elia zou crashen dan weet ik dat het tijd is om naar de schuilkelder te lopen :)
Daarmee leg je ook een enorme berg vertrouwen (relatief) in veel systemen rond dat bedrijf, bijv het bestuur van het bedrijf, de regelgeving van hun belangrijkste markten enz. Het idee van spreiding is juist om jezelf te beschermen van schokken in 1 bedrijf.

Stel je had daar een paar maanden geleden Boeing neergezet had niemand er iets van gezegd, maar stel dat er nu weer een vliegtuig naar beneden komt?

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 19:57:
Formule voor vermogen opbouwen/passief inkomen genereren. Tenminste dit is hoe ik het doe en tot nu toe is het successvol geweest.

Stap 2: Maandelijkse inkomen genereren en dan overgebleven gelden uit loondienst of ondernemeing opzij zetten. Dit word je investerings potje waarmee passief inkomen/cash flow gaat genereren (box 3) om financieel onafhankelijk te worden, Spaar alsof het van je leven afhangt, na een paar jaar of sneller zal dit goed van pas komen.

STAP 2: Na een investeringspotje gespaard te hebben, is investeren in vastgoed de beste en veiligste manier om rendament te behalen. Waarom? omdat je huurinkomsten ontvangt, hypotheek jaarlijks aflost waardoor je overwaarde creeert en je jaarlijkse huurinkomsten automatisch stijgen en tot slot vastgoed zal historisch gezien ALTIJD in waarde stijgen. Heb je geen zin in alle onderhoud, huurders, administratie heb je stap 4 als optie met minder gedoe.

STAP 3: Nu is je cash flow nog meer gestegen waardoor je meer risico kan nemen. Investeer in aandelen voor de LANGE TERMIJN (5-10 jaar). Vind je dit te riskant en wil je een veiligere investering: Zie hieronder

STAP 4: LET OP: veiliger dan aandelen en gegarendeerd maandelijkse rente uitkeringen. Sinds 2 jaar investeer ik in vastgoed crowdfunding projecten (sameningeld.nl of geldvoorelkaar.nl). (NIET INVESTEREN IN ONDERNEMINGEN/WINKELS, ALLEEN IN VASTGOEDOBJECTEN). Waarom is dit veilig? Je krijgt zekerheden zoals, 1e hypotheekrecht en pandrecht. Dit is in mijn mening de veiligste manier om jezelf te beschermen als investeerder. Banken doen dit ook bij een object met hypotheek.

Hierbij verdien ik tussen de 4,5% tot 8% rente op mijn geinvesteerde bedrag, zo'n rendement kan ik nergens anders behalen. Het bedrag aan rente die ik ontvang blijf ik gewoon her-investeren en nu 2 jaar verder heb ik een extra bron passieve inkomsten per maand. In ieder geval 1000x beter dan je spaarrekening. Ik verdien met deze manier rond de 2000 euro extra per maand naast mijn voltijd werk en zal elke maand langzaam stijgen.

Dit is mijn formule om financieel onafhankelijk te worden. Andere mensen die een soortgelijke stappenplan hebben? vastgoed en investeringen tegen een aantrekkelijke rendament is voor mij the way to go! _/-\o_ _/-\o_
Mooie strategie.
Je stelt het kopen van vastgoed wel nogal rooskleurig voor.
Vastgoed stijgt NIET altijd zomaar in waarde, als je het redelijk onderhoudt, dan kan je waarschijnlijk de inflatie rustig bij houden. Het helemaal als risicoloos voorstellen is nogal kort door de bocht. Een paar slechte huurders, en je rendement is een pak lager.

Ik investeer wel in vastgoed via de beurs (WDP, VGP en Cofinimmo). Dat is vooral logistiek vastgoed en zorgvastgoed. Voordeel is dat zij de zaak goed beheren, en dat je niet af hangt van één gebouw.
Als je certificaten van één gebouw neemt, en de huurder vertrekt, dan wordt het dividend dikwijls voor jaren opgeschort.

Buiten deze certificaten heb ik alleen mijn eigen huis als vastgoedbelegging. Dat is een persoonlijke keuze omdat ik de liquiditeit van vastgoed slecht vind. Het duurt altijd maanden eer je je geld hebt, en de in en uitstapkosten (notaris + registratie) zijn in België hoog (10%).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Tommie12 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:29:
[...]
Je stelt het kopen van vastgoed wel nogal rooskleurig voor.
Precies. Ik heb 2 mensen in de familie die vastgoed verhuren. Zijn voortdurend bezig met advocaten. En die huurders zijn eigenlijk nog niet eens echt slecht te noemen.

Persoonlijk zet ik mijn geld liever op de beurs. Misschien wel meer risico maar een hoop minder werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En daar nog bovenop: Waarom zou iemand in hemelsnaam richting de 8% (waarschijnlijk plus kosten van dat platform!) voor een hypotheek gaan betalen? Ik weet dat op commercieel vastgoed de tarieven van banken hoger zijn, maar echt niet in de buurt van dat percentage. Er is maar één reden dat ze dan toch niet via een bank het doen, en dat is dat een bank het als te risicovol ziet.

En dat is algemeen op die websites: De tarieven zijn echt niet interessant voor de leners, de reden dat ze het doen is omdat een bank ze geen lening gaat geven vanwege een te groot risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:07
Sissors schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:33:
En daar nog bovenop: Waarom zou iemand in hemelsnaam richting de 8% (waarschijnlijk plus kosten van dat platform!) voor een hypotheek gaan betalen? Ik weet dat op commercieel vastgoed de tarieven van banken hoger zijn, maar echt niet in de buurt van dat percentage. Er is maar één reden dat ze dan toch niet via een bank het doen, en dat is dat een bank het als te risicovol ziet.

En dat is algemeen op die websites: De tarieven zijn echt niet interessant voor de leners, de reden dat ze het doen is omdat een bank ze geen lening gaat geven vanwege een te groot risico.
8% voor een zakelijke lening is niet zo heel veel, zeker als je geen onderpand hebt. Grote kans dat mensen bereid zijn dat te betalen omdat ze het elders niet losgepeuterd krijgen. En zolang mensen betalen is het leuk en winst maar als ze vervolgens je pand verbouwen en het gaat mis (of ze gaan erna falliet) kan het goed zijn dat je toch een behoorlijk risico had omdat je pand ineens weinig meer waard is.

@Verwijderd, 5 tot 10 jaar beleggen is korte termijn, niet lange termijn. 20 tot 30 jaar is lange termijn beleggen. En laat mij maar lekker geld bij Meesman droppen, dat gezeur vanwege die huurders e.d. hoef ik helemaal niet.
Wellicht dat ik nog wel eens een keer een bungalow koop voor de verhuur, is net zoveel risico als zakelijk vastgoed en als ik de trap niet meer op kan geef ik de huurder een mooi zakcentje om er zelf te gaan wonen :P

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
Ik moest gisteren een inspectie doen van een woning van iemand die verschillende woningen verhuurt.

Woning stond leeg en er lag nogal wat ongeopende post aan de voordeur. Een er van was een rekening van 1600€ voor elektriciteit van de vorige huurder... Eigenares vraagt dan aan mij hoe dit zou kunnen komen...

Als je zo verschillende eigendommen hebt dan heb je er bijna een fulltime job aan om de shit op te kuisen.

Ik zou veel te veel mijn kas opfretten denk ik. Dat heb ik soms zelfs met mijn eigen woning, er is altijd wel iets dat moet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 21:04
Wat ik vaak bespeur op dit forum is dat mensen die niet verhuren, enorme bergen op de weg zien, met vaak weinig tot geen ervaring uit eerste hand, terwijl mensen met vastgoed, vaak betere ervaringen hebben. Ik ga hier niemand overtuigen, maar het negatieve sentiment rondom verhuren heerst hier nogal....vooral door verhalen uit 2e hand....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:39
Nou, vergis je niet hoor. Ik werd vandaag gebeld dat een kraan kapot is. Dus nu moet ik toch weer een kraan (laten) vervangen. Dat kost me wel weer 100 euro :'( (en als ik een Tommie12 kraan koop wel 500 :+ ). En eerder dit jaar ook al de vaatwasser laten repareren voor bijna 300 euro :'( .

En zo heb ik eerder nog wel een paar keer wat gehad. Dus ja er zijn wel degelijk af en toe dingen. Maar zelfs de telefoontjes kun je geheel uitbesteden ten koste van rendement. Of niet. Per saldo heb ik nog nooit een echt (extreem) probleem gehad en vind ik het prima gaan.Sterker nog, ik ben echt heel blij met de maandelijkse stabiele cashflow ;) . Alleen als je nu nog wilt instappen ben je wel wat laat/moeilijk om nu nog echt mooie rendementen te maken met mooie panden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 21:04
rube schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 18:17:
Nou, vergis je niet hoor. Ik werd vandaag gebeld dat een kraan kapot is. Dus nu moet ik toch weer een kraan (laten) vervangen. Dat kost me wel weer 100 euro :'( (en als ik een Tommie12 kraan koop wel 500 :+ ). En eerder dit jaar ook al de vaatwasser laten repareren voor bijna 300 euro :'( .

En zo heb ik eerder nog wel een paar keer wat gehad. Dus ja er zijn wel degelijk af en toe dingen. Maar zelfs de telefoontjes kun je geheel uitbesteden ten koste van rendement. Of niet. Per saldo heb ik nog nooit een echt (extreem) probleem gehad en vind ik het prima gaan.Sterker nog, ik ben echt heel blij met de maandelijkse stabiele cashflow ;) . Alleen als je nu nog wilt instappen ben je wel wat laat/moeilijk om nu nog echt mooie rendementen te maken met mooie panden
Ik verhuur gestoffeerd, maar met de kanttekening dat als er iets kapot is, ze het zelf moeten vervangen of repareren, al ben ik daar over het algemeen erg coulant in. Een goede huurder is goud waard, dus met een stapje extra haal je veel goodwill binnen.

Ik reken mijn rendement per jaar altijd bewust om naar urengeld als ik wat moet doen voor het appartement, dat verzacht het leed enorm.... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneO44
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-05-2019
Interessant forum over FO, ben al even aan het meelezen. En sinds kort ook bezig met FO.

Ik ben bezig een excelsheet te maken waarin opgenomen de inkomsten en de lasten. Het verschil tussen die twee is mijn spaarcapaciteit en gaat naar mijn vermogen.

Ik gebruik deze sheet ook om het toekomstige inkomen en de lasten als ik stop met werken door te rekenen. Hierbij wil ik rekening houden met de inflatie op basis van de reele koopkracht methode.

Het inkomen in de toekomst wordt dus teruggerekend naar de waarde nu. Ik zit nu te twijfelen of ik het bedrag aan lasten in de toekomst moet laten stijgen met de inflatie of gelijk houden. Ik heb gezocht op internet maar krijg hier niet echt duidelijkheid over.

Iemand die mij hiermee kan helpen? Of een link naar informatie mag natuurlijk ook.
Pagina: 1 ... 8 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.