offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Ik houd ook ongeveer 1% onderhoudskosten aan, maar eigenlijk zou dit misschien meer moeten zijn omdat het gaat om een wat ouder pand. Als je een nieuwbouwwoning koopt kan je meteen starten met het aanleggen van een voorziening groot onderhoud, maar ook wel een of enkele jaren wachten m.i. Tegelijkertijd is de WOZ-waarde van een nieuwbouwwoning regelmatig hoger dan van vergelijkbare bestaande bouw, aan die kant zijn de kosten dan weer hoger.finsdefis schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 07:12:
[...]
Moet zeggen dat ik daar ook wel van schrok toen ik voor het eerst een huis kocht. Vooral de lokale belastingen tikken hier gewoon 100 eu pm aan, terwijl wij een simpele tussenwoning hebben. Dat zie ik ook wel als gevaar: hoeveel meer gaan gemeentes en waterschappen eisen?
Had het wel deels verwacht, maar om de een of andere reden keek ik toch vooral naar de hypotheek. Terwijl een deel daarvan ook aflossing is.
Gelukkig zijn veel van die kosten enigszins (verzekering, gwl, afschrijving) tot erg veel (schoonmaakster, inventaris) te beïnvloeden. Dat was het nadeel bij huren voor mij.
Mijn ervaring na 20 jaar in mijn woning is dat die 1% niet volstaat, en dat was een nieuwbouw.BertS schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 08:18:
€ 300 per maand op een woning van 3 ton is dus 0,1% per maand. Met 1% per jaar kom je in de meeste gevallen wel uit lijkt me. Tenzij je natuurlijk een (verouderde) woning met achterstallig onderhoud hebt, maar dan zou je verwachten dat dit in de aankoopprijs is 'verrekend' en gaat het wellicht ook meer over investeren dan over onderhouden.
Ondertussen is er een nieuwe keuken en nieuwe badkamer, dat is allen al ruim 50k geweest.
Vloer in de living en keuken 10k.
Schilderwerken op die 20 jaar: 15k (er zijn 4 slaapkamers en 2 badkamers).
Tuinhuis, oprit en terras heraangelegd: 15k
Nu zouden de deuren moeten vervangen worden, het laminaat in de slaapkamers is 'op'. (5k)
Tuin mag een heraanleg krijgen (3k)
Er zijn weer 2 kamers die verf nodig hebben (3k), en er zijn 2 dakramen die moeten vervangen worden (3k).
Verwarmingsketel binnen dit en 3 jaar: 6k.
En zo is er elk jaar wel iets. Ik schat mijn huis op ca 350k, de historiek leert me dat 3.5k per jaar niet volstaat.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Wat een bedragen zegTommie12 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:01:
[...]
Mijn ervaring na 20 jaar in mijn woning is dat die 1% niet volstaat, en dat was een nieuwbouw.
Ondertussen is er een nieuwe keuken en nieuwe badkamer, dat is allen al ruim 50k geweest.
Vloer in de living en keuken 10k.
Schilderwerken op die 20 jaar: 15k (er zijn 4 slaapkamers en 2 badkamers).
Tuinhuis, oprit en terras heraangelegd: 15k
Nu zouden de deuren moeten vervangen worden, het laminaat in de slaapkamers is 'op'. (5k)
Tuin mag een heraanleg krijgen (3k)
Er zijn weer 2 kamers die verf nodig hebben (3k), en er zijn 2 dakramen die moeten vervangen worden (3k).
Verwarmingsketel binnen dit en 3 jaar: 6k.
En zo is er elk jaar wel iets. Ik schat mijn huis op ca 350k, de historiek leert me dat 3.5k per jaar niet volstaat.
Maar je reservering is dus ook afhankelijk van de gewenste luxe en bereidheid om het zelf te doen. Ik denk dat ik méér dan genoeg heb aan 0.5% voor onderhoud huis.
Dit soort zaken budgetteer ik niet, dan maar FMA i.p.v. FO. Ik heb geen idee of wij over 14 jaar de keuken willen vervangen, misschien is het al jaren eerder of duurt het nog 10 jaar langer. Als wij het 't geld waard vinden om te keuken te vervangen, dan is het enige wat telt dat het geld er ook beschikbaar voor is in de buffer. Voor hetzelfde geld verkopen we dit huis over 8 jaar en moet in het nieuwe huis direct een nieuwe keuken, zonde van de moeite om dit soort zaken in Excel te steken wat mij betreft.
Ik vind dat ook veel geld.de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:07:
[...]
Wat een bedragen zeg![]()
Maar je reservering is dus ook afhankelijk van de gewenste luxe en bereidheid om het zelf te doen. Ik denk dat ik méér dan genoeg heb aan 0.5% voor onderhoud huis.
Maar als je je eerste ikea keuken versleten hebt, dan wil je iets beter, en ja, dan maakt 5k meer wel een mooi verschil.
Ik heb een hekel aan schilderwerk, omdat ik het niet goed kan. Ik heb al kamers geschilderd, maar dan ben je met alle andere spullen die je nodig hebt ook snel 400€ kwijt. Het laten doen... 1000-1500€.
De badkamer was ook een stevige rekening.
Douche was lek, met waterdoorslag naar beneden en in de kamermuur. Was in 1996 gebouwd volgens de toenmalig gebruiken, en Ok als je maar een paar keer per week die douche gebruikt. Maar dan gaan er ineens 6 mensen minstens 1 keer per dag douchen, en alles wordt nat.
Dat was dus de hele badkamer strippen en opnieuw doen. Vloer, muren, leidingen... en uiteindelijk was het 25k. Wel alles laten doen, en ontwerpje van een interieurarchitect.
Het had met 5k minder misschien ook gelukt, maar niet zo mooi als nu.
In België zijn verwarmingsketels ook een pak duurder omdat chauffagisten hier een speciale licentie moeten hebben om een ketel te mogen installeren en in dienst stellen. Wat in NL amper 2k kost krijg je hier niet met 5k klaar. Ook kunnen doorstromers hier niet zo makkelijk omdat het water te kalkrijk is, dus ben je gebonden aan een boiler met vat van 100-150l.
Maar het hele idee van o.a. FO is toch juist dat er op zijn minst een plan is? Dan is het wel zo handig dat er een nieuwe keuken gebudgetteerd is zodat je niet nog jaren in een afgeragde keuken staat omdat al je geld in aandelen zit. Juist als je je huis verkoopt is het handig als het potje er is. Kun je je potjes opnieuw indelen en ben je dus beter voorbereid op nieuwe omstandigheden. Zonder plan/budget heb je (volgens mij) ook minder controle.Oilman schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:11:
Dit soort zaken budgetteer ik niet, dan maar FMA i.p.v. FO. Ik heb geen idee of wij over 14 jaar de keuken willen vervangen, misschien is het al jaren eerder of duurt het nog 10 jaar langer. Als wij het 't geld waard vinden om te keuken te vervangen, dan is het enige wat telt dat het geld er ook beschikbaar voor is in de buffer. Voor hetzelfde geld verkopen we dit huis over 8 jaar en moet in het nieuwe huis direct een nieuwe keuken, zonde van de moeite om dit soort zaken in Excel te steken wat mij betreft.
Interessant! Zou je het ook aanraden om met zo iemand te praten als je geen ingewikkelde dingen zoals een bedrijf / BV hebt? Bijvoorbeeld om de scenario's huis aflossen of niet, etc door te rekenen?Ortep schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:27:
[...]
Dat is een situatie waar ik in heb gezeten. Het is inderdaad enorm wat het verschil is van bv 6 maanden langer door gaan.
Een half jaar door gaan leverde natuurlijk een half jaar salaris op. Maar het 'gat' dat overbrugt moest worden werd natuurlijk ook een half jaar kleiner. Dan kwam er nog bij dat ik een half jaar langer in mijn pensioenfonds zat. Dat leverde een hogere indexatie op (Ja er zijn nog genoeg pensioenfondsen die er prima voor staan en nog geen indexatie hebben gemist). De indexatie voor een werkende is nl hoger dan die van een 'slaper'
Maar dat leverde ook een half jaar meer inleg op. Dus op twee manieren een hoger pensioen. Het lijkt niet veel, een paar tienden voor de indexatie en een 0.8% voor dat halve jaar extra, maar je krijgt het de rest van je leven en komende verhogingen gaan ook over dat verhoogde pensioen. Voor een salarisverhoging van 1% wordt wordt stevig onderhandeld.
Ik heb dat in overleg met een financieel adviseur gedaan (Die kunnen echt handig zijn, ze kosten geld, maar als het goed is leveren ze mee geld op dan de hoogte van hun rekening). Het kan echt geen kwaad om daar eens mee te praten. Niet ieder jaar natuurlijk, maar eens in de 5 jaar is geen gekke gedachte.
Na het intake gesprek was wel duidelijk dat ik wist wat ik wilde en dat ik de zaken wel op orde had. Maar er waren toch nog wel wat dingetjes die handiger konden. Gewoon door er anders naar te kijken.
Voorbeeld: Ik had een BV waar ik alleen wat geld in had zitten. Ik had er meer last van dan gemak. Ik vroeg dus wat is de handigste methode om mij was om dat ding te liquideren en het geld anders onder te brengen.
Het antwoord was dat dat de verkeerde vraag was. De BV moest vragen wat er gebeurde als hij werd geliquideerd en het geld naar meneer X ging.
Ik zag het verschil niet, maar dat was er wel degelijk. In het eerste geval moest ik de rekening betalen. In het tweede geval moest de BV de rekening betalen. Een BV hoeft de BTW niet te betalen. En was ook de rest van de rekening aftrekbaar van de 'winst' van de BV. De effectieve rekening liep zo aardig naar nul. En ze had nog wel meer handige dingen die geld op leverden door ze net iets anders te doen.
Dat waren echt dingen als koop nu geen nieuwe auto, maar wacht precies twee jaar. Dat was net voordeliger. Ze hebben keihard gewerkt. Het was beslist voordeliger om de BV in een bepaald jaar te liquideren en niet in het jaar er op. Ik kreeg op zondag nog mailtjes van ze en de BV werd op 27 december officieel gestopt. Daar was zelfs een bevestiging van de belastingdienst van.
Een vraag die ik altijd gehad heb: hoe vind je een goede financieel adviseur. Ik ken een paar boekhouders, maar ik weet na 2 avonden googelen meer dan zij, dus daar heb je niks aan. Zij kunnen vast heel goed een belastingaangifte doen en factuurtjes uitsturen, maar daar heb ik weinig aan.
Dit lijkt in tegenspraak met de FO-gedachte. Hedonic treadmill. Je hoeft niet meer uit te geven, het is een keuze.Tommie12 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:16:
[...]
Ik vind dat ook veel geld.
Maar als je je eerste ikea keuken versleten hebt, dan wil je iets beter, en ja, dan maakt 5k meer wel een mooi verschil.
Misschien een goed idee om het dan te leren? Skills verbeteren past mooi in de FO-gedachte en het geeft (bij mij in ieder geval) veel voldoening.Ik heb een hekel aan schilderwerk, omdat ik het niet goed kan. Ik heb al kamers geschilderd, maar dan ben je met alle andere spullen die je nodig hebt ook snel 400€ kwijt. Het laten doen... 1000-1500€.
Zeker voor buitenschilderen valt er toch wel zeer fors te besparen als je het zelf doet.
ja 15k minder waarschijnlijk ook wel. Maar het is maar net wat je wil. Ik ben toch heel erg geneigd om direct te denken 'dat is misschien wel 1-1,5 jaar eerder FO'De badkamer was ook een stevige rekening.
Douche was lek, met waterdoorslag naar beneden en in de kamermuur. Was in 1996 gebouwd volgens de toenmalig gebruiken, en Ok als je maar een paar keer per week die douche gebruikt. Maar dan gaan er ineens 6 mensen minstens 1 keer per dag douchen, en alles wordt nat.
Dat was dus de hele badkamer strippen en opnieuw doen. Vloer, muren, leidingen... en uiteindelijk was het 25k. Wel alles laten doen, en ontwerpje van een interieurarchitect.
Het had met 5k minder misschien ook gelukt, maar niet zo mooi als nu.
Dan toch gewoon een warmtepomp/boiler met forse subsidie? 2 vliegen in 1 klap. Keuzes...In België zijn verwarmingsketels ook een pak duurder omdat chauffagisten hier een speciale licentie moeten hebben om een ketel te mogen installeren en in dienst stellen. Wat in NL amper 2k kost krijg je hier niet met 5k klaar. Ook kunnen doorstromers hier niet zo makkelijk omdat het water te kalkrijk is, dus ben je gebonden aan een boiler met vat van 100-150l.
edit: of zijn er in BE geen forse subsidies?
WP boiler in B is zeker niet voordeliger dan gas.
Badkamer opnieuw inrichten met 10k.... dat red je echt niet als je het laat doen.
Natuurlijk is er wel een plan, maar enkel op hoofdlijnen. Bedoel de keuken gaat de komende jaren echt niet vervangen worden, auto zal daar in tegen wel weer een keer vervangen moeten worden. Op basis van dit soort zaken sturen we de financiën en zorgen dat er voldoende cash beschikbaar is. Maar goed ons streven is eerder FMA dan FOde Peer schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:18:
[...]
Maar het hele idee van o.a. FO is toch juist dat er op zijn minst een plan is? Dan is het wel zo handig dat er een nieuwe keuken gebudgetteerd is zodat je niet nog jaren in een afgeragde keuken staat omdat al je geld in aandelen zit. Juist als je je huis verkoopt is het handig als het potje er is. Kun je je potjes opnieuw indelen en ben je dus beter voorbereid op nieuwe omstandigheden. Zonder plan/budget heb je (volgens mij) ook minder controle.
Op het moment dat je dik 50k hebt zitten slapen op een spaarrekening geef je toch wat makkelijker € 800 uit voor een mooie kraan in de badkamer. En als je moet kiezen tussen een douche van € 400 en € 800 dan doet het ook minder pijn met veel €€ op de bank als je voor de dure gaat.de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:26:
[...]
Dit lijkt in tegenspraak met de FO-gedachte. Hedonic treadmill. Je hoeft niet meer uit te geven, het is een keuze.
Ik dacht zelf dat ik er goed tegen bestand was. Toch heb ik een kokend water kraan genomen i.p.v. een keukenboiler (we hebben geen warm water naar de keuken vanwege de afstand naar cv). Toen voor mijzelf goed gepraat omdat we alleen thee drinken en geen koffie. Maar in de praktijk drinken we in totaal misschien 4 kopjes thee op een dag. Dat hadden we prima gered met een waterkoker dus.
Zelfde met de douche. Een regendouche leek mij wel lekker wakker worden. En omdat ik zelf heel veel heb gedaan aan werkzaamheden voor de badkamer gunde ik mij ook wel wat luxe. In de praktijk wordt hij misschien eens per maand gebruikt...
Ik begrijp dit soort reacties niet zo goed in dit topic. Het gaat over FO en niet in de Hedonic treadmill trappen is toch een beetje basiskennis volgens mij. Van FO-minded mensen mag je dus verwachten dat ze daar naar handelen en sowieso van op de hoogte zijn, lijkt mij.Tehh schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:35:
[...]
Op het moment dat je dik 50k hebt zitten slapen op een spaarrekening geef je toch wat makkelijker € 800 uit voor een mooie kraan in de badkamer. En als je moet kiezen tussen een douche van € 400 en € 800 dan doet het ook minder pijn met veel €€ op de bank als je voor de dure gaat.
Ik dacht zelf dat ik er goed tegen bestand was. Toch heb ik een kokend water kraan genomen i.p.v. een keukenboiler (we hebben geen warm water naar de keuken vanwege de afstand naar cv). Toen voor mijzelf goed gepraat omdat we alleen thee drinken en geen koffie. Maar in de praktijk drinken we in totaal misschien 4 kopjes thee op een dag. Dat hadden we prima gered met een waterkoker dus.
Zelfde met de douche. Een regendouche leek mij wel lekker wakker worden. En omdat ik zelf heel veel heb gedaan aan werkzaamheden voor de badkamer gunde ik mij ook wel wat luxe. In de praktijk wordt hij misschien eens per maand gebruikt...
Ik herken me hier dus echt nul komma nul in, dus ik denk niet dat je dit zo algemeen kunt stellen.
Nogmaals: Hedonic treadmill.
Lees de blogpost van Mr Money Mustache van deze maand eens, waarin hij aangeeft dat je in plaats van 'je aankoop goedpraten' je ook een lijstje kunt maken met argumenten om niet te kopen. En maak dan je beslissing.
Niet in die Hedonic treadmill trappen, is in mijn ogen een hele grote belangrijke stap richting FO.
Het heeft er vast allemaal mee te maken of je FO of FMA wilt worden, en hoe graag je dit wilt. Ik ben zelf behoorlijk doelgericht en maak mijn keuzes daar ook naar, maar ik snap het natuurlijk wel dat anderen daar meer moeite mee hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 10-05-2019 16:01 ]
Ik heb gezocht op onafhankelijk financieel adviseur en toen ben ik bij deze club uit gekomen https://www.vofp.nl/ Het is geen bedrijf, het zijn allemaal losse adviseurs. Ze zullen ook niet allemaal hetzelfde werken.Duci schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:21:
[...]
Interessant! Zou je het ook aanraden om met zo iemand te praten als je geen ingewikkelde dingen zoals een bedrijf / BV hebt? Bijvoorbeeld om de scenario's huis aflossen of niet, etc door te rekenen?
Een vraag die ik altijd gehad heb: hoe vind je een goede financieel adviseur. Ik ken een paar boekhouders, maar ik weet na 2 avonden googelen meer dan zij, dus daar heb je niks aan. Zij kunnen vast heel goed een belastingaangifte doen en factuurtjes uitsturen, maar daar heb ik weinig aan.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Ik heb het 3 jaar geleden laten doen. Bad er uit, nieuwe was tafel, inloop douche, Zelf de spullen uitgezocht, op werkspot gezet, totaal iets van 5000Tommie12 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:42:
Klopt, het zijn allemaal keuzes.
Badkamer opnieuw inrichten met 10k.... dat red je echt niet als je het laat doen.
Dat je eens wat luxer kiest is niet meteen in de hedonic threadmill 'trappen'...
Dat bedoel ik. Waar een wil is, is een weg. Ik vind dit meer in de FO-mindset passen, tenzij iemand echt gelukkiger wordt van extra luxe in zijn badkamer, ten koste van extra jaren werken.Ortep schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:04:
[...]
Ik heb het 3 jaar geleden laten doen. Bad er uit, nieuwe was tafel, inloop douche, Zelf de spullen uitgezocht, op werkspot gezet, totaal iets van 5000
Klopt, niet als je aan beperkt aantal zaken uitkiest die voor jou extra belangrijk zijn en die je gelukkig maken. Echter waar we op reageerden dat ging meer om structureel voor meer luxe kiezen en (erg) hoge bedragen uitgeven.Aikon schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:05:
@de Peer @Tehh Ik begrijp het wel goed, want het is telkens weer opnieuw die afweging maken. In dit geval tussen een emmer, een douche of luxedouche en alle variaties ertussenin. Het blijft een terugkerend onderwerp en het blijft een persoonlijke keuze. Als FO'er zet je alle voor- en nadelen op een rijtje, weeg je de kosten en maak je je keuze.
Dat je eens wat luxer kiest is niet meteen in de hedonic threadmill 'trappen'...
[ Voor 45% gewijzigd door de Peer op 10-05-2019 16:09 ]
@Aikon De keuze voor een luxeproduct an sich niet, maar iets luxers kopen omdat je nu 'meer geld op de bank hebt', dat valt daar imo wel onder. Het is niet slim om je levensstandaard aan te passen aan je vermogen als je FO wil worden, want dan zul je steeds meer vermogen nodig hebben.
Ik geloof wel dat mensen te makkelijk keuzes maken die een x jaar toevoegen aan de 'FO-leeftijd', 'pijn' in de toekomst doet toch minder pijn. Als die badkamer '1 jaar langer doorwerken' kost, dan zit je in je laatste jaar dus een jaar lang elke dag te werken voor een badkamer (die je misschien niet eens meer hebt i.v.m. verhuizing of verbouwing).de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:06:
[...]
Dat bedoel ik. Waar een wil is, is een weg. Ik vind dit meer in de FO-mindset passen, tenzij iemand echt gelukkiger wordt van extra luxe in zijn badkamer, ten koste van extra jaren werken.
[ Voor 43% gewijzigd door Longcat op 10-05-2019 16:12 ]
Inderdaad. Ik snap het ook wel. Maar mindless consumerism hier ook nog eens goedpraten (niet door jou)vind ik dan weer wat anders. Ik had verwacht dat in dit topic meer 'volgelingen' van MMM zouden zitten, maar merk steeds vaker dat velen de basisprincipes niet eens 'doorhebben' of toepassen.Longcat schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:08:
@de Peer Zo gek is het ook weer niet. Je wordt je hele leven blootgesteld aan mindless consumerism en dan moet je jezelf soms even wakkerschudden.
Wat ik dan wel weer interessant vind om over te praten is hoe mensen het ervaren of voor elkaar gekregen hebben om rationeler te gaan denken en om de basisprincipes toe te passen, het psychologische deel dus.
Zelf vind ik de kortste weg naar FO dus vooral interessant. Beetje het race naar de bottom dus. In dit topic zie je veel meer de gulden middenweg volgens mij.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 10-05-2019 16:17 ]
En toch leef jij nu anders dan wanneer je slechts 30% van je huidige inkomen zou hebben. Alleen vertel je hier niet expliciet over je keuzes voor luxe.Longcat schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:08:
@de Peer Zo gek is het ook weer niet. Je wordt je hele leven blootgesteld aan mindless consumerism en dan moet je jezelf soms even wakkerschudden.
@Aikon De keuze voor een luxeproduct an sich niet, maar iets luxers kopen omdat je nu 'meer geld op de bank hebt', dat valt daar imo wel onder. Het is niet slim om je levensstandaard aan te passen aan je vermogen als je FO wil worden, want dan zul je steeds meer vermogen nodig hebben.
[...]
Ik geloof wel dat mensen te makkelijk keuzes maken die een x jaar toevoegen aan de 'FO-leeftijd', 'pijn' in de toekomst doet toch minder pijn. Als die badkamer '1 jaar langer doorwerken' kost, dan zit je in je laatste jaar dus een jaar lang elke dag te werken voor een badkamer (die je misschien niet eens meer hebt i.v.m. verhuizing of verbouwing).
Ik weet zeker dat jij (en ik, en anderen) flink kunnen bezuinigen op boodschappen, auto, vakanties etc. Waarom überhaupt op vakantie of iets anders eten dan pindakaas en toast?...
Als iemand 50K aan zijn toilet wilt uitgeven dan kan dat prima in FO passen, als er maar fatsoenlijk gepland en berekend is. Het betekent misschien iets langer werken, maar dat staat FO niet in de weg.
Ctrl+k
@Sibylle Klopt. Die keuzes maak ik dan omdat de aankoopprijs het waard is voor mij, maar niet puur omdat ik het geld ervoor heb. Als ik het geld niet had, zou ik de aanschaf niet doen, maar dat is niet de drijvende factor. Ik denk dat de keuze voor een kraan met kokend water voor mij niet anders zou zijn bij 10k of 100k vermogen. Bij 1 miljoen wel omdat ik dan al FO zou zijn en 'ruimte over' zou hebben.
[ Voor 26% gewijzigd door Longcat op 10-05-2019 16:24 ]
Inderdaad. Misschien is dat het ook wel. fatFIRE inpspireert me niet. Juist omdat 'gewoon' FO vaak om meer offers vraagt. Ik vind het fantastisch om te lezen hoe iemand out-of-the-box denkt en daardoor een hele grote besparing weet te behalen of hoe iemand door middel van 'omdenken' zijn levenstandaard weet te verlagen zonder gevoelsmatig er op achteruit te gaan wat betreft levensgeluk. Ook mensen met lagere inkomens heb ik dan meer respect voor als ze het voor elkaar weten te krijgen dan iemand die zich slechts een beetje inhoudt met uitgaven en daardoor al FO kan zijn.Longcat schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:21:
@de Peer De voorbeelden van de regendouche en 'kokend water kraan' zijn op zich nog wel te verdedigen als je meer van de fatFIRE bent. De redenering dat je dit vanzelf doet zodra je wat meer geld op de bank hebt, daar kan ik me inderdaad ook niet in vinden. Ik denk dat veel mensen ook niet de sommetjes maken van wat iets nou kost in termen van dagen/maanden/jaren tot FO. Neem bijv. het schilderen van de woning. Ik heb mijn appartement zelf geschilderd en blij toe. Heeft me een hele dag gekost, maar toch minstens een week werken op kantoor bespaard.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 10-05-2019 16:32 ]
Mijn hoofddoel is niet om op 55 te stoppen, maar wel om comfortable op pensioen te gaan, en niet per se tot 65 te moeten werken zonder zware financiële offers.
Ik geef dat geld wel uit als het kan, en als ik het de moeite waard vind.
Daarom een paar voorbeelden van keuzes die ik net gemaakt heb.
Mooi hotel gezocht in Slovenie voor onze volgende vakantie.
- keuze tussen kamer aan de voorkant met zicht op zee voor 1100€, aan de achterkant met parkzicht 770€.
Parkzicht genomen. Als we een uurtje naar de zee willen kijken gaan we wel achter een biertje van 3,5€ zitten op het terras. Maar toch niet het hotel van 350€ waar het ontbijt en de kamers er nogal jaren 80 uit zagen. Vakantie is toch een beetje genieten.
- spiegel van de auto gereden door een onverlaat: laten herstellen in de garage: 350€ (maar kon 500€ worden). Zelf stukken besteld voor 28€ en zal me een uurtje werk kosten.
Dus nee, ik doe geen race naar the bottom. Als ik echt FO zou willen zijn, dan zal ik waarschijnlijk geen honger lijden, maar ik vind de verhouding tussen hoe hard ik moet werken, en wat ik er voor terugkrijg wel in balans.
Ok. Ja begrijpelijk en dus meer in de fatFIRE categorie. Ik streef zelf meer naar 45-50 om te stoppen met werken en dan zijn de keuzes dus anders. 40 kan natuurlijk ook maar dan moet ik emigreren of in een camper gaan wonen ofzo. In die zin maak ik ook keuzes voor 'luxe'Tommie12 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:32:
Ik bekijk dat geval per geval, en ook of het kan.
Mijn hoofddoel is niet om op 55 te stoppen, maar wel om comfortable op pensioen te gaan, en niet per se tot 65 te moeten werken zonder zware financiële offers.
Ik geef dat geld wel uit als het kan, en als ik het de moeite waard vind.
Daarom een paar voorbeelden van keuzes die ik net gemaakt heb.
Mooi hotel gezocht in Slovenie voor onze volgende vakantie.
- keuze tussen kamer aan de voorkant met zicht op zee voor 1100€, aan de achterkant met parkzicht 770€.
Parkzicht genomen. Als we een uurtje naar de zee willen kijken gaan we wel achter een biertje van 3,5€ zitten op het terras. Maar toch niet het hotel van 350€ waar het ontbijt en de kamers er nogal jaren 80 uit zagen. Vakantie is toch een beetje genieten.
- spiegel van de auto gereden door een onverlaat: laten herstellen in de garage: 350€ (maar kon 500€ worden). Zelf stukken besteld voor 28€ en zal me een uurtje werk kosten.
Dus nee, ik doe geen race naar the bottom. Als ik echt FO zou willen zijn, dan zal ik waarschijnlijk geen honger lijden, maar ik vind de verhouding tussen hoe hard ik moet werken, en wat ik er voor terugkrijg wel in balans.
Ik heb het al eerder geschreven. Met 1mio op 50 voel ik met niet FO, omdat ik weet dat er nog te veel onzekerheden zijn, en omdat het wettelijk pensioen dan behoorlijk tegen valt.
Nu, ik denk ook niet dat ik 3mio nodig heb zoals je het in de VS regelmatig leest. Anderzijds, ziekteverzekeringen zijn daar ontzettend duur, en een blindedarmoperatie kost je anders makkelijk 30k, dus je moet wel wat meer reserve hebben om niet ineens in levensstijl terug te vallen.
Ik wil wel nog auto rijden, en liefst niet in een Dacia Sandero (maar het hoeft ook geen BMW5 te zijn).
Ik wil nog graag een paar mooie reizen maken, en niet met een tent.
Ik wil mijn kinderen kunnen ondersteunen als ze hun eerste huis kopen. En ik wil niet in Roemenie gaan wonen omdat de cost of life daar lager is.
Dus ja, allemaal keuzes, en ik ben bereid daar voor te werken.
Heb je het al eens uitgerekend? Als je 1 miljoen hebt, en uit gaat van 1.5% inflatie gemiddeld en een rendement van 2% (Dat moet te halen zijn)Tommie12 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:47:
Tja, wat de ene als fatFire ziet is voor de andere overleven....
Ik heb het al eerder geschreven. Met 1mio op 50 voel ik met niet FO, omdat ik weet dat er nog te veel onzekerheden zijn, en omdat het wettelijk pensioen dan behoorlijk tegen valt.
Dan kan je 45 jaar lang 2000 euro per maand netto opnemen. Dan ben je 95. En dan heb ik dus niet meegerekend dat je mogelijk nog een paar 100 euro AOW krijgt of wat pensioen.
Zelfs als je rendement NUL is kan je nog 32 jaar leven van dat geld. En dat is dus inclusief inflatie correctie

Laat je dan vermogensrendementheffing buiten beschouwing?Ortep schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:11:
[...]
Heb je het al eens uitgerekend? Als je 1 miljoen hebt, en uit gaat van 1.5% inflatie gemiddeld en een rendement van 2% (Dat moet te halen zijn)
Dan kan je 45 jaar lang 2000 euro per maand netto opnemen.
Als ik die meereken kom je op bijna 38 jaar. Maar dat is berekend met de kosten van nu. En er wordt aan gewerkt dus dat wordt waarschijnlijk wat minden.Philflow schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:54:
[...]
Laat je dan vermogensrendementheffing buiten beschouwing?
Ik ben ook uit gegaan van _maar_ 2% rendement. Dat is nauwelijks beter dan de bank. Misschien niet nu, maar je praat hier over 30-40 jaar gemiddeld. Haal je 3% dan zit je inclusief huidige belasting op 45 jaar en haal je 4% (Niet eens echt gek maar heel voorzichtig over deze periode) dan kom jer 62 jaar mee uit.
En dan heb ik dus NIET meegerekend dat er nog een paar honderd euro pensioen/aow per maand kan zijn (laag ingeschat)
Dus kortweg: 30 jaar doe je het er altijd mee als je rendement nul is en als je rendement 4% is en er is nog wat ander inkomen krijg je het nooit op.
En vergeet niet, ik heb de inflatie meegerekend, je krijgt dus ieder jaar meer geld dan de eerste 2000 per maand
[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 10-05-2019 18:44 ]
800 euro voor een kraan? Nog niet als ik een miljard op de bank hadTehh schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:35:
[...]
Op het moment dat je dik 50k hebt zitten slapen op een spaarrekening geef je toch wat makkelijker € 800 uit voor een mooie kraan in de badkamer. En als je moet kiezen tussen een douche van € 400 en € 800 dan doet het ook minder pijn met veel €€ op de bank als je voor de dure gaat.
En 3k uitgeven aan 2 kamertjes verven terwijl je dat ook in een weekend voor 100 euro kan doen ... kom op zeg, dan sta ik wel gewoon te verven in het weekend hoor.
Dat is nou net de hele mindset van FO.
[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 10-05-2019 19:11 ]
Dan is er iemand 4 dagen of week bezig incl. ladder steiger etc.
Ik kan het prima zelf aangezien ik het volop gedaan heb door bijbaan vroeger maar ik begin hier dus niet meer aan.
Het uitvoeren is 1 ding maar als ik ergens aan begin wil ik alles weten en zit ik nog avonden lang op internet leveranciers en specificaties te vergelijken. Daarnaast, alles wat ik zelf doe ben ik veel te kritisch op en zie ik alles.
Lijkt me nou echt heerlijk om voor het eerst in mijn leven dergelijk werk eens uit te gaan besteden.
Als je €3k schilderwerk zelf in een weekend kan doen klopte er iets niet aan de offerte, simpel.
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 11-05-2019 08:09 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Interessant. Hoeveel reken je dan aan VRH op 1.000.000 euro? ik dacht 12.000 euro ofzo?
Ik ben zelf vrij nieuw met al dit rekenen maar ik heb wel wat gespeeld met van die online simulators. Ik kreeg de indruk dat je met 4% withdrawal rate toch best vaak je miljoen uitput binnen 35 jaar. Misschien doe ik iets verkeerd?Ortep schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:43:
[...]
Dus kortweg: 30 jaar doe je het er altijd mee als je rendement nul is en als je rendement 4% is en er is nog wat ander inkomen krijg je het nooit op.
Of is 4% withdrawal te hoog?
Dat vind ik logisch. Zou vreemd zijn om het niet te doen.En vergeet niet, ik heb de inflatie meegerekend...
Uit FO Deel 3:Philflow schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:30:
[...]
Interessant. Hoeveel reken je dan aan VRH op 1.000.000 euro? ik dacht 12.000 euro ofzo?
“Inderdaad, de eerste 215000 euro zijn door de algemene heffingskorting vrijgesteld van vermogensbelasting mits je alleen hier van leeft. Dit maakt het inderdaad een stuk gunstiger (40%)“
Keer twee voor (fiscale) partners 😉
Jij rekent met 2000€ per maand.Ortep schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:11:
[...]
Heb je het al eens uitgerekend? Als je 1 miljoen hebt, en uit gaat van 1.5% inflatie gemiddeld en een rendement van 2% (Dat moet te halen zijn)
Dan kan je 45 jaar lang 2000 euro per maand netto opnemen. Dan ben je 95. En dan heb ik dus niet meegerekend dat je mogelijk nog een paar 100 euro AOW krijgt of wat pensioen.
Zelfs als je rendement NUL is kan je nog 32 jaar leven van dat geld. En dat is dus inclusief inflatie correctie
Ik denk dat ik daar niet mee toe kom als ik nog een auto wil aan houden, en nog een beetje wil genieten.
https://www.berekenhet.nl...ggen/vermogensafbouw.htmlPhilflow schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:30:
[...]
Hier kan je met alle getallen spelen. Ook de VRH kan je daar in meenemen voor belasting jaar 2019.
Die VRH is trouwens helemaal niet zo erg als iedereen altijd roept. Mensen die vinden dat alleen de echte winsten moeten worden belast moeten dat eens na rekenen. Want dan betaal je misschien wel wat minder omdat je rente opbrengsten laag zijn, maar vergeet niet dat je dat als het echt bij je inkomen wordt opgeteld je ook je vrijstelling kwijt bent en dat het tarief geen 30% is maar 38.1 of 51.75%
Als je in je eentje een 100K gewoon op de bank hebt staan dan betaal je 404 euro belasting. Dat is dus 0.40% Heb je een fiscaal partner dan betaal je nog maar 228 euro, dat is 0.23%
Bij een miljoen op de bank is dat voor 1 persoon 1.24% en voor 2 fiscale partners 1.15%.
En dan heb ik de algemene heffingskorting nog niet eens meegerekend.
En de VRH wordt nog minder de komende jaren.
Ik ging niet van een percentage uit maar van een vast inkomen. Als je bij een miljoen 4% er uit haalt is dat 40000 euro het eerste jaar. Ik haal er maar 24000 uit het eerste jaar. Dat verschil zit hem er in dat 40K aan inkomen een 'redelijk' inkomen is, maar als je dat met werken moet verdienen is dat dus bruto. Daar gaat al heel snel ongeveer een derde af. Dus blijft er iets van 26666 over. Het geld wat je onttrekt aan je eigen miljoen is belasting vrij. Dus 2000 heb ik gekozen als een mooi rond bedrag wat ongeveer in de buurt komt van wat een modaal netto inkomen is.Of is 4% withdrawal te hoog?
Mocht je ook je huis al hebben afbetaald dan kan je met nog minder per maand uit. Je hoeft immers niets aan de hypotheek af te lossen. (Een huis is natuurlijk ook een vorm van vermogen waar op deze manier indirect een inkomen uit komt)
Dat is netto. Het is immers je eigen geld, de belasting was al betaald. Het is een doodnormaal modaal inkomen. En daar kan je prima een auto van onderhouden. Zeker als je je huis ook afbetaald hebt. Dan is je nettobestedingsruimte al ongeveer 1.5 x modaal.Tommie12 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 20:40:
[...]
Jij rekent met 2000€ per maand.
Ik denk dat ik daar niet mee toe kom als ik nog een auto wil aan houden, en nog een beetje wil genieten.
Ik leef er prima van en dan koop ik gewoon een nieuwe auto als ik dat wil en kan ik ook uitgebreid reizen en ook nog dingen doen als in luxe restaurants eten.
[ Voor 13% gewijzigd door Ortep op 10-05-2019 20:49 ]
Dat het een modaal inkomen is, is niet zo relevant. Of je 2000 EUR netto wel/niet genoeg vindt om van rond te komen is een persoonlijke keuze 😀.Ortep schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 20:44:
[...]
Dat is netto. Het is immers je eigen geld, de belasting was al betaald. Het is een doodnormaal modaal inkomen. En daar kan je prima een auto van onderhouden. Zeker als je je huis ook afbetaald hebt. Dan is je nettobestedingsruimte al ongeveer 1.5 x modaal.
Ik leef er prima van en dan koop ik gewoon een nieuwe auto als ik dat wil en kan ik ook uitgebreid reizen en ook nog dingen doen als in luxe restaurants eten.
Dus? Ik dring niemand een bepaald bedrag op. Het is een simpel rekenvoorbeeld waaruit blijkt dat je met een miljoen en redelijke tot lage rendementen je je geld nooit op krijgt als je modaal leeft. Leef je van meer geld zal het nog steeds een hele klus zijn om het op te krijgen.Torgo schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 20:52:
[...]
Dat het een modaal inkomen is, is niet zo relevant. Of je 2000 EUR netto wel/niet genoeg vindt om van rond te komen is een persoonlijke keuze 😀.
Die keuze mag je voor jezelf maken. Maar veel mensen hebben niet in de gaten dat het hier om netto bedragen gaat. Als je denkt dat het bruto is kom je al snel op de gedachte om veel meer uit je vermogen te halen. En dan denk je dat je vermogen te laag is. Als je je realiseert dat je vermogen netto is heb je ineens nog maar 66% van het maandelijkse inkomen nodig dat je had toen je nog werklte
[ Voor 16% gewijzigd door Ortep op 10-05-2019 21:01 ]
De enige mensen die dat willen zijn mensen die 100% van hun vermogen op de spaarrekening hebben staan. Als belegger vond/vind ik die fictieve 4% en de vervanger ervan wel fijn.Ortep schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 20:42:
[...]
Mensen die vinden dat alleen de echte winsten moeten worden belast moeten dat eens na rekenen. Want dan betaal je misschien wel wat minder omdat je rente opbrengsten laag zijn, maar vergeet niet dat je dat als het echt bij je inkomen wordt opgeteld je ook je vrijstelling kwijt bent en dat het tarief geen 30% is maar 38.1 of 51.75%
[...]
Volgens https://www.ag-ai.nl/view/41122-PrognosetafelAG2018.pdf
wordt 95% van de mannen die nu 35 jaar zo'n ~85-88 jaar oud.
Maar als ik hier invul dat iemand nu 35 is maakt ie 18% kans dat ie 90 jaar oud wordt.
https://personal.vanguard...or-a-long-retirement-tool
Dat lijkt nogal een verschil. Op mij komen die laatste cijfers logischer over.
@wimjongil misschien een idee?
Misschien het verschil in levensverwachting tussen de VS en Nederland?Philflow schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 21:10:
weet iemand waar dit verschil aan ligt?
Dat lijkt nogal een verschil. Op mij komen die laatste cijfers logischer over.
En als 95% de 85 haalt zullen er minder de 90 halen Het is niet in tegenspraak
[ Voor 11% gewijzigd door Ortep op 10-05-2019 23:06 ]
Denk niet dat de levensverwachting in vs significant hoger is dan in nl.Ortep schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 23:01:
[...]
Misschien het verschil in levensverwachting tussen de VS en Nederland?
Zo als ik het interpreteer, afgaande op de Nederlandse cijfers in grafiek 9.2, heb je als 35 jarige minder dan 5% kans om 90 te worden.En als 95% de 85 haalt zullen er minder de 90 halen Het is niet in tegenspraak
De Amerikaanse cijfers zeggen dat je 18% kans hebt.
Voor wat het waard is - namelijk: statistisch verder niet van waarde (want cijfers immigratie/emigratie zijn niet verwerkt in de tellingen van het aantal inwoners van het CBS per 1 januari van elk jaar), maar voor een algemene indruk heb ik de inwoners in Nederland even voor je geteld:Philflow schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 00:18:
[...]
Denk niet dat de levensverwachting in vs significant hoger is dan in nl.
[...]
Zo als ik het interpreteer, afgaande op de Nederlandse cijfers in grafiek 9.2, heb je als 35 jarige minder dan 5% kans om 90 te worden.
De Amerikaanse cijfers zeggen dat je 18% kans hebt.
35 jaar in 1981 = 191.827 inwoners vs 90 jaar in 2016 = 28.309 (14.75 %)
35 jaar in 1982 = 265.025 inwoners vs 90 jaar in 2017 = 28.973 (10.93 %)
35 jaar in 1983 = 254.904 inwoners vs 90 jaar in 2018 = 28.989 (11.37 %)
2000 netto per maand en je kan er niet van rondkomen? wij leven nu van 900 euro per maand en kunnen alles doen wat we willen. toegegeven de hypotheek is afgelost en de maandlasten van de diverse andere zaken hebben we compleet verwijderd van vet (goedkoop internet, goedkope of geen verzekeringen meer, 2,50 voor een telefoonabbo)Tommie12 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 20:40:
[...]
Jij rekent met 2000€ per maand.
ik rij in een Audi A3 en ik geniet van het leven, minder werken, lekker in de tuin hangen met een goed glas wijn en lekker op vakantie met de vrouw. sure als we eens uit eten gaan of iets van luxe willen dan gaan we over de 1000 heen per maand maar toch. de sleutel is dat je je maandlasten reduceerd en je hypotheek aflost
A wise man's life is based around fuck you
@Zwelgje
Leuk zo'n afbetaald hypotheek maar maakt het ook direct behoorlijk nietszeggend. Jij hebt in eerdere maanden/jaren dus additionele aflossing gedaan ("uitgaven").
Ik vind het een beetje hetzelfde als zeggen dat je uitgaven 0 zijn wanneer je kunt leven van het rendement op je beleggingen.
Vervolgens doe je waarschijnlijk hetzelfde met de auto en eventuele tegenvallers/investeringen de afgelopen 10 jaar worden ook vergeten.
Volgende dezelfde methode kost mijn elektrische auto ook maar €50/maand met 25.000km/jaar (maar vergeet ik even dat ik daar €23k voor heb moeten investeren vorige maand).
[ Voor 86% gewijzigd door assje op 11-05-2019 08:42 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Alleen al het feit dat het een modaal inkomen is geeft al aan dat het genoeg is om van rond te komen en een normaal leven te leiden. Miljoenen mensen doen dat immers.Torgo schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 20:52:
[...]
Dat het een modaal inkomen is, is niet zo relevant. Of je 2000 EUR netto wel/niet genoeg vindt om van rond te komen is een persoonlijke keuze 😀.
Dat iemand dat niet genoeg vindt is wat anders maar dan moet je dus inderdaad domweg meer geld hebben.
Ik vind dat de discussie ook wat te vaak wordt gevoerd over wat acceptabel, dat is voor een ieder zelf te kiezen. Maar het lijkt mij dat alles bovenmodaal netto 2150€ pm (voor een stel en helemaal pp) vrij luxe is en redelijker wijs haalbaar moet zijn voor een ieder. Dit geeft een modaal leven en dat is normalerwijse met een auto, met vakanties etc Jan Modaal leven.
Je zelf dubbel modaal kunnen uitkeren voor rest van leven is mijn inziens richting FAT-fire.
Edit: wat @Metro2002 zegt dus... ik was te traag
[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 11-05-2019 10:55 ]
Echter is een modaal gezinsinkomen bijna 2x zo hoog en dus eerder in richting van €4k netto per maand.Ko.Kane schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:54:
Maar het lijkt mij dat alles bovenmodaal netto 2150€ pm (voor een stel en helemaal pp) vrij luxe is en redelijker wijs haalbaar moet zijn voor een ieder. Dit geeft een modaal leven en dat is normalerwijse met een auto, met vakanties etc Jan Modaal leven.
Een beetje afhankelijk welke groep je wilt kijken maar op €70k bruto modaal zit je zo (cijfers uit 2015):
https://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-huishouden/
En dat is dus waar Jan en Jannie modaal van op vakantie kunnen met hun auto. Gezinnen met kinderen en een modale eenverdiener zijn dus niet heel representatief.
[ Voor 26% gewijzigd door assje op 11-05-2019 11:56 ]
Heb mijn twijfels bij deze data bv deze, maar ook anderen:
Paar, alleen kinderen < 18 3,9 € 96.500
Ik denk niet dat dat het reele inkomen is in NL van paren met kinderen onder de 18... Dat is in mijn peer group van universitair opgeleiden nog niet eens normaal. Er zijn vrij veel waar 1 vd 2 niet werkt of beiden parttime als er jonge kinderen zijn.
Ben wel benieuwd naar data hoeveel gezinnen er in elke 10k bracket bruto inkomen zitten. Heb vermoeden dat gemiddelde of modaal hier vertekent beeld geeft. Want ik ken vooral die er flink boven zitten (bv 2x consultants bij grote firma) of er onder (bv: alleen verdienende ingenieur)
Ik bedoel dus:
30-40k bruto: xxx gezinnen
40-50k bruto: xxx gezinnen
50-60k bruto: xxx gezinnen
etc
edit: en dat is dus mijn peer group. Niet representatief voor de samenleving. Er zijn meer gezinnen waar een buschauffeur en parttime kapster het samen verdienen. En zonder te stigmatiseren: als ik reis per vliegtuig op wintersport of zomer vluchten is het duidelijk dat het vol zit met mensen van allerlei allooi uit verschillende inkomens groepen. Daar bedoel ik mee: die gaan dus ook gewoon op wintersport etc.
[ Voor 18% gewijzigd door Ko.Kane op 11-05-2019 12:35 ]
Je kunt verder specificeren door te selecteren bij "kenmerken van huishoudens"
https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1557570650454
Let op, dat is gestandaardiseerd inkomen:Lim987 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:32:
Heb je hier iets aan?
Je kunt verder specificeren door te selecteren bij "kenmerken van huishoudens"
https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1557570650454
Het besteedbaar inkomen gecorrigeerd voor verschillen in grootte en samenstelling van het huishouden.
Toelichting
Deze correctie vindt plaats met behulp van equivalentiefactoren. In de equivalentiefactor komen de schaalvoordelen tot uitdrukking die het gevolg zijn van het voeren van een gemeenschappelijke huishouding. Met behulp van de equivalentiefactoren worden alle inkomens herleid tot het inkomen van een eenpersoonshuishouden. Op deze wijze zijn de welvaartsniveaus van huishoudens onderling vergelijkbaar gemaakt. Het gestandaardiseerd inkomen is een maat voor de welvaart van (de leden van) een huishouden.
Van de selectie: bruto inkomen & meerpersoonshuishouden:
eerste getal is aantal huishoudens en tweede is aantal personen in huishouden, laatste is aantal personen met inkomen.
Inkomen: minder dan 10 000 euro: 29,7 - 2,6 -1,4
Inkomen: 10 000 tot 20 000 euro: 64,8 - 2,5 - 1,5
Inkomen: 20 000 tot 30 000 euro: 409,5 - 2,4 - 1,7
Inkomen: 30 000 tot 40 000 euro: 502,7 - 2,4 - 1,9
Inkomen: 40 000 tot 50 000 euro: 437,9 - 2,5 - 2,0
Inkomen: 50 000 tot 100 000 euro: 1 981,3 - 2,9 - 2,2
Inkomen: 100 000 tot 200 000 euro: 1 222,1 - 3,3 - 2,6
de groep in de 0-50k is ong 1400 huishoudens tegen over 2000 in de 50-100k groep en 1200 in de 100-200k groep.
Ik had niet zoveel in de laatste twee groepen verwacht, ook hebben die dus vaker meer kinderen. Des al niettemin is de groep in de 0-50k bruto significant! Maar ook apart: de twee hoogste groepen hebben werkende kinderen? Want vanaf de 50k bracket zijn er gemiddeld meer dan twee werkende per huishouden....
Ik heb vergelijkbare problemen met de data en een beter beeld heb ik eerder niet gevonden.Ko.Kane schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:25:
@assje klopt gezin is hoger, maar er zijn als nog veel gezinnen met maar 1 kostwinner in
Ik denk niet dat dat het reele inkomen is in NL van paren met kinderen onder de 18... Dat is in mijn peer group van universitair opgeleiden nog niet eens normaal. Er zijn vrij veel waar 1 vd 2 niet werkt of beiden parttime als er jonge kinderen zijn.
Echter in mijn omgeving/peer group (voornamelijk <MBO) zie ik toch vooral 2 werkenden en dan is richting die €70k bruto inkomen voor huishouden toch al snel normaal, ook voor een kapster en een timmerman.
Dan kan je netto dus gewoon al €4k per maand hebben (ik reken wel gewoon 1/12).
Volgens het Nibud 87.000 gezinnen met een eenverdiener tot modaal. Zij noemen dit een risicogroep.
Lijkt me alsnog dus niet de juiste referentie voor "normaal" budget" voor een gezin.
https://www.nibud.nl/bero...-financieel-gezien-zwaar/
[ Voor 20% gewijzigd door assje op 11-05-2019 13:12 ]
Dank voor je uitgebreide reactie! Ik ga er binnenkort eens mee aan de slag.Ortep schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:02:
[...]
Ik heb gezocht op onafhankelijk financieel adviseur en toen ben ik bij deze club uit gekomen https://www.vofp.nl/ Het is geen bedrijf, het zijn allemaal losse adviseurs. Ze zullen ook niet allemaal hetzelfde werken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
budget is voor 2 mensen, geen kinderen of huisdieren.Ko.Kane schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:54:
@Zwelgje Is dat pp of jullie beiden? Sowieso handig voor iedereen te vermelden of je budget pp of voor een stel/gezin is. En als het je eigen budget is of je wel samenleeft. Om het beter te kunnen plaatsen.
Ik vind dat de discussie ook wat te vaak wordt gevoerd over wat acceptabel, dat is voor een ieder zelf te kiezen. Maar het lijkt mij dat alles bovenmodaal netto 2150€ pm (voor een stel en helemaal pp) vrij luxe is en redelijker wijs haalbaar moet zijn voor een ieder. Dit geeft een modaal leven en dat is normalerwijse met een auto, met vakanties etc Jan Modaal leven.
Je zelf dubbel modaal kunnen uitkeren voor rest van leven is mijn inziens richting FAT-fire.
Edit: wat @Metro2002 zegt dus... ik was te traag
Ik kan deze gegevens niet helemaal herleiden. In elk geval is 50-100/k bruto de grootste groep onder huishoudens. https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1557570650454Ko.Kane schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:56:
@Lim987 apart de verschillen tussen bruto inkomen en 'gestandaardiseerd inkomen'.
Van de selectie: bruto inkomen & meerpersoonshuishouden:
eerste getal is aantal huishoudens en tweede is aantal personen in huishouden, laatste is aantal personen met inkomen.
Inkomen: minder dan 10 000 euro: 29,7 - 2,6 -1,4
Inkomen: 10 000 tot 20 000 euro: 64,8 - 2,5 - 1,5
Inkomen: 20 000 tot 30 000 euro: 409,5 - 2,4 - 1,7
Inkomen: 30 000 tot 40 000 euro: 502,7 - 2,4 - 1,9
Inkomen: 40 000 tot 50 000 euro: 437,9 - 2,5 - 2,0
Inkomen: 50 000 tot 100 000 euro: 1 981,3 - 2,9 - 2,2
Inkomen: 100 000 tot 200 000 euro: 1 222,1 - 3,3 - 2,6
de groep in de 0-50k is ong 1400 huishoudens tegen over 2000 in de 50-100k groep en 1200 in de 100-200k groep.
Ik had niet zoveel in de laatste twee groepen verwacht, ook hebben die dus vaker meer kinderen. Des al niettemin is de groep in de 0-50k bruto significant! Maar ook apart: de twee hoogste groepen hebben werkende kinderen? Want vanaf de 50k bracket zijn er gemiddeld meer dan twee werkende per huishouden....
Het doorsnee bruto inkomen NL bedroeg in 2017 38,6K en het vermogen (incl. eigen woning) 28,3K (lager dan in het verleden..., al zal dit in 2018 verder hersteld zijn)
https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1557604064134
Wat wil je nou eigenlijk zeggen?assje schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 07:48:
Moeten we deze discussie (over dezelfde case) persé iedere maand herhalen?
@Zwelgje
Leuk zo'n afbetaald hypotheek maar maakt het ook direct behoorlijk nietszeggend. Jij hebt in eerdere maanden/jaren dus additionele aflossing gedaan ("uitgaven").
Ik vind het een beetje hetzelfde als zeggen dat je uitgaven 0 zijn wanneer je kunt leven van het rendement op je beleggingen.
Vervolgens doe je waarschijnlijk hetzelfde met de auto en eventuele tegenvallers/investeringen de afgelopen 10 jaar worden ook vergeten.
Volgende dezelfde methode kost mijn elektrische auto ook maar €50/maand met 25.000km/jaar (maar vergeet ik even dat ik daar €23k voor heb moeten investeren vorige maand).
Een afbetaalde hypotheek is toch een must voor FO, anders hou je kosten die je had kunnen vermijden.
En als je alle kosten die je kan verlagen, zoals een afbetaalde hypotheek kun je ook rondkomen van €750,- per maand.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
De kosten van een hypotheek zijn in theorie alleen de rente en afsluitkosten. Alles wat je aflost is eigenlijk een directe investering in vastgoed, waarbij je rendement het rente percentage minus hypotheekrente aftrek is.assje schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 07:48:
Moeten we deze discussie (over dezelfde case) persé iedere maand herhalen?
@Zwelgje
Als je met de aflossing op de hypotheek elders meer opbrengst had kunnen generen dan je bespaart op betaalde hypotheekrente, dan ben je sneller FO met een hypotheek dan zonder. Desalniettemin snap ik aflossen heel goed, want dat is vrij risicoloos tov elke andere investering.HereIsTom schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 23:11:
[...]
Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Een afbetaalde hypotheek is toch een must voor FO, anders hou je kosten die je had kunnen vermijden.
En als je alle kosten die je kan verlagen, zoals een afbetaalde hypotheek kun je ook rondkomen van €750,- per maand.
Ik had dit geselecteerd en dan de tabel gekopieerd: Van de selectie: bruto inkomen & meerpersoonshuishouden: Linkje: https://opendata.cbs.nl/s...t/83932NED/table?dl=1ED1AJURIST schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:58:
[...]
Ik kan deze gegevens niet helemaal herleiden. In elk geval is 50-100/k bruto de grootste groep onder huishoudens. https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1557570650454
Het doorsnee bruto inkomen NL bedroeg in 2017 38,6K en het vermogen (incl. eigen woning) 28,3K (lager dan in het verleden..., al zal dit in 2018 verder hersteld zijn)
Verder geeft een sommatie voor de groep in de 0-50k range1400k huishoudens. Aflezen direct in de tabel geeft 2000k huishoudens in de 50-100k groep en 1200k in de 100-200k groep. Gemiddelde inkomen gezin ligt hoger dan ik dacht, ook hoger dan wat ik zie in omgeving. Maar de groep onder 50k is ook nog significant, dus ondanks dat dat inderdaad minder dan gemiddeld is moet het dus ook mogelijk zijn daarvan rond te komen.
Nu lees ik over mensen die al redelijk vroeg FO zijn en dan vraag ik me af:
Hoe is de gezinssamenstelling? Hoe kun je op vroege leeftijd al FO zijn als je een gezin hebt?
Kinderen moeten naar school, gaan studeren, etc
Of zijn er echt mensen die een passief inkomen van meerdere duizenden euro’s per maand hebben?
What Do You Call An Alligator In A Vest?
900 euro netto per maand en dan alles nog kunnen doen? Ik geloof daar helemaal niets van. Met jouw levensstijl en met die vakanties, dan moet je minstens 3000 euro per maand netto verdienen.Zwelgje schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 07:11:
[...]
2000 netto per maand en je kan er niet van rondkomen? wij leven nu van 900 euro per maand en kunnen alles doen wat we willen. toegegeven de hypotheek is afgelost en de maandlasten van de diverse andere zaken hebben we compleet verwijderd van vet (goedkoop internet, goedkope of geen verzekeringen meer, 2,50 voor een telefoonabbo)
ik rij in een Audi A3 en ik geniet van het leven, minder werken, lekker in de tuin hangen met een goed glas wijn en lekker op vakantie met de vrouw. sure als we eens uit eten gaan of iets van luxe willen dan gaan we over de 1000 heen per maand maar toch. de sleutel is dat je je maandlasten reduceerd en je hypotheek aflost
i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360
Veel hebben geen kinderen of rekenen naar FO toe zonder een grote kostenpost voor kinderen.bonyuri schreef op zondag 12 mei 2019 @ 09:20:
Ik ben nu al een tijdje bezig om na een verhuizing onze financiën weer inzichtelijk te krijgen en ook onze toekomst veilig te stellen.
Hoe is de gezinssamenstelling? Hoe kun je op vroege leeftijd al FO zijn als je een gezin hebt?
Of zijn er echt mensen die een passief inkomen van meerdere duizenden euro’s per maand hebben?
Een jaar studeren kost 'maar' bijvoorbeeld 2000 collegegeld. Genoeg ouders die alleen dat betalen en kinderen laten lenen voor andere uitgaven, niet bijdragen voor om kamers gaan, geen geld beschikbaar willen hebben voor aankoop huis, etc. Als je dergelijke uitgaven niet hebt dan gaat FO al direct een stuk sneller.
JURIST schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:58:
Let wel op dat er een verschil is tussen cbs gestandardiseerd inkomen of niet. Ik zie in enkele van jullie links verschillende referenties. Hier zit een schalingsfactor in voor de gezinssamenstelling. Dat is voor de euro vergelijkingen niet handig, maar voor koopkracht wel.Ko.Kane schreef op zondag 12 mei 2019 @ 09:15:
Ik had dit geselecteerd en dan de tabel gekopieerd: Van de selectie: bruto inkomen & meerpersoonshuishouden: Linkje: https://opendata.cbs.nl/s...t/83932NED/table?dl=1ED1A
Voor de discussie hier maakt het volgens mij niet zo veel uit, want iedereen is toch anders met andere wensen en eigenschappen.
Bv dat Zwelgje op vakantie zou kunnen voor 900 euro en stormbreaker daar 3000 voor nodig heeft. Maar stormbreaker wil misschien 3 weken naar de VS, terwijl Zwelgje in een week op een camping in de buurt 'the time of his life' heeft. Allebei toch prima? Er is niks goed of fout aan, maar begrijpen is wel goed. Want als Zwelgje ieder jaar 3 weken vakantie in de VS kan doen en de rest van het jaar leven van die 900 euro all in, met onderhoud van het huis, auto afschrijving, etc. dan wil ik die financiele truc ook wel weten.
Denk overigens dat wij nu op een kosten nivo van 2700 euro per maand zitten, ex. vakanties, maar incl een hypotheek met nog zo'n 900 euro totaal netto lasten (incl aflossing). Als die weg is en we op een paar andere posten kunnen besparen door te stoppen met werk, dan kunnen we zonder veel problemen op zo'n 1500 euro per maand uitkomen (all-in, behalve vakanties).
Tweeverdienend paar zonder kinderen, onder de AOW leeftijd.
[ Voor 18% gewijzigd door TechLight op 12-05-2019 10:21 . Reden: Quote en typos ]
Niet dat ik in de buurt ben van FO zijn, maar ik ben single. Dat scheelt natuurlijk een hoop kosten tov een stel met kinderen. Tegelijk is het leven voor een werkend stel weer veel goedkoper dan iemand die alleen woont. Veel kosten zijn minder met zijn tweeën als je het per persoon bekijkt.bonyuri schreef op zondag 12 mei 2019 @ 09:20:
Ik ben nu al een tijdje bezig om na een verhuizing onze financiën weer inzichtelijk te krijgen en ook onze toekomst veilig te stellen.
Men had het over FO zijn, dus zorgen dat de hypotheek is afgelost als je FO bent lijkt mij verstandiger dan dat geld ergens anders in stoppen met veel risico en je houdt meer over dan alleen de hypotheekrente, je krijgt ook nog korting als je weinig of geen hypotheek hebt op je inkomstenbelasting.Dreadramon schreef op zondag 12 mei 2019 @ 08:18:
[...]
Als je met de aflossing op de hypotheek elders meer opbrengst had kunnen generen dan je bespaart op betaalde hypotheekrente, dan ben je sneller FO met een hypotheek dan zonder. Desalniettemin snap ik aflossen heel goed, want dat is vrij risicoloos tov elke andere investering.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Daarnaast voel ik ook een beetje dat FO voor een groep mensen echt het einddoel is en dat er misschien keuzes worden gemaakt om daar te komen die niet iedereen zou maken?
Bijvoorbeeld niet meer op vakantie gaan, geen auto hebben, kinderen niet financieel bijstaan bij studeren, etc
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Vwb kinderen is het ook een interessante keuze die hier al langs kwam: kiezen de ouders om zelf FO te worden en moeten de kinderen zichzelf meer redden, of nemen de ouders meer tijd voor het FO pad (of geven ze de wens op) en helpen ze de kinderen om al eerder een goede tijd te kunnen hebben (waarbij dat eerste niet per se slecht is, omdat ze daar ook wat van leren)
Wij kiezen bijvoorbeeld voor een wat kleinere auto en minder vakanties, maar wel een groter huis. Daar worden wij meer gelukkig van (en is tegelijk wat ons betreft een betere investering). Voor veel zaken kijk ik naar de TCO, en wat iets lange(re) termijn kan opbrengen. Ik leef dus eigenlijk een beetje in de toekomst, maar niet met een slecht gevoel voor het 'nu'. Vooruitkijken helpt wel bij het 'blij' zijn met iets minder nu af en toe, want je kunt je dan ook jaren lang verheugen op iets in de toekomst.
Zo kun je ook een vakantie langer en leuker maken - als je wat plannen en voorpret leuk vindt. Ik heb wel eens langer zitten plannen en voorbereiden dan de vakantie was, maar aan beide veel plezier gehad (en achteraf weer aan het uitzoeken van de mooiste foto's en daar een fotoboek van maken)... Dat is dus 3x plezier aan 1 vakantie.
Hier een gezin met drie kinderen. Nog niet FO, maar op weg om dat voor 50 te zijn. Het hangt allemaal af keuzes en lifestyle, maar er ik kan wel een paar dingen noemen die hebben bijgedragen om vaart te maken.bonyuri schreef op zondag 12 mei 2019 @ 09:20:
-Het heeft geholpen dat wij vanaf het begin relatief lage woonlasten hebben gehad, mede door onze woning tot de executiewaarde te financieren. We gaan nu vanwege de ruimte mogelijk wel verhuizen naar een duurder huis, maar er is ook al forse overwaarde en het helpt dat er al een stroom passief inkomen is waarmee de woonlasten betaald kunnen worden.
-Verder geen auto (huren die voor vakanties), maar verder redelijk modale manier van leven (gewoon paar keer per jaar op vakantie, kinderen doen wat anderen ook doen), maar wel enigszins kostenbewust.
-Het heeft mij geholpen om een goede start te maken door voor de kinderen kwamen al een paar jaarsalarissen opgebouwd te hebben. De spaarquote zakte door uitgaven aan kinderopvang tot onder de 40%, maar nu ze alle drie naar school gaan is deze weer gestegen tot boven de 50%.
-Het helpt daarbij natuurlijk als het gezinsinkomen wel ruim hoger is dan modaal, anders zou het - eerlijk is eerlijk - lastiger zijn en langer gaan duren.
Maar er zijn ook bij een gezin mogelijkheden en dan is onze manier zeker nog niet de ERE-manier. Er zijn - ook hier - anderen die sneller gaan.
En kinderen helpen met hun studie. Ik streef ernaar om kinderen op weg te helpen (ook evt. met eerste huis), maar lenen voor een studie is niet slecht. Schuldverlichting na afstuderen kan ook.
[ Voor 4% gewijzigd door JURIST op 12-05-2019 11:59 ]
Ben ook aan het schilderen.assje schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:17:
Nou ik ga buiten net de boel laten schilderen, offerte €1.500 waarvan ik dacht €1.200 arbeid.
Dan is er iemand 4 dagen of week bezig incl. ladder steiger etc.
Ik kan het prima zelf aangezien ik het volop gedaan heb door bijbaan vroeger maar ik begin hier dus niet meer aan.
Het uitvoeren is 1 ding maar als ik ergens aan begin wil ik alles weten en zit ik nog avonden lang op internet leveranciers en specificaties te vergelijken. Daarnaast, alles wat ik zelf doe ben ik veel te kritisch op en zie ik alles.
Lijkt me nou echt heerlijk om voor het eerst in mijn leven dergelijk werk eens uit te gaan besteden.
Als je €3k schilderwerk zelf in een weekend kan doen klopte er iets niet aan de offerte, simpel.
Tijdens schilderen kan je leuk nadenken. Ik bedacht mij: wat als ik mijn eigen woning 'airbnb'-strak zou zetten?
Mijn woning leent er zich wel voor en is redelijk strategisch gelegen tussen veel gekende toeristische steden: goed bereikbaar met openbaar vervoer, dicht genoeg voor een daguitstap.
We kunnen zelf gemakkelijk ergens anders slapen bij een boeking; vriendin is voor de helft eigenaar van een appartementje dat meestal leeg staat. (In huidige staat niet verhuurbaar)
Een ideetje dat ik eens verder moet uitwerken.
Dit was nou precies de data die ik eerder niet kon vinden, ga ik later op de PC nog een uitgebreider naar kijken, thnx.Ko.Kane schreef op zondag 12 mei 2019 @ 09:15:
[...]
Ik had dit geselecteerd en dan de tabel gekopieerd: Van de selectie: bruto inkomen & meerpersoonshuishouden: Linkje: https://opendata.cbs.nl/s...t/83932NED/table?dl=1ED1A
Als je €900 per maand uitgeeft maar als je uit eten gaat en €100 tekort komt, dan leef je óf niet van €900 óf je gaat nooit uit eten.Zwelgje schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 07:11:
[...]
2000 netto per maand en je kan er niet van rondkomen? wij leven nu van 900 euro per maand en kunnen alles doen wat we willen. toegegeven de hypotheek is afgelost en de maandlasten van de diverse andere zaken hebben we compleet verwijderd van vet (goedkoop internet, goedkope of geen verzekeringen meer, 2,50 voor een telefoonabbo)
Niet om vervelend te doen, maar zo kan ik ook met elk budget rondkomen. Gewoon dingen niet meetellen die ik wel uitgeef. Dus is die €900 een gemiddelde inclusief alles (uit eten, vakanties, maar ook nog incidentelere zaken als aankoop (of afschrijving natuurlijk) auto)? Kan best hoor, maar er is wel een groot verschil in wat je budget noemt
Ik heb vanochtend eens van de laatste paar jaar wat gegevens op een rijtje gezet. Wel leuk nu ik zo'n 3 jaar vanalles bijhoud. Al verlies je een jaar als je e.e.a. met voorgaande jaren wilt vergelijken.
In 2017 is mijn vermogen gestegen met 46% van m'n volledige inkomen (arbeid, belasting, verhuur). In 2018 4% en in 2019 vooralsnog 69%. Echt enorme fluctuaties, bijv. door aankoop motor (anders was die 4% in 2018 25% geweest). En ondanks dat ik in 2018 geen dag gewerkt heb, heb ik nooit zo'n hoog inkomen gehad (dank je wel advocaat en belastingdienst).
Hierin zit alles, dus ook rendement v/d beurs, maar ook zaken van de Belastingdienst die 0, 1 of 2 jaar achterlopen, dus het is niet een savings rate te noemen, maar wel een interessant getal. Zeker als ik het over vele jaren kan vergelijken ooit.
Ik ben ook skeptisch. De auto kost je al meer dan 200 / maand als je afschrijving, verzekering en brandstof meerekent. G/W/E, gemeentebelastingen, nog eens ruim 100 euro. Boodschappen: als je enorm je best doet hou je dat misschien onder de 200 / maand. Als je een beetje lekker wil eten zit je makkelijk op het dubbele. Dan heb je minder dan 5000 euro per jaar over. En daar doe je voor de rest alles van? Uit eten, vakanties, kleren kopen, onderhoud en inrichting van je huis, hobby's, goede doelen, de kapper, weekendje weg, kadootjes. En je schrijft dat je al je verzekeringen hebt afgebouwd, dus ik neem aan maximaal eigen risico? En tandartskosten?Aikon schreef op zondag 12 mei 2019 @ 12:43:
[...]
Als je €900 per maand uitgeeft maar als je uit eten gaat en €100 tekort komt, dan leef je óf niet van €900 óf je gaat nooit uit eten.
Niet om vervelend te doen, maar zo kan ik ook met elk budget rondkomen. Gewoon dingen niet meetellen die ik wel uitgeef. Dus is die €900 een gemiddelde inclusief alles (uit eten, vakanties, maar ook nog incidentelere zaken als aankoop (of afschrijving natuurlijk) auto)? Kan best hoor, maar er is wel een groot verschil in wat je budget noemt
Misschien kan het, maar dan doe je wel enorme concessies waar ik weinig plezier aan zou hebben. Doe mij dan liever die badkraan van 800 euro.
edit: en dan ben ik de ~200 / maand aan zorgverzekering nog vergeten, zoals hier beneden genoemd.
[ Voor 4% gewijzigd door writser op 12-05-2019 18:36 ]
Onvoorstelbaar!
Per maand aan redelijk vaste kosten:Zwelgje schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 07:11:
[...]
- 2x 100 zorgverzekering = 200 euro
- opstal, inboedel, aansprakelijkheid = 30 euro
- gemeente = 70 euro
- energie = 80 euro
- onderhoud huis van 250k = 100 (en dat is laag, daarmee kan je na 10 jaar keuken vervangen en na 20 jaar badkamer, extra kosten en afschrijvingen zitten er dan niet bij zoals dak, verduurzaam maken, riool, etc)
- eten en drinken - 200 euro
- waterschap en water - 40 euro
- kleding, persoonlijke verzorging - 20 euro (relatief laag)
- auto verzekering, wegenbelasting, benzine, onderhoud - 50 euro (vaak meer)
Als we dan alle tientjes werk nog mre nemen: mobiel, internet of tv, afschrijving tv, etc . Dan is 900 niet veel
Klopt, daarom vind ik 900 ook erg weinig voor met z'n tweeën + auto + 'alles doen wat we willen'ppatrick schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:02:
Wat voor auto heb je dat 50 euro is wel erg weinig aan kosten.
Al is 'doen wat we willen' natuurlijk relatief
In elk geval is dat geen rondreis door Canada ofzo, want dan is je budget voor de rest van het jaar slechts toereikend voor linzensoep.President schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:44:
[...]
Al is 'doen wat we willen' natuurlijk relatief
Onvoorstelbaar!
Haha dat klopt, maar het gaat om het idee. ZOals we willen is relatief. Ik krijg wel eens commentaar, mensen denken dat ik alles laat vanwege het geld. Het is niet dat ik niet op vakantie ga omdat ik het zonde vind (al is het wel zonde, kost een hoop geld om in de vakantie een paar dagen in een vakantiehuisje te zitten!) maar het is ook voornamelijk omdat ik die behoefte niet heb. Tevens geen behoefte om uit eten te gaan, geen behoefte om op een terras te zitten (loop liever de supermarkt in voor blikje + broodje), geen behoefte om iets te halen in een pretpark (ik neem van huis uit wel wat mee).writser schreef op zondag 12 mei 2019 @ 19:01:
[...]
In elk geval is dat geen rondreis door Canada ofzo, want dan is je budget voor de rest van het jaar slechts toereikend voor linzensoep.
Vandaar dat ik 'alles doen wat we willen' ook wel wil relatieveren. Iedereen heeft hier een ander idee bij en dat kan behoorlijk wat op maandbasis schelen aan uitgaven
Ik zeg ook niet dat het verstandig is om je geld risicovoller weg te zetten. Maar om te stellen dat het een must is gaat me ook wat ver.HereIsTom schreef op zondag 12 mei 2019 @ 10:38:
[...]
Men had het over FO zijn, dus zorgen dat de hypotheek is afgelost als je FO bent lijkt mij verstandiger dan dat geld ergens anders in stoppen met veel risico en je houdt meer over dan alleen de hypotheekrente, je krijgt ook nog korting als je weinig of geen hypotheek hebt op je inkomstenbelasting.
Daarnaast vraag ik me af over welke korting je het hebt? Ik ken deze namelijk niet, of je moet de Wet Hillen bedoelen. Die voorkomt feitelijk alleen dat je belasting betaalt over je eigen woning. Daarnaast wordt die momenteel afgebouwd.
Dit dus....President schreef op zondag 12 mei 2019 @ 10:14:
[...]
Veel hebben geen kinderen of rekenen naar FO toe zonder een grote kostenpost voor kinderen.
Een jaar studeren kost 'maar' bijvoorbeeld 2000 collegegeld. Genoeg ouders die alleen dat betalen en kinderen laten lenen voor andere uitgaven, niet bijdragen voor om kamers gaan, geen geld beschikbaar willen hebben voor aankoop huis, etc. Als je dergelijke uitgaven niet hebt dan gaat FO al direct een stuk sneller.
ik krijg het niet over mijn hart om mijn kinderen neit te ondersteunen voor hun studies, en ze weten al,dat ze een bijdrage krijgen als ze hun eerste huis of appartement kopen.
Ik heb dat ook gekregen, en dat is gewoon op,dat moment een heel grote duw in je rug.
Ik stoppen met werken, en dan tegen mijn kinderen zeggen dat ze maar een studielening moeten nemen.... dat krijg ik niet aan mezelf goedgepraat, en eerlijk in Belgie is dat ook totaal niet sociaal aanvaard. Je bent als ouders zowat verplicht je kinderen te ondersteunen zo lang hun studies vooruitgaan en tot ze hun eerste diploma hebben.
Niet studerende kinderen is een erg normaal scenario overigens: https://www.onderwijsinci...-behaald-opleidingsniveau Merk op dat 30,9% maar Bachelor of hoger is, dus niet zo reëel dat het perse HBO+ wordt.
Genoeg mensen hebben geen ondersteuning gehad tijdens de studie en ook geen studieschuld. Dus dat is gewoon mogelijk, ook met nieuwe systeem. Ik vind overigens nieuwe systeem met meer studieschuld prima, dat dwingt om een serieuze keuze te maken en de studie weer als een investering in jezelf en je toekomst te beschouwen, in plaats van een excuus studie doen om 7 jaar student te zijn. En als studenten dus kritischer zullen gaan kiezen, en meer gaan kijken naar kwaliteit/ratings van studies, zullen HBO's en universiteiten ook geprikkeld worden te verbeteren qua aanbod en kwaliteit.
Ik denk dat je je kinderen meer long term waarde geeft als je ze goed leert om gaan met geld, en uitlegt hoe belastingen werken, hoe je budgetteert en plant voor de toekomst, en hoe je aan je FO kan werken etc. Dat lijkt mij veel beter dan ze een gevoel van entitlement mee te geven door hun studie te betalen en zomaar geld te geven bij eerste huis. Zeker als je ze dat ook nog verteld van te voren dan gaan ze in plaats van sparen, denken "ach pa&ma lappen toch 50k bij het huis, kunnen we nog wel even nieuwe auto kopen...." Feitelijk verdampen je harde gespaarde centen dan ineens. Als je wat geeft zou ik het geheim houden, en ze allemaal tegelijkertijd op hun 25-30e gelijk wat geven als verrassing. Bijkomend voordeel: Als ze een enorm gat in de hand blijken te hebben, kun je het ook lekker stilzwijgend houden
Ik heb ook niet gezegd dat het een must is, maar wel dat het heel erg verstandig is.Dreadramon schreef op zondag 12 mei 2019 @ 19:55:
[...]
Ik zeg ook niet dat het verstandig is om je geld risicovoller weg te zetten. Maar om te stellen dat het een must is gaat me ook wat ver.
Daarnaast vraag ik me af over welke korting je het hebt? Ik ken deze namelijk niet, of je moet de Wet Hillen bedoelen. Die voorkomt feitelijk alleen dat je belasting betaalt over je eigen woning. Daarnaast wordt die momenteel afgebouwd.
De hypotheekrente aftrek wordt net als de Wet Hillen afgeschaft, dus als de rente stijgt kun je ook nog in de problemen komen.
Toch wel, ik heb het even dik gedruktHereIsTom schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 23:11:
[...]
Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Maar ook met HRA kun je in de problemen komen met een rentestijging. Al met al denk ik dat we het zeker met elkaar eens zijn. De hypotheek aflossen helpt ontzettend in het FO(-gevoel) en is zeker verstandig.
1. Als je kinderen wil kunnen ondersteunen ALS ze gaan studeren moet je er van uit gaan DAT ze gaan studeren. Je kan toch moeilijk zeggen: "we hadden je graag gesteund, maar we hebben geen geld voor je opzij gezet, we gingen er van uit dat je stukadoor werd.".Ko.Kane schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:17:
Ik vind het apart dat iedereen er van uit gaat dat zijn kinderen gaan studeren. Misschien wordt hij wel stukadoor: dat is dus 60 uur per week a 30+ plus per uur, deels zwart natuurlijk, vanaf zijn 18e wandjes strijken: als je die het goede voorbeeld geeft is hij sneller FO dan pa&ma...
2. Met twee hoogopgeleide ouders ligt dat percentage waarschijnlijk veel en veel hoger.Niet studerende kinderen is een erg normaal scenario overigens: https://www.onderwijsinci...-behaald-opleidingsniveau Merk op dat 30,9% maar Bachelor of hoger is, dus niet zo reëel dat het perse HBO+ wordt.
3. Verschil van mening wellicht, maar ik betaal later bijvoorbeeld veel liever een studentenkamer of een mooie studiereis dan dat mijn kind 'verstandig' thuis blijft wonen. Want daar komt het met het huidige leenstelsel op neer voor veel studenten. Je studententijd is prachtig en (helaas) zoveel eenvoudiger als je ouders iets bijdragen. En de 'bang for the buck' is fantastisch: ouders die je huur betalen tijdens je studententijd zijn een godsgeschenk en veel fijner dan een erfenis die op de bank staat te verpieteren als je 60 bent.Genoeg mensen hebben geen ondersteuning gehad tijdens de studie en ook geen studieschuld. Dus dat is gewoon mogelijk, ook met nieuwe systeem. Ik vind overigens nieuwe systeem met meer studieschuld prima, dat dwingt om een serieuze keuze te maken en de studie weer als een investering in jezelf en je toekomst te beschouwen, in plaats van een excuus studie doen om 7 jaar student te zijn.
4. Lijkt me geen kwestie van of/of. Allebei kan ook. Sowieso, je kan denken: ik ben zelf FO, ik leer mijn kinderen de regels, ik maak alles op en mijn kinderen zoeken het verder maar uit maar dat lijkt me vooral een theoretische mindset voor mensen die zelf geen kinderen hebben of willenIk denk dat je je kinderen meer long term waarde geeft als je ze goed leert om gaan met geld, en uitlegt hoe belastingen werken, hoe je budgetteert en plant voor de toekomst, en hoe je aan je FO kan werken etc. Dat lijkt mij veel beter dan ze een gevoel van entitlement mee te geven door hun studie te betalen en zomaar geld te geven bij eerste huis.
[ Voor 9% gewijzigd door writser op 12-05-2019 23:29 ]
Onvoorstelbaar!
ik verdien ook geen 900 euro per maand, ik geef 900 euro per maand uit aan vaste lasten en eten, de rest van het geld wat ik verdien investeer ik zodat dat geld oplevert. iemand had het er hier over dat ik ook afschrijving moet meenemen in de maandelijkse uitgaven.. nou nee. laten we het zo zeggen er staat genoeg geld op de bank om voor de rest van mijn leven te voorzien in vervoer (=auto) of een nieuwe keuken/badkamer eens in de zoveel tijd.stormbreaker schreef op zondag 12 mei 2019 @ 09:25:
[...]
900 euro netto per maand en dan alles nog kunnen doen? Ik geloof daar helemaal niets van. Met jouw levensstijl en met die vakanties, dan moet je minstens 3000 euro per maand netto verdienen.
met 900 euro per maand rondkomen en 0,0 op de bank.. nee natuurlijk niet. ik kan op dit moment interen op vermogen tot mijn 67ste (AOW)
ik reageerde op @Tommie12 zijn opmerking dat hij als hij 50 zou zijn met een miljoen op de bank niet rond zou kunnen komen van 2000 per maand. nu ben ik geen 50 en heb ik geen miljoen (ongeveer de helft) maar ik kan dus met 900 per maand prima rondkomen. dat is het punt wat ik wil maken.
[ Voor 14% gewijzigd door Zwelgje op 13-05-2019 07:12 ]
Nee dat kan je niet, zodra je auto (of iets anders) kapot gaat of vervangen moet worden of je moet eens langs de tandarts voor een kroon dan blijk je dus meer nodig te hebben.Zwelgje schreef op maandag 13 mei 2019 @ 06:26:
[...]
maar ik kan dus met 900 per maand prima rondkomen. dat is het punt wat ik wil maken.
Mijn vaste lasten zijn minder dan de helft van mijn totale uitgaven.....
Wil je op deze manier rekenen ga dan op zijn minst uit van het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar, ik durf wel zeker te stellen dat dat meer dan €900/maand is.
Ik heb ooit begrepen dat intelligentie net zoals lengte zeer sterk erfelijk wordt bepaald. Dus vanuit dat perspectief is het logisch dat iedereen er van uit gaat dat zijn kinderen gaan studeren.Ko.Kane schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:17:
Ik vind het apart dat iedereen er van uit gaat dat zijn kinderen gaan studeren.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Dat ben je dus niet, dat praat je jezelf aan. En als (pre)FO'er moet je toch wat anders doen dan wat "normaal" is. En daar dus ook schijt aan hebben.Tommie12 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:40:
[...]
... en eerlijk in Belgie is dat ook totaal niet sociaal aanvaard. Je bent als ouders zowat verplicht je kinderen te ondersteunen zo lang hun studies vooruitgaan en tot ze hun eerste diploma hebben.
FO of FMA is sowieso anders dan "normaal".
Ik (maar dat is mijn mening natuurlijk) vind het niet vanzelfsprekend dat ik mijn kinderen financieel ga ondersteunen bij de aankoop van een eerste huis. Daar mogen ze niet vanuit gaan. Waarschijnlijk zal het wel gebeuren, maar dat is wel echt afhankelijk van hoe ze het zelf op orde hebben... Als ze elke maand elke laatste euro opmaken aan weet ik veel... Dan ga ik natuurlijk niet een puist geld overmaken zodat ze net dat appartementje kunnen kopen. Dan snappen ze duidelijk nog niet de waarde van geld. En dat gaan ze dan ook niet leren met een financiele injectie.
Ik heb zelf ook een lening gehad op een auto, 2 weken alleen nog oud brood kunnen eten vanwege 0 euro omdat het alweer weggepist was in de kroeg (letterlijk en figuurlijk zelfs

Mijn ouders waren ook altijd heel zuinig, want geen super salarissen. Elke gulden (die hadden we toen nog) werd zorgvuldig uitgegeven (moet ook wel met 3 kids). Ik vond ze altijd maar een stelletje gierige pinnen. Pas later besef je je dat je wel altijd kon sporten op goede sportschoenen, dat er elke avond vers en gezond eten was, elk jaar op vakantie gingen met 5, altijd een feestje was op je verjaardag etc etc. Dat kwam puur doordat ze verstandig met het geld omgingen.
Dat drong pas tot me door toen ik in mijn eigen huurflat zat met geen rooie rotcent en nog veel te lang moest voordat er weer iets binnenkwam.
Op dat moment was mijn hele gevoel van mijn ouders + geld 180 graden gedraaid. En vanaf dat moment heb ik mijn autolening zo snel mogelijk weggepoetst, had nog geld over aan het eind van de maand (al was dat nog steeds tientjeswerk), had het roodstaan op mijn rekening opgezegd, etc. Ik had EINDELIJK, na een paar jaar, de boel op orde.
En toen kwamen mijn ouders bij me om te vertellen dat ze mijn studielening van nog ±2,500 euro wilde aflossen. Toen ze zagen dat ik de waarde van geld en werken door had.
Tuurlijk moeten ze van mij niet studeren, maar alle 4 zijn ze toch goed op weg (of hebben gedaan) om een universitair diploma te halen, en dat apprecieer ik. Als er een stukadoor was geworden, dan zou ik dat ook ondersteunen, misschien wel met goed advies een startsom om als zelfstandige te beginnen als ze daar klaar voor zijn.Ko.Kane schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:17:
Ik vind het apart dat iedereen er van uit gaat dat zijn kinderen gaan studeren. Misschien wordt hij wel stukadoor: dat is dus 60 uur per week a 30+ plus per uur, deels zwart natuurlijk, vanaf zijn 18e wandjes strijken: als je die het goede voorbeeld geeft is hij sneller FO dan pa&ma...
Niet studerende kinderen is een erg normaal scenario overigens: https://www.onderwijsinci...-behaald-opleidingsniveau Merk op dat 30,9% maar Bachelor of hoger is, dus niet zo reëel dat het perse HBO+ wordt.
Genoeg mensen hebben geen ondersteuning gehad tijdens de studie en ook geen studieschuld. Dus dat is gewoon mogelijk, ook met nieuwe systeem. Ik vind overigens nieuwe systeem met meer studieschuld prima, dat dwingt om een serieuze keuze te maken en de studie weer als een investering in jezelf en je toekomst te beschouwen, in plaats van een excuus studie doen om 7 jaar student te zijn. En als studenten dus kritischer zullen gaan kiezen, en meer gaan kijken naar kwaliteit/ratings van studies, zullen HBO's en universiteiten ook geprikkeld worden te verbeteren qua aanbod en kwaliteit.
Ik denk dat je je kinderen meer long term waarde geeft als je ze goed leert om gaan met geld, en uitlegt hoe belastingen werken, hoe je budgetteert en plant voor de toekomst, en hoe je aan je FO kan werken etc. Dat lijkt mij veel beter dan ze een gevoel van entitlement mee te geven door hun studie te betalen en zomaar geld te geven bij eerste huis. Zeker als je ze dat ook nog verteld van te voren dan gaan ze in plaats van sparen, denken "ach pa&ma lappen toch 50k bij het huis, kunnen we nog wel even nieuwe auto kopen...." Feitelijk verdampen je harde gespaarde centen dan ineens. Als je wat geeft zou ik het geheim houden, en ze allemaal tegelijkertijd op hun 25-30e gelijk wat geven als verrassing. Bijkomend voordeel: Als ze een enorm gat in de hand blijken te hebben, kun je het ook lekker stilzwijgend houden![]()
![]()
Je laatste op^merking is deels terecht, maar geloof me, ik geef geen bijdrage zonder dat ze er een financiële opleiding gratis bij gekregen hebben.
Ze weten ook wel dat die bijdrage niet bedoeld is om uit te geven aan een dikke auto, of een wereldreis.
Je vorige post is dus lariekoek want je postte letterlijk dat jullie konden leven van 900 euro / maand en alles konden doen wat jullie willen. Maar het blijkt dus dat die 900 euro slechts je vaste lasten zijn en dat je voor alle andere uitgaven een paar ton op de bank hebt staan. Alles leuk en aardig, maar dan leef je niet van 900 euro per maand.Zwelgje schreef op maandag 13 mei 2019 @ 06:26:
[...]
ik verdien ook geen 900 euro per maand, ik geef 900 euro per maand uit aan vaste lasten en eten, de rest van het geld wat ik verdien investeer ik zodat dat geld oplevert. iemand had het er hier over dat ik ook afschrijving moet meenemen in de maandelijkse uitgaven.. nou nee. laten we het zo zeggen er staat genoeg geld op de bank om voor de rest van mijn leven te voorzien in vervoer (=auto) of een nieuwe keuken/badkamer eens in de zoveel tijd.
met 900 euro per maand rondkomen en 0,0 op de bank.. nee natuurlijk niet. ik kan op dit moment interen op vermogen tot mijn 67ste (AOW)
Sterker nog, als je hypotheek afbetaald is, je hebt geen kinderen en doet je best om je vaste lasten zo laag mogelijk te houden en dan nog zijn ze 900 euro per maand dan lijkt me dat eerder aan de hoge kant. In elk geval lijkt het me geen prestatie waarmee je andere mensen hier om de oren hoeft te slaan in de trant van "kijk naar mij, zo kan het ook".
Sowieso is het een stuk makkelijk om financieel verantwoord te leven als je een leuk buffertje hebt. Jij hebt het over goedkope verzekeringen, maar een hoog eigen risico is helemaal geen optie als je rond moet komen van een minimuminkomen. Je hebt een prima autootje met waarschijnlijk weinig onderhoud en in geval van nood koop je een nieuwe auto van het geld op je spaarrekening. Zo blijven je vaste lasten laag maar dat is ook geen optie voor iedereen.
Je verbaast je er over dat anderen niet van een bepaald bedrag kunnen rondkomen, vervolgens kom je zelf met een kromme berekening waar van alles niet in is meegenomen terwijl je inteert op je spaarrekening. Wie is daar nou mee gediend in dit topic?
[ Voor 33% gewijzigd door writser op 13-05-2019 10:39 ]
Onvoorstelbaar!
Hoezo helaas?writser schreef op zondag 12 mei 2019 @ 23:21:
Je studententijd is prachtig en (helaas) zoveel eenvoudiger als je ouders iets bijdragen.
Je bent niet de enige die er zo over denkt, maar ik zie echt niet in dat een ('luxe') studententijd een sociale voorziening zou moeten zijn waar de maatschappij de lasten van moet dragen.
Helaas, omdat het me niet goed lijkt voor sociale mobiliteit als het voor kinderen van rijke ouders veel eenvoudiger is om te studeren. Ik wil ook geen bierfestijnen voor studenten subsidieren maar de andere kant van de medaille is een klassemaatschappij waarin niet elk kind gelijke kansen krijgt en waarin je opleidingsniveau (deels) afhangt van de draagkracht van je ouders.BertS schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:06:
[...]
Hoezo helaas?
Je bent niet de enige die er zo over denkt, maar ik zie echt niet in dat een ('luxe') studententijd een sociale voorziening zou moeten zijn waar de maatschappij de lasten van moet dragen.
Onvoorstelbaar!
Het is al meerdere malen bewezen dat landen die meer investeren in onderwijs (alle niveaus) het beter gaan doen op welzijn en welvaart.BertS schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:06:
[...]
Hoezo helaas?
Duitsland en Zweden vragen in elk geval geen superhoge inschrijvingsgelden. België vind ik nog behoorlijk OK.
En in België krijgen kinderen (hun ouders) kindergeld tot hun 25e als ze studeren.
We hebben hier bijna geen mensen die afstuderen met een studieschuld.
Ik ga indien er verder gestudeerd wordt zeker financieel ondersteunen; school, kot ,Erasmus,... Al wat je wil.
Maar hij zal niet moeten met mijn voeten rammelen, ik ga geen luizeleventje sponsoren. Dan zou ik liever hebben. Dat hij een tijdje gaat gaat werken ook als hij aan 18 jaar nog niet weet wat hij wil. Een jaartje werken als postbode, schoonmaker of in een magazijn is ook leerzaam.
Maar het is dus niet zo dat je kansen afhangen van de draagkracht van je ouders: het leenstelsel is er juist zodat iedereen kan studeren.writser schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:23:
[...]
Helaas, omdat het me niet goed lijkt voor sociale mobiliteit als het voor kinderen van rijke ouders veel eenvoudiger is om te studeren. Ik wil ook geen bierfestijnen voor studenten subsidieren maar de andere kant van de medaille is een klassemaatschappij waarin niet elk kind gelijke kansen krijgt en waarin je opleidingsniveau (deels) afhangt van de draagkracht van je ouders.
Laat ik het eens extreem stellen: Als je vanaf je 18e levensjaar, jezelf niet kan bedruipen met behulp van leenstelsel en/of door zelf te werken in bijbaantjes, dan heb je wellicht ook niet de juiste capaciteiten om een BSc+ opleiding af te ronden.

Volgens mij verklaard het gratis geld (vanuit overheid of ouders) ook de idiote financiële situaties waar sommigen van mijn ingenieur-peers inzitten: beroepstechnisch kunnen ze alles perfect uitrekenen, maar hun eigen financiële situatie ho maar. Ik verbaas me echt over wat ik soms wel niet hoor: Dan heb ik het over de realisatie dat bij de komst van de kinderen het niet mogelijk is dat 1vd2 of beide ouders minder gaan werken omdat de maandlasten te hoog zijn door huis en twee gefinancierde auto's.
Ik vind dat dus verontrustend en bizar, direct uit school en differentiaal vergelijkingen kunnen oplossen, maar ondanks dat je de inkomenssprong maakt van student naar direct modaal (plus), toch altijd rood staan, of schulden vergroten.
Het is daarom dus echt wel nuttig dat je naast je studietijd ook andere vaardigheden leert, dus leren budgetteren, leren dat rood staan duur is, leren dat niet altijd alles kan. En daarbuiten ook sociale vaardigheden als actief zijn in studie of sportverenigingen.
Ik ken voorbeelden van mensen die nul support kregen maar ook niks bijgeleend hebben, en alles zelf gefinancierd hebben en wel op kamers hebben gewoond. Overigens ken ik ook mensen die wel support hadden en ook maximaal geleend hebben! Maar in algemeenheid zie ik geen serieuze issues met een 30k studieschuld, dat is zo'n beetje wat de grootste leners die ik kende hebben vergaard aan schuld. Dat is toch relatief peanuts? Zeker in een FO topic zou je toch van mening moeten zijn dat je dat zo aflost, immers het was een investering om je inkomen te verhogen. Maar het mooie is dat het extreem lage rente heeft en je hoeft het niet eens snel af te lossen, dus je kan het geld eerst nog met hoger rendement aanwenden voor iets anders.
Ik zie het issue voor de generatie studenten die 30k studieschuld hebben en geen spaargeld hebben wel, die hebben nu problemen om een huis te kopen. Ik ben mijn ouders dankbaar voor de start die ze mij gegeven hebben, dankzij hen heb ik nu stappen kunnen zetten die anders niet mogelijk waren geweest.
Voor een aanzienlijke groep studenten werkt het lenen juist averechts qua financiële opvoeding. Beginnen met lenen, want er is geen andere optie, bijbaantje erbij voor een paar honderd Euro extra. Vervolgens toch tot de conclusie komen dat je geld te kort komt, dan dus maar meer lenen per maand. Er zijn genoeg studenten die er netto op achteruit gaan als ze gaan werken en niet meer thuis of in een studentenhuis wonen. Iedereen rijdt wel een leuke auto nu ze werken, dan toch maar eens gaan kijken voor een private lease, enz.
Kortom volgens mij heeft wel of niet verstandig met geld om kunnen gaan helemaal niets te maken met het al dan niet hebben van een (hoge) studieschuld.
Dat is ook niet een bewering die ik maak.Kortom volgens mij heeft wel of niet verstandig met geld om kunnen gaan helemaal niets te maken met het al dan niet hebben van een (hoge) studieschuld.
Dan lees je niet goed denk ik. Hij zegt alleen dat als je niet kan rondkomen met alleen eigen financiering en een lening van de overheid dat je dan geen geldverantwoording hebt. Niet dat als je ouders je sponsoren dat je dan automatisch niet met geld om kan gaan.Oilman schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:04:
Beetje cru gezegd, maar volgens jouw redenatie kan ik dus niet met geld om gaan? Ik heb namelijk tijdens mijn studietijd nooit huur hoeven te betalen, collegegeld werd ook ieder jaar voor mij afgerekend. Situatie van mijn vrouw was aardig vergelijkbaar en toch lukt het ons volgens mij best aardig om op een verantwoorde manier met geld om te gaan.
Precies dit! Ik zie dat ook veel in mijn omgeving. In mijn omgeving ook veel ingenieurs en PhD's maar op financieel vlak ontbreekt zelfs de basiskennis soms. Daaruit blijkt volgens mij dat veel mensen geen autodidact zijn en dus afhankelijk zijn van wat hen (door school, of ouders) is aangeleerd. Of er is gewoon absoluut geen interesse, of bewustzijn dat je zelf (veel) controle kunt hebben over je financiele situatie en toekomst.Ko.Kane schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:44:
[...]
Ik vind dat dus verontrustend en bizar, direct uit school en differentiaal vergelijkingen kunnen oplossen, maar ondanks dat je de inkomenssprong maakt van student naar direct modaal (plus), toch altijd rood staan, of schulden vergroten.
Juist daarom denk ik dat een schoolvak 'persoonlijke financiën' goed zou zijn voor middelbare scholen.
Is dat zo? Is dat ooit onderzocht?Oilman schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:04:
Voor een aanzienlijke groep studenten werkt het lenen juist averechts qua financiële opvoeding.
Om er als student netto op achteruit te gaan moet je wel heel veel verdienen (voor een student) dus dan gaat het niet meer over een bijbaantje.Beginnen met lenen, want er is geen andere optie, bijbaantje erbij voor een paar honderd Euro extra. Vervolgens toch tot de conclusie komen dat je geld te kort komt, dan dus maar meer lenen per maand. Er zijn genoeg studenten die er netto op achteruit gaan als ze gaan werken en niet meer thuis of in een studentenhuis wonen.
[ Voor 38% gewijzigd door de Peer op 13-05-2019 14:22 ]
Dit topic is gesloten.