Je bedoelt: elke dag 1% winst is hetzelfde als 1,01^365=3778% winst?CurlyMo schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:18:
[...]
Dat snap ik. Elke dag 1% winst is hetzelfde als jaarlijks 1,44% winst.
Dat, maar ik snap het principeHighland schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:31:
[...]
Je bedoelt: elke dag 1% winst is hetzelfde als 1,01^365=3778% winst?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Gevonden op een financiële blog:
https://debudgetman.nl/up...-investeringen-bij-mintos
Deze manier van beleggen zit voor een hele tijd in de koelkast denk ik.
https://debudgetman.nl/up...-investeringen-bij-mintos
Deze manier van beleggen zit voor een hele tijd in de koelkast denk ik.
Die blogger zat ook wel in de hoge rentes met langere looptijd. Zelf zit ik voor low-XXXX in korte 1-6 maanden, met een rente van rond de 9%. Ik heb verder vrijwel exact dezelfde selectie criteria als de schrijver van het stuk.Wozmro schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:35:
manier van beleggen zit voor een hele tijd in de koelkast denk ik.
Maar ik heb nu ook m'n auto invest uitgeschakeld. Ik ben benieuwd hoe snel (of hoe langzaam) de leningen worden terugbetaald. Wellicht zet ik het weer aan.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik zat ook voor een deel in Mintos maar mijn vrees was altijd al dat bij een volgende crisis veel LO's zouden omvallen. Heb dan ook mijn autoinvest heel kritisch ingesteld. Alleen creditscores van B en beter. Korte leningen (max 5 maanden), altijd buyback etc. Toen ik in februari donkere wolken zag ontstaan heb ik alles meteen stopgezet. De openstaande leningen beoordeelt en een deel met 1% korting op de market gezet. Heb nu 90% van mij geld eruit en lijkt erop dat de rest ook nog wel los komt. Rendement 14% over 1,5 jaar ben dus wel tevreden met de gekozen strategie.TucanoItaly schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:19:
[...]
Die blogger zat ook wel in de hoge rentes met langere looptijd. Zelf zit ik voor low-XXXX in korte 1-6 maanden, met een rente van rond de 9%. Ik heb verder vrijwel exact dezelfde selectie criteria als de schrijver van het stuk.
Maar ik heb nu ook m'n auto invest uitgeschakeld. Ik ben benieuwd hoe snel (of hoe langzaam) de leningen worden terugbetaald. Wellicht zet ik het weer aan.
[ Voor 4% gewijzigd door Mirved op 15-04-2020 22:07 ]
Verwijderd
Waarom dan specifiek een beursdag? Je kan toch elk uur handelen? Elke minuut zelfs, of nog sneller dan elke seconde als je echt wil.CurlyMo schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:59:
[...]
Het gaat me niet om de fictieve 10%, maar om de suggestie dat rendement-op-rendement een jaargegeven is, terwijl ik niet beter weet dat dat een beursdag gegeven is.
Rendement is gewoon het verschil tussen de waarde op 2 volledig vrij te kiezen momenten.
Compound interest is niet meer dan het wiskundige gegeven dat (1+x) * (1+y) groter is dan 1+x+y (voor x,y > 0 iig) Tijd is helemaal geen factor in dat principe.
Voor een partij die in lange termijnfondsen handelt snap ik trouwens heel goed dat ze dat op jaarbasis uitleggen. Past goed bij het product en de filosofie die ze verkopen.
@Verwijderd Ik was inderdaad niet duidelijk genoeg. Ik doelde op de fondsen. Niet op de flits handelaren
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Het is natuurlijk arbitrair met welke periode je rente-op-rente uitlegt. Maar we zijn nou eenmaal gewend om rentes en rendementen op jaarbasis te vergelijken. Niemand heeft het er bijvoorbeeld over dat hij maandelijks bv. 0,18% rente op zijn hypotheek betaalt, omdat je in het dagelijks leven vergelijkt op basis van jaarpercentages. Daarom is het ook een logische keuze om voor de vergelijkbaarheid van beleggingen te kijken naar jaar-op-jaar wijzigingen.
Wel mooi om te zien hoe time in the market belangrijk is in deze tijd.
Eind 2015 ingestapt via meesman. Recent in de min gedoken, inmiddels door het herstel "alweer" een lopend rendement van 8%.
Eigenlijk is het herstel veel te snel gegaan, nu slechts 1 of 2 maanden goedkoop kunnen instappen
Aan de andere kant ook wel een goed gevoel om alweer in de groene cijfers te staan. Ben wel benieuwd of de beurs niet nog een dreun te verduren krijgt als de lang termijn impact duidelijk(er) wordt
Eind 2015 ingestapt via meesman. Recent in de min gedoken, inmiddels door het herstel "alweer" een lopend rendement van 8%.
Eigenlijk is het herstel veel te snel gegaan, nu slechts 1 of 2 maanden goedkoop kunnen instappen
Aan de andere kant ook wel een goed gevoel om alweer in de groene cijfers te staan. Ben wel benieuwd of de beurs niet nog een dreun te verduren krijgt als de lang termijn impact duidelijk(er) wordt
@Verwijderd doelt ook totaal niet op flitshandelaren. Je raakt in de war doordat verschillende eenheden tijd worden aangehaald. Dat werd gedaan om je duidelijk te maken dat tijd er niet toe doet in de uitleg van compounding. Lees dit stukje van de post nog een goed.CurlyMo schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:39:
@Verwijderd Ik was inderdaad niet duidelijk genoeg. Ik doelde op de fondsen. Niet op de flits handelaren
Compound interest is niet meer dan het wiskundige gegeven dat (1+x) * (1+y) groter is dan 1+x+y (voor x,y > 0 iig) Tijd is helemaal geen factor in dat principe.
Ik ben ook benieuwd. Het kan ook hard omhoog gaan. Die hoge werkloosheidscijfers in de VS hoeven niet zoveel te zeggen aangezien een groot deel van de Amerikanen toch al arm is en daardoor weinig impact op de economie heeft. Het gaat er denk ik vooral om hoe hard de FED de printer aanzet.ybos schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:10:
Wel mooi om te zien hoe time in the market belangrijk is in deze tijd.
Het is nu ook wel een grappige situatie eigenlijk. Het is namelijk niet zo dat, wat bij veel crises het geval is, de vraag intrinsiek is afgenomen en de omzet daarom daalt, en de bedrijven zich daaraan moeten aanpassen. Het is eerder zo dat in veel sectoren de 'productie' (noodgedwongen) verlaagd is of gestopt is en daarom de omzet verlaagd is, maar dat die intrinsieke vraag er nog wel is. Mensen willen feitelijk nog steeds graag vliegen, naar een café, shoppen etc. alleen is dat nu onmogelijk. Het is een grote vraag hoe dit verder gaat als de maatregelen in de toekomst langzaam maar zeker met worden losgelaten.
Dat klopt slechts gedeeltelijk. Door een economische crisis hebben particulieren en ondernemingen minder te besteden, daardoor daalt de vraag. Zeker voor bijvoorbeeld vliegen. Travel & Expenses is het vaak het eerste waar bedrijven kosten besparen en particulieren gaan ook een keertje minder of helemaal niet.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:56:
Het is nu ook wel een grappige situatie eigenlijk. Het is namelijk niet zo dat, wat bij veel crises het geval is, de vraag intrinsiek is afgenomen en de omzet daarom daalt, en de bedrijven zich daaraan moeten aanpassen. Het is eerder zo dat in veel sectoren de 'productie' (noodgedwongen) verlaagd is of gestopt is en daarom de omzet verlaagd is, maar dat die intrinsieke vraag er nog wel is. Mensen willen feitelijk nog steeds graag vliegen, naar een café, shoppen etc. alleen is dat nu onmogelijk. Het is een grote vraag hoe dit verder gaat als de maatregelen in de toekomst langzaam maar zeker met worden losgelaten.
Dat is zeker zo. Maar de grote (tijdelijke) daling is in dit geval niet veroorzaakt door wegvallende interesse van de consument, maar door opgelegde "reisverboden". Heel veel sectoren die nu op 0 staan, zullen over een tijdje weer gedeeltelijk kunnen gaan draaien en dan vrij snel weer een bepaald (lager) niveau hebben. Dat is dus een heel ander soort herstel dan bij een gewone crisis, waarbij een hoop wegvallende vraag maar heel langzaam weer terug komt. Ik ben wel benieuwd in hoeverre dit tot een andere economische impact leidt.
Mijn idee van de economische impact:
Er zijn nu in korte tijd heel veel particuliere bestedingen door overheden gefinancierd (uitkeringen, betalingsuitsel, ...). Die exploderende overheidsschulden moeten terugbetaald gaan worden, dus zullen overheden hun belastingen gaan verhogen. Dat zal prijsopdrijvend effect gaan hebben. Dus inflatie in consumptieprijzen. Met de stimulanspakketten van 10 jaar terug werden vooral banken gefinancierd zodat ze weer geld konden gaan uitlenen, wat voor de lage rente en de inflatie in assets zorgde.
Verder gaan we de komende twee/drie jaar nog het ongemak van coronavirus merken, totdat we het virus echt met een vaccin of aanpak verslagen hebben. Dus dat is wat minder verdienvermogen voor de particuliere sector. Dus dat betekent wat minder uitbundige perspectieven voor de beurzen. Dat leidt niet tot verdampende beurskoersen, maar een meer gematigde ontwikkeling.
De crisis heeft ook de zwakheden van Amerika getoond (verdeelde samenleving, inkomensongelijkheid in combinatie met groot particulier risico), terwijl China (met alle mitsen en maren ivm haar mensenrechten) laat zien hoe ze haar samenleving wel onder controle heeft. Die machtsverschuiving is geen verrassing, maar komt nu wel sterker aan het licht. De EU lijkt een zootje, maar dat komt ook doordat we daar middenin zitten. Lange termijnontwikkeling is dat landen met alle maatregelen via ECB weer wat meer met elkaar verbonden zijn. Al met al denk ik dat we in onze regio voorlopig nog wel goed zitten en dat de wereldeconomie binnen 2/3 jaar best wel weer gaat draaien, al is het wel met wat meer nadruk op het oosten.
Blijft over de klimaatcrisis. De 'flatten the CO2-curve' is net zo noodzakelijk, maar wel wat abstracter dan volle IC's. Daar ben ik niet zo optimistisch over dat het ons gaat lukken die goed aan te pakken. En hoe houden we dan over 50 jaar droge voeten in NL?
PS: excuus voor mijn letterdiaree, ik was gewoon ff mijn gedachten aan het ordenen :-)
Er zijn nu in korte tijd heel veel particuliere bestedingen door overheden gefinancierd (uitkeringen, betalingsuitsel, ...). Die exploderende overheidsschulden moeten terugbetaald gaan worden, dus zullen overheden hun belastingen gaan verhogen. Dat zal prijsopdrijvend effect gaan hebben. Dus inflatie in consumptieprijzen. Met de stimulanspakketten van 10 jaar terug werden vooral banken gefinancierd zodat ze weer geld konden gaan uitlenen, wat voor de lage rente en de inflatie in assets zorgde.
Verder gaan we de komende twee/drie jaar nog het ongemak van coronavirus merken, totdat we het virus echt met een vaccin of aanpak verslagen hebben. Dus dat is wat minder verdienvermogen voor de particuliere sector. Dus dat betekent wat minder uitbundige perspectieven voor de beurzen. Dat leidt niet tot verdampende beurskoersen, maar een meer gematigde ontwikkeling.
De crisis heeft ook de zwakheden van Amerika getoond (verdeelde samenleving, inkomensongelijkheid in combinatie met groot particulier risico), terwijl China (met alle mitsen en maren ivm haar mensenrechten) laat zien hoe ze haar samenleving wel onder controle heeft. Die machtsverschuiving is geen verrassing, maar komt nu wel sterker aan het licht. De EU lijkt een zootje, maar dat komt ook doordat we daar middenin zitten. Lange termijnontwikkeling is dat landen met alle maatregelen via ECB weer wat meer met elkaar verbonden zijn. Al met al denk ik dat we in onze regio voorlopig nog wel goed zitten en dat de wereldeconomie binnen 2/3 jaar best wel weer gaat draaien, al is het wel met wat meer nadruk op het oosten.
Blijft over de klimaatcrisis. De 'flatten the CO2-curve' is net zo noodzakelijk, maar wel wat abstracter dan volle IC's. Daar ben ik niet zo optimistisch over dat het ons gaat lukken die goed aan te pakken. En hoe houden we dan over 50 jaar droge voeten in NL?
PS: excuus voor mijn letterdiaree, ik was gewoon ff mijn gedachten aan het ordenen :-)
Dat is zo bij elke crisis. Het feit dat de sub-prime huizenmarkt instorte in de USA heeft uiteindelijk tot lagere omzetten in heel de wereld geleid door een sneeuwbal effect. Dat kan hier ook bij gebeuren. Doordat verschillende sectoren nog langere tijd met weinig tot geen omzet moeten werken zullen er ontslagen vallen. Deze mensen gaan minder geld uitgeven. Daardoor krijgen andere bedrijven minder omzet enzRubbergrover1 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:21:
Dat is zeker zo. Maar de grote (tijdelijke) daling is in dit geval niet veroorzaakt door wegvallende interesse van de consument, maar door opgelegde "reisverboden". Heel veel sectoren die nu op 0 staan, zullen over een tijdje weer gedeeltelijk kunnen gaan draaien en dan vrij snel weer een bepaald (lager) niveau hebben. Dat is dus een heel ander soort herstel dan bij een gewone crisis, waarbij een hoop wegvallende vraag maar heel langzaam weer terug komt. Ik ben wel benieuwd in hoeverre dit tot een andere economische impact leidt.
Ik maak me weinig zorgen over de exploderende staatsschuld. Aangezien de rente op de staatsleningen nog steeds negatief is zou ik zeggen: leen lekker veel. Uiteraard moet dat "ooit" een keer worden terugbetaald, maar het hoeft niet a la minute met drastische bezuinigingen of belastingverhogingen terugbetaald te worden.Highland schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:38:
Wat het perspectief voor de beurs betreft, ik lees behoorlijk veel verhalen van mensen die nu een hoop geld overhouden omdat ze niet uit kunnen gaan, geen weekendjes weg kunnen een niet kunnen gaan shoppen. Dat gaat regelmatig over honderden euro's per maand. Ik kan mij goed voorstellen dat een behoorlijk deel daarvan toch op de beurs belandt. Of dat het aan andere zaken wordt besteed. Wat dat betreft is de een zijn dood de ander zijn brood. Er zullen waarschijnlijk een hoop bedrijven het niet overleven (winkels, horeca etc.) Maar andere bedrijven zullen wellicht sterker uit de crisis komen.
Ongeveer 16% van de Nederlandse bevolking belegt in aandelen , het mediaan mensen vermogen (inclusief eigen woning ) is 38k euro , zonder huis meegenomen 14k. Dat is amper 1 jaar reserve voor de gelukkigenRubbergrover1 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:22:
[...]
Ik maak me weinig zorgen over de exploderende staatsschuld. Aangezien de rente op de staatsleningen nog steeds negatief is zou ik zeggen: leen lekker veel. Uiteraard moet dat "ooit" een keer worden terugbetaald, maar het hoeft niet a la minute met drastische bezuinigingen of belastingverhogingen terugbetaald te worden.
Wat het perspectief voor de beurs betreft, ik lees behoorlijk veel verhalen van mensen die nu een hoop geld overhouden omdat ze niet uit kunnen gaan, geen weekendjes weg kunnen een niet kunnen gaan shoppen. Dat gaat regelmatig over honderden euro's per maand. Ik kan mij goed voorstellen dat een behoorlijk deel daarvan toch op de beurs belandt. Of dat het aan andere zaken wordt besteed. Wat dat betreft is de een zijn dood de ander zijn brood. Er zullen waarschijnlijk een hoop bedrijven het niet overleven (winkels, horeca etc.) Maar andere bedrijven zullen wellicht sterker uit de crisis komen.
Dat die paar 100 euro die sommigen (de meeste niet) overhouden op de beurs beland kan goed, en ook vloeit naar andere bestedingen kan prima .
Dit is echter bij lange na niet voldoende om de algehele schade te dempen. Vergis je niet wat de enorme terugval van ronddraaiende euro’s en inkomensdaling doet.
Het overgrote deel van de mensen heeft namelijk amper geld over in de normale situatie laat staan nu met een terugval in inkomen en wellicht langdurig lager inkomen
We zijn nu amper een week of 6 bezig en er is een ongekend pakket maatregelen ingezet en nog raken mensen al in de problemen. Nu al duurt het te lang in tijd , laat staan als het allemaal langer duurt.
Dan wordt de hersteltijd voor velen enorm lang financieel gezien, eer die weer vrolijk gaan besteden zit je zomaar eind 2022 (gokje hoor
Het is geen kwestie of de staat het kan dragen maar of de individuele consumenten het kunnen , en die kunnen amper wachten op hun hulp , of is deze bij voorbaat al te laag. Daar zit het probleem, niet bij de staatsschuld
Voor mensen met lange termijn doelen en cash voorraden is het wellicht iets beter , maar een crisis is feitelijk voor niemand echt goed.
Ik had afgelopen februari de overdracht van mijn oude woning waarbij zeg maar een flinke zak geld vrij kwam. Ik zou ook niet weten wat ik er anders mee moet doen. Woning aflossen levert nagenoeg niets op want 1.7% rente en heb nog 30 jaar te gaan. Dus kan beter inflatie zijn werk laten doen. Spaarpot voor noodgevallen heb ik al, en zit qua werk in een redelijk veilige plek ( er wordt zelfs nog extra personeel aangenomen ).Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:22:
[...]
Ik maak me weinig zorgen over de exploderende staatsschuld. Aangezien de rente op de staatsleningen nog steeds negatief is zou ik zeggen: leen lekker veel. Uiteraard moet dat "ooit" een keer worden terugbetaald, maar het hoeft niet a la minute met drastische bezuinigingen of belastingverhogingen terugbetaald te worden.
Ben wekelijks TSLA gaan inkopen, bij elke daling wat bij kopen. Momenteel al 70% in de plus
[ Voor 3% gewijzigd door PWSteal op 18-04-2020 19:33 ]
Ben je serieus of aan het trollen?Edwin__ schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:31:
[...]
Ik had afgelopen februari de overdracht van mijn oude woning waarbij zeg maar een flinke zak geld vrij kwam. Ik zou ook niet weten wat ik er anders mee moet doen. Woning aflossen levert nagenoeg niets op want 1.7% rente en heb nog 30 jaar te gaan. Dus kan beter inflatie zijn werk laten doen. Spaarpot voor noodgevallen heb ik al, en zit qua werk in een redelijk veilige plek ( er wordt zelfs nog extra personeel aangenomen ).
Ben wekelijks TSLA gaan inkopen, bij elke daling wat bij kopen. Momenteel al 70% in de plus
Nee, ik ben serieus.
Gaat erom dat het heel begrijpbaar is dat mensen nu gaan beleggen. Op de bank levert het niets op, aandelen staan laag. Dus al kan je het missen; waarom niet.
[ Voor 31% gewijzigd door PWSteal op 18-04-2020 19:40 ]
Wat aanmerkingen op je verhaal:Highland schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:38:
-ook met een vaccin beschikbaar kan het coronavirus een blijvertje zijn (mogelijk een iets afgezwakte vorm aangezien de echt aggressieve (lees: dodelijke) vorm zichzelf waarschijnlijk zal uitroeien).
Het gaat om een RNAvirus dus mutaties zijn meer voorkomend (RNA minder stabiel dan DNA) en daardoor kan het nu te ontwikkelen vaccin mogelijk niet werkzaam zijn voor elke vorm (griepvaccin werkt ook niet voor elke influenza vorm en betekent dus niet dat je geen griep krijgt)
-je zegt dat er een machtsverschuiving is richting China, door dit alles kan er juist ook een verschuiving weg van China plaatsvinden (meer in eigen productie ipv afhankelijkheid van China). Je kan het zelfs zover trekken dat er een afweer tegen China komt en hun (voor Westerse begrippen) vreemde tradities (voedselmarkten of alternatieve geneesmiddelen/methoden). Wat zal daar het effect van zijn?
Ik ben van mening dat beleggen zeker belangrijk is in je portefuille en je opbouw van kapitaal. Al je beleggingen in 1 aandeel stoppen echter lijkt me niet verstandig. Je loopt enorm risico en zal enorme fluctuaties zien op je belegging. Ik zou je willen aanraden om je te verdiepen in de aandelenmarkt en in ETF's in het algemeen.Edwin__ schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:39:
[...]
Nee, ik ben serieus.
Gaat erom dat het heel begrijpbaar is dat mensen nu gaan beleggen. Op de bank levert het niets op, aandelen staan laag. Dus al kan je het missen; waarom niet.
Ik koop al vrij lang maandelijks in bij Meesman. Dit doe ik simpelweg ernaast.R.van.M schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:31:
[...]
Ik ben van mening dat beleggen zeker belangrijk is in je portefuille en je opbouw van kapitaal. Al je beleggingen in 1 aandeel stoppen echter lijkt me niet verstandig. Je loopt enorm risico en zal enorme fluctuaties zien op je belegging. Ik zou je willen aanraden om je te verdiepen in de aandelenmarkt en in ETF's in het algemeen.
Maar bedankt voor uw reactie.
Tegen het argument 'ik heb het nu niet nodig dus het maakt me niet uit' kunnen we niet tegenop natuurlijk. Blijft wel dat het een bijzonder risicovolle investering is. Die kan goed uitpakken, maar ook heel slecht. Eigenlijk net zoals roulette.
[ Voor 7% gewijzigd door tuinïnen op 20-04-2020 13:27 ]
Het is geen roulette waarbij we weten dat de bank altijd wint. Maar het blijft een gokje.tuinïnen schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:24:
Eigenlijk net zoals roulette
Desalniettemin, een gokje met potentieel hoge upside. Ik ben van mening dat een bescheiden gokje best kan passen in de FIRE methode. Bijv. conservatieve beleggingen maar wel een mooi klein gokje er bij.
Tuurlijk, een gokje (ik klasseer het meer onder een high risk belegging) moet kunnen met een percentage van je vermogen, maar dan denk ik aan 10 tot maximum 20%.TucanoItaly schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:04:
[...]
Het is geen roulette waarbij we weten dat de bank altijd wint. Maar het blijft een gokje.
Desalniettemin, een gokje met potentieel hoge upside. Ik ben van mening dat een bescheiden gokje best kan passen in de FIRE methode. Bijv. conservatieve beleggingen maar wel een mooi klein gokje er bij.
Maar dan hoor je steeds mensen die "ALL-IN" gaan met een aandeel als Tesla.
Als je de cijfers van Tesla bekijkt, dan moeten ze de komende jaren ELK jaar hun omzet met 20-30% verhogen en dik winst beginnen maken om de waarde van vandaag een heel klein beetje te verantwoorden.
Tesla is vandaag wat beurswaarde betreft meer waard dan Mercedes en VW samengeteld.
Nu kan ik me inbeelden dat Tesla de komende jaren wat sneller gaat groeien van VW of Mercedes, maar dan moeten ze ook nog eens wat winst gaan maken op elke auto die ze verkopen.
Op gebied van electrische auto's zijn ze voor op de rest, maar die anderen zitten alvast niet stil.
En in ourconservatief Duitsland .... als de duitser een Duitse electroauto kan kopen dan zal hij dat wel doen.
Dus, ik beschouw Tesla als een behoorlijk gevaarlijke gok met beperkt potentieel naar boven.
Sony A7 iv en wat recycled glas
[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 20-04-2020 22:44 ]
@Tommie12 Volgens mij wordt er niet "all-in" gegaan.
Verder heeft Tesla juist een zeer ruime marge op zijn auto's, juist veel beter dan gemiddelde Duitse auto (op Porsche na). Alles herinvesteren en groeien is wat het is, en wat natuurlijk megaveel moderne bedrijven doen.
Maar goed, gaat allemaal off-topic.
Het lijkt me prima om dat met een klein deel van je vermogen te doen. Als je dat voor jezelf goed kan onderbouwen. Risico is zeker weten groter. Potentiele winst ook, geen verrassing.
Verder heeft Tesla juist een zeer ruime marge op zijn auto's, juist veel beter dan gemiddelde Duitse auto (op Porsche na). Alles herinvesteren en groeien is wat het is, en wat natuurlijk megaveel moderne bedrijven doen.
Maar goed, gaat allemaal off-topic.
Het lijkt me prima om dat met een klein deel van je vermogen te doen. Als je dat voor jezelf goed kan onderbouwen. Risico is zeker weten groter. Potentiele winst ook, geen verrassing.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
oeps verkeerde thread sorry
[ Voor 104% gewijzigd door eepeep op 20-04-2020 23:02 ]
Dat is toch een andere situatie dan je eerder deed voorkomen. Je leek te suggereren dat je alleen een spaarpot voor noodgevallen had en een vrij zekere baan, en dat je de verkoopwinst van je woning daarom volledig in één aandeel wou steken. Dat zou natuurlijk een redelijk onevenwichtige portefeuille opleveren.Edwin__ schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:53:
[...]
Ik koop al vrij lang maandelijks in bij Meesman. Dit doe ik simpelweg ernaast.
Maar bedankt voor uw reactie.
Terug naar de natiestaat en weg met de EU.jsuijker schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:22:
-je zegt dat er een machtsverschuiving is richting China, door dit alles kan er juist ook een verschuiving weg van China plaatsvinden (meer in eigen productie ipv afhankelijkheid van China). Je kan het zelfs zover trekken dat er een afweer tegen China komt en hun (voor Westerse begrippen) vreemde tradities (voedselmarkten of alternatieve geneesmiddelen/methoden). Wat zal daar het effect van zijn?
Er is veel mis met de EU (dat ontkent niemnad denk ik), maar als elk klein landje voor zichzelf moet gaan onderhandelen zullen de machtigste landen des te meer macht krijgen. Zie je eigenlijk ook wel op vlak van bedrijven en werknemers.
Eigenlijk wel grappig, bedenk ik me net. Op individueel vlak wil ik in elk geval onafhankelijker worden van een werkgever/baas/actief inkomen, maar daarmee verplaats ik eigenlijk mijn afhankelijkheid naar andere aspecten, zoals de macro-economische ontwikkelingen. Nu zitten die ook wel ingebed in afhankelijkheid van een wg, maar soit.
Achja, overdenken ben ik goed in. In elk geval slaap ik ironisch genoeg steeds geruster, zelfs in deze tijden. Deze coronacrisis heeft voor mij het belang van financiële flexibiliteit geleerd. Velen die alles uitgeven wat er binnenkomt (of ongemerkt zelfs meer) krijgen het nu al zwaar, merk ik om me heen. Dan is het toch niet zo enorm verstandig geweest om dat private lease-contract af te sluiten voor 5 jaar of je studieschuld van 50k te verzwijgen bij de aankoop van een huis op de top van beide inkomens.
Daar heb je zeker gelijk in.
Ik heb zelf zeker niet het karakter om mij lange tijd (jaren) op 1 ding te focussen.
Het begint mij gewoon relatief snel te vervelen en dan wil ik iets anders gaan proberen. Niets aan te doen.
Ik heb zelf zeker niet het karakter om mij lange tijd (jaren) op 1 ding te focussen.
Het begint mij gewoon relatief snel te vervelen en dan wil ik iets anders gaan proberen. Niets aan te doen.
aan de (semi)actieve beleggers de volgende vraag: hoe heb je de afgelopen maanden 'gepoogd' de impact van de daling op je aandelen te beperken? ben benieuwd naar zowel succesvolle, als minder succesvolle verhalen en een motivering van keuzes.
Klein onderdeel van m'n portefeuille is P2P lending op Mintos. Ik heb de afgelopen 4 weken de cijfers wat nauwkeuriger bijgehouden. En langzaam zie ik een stijgende trend in late betalingen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dat is met de EU toch niet anders? De zetels in het Europees Parlement worden verdeeld aan de hand van de bevolkingsgroottes van een land. Dat betekent dat een groot land als Duitsland meer zetels krijgt in vergelijking met een klein land zoals Nederland. Meer zetels is meer macht, dunkt me.finsdefis schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:51:
[...]
Er is veel mis met de EU (dat ontkent niemnad denk ik), maar als elk klein landje voor zichzelf moet gaan onderhandelen zullen de machtigste landen des te meer macht krijgen. Zie je eigenlijk ook wel op vlak van bedrijven en werknemers.
Zelfs hier heb ik mijn twijfels bij.Tommie12 schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:02:
[...]
Tuurlijk, een gokje (ik klasseer het meer onder een high risk belegging) moet kunnen met een percentage van je vermogen, maar dan denk ik aan 10 tot maximum 20%.
We schrijven hier veel over mogelijkheden om je TER met een half procentpunt te verlagen omdat het veel geld opleverd of op andere manieren om je kosten te verminderen. Het alloceren van een significant % van je vermogen voor gokjes zal waarschijnlijk veel meer kosten dan al het andere wat we hier besproken hebben
De afhankelijkheid van het financiele stelsel en (macro)economische ontwikkelingen was er altijd al, alleen had je dat niet zozeer op de radar omdat je vooral keek naar je afhankelijkheid van je inkomen. Echter als de beurs/economie/huizenmarkt instorte had dat direct of indirect ook een impact op je vermogen en inkomenfinsdefis schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:51:
[...]
Eigenlijk wel grappig, bedenk ik me net. Op individueel vlak wil ik in elk geval onafhankelijker worden van een werkgever/baas/actief inkomen, maar daarmee verplaats ik eigenlijk mijn afhankelijkheid naar andere aspecten, zoals de macro-economische ontwikkelingen. Nu zitten die ook wel ingebed in afhankelijkheid van een wg, maar soit.
Niet op mijn aandelen, wel mijn cryptopotje.densoN schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:47:
aan de (semi)actieve beleggers de volgende vraag: hoe heb je de afgelopen maanden 'gepoogd' de impact van de daling op je aandelen te beperken? ben benieuwd naar zowel succesvolle, als minder succesvolle verhalen en een motivering van keuzes.
Daar was de ingelegde waarde 3k, stond op -60% oid.
2K bijgelegd, met geluk op zo'n beetje laagste punt gekocht, sta nu op -10% (en recent zelfs even in de plus gestaan).
Maar, blijft gokken met de crypto. Naar mn zin zit er teveel in, maar met de recente heftige daling was het wel een mooie mogelijkheid om het verlies flink te dempen. Wie weet waar het heengaat

Voor een speelpotje is 5k eigenlijk teveel maar heb t inmiddels afgeschreven, we gaan t zien
Verwijderd
Verlies dempen door na een grote daling meer bij te kopen? Dat is wel een erg emotionele manier van handelenybos schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:20:
[...]
Niet op mijn aandelen, wel mijn cryptopotje.
Daar was de ingelegde waarde 3k, stond op -60% oid.
2K bijgelegd, met geluk op zo'n beetje laagste punt gekocht, sta nu op -10% (en recent zelfs even in de plus gestaan).
Maar, blijft gokken met de crypto. Naar mn zin zit er teveel in, maar met de recente heftige daling was het wel een mooie mogelijkheid om het verlies flink te dempen. Wie weet waar het heengaat
Voor een speelpotje is 5k eigenlijk teveel maar heb t inmiddels afgeschreven, we gaan t zien
Het verlies heb je immers al geleden. Het verleden telt niet meer, alleen de toekomst.
Als je iets koopt voor 100 omdat je meent dat het meer dan dat waard wordt en het daalt naar 80. Dan koop ik bij mits ik nog altijd denk dat het meer dan 100 waard gaat zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:33:
[...]
Verlies dempen door na een grote daling meer bij te kopen? Dat is wel een erg emotionele manier van handelen![]()
Het verlies heb je immers al geleden. Het verleden telt niet meer, alleen de toekomst.
Dat heeft niets met een emotionele actie te maken.Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:33:
[...]
Verlies dempen door na een grote daling meer bij te kopen? Dat is wel een erg emotionele manier van handelen![]()
Stel, ik heb gekocht op 100, dit daalt naar 40. Ik koop op dat moment bij en het geheel stijgt weer naar 65. Dan heb ik met mijn (emotionele?) aanschaf een flink deel van mijn (virtuele, dat had ik er misschien bij moeten zetten) verlies goedgemaakt.
Verwijderd
Uiteraard. Maar dat (kopen omdat je verwacht dat het meer waard wordt) staat helemaal los van de voorgaande daling. Dat verlies heb je al geleden. Omdan te zeggen dat je met de koop het verlies compenseert is een vorm van een mental accounting - een trucje om jezelf voor de gek te houden.Mirved schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:58:
[...]
Als je iets koopt voor 100 omdat je meent dat het meer dan dat waard wordt en het daalt naar 80. Dan koop ik bij mits ik nog altijd denk dat het meer dan 100 waard gaat zijn.
Net zoals iemand die zegt: mijn tv was nog prima, maar ik zag een aanbieding voor een mooie tv van €1000 en die in kon ik niet laten staan. Maar het is niet erg want ik hoorde net dat ik een bonus van €1000 kreeg dus dat compenseert elkaar mooi.
Deze persoon praat zijn overbodige uitgave goed door hem weg te strepen tegen ongerelateerde inkomsten. Ongerelateerd, omdat hij die bonus ook had gekregen zonder een tv te kopen. Dan had hij nu gewoon €1000 gehad ipv €0 en een tv.
Dus ja: prima om te kopen als je verwacht dat de koers stijgt.
Maar nee: daarmee compenseer je eerder verlies niet. Dat heb je immers geleden (gerealiseerd of ongerealiseerd, komt op hetzelfde neer), daar doen toekomstige winsten niets aan af.
Relevant leesvoer: Wikipedia: Mental accounting
Edit: ook @ybos
Ik ben het deels met je eensVerwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:14:
[...]
Uiteraard. Maar dat (kopen omdat je verwacht dat het meer waard wordt) staat helemaal los van de voorgaande daling. Dat verlies heb je al geleden. Omdan te zeggen dat je met de koop het verlies compenseert is een vorm van een mental accounting - een trucje om jezelf voor de gek te houden.
Net zoals iemand die zegt: mijn tv was nog prima, maar ik zag een aanbieding voor een mooie tv van €1000 en die in kon ik niet laten staan. Maar het is niet erg want ik hoorde net dat ik een bonus van €1000 kreeg dus dat compenseert elkaar mooi.
Deze persoon praat zijn overbodige uitgave goed door hem weg te strepen tegen ongerelateerde inkomsten. Ongerelateerd, omdat hij die bonus ook had gekregen zonder een tv te kopen. Dan had hij nu gewoon €1000 gehad ipv €0 en een tv.
Dus ja: prima om te kopen als je verwacht dat de koers stijgt.
Maar nee: daarmee compenseer je eerder verlies niet. Dat heb je immers geleden (gerealiseerd of ongerealiseerd, komt op hetzelfde neer), daar doen toekomstige winsten niets aan af.
Relevant leesvoer: Wikipedia: Mental accounting
Edit: ook @ybos
Want, mijn reeds geleden verlies wordt wel deels goedgemaakt met mijn aankoop en ik sta dus eerder weer op 0 dan dat ik niets had gedaan.
Wellicht komt de koers nooit meer op 100, dan blijf ik voor altijd verlies houden. Door mijn extra aanschaf heb ik mijn verlies goedgemaakt door op bijvoorbeeld een koers van 80 te verkopen.
Als de koers niet zo hard gedaald was had ik niet bijgekocht. Dus is naar mijn mening een wezenlijk verschil met een tv gratis noemen ivm een (onverwacht) inkomen.
Verwijderd
Ook al heb je voor jezelf beide transacties aan elkaar gekoppeld, het zijn en blijven twee losstaande acties. Door ze op een hoop te gooien doe je toch echt aan mental accounting.ybos schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:25:
[...]
Ik ben het deels met je eens
Want, mijn reeds geleden verlies wordt wel deels goedgemaakt met mijn aankoop en ik sta dus eerder weer op 0 dan dat ik niets had gedaan.
Wellicht komt de koers nooit meer op 100, dan blijf ik voor altijd verlies houden. Door mijn extra aanschaf heb ik mijn verlies goedgemaakt door op bijvoorbeeld een koers van 80 te verkopen.
Als de koers niet zo hard gedaald was had ik niet bijgekocht. Dus is naar mijn mening een wezenlijk verschil met een tv gratis noemen ivm een (onverwacht) inkomen.
Het maakt voor mij ook verder niet uit hoe je er mee omgaat, maar ik heb zelf veel geleerd (ook echt inzetbaar in de praktijk) van boeken over menselijk gedragseconomie en cognitieve biases, met name Thinking, Fast and Slow van Daniel Kahnemann (Nobelprijswinnaar). Ik kan iedereen echt aanraden dit boek (en/of andere in dit genre) te lezen ter ondersteuning van het uitvoeren van je FO plannen.
Is dan de maandelijkse aanschaf die ik bij meesman doe ook mental accountingVerwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:41:
[...]
Ook al heb je voor jezelf beide transacties aan elkaar gekoppeld, het zijn en blijven twee losstaande acties. Door ze op een hoop te gooien doe je toch echt aan mental accounting.
Het maakt voor mij ook verder niet uit hoe je er mee omgaat, maar ik heb zelf veel geleerd (ook echt inzetbaar in de praktijk) van boeken over menselijk gedragseconomie en cognitieve biases, met name Thinking, Fast and Slow van Daniel Kahnemann (Nobelprijswinnaar). Ik kan iedereen echt aanraden dit boek (en/of andere in dit genre) te lezen ter ondersteuning van het uitvoeren van je FO plannen.
Doordat ik het in mijn geval van crypto met 2 handelingen gedaan heb maakt het iets meer absoluut dan 12 maandelijkse aankopen per jaar over x aantal jaar bij meesman, maar mijn doel is hetzelfde.
Voor de liefhebber in de aanbieding bij amazon.nl
Rich Dad Poor Dad.
https://www.amazon.nl/Ric...ch+dad%2Caps%2C146&sr=8-1
Rich Dad Poor Dad.
https://www.amazon.nl/Ric...ch+dad%2Caps%2C146&sr=8-1
Verwijderd
ybos schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:50:
[...]
Is dan de maandelijkse aanschaf die ik bij meesman doe ook mental accountingWant dat doe ik met hetzelfde doel. door verschillende aankopen de diverse wisselingen van de koers dempen en proberen gebruik te maken van een geleidelijke stijging.
Doordat ik het in mijn geval van crypto met 2 handelingen gedaan heb maakt het iets meer absoluut dan 12 maandelijkse aankopen per jaar over x aantal jaar bij meesman, maar mijn doel is hetzelfde.
Achteraf individuele transacties aanwijzen en tegen elkaar wegstrepen is ook in dat geval een vorm van mental accounting
Ik zou niet zeggen dat die tweede aankoop helemaal los staat van de eerste aankoop. Je hebt bij de eerste aankoop de overweging gemaakt dat je een bepaald aandeel (in de toekomst) meer waard vond dan de koers op dat moment weerspiegelt. Omdat het in jouw ogen een goede deal leek, had je die eerste aankoop gedaan.Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:14:
[...]
Uiteraard. Maar dat (kopen omdat je verwacht dat het meer waard wordt) staat helemaal los van de voorgaande daling. Dat verlies heb je al geleden. Omdan te zeggen dat je met de koop het verlies compenseert is een vorm van een mental accounting - een trucje om jezelf voor de gek te houden.
Dat de koers nu gedaald is kan dan betekenen dat als je oordeel over de toekomst ongewijzigd is, het nieuwe aanbod een nog betere deal is. Als je het aandeel bij de hogere koers al koopwaardig vond, dan zou het eerder raar zijn als je bij de nog betere aanbieding niet zou bijkopen. (Uiteraard mits je portefeuilleverdeling niet uit balans raakt.)
Zijn er al mensen die met al dit thuiszitten begonnen zijn met het uittesten van projecten die ze voor na hun FO schap hadden ingepland ? Om te kijken of het echt wel zo leuk is als gedacht ? En zijn er mensen veranderd van gedachte op het gebied van stoppen met werk na het bereiken van FO?
Dit zijn wel interessante tijden om eens na te gaan of plannen gewijzigd worden naar aanleiding van inzichten verkregen in extreme situaties. Ik ben benieuwd naar verkregen inzichten.
Dit zijn wel interessante tijden om eens na te gaan of plannen gewijzigd worden naar aanleiding van inzichten verkregen in extreme situaties. Ik ben benieuwd naar verkregen inzichten.
Voor mij laat het zien dat ondanks het hele dag thuiszitten ik nog niet toe kom aan alle dingen die ik leuk vind. Oftewel ik kan mij prima vermaken zonder werk en het is heerlijk.
Verwijderd
+1Mirved schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:57:
Voor mij laat het zien dat ondanks het hele dag thuiszitten ik nog niet toe kom aan alle dingen die ik leuk vind. Oftewel ik kan mij prima vermaken zonder werk en het is heerlijk.
Heb meer zaken opgepakt die ik normaal in verband met tijdtekort zou laten liggen. "Dit doen is leuk, maar kost te veel tijd in mijn huidige schema".
Resultaat is dat ik nu naar mijn gevoel meer dingen oppak en minder tijd heb. Paradoxaal.
Het werk gaat hier gewoon door, alleen vanuit huis. Dus weinig extra (vrije) tijd helaas.CornermanNL schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:34:
Zijn er al mensen die met al dit thuiszitten begonnen zijn met het uittesten van projecten die ze voor na hun FO schap hadden ingepland ? Om te kijken of het echt wel zo leuk is als gedacht ? En zijn er mensen veranderd van gedachte op het gebied van stoppen met werk na het bereiken van FO?
Wel gemerkt dat ik het prima vind dat je nu nauwelijks de deur uit mag. Dus straks zal ik ook niet gillend gek worden van het thuiszitten
Ik ben trouwens ook wel benieuwd hoeveel mensen er na deze maanden toe besluiten om te stoppen met werken. Of juist langer door te gaan. Niet alleen FO, maar ook mensen die richting pensioenleeftijd gaan. Of mensen die toch dichter bij huis willen werken en op zoek willen naar iets anders. Of dat het bij sommige mensen een trigger kan zijn dat ze eigenlijk helemaal niet blij zijn dat ze in een appartement in de stad wonen, maar dat ze veel liever buiten de stad zouden willen wonen.
Ik vermaak me prima in deze setting, combinatie van werken op mijn voorwaarden en alles doen wat ik thuis leuk vind. Enige wat ik echt mis zijn etentjes met vrienden en het kunnen sporten in een gym.
Heb me wel voorgenomen om met mijn manager te spreken over (bijv). 2 vaste thuiswerkdagen per week.
Heb me wel voorgenomen om met mijn manager te spreken over (bijv). 2 vaste thuiswerkdagen per week.
Ik moet gewoon thuis werken, maar merk wel dat dit extra zwaar valt. Ik zou dus ook niet kunnen gaan voor structureel meerdere dagen thuis werken. Ik heb in huis te veel afleiding en te veel klusjes die ik zou willen doen waardoor het werk juist zeer veel motivatie kost. Aan de andere kant heb ik geen moeite met 1 dag per week thuis werken, dus dit is zeker wel een optie die ik overweeg om te gaan bespreken voor na deze toestanden.
Gezien de volatiliteit wil ik de automatische aankoop van NT meer verspreiden. Ipv 1x per maand naar misschien wel 1x per dag. Dat lijkt een beetje overdreven en dat kan ook niet eens bij ABN. Dus probeer ik om wekelijkse aankoop in te stellen, maar ook dat is lastig want je kunt alleen per maand kiezen en max. 3 orders per fonds tegelijk hebben lopen? Extra vervelend is dat je niet een weekdag uit kunt kiezen (bijv. elke 2e vrijdag - historisch gezien de beste aankoopdag?) maar alleen de maandelijkse datum (bijv. elke 17e). Misschien heb ik wel teveel tijd over. :-)
Hoe kijken jullie tegen frequenter aankopen aan? Of hebben jullie tips?
Ik vind 1 x per maand prima en het meest praktisch voor mij.Bulldock schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:29:
Gezien de volatiliteit wil ik de automatische aankoop van NT meer verspreiden. Ipv 1x per maand naar misschien wel 1x per dag. Dat lijkt een beetje overdreven en dat kan ook niet eens bij ABN. Dus probeer ik om wekelijkse aankoop in te stellen, maar ook dat is lastig want je kunt alleen per maand kiezen en max. 3 orders per fonds tegelijk hebben lopen? Extra vervelend is dat je niet een weekdag uit kunt kiezen (bijv. elke 2e vrijdag - historisch gezien de beste aankoopdag?) maar alleen de maandelijkse datum (bijv. elke 17e). Misschien heb ik wel teveel tijd over. :-)
Waarom zou je 1 x per dag doen? En waarom niet 1 x per uur?
Er is maar 1 aankoop moment per dag.de Peer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:03:
[...]
Ik vind 1 x per maand prima en het meest praktisch voor mij.
Waarom zou je 1 x per dag doen? En waarom niet 1 x per uur?
Laten we zeggen dat je 30 jaar lang elke maand een bedrag inlegt. Dus elke maand leg je 1/(30*12)=0.27% van je totaal inleg in. Wellicht dat de beurs met wat pech 10% hoger of lager komt te staan gedurende de maand. Maar als je elke dag inlegt pak je waarschijnlijk alsnog de helft mee van de tijd dat de beurs hoger stond. Dus je maximale risico beperking is ruwweg 5% * 0.27% = 0.013% van de inleg die je doet over een periode van 30 jaar. Maakt dat echt een impact???Bulldock schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:29:
Bij ons valt het precies in een verhuizing, niet dat het echt uitmaakt want ik moet gewoon (thuis)werken. Het hele ophokken is voor mij niet het probleem, wel jammer dat ik nog steeds geen tijd heb voor eigen projectjes, komt hopelijk over een paar maanden weer (maar ja, dat roep ik ook al jaren inmiddels). Heb er wel een week echt helemaal uitgelegen door ziekte partner en kinderen thuis en dat was absoluut supervreselijk, stoppen met werken lijkt me heerlijk, maar dan het liefst met de kinderen het huis uit en een partner die een beetje zelfstandig isCornermanNL schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:34:

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Ik ben benieuwd of mijn opdrachtgever straks weer terug gaat naar “Thuiswerken mag alleen na toestemming van je manager en niet structureel”. Het lijkt me dat ze nu wel gezien hebben dat het prima werkt. Ik zit er aan te denken om als het weer kan/mag/moet nog maar 1 vergaderdag per week naar de klant te gaan. De rest kan ik prima vanaf thuis.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Als je net begint met inleggen, dan gaat die maandinleg nog 30 jaar compounden. Als je geen weekorders kan instellen, kun je je inderdaad wel afvragen of je meerdere keren per maand wil aanklooien i.p.v. maandelijkse incasso instellen en met ETF's bij degiro moet je weer rekening houden met de kernselectie.Hielko schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:13:
[...]
Laten we zeggen dat je 30 jaar lang elke maand een bedrag inlegt. Dus elke maand leg je 1/(30*12)=0.27% van je totaal inleg in. Wellicht dat de beurs met wat pech 10% hoger of lager komt te staan gedurende de maand. Maar als je elke dag inlegt pak je waarschijnlijk alsnog de helft mee van de tijd dat de beurs hoger stond. Dus je maximale risico beperking is ruwweg 5% * 0.27% = 0.013% van de inleg die je doet over een periode van 30 jaar. Maakt dat echt een impact???
Ik knip sinds maart mijn ETF aankopen in 2-3 stukjes. Kost me nauwelijks extra moeite.
De laatste weken gemiddeld 2 dagen gewerkt voor de werkgever, 1 dag als seizoensarbeider(als mecanicien; machines aanpassen en zo) en voor de rest uitkering wegens werkloosheid door overmacht.
Voor mij persoonlijk zou dit nog heel lang zo mogen duren.
Financieel zou het geen enkel probleem zijn, ook zonder uitkering.
Voor mij persoonlijk zou dit nog heel lang zo mogen duren.
Financieel zou het geen enkel probleem zijn, ook zonder uitkering.
Het is drukker dan ooit en moet nu al mijn vergaderingen via video calls doen. 13 video calls in de afgelopen 36 uur + de opvang van onze (bijna) drie jarige aangezien mijn vrouw ook vrijwel fulltime werkt. Dus neeCornermanNL schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:34:

Maar thuis oppassen én thuis werken, dat kan toch helemaal niet? Zeker niet voor die leeftijdscategorie. Althans, dat is mijn ervaring. Het lukt misschien als ze 12 jaar of ouder zijn, maar jongere kinderen.... Is mij in ieder geval nooit gelukt in welke vorm dan ook.Torgo schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:56:
[...]
Het is drukker dan ooit en moet nu al mijn vergaderingen via video calls doen. 13 video calls in de afgelopen 36 uur + de opvang van onze (bijna) drie jarige aangezien mijn vrouw ook vrijwel fulltime werkt. Dus nee
Inderdaad, daarom hebben we shifts. Mijn vrouw iets meer dan ik. Gelukkig doet ze nog een middag dutje, waarbij we allebij tegelijk werken. Daardoor is de dag erg lang.QvTzKwCi schreef op woensdag 22 april 2020 @ 19:11:
[...]
Maar thuis oppassen én thuis werken, dat kan toch helemaal niet? Zeker niet voor die leeftijdscategorie. Althans, dat is mijn ervaring. Het lukt misschien als ze 12 jaar of ouder zijn, maar jongere kinderen.... Is mij in ieder geval nooit gelukt in welke vorm dan ook.
Gelukkig zijn er veel werkgevers die niet zo'n 9-tot-5 mentaliteit hebben en waarbij het niet erg is als je overdag regelmatig offline bent, en die 'gemiste' uren 's avonds maakt.
Heeft niet zoveel te maken met 9-5, ik werk zelf ook geen 9-5, maar twee drukke banen plus het wegvallen van 4 dagen opvang (en 1/2 dag schoonmaakhulp) is gewoon druk, dus dan ben je niet echt bezig met FO/hobby projectjes. Maar ik snap dat dat per persoon verschilt.Rubbergrover1 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 19:42:
Gelukkig zijn er veel werkgevers die niet zo'n 9-tot-5 mentaliteit hebben en waarbij het niet erg is als je overdag regelmatig offline bent, en die 'gemiste' uren 's avonds maakt.
Tja, hier ook puzzelen met een kind van 3 en 1 jaar. 3 dagen in de week en minstens 5 meetings per dag, gelukkig kunnen we de kinderen nu 1 dag in de week wegbrengen.. De tv staat helaas wat vaker aan en over 2 weken weer wat extra opvang. Vroeg beginnen, lang doorgaan en op andere dagen wat meer doen. Door allerlei nieuwe corona producten te introduceren is het super druk in productie en alle IT gerelateerde zaken op het werk, dus flink aanpoten.QvTzKwCi schreef op woensdag 22 april 2020 @ 19:11:
[...]
Maar thuis oppassen én thuis werken, dat kan toch helemaal niet? Zeker niet voor die leeftijdscategorie. Althans, dat is mijn ervaring. Het lukt misschien als ze 12 jaar of ouder zijn, maar jongere kinderen.... Is mij in ieder geval nooit gelukt in welke vorm dan ook.
Hangt van het kind af. Die kunnen in bepaalde fasen zitten dat ze ontzettend lief spelen. Vanaf een jaar of zes ging dat goed bij ons. Niet de hele dag. Maar een ochtend kan uitstekend.QvTzKwCi schreef op woensdag 22 april 2020 @ 19:11:
Maar thuis oppassen én thuis werken, dat kan toch helemaal niet? Zeker niet voor die leeftijdscategorie.
Ik heb me weleens vrijer gevoeld dan in deze tijd, maar het is ook wel een interessante periode. Vooral ook om veel meer met kinderen samen te lunchen etc. ook al is het alles thuis combineren ook behoorlijk druk. Dat alles is gecancelled is, geeft ruimte om klussen in huis op te pakken (net zoals anderen trouwens merk ik bij de bouwmarkt..). Meer zelf klussen en dingen daarover leren is iets wat ik de toekomst en bij FO ook meer wil doen. Dit geeft tegelijkertijd ook een goede mix tussen denk- en doewerk.CornermanNL schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:34:
Geen wijziging van plan dus, niet op kantoor, maar thuis en veel minder reizen bevalt goed
Hier precies zo, de dagen dat mijn vrouw thuis is, samen thee drinken met de kinderen en echt wat meer quality time. In het weekend het tuinhuis geverfd, Rockpanel boeiboorden rondom het huis allemaal schoon gemaakt, tuin is spik en span.JURIST schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:15:
[...]
Ik heb me weleens vrijer gevoeld dan in deze tijd, maar het is ook wel een interessante periode. Vooral ook om veel meer met kinderen samen te lunchen etc. ook al is het alles thuis combineren ook behoorlijk druk. Dat alles is gecancelled is, geeft ruimte om klussen in huis op te pakken (net zoals anderen trouwens merk ik bij de bouwmarkt..). Meer zelf klussen en dingen daarover leren is iets wat ik de toekomst en bij FO ook meer wil doen. Dit geeft tegelijkertijd ook een goede mix tussen denk- en doewerk.
Geen wijziging van plan dus, niet op kantoor, maar thuis en veel minder reizen bevalt goed
Ik word knetter gek met een baby en peuter in huis en tot half 10 uur thuis doorwerken omdat je er overdag niet aan toekomt, meer werk dan ooit omdat de hele industrie in de brand staat. De schoonmaakster komt ook niet. Nee, ik mag toch hopen dat mijn FO leven wat relaxer is.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ik zou veel meer willen wandelen, fietsen en van de natuur willen genieten na FO. Dat is nu zo goed als onmogelijk vanwege alle afsluitingen en alles waar je nog wel heen kunt is het zo druk dat je over de hoofden kan lopen omdat iedereen thuis zit.CornermanNL schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:34:

Verder voel ik me vreselijk opgesloten, in de gaten gehouden en beperkt dus dit geeft nu niet bepaald een goed beeld van FO naar mijn mening
Ook ga ik overigens nog gewoon naar mijn werk. We werken allemaal op ruime afstand van elkaar er werken diverse mensen thuis.
[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 23-04-2020 09:59 ]
Dan moet je wel stappen nemen van minimaal 1,5m.Metro2002 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:57:
[...]
en alles waar je nog wel heen kunt is het zo druk dat je over de hoofden kan lopen
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik denk dat ik het aardig tref in deze tijd. Ik kan gewoon doorbetaald op de kinderen passen en de tijd die over is werken. Het is daarbij niet nodig om buiten reguliere tijden te werken. Ik loop 2x per week hard in duingebied, waar ik enorm van geniet en wat ik ook veel zou doen als ik Fo zou zijn of met pensioen. Enige waar ik onwijs moeite mee heb is juist de hoeveelheid tijd in de buurt van kinderen, pff. Ik ben zeker niet gemaakt om 100% thuis te zijn met (kleine) kinderen. En tegelijkertijd wat willen werken. Dat laatste moet ik misschien loslaten, dat scheelt me stress.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Herkenbaar @Joris 407 zelfs zo erg dat ik me wel eens heb gerealiseerd dat het voor mij geen nut heeft om early te retiren terwijl de kinderen nog niet onafhankelijk van mij zijn!
Bestaat er ook zoiets als een KORE* beweging of een streven naar KO?
*) Kind Onafhankelijk Retire Eary
[ Voor 5% gewijzigd door oscar82 op 23-04-2020 20:27 ]
Verwijderd
Ik denk dat je meer geld kunt verdienen door een zorgbureau te beginnen. Verbaast me dat het zo gemakkelijk kan. Hoe denken jullie hierover, want de constructie is immers volkomen legaal.
https://nos.nl/nieuwsuur/...aars-luiden-noodklok.html
https://nos.nl/nieuwsuur/...simpel-is-zorgfraude.html
Er staat niet voor niets fraude in de linkjes, dus ik hoop dat de overheid er wat aan gaat doen.Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:36:
Ik denk dat je meer geld kunt verdienen door een zorgbureau te beginnen. Verbaast me dat het zo gemakkelijk kan. Hoe denken jullie hierover, want de constructie is immers volkomen legaal.
Wat dit met FO te maken heeft is mij echter onduidelijk .
[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 23-04-2020 23:44 ]
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Onder normale omstandigheden zijn die kinderen toch niet de hele dag thuis. Dan zou je tijdens de werkdag uren toch helemaal geen last van ze hebben. En buiten die uren was je normaal ook thuis met de kinderen dus blijft naar mijn mening precies hetzelfde.oscar82 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:10:
Herkenbaar @Joris 407 zelfs zo erg dat ik me wel eens heb gerealiseerd dat het voor mij geen nut heeft om early te retiren terwijl de kinderen nog niet onafhankelijk van mij zijn!
Mijn FO streef datum en het bereiken van de volwassen leeftijd van mijn (enige) kind lopen gelijk.oscar82 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:10:
Overigens, vind ik het nu ook niet zo leuk, maar dat is voornamelijk omdat we niet zoveel leuks kunnen doen en veel thuis zitten. Vlak voordat Corona een ding werd (In Europa) zaten we 3.5 weken in Thailand en dat was hartstikke leuk. Grote verschil: vakantie modus, geen werk(druk), lekker zwembad, strand, restaurantjes, eetmarkten maar ook vooral andere mensen. Ik merk dat ik het véél leuker vind om met een paar volwassenen en kinderen te zijn dan met zijn tweeën of drieën.
Dus ik denk als ik echt FO was nu zonder corona, dan zouden we: minimaal 1x per week zwemmen (deden we al tot Corona), veel uitjes (dierentuin, etc) en veel playdates met andere ouders, restaurantjes, etc.
Ik heb in deze tijd wel gemerkt dat FO voor mij op een krap budget een enkel probleem zou zijn, mits er op de langere termijn ruimte is voor afwisseling. De niet-sociale hobby's die ik heb zijn allemaal niet zo duur: (thuis-)fitness, gamen, (literatuur) lezen, een beetje in de tuin werken. Ook hierbij speelt het gebrek aan lifestyle inflation een rol, aangezien we allebei niet de duurste apparatuur hoeven te hebben.
De duurdere hobby's die we hebben en ervoor zorgen dat we 'maar' een spaarquote hebben van 40% zijn veelal sociaal van aard, dus dat valt nu vrijwel geheel weg. Dan hebben we ineens een spaarquote van ca 60%. Maar zo beperkt zou ik niet vrijwillig willen leven op de langere termijn.
Gelukkig geen rare fratsen hier qua werk op dit moment. Ik krijg zelfs nog reiskostenvergoeding. En thuiswerken verloopt wel prima, maar de keerzijde is wel dat ik merk dat ik zelfs als redelijk introvert iemand het sociale aspect van mijn werk (voortgezet onderwijs) mis. Er ontbreken gewoon veel prikkels. En dat slurpt soms wel energie, maar brengt je ook in contact met andere leefwerelden, geeft je ideeën en creativiteit, laat je direct van betekenis zijn voor anderen, etc.
We zijn wel al KO, trouwens. Geen kinderwens hier. Het grootste (luxe-)probleem is dat we een hoop meekrijgen van de vervulde kinderwensen van de buren
De duurdere hobby's die we hebben en ervoor zorgen dat we 'maar' een spaarquote hebben van 40% zijn veelal sociaal van aard, dus dat valt nu vrijwel geheel weg. Dan hebben we ineens een spaarquote van ca 60%. Maar zo beperkt zou ik niet vrijwillig willen leven op de langere termijn.
Gelukkig geen rare fratsen hier qua werk op dit moment. Ik krijg zelfs nog reiskostenvergoeding. En thuiswerken verloopt wel prima, maar de keerzijde is wel dat ik merk dat ik zelfs als redelijk introvert iemand het sociale aspect van mijn werk (voortgezet onderwijs) mis. Er ontbreken gewoon veel prikkels. En dat slurpt soms wel energie, maar brengt je ook in contact met andere leefwerelden, geeft je ideeën en creativiteit, laat je direct van betekenis zijn voor anderen, etc.
We zijn wel al KO, trouwens. Geen kinderwens hier. Het grootste (luxe-)probleem is dat we een hoop meekrijgen van de vervulde kinderwensen van de buren
[ Voor 8% gewijzigd door finsdefis op 24-04-2020 09:49 ]
Dit laat wel duidelijk zien hoe verschillend mensen en hun ervaringen kunnen zijn. Nu ik wat meer thuis ben met de kinderen denk ik* er juist meer over na of ik nu niet te hard/veel werk voor later i.p.v. nu meer vrij te zijn (met de kinderen).oscar82 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:10:
*33 jaar en kinderen 3jr/8mnd
Helemaal eens dat werken tijdens op kinderen passen onmogelijk en verschrikkelijk is. Echter heb ik het geluk dat mijn vrouw maar 3 dagen per week werkt en onze ouders aan beide kanten al wel weer gewoon een dag oppassen (in principe mogen wij ook gebruik maken van kinderopvang ivm vrouw werk in zorg maar onze dochter is permanent verkouden).
Verder probeer ik het zo veel mogelijk los te laten en gewoon op een ander moment wat te werken ('s avonds / weekend). Ik vind het dus heerlijk om thuis te werken als mijn vrouw op de kinderen past; met de lunch even lekker buiten in de zon en een balletje trappen en dan weer verder. Ik zou wel kunnen wennen aan die flexibiliteit en vrijheid.
Normaal ben ik eigenlijk iedere dag weg van 07:30-18:30, dan blijft er toch weinig over van de uren dat de kinderen wakker zijn.... Nu ga ik nog 1 of 2 dagen per week naar het werk en is er dan ook nog eens geen file, echt perfect.
Ik ben dus eigenlijk altijd van plan werk juist iets minder prioriteit te geven, eerlijk gezegd komt er in de praktijk meestal (nog) weinig van terecht. Wel vind ik de 3+ leeftijd veel leuker dan daaronder dus ik blijf van plan in de toekomst de kids juist meer prioriteit te geven (tijd maken mee te gaan naar sport etc).
Edit;
Gisteren had ik nog een probleem waar ik zwaar gefrustreerd over was. Dan neem ik dus even pauze en speel ik even met wat stoepkrijt buiten met mijn dochter en is alles ineens weer gerelativeerd, heerlijk!
[ Voor 11% gewijzigd door assje op 24-04-2020 11:29 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Verwijderd
Fraude als je de boel flest maar niet als je eerlijk zaken doet. Klaarblijkelijk is het runnen van een zorgbureau nogal lucratief, maakt de route naar FA immers een stuk korter.Outerspace schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:43:
[...]
Er staat niet voor niets fraude in de linkjes, dus ik hoop dat de overheid er wat aan gaat doen.
Wat dit met FO te maken heeft is mij echter onduidelijk .
In mijn optiek moet je FO ook niet zien als losstaand doel, maar als middel om lekker te kunnen leven. En er zijn meer 'doelen' in het leven. Een van de belangrijkste doelen vind ik om de kinderen een goede start te geven en ze die dingen mee te kunnen geven die jij belangrijk vindt. Zowel materieel als immaterieel. Zolang de kinderen van je afhankelijk zijn (dat houdt m.i. niet op met 18 jaar) zal ik daarom ook blijven werken, ook om 'het goede voorbeeld' te geven. Maar ook omdat ik tot dat moment toch niet helemaal zorgeloos zou zijn. Voor mijn gevoel zou ik kunnen stoppen op het moment dat de kinderen afgestudeerd zijn (als ze gaan studeren) of in elk geval ongeveer die leeftijd hebben. Daar is voorlopig mijn 'plan' op gebaseerd.oscar82 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:10:
Ik ben blij om te merken dat de FO-principes sterk overeind blijven in tijden van crisis.
Ik heb hier nog bij niemand gelezen dat ie sterk in de financiële problemen zit sedert Corona. Integendeel de meesten lijken het redelijk tot heel leuk te vinden.
(Het zou wel kunnen dat ik mensen over het hoofd zie die hier nu niet meer posten)
En misschien nog belangrijker: het idee van je 40 á 45 jaar te pletter werken om dan vanaf ongeveer je 65ste te gaan genieten wordt nu nog meer in vraag gesteld.
Het gaat om de weg niet om het einddoel.
Ik heb hier nog bij niemand gelezen dat ie sterk in de financiële problemen zit sedert Corona. Integendeel de meesten lijken het redelijk tot heel leuk te vinden.
(Het zou wel kunnen dat ik mensen over het hoofd zie die hier nu niet meer posten)
En misschien nog belangrijker: het idee van je 40 á 45 jaar te pletter werken om dan vanaf ongeveer je 65ste te gaan genieten wordt nu nog meer in vraag gesteld.
Het gaat om de weg niet om het einddoel.
Foutje
[ Voor 98% gewijzigd door Wozmro op 25-04-2020 08:32 ]
Feitelijk zeg je dan, heel lomp gezegd, dat je weg wil zijn voor werk terwijl de kinderen thuis zijn/wonen, en pas als ze weg zijn lekker thuis gaan zitten.oscar82 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:10:
Je bent niet de enige hoor, en ik vind het met jonge kids ook wel eens makkelijker om gewoon naar mijn werk te gaan op sommige dagen.
Maar het is ook krom. Zou je er niet meer voor je kinderen willen zijn?
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik denk dat de meeste mensen hier nog niet FO zijn, maar er naartoe op weg zijn. Dat zijn dus mensen met een (ver) bovengemiddeld vermogen die niet zo snel in de financiële problemen zullen komen.Wozmro schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:22:
Ik ben blij om te merken dat de FO-principes sterk overeind blijven in tijden van crisis.
Zelf heb ik de simpele gedachte dat als het tegenzit, dat ik dan wellicht een jaartje langer door zal blijven werken. Dat zou natuurlijk anders zijn als ik al gestopt was en mijn vermogen sterk gedaald zou zijn. (Kun je eigenlijk nog wel over FO spreken als je in feite nog sterk afhankelijk bent van bv. de beurs?)
Ik kan mij trouwens ook voorstellen dat sommige mensen die 'bijna' in de FO-fase zijn nu te maken krijgen met ontslagrondes etc. Ik ben benieuwd hoe je daarmee om zou moeten/kunnen/willen gaan. Want als je vrijwillig zou stoppen, dan zou je volledig van jezelf afhankelijk zijn, maar als je ontslagen wordt, dan zou dat ook een mooie aanleiding kunnen zijn om met hulp van de WW iets eerder te stoppen met werken. Iemand hier ervaring mee? Of (ook voor Corona) iemand zichzelf als 'vrijwilliger' aangeboden om eventueel met een leuk sociaal plan het werk te verlaten?
Ik kan je vertellen: een bedrag van 6 cijfers zien verdampen in enkele weken is verre van leuk.Wozmro schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:22:
(Het zou wel kunnen dat ik mensen over het hoofd zie die hier nu niet meer posten).
Maar ja, dat risico hoort erbij he.
Daar denk ik ook wel eens aan ja. Bij het bedrijf waar ik werk zijn er elke 5 a 10 jaar flinke ontslagrondes maar met zéér goed sociaal plan. Ik heb mensen weg zien gaan met meerdere tonnen. Die waren in 1 klap FO.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:42:
[...]
dan zou dat ook een mooie aanleiding kunnen zijn om met hulp van de WW iets eerder te stoppen met werken. Iemand hier ervaring mee? Of (ook voor Corona) iemand zichzelf als 'vrijwilliger' aangeboden om eventueel met een leuk sociaal plan het werk te verlaten?
Zelf hoop ik ook dat ik vlak voordat ik vrijwillig zou stoppen, ontslagen wordt om maximaal van het sociale plan te kunnen profiteren.
Ik werk in de farmaceutische industrie, en Corona heeft niet veel impact eigenlijk. Productie gaat gewoon door, en we hebben sowieso enkele maanden aan productvoorrraad. Ik zie vooral positieve ontwikkelingen. Thuiswerken wordt gangbaarder en bij ons is (eindelijk!) de digitale handtekening ingevoerd.
Laat ik dan ook maar een duit in het zakje doen.dicespark schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 07:49:
Even mijn dankbaarheid uiten naar de posters van de ervaringen hierboven. @assje , @finsdefis , @Torgo en de rest. Doet goed om te lezen hoe andere met deze situatie omgaan.
Ik werk nog steeds voor de overheid en mijn baan is nog steeds hartstikke leuk. De coronacrisis houdt de organisatie in zijn greep, maar ik heb de fortuinlijke omstandigheden dat ik mijn normale werkzaamheden verder door kan zetten omdat ze enorme kansen bieden tijdens de coronacrisis (als antwoord op mogelijke problemen die ontstaan door de crisis). Ik ben daarmee één van de weinige collega's die zijn doelen voor dit jaar totaal niet aangepast heeft en aan dezelfde producten blijft werken.
Sinds deze week wordt weer één dag per week op één van de kinderen gepast door oma. Het was thuis niet te doen om in haar aanwezigheid één heel urgent geworden deel van mijn werk in de vitale sector goed uit te voeren. Dit doe ik nu op de dinsdag.
Een aantal FO doelen gaan iets meer de ijskast in. Mijn eerste doel is het snelle aflossen van ons huis. We zaten op een tempo van 10% per jaar. Dit hoge tempo wordt grotendeels gerealiseerd door secundair uitkomen uit de entertainmentbranche. Deze branche heeft extreme klappen gehad en hierdoor is de vraag ontstaan of we een investering van ongeveer 10% van de waarde van ons huis, die zich dit jaar zou gaan verdubbelen in deze branche , ooit nog terug gaan zien.
Met de aflossing van ons huis 'normaal', vakantiegeld en de dertiende maand in combinatie met de hypotheekrenteaftrek gaan we nu in ieder geval 7% van de oorspronkelijke hypotheeksom af te lossen dit jaar. We leggen verder een grotere financiële buffer aan gezien mijn vrouw een jaarcontract heeft dat afloopt in september en het de vraag is hoe haar werkgever het gaat overleven door de crisis.
Ik vind het thuis zijn verder heel prettig. Ik ben tien weken geleden weer vader geworden en voor mijn vrouw is het een grote hulp dat ik thuis ben. Ik heb echter überhaupt al een extreem flexibele werkgever die het geen reet interesseert waar en wanneer ik mijn werk doe, omdat ik het goed doe en naar verwachting presteer.
Ik baal van het feit dat mijn doelen vertraging oplopen.
Wel heb ik mezelf laatst iets nieuws cadeau gedaan: een steigerhouten bank om in de tuin lekker te zitten. Dat bevalt prima
Ik zie de huidige situatie vooral als een voordeel om FO te worden. Uiteraard snap ik ook dat de huidige situatie voor veel mensen vervelend is, zowel op gezondheidsgebied alsmede op financieel gebied. Ik plaats dit bericht dan ook alleen uit mezelf gedacht.
Om FO te zijn moet er een verschil zijn tussen 'de gemiddelde Nederlander' en degene die FO wil zijn. Arm en rijk; een balans die er bij hoort (alhoewel 'rijk' niet hoeft te betekenen dat je miljoenen hebt).
De afgelopen 10 jaar is de economie flink gegroeid, met alle nadelen. Nadelen qua milieu, maar zeker ook op financieel gebied. De AEX is weer boven de 600 uitgekomen; zelfs particulieren werden de afgelopen maanden aangemoedigd hun spaargeld naar de beurs te brengen. Dat moest een keer gaan klappen, maar dat dit door een virus zou komen is wel erg onverwachts (ik had eerder iets van een terroristische aanslag, oorlog of iets dergelijks verwacht).
Zelf zitten mijn vrouw en ik goed in het onderwijs en in de zorg. Wat er ook gaat gebeuren met de economie (en ik geloof dat dit pas over een aantal maanden zichtbaar gaat worden), wij zijn gegarandeerd van inkomsten. Een luxe die genoeg mensen niet hebben; nu niet en in de toekomst niet. Ik denk namelijk ook wel dat er genoeg mensen zijn die door de huidige situatie hun uitgavepatroon gaan aanpassen.
In dat opzicht ben ik blij. Ik heb afgelopen jaar een korte tijd wat geld in aandelen gestopt en toen wel een rendement gepakt van een paar procenten (+ de beloning die de bank gaf). Maar tegelijkertijd durfde ik niet met beleggen te beginnen... Achteraf gezien goed, alhoewel ik ook wel vanuit hier erg begrijp dat het om de lange termijn gaat. En 'timing the market' dat werkt niet, daarvan ben ik ook overtuigd... Maar ik ga toch eerst zeker tot het eind van het jaar eerst eens kijken hoe het met 'the market' gaat! Ik vind het namelijk erg interessant om een verandering in de economie en de maatschappij te zien.
Dat dit invloed gaat hebben op pensioenen in de toekomst: absoluut! Maar goed, daarom ben ik juist zo blij dat we al een aantal jaar financieel bewust zijn! Financieel onafhankelijk zal voor mij dus vooral financieel zorgeloos zijn, al zou ik mij nog steeds niet onafhankelijk of zorgeloos voelen als ik morgen 10 miljoen euro zou winnen met een loterij
Om FO te zijn moet er een verschil zijn tussen 'de gemiddelde Nederlander' en degene die FO wil zijn. Arm en rijk; een balans die er bij hoort (alhoewel 'rijk' niet hoeft te betekenen dat je miljoenen hebt).
De afgelopen 10 jaar is de economie flink gegroeid, met alle nadelen. Nadelen qua milieu, maar zeker ook op financieel gebied. De AEX is weer boven de 600 uitgekomen; zelfs particulieren werden de afgelopen maanden aangemoedigd hun spaargeld naar de beurs te brengen. Dat moest een keer gaan klappen, maar dat dit door een virus zou komen is wel erg onverwachts (ik had eerder iets van een terroristische aanslag, oorlog of iets dergelijks verwacht).
Zelf zitten mijn vrouw en ik goed in het onderwijs en in de zorg. Wat er ook gaat gebeuren met de economie (en ik geloof dat dit pas over een aantal maanden zichtbaar gaat worden), wij zijn gegarandeerd van inkomsten. Een luxe die genoeg mensen niet hebben; nu niet en in de toekomst niet. Ik denk namelijk ook wel dat er genoeg mensen zijn die door de huidige situatie hun uitgavepatroon gaan aanpassen.
In dat opzicht ben ik blij. Ik heb afgelopen jaar een korte tijd wat geld in aandelen gestopt en toen wel een rendement gepakt van een paar procenten (+ de beloning die de bank gaf). Maar tegelijkertijd durfde ik niet met beleggen te beginnen... Achteraf gezien goed, alhoewel ik ook wel vanuit hier erg begrijp dat het om de lange termijn gaat. En 'timing the market' dat werkt niet, daarvan ben ik ook overtuigd... Maar ik ga toch eerst zeker tot het eind van het jaar eerst eens kijken hoe het met 'the market' gaat! Ik vind het namelijk erg interessant om een verandering in de economie en de maatschappij te zien.
Dat dit invloed gaat hebben op pensioenen in de toekomst: absoluut! Maar goed, daarom ben ik juist zo blij dat we al een aantal jaar financieel bewust zijn! Financieel onafhankelijk zal voor mij dus vooral financieel zorgeloos zijn, al zou ik mij nog steeds niet onafhankelijk of zorgeloos voelen als ik morgen 10 miljoen euro zou winnen met een loterij
Valt allemaal in de categorie rampen. Ik had deze juist wel aan zien komen, zeker omdat we er de afgelopen 20 jaar al een paar keer kleinere virusuitbraken waren. Hier kon je op wachten.President schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:03:
Ik werk zelf in de vaccin-industrie dus heb er misschien wat meer zicht op.
Dit vind ik moeilijk te volgen. Je wilt de markt niet timen, maar wel toekijken en dan een nieuwe beslissing nemen. Dat is toch market timen? Het is van alle tijden om te denken 'nu is alles anders'. Je kunt dus ook gewoon terugkijken naar 'the market' van de afgelopen 300 jaar en daar van leren. Dan heb je veel meer data en kun je beter analyseren dan in het hier en nu.En 'timing the market' dat werkt niet, daarvan ben ik ook overtuigd... Maar ik ga toch eerst zeker tot het eind van het jaar eerst eens kijken hoe het met 'the market' gaat! Ik vind het namelijk erg interessant om een verandering in de economie en de maatschappij te zien.
Zelf denk ik niet dat er een noemenswaardige verandering in economie en maatschappij gaat plaats vinden. Er verschuift het een en ander. Meer thuiswerken etc. maar het economische systeem zal niet compleet veranderen.
Waarom denk je dat? Er komt/is zeker een dip, maar lange termijn impact?Dat dit invloed gaat hebben op pensioenen in de toekomst: absoluut!
Vervelende is dat je wel kunt voorspellen dat het ooit gaat gebeuren, maar niet wanneer. Je kunt er je beleggingen er dus moeilijk op aanpassen (als je dat, zou willen). Je hebt die niet zo heel veel aan die kennis.
Niet specifiek aan jou gericht, maar in het algemeen:Rubbergrover1 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:54:
Vervelende is dat je wel kunt voorspellen dat het ooit gaat gebeuren, maar niet wanneer. Je kunt er je beleggingen er dus moeilijk op aanpassen (als je dat, zou willen). Je hebt die niet zo heel veel aan die kennis.
Maar je kunt er wel je portfolio op aan passen: De keuze tussen vastgoed voor verhuur en speculatie. De opbouw van je beleggingen. Die moeten gewoon passen bij je persoon en situatie: wat je beste bevalt en welk risico je kan mee leven.
De huidige situatie zou je of niet van je stuk moeten brengen tov je portfolio, of je zou zelfs kansen moeten zien (door bv herbalanceren).
Als je nu zenuwachtig bent of slecht slaapt, dan is of de portfolio minder robuust als je dacht of ben je ze zelf minder robuust als je dacht.
In ieder geval goede les dat je misschien iets moet veranderen. Betere portfolio of Stoic worden.
Dat is zeker waar. Je weet van tevoren dat de beurzen (en in zekere zin ook de huizenmarkt) om de zoveel jaar een flinke dip hebben. Een dure ramingen zijn vaak niet goed te voorspellen. Daar 'moet' je tegen kunnen, anders moet je je geld er niet in stoppen.
@Rubbergrover1 Hoe vaak heeft de huizenmarkt een dip gehad de afgelopen 30 jaar? Volgens mij is dat echt geen wetmatigheid hoor, 2008-2013 is een uitzondering geweest.
Dit topic is gesloten.