Volgens mij zijn hier twee dingen aan de hand. Ten eerste, mensen hebben een kort geheugen en zijn de vorige recessie vergeten, of hebben die niet meegemaakt. En ten tweede, de niet-bestaande rente zorgt voor het najagen van rendement.
Er is een soort vicieuze cirkel aan de gang in de wereld:
- Het gaat economisch gezien zo-zo
- Centrale banken dwingen de rente naar nul
- We zitten in een everything-bubble en die klapt door een onverwachte gebeurtenis
- Centrale banken pompen krankzinnige bedragen in de economie, en houden die op de balans
- Omdat de rente nul blijft, klotst het geld tegen de plinten, en jagen we rendement na, o.a. via leverage
- Bedrijven dreigen te klappen omdat ze geen vermogen hebben, onder druk van aandeelhouders die rendement willen zien
- De gewone man snapt er niks van, die zegt a) waarom krijg ik geen rente b) waar is mijn pensioen c) waarom zijn de huizen zo duur d) waarom moeten we die shitbedrijven uitkopen
- Omdat het evenwicht zo precair is, gaat het economisch gezien zo-zo
- Start weer bovenaan dit rijtje
Maar dit is de wereld waar we in leven. Ik weet 1 ding zeker: ik wil per sé goud in m'n portefeuille want ik weet niet waar dit eindigt.
Zenix schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:20:
Voor mij is zo'n PP helemaal niet interessant met de komende VRH regels in 2022. Met die regels is het simpelweg interessanter om aandelen te hebben en spaargeld. Want obligaties en goud zijn qua rendement niet interessant genoeg om daar de beoogde belasting over te betalen.
Jij ziet die onderdelen van de portefeuille los van elkaar, en dan denk je: dit kost me rendement. Ten eerste is dat niet helemaal zo, want goud heeft het zeer goed gedaan de afgelopen tijd.
Dus je negeert dat de portefeuille, op zichzelf staand, heel stabiel een bepaald rendement oplevert. Dat komt omdat de aandelen de motor zijn, en de de rest zijn de parachutes/kussens/hedges die ervoor zorgen dat je portefeuille als geheel niet omlaag dondert.
Wat heb je daar aan? Dat je op het dieptepunt je portefeuille kunt herbalanceren, d.w.z. extra aandelen kopen van het goud dat je teveel hebt
Als je alleen aandelen hebt, kun je niet extra aandelen van die aandelen kopen. Als je een mooi kussentje hebt van zaken die weinig met aandelen te maken hebben, dan kun je herbalanceren.
Tot zover de theorie. Als je daarentegen een stiekeme hedonist bent en aan het sparen bent voor een motor, dan herbalanceer je niet en gaat bovenstaande verhaal niet op
[
Voor 35% gewijzigd door
TucanoItaly op 27-03-2020 07:36
]