Wat ik wil aangeven is dat ik het lastig vind om mee om te gaan. Niet gek natuurlijk, niemand heeft dit ooit meegemaakt. Misschien moet ik mijn gut feeling opmerking wel weer loslaten, dank voor jullie reacties daarop. Het punt is dat je op een bepaald moment in je eigen gedachten verstrikt raakt, ik althans. En zoals @AceAceAce terecht opmerkt, ook je partner is daar een factor in. Die van mij snapt wel dat dit eigenlijk koopmomenten aan het worden zijn, maar heeft tegelijkertijd (net zoals ik) moeite met het inschatten wat de consequenties zijn. Als de halve wereld maanden in lockdown zit en werkeloosheid 25% wordt + bedrijven niks meer kunnen, dan is een AEX van 200 misschien ook nog wel reëel. De meeste hoop heb ik op een vaccin en behandeling, maar mijn meest optimistische schatting is Zomer 2021. Tegen die tijd kan er al heel veel kapot zijn...de Peer schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:23:
[...]
Dat je meer epidemiologiekennis hebt is 1, maar het bepalen van de impact op economie is (neem ik aan) niet je expertise. Dus bovenstaande komt toch weer neer op speculatie. Ik zou jouw gut-feeling dus niet vertrouwen
Je gebruikt nu die 40% daling als argumentatie om je geld van een grootbank weg te halen. Vind je dat nu echt verstandig? Zou iedereen dat moeten doen?
Dit klinkt alsof je in paniek bent. Je haalt nogal wilde scenario's aan.coelho schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:45:
[...]
Wat ik wil aangeven is dat ik het lastig vind om mee om te gaan. Niet gek natuurlijk, niemand heeft dit ooit meegemaakt. Misschien moet ik mijn gut feeling opmerking wel weer loslaten, dank voor jullie reacties daarop. Het punt is dat je op een bepaald moment in je eigen gedachten verstrikt raakt, ik althans. En zoals @AceAceAce terecht opmerkt, ook je partner is daar een factor in. Die van mij snapt wel dat dit eigenlijk koopmomenten aan het worden zijn, maar heeft tegelijkertijd (net zoals ik) moeite met het inschatten wat de consequenties zijn. Als de halve wereld maanden in lockdown zit en werkeloosheid 25% wordt + bedrijven niks meer kunnen, dan is een AEX van 200 misschien ook nog wel reëel. De meeste hoop heb ik op een vaccin en behandeling, maar mijn meest optimistische schatting is Zomer 2021. Tegen die tijd kan er al heel veel kapot zijn...
Ik ben nogal nuchter van karakter en kijk liever naar de geschiedenis. Er zijn heel vaak crises geweest en buy and hold was vaak (bijna altijd?) een erg goede strategie om daar doorheen te komen. Ook goed om te realiseren dat er bij elke crisis gezegd wordt "dit is nog nooit gebeurd, en gaat alles veranderen".
Maargoed, zekerheid heb je nooit. Dat is waar.
Dit is het FO topic, waar velen een flinke berg geld hebben, al dan niet 'vast' in aandelen. Volgens mij maakt ons dat extra weerbaar voor het geval dat nodig is. Ik slaap er echt niet minder om.
Paniek wil ik niet zeggen, maar ik maak me wel grote zorgen. Niet zo zeer over FO en geld, dat is ondergeschikt. Ik zie wel mijn vrouw elke dag naar het ziekenhuis gaan om te werken en weet welke maatregelen daar nu genomen worden. Samen met alle info die ik inmiddels gelezen heb (zo veel mogelijk wetenschappelijk, niet dat geroep op twitter), maakt dat ik het als een serieus doemscenario op ons af zie komen. We zijn hier de komende maanden nog niet klaar mee.de Peer schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:51:
[...]
Dit klinkt alsof je in paniek bent. Je haalt nogal wilde scenario's aan.
Ik ben nogal nuchter van karakter en kijk liever naar de geschiedenis. Er zijn heel vaak crises geweest en buy and hold was vaak (bijna altijd?) een erg goede strategie om daar doorheen te komen. Ook goed om te realiseren dat er bij elke crisis gezegd wordt "dit is nog nooit gebeurd, en gaat alles veranderen".
Maargoed, zekerheid heb je nooit. Dat is waar.
Dit is het FO topic, waar velen een flinke berg geld hebben, al dan niet 'vast' in aandelen. Volgens mij maakt ons dat extra weerbaar voor het geval dat nodig is. Ik slaap er echt niet minder om.
En dan terug naar FO, daar is dit topic tenslotte voor. De reden dat ik dit alles postte en met jullie deelde is dat ik een modus probeer te vinden tussen wat er in de buitenwereld gebeurt en hoe ik er mee om ga. En zoals je kunt lezen, ben ik er nog niet uit. Het gevoel gaat van hoop naar vrees en ik weet werkelijk waar niet hoe ik daar op moet reageren. En dus heb ik niks gedaan en staan al mijn investeringen donkerrood. Hopelijk blijf ik in de gelegenheid om maandelijks in te leggen, een van de weinige dingen die ik wel vast heb staan is dat ik me bij mijn maandelijkse inleg niet laat leiden door sentiment. Hooguit dat ik iets meer inleg in mindere tijden, als de portemonnee dat toelaat.
Ik maak mij zelf ook wel zorgen omdat de gevolgen niet slechts van alleen economische aard zijn. In 2008/2009 had ik het gevoel dat iedereen het met een goede buffer makkelijk uit kon zitten. Het was een spannende tijd maar zodra je de tv/computer uitzette was het business as usual. Wellicht leefde ik wat meer in een bubble toen, maar in mijn omgeving veranderde er nagenoeg niks.
Nu het heeft echter wel ingrijpende gevolgen. Ik en mijn vriendin stonden op het punt om te verhuizen naar Madrid op langdurige basis. Ik ben er anderhalf week geleden net van teruggekomen om wat dingen af te ronden in Nederland, dingen zoals de verhuur van mijn woning. Dat laatste zie ik nu voorlopig even van af en naar Spanje zie ik mijzelf voorlopig ook niet gaan.
Nu het heeft echter wel ingrijpende gevolgen. Ik en mijn vriendin stonden op het punt om te verhuizen naar Madrid op langdurige basis. Ik ben er anderhalf week geleden net van teruggekomen om wat dingen af te ronden in Nederland, dingen zoals de verhuur van mijn woning. Dat laatste zie ik nu voorlopig even van af en naar Spanje zie ik mijzelf voorlopig ook niet gaan.
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
@de Peer buy en hold is als je volhoudt een strategie waar je weinig aan fout kan doen.
Veel andere strategieën bijvoorbeeld gebaseerd op momentum is er een kans dat je te laat wisselt of verkeerd implementeert. Met market timing is er kans op buy high sell low.
Maar dat betekent dat je wel moet leren leven met enorme periodes van slecht rendement: Hou er rekening mee dat je gemiddeld nu 13y10m moet wachten voordat je weer een gemiddeld rendement hebt van 5% op je som die je al belegd had. (Of langer zie de uitgewerkte dotcom-versie)
Dat is wat buy en hold strategie moeilijk maakt: je moet dit volhouden en lang ook.

https://earlyretirementno...-afraid-of-a-bear-market/
Edit: is het mijn probleem dat ik het plaatje niet zie? mijn probleem
Veel andere strategieën bijvoorbeeld gebaseerd op momentum is er een kans dat je te laat wisselt of verkeerd implementeert. Met market timing is er kans op buy high sell low.
Maar dat betekent dat je wel moet leren leven met enorme periodes van slecht rendement: Hou er rekening mee dat je gemiddeld nu 13y10m moet wachten voordat je weer een gemiddeld rendement hebt van 5% op je som die je al belegd had. (Of langer zie de uitgewerkte dotcom-versie)
Dat is wat buy en hold strategie moeilijk maakt: je moet dit volhouden en lang ook.

Edit: is het mijn probleem dat ik het plaatje niet zie? mijn probleem

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 17-03-2020 14:02 ]
Zeker, zeker. Helemaal mee eens. Het dient dan ook puur rationeel bekeken te worden. Voor mij persoonlijk geen enkel probleem. Ik ben van de data en feiten. Maar begrijp dat veel mensen wel gevoelig zijn voor de emotionele aspecten.Ko.Kane schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:54:
@de Peer buy en hold is als je volhoudt een strategie waar je weinig aan fout kan doen.
[Afbeelding]
@coelho tsja als je medische kennis hebt mbt verspreiding van virussen dan weet je wat er te wachten staat. Hoe dan ook is het chaos. Of je gooit alles dicht, zoals hier in Oostenrijk, inclusief politie die mensen op straat controleert of ze wel geldige reden hebben om buiten te zijn. Waardoor hele dagelijkse leven en economie plat ligt.
Maar je behoudt nood capaciteit voor opname, omdat je verspreiding hard remt. (Hier worden trouwens al hotels voorbereidt als noodziekenhuizen.)
Of je doet de Nederlandse manier en legt niet alles plat, zodat je dagelijks leven enigszins overeind houdt, en je zit binnenkort dus aan de opname max van de ziekenhuizen.
Mijn strategie is nu Corona gestuurd.
Maar je behoudt nood capaciteit voor opname, omdat je verspreiding hard remt. (Hier worden trouwens al hotels voorbereidt als noodziekenhuizen.)
Of je doet de Nederlandse manier en legt niet alles plat, zodat je dagelijks leven enigszins overeind houdt, en je zit binnenkort dus aan de opname max van de ziekenhuizen.
Mijn strategie is nu Corona gestuurd.
Nou dat was niet het plan he. Dat wil men juist voorkomen met deze strategie. Misschien dat bijsturen (extra maatregelen) daar nog voor nodig is.Ko.Kane schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 14:07:
@coelho
@de Peer Dat is exact de koers die NL kiest, alleen dat zeggen ze niet.
Nederland heeft al vrij weinig IC bedden per inwoners. En vooralsnog heeft geen enkel ingrijpen in NL de groei veranderd (behalve minder testen...
)
Oostenrijk is al in staat van mobilisatie momenteel.
Als je extra ruimte moet creëren wanneer het nodig is ben je te laat.
Frankrijk en Duitsland staan met aantal infecties per inwoners aardig gelijk met NL, daar lijkt de urgentie verder doorgedrongen. Spanje loopt een factor 2,5 voor en Italië een factor 5,6.
Met een groeifactor van 1,3 is dat in 7 dagen op Italiaans nivo.
Verloop in NL: https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Anyway dit is niet het corona topic, maar ik gebruik de infecties per inwoners als graadmeter voor waar we staan in deze periode en dan met name de relevante landen in EU en de VS zelf. Dat stuurt deels mijn timing.
EDIT: ik had nog niet eens de laatste getallen voor NL ingevuld. Dus de factoren zijn nog lager ook.
Nederland heeft al vrij weinig IC bedden per inwoners. En vooralsnog heeft geen enkel ingrijpen in NL de groei veranderd (behalve minder testen...
Frankrijk en Duitsland staan met aantal infecties per inwoners aardig gelijk met NL, daar lijkt de urgentie verder doorgedrongen. Spanje loopt een factor 2,5 voor en Italië een factor 5,6.
Anyway dit is niet het corona topic, maar ik gebruik de infecties per inwoners als graadmeter voor waar we staan in deze periode en dan met name de relevante landen in EU en de VS zelf. Dat stuurt deels mijn timing.
EDIT: ik had nog niet eens de laatste getallen voor NL ingevuld. Dus de factoren zijn nog lager ook.
[ Voor 24% gewijzigd door Ko.Kane op 17-03-2020 14:23 ]
We moeten er nu in feite op hopen dat zoveel mogelijk mensen zo gecontroleerd mogelijk besmet en al dan niet op een milde manier ziek worden. Liefst helemaal niet ziek natuurlijk.
Dan kunnen de ziekenhuizen het aan en ondertussen bouwen we weerstand op tegen het virus als gemeenschap.
Eens we dit achter de rug hebben hoop ik dat we onze maatschappij serieus kunnen hertekenen en dat het niet business as usual wordt.
Voor mijn part gaat mijn beleggingsportefeuille (+100k) helemaal naar nul. Toch veel liever dat dan naasten te moeten verliezen.
Ik prijs mij momenteel veel gelukkiger met mijn keuze voor een relatief sobere levensstijl en ankerpunten in de lokale gemeenschap qua voeding, werk en dergelijke.
Dan kunnen de ziekenhuizen het aan en ondertussen bouwen we weerstand op tegen het virus als gemeenschap.
Eens we dit achter de rug hebben hoop ik dat we onze maatschappij serieus kunnen hertekenen en dat het niet business as usual wordt.
Voor mijn part gaat mijn beleggingsportefeuille (+100k) helemaal naar nul. Toch veel liever dat dan naasten te moeten verliezen.
Ik prijs mij momenteel veel gelukkiger met mijn keuze voor een relatief sobere levensstijl en ankerpunten in de lokale gemeenschap qua voeding, werk en dergelijke.
Het is ook nog veel te vroeg om te zeggen of maatregelen effect hebben. Dat duur minimaal 1 tot 2 weken voordat de resultaten van je acties zichtbaar zijn. Infecties per land zijn vrijwel onbruikbaar doordat er enorm veel verschil tussen het aantal testen zit en wanneer er getest wordt. Laten we echter dit gesprek verder voeren in het corona topicKo.Kane schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 14:18:
@de Peer Dat is exact de koers die NL kiest, alleen dat zeggen ze niet.![]()
Nederland heeft al vrij weinig IC bedden per inwoners. En vooralsnog heeft geen enkel ingrijpen in NL de groei veranderd (behalve minder testen...)
[ Voor 6% gewijzigd door R.van.M op 17-03-2020 14:55 ]
Tsja, bloeden. Twee reeds geboekte vakanties gecanceld (dag vakantiejaarbudget), portefeuille gekelderd (ondanks mijn gut-feeling in januari, wat ik heb genegeerd onder het mom van 'strategie vasthouden'). Ons bedrijf wordt ook midscheeps geraakt: de komende 3 weken redden we wel, maar hoe ziet de wereld er daarna uit? Voor ZZP-partner is nu ook alles onzeker.
Gelukkig afgelopen jaren niet alleen belegd maar ook de buffer gevuld, afgelost en vorig jaar mijn beleggingsportefeuille aangevuld/gebalanceerd met 20% obligaties. Gedachte over die obligaties de afgelopen maanden: waarom heb ik dit eigenlijk gedaan? Inmiddels weet ik waarom. Dit ook in algemene termen aan mijn net studerende oudste uitgelegd, daar viel ook het kwartje waarom ik zo zeur over bescheiden zijn met studielening en altijd minimaal 10% sparen.
Ondanks alle bleeders ga ik de crisis dus wel doorkomen en ga ook door met mijn strategie. Mocht ik over een paar maanden nog gewoon aan het werk zijn, ga ik wel mijn inleg verhogen (want dat heb ik in de vorige crisis nagelaten, die fout wil ik niet weer maken).
@R.van.M daarstraks even door mijn stadscentrum gefietst: het leek wel zaterdagmiddag
Ik ben dus erg ongerust over de NL aanpak.
Gelukkig afgelopen jaren niet alleen belegd maar ook de buffer gevuld, afgelost en vorig jaar mijn beleggingsportefeuille aangevuld/gebalanceerd met 20% obligaties. Gedachte over die obligaties de afgelopen maanden: waarom heb ik dit eigenlijk gedaan? Inmiddels weet ik waarom. Dit ook in algemene termen aan mijn net studerende oudste uitgelegd, daar viel ook het kwartje waarom ik zo zeur over bescheiden zijn met studielening en altijd minimaal 10% sparen.
Ondanks alle bleeders ga ik de crisis dus wel doorkomen en ga ook door met mijn strategie. Mocht ik over een paar maanden nog gewoon aan het werk zijn, ga ik wel mijn inleg verhogen (want dat heb ik in de vorige crisis nagelaten, die fout wil ik niet weer maken).
@R.van.M daarstraks even door mijn stadscentrum gefietst: het leek wel zaterdagmiddag

[ Voor 5% gewijzigd door Highland op 17-03-2020 14:57 ]
@R.van.M infecties per land is een onzin getal, zonder te corrigeren voor aantal inwoners. Het test beleid zit perfecte vergelijking uiteraard in de weg. Maar Nederland test niet veel.....Dus dan weet je naar welke kant de fout zit.
Hier kost het ook geld, zowel beleggingen als inkomen al. Maar toch is er nog upside zichtbaar voor ons.
Hier kost het ook geld, zowel beleggingen als inkomen al. Maar toch is er nog upside zichtbaar voor ons.
Precies, voor diegene die nog >10 jaar tot hun RE moment moeten is dit te overleven. Leuk is het natuurlijk niet.
Mijn allocatie was 75% stocks / 10% (groen)deposito / 5% cash / 10% bonds
Begin van dit jaar was ik op 39% van mijn beoogde eindkapitaal. Inmiddels is dat gedaald naar 31% en mijn allocatie aandelen zit rond de 60% (zonder dat ik iets verkocht heb
)
Mijn strategie blijft onveranderd en zal maandelijks blijven inleggen de komende tijd en ga ervan uit dat ook deze recesie een einde kent waarna de aandelen weer hard zullen stijgen
Mijn allocatie was 75% stocks / 10% (groen)deposito / 5% cash / 10% bonds
Begin van dit jaar was ik op 39% van mijn beoogde eindkapitaal. Inmiddels is dat gedaald naar 31% en mijn allocatie aandelen zit rond de 60% (zonder dat ik iets verkocht heb
Mijn strategie blijft onveranderd en zal maandelijks blijven inleggen de komende tijd en ga ervan uit dat ook deze recesie een einde kent waarna de aandelen weer hard zullen stijgen
Even een korte update. De portefeuille is nu 21% gedaald en Case Nr 2 is ingetreden. Dus nu heb ik obligaties verkocht en zodra het geld binnen is worden er aandelen aangekocht.crosscarver schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:17:
Net heb ik even naar mijn beleggings portefeille gekeken.
Mijn streefverhouding aandelen/(staats)obligaties is 70/30. Op de top midden januari was de verhouding 72/28 wegens het goede jaar in 2019 (ca. 19% rendement in 2019)
Inmiddels is de portefeuille 12% minder waard. En is de verhouding 68/32. Nu kunnen er twee dingen gebeuren:
1. Geen verdere daling van de aandelenmarkten. Dan doen we helemaal niks. Buy and hold to the max.
2. De boel daalt nog behoorlijk wat verder en we komen op een verhouding van 65/35 uit. Dan zal ik obligaties verkopen en aandelen aankopen om weer de 70/30 verhouding te herstellen. Dan wordt het: Buy when the blood is in the streets, even if it is your own (Baron Rothchild)
Om even wat context te geven en deze kleine daling te relativeren. In 2008-2009 heb ik strategie nr2, 2 keer moeten toepassen tijdens de daling. Dus eigenlijk is er nu nog niet veel aan de hand. Hoogstens dat enkele beginnende beleggers nu de eerste keer getest worden.
Dan word het weer afwachten hoe het verder gaat. Misschien treed Case Nr. 2 nog een keer op, of blijven we nu stabiel of wordt er een medicijn/vaccin gevonden en schieten we weer omhoog. Je ziet het al voorspellingen zijn moeilijk, vooral als het over de toekomst gaat.
In ieder geval kan ik er goed bij slapen (in 2008 ook). Dit is dus een teken dat de allocatie goed gekozen is.
The best investment is in yourself (Warren Buffett), www.sciplan.nl, ELGA, 23 PV-panelen Oost-West
Goed om te lezen en sterk dat je die strategie ook hebt opgevolgd.crosscarver schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:22:
[...]
Even een korte update. De portefeuille is nu 21% gedaald en Case Nr 2 is ingetreden. Dus nu heb ik obligaties verkocht en zodra het geld binnen is worden er aandelen aangekocht.
Dan word het weer afwachten hoe het verder gaat. Misschien treed Case Nr. 2 nog een keer op, of blijven we nu stabiel of wordt er een medicijn/vaccin gevonden en schieten we weer omhoog. Je ziet het al voorspellingen zijn moeilijk, vooral als het over de toekomst gaat.
In ieder geval kan ik er goed bij slapen (in 2008 ook). Dit is dus een teken dat de allocatie goed gekozen is.
Ik werk met een buffer van 6 maanden 0 inkomsten (niet echt realistisch in NL met de WW maar better safe than sorry), en de rest investeer ik dan 100% in indexfunds, maar dan heb je uiteraard grotere swings.
In 2008 deed ik vooral aan obligatieuitgifte aan de DUO zeg maar
Ik ben benieuwd wanneer de huizenmarkt (ook?) in elkaar zakt, en hoeveel vertraging dat dan heeft. Nog 0.0 huizencijfers gezien sinds Corona hier de media domineert.
Prijzen van vastgoed reageren veel en veel trager. Kijk maar naar de crisis in '08 en de huizenprijzen die pas in 2013 (?) op het dieptepunt waren.AceAceAce schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:50:
[...]
Ik ben benieuwd wanneer de huizenmarkt (ook?) in elkaar zakt, en hoeveel vertraging dat dan heeft. Nog 0.0 huizencijfers gezien sinds Corona hier de media domineert.
Mensen willen/kunnen veelal niet verkopen tegen lagere prijzen en blijven dan gewoon zitten. Pas als mensen "echt" moeten, of ze staan niet meer onder water of kunnen dit opvangen op een of andere manier, gaan ze langzamerhand verkopen.
Ik heb al wel gelezen dat mensen meer twijfelen, zowel voor henzelf als voor beleggingen, dus alleen dat zal op korte termijn waarschijnlijk iets minder druk op de prijzen zetten in vergelijking met de afgelopen jaren. Maar de vraag zal nog niet meteen wegvallen en aanbod is nog steeds erg beperkt.
Het is nu nog te vroeg om daar echt iets over te zeggen. De huidige corona epedemie kan natuurlijk de start zijn van een wereldwijde recesie waarbij ook in NL een deel van de mensen hun baan verliest. Echter zoals jij ook aangeeft zal t nog zeker een paar jaar duren voordat dat effect dan in de huizenmarkt verwerkt zitrube schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:24:
[...]
Prijzen van vastgoed reageren veel en veel trager. Kijk maar naar de crisis in '08 en de huizenprijzen die pas in 2013 (?) op het dieptepunt waren.
Mensen willen/kunnen veelal niet verkopen tegen lagere prijzen en blijven dan gewoon zitten. Pas als mensen "echt" moeten, of ze staan niet meer onder water of kunnen dit opvangen op een of andere manier, gaan ze langzamerhand verkopen.
Ik heb al wel gelezen dat mensen meer twijfelen, zowel voor henzelf als voor beleggingen, dus alleen dat zal op korte termijn waarschijnlijk iets minder druk op de prijzen zetten in vergelijking met de afgelopen jaren. Maar de vraag zal nog niet meteen wegvallen en aanbod is nog steeds erg beperkt.
mijn aandelen pensioen pot is flink gekelderd. Zit er aan te denken om geld wat vrij komt van de woning verkoop deels in aandelen/obligaties te stoppen, zeker als het komende tijd nog wat omlaag gaat. De vraag is echter hebben we de daling gehad of gaat de grote klap (recessie) nog komen. Kan best zijn dat dit een paar weken duurt en dat pas daarna de echte werking en effect van het geheel pas doorkomt. Dus pas in 2021 eventueel herstel. Koffiedik kijken.crosscarver schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:22:
[...]
Even een korte update. De portefeuille is nu 21% gedaald en Case Nr 2 is ingetreden. Dus nu heb ik obligaties verkocht en zodra het geld binnen is worden er aandelen aangekocht.
Ik verwacht nog flinke dalingen de komende tijd.Viper® schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 17:05:
[...]
mijn aandelen pensioen pot is flink gekelderd. Zit er aan te denken om geld wat vrij komt van de woning verkoop deels in aandelen/obligaties te stoppen, zeker als het komende tijd nog wat omlaag gaat. De vraag is echter hebben we de daling gehad of gaat de grote klap (recessie) nog komen. Kan best zijn dat dit een paar weken duurt en dat pas daarna de echte werking en effect van het geheel pas doorkomt. Dus pas in 2021 eventueel herstel. Koffiedik kijken.
In de kredietcrisis zat er wel een vertraging van 4-5 jaar tussen huizenprijzen en aandelen. Vooral omdat de transacties gewoon opdrogen. Verkopers zakken niet met de prijs, maar stellen gewoon transacties uit. Dan heb ik het dus over directe investeringen in woningen. Als je kijkt naar beursgenoteerde vastgoedbedrijven (ook woningen) dan is het verlies gewoon direct verwerkt, en dat moet toch correleren met de echte waarde van woningen.AceAceAce schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:50:
[...]
Tsja, hier ook niet genoeg doorgedacht over de emoties op de beurs. Wel al weken geleden begonnen met een flinke noodvoorraad in te slaan, omdat we dit al wel aan zagen komen. Maar niet verder gedacht aan het beurssentiment... Ach, shit happens.
Ik zie ook een de positieve kanten. Zo worden mensen zich misschien bewuster van wat wel en niet belangrijk is. Even los van het personeel en de eigenaren, maar heel bot gezegd denk ik dat bij weinig andere mensen het leven op zijn kop zou staan als de helft van de horeca failliet zou gaan. En zo zijn er wel meer sectoren waarbij het helemaal niet erg is als daar de rotte vruchten een keer uitgeschud worden.
Bovendien denk ik dat ze dankzij de huidige situatie misschien ook inzien dat ziekenhuizen en andere belangrijke dienstverleners toch wel anders zijn dan gewone bedrijven. En dat je die dus niet zomaar rücksichtslos zou moeten vercommercialiseren of als een gewoon bedrijf kunt leiden.
Ik denk dus dat we hier uiteindelijk als samenleving helemaal niet verkeerd uit komen. Alleen zal ik mijn pensioen wel even moeten uitstellen...
Ik zie ook een de positieve kanten. Zo worden mensen zich misschien bewuster van wat wel en niet belangrijk is. Even los van het personeel en de eigenaren, maar heel bot gezegd denk ik dat bij weinig andere mensen het leven op zijn kop zou staan als de helft van de horeca failliet zou gaan. En zo zijn er wel meer sectoren waarbij het helemaal niet erg is als daar de rotte vruchten een keer uitgeschud worden.
Bovendien denk ik dat ze dankzij de huidige situatie misschien ook inzien dat ziekenhuizen en andere belangrijke dienstverleners toch wel anders zijn dan gewone bedrijven. En dat je die dus niet zomaar rücksichtslos zou moeten vercommercialiseren of als een gewoon bedrijf kunt leiden.
Ik denk dus dat we hier uiteindelijk als samenleving helemaal niet verkeerd uit komen. Alleen zal ik mijn pensioen wel even moeten uitstellen...
Het is mogelijk dat er nu 'helicoptergeld' ingezet gaat worden. Dat resulteert feitelijk in iets dat op hetzelfde neerkomt als schulden kwijtschelden/hoge inflatie. Je assets (vastgoed, aandelen) stijgen dan weer in waarde t.o.v. cash, maar je pensioen verdampt alsnog, omdat je tegen de klippen op moet werken om vermogen op te bouwen. Logisch ook dat het niet werkt. Als gratis geld de oplossing was dan hoeven we niet meer te werken, gewoon lekker printen dat geld.
Het enige dat helipcoptergeld en verlagen van de rente doet is de neiging tot risicovol investeren vergroten, maar dat is nou juist niet wat er nodig is. Er is al te veel niet-productieve productie. Een rente verhoging zou de allocatie van arbeid en kapitaal goed doen.
Er is nu helemaal geen noodzaak voor helicoptergeld als zodanig. Dat is namelijk geld dat alleen wordt weggegeven om de verkopen, een daarmee de economie, te stimuleren.
Het geld dat nú nodig is, is om enerzijds de medische zorg draaiende te houden en anderzijds om mensen die nu (buiten hun schuld) een tijd niet meer kunnen werken, brood op de plank te geven. Dat laatste is ook niet alleen uit barmhartigheid, maar is pure noodzaak om te voorkomen dat hele sectoren verdwijnen. Want als straks de horeca/luchtvaart/vrije tijd sector/... een paar maanden stil ligt, en je doet niets, dan betekent dat én dat het gros van die bedrijven failliet gaat, én dat de werknemers noodgedwongen iets anders zijn gaan doen. Als je daarna weer de dingen mag doen als vroeger, dan kun je dus nergens meer een terrasje pikken. Of een vlucht naar het buitenland. Of een midweekje center parcs. Of shoppen in de stad. En ga zo maar door. En dat zou niet alleen een grote langetermijn impact hebben op de economie, maar ook op het leven van iedere Nederlander
Het geld dat nú nodig is, is om enerzijds de medische zorg draaiende te houden en anderzijds om mensen die nu (buiten hun schuld) een tijd niet meer kunnen werken, brood op de plank te geven. Dat laatste is ook niet alleen uit barmhartigheid, maar is pure noodzaak om te voorkomen dat hele sectoren verdwijnen. Want als straks de horeca/luchtvaart/vrije tijd sector/... een paar maanden stil ligt, en je doet niets, dan betekent dat én dat het gros van die bedrijven failliet gaat, én dat de werknemers noodgedwongen iets anders zijn gaan doen. Als je daarna weer de dingen mag doen als vroeger, dan kun je dus nergens meer een terrasje pikken. Of een vlucht naar het buitenland. Of een midweekje center parcs. Of shoppen in de stad. En ga zo maar door. En dat zou niet alleen een grote langetermijn impact hebben op de economie, maar ook op het leven van iedere Nederlander
Die impact is er nu al. En voor zover ik weet is er nog niemand ziek geworden van NIET te vliegen.
Integendeel zelfs, hoeveel mensen zullen er niet langer leven door het huidige stilvallen van het vliegverkeer?
Maar iets dat niet gebeurd kan je moeilijk bewijzen.
Terrasjes en vrijetijdsbesteding zie ik vanzelf wel terugkomen ook zonder staatssteun.
Moest ik de baas zijn ik zou alle luchtvaartmaatschappijen nu laten failliet gaan de de werknemers een uitkering geven en de tijd en mogelijkheden om te herscholen en ander werk te gaan doen.
Dat zal goedkoper en duurzamer zijn. Want evengoed hebben we binnen 3 jaar Corona 2.0 en begint het spel opnieuw...
Het is niet de eerste grote bedrijfstak die quasi ophoud te bestaan.
Integendeel zelfs, hoeveel mensen zullen er niet langer leven door het huidige stilvallen van het vliegverkeer?
Maar iets dat niet gebeurd kan je moeilijk bewijzen.
Terrasjes en vrijetijdsbesteding zie ik vanzelf wel terugkomen ook zonder staatssteun.
Moest ik de baas zijn ik zou alle luchtvaartmaatschappijen nu laten failliet gaan de de werknemers een uitkering geven en de tijd en mogelijkheden om te herscholen en ander werk te gaan doen.
Dat zal goedkoper en duurzamer zijn. Want evengoed hebben we binnen 3 jaar Corona 2.0 en begint het spel opnieuw...
Het is niet de eerste grote bedrijfstak die quasi ophoud te bestaan.
https://www.google.com/ur...Vaw1f0DVXXjAIr2Usd3PORU0B
Interessante video waar IMHO op toegankelijke wijze de economische machine en vooral ook de rol van schulden wordt uitgelegd. Als je accepteert dat er momenteel een enorme schuldenberg is, zijn er een paar mogelijkheden om hier uit te komen. Namelijk (1) economische groei (2) faillissementen (3) kwijtschelden (4) sterke inflatie.
(1) economische groei is veel te laag en de demografie zit tegen
(2) faillissementen zouden een economische ramp betekenen en diepe, diepe recessie
(3) kwijtschelden is politiek onhaalbaar, zie bijvoorbeeld de discussie rond Griekenland in de EU en de banken zouden dit niet overleven. Maar zou wel veel gecontroleerder kunnen verlopen dan (2).
(4) is er nog niet door (1), maar heeft de facto hetzelfde effect als (3), namelijk vermogenstransfers van schuldeisers naar schuldenaren. Ze zijn alleen versluierd doordat lonen en rente stijgen, maar tegelijkertijd de koopkracht door inflatie wordt uitgehold.
Het hierboven genoemde ' helikopter money' zou uiteindelijk een bijdrage kunnen leveren aan (4) omdat dit in tegenstelling tot QE direct bij de consument komt. Maar eerlijkheidshalve had ik ook bij QE al een inflatoir effect verwacht, maar dit is klaarblijkelijk vooral gaan zitten in asset bubbles en niet in consumptie en loonverhogingen/inflatie.
Hoe dan ook, mocht scenario 4 alsnog uitkomen... dan zal de rente stijgen, maar is de reële rente nog steeds negatief door sterke inflatie. Goud, misschien aandelen en een relatief hoge schuldpositie zijn dan van belang om je vermogen en vooral de koopkracht ervan te behouden.
Maar goed, geen glazen bol hier. Voor hetzelfde geld modderen we nog jaren door met QE, lage groei en een grote schuldenlast van overheden, bedrijven en consumenten. Verwacht dan echter verdere negatieve rentes.
Interessante video waar IMHO op toegankelijke wijze de economische machine en vooral ook de rol van schulden wordt uitgelegd. Als je accepteert dat er momenteel een enorme schuldenberg is, zijn er een paar mogelijkheden om hier uit te komen. Namelijk (1) economische groei (2) faillissementen (3) kwijtschelden (4) sterke inflatie.
(1) economische groei is veel te laag en de demografie zit tegen
(2) faillissementen zouden een economische ramp betekenen en diepe, diepe recessie
(3) kwijtschelden is politiek onhaalbaar, zie bijvoorbeeld de discussie rond Griekenland in de EU en de banken zouden dit niet overleven. Maar zou wel veel gecontroleerder kunnen verlopen dan (2).
(4) is er nog niet door (1), maar heeft de facto hetzelfde effect als (3), namelijk vermogenstransfers van schuldeisers naar schuldenaren. Ze zijn alleen versluierd doordat lonen en rente stijgen, maar tegelijkertijd de koopkracht door inflatie wordt uitgehold.
Het hierboven genoemde ' helikopter money' zou uiteindelijk een bijdrage kunnen leveren aan (4) omdat dit in tegenstelling tot QE direct bij de consument komt. Maar eerlijkheidshalve had ik ook bij QE al een inflatoir effect verwacht, maar dit is klaarblijkelijk vooral gaan zitten in asset bubbles en niet in consumptie en loonverhogingen/inflatie.
Hoe dan ook, mocht scenario 4 alsnog uitkomen... dan zal de rente stijgen, maar is de reële rente nog steeds negatief door sterke inflatie. Goud, misschien aandelen en een relatief hoge schuldpositie zijn dan van belang om je vermogen en vooral de koopkracht ervan te behouden.
Maar goed, geen glazen bol hier. Voor hetzelfde geld modderen we nog jaren door met QE, lage groei en een grote schuldenlast van overheden, bedrijven en consumenten. Verwacht dan echter verdere negatieve rentes.
Je zou je beginnen afvragen waar de grootste risico's zitten: in een spaarrekening of bijvoorbeeld een brede etf.
@Magpie als scenario 4 uitkomt dan ben ik wel blij met een dikke hypotheekofferte die mijn vermogen ver overstijgt en een renteperiode van 20 jaar heeft...
Het besluit van de regering gisteren hier in NL gaat hier tegenin. Het is de bedoeling dat de werknemers de komende tijd nog officieel in loondienst blijven, ook al is er geen werk. Dit natuurlijk om onrust te voorkomen en indien het kan, gemakkelijk op te schalen met personeel voor de werkgevers.Wozmro schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:39:
Ik snap het besluit wel.
*Mijn initiële rechtste "Iedereen zijn eigen broek ophouden" mentaliteit heeft liever dat de huidige situatie meteen klapt. Ik begrijp heel goed dat de huidige methode een positiever beeld schept en de chaos minimaal dempt en misschien op de langere termijn ook een positiever beeld geeft.
De too big to fail heeft met de werknemers en klanten te maken, niet met het ondernemers risico.
Is niet zo'n heel spannend of ingewikkeld verhaal. Komt er op neer dat je op termijn de verhouding tussen schulden en inkomen wilt verlagen. Dat is bij landen niet anders dan bij huishoudens.Magpie schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:48:
[url]Interessante video waar IMHO op toegankelijke wijze de economische machine en vooral ook de rol van schulden wordt uitgelegd. Als je accepteert dat er momenteel een enorme schuldenberg is, zijn er een paar mogelijkheden om hier uit te komen. Namelijk (1) economische groei (2) faillissementen (3) kwijtschelden (4) sterke inflatie.
Om die verhouding te verlagen moet je ofwel de schulden verlagen, ofwel het (nominale) inkomen verhogen. Schulden verlagen kan door aflossen of door kwijtschelden/'herstructureren'/faillissement. Inkomen verhogen kan door economische groei of inflatie.
Aangezien op de lange termijn er wel sprake zal zijn van groei en een vorm van inflatie, is het voornaamste issue de vraag of je in de tussentijd niet tot optie (2) wordt gedwongen en, daarmee samenhangend, of je niet en de situatie komt dat de lasten van de schulden leiden tot een neergaande spiraal (of eigenlijk: een te snel stijgende schuldenberg).
Hebben mensen hier nog kijktips voor wat extra inspiratie? Boeken en blogs kan ik nog wel vinden maar op bewegend beeld lijkt het wat lastiger. Wel The Minimalists / Minimalism gezien, dat is wel een beetje de richting die ik zoek, maar ook bijv passief inkomen.
Las net een reactie van @coelho over het deposito garantie stelsel... En dat zette me even aan het denken.
Mijn sutiatie is als volgt: ik heb een holding BV met daaronder 2 werk BV's. Elk natuurlijk een eigen bankrekening (allen bij de ING, net zoals ik persoonlijk en mijn vriendin)
Nu was ik benieuwd of een BV ook onder de regeling valt... En kom wat wisselende informatie tegen... BV is rechtspersoon, dus onderdeel van het garantiestelsel. Echter, heb ik dan garantie voor elke BV? of samen...?
Dus ook voor BV's verstandig om bedragen boven de 100k de verdelen over verschillende banken? (en dan ook echt over de bank licenties, dus niet KNAB en AEGON, aangezien die gebruik maken van dezelfde licentie, dus samen slechts 1x 100k garantie).. Of werkt het echt voor BV's weer helemaal anders?
Mijn sutiatie is als volgt: ik heb een holding BV met daaronder 2 werk BV's. Elk natuurlijk een eigen bankrekening (allen bij de ING, net zoals ik persoonlijk en mijn vriendin)
Nu was ik benieuwd of een BV ook onder de regeling valt... En kom wat wisselende informatie tegen... BV is rechtspersoon, dus onderdeel van het garantiestelsel. Echter, heb ik dan garantie voor elke BV? of samen...?
Dus ook voor BV's verstandig om bedragen boven de 100k de verdelen over verschillende banken? (en dan ook echt over de bank licenties, dus niet KNAB en AEGON, aangezien die gebruik maken van dezelfde licentie, dus samen slechts 1x 100k garantie).. Of werkt het echt voor BV's weer helemaal anders?
netfast schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:36:
Las net een reactie van @coelho over het deposito garantie stelsel... En dat zette me even aan het denken.
https://www.dnb.nl/consum...telsel/index.jsp#anchor-4Dochtermaatschappij
Een dochtermaatschappij die zelf een rechtspersoon is, heeft zelfstandig recht op een vergoeding uit het Depositogarantiestelsel. De rekening/deposito moet uiteraard wel op naam staan van die dochter.
Vandaag eens opnieuw gekeken naar mijn financiën en op basis daarvan een plan gemaakt.
[ Voor 90% gewijzigd door Aghanim op 04-10-2020 08:06 ]
Thx. Ik ga eens naar crowdfunding kijken. In basis te veel risico voor me, maar inderdaad gespreid bijvoorbeeld 10x 250 euro inleggen en eens een jaar kijken hoe dat loopt durf ik wel aan.
Aghanim schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:22:
***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
@Jasper eens, maar dat is een bonus uitkering die 5 jaar vast zit. Zodra dat vrij valt ga ik dat spreiden.
Die horen dan eigenlijk niet bij je vermogen, die heb je niet, dat is slechts een belofte. Bovendien moet je er vermoedelijk ook inkomensbelasting over betalen tzt.Aghanim schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:35:
@Jasper eens, maar dat is een bonus uitkering die 5 jaar vast zit. Zodra dat vrij valt ga ik dat spreiden.
P2P leningen verwacht ik een stijging in het risico de komende periode.
Ik zelf ook, heb al een paar maanden geleden alle P2P platformen op pauze gezet.
Dus zodra daar een lening afloopt wordt het geld niet opnieuw geinvesteerd, i.p.v. neem ik het op.
Denk dat veel mensen hun baan gaan verliezen, en denk niet dat WW of bijstand super goed geregeld is in oost europa of zuid amerika.
Gaat een probleem worden met terugbetalen
Dus zodra daar een lening afloopt wordt het geld niet opnieuw geinvesteerd, i.p.v. neem ik het op.
Denk dat veel mensen hun baan gaan verliezen, en denk niet dat WW of bijstand super goed geregeld is in oost europa of zuid amerika.
Geldt dat voor jullie ook voor crowdfunding? Aangezien @Zr40 dit onderscheid hierboven maakt? Ik kan me voorstellen dat het risico voor MKB ook toe gaat nemen. Zonder me verdiept te hebben in crowdfunding vermoed ik dat een deel van de leningen voor MKB zal zijn.
@Torgo: ik heb ze al uitbetaald gekregen (wordt jaarlijks bijgestort) en ze staan op mijn eigen account. Er zit alleen een lock op om ze te verhandelen binnen 5 jaar.
Overigens is een heleboel opties per 2023 sowieso niet meer interessant. Daarmee wordt (gedwongen) aflossen op je hypotheek steeds interessanter.
@Torgo: ik heb ze al uitbetaald gekregen (wordt jaarlijks bijgestort) en ze staan op mijn eigen account. Er zit alleen een lock op om ze te verhandelen binnen 5 jaar.
Overigens is een heleboel opties per 2023 sowieso niet meer interessant. Daarmee wordt (gedwongen) aflossen op je hypotheek steeds interessanter.
[ Voor 14% gewijzigd door Aghanim op 19-03-2020 07:13 ]
Dat geldt zeker bij crowdfunding. Ik zit bij diverse platformen en een aantal heeft aangegeven alle betalingen op te schorten om de leningnemers wat ruimte te geven. Een enkele rekent zelfs geen rente over deze termijn.Aghanim schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 06:39:
Geldt dat voor jullie ook voor crowdfunding? Aangezien @Zr40 dit onderscheid hierboven maakt? Ik kan me voorstellen dat het risico voor MKB ook toe gaat nemen. Zonder me verdiept te hebben in crowdfunding vermoed ik dat een deel van de leningen voor MKB zal zijn.
Ah, jij bent wel het stereotype bankier die je een paraplu leent als het droog is en hem terug wil als het regentUnif schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 04:43:
Ik zelf ook, heb al een paar maanden geleden alle P2P platformen op pauze gezet.
@Aghanim Wellicht is investeren in goud of ander edelmetaal nog een optie? Ik ben daar zelf niet per se een voorstander van (geen ervaringen mee) maar ik zie het hier vaker langskomen in het kader van diversificatie.
Goud en zilver zijn ook de aanbevelingen van mijn bankier.Tweezitsbank schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:02:
@Aghanim Wellicht is investeren in goud of ander edelmetaal nog een optie? Ik ben daar zelf niet per se een voorstander van (geen ervaringen mee) maar ik zie het hier vaker langskomen in het kader van diversificatie.
Zilver is net 30% gedaald, en lijkt een goede opportuniteit.
Goed is nog altijd duur, maar staat toch 15% onder de top.
Kan je ook via fysieke trackers doen zodat je er geen "inbraakrisico" bovenop krijgt.
Maar nu rustig instappen in een gespreide ETF zie ik wel goedkomen. Toch zou ik nog een maandje of zo wachten tot de storm is gaan liggen. Er kan zo nog 20-30% van de koersen af, en 10% te duur aankopen is niet direct een issue denk ik dan.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik zie niet waarom p2p of crowdfunding wordt gezien als investeringen met relatief laag risico, of een goede verhouding risico-rendement. Bij een rente van 5% hoeft er maar 1 van de 20 te zijn door niet kan terugbetalen en je rendement wordt nul. Terwijl het rendement niet hoger kan worden. Dus 0 kans op met rendement met daarbij een behoorlijke kans op 0 rendement of een negatief rendement.
Bij het eerder genoemde OnePlanetCrowd is het inderdaad MKB. En ik verwacht dat sommige projecten zeker last gaan krijgen van de maatregelen rondom COVID-19, maar andere projecten weer niet.Aghanim schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 06:39:
Kijk ik bijvoorbeeld naar de front page van dit platform, projecten als bike sharing en een dagbesteding zullen nu wel zo goed als volledig stil liggen. Maar projecten zoals bio-energie, windenergie of gezinshuizen zullen hier geen of weinig last van hebben. Het is natuurlijk de vraag of zo'n ondernemer een tegenslag kan weerstaan, maar als het goed is heb je dat vóór investeren al uitgezocht. Tegenslagen kunnen namelijk altijd voorkomen, ook zonder een crisis
Wat mij betreft verandert de huidige crisis niets aan mijn selectieproces voor crowdfunding. Ik investeer alleen als het project mij levensvatbaar, zinvol én rendabel lijkt, en ik geen andere reden heb om het project uit te sluiten.
In P2P (en dan met name Mintos; loopt een eigen topic voor hier) heb ik ook een heel klein beetje geld zitten. Ik ga geen extra geld meer stoppen in P2P, met name omdat de rendementen dusdanig hoog zijn dat het eigenlijk niet duurzaam (in economische zin) kan zijn.
Wacht eerst af of dit uberhaupt doorgaat en wat de precieze regels gaan worden, voordat je conclusies trekt over de meest interessante vorm van investeren.Overigens is een heleboel opties per 2023 sowieso niet meer interessant. Daarmee wordt (gedwongen) aflossen op je hypotheek steeds interessanter.
Deze berekening is niet helemaal correct. Een lening voor een project dat mislukt heeft alleen 100% verlies als nog geen enkele termijn is uitbetaald. Heb je al rente of aflossing ontvangen, dan is het verlies kleiner dan 100%. Daarnaast neem je aan dat de looptijd 1 jaar is.Rubbergrover1 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:56:
Ik zie niet waarom p2p of crowdfunding wordt gezien als investeringen met relatief laag risico, of een goede verhouding risico-rendement. Bij een rente van 5% hoeft er maar 1 van de 20 te zijn door niet kan terugbetalen en je rendement wordt nul. Terwijl het rendement niet hoger kan worden. Dus 0 kans op met rendement met daarbij een behoorlijke kans op 0 rendement of een negatief rendement.
Stel dat je al 20% hebt ontvangen aan rente en aflossing op het moment dat de ondernemer niet meer kan terugbetalen, dan is het verlies 80%. Dan kom je bij 1 op de 20 en 5% rente op jaarbasis en een looptijd van 5 jaar nog uit op 4% effectief rendement. Pas vanaf 5 op de 20 is het effectieve rendement negatief.
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 19-03-2020 09:14 ]
@Rubbergrover1 Dat denk ik ook inderdaad, met de kanttekening van @Zr40.
Maar hier geldt natuurlijk wel een nuance; in welke projecten/leningen ben je ingestapt?
Ik zit zelf niet in crowdfunding, maar ben wel benieuwd hoe mijn investering in P2P lending gaat verlopen. Ik zit op Mintos met een klein percentage van m'n portefeuille, en het is een mooie test van mijn voorzichtige selectie daar. De auto-invest staat zodanig ingesteld, dat ik alleen kortlopende leningen doe, bij financiers die een buyback garantie hebben van het platform. Ik ben benieuwd in welke mate die buyback aangesproken gaat worden.
Maar hier geldt natuurlijk wel een nuance; in welke projecten/leningen ben je ingestapt?
Ik zit zelf niet in crowdfunding, maar ben wel benieuwd hoe mijn investering in P2P lending gaat verlopen. Ik zit op Mintos met een klein percentage van m'n portefeuille, en het is een mooie test van mijn voorzichtige selectie daar. De auto-invest staat zodanig ingesteld, dat ik alleen kortlopende leningen doe, bij financiers die een buyback garantie hebben van het platform. Ik ben benieuwd in welke mate die buyback aangesproken gaat worden.
Dat is een optie, indien je van mening bent dat de huidige prijs boven de gemiddelde prijs zit. Of als je denkt dat de goudprijs niet terug naar het gemiddelde gaat, dus je gelooft niet in mean reversion.Tweezitsbank schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:02:
Wellicht is investeren in goud of ander edelmetaal nog een optie?
[ Voor 24% gewijzigd door TucanoItaly op 19-03-2020 09:13 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
in dit opzicht is auto-invest eigenlijk gevaarlijker. Waar ik bij crowdfunding de rente en aflossing uitbetaald krijg, gaat bij auto-invest de cashflow direct terug het platform in. Vaak zelfs in dezelfde LO. (Voor diegenen die niet bekend zijn met P2P termen, een LO is het bedrijf dat de daadwerkelijke leningen verstrekt.) Gaat de LO failliet, dan ben je alsnog alles kwijt. Je hebt geen opbrengst uitbetaald gekregen op je bankrekening die het verlies kleiner maakt.TucanoItaly schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:04:
@Rubbergrover1 Dat denk ik ook inderdaad, met de kanttekening van @Zr40.
Ik kan me niet voorstellen dat crowfunding deze crisis ongehavend doorkomt. Over het algemeen zijn het veel MKB bedrijven en hoog risico leningen. Buyback garantie is leuk als er 1tje omvalt, maar zodra de helft op default gaat is het feestje voorbij.
Persoonlijk vond ik crowdfunding al een slechte risk/reward verhouding hebben voor de crisis en het risico is gexplodeert de afgelopen weken. Mijn advies zou dan ook zijn om nu proberen zo veel mogelijk geld eruit te halen zolang er nog liquiditeit is.
Persoonlijk vond ik crowdfunding al een slechte risk/reward verhouding hebben voor de crisis en het risico is gexplodeert de afgelopen weken. Mijn advies zou dan ook zijn om nu proberen zo veel mogelijk geld eruit te halen zolang er nog liquiditeit is.
@R.van.M Als je het hebt over buybackgaranties en liquiditeit, dan heb je het waarschijnlijk over P2P platformen.
Buybackgaranties op een MKB crowdfundingplatform zijn voor mij een rode vlag. Waarom zou een partij garant willen staan voor jouw verlies? Waar halen ze de financiering vandaan? Wat levert het ze op? Waarom investeren ze niet zelf, want dan hebben ze immers ook profijt van de goede projecten?
edit: Nu ik hier zo over heb geschreven ben ik er zeker van. Mijn Mintos auto-invest gaat uit en opbrengsten neem ik op.
Buybackgaranties op een MKB crowdfundingplatform zijn voor mij een rode vlag. Waarom zou een partij garant willen staan voor jouw verlies? Waar halen ze de financiering vandaan? Wat levert het ze op? Waarom investeren ze niet zelf, want dan hebben ze immers ook profijt van de goede projecten?
edit: Nu ik hier zo over heb geschreven ben ik er zeker van. Mijn Mintos auto-invest gaat uit en opbrengsten neem ik op.
[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 19-03-2020 09:40 ]
ING heeft toch al bewezen dat ze "too big to fail" zijn? De kans dat de ING het geld niet meer kan teruggeven aan jou en je BV's is ongeveer 0.netfast schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:36:
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Grappig dat je Mintos dan stop zet, want dat zijn juist geen leningen voor bedrijven, maar voor particulieren.Zr40 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:33:
@R.van.M Als je het hebt over buybackgaranties en liquiditeit, dan heb je het waarschijnlijk over P2P platformen.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
En waar zullen die hun inkomen vandaan halen?MrWilliams schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:00:
[...]
Grappig dat je Mintos dan stop zet, want dat zijn juist geen leningen voor bedrijven, maar voor particulieren.
Mintos is een platform waar leningsbedrijven hun leningen opzetten die zij aan particulieren uitlenen. Zij lenen in principe jouw 1000 euro (even simpel gezegd) uit tegen 20% en jij krijgt hiervoor 16% rente. Zij innen het geld en storten dat weer door aan jou. Als dat bedrijf failliet gaat ben jij echt wel je geld kwijt. Mintos is enkel het platform waar deze loan originators op zitten. Je hebt dus wel degelijk met bedrijven te maken op Mintos. Zie de eerdere problemen met Aforti en Eurocent in het verleden.MrWilliams schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:00:
[...]
Grappig dat je Mintos dan stop zet, want dat zijn juist geen leningen voor bedrijven, maar voor particulieren.
Maar sowieso is Mintos high risk, anders zou je geen 16% krijgen.Mirved schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:41:
[...]
Mintos is een platform waar leningsbedrijven hun leningen opzetten die zij aan particulieren uitlenen. Zij lenen in principe jouw 1000 euro (even simpel gezegd) uit tegen 20% en jij krijgt hiervoor 16% rente. Zij innen het geld en storten dat weer door aan jou. Als dat bedrijf failliet gaat ben jij echt wel je geld kwijt. Mintos is enkel het platform waar deze loan originators op zitten. Je hebt dus wel degelijk met bedrijven te maken op Mintos. Zie de eerdere problemen met Aforti en Eurocent in het verleden.
En nu kan het zo maar zijn dat die rentes nog hoger worden die geboden worden, omdat niemand nog zin heeft om uit te lenen.
Wat denk je dan.... de default ratio gaat dan spectaculair omhoog.
Je ziet nu ook dat bedrijven met schulden op de beurs gedumpt worden als hondendrollen.
Een bedrijf als AB Inbev werd hier nog gezien als een eeuwige cash cow, maar hun schuldratio lag zeer hoog. Nu de omzet zakt donderen de koersen in elkaar.
[ Voor 12% gewijzigd door Tommie12 op 19-03-2020 16:47 ]
Hier heb ik al eens een bericht aan gewijd in het aparte mintos/p2p lening topic. Maar toen werd ik voor idioot uit gemaakt. Al is de default rate 14% (gemiddeld rente percentage) dan ben je al je jaar winst kwijt en mag je van geluk spreken dat je je geld eruit hebt. Maar mijn verwachting is dat dit hoger gaat liggen.Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:45:
[...]
Maar sowieso is Mintos high risk, anders zou je geen 16% krijgen.
En nu kan het zo maar zijn dat die rentes nog hoger worden die geboden worden, omdat niemand nog zin heeft om uit te lenen.
Wat denk je dan.... de default ratio gaat dan spectaculair omhoog.
[ Voor 18% gewijzigd door Mirved op 19-03-2020 16:49 ]
In sommige topics wordt een kritische stem niet aanvaard. Ik heb ook eens een kritische blik gegeven in het topic over crypto. Werd zowat afgebrand. Nu laat ik het maar.Mirved schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:48:
[...]
Hier heb ik al eens een bericht aan gewijd in het aparte mintos/p2p lening topic. Maar toen werd ik voor idioot uit gemaakt.
Er zit toch zo veel waarheid in de uitspraak: If it looks too good to be true....
En toch blijven mensen telkens weer in dezelfde drollen trappen, terwijl mensen die tonen waar de drollen liggen afgeschilderd worden als nitwits of doemdenkers.
Sorry voor de drollen in mijn bijdragen
Ik snap hoe Mintos werkt, maar @R.van.M had het over crowdfunding (iets anders dan crowdlending) zei daarna dat hij Mintos ging stopzetten. Vond ik raar. Fijn dat jullie zijn gedachten kunnen lezen.
Daarnaast vind ik het frappant dat er vanalles over crowfunding en crowdlending geroepen wordt terwijl veel mensen hun beleggingen gewoon laten staan en gewoon blijven bijstorten om maar eens iets te noemen. Ik denk dat dat sowieso een ingebouwde bias is omdat 'men' daar in geïnvesteerd heeft en hun eigen strategie proberen te verdedigen. Iets wat m.i. helemaal niet nodig is.
Op het moment is volgens mij niks een goede investering. Puur omdat je totaal niet weet welke kant het op gaat en hoe lang we hier in zitten. Pas als het einde in zicht is kun je langzaam gaan bekijken wat een goede investering gaat zijn en je dan 10x bedenken of je het risico wilt nemen.
Daarnaast vind ik het frappant dat er vanalles over crowfunding en crowdlending geroepen wordt terwijl veel mensen hun beleggingen gewoon laten staan en gewoon blijven bijstorten om maar eens iets te noemen. Ik denk dat dat sowieso een ingebouwde bias is omdat 'men' daar in geïnvesteerd heeft en hun eigen strategie proberen te verdedigen. Iets wat m.i. helemaal niet nodig is.
Op het moment is volgens mij niks een goede investering. Puur omdat je totaal niet weet welke kant het op gaat en hoe lang we hier in zitten. Pas als het einde in zicht is kun je langzaam gaan bekijken wat een goede investering gaat zijn en je dan 10x bedenken of je het risico wilt nemen.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Ik heb crowdfunding al bekenen. Voor sommige projecten krijgje in Belgie 4% belastingaftrek. Maar als je de data bekijkt, dan worden die projecten heel erg rooskleurig voorgesteld, en als kleine belegger wordt je geschoren. Nooit heb je een idee hoe je kan uitstappen of wanneer je geld terug krijgt.MrWilliams schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:33:
Ik snap hoe Mintos werkt, maar @R.van.M had het over crowdfunding (iets anders dan crowdlending) zei daarna dat hij Mintos ging stopzetten. Vond ik raar. Fijn dat jullie zijn gedachten kunnen lezen.
Op,de beurs beleggen doe ik wel. Tuurlijk is er risico, maar daar kan ik mee leven. Het is ook wat doorzichtiger en beter gereglementeerd.
Nu instappen doe ik niet, ik mis liever een stuk van de stijging, en wil eerst wachten tot we beter zicht hebben op de impact in de VS. Daar onderschatten ze de zaak nog.
Volgens mij is de kritiek in het algemeen niet zozeer tegen crowdfunding of crowdlending op zich. Maar is het vooral kritiek op het idee dat dit zo veel zekerder zou zijn dan aandelen. En dat je soms het idee hebt dat het eerder als rendabeler alternatief wordt gezien voor sparen/deposito. Terwijl er dus wel degelijk zeer grote risico's aan zitten. (En ik in veel gevallen de kans dat je niets van je geïnvesteerde geld terug ziet ook hoger acht dan bij bijvoorbeeld aandelen.)MrWilliams schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:33:
Dus je hebt nu al inkomstenbelasting a 49,5% betaald en gaat vijf jaar lang VRH betalen voordat je ze kan verhandelen? 🤔. Bij mij betaal ik pas inkomstenbelasting en VRH vanaf het moment dat ze vrij komen. Het feit dat ze al in mijn account staan, veranderd daar niets aan.Aghanim schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 06:39:
Vind jij het risico dat een oost-europese LO onderuit gaat vergelijkbaar met de kans dat een blue chip bedrijf failliet gaat?MrWilliams schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:33:
Daarnaast vind ik het frappant dat er vanalles over crowfunding en crowdlending geroepen wordt terwijl veel mensen hun beleggingen gewoon laten staan en gewoon blijven bijstorten om maar eens iets te noemen.
Ik twijfel nu over verkoop van het huis. Bezig met een nieuw project wat veel goedkoper is, en ons huidige huis zit mooi rond 25% LTV bij huidige waarde. Verkoop zou dan in de zomer plaatsvinden, bij zekerheid van vervolg project.
Rondom Corona impact verwacht dat er al wat impact is, maar dat dat nog erger kan worden.
Ondanks economische schade, verwacht ik dat er met de zomer wat meer duidelijkheid is, en het hopelijk niet helemaal op z'n gat ligt.
Er verschijnt net een artikel wat mooi beschrijft wat mijn beeld is:
https://www.nu.nl/economi...ie-door-coronacrisis.html
Dan zou de impact beperkt moeten zijn. Sowieso maakt een klein verschil voor ons niet uit. En het gaat om een courante woning met goede papieren in een grote stad waar altijd te kort is.
Dus lijkt het me beter om meer zekerheid te hebben over het vervolg project.
Tegelijkertijd vrees ik ook dat de economie nog veel harder kapot kan, en dat Covid-19 slechts de druppel is die de emmer deed overlopen.
Rondom Corona impact verwacht dat er al wat impact is, maar dat dat nog erger kan worden.
Ondanks economische schade, verwacht ik dat er met de zomer wat meer duidelijkheid is, en het hopelijk niet helemaal op z'n gat ligt.
Dan zou de impact beperkt moeten zijn. Sowieso maakt een klein verschil voor ons niet uit. En het gaat om een courante woning met goede papieren in een grote stad waar altijd te kort is.
Tegelijkertijd vrees ik ook dat de economie nog veel harder kapot kan, en dat Covid-19 slechts de druppel is die de emmer deed overlopen.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Kun en wil je het dragen wanneer het een tijd duurt voor je huis verkocht is en/of voor een stuk minder dan zeg 3 weken geleden? Zo ja, doen. Zo nee, dan nog een paar keer goed over nadenken. (een klein verschil maar niet uit zeg je, maar wat is "klein"?).
Het is sowieso lastig om de vraagprijs te bepalen, dus als je daar 20K naast zit, dat noem ik klein.rube schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:03:
Kun en wil je het dragen wanneer het een tijd duurt voor je huis verkocht is en/of voor een stuk minder dan zeg 3 weken geleden? Zo ja, doen. Zo nee, dan nog een paar keer goed over nadenken. (een klein verschil maar niet uit zeg je, maar wat is "klein"?).
Dat is een bedrag van niks met deze fluctuaties door Corona.
Daarmee wil ik zeggen, daar kun je niet op inschatten, geen beslissing op nemen.
En het volgende huis wordt dusdanig goedkoop, dat als de woningwaarde halveert, we alsnog het volgende huis kunnen betalen. Dus noodzaak is er niet.
We kunnen denk ik zo een paar maanden schipperen, en de verkoop dan wat uitstellen tot een beter moment.
Misschien wel een half jaar. Dat zou ik dan ook zeker doen.
Maar daar heb je niets aan als de markt in een volgende diepe crisis beland.
Een kleine recessie kunnen we hebben. Dat verandert nog weinig aan de situatie dat er een nijpend woning te kort is, gezien nieuwbouw veel en veel te weinig is (in het algemeen maar zeker voor deze stad)
Misschien dat het dan met wel 50K zakt, maarja, misschien ook niet. Want als iedereen in 2e helft 2020 er weer wat vertrouwen in heeft, dan valt het allemaal reuze mee.
Ik moet wel zeggen dat ik al het idee had dat de curve aan het afvlakken was betreffende woningwaarde vermeerdering. Dus de groei was er al wel zo'n beetje uit. Dat wil zeggen, er valt ook niet veel groei meer te verwachten.
En dat hoeft ook niet. Maar we hadden dus liever verkocht als we meer zekerheid hadden over het nieuwe project.
Edit: hypotheekrente die omhoog gaat is ook een bijkomend risico, met de hoge huizenprijzen van nu, die zullen dan moeten zakken.
[ Voor 3% gewijzigd door !null op 20-03-2020 10:06 ]
Ik zou mij niet druk maken over de economie die al dan niet harder of minder hard kapot gaat. Je kan slechts kijken naar je eigen risico, is dat makkelijk te dragen voor jou zowel in cijfers als nachtrust. Gewoon doen. Het is eerder bijzonder dat er tegenwoordig nog wat gebouwd wordt en daar is voorlopig geen zicht op dat er meer gebouwd gaat worden. De stilstand is nu enorm vervelend en de onzekerheid ook.!null schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:50:
Ik twijfel nu over verkoop van het huis. Bezig met een nieuw project wat veel goedkoper is, en ons huidige huis zit mooi rond 25% LTV bij huidige waarde. Verkoop zou dan in de zomer plaatsvinden, bij zekerheid van vervolg project.
Het wordt met name een logistiek probleem, na deze klap. Wat zijn de projecten die doorschuiven , welke kunnen we nu wel wanneer gaan starten. Een klap van een half jaar lost niet ineens de krapte op de woningmarkt op. Wellicht komt er wat meer bezinning op het gebied van prijzen maar daar hou je al rekening mee.
Het is dus eerder de vraag of de crisis jou inkomsten en financiële toekomst zodanig in de war gaat sturen dat je deze stap niet verantwoord kan maken. En als je er eenmaal zit , ja dan kan er zich weer iets voordoen. Wat je alsnog in de problemen kan brengen. Maar dat kan blijven zitten ook.
Is het iets dat je wil doen, zou ik mij vooral niet laten afleiden door de huidige situatie. Dat doe je met FO ook niet , allemaal lange termijn.
@CornermanNL
Ja het kan ook de andere kant op gaan werken, dat de situatie en economie straks weer redelijk op tempo is maar de bouw nog slechter is en verder achter loopt. Met als gevolg dat er nog meer schaarste is.
Echter, het kan ook allemaal veel minder worden. Dan bedoel ik dat de economische gevolgen wat later komen. De beursen staan nu al -30%, als dat -60% wordt zitten we weer bij de volgende crisis.
En als dat allemaal door dreunt zitten we juist later met de gebakken peren. Als we op een gegeven moment niet meer zo makkelijk het verkoop moment kunnen kiezen (dat zal ergens binnen nu en een half jaar zijn), dan kan het veel lastiger zijn, of zich vertalen in een veel lagere prijs.
Daarom neigen we nu naar verkopen. Voor zo ver dat nog mogelijk zal zijn om te organiseren. Vooral als we in lockdown gaan is het natuurlijk vergeten. Dan moet het maar later, ook prima.
En dus zeker geen sprake van gehaast verkopen, want als de voorwaarde etc niet goed zijn, als het ons niet goed uit komt, dan maar over een paar maanden nog eens proberen.
Sowieso is er voor ons weinig risico en zitten we er goed bij. Maar ik zou het jammer vinden om het straks te moeten verkopen in de crisis. En het zorgt er ook voor dat er minder tijdelijke financiering nodig is voor het andere project.
Ja het kan ook de andere kant op gaan werken, dat de situatie en economie straks weer redelijk op tempo is maar de bouw nog slechter is en verder achter loopt. Met als gevolg dat er nog meer schaarste is.
Echter, het kan ook allemaal veel minder worden. Dan bedoel ik dat de economische gevolgen wat later komen. De beursen staan nu al -30%, als dat -60% wordt zitten we weer bij de volgende crisis.
En als dat allemaal door dreunt zitten we juist later met de gebakken peren. Als we op een gegeven moment niet meer zo makkelijk het verkoop moment kunnen kiezen (dat zal ergens binnen nu en een half jaar zijn), dan kan het veel lastiger zijn, of zich vertalen in een veel lagere prijs.
Daarom neigen we nu naar verkopen. Voor zo ver dat nog mogelijk zal zijn om te organiseren. Vooral als we in lockdown gaan is het natuurlijk vergeten. Dan moet het maar later, ook prima.
En dus zeker geen sprake van gehaast verkopen, want als de voorwaarde etc niet goed zijn, als het ons niet goed uit komt, dan maar over een paar maanden nog eens proberen.
Sowieso is er voor ons weinig risico en zitten we er goed bij. Maar ik zou het jammer vinden om het straks te moeten verkopen in de crisis. En het zorgt er ook voor dat er minder tijdelijke financiering nodig is voor het andere project.
[ Voor 18% gewijzigd door !null op 22-03-2020 16:24 ]
Gisterenavond een uitgebreide mail ontvangen van de werkgever over de huidige situatie.
Naar wat ik kan inschatten is ongeveer 2/3 van het werk weg gevallen.
Ik kan de financiële draagkracht van mijn werkgever niet inschatten, enkel dat het familliebedrijf al bestaat sinds begin jaren 80, dus al wat crisissen heeft doorstaan.
Het worden woelige tijden:
- kans op technische werkloosheid.
- vraag van werkgever om verlof en indien mogelijk ouderschapsverlof op te nemen.
Het lijkt er op dat ik in het kader van fo niet zelf zal moeten vragen naar de mogelijkheden om parttime te werken.
Dit wordt een goede praktijktest voor het fo-streven, misschien wel een heel lange test.
Ik ben blij met de mentale ruimte, omwille van lage leefkosten, om zo goed mogelijk strategisch te blijven denken.
Ik kan de financiële draagkracht van mijn werkgever niet inschatten, enkel dat het familliebedrijf al bestaat sinds begin jaren 80, dus al wat crisissen heeft doorstaan.
- vraag van werkgever om verlof en indien mogelijk ouderschapsverlof op te nemen.
Het lijkt er op dat ik in het kader van fo niet zelf zal moeten vragen naar de mogelijkheden om parttime te werken.
Dit wordt een goede praktijktest voor het fo-streven, misschien wel een heel lange test.
Ik ben blij met de mentale ruimte, omwille van lage leefkosten, om zo goed mogelijk strategisch te blijven denken.
Zolang de meeste werknemers onder de 56K per jaar verdienen betaald de overheid 90% van het loon. WW voor werknemers is bruto 70% van je loon, netto vaak een hoger percentage. Dus als je een spaarquote hebt van 30% hoef je weinig livestyle changes te maken de komende tijd.Wozmro schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:55:
Gisterenavond een uitgebreide mail ontvangen van de werkgever over de huidige situatie.
Belangrijkste voor je werkgever is, wat zal de omzet zijn nadat corona is overgewaaid.
| live and give like no one else |
Ik ben niet van plan om lifestyle changes te maken.
Ik heb wel de mogelijkheid om flexibel mee te gaan in de wilde rit waar mijn werkgever nu in zit.
Als hij mij zou vragen om bijvoorbeeld de rest van het jaar 3 dagen ipv 5 te werken dan kan ik gewoon zeggen: ok, maar dan reken ik ook op flexibiliteit van werkgeverskant als het weer beter gaat.
Ik heb wel de mogelijkheid om flexibel mee te gaan in de wilde rit waar mijn werkgever nu in zit.
Als hij mij zou vragen om bijvoorbeeld de rest van het jaar 3 dagen ipv 5 te werken dan kan ik gewoon zeggen: ok, maar dan reken ik ook op flexibiliteit van werkgeverskant als het weer beter gaat.
Dat zal dan afhangen van de financiële toestand van je werkgever...Wozmro schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:09:
Ik ben niet van plan om lifestyle changes te maken.
Je kan heden ten dage veel eisen, maar we kunnen wel zeker zijn dat de krapte op de arbeidsmarkt gaat smelten als sneeuw voor de zon.
Dan sta je een stuk zwakker tov je werkgever... Hou daar maar rekening mee als je "hard op tafel" wil kloppen.
Integendeel momenteel valt er helemaal niets te eisen. Nu is het kwestie van aanpassen aan de omstandigheden, maximale flexibiliteit.
Dit is misschien wel een moment om een paar maanden sabbatical uit te proberen, om te kijken om FO en dan echt niet werken wel iets is. Ik heb al genoeg getest om te weten dat het niks voor mij is. Maar voor iedereen die het nog niet geprobeerd heeft. Aardig moment. Gelijk ook in een moeilijke tijd. Prima testcase.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen die eerst van plan waren om hard te stoppen , toch draaien naar minder werken maar wel blijven werken.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen die eerst van plan waren om hard te stoppen , toch draaien naar minder werken maar wel blijven werken.
Zou ik nooit in meegaan. Hier wikkelt hij zijn ondernemersrisico af op de werknemer. Lekker makkelijk. Normaal lekker marge pakken als het goed gaat, zit het eens tegen dan meteen moet de werknemer inleveren.Wozmro schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:55:
Ik ken veel mensen die de vraag hebben gehad om maar 'vakantie' te nemen. Lekker je dagen inleveren nu, zodat je niet dit jaar op vakantie kan, maar je baas wel lekker in September naar zijn 5 sterren resort voor 3 weken.
In geval van Nederlandse werkgever: Heeft hij al arbeidsduurverkorting aangevraagd?
Op zich is de gelegenheid prima inderdaad, maar je zit nu wel met allerlei sluitingen, aflastingen en verboden. Je hebt niet de mogelijkheid om alles te kunnen doen wat je tijdens een sabbatical zou willen doen.CornermanNL schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:55:
Dit is misschien wel een moment om een paar maanden sabbatical uit te proberen, om te kijken om FO en dan echt niet werken wel iets is. Ik heb al genoeg getest om te weten dat het niks voor mij is. Maar voor iedereen die het nog niet geprobeerd heeft. Aardig moment. Gelijk ook in een moeilijke tijd. Prima testcase.
Tja, maar wat als de inflatie ineens keihard toeslaat...3x3 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:59:
[...]
Zolang de meeste werknemers onder de 56K per jaar verdienen betaald de overheid 90% van het loon. WW voor werknemers is bruto 70% van je loon, netto vaak een hoger percentage. Dus als je een spaarquote hebt van 30% hoef je weinig livestyle changes te maken de komende tijd.
Belangrijkste voor je werkgever is, wat zal de omzet zijn nadat corona is overgewaaid.
Centrale banken drukken nu massaal geld, ooit gaan we dat zien.
Als de logistieke keten in de problemen geraakt, dan wordt er binnenkort WC papier en brood per opbod verkocht.
Er komen echt wel veranderingen aan, dat zie ik zo.
@CornermanNL dan speculeer je dus niet op een lockdown. Ik zit hier in Oostenrijk in een lockdown, boodschappen mag nog. Maar alles is dus dicht. Je kan dus niet een sabbatical doen en denken laat ik eens wat aan de tuin doen: hornbach is dicht. Laat ik eens iets leuks doen: alle recreatie is dicht.
Wandeling omdat je gek wordt: niet te ver van je woning wegens max 2k boete.
Niet juiste testcase lijkt mij.
@Tommie12 MBT wcpapier voor 1000e: Dat is niet echt een risico: ze gooien hier eerder verse dingen weg in de supermarkt wegens minder mensen.
Alles rekken zijn vol. Alleen de eerste dag van de lockdown heb ik leeg wc papier rek gezien. Distributie werkt nog gewoon. Leger sprong bij op knelpunten in distributrie centra. Maar dat loopt nu weer commercieel.
Vrachtwagens komen de grenzen ook nog steeds over. Je bent gewoon gevangen thuis, das echt het minpunt. Foodrun naar supermarkt is een uitje....
Alles rekken zijn vol. Alleen de eerste dag van de lockdown heb ik leeg wc papier rek gezien. Distributie werkt nog gewoon. Leger sprong bij op knelpunten in distributrie centra. Maar dat loopt nu weer commercieel.
Vrachtwagens komen de grenzen ook nog steeds over. Je bent gewoon gevangen thuis, das echt het minpunt. Foodrun naar supermarkt is een uitje....
Zr40 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:58:
[...]
Op zich is de gelegenheid prima inderdaad, maar je zit nu wel met allerlei sluitingen, aflastingen en verboden. Je hebt niet de mogelijkheid om alles te kunnen doen wat je tijdens een sabbatical zou willen doen.
Niet helemaal de juiste testcase inderdaad, de druk is hoog en restricties te veel. Ik had er niet verder over nagedacht.Ko.Kane schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:00:
@CornermanNL dan speculeer je dus niet op een lockdown. Ik zit hier in Oostenrijk in een lockdown, boodschappen mag nog. Maar alles is dus dicht. Je kan dus niet een sabbatical doen en denken laat ik eens wat aan de tuin doen: hornbach is dicht. Laat ik eens iets leuks doen: alle recreatie is dicht.
Maar toch een ervaring delen, alhoewel dankij mijn gezondheid het anders is dan wanneer ik gezond zou zijn.
Buiten de dingen die je normaal in het weekend zou doen , heb ik ervaren dat wanneer je meer tijd hebt. Je niet exponentieel meer musea gaat bezoeken, meer klussen gaat doen en meer sociale activiteiten ontplooit.
Simpelweg omdat alle mensen waarmee je al die dingen onderneemt, werken. Daarnaast kinderen hebben (in mijn leeftijdscategorie). Je hobby's blijken niet opeens leuk genoeg om een werkweek mee te vullen over langere periodes en de contactmomenten met je vrienden en bekenden blijven op dezelfde niveaus.
Dan merk ik toch dat ik een sociaal mens ben, en ik ben erg blij dat ik werk. Nu heb ik leuk werk en leuke collega's dus wellicht wordt het anders op het moment dat dat niet zo zou zijn. Maar de omgeving en structuur die werk biedt. En ook af en toe wat uitdaging en druk zou ik niet meer willen missen. Het geeft richting en doel.
Alles zelf verzinnen is niets voor mij.
@CornermanNL Ik denk dat testen trouwens wel goed is. En niet gewoon eens 3 weken vakantie opnemen en dan thuis zitten. Je hebt meer tijd nodig om los te komen en uit je eerste lijst 'klusjes' te lopen. Ik denk echt zon 3 maanden als minimum om te proberen.
Want niet iedereen kan zonder sociale interactie in ruime kring. Zoals jij gemerkt hebt. Want het is gewoon zo dat 'de rest' die werkt, die heeft geen tijd nonstop om jou te entertainen. Dus als FO-er ben je best aangewezen op jezelf (of je partner en das non-stop ook niet altijd het beste).
Wat wel zo is dat je als je FO bent vrij kan kiezen hoe je dat werk invult en hoe je je contact zoekt. Stel je hobby is geschiedenis, dan kun je ook historische rondleidingen gaan geven als hobbywerk.
Want niet iedereen kan zonder sociale interactie in ruime kring. Zoals jij gemerkt hebt. Want het is gewoon zo dat 'de rest' die werkt, die heeft geen tijd nonstop om jou te entertainen. Dus als FO-er ben je best aangewezen op jezelf (of je partner en das non-stop ook niet altijd het beste).
Wat wel zo is dat je als je FO bent vrij kan kiezen hoe je dat werk invult en hoe je je contact zoekt. Stel je hobby is geschiedenis, dan kun je ook historische rondleidingen gaan geven als hobbywerk.
Ik denk dat alle pistes nu open liggen bij bijna alle werkgevers.Ko.Kane schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:57:
[...]
Zou ik nooit in meegaan. Hier wikkelt hij zijn ondernemersrisico af op de werknemer. Lekker makkelijk. Normaal lekker marge pakken als het goed gaat, zit het eens tegen dan meteen moet de werknemer inleveren.
Ik ken veel mensen die de vraag hebben gehad om maar 'vakantie' te nemen. Lekker je dagen inleveren nu, zodat je niet dit jaar op vakantie kan, maar je baas wel lekker in September naar zijn 5 sterren resort voor 3 weken.
In geval van Nederlandse werkgever: Heeft hij al arbeidsduurverkorting aangevraagd?
Nu is het als werknemer de zaak om je niet klem te laten zetten maar ook om geen bruggen op te blazen.
Een moeilijk evenwicht waarvoor je tijd nodig hebt om te kunnen nadenken over de beste optie voor jezelf.
Ik was toch al van plan om in de komende 2 jaar ouderschapsverlof op te nemen. Ik kan het nu evengoed verkopen als een enorme geste naar mijn werkgever toe.
WC papier was maar een voorbeeld, maar de hele supply chain staat onder druk.Ko.Kane schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:05:
@Tommie12 MBT wcpapier voor 1000e: Dat is niet echt een risico: ze gooien hier eerder verse dingen weg in de supermarkt wegens minder mensen.
Reken maar niet op kortingen en promoties op electronica etc. Apple beperkt online orders al, de rest volgt.
En eer alles terug normaal draait zitten we in een andere wereld.
De economie krijgt een uppercut, en het zal langer dan 10 tellen duren eer die terug up and running is.
Ik denk het ook hoor. De wereld zoals we die kenden is er niet meer.
We zullen tegelijk veel meer online én lokaal leven.
Wozmro schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:50:
Ik denk dat alle pistes nu open liggen bij bijna alle werkgevers.
Nu is het als werknemer de zaak om je niet klem te laten zetten maar ook om geen bruggen op te blazen.
Tussen al deze kommer en kwel ook maar eens een relativerend verhaal m.b.t. de epidemie:Wozmro schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:06:
https://www.nemokennislin...end-rekenen-aan-covid-19/
Ik kan de gevolgen niet inschatten maar ik zou ook niet volledig verbaasd zijn als we over een paar maanden hier veel milder op terugkijken.Maar recenter, in de periode 1968-1969, raasde de Hongkong-griep over de wereld, waaraan naar schatting een miljoen mensen overleden zijn. De uitbraak zorgde destijds weliswaar voor ongerustheid en koppen in de krant, maar van de complete maatschappelijke verlamming en paniek die we nu zien, was geen sprake.
De reden is evident: het internet bestond nog niet. Zowel overheden als het publiek waren zich nauwelijks bewust van de omvang van de epidemie, en van het aantal slachtoffers is pas veel later een ruwe schatting gemaakt. Overal ging het leven gewoon door. Invloed op de economie had de epidemie daardoor nauwelijks.
Qua werk hangt het er ook maar af in wat voor markt je zit, het doemscenario waar opeens heel de arbeidsmarkt op zijn kop staat lijkt me nog een beetje op de zaken vooruit lopen.
[ Voor 24% gewijzigd door assje op 23-03-2020 13:52 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
this time is different ?Wozmro schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:06:
Geloof ik helemaal niets van. Ja het komende jaar is verstoord. Maar op een gegeven moment weer business as usual (en terecht). Dit komt op deze schaal gewoon maar 1 keer in de XX jaar voor, dus niet iets om ten koste van alles rekening mee te houden.Wozmro schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:06:
Er wordt nu toch ook nog steeds rekening gehouden met een kans op aanslagen zoals 9/11?
Alles went.
Alles went.
Die kans was en is dan ook aanzienlijk (o.a. kopieergedrag).Wozmro schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:24:
Er wordt nu toch ook nog steeds rekening gehouden met een kans op aanslagen zoals 9/11?
Alles went.
Virusuitbraak op deze schaal: kans is en blijft zéér klein.
Kleine kans x grote gevolgen = groot risico.
In het beste geval heb je vanaf nu een doktersattestje nodig als je een vliegtuig wil nemen (of ander vervoer over lange afstand).
Begrijp me niet verkeerd: ik ben geen doemdenker. Alles komt goed maar het zal anders zijn dan van te voren.
Ik heb dat relativerend artikel gelezen. Dat zal allemaal best wel kloppen maar de hoeveelheden slachtoffers zijn naast de kwestie.
Met 1 enkele dode kan je ook een schokgolf veroorzaken over heel de wereld, denk bijvoorbeeld aan een amerikaanse of chinese president...
De emoties die veroorzaakt worden zijn de grootste factor niet de rationele cijfers.
In het beste geval heb je vanaf nu een doktersattestje nodig als je een vliegtuig wil nemen (of ander vervoer over lange afstand).
Begrijp me niet verkeerd: ik ben geen doemdenker. Alles komt goed maar het zal anders zijn dan van te voren.
Ik heb dat relativerend artikel gelezen. Dat zal allemaal best wel kloppen maar de hoeveelheden slachtoffers zijn naast de kwestie.
Met 1 enkele dode kan je ook een schokgolf veroorzaken over heel de wereld, denk bijvoorbeeld aan een amerikaanse of chinese president...
De emoties die veroorzaakt worden zijn de grootste factor niet de rationele cijfers.
Een risico kan groot zijn en toch loont het niet om daar op voorbereid te zijn.Wozmro schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:45:
Kleine kans x grote gevolgen = groot risico.
Dijkdoorbraak bij randstad ==> Er zijn geen maatregelen om iedereen snel te evacueren en aantal doden te beperken. Veel te kostbaar.
En zo geldt dat voor veel rampen.
En dus ook voor IC bedden. In het beste geval gaan we nog beter op internatinaal niveau regelen dat we lokale overbelasting beter gaan verdelen. Maar verder is het gewoon de investeringen niet waard.
Sorry. helemaal off topic. Ik stop gelijk weer.
Behalve dan dat:de Peer schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:22:
[...]
Geloof ik helemaal niets van. Ja het komende jaar is verstoord. Maar op een gegeven moment weer business as usual (en terecht). Dit komt op deze schaal gewoon maar 1 keer in de XX jaar voor, dus niet iets om ten koste van alles rekening mee te houden.
- een politicus die in de eerste 5 jaar spreekt over besparen in de gezondheidszorg : krijgt pek en veren
- er gaan bedrijven failliet, dat is zeker
- misschien nog langer werken omdat ook pensioenkassen een stevige klap kregen
- nooit meer buitenshuis werken met een hoestje
- een hele klasse mensen gaan grote evenementen en bijeenkomsten vermijden voor lange tijd
- nog snellere afbouw van kleine winkels die amper winst maken
- huren winkelpanden op minder goede locaties gaan drastisch zakken
- andere organisatie van ziekenhuizen
- meer webinars en online lessen (dit gaat wel een tijdje blijven denk ik)
- bedrijven gaan op langere termijn minder schulden maken, sterkere cashbalans
Die draaiboeken liggen dus wel klaar: algemeen voor nederland:de Peer schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:51:
[...]
Een risico kan groot zijn en toch loont het niet om daar op voorbereid te zijn.
Dijkdoorbraak bij randstad ==> Er zijn geen maatregelen om iedereen snel te evacueren en aantal doden te beperken. Veel te kostbaar.
https://www.helpdeskwater...n_overstromingen_2016.pdf
Als lokaal per dijkring:
http://www.vrgz.nl/media/...cuatie-dijkring-43-v2.pdf
En in meer leesbare tekst:
https://www.overstroomik....stroming-in-nederland.pdf
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Och, wat is klein. Er zijn regelmatig virusuitbraken met behoorlijk ingrijpende consequenties, maar de verspreiding daarvan is vaak wat beperkter. (Denk aan de eerdere SARS en MARS uitbraken van 2002, 2012 met elk maar zo'n 800 doden). En er zijn regelmatig virussen die zich goed verspreiden maar waarvan de consequenties wat kleiner zijn. Dan is het geen hogere wiskunde (of virologie) om te bedenken dat de combinatie van een lastig virus dat zich ook nog eens goed verspreidt bepaald niet ondenkbaar is.de Peer schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:31:
[...]
Die kans was en is dan ook aanzienlijk (o.a. kopieergedrag).
Virusuitbraak op deze schaal: kans is en blijft zéér klein.
Maar zo zijn er natuurlijk nog veel meer gevaren, zodat het ook niet echt realistisch is als je je op één van die gevaren focust. Beter is het om als samenleving op een meer algemene manier voorbereid te zijn op een ingrijpende gebeurtenis. En gelukkig zijn we dat als land ook wel (alleen als bevolking wat minder...).
Veel fearmongering hoor, je kan dit zo anders bekijken:
Onwaarschijnlijk, we ruimen nu veel ouderen op, zorgdruk wordt verlicht. En je weet het: dit is nu gebeurt dus gebeurt vast niet weer, zo denkt men. Groepsimmuniteit.Tommie12 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:28:
[...]
Behalve dan dat:
- een politicus die in de eerste 5 jaar spreekt over besparen in de gezondheidszorg : krijgt pek en veren
Zeker- er gaan bedrijven failliet, dat is zeker
Gelukkig gaan er vooral gepensioneerden dood, misschien wel 10%. Kun je mooi tegen elkaar wegstrepen. Er zal ook herstel komen. Kortingen op pensioen zijn veel waarschijnlijker, dan doorwerken sowieso.- misschien nog langer werken omdat ook pensioenkassen een stevige klap kregen
Lol, nee.- nooit meer buitenshuis werken met een hoestje
Mensen staan te springen tot dat ze weer vrij zijn. Ik verwacht eerder Post-Corona festivals.- een hele klasse mensen gaan grote evenementen en bijeenkomsten vermijden voor lange tijd
Als ze onder bovenstaande faillissementen zitten ja, zo niet dan nu minder concurrentie.- nog snellere afbouw van kleine winkels die amper winst maken
niet drastisch- huren winkelpanden op minder goede locaties gaan drastisch zakken
nee, want dokters willen geld en daar zijn maatschappen voor.- andere organisatie van ziekenhuizen
Nee, college is veel leuker dan alleen thuis zitten- meer webinars en online lessen (dit gaat wel een tijdje blijven denk ik)
Haha, nee, want ze hebben geleerd, zelfs zoiets als Corona overleef je met shit balans, want ze bailen je wel uit.- bedrijven gaan op langere termijn minder schulden maken, sterkere cashbalans
Vroeger of later komt er een vaccin voor (tegen?) het coronavirus en zodra dat bekend wordt gemaakt lijkt het me niet ondenkbaar dat 'we' weer vrolijk verder gaan met ons consumentengedrag. Eens met bovenstaande dus, dan wordt het weer business as usual. Hoe groot de klap voor de economie gaat zijn heb ik geen flauw idee van en hoe vervelend ik corona ook vind (net als iedereen), ik geloof niet dat de impact blijvend voor verandering gaat zorgen.de Peer schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:22:
Geloof ik helemaal niets van. Ja het komende jaar is verstoord. Maar op een gegeven moment weer business as usual (en terecht). Dit komt op deze schaal gewoon maar 1 keer in de XX jaar voor, dus niet iets om ten koste van alles rekening mee te houden.
Verwijderd
@Tweezitsbank Inderdaad, straks laten 'we' het gewoon achter ons.
Net zoals elke crisis is het 'eng' nu we er midden in zitten en niet weten of en hoe het onszelf gaat raken.
De economische sporen zullen diep zijn - ontslagen, faillissementen. Het herstel kan langzaam gaan en lang duren. Maar ik zie niet in hoe er fundamenteel iets gaat veranderen aan het gedrag van overheden, bedrijven of burgers.
Wat is er na de financiele crisis veranderd? Wetgeving voor banken is strenger geworden. Leennormen voor huizenkopers zijn iets krapper geworden. Het heeft een tijd geduurd voor de werkloosheid weer laag was en het consumentenvertrouwen weer hoog. Maar is er echt iets veranderd? Zijn banken intrinsiek ethischer geworden? Zijn consumenten echt voorzichtiger geworden qua lenen? Hebben burgers en bedrijven betere buffers aangelegd? Zijn alle financiele producten op de beurs volledig transparant? Nee toch.
Net zoals elke crisis is het 'eng' nu we er midden in zitten en niet weten of en hoe het onszelf gaat raken.
De economische sporen zullen diep zijn - ontslagen, faillissementen. Het herstel kan langzaam gaan en lang duren. Maar ik zie niet in hoe er fundamenteel iets gaat veranderen aan het gedrag van overheden, bedrijven of burgers.
Wat is er na de financiele crisis veranderd? Wetgeving voor banken is strenger geworden. Leennormen voor huizenkopers zijn iets krapper geworden. Het heeft een tijd geduurd voor de werkloosheid weer laag was en het consumentenvertrouwen weer hoog. Maar is er echt iets veranderd? Zijn banken intrinsiek ethischer geworden? Zijn consumenten echt voorzichtiger geworden qua lenen? Hebben burgers en bedrijven betere buffers aangelegd? Zijn alle financiele producten op de beurs volledig transparant? Nee toch.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2020 15:45 ]
Het gaat hier om financiele onafhankelijkheid, voor Corona hebben we het Corona themaforum
[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 23-03-2020 17:02 ]
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Dit topic is gesloten.