@MneoreJ Dankjewel. Inderdaad het aantal post hier gaat behoorlijk snel.MneoreJ schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:37:
In de categorie interessant: @crosscarver, nog bedankt voor deel 4 van je pensioenblog. Ik had het in eerste instantie zowaar gemist in de lawine andere berichten. De concrete berekeningen zijn op mijn persoonlijke situatie niet van toepassing, maar het geeft een overzicht van alle verschillende opties/mogelijkheden zodat je je eigen plan kunt trekken.
Een paar zaken uit het 4de deel van de pensioen blog zijn mogelijk van toepassing op de zaken die nu besproken worden:
1. Bij beleggen bespreek ik het risico van portefeuilles. Iets waar mensen nu opeens mee geconfronteerd worden. Aan de hand van de volatiliteit (standaarddeviatie) en de vuistregel dat aandelen bij een echte crash 50% naar beneden kunnen. Interessant is dat nu discussies lopen met de AFM en andere instanties om een (additioneel) andere maatstaf voor risico van een beleggingsproduct aan te geven. Veel mensen (die niet statistisch onderlegd zijn) kunnen niets met standaarddeviaties etc.
Er wordt nu nagedacht over een zogenaamde peak to trough value om het risico aan te geven. Je kijkt een bepaalde tijd terug in de historie van het product en kijkt wat de hoogste daling was van piek tot dal in die periode. Dit is behoorlijk inzichtelijk ook voor iemand die niet zo in de statistiek zit.
2. Bij hypotheken kun je kijken of je toch niet beter eerst je hypotheek (versneld) aflost in plaats van zoveel mogelijk hypotheek te nemen en offensief te beleggen. Hint: uiteindelijk maakt het niet zoveel uit en met een goedkope lineaire hypotheek met mogelijk nog versnelde aflossing doe je het op de lange termijn behoorlijk goed. Additioneel heb je natuurlijk het goede gevoel van een afgelost huis (of in ieder geval veel overwaarde) in tijden zoals deze.
3. Tot slot dat FIRE leven is alsof je in de bijstand leeft--> De model familie heeft een gewoon Nibud budget (voor een gezin met 2 kinderen en behoorlijke salarissen 80 en 45 kEuro) en door slimme keuzes kunnen ze toch met 51 jaar met pensioen.
The best investment is in yourself (Warren Buffett), www.sciplan.nl, ELGA, 23 PV-panelen Oost-West