Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.012 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crosscarver
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 02:17
MneoreJ schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:37:

In de categorie interessant: @crosscarver, nog bedankt voor deel 4 van je pensioenblog. Ik had het in eerste instantie zowaar gemist in de lawine andere berichten. De concrete berekeningen zijn op mijn persoonlijke situatie niet van toepassing, maar het geeft een overzicht van alle verschillende opties/mogelijkheden zodat je je eigen plan kunt trekken.
@MneoreJ Dankjewel. Inderdaad het aantal post hier gaat behoorlijk snel.

Een paar zaken uit het 4de deel van de pensioen blog zijn mogelijk van toepassing op de zaken die nu besproken worden:

1. Bij beleggen bespreek ik het risico van portefeuilles. Iets waar mensen nu opeens mee geconfronteerd worden. Aan de hand van de volatiliteit (standaarddeviatie) en de vuistregel dat aandelen bij een echte crash 50% naar beneden kunnen. Interessant is dat nu discussies lopen met de AFM en andere instanties om een (additioneel) andere maatstaf voor risico van een beleggingsproduct aan te geven. Veel mensen (die niet statistisch onderlegd zijn) kunnen niets met standaarddeviaties etc.
Er wordt nu nagedacht over een zogenaamde peak to trough value om het risico aan te geven. Je kijkt een bepaalde tijd terug in de historie van het product en kijkt wat de hoogste daling was van piek tot dal in die periode. Dit is behoorlijk inzichtelijk ook voor iemand die niet zo in de statistiek zit.

2. Bij hypotheken kun je kijken of je toch niet beter eerst je hypotheek (versneld) aflost in plaats van zoveel mogelijk hypotheek te nemen en offensief te beleggen. Hint: uiteindelijk maakt het niet zoveel uit en met een goedkope lineaire hypotheek met mogelijk nog versnelde aflossing doe je het op de lange termijn behoorlijk goed. Additioneel heb je natuurlijk het goede gevoel van een afgelost huis (of in ieder geval veel overwaarde) in tijden zoals deze.

3. Tot slot dat FIRE leven is alsof je in de bijstand leeft--> De model familie heeft een gewoon Nibud budget (voor een gezin met 2 kinderen en behoorlijke salarissen 80 en 45 kEuro) en door slimme keuzes kunnen ze toch met 51 jaar met pensioen.

The best investment is in yourself (Warren Buffett), www.sciplan.nl, ELGA, 23 PV-panelen Oost-West

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:49

de Peer

under peer review

@fsfikke wat er uiteraard bedoeld wordt is 'relatief duur' en niet in absolute zin. Relatief t.o.v inkomsten of evt vermogen.
Dus 'duur huis, nooit thuis' lijkt me vrij duidelijk wat daar mee bedoeld wordt. Als je woonkosten >40% zijn van je inkomsten of maandelijkse budget, dan kun je stellen dat je behoorlijk 'duur' woont.

Hetzelfde geldt voor auto's en andere luxegoederen. Bekijk het relatief, niet absoluut.
fsfikke schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:48:
[...]

Als je, zoals menigeen hier, de verkeerde opvatting hebt dat FO worden gelijk staat aan leven alsof je in de bijstand zit ;)
Per definitie niet natuurlijk, maar voor mensen met een erg laag inkomen of laag maandelijks budget als ze FO zijn kan het daar wel op neerkomen. En ook dan (of juist dan) kun je prima heel gelukkig zijn, dat is nu juist het mooie vind ik zelf.

Overigens, als je je huis van 1.000.000 euro niet duur noemt, ben je ook wel een beetje wereldvreemd vind ik. Want dat staat wel erg ver af van wat de meesten ooit zullen kunnen betalen. En dan zeggen dat @HereIsTom met zijn Iphone 8 plus 64 GB aan het pochen is :+

[ Voor 49% gewijzigd door de Peer op 14-03-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:18
crosscarver schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:20:
De model familie heeft een gewoon Nibud budget (voor een gezin met 2 kinderen en behoorlijke salarissen 80 en 45 kEuro) en door slimme keuzes kunnen ze toch met 51 jaar met pensioen.
Maar in wel percentiel valt een gezinsinkomen van €125k? Dat is in ieder geval geen modaal uitgangspunt dus zij kunnen zich sowieso relatief al veel luxe veroorloven.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crosscarver
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 02:17
assje schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:33:
[...]

Maar in wel percentiel valt een gezinsinkomen van €125k? Dat is in ieder geval geen modaal uitgangspunt dus zij kunnen zich sowieso relatief al veel luxe veroorloven.
Het blog is geschreven met als voorbeeld een wetenschapper gezin (dat is zowat mijn doelgroep). Daar zijn zulke inkomens redelijk normaal. Of zelfs nog hoger als je twee wetenschapper partners hebt.

Inderdaad het Nibud vind dan dat je behoorlijk hoge levensonderhoud kosten moet hebben bij zulk een inkomen.
Wanneer je minder verdiend krijg je automatisch een lager levensonderhoud budget toegedeeld door het Nibud.

Mijn punt is dat ze redelijk vroeg met pensioen zouden kunnen gaan zonder enorme enorme savingsrates (50%+) zoals je graag in de FIRE community hoort.

The best investment is in yourself (Warren Buffett), www.sciplan.nl, ELGA, 23 PV-panelen Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

de Peer schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:27:
@fsfikke wat er uiteraard bedoeld wordt is 'relatief duur' en niet in absolute zin. Relatief t.o.v inkomsten of evt vermogen.
Dus 'duur huis, nooit thuis' lijkt me vrij duidelijk wat daar mee bedoeld wordt. Als je woonkosten >40% zijn van je inkomsten of maandelijkse budget, dan kun je stellen dat je behoorlijk 'duur' woont.

Hetzelfde geldt voor auto's en andere luxegoederen. Bekijk het relatief, niet absoluut.

[...]

Overigens, als je je huis van 1.000.000 euro niet duur noemt, ben je ook wel een beetje wereldvreemd vind ik. Want dat staat wel erg ver af van wat de meesten ooit zullen kunnen betalen.
Maar dat is dus precies het probleem, het gaat uiteindelijk toch om absoluut, niet relatief. Onze woonlasten liggen op <15% dus relatief gezien wonen we niet duur, maar de ‘bijstands-FO’ers’ zullen ons toch voor gek verklaren omdat het absolute bedrag niet in hun straatje past.
En dan zeggen dat @HereIsTom met zijn Iphone 8 plus 64 GB aan het pochen is :+
Als hij mensen zielig noemt kan ie ook wat terug verwachten ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:49

de Peer

under peer review

fsfikke schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:58:
[...]

Maar dat is dus precies het probleem, het gaat uiteindelijk toch om absoluut, niet relatief. Onze woonlasten liggen op <15% dus relatief gezien wonen we niet duur, maar de ‘bijstands-FO’ers’ zullen ons toch voor gek verklaren omdat het absolute bedrag niet in hun straatje past.
Ik denk niet dat iemand je voor gek zal verklaren met zo'n giga vermogen of giga inkomens. Dat is echter zo ver verwijderd van een gemiddeld inkomen of vermogen dat het niet erg representatief is voor >90% van de posters hier. Als je dus zo'n 'outlier' bent is dat wel even handig om erbij te vermelden. Het past niet in 'hun' straatje is dan een beetje flauw, want jij bent zelf de uitzondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
fsfikke schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:58:
[...]

Als hij mensen zielig noemt kan ie ook wat terug verwachten ;)
Ik heb gezegd dat mensen die alleen maar gelukkig worden van dure, luxe grote dingen een zielig leven hebben.
Jij zegt dan meteen dat mensen die niet een een dure auto rijden of een villa wonen op bijstands niveau leven.
Maar goed ik snap dat jij graag je luxe leven wilt verdedigen, succes ermee, maar wij zijn al FO :+

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Kunnen we de stropoppen gewoon op de akker laten staan en elkaar geen vliegen afvangen over scenario's waarmee je wel/niet FO zou kunnen of moeten worden, en hoe en wanneer iemand "recht heeft" op geluk? Die discussie is al vaak gevoerd en het voegt niks toe. Ook als je elke dag kaviaar wil eten en een dikke auto wil (laten) rijden vanaf de oprit van je villa kun je FO worden (aangenomen dat je nu nog niet in die situatie zit want dan ben je het waarschijnlijk al :+), je zult dan alleen ook meer moeten verdienen, en je zult je bewust moeten zijn van die keuze. Of je daar dan ook je levensgeluk uit kunt halen of zou moeten halen maakt verder niet uit. Daarom is de savings rate ook zo'n mooi instrument; als ik zeg dat ik een SR van 60% heb je nog geen idee wat mijn inkomsten- of uitgavenpatroon is, maar je weet in ieder geval hoe ik op weg ben.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
kraades schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:48:
[...]

Ik had altijd al de gedachte gehad om tussendoor een break te nemen van een paar jaar. Ik had beste een goede baan in de IT bij een prima bedrijf. Ik had niets te klagen. Maar ik heb toch ontslag genomen. Stukje zelfreflectie. Wil ik dit de rest van mijn leven blijven doen? Waarom niet nu genieten nu ik nog jong :) en gezond ben?

Ik heb de gebruikelijke onkosten. Ik heb geen hypotheek en geen kinderen dus dat scheelt. Een kleine auto waar ik niet veel in rijd. Geen dure hobbies of vakanties. Geen behoefte aan merkkleding of dure spullen. En dat alles komt vanzelf dus ik hoef mij niet te beperken. Enige waar ik meer uitgeef is voeding, persoonlijke verzorging dat soort dingen. En dan blijkt dat je het best lang kunt uithouden...

Ik moet inderdaad nog wel een keer aan het werk. Het klinkt heel ondoordacht en ik ben zo helemaal niet maar ik zie dat dan wel weer... Ik ben nu een jaar onderweg en ik vind het fantastisch. Vrijheid is onbetaalbaar. Geen moment spijt van gehad.

Edit:
Mijn complementen aan de personen die al jong bezig zijn met financiële onafhankelijkhrud. Petje af. Ik heb dat inzicht helaas te laat gekregen.
Update
Inmiddels bijna 2 jaar sabbatical en ik vind het nu wel genoeg geweest. Ik ga weer aan het werk! Ik ben wel blij dat ik dit gedaan heb want ik weet nu dat lang "thuis zitten" voor mij niet is weggelegd. Het was een leuke tijd en heb er absoluut geen spijt van maar ik heb toch wat meer uitdaging nodig. Op een gegeven moment had ik alles wel gezien/gedaan. YMMV. :)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:52
Op deze pagina komt het onderwerp meerdere keren terug. Je spaart voor FO, dan ga je minder werken of helemaal niet werken maar ik merk aan mijzelf (<30 jaar) dat het behoorlijk saai is als jong persoon. Voor mijn gevoel ben ik al FO, flink veel vermogen (liquide en diverse assets) om een paar jaar uit te zingen, vakantie dagen die ik nooit op ga krijgen (meer dan 3 maanden en ik maak ook (verre) reizen door het jaar heen), vrijheid in werk (starten en stoppen wanneer ik wil, gaan en staan waar ik wil) en leuk werk (uitdaging in een zeer dynamische internationale omgeving), mooie auto voor de deur (geen lease). Ik heb voldoende aandacht voor gezondheid, familie, de kleine dingen in het leven en kan genieten van lekker buiten zijn en sporten. Ik heb het gevoel dat ik pas aan de start met een enorm positieve outlook (ondanks de corona perikelen).

Zijn er ook mensen, die luxer gaan leven op een bepaald moment? Dat je het gevoel hebt, het is goed om ook eens iets meer te spenderen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:47

tomtom901

Moderator General Chat
wm1234 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 22:13:

Zijn er ook mensen, die luxer gaan leven op een bepaald moment? Dat je het gevoel hebt, het is goed om ook eens iets meer te spenderen?
Ja, tuurlijk. FO betekent niet zozeer zuinig zijn in mijn optiek, maar bewuste keuzes maken over wat je wel en geen geld waard vindt (zoals ook al een aantal posts boven je besproken werd). Dat kan dus ook betekenen; meer geld uitgeven voor een bepaalde mate van kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
HereIsTom schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 21:31:
[...]

Ik heb gezegd dat mensen die alleen maar gelukkig worden van dure, luxe grote dingen een zielig leven hebben.
Ik kan echt enorm genieten van mijn auto, iedere dag, vooral als ik hem gewassen heb. Kan ik zonder? Prima!!! Ik zie het als een hobby, en zo zijn er heel veel mensen, van 20 jarige die naar een car meet gaan, tot senioren die van old timers houden. Dus als ik mijn leven kan verrijken met een hobby, dan gaat dat ten koste van FIRE, in ieder geval een aantal jaren.

Maar zo maakt iedereen keuzes in zijn leven om zijn leven te verrijken ten koste van FIRE, om het leven leuker te maken. Dat doe jij ook, vandaar mijn eerder opmerkingen over water en brood, dat is het absolute minimum dat je nodig hebt om te leven. Zo leef jij ook niet, dus iedereen richt zijn leven in om het fijn te maken, de FIRE gedachte zorgt er enkel voor dat je ieder jaar weer kritisch kijkt naar waar je gelukkig van wordt en dat het niet nodig is om ieder jaar maar continue al je geld uit te geven omdat je wat meer gaat verdienen.

Tenzij je FIRE als een evangelie ziet en er ergens voorgeschreven staat hoe je moet leven, denk ik dat iedereen dat op zijn manier prima kan invullen en dat we in dit forum daarover kunnen discussieren, liefst zonder iemand te veroordelen over zijn keuzes, een goeie discussie hoort er zeker bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
coldasice schreef op zondag 15 maart 2020 @ 07:51:
[...]

Ik kan echt enorm genieten van mijn auto, iedere dag, vooral als ik hem gewassen heb. Kan ik zonder? Prima!!! Ik zie het als een hobby, en zo zijn er heel veel mensen, van 20 jarige die naar een car meet gaan, tot senioren die van old timers houden. Dus als ik mijn leven kan verrijken met een hobby, dan gaat dat ten koste van FIRE, in ieder geval een aantal jaren.
Totaal offtopic maar wat voor auto heb je dan? Kan je plaatje niet goed genoeg zoomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:51
HereIsTom schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 21:31:
[...]

Jij zegt dan meteen dat mensen die niet een een dure auto rijden of een villa wonen op bijstands niveau leven.
Maar goed ik snap dat jij graag je luxe leven wilt verdedigen, succes ermee, maar wij zijn al FO :+
Ik ben akkoord en ik denk dat de komende periode een goede test zal zijn voor de gekozen fo-strategie.

Nu alleen nog hopen dat de mieren niet moeten opdraaien voor de levensstijl van de krekels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonenstaak92
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 14:59
Bonenstaak92 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 13:51:
Ik ben zelf in dubio aan de hand van de recente ontwikkelingen. Onder voorbehoud een woning gekocht voor de verhuur.. Toch aan het overwegen de koop te ontbinden, dat kan gelukkig zonder kosten. Wat extra liquiditeit is in mijn positie zeer welkom, eigen zaak en een aantal personeelsleden, ziet er naar uit dat we komende week toch dicht moeten voor de komende weken... In het kader van FO toch liever extra liquiditeit en het missen van wat rendement dan het risico alles te verliezen omdat ik niet aan betalingsverplichtingen kan voldoen.
Ik blijf toch nog twijfelen, de buffer na aanschaf is nog ongeveer 100k. Maar met een eigen zaak en een andere woning in aanbouw kan het hard gaan.

Enerzijds voelt het als de markt timen, anderzijds iets in de trend van stilzitten als je geschoren wordt. In het ergste geval kost een vergelijkbaar appartement over een halfjaar 5k meer. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 18:37
De in aanbouw zijnde woning annuleren is geen optie ervan uitgaande dat je nu al goed woont? Dat is de woning die geen cashflow zal opleveren. Met twee woningen tegelijk bezig zijn is idd misschien wat risicovol.

[ Voor 19% gewijzigd door MisterBlue op 15-03-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik zou wachten.

Een mogelijk alternatief zou kunnen zijn om een optie nemen te onderhandelen met de verkoper voor een langere periode dan de gebruikelijke paar dagen.
In ruil voor een bedrag per maand of per week.

De verkoper zal nu ook wel onzeker zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

fsfikke schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:01:
[...]

Dat is dus het probleem, wat is in hemelsnaam duur? Zoiets is heel persoonlijk.
Als we van de gemiddelde Nederlanders uitgaan met een modaal salaris dan zijn een grote / duurdere auto en een luxer huis wel echt 2 extreem grote kostenposten die FO enorm in de weg staan, zo niet onmogelijk maken.
Als je een hoog salaris hebt is dat natuurlijk een ander verhaal maar voor de meeste mensen geldt helaas wel dat het óf het een is óf het ander. Beide gaat niet.

Wat @de Peer zegt eigenlijk dus :) Het is relatief.
assje schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:33:
[...]

Met dat inkomen verdien je meer dan 99,3% van alle huishoudens in Nederland :P

[ Voor 29% gewijzigd door Metro2002 op 15-03-2020 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Wow, dat is schrikbarend veel hoger dan ik gedacht had..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
tomtom901 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:34:
[...]

Wow, dat is schrikbarend veel hoger dan ik gedacht had..
Ik denk dat je hier bruto inkomen verward met besteedbare inkomen....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

wm1234 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 22:13:

Ik heb mijn levensstijl nooit enorm aangepast sinds ik begon met werken tegen het minimumloon en ja natuurlijk rij ik nu wel in een iets nieuwere auto (9 jaar oud ipv 15 jaar oud) en heb ik af en toe eens een impulsaankoop (nieuwe pc bv) die ik vroeger niet kon betalen maar over het algemeen leef ik net zo zuinig als vroeger. Ik heb niet meer materiele welvaart nodig om gelukkig te zijn. Als ik morgen een 10.000 euro op de bank gestort krijg met de opdracht het uit te geven zou ik serieus niet weten wat ik ermee zou moeten.
Motofiets kopen? Geen zin in het extra onderhoud. Nieuwere auto kopen? Ik zou niet weten welke lekkerder rijdt dan de auto die ik nu heb. Nieuwe gamepc? Waarom? De pc die ik nu heb speelt alle games al prima. Nieuwe tv kopen ipv het krijgertje wat er nu staat? Ik kijk bijna nooit tv dus zonde. En zo kan ik nog wel even doorgaan :P Ik heb domweg alles wat ik heb om gelukkig te zijn. Het enige wat ik nog wel wil is verhuizen naar een rustigere plaats met meer natuur maar dat is in dit land helaas een échte, bijna onbetaalbare, luxe. :/
coldasice schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:37:
[...]

Ik denk dat hij meer bedoelt dat hij ervan schrikt hoe laag de inkomens in dit land eigenlijk zijn. Ik merk het op mijn werk ook waar iedereen echt uitstekend verdient maar er toch vaak geklaagd wordt over de inkomens. Als je dit soort statistieken bekijkt behoort bijna iedereen die bij ons werkt in de top 2% verdieners van dit land. Ik probeer zelf nooit uit het oog te verliezen hoe goed we het hebben tov de gemiddelde huishoudens.
Misschien ben ik daarom ook enigszins bang om naar mijn inkomen te gaan leven, je weet immers maar nooit of je die baan over 5 jaar nog hebt en het op termijn misschien met een stuk minder moet doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Metro2002 op 15-03-2020 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

coldasice schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:37:
[...]

Nog 'erger': gestandaardiseerd inkomen. Dat is besteedbaar inkomen (grofweg bruto inkomen minus zorgpremie), gedeeld door een factor (van minimaal 1) die afhankelijk is van het aantal gezinsleden. Voor een stel met 2 kids is dat al bijna een factor 2.

Zie https://www.cbs.nl/nl-nl/...mijn-besteedbaar-inkomen-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Metro2002 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:39:
[...]

Ik denk dat hij meer bedoelt dat hij ervan schrikt hoe laag de inkomens in dit land eigenlijk zijn. Ik merk het op mijn werk ook waar iedereen echt uitstekend verdient maar er toch vaak geklaagd wordt over de inkomens. Als je dit soort statistieken bekijkt behoort bijna iedereen die bij ons werkt in de top 2% verdieners van dit land. Ik probeer zelf nooit uit het oog te verliezen hoe goed we het hebben tov de gemiddelde huishoudens.
Misschien ben ik daarom ook enigszins bang om naar mijn inkomen te gaan leven, je weet immers maar nooit of je die baan over 5 jaar nog hebt en het op termijn misschien met een stuk minder moet doen.
Precies dit inderdaad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar die link van @Metro2002 is dus geen overzicht van salarissen, maar van gestandaardiseerde gezinsinkomens (een soort maat voor koopkracht afhankelijk van de grootte van het gezin).
Alleen voor iemand die alleen woont is dat getal bijna gelijk aan zijn bruto salaris.

Zie ook wat ik daar net over postte: Verwijderd in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:52:
[...]

Maar die link van @Metro2002 is dus geen overzicht van salarissen, maar van gestandaardiseerde gezinsinkomens (een soort maat voor koopkracht afhankelijk van de grootte van het gezin).
Alleen voor iemand die alleen woont is dat getal bijna gelijk aan zijn bruto salaris.

Zie ook wat ik daar net over postte: Verwijderd in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 4"
Hier inderdaad een iets betere statistiek waar je zelf variabelen kunt veranderen:

https://opendata.cbs.nl/s...et/83931NED/table?dl=D4D1

Daar komt volgens mij uit dat je met een inkomen tussen de ton en 2 ton in de top 4% inkomens zit. Soms lastig interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Ongeveer 1 maand geleden had ik:

44% stocks
23% bonds
33% cash

vandaag:

23% stocks
44% bonds
33% cash

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
JURIST schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:09:
Voor de nieuwe inspiratie na een ontnuchterende week, (uitgerekend) vandaag weer aardig een stuk over FIRE in de krant (NRC):
https://www.nrc.nl/nieuws...ndelsblad/2020/03/14/#316
alleen voor je dertigste... slechte kop...
Leuk om het hier tegen te komen, ik ben de Tom die is geïnterviewd. De kop is inderdaad aardig clickbait.

Veel leuke reacties ontvangen. Maar ik lees op Reddit ook wel wat kritische reacties, zoals onderstaande:
Bovendien ben ik die schaamteloze promoties van dit soort lui een beetje beu. Kopiëren elkaar allemaal en doen net of het zo spannend is.
Voor doorgewinterde FIRE-aanhangers is het artikel natuurlijk niet heel interessant. Maar ik denk dat het wel weer een goede inspiratie is om de 'beginners' in contact te laten komen met FIRE en HOT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Niet persoonlijk maar de zuiverheid in de media is weer eens ver te zoeken. Iedereen in dat artikel die blogt, en heeft een directe incentive om zijn/haar sponsoren dit artikel te laten dicteren. De schijn daarvan is al voldoende problematisch. Maar ik schreeuw in de woestijn natuurlijk in deze tijd van peak-influencers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Config schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:42:
Niet persoonlijk maar de zuiverheid in de media is weer eens ver te zoeken. Iedereen in dat artikel die blogt, en heeft een directe incentive om zijn/haar sponsoren dit artikel te laten dicteren. De schijn daarvan is al voldoende problematisch. Maar ik schreeuw in de woestijn natuurlijk in deze tijd van peak-influencers.
Dat zal wel meevallen, toch? Tweakers verdient ook geld met deze website. Die laten toch ook niet alles dicteren door sponsoren?

Ergens snap ik je reactie ook wel. Om dan toch persoonlijk te antwoorden: op mijn site staan AdSense en partnerlinks naar Bol.com. Alleen voor dingen die ik zelf gebruik. Geen links naar DeGiro of andere betaalaanbieders die ik zelf ook niet gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Config schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:42:
*Grin* je pakt de koe wel bij de hoorns met de vele FIRE bloggers wiens incentive vooral lijkt te zijn om met content van magere of discutabele kwaliteit dubbeltje bij dubbeltje de eigen FO te realiseren. Integriteit of intrinsieke motivatie iets goed te doen lijken zeer beperkt aanwezig.

Wie kent een FIRE blog wat geen kermis van reclame of affiliatelinks is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Config
De schijn is al voldoende voor mij, ik kan jouw situatie zeker niet beoordelen. Naarmate de belangen groter worden wordt alles vloeibaar, is mijn motto. Bij een 'klassiek' medium zoals de NRC zijn de redactie en de reclame afdeling gescheiden van elkaar. Dat principe bestaat niet bij 'nieuwe' media.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Config
Rukapul schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:52:
Dit forum (afgezien van de brutale CC referral link die ik kreeg in een DM), en r/fatfire r/financialindependence en nog een paar.

[ Voor 32% gewijzigd door Config op 15-03-2020 13:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
[...]

*Grin* je pakt de koe wel bij de hoorns met de vele FIRE bloggers wiens incentive vooral lijkt te zijn om met content van magere of discutabele kwaliteit dubbeltje bij dubbeltje de eigen FO te realiseren. Integriteit of intrinsieke motivatie iets goed te doen lijken zeer beperkt aanwezig.

Als je ergens veel tijd in steekt, mag je er toch wel iets aan verdienen? Daarbij moet je natuurlijk geen dingen gaan aanbieden om er zoveel mogelijk geld voor te gaan krijgen. Ik raad alleen boeken en producten aan waar ik zelf achter sta en ik denk dat er vele bloggers met mij zo over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackisgek
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 12:58
[...]

Ik kan www.kaskoe.nl aanbevelen, de auteur daarvan is hier dacht ik ook actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Config
Tdem schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:56:
[...]

Als je ergens veel tijd in steekt, mag je er toch wel iets aan verdienen? Daarbij moet je natuurlijk geen dingen gaan aanbieden om er zoveel mogelijk geld voor te gaan krijgen. Ik raad alleen boeken en producten aan waar ik zelf achter sta en ik denk dat er vele bloggers met mij zo over denken.
Ik spreek iig alleen voor mijzelf. Ik geloof dat zo'n meta artikel van het NRC (meta omdat het bestaand werk samenvat) weinig oplevert voor mij omdat er geen moeite wordt gedaan om echt interessante bronnen te vinden. Een beetje artikel belicht meerdere invalshoeken. Zoek eens iemand die al 5 jaar FIRE'd is, of iemand die heeft gefaald en weer aan het werk is. Zoiets. Want nu zijn het 100% bloggers en die geven geen gebalanceerd verhaal, ivm de eerdergenoemde incentives. Dus: ik vind zelfpromotie vaak niet zo interessant om te lezen.

Mijn klaagzang gaat dus over de krant niet over jou, dat dat even duidelijk is ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Config op 15-03-2020 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Config schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:54:
De schijn is al voldoende voor mij, ik kan jouw situatie zeker niet beoordelen. Naarmate de belangen groter worden wordt alles vloeibaar, is mijn motto. Bij een 'klassiek' medium zoals de NRC zijn de redactie en de reclame afdeling gescheiden van elkaar. Dat principe bestaat niet bij 'nieuwe' media.
Precies. Zelfs bij diegenen die redelijk zuiver beginnen zie je onderwerpen en koppen kantelen naar datgene wat vieuws en clicks oplevert.

Ik snap het wel want in de goudkoorts waren het ook de verkopers van gereedschap die het best verdienden ;)
Config schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:56:
[...]

Dit forum (afgezien van de brutale CC referral link die ik kreeg in een DM), en r/fatfire r/financialindependence en nog een paar.
Het was eigenlijk retorisch bedoeld ;)

Om toch nog een uitzondering te noemen: volgens mij is geldnerd.nl vrij van commercie.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 15-03-2020 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:11
Aangezien er veel commentaar is op de buy&hold strategie, vooral dat het alleen werkt als je in 1800 begonnen bent met beleggen heb ik een excel gemaakt om deze discussie met feiten te kunnen beantwoorden.

Het is geen hoogstaand werkje, maar geeft een goed idee hoe goed buy & hold preseteerd, ook als je op slechte tijden instapt.

De data is de MSCI world index gross dividends reinvested gehaald van de MSCI website.

https://drive.google.com/...TdI9V8S3gIGJtij-AxaUeTH36

Voor de discussie.. stel je hebt de slechtste timing en je besluit om op 31 dec 1999 lumpsum 50k in te leggen, zelfs dan maak je nog steeds 3,8% rendement t/m vrijdag.

Stel dat je dezelfde periode besluit om 1000 elke maand in te leggen, dan is je rendement 3,26% omdat je op het moment dat de markt omhoog gaat nog niet zoveel geld erin hebt zitten.

Qua waardes staan we nu weer ongeveer op waar we 2019 zijn begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:35
@R.van.M je vergeet de inflatie mee te nemen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Ascension schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:12:
@R.van.M je vergeet de inflatie mee te nemen ;-)
Inflatie is gelijk voor alle asset classes, dus heeft vrij weinig toegevoegde waarde om het hier in mee te nemen net als VRH.
Het gaat om het feit dat buy&hold ook een positief rendement heeft over lange tijd, ook als je niet in 1960 bent begonnen met beleggen en het dus niet verstandig is om nu delen van je portefuille te liquideren

[ Voor 8% gewijzigd door R.van.M op 15-03-2020 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:33
R.van.M schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:15:
[...]

Inflatie is gelijk voor alle asset classes, dus heeft vrij weinig toegevoegde waarde om het hier in mee te nemen net als VRH.
Het gaat om het feit dat buy&hold ook een positief rendement heeft over lange tijd, ook als je niet in 1960 bent begonnen met beleggen.
Maar het zou wel goed zijn om de rente mee te nemen voor een eerlijke vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Maahes schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:16:
[...]

Maar het zou wel goed zijn om de rente mee te nemen voor een eerlijke vergelijking.
Als je een bron hebt met spaarrentes per maand wil ik het best toevoegen, echter weet ik niet of het veel toevoegd. Misschien zul je met bovenstaand reken voorbeeld net iets beter uitkomen omdat ik de slechts mogelijke timing heb genomen waardoor het rendement relatief laag is, al betwijfel ik het als ik kijk naar een grafiek met de historische spaarrentes.

Daar staat tegenover als je de beste timing hebt en 50k op 30sept 2002 investeerd dan haal je een rendement van 8,09%

Voor de meesten zal dus het rendement ergens tussen de 3,25% en 8,10% inliggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
R.van.M schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:28:
[...]

Als je een bron hebt met spaarrentes per maand wil ik het best toevoegen, echter weet ik niet of het veel toevoegd. Misschien zul je met bovenstaand reken voorbeeld net iets beter uitkomen omdat ik de slechts mogelijke timing heb genomen waardoor het rendement relatief laag is, al betwijfel ik het als ik kijk naar een grafiek met de historische spaarrentes.

Daar staat tegenover als je de beste timing hebt en 50k op 30sept 2002 investeerd dan haal je een rendement van 8,09%

Voor de meesten zal dus het rendement ergens tussen de 3,25% en 8,10% inliggen.
Ik kan de historische spaarrentes ook niet vinden helaas. Maar onderschat het rente-op-rente effect niet. Het is goed mogelijk dat sparen met deposito's meer opgeleverd zou hebben dan beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Maahes schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:46:
[...]

Ik kan de historische spaarrentes ook niet vinden helaas. Maar onderschat het rente-op-rente effect niet. Het is goed mogelijk dat sparen met deposito's meer opgeleverd zou hebben dan beleggen.
Deze rendemeten in de excel zijn teruggerekend naar rendement per jaar, dus dat is ook rente op rente
Startdatum dec 31, 1999
Einddatum mrt 13, 2020
Aantal jaar 20,4

Startkapitaal € 50.000
Maandelijkse inleg € -

Totale inleg € 50.000
Waarde einddatum € 107.127

Jaarlijks rendment 3,80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
R.van.M schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:49:
[...]

Deze rendemeten in de excel zijn teruggerekend naar rendement per jaar, dus dat is ook rente op rente
Ja, ik begrijp het. Wat ik bedoelde is dat als je het startkapitaal en het eindkapitaal gelijkstelt, de onderschatting groot kan zijn.

edit: Hoewel ik benieuwd ben naar de vergelijking waar de spaarrente bij inbegrepen zit, geloof ik wel dat beleggen inderdaad gunstiger is. Ik denk alleen dat financiele onafhankelijkheid steeds moeilijker wordt. De dalende rentes hebben veel koerswinst gegeven, maar dat is eindig. We hebben nu een rente die lager is dan inflatie en koers-winst verhoudingen van aandelen zijn zo laag dat je te weinig rendement hebt om financiele onafhankelijkheid te halen. Bijvoorbeeld een pensioen wordt extreem duur. Je kunt beter wat langer doorwerken dan nu tegen de klippen op sparen/beleggen.

[ Voor 44% gewijzigd door Maahes op 15-03-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Metro2002 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:26:
[...]

Als we van de gemiddelde Nederlanders uitgaan met een modaal salaris dan zijn een grote / duurdere auto en een luxer huis wel echt 2 extreem grote kostenposten die FO enorm in de weg staan, zo niet onmogelijk maken.
Als je een hoog salaris hebt is dat natuurlijk een ander verhaal maar voor de meeste mensen geldt helaas wel dat het óf het een is óf het ander. Beide gaat niet.

Wat @de Peer zegt eigenlijk dus :) Het is relatief.

[...]

Met dat inkomen verdien je meer dan 99,3% van alle huishoudens in Nederland :P
Met een verzamelinkomen van 125k bruto zit je echt niet in de top 1% van Nederland hoor. Zeker niet als 1 van de 2 2/3 van het inkomsten binnenhaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Z___Z schreef op zondag 15 maart 2020 @ 16:16:
[...]

Met een verzamelinkomen van 125k bruto zit je echt niet in de top 1% van Nederland hoor. Zeker niet als 1 van de 2 2/3 van het inkomsten binnenhaalt.
Volgens dit plaatje van het CBS in het 90e percentiel (2017).

(Antwoord op mijn eigen vraag)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3d_qEsegNjiW90qw1xVqopTu2PY=/800x/filters:strip_icc()/f/image/lIw02UxoDLsgg5fo6Ns6w8vI.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
assje schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:04:
[...]

Volgens dit plaatje van het CBS in het 90e percentiel (2017).

(Antwoord op mijn eigen vraag)

[Afbeelding]
Ja precies dus de bovenste 20%. Dat is wel een stuk lager dan de bovenste 1%. Ik vraag me af of hierin aannemelijk belang en box 3 inkomen is verwerkt. De 1% laag zal voornamelijk daar z’n inkomsten uithalen. Dat zijn de mensen die echt FO zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Z___Z schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:16:
Ik vraag me af of hierin aannemelijk belang en box 3 inkomen is verwerkt. De 1% laag zal voornamelijk daar z’n inkomsten uithalen. Dat zijn de mensen die echt FO zijn.
Blijkbaar wel:
Het persoonlijk primair inkomen verschilt van de definitie van primair inkomen van het huishouden. In het primair inkomen van het huishouden wordt ook inkomen uit vermogen meegeteld.

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 15-03-2020 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Z___Z schreef op zondag 15 maart 2020 @ 16:16:
[...]

In de laaste post kwam ik in de top 4% uit. Hoe de verdeling onderling is maakt natuurlijk niet uit, het gaat om gezinsinkomen.

En of je nu in de top 1%, 4%, 10% zit is irrelevant, je verdient in de hoogste regionen van Nederland met een dergelijk inkomen. Als je zo ver boven het gemiddelde gezin verdient dan kun je zelfs met luxe nog FO worden, dat kan een modaalverdiener wel vergeten, die moet keuzes maken. Daar ging de 'discussie' over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:53
Dit verklaart misschien wel een beetje waarom ik zo'n moeite heb om in mijn directe omgeving iemand te vinden die z'n zaakjes ook goed voor elkaar heeft.

Dit forum is een van de weinige plekken waar er meer mensen zijn die hier actief me bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Voor de mensen met huurpanden: wat als er huurders vragen om uitstel van betaling door de omstandigheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TmZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:39

TmZ

Wozmro schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:51:
Voor de mensen met huurpanden: wat als er huurders vragen om uitstel van betaling door de omstandigheden?
Ik zou er terughoudend in zijn voorlopig. Het is pas net begonnen dus als iemand nu al problemen heeft dan gaat dat nog maanden door zou ik verwachten. Het hangt natuurlijk van de situatie af maar ik zou wel een goed onderbouwd verhaal willen zien en eerst kijken of de huurder in kwestie dit niet in eigen omgeving kan oplossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Voor een goede huurder kan dat natuurlijk. Belangrijk is goede, eerlijke open communicatie en eerlijke afspraken.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik vraag het omdat ik (weeral) vooral denk aan het emotionele aspect.

Als verhuurder moet je je eigen cashflow in de gaten houden + ben je mogelijk zelf ziek of je naasten.
En dan ook nog eens mogelijk hartverscheurende verhalen van je huurders er bovenop.

Het is toch een andere kwestie dan bijvoorbeeld je aandelen Shell die crashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Ik zou de huurder om een plan vragen, wat kunnen ze betalen, wanneer kunnen ze het restant betalen en hoe. Als ze openheid geven, ben ik altijd coulant. Maar mss ben ik soms te goed van vertrouwen, ik zie graag het goede in mensen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:44
Ik zou daar niet snel in mee gaan. Als ze de huur nu (al) niet meer kunnen betalen, hoe kunnen ze dan ooit de achterstand inhalen? Alleen als er een heel duidelijk, kortdurend en zeker verhaal is zou ik het wellicht overwegen.

Turbulente weken 😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3x3 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:21:
[...]

Voor een goede huurder kan dat natuurlijk. Belangrijk is goede, eerlijke open communicatie en eerlijke afspraken.
Precies. Als je nu al met je hakken in het zand gaat, dan zijn die huurders ook minder geneigd om later alsnog over de brug te komen.

Loop je nog steeds de kans dat ze het niet meer terug kunnen betalen, maar dat is nou eenmaal het risico van verhuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Tja ik denk dat veel mensen nu waarschijnlijk er wel achter gaan komen waarom je dus een goeie buffer moet hebben.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 20:12
Buffer ja. Dat is wat FO maakt toch? Althans voor mij. Ik zat al sinds twee maanden tussen twee opdrachten in zeg maar, en nu komt deze interruptie langs. Praktisch gezien heb ik wel een buffer om tot de volgende crisis (over 10 jaar) uit te zitten. Maar ja, dat wíl ik helemaal niet, ik wilde vorige maand al weer aan het werk, en die buffer is voor later (pensioen enzo). Het is de buffer van "fuck you money" die maakt dat ik me FO voel, terwijl ik het niet ben in die zin: ik wil mijn uitgavenpatroon niet aanpassen. Ik wil gewoon lekker werken, leuke dingen doen. Zucht. Maar het is de FO/Fuck you money die maakt dat ik wel gewoon goed kan slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Ik zou juridisch advies inwinnen. Met alle huurbescherming die wij hebben in NL wil je niet nu een beslissing nemen die vervolgens ertoe lijdt dat je ze een jaar kostenloos moet laten wonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

djiedjee schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:16:
Dit verklaart misschien wel een beetje waarom ik zo'n moeite heb om in mijn directe omgeving iemand te vinden die z'n zaakjes ook goed voor elkaar heeft.

Dit forum is een van de weinige plekken waar er meer mensen zijn die hier actief me bezig zijn.
De meeste mensen denken uberhaupt niet dat zoiets mogelijk is voor ze en een ander deel denkt het wel maar wil er niets voor doen.
Genoeg verhalen van mensen met een modaal of nog lager inkomen die ook FO zijn geworden dus het kan in principe met elk inkomen maar je moet er dan wel echt bewuste keuzes voor maken. Tot aan wonen in een busje aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
HereIsTom schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:03:
Tja ik denk dat veel mensen nu waarschijnlijk er wel achter gaan komen waarom je dus een goeie buffer moet hebben.
Buffer is onderdeel van een goed risico management. Hoe die buffer er echter exact er uit moet zien is erg afhankelijk van de persoonlijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op maandag 16 maart 2020 @ 08:05:
[...]

Buffer is onderdeel van een goed risico management. Hoe die buffer er echter exact er uit moet zien is erg afhankelijk van de persoonlijke situatie.
Nou is deze situatie wel heel erg uitzonderlijk zeg. Denk niet dat ik daar een jaar geleden rekening mee gehouden had als ik een risico-analyse gemaakt had.

Kan me best wel voorstellen dat ervaren horeca personeel de kans dat men twee maanden zonder werk kwam te zitten als zeer onwaarschijnlijk ingeschat hadden. De branch barstte immers uit zijn voegen, personeel was nergens te vinden en de banen lagen voor het oprapen. Dat je risicoanalyse dan er van uit gaat dat 2 maanden thuis zitten uitzonderlijk is vind ik zo gek nog niet.

Laten we eerlijk zijn met onze ivoren torens in de IT. Als mijn baas me vandaag ontslaat wordt het voor mij ook nog een aardige kluif om snel iets nieuws te vinden. Denk niet dat veel bedrijven nu enthousiast aan het aannemen zijn. Nou kan ik dat aardig opvangen met WW en mijn buffer. Maar niet iedereen heeft dat voorrecht.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2020 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:29
Geen huurpanden hier, maar als het al jaren goede huurders zijn zou ik coulant zijn. En eventueel helpen met het op orde krijgen van de financiële situatie voor de toekomst. In dit soort extreme situaties is het van belang om een beetje mee te bewegen.

Een buffer voor slechte tijden opbouwen kan voor veel mensen enorm lastig zijn. Als je een ZZP'er bent in de laagbetaalde beroepsgroepen is het al een opgave om continuïteit genoeg te hebben een paar jaar lang om een paar maanden op te bouwen. Als je dan bedenkt dat veel ZZP'er altijd wel een paar weken minimaal in losse dagen tussen opdrachten zweven dan is dat al een opgave.

En als dan het grootste deel van je inkomen in je huur zit. Ja dan hakt dat er in. Ik zou in eerste instantie de helpende hand bieden en kijken waar ik zou kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 08:12:
[...]

Nou is deze situatie wel heel erg uitzonderlijk zeg. Denk niet dat ik daar een jaar geleden rekening mee gehouden had als ik een risico-analyse gemaakt had.

Kan me best wel voorstellen dat ervaren horeca personeel de kans dat men twee maanden zonder werk kwam te zitten als zeer onwaarschijnlijk ingeschat hadden. De branch barstte immers uit zijn voegen, personeel was nergens te vinden en de banen lagen voor het oprapen. Dat je risicoanalyse dan er van uit gaat dat 2 maanden thuis zitten uitzonderlijk is vind ik zo gek nog niet.

Laten we eerlijk zijn met onze ivoren torens in de IT. Als mijn baas me vandaag ontslaat wordt het voor mij ook nog een aardige kluif om snel iets nieuws te vinden. Denk niet dat veel bedrijven nu enthousiast aan het aannemen zijn. Nou kan ik dat aardig opvangen met WW en mijn buffer. Maar niet iedereen heeft dat voorrecht.
Vrijwel niemand had hier specifiek rekening mee gehouden denk ik (uitgezonderd zeer fanatieke doomsday preppers :+ ).
Maar bij een risico analyse moet je juist wel uit gaan van een worst case scenario (bijna een black swan - Zie Nassim Taleb). Hoe je je daar dan tegen kan/moet/wil wapenen is dan voor iedereen verschillend.

Ik moet ook eerlijk bekennen, financieel is dit (voor een ene hele lange tijd) voor ons zeer waarschijnlijk geen probleem. Maar mocht het leidingwater er morgen stoppen, of om een of andere reden geen betalingen meer gedaan kunnen worden via het bankensysteem, dan hebben wij toch ook wel een probleem aangezien ik geen voorbereidingen heb getroffen met veel cash, waterfilters e.d. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Het is helaas zo dat een groot gedeelte van de bevolking onvoldoende buffer heeft om in een normale situatie een onverwachte grootte uitgaven te doen.
Als bijvoorbeeld de cv ketel en wasmachine in één maand kapot gaat, dan hebben ze een groot probleem.

Ik hoor nog weinig in het nieuws dat er ontslagen zijn, echter is er al wel werktijdverkorting aangevraagd door een groot aantal bedrijven.

Het ziet er naar uit dat de problemen nog wel even duren, en WW is ook niet oneindig.

Een ander punt, voor mensen die wel extra geld beschikbaar hebben, hoe kunnen die profiteren?
De aandelenmarkt waarschijnlijk, maar verder?
Zal op een gegeven moment de huizenmarkt instorten, dat we goedkoop een huis kunnen kopen, en ik hoor ook al verhalen over de autodealers, die nog amper wat verkopen, als je dan toch een andere auto wilt.
Of als je je huis wilt laten verbouwen, ze vragen nu nog de hoofdprijs.

Ik ben zelf al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe cv ketel, maar denk dat ik nu even wacht. Als die op een gegeven moment 0 opdrachten hebben, zullen ze vast wel willen onderhandelen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

Unif schreef op maandag 16 maart 2020 @ 08:43:
Het is helaas zo dat een groot gedeelte van de bevolking onvoldoende buffer heeft om in een normale situatie een onverwachte grootte uitgaven te doen.
Als bijvoorbeeld de cv ketel en wasmachine in één maand kapot gaat, dan hebben ze een groot probleem.

Ik hoor nog weinig in het nieuws dat er ontslagen zijn, echter is er al wel werktijdverkorting aangevraagd door een groot aantal bedrijven.
Grappig, KLM 2000 man er uit was vorige week al. Al het horeca personeel op oproepkracht nu. ZZPers in de entertainment branch zitten al vanaf vorige week zonder inkomsten. In mijn directe omgeving kan ik al 10 mensen aanwijzen die nu al in de problemen raken hierdoor. Van studenten met oproepcontracten in de horeca, ZZPers die gaan opdrachten meer krijgen en personeel o in de culturele sector. Het nieuws bericht hier amper over. Maar de bedrijven in de ellende staat NOS vol mee.

Maar de maatregel om de horeca te sluiten was nog net aangekondigd en de brancheorganisatie stond al te claimen dat men geld nodig had. En KLM is al met de regering aan het praten. Als Wiebes gevraagd wordt hoe de ZZPers tegenmoet gekomen moeten worden dan mogen ze er in stikken want dat risico hebben ze zelf gekozen.

Het gemak waarmee er in dit topic arbeiders wordt afgekraakt omdat men geen risicoanalyse heeft gemaakt en het onbegrip die men lijkt te hebben naar mensen met slechte financiële huishouding is schrikbarend. Alsof een oproepkracht of ZZPer in de culturele sector het zo breed heeft om een buffer voor zes maanden op te bouwen, zeker als men pas enkele jaren werkt. Terwijl er in de bijna 18 jaar onderwijs die we genieten in dit land geen enkele keer over financiële huishouding gerept wordt. (Ik weet wel wie Keynes is dus dat scheelt). Dat is niet volledig de schuld van die ZZPer. Draagt men er zelf aan mee, zeker, maar het is niet zo alsof de overheid sparen aantrekkelijk maakt en consumptie niet stimuleert.

Maar zodra de bedrijven het lastig krijgen vraagt niemand waar de risico-analyse was of waarom men geen buffers heeft opgebouwd. Want als horeca ondernemer een holding te hebben waar je iedere cent winst in afroomt is doodnormaal en gezonde boekhouding.

Dit topic is de hoogste ivoren toren op Tweakers die er is, maar we moeten niet vergeten dat er niet plek is voor iedereen in deze toren en niet het inlevingsvermogen te verliezen met onze vrienden, collega's en buren, omdat men andere beslissingen maakt in het leven (al dan niet dommer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:29
@Euler212 Inderdaad, en wij kunnen alleen in een stabiele omgeving onze doelen bereiken. En zoals in 2008 en nu er wederom een enorm maatschappelijk probleem zich voordoet moeten we ons ernstig gaan afvragen of al die risico afschuiving op het individu wel zo slim is geweest.

Ik doel hiermee op het afbouwen van de sociale zekerheid, al dan niet gedwongen ZZP schap en het afkalven van de vakbond en CAO's voor veel beroepsgroepen. Het is idioot om een serveerster als ondernemer te zien , de kroegbaas ja, maar het personeel nee. Dat kan gewoon niet. Je kan niets aan extra toegevoegde waarde bieden aan je product of dienst. Anders dan eventuele schaarste aan menskracht.

We moeten ons goed realiseren dat een goed uitgebalanceerde samenleving veel beter klappen kan opvangen dan wat wij nu met zijn allen besloten hebben de afgelopen jaren , met name op het gebied van bestaanszekerheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Config
Of je blijft gewoon weg van dit soort side-discussies. Je kunt bij *elke* overtuiging/bezigheid deze idiote vragen gaan stellen "wat als iedereen...dan gaat het pas écht...!".

- Wat als iedereen tegelijk gaat golfen, is er dan nog plek?
- Wat als iedereen tegelijk een EV neemt, gaat eneco dat trekken?
- Wat als iedereen tegelijk links gaat stemmen, wat dan?

Het leidt af en levert niks op. All a man can control is his own actions We gaan de wereld hier niet fixen. Personal finance is personal.

On-topic: De bodem is er nog niet. Ik voel de _fear_ nu echt in de markt. Dit begint te lijken op de algehele capitulatie waar men het vaak over heeft als goed koopmoment ;). Deze tijd zou weleens de start van vele grafieken kunnen worden voor de komende jaren. Ik weet ook niet precies wanneer, natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Config op 16-03-2020 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
@Euler212 Correct, m.b.t. risk management refereerde ik ook voornamelijk voor mensen die al een tijd met FO bezig zijn, niet de gemiddelde ZZP, arbeider. Die zitten in een compleet andere situatie.

@Config, als je het wel precies weet, geef me even een seintje ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
OMG eindelijk mijn studieschuld de sinds 2006 liep afgelost. Het was totaal iets van 5000 euro, maar had 10 jaar in het buitenland gewoond en dus een paar jaar niet betaald ivm het enorm ruk werkt om de betalingen uit te voeren en je kan geen DIGID openen vanuit het buitenland athands dat werkte des tijds niet.

Ik ben er nu hopelijk helemaal klaar mee en geen incasso/administratie kosten voor de gemiste jaren aan betalingen, ik zie die gluiperds mij nog wel eens een rekening presenteren over een jaar of 2/3 uit het niets....

Ik voel me echt een stuk fijner nu. Ik kijk dagelijks naar tv programma`s zoals deurwaardes, en dan zie je toch hoe snel het helemaal fout kan gaan financieel. Ik ben echt als de dood voor gemiste betalingen etc. ik zet alles op automatisch incasso. Ik rij heel voorzichtig en niet te snel.

Ik ben eenverdiener voor een gezin van 5. Ik kan mij geen financiele problemen permiteren nu ik een hypotheek hebt en mijn salaris is vrij laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Unif schreef op maandag 16 maart 2020 @ 08:43:

Het ziet er naar uit dat de problemen nog wel even duren, en WW is ook niet oneindig.

Een ander punt, voor mensen die wel extra geld beschikbaar hebben, hoe kunnen die profiteren?
De aandelenmarkt waarschijnlijk, maar verder?
Zal op een gegeven moment de huizenmarkt instorten, dat we goedkoop een huis kunnen kopen, en ik hoor ook al verhalen over de autodealers, die nog amper wat verkopen, als je dan toch een andere auto wilt.
Of als je je huis wilt laten verbouwen, ze vragen nu nog de hoofdprijs.

Ik ben zelf al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe cv ketel, maar denk dat ik nu even wacht. Als die op een gegeven moment 0 opdrachten hebben, zullen ze vast wel willen onderhandelen.
Het zal er allemaal van af hangen hoe lang deze situatie duurt.
Spreken we over weken, dan komen de meesten dat wel te boven, maar als het maanden duurt, dan gaat het pijn doen, en worden de gevolgen veel groter. Dan kan je inderdaad verwachten dat huizenprijzen zakken, de beurs die lang laag blijft, maar een pak mensen ook die hun leningen of huur niet meer kunnen betalen.

Als ik vastgoed zou verhuren, dan zou ik coulant zijn op voorwaarde dat de huurder me inzicht geeft over zijn situatie.
Je zal maar verhuren aan iemand die in een café werkt dat nu 3 weken dicht gaat.... Die wil ik niet opzadelen met een opzeg en uitzetting. Trouwens, ik denk ook niet dat een rechter je daarin zou volgen, en eerlijk gezegd, ik geef mijn geld dan liever aan die huurder onder de vorm van een paar maanden korting dan aan een advokaat en gerechtskosten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wowhead schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:42:
OMG eindelijk mijn studieschuld de sinds 2006 liep afgelost. Het was totaal iets van 5000 euro, maar had 10 jaar in het buitenland gewoond en dus een paar jaar niet betaald ivm het enorm ruk werkt om de betalingen uit te voeren en je kan geen DIGID openen vanuit het buitenland athands dat werkte des tijds niet.

Ik ben er nu hopelijk helemaal klaar mee en geen incasso/administratie kosten voor de gemiste jaren aan betalingen, ik zie die gluiperds mij nog wel eens een rekening presenteren over een jaar of 2/3 uit het niets....

Ik voel me echt een stuk fijner nu. Ik kijk dagelijks naar tv programma`s zoals deurwaardes, en dan zie je toch hoe snel het helemaal fout kan gaan financieel. Ik ben echt als de dood voor gemiste betalingen etc. ik zet alles op automatisch incasso. Ik rij heel voorzichtig en niet te snel.

Ik ben eenverdiener voor een gezin van 5. Ik kan mij geen financiele problemen permiteren nu ik een hypotheek hebt en mijn salaris is vrij laag.
Ik begrijp je helemaal.
Ik kan je alleen maar aanraden om op tijd met je bank of andere schuldeisers te praten als je echt in de problemen komt. Als je dat voorhand doet kan je misschien wel op wat goodwill rekenen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Tommie12 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:18:
[...]
Je zal maar verhuren aan iemand die in een café werkt dat nu 3 weken dicht gaat.... Die wil ik niet opzadelen met een opzeg en uitzetting. Trouwens, ik denk ook niet dat een rechter je daarin zou volgen, en eerlijk gezegd, ik geef mijn geld dan liever aan die huurder onder de vorm van een paar maanden korting dan aan een advokaat en gerechtskosten.
Als het een werknemer is, dan zal zijn loon doorlopen via de werkgever en/of de overheid. Wellicht met een kleine korting. Dan lijkt me het nog niet meteen nodig om meteen al huurkorting te geven. Is het de cafe eigenaar - dan is het wellicht anders, maar dan moet je ook goed nadenken hoe snel/langzaam dit opgelost kan zijn.

Ik denk dat je moet kijken wat op langere termijn het beste is, 100% maximalisatie is daarbij wellicht niet leidend, maar het moet wel redelijk zijn met positief uitzicht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap