Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.081 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Ben het niet eens dat het "vroeger" beter was om vastgoed in te kopen en te verkopen met winst.

Heb eerst ingezet op een historisch pand (begijnhof) toen dat nog niet gewild was tot de stad de buurt opwaardeerde en het plots gegeerd werd bij advocaten en notarissen. Op een regio in Zuid-Frankrijk waar toen bijna niemand naar toe wilde (iedereen wilde toen richting Provence dus kocht ik maar een vervallen en verlaten 15de eeuws dorpje in de Ardèche) tot de Provence onbetaalbaar werd en men aan de andere kant van de Rhône ging zoeken. Tot een vervallen pand op een "verlaten" stuk bosgrond op 2 km van een dorpskern en 8 km van een stadscentrum dat - bij gebrek aan bouwgronden - plots opgewardeerd werd tot villapercelen van min. 15 are.

Mijn huidige vier kinderen (24-33) hebben allemaal al een eigen woning gekocht (eentje van 25 heeft zijn eerste renovatieappartement in hartje Antwerpen nu al te koop gezet en ingezet op een nieuwbouwproject aan de andere kant van Antwerpen met het nodige toekomstig potentieel.
Kansen laten liggen of ze grijpen en risico durven nemen is dus van alle tijden.

Het zijn ook - bewust - geen achtergestelde obligaties maar obligaties van eerste rang. Deze worden als eerste terugbetaald. En zelfs achtergestelde obligaties worden terugbetaald voor de aandeelhouders geld zien. Het is wel zo dat je niet zo maar aan deze obligaaties geraakt. Je moet al in het bedrijf werken, iemand kennen uit zo'n bedrijf die je een tip geeft of info uitwisselen tussen bedrijven die zulke obligaties uitschrijven. Eenmaal je in zo'n kring geraakt breidt het zich wel vlugger en gemakkelijker uit.
Vergelijk het met aandelen. Er zijn ook altijd kopers die meer of vroeger info hebben dan een ander (al mag het zogezegd niet). Iemand die gewoon aandelen koopt via een financiële instelling komt meestal ook laatst en gaat niet met de echt grote winsten lopen (meestal blijft hij/zij wel achter met de grootste verliezen).

Uiteraard zijn er ook risico's verbonden aan obligaties. Niets is zonder risico.
Als je elk risico schuwt en elke uitdaging links laat liggen heb je wel een grote kans om in de hoek te belanden van de klagende inerte massa die afgunstig kijkt op zij die FO zijn (ze zullen het wel gekregen hebben, corrupt zijn of van goede huize zijn,.... :z ).

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 11-03-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:13:
Ben het niet eens dat het "vroeger" beter was om vastgoed in te kopen en te verkopen met winst.

Heb eerst ingezet op een historisch pand (begijnhof) toen dat nog niet gewild was tot de stad de buurt opwaardeerde en het plots gegeerd werd bij advocaten en notarissen. Op een regio in Zuid-Frankrijk waar toen bijna niemand naar toe wilde (iedereen wilde toen richting Provence dus kocht ik maar een vervallen en verlaten 15de eeuws dorpje in de Ardèche) tot de Provence onbetaalbaar werd en men aan de andere kant van de Rhône ging zoeken. Tot een vervallen pand op een "verlaten" stuk bosgrond op 2 km van een dorpskern en 8 km van een stadscentrum dat - bij gebrek aan bouwgronden - plots opgewardeerd werd tot villapercelen van min. 15 are.

Mijn huidige vier kinderen (24-33) hebben allemaal al een eigen woning gekocht (eentje van 25 heeft zijn eerste renovatieappartement in hartje Antwerpen nu al te koop gezet en ingezet op een nieuwbouwproject aan de andere kant van Antwerpen met het nodige toekomstig potentieel.
Kansen laten liggen of ze grijpen en risico durven nemen is dus van alle tijden.

Het zijn ook - bewust - geen achtergestelde obligaties maar obligaties van eerste rang. Deze worden als eerste terugbetaald. En zelfs achtergestelde obligaties worden terugbetaald voor de aandeelhouders geld zien. Het is wel zo dat je niet zo maar aan deze obligaaties geraakt. Je moet al in het bedrijf werken, iemand kennen uit zo'n bedrijf die je een tip geeft of info uitwisselen tussen bedrijven die zulke obligaties uitschrijven. Eenmaal je in zo'n kring geraakt breidt het zich wel vlugger en gemakkelijker uit.
Vergelijk het met aandelen. Er zijn ook altijd kopers die meer of vroeger info hebben dan een ander (al mag het zogezegd niet). Iemand die gewoon aandelen koopt via een financiële instelling komt meestal ook laatst en gaat niet met de echt grote winsten lopen (meestal blijft hij/zij wel achter met de grootste verliezen).
Hoe ben je aan je startkapitaal gekomen om die panden te kopen? Menig starter heeft al moeite met een hypotheek op eigen huis. Er nog een kluspand als investering bij kopen is niet altijd mogelijk.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:15:
[...]

Hoe ben je aan je startkapitaal gekomen om die panden te kopen? Menig starter heeft al moeite met een hypotheek op eigen huis. Er nog een kluspand als investering bij kopen is niet altijd mogelijk.
Met in het begin een beetje zuinig te zijn en met wat meeval.
1. De keuze gemaakt niet verder te studeren en vanaf mijn 18de gaan werken. Op mijn 21ste drie jaar gaan verder studeren (doch betaald) en dan vrijgezel geblven tot mijn 25ste.
2. Op mijn 25ste al mijn spaarkapitaal (omgerekend 30.000 €) in een begijnhofpand gestoken (ik kreeg niet eens een lening omdat ik niet gehuwd was, zo ging het er in de jaren 80 van vorige eeuw nog aan toe bij de banken). De zolderruimte verbouwd en daar ingetrokken met mijn toenmalige vriendin. Zeven jaar aan een stuk deel na deel (telkens er vers spaarkapitaal was) verbouwd.
Ik heb er dus - als start - geen kluspand bijgekocht maar ben gewoon in dit pand zelf gaan wonen en intern - naargleang de renovaties - verhuisd.
Gezien ik geen lening had af te betalen, geen huur moest afdragen en 2 inkomens had en slechts één wandelvakantie per jaar nam (waar de inmiddels twee kinderen met wat uitkijken tot hun 14de gratis mee naar toe konden) groeide het spaarkapitaal aan.
3. Op een wandelvakantie in de Ardèche in de jaren '90 dan per toeval uitgekomen op een verlaten 15de eeuws dorp in de zuidelijke Ardèche. Na wat rekenen en afbieden dit gekocht voor 30.000 euro. De volgende 10 jaar daar al mijn vakanties doorgebracht en een gedeelte besteed aan renovaties. In die tijd ter plaatse ook de nodige contacten opgebouwd met lokale stielmannen die tijdens mijn afwezigheid de nodige renovaties konden uitvoeren. Hun werk werd gefinancierd door de huuropbrengsten van ieder pand dat klaar was.
4. In 2000 mijn huidig pand met lap grond op lijfrente gekocht voor 75.000 €.
5. In 2009 het eerste historisch begijnhofpand verkocht voor 650.000 € (waar ik netto 320.000 € aan overgehouden heb).
Tussen 2009 en 2013 ingetrokken bij een vriendin.
6. In 2011 werd het laatste pand mijn eigendom (voor de initiële som van 75.000 € en 40.000 € aan lijfrentetermijnen).
Dit pand vanaf 2013 gerenoveerd voor 250.000 € en nog voor 40.000 € aanpalende bosgronden bij aangekocht.

7. Tussen 2015 en 2018 mijn aandelenportefeuille afgebouwd en omgezet in obligaties (met een huidge waarde van 350.000 €).
8. In 2018 mijn dorp in Zuid-Frankrijk pand voor pand verkocht voor een totaal van 550.000 € (waar na meerwaardebelasting 500.000 € van overbleef). Een deel omgezet in obligaties, vrij spaargeld en aankoop van een te renoveren pand in het centrum van een provinciestad aan rand van stadspark (voor 175.000 €).
9. Inmiddels met spaargelden tussen 1986 en heden ook een bijkomend kapitaal opgebouwd van 110.000 € (sinds 2019 kapitaal en bijkomende stortingen vrijgesteld van belastingen door bevrijdende voorheffing).

Momenteel heb ik dus nu een kapitaal dat groot genoeg is om maandelijks 2990 € te genereren, 100.000 € vrijstaand kapitaal, een stadspand van 175.000 € (deels te renoveren met renovatiepremies en groene leningen) en een up to date woning zonder energiekosten waar de geschatte verkoopswaarde van de grond (betreft in feite 2 bouwpercelen) alleen al 2x340.000 € bedraagt (totale jaarlijkse kost OV 550 €).
Moest er - tegen alle verwachtingen in - iets mis gaan met obligaties dus nog ruime buffer om - in noodgeval - onroerend goed te verkopen en uit te zien naar iets "kleiner".
Op het punt gestaan om een deel van het kapitaal van de obligaties van de Zuid-Franse verkoop in een loft te steken gelegen in een op te waarderen stationsbuurt maar in de laatste onderhandelingsronde laten schieten (verkoper gaf niet meer toe op mijn lager bod en je moet soms iets kunnen laten gaan).

Samengevat was het van 1985 tot 1995 wat doorbijten maar daarna werd het alleen maar eenvoudiger en betaalde de ene investering in feite al de volgende af en bleef er steeds meer netto winst over.

In alle eerlijkheid wel aan toevoegen dat het tot mijn 56ste geduurd heeft voor ik FO kon zijn (het eigenlijke verhaal is uiteraard iets ingewikkelder dan hier in verkorte versie voorgesteld en af en toe een tegenslag met tijdelijke set back, waar ik ook weer uit geleerd heb, dus tegenslagen kunnen op termijn ook een positief effect hebben) en tot mijn 60ste voor ik effectief de stap gezet heb.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 11-03-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

@IvoB2
Mooi stukje waarde creatie heb je gedaan door de jaren heen. :)

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:24
@IvoB2

Knap gedaan hoor!

Wel een vraagje als eveneens Belg zijnde: hoe regel je je sociaal statuut?

Betaal je zelf per kwartaal voor je ziekteverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Uiteraard dat doet iedere natuurlijke persoon die niet ten laste is, maar de meeste valt het niet op omdat het van hun brutoloon of vervangingsinkomen wordt afgehouden. :)

Kwartaalbijdragen als resident natuurlijk persoon met als inkomen < het grensbedrag van de jaarinkomens voorzien in artikel 134, 3° alinea van het KB van 3/7/96. En dit via de HZIV (vrijgesteld van bijdragen).

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 11-03-2020 22:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
Lekker rustig hier (i.t.t. het beleggers topic), is iedereen lekker de storm aan het uitzitten?

Ik merk dat ik wel vaker de koers check, en ik vind de beurs behoorlijk overtrokken reageren maar dat zal wel aan mij liggen.

Emotioneel gaat het prima, ook al is mn vermogen met grofweg een kwart gezakt gemiddels tov All Time High. Ik kijk niet raar op als dat de helft wordt

[ Voor 6% gewijzigd door AceAceAce op 12-03-2020 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:11

tuinïnen

Eventus stultorum magister

AceAceAce schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:13:
Lekker rustig hier (i.t.t. het beleggers topic), is iedereen lekker de storm aan het uitzitten?

Ik merk dat ik wel vaker de koers check, en ik vind de beurs behoorlijk overtrokken reageren maar dat zal wel aan mij liggen.

Emotioneel gaat het prima, ook al is mn vermogen met grofweg een kwart gezakt gemiddels tov All Time High. Ik kijk niet raar op als dat de helft wordt
Hier vooral mijn passieve inkomstenposities aan het uitbreiden nu de yield-ratio's voor dividend weer beter worden met deze lage koersen. Klein deel vd cashreserve gaat nu dus daarin. Dit zijn vooral aandelen die ik al langer op het oog had maar eigenlijk al maanden te duur waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04

Idem hier.
Stil zitten terwijl ik geschoren wordt...

Nu verkopen is toch te laat.

Binnenkort heb ik terug wat cash, dan eens rustig kijken wat ik er mee doe....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Ik heb maar een klein deel in aandelen zitten, ik kijk er maar even niet te vaak naar, denk dat ik momenteel op minimaal -20% zit. Maar klaar zitten als het weer zomer wordt en de boel weer opstart en er uitzicht lijkt te zijn op een vaccin dan maar goedkoop bij kopen. De bodem is nog niet in zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:38

tomtom901

Moderator General Chat
tuinïnen schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:24:
[...]

Hier vooral mijn passieve inkomstenposities aan het uitbreiden nu de yield-ratio's voor dividend weer beter worden met deze lage koersen. Klein deel vd cashreserve gaat nu dus daarin. Dit zijn vooral aandelen die ik al langer op het oog had maar eigenlijk al maanden te duur waren.
Wil je namen noemen waar je naar kijkt? Puur uit interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Hier ook gewoon de storm aan het uitzitten. Zit voor gevoel ongeveer midden tussen opbouw en FO in, dus maakt omhoog of omlaag eigenlijk niet zo veel uit :)

Vind het wel interessant om een beetje bij te lezen hoe het sentiment is, en weer eens een emotie-test te ondergaan. Wat ik eigenlijk al wist: ik kan er prima tegen. Voorlopig zijn de randcondities ook nog prima. Als er echte klappen gaan komen in de economie, banenverlies e.d. dan wordt dat mogelijk anders, maar dan zit ik hier nog relatief goed met lage LTV op eigen woning, ruime buffer, etc.

Traditioneel ben ik overigens altijd makkelijk met in inleggen maar niet met opnemen. Verkopen komt dus nauwelijks bij me op, ook nu niet. Eerder een gevoel van moeten (willen) bijkopen, daar zit voor mij mogelijk meer 'gevaar' in. Beetje FOMO dus voor koopjes - is ook niet goed natuurlijk als je daarmee je buffer opoffert en de koersen vervolgens blijven dalen (of laag blijven). Ik probeer mezelf daarvoor dus wel onder controle te houden (en dat lukt ook wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Nu ook flink in de min. Jammer, maar aan de andere kant ging ik er ook niet vanuit dat bijv. mijn huis altijd zoveel waard is als dat het nu virtueel is. Ongerealiseerde winst/verlies dus. De vergelijking gaat op meerdere vlakken mank, dat weet ik, maar ik ben pas 3-4 jaar echt bezig. Dus vermogen onttrekken is (nog) niet ter sprake.

Wat ik wél al merk is dat nu al de onzekerheid rondom banen toeneemt bij een aantal mensen. Denk aan gedetacheerden met bonusstructuur, freelancers, etc. Ik vraag me af hoe deze crisis de werkgelegenheid en woningmarkt gaat beïnvloeden. Er zijn velen om ons heen die 'prima' woningen hebben gekocht op 2 inkomens en voor bizarre bedragen. Hoop voor hen dat dit geen strop wordt.

Voor wat betreft mezelf merk ik nu wel dat die jaren aan vermogensopbouw z'n vruchten afwerpen qua gemoedsrust. Zeer gezonde cashbuffer waarmee ik een financieel verstandige besluiten kan nemen voor de lange termijn (bijv. auto); zeer lage LTV en maandlasten waardoor we klappen kunnen incasseren (stel mijn vrouw raakt haar detachering kwijt), etc.

En dan zijn er kennissen met leasebedden, verborgen schulden (voor geldverstrekkers en elkaar) en een huis op een jaarcontract...

Het gaat compleet tegen de FO-gedachte in, maar toch ben ik dan blij met onze keuzes als ik zie wat er nog allemaal meer 'mogelijk is'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
Ik verwacht dat dit niet de laatste dalingen zijn, dus tijdelijk uitstappen kan nog steeds. blij dat ik een klein jaar geleden ben uitgestapt, al zijn mijn opties van mijn werk nu ook niks meer waard☹ en vermoedelijk blijft het voor veel mensen niet bij wat aandelen, als dit langer duurt komen er nog wel wat banen op de tocht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Joah, midden 30 zoals al eerder aangegeven en nog wel 20 jaar geduld. Denk dat de 30k nu zo'n 20k waarde heeft, prut maar geen ramp. M'n maandelijkse automatische inleg gaat gewoon door. Ik verwacht zelf dat er binnen enkele weken wel een kentering komt, doe verder niks anders dan normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Nope, ik zit nl. in rustig vaarwater. :+

Toevallig deze namiddag beslist een thuisaccu van 34 kWh te plaatsen (na wat onderhandelen 531 €/kWh incl. 6% BTW).
Verhoogd mijn energieonafhankelijkheid ook weer een stap (zeker na de uiteenzetting van de CEO van Elia over de problematische Belgische situatie inzake de energievoorziening die er over enkele jaren staat aan te komen).

Als ze nu over een vier jaar er toe komen dat een BEV met CSS aanluiting (tegen dan hoogstwaarschijnlijk de nieuwe EU standaard)
ook V2G (zoals CHAdeMO nu al kan) ready is zit ik met een extra 67 kWh op rozen om volledig off grid te gaan. _/-\o_

Mijn volgend doel is ten laatste in 2030 volledig autarkisch te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 12-03-2020 19:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:14

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
coldasice schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:40:
Ik verwacht dat dit niet de laatste dalingen zijn, dus tijdelijk uitstappen kan nog steeds. blij dat ik een klein jaar geleden ben uitgestapt, al zijn mijn opties van mijn werk nu ook niks meer waard☹ en vermoedelijk blijft het voor veel mensen niet bij wat aandelen, als dit langer duurt komen er nog wel wat banen op de tocht
Als je nu nog uitstapt zou je wel erg dom zijn!
Ik heb juist net nog ingelegd zoals ik iedere maand doe.
Als je er niet tegen kan gewoon niet naar de beurzen kijken nu, komt vanzelf weer een keer goed.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
IvoB2 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 19:52:
[...]

Nope, ik zit nl. in rustig vaarwater. :+

Toevallig deze namiddag beslist een thuisaccu van 34 kWh te plaatsen (na wat onderhandelen 531 €/kWh incl. 6% BTW).
Verhoogd mijn energieonafhankelijkheid ook weer een stap (zeker na de uiteenzetting van de CEO van Elia over de problematische Belgische situatie inzake de energievoorziening die er over enkele jaren staat aan te komen).

Als ze nu over een vier jaar er toe komen dat een BEV met CSS aanluiting (tegen dan hoogstwaarschijnlijk de nieuwe EU standaard)
ook V2G (zoals CHAdeMO nu al kan) ready is zit ik met een extra 67 kWh op rozen om volledig off grid te gaan. _/-\o_

Mijn volgend doel is ten laatste in 2030 volledig autarkisch te zijn.
Thuisaccu is me nu nog veel te duur, vooral als je ook nog weet dat die dingen maar 10 jaar meegaan!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

tomtom901 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:47:
[...]

Wil je namen noemen waar je naar kijkt? Puur uit interesse.
Niet bijzonder ingekocht. Maar wel Shell vergroot, Archer Daniels, 3M en Brookfield Renewable.

Dit zijn wel lange termijn investeringen die minimaal 10-20 jaar moeten gaan lopen. Koers is niet heel belangrijk maar probeer wel op een rendement van 4% te richten in dividend.Een lagere aanschafprijs helpt hierbij. Normaal gesproken koop ik gewoon periodiek bij, maar nu een beetje extra dus.

Dit is wel onderdeel van mijn FO plan, naast het verlagen van mijn hypotheeklasten en ben van plan in de toekomst ook vastgoed aan te kopen, maar dit is nog niet het moment daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
HereIsTom schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:02:
[...]

Als je nu nog uitstapt zou je wel erg dom zijn!
Ik heb juist net nog ingelegd zoals ik iedere maand doe.
Als je er niet tegen kan gewoon niet naar de beurzen kijken nu, komt vanzelf weer een keer goed.
Ik denk dat we de bodem nog niet bereikt hebben, nu uitstappen bij 430 en instappen bij 350 betekent andersom ook 20% meer van dezelfde aandelen kopen....het is geen winst, maar op lange termijn levert het wel veel geld op.... de vorige keer zat het aex dieptepunt op 200 punten... ik wacht nog wel een jaar voordat ik weer begin...maar ieder zijn eigen strategie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
coldasice schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:08:
[...]

Ik denk dat we de bodem nog niet bereikt hebben, nu uitstappen bij 430 en instappen bij 350 betekent andersom ook 20% meer van dezelfde aandelen kopen....het is geen winst, maar op lange termijn levert het wel veel geld op.... de vorige keer zat het aex dieptepunt op 200 punten... ik wacht nog wel een jaar voordat ik weer begin...maar ieder zijn eigen strategie....
De markt gaan timen, zoals al eerder gezegd, het domste wat je kan doen, dat gaat 9 van de 10x mis!
Maar succes met je strategie! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
HereIsTom schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:10:
[...]

De markt gaan timen, zoals al eerder gezegd, het domste wat je kan doen, dat gaat 9 van de 10x mis!
Maar succes met je strategie! :+
Ik ben het met je eens dat je de absolute toppen en dalen niet kunt timen...en dat je kleine correcties gewoon moet uitzitten. Maar we zijn nu van 620 naar 430 gegaan....kijkend naar de reeele economie zie ik nog geen herstel, de dow jones doet op dit moment ook weer -8% dus die correctie krijg je morgen ook weer voor je kiezen op de aex.

Mijn timing om een jaar geleden uit te stappen op 560 heeft zeker niet het beste uitgepakt, ik had namelijk op 620 kunnen uitstappen, maar uiteindelijk wel meer dan 30% verlies voorkomen....dus vertel mij maar wat nu het beste werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Ik zit eigelijk te wachten tot ik Unilever kan kopen voor € 10 per aandeel. Betwijfel of dat gaat gebeuren, maar je weet maar nooit.

Normaal koop ik alleen NT world, NT EM en bonds.
Als hoef ik nu geen bionds bij te kopen, had voordat dit alles begon 70/30 (stocks/bonds) zal nu wel 60/40 zijn ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Unif schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:33:
Ik zit eigelijk te wachten tot ik Unilever kan kopen voor € 10 per aandeel. Betwijfel of dat gaat gebeuren, maar je weet maar nooit.

Normaal koop ik alleen NT world, NT EM en bonds.
Als hoef ik nu geen bionds bij te kopen, had voordat dit alles begon 70/30 (stocks/bonds) zal nu wel 60/40 zijn ofzo.
Welke bonds koop je in die combinatie met NT World?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:16
coldasice schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:23:
[...]

Ik ben het met je eens dat je de absolute toppen en dalen niet kunt timen...en dat je kleine correcties gewoon moet uitzitten. Maar we zijn nu van 620 naar 430 gegaan....kijkend naar de reeele economie zie ik nog geen herstel, de dow jones doet op dit moment ook weer -8% dus die correctie krijg je morgen ook weer voor je kiezen op de aex.

Mijn timing om een jaar geleden uit te stappen op 560 heeft zeker niet het beste uitgepakt, ik had namelijk op 620 kunnen uitstappen, maar uiteindelijk wel meer dan 30% verlies voorkomen....dus vertel mij maar wat nu het beste werkt?
Dat ligt eraan wanneer jij weer instapt. Als er volgende week positief nieuws komt in de vorm van een vaccin of medicijn vliegen de koersen ook weer hard omhoog. Tenzij jij straks de bodem perfect timed kan het zomaar zijn dat je weer boven de 560 instapt

Verder min of meer wat @JURIST zegt. Ik kijk naar de koersen en update het in mijn excel. Mocht het nodig zijn kan ik altijd langer doorwerken om deze downswing te corrigeren. Ik koop gewoon verder elke maand mijn aandelen in. Soms kijk ik wel naar losse aandelen en vraag me af waarom deze zo hard afgestraft worden, maar extra kopen doe ik niet

[ Voor 15% gewijzigd door R.van.M op 12-03-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
R.van.M schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:42:
[...]

Dat ligt eraan wanneer jij weer instapt. Als er volgende week positief nieuws komt in de vorm van een vaccin of medicijn vliegen de koersen ook weer hard omhoog. Tenzij jij straks de bodem perfect timed kan het zomaar zijn dat je weer boven de 560 instapt

Verder min of meer wat @JURIST zegt. Ik kijk naar de koersen en update het in mijn excel. Mocht het nodig zijn kan ik altijd langer doorwerken om deze downswing te corrigeren. Ik koop gewoon verder elke maand mijn aandelen in. Soms kijk ik wel naar losse aandelen en vraag me af waarom deze zo hard afgestraft worden, maar extra kopen doe ik niet
Klopt, maar in mijn ogen is het niet alleen het corona virus dat zorgt voor deze terugval, ik pretendeer ook niet dat dit het beste is, maar mijn kijk op de economie en de gevolgen daarna op de beurs zijn wat anders dan de meeste hier. Ieder zijn mening, ik kan er prima naast zitten, zo erg is het niet dat dit snel voorbij is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HereIsTom schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:06:
[...]

Thuisaccu is me nu nog veel te duur, vooral als je ook nog weet dat die dingen maar 10 jaar meegaan!
Daarin zit waarschijnlijk het verschil: voor mij - alles in overweging genomen - best betaalbaar geworden.
Er zit al 10 jaar garantie op en ik ken weinig verbruiksgoederen waar 10 jaar garantie op zit en die 10 jaar zonder mankeren meegaan.
En ik denk al een tijdje niet meer louter in centjes op korte termijn.
Een stroomuitval en totale afhankelijkheid van de openbare netten kost me op termijn waarschijnlijk meer.

We moeten dit liefst ook niet allemaal gelijktijdig gaan doen want dan werkt het ook niet meer voor de uitzonderingen. >:)

Soit, ieder zijn ding en uitgangspunt en waarschijnlijk een punt van discussie voor een ander topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

Ik ben 2,5 jaar geleden begonnen bij meesman en had gezien mijn leeftijd destijds (32) de verhouding 75% aandelen 25% obligaties.

Aangezien ik maar voor een klein deel van mijn vermogen erin zit was ik al van plan te stoppen met de obligaties en meer maandelijks aan te gaan kopen. Dit moment maar aangegrepen om ze te verkopen en mijn maandelijkse inleg te verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean The Vee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09-2024
Net alsof je top/bottom perfect moet timen om het beter te doen dan een hodler. Get real.
R.van.M schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:42:
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:16
Dean The Vee schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 00:16:
Net alsof je top/bottom perfect moet timen om het beter te doen dan een hodler. Get real.

[...]
Zeg ik ergens dat het perfect moet zijn? Het probleem is dat je niet weet wanneer je weer moet instappen. Tijdens een neergang zitten ook groene dagen (zie vorige week), dat had net zo goed een keerpunt kunnen zijn en dan hadden we weer boven de 560 gestaan.

Onderstaande link geeft goed aan waarom buy&hold goed werkt, zeker nu de spaarrentes dicht bij 0% zitten

https://m.imgur.com/gallery/BlK4jzM

Dus ja, i get real

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Goed, kunnen we het timen in het beleggen topic houden en hier ons weer met FO bezig gaan houden? Gaat me niet vertellen dat de meerderheid hier vergeten is wat hun strategie was.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 20:12
Om even afstand te nemen van het beleggen topic: niets zo erg als menselijk gedrag. FO is toch een lange termijn planning, en (allerbelangrijkste) je aan het plan te houden?

Niets zo erg als plannen wijzigen halverwege de rit. Heroverwegen van een strategie kan altijd, maar moet goed overwogen gebeuren, en snelle veranderingen, paniek zijn vrijwel altijd menselijke factoren die niet samengaan met "weloverwogen". Vraagstukken als het timen van de markt tijdens een beurscrash zullen voor de meeste beleggers al lastig zijn (en/of slecht uitpakken), voor een FO-er lijkt het me geen onderdeel van het FO-schap.

Mijn bescheiden mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
Zo, ik dacht dat mijn partner het niet zo erg vond of dat ze het niet zo goed meekreeg, maar die wettelijk vereiste mails bij 10+% daling helpen niet als ze een mail binnenkrijgt dat ze 25% van haar inleg 'kwijt' is. En ze denkt inmiddels dat van het geschatte bedrag wat ik inmiddels 'kwijt' ben we een half jaar op wereldreis hadden gekund (het is in feite een jaar maar soit).

Wel verteld dat we nog steeds evenveel aandelen als eerst hadden, dat de markt wel tegen de zomer (als de standaard griepgolven weg zijn) gaan stijgen, dat het allemaal wel goed komt, dat al die mensen die nu verkocht hebben op een berg cash of obligaties zitten, wat op termijn wegslijt en dat de houders daarvan dat op een gegeven moment ook zat zijn en weer in de aandelen willen stappen. En dat ze aan mij mag aflezen hoe weinig het met mij doet emotioneel gezien.
Desondanks is ze helemaal niet happy. Iemand nog meer tips naast het bovenstaande?

Enige nadelen die ik nu zie is als we een huis willen kopen, of als ik een onderhandse lening wil verschaffen dat deels met de aandelen gefinancierd moest worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unif
tomtom901 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:38:
[...]

Welke bonds koop je in die combinatie met NT World?
Koop ishares euro agg bond (IEAG) en heb nog een gedeelte BND, maar die kan ik niet meer bijkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Unif schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:53:
[...]

Koop ishares euro agg bond (IEAG) en heb nog een gedeelte BND, maar die kan ik niet meer bijkopen.
Thanks. Ben wel benieuwd wat jullie visie is op de aanschaf van een huis in deze markt? Zou een correctie op de huizenmarkt ook voor de hand liggen. Zelf heb ik morgen een bezichtiging voor mijn eerste huis. Lage rentes zijn een voordeel, maar de prijzen zijn er ook naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:52
@AceAceAce Doe haar een bod: 10% boven de huidige waarde van haar portie. Dan over 2 jaar laten zien dat je jaar op wereldreis kan met zijn tweeën, maar dat dat nu niet doorgaat, omdat zij geen geld heeft. Dan zelf een mooie cabrio kopen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
AceAceAce schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:42:
Zo, ik dacht dat mijn partner het niet zo erg vond of dat ze het niet zo goed meekreeg, maar die wettelijk vereiste mails bij 10+% daling helpen niet als ze een mail binnenkrijgt dat ze 25% van haar inleg 'kwijt' is. En ze denkt inmiddels dat van het geschatte bedrag wat ik inmiddels 'kwijt' ben we een half jaar op wereldreis hadden gekund (het is in feite een jaar maar soit).

Wel verteld dat we nog steeds evenveel aandelen als eerst hadden, dat de markt wel tegen de zomer (als de standaard griepgolven weg zijn) gaan stijgen, dat het allemaal wel goed komt, dat al die mensen die nu verkocht hebben op een berg cash of obligaties zitten, wat op termijn wegslijt en dat de houders daarvan dat op een gegeven moment ook zat zijn en weer in de aandelen willen stappen. En dat ze aan mij mag aflezen hoe weinig het met mij doet emotioneel gezien.
Desondanks is ze helemaal niet happy. Iemand nog meer tips naast het bovenstaande?

Enige nadelen die ik nu zie is als we een huis willen kopen, of als ik een onderhandse lening wil verschaffen dat deels met de aandelen gefinancierd moest worden
Misschien kan je haar dit laten zien?

https://imgur.com/gallery/BlK4jzM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
Of gewoon alleen op wereldreis gaan, maar omdat jij dan wel geld hen één jaar lang :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
R.van.M schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:34:
[...]

Zeg ik ergens dat het perfect moet zijn? Het probleem is dat je niet weet wanneer je weer moet instappen. Tijdens een neergang zitten ook groene dagen (zie vorige week), dat had net zo goed een keerpunt kunnen zijn en dan hadden we weer boven de 560 gestaan.

Onderstaande link geeft goed aan waarom buy&hold goed werkt, zeker nu de spaarrentes dicht bij 0% zitten

https://m.imgur.com/gallery/BlK4jzM

Dus ja, i get real
Ik vind dit wel een hele matige uitleg, er wordt hier een scenario buy and hold vanaf 1979 vergeleken met het instappen in de markt vanaf 1990. Je zult dit allemaal netjes moeten verdisconteren en niet met een stabiele rente van 3%, de rente in de jaren 80 zat verschillende jaren boven de 10%.

Ik ben het er wel helemaal mee eens dat je de market niet perfect kunt timen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Ik meld mij ook in dit topic :) Ik lees al een tijd mee, maar volgens mij niet eerder een bericht gepost.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Stoppen met werken is voor mij overigens geen doel op zich. Geleidelijk aan minder gaan werken wel. De bedoeling is dat ik rond mijn 55e max 2 à 2,5 dag per week hoef te werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulkkonen op 13-03-2020 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Unif
Iedere keer verhuizen naar een duurdere woning kost veel geld, zowel in kosten koper etc als in eventueel verbouw/inricht kosten, en de maandelijkse gemeentelijke lasten.

Ik zou het niet aanraden, anders zal het aanzienlijk langer duren voordat je FO bent.
Is natuurlijk een eigen keus, de één wil drie keer per jaar op vakantie, en de ander wil een groot huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:33
Maar elke 7 jaar verhuizen naar een grotere woning klinkt in mijn oren nog steeds als ‘ratrace’. Waarom niet in één keer verhuizen waar je je rest van je leven kan slijten?

Wat ik me dan afvraag is: voldoet je huidige huis niet meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou de laatste column van Meesman kunnen laten lezen.
Het nu van nietsdoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Unif schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:30:
Iedere keer verhuizen naar een duurdere woning kost veel geld, zowel in kosten koper etc als in eventueel verbouw/inricht kosten, en de maandelijkse gemeentelijke lasten.

Ik zou het niet aanraden, anders zal het aanzienlijk langer duren voordat je FO bent.
Is natuurlijk een eigen keus, de één wil drie keer per jaar op vakantie, en de ander wil een groot huis.
GioStyle schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:38:
Maar elke 7 jaar verhuizen naar een grotere woning klinkt in mijn oren nog steeds als ‘ratrace’. Waarom niet in één keer verhuizen waar je je rest van je leven kan slijten?

Wat ik me dan afvraag is: voldoet je huidige huis niet meer?
Zowel mijn vorige woning als huidige woning waren nieuwbouw. Dan heb je geen k.k. en je profiteert van de grootste waardestijging. Verder doe ik alle verbouwingen zelf.

De bedoeling is om dit nog 2 of 3 keer te doen, waarna ik vervolgens (wanneer de kinderen het huis uit zijn) kleiner en hypotheekvrij kan gaan wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 20:12
...
...
De perceptie die iemand tussen zijn oren heeft is maar moeilijk te veranderen, zeker als ongerealiseerde winst wordt verward met gerealiseerde winst. Een breder perspectief aanmeten is een mogelijkheid, voor mij was dit boek een aangename hulp: Lof der onzekerheid, Alan Watts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 19-09 23:55
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:39:
[...]
Je zou de laatste column van Meesman kunnen laten lezen.
Het nu van nietsdoen.
Aardig verhaal maar dit soort uitspraken vragen wel om een bron vermelding vind ik:
"Over de afgelopen decennia is veel onderzoek gedaan naar het gedrag en de beleggingsresultaten van (particuliere) beleggers. Deze onderzoeken laten overtuigend zien dat beleggers die in- en uitstappen dat steevast op het verkeerde moment doen en zodoende minder rendement behalen dan beleggers die gewoon rustig blijven zitten en hun beleggingen voor de lange termijn aanhouden."

Welke onderzoeken dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duck-face-swap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-08 17:57
Fidelity studie: beste investeerders zijn dood
De historisch beste dagen zijn juist de correcties die komen na een val. Die wil je echt niet missen

[ Voor 31% gewijzigd door duck-face-swap op 13-03-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice

Is het zo dat ze 25% van haar inleg kwijt is, of is ze 25% ten opzichte van de piek kwijt? Iedereen heeft ook wel tijd nodig om dit op zich in te werken, dus een initiele schrikreactie is ook meer dan logisch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 19-09 23:55
duck-face-swap schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:09:
De historisch beste dagen zijn juist de correcties die komen na een val. Die wil je echt niet missen
Ja eens, maar als ik na de val van gisteren bijvoorbeeld zou willen verkopen zou ik op de bounce van vandaag wachten.

Edit: bedankt voor het artikel daar staan wel een paar bronnen in.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 13-03-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
coldasice schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:17:
[...]

Is het zo dat ze 25% van haar inleg kwijt is, of is ze 25% ten opzichte van de piek kwijt? Iedereen heeft ook wel tijd nodig om dit op zich in te werken, dus een initiele schrikreactie is ook meer dan logisch...
~25% stond in die mails van DG gisteravond/vannacht, en die meten sinds de laatste aankoop, eind december (VWRL @ 84). Dat is minder erg dan de VWRL ATH van 88.84, maar natuurlijk angstaanjagender dan wat ze nu daadwerkelijk kwijt is (op dit moment -16% van Ongerealiseerd W/V). Ik zal dat eens meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

AceAceAce schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:03:
[...]

~25% stond in die mails van DG gisteravond/vannacht, en die meten sinds de laatste aankoop, eind december (VWRL @ 84). Dat is minder erg dan de VWRL ATH van 88.84, maar natuurlijk angstaanjagender dan wat ze nu daadwerkelijk kwijt is (op dit moment -16% van Ongerealiseerd W/V). Ik zal dat eens meenemen.
Laat maar weten dat in mijn mails er ook -55% stond en het dus best wel meevalt nog. ;)

Lijkt me eigenlijk verstandiger als ze niet meer kijkt naar dit soort zaken pas weer over 10 jaar. Dus ook niet als je op 200% winst staat ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:18
duck-face-swap schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:09:
Al eerder gezegd hier: volatiliteit clustert. Dus zowel de beste als de slechtste dagen liggen bij elkaar in de tijd. Dat betekent dat als je die beste dagen wilt oppakken, je er ook altijd de slechtste dagen bij moet pakken. Buy-and-hold is hiervoor het plan.

Timing van de markt gaat via trend following heel vaak net mis, omdat als de dalingen te klein zijn, waardoor je uitstapt, maar dan op basis van het trendsignaal te laat op basis van een hogere prijs weer instapt. Dat kost je een paar procent gemiddeld bij deze zogenaamde whipsaws. De winst zit in de echt grote, redelijke geleidelijke dalingen (zeg 20% of meer), waarbij je uitstapt en ruim op tijd weer instapt op basis van een (veel) lagere prijs. Om die reden komt bijvoorbeeld Meb Faber over een lange beleggingshorizon met één of meer echte bear markets met zijn timingmodel uit op een vergelijkbaar rendement met lager risico dan buy-and-hold.

Beide wegen kunnen naar Rome leiden, maar het lastige zit, zoals wel vaker, in het consistent bijna emotieloos als een robot uitvoeren van je plan over een lange tijdshorizon. Beetje FO-achtig haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Wel jammer dat er nu een bounce back is terwijl maandag mijn NT world doorgaat tegen de koersen van vandaag einde dag. Alsnog goede discount, en op longterm niet heel relevant, maar toch :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 08:14
Toch ook maar eens gaan kijken naar mijn portefeuille, en het doet toch een klein beetje pijn :-) Maar goed, ik ga er van uit dat we ooit wel weer omhoog gaan. Ga ook niet speciaal meer kopen of zo, ook al heb ik daar dan wel meer de neiging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
tomtom901 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:01:
Thanks. Ben wel benieuwd wat jullie visie is op de aanschaf van een huis in deze markt? Zou een correctie op de huizenmarkt ook voor de hand liggen. Zelf heb ik morgen een bezichtiging voor mijn eerste huis. Lage rentes zijn een voordeel, maar de prijzen zijn er ook naar.
Ik heb over dertig jaar nog nooit één euro verloren op vastgoed.
Eén van de weinige investeringen waar je dubbel voordeel aan hebt (inzake belegging plus gebruiksgenot plus besparing op huur).
En je bent de huurders steeds een stap voor inzake FO. Je moet immers van je leefrente geen huur meer aftrekken.
Ik weet wel dat er aan een woning ook steeds kosten zijn (maar als je dat in het begin goed en redelijkduurzaam aanpakt valt het nogal mee) maar je kan zelf plannen welke kosten je wanneer maakt en je investeert in je eigen comfort en je vermeerdert er de waarde van je eigen bezit mee (in tegenstelling tot een huurwoning waar de huur mee stijgt met de index en je de investering nooit meer terugziet. En doorgaans zijn de "verbeterings/herstellingswerken" aan een huurwoning niet van dezelfde kwalitatieve aard als bij een eigen woning).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Hulkkonen schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:25:
Ik meld mij ook in dit topic :) Ik lees al een tijd mee, maar volgens mij niet eerder een bericht gepost.

Dit is mijn tweede koopwoning, het plan is om ca. elke 7 jaar te verhuizen naar een grotere / duurdere woning om zo "wooncarrière" te maken.
Mmm... ik snap hier werkelijk de bedoeling niet van? Welke woon carrière? Je woont nu met zijn zessen in veel te klein huis, dan snap ik het misschien nog. Maar als je nu goed woont met zijn zessen waarom moet je dan iedere 7 jaar een groter huis?
Groot huis, nooit thuis!

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
HereIsTom schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:28:
[...]

Mmm... ik snap hier werkelijk de bedoeling niet van? Welke woon carrière? Je woont nu met zijn zessen in veel te klein huis, dan snap ik het misschien nog. Maar als je nu goed woont met zijn zessen waarom moet je dan iedere 7 jaar een groter huis?
Groot huis, nooit thuis!

.
Tja, iedereen is anders...de ene vindt een grote dure auto het ultieme, de andere wil in een groot huis wonen en de ander wil de wereld zien....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:42
coldasice schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 07:09:
[...]

Tja, iedereen is anders...de ene vindt een grote dure auto het ultieme, de andere wil in een groot huis wonen en de ander wil de wereld zien....
... En ik ben tevreden met wat ik heb en hoef niet perse te upgraden O+

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@AceAceAce heb je wel vooraf met haar besproken dat je ging beleggen en dat dit een (tijdelijk) risico zou kunnen zijn? Het klinkt alsof jullie niet helemaal op 1 lijn zitten qua beleggen en strategie. Het laatste wat je wilt is gedoe met je partner die nu wil verkopen, terwijl je dat zelf vooral niet wilt.

Mijn partner vindt het ook geen goed idee dus ik doe het met mijn eigen vermogen. Precies om dit te voorkomen. Dus ik zit deze week te balen en zij zegt ' told you so :+ '

[ Voor 21% gewijzigd door Aghanim op 14-03-2020 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Zo een dooddoener... Statistieken waarin precies naar voren komt wat men wil laten zien. Daarnaast mis je een belangrijk feit; @AceAceAce geeft aan dat ze aandelen moeten verkopen als ze een huis willen kopen. Dat suggereert dat hij een fout heeft gemaakt; beleg alleen met geld dat je niet nodig hebt en wat je kan 'missen'.

Want hoe leuk je statistieken ook zijn; iedereen weet dat de vorige crisis voor veel mensen echt tot grote problemen heeft geleid, daar het ook samen ging met banen/inkomsten verlies en dus verkopen met verlies (idem met de huizen)..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Vind het persoonlijk wel bijzonder dat mensen nu al praten over wat te doen en dat deze crisis pijn doet etc. Het is amper 2 weken bezig, een crisis kan soms jaren aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Mirved schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:41:
Vind het persoonlijk wel bijzonder dat mensen nu al praten over wat te doen en dat deze crisis pijn doet etc. Het is amper 2 weken bezig, een crisis kan soms jaren aanhouden.
En aangezien het in China iets van 3 maanden duurt, hebben we nog genoeg te gaan! Maar een daling van 20% is flink... En vergeet niet dat veel particulieren het afgelopen jaar de aandelenmarkt in zijn gestapt vanwege de lage spaarrente, de beloning acties van diverse banken en anderen die het ophemelen... In dat opzicht zullen er veel meer Nederlanders mee te maken hebben dan in de crisis van 2008...

Los dat mensen zich ook realiseren dat de huidige situatie ook invloed kan hebben op bijvoorbeeld de huizenmarkt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Mirved schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:41:
Iedereen die blij zou zijn met een crisis realiseert zich opeens dat een crisis meer gevolgen heeft dan goedkope VWRL.

Velen die overtuigd waren van de theorie van buy and hold blijken daar in de praktijk minder overtuigd van te zijn nu de koersen omlaag gaan.

Denk dat het hier de komende jaren wat rustiger gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Ben ik niet met je eens, het feit blijft wel dat over een langere periode buy and hold gewoon een goede strategie is (geweest). Niemand kan vooruit kijken. Het stuk over het verkopen van aandelen voor een huis had ik inderdaad niet specifiek eruit gepikt, dat maakt het wat lastiger inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
President schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:51:
En vergeet niet dat veel particulieren het afgelopen jaar de aandelenmarkt in zijn gestapt vanwege de lage spaarrente, de beloning acties van diverse banken en anderen die het ophemelen... In dat opzicht zullen er veel meer Nederlanders mee te maken hebben dan in de crisis van 2008...

Los dat mensen zich ook realiseren dat de huidige situatie ook invloed kan hebben op bijvoorbeeld de huizenmarkt!
Er is een groot aantal huizen gekocht in 2018-2019 die ruim over de vraagprijs gingen. Die groep gaat natuurlijk ook risico lopen bij werkloosheid etc. Je kunt het naïef noemen om te veel te betalen voor een huis, maar veel alternatieven waren er natuurlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
De beurs zal wel nog een tijd freaky zijn. Wie nog niet begonnen was met beleggen zal er nog lange tijd niet aan beginnen.

Ik denk wel dat er op termijn wel een soort van marshall-plan zal komen om de boel weer aan de hang te zwengelen.

Het zou een goede manier zijn om die 250 miljard Belgisch spaargeld aan te spreken.

Bijkomende bedenking: de interest en inflatie zou omwille van schaarste en risico nu toch moeten stijgen?

Ben benieuwd hoe lang de centrale banken het deksel nog op de stoompan kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 11:49

de Peer

under peer review

Aghanim schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 07:45:
@AceAceAce heb je wel vooraf met haar besproken dat je ging beleggen en dat dit een (tijdelijk) risico zou kunnen zijn? Het klinkt alsof jullie niet helemaal op 1 lijn zitten qua beleggen en strategie. Het laatste wat je wilt is gedoe met je partner die nu wil verkopen, terwijl je dat zelf vooral niet wilt.

Mijn partner vindt het ook geen goed idee dus ik doe het met mijn eigen vermogen. Precies om dit te voorkomen. Dus ik zit deze week te balen en zij zegt ' told you so :+ '
Waarom baal je? af en toe een flinke daling ligt toch gewoon in lijn der verwachting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Omdat het nooit leuk is als je 'geld' minder waard wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Nu online
tomtom901 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:57:
[...]

Ben ik niet met je eens, het feit blijft wel dat over een langere periode buy and hold gewoon een goede strategie is (geweest). Niemand kan vooruit kijken. Het stuk over het verkopen van aandelen voor een huis had ik inderdaad niet specifiek eruit gepikt, dat maakt het wat lastiger inderdaad.
Ik ben het met je eens hoor, al is het wel anders als je net in de afgelopen maanden voor het eerst je 10.000 euro spaargeld in aandelen hebt gestopt en deze nu nog maar 8.000 waard zijn. Alhoewel het pas een verlies is bij verkoop, voelt het financieel toch als een verlies van 2000 euro spaargeld.

Los daarvan zou vandaag starten op de beurs ook best wel dom zijn ;-)
Aghanim schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:11:
[...]

Er is een groot aantal huizen gekocht in 2018-2019 die ruim over de vraagprijs gingen. Die groep gaat natuurlijk ook risico lopen bij werkloosheid etc. Je kunt het naïef noemen om te veel te betalen voor een huis, maar veel alternatieven waren er natuurlijk ook niet.
Ik ben het met je eens, maar toen zullen veel er niet over hebben nagedacht dat het slechter kan gaan

[ Voor 23% gewijzigd door President op 14-03-2020 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Dat is mens eigen. Enerzijds naïef en anderzijds is de houding om niet altijd van het ergste uit te gaan ook iets wat bijdraagt aan een positieve mindset.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 11:49

de Peer

under peer review

Aghanim schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:19:
Meeste mensen hier zullen buy-and-hold strategie aanhouden en het geld niet binnen X jaar nodig hebben, dan is deze daling niet echt relevant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

tomtom901 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:57:
[...]

Waarom zou buy and hold geen goede strategie meer zijn? Welke aannames namen we over deze strategie een half jaar geleden die met de nieuwe informatie niet meer zouden kloppen?

De grote aanname die iedereen maakt is dat de wereld economie blijft groeien de komende decennia. Is dit black swan event een reden dat niet meer te geloven?

Volgens mij waren we hier allemaal zo'n fan van buy and hold omdat de crisissen zoals deze uitmiddelt. Mits je dat natuurlijk doet met geld dat je twintig, dertig jaar kan laten staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Aghanim schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:19:
Dit is wel de kern van het probleem. De theorie zegt dat het wel goed komt. Maar als je partner je vragen begint te stellen waarom jullie duizenden euros verloren zijn in een dag blijkt de praktijk toch wat lastiger te zijn.

Daar heb ik voor deze ellende begon al vaker voor gewaarschuwd hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

President schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:25:
[...]

Ik ben het met je eens, maar toen zullen veel er niet over hebben nagedacht dat het slechter kan gaan
Dan hebben ze wel een heel kort geheugen. De crisis daar vlak voor begon in 2008 en dat was niet het dieptepunt maar het begin. Dat dieptepunt lag ergens rond 2010-2013.
Op de TV zijn nu in 2020 nog steeds programma's als Uitstel van Executie dat gaat over mensen met een huis dat onder water staat.

Er was inderdaad weinig keuze met de prijs van huizen. Maar je kon weten dat het met regelmaat mis gaat in de economie.
De crisis van 1929 is wel erg lang geleden Maar 1987 is nog door heel veel mensen meegemaakt en die van 1999-2000 ook.
Er is één ding wat je zeker weet. Het GAAT een keer mis

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Zeker als je op dat moment niet kunt garanderen dat het niet nog een keer gebeurt en het vervolgens dezelfde week of een week later weer 10% zakt. Dan krijg je 'je had moeten verkopen toen het nog mee viel'.

Ik vind het heel risicovol om het met gezamenlijk geld te doen. Ook kan je partner je blind vertrouwen en mag je alles regelen, dan nog kan ik niet geloven dat de pleuris niet uitbreekt op momenten van fors verlies. Zeker als je nog een huis wilt gaan kopen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:37:
[...]

Dit is wel de kern van het probleem. De theorie zegt dat het wel goed komt. Maar als je partner je vragen begint te stellen waarom jullie duizenden euros verloren zijn in een dag blijkt de praktijk toch wat lastiger te zijn.

Daar heb ik voor deze ellende begon al vaker voor gewaarschuwd hier.
Als je waarschuwt ben je een zwartkijker. Ik heb ook met regelmaat geroepen dat de beurs echt leuk is. Maar alleen met geld dat je echt over hebt. En als ik zei dat ik mijn geld juist in mijn huis stopte omdat ik dan gratis kon wonen was ik niet slim bezig omdat je op de beurs een hoger rendement kon halen.
Tsja, mijn huis is afbetaald en als de beurs halveert en mijn pensioen ook, dan is dat niet leuk. Maar ik kan nog steeds gewoon wonen.
Misschien had ik meer geld kunnen hebben. Maar nu ben ik echt FO en hoef ik me geen zorgen te maken over beurzen, rente en hoogte van mijn pensioen. Wat als je je daar wel in moet verdiepen ben je niet onafhankelijk. Maar heel erg afhankelijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:55
Ortep schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:38:
[...]

Er is één ding wat je zeker weet. Het GAAT een keer mis
En het komt ook weer goed ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig, even terugkijken, over dat buy and hold wel eens lastig zou worden in een crisis:
Verwijderd in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 4"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Wozmro schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:50:
[...]

Wat je kan doen:

- spreiden: aandelen, deposito's, eigen woning, eigen hobby's of opleidingen, cash,...
- inleg op de beurs spreiden in de tijd. Jezelf leren kennen op financieel/emotioneel vlak zodat je ook blijft inleggen in 'slechte' tijden.

Er zijn ook nog andere vormen van kapitaal die niets met euro's te maken hebben:
- sociaal
- cultureel
- gezondheid
- intellectueel
Mijn reactie op Miks vraag in die tijd.

Ben toch blij dat ik mij het afgelopen jaar vooral gefocust heb op het brede mentale aspect en niet enkel op potentieel financieel rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:57:
Grappig, even terugkijken, over dat buy and hold wel eens lastig zou worden in een crisis:
Verwijderd in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 4"

Hopelijk behoor ik tot de groep die dat wel doet, maar ik ken mezelf, zo zeker is dat nog niet.
Ik ben benieuwd of je dit alsnog blijft doen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

tomtom901 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:10:
[...]

Ik ben benieuwd of je dit alsnog blijft doen :-)
Ik heb nog geen aanpassingen gedaan. Vraag me echter nadat we hersteld zijn van de crisis of ik dat volgehouden heb, dan gaan we zien wiens grootspraak stand gehouden heeft. Zou het naïef vinden om te claimen dat ik er gegarandeerd aan vast ga houden.

En dan is er altijd nog de kans dat mijn vrouw of ik ontslagen wordt. Als dat lang genoeg duurt zullen mijn prioriteiten ook wel shiften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:31:
[...]

Waarom zou buy and hold geen goede strategie meer zijn? Welke aannames namen we over deze strategie een half jaar geleden die met de nieuwe informatie niet meer zouden kloppen?

De grote aanname die iedereen maakt is dat de wereld economie blijft groeien de komende decennia. Is dit black swan event een reden dat niet meer te geloven?

Volgens mij waren we hier allemaal zo'n fan van buy and hold omdat de crisissen zoals deze uitmiddelt. Mits je dat natuurlijk doet met geld dat je twintig, dertig jaar kan laten staan.
Ik zeg toch niet dat dat het niet meer is, ik zeg alleen dat je kan concluderen a.d.v. de beschikbare data dat het een goede strategie is geweest. Precies waarom ik er aan blijf vasthouden zolang mijn persoonlijke situatie stabiel blijft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 23:05
OK, het moet me van het hart: het enige dat ik niet goed heb voorspeld nu we omlaag gaan is hoe irritant het is om al het nieuws te horen en de berichten te lezen van mensen die op de een of andere manier om moeten gaan met de crisis. Ik heb al zo'n beetje alle nieuwsbronnen de deur uit moeten doen en de threads op Tweakers moeten ont-volgen -- "beleggen op de beurs" als eerste, natuurlijk, en nu ook deze.

De moeilijkheid is niet zozeer dat ik in de verleiding kom om mijn strategie te wijzigen door al het gekrakeel, maar dat het vervelend is om door pagina's gejeremieer te moeten waden voor het geval er toch nog iets interessants bij zat. Als je eenmaal je eigen plan getrokken hebt op basis van de feiten en aan die feiten verandert niet zoveel word je snel crisismoe van alle berichtgeving. Overigens geen persoonlijke aanval op iemand in dit topic; ik snap de reacties heel goed en niets menselijks is mij vreemd. :P

In de categorie interessant: @crosscarver, nog bedankt voor deel 4 van je pensioenblog. Ik had het in eerste instantie zowaar gemist in de lawine andere berichten. De concrete berekeningen zijn op mijn persoonlijke situatie niet van toepassing, maar het geeft een overzicht van alle verschillende opties/mogelijkheden zodat je je eigen plan kunt trekken.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik heb echt geen enkele emotie bij deze dalingen, anders dan een lichte kriebel om bij te kopen. Misschien omdat ik nog vrij jong ben en de verhouding inkomen/vermogen nog vrij hoog ligt. Misschien ook omdat mijn werkelijke kapitaal mijn kennis en vaardigheden en mijn gezin zijn en mijn werkelijke vermogen verstopt zit in het aandeel dat ik heb in het bedrijf waar ik werk. Misschien omdat mijn belegd vermogen op de beurs maar orde van een jaarsalaris is, dus dan is 50% verliezen gewoon niet echt een schokkend bedrag. Maar zeker ook deels omdat ik gewoon een koele kikker ben 8) :Y) 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:54:
[...]

Iedereen die blij zou zijn met een crisis realiseert zich opeens dat een crisis meer gevolgen heeft dan goedkope VWRL.

Velen die overtuigd waren van de theorie van buy and hold blijken daar in de praktijk minder overtuigd van te zijn nu de koersen omlaag gaan.

Denk dat het hier de komende jaren wat rustiger gaat worden.
Het is makkelijk om nu heel negatief te zijn en te verwachten dat het allemaal nog veel erger wordt (zie de rol van de media), maar het is helemaal niet gezegd dat dit vele jaren gaat duren op zichzelf staan economieën er redelijk goed voor dus daar kan ook wat veerkracht vandaan komen. Ja de economie zal een tik krijgen en de werkloosheid zal oplopen, maar op de arbeidsmarkt zijn met de vergrijzing ook overal flinke tekorten
Bovendien kan je nu goedkoop aandelen inkopen. Ik heb wel een beetje hoofdpijn gehad de afgelopen week en net de balans opgemaakt: ca. twee jaar sparen achteruit. Tegelijkertijd kunnen we ook wel wat hebben, zijn we gezond en slaap ik er niet slechter van, dus ik houd vast aan de strategie en dat is buy and hold.

Het is ook makkelijk voor niet beleggers zoals @President om nu te wijzen op de risico's van beleggen. De rente daalt alleen maar verder en met sparen alleen verlies je ook geld en blijft het lastig. Zonder risico geen rendement. Raak vooral niet gedesillusioneerd, houd koers en blijf vooruitkijken naar FO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Ik zou ook het gesprek hier wel weer willen ombuigen naar meer specifieke relatie met FO, in plaats van algemene discussie over crisis en beurzen. Dat kan immers in andere topics.

Ben benieuwd hoe mensen de huidige situatie dus in licht van FO zien. Ik zag iemand een opmerking maken over aandelen verkopen voor de koop van een huis, wat nu misschien slechte timing is. Ivm FO zou je er voor kunnen kiezen die koop uit te stellen, maar je weet ook niet of het nog slechter wordt, of hoe lang het duurt voor het beter gaat. De meeste crisissen duren wel een paar jaar. Ga je dan nog voor 'maximale' FO of ga je toch voor wat meer plezier op korte termijn en koop je dat huis toch (als je niet te veel vermogen kwijt bent om te kunnen kopen). Lijkt mij een mooi geval van het niet zo zwart-wit zijn van de rit naar FO.

Het is ook een teken denk ik dat mensen die met de rit naar FO beginnen wellicht vaak denken dat je 1x een plan maakt waar je tot het einde aan vast houdt (het ene einde, of het andere einde ;) ) maar dat is natuurlijk bijna nooit zo. We hebben al vaker gelezen dat mensen gaan samenwonen/trouwen, kinderen krijgen, of dat er andere zaken veranderen zoals ongelukg/baanverlies, of juist andere eigen prioriteiten (minder snel bouwen naar FO, etc.)

Persoonlijk zit ik op gevoel qua vermogen ongeveer halverwege FO en heb dus nog wat tijd te gaan, maar ook al wat 'levenservaring' waarmee ik mezelf goed ken - op dit moment. Doet mij weer denken aan de mooie dubbele vraag: hoe anders denk je dat je zelf bent over 5-10 jaar? (typisch antwoord: zelfde als nu, weinig veranderd) Hoe vergelijk je jezelf van nu met de persoon 5-10 jaar geleden? (typisch antwoord: heel veel veranderd). Ook als je zelf de levenservaring nog niet hebt is het goed eens over dat soort dingen na te denken, en niet te snel te veronderstellen dat jezelf anders bent dan de meeste mensen. Hoef je niet meteen met de massa mee, maar kun je wat meer in 'what-if' scenario's denken.

Maar goed, gezien mijn eigen situatie zit ik de rit gewoon uit. Heb momenteel weinig 'extra' behoeftes in zicht en voldoende buffer. Tegelijk besef ik me na de eerste crisisdagen dat die typisch veel langer duren, en ik dus nog misschien een paar jaar crisis door moet. Voor nu betekent dat niet te veel 'harder' proberen naar FO te komen (niet te snel 'bijkopen', want dan gaat het risico wel degelijk hard omhoog) en even goed naar de buffers kijken en die komende tijd misschien iets uit te breiden adhv inkomsten ter voorbereiding op wat zou kunnen komen.

Er zijn (eigenlijk net als altijd!) voldoende signalen dat de beurzen weer snel omhoog kunnen, maar ook veel verder omlaag. We weten écht niet wat het gaat worden, dus een beetje voorbereiding op omlaag met wat optimisme over de toekomst houdt mij wel op de rails.

Wat mij daarbij ook nog wat extra helpt zijn wat verschillende gezichtspunten en scenario's die hier en daar langskomen, en naar beide kanten toe (omhoog en omlaag) wat waarschuwing geven. FOMO, loss aversion, ja dat zijn dingen die de rationele ik niet wíl hebben, maar eerlijk gezien heb ik dat dus ook. Ben dus toch ook maar zo'n normale persoon zoals de meeste. Maar ik denk er nét wat meer over na dan de gemiddelde mens, en kan een deel van die gedachtes - ook met jullie hulp hier - iéts beter afwenden.

Dat er ook mensen hier zijn voor wie dat minder goed lukt is ook oke; that's life. En ik respecteer mensen die dat ook durven te zeggen. Dat zijn soms de meest waardevolle posts om je aan te spiegelen. Zo is er bijvoorbeeld elders de 'sheepdog' post bij Bogleheads uit 2008. Die heb ik vorig jaar gelezen toen alles lekker omhoog liep. Niet op dat moment relevant, maar wel interessant om te zien en wat inzicht te krijgen in hoe er tijdens een crisis gediscussieerd wordt op het moment dat men er nog midden in zit. Dat helpt mij nu dus ook weer een beetje. Er moeten meer van dat soort interessante threads zijn. Misschien weten jullie er ook een paar (liefst met link naar FO natuurlijk). Moet bekennen dat ik nog niet hier teruggezocht heb zelf O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:52
Ik hoop dat dit ontwikkeld in de beste oppurtunity sinds de 2008/9 crisis en in ieder geval beter wordt dan de 2018 dec dip.
Het is wel ideaal moment om te kijken of je buffers niet te hoog zijn, of je niet liever 80-20 dan 70-30 of 60-40 gaat. Ik zeg niet dat je laatste cent er in moet stoppen nu. Vooral eerlijk je buffer controleren en welk geld je nu nodig hebt. Dus als je een huis wil kopen of verbouwing wil doen dat voor laten gaan, of annuleren. Maar niet allebei willen.
Zoals gezegd herstel kan lang duren, maar longterm is nu al je positie vergroten qua aandelen veel beter dan heel 2019.

Persoonlijk wacht ik de wilde 5-10% intraday volatiliteit af.

Buiten Corona om is er ook nog een crisis bij de Turkse grens, waar al onze marechaussee en van andere landen wordt ingezet. Dat probleem oplossen kost hoe dan ook geld: Turkije afkopen of de mensen opvangen.

Europa staat er aardig matig voor, en dus ook weer een goede reden om world ETF of SP500 ETF's te hebben en niet alleen Europese exposure te hebben.

Dit is trouwens een goed onderbouwd artikel: https://earlyretirementno...-afraid-of-a-bear-market/ Zodat je rationeel kan nadenken over het verloop van een eventuele recessie. En dat er geen reden tot paniek is als het niet binnen 6 maanden over is.

Nog een extra note: er wordt uitgewerkt dat je ten opzichte van de 2000 crisis je nog geen inflatie plus 5% hebt gehaald. De vraag is echter of longterm 5% rendement reëel is sinds de rentestanden zo laag zijn, plus dat een hoge Schiller PE index ook duidt op lagere gemiddelde returns. Misschien is 4% wel het nieuwe longterm getal waar we mee moeten rekenen.

PS: dit gaat niet om perfect markt timen, sommigen zullen misschien op -40% inkopen anderen op -30%. Die laatste procenten kan niemand perfect timen. Maar als de effecten van corona op de reële economie duidelijk zijn, kan je wel een tientallen procenten verschil met de All time high zien, en herkennen dat het nu flink goedkoper is. Dus als je dan bijvoorbeeld beslist dat je nieuwe keuken niet doorgaat dan is het in ieder geval geen bar slechte timing.

[ Voor 12% gewijzigd door Ko.Kane op 14-03-2020 12:18 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 19:43
Ik beleg bij de ABN sinds 2002. Tot een paar jaar geleden met niet hele hoge bedragen, nl. € 150 per maand.

Laatst heb ik mijn jaaroverzichten er op nageslagen:
Begin 2008: 14,7 k
Eind 2008: 7,8 k dus zo’n beetje gehalveerd
Eind 2009: 13,5 k, nog niet op niveau maar wel al een inhaalslagje
Eind 2010: 18,5 k, ha nu wordt het weer wat
Eind 2011: 18,5 hee stilstand, pfft
Eind 2012: 22,8 k, ok de trein komt weer in beweging
Eind 2013: 33 k, deze vergelijking is lastig, er is hier 6 k uit spaarloon ingelegd
Eind 2014: 39k oke dan
Eind 2015: 37 k, deze vergelijking is ook lastig, verkoop gedaan om mijn dochter geld te kunnen lenen voor een huisje, zo’n 8 k
Eind 2016: 42k maar hier is de inleg ipv €150 naar € 300, ophoging met afbetaling lening dochter
Eind 2017: 50k, now we’re talking
Eind 2018: 49k, tsja
Eind 2019: niet te vergelijken want binck bank overgeheveld naar abn

Ik had dus ook nog een account bij Binck Bank waar ik elke maand €300 inlegde, helaas is deze slecht te volgen qua rendement door vele overnames. Ten tijde van de dip in 2018 ben ik me pas weer een beetje gaan verdiepen in mijn beleggen. Tot dan toe stond alles nog in actieve fondsen en, heel eerlijk, was het een beetje een zootje, puur geselecteerd op 5 sterren van Morningstar. Begin 2019 heb ik alles omgezet in passieve fondsen en heb ik ook mijn maandelijkse inleg behoorlijk verhoogd. Met het gevolg dat ik begin 2020 wel een aardige bedrag aan beleggingen had staan, zo’n 200k. Dit is nu zo’n 25% lager. Maar met de ervaringen van de afgelopen jaren kan ik in ieder geval terugzien dat het toen goedkwam.

Ergo: het komt goed :)

[ Voor 21% gewijzigd door Rolletjedrop op 14-03-2020 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:18
Ik zal nooit zeggen dat ik het leuk vind om op 15% drawdown te staan. En op min 5% ytd. En dat mijn langlopende obligaties regelmatig geen volledige rugdekking geven aan de vrije val van mijn aandelen. Piekwaarde portfolio was 100k, you can do the math.

Tegelijkertijd blijf ik beleggen volgens plan. Ik weet dat ik gepositioneerd ben volgens plan. Ik weet dat de val wat gedempt wordt door een grote obligatie positie en een kleine goud positie (maar wel minder dan gehoopt). Ik weet ook dat deze daling qua intensiteit vrij uniek is. Ergo, risicomanagement conform plan, nu uitzitten en volgens plan maandelijks herpositioneren op basis van de prijsontwikkelingen. Zonder risico, geen rendement. Nu paniekvoetbal gaan spelen of extra risico gaan nemen om het verlies goed te maken is voor mij geen optie.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bonenstaak92
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 14:59
Ik ben zelf in dubio aan de hand van de recente ontwikkelingen. Onder voorbehoud een woning gekocht voor de verhuur.. Toch aan het overwegen de koop te ontbinden, dat kan gelukkig zonder kosten. Wat extra liquiditeit is in mijn positie zeer welkom, eigen zaak en een aantal personeelsleden, ziet er naar uit dat we komende week toch dicht moeten voor de komende weken... In het kader van FO toch liever extra liquiditeit en het missen van wat rendement dan het risico alles te verliezen omdat ik niet aan betalingsverplichtingen kan voldoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Bonenstaak92 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 13:51:
Ik ben zelf in dubio aan de hand van de recente ontwikkelingen. Onder voorbehoud een woning gekocht voor de verhuur.. Toch aan het overwegen de koop te ontbinden, dat kan gelukkig zonder kosten. Wat extra liquiditeit is in mijn positie zeer welkom, eigen zaak en een aantal personeelsleden, ziet er naar uit dat we komende week toch dicht moeten voor de komende weken... In het kader van FO toch liever extra liquiditeit en het missen van wat rendement dan het risico alles te verliezen omdat ik niet aan betalingsverplichtingen kan voldoen.
Respect voor die overweging, zal vast niet makkelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
Voor de nieuwe inspiratie na een ontnuchterende week, (uitgerekend) vandaag weer aardig een stuk over FIRE in de krant (NRC):
https://www.nrc.nl/nieuws...ndelsblad/2020/03/14/#316
alleen voor je dertigste... slechte kop...

[ Voor 8% gewijzigd door JURIST op 14-03-2020 14:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
coldasice schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 07:09:
[...]

Tja maar dat is dus het tegenovergestelde van FO worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

HereIsTom schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:26:
[...]

Tja maar dat is dus het tegenovergestelde van FO worden.
Als je, zoals menigeen hier, de verkeerde opvatting hebt dat FO worden gelijk staat aan leven alsof je in de bijstand zit ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
fsfikke schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:48:
[...]

Als je, zoals menigeen hier, de verkeerde opvatting hebt dat FO worden gelijk staat aan leven alsof je in de bijstand zit ;)
Nee hoor, maar een dure auto of een groot huis e.d. is helemaal niet nodig.
Duur huis, nooit thuis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
HereIsTom schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:27:
[...]

Duur huis, nooit thuis!
Jij leeft op water en brood? Wat al het andere eten is ook niet nodig....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
coldasice schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:29:
[...]

Jij leeft op water en brood? Wat al het andere eten is ook niet nodig....
Dit slaat natuurlijk nergens op!
Dure en luxe dingen denk je nodig te hebben om je leven beter of gelukkiger te maken?
Jammer dat je dan zo’n zielig leven hebt :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

HereIsTom schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:27:
[...]

Duur huis, nooit thuis!
Dat is dus het probleem, wat is in hemelsnaam duur? Zoiets is heel persoonlijk. Dat is wat al die mensen niet snappen die zich hier maar wat graag op de borst kloppen over met hoe weinig ze wel niet genoegen nemen. Ze projecteren hun levensstandaard op anderen. Hun huisje is meer dan genoeg, hun kleine auto is perfect. ‘Een duur huis is nergens voor nodig’ terwijl al die dingen voor anderen net zo goed als overdreven luxe gezien kan worden. Je hebt bijv. helemaal geen auto nodig. En wat een normaal huis is is al helemaal lastig te bepalen. Voor sommigen is dat een appartementje van 2 ton in een buitenwijk. Anderen noemen hun tweede huisje van 500k genoeg. Ons eerste huis koste het dubbele maar dat vinden wij de ideale combi en absoluut geen duur huis tov onze max.
HereIsTom schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:55:
[...]

Dit slaat natuurlijk nergens op!
Dure en luxe dingen denk je nodig te hebben om je leven beter of gelukkiger te maken?
Jammer dat je dan zo’n zielig leven hebt :+
Sorry maar wat een domme opmerking. Niet zo slim ook om zo een opmerking te maken als je de deur zelf wagenwijd openzet: kijk eens even naar je eigen signature:
 iPad Pro 12.9 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB
Hoe zielig is jouw leven wel niet dat je denkt dat je dat allemaal nodig hebt en er mee op moet scheppen? :+

[ Voor 24% gewijzigd door fsfikke op 14-03-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door fsfikke op 14-03-2020 17:05 ]