Ik lees dit topic regelmatig eens door, maar er is 1 ding waar ik nooit helemaal uitraak.
Vanwaar de drang (bij velen, niet iedereen natuurlijk) om maar
zo snel mogelijk FO te worden (lees: te kunnen stoppen met werken)? Ik krijg vaak de indruk (maar dit kan fout zijn) dat vele tweakers hier zichzelf echt zaken ontzeggen om dit mogelijk te maken, maar daarin kan ik mezelf moeilijk terugvinden
*Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet gewoon voor zichzelf uitmaken wat zijn/haar prioriteiten zijn in het leven.
Mijn vriendin en ik houden er ontzettend van om te reizen, op restaurant gaan, genieten van het leven... Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik die zaken 20 jaar on hold moet zetten om dan te kunnen stoppen met werken. Bovendien hou ik er toch echt wel rekening mee dat ik door een ongeluk/ziekte/whatever misschien over 10-20-30 jaar gewoon dood ben. Laten we hopen van niet natuurlijk, maar ik zou het wel erg rot vinden op mijn 50e te horen dat ik een serieuze kanker heb, en dan te sterven met een vermogen van een miljoen op de bank, terwijl ik nu gewoon een keer of 4 per jaar op vakantie kan gaan...
Voor de duidelijkheid: Ik ben niet naïef en ben wel degelijk bezig met mijn financiële toekomst. Ik maak mooi mijn budgetten, hou behoorlijk gedetailleerd bij waar ik geld aan uitgeef (en waar er bespaard kan worden). Zowel mijn partner als ik hebben geïnvesteerd in ons eigen vastgoed. Maar als mijn vrienden morgen zeggen "we gaan volgende maand een week naar Vegas, ga je mee?", dan moet ik geen 2x nadenken en spendeer ik die 2k ipv ze te beleggen.
*Even een edit: Gewoon even erbij te melden dat wij (nog) geen kinderen hebben, dan is veel op vakantie gaan financieel natuurlijk een stuk makkelijker dan wanneer je 2 tieners te onderhouden hebt die ook graag op vakantie willen
*Nog een andere vraag; in NL gebruiken jullie de term "modaal inkomen" (bv, "ik verdien 1,5x modaal" zie ik nog wel eens voorbijkomen), maar komt dat gewoon overeen met "gemiddeld inkomen" zoals wij in BE zeggen, of het "mediaan inkomen"? (of nog iets anders).
[
Voor 7% gewijzigd door
Jebus4life op 04-03-2020 14:11
]