Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.117 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
De blogs van @crosscarver over lijfrentes, pensioenen, en hopelijk binnenkort deel 4 beleggen, en welke invloed het allemaal heeft om eerder te stoppen met werken en dan óf interen op je spaargeld óf je pensioen eerder te laten uitbetalen, zijn erg waardevol vind ik.
Zie posts van hem eerder in dit topic met de links naar zijn blogs, en deze hebben Nederland als focus, itt tot het Amerikaanse spul.

[ Voor 10% gewijzigd door AceAceAce op 04-03-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:43
Pistachenootje schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:51:
[...]

Goed artikel. Ik hou wel van zijn blog. Alleen vind ik zijn mening over value nogal kort door de bocht. Samenvattend: 'value heeft het de laatste 10-15 jaar zeer matig gedaan daarom is het nu niet meer de moeite waard om erin te investeren'.

Ben Felix heeft daar mijns inziens een goed onderbouwde reactie op:
[Video: Is the Value Premium Dead?]
Persoonlijk ben ik tegen het overwegen, het hedgen, stock picken etc. omdat je er steeds vanuit gaat dat jij beter kan inschatten wat de juiste waarde zou moeten zijn dan de markt. Ik ben dus van de KISS (keep it simple, stupid) methodologie. Van mijn aandelen 88% developed / 12% emerging. De rest cash (emergency fund) / groendeposito. Deze aanpak zorgt er ook voor dat ik niet steeds de neiging heb om in nieuwe trends te springen.

Echter iedereen heeft natuurlijk zijn eigen kijk en strategie op zaken en dat is ook precies wat we hier bespreken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Lim987 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:29:
[...]

Dit brengt mij op de vraag tot welke leeftijd je/jullie je financiële toekomst plannen (vanaf de AOW-leeftijd).

Die vraag geldt dan niet zozeer voor de mensen die als echte FO-er leven, als in ‘kapitaal vergaren dat oneindig inkomen genereert zodat het oorspronkelijke kapitaal intact blijft en je levenslang FO bent’, want dan zit je altijd goed.
Maar meer voor de mensen die een zeker bedrag willen vergaren om ná pensionering goed te kunnen leven, doorgaans in combinatie met een aantal jaren vóór de pensioendatum niet/minder te (hoeven) werken.

Zelf ga ik er van uit dat ik van mijn 67e tot en met mijn 81e jaar een aanvulling wil op mijn reguliere inkomen uit AOW + (klein) pensioen en lijfrentes. Dat is een periode van 15 jaar. Mocht ik 82 jaar of ouder worden (en mijn reserves zouden dan echt óp zijn) dan moet ik het t.z.t. maar doen met alleen de reguliere inkomsten; ook omdat ik verwacht tegen die tijd weinig materiële behoeftes meer te hebben.
Toevallig laatst wat kengetallen toegevoegd aan mijn bestand.

Waarbij ik het "op te eten" vermogen verdeel over de maanden F(M)O zonder rekening te houden met AOW/pensioen. Ik ben daarbij uitgegaan van een leeftijd van 85. Bewust iets aan de hoge kant, maar het hoeft ook niet allemaal op te zijn als ik het loodje leg. Best een leuk getal trouwens om dat zo op te zien lopen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
CaLeX schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:15:
[...]
Toevallig laatst wat kengetallen toegevoegd aan mijn bestand.

Waarbij ik het "op te eten" vermogen verdeel over de maanden F(M)O zonder rekening te houden met AOW/pensioen. Ik ben daarbij uitgegaan van een leeftijd van 85. Bewust iets aan de hoge kant, maar het hoeft ook niet allemaal op te zijn als ik het loodje leg. Best een leuk getal trouwens om dat zo op te zien lopen.
Als je al geen rekening houdt met je AOW/Pensioen, en nog aan de hoge kant zit, dan blijft er waarschijnlijk erg veel over op het einde (of in andere woorden, werk je langer door dan noodzakelijk).

Ik zie dit veel in NL, we zijn een zeer risico avers volk in tegenstelling tot bijvoorbeeld US. Zelf houd ik wel rekening met AOW en pensioen, maar met een discount van 50%. In mijn optiek kan het nooit gebeuren dat beide geheel komen te vervallen aangezien alle ouderen afhankelijk zijn hiervan.

Daarnaast gaan we met de safe withdrawal rate ervanuit dat je kapitaal volledig intact blijft. Ga jij voor je berekeningen ervanuit dat je je kapitaal opeet? Dus neem jij een hogere withdrawal rate of reken je nog steeds met 3,5%/4%?

[ Voor 10% gewijzigd door R.van.M op 04-03-2020 11:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crosscarver
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:34
AceAceAce schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:52:
De blogs van @crosscarver over lijfrentes, pensioenen, en hopelijk deel 4 beleggen, en welke invloed het allemaal heeft om eerder te stoppen met werken en dan óf interen op je spaargeld óf je pensioen eerder te laten uitbetalen, zijn erg waardevol vind ik.
Zie posts van hem eerder in dit topic met de links naar zijn blogs
Bedankt voor het compliment. Net heb ik alle modelleringen voor deel 4 (wat AceAceAce beleggen noemt) afgerond. Dit deel is natuurlijk het interessantste stuk voor de FO crowd.

Wat ik in deel 4 gemodelleerd heb voor het wetenschapper gezin is:

1. Beleggen (offensief, defensief)

2. Verschillende soorten hypotheken (leuk voor de aflossen vs. beleggen crowd). Daar zitten ook nog wat niet intuïtieve conclusies in (hint hypotheken hebben ook hun eigen kosten)

3. Je budget bijstellen. Het gezin met 2 kinderen had een levensonderhoud Nibud budget van ca. 48k€, daar kan best iets vanaf als de kinderen na studeren uitvliegen.

4. Eerder beginnen met voorzorgen voor het pensioen. Nu starten alle modelleringen vanaf hun 40ste. Wat als je met 30 begint?

5. Op een slimme manier nog wat geld uit de stenen trekken om nog wat eerder met pensioen te gaan.

Nu dat de data er is moet ik het wel nog even allemaal op papier zetten. Daar heb ik wel nog een paar dagen voor nodig.

Als jullie in de tussentijd nog wat willen lezen:

https://www.sciplan.nl/bl...el-1-inleiding-en-de-aow/

https://www.sciplan.nl/bl...-2-de-pensioenregelingen/

https://www.sciplan.nl/bl...nsioen-deel-3-lijfrentes/

En gisteren heb ik nog een belastingaangifte blog online gezet:

https://www.sciplan.nl/bl...bij-je-belastingaangifte/

The best investment is in yourself (Warren Buffett), www.sciplan.nl, ELGA, 23 PV-panelen Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

R.van.M schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:19:
[...]

Als je al geen rekening houdt met je AOW/Pensioen, en nog aan de hoge kant zit, dan blijft er waarschijnlijk erg veel over op het einde (of in andere woorden, werk je langer door dan noodzakelijk).

Ik zie dit veel in NL, we zijn een zeer risico avers volk in tegenstelling tot bijvoorbeeld US. Zelf houd ik wel rekening met AOW en pensioen, maar met een discount van 50%. In mijn optiek kan het nooit gebeuren dat beide geheel komen te vervallen aangezien alle ouderen afhankelijk zijn hiervan.
Daar ben ik me van bewust en speelt zeker mee achter in het hoofd. Ik ben "pas" 37 en zou volgens de huidige regels nog 32 jaar mogen werken tot AOW/Pensioen. in de komende jaren (als dat <25jaar zal gaan en mijn (vooralsnog) ideale FO leeftijd van 55 in de buurt komt) dan zal ik dit soort aspecten in de berekeningen meenemen, wat ze een stuk nauwkeuriger zal gaan maken.

Mijn FMO-traject is niet in beton gegoten, het langer doorwerken dan noodzakelijk kan heel goed een bewuste keuze zijn om een deel van de "zingeving" behoefte te vullen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
@crosscarver , kan je ook rekening houden met wanneer iemand geen koophuis heeft, in je 4e blog?

Ikzelf heb dat een keer met redelijke natte vinger laten doen bij ABN AMRO, toen kwam dat verschil ongeveer zoals hieronder uit de bus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3PE5qrtsV9Od9EyNJ9mgBxKzyw=/f/image/vsdxeUP0I3N212i4mvkSkwd5.png

(de dipjes na elke 5 jaar zijn 6 maanden sabbaticals)

[ Voor 7% gewijzigd door AceAceAce op 04-03-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
CaLeX schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:28:
[...]

Daar ben ik me van bewust en speelt zeker mee achter in het hoofd. Ik ben "pas" 37 en zou volgens de huidige regels nog 32 jaar mogen werken tot AOW/Pensioen. in de komende jaren (als dat <25jaar zal gaan en mijn (vooralsnog) ideale FO leeftijd van 55 in de buurt komt) dan zal ik dit soort aspecten in de berekeningen meenemen, wat ze een stuk nauwkeuriger zal gaan maken.

Mijn FMO-traject is niet in beton gegoten, het langer doorwerken dan noodzakelijk kan heel goed een bewuste keuze zijn om een deel van de "zingeving" behoefte te vullen.
We zijn dezelfde leeftijd :) Mijn FO leeftijd ligt op dit moment op 49 :D Echter mijn uitgavenpatroon ligt wel een stuk lager dan de meesten hier (2300eur inc huur.)

Daarnaast zou ik in een goedkoper land zelfs al rond mijn 43e FO kunnen zijn (maandelijkse kosten 1600eur). Dit laatste is wel iets wat interessant kan zijn, juist omdat je nog jong en vitaal bent op die leeftijd om iets heel anders te gaan doen. Een bijkomend voordeel van emigreren kan zijn dat in het nieuwe land er geen/lagere heffing is op kapitaal.

[ Voor 5% gewijzigd door R.van.M op 04-03-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:09
R.van.M schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:15:
[...]
Persoonlijk ben ik tegen het overwegen.
Niks mis mee natuurlijk. Waar het mij om ging is dat de redenering van ERN nogal zwak is. Dat maakt de video van Ben Felix wel duidelijk. Dit betekent niet dat iedereen zou moeten tilten naar value, absoluut niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

R.van.M schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:45:
[...]

We zijn dezelfde leeftijd :) Mijn FO leeftijd ligt op dit moment op 49 :D Echter mijn uitgavenpatroon ligt wel een stuk lager dan de meesten hier (2300eur inc huur.)

Daarnaast zou ik in een goedkoper land zelfs al rond mijn 43e FO kunnen zijn (maandelijkse kosten 1600eur). Dit laatste is wel iets wat interessant kan zijn, juist omdat je nog jong en vitaal bent op die leeftijd om iets heel anders te gaan doen.
Daarnaast gaan we met de safe withdrawal rate ervanuit dat je kapitaal volledig intact blijft. Ga jij voor je berekeningen ervanuit dat je je kapitaal opeet? Dus neem jij een hogere withdrawal rate of reken je nog steeds met 3,5%/4%?
In deze berekening ga ik er vanuit dat de initiële buffer op is bij mijn 85ste verjaardag (bijna al mijn vrienden zijn een jaar of 5 ouder, dus erg veel koffie hoef ik dan niet te kopen). Echter is er dan wel 15 jaar pensioen + AOW binnen gekomen, dus helemaal op zal het dan nog niet zijn.

Vooralsnog hebben we nog niet de intentie om te emigreren of volledig voor FO te gaan. SR ligt nu rond de 33% en daar zit best nog wel rek in. Dus mocht die wens wel komen dan is de basis in elk geval goed en kunnen we snel genoeg schakelen om dit te doen uitkomen.

offtopic:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
R.van.M schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:45:
[...]

Daarnaast zou ik in een goedkoper land zelfs al rond mijn 43e FO kunnen zijn (maandelijkse kosten 1600eur). Dit laatste is wel iets wat interessant kan zijn, juist omdat je nog jong en vitaal bent op die leeftijd om iets heel anders te gaan doen. Een bijkomend voordeel van emigreren kan zijn dat in het nieuwe land er geen/lagere heffing is op kapitaal.
Dit soort berekeningen ben ik de laatste tijd ook meer aan het maken. Als ik fulltime zou reizen/in het buitenland zou leven. Tegen welke kosten loop ik dan aan, hoeveel heb ik dan nodig. Ik wil rond de 50 compleet stoppen met werken. In Nederland met mijn huidig huis en uitgaven patroon is het vrij duidelijk wat ik daarvoor nodig heb. In het buitenland leven zou mogelijk goedkoper kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012

Jebus4life

BE User

Ik lees dit topic regelmatig eens door, maar er is 1 ding waar ik nooit helemaal uitraak.
Vanwaar de drang (bij velen, niet iedereen natuurlijk) om maar zo snel mogelijk FO te worden (lees: te kunnen stoppen met werken)? Ik krijg vaak de indruk (maar dit kan fout zijn) dat vele tweakers hier zichzelf echt zaken ontzeggen om dit mogelijk te maken, maar daarin kan ik mezelf moeilijk terugvinden
*Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet gewoon voor zichzelf uitmaken wat zijn/haar prioriteiten zijn in het leven.

Mijn vriendin en ik houden er ontzettend van om te reizen, op restaurant gaan, genieten van het leven... Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik die zaken 20 jaar on hold moet zetten om dan te kunnen stoppen met werken. Bovendien hou ik er toch echt wel rekening mee dat ik door een ongeluk/ziekte/whatever misschien over 10-20-30 jaar gewoon dood ben. Laten we hopen van niet natuurlijk, maar ik zou het wel erg rot vinden op mijn 50e te horen dat ik een serieuze kanker heb, en dan te sterven met een vermogen van een miljoen op de bank, terwijl ik nu gewoon een keer of 4 per jaar op vakantie kan gaan...

Voor de duidelijkheid: Ik ben niet naïef en ben wel degelijk bezig met mijn financiële toekomst. Ik maak mooi mijn budgetten, hou behoorlijk gedetailleerd bij waar ik geld aan uitgeef (en waar er bespaard kan worden). Zowel mijn partner als ik hebben geïnvesteerd in ons eigen vastgoed. Maar als mijn vrienden morgen zeggen "we gaan volgende maand een week naar Vegas, ga je mee?", dan moet ik geen 2x nadenken en spendeer ik die 2k ipv ze te beleggen.

*Even een edit: Gewoon even erbij te melden dat wij (nog) geen kinderen hebben, dan is veel op vakantie gaan financieel natuurlijk een stuk makkelijker dan wanneer je 2 tieners te onderhouden hebt die ook graag op vakantie willen ;)

*Nog een andere vraag; in NL gebruiken jullie de term "modaal inkomen" (bv, "ik verdien 1,5x modaal" zie ik nog wel eens voorbijkomen), maar komt dat gewoon overeen met "gemiddeld inkomen" zoals wij in BE zeggen, of het "mediaan inkomen"? (of nog iets anders).

[ Voor 7% gewijzigd door Jebus4life op 04-03-2020 14:11 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Jebus4life schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:03:
Ik lees dit topic regelmatig eens door, maar er is 1 ding waar ik nooit helemaal uitraak.
Vanwaar de drang (bij velen, niet iedereen natuurlijk) om maar zo snel mogelijk FO te worden (lees: te kunnen stoppen met werken)? Ik krijg vaak de indruk (maar dit kan fout zijn) dat vele tweakers hier zichzelf echt zaken ontzeggen om dit mogelijk te maken, maar daarin kan ik mezelf moeilijk terugvinden (begrijp me natuurlijk niet verkeerd, iedereen moet gewoon voor zich uitmaken wat hij wil in het leven en waar hij/zij gelukkig van worden).

Mijn vriendin en ik houden er ontzettend van om te reizen, op restaurant gaan, genieten van het leven... Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik die zaken 20 jaar on hold moet zetten om dan te kunnen stoppen met werken. Bovendien hou ik er toch echt wel rekening mee dat ik door een ongeluk/ziekte/whatever misschien over 10-20-30 jaar gewoon dood ben. Laten we hopen van niet natuurlijk, maar ik zou het wel erg rot vinden op mijn 50e te horen dat ik een serieuze kanker heb, en dan te sterven met een vermogen van een miljoen op de bank, terwijl ik nu gewoon een keer of 4 per jaar op vakantie kan gaan...

Voor de duidelijkheid: Ik ben niet naïef en ben wel degelijk bezig met mijn financiële toekomst. Ik maak mooi mijn budgetten, hou behoorlijk gedetailleerd bij waar ik geld aan uitgeef (en waar er bespaard kan worden). Zowel mijn partner als ik hebben geïnvesteerd in ons eigen vastgoed. Maar als mijn vrienden morgen zeggen "we gaan volgende maand een week naar Vegas, ga je mee?", dan moet ik geen 2x nadenken en spendeer ik die 2k ipv ze op de bank te zetten.

*Nog een andere vraag; in NL gebruiken jullie de term "modaal inkomen" (bv, "ik verdien 1,5x modaal" zie ik nog wel eens voorbijkomen), maar komt dat gewoon overeen met "gemiddeld inkomen" zoals wij in BE zeggen, of het "mediaan inkomen"? (of nog iets anders).
Waarom zou je langer doorwerken dan nodig is? Dat lijkt mij niet nodig en daarom wil je dus ook zo snel mogelijk FO zijn. Ik ben in ieder geval niet het type persoon dat na zijn pensioen nog wat jaartjes doorwerkt voor de lol. Dus als ik die pensioenleeftijd dan naar voren weet te halen, waarom dan niet zo ver mogelijk?

Waar jij waarschijnlijk op doelt is dat sommige hier, in jouw ogen, zichzelf van zaken ontzeggen. Echter, het hele idee van FO is dat je jezelf juist niet ontziet van die zaken die je gelukkig maken. Dus als jij er van overtuigd bent dat de zaken die jij noemt je gelukkig maken, dan moet je ze niet laten.

Echter denk ik wel, en dit is volledig persoonlijk, dat veel mensen denken dat zaken ze gelukkig maken, terwijl dat eigenlijk niet zo is. Maar die soulsearching laat ik aan iedereen zelf over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:29
Vanwaar de drang (bij velen, niet iedereen natuurlijk) om maar zo snel mogelijk FO te worden (lees: te kunnen stoppen met werken)? Ik krijg vaak de indruk (maar dit kan fout zijn) dat vele tweakers hier zichzelf echt zaken ontzeggen om dit mogelijk te maken, maar daarin kan ik mezelf moeilijk terugvinden
*Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet gewoon voor zichzelf uitmaken wat zijn/haar prioriteiten zijn in het leven.
Iedereen zoekt daar zijn eigen balans in. Ik heb helemaal geen zin om een nog dikkere auto te rijden, nog vaker uit eten te gaan en een nog groter huis te kopen, dus ik houd geld over wat ik gebruik om FO te worden. De meeste mensen die naar FO toewerken bijten helemaal niet op een houtje, maar ze geven alleen heel bewust niet elke euro uit die er in komt.

Ik heb een levensstijl die misschien niet past bij mijn inkomen en kapitaal maar waarbij mijn gezin zich prettig voelt en echt niets tekort komt.

[ Voor 6% gewijzigd door ph4ge op 04-03-2020 14:21 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R.van.M
[...]
Ik krijg vaak de indruk (maar dit kan fout zijn) dat vele tweakers hier zichzelf echt zaken ontzeggen om dit mogelijk te maken, maar daarin kan ik mezelf moeilijk terugvinden
[..]
Ik denk dat je dan dit forum niet goed gelezen hebt. Ik heb niet het idee dat mensen zich hier iets ontzeggen.
Wat we wel veel doen is afwegingen maken. Heb ik een BMW X5 nodig of is een VW polo voldoende? Ga ik op vakantie in luxe hotels zitten a 200eur per nacht of is een B&B voor 25eur prima?

Zelf maak ik bijvoorbeeld minimaal 1x per jaar een verre reis, wat gemiddeld minder dan 2000eur kost, en ga ik verschillende weekendjes weg en ongeveer 1x per week uit eten. Echter ik heb geen auto, huur relatief goedkoop en geef weinig om merkkleding en andere statusspulletjes.

Met dit uitgavenpatroon haal ik een SR van 46%. Zou ik mij de vakanties en andere leuke dingen ontzeggen zou mijn SR naar 60% gaan, maar dat vind ik het niet waard. Anderen op dit forum vinden de verre reizen zonde, en zouden liever een auto bezitten. Zo maken we allemaal onze eigen afwegingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 11:35

GG85

.......

ph4ge schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:20:
[...]

Iedereen zoekt daar zijn eigen balans in. Ik heb helemaal geen zin om een nog dikkere auto te rijden, nog vaker uit eten te gaan en een nog groter huis te kopen, dus ik houd geld over wat ik gebruik om FO te worden. De meeste mensen die naar FO toewerken bijten helemaal niet op een houtje, maar ze geven alleen heel bewust niet elke euro uit die er in komt.

Ik heb een levensstijl die misschien niet past bij mijn inkomen en kapitaal maar waarbij mijn gezin zich prettig voelt en echt niets tekort komt.
Exact dit. Misschien is de beste FO-tip wel juist niet het geld maar vooral tevreden zijn met wat je hebt. Voor mij help een levensfilosofie zoals bijv het Soicisme daar heel erg bij.
Nu hebben mijn vriendin en ik ook wel de luxe dat we beiden goed verdienen en het daarom misschien wel makkelijker is om tevreden te zijn met 'minder' maar aan de andere kant maakt het het ook lastiger om niet volop mee te gaan met de ratrace.
Zo wonen we nu in een huis dat zeker groter is dan gemiddeld maar lang niet waarin we zouden kunnen wonen als we dat zouden willen. Leuk een vrijstaande toko met een lap grond maar dat betekend elke zaterdag een klusje moeten doen en elke maand 2000-2500euro aan hypotheek aftikken. Ik krijg al stresss als ik er aan denk. Dan maar een tweekapper met een niet te grote tuin in een rustige straat zoals we nu hebben voor de helft van het geld.
Hetzelfde met vakanties en uit eten. Wij doen ongeveer 1x per jaar een grote reis die best wat mag kosten en 1 a 2 per jaar een weekendje weg. Uit eten eens per 1 a 2 maanden en als ik eerlijk ben vind ik dat meer dan zat. Elke vrijdagavond 150 euro aftikken met zn 2en kan ook maar dan zit ik liever met een kaasje van de kaasboer en een glaasje wijn thuis op de bank met een hogere SR.
Heb dan wel een dikke OLED gekocht en een game pc maar dat zijn voor mij zaken waar ik, nadat beiden er nu een jaar staan nog elke dag "yes!" bij denk als ik ze aan zet.
Auto boeit me niet dus rijdt in een klein gebakje en de dag minder die ik een tijdje geleden ben gaan werken geniet ik nog elke week van.
Ik zie wel bij vrienden waarvan ik weet dat ze samen 3k minder binnenbrengen per maand dat ze in een dikkere auto rijden, het huis net zo groot is, er elke week uit eten gegaan wordt en als je dan vraagt over sparen krijg je steevast een "Sparen!? ik hou niks over" of een "wij leven meer in het hier en nu". Ik denk dan vooral "je laat je gek maken en leeft eigenlijk boven je stand"
Ik vind het een heerlijk idee dat we over een paar jaar genoeg geld hebben om op ek moment tegen de baas te kunnen zeggen "f* you" en minimaal een jaar kunnen overbruggen naar wat nieuws.
Qua FO-leeftijd lijkt zo rond de 60-65 stoppen me prima. Met 4 dagen (en miss na m'n 50e als het huis afbetaald is 3) werken trek ik dat wel. Voor ons op deze manier ieg een mooie balans tussen met de toekomst bezig zijn en toch ook in het hier en nu genieten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GeFoX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-08-2024
FO is vooral de mindset. Als die goed is, volgt het geld vanzelf.

Growth mindset
Vanwaar de drang (bij velen, niet iedereen natuurlijk) om maar zo snel mogelijk FO te worden (lees: te kunnen stoppen met werken)? Ik krijg vaak de indruk (maar dit kan fout zijn) dat vele tweakers hier zichzelf echt zaken ontzeggen om dit mogelijk te maken, maar daarin kan ik mezelf moeilijk terugvinden.
Fixed mindset
Mijn vriendin en ik houden er ontzettend van om te reizen, op restaurant gaan, genieten van het leven... Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik die zaken 20 jaar on hold moet zetten om dan te kunnen stoppen met werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQGCo2WGvO2xrD5BWNgXEfqTjqI=/f/image/cExn1CDMVwY5ABrRo4dLpOO4.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
Ik ben aan het knutselen geweest in excel en heb mijn FO berekeningen los getrokken uit mijn overige financiele boekhouding. Bijgevoegd het bestand, wellicht dat dit nuttig kan zijn voor iemand :);

https://drive.google.com/...07bDXgpBEfNVSNAAoVpl/view

Kanttekeningen;
- Inflatie% wordt gebruikt voor jaarlijkse loonsverhoging en jaarlijkse uitgavengroei
- Op basis van SR worden de uitgaven berekend
- VRH is statisch met 30k vrij vermogen voor nu aangezien alles toch gaat veranderen
- Bij AOW & pensioen het bedrag invullen wat je verwacht te krijgen alsof je vandaag 67 zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Modaal inkomen is niet de mediaan en ook niet het gemiddelde, maar komt voort uit een modus berekening

simpelste vertaling is het loon van een "gewoon" persoon met een baan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 18:31

BTU_Natas

Superior dutchie

Voor de duidelijkheid: Ik ben niet naïef en ben wel degelijk bezig met mijn financiële toekomst. Ik maak mooi mijn budgetten, hou behoorlijk gedetailleerd bij waar ik geld aan uitgeef (en waar er bespaard kan worden). Zowel mijn partner als ik hebben geïnvesteerd in ons eigen vastgoed. Maar als mijn vrienden morgen zeggen "we gaan volgende maand een week naar Vegas, ga je mee?", dan moet ik geen 2x nadenken en spendeer ik die 2k ipv ze te beleggen.

*Even een edit: Gewoon even erbij te melden dat wij (nog) geen kinderen hebben, dan is veel op vakantie gaan financieel natuurlijk een stuk makkelijker dan wanneer je 2 tieners te onderhouden hebt die ook graag op vakantie willen ;)

Je post is een verhaal wat ik al vele keren heb mogen aanhoren, inclusief wat moet je met een miljoen als je dan ineens dood gaat.

Het is overigens ook de reden dat ik niet meer in het openbaar behalve hier, over mij FO wensen praat. (of alle moeilijk te behalen doelen in het leven, daar krijg je exact de zelfde respons op)

Je post suggereert dat jeer maar 1 manier is om te genieten van het leven, of om er alles uit halen, voordat je door kanker/een bus of terrorist wreed van deze wereld verlost wordt.

Je kan prima FO worden, met 5 vakanties + per jaar, en elke week uit eten. Sterker nog, alle luxe in de wereld ligt aan onze voeten.

Keuzes he.

zie een van mijn oudere posts in dit topic.. Een oled aan de muur, maar ik kijk vanaf een oude verrote ikea bank.. De eerste vind ik interessant de 2e niet.

Nog zo'n voorbeeld;
Zakelijk look ik in poep dure kleding (het is echt absurd) En het eerst wat ik doe als ik thuis kom, is dat uittrekken en stap ik over naar mijn oude joggingsbroek met een t-shirt (die ik overigens altijd van vrienden vraag voor mijn verjaardag, je wilt niet weten wat ze voor me kopen!)

Nogmaals keuzes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Ik heb het er ook niet over met andere, enkel mijn ouders weten het.

Hooguit zeg ik dat ik niet tot mijn 70e wil doorwerken tot ik met pensioen kan, en dat ik een beetje spaar om iets eerder te kunnen stoppen. Ga er niet dieper op in, dus zeg er niet bij dat iets eerder 20 jaar is :)

Wat niet wil zeggen dat ik ook echt ga stoppen met 50 jaar, maar dan wil ik de keuze hebben.
Ik werk nu bijvoorbeeld in ploegendienst, daar wil ik dan mee stoppen, dus in dagdienst.
Dat verdiend echter een stuk minder, maar dat ik dan niet erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Nooit delen hoeveel geld je hebt. Ooit eens gezegd dat ik een flink bedrag verdiend had met aandelen tegen vrienden. Jaren later hoor ik nog steeds erover "Mirved is de rijkste hier, hij betaald wel". Het zijn vaak uitspraken met een knipoog maar het is wel irritant. Er wordt meteen vanuit gegaan dat je je rijkdom met andere moet delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

BTU_Natas schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:01:
[...]

Je post is een verhaal wat ik al vele keren heb mogen aanhoren, inclusief wat moet je met een miljoen als je dan ineens dood gaat.

Het is overigens ook de reden dat ik niet meer in het openbaar behalve hier, over mij FO wensen praat. (of alle moeilijk te behalen doelen in het leven, daar krijg je exact de zelfde respons op)

Je post suggereert dat jeer maar 1 manier is om te genieten van het leven, of om er alles uit halen, voordat je door kanker/een bus of terrorist wreed van deze wereld verlost wordt.

Je kan prima FO worden, met 5 vakanties + per jaar, en elke week uit eten. Sterker nog, alle luxe in de wereld ligt aan onze voeten.

Keuzes he.

zie een van mijn oudere posts in dit topic.. Een oled aan de muur, maar ik kijk vanaf een oude verrote ikea bank.. De eerste vind ik interessant de 2e niet.

Nog zo'n voorbeeld;
Zakelijk look ik in poep dure kleding (het is echt absurd) En het eerst wat ik doe als ik thuis kom, is dat uittrekken en stap ik over naar mijn oude joggingsbroek met een t-shirt (die ik overigens altijd van vrienden vraag voor mijn verjaardag, je wilt niet weten wat ze voor me kopen!)

Nogmaals keuzes...
Ik wil ook benadrukken dat daar niets mis mee is he, iedereen moet zelf kiezen hoe ze hun leven leiden ;) Maar ik wou vooral opmerken dat ik de indruk heb dat sommigen daar erg ver in gaan, maar zolang mensen zelf gelukkig zijn is dat het enige dat telt!

Een voorbeeld in mijn eigen omgeving, een bevriend koppel van me, met beiden een goed salaris, zijn ontzettend spaarzaam (die hadden het beiden niet zo breed als kind waren) en zouden doodongelukkig zijn als ze morgen meer zouden moeten uitgeven dan ze nu doen/willen. Die dromen van een erg rustig huisje/tuintje/kindje leven en zullen (vermoed ik) zoveel mogelijk willen nalaten aan hun kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 16:24
Ik dacht vanmorgen even een test order NT world in te zetten via Rabo zelf beleggen om mezelf bekend te maken met het platform. Nu zijn er alleen geen bied en laatkoersen en kan ik alleen een bestens order inzetten, is dit normaal? Heb op meerdere momenten gekeken maar zag geen veranderingen, de EBI werd ik ook niet wijzer uit omtrent handelstijden oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:59
Er zijn overigens wel mensen die zo werken -- die dus niet alleen op zoek gaan naar hun niveau van comfort maar super-zuinigheid propageren als een apart doel om na te streven, al moeten ze bij wijze van spreken tweedehands toiletpapier kopen. Dat is echt meer een aparte tak van sport die je moet liggen en heeft zoals veel mensen hier al aangegeven hebben niet direct iets met FO te maken. Sterker nog, het is goed mogelijk om op die manier super-zuinig te wezen en nog steeds nooit FO te worden omdat je niet af kan van het idee dat meer geld altijd beter is, hoeveel je ook hebt!

Waar je normaal gesproken achter gaat komen als je je uitgaven echt op een rijtje zet en vergelijkt met of je er blijer, gelukkiger of zelfs maar gewoon beter van bent geworden, dat je een hele hoop ruimte gaat vinden en geld dat je "zinloos" uitgeeft, waar je nooit over nagedacht hebt onder het motto "ik verdien het toch ook, dan moet ik het toch ook gewoon uitgeven zeker" of zelfs "als ik het niet uitgeef dan geniet ik er niet van en doe ik het verkeerd". Financieel onafhankelijk betektent precies dat -- dat je in je levensonderhoud kunt voorzien zonder ervoor te moeten werken (waarbij je nog steeds gewoon mag werken, als je er lol in hebt). Niet meer werken voor je geld, maar je geld voor jou laten werken.

Voor slechts heel weinig mensen betekent dat dat ze afscheid gaan nemen van dingen die ze wel altijd de moeite waard hebben gevonden. Hooguit dat je, door nog eens kritisch te kijken naar kosten/baten, door minder uit te geven toch dezelfde mate van geluk eruit haalt, of zelfs meer.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Ó
R.van.M schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:24:
Ik ben aan het knutselen geweest in excel en heb mijn FO berekeningen los getrokken uit mijn overige financiele boekhouding. Bijgevoegd het bestand, wellicht dat dit nuttig kan zijn voor iemand :);

https://drive.google.com/...07bDXgpBEfNVSNAAoVpl/view

Kanttekeningen;
- Inflatie% wordt gebruikt voor jaarlijkse loonsverhoging en jaarlijkse uitgavengroei
- Op basis van SR worden de uitgaven berekend
- VRH is statisch met 30k vrij vermogen voor nu aangezien alles toch gaat veranderen
- Bij AOW & pensioen het bedrag invullen wat je verwacht te krijgen alsof je vandaag 67 zou zijn
Mooie berekening. Maar wat ga je met die 6 ton euro doen , aan , end lifetime die kun je niet meenemen het kistje in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Mooie post! MneoreJ
MneoreJ schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:30:
[...]

Er zijn overigens wel mensen die zo werken -- die dus niet alleen op zoek gaan naar hun niveau van comfort maar super-zuinigheid propageren als een apart doel om na te streven, al moeten ze bij wijze van spreken tweedehands toiletpapier kopen. Dat is echt meer een aparte tak van sport die je moet liggen en heeft zoals veel mensen hier al aangegeven hebben niet direct iets met FO te maken. Sterker nog, het is goed mogelijk om op die manier super-zuinig te wezen en nog steeds nooit FO te worden omdat je niet af kan van het idee dat meer geld altijd beter is, hoeveel je ook hebt!
Je bewoordt eigenlijk wat in mijn hoofd zat. Het maximale besparen, waardoor je nooit aan uitgeven toekomt omdat je altijd maar bezig bent met meer geld te vergaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Raolte schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:32:
Ó
[...]

Mooie berekening. Maar wat ga je met die 6 ton euro doen , aan , end lifetime die kun je niet meenemen het kistje in.
Bedragen die er nu instaan zijn dummy bedragen, niet de mijne.
Daarnaast zit er natuurlijk variatie in je rendement wat je maakt. Je wil niet plannen om precies op 0 uit te komen want dan heb je een probleem als de beurs een paar jaar harder daalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Jebus4life schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:37:
Je bewoordt eigenlijk wat in mijn hoofd zat. Het maximale besparen, waardoor je nooit aan uitgeven toekomt omdat je altijd maar bezig bent met meer geld te vergaren.
En FO is dus niet het maximale besparen maar het optimale uitgeven, waarbij je wat je overhoudt inzet om onafhankelijk te worden. Wat is optimaal? Dat bepaal je zelf. Kun je daarin te ver doorschieten? Ja dat kan. Kun je het jezelf heel lastig maken door dol te zijn op luxe maar niet veel te verdienen? Ja dat kan ook. :P

Het enige dat je je ontzegt als je naar FO streeft is financiële luiheid, en daar word je als het goed is alleen maar beter van.
Mirved schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:15:
Nooit delen hoeveel geld je hebt. Ooit eens gezegd dat ik een flink bedrag verdiend had met aandelen tegen vrienden. Jaren later hoor ik nog steeds erover "Mirved is de rijkste hier, hij betaald wel". Het zijn vaak uitspraken met een knipoog maar het is wel irritant. Er wordt meteen vanuit gegaan dat je je rijkdom met andere moet delen.
Correct is dan ook te wachten tot de beurs een keer flink omlaag gegaan is, en dan te bekennen dat je een maandsalaris aan waarde kwijt bent geraakt. Dan ben jij degene die een keer een rondje krijgt, zonder dat je erbij hoeft te zeggen wat de totale waarde van je portfolio is. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door MneoreJ op 04-03-2020 17:03 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Raolte schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:32:
Ó
[...]

Wat voor last heb je er van dat er een bedrag overblijft?
Je risicoprofiel is behoorlijk asymmetrisch: 1 miljoen op de bank is geen issue, 100 euro te weinig is direct een probleem.
Als je mikt om op je 80e op 0 uit te komen, heb je dus een probleem wanneer je (veel) ouder wordt. Dus daar moet je ruimte voor hebben.

Alternatief kan je je vermogen omzetten in een levenslange uitkering (lijfrente). Dan leg je het risico (en dus ook de inhoud van de 'pot' als je vroeg overlijdt) bij een verzekeraar.
Ik laat het liever aan mijn erfgenamen na :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Snap het hele "wat nou als je met veel geld de kist in gaat" argument niet.

Stel je voor, je bent 75 en terminaal, omringd door familie en vrienden, prachtig leven gehad en vroeg met pensioen, kunnen doen wat je wou doen met je leven en je kleinkind vraagt "heb je ergens spijt van?".

En dat jij dan diep nadenkt en zegt:

"Ik wou dat ik een mooie Tesla gekocht had toen ik 30 was zodat ik nu geen geld over had...."

Denk niet dat iemand daar ooit spijt van heeft. Hoogstens als men dingen gelaten heeft die men gelukkig gemaakt zou hebben, maar dat is dan weer niet wat men promoot in dit topic. https://www.businessinsid...on-their-deathbed-2013-12 de top 2 zijn beide goede argumenten voor een FO-mindset. (Niet dat het wetenschappelijk is)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2020 17:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 03:37
R.van.M schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:37:
[...]

Bedragen die er nu instaan zijn dummy bedragen, niet de mijne.
Daarnaast zit er natuurlijk variatie in je rendement wat je maakt. Je wil niet plannen om precies op 0 uit te komen want dan heb je een probleem als de beurs een paar jaar harder daalt
Het is inderdaad een mooi schema. Omdat ik niet aan beleggen doe (en al in de opname fase zit) heb ik er zelf niet zo veel aan, maar ik vond het dan weer leuk om te zien of ik qua excel nog iets kan leren van de formules.

In een wat eenvoudiger vorm had ik 10 jaar geleden ook zo'n soort excel. Maar toen maakte je zoiets nog met het uitgangspunt dat de (spaar)rente toch zeker 4 % zou bedragen.... en een doemscenario met 'stel dat de rente naar 2 % zakt'....

Welke spaarder die 10 jaar geleden rond de vijftig jaar was en al aardig op weg was naar FO, had toen kunnen denken dat de belastingdienst tot aan je pensioendatum nog duizenden euro's per jaar zou (mogen/kunnen/zullen) claimen als belasting; niet omdat je daadwerkelijk inkomsten uit rente hebt (hetgeen de BD, als men zou willen, gewoon ook kan zien op de overzichten die banken jaarlijks moeten aanleveren) maar omdat men zégt te veronderstéllen dat je als spaarder X rendement met beleggen zou hebben gemaakt?

Het is mij overigens bekend dat er een apart topic is over de VRH. Ik noem het hier omdat het slechts één aspect is dat toch behoorlijk wat roet in een plan kan gooien.
Ook dat is een reden om in het 'nu' gewoon prettig en comfortabel te blijven leven; ieder plan blijft immers vooralsnog een plan.

Voor veel FO-ers is het algemene gevoel van onafhankelijkheid ook erg belangrijk: de generatie die rond 1960 is geboren en al op jonge leeftijd fulltime is gaan werken -met daarnaast vaak avondstudies- zal, zónder FO-plan, nu ineens 50 jaar lang moeten blijven werken.
En dat is wel heel véél langer dan hun ouders hebben gedaan of hun (vaak veel later startende en/of parttime werkende) kinderen gedurende hun totale loopbaan zullen doen.
Dan is het toch fijner als je zelf ook nog een beetje kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Er zullen altijd veranderingen zijn, zowel in het persoonlijke leven als ik de wetgeving. Dit kun je vooraf natuurlijk niet voorspellen. Je kan alleen maar rekenen met de informatie van nu en bepaalde aannames maken. Een daarvan is dat aandelen 4-5% opleveren. Mocht dat in de toekomst anders zijn dan zul je dus je berekening aan moeten passen.

Vandaar dat je over het algemeen iets conservatiever rekent, zodat je tegenslagen kan opvangen. Theorestisch zou je aandelen op 6-7% kunnen zetten, AOW en pensioen volledig indexeren en zo plannen dat je op je 85 niets overhoudt. Dat zou een realistisch scenario zijn, maar lekker slapen doe je dan niet als je FO bent :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unif
KayJee schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:30:
Ik dacht vanmorgen even een test order NT world in te zetten via Rabo zelf beleggen om mezelf bekend te maken met het platform. Nu zijn er alleen geen bied en laatkoersen en kan ik alleen een bestens order inzetten, is dit normaal? Heb op meerdere momenten gekeken maar zag geen veranderingen, de EBI werd ik ook niet wijzer uit omtrent handelstijden oid.
NT is geen etf maar een fonds. Die werken met NAV, niet met een bied en laatkoersen.
Dus dat is normaal.

Ze verhandelen ook niet iedere dag, als je nu een order inzet wordt hij over een paar dagen uitgevoert.

Eens per drie of vier dagen komt er een nieuwe koers, de laatste koers is van 2 maart, dus dan zal er morgen of overmorgen we weer een nieuwe komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Unif op 04-03-2020 18:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Unif schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:11:
[...]

NT is geen etf maar een fonds. Die werken met NAV, niet met een bied en laatkoersen.
Dus dat is normaal.

Ze verhandelen ook niet iedere dag, als je nu een order inzet wordt hij over een paar dagen uitgevoert.

Eens per drie of vier dagen komt er een nieuwe koers, de laatste koers is van 2 maart, dus dan zal er morgen of overmorgen we weer een nieuwe komen.
Kleine correctie: er wordt wel iedere dag gehandeld en een koers bepaald, maar een order die je inlegt wordt pas een paar dagen later daadwerkelijk verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 16:24
Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:57:
[...]

Kleine correctie: er wordt wel iedere dag gehandeld en een koers bepaald, maar een order die je inlegt wordt pas een paar dagen later daadwerkelijk verwerkt.
Betekent dat dan dat een order die ik nu inleg ook nog uitgevoerd wordt voor de koers die er nu bij staat aangegeven? Of wordt die dan uitgevoerd voor de koers tijdens het moment van verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KayJee schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:47:
[...]

Betekent dat dan dat een order die ik nu inleg ook nog uitgevoerd wordt voor de koers die er nu bij staat aangegeven? Of wordt die dan uitgevoerd voor de koers tijdens het moment van verwerken?
Volgens mij dat laatste, maar daar ben ik niet zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
Laatste, als ik een order inleg is het altijd tegen een andere koers dan de huidige.

Als er wel iedere dag wordt dehandeld en een koers wordt bepaald, waarom is de laatste koerts van NT World dan van 2 maart? Dat is twee dagen geleden, dan zo je minimaal van 3 maart verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@Unif Misschien dat de koers niet is bijgewerkt bij jouw broker. Ik heb een positie NT World bij ABN en zie een koers van 13.98 per 3 maart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

Kijk als je je werk geweldig vindt en het is ook nog je hobby dan kun je dat toch gewoon blijven doen tot je pensioen of langer.
Maar meestal is het niet je hobby en soms ook niet geweldig. En dan kost werken ook vaak nog veel vrije tijd.
Aangezien dat laatste bij ons speelde en ik ook niet leuk vindt om altijd maar een loonslaaf te zijn willen wij graag vroeg stoppen, helemaal nu de pensioenleeftijd steeds hoger wordt. Met 55 kan ik waarschijnlijk meer leuke dingen doen dan als ik 75 ben.

Een ratrace daar naar toe is het voor ons niet, maar veel mensen gaan leven naar hun inkomen.
Reizen vinden wij ook leuk en 2x per jaar gaan we dan ook op vakantie, 1x naar het buitenland en 1x in eigen land, we kijken dan natuurlijk naar de prijs, maar het gaat om de locatie en niet het 5* hotel, je slaap er alleen maar.
En wordt je echt gelukkiger van 4x i.p.v. twee keer per jaar op vakantie?
Uit eten gaan doen we alleen maar met speciale gelegenheden, gezellig eten met vrienden thuis levert net zo’n gezellige avond op.
En een nieuwe grote auto hebben we ook niet nodig, waarvoor? Voor de buren, voor de status? 😉
En nieuwe dingen zijn leuk, maar meestal voor korte duur, als je het uitpakt en er mee bezig gaat, maar na een paar weken/maanden is de leukigheid er alweer vanaf.

En ziek worden, ja natuurlijk kan dat, maar ook dan kan het fijn zijn als je wat achter de hand hebt om ook die tijd wat dragelijker te maken en om de nabestaanden zonder geldzorgen achter te laten.
Vergeet ook niet dat de verzorgingsstaat zoals we die vroeger kende steeds meer wordt afgebroken

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Unif schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:09:
Laatste, als ik een order inleg is het altijd tegen een andere koers dan de huidige.

Als er wel iedere dag wordt dehandeld en een koers wordt bepaald, waarom is de laatste koerts van NT World dan van 2 maart? Dat is twee dagen geleden, dan zo je minimaal van 3 maart verwachten.
Zie documentatie: Handelsfrequentie dagelijks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
P
HereIsTom schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:44:
[...]

En een nieuwe grote auto hebben we ook niet nodig, waarvoor? Voor de buren, voor de status? 😉
En nieuwe dingen zijn leuk, maar meestal voor korte duur, als je het uitpakt en er mee bezig gaat, maar na een paar weken/maanden is de leukigheid er alweer vanaf.
Bezit van de zaak is het eind van het vermaak

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 18:49

Ik vind het dikgedrukte altijd zo'n dooddoener (pun intended).
Je kan het ook de andere kant op uitleggen. Stel er wordt de diagnose kanker gedaan en je hebt een miljoen op de bank.
Er is een potentiele behandeling die nog niet geaccepteerd is voor 'jouw' type kanker maar laat veel belovende resultaten zien voor andere types (of vaker bij jouw ziekte is een behandeling nog niet goedgekeurd maar is het vermoeden dat een goedgekeurde behandeling voor een andere ziekte wel zou kunnen werken), zulke behandelingen worden niet vergoed maar met dat miljoen op de bank kan je je het wel veroorloven.

Een bekende van mij was enorm achteruit gegaan door MS (kon nog geen korte wandeling maken), hij heeft een behandeling in Rusland gevolgd en is nu zo hersteld dat hij dagelijkse wandelingen etc maakt. Voor deze behandeling was een crowdfunding gestart en daarmee genoeg opgehaald (en dit was dan nog een relatief "goedkope" behandeling.) Genoeg voorbeelden met enorme kosten.

Dan had ik toch liever dat miljoen. Of stel dat je kind zoiets overkomt.

*geen aanval maar je voorbeeld in een ander daglicht gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Unif schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:09:

Er staat nu ook 3 maart. Ik vermoed dat je te vroeg kijkt. De koers wordt hij Rabo meestal na 15:30 geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:54

Tazzios

..

Voor de FO`ers die landelijk willen gaan wonen en een hekel hebben aan WOZ: Indien de grond een Agrarische bestemming heeft wordt de grond niet meegenomen in de WOZ waarde. #gehoord in de trein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
Tazzios schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:01:
Voor de FO`ers die landelijk willen gaan wonen en een hekel hebben aan WOZ: Indien de grond een Agrarische bestemming heeft wordt de grond niet meegenomen in de WOZ waarde. #gehoord in de trein
Lijkt me sterk, agrarisch grond heeft alleen een lagere waarde, maar die is niet gelijk aan nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Persoonlijk geniet ik veel meer van ervaringen dan van spullen. Ik hou juist wel van wat exclusiever uiteten gaan, altijd mooi om verrast te worden met speciale gerechtjes met bijzondere smaken. Iets wat je thuis niet zo maar even kan nadoen. Ook reizen vind ik erg belangrijk, nieuwe indrukken, mooie natuur en andere culturen etc. Dat vind ik waardevol voor mijn leven.

Een grotere luxe auto die mij net zo snel van a naar b brengt als diegene die ik heb. Een groter huis met meer kamers dan dat ik nodig heb, juwelen/sierraden etc. daar geef ik dan weer niks om.
Tazzios schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:01:
Als het een agrarische bestemming heeft kun je er ook niet wonen toch? of bedoel je dan dat je een boerderij moet overnemen.

[ Voor 45% gewijzigd door Mirved op 05-03-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Mirved schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:39:
[...]

Als het een agrarische bestemming heeft kun je er ook niet wonen toch? of bedoel je dan dat je een boerderij moet overnemen.
Maar wél een prima potje voetballen. Tuinieren. [other].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
Is dat niet alleen als het bedrijfsmatig is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Mirved schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:39:
Persoonlijk geniet ik veel meer van ervaringen dan van spullen. Ik hou juist wel van wat exclusiever uiteten gaan, altijd mooi om verrast te worden met speciale gerechtjes met bijzondere smaken. Iets wat je thuis niet zo maar even kan nadoen. Ook reizen vind ik erg belangrijk, nieuwe indrukken, mooie natuur en andere culturen etc. Dat vind ik waardevol voor mijn leven.

Een grotere luxe auto die mij net zo snel van a naar b brengt als diegene die ik heb. Een groter huis met meer kamers dan dat ik nodig heb, juwelen/sierraden etc. daar geef ik dan weer niks om.

[...]

Zoveel mensen zoveel voorkeuren; ik heb best wel een hectisch leven en dus ervaringen te over. Ik vind het juist _heerlijk_ om nergens heen te hoeven als ik vrij ben (vakantie / uit eten) en vind het erg belangrijk dat de spullen die ik heb precies doen wat ze moeten doen omdat ik geen tijd (over) heb voor een kapotte auto of te weinig ruimte in het huis of een home cinema set waar ik niet van kan genieten in die paar uur per maand dat ik er tijd voor heb. Overigens hoeft het ook niet meer te doen dan dat en ik heb ook niet meer spullen nodig dan ik gebruik, ik zie spullen ook meer als gereedschap en om iets te bereiken helpt goed gereedschap.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Shapeshifter schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:33:
[...]

Zoveel mensen zoveel voorkeuren; ik heb best wel een hectisch leven en dus ervaringen te over. Ik vind het juist _heerlijk_ om nergens heen te hoeven als ik vrij ben (vakantie / uit eten) en vind het erg belangrijk dat de spullen die ik heb precies doen wat ze moeten doen omdat ik geen tijd (over) heb voor een kapotte auto of te weinig ruimte in het huis of een home cinema set waar ik niet van kan genieten in die paar uur per maand dat ik er tijd voor heb. Overigens hoeft het ook niet meer te doen dan dat en ik heb ook niet meer spullen nodig dan ik gebruik, ik zie spullen ook meer als gereedschap en om iets te bereiken helpt goed gereedschap.
Leuk om te lezen, zo denk ik er ook over. Ben ook eerder een huismus. De spullen die ik veel gebruik en waar ik waarde aan hecht (laptop, telefoon) die moeten van goede kwaliteit zijn en daar wil ik ook echt wel iets voor betalen. Maar ik geef er verder niet echt veel om dat mijn meubels nog uit mijn studententijd stammen en niet echt bij elkaar passen. Zelfde voor de badkamer en de keuken. Tja, leuk natuurlijk als dat er allemaal hypermodern uitziet, maar ik heb daar het geld niet voor over. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Shapeshifter schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:33:
[...]

Inderdaad. Wat ik heb moet het doen. Ik koop zonder met mn ogen te knipperen een nieuwe Miele wasmachine, omdat ik weet dat daar geen gedoe mee komt. Idem voor een auto: liever een kleinere nieuwere die het altijd doet dan een luxere oude. Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren maar ik stuur er op dat 'randzaken' zo min mogelijk tijd kosten. Voor mij ook samenhangend met de FO mindset, financieel stuur ik ook op zo min mogelijk tijd besteden: zo veel mogelijk automatische overschrijvingen/ verdeling over potjes, beleggen automatisch/ set & forget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@underrated Maar zo min mogelijk tijd ergens aan besteden vertaalt zich (in de praktijk voor veel mensen) juist in dure keuzes. Vakanties waarin je veel in korte tijd wil zien/doen worden duurder. Zo ook met onderzoeken of er voor een bepaalde oplossing wellicht een andere manier is (die goedkoper of beter zou kunnen zijn).

Verder wel helemaal met je eens om altijd voor goede producten te gaan, zodat het lang mee gaat. Dat is dan ook niet duur te noemen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
!null schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:56:
@underrated Maar zo min mogelijk tijd ergens aan besteden vertaalt zich (in de praktijk voor veel mensen) juist in dure keuzes. Vakanties waarin je veel in korte tijd wil zien/doen worden duurder. Zo ook met onderzoeken of er voor een bepaalde oplossing wellicht een andere manier is (die goedkoper of beter zou kunnen zijn).
Ja en nee. Startpunt is: wat is je doel met je vakantie. Als dat is zoveel mogelijk zien in korte tijd: inderdaad, veel geld. Krijg je ook veel voor, dus niet duur.

Onderzoeken of een goedkopere wasmachine wellicht net zo goed uit de test komt als een Miele kost tijd. Laat het 6 uur zijn, van jezelf + partner. Dan gaat in mijn hoofd de prijs van die goedkope machine met €600 omhoog. Dan wint de Miele al snel :)

Idem voor een zonvakantie; de tijd die het besluit kost is een significante factor voor mij. Ik hoef niet alle aanbiedingen gezien te hebben om te kiezen.

Andersom: als je weinig geld hebt en veel tijd, dan veranderd je formule natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

underrated schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:50:
[...]

Ja en nee. Startpunt is: wat is je doel met je vakantie. Als dat is zoveel mogelijk zien in korte tijd: inderdaad, veel geld. Krijg je ook veel voor, dus niet duur.

Onderzoeken of een goedkopere wasmachine wellicht net zo goed uit de test komt als een Miele kost tijd. Laat het 6 uur zijn, van jezelf + partner. Dan gaat in mijn hoofd de prijs van die goedkope machine met €600 omhoog. Dan wint de Miele al snel :)

Idem voor een zonvakantie; de tijd die het besluit kost is een significante factor voor mij. Ik hoef niet alle aanbiedingen gezien te hebben om te kiezen.

Andersom: als je weinig geld hebt en veel tijd, dan veranderd je formule natuurlijk.
Plak je dan op elke uur per dag een bedrag? 6 uur slapen want 8 uur kost je €100 extra? Is een etentje €200 duurder omdat je er 2 uur zit met z'n tweeën? Etcetera?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
underrated schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:50:
Die pik ik er toch even uit. Heb je zelf een onderzoekslab dat je er zoveel tijd in zou steken? Testjes van de Consumentenbond erop naslaan lijkt me veel sneller. :P

Als je jezelf uurloon gaat rekenen zijn veel dingen al snel "te duur" om te doen, maar dit vind ik meer als goedpraten klinken. Als je echt een keer hebt uitgezocht hoe lang zoiets duurt en het was echt 6 uur voor jullie beiden en je had iets veel waardevollers met die tijd kunnen doen, dan prima. Anders kun je gewoon veel beter zeggen dat je levensgenot omlaag gaat als je dit soort dingen uit moet zoeken omdat je je nu eenmaal veel beter voelt met een wasmachine van Miele. Niemand verplicht je ieder eurootje/minuutje perfect te verantwoorden, maar er naar jezelf toe eerlijk over zijn is alleen maar handiger.

Voorbeeld, ikzelf spendeer soms onredelijk veel tijd aan dingen uitzoeken die me op de keper beschouwd weinig geld kosten als ik de beslissing "verkeerd" had genomen. Waarom? Vind ik leuk om te doen. Vind ik ook niet erg om toe te geven. :P Voor mij het heeft geen zin dat verder te gaan kwantificeren, omdat daar nooit uit gaat rollen dat ik het plotseling niet leuk vind om te doen. Ik kan me hetzelfde ook heel goed de andere kant op voorstellen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mirved
Ik zoek ook altijd dingen uitgebreid uit. Reviews lezen enzo. Dat is gewoon gratis voorpret voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Zeker vakanties zelf uitzoeken en zelf regelen kost veel tijd, maar (gelukkig) vind mijn vriendin dat heel leuk om te doen. Dat het vervolgens dan ook een stuk goedkoper (en passender) uitvalt dan een groepsreis is dan mooi meegenomen.

En qua vervanging van bestaande hardware in het huis, is voor tijdsbesparing en neutrale resultaten de consumentenbond of tweakers heel handig.

[ Voor 23% gewijzigd door AceAceAce op 05-03-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 14:52
Van de tijd die ik op marktplaats zit naar autos te kijken (iets dat ik leuk vind) had ik er waarschijnlijk al 5 kunnen kopen. Gek genoeg *checkt spaarsaldo* kan ik dat niet. Helaas moet ik toch met minder rekenen dan 100€ per uur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:25

tomtom901

Moderator General Chat
Vraagje voor de woningbezitters. Hebben jullie een execution only hypotheek of toch met een adviseur gesproken? Volgens mij is mijn situatie redelijk simpel; eerste hypotheek, deel eigen vermogen, geen schulden en ben bereid me er verder in te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
tomtom901 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:11:
Vraagje voor de woningbezitters. Hebben jullie een execution only hypotheek of toch met een adviseur gesproken? Volgens mij is mijn situatie redelijk simpel; eerste hypotheek, deel eigen vermogen, geen schulden en ben bereid me er verder in te verdiepen.
Als het je eerste hypotheek is dan kun je het prima zelf. Ik heb het nog in de oude tijd gedaan, en had zelf al alles uitgezocht (en nagebouwd in excel). De hypotheekadviseur heeft alleen de zaken op papier gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Execution only. Een nadeel is dat er maar een handvol aanbieders is dat execution only aanbiedt, dus wellicht heb je niet de beste rente of andere voorwaarden.
Door huisbankkorting en werkgeverskorting was de rente prima en heb ik dus de advieskosten uitgespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:49
Ik had een soortgelijke situatie. De kennis kan je ongetwijfeld hebben, dan wel verzamelen. Wat ik fijn vond was dat ik al m'n mogelijke zorgen met iemand kon delen en iemand had die mij stap voor stap op een gestructureerde manier begeleid. Het nam voor mij veel (potentiele) kopzorgen en tijd weg.

De kosten voor iemand met een 1ste hypotheek is dat het vaak relatief goedkoop kan. Bij mij waren de kosten destijds EUR 1500 (2016), en die kan je als bijkomend voordeel ook nog aftrekken van de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Wilde ik wel proberen, maar ING bood dat niet aan, en was zo goed als de goedkoopste destijds + ze deden makkelijk met een wat lastige situatie van werkcontract (bij de andere aanbieders had dat problemen op kunnen leveren). Wel heb ik de rest allemaal zelf gedaan (dus geen aankoopmakelaar), en dat is heel leerzaam geweest. Zou het zo weer doen nu ik weet hoe alles in elkaar steekt.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 15:47

oscar82

De ondertitel

Met Adviseur. Niet alleen voor de hypotheek, maar ook het hele plaatje eromheen. Bijv. scenario’s doorrekenen als een van de partners zou Overlijden. Toen wist ik voor hoeveel € ik een ORV moest afsluiten en dat de waarde daarvan annuitair kon afnemen. Het afsluiten daarvan overigens gewoon zelf gedaan. Door de gesprekken en hun documentatie over risico ben ik zelfs op het pad van beleggen en daardoor ook weer FO gekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door oscar82 op 05-03-2020 16:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk Marinus
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-02 14:21
Je kan het ook van de andere kant bekijken.

Als ik op mijn 45e op 't sterfbed lig, hoop ik tegen mijn vrouw te kunnen zeggen; hier heb je nog een extra bankpas. Er staat 1 miljoen op. Hopelijk geeft dit voldoende mogelijkheden om voor de kinderen te zorgen, de periode zonder mij af te sluiten en daarna weer een nieuw leven op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
MneoreJ schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:48:
[...]

Die pik ik er toch even uit. Heb je zelf een onderzoekslab dat je er zoveel tijd in zou steken? Testjes van de Consumentenbond erop naslaan lijkt me veel sneller. :P

Als je jezelf uurloon gaat rekenen zijn veel dingen al snel "te duur" om te doen, maar dit vind ik meer als goedpraten klinken. Als je echt een keer hebt uitgezocht hoe lang zoiets duurt en het was echt 6 uur voor jullie beiden en je had iets veel waardevollers met die tijd kunnen doen, dan prima. Anders kun je gewoon veel beter zeggen dat je levensgenot omlaag gaat als je dit soort dingen uit moet zoeken omdat je je nu eenmaal veel beter voelt met een wasmachine van Miele. Niemand verplicht je ieder eurootje/minuutje perfect te verantwoorden, maar er naar jezelf toe eerlijk over zijn is alleen maar handiger.

Voorbeeld, ikzelf spendeer soms onredelijk veel tijd aan dingen uitzoeken die me op de keper beschouwd weinig geld kosten als ik de beslissing "verkeerd" had genomen. Waarom? Vind ik leuk om te doen. Vind ik ook niet erg om toe te geven. :P Voor mij het heeft geen zin dat verder te gaan kwantificeren, omdat daar nooit uit gaat rollen dat ik het plotseling niet leuk vind om te doen. Ik kan me hetzelfde ook heel goed de andere kant op voorstellen.
Ja, snap ik. Gaat bij mij ook vooral op voor zaken die ik niet superbelangrijk vind en die het gewoon moeten doen/ waar ook weer niet zoveel variatie in zit. Zo'n zonvakantie, stofzuigrobot, wasmachine, auto etc. Ik kon daar vroeger eindeloos mee bezig zijn, wat dan de beste etc was. Terwijl die extra tijd niet opwoog tegen de extra besparing of mogelijkheden.

De oefening met euro's is voor mij een heel effectief gedachte-experiment om snel te kiezen. Ook omdat ik als ZZP'er ook echt een uurtarief had :)

Maar inderdaad, als het voorpret is en onderdeel van de lol, blijft er dan zo lang mogelijk mee bezig :+ Een grote reis uitzoeken bijvoorbeeld, hartstikke leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik bezigde eerst ook het credo 'liever ervaringen dan spullen', maar zie het inmiddels iets genuanceerder. Ervaringen 'consumeer' je immers ook. Veel nieuwe ervaringen op willen doen door bijv. te reizen is ook een vorm van consumentisme, hoewel het dan misschien minder onder materialisme valt. Wat me inmiddels tegen de borst stoot is enerzijds de zwart/wit-blik erop van sommigen: het één is beter dan het ander. Hiermee niet implicerend dat dit geldt voor mensen in dit topic overigens, meer voor de Instagram-verslaafde collega die ik me nu inbeeld ;)

Hoewel ik zelf ook liever 3000 euro uitgeef aan een reis naar land X dan een OLED TV kan je ook beargumenteren dat je van dat laatste vermaledijde symbool van materialisme eigenlijk elke dag concreet plezier kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:44

orf

Onlangs gekeken bij Independer en bij Moneyou. Uiteindelijk bij Moneyou afgesloten. €325 advies- en afsluitkosten, 1,05% rente, 10 jaar vast, met NHG. Veel voordeliger dan dat wordt het niet. Ik vind dat ik genoeg kennis ervan heb om zo af te sluiten. Bij Moneyou moet je een testje doen voor Execution Only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:25

tomtom901

Moderator General Chat
orf schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 18:34:
[...]

Onlangs gekeken bij Independer en bij Moneyou. Uiteindelijk bij Moneyou afgesloten. €325 advies- en afsluitkosten, 1,05% rente, 10 jaar vast, met NHG. Veel voordeliger dan dat wordt het niet. Ik vind dat ik genoeg kennis ervan heb om zo af te sluiten. Bij Moneyou moet je een testje doen voor Execution Only.
Verder geen spannende zaken aan het hele proces?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

tomtom901 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 18:51:
[...]

Verder geen spannende zaken aan het hele proces?
Helemaal niet. Hing heel snel en soepel via de website. In twee dagen een offerte gekregen na indienen van de documenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
underrated schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:37:
[...]

Inderdaad. Wat ik heb moet het doen. Ik koop zonder met mn ogen te knipperen een nieuwe Miele wasmachine, omdat ik weet dat daar geen gedoe mee komt. Idem voor een auto: liever een kleinere nieuwere die het altijd doet dan een luxere oude. Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren maar ik stuur er op dat 'randzaken' zo min mogelijk tijd kosten. Voor mij ook samenhangend met de FO mindset, financieel stuur ik ook op zo min mogelijk tijd besteden: zo veel mogelijk automatische overschrijvingen/ verdeling over potjes, beleggen automatisch/ set & forget.
Ook weer zo’n dooddoener, men denkt vaak als het duur is en er een merk op staat dat het dan veel beter is.
Onze goedkope Indesit wasmachine draait al 20 jaar onze wasjes zonder problemen.
Net als een nieuwe auto, wij kopen altijd auto’s van 3 á 4 jaar oud dan zijn ze relatief een stuk goedkoper en we hebben ze tot nu tot 16 jaar oud mee gereden zonder echte problemen en hoge kosten.
Maar goed iedereen moet natuurlijk doen waar hij zich fijn bij voelt ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

HereIsTom schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:06:
[...]

Ook weer zo’n dooddoener, men denkt vaak als het duur is en er een merk op staat dat het dan veel beter is.
Net als de dooddoener dat alles met een merkje alleen gekocht wordt om mee te pochen. Laat iedereen gewoon z’n eigen keuzes maken zou ik zeggen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Morgen ga ik een podcast opnemen bij Meesman Indexbeleggen over... Indexbeleggen ;-). Heb al aardig wat leuke vragen gehad. Laat het me weten als je ook een vraag hebt! :) Mag via DM.

[ Voor 3% gewijzigd door Tdem op 05-03-2020 20:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
@HereIsTom Ik koop ook heel vaak een merk, meestal op dingen waarbij ik kwaliteit een grote pre vind en de goedkopere alternatieven al een keer teleurgesteld hebben. Power supplies, opladers, PC-behuizingen, rugzakken, zelfs paraplu's, om maar eens een greep te doen. Dat doe ik dan omdat ze daadwerkelijk beter zijn en ik er jaren plezier van heb. Sluit niet uit dat er iets goedkopers had kunnen zijn dat het toevallig net zo goed deed, maar je betaalt dan ook voor minder risico op een miskoop. X keer iets goedkopers moeten vervangen zodat je uiteindelijk duurder uit bent gaat ook snel vervelen.

"Miele, er is geen betere" is waarschijnlijk niet waar. "Miele, je kan het makkelijk een stuk slechter treffen" weer wel. Zo zal iedereen zijn eigen specifieke producten/toepassingen hebben waarbij goede ervaringen met een merk zwaarder wegen dan een (mogelijke) besparing. En natuurlijk al helemaal als je uitgebreid uitzoeken wat de beste prijs/kwaliteitsverhouding is helemaal niet leuk vindt en/of je tijd in andere zaken wil steken -- dan is de stelregel "koop niet de allerduurste, niet de allergoedkoopste en niet de compleet onbekende" vaak meer dan goed genoeg.

De enige reden dat die wasmachine me opviel was de bewering dat het wel 6 uur voor twee personen zou duren om de overweging te maken en dat de goedkopere alternatieven daarom niet interessant waren, en dat leek me een beetje gortig. Wil niet zeggen dat @underrated dan ook maar voor een Indesit had moeten kiezen en dat die het net zo goed zou hebben gedaan als die van jou. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 18:34
Ik ben zo’n tussenkoper. Miele kan goed zijn, maar ik vind ze wat overprijsd, en helemaal zeker ben je toch nooit. Ik koop dan Bosch, Aeg of Siemens.
Zanussi of Whirlpool voel ik me niet goed bij, maar helemaal onderbouwen kan ik dat niet.
Aan sommige dingen kan ik makkelijk wat geld kwijt, en dan durf ik ook snel te beslissen en soms is 2 euro te veel.
Ik koop wel een iPad, maar voor de laadkabeltjes zoek ik een half uur op Ali.
Ik koop ook wel eens tweedehands als ik vind wat ik zoek. Goede vloerstaanders heb ik zo gescoord, en dan geniet ik ook van de deal.

Wel merk ik dat ik minder en minder van gedoe hou. Om bv op vakantie een tussenstop te vermijden wil ik wel wat extra uit geven, en dingen die me werk bezorgen in mijn vrije tijd, daar ben ik allergisch aan. Ik zal niet snel een vakantiewoning of verhuurwoning kopen, ik beleg op de beurs in vastgoed. Allemaal keuzes dus.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Qua witgoed ben ik fan van Bosch en Siemens. Goede prijs-kwaliteitverhouding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
OK, laten we het topic ook niet verzanden in een "merk X da best voor Y" discussies, dat heeft met FO nog maar heel weinig te maken. 8)7 De reden waarom je waar je tijd en geld insteekt in bredere zin dan nog net wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 18:34
MneoreJ schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:13:
OK, laten we het topic ook niet verzanden in een "merk X da best voor Y" discussies, dat heeft met FO nog maar heel weinig te maken. 8)7 De reden waarom je waar je tijd en geld insteekt in bredere zin dan nog net wel.
Akkoord hoor, ik heb enkel merken genoemd als voorbeeld, en wil er zeker geen waardeoordeel over geven.

Ben wel benieuwd of jullie iets aan je beleggingen doen nunde beurzen nogal volatiel zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
@Tommie12 Volatiliteit maakt mij niet uit; ik doe aan momentum. Dat wil zeggen dat ik kijk hoe goed aandelen het over het afgelopen jaar gedaan hebben; zolang dat beter is dan wat je met een risicoloze investering kunt halen (wat op dit moment praktisch betekent dat het meer dan 0% moet halen :P) blijf ik in aandelen. Ondanks de forse daling die we gezien hebben staan aandelen er volgens die strategie er nog steeds goed voor. Dat kan zomaar omslaan, maar ik check het niet vaker dan eens per maand, en ik heb net mijn beslismoment gehad. Voor nu zit ik er dus weer een maand aan "vast", of het nu omhoog of omlaag gaat.

Als je buy & hold doet (wat de meesten van ons hier volgens mij doen) dan mag het je natuurlijk al helemaal niet interesseren wat de beurs nu doet, aangezien het idee is dat het over 20-30 jaar er hoe dan ook beter voor zal staan dan nu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Tommie12 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:19:
[...]
Ben wel benieuwd of jullie iets aan je beleggingen doen nunde beurzen nogal volatiel zijn.
Stil blijven zitten als je geschoren wordt.
Gewoon doorgaan met wat je altijd doet, nu verkopen zou niet slim zijn.
Als je het geld nu of binnen een jaar nodig hebt, dan heb je een probleem, maar misschien staan ze over een jaar weer heel hoog.
Als ze over vele jaren gemiddeld maar meer doen dan 4% dan heb je altijd winst.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

James008 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:47[/message]:[/b]
[...]

En heb je ook daadwerkelijk andere keuzes gemaakt. Of mogelijkheden gebruikt wie je anders ongebruikt had gelaten?
Het heeft een paar dagen geduurd voor ik je antwoord kon geven, en mijn eerste antwoord was ook eigenlijk. Nee.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 18% gewijzigd door 3x3 op 06-03-2020 14:07 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
Tdem schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:33:
Morgen ga ik een podcast opnemen bij Meesman Indexbeleggen over... Indexbeleggen ;-). Heb al aardig wat leuke vragen gehad. Laat het me weten als je ook een vraag hebt! :) Mag via DM.
Mijn vraag voor Meesman: De grootbanken bieden de Northern Trust fondsen aan tegen lagere totale kosten dan Meesman. Is Meesman van plan de tarieven te verlagen? Zo ja met hoeveel en wanneer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 16:05
3x3 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 00:21:
[...]

Het heeft een paar dagen geduurd voor ik je antwoord kon geven, en mijn eerste antwoord was ook eigenlijk. Nee.

***members only***
Mooie ontwikkeling !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermessz
  • Laatst online: 23:45
Pistachenootje schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 01:15:
[...]

Mijn vraag voor Meesman: De grootbanken bieden de Northern Trust fondsen aan tegen lagere totale kosten dan Meesman. Is Meesman van plan de tarieven te verlagen? Zo ja met hoeveel en wanneer?
Goeie vraag. Hier heeft Meesman onlangs al antwoord op gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hermessz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:08:
[...]
Goeie vraag. Hier heeft Meesman onlangs al antwoord op gegeven.
Bedankt. Goede info. Ik zou zeggen: vraag het hem nog een keer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Ik heb een vraag:

De laatste jaren zijn er veel andere aanbieders van indexbeleggen op de markt gekomen. Daarvan zijn er een aantal die dezelfde service bieden (of meer) tegen lagere prijzen. Is Meesman van plan om hun eigen kosten op korte termijn omlaag te brengen? Bijvoorbeeld de aan en verkoop kosten te schrappen.

Edit: Spuit elf. Is al gevraagd zie ik :X

[ Voor 3% gewijzigd door Mirved op 06-03-2020 08:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
@Mirved Ja, zo te zien heeft iedereen eigenlijk maar één vraag, en is de truc die net zo lang herhalen tot Meesman met een nieuw antwoord komt. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf

orf

MneoreJ schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:53:
@Mirved Ja, zo te zien heeft iedereen eigenlijk maar één vraag, en is de truc die net zo lang herhalen tot Meesman met een nieuw antwoord komt. :P
Ik zou ‘m liever omdraaien: Verwacht Meesman dat de verlagingen van de grootbanken tijdelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
@orf Gezien de nogal afhoudende reactie van Meesman de laatste keer ("we zien wel of dat nog relevant wordt, gaan we nu nog niks over zeggen, en die kosten zijn omdat we beter en anders zijn dan een bank") lijkt het me nog een stuk vreemder als je stellige antwoorden kreeg op wat Meesman in de glazen bol ziet voor de "concurrent" -- of je nu nee of ja antwoordt, je pint jezelf op iets vast waar je liever niet op afgerekend wordt. Maar vragen staat natuurlijk vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Dank! De vraag over de kosten stond al op mijn lijstje en blijft er nu natuurlijk ook op staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R.van.M
Er is de afgelopen tijd kritiek geweest op de enorme instroom in ETF's die passief de markt volgen. Hierdoor zijn er waarschuwingen geweest dat dit de marktwerking verstoort. Wat vind Meesman hiervan?

https://www.bloomberg.com...bble-in-passive-investing

[ Voor 10% gewijzigd door R.van.M op 06-03-2020 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

Zijn er hier mensen leningen aangegaan om energiebesparende maatregelen te treffen aan hun woning?

Wil graag in hetzelfde tempo af blijven lossen aan mijn woning met een LTV van 60% en 2,15% rentepercentage.

Overweeg ook om ca 15k in mijn woning te stoppen voor een aantal energiebesparende maatregelen. Na even Googlen zie ik dat een lening tegen 1,7% voor 10 jaar zo geregeld is. Klinkt als een goed plan. Ben benieuwd naar ervaringen en/of betere ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

PnD schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:31:
Zijn er hier mensen leningen aangegaan om energiebesparende maatregelen te treffen aan hun woning?

Wil graag in hetzelfde tempo af blijven lossen aan mijn woning met een LTV van 60% en 2,15% rentepercentage.

Overweeg ook om ca 15k in mijn woning te stoppen voor een aantal energiebesparende maatregelen. Na even Googlen zie ik dat een lening tegen 1,7% voor 10 jaar zo geregeld is. Klinkt als een goed plan. Ben benieuwd naar ervaringen en/of betere ideeën.
Spouwisolatie, vloerisolatie, folie voor achter je verwarming hebben over het algemeen een goede ROI. Of je veel hebt aan zonnepanelen ligt aan je verbuik. ROI gaat bij zonnepanelen snel naar 8 jaar. HR++ glas, dakisolatie, kunnen wat duurder zijn als je kijkt naar de isolatieopbrengst.

Persoonlijk zou ik er niet voor lenen, als je het wel doet zou ik kijken waar / hoe die lening geregistreerd staat, ivm aantasten van je leencapaciteit.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Laatst online: 19-09 21:22
Tdem schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:06:
Qua witgoed ben ik fan van Bosch en Siemens. Goede prijs-kwaliteitverhouding.
Mijn simpele Bosch wasmachine wordt volgende maand 24 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

flyingdutchboy schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:06:
[...]

Mijn simpele Bosch wasmachine wordt volgende maand 24 jaar.
Wordt het niet goedkoper om die machine preventief te vervangen? omdat de huidige machines een stuk zuiniger omgaan met water en energie. ;) waarschijnlijk binnen een half jaar terug verdient.

Van mij hoeven al die witgoed apparaten dus niet 20 jaar mee te gaan, liever goedkoper en eerder stuk zodat ik ze ook weer eerder vervangen worden. Ik shop dus vooral op de energielabel. en de rest boeit dus een stuk minder.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Laatst online: 19-09 21:22
Smuggler schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:23:
[...]

Wordt het niet goedkoper om die machine preventief te vervangen? omdat de huidige machines een stuk zuiniger omgaan met water en energie. ;) waarschijnlijk binnen een half jaar terug verdient.

Van mij hoeven al die witgoed apparaten dus niet 20 jaar mee te gaan, liever goedkoper en eerder stuk zodat ik ze ook weer eerder vervangen worden. Ik shop dus vooral op de energielabel. en de rest boeit dus een stuk minder.
Je zal zeker gelijk hebben. Hij staat echter 2 hoog en ik heb een smalle trap. Toch wel een projectje. Hij draait ook maar 2x per week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
flyingdutchboy schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:26:
[...]

Je zal zeker gelijk hebben. Hij staat echter 2 hoog en ik heb een smalle trap. Toch wel een projectje. Hij draait ook maar 2x per week
Veel webshops leveren op locatie, incl plaatsing en nemen de oude mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Smuggler schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:23:
[...]

Lekker milieubewust deze wegwerp mentaliteit. Ik verwacht niet dat wasmachines nog veel zuiniger gaan worden. Enige innovatie wat nog mist is een warmtepomp voor verwarmen ipv weerstand verwarming. Of nog beter, hot-fill vanuit je warmtepompboiler. Dit bestaat overigens al. Een inductiemotor aangedreven wasmachine van 10 jaar oud is echt niet veel onzuiniger dan een nieuwe van nu. De enige reden waarom energielabels beter zijn geworden is omdat de capaciteit van de wasmachines van 6 kg naar 8 kg is gegaan, waardoor je per kg was minder energie nodig hebt in theorie. In de praktijk doe je niet meer was per beurt in de machine. Ik heb zelden de machine helemaal vol.
Pagina: 1 ... 66 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.