Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.125 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:08
fsfikke schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:57:
[...]

Je past er anders prima in als je niet weet wat en hoe serieus ze bezig zijn met de energietransitie, maar ze wel lekker makkelijk van greenwashing beschuldigd. Met $4 miljard per jaar aan investeringen in duurzame energie denk ik dat ze wereldwijd de grootste duurzame portfolio hebben.
Ik heb het over een intrinsieke motivatie om duurzaam / ethisch bezig te zijn. Die hebben ze niet. Anders was bijv. de Nigerdelta casus er op de eerste plaats niet geweest. Hun motivatie komt puur uit marktwering.

Maar het staat je vrij om mij hypocriet te vinden. Ik voel me er alsnog niet door aangesproken.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 28-02-2020 22:01 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 20:57
fsfikke schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:39:
[...]

Dat dus, het is gewoon heel makkelijk tegen het grote boze Shell aan te schoppen. Dat wij de olie en gas die ze oppompen gretig gebruiken om elke dag naar werk te tuffen, er warmpjes bij te zitten en op verre vakanties te vliegen vergeten mensen liever. Dan liever klagen hoe onverantwoord Shell bezig is/was, wie doet er dan eigenlijk aan greenwashing? :p

Dat olie niet de toekomst heeft weten ze bij Shell ook, (itt de andere majors). Daarom investeren ze idd veel geld in renewables, de toekomst zal uitwijzen of daar ook echt geld mee te verdienen valt.
Volgens mij besteedt Shell ongeveer 6% van hun totale investeringen in groene energie, in mijn ogen is dat niet veel...

Verder is het nog veel te vroeg om gas te gaan vervangen voor waterstof vooral omdat de omzetverliezen van elektra naar waterstof nog richting de 70% verlies lopen

Zelfs stedin heeft in hun working paper vermeld dat we de komende 10 jaar waterstof moeten negeren:
https://www.wattisduurzaa...p-waterstof-in-de-woning/

Ik ben helemaal voor groen, maar waterstof is voorlopig nog veel te vroeg. Shell is gewoon bang dat we over 30 jaar geen shell meer nodig hebben voor olie of gas... past in het straatje van de automobiel industrie die hoopt dat we waterstof gaan rijden ipv stroom...

maar we dwalen een beetje af...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Ik vind de discussie over of Shell (en andere oliegiganten) wel of niet goed bezig zijn qua duurzaamheid op zich best interessant... voor een apart topic (waarin je ook gelijk mee kunt nemen of er zoiets als ethisch verantwoord investeren bestaat, als we toch bezig zijn). Dit is een afgeleide van een afgeleide van FO.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@MneoreJ Eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@MneoreJ helemaal mee eens. Ik dacht eigenlijk dat ik in het beleggen topic zat. Daar zou dit iets meer op zn plaats zijn (maar ook geen perfect fit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
coldasice schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 22:05:
[...]
Ik ben helemaal voor groen, maar waterstof is voorlopig nog veel te vroeg. Shell is gewoon bang dat we over 30 jaar geen shell meer nodig hebben voor olie of gas... past in het straatje van de automobiel industrie die hoopt dat we waterstof gaan rijden ipv stroom...

maar we dwalen een beetje af...
Niet helemaal, het heeft zeker raakvlakken met financiële onafhankelijkheid. De oliemaatschappijen pushen waterstof om hun verdienmodel in stand te houden. Namelijk dat je als consument afhankelijk bent van hen voor je brandstof.

Voor ons is het veel interessanter om voor puur electrisch te gaan, omdat je die in principe compleet zelf kunt opwekken, vóór de meter zelfs. Daarmee ben je veel minder afhankelijk van wat de energieprijzen en accijnzen doen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:00
CurlyMo schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:35:
[...]
Waarom zitten zoveel mensen hier dan bij Meesman? Zal toch niet zonder reden zijn?
Puur door het verleden, toen Meesman wel goedkoop was. En bij Meesman moet je een uitstap boete betalen, dus je kunt niet zomaar weg. Gevolg: veel van deze mensen blijven bij Meesman. Om dit voor zichzelf goed te praten zeggen ze dan dat de banken binnenkort weer duurder worden dan Meesman, ook al hebben ze daar geen bewijs voor. En daar geven ze elkaar dan weer duimpjes omhoog voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Roamor schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 23:09:
[...]

Niet helemaal, het heeft zeker raakvlakken met financiële onafhankelijkheid. De oliemaatschappijen pushen waterstof om hun verdienmodel in stand te houden. Namelijk dat je als consument afhankelijk bent van hen voor je brandstof.
Het zicht vanuit de consument ligt natuurlijk nabij, maar in de totale energiebehoefte zijn de cv-keteltjes maar een heel klein deel van de taart. Ze focussen zich eigenlijk compleet op de industrie. Daar wordt heel veel gekeken naar het afstappen van fossiele bronnen (fornuizen, compressoren, etc.), maar je kan niet zomaar alles even elektrificeren. Waterstof kan daarin een grote rol spelen, daar bereiden bedrijven zich nu alvast op voor.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 29-02-2020 00:36 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Pistachenootje schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 23:50:
[...]

Puur door het verleden, toen Meesman wel goedkoop was. En bij Meesman moet je een uitstap boete betalen, dus je kunt niet zomaar weg. Gevolg: veel van deze mensen blijven bij Meesman. Om dit voor zichzelf goed te praten zeggen ze dan dat de banken binnenkort weer duurder worden dan Meesman, ook al hebben ze daar geen bewijs voor. En daar geven ze elkaar dan weer duimpjes omhoog voor.
Net zo goed dat als jij geen bewijs hebt dat het niet zo is.
En er is geen uitstap boete, maar kosten voor verkoop, dat wordt ook gerekend bij grootbanken.

[ Voor 7% gewijzigd door HereIsTom op 29-02-2020 02:55 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pistachenootje
HereIsTom schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 02:52:
[...]
Net zo goed dat als jij geen bewijs hebt dat het niet zo is.
Dat is niet hoe het werkt. Als jij zomaar claims uit je duim gaat zuigen is het niet mijn taak om met bewijs van het tegendeel te komen. Het is jouw taak om je claims te onderbouwen:
nu zijn de grootbanken ook tijdelijk goedkoper geworden om de gewone man over te halen, maar als ze er genoeg binnen hebben verhogen ze gewoon de prijzen weer.
Allemaal speculaties zonder onderbouwing. Ondanks dat je dit al heel vaak gezegd is ga je er blijkbaar gewoon mee door. Misschien kun je ons ook nog een keer vertellen dat Meesman zo sympathiek is en de enige zonder dividend lek? (wat ook niet zo is)
En er is geen uitstap boete, maar kosten voor verkoop, dat wordt ook gerekend bij grootbanken.
Uitstapboete was tongue in cheek van mij. Maar het komt op hetzelfde neer als verkoopkosten: je moet betalen als je weg wil. Bij ABN en ING zijn er géén kosten om te verkopen. Bij Rabo wel.

[ Voor 57% gewijzigd door Pistachenootje op 29-02-2020 05:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:05

de Peer

under peer review

HereIsTom schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 02:52:
[...]
maar kosten voor verkoop, dat wordt ook gerekend bij grootbanken.
Daar gaan we weer.... |:(
Ik krijg echt de indruk dat je het expres doet.
Ben je deze keer wel bereid je woorden terug te nemen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 23:50:
[...]

Komop zeg, een uitstapboete? Ja er zijn wat verkoopkosten, die echt niet bijzonder significant zijn als je wil overstappen, en die door sommige partijen ook nog eens geheel vergoed wordt.

Zelf heb ik mijn inleg bij Meesman stopgezet en gestart bij Rabo, kost me dus ook niks. Maar die optie valt niet binnen jouw straatje? Waarom heb ik niet alles overgezet? Omdat ik me afvraag hoe lang deze goedkoper zijn, en ik niet elke 2 jaar alles wil gaan overhevelen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Heren, en Dames dit is het topic over financiele onafhankelijkheid, een heel mooi topic, maar stop aub met dit geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sissors schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 09:22:
[...]
Komop zeg, een uitstapboete?
Zoals ik al reeds gezegd heb was dat een tongue in cheek opmerking. Maar of je het nou uitstapboete of verkoopkosten noemt, voor de klant komt het op hetzelfde neer: het wordt onaantrekkelijk gemaakt om te stoppen of over te stappen.

Overigens zijn die kosten bij Meesman 0.25%, wat ik niet gering vindt. Verkoopkosten bij Rabo zijn 0.1%. ABN en ING rekenen geen verkoopkosten.
Sissors schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 09:22:
[...]
Zelf heb ik mijn inleg bij Meesman stopgezet en gestart bij Rabo, kost me dus ook niks. Maar die optie valt niet binnen jouw straatje? Waarom heb ik niet alles overgezet? Omdat ik me afvraag hoe lang deze goedkoper zijn, en ik niet elke 2 jaar alles wil gaan overhevelen.
Waarom zou dat niet binnen mijn straatje passen? Het enige dat ik doe is de onzin rechtzetten die door sommige wordt verspreid.

Je bent blijkbaar op de hoogte dat Meesman iets duurder is maar je wil de optie openhouden voor het geval het in de toekomst anders mocht zijn. Helemaal prima natuurlijk.

[ Voor 41% gewijzigd door Pistachenootje op 29-02-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:57
Goede testcase kan het worden, maar helemaal nergens op letten en emotie uitschakelen toch lastig, voor mij althans en dat heeft ook met werk te maken. Ik zit nu ook veel meer in de aandelenmarkt dan in het verleden. Het helpt wel om met FO-visie de optie verkoop mentaal uitgezet te hebben. Maar toch, ik zal deze plaat uitprinten en ophangen! Dank dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:16
manusjevanalles schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:00:
[...]
Ik ben me ook aan het oriënteren op een (spaar-) BV. Zou je eens willen schetsen hier hoe je dit hebt aangepakt (zonder in persoonlijke details te treden)? Of evt in een PB aan mij?
Ik heb een BV voor mijn werk, hij is niet opgezet om in te sparen. Sterker nog, met de huidige rente zou ik eerder investeren in aandelen. Maar ook dat die ik niet in mijn BV, maar in een box 1 pensioenrekening.
Ben vooral ook benieuwd naar de voordelen behalve dat je alleen belasting over de daadwerkelijke winst betaald?
De voordelen zijn vooral het gescheiden houden van zakelijke en privé geldstromen. Het geld dat ik zakelijk overhoud kan ik uitlenen aan mezelf om iets leuks mee te doen. Zoals investeren in vastgoed om te verhuren.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
de Peer schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 09:16:
[...]

Daar gaan we weer.... |:(
Ik krijg echt de indruk dat je het expres doet.
Ben je deze keer wel bereid je woorden terug te nemen?
Nee ben ik niet!
Dat er hier een paar personen zijn die altijd hun gelijk willen hebben wil niet zeggen dat ik mijn mening niet mag geven.
Weet zeker dat er meer lezers hier zijn die niet reageren door deze dominante personen!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

"Ik vind (...)" is een mening.

"kosten voor verkoop, dat wordt ook gerekend bij grootbanken" is geen mening maar een aantoonbaar onjuiste uitspraak.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien wordt het tijd voor wat custom css.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Verwijderd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:37:
"Ik vind (...)" is een mening.

"kosten voor verkoop, dat wordt ook gerekend bij grootbanken" is geen mening maar een aantoonbaar onjuiste uitspraak.
Tuurlijk en je in de schulden steken, niet je hypotheek aflossen, maar alles in aandelen stoppen want dan wordt je rijk is wel een goed advies?
Ik denk dat men zelf wel kan beslissen wat te kiezen, maar er staan hier genoeg onjuiste uitspraken!
Maar als ik iets schrijf wat er tegenin gaat springt men er gelijk bovenop.

[ Voor 7% gewijzigd door HereIsTom op 29-02-2020 12:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

HereIsTom schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:43:
[...]

Tuurlijk en je in de schulden steken, niet je hypotheek aflossen, maar alles in aandelen stoppen want dan wordt je rijk is wel een goed advies?
Ik denk dat men zelf wel kan beslissen wat te kiezen, maar er staan hier genoeg onjuiste uitspraken!
Je haalt er nu van alles bij wat niet relevant is voor de vraag of je uitspraak juist was.

Als het gaat over strategie en risicobereidheid kan iedereen zijn mening uiten en uitleggen. Doen waar je je goed bij voelt is belangrijk en altijd een prima argument.
Maar onjuiste feiten in een discussie brengen levert niets op en dan is het ook gewoon terecht dat dat wordt weersproken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
HereIsTom schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:43:
[...]

Persoonlijk vind ik de toon vooral opmerkelijk. Als jij, of wie dan ook, iets zeer stellig beweert dan is het omgekeerd ook niet gek als er redelijk stellig op gereageerd wordt met feiten waaruit blijkt dat de bewering niet klopt.

Als je vervolgens de feitelijke weerlegging niet wil accepteren is dat storend voor het niveau van de discussie, ongeacht welk standpunt je inneemt. Je/Men kan best enigszins genuanceerd aangeven: ik heb geen vertrouwen in de bedoelingen en praktijken van grootbanken en wél in de visie en betrouwbaarheid van Meesman, omdat het hun core business is. Dat biedt veel meer ruimte voor discussie dan iets als fundering aanleveren wat feitelijk onjuist is (bijv. ING rekent geen transactiekosten voor fondsen/trackers).

Want er zullen ook in dit topic maar weinigen zijn die daadwerkelijk vinden wat jij in jouw eerste zin beweert. Misschien een enkeling.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Het enige wat we kunnen doen is om uitspraken die feitelijk gewoon niet kloppen te blijven ontkrachten. Er zijn genoeg mensen die dit topic gebruiken om advies in te winnen voor diensten en producten die zij kunnen gebruiken om FO te worden. Het is dus van belang als we over dit soort zaken hebben om het gewoon bij feiten te houden. De kosten van diensten en producten zijn geen meningen. Dat staat gewoon vast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Mirved schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:06:
Het enige wat we kunnen doen is om uitspraken die feitelijk gewoon niet kloppen te blijven ontkrachten. Er zijn genoeg mensen die dit topic gebruiken om advies in te winnen voor diensten en producten die zij kunnen gebruiken om FO te worden. Het is dus van belang als we over dit soort zaken hebben om het gewoon bij feiten te houden. De kosten van diensten en producten zijn geen meningen. Dat staat gewoon vast.
Nee, het tweede wat je kan doen is datgene wat je niet feitelijk vind kloppen negeren i.p.v. continue de aanval te zoeken, en het derde en misschien wel het beste, is er een topic report over te openen.

Als ik voor mezelf spreek lees ik datgene dat té feitelijk wordt gepresenteerd zonder bronnen extra kritisch, maar dat geldt net zo goed voor degene die de behoefte voelen om die reacties (continue) op een aanvallende manier te pareren.

Als ik ergens aan twijfel, dan stel ik een vraag. Dan is er gelegenheid genoeg om beide kanten van het verhaal te vertellen (volgens jullie). Dan is het aan mij als lezer om er zelf een conclusie uit te trekken.

@3x3 is het toeval dat je al mijn kind gerelateerde vragen een thumbs-up geeft ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 29-02-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crosscarver
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:34
RichieB schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:02:

De voordelen zijn vooral het gescheiden houden van zakelijke en privé geldstromen. Het geld dat ik zakelijk overhoud kan ik uitlenen aan mezelf om iets leuks mee te doen. Zoals investeren in vastgoed om te verhuren.
Let er wel even op dat een hoge rekening courant bij je B.V. of andere uitleen constructies door de belastingdienst en politiek steeds meer als onwenselijk worden gezien. De tekenen aan de wand zijn er al (studies, uitspraken van politici). Zie ook de aanbiedingsbrief bij het Belastingplan 2019. Daarin is aangekondigd dat het laten oplopen van de schuldverhoudingen van de dga bij de eigen bv ontmoedigt gaat worden. Schuldvorderingen boven de € 500.000 zullen als inkomen uit aanmerkelijk belang (box 2) belast worden.
Uiteindelijk zul je toch langs de box 2 belasting moeten met het geld in de B.V. om er privé van te genieten.

The best investment is in yourself (Warren Buffett), www.sciplan.nl, ELGA, 23 PV-panelen Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 18:49
finsdefis schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:33:
[...]

Persoonlijk vind ik de toon vooral opmerkelijk. Als jij, of wie dan ook, iets zeer stellig beweert dan is het omgekeerd ook niet gek als er redelijk stellig op gereageerd wordt met feiten waaruit blijkt dat de bewering niet klopt.

Als je vervolgens de feitelijke weerlegging niet wil accepteren is dat storend voor het niveau van de discussie, ongeacht welk standpunt je inneemt. Je/Men kan best enigszins genuanceerd aangeven: ik heb geen vertrouwen in de bedoelingen en praktijken van grootbanken en wél in de visie en betrouwbaarheid van Meesman, omdat het hun core business is. Dat biedt veel meer ruimte voor discussie dan iets als fundering aanleveren wat feitelijk onjuist is (bijv. ING rekent geen transactiekosten voor fondsen/trackers).

Want er zullen ook in dit topic maar weinigen zijn die daadwerkelijk vinden wat jij in jouw eerste zin beweert. Misschien een enkeling.
Ik weet niet meer wie de excel had gemaakt met vergelijking van kosten voor de NT fondsen.

Heb jij/iemand (een link naar) deze file?

Graag hou ik het alleen op de file en hoop/wil de kosten discussie niet aan te wakkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 20:57
jsuijker schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:23:
[...]

Ik weet niet meer wie de excel had gemaakt met vergelijking van kosten voor de NT fondsen.

Heb jij/iemand (een link naar) deze file?

Graag hou ik het alleen op de file en hoop/wil de kosten discussie niet aan te wakkeren
Financiële onafhankelijkheid - Deel 4

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik merk dat zelfs al ben je niet volledig financieel onafhankelijk. Als je al het vermogen hebt opgebouwd om een half jaar, een jaar of drie jaar niet te hoeven werken, ga je de wereld anders zien.

Ben je je meer bewust van keuzes en mogelijkheden in je leven. Ik merk het ook in mijn omgeving, ik heb collega's die van maand tot maand leven, en hun mindset over vrijheid is totaal anders.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
'Fuck you money' dus. Dat geeft al enorm veel meer vrijheid en mogelijkheden dan zonder. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James008
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-09 21:48
3x3 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:51:
Ik merk dat zelfs al ben je niet volledig financieel onafhankelijk. Als je al het vermogen hebt opgebouwd om een half jaar, een jaar of drie jaar niet te hoeven werken, ga je de wereld anders zien.

Ben je je meer bewust van keuzes en mogelijkheden in je leven. Ik merk het ook in mijn omgeving, ik heb collega's die van maand tot maand leven, en hun mindset over vrijheid is totaal anders.
En heb je ook daadwerkelijk andere keuzes gemaakt. Of mogelijkheden gebruikt wie je anders ongebruikt had gelaten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

James008 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:47:
[...]

En heb je ook daadwerkelijk andere keuzes gemaakt. Of mogelijkheden gebruikt wie je anders ongebruikt had gelaten?
Niet alles uitgegeven wat er binnen kwam is toch wel de kernkeuze die je moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro

Ken dat gevoel.

Ik sta soms met verbazing te kijken naar mensen die staan te flippen over een paar honderd euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Wozmro schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:02:
[...]

Ken dat gevoel.

Ik sta soms met verbazing te kijken naar mensen die staan te flippen over een paar honderd euro.
Laatst n collega gevraagd om wat voor me op aliexpress te bestellen omdat ik geen account had (en geen zin om aan te maken :X ). Ging om nog geen 25 euro, hij vroeg of ik t goed vond als hij 2 weken mocht wachten tot het salaris binnen was. Daar schrok ik wel n beetje van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:13
ybos schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:56:
[...]

Laatst n collega gevraagd om wat voor me op aliexpress te bestellen omdat ik geen account had (en geen zin om aan te maken :X ). Ging om nog geen 25 euro, hij vroeg of ik t goed vond als hij 2 weken mocht wachten tot het salaris binnen was. Daar schrok ik wel n beetje van.
Hetzelfde denk ik als ik hoor dat een collega een tv op afbetaling heeft gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Nu online
R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:20:
[...]

Hetzelfde denk ik als ik hoor dat een collega een tv op afbetaling heeft gekocht
Ook niet best inderdaad :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WickedWizard
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-07 15:05
ybos schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:22:
[...]

Ook niet best inderdaad :X
Als we toch bezig zijn, ik nam een keer een goede vriend mee naar een evenement. Had al kaartjes, maar we hadden afgesproken dat hij de kosten van zijn kaartje zou betalen: 60 EUR. Prima.
Vraagt hij na het evenement of hij een halfjaar een tientje per maand mag overmaken. Ik dacht dat hij een grapje maakte, maar nee.

Moraal van het verhaal: je bent niet de enige die verbaasd opkijkt. Nou is het in mijn geval wellicht ook gewoon gemakzucht geweest van hem, maar ik weet ook dat er mensen zijn waarvoor elke euro telt en die geen cent meenemen naar de volgende maand. Da's een heel andere wereld.

StarWarsAwakens.nl | De Star Wars Community van de Benelux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Ik help een vrouw met haar belastingaangifte. Zij zit in de schuldsanering door het toedoen van haar ex man die haar verlaten heeft en haar met de schulden heeft achter gelaten die hij gemaakt heeft. Voor haar is het niet eens haar eigen keuze om zo te leven. Maar voor iedere (onverwachte) rekening moet zij dus een betalingsregeling aanvragen. Lijkt mij echt verschrikkelijk om zo te moeten leven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:44

En toch... Ik ken ook de nodige mensen die amper spaargeld hebben. Collega's met een HBO diploma die halverwege de maand nog maar xx hebben om uit te geven aan eten omdat ze op hun loon wachten... En toch maken die mensen zich niet zoveel zorgen als ik!

Ook al hebben we 25k op onze spaarrekening en nog maar 95k hypotheekschuld, het is gewoon simpel _nooit_ genoeg voor mij om geen zorgen te hebben. Ik kreeg de bibbers toen we ons huis hadden gekocht en uiteindelijk na een jaar 25k extra gingen aflossen, waardoor er nog maar 9,5k op onze spaarrekening stond... Poehhh, er zou maar wat gebeuren!

En als ik mijn ouders bekijk: een nieuwbouwhuis van 350k en 200k op de spaarrekening en nog bang dat het te weinig is 'voor later'. Ook al doen ze niks en neemt het saldo jaarlijks toe, toch zorgen maken over zorgkosten in de toekomst. Maargoed, als die morgen iets hebben dan betalen ze gewoon terwijl een ander een crowdfund begint...

Ik ben toch echt jaloers op de mensen met weinig geld en nog minder zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Wozmro schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:02:
Ik flip sowieso niet zo snel over iets, maar voor een paar honderd euro maak ik me echt wel druk. Ik was nooit aan meerdere veelvouden van honderden euro's gekomen als ik dat niet gedaan had, en blijf doen. :P

Al die verhalen van mensen die geen cent te makken hebben herken ik heel goed uit het verleden. Als je niet opgegroeid bent in die situatie, prijs jezelf gelukkig, maar oordeel er ook niet te snel over (niet specifiek aan jou gericht, overigens). Financiële discipline is zeker aan te leren, maar er blijft altijd een spanningsveld met de rest van het leven.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Nu online
President schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:31:
[...]

En toch... Ik ken ook de nodige mensen die amper spaargeld hebben. Collega's met een HBO diploma die halverwege de maand nog maar xx hebben om uit te geven aan eten omdat ze op hun loon wachten... En toch maken die mensen zich niet zoveel zorgen als ik!

Ook al hebben we 25k op onze spaarrekening en nog maar 95k hypotheekschuld, het is gewoon simpel _nooit_ genoeg voor mij om geen zorgen te hebben. Ik kreeg de bibbers toen we ons huis hadden gekocht en uiteindelijk na een jaar 25k extra gingen aflossen, waardoor er nog maar 9,5k op onze spaarrekening stond... Poehhh, er zou maar wat gebeuren!

En als ik mijn ouders bekijk: een nieuwbouwhuis van 350k en 200k op de spaarrekening en nog bang dat het te weinig is 'voor later'. Ook al doen ze niks en neemt het saldo jaarlijks toe, toch zorgen maken over zorgkosten in de toekomst. Maargoed, als die morgen iets hebben dan betalen ze gewoon terwijl een ander een crowdfund begint...

Dit is toch wel echt lastig (voor jezelf). Heb je enig idee hoe dat komt :?
Wat in principe zou je praktisch elk ding waar je je zorgen over maakt met een logische reden kunnen parreren :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik ken je persoonlijk natuurlijk niet, maar posts zoals deze en andere van jou baren me wel wat zorgen. Jou financiële situatie is uitzonderlijk goed te noemen en als je zelf nu nog zegt dat het simpelweg nooit genoeg is voor jou om geen zorgen te hebben, dan is er denk ik wel iets aan de hand.

Je financiën heb je uitgebreid doorgelicht, ik zou dat ook eens met je eigen als persoon gaan doen. Het liefst met een goeie professional. Die milestones betreft FO geven je niet de rust of voldoening die je zou verwachten, dan moet je toch eens gaan bedenken hoe je dat wel kan bewerkstelligen.

Natuurlijk, ik ben maar een anonieme vreemden die maar een fractie van jouw leven en persoonlijkheid meekrijgt en toch zit ik je hier even te diagnosticeren. Ik bedoel het niet vervelend en hoop dat je dat ook niet zo opvat. Misschien heb je ook wel al stappen ondernomen hierin en is mijn post enorme mosterd na de maaltijd.

Wat jij voor elkaar hebt gekregen betreft financiën is uitzonderlijk te noemen en 99% van Nederland doet het je niet na. Hou dat in je achterhoofd. Probeer je dat te realiseren en optimistischer naar je financiën te kijken. Verlies niet zicht op het feit dat die ene milestone halen alleen je niet rust of geluk in je leven gaat brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010

tomtom901

Moderator General Chat
[...]

Ik herken je gevoel wel hoor, zowel in de mensen die echt van maand tot maand leven, als het gevoel dat het nooit echt genoeg is. Zo was er bij mijn vorige werkgever ooit een conflict met de salarisadministrateur waardoor het salaris een whopping 3 dagen later kwam. Je zag toen precies wie in de problemen kwam en wie niet. Ik heb op dat moment zelfs nog geld geleend aan een toenmalig collega met een gezin van 4 om het weekend door te komen qua boodschappen. :/

Op zo'n moment ben ik blij FO na te streven, maar soms worstel ik ook met het leven in het nu (is het wel genoeg?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
[...]

Niet zo gek toch, je hebt jezelf een bepaalde modus aangeleerd, een die heeft er voor gezorgd dat je gekomen bent waar je bent.

Nu is je situatie veranderd en je modus nog niet. Die loopt ook per definitie achter natuurlijk.

Tegelijkertijd geef je aan dat je het ook wel bijzonder vind dat je je nog zorgen maakt. Dat betekent dat je het realiseert en erkent - stap 1 in gedragsverandering. Vaak de grootste trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@Euler212 Het is denk ik ook grotendeels een karaktertrek, waar je wellicht aan kan werken.
Het kunnen twee dingen zijn, die je veel terug ziet in het topic (naar mijn idee).

Sommige mensen maken zich nou eenmaal sneller zorgen, kijk bijvoorbeeld naar een hypochonder. Dat zit in het karakter.
Aan de andere kant kan het duiden op rusteloosheid. Dat zie je wel vaker terugkomen. Een heel FO plan opgezet, alles loopt gesmeerd, en wat nu? Heel vaak naar je hypotheek of beleggingen kijken veranderd er niks aan.

En dit alles gaat prima samen met het heel ver vooruit denken, waar dit hele topic feitelijk over gaat. Daarmee wil ik zeggen dat het waarschijnlijker is dat je dit soort karakters hier tegen komt. Mijzelf inclusief :)

Te weinig in het nu bezig, te veel met de toekomst. Misschien toch maar eens een mindfulness cursus doen :D

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 02-03-2020 09:49 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 16:05
Ik denk dat het vooral terugkomt op ontdekken wat je echt wil en nodig hebt. In het begin van de FO reis (om het zo maar even te noemen) gaat het vooral over cijfers, althans bij mij. Terugbrengen van schulden en starten met opbouwen van een vermogen. Daarna ging ik nadenken over wat ik nog echt wil doen. En daar heb ik rustige tijdspaden voor gemaakt.

Ik heb heel snel gemerkt dat zaken die ik vroeger nastreefde op materieel gebied, leuke auto, horloge etc. al snel helemaal niet relevant meer waren. Ik heb mij weleens afgevraagd hoe dat kwam. Bij mij was het veel werken en dan korte termijn bevrediging zoeken in spullen of dure weekendjes weg. Want de tijd was kort. Nu ik daar los van ben gekomen haal ik veel meer bevrediging uit het lezen van een boek, het maken van een boswandeling , stuk hardlopen, met muziek bezig zijn. Allemaal zaken die ik wel wilde doen maar nooit 'tijd' voor had. Ik kwam door het wegvallen van de druk van het ' moeten ' (deels zelf opgelegd) verdienen van X aan salaris , plus altijd zoeken naar carrière mogelijkheden in veel rustiger mentaal vaarwater. En kwam er al snel achter dat slow & steady veel meer bereikt dan snel en al dat gejaag.

@President Wellicht hebben die mensen de zorgen wel maar uitten ze die niet of slecht. En ik jouw geval zou ik mij zeker geen zorgen maken. Dat gaat wegen en uiteindelijk je gezondheid beïnvloeden. Als je er zo instaat is het wellicht een goed moment om eens een sessie te boeken met iemand die je daar vanaf kan helpen. Want laten we wel zijn, je hebt het uitzonderlijk goed voor elkaar. Je moet je daar alleen nog bewust van worden. En leren loslaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 23:59

Barrycade

Through the...

@President Maar wat is zorgen maken? Slaap je er niet door, of denk je er de hele dag aan?

Ik zit ook vaak / dagelijks in dit type topics omdat ik het een interessant onderwerp vind. Ben er ook dus iedere dag mee bezig. Maar lig er niet wakker van.

Ik snap niet dat er mensen zijn zoals in het hoeveel buffer heeft een Tweaker gewoon een woonhuis en gezin hebben en 750 euro buffer. Brrr dan zou ik nachten wakker liggen met allerlei scenario's die fout zouden kunnen gaan. Wellicht liggen die Tweakers er ook wakker van, maar in ieder geval lees ik het als horrorverhalen.

Wij zitten in een prima positie qua vermogen we hoeven ook niet bang te zijn over de toekomst maar toch ben ik vaak bezig om alles op een rijtje te zetten en na te denken of het anders moet.

Ben ik nu ook een probleem geval? :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:34
@Barrycade

Je moet niet vergeten dat hier geen armoede bestaat. Je kan je zoveel als je wil je in de schulden steken. Dan ga je de schuldhulpverlening in en na 3 jaar heb je een ‘reset’ en ben je schuldenvrij.

Ik kan genoeg relevante voorbeelden uit de omgeving opsommen. Vaak is het van: als iedereen om de x jaar een nieuwe auto koopt, dan moeten die personen ook, want anders ‘tel je niet mee’. Vaak vergeten ze dat iedereen een ander inkomen heeft en andere prioriteiten/uitgavenpatroon.

Als ik op mijn werk zeg dat ik niet tot mijn 70e wil werken, maar tot 50/55, dan zien ze water branden, want de pensioenleeftijd is tegen die tijd ruim 70 gok ik. Dezelfde personen kunnen niet verder dan een jaar vooruit plannen. Tja, dan lijkt het onmogelijk. Als ik dan vertel dat ik van elke €1 die ik verdien €0,60 tot €0,80 spaar, dan valt het gesprek stil. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:39:
@Barrycade

Je moet niet vergeten dat hier geen armoede bestaat. Je kan je zoveel als je wil je in de schulden steken. Dan ga je de schuldhulpverlening in en na 3 jaar heb je een ‘reset’ en ben je schuldenvrij.
Dit is wel erg kort door de bocht. Armoede bestaat wel degelijk in Nederland, en veel meer dan veel mensen zouden denken. En de schuldhulpverlening 3 jaar... als ik hoor dat mensen zich zorgen maken terwijl ze half-FO zijn... hoeveel stress denk je dan dat 3 jaar net-niet-letterlijk op een houtje bijten met je doet?

Je hebt gelijk dat er in NL gelukkig vele vangnetten zijn, maar die zijn echt niet zo fijnmazig dat iedereen daar altijd in valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GioStyle schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:39:
@Barrycade

En toch zijn alle professionals het er over eens dat we in Nederland zo'n half miljoen armen kennen die erg lastig rond kunnen komen. Dat jouw definitie van armoede afwijkt wil niet zeggen dat je de situatie van andere mag bagataliseren.

3 jaar schuldhulpverlening is niet bepaald een pretje.

Heel leuk en aardig dat de mensen in Nederland zelden doodvriezen op straat, maar dat wil niet zeggen dat ze het goed hebben. Kan je uit eigen ervaring vertellen dat dakloos zijn meer met je doet dan je aanvankelijk denkt. Armoede bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Verwijderd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:47:

En toch zijn alle professionals het er over eens dat we in Nederland zo'n half miljoen armen kennen die erg lastig rond kunnen komen. Dat jouw definitie van armoede afwijkt wil niet zeggen dat je de situatie van andere mag bagataliseren.
Daar heb je gelijk in. Ik vind bijvoorbeeld op vakantie gaan geen primaire levensbehoefte, maar volgens het SCP wordt daar wel een bedrag voor gereserveerd om de armoedegrens te bepalen. Zo zijn er nog een aantal punten waar ik het niet geheel mee eens ben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:17

Metro2002

Memento mori

Ik denk dat het wel een tik van mensen in dit topic is om alles maar te willen blijven optimaliseren en constant de 'wat als' scenarios blijven doorrekenen :P Iets waar ik me ook schuldig aan maak.

Desondanks mag je ook wel eens even stilstaan bij het feit dat je het ten opzichte van de gemiddelde Nederlander echt uitstekend doet.

Het feit dat je niet wakker ligt als je wasmachine stuk gaat (Behalve dan denken: Verdorie, nu kan ik deze maand minder sparen!) en het enige dat door je hoofd spookt als je boiler het dreigt te begeven is of je een warmtepompboiler gaat nemen of een gewone in plaats van in paniek te raken en de komende maanden koud moet douchen.

Ook op je werk pik je lang niet alles meer , je hebt immers buffer genoeg om rustig wat anders te zoeken mocht je ruzie krijgen met je baas.

Toch allemaal een stukje gemoedsrust en alleen al het feit dat we ons niet eens kunnen voorstellen hoe het is om niet de wasmachine te kunnen vervangen of een concertkaartje van 6 tientjes te kunnen aftikken geeft al aan dat je het prima doet. Nog niet FO maar wel FMI (financieel minder afhankelijk) geeft ook gewoon al voldoende rust.

Maar druk maken om zaken blijf je toch wel doen, dat zit in je of niet. Zo reken ik me de laatste maanden suf of ik volgend jaar wel een dag minder moet gaan werken, ik had mezelf immers als doel gesteld dat ik mijn hypotheek binnen 5 jaar zou afbetalen. Als ik een dag minder ga werken wordt dat wel 6 of 7 jaar. Het gaat nergens over (ik heb immers nog 28 jaar :o ) maar toch! 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Metro2002 op 02-03-2020 11:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:25:
Zo reken ik me de laatste maanden suf of ik volgend jaar wel een dag minder moet gaan werken
Absoluut doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Het alternatief is nog 3 jaar fulltime werken en als de hypotheek afgelost is dan direct 2 dagen minder gaan werken (daar wil ik uiteindelijk naar toe) ipv nu 1 dag minder , dan nog 4 of 5 jaar aflossen en dan die 2e dag minder werken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft zorgen maken over de toekomst: Ik herken die gevoelens (voor een gedeelte) wel.
Dit heeft ook te maken met mijn achtergrond.

Even heel persoonijk:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Die herinneringen maken wel dat ik op financieel vlak heel anders in het leven sta dan gemiddeld.
Ik hoop ook van harte dat mijn kinderen niet die jeugd mee zullen maken die ik mee moest maken.

Ik geloof en weet dat ik wat dat betreft (zeer) goed op weg ben. Maar zo heel nu en dan heb ik ook de gedachte: "En wat, als ik ...(overwerkt raak, een ongeluk krijg, vul maar in...)"

Voor mezelf zou ik het niet zo erg vinden om een (flinke) stap terug te moeten doen. Maar wél voor mijn kinderen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Metro2002 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:25:

Ook op je werk pik je lang niet alles meer , je hebt immers buffer genoeg om rustig wat anders te zoeken mocht je ruzie krijgen met je baas.

Zo reken ik me de laatste maanden suf of ik volgend jaar wel een dag minder moet gaan werken, ik had mezelf immers als doel gesteld dat ik mijn hypotheek binnen 5 jaar zou afbetalen. Als ik een dag minder ga werken wordt dat wel 6 of 7 jaar. Het gaat nergens over (ik heb immers nog 28 jaar :o ) maar toch! 8)7
Precies en omdat je minder pikt, minder ja zegt wordt je ook nog eens meer gewaardeerd over het algemeen. Je veranderende mentale kijk tegenover werk is ineens heel anders.

Ik zou zeker een dag minder gaan werken, dit geeft je alvast een idee wat je met die tijd gaat doen. Ik weet wel zeker dat je risico niet oploopt als je je huis 2 jaar later afbetaald , maar wat je er aan tijd voor terugkrijgt (of terug koopt zo je wil) is eigenlijk onbetaalbaar.

Je kan bij wijze van spreken in die tijd een eigen bedrijf opzetten dat wellicht meer oplevert dan die dag 2 jaar blijven werken, als je dan toch in die tijd wat wil gaan verdienen.

Of gewoon even een tijdje rust nemen en goed nadenken is ook een mooie luxe om te hebben. Ik zou zeggen ga ervoor! Morgen doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
@Metro2002

Als je het financieel kan dragen om een dag minder in de week te werken, dan is mijn advies: vooral doen. Voor mij betekent het vrijheid om te doen en laten wat je wil. Dat is eigenlijk onbetaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:43:
[...]

Het alternatief is nog 3 jaar fulltime werken en als de hypotheek afgelost is dan direct 2 dagen minder gaan werken (daar wil ik uiteindelijk naar toe) ipv nu 1 dag minder , dan nog 4 of 5 jaar aflossen en dan die 2e dag minder werken.
Zoals @CornermanNL al zegt: maak nú gebruik van de mogelijkheid om je tijd meer van jezelf te maken. Ten eerste om ervan te genieten, ten tweede om de overgang wat soepeler te maken. Zowel privé (sociaal, projectjes) als op werk (workload, verwachtingen) moet je de tijd anders indelen. Dat gaat makkelijker in stappen van 1 dag.
Als laatste is je inkomen efficiënter voor de inkomstenbelasting: als je hetzelfde brutosalaris in 4 jaar verdient i.p.v. in 3 jaar, houd je er netto meer van over :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Hmm, ik heb een alternatieve visie hierop (zonder dat ik het per se oneens ben met de rest): ik zou het financieel makkelijk kunnen dragen, en toch denk ik er absoluut niet aan om minder te gaan werken -- des te langer duurt het immers voor ik FO ben, en dat is mijn doel. Hoewel gedeeltelijk FO zijn al beter is dan helemaal niet is de grote prijs voor mij toch wel 100% FO zijn, en een dagje in de week alvast kunnen wennen zie ik niet. Daar heb ik al weekend voor.

Apropos dat: als je een keer wil experimenteren met minder dagen in de week werken en je hebt het een keer wel gezien met de jaarlijkse skivakantie/camping/whatever, overweeg dan eens (een gedeelte van) je vakantiedagen op te nemen als een manier om de week korter te maken (eventueel door extra vakantiedagen te kopen). Het hangt natuurlijk van je rooster, je werkgever en je gezin af of zoiets te doen is, maar het is vaak al makkelijker te regelen/bespreken dan structureel minder werken, en daarnaast vrijblijvender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Wordt iets te lastig om met mijn telefoon individueel te reageren.

Wakker lig ik er niet van, sommige mensen zullen dat mogelijk wel doen. Is het iets waar ik dagelijks aan denk? Absoluut. Heb ik over 25 jaar wel genoeg spaargeld om mijn kinderen te helpen met een woning met de stijging van de afgelopen jaren in mijn hoofd. Immers: het huis waarin ik nu woon zou ik 5 jaar geleden niet gekocht kunnen hebben met de prijzen van vandaag de dag... Sterker nog; kijken we naar onze bruto jaarsalarissen dan zouden we ons huidige huis net aan kunnen kopen... (Los dus van spaargeld dat we hebben) en dan hebben we het gewoon over een rijtjeshuis uit 2005, naar mijn mening een normale/gemiddelde wens. Daarvoor reserveer ik dus alvast geestelijk een bedrag van 200k voor over 25 jaar.

Dan denk ik wel eens na over de zorg; het feit dat er steeds meer bezuinigd wordt en dat er steeds meer voor eigen rekening zal komen. Hoeveel geld heb ik tegen die tijd nodig om een menswaardig leven te hebben... Want inwonen bij mijn kinderen zie ik niet ziten.

Los van economische crisissen welke er nog zullen komen voordat ik dood ga (vanuit van nog iets van 40+ jaar), welke oorlogen er nog komen en wat er dan met mijn bezit zal gaan gebeuren...

Nee, ik lig er niet wakker van en koop ook gewoon frisdrank en chips... Maar ik kies er dan wel voor om mijn vrouw alleen met de kinderen een midweek op vakantie te gaan voor 300 euro dan een midweek met mij in een schoolvakantie voor 1300 euro... Omdat ik dat zonde vind van die 1000 euro die ik in de toekomst nog nodig ga hebben.

Nu verdienen we samen maar 45k bruto + 28k bruto op jaarbasis en houden we gelukkig toch nog iets van 15k netto over op jaarbasis...

Maargoed, zelfs als we morgen een miljoen verdienen met een loterij dan zou ik mij nog steeds rot voelen als mijn saldo niet jaarlijks toeneemt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

MneoreJ schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:11:
Hmm, ik heb een alternatieve visie hierop (zonder dat ik het per se oneens ben met de rest): ik zou het financieel makkelijk kunnen dragen, en toch denk ik er absoluut niet aan om minder te gaan werken -- des te langer duurt het immers voor ik FO ben, en dat is mijn doel. Hoewel gedeeltelijk FO zijn al beter is dan helemaal niet is de grote prijs voor mij toch wel 100% FO zijn, en een dagje in de week alvast kunnen wennen zie ik niet. Daar heb ik al weekend voor.

Apropos dat: als je een keer wil experimenteren met minder dagen in de week werken en je hebt het een keer wel gezien met de jaarlijkse skivakantie/camping/whatever, overweeg dan eens (een gedeelte van) je vakantiedagen op te nemen als een manier om de week korter te maken (eventueel door extra vakantiedagen te kopen). Het hangt natuurlijk van je rooster, je werkgever en je gezin af of zoiets te doen is, maar het is vaak al makkelijker te regelen/bespreken dan structureel minder werken, en daarnaast vrijblijvender.
Voor mij was het doel Barista FO worden en dat heb ik intussen al redelijk gehaald en ook met 1 dag in de week minder werken is mijn savingsrate nog altijd net iets boven de 50% ( :X ) dus zelfs voor de lange termijn zou het FO niet in de weg staan. Het voelt gewoon als een grote stap omdat je voor jezelf bepaalde doelen hebt gesteld die dan langer duren :P

Irrationeel dus maar het gevoel blijft :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Hier thuis hebben we de volgende constructie. Van ons 100% inkomen gaat indicatief:
20% naar hypotheek
20% naar versnelde aflossing
30% naar overige vaste lasten*
15% naar spaarrekening
15% vrije uitgaven*

* Absolute getallen

Die 15% vrije uitgaven zijn ook echt vrij. Dat is ons gezamenlijke zakgeld. Van de spaarrekening betalen we vakanties, onderhoud en investering in huis e.d.

Die 15% vinden we zelf een riant bedrag, maar hebben alleen wel afgesproken dat we dat bedrag absoluut benaderen. Wanneer het inkomen dus hoger wordt, dan houden we de * uitgaven gelijk. We verdelen het geld over de andere posten. Nu kreeg ik onlangs loonsverhoging. We hebben toen afgesproken wat we met dat geld gingen doen. De * uitgaven zijn geen optie, dus hebben we nu de post beleggen toegevoegd om daar met een klein bedrag ervaring mee op te doen en een deel is naar het sparen gegaan.

Het komt regelmatig voor dat ik met mijn partner in gesprek ben over deze getallen. Dan zegt mijn partner dat we geen geld voor X of Y uit de vrije uitgaven hebben, omdat we nog een vakantie moeten betalen. Of die vrije uitgaven niet toch écht wat omhoog kan. Ik moet mijn partner er dan aan herinneren dat vakanties e.d. uit een andere pot komt, en dus niks met onze vrije uitgaven te maken hebben. Ow, dan hebben we dus geld genoeg vrij te besteden elke maand! :)

Aan die luxe raken we beiden ook maar moeilijk gewend. Dat vrije uitgaven bedrag is laag genoeg om ons comfortabel bij te voelen, maar hoog genoeg om mooi van te genieten in het hier en nu zonder de doelen uit het oog te verliezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
President schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:27:

Maargoed, zelfs als we morgen een miljoen verdienen met een loterij dan zou ik mij nog steeds rot voelen als mijn saldo niet jaarlijks toeneemt!
Deze laatste zin vindt ik toch wel intrigerend, in die zin speel je dan een spel om de getallen ? Die moeten hoe dan ook altijd omhoog ? Dan zou het idee van FO loslaten. Met deze gedachte en gevoel in je achterhoofd wordt je nooit onafhankelijk van geld. Kom je er dus nooit los van. In ieder geval niet op de plek waar het telt. In je psyche.

Realiseer je goed dat je nooit alles voor je kinderen of jezelf kan afdichten. Je hebt nu al een fors bedrag in gedachte om mee te geven. Een start die voor velen niet gegeven is. Sterker voor bijna niemand.

Wat betreft de ziektekosten in de toekomst ? Hou je hierbij aan wat je zelf kan doen en laat de rest los. Gezond leven en niet teveel stress. De rest komt wel als het gebeurd.

Ik heb zelf ervaren hoe het werkt als je echt ziek wordt en het laatste in je gedachte is dan of je het wel of niet kan betalen. Je denkt en richt jezelf enkel en alleen op herstel. Natuurlijk heb ik goede keuzes kunnen maken doordat ik financieel ruimer zat , maar dat ging pas spelen nadat ik het overleefd had. En je hebt in ons land geen tonnen nodig om je eigen zorg te financieren. We zijn the good old USA niet. Zeker vooralsnog niet. Hoe dat is als je 80 wordt ? Geen idee , haal het eerst maar eens.

Ik denk dat risico in de toekomst analyses leuk zijn om door te nemen voor jezelf maar neem een goede dosis realisme in acht. Kijk naar wat nu nodig is en richt het daarop in. Bekijk de risico's en alternatieven die er zijn mocht er iets fout gaan en kijk naar hoe je ervoor staat. Dat zal ongetwijfeld op het gebied van vaste lasten , vermogen en andere kwantificeerbare dingen erg goed zijn.

Geniet daar eens echt van. Gewoon in gedachten.

Het heeft ook geen zin om de getallen op te laten lopen , er komt echt een punt dat je ze weg gaat geven. Op zeker als je overlijdt. Dat lijkt mij geen punt om het te doen zonder daarvoor aan jezelf te denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Ik kan me in zekere zin wel vinden in je andere zorgen, in de zin dat ik ook vaak denk in termen van "is mijn buffer voor dit nu wel echt groot genoeg".

Maar -- het moet mogelijk zijn om alles wat je aan onrust mankeert op te schrijven en te kwantificeren. Plak er maar een dikke marge op als je wil, maar je moet uiteindelijk op iets uitkomen waarvan je kunt zeggen "ja, dit is genoeg, zelfs als ik met rampspoed reken". Als je op het punt bent aangekomen dat je aan het uitrekenen bent of 5 miljoen wel genoeg is om de zombie-apocalyps af te wenden ben je waarschijnlijk te ver gegaan, maar ergens daarvoor...

Nooit tevreden kunnen zijn met het geld dat je hebt omdat je altijd beren op de weg ziet waarin X miljoen toch wel eens onverhoopt niet genoeg zou kunnen zijn is inderdaad het perfecte recept om nooit FO te worden -- je zult dan altijd afhankelijk zijn van geld blijven verdienen omdat je nooit genoeg denkt te kunnen hebben. Waar je dan aan moet werken is niet nog meer manieren om uitgaven terug te dringen of inkomsten te verhogen, maar een beter (rationeler) beeld hebben bij daadwerkelijke risico's, impact en het geld dat je nodig hebt. Het kan je zeker nog wel eens heel erg meevallen als je alles op papier hebt staan, zelfs als je heel pessimistisch gaat rekenen.

Het hele idee van FO is immers al gebaseerd op het misschien verrassende en contra-intuïtieve idee dat je stiekem helemaal geen enorm kapitaal nodig hebt om eerder te kunnen stoppen en dat het voor normale stervelingen binnen bereik is (met de juiste inspanningen, weliswaar). Dat hoef je "alleen maar" door te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
crosscarver schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:10:
[...]
Let er wel even op dat een hoge rekening courant bij je B.V. of andere uitleen constructies door de belastingdienst en politiek steeds meer als onwenselijk worden gezien. De tekenen aan de wand zijn er al (studies, uitspraken van politici). Zie ook de aanbiedingsbrief bij het Belastingplan 2019. Daarin is aangekondigd dat het laten oplopen van de schuldverhoudingen van de dga bij de eigen bv ontmoedigt gaat worden. Schuldvorderingen boven de € 500.000 zullen als inkomen uit aanmerkelijk belang (box 2) belast worden.
Uiteindelijk zul je toch langs de box 2 belasting moeten met het geld in de B.V. om er privé van te genieten.
Dat ben ik me inderdaad bewust. Zie ook de Internetconsultatie wetsvoorstel ontmoedigen lenen eigen vennootschap van start. Ik zit nog niet aan de € 500.000 maar vind dat persoonlijk een prima drempel om niet overheen te gaan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HereIsTom
Het probleem is juist dat veel mensen zich geen zorgen om de toekomst maken.
Ik hoor ook vaak om me heen, ah joh je leeft vandaag en geniet, morgen kun je wel dood zijn.
Ja dat kan, maar ik kan ook 95 worden ;)
Soms maken mensen zich ook verkeerde zorgen bijv. pensioen, vaak heeft men een redelijk pensioen, maar denkt men nu dat het heel erg is dat de pensioenfondsen niet indexeren, maar vaak is AOW + pensioen al een behoorlijk inkomen.
Maar ook ik hoor nog vaak genoeg om me heen aan het einde van de maand de vraag of het salaris al is gestort :*)
Hier nog een leuk artikel;

https://www.ad.nl/economi...levensonderhoud~aed5cb5b/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Nu online
Maar ik kies er dan wel voor om mijn vrouw alleen met de kinderen een midweek op vakantie te gaan voor 300 euro dan een midweek met mij in een schoolvakantie voor 1300 euro... Omdat ik dat zonde vind van die 1000 euro die ik in de toekomst nog nodig ga hebben.
Is dat puur een financiele kwestie :? Ik heb je ook regelmatig zien posten dat kinderen niet je grootste wens was en dat je niet zo goed weet wat je er mee aan moet (soms), correct me if i'm wrong ;)

(vorig jaar is mijn vrouw+zoon ook een paar daagjes met schoonouders weggeweest, en dat was heerlijk, vooral voor mij, zal de laatste zijn die daar voor uitkomt (maar, niet om het geld). Daarnaast we gaan ook met zijn 3-en op vakantie ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
ybos schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:15:
[...]

Is dat puur een financiele kwestie :? Ik heb je ook regelmatig zien posten dat kinderen niet je grootste wens was en dat je niet zo goed weet wat je er mee aan moet (soms), correct me if i'm wrong ;)

(vorig jaar is mijn vrouw+zoon ook een paar daagjes met schoonouders weggeweest, en dat was heerlijk, vooral voor mij, zal de laatste zijn die daar voor uitkomt (maar, niet om het geld). Daarnaast we gaan ook met zijn 3-en op vakantie ;) )
Ik geniet juist van op bijvoorbeeld Center Parcs zijn; gewoon lekker naar het zwembad, beetje rustig ontspannen in de natuur lopen, etc. Geen TV programma om te volgen, op vakantie is toch een andere mindset dan 'thuis bijkomen' :)

Maar snap je wel, uiteraard vind ik het wel heerlijk rustig thuis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
MneoreJ schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:11:

Same here. In mijn werk is het ook niet zo makkelijk om een dag minder te werken. Dat zorgt er alleen maar voor dat je 5 dagen werk in 4 dagen moet doen (of nog erger, in 3 dagen), dus dat maakt het een stuk minder aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik heb wel respect voor deze mensen. Maar liefst 10% gaat naar het goede doel. Dan steek ik magertjes af, met 0,3% :/

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
TucanoItaly schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:46:
Ik heb wel respect voor deze mensen. Maar liefst 10% gaat naar het goede doel. Dan steek ik magertjes af, met 0,3% :/
Daar staat tegenover dat ze hun kinderen Pleun, Junior, Pax en Nuh genoemd hebben. Dan heb je, vind ik, ook heel wat goed te maken. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Nu online
HereIsTom schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:54:
Ik hoor ook vaak om me heen, ah joh je leeft vandaag en geniet, morgen kun je wel dood zijn.
Soms maken mensen zich ook verkeerde zorgen bijv. pensioen, vaak heeft men een redelijk pensioen, maar denkt men nu dat het heel erg is dat de pensioenfondsen niet indexeren, maar vaak is AOW + pensioen al een behoorlijk inkomen.
Maar ook ik hoor nog vaak genoeg om me heen aan het einde van de maand de vraag of het salaris al is gestort :*)
Hier nog een leuk artikel;

https://www.ad.nl/economi...levensonderhoud~aed5cb5b/
Ik vind het maar een vaag artikel, leest sowieso ontzettend irritant.
Ze verwarmen het huis voor ongeveer 200 euro per jaar maar betalen 165 euro per maand aan energiekosten (terwijl verwarmen vaan 60-70% van je energierekening is...)
Beide ondernemer, gezamenlijk inkomen van 3000-4500 euro, valt me tegen (kan een keuze zijn).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:41
ybos schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:02:
[...]

Ze verwarmen het huis voor ongeveer 200 euro per jaar maar betalen 165 euro per maand aan energiekosten (terwijl verwarmen vaan 60-70% van je energierekening is...)
Beide ondernemer, gezamenlijk inkomen van 3000-4500 euro, valt me tegen (kan een keuze zijn).
Inderdaad, beide zaken vielen mij ook op
en het feit dat hij als 17 jarige knaapje een 30 jarige vrouw zwanger heeft gemaakt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Nu online
Red devil schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:24:
[...]

Inderdaad, beide zaken vielen mij ook op
en het feit dat hij als 17 jarige knaapje een 30 jarige vrouw zwanger heeft gemaakt...
Ik denk dat dat kids zijn uit een vorig huwelijk van haar ;-) (aanname!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Red devil schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:24:
Um, aannames? Zeker met 4 kinderen is het niet onwaarschijnlijk dat daar een eerder huwelijk bij zit.

Weet je wat, met al die onduidelijkheden moeten we ze gewoon uitnodigen voor een interview in deze thread. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 21:38
[...]

Ze ontvangen thuis groepen tot 20 personen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Ja nu ik het nog eens goed nalees is het inderdaad een raar artikel en kunnen die bedragen nooit kloppen.
Wij betalen 50 euro p.mnd. aan energiekosten, waarvan 30 euro voor gas.
En met zo’n inkomen moet een jaarbuffer toch ook niet moeilijk zijn.
Het ging me eigenlijk om het feit dat er in dit artikel dat heel veel mensen geen eens een fatsoenlijke buffer hebben
TucanoItaly schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:46:
[...]
Sorry, maar bij ons gaat er tegenwoordig nog maar 0% naar goede doelen, er blijft veel te veel aan de strijkstok hangen! Wij hebben nu ons zelfs als goed doel gemaakt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door HereIsTom op 02-03-2020 22:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 15:57
HereIsTom schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:45:
[...]

Sorry, maar bij ons gaat er tegenwoordig nog maar 0% naar goede doelen, er blijft veel te veel aan de strijkstok hangen! Wij hebben nu ons zelfs als goed doel gemaakt ;)
Eens, bij ons idem. Ik doe liever zelf iets terug voor de maatschappij d.m.v. bijv. vrijwilligerswerk. Doneren aan een goed doel vind ik persoonlijk veel te ondoorzichtig.

[ Voor 29% gewijzigd door Lycaon op 02-03-2020 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
[...]

Ja nu ik het nog eens goed nalees is het inderdaad een raar artikel en kunnen die bedragen nooit kloppen.
Wij betalen 50 euro p.mnd. aan energiekosten, waarvan 30 euro voor gas.
En met zo’n inkomen moet een jaarbuffer toch ook niet moeilijk zijn.
Het ging me eigenlijk om het feit dat er in dit artikel dat heel veel mensen geen eens een fatsoenlijke buffer hebben

[...]

Mogelijk tellen ze de energiekosten voor hun bedrijf er bij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramellose
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-08 10:55
Lycaon schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:00:
[...]

Eens, bij ons idem. Ik doe liever zelf iets terug voor de maatschappij d.m.v. bijv. vrijwilligerswerk. Doneren aan een goed doel vind ik persoonlijk veel te ondoorzichtig.
Er zijn wel goede doelen die verantwoordelijkheid afleggen over hun resultaten en kosten. GiveWell evalueert goede doelen, en zorgt voor rapporten waarbij daadwerkelijk te zien is waar je nou eigenlijk voor betaalt. Ze proberen onder andere te meten hoeveel levens je redt met 1 dollar. Bijvoorbeeld Sightsavers heeft aan 91 dollarcent genoeg om het zicht van één kind te redden.

De meeste goede doelen die GiveWell aanraadt, zul je trouwens ook niet kennen omdat ze niet zoveel aan marketing uitgeven. :)

Donaties aan goede doelen kunnen zeker in een FO strategie passen. Ik denk dat de kritische houding naar uitgaven er juist voor zorgt dat een FO'er méér kan bereiken per euro dan de gemiddelde Nederlander.

Ik ben zelf effectief altruïst, omdat ik nog niet zoveel verdien doneer ik 1% van mijn salaris. Als ik meer ga verdienen en mijn SR omhoog kan, zou ik daar graag 2% van maken. Ik kan zelf ook vrijwilligerswerk doen (heb bij Humanitas gewerkt een tijdje), maar ik verwacht dat straks mijn uurloon zo hoog gaat liggen, dat ik beter anderen kan betalen om non-profit werk te doen. Netto gaat er dan veel meer van dat werk gedaan worden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Hier hebben we de goede doelen discussie beslecht door onze hypotheek bij Triodos te laten lopen. Verder niks. Betalen we iets meer per maand, maar betalen we wel aan een duurzame bank. ASN deed jammer genoeg geen hypotheken dus onder de antroposofie kwamen we niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

dcl! schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:42:
[...]

Ze ontvangen thuis groepen tot 20 personen.
En zo zijn die vier kinderen ook weer verklaard >:)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Mirved
Ramellose schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:19:
[...]

Er zijn wel goede doelen die verantwoordelijkheid afleggen over hun resultaten en kosten. GiveWell evalueert goede doelen, en zorgt voor rapporten waarbij daadwerkelijk te zien is waar je nou eigenlijk voor betaalt. Ze proberen onder andere te meten hoeveel levens je redt met 1 dollar. Bijvoorbeeld Sightsavers heeft aan 91 dollarcent genoeg om het zicht van één kind te redden.

De meeste goede doelen die GiveWell aanraadt, zul je trouwens ook niet kennen omdat ze niet zoveel aan marketing uitgeven. :)

Donaties aan goede doelen kunnen zeker in een FO strategie passen. Ik denk dat de kritische houding naar uitgaven er juist voor zorgt dat een FO'er méér kan bereiken per euro dan de gemiddelde Nederlander.

Ik ben zelf effectief altruïst, omdat ik nog niet zoveel verdien doneer ik 1% van mijn salaris. Als ik meer ga verdienen en mijn SR omhoog kan, zou ik daar graag 2% van maken. Ik kan zelf ook vrijwilligerswerk doen (heb bij Humanitas gewerkt een tijdje), maar ik verwacht dat straks mijn uurloon zo hoog gaat liggen, dat ik beter anderen kan betalen om non-profit werk te doen. Netto gaat er dan veel meer van dat werk gedaan worden. ;)
Ik denk inderdaad dat je met een beetje onderzoek prima geld kan geven aan goede doelen waarbij het goed terecht komt. Naar mijn mening zijn veel mensen die het argument gebruiken "er blijft veel aan de strijkstok hangen" of "de directeur van die goede doelen verdienen veel te veel" gewoon mensen die eigenlijk niks willen geven en het gewoon zo goed willen praten voor zichzelf en naar buiten toe. Dit bedoel ik niet als aanval op de mensen die iets dergelijks onlangs hier geplaatst hebben. Ik ga er vanuit dat FO'rs hun onderzoek gedaan hebben. Heb het meer erover in het algemeen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:41
Dit is wel een interessante YouTube serie over Fire: YouTube: Millennial Money , heeft wel een USA perspectief maar de onderliggende principes zijn veelal gelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Mirved schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:49:
[...]

Ik denk inderdaad dat je met een beetje onderzoek prima geld kan geven aan goede doelen waarbij het goed terecht komt. Naar mijn mening zijn veel mensen die het argument gebruiken "er blijft veel aan de strijkstok hangen" of "de directeur van die goede doelen verdienen veel te veel" gewoon mensen die eigenlijk niks willen geven en het gewoon zo goed willen praten voor zichzelf en naar buiten toe. Dit bedoel ik niet als aanval op de mensen die iets dergelijks onlangs hier geplaatst hebben. Ik ga er vanuit dat FO'rs hun onderzoek gedaan hebben. Heb het meer erover in het algemeen.
Eens. Het is jouw geld en je bepaald zelf wat je er mee doet. Maar inderdaad, het is goedpraten of lui denken. Sowieso zijn er zat plekken waar 0 aan de strijkstok blijft hangen. Je moet er alleen even voor van de bank af komen.

Ik vind het ook vreemd: als je heel veel geld verdient met een bedrijf heb je kennelijk veel waarde toegevoegd. Zo veel waarde dat mensen er voor willen betalen - dat is in ons systeem uiteindelijk de maatstaf of je dienst/product gewaardeerd wordt.

Maar als je iets goeds wil doen dat veel toevoegd op een ander vlak dan financieel, en voor een groep die geen geld te besteden heeft, dan mag je daar geen beloning voor krijgen. Of alleen een minimale. Zelfs niet als je eigenlijk de troep van een ander opruimt.

Terwijl: iemand die malaria de wereld uit helpt zouden we miljonair moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crosscarver
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:34
underrated schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:10:

Maar als je iets goeds wil doen dat veel toevoegd op een ander vlak dan financieel, en voor een groep die geen geld te besteden heeft, dan mag je daar geen beloning voor krijgen. Of alleen een minimale. Zelfs niet als je eigenlijk de troep van een ander opruimt.
Omdat het toch belastingtijd is. Je krijgt wel iets terug:

Met een schenking aan een goed doel maak je niet alleen een ander blij, maar ook jezelf. Donaties zijn namelijk fiscaal aftrekbaar van je inkomen in box 1, mits het goede doel door de Belastingdienst officieel is erkend als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) en je in ruil voor je gift geen tegenprestatie hebt ontvangen.

Alleen giften die hoger zijn dan één procent van je drempelinkomen, met een minimum van 60 euro zijn aftrekbaar. Elke euro daarboven mag je aftrekken. Deze drempel geldt niet voor elke donatie afzonderlijk: je mag alle giften aan goede doelen bij elkaar optellen.
Er geldt voor giften ook een bovengrens: je mag niet meer aftrekken dan 10 procent van je drempelinkomen.Van een drempel of maximum is geen sprake als je een periodieke gift doet (zie verderop).

Werk je als vrijwilliger bij een ANBI, maak je aanspraak op een vrijwilligersvergoeding, maar zie je van dit geld af, dan mag je deze gemiste vergoeding aftrekken als gift. Ook niet-gedeclareerde kosten die je als vrijwilliger voor het goede doel hebt gemaakt, mag je meetellen als gift.

Doe je een gift aan een culturele ANBI, dan mag je bij de berekening van deze aftrekpost deze gift met 25 procent verhogen, met een maximum van 1.250 euro per jaar.

Periodieke giften:

Er geldt geen drempel en maximumaftrek voor periodieke giften aan een ANBI die minimaal vijf jaar worden gedaan. Deze giften moeten wel schriftelijk worden vastgelegd. Dit hoeft niet bij een notaris; een schenkingsovereenkomst volstaat ook.

The best investment is in yourself (Warren Buffett), www.sciplan.nl, ELGA, 23 PV-panelen Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 09:56
Dus omdat je bang bent dat er teveel aan de strijkstok blijft hangen, zodat de mensen die het nodig hebben minder krijgen, geef je maar helemaal niets, zodat de mensen die het nodig krijgen niets krijgen... :?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
zeeg schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:56:
[...]
Dus omdat je bang bent dat er teveel aan de strijkstok blijft hangen, zodat de mensen die het nodig hebben minder krijgen, geef je maar helemaal niets, zodat de mensen die het nodig krijgen niets krijgen... :?
Dat is wel een vergaande conclusie.
Je kunt het ook anders interpreteren:
*knip* dit dus niet - zie onder

[ Voor 75% gewijzigd door Rukapul op 05-03-2020 01:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:32
de legitimiteit of doelmatigheid van giften aan goede doelen en goede doelen organisaties zijn hier offtopic

vrijgevigheid en giften aan goede doelen in verhouding tot FO kan wel ontopic zijn

@MneoreJ :zie verfijning

[ Voor 58% gewijzigd door Rukapul op 03-03-2020 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
@Rukapul Gelukkig ook maar. Voor je het weet moeten we het dan ook over de moraliteit van beleggen gaan hebben en dan is het hek helemaal van de dam. O-) :P

Overigens beide wel interessante onderwerpen, de smiley ten spijt, maar inderdaad iets voor compleet andere topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 03:37
HereIsTom schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:54:
[...]
Dit brengt mij op de vraag tot welke leeftijd je/jullie je financiële toekomst plannen (vanaf de AOW-leeftijd).

Die vraag geldt dan niet zozeer voor de mensen die als echte FO-er leven, als in ‘kapitaal vergaren dat oneindig inkomen genereert zodat het oorspronkelijke kapitaal intact blijft en je levenslang FO bent’, want dan zit je altijd goed.
Maar meer voor de mensen die een zeker bedrag willen vergaren om ná pensionering goed te kunnen leven, doorgaans in combinatie met een aantal jaren vóór de pensioendatum niet/minder te (hoeven) werken.

Zelf ga ik er van uit dat ik van mijn 67e tot en met mijn 81e jaar een aanvulling wil op mijn reguliere inkomen uit AOW + (klein) pensioen en lijfrentes. Dat is een periode van 15 jaar. Mocht ik 82 jaar of ouder worden (en mijn reserves zouden dan echt óp zijn) dan moet ik het t.z.t. maar doen met alleen de reguliere inkomsten; ook omdat ik verwacht tegen die tijd weinig materiële behoeftes meer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:33
Lim987 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:29:
[...]

Dit brengt mij op de vraag tot welke leeftijd je/jullie je financiële toekomst plannen (vanaf de AOW-leeftijd).

Die vraag geldt dan niet zozeer voor de mensen die als echte FO-er leven, als in ‘kapitaal vergaren dat oneindig inkomen genereert zodat het oorspronkelijke kapitaal intact blijft en je levenslang FO bent’, want dan zit je altijd goed.
Maar meer voor de mensen die een zeker bedrag willen vergaren om ná pensionering goed te kunnen leven, doorgaans in combinatie met een aantal jaren vóór de pensioendatum niet/minder te (hoeven) werken.

Zelf ga ik er van uit dat ik van mijn 67e tot en met mijn 81e jaar een aanvulling wil op mijn reguliere inkomen uit AOW + (klein) pensioen en lijfrentes. Dat is een periode van 15 jaar. Mocht ik 82 jaar of ouder worden (en mijn reserves zouden dan echt óp zijn) dan moet ik het t.z.t. maar doen met alleen de reguliere inkomsten; ook omdat ik verwacht tegen die tijd weinig materiële behoeftes meer te hebben.
Ik denk dat het enige wat je met zekerheid kan zeggen is dat hoe oud je wordt en hoeveel geld je tzt nodig hebt beiden redelijk onvoorspelbaar zijn. Dus ik ga maar gewoon proberen om redelijk ruim te zitten en dan zie je later wel of het op komt. :)

En dan is natuurlijk de vraag wat is ruim? Voor mij is dat minimaal 550K in box 3 en 450K in box 1 (pensioen), liever nog meer en een grotendeels afbetaald huis.

[ Voor 5% gewijzigd door Torgo op 03-03-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lim987
Torgo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:31:
[...]

Ik denk dat het enige wat je met zekerheid kan zeggen is dat hoe oud je wordt en hoeveel geld je tzt nodig hebt beiden redelijk onvoorspelbaar zijn. Dus ik ga maar gewoon proberen om redelijk ruim te zitten en dan zie je later wel of het op komt. :)

En dan is natuurlijk de vraag wat is ruim? Voor mij is dat minimaal 550K in box 3 en 450K in box 1 (pensioen), liever nog meer en een grotendeels afbetaald huis.
Leuk dat je bedragen noemt als richtlijn voor 'ruim', dan wordt het wat concreter allemaal.

Bedoel je dan 550K in box 3 (alleen) voor ná de AOW-leeftijd, of beoog je daarmee ook de jaren voorafgaand aan je pensioendatum te financieren? Dus bijvoorbeeld 300.000 om X jaren eerder dan je pensioendatum te kunnen stoppen + 250.000 als aanvulling op je latere reguliere pensioeninkomen?
En: is die 550K inclusief de (hypotheekvrije) waarde van de woning?

Die 450K in box 1 - is dat (alleen) pensioenkapitaal in de vorm van Aanvullend Pensioen + Lijfrentes?

Zelf ga ik uit van: afgeloste hypotheek en dan in de jaren voorafgaand aan pensioendatum plm. 2500,- netto per maand kunnen besteden (met een jaarlijkse inflatie van gemiddeld 2 %),
en als basisinkomen voor ná pensioendatum minimaal (bruto) een bedrag gelijk aan een modaal jaarsalaris als reguliere inkomsten, met daarnaast aanvulling uit eigen middelen (en dat dus vol kunnen houden gedurende 15 jaren ná pensioendatum - dus minimaal tot 81/82 jaar oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:33
Lim987 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:03:
[...]

Leuk dat je bedragen noemt als richtlijn voor 'ruim', dan wordt het wat concreter allemaal.

Bedoel je dan 550K in box 3 (alleen) voor ná de AOW-leeftijd, of beoog je daarmee ook de jaren voorafgaand aan je pensioendatum te financieren? Dus bijvoorbeeld 300.000 om X jaren eerder dan je pensioendatum te kunnen stoppen + 250.000 als aanvulling op je latere reguliere pensioeninkomen?
En: is die 550K inclusief de (hypotheekvrije) waarde van de woning?

Die 450K in box 1 - is dat (alleen) pensioenkapitaal in de vorm van Aanvullend Pensioen + Lijfrentes?

Zelf ga ik uit van: afgeloste hypotheek en dan in de jaren voorafgaand aan pensioendatum plm. 2500,- netto per maand kunnen besteden (met een jaarlijkse inflatie van gemiddeld 2 %),
en als basisinkomen voor ná pensioendatum minimaal (bruto) een bedrag gelijk aan een modaal jaarsalaris als reguliere inkomsten, met daarnaast aanvulling uit eigen middelen (en dat dus vol kunnen houden gedurende 15 jaren ná pensioendatum - dus minimaal tot 81/82 jaar oud).
Het ‘plan’ gaat uit van een FO leeftijd van 55 (over 16 jaar). 450K is het hele pensioen, waarschijnlijk 50/50 verdeeld tussen PPI (BeFrank) en eigen pensioen aanvulling (BrandNewDay). De 550K is exclusief waarde woning.

Met de regels van vandaag zou ik dan een pensioen uitkering aankopen met mijn BrandNewDay gedeelte van 55 t/m AOW + 20 jaar. Als de rente dan nog zo laag is als nu, zal dat niet veel opleveren per jaar. 225K / 35 jaar = 6400 bruto per jaar. Wel lekker weinig belastingdruk 😀. De rest zal ik moeten aanvullen vanuit de 550K uit box 3.

Vanaf 70 komt daar mijn normale (PPI) pensioen bij. Dat zal dan nog zo’n zelfde bedrag zijn, dus dan is het zo’n 12K per jaar bruto en daar komt nog AOW bij.

En wat er dan nog over is van de 550K kan ik dan opeten. Als het echt moet kan ik het huis ook nog opeten.

Maar ik zou het denk ik wel teleurstellend vinden als ik aan het eind van de rit alles opgemaakt heb 😀

[ Voor 20% gewijzigd door Torgo op 03-03-2020 23:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HereIsTom
Lim987 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:29:
[...]

Ik denk dat wij hetzelfde erover denken, waarschijnlijk geen echte FO-ers, maar wij hebben in principe nu genoeg bij elkaar om tot ons pensioen (67 en 9 maanden;-) met € 2000,- p.mnd. rond te kunnen komen.
Al onze vaste lasten zijn nu € 750,- p.mnd., hypotheek is dus afgelost, dus moet dat lukken, we werken nu nog 50% en gaan over paar jaar stoppen, met 55 dus.
Ons pensioen met A.O.W. is nu ook € 2000,- per maand, maar hebben ook al 30 jaar een lijfrente lopen die van pensioen tot 85 nog een mooie aanvulling gaat geven.
Als ik naar de mensen kijk die ik ken of hebt gekend die ouder dan 85 zijn geworden heb je niet zoveel meer nodig dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
zeeg schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:56:
[...]

In het verleden zijn wij donateur geweest van diverse goede doelen, maar toen we erachter kwamen dat veel van geld bij de directie blijft hangen met salarissen van een minster president waren we er wel klaar mee, mijn salaris is ook lager dan modaal!
We zijn ook regelmatig op vakantie geweest en geven dan gul aan de armere in die landen, dan weten we dat ze het direct krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lim987
Torgo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:06:
[...]

Het ‘plan’ gaat uit van een FO leeftijd van 55 (over 16 jaar). 450K is het hele pensioen, waarschijnlijk 50/50 verdeeld tussen PPI (BeFrank) en eigen pensioen aanvulling (BrandNewDay). De 550K is exclusief waarde woning.

Met de regels van vandaag zou ik dan een pensioen uitkering aankopen met mijn BrandNewDay gedeelte van 55 t/m AOW + 20 jaar. Als de rente dan nog zo laag is als nu, zal dat niet veel opleveren per jaar. 225K / 35 jaar = 6400 bruto per jaar. Wel lekker weinig belastingdruk 😀. De rest zal ik moeten aanvullen vanuit de 550K uit box 3.

Vanaf 70 komt daar mijn normale (PPI) pensioen bij. Dat zal dan nog zo’n zelfde bedrag zijn, dus dan is het zo’n 12K per jaar bruto en daar komt nog AOW bij.

En wat er dan nog over is van de 550K kan ik dan opeten. Als het echt moet kan ik het huis ook nog opeten.

Maar ik zou het denk ik wel teleurstellend vinden als ik aan het eind van de rit alles opgemaakt heb 😀
Je brengt me op een idee; het is interessant om eens goed uit (laten) rekenen of het voor mij gunstig is om eerder over te gaan tot de uitkeringsfase – in mijn geval lijfrentes.

Ik ben zelfstandige en heb lijfrentepolissen die alle (3) lopen tot mijn 65e jaar. Die kan ik alle 3 geloof ik verlengen tot 67 jaar (mijn pensioendatum) maar twee daarvan hebben de mogelijkheid om de lijfrente “5 jaar vóór de beoogde ingangsdatum” al tot uitkering te laten komen.

Ik heb dat een beetje laten liggen vanwege de zeer lage rente en het nu (vóór AOW-leeftijd) nog hogere IB tarief. Bovendien heb ik (na een verkeerd advies van de bank inzake pensioenadvies in het pré-PC tijdperk) nooit meer iets met beleggen gedaan wegens ‘totale allergie’ en alleen nog maar aan FMO gewerkt d.m.v. sparen en deposito’s. (en hypotheek aflossen).
Dus de VRH over de door de BD gefantaseerde inkomsten die ik zou hebben, ging mij opbreken waardoor ik nog wat eerder dan eigenlijk gepland (veel) minder ben gaan werken.

Toch eens achteraan gaan…. Misschien is het inderdaad interessant om te overwegen deze polissen uit te laten keren in de periode 5 jaar vóór + 20 jaar vanaf AOW leeftijd ; - )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lim987
HereIsTom schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:41:
[...]

Ik denk dat wij hetzelfde erover denken, waarschijnlijk geen echte FO-ers, maar wij hebben in principe nu genoeg bij elkaar om tot ons pensioen (67 en 9 maanden;-) met € 2000,- p.mnd. rond te kunnen komen.
Al onze vaste lasten zijn nu € 750,- p.mnd., hypotheek is dus afgelost, dus moet dat lukken, we werken nu nog 50% en gaan over paar jaar stoppen, met 55 dus.
Ons pensioen met A.O.W. is nu ook € 2000,- per maand, maar hebben ook al 30 jaar een lijfrente lopen die van pensioen tot 85 nog een mooie aanvulling gaat geven.
Als ik naar de mensen kijk die ik ken of hebt gekend die ouder dan 85 zijn geworden heb je niet zoveel meer nodig dan.
Klinkt goed. Lage vaste lasten hebben/houden is inderdaad de 'eerste winst'.
En het voordeel is dat je op een gegeven moment ook wel weet hoe je uitgavenpatroon in elkaar zit en je dus weet hoeveel je nodig hebt om heel tevreden van te kunnen leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:25
HereIsTom schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:46:
[...]

In het verleden zijn wij donateur geweest van diverse goede doelen, maar toen we erachter kwamen dat veel van geld bij de directie blijft hangen met salarissen van een minster president waren we er wel klaar mee, mijn salaris is ook lager dan modaal!
We zijn ook regelmatig op vakantie geweest en geven dan gul aan de armere in die landen, dan weten we dat ze het direct krijgen.
voor mij ook de reden om niet meer financieel de goede doelen te steunen maar door direct een eigen bedrage te leveren in de vorm van arbeid (ik doe vrijwillgerswerk op de zaterdagen) en ik geef direct een kar met lang houdbare boodschappen aan de lokale voedselbank.

Blijft er niks plakken aan de strijkstok :*)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:13
Ik weet dat linkdumps niet zo gewaardeerd worden, maar onderstaande blog is naar mijn mening een van de beste. Voor diegene die EarlyRetirementNow niet kennen, het is een voormalig asset manager bij een bank met een sterk wiskundige achtergrond. Hij heeft erg goede stukken geschreven o.a. over de withdrawal rate

Zijn laatste blog over de recente ontwikkelingen op de aandelenmarkt om het een beetje in perspectief te plaatsen;

https://earlyretirementno...t-even-a-bear-market-yet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
R.van.M schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:29:
Ik weet dat linkdumps niet zo gewaardeerd worden, maar onderstaande blog is naar mijn mening een van de beste. Voor diegene die EarlyRetirementNow niet kennen, het is een voormalig asset manager bij een bank met een sterk wiskundige achtergrond. Hij heeft erg goede stukken geschreven o.a. over de withdrawal rate

Zijn laatste blog over de recente ontwikkelingen op de aandelenmarkt om het een beetje in perspectief te plaatsen;

https://earlyretirementno...t-even-a-bear-market-yet/
Goed artikel. Ik hou wel van zijn blog. Alleen vind ik zijn mening over value nogal kort door de bocht. Samenvattend: 'value heeft het de laatste 10-15 jaar zeer matig gedaan daarom is het nu niet meer de moeite waard om erin te investeren'.

Ben Felix heeft daar mijns inziens een goed onderbouwde reactie op:
Pagina: 1 ... 65 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.