Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.073 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
HereIsTom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:12:
[...]

Altijd maar weer dat gezeur om een bron, die bron ben ik toch zelf, ben niet achterlijk, er is wel degelijk minder dividend uitgekeerd in de crisis jaren!
Kunnen ze wel zeggen dat het nooit verlaagd is, maar dat klopt dan gewoon niet!
Die 30 jaar ervaring weer zeker hé _O-

Heb je het toch bijna 3 weken volgehouden om hier niet onwaarheden te verkondigen die gewoon heel makkelijk te weerleggen vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:05
HereIsTom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:12:
Altijd maar weer dat gezeur om een bron, die bron ben ik toch zelf, ben niet achterlijk, er is wel degelijk minder dividend uitgekeerd in de crisis jaren!
Kunnen ze wel zeggen dat het nooit verlaagd is, maar dat klopt dan gewoon niet!
Heb je deze post gezien? Ja, jij hebt (hoogstwaarschijnlijk) minder dividend in EUR ontvangen omdat de koersen tijdens de crisis ongunstiger waren. Nee, dat betekent niet dat Shell minder dividend uitgekeerd heeft, het was hetzelfde bedrag in USD. Indirect heb je dan minder dividend gekregen door de crisis, maar dat was geen beslissing van Shell, noch is het een wet van Meden en Perzen dat dit tijdens elke crisis zo gaat. Er zijn ook manieren om zulke valutarisico's te hedgen, bijvoorbeeld.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:17:
[...]

Er liggen dus feiten voor je die aangeven dat je ongelijk hebt en in plaats van je ongelijk toe te geven verklaar je alle bronnen voor gek en verklaar je jezelf als betere bron... :'(
Tuurlijk alles wat op Internet staat klopt! :+
Ik beleg al 30 jaar ja, dus je hoeft mij niks te vertellen, over 30 jaar kunnen jullie er ook over mee praten!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:55
Mirved schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:26:
[...]
Ik neem aan dat je beleggingen verspreid zijn over meerdere continenten. Je Japan voorbeeld is er 1 van 1 land en niet de gehele wereldeconomie. Kan best dat er een economie stagneert maar als dat langdurig geld voor de gehele markt is er een ander probleem. De grote depressie die je als 2de aanhaalt is een goed voorbeeld van hoe markt op den duur zich weer hersteld.
VS maakt zo'n 55% uit van de wereld. En er is geen enkele garantie dat we het ergste al achter de rug hebben. ~100 jaar aan data is statistisch gezien helemaal niet veel. Daarom kun je beter geen uitspraken met absolute zekerheid doen over de toekomst. Het is zeer waarschijnlijk dat de aandelen markt zich binnen enkele jaren herstelt na een serieuze crash maar het zou ook 10 of 20 jaar kunnen duren, vooral als je rekening houdt met inflatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Jullie reageren wel erg fel op @HereIsTom. De jaren '90 zijn behoorlijk lang geleden, dus er kan van alles gebeurd zijn wat vandaag de dag niet zo makkelijk terug te vinden is. Het kan beiden waar zijn: het dividend van Shell (in $) is nooit verlaagd en @HereIsTom heeft in de jaren 90 soms wel een dividendverlaging meegemaakt. Als je kijkt naar de dividendbetalingen van Shell, dan kijk je naar bruto $ dividend. De particulier ontvangt netto (dividendbelasting!) en in gulden/euro. Ik zou niet weten hoe de dividendbelasting er uit zag 30 jaar geleden... Kijken we bovendien naar Koninklijke Olie of Shell Petroleum als we het over de jaren 90 hebben? Denk ook nog aan eventuele kosten voor ontvangen van dividend die door de broker zijn ingehouden. The list goes on...

Edit: Even de wisselkoersen er bij gezocht. In 1995 kreeg je voor 1$ 1.61 gulden. In 1999 was dit 2.07 gulden en in 1990 1.82 gulden. Het kan dus prima dat het netto dividend in guldens niet netjes van jaar op jaar opliep, maar het zal ook niet met tientallen procenten gedaald zijn.

Het is dus goed om te benadrukken dat we het hebben over het (bruto) dividend dat Shell uitkeert in eigen valuta, als we zeggen dat het dividend van Shell nooit verlaagd is sinds 1945.

[ Voor 23% gewijzigd door Longcat op 26-02-2020 16:00 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Het gaat meer om het principe en gaat niet eens om het (on)gelijk van @HereIsTom.
Als iedereen op basis van zijn 30 jaar ervaring zijn gelijk gaat claimen, schieten we weinig op.

Daarnaast gaat het om de manier waarop. Gewoon netjes zeggen: Heb helaas geen bron want lastig om dat exact terug te vinden, maar mijn ervaring is dat.... En dan kun je zelfs hulp verwachten bij het vinden van een bron. Nu heb je gelijk iedereen tegen je in het harnas.

Zonder bron, geen gelijk. Dan blijft het een anekdote of persoonlijke beleving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Longcat schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:54:
Jullie reageren wel erg fel op @HereIsTom. De jaren '90 zijn behoorlijk lang geleden, dus er kan van alles gebeurd zijn wat vandaag de dag niet zo makkelijk terug te vinden is. Het kan beiden waar zijn: het dividend van Shell (in $) is nooit verlaagd en @HereIsTom heeft in de jaren 90 soms wel een dividendverlaging meegemaakt. Als je kijkt naar de dividendbetalingen van Shell, dan kijk je naar bruto $ dividend. De particulier ontvangt netto (dividendbelasting!) en in gulden/euro. Ik zou niet weten hoe de dividendbelasting er uit zag 30 jaar geleden... Kijken we bovendien naar Koninklijke Olie of Shell Petroleum als we het over de jaren 90 hebben? Denk ook nog aan eventuele kosten voor ontvangen van dividend die door de broker zijn ingehouden. The list goes on...
Wat hij zegt is gewoon onjuist, daarop gewezen claimt hij autoriteit op basis van z'n lange ervaring wat gewoon absurd is voor een discussie. Jammer dat zijn levenservaring hem nog nooit geleerd heeft om fouten toe te geven.

[ Voor 19% gewijzigd door fsfikke op 26-02-2020 16:05 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
@de Peer Ben het met je eens. Aan de andere kant zie ik tweakers zo vaak langs elkaar heen praten omdat ze het perspectief van de ander niet snappen (of geen moeite doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Longcat Als het al om die externe zaken gaat, zou het zinnig zijn om aan te geven wanneer dat dan zou zijn geweest, want "in de crisisjaren" zegt niet zoveel. Zeker als er feitelijke bronnen zijn die het tegendeel aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Verwijderd ben ik volkomen met je eens. @HereIsTom kun je aangeven of je het over bruto of netto-onder-aan-de-streep dividend had? En weet je misschien nog hoe het destijds zat met overheid en broker e.d. die stukjes dividend inhouden?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

Verwijderd

HereIsTom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:53:
[...]

Tuurlijk alles wat op Internet staat klopt! :+
Ik beleg al 30 jaar ja, dus je hoeft mij niks te vertellen, over 30 jaar kunnen jullie er ook over mee praten!
Ik had je best hoog zitten Tom. Paar weken terug heb ik je standpunt nog verdedigt. Je ietwat cynische blik op de beurzen is af en toe een verfrissing in dit topic vol mensen die bij de 7% zweren. Maar als je onwaarheden uitspreekt, de posts van mensen die je uitleggen waarom je ongelijk hebt negeert (wisselkoers) en dan er bij blijft dat je al 30 jaar mee gaat en daarmee altijd gelijk hebt dan is de goodwill snel op. Sowieso heb je geen enkel idee hoe lang de mensen mee lopen waar je tegen in gaat, misschien beleggen die al 40 jaar.

Je leeftijd of ervaring zegt niks over je gelijk. Dat is zo in alle aspecten van het leven. Het gaat vaak samen, maar het is geen garantie.

Als je niet tegengesproken wil worden moet je een blog beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
Pistachenootje schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:53:
[...]

VS maakt zo'n 55% uit van de wereld. En er is geen enkele garantie dat we het ergste al achter de rug hebben. ~100 jaar aan data is statistisch gezien helemaal niet veel. Daarom kun je beter geen uitspraken met absolute zekerheid doen over de toekomst. Het is zeer waarschijnlijk dat de aandelen markt zich binnen enkele jaren herstelt na een serieuze crash maar het zou ook 10 of 20 jaar kunnen duren, vooral als je rekening houdt met inflatie.
Correct, het is wellicht slechts een beperkt tijdspad, maar in principe groeit de economie elk jaar doordat de bevolking groeit. Er wordt meer geproduceert en meer verkocht. Op het moment dat deze cyclus doorbroken wordt (bijvoorbeeld doordat er 5% van de wereld overlijdt aan corona, doordat grondstoffen opraken etc) komt deze wetmatigheid echt in gevaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:31
R.van.M schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:31:
[...]

Correct, het is wellicht slechts een beperkt tijdspad, maar in principe groeit de economie elk jaar doordat de bevolking groeit. Er wordt meer geproduceert en meer verkocht. Op het moment dat deze cyclus doorbroken wordt (bijvoorbeeld doordat er 5% van de wereld overlijdt aan corona, doordat grondstoffen opraken etc) komt deze wetmatigheid echt in gevaar.
We zitten nu in een transitie fase naar een andere manier van groei meten, de bevolkingsgroei stagneert. Traditionele rekenmethoden zijn al jaren achterhaald. Men gaat van spullen willen bezitten naar zingeving in het leven, wat zich dan weer vertaald naar tijd buiten verplicht werken om. Dat is wat wij tenslotte min of meer ook nastreven, het inrichten van ons leven zonder afhankelijkheid van geld en slaaf zijn van het willen bezitten van spullen.

Zodra er andere factoren mee gaan tellen in de meting van groei en vooruitgang zullen andere soorten bedrijven en diensten zich verder ontwikkelen. Daarmee zal er ook gewoon bijgedragen worden aan groei, weliswaar via andere maatstaven. En dan hebben we ook nog de ontwikkeling naar een meer circulaire economie. We kunnen eenvoudig weg niet doorgaan met op het huidige tempo onze grondstoffen verbrassen.

Overigens is er met nul groei ook gewoon winst. De winstuitkeringen blijven dus komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:45
R.van.M schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:31:
[...]

Je hebt ook nog de innovatie.

Anekdote:
Ik als kind: C64
Mijn zoon zelfde leeftijd: PS4 pro.

Wat zal het binnen nog eens 30 jaar zijn?

Ik moet altijd lachen met de mensen die zeggen: we hebben de beste uitvindingen al gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-07 15:05
Wozmro schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:30:
[...]

Je hebt ook nog de innovatie.

Anekdote:
Ik als kind: C64
Mijn zoon zelfde leeftijd: PS4 pro.

Wat zal het binnen nog eens 30 jaar zijn?

Ik moet altijd lachen met de mensen die zeggen: we hebben de beste uitvindingen al gehad.
Als je doorontwikkeling op bestaande concepten ook onder 'uitvindingen' schaart, dan gaan we er idd nog wel heel wat meemaken. :)

StarWarsAwakens.nl | De Star Wars Community van de Benelux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
CornermanNL schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:21:
[...]

We zitten nu in een transitie fase naar een andere manier van groei meten, de bevolkingsgroei stagneert. Traditionele rekenmethoden zijn al jaren achterhaald.

Men gaat van spullen willen bezitten naar zingeving in het leven, wat zich dan weer vertaald naar tijd buiten verplicht werken om. Dat is wat wij tenslotte min of meer ook nastreven, het inrichten van ons leven zonder afhankelijkheid van geld en slaaf zijn van het willen bezitten van spullen.
Dat is hoe het wellicht lijkt in bepaalde media, echter als ik om mij heen kijk ben ik de enige die niet al zijn geld uitgeeft. Ik vermoed dat ik meer vermogen heb dan al mijn hoogopgeleide vrienden tezamen.

Bij de lageropgeleide vrienden weet ik zeker voor allemaal dat ze paycheck to paycheck leven
Zodra er andere factoren mee gaan tellen in de meting van groei en vooruitgang zullen andere soorten bedrijven en diensten zich verder ontwikkelen. Daarmee zal er ook gewoon bijgedragen worden aan groei, weliswaar via andere maatstaven. En dan hebben we ook nog de ontwikkeling naar een meer circulaire economie. We kunnen eenvoudig weg niet doorgaan met op het huidige tempo onze grondstoffen verbrassen.
Ook dat is nog maar de vraag. We hebben nu een probleem met de CO2, maar ook dat zal weer opgelost worden. Aantal jaar geleden hadden we peak-oil en daarvoor zure regen en het ozongat. Uiteindelijk zijn we een inventief volk en lossen we ook dit probleem op zonder al te veel in te boeten op groei, groei, groei
Overigens is er met nul groei ook gewoon winst. De winstuitkeringen blijven dus komen.
WickedWizard schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:31:
[...]

Als je doorontwikkeling op bestaande concepten ook onder 'uitvindingen' schaart, dan gaan we er idd nog wel heel wat meemaken. :)
Uiteindelijk is alles een doorontwikkeling vanaf vuur. Een iphone was een doorontwikkeling maar heeft de wereld drastisch veranderd. Social media was een doorontwikkeling van het www, maar heeft ook een aardverschuiving teweeggebracht. AI, internet of things en biometrics hebben de mogelijkheid om weer een nieuwe verschuiving teweeg te brengen

[ Voor 14% gewijzigd door R.van.M op 26-02-2020 17:40 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mirved
Longcat schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:54:
Jullie reageren wel erg fel op @HereIsTom. De jaren '90 zijn behoorlijk lang geleden, dus er kan van alles gebeurd zijn wat vandaag de dag niet zo makkelijk terug te vinden is. Het kan beiden waar zijn: het dividend van Shell (in $) is nooit verlaagd en @HereIsTom heeft in de jaren 90 soms wel een dividendverlaging meegemaakt. Als je kijkt naar de dividendbetalingen van Shell, dan kijk je naar bruto $ dividend.
Omdat hij dit iedere keer flikt. Hij roept dingen die hij niet kan onderbouwen.

Misschien bedoelde hij inderdaad dat hij in een periode minder euro's of guldens heeft ontvangen dan voorheen door koerswijzigingen. Iets dat al lang bleek uit de reactie van andere. Dan kan die gewoon netjes toegeven dat hij fout zat en hij dat bedoelde. Geen probleem en geen schande. Maar dat doet hij niet hij blijft gewoon volhouden zonder onderbouwing, mijn bronnen hebben het fout en claimt "ik heb 30 jaar kennis jullie weten niks" Maarja eigenlijk zou iemand, die zo pocht met 30 jaar kennis te hebben, dit soort dingen gewoon moeten weten of niet?

In dit geval klopte er misschien nog een deel van als je rekening houdt met koerswisselingen in valuta maar vorige keer claimde hij gewoon keihard dat Meesman geen dividendlek had en alle andere aanbieders dit wel hadden. Ondanks dat dit door meerdere gewoon duidelijk ontkracht werd. Ook toen bleef hij gewoon volhouden en roepen ik heb 30 jaar ervaring dus weet het beter dan jullie.

Lijkt me zeer onwenselijk dat iemand hier gewoon onwaarheden keer op keer kan komen verkondigen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:11
Voor mij is het punt met de bijdragen van @HereIsTom dat de verfrissende gezichtspunten over bijvoorbeeld aflossen hypotheek en de waarschuwingen rond de risico's van beleggen ondersneeuwen. Ondersneeuwen door het halsstarrig vasthouden aan beweringen die zwart op wit worden ontkracht. En dat laatste is funest voor het niveau van de discussie hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
Ik kan het wel een stukje eens zijn met @HereIsTom , ik ben zelf ingestapt met een beleggingshypotheek in 2006. De crisis sloeg toe en zodra de doorsnee belegger in Nederland zijn geld veilig op een bankrekening gaat zetten, aangespoord door de vermogensheffing, kan het heel snel gaan. Voeg er nog een vleugje werkonzekerheid aan toe met ontslagdreiging en mensen verlaten hun buy and hold stellingen heel snel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-09 16:17
Het lijkt erop dat @HereIsTom FO is geworden met overwegend defensief investeren en hypotheek aflossen. Respect daarvoor, maar dit is zeker in de huidige tijd niet meer mogelijk of het duurt heel erg lang. Je moet wel risico nemen om er te komen.

Verder kan je m.i. met een groter vermogen ook meer risico dragen, bij een gemiddeld huishouden met beperkt incasseringsvermogen is dat anders. Bij een crisis worden de zenuwen nog steeds op de proef gesteld, maar een gezonde buffer, een gespreide portefeuille, ervaring en kennis van de principes van en voor FO geven hopelijk ook wel enige houvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
@R.van.M

Ik ervaar het in mijn omgeving anders, er zijn steeds meer mensen die de auto eruit doen, minder zooi kopen. Maar wel meer letten op kwaliteit , anderzijds mensen die moeite hebben met rondkomen, maar dat is voornamelijk te danken aan woonlast. Er ontstaat ook langzaam aan meer interesse in FO achtig denken. Waar ik voorheen er niet over hoefde te beginnen zonder hoongelach is er nu meer begrip voor. Met name mensen die ZZP of een eigen bedrijfje hebben en risico's veel sneller echt voelen.

Zodra er nog meer nood aan de man/vrouw komt op klimaat gebied zal zoals je stelt de versneller zeker aangaan. En toch denk ik dat we naar Nieuw Zeelands voorbeeld toch ook echt zaken als geluk en gezondheid mee gaan tellen als BNP. Denk maar aan de kosten voor de maatschappij die ongelukkigheid en ziek zijn met zich meebrengt.

En dat alles is weer positief voor FO, een gezonde, stabiele maatschappij en fijne omgeving is erg belangrijk
om je eigen risico makkelijk af te kunnen dekken. Maar wellicht ben ik te optimistisch op dat gebied ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@CornermanNL ik pareerde hoongelach vaak met de opmerking “gelukkig zijn er mensen die zoals jullie consumeren, anders kan ik nooit zoveel besparen, omdat alles anders veel duurder wordt”

die uitspraak heeft helaas vele dimensies. als er geen mensen zijn die aan het eind van hun salaris een stuk maand overhouden, dan zullen er denk ik ook minder voordeel acties zijn waarbij ik flink in kan slaan.
de balans moet in evenwicht blijven, anders stort de economie in en dan ben je echt niet FO meer.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee

[ Voor 89% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-02-2020 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Ik zal wel eigenwijs zijn, maar ik heb nog eens wat oude papieren van mij opgezocht en zie dat ik zowel in 2002 als 2009 bijna 100 euro minder dividend hebt gehad van Shell dan de jaren ervoor, verder terug heb ik geen documentatie meer van.
De dividenduitkeringen waren toen dus wel degelijk lager.
De laatste 10 jaar is de uitkering eigenlijk constant.
Ik snap dat er hier een aantal mensen zijn die mij graag de grond in wil boren of gewoon graag hun gelijk willen hebben, maar dit is zoals het bij mij is.
Ik ben er klaar mee, als men mij niet gelooft ook prima, mij maakt het verder niks uit.
Het ging er ten slotte om dat dividenden in slechte tijden ook naar beneden kunnen gaan.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Tom, ik ben blij met je bijdragen aan dit topic.
Diversiteit strategie geeft ook meer inzicht, dan alleen als schaapjes de DCA-ETF voor de lange termijn volgen. Het is fijn dat je een nuchtere kijk hebt, en wijsheid van de jaren.

Ik begrijp ook wel dat als mensen op -30 of -40% staan, en het zakt verder.. Buy en Hold emotioneel moeilijk houdbaar lijkt.

Op een forum als dit, denk ik dat het belangrijk is om elkaar in waarde te laten. Diversiteit te zien als kracht.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:18
Die bruto uitkering is zeker niet lager geweest, zie https://reports.shell.com...nformation/dividends.html. Maar zoals al minimaal 5x gezegd, het dividend van rds is in USD en in 2009 was de USD/EUR anders. Dus heb jij minder euro's. Het dividend is niet verlaagd, maar voor jou in een euro land is de uitkering in EUR lager.

Hier nog een lijstje met de uitkeringen in EUR: https://www.dividendpro.nl/aandelen/shell/ elk jaar anders, want andere valutakoersen. Verre van stabiel zelfs.

Ik begrijp alleen niet waarom je niet even de moeite neemt om op een linkje te klikken met uitleg, maar uiteraard wens ik je evengoed succes met jouw rds aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@hv08 Wel toevallig dat dat tijdens de crisis was waar andere aandelen ook minder uitkeerde.
Dus hoe je het ook wilt hebben feit blijft dat het tijdens een koersdaling dus ook minder dividend was.
Verder ben ik er nu wel klaar mee, als je graag gelijk wil hebben dan is dat ook prima.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

HereIsTom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:15:
@hv08 Wel toevallig dat dat tijdens de crisis was waar andere aandelen ook minder uitkeerde.
Dus hoe je het ook wilt hebben feit blijft dat het tijdens een koersdaling dus ook minder dividend was.
Verder ben ik er nu wel klaar mee, als je graag gelijk wil hebben dan is dat ook prima.
Hij wilt niet zo graag gelijk hebben, hij heeft gelijk! Dat jij na 30 jaar beleggingservaring wisselkoersen en valutarisico’s nog niet snapt is niet zijn manco :p

Om toch nog maar een keer tegen die stalen wand te praten: Als tijdens die crisis de EUR/USD koers gelijk gebleven was, had je precies evenveel dividend gekregen. De crisis had effect op de wisselkoersen, enkel en alleen dat had uitwerking op de hoogte van jouw dividend, niet de koers van RDS.A. Jouw alternatieve feit dat Shell wel degelijk gekort heeft op haar dividend is gewoon onzin.

[ Voor 24% gewijzigd door fsfikke op 26-02-2020 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
fsfikke schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:31:
[...]

Hij wilt niet zo graag gelijk hebben, hij heeft gelijk! Dat jij na 30 jaar beleggingservaring wisselkoersen en valutarisico’s nog niet snapt is niet zijn manco :p
Prima joh jij ook gelijk! 👍

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 06:41
fsfikke schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:31:
[...]

Om toch nog maar een keer tegen die stalen wand te praten: Als tijdens die crisis de EUR/USD koers gelijk gebleven was, had je precies evenveel dividend gekregen. De crisis had effect op de wisselkoersen, enkel en alleen dat had uitwerking op de hoogte van jouw dividend, niet de koers van RDS.A. Jouw alternatieve feit dat Shell wel degelijk gekort heeft op haar dividend is gewoon onzin.
Ik kan in Nederland mijn boodschappen moeilijk in dollars betalen. Dus in dollars heb jij gelijk, maar Tom heeft natuurlijk een punt dat hij in euro’s minder kreeg. Dus a.u.b stopt allen met die nutteloze discussie. O-)

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
De discussie an sich heeft niet zozeer meer met FO te maken. Maar het zou wel fijn zijn als mensen zich op bronnen baseren en open staan voor (opbouwende) kritiek, gebaseerd op feiten.
Kennis, ervaring kan zich op een gegeven moment vertalen naar intuïtie, fingerspitzengefuhl, maar als er duidelijk feiten zijn met een uitleg erbij, dan dient dat toch wel leidend te zijn imho.

Ik ben een hele tijd niet actief (wel enigszins passief) geweest in aandelen, maar wil nu eens kijken waar het hier al vaak is besproken, de NT fondsen bij ABN.
Als ik hier naar kijk: https://fondsen.abnamro.nl/nieuw/fund/NL0011225305
Staat in de omschrijving "met herinvestering van de netto dividenden", maar verderop staat dividend uitkerend, en de laatste keer 0,68 euro op 10-2-2020.
Kan iemand mij dit uitleggen? En waar ik de historische gegevens van de dividenden kan vinden (althans, sinds 2015 toen het fonds is opgericht)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
rube schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:35:
Ik ben een hele tijd niet actief (wel enigszins passief) geweest in aandelen, maar wil nu eens kijken waar het hier al vaak is besproken, de NT fondsen bij ABN.
Als ik hier naar kijk: https://fondsen.abnamro.nl/nieuw/fund/NL0011225305
Staat in de omschrijving "met herinvestering van de netto dividenden", maar verderop staat dividend uitkerend, en de laatste keer 0,68 euro op 10-2-2020.
Kan iemand mij dit uitleggen? En waar ik de historische gegevens van de dividenden kan vinden (althans, sinds 2015 toen het fonds is opgericht)?
Ik heb NT fondsen via ABN (sinds kort). Groot was mijn verassing toen ik vorige week opeens een bedrag aan dividend gestort kreeg op mijn rekening. Aangezien ik verwacht had dat dit meteen herbelegd werd. Echter een paar dagen later werd ditzelfde bedrag ook weer afgeschreven en voor dit bedrag NT aandelen gekocht. Niet ideaal maar het automatisch herbeleggen via ABN werkt dus wel.

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:38
bat266 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 05:28:
[...]

Ik kan in Nederland mijn boodschappen moeilijk in dollars betalen.
Tenzij je als Shell aandeelhouder geheel FO op Bonaire gaat zitten 8)
https://www.dnb.nl/toezic...-dollar/waarom-de-dollar/

• de Peer

de Peer

under peer review

Mirved schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:00:
[...]

Ik heb NT fondsen via ABN (sinds kort). Groot was mijn verassing toen ik vorige week opeens een bedrag aan dividend gestort kreeg op mijn rekening. Aangezien ik verwacht had dat dit meteen herbelegd werd. Echter een paar dagen later werd ditzelfde bedrag ook weer afgeschreven en voor dit bedrag NT aandelen gekocht. Niet ideaal maar het automatisch herbeleggen via ABN werkt dus wel.
Vreemd. Ik kreeg vorige week inderdaad ook het dividend uitgekeerd op mijn ABN betaalrekening, maar bij mij is er geen afschrijving geweest daarna. Kan me niet herinneren of er de mogelijkheid was om herbeleggen 'uit' te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 27-02-2020 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:08:
[...]

Vreemd. Ik kreeg vorige week inderdaad ook het dividend uitgekeerd op mijn ABN betaalrekening, maar bij mij is er geen afschrijving geweest daarna. Kan me niet herinneren of er de mogelijkheid was om herbeleggen 'uit' te zetten.
Dan staat automatisch herbeleggen uit. Je kan voor aandelen en voor beleggingsfondsen apart kiezen of het dividend automatisch wordt herbelegd of niet.

• TechLight
  • Niet online
CornermanNL schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:14:
Ik ervaar het in mijn omgeving anders, er zijn steeds meer mensen die de auto eruit doen, minder zooi kopen. Maar wel meer letten op kwaliteit , anderzijds mensen die moeite hebben met rondkomen, maar dat is voornamelijk te danken aan woonlast. Er ontstaat ook langzaam aan meer interesse in FO achtig denken. Waar ik voorheen er niet over hoefde te beginnen zonder hoongelach is er nu meer begrip voor. Met name mensen die ZZP of een eigen bedrijfje hebben en risico's veel sneller echt voelen.
Ik weet niet over wat voor tijdperiode je spreekt bij 'er zijn steeds meer mensen', maar mogelijk heeft het ook te maken dat je zelf en je vrienden/kennissenkring wat ouder wordt, en het perspectief van de groep dus verandert. Dat hoeft niet per se iets over de maatschappij als geheel te zeggen, daarvoor zou je toch meer naar de statistiek moeten kijken.

Het kan natuurlijk alsnog prima dat er wel degelijk een algemene verschuiving is. De wereld verandert immers continu (ook al blijven allerlei zaken in essentie ook wel weer hetzelfde). Doordat de werkdruk steeds verder toeneemt zou het ook prima kunnen dat algemeen mensen zich wat vaker achter de oren krabben over hoe ze in het leven staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Het is wel makkelijk inderdaad om naar je eigen (waarschijnlijk hoger-opgeleid, bovenmodaal verdienend) bubbel te kijken en te concluderen dat men anders met geld om gaat, maar denk dat statistiek je beter helpt.

Als we dan toch stereotyperen, als ik een generatie een "FO" mindset vind hebben dan zijn het wel de kinderen die in de oorlog opgegroeid waren. Niks verspillen, somber leven, sparen als een malle, hard werken. Alleen die wouden niet altijd met vroegpensioen want hard werken was normaal. Vroegpensioen was meer iets van de boomers uiteindelijk.

In hogeropgeleide kringen zie je wel iets van een push voor minimaliseren, maar zodra ze geld gaan verdienen komen toch ook vaak weer de lease-autos en verre vakanties tevoorschijn. Iets met als je studeert en niet links bent heb je geen hart en als je werkt en niet rechts bent geen verstand.

Maargoed, stereotypen en generaliseren natuurlijk.

• CornermanNL
TechLight schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:16:
[...]

Ik weet niet over wat voor tijdperiode je spreekt bij 'er zijn steeds meer mensen', maar mogelijk heeft het ook te maken dat je zelf en je vrienden/kennissenkring wat ouder wordt, en het perspectief van de groep dus verandert. Dat hoeft niet per se iets over de maatschappij als geheel te zeggen, daarvoor zou je toch meer naar de statistiek moeten kijken.

Het kan natuurlijk alsnog prima dat er wel degelijk een algemene verschuiving is. De wereld verandert immers continu (ook al blijven allerlei zaken in essentie ook wel weer hetzelfde). Doordat de werkdruk steeds verder toeneemt zou het ook prima kunnen dat algemeen mensen zich wat vaker achter de oren krabben over hoe ze in het leven staan.
Het is inderdaad niet statistisch onderbouwd, ik kan alleen zien wat er in mijn omgeving gebeurd. En dat is zeker met pak hem beet 5 jaar terug toch een ander sentiment , en in 5 jaar is er bij veel mensen waar ik het niet verwacht had een omslag in het denken. Dit wil niet zeggen dat ze massaal FO nastreven maar er wordt zeker wat meer gekeken naar opties om minder te werken en meer zelf de regie in handen te hebben.

Waar voorheen voornamelijk het ene na het andere doel werd nagejaagd.

• Mirved
CornermanNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:50:
[...]

Het is inderdaad niet statistisch onderbouwd, ik kan alleen zien wat er in mijn omgeving gebeurd. En dat is zeker met pak hem beet 5 jaar terug toch een ander sentiment , en in 5 jaar is er bij veel mensen waar ik het niet verwacht had een omslag in het denken. Dit wil niet zeggen dat ze massaal FO nastreven maar er wordt zeker wat meer gekeken naar opties om minder te werken en meer zelf de regie in handen te hebben.

Waar voorheen voornamelijk het ene na het andere doel werd nagejaagd.
Er is wel degelijk een omslag in de maatschappij op te merken. Dat er meer gekeken wordt naar plezier van leven en minder naar werken. Geld is niet meer de belangrijkste motivator. Voldoening en een goeie werk/privé balans wordt steeds belangrijker voor de nieuwe generaties. Zo zie je dat Shell meer moeite heeft met talent aan trekken dan bedrijven die juist heel duurzaam bezig zijn. Blijkbaar is geld minder belangrijk geworden tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
Piramide van Maslov?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 09:11

dlmh

Lo-Fi

Mirved schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:14:
[...]

Er is wel degelijk een omslag in de maatschappij op te merken. Dat er meer gekeken wordt naar plezier van leven en minder naar werken. Geld is niet meer de belangrijkste motivator. Voldoening en een goeie werk/privé balans wordt steeds belangrijker voor de nieuwe generaties. Zo zie je dat Shell meer moeite heeft met talent aan trekken dan bedrijven die juist heel duurzaam bezig zijn. Blijkbaar is geld minder belangrijk geworden tegenwoordig.
Ik denk dat "onze" generatie en die na ons ook veel beter inziet hoe groot de klimaatimpact is van onze consumptieve maatschappij en als gevolg daarvan veel minder bezig is met bezit en meer met (alternatieve) zingeving. Het gevolg van minder bezit is meer geld over voor andere dingen en zodoende ook meer ruimte voor FO.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

dlmh schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:24:
[...]

Ik denk dat "onze" generatie en die na ons ook veel beter inziet hoe groot de klimaatimpact is van onze consumptieve maatschappij en als gevolg daarvan veel minder bezig is met bezit en meer met (alternatieve) zingeving. Het gevolg van minder bezit is meer geld over voor andere dingen en zodoende ook meer ruimte voor FO.
Ik heb juist het idee dat veel mensen roepen het milieu belangrijk te vinden maar vervolgens verwachten dat iemand anders (zoals Mark Rutte) dit voor hun mag redden. Zo worden er bijvoorbeeld meer SUVs verkocht, maken we meer vliegreizen en zo zijn er vast meer voorbeelden te vinden. Ik heb het vermoeden (maar kan het niet onderbouwen) dat gezinnen tegenwoordig vaker uit tweeverdieners bestaan en er zodoende meer geld overblijft om naast dure vakanties en auto's ook nog te sparen.

Ik kan eea niet onderbouwen maar dit maak ik op uit berichten op het nieuws en mijn omgeving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:01
Voor alle 'ik heb het gevoel'-ers: het CBS heeft bergen aan data waarmee je consumptiepatronen kan bekijken. Je eigen waarnemingen zijn niet betrouwbaar omdat je in een leeftijds/inkomensgroep zit die doorgaans niet een afspiegeling van de maatschappij vormt.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:47
Tweezitsbank schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:48:
Ik heb juist het idee dat veel mensen roepen het milieu belangrijk te vinden maar vervolgens verwachten dat iemand anders (zoals Mark Rutte) dit voor hun mag redden.
Punt is dat je als individuen weinig impact hebt. Het moet inderdaad van de Marks en Donalds van deze wereld komen. Bovendien is het psychologisch nou eenmaal een grote hobbel om zelf een offer te brengen en de rest van je omgeving doet het niet, maar profiteert wel van jou offer. Als er een groot collectief probleem is wil iedereen het aanpakken (of ontkennen als je daarvoor vatbaar bent), maar dat moet dan wel collectief gebeuren.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• rube
tomtom901 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:37:
Nog niemand hier met klamme handjes verkocht? :) Ikzelf ook niet (ook individuele aandelen niet), maar o.a. op IEX wat paniekzaaiers.
Wellicht nu inmiddels wel? :)

Ik geloof niet echt in de markt timen, maar heb nog wel wat cash waar ik wat mee "moet" maar niet in een keer als lump sum wilde gaan inleggen. Ben nu wel aan het kijken en ga denk ik wel wat gespreid inleggen de komende periode.

• MneoreJ
@rube Blijf me toch een klein beetje verbazen over de mensen die "niet geloven in de markt timen" en vervolgens aankomen met een verhaal dat ze besloten hebben de markt te timen door een moment (of momenten) te prikken om in te leggen. Het is geen schande om te zeggen dat je daarmee wel de markt wil timen, zolang je dat maar bewust doet! De markt timen is niet alleen maar verkopen wat je hebt als dat "gunstig" lijkt; aankopen wanneer het "gunstig" lijkt is dat net zo goed. Evenals gespreid inleggen in plaats van lump sum, als je dat doet met het idee dat je er beter rendement door gaat halen. Dat lump sum averaging verslaat is een resultaat met veel onderbouwing. Wel kun je met averaging de onzekerheid verminderen als de markt relatief hoog geprijsd staat (bron), als dat je doel is dan prima natuurlijk.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55

tomtom901

Moderator General Chat
rube schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:35:
[...]

Ik geloof niet echt in de markt timen, maar heb nog wel wat cash waar ik wat mee "moet" maar niet in een keer als lump sum wilde gaan inleggen. Ben nu wel aan het kijken en ga denk ik wel wat gespreid inleggen de komende periode.
Ik nog steeds niet in elk geval, ga zelf ook nog wat gespreid inleggen. Inmiddels wel alle koerswinst van 2020 “kwijt”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Ik denk dat de relevatie van lump sum inleggen versus DCA een leuke is, een die echter weinig strookt met de werkelijkheid voor de meeste mensen die FO nastreven. Als ik 5 ton nodig heb om FO te worden en ik zou deze lump sum kunnen inleggen zou ik en een ieder dat doen denk ik.

Echter dat is alleen geldig in geval van een erfenis, een verkoop van iets waardevols of een loterij. Voor de rest van ons is het iedere maand inleggen met een hopelijk en waarschijnlijk steeds hoger bedrag. Dan is het eerder zaak zo vroeg mogelijk te beginnen in het leven en constant bezig blijven.

Dit zijn wel leuke dagen om je psychologische reactie te analyseren en te noteren. Veel mensen hebben al 10 jaar alleen omhoog meegemaakt en nu in een paar dagen toch aardig naar beneden. En dan bij jezelf nagaan of je er goed mee omgegaan bent. Ow ja en niet verkopen ondertussen natuurlijk.

Echter nog steeds boven december 2019. Dus voorlopig is het nog lang niet ernstig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
@CornermanNL Als je maandelijks inlegt omdat je het geld domweg niet eerder hebt (zoals ik natuurlijk ook doe) dan is dat natuurlijk geen lump sum vs. DCA discussie, tenzij je daadwerkelijk het geld opspaart om expres niet te investeren -- maar daarmee raak je veel meer rendement kwijt en dat is geen "lump sum vs spreiding bij T = 0". Voor FO is dit normaal gesproken dan ook geen issue, inderdaad, omdat je niet zo snel zomaar over een berg geld struikelt. Maar indien toch...

[ Voor 5% gewijzigd door MneoreJ op 27-02-2020 17:02 ]

• rube
@MneoreJ onze situatie is (op dit moment) niet helemaal standaard waardoor het wellicht wat meer lijkt op de markt timen dan dat het daadwerkelijk is.

Wat betreft lumpsom VS averaging: ja, beschermen van kapitaal is (op dit moment) voor ons belangrijker dan hoogst mogelijk rendement evenals dat ik op dit moment nog niet de beslissing wil nemen over de exacte verdelingen van investeringen.

Allebei wat complexe zaken om hier uit te leggen. Dit niet ter verdediging, maar ter nuancering :+ (toch? :P )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
@rube Voor de duidelijkheid, het was niet de bedoeling om af te geven op wat je met je geld doet omdat ik jouw situatie beter zou kennen dan jij -- zeker in een topic als dit, waar we allesbehalve standaard met geld omgaan, is het veel interessanter om te weten welke keuzes mensen maken en waarom dan, dan om daar eens lekker een oordeel over te gaan zitten vellen.

Ik vond het alleen frappant omdat ik de afgelopen dagen, nu de beurs zo hard omlaag rent, meerdere mensen (ook in het beleggerstopic) de strategie "ik time de market niet maar ik koop nu wel (extra) aan" heb zien aanvoeren, terwijl dat natuurlijk net zo goed rekenen op een bepaalde beweging is. Natuurlijk is het helemaal prima als iemand zich goed voelt daarbij, maar nog beter als het ook echt een bewuste strategie is die je kan onderbouwen. (Verder off-topic voor FO in zijn algemeenheid natuurlijk, meer algemeen beleggen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Laatst online: 21:45
Voor mij is het vooral een mentale kwestie, ik wil een bepaalde actie ondernemen om te kunnen omgaan met de dalende portefeuille.

Alhoewel ik best weet dat lumpsum de beste strategie is kies ik er toch voor om te werken met een cashreserve en gespreid instappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:57

Pater

Terry Tate

Vandaag wel wat Shell aandelen gekocht. Ik heb niet veel aandelen, nu wel een stuk meer. Die 8,2% dividendrendement was te lekker om te negeren.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Lekker zwart wit gesteld allemaal. ;)

Persoonlijk vind ik dat er een groot verschil is tussen actief de markt timen met als gevolg geld oppotten dat je anders direct had kunnen investeren of dat je een buffer/reserve hebt dat niet direct de bestemming heeft om mee te beleggen, maar je alleen aanwendt in geval van een grote koersdaling.

Op deze manier kun je beide strategieën best naast elkaar toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
@Phony Tja, ik zie dat verschil alleen niet. De reserves die ik heb zijn niet om mee te beleggen maar puur om onvoorziene uitgaven op te vangen. Die kan ik niet aanspreken omdat de beurs gedaald is -- want onvoorziene uitgaven. :+ Als je die wegdenkt, dan is de rest toch gewoon "geld dat je oppot ... dat je anders direct had kunnen investeren"?

Nogmaals, geen kritiek, maar blijkbaar leggen andere mensen hun buffers anders aan? Of ze komen "vrij" door gewijzigde omstandigheden, zoiets?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• R.van.M
Phony schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:47:
Lekker zwart wit gesteld allemaal. ;)

Persoonlijk vind ik dat er een groot verschil is tussen actief de markt timen met als gevolg geld oppotten dat je anders direct had kunnen investeren of dat je een buffer/reserve hebt dat niet direct de bestemming heeft om mee te beleggen, maar je alleen aanwendt in geval van een grote koersdaling.

Op deze manier kun je beide strategieën best naast elkaar toepassen.
Dus met dat geld heb je het afgelopen jaren geen rendement gemaakt (terwijl de beurs 20% steeg) en nu ga je ermee instappen omdat de beurs 7% gedaald is?

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:33
Pater schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:39:
Vandaag wel wat Shell aandelen gekocht. Ik heb niet veel aandelen, nu wel een stuk meer. Die 8,2% dividendrendement was te lekker om te negeren.
Ook aan ABN gedacht? Zit met de huidige koers en winst rond een dividendrendement van bijna 10%. Is er trouwens ergens een site met een overzicht van het dividend(rendement) van AEX en/of andere aandelen?

Edit: nvm, lijkt hier te vinden te zijn: https://dividendinfo.nl/dividend-overzicht-per-aandeel

[ Voor 9% gewijzigd door TheDeuce op 27-02-2020 20:45 ]

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:37
TheDeuce schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:44:
[...]

Ook aan ABN gedacht? Zit met de huidige koers en winst rond een dividendrendement van bijna 10%. Is er trouwens ergens een site met een overzicht van het dividend(rendement) van AEX en/of andere aandelen?

Edit: nvm, lijkt hier te vinden te zijn: https://dividendinfo.nl/dividend-overzicht-per-aandeel
Dit is natuurlijk niet het beleggings topic, dus wellicht niet heel erg on topic, maar ik kan mij niet voorstellen dat ABN AMRO langdurig 10% dividend kan uitkeren terwijl hun winstgevendheid en verdien model onder druk staan.

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
R.van.M schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:21:
[...]

Dus met dat geld heb je het afgelopen jaren geen rendement gemaakt (terwijl de beurs 20% steeg) en nu ga je ermee instappen omdat de beurs 7% gedaald is?
Ik niet persoonlijk hè. Ik bedoelde vooral te zeggen dat je best beide strategieën tegelijk kunt toepassen en dat het niet zo zwart wit is dat mensen inééns niet meer aan DCA doen omdat ze nu wat extra in zouden leggen. Vanuit bijvoorbeeld een buffer. Dergelijke reacties las ik namelijk een aantal keer.

Ben wel van mening dat een daling van nog geen 10% niet echt spannend is. Ik slaap er ook niet minder om :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:50
CornermanNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:56:
[...]
Dit zijn wel leuke dagen om je psychologische reactie te analyseren en te noteren. Veel mensen hebben al 10 jaar alleen omhoog meegemaakt en nu in een paar dagen toch aardig naar beneden. En dan bij jezelf nagaan of je er goed mee omgegaan bent. Ow ja en niet verkopen ondertussen natuurlijk.
[...]
Toch wel grappig dat iedereen er zo mee bezig is. Het is dat ik dit draadje volg, anders had ik niet eens geweten dat de koersen vandaag weer omlaag zijn gegaan. Met hoeveel precies zou ik niet weten. Interesseert me ook niet. Gewoon elke maand blijven inleggen en eind van het jaar eens kijken wat de balans is..

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 27-02-2020 23:20 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
MneoreJ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:52:
@Phony
Nogmaals, geen kritiek, maar blijkbaar leggen andere mensen hun buffers anders aan? Of ze komen "vrij" door gewijzigde omstandigheden, zoiets?
Ja, dat dus. Verkoop huis bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Denk er zelf over om mijn emergency fund te verkleinen, en dat dan te beleggen.

Ik heb iets meer dan twee jaar leefgeld achter de hand voor noodgevallen, ben echter in vaste dienst en alleenstaand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Unif schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 04:37:
Ik heb iets meer dan twee jaar leefgeld achter de hand voor noodgevallen, ben echter in vaste dienst en alleenstaand.
Jaartje is genoeg, zeker omdat jij WW hebt.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:50
MneoreJ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:52:
[...]
Ik werk als DGA vanuit een BV waarin ik een buffer heb voor als het even wat minder gaat met opdrachten. Die buffer kan ik vrij eenvoudig aan mezelf uitkeren indien in het privé nodig heb. Ik vind het daarom niet nodig om ook privé nog veel liquiditeit te hebben. Als je mijn privé financiën bekijkt dan zie je dat we alle inkomsten eigenlijk meteen weer volledig uitgeven. Maar we hebben wel een 2e huis dat we verhuren, aardig wat geld in de zaak en een goedgevulde pensioenpot (box 1 beleggingen). Ik voel me niet arm, maar hou wel die schijn op, vooral voor de belastingdienst. ;)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Laatst online: 13-09 11:35
Een eigen BV met middelen is inderdaad een heel handig middel in de route naar FO, aangezien je daar geen VRH hoeft te betalen, en je winst op beleggingen pas hoeft af te rekenen als je verkoopt. Ik heb daar wel eens een rekenmodel voor gemaakt, en kwam erop neer dat beleggen via BV na 5 jaar eigenlijk altijd beter was dan in privé.

Wat betreft de DCA / Lump Sum discussie. Ik vind als je ziet dat de beurs bijvoorbeeld een duik maakt, dat je er ook voor kan kiezen om een deel van je DCA investeringen naar voren te halen, even wat in te teren op je buffer, en dat dan in de komende maanden weer aan te vullen. Zeker als je dat een beetje getrapt doet, en je zekerheid hebt op je korte termijn inkomsten, dan is zoiets best een afweging.

Maar dan lijkt het nog steeds wel een beetje veel zoeken voor weinig rendement ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:16
RichieB schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:55:
[...]

Ik werk als DGA vanuit een BV waarin ik een buffer heb voor als het even wat minder gaat met opdrachten. Die buffer kan ik vrij eenvoudig aan mezelf uitkeren indien in het privé nodig heb. Ik vind het daarom niet nodig om ook privé nog veel liquiditeit te hebben. Als je mijn privé financiën bekijkt dan zie je dat we alle inkomsten eigenlijk meteen weer volledig uitgeven. Maar we hebben wel een 2e huis dat we verhuren, aardig wat geld in de zaak en een goedgevulde pensioenpot (box 1 beleggingen). Ik voel me niet arm, maar hou wel die schijn op, vooral voor de belastingdienst. ;)
Ik ben me ook aan het oriënteren op een (spaar-) BV. Zou je eens willen schetsen hier hoe je dit hebt aangepakt (zonder in persoonlijke details te treden)? Of evt in een PB aan mij?

Ben vooral ook benieuwd naar de voordelen behalve dat je alleen belasting over de daadwerkelijke winst betaald?

[ Voor 6% gewijzigd door manusjevanalles op 28-02-2020 10:01 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
Als de boel allemaal aan het dalen is, maakt dat dan niet ook een goed moment om juist te beginnen met beleggen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:24
CurlyMo schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:13:
Als de boel allemaal aan het dalen is, maakt dat dan niet ook een goed moment om juist te beginnen met beleggen?
Ja dat is het zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hoezo? Dan ben je de markt aan het timen. Lekker begin als het vervolgens gelijk nog 30% daalt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:49:
[...]

Hoezo? Dan ben je de markt aan het timen. Lekker begin als het vervolgens gelijk nog 30% daalt :+
Beter 30% van je eerste inleg verliezen dan 30% van je totale portfolio als je 50 of 60 bent.
rube schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:35:
[...]

Verkopen niet, vandaag wordt wel een deel van mijn obligatieportefuille geswitcht naar VWRL. Ik ben enkele maanden geleden gestopt met aankopen i.v.m. toekomstige belastingwijzigingen maar zag geen noodzaak om het te verkopen. I.v.m. lange beleggingshorizon switch ik het maar naar aandelen. En ja, dan probeer ik toch stiekem de markt te timen. Maar wel heel beperkt, de rest van mijn obligaties switch ik binnen een maand.
Verder heb ik dit jaar juist de maandelijkse inleg verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

de Peer schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:49:
[...]

Je bent alleen aan het market timen als je een daling of stijging invloed laat hebben op de grootte van je inleg deze maand.

@CurlyMo belegt momenteel nog helemaal niet en wil beginnen. Toevallig is er nu een daling geweest, maar als die er niet was geweest dan zou vandaag evengoed een uitstekend moment zijn om te beginnen met beleggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 28-02-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zr40 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:53:
[...]

Je bent alleen aan het market timen als je een daling of stijging invloed laat hebben op de grootte van je inleg deze maand.

@CurlyMo belegt momenteel nog helemaal niet en wil beginnen. Toevallig is er nu een daling geweest, maar als die er niet was geweest dan zou vandaag evengoed een uitstekend moment zijn om te beginnen met beleggen.
Huh. Zo toevallig is het niet dat er nu opeens wordt overwogen om te beginnen met beleggen. Dat volgt direct uit 'er is nu een daling'. Dus dan ben je toch wel degelijk de markt aan het timen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:56:
[...]

Huh. Zo toevallig is het niet dat er nu opeens wordt overwogen om te beginnen met beleggen. Dat volgt direct uit 'er is nu een daling'. Dus dan ben je toch wel degelijk de markt aan het timen?
Klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
manusjevanalles schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:00:
[...]

Ik ben me ook aan het oriënteren op een (spaar-) BV. Zou je eens willen schetsen hier hoe je dit hebt aangepakt (zonder in persoonlijke details te treden)? Of evt in een PB aan mij?

Ben vooral ook benieuwd naar de voordelen behalve dat je alleen belasting over de daadwerkelijke winst betaald?
Spoiler: met de nieuwe belastingregels heeft een spaarbv geen voordelen meer t.o.v box 3
Beleggen is nooit gunstig geweest in een spaar bv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Is het Meesman Northern Trust Fund een duurzaam fonds? Dus zonder olie en wapens e.d.? Anders ga ik toch bij Triodos beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 16:24
Volgende week komt er voor mij een bedrag vrij wat ik wil gaan beleggen in NT via Rabo waar ik hier op het forum al een keer over geinformeerd had. Nu lees ik verschillende dingen over de snelheid waarmee een transactie uitgevoerd wordt. Heeft er iemand een concreet antwoord voor mij? Stel ik zet maandagochtend om 10:00 een order in van €2.000 bij Rabo voor aankoop van NT. Wanneer kan ik er dan van uit gaan dat deze uitgevoerd wordt? Ik zag van ABN voor bij komen dat hier tot een aantal dagen overheen kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Laatst online: 13-09 11:35
R.van.M schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:11:
[...]

Spoiler: met de nieuwe belastingregels heeft een spaarbv geen voordelen meer t.o.v box 3
Heb je hier een link voor? Ik kom toch echt tot andere conclusies,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 19:43
R.van.M schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:11:
[...]

Niet mee eens. Ligt er helemaal aan of je een actieve belegger bent of een buy en hold belegger. En of je beleggingen dividend uitkeren of niet. En zo zijn er wel meer factoren waarschijnlijk die invloed hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
De enige reden dat een SpaarBV voordelen had was doordat je op je spaarvermogen relatief veel belasting betaalde.

Op het moment dat je je vermogen in een spaarBV stort valt het niet meer in box3 maar in box2. Je gaat vervolgens op het rendement wat je maakt in de BV venootschapsbelasting betalen welke 20% bedraag (tot 250.000 winst). Bij het uitkeren moet je nogmaals 25% inkomstenbelasting betalen. Dit is nog exclusief de kosten die je moet maken voor het aanhouden van de BV (notaris, jaarrekening etc).

In het verleden kon dit gunstig zijn als je een groot vermogen op je spaarrekening had staan. Een rekenvoorbeeld;
indien een B.V. een vermogen heeft van € 1.000.000 en 2% rendement maakt, bedraagt de winst € 20.000. Daarover moet € 4.000 vennootschapsbelasting worden betaald. Als het netto bedrag van € 16.000 wordt uitgekeerd, moet € 4.000 inkomstenbelasting worden betaald. Uiteindelijk resteert netto € 12.000. Indien de €1.000.000 in box 3 was gebleven, had circa € 13.000 aan belasting moeten worden betaald en was dus netto € 7.000 overgebleven. In dit voorbeeld levert de B.V dus een voordeel op van netto € 5.000.
bron: https://www.dirkzwager.nl...n-alternatief-voor-box-3/

Hoe hoger de rendementen, hoe minder interessant de spaarBV.
In het nieuwe belastingstelsel worden spaartegoeden zeer mild belast, waardoor het voordeel van een spaarBV verdwijnt.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Mirved
CurlyMo schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:13:
Afbeeldingslocatie: https://i.insider.com/5357bfcc6bb3f75b3ce151d0?width=1300&format=gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:39

oscar82

De ondertitel

KayJee schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:27:
Volgende week komt er voor mij een bedrag vrij wat ik wil gaan beleggen in NT via Rabo waar ik hier op het forum al een keer over geinformeerd had. Nu lees ik verschillende dingen over de snelheid waarmee een transactie uitgevoerd wordt. Heeft er iemand een concreet antwoord voor mij? Stel ik zet maandagochtend om 10:00 een order in van €2.000 bij Rabo voor aankoop van NT. Wanneer kan ik er dan van uit gaan dat deze uitgevoerd wordt? Ik zag van ABN voor bij komen dat hier tot een aantal dagen overheen kan gaan.
Deze vraag is iets voor het beleggerstopic en die info vind je in de EBI van NT world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
CurlyMo schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:29:
Is het Meesman Northern Trust Fund een duurzaam fonds? Dus zonder olie en wapens e.d.? Anders ga ik toch bij Triodos beleggen.
Ja bij Meesman zijn de fondsen duurzaam;

https://www.meesman.nl/onze-fondsen/duurzaam-beleggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt aan je definitie van duurzaam. Zitten ook gewoon Shell aandelen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Laatst online: 17-09 13:26
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:35:
[...]

Is Shell niet duurzaam dan? ;)

Er zijn 'duurzame' fondsen waar Shell wel in staat maar andere toko's zoals BP niet in staan.

Persoonlijk snap ik dat wel: Ik heb op Borneo diep in de jungle bij een onderzoekscentrum gebouwen gesponsord door Shell zien staan, totaal off the grid en dus niet echt greenwashing te noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 23:55
Voor het geval je het niet wist: de NT fondsen zijn ook gewoon verkrijgbaar bij de grootbanken en meestal goedkoper dan bij Meesman. De ESG rating kun je opzoeken op Morningstar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Verrassing vandaag... Goud -3,65%
Het maakt deze correctie/crisis in ieder geval de naam voor veilige haven niet waar, slechts 1,12% in de plus deze maand. Dan kun je het ook gewoon in een deposito laten staan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
Goud is over hele lange periodes gezien waardevast, maar niet op korte termijn, en als hedge tegen volatiliteit maar beperkt nuttig -- zeker bij een extreme daling als deze. Je kunt er geen wonderen van verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:35:
[...]

Exact, liever zou ik ook geen Shell zien.
Pistachenootje schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 17:12:
[...]

Voor het geval je het niet wist: de NT fondsen zijn ook gewoon verkrijgbaar bij de grootbanken en meestal goedkoper dan bij Meesman. De ESG rating kun je opzoeken op Morningstar.nl
Die discussie is al honderden keren gevoerd op dit forum. Het argument dat Meesman al het gedoe wegneemt voor weinig provisie geloof ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:23:
[...]

[...]

Die discussie is al honderden keren gevoerd op dit forum. Het argument dat Meesman al het gedoe wegneemt voor weinig provisie geloof ik wel.
Huh, maar als je na die honderden keren discussie nog denkt dat Meesman 'gedoe' wegneemt t.o.v. de genoemde grootbanken, is de discussie niet erg nuttig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:28:
[...]

Huh, maar als je na die honderden keren discussie nog denkt dat Meesman 'gedoe' wegneemt t.o.v. de genoemde grootbanken, is de discussie niet erg nuttig geweest.
Waarom zitten zoveel mensen hier dan bij Meesman? Zal toch niet zonder reden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:35:
[...]

Waarom zitten zoveel mensen hier dan bij Meesman? Zal toch niet zonder reden zijn?
Dat is al honderden keren besproken :+
Maar zonder dollen: Ik denk omdat Meesman dit al lang aanbiedt en omdat het hun core business is, dat geeft sommigen vertrouwen. De grootbanken zijn pas recent dit gaan aanbieden. Denk dat dat Meesmans voordeel is geweest. Gunfactor/Imago speelt ook mee volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 28-02-2020 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:37:
[...]

Dat is al honderden keren besproken :+
Maar zonder dollen: Ik denk omdat Meesman dit al lang aanbiedt en omdat het hun core business is, dat geeft sommigen vertrouwen. De grootbanken zijn pas recent dit gaan aanbieden. Denk dat dat Meesmans voordeel is geweest.
Ik heb een betaalrekening bij de Rabo, niet actief in gebruik, maar voor creditcard en bij actief bij Triodos. Dat zou nog makkelijk kunnen zijn.

Bij de Rabobank een beleggingsrekening geopend. Tientallen vragen verder moet het gelukt zijn :/ Nu even wachten op toegang tot het beleggingsdeel in mijn account.

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 28-02-2020 20:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HereIsTom
CurlyMo schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:23:
[...]

[...]

Ik zit al jaren bij Meesman en die is altijd de goedkoopste geweest, nu zijn de grootbanken ook tijdelijk goedkoper geworden om de gewone man over te halen, maar als ze er genoeg binnen hebben verhogen ze gewoon de prijzen weer.
Het gemak en de service van Meesman is ook beter dan bij de meeste grootbanken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
HereIsTom schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:54:
[...]

Ik zit al jaren bij Meesman en die is altijd de goedkoopste geweest, nu zijn de grootbanken ook tijdelijk goedkoper geworden om de gewone man over te halen, maar als ze er genoeg binnen hebben verhogen ze gewoon de prijzen weer.
Het gemak en de service van Meesman is ook beter dan bij de meeste grootbanken!
Ach ja, ik wil er eerst eens kennis mee maken. Dus ik begin met € 50,- p/m :)

En de Rabobank scheelt voor mij weer een partij die mijn persoonsgegevens heeft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Longcat
Waarom die Shell aversie? Ze willen de grootste (groene) waterstof fabriek van Europa EN het grootste windpark ter wereld bouwen. Daarnaast wordt een overname van Makani, dat windenergie genereert met vliegers, overwogen. Klinkt toch allemaal vrij groen. Bovendien zijn dit alleen maar headlines van de laatste week. Er zijn nog veel meer groene projecten in the works.

[ Voor 18% gewijzigd door Longcat op 28-02-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
Longcat schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:24:
Waarom die Shell aversie? Ze willen de grootste (groene) waterstof fabriek van Europa EN het grootste windpark ter wereld bouwen. Daarnaast wordt een overname van Makani, dat windenergie genereert met vliegers, overwogen. Klinkt toch allemaal vrij groen. Bovendien zijn dit alleen maar headlines van de laatste week. Er zijn nog veel meer groene projecten in the works.
Zo hebben ze jaren geleden geinvesteerd in zonne energie en wind energie. In mijn ogen allemaal een rookgordijn optrekken. Het blijven olie boeren waar ze heel goed in zijn en veel geld mee verdienen. Met de marges die ze altijd hebben gehad, gaan ze deze organisatie nooit omvormen naar een lean organisatie die nodig is in de meeste andere bedrijfstakken. Eenzelfde geld voor banken, het geld wordt te makkelijk verdiend. Overigens heb ik niks tegen die bedrijven en denk ik dat ze nog tientallen jaren veel geld verdienen....maar als je het vergelijkt met logistiek, (auto) productie, daar zijn geen marges van tientallen procenten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Longcat schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:24:
Door hun enorme schade die ze in het verleden hebben aangebracht aan het milieu. Leuk dat je nu het licht ziet, maar ik vind het greenwashing. Zie ook de Nigerdelta casus.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

CurlyMo schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:35:
[...]

Door hun enorme schade die ze in het verleden hebben aangebracht aan het milieu. Leuk dat je nu het licht ziet, maar ik vind het greenwashing. Zie ook de Nigerdelta casus.
Dat dus, het is gewoon heel makkelijk tegen het grote boze Shell aan te schoppen. Dat wij de olie en gas die ze oppompen gretig gebruiken om elke dag naar werk te tuffen, er warmpjes bij te zitten en op verre vakanties te vliegen vergeten mensen liever. Dan liever klagen hoe onverantwoord Shell bezig is/was, wie doet er dan eigenlijk aan greenwashing? :p

Dat olie niet de toekomst heeft weten ze bij Shell ook, (itt de andere majors). Daarom investeren ze idd veel geld in renewables, de toekomst zal uitwijzen of daar ook echt geld mee te verdienen valt.

[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 28-02-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
fsfikke schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:39:
[...]

Dat dus, het is gewoon heel makkelijk tegen het grote boze Shell aan te schoppen. Dat wij de olie en gas die ze oppompen gretig gebruiken om elke dag naar werk te tuffen, er warmpjes bij te zitten en op verre vakanties te vliegen vergeten mensen liever. Dan liever klagen hoe onverantwoord Shell bezig is/was, wie doet er dan eigenlijk aan greenwashing? :p
Je mag me natuurlijk indelen in een hokje. Ik voel er alleen niet door aangesproken :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

CurlyMo schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:41:
[...]

Je mag me natuurlijk indelen in een hokje. Ik voel er alleen niet door aangesproken :w
Je past er anders prima in als je niet weet wat en hoe serieus ze bezig zijn met de energietransitie maar ze wel lekker makkelijk van greenwashing beschuldigd. Met $4 miljard per jaar aan investeringen in duurzame energie denk ik dat ze wereldwijd de grootste duurzame portfolio hebben.

Pagina: 1 ... 64 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.