Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.071 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:48
Lud0v1c schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:55:
[...]

Als je het zelf doet via BND of Degiro dan kan je zelf bepalen welke fondsen je belegt. Het risico kan je dan zelf min of meer bepalen. Je hebt dezelfde fiscale voordelen als via een bedrijfspensioen. Een ander argument die ik nog niet heb gehoord; het vermogen wat je opbouwt via een eigen lijfrente is overerfbaar! Je nabestaanden hebben er dus ook iets aan. Terwijl in een pensioenfonds alleen je partner en kinderen iets krijgen. Als je die niet hebt, dan gaat het vermogen dus ten goede van het collectief en is het "weg"
Bedankt voor de input Baytep, Bulldock, Torgo en Lud0v1c.

Binnen het opgespaarde vermogen, kan ik kiezen voor zelf beleggen in een aantal Blackrock fondsen. Ik moet er nog even zelf in duiken, maar er is wel méér vrijheid dan slechts 'offensieve vs defensieve mix'. Daarnaast matcht de werkgever een (klein) gedeelte van het bijsparen: Toch weer mooi meegenomen.

Dat de politiek flink roet in het eten kan gooien, is duidelijk. Daarom wil ik juist gebruik maken van meerdere regelingen, en het FI kapitaal spreiden (werkgeverspensioen vrijgesteld, eigen beleggingsportefeuille in box 3, koophuis).

Het stukje overerfbaarheid vind ik nog een belangrijk punt, dat was ik zelf ook al tegengekomen. Ik ga er nog eens rustig over nadenken, bedankt voor de tips :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:31
HereIsTom schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:38:
[...]

Dit bedoel ik dus, men gaat er maar vanuit dat alles in waarde stijgt, maar als je een crisis mee maakt dan weet je dat het ook ineens kan halveren, dan staat je huis ineens “onderwater”, zoals bij de vorige crisis miljoenen huiseigenaren hebben meegemaakt en dus gedwongen hun huis moesten verkopen en ook nog met een restschuld achter bleven.
Je kan geluk hebben en nooit een echte crisis mee maken, maar met de huidige huizenprijzen en rente is het niet vraag of, maar wanneer er een correctie komt.

https://www.elsevierweekb...uizen-onder-water-508251/
Ik heb inmiddels een aantal crisis meegemaakt, onderwater is alleen een probleem bij een acuut liquiditeitsprobleem, men is zo langzaamaan vergeten dat er voor de huizencrisis veel mensen hun huis aflossingsvrij gefinancierd hadden. Met de tuinaanleg, de caravan en de vakantie erbij. (gechargeerd maar er waren erbij) Nu zit er een aflossingsverplichting voor de meeste mensen in de hypotheek dus loopt je risico er automatisch uit.

Ik had net voor de crisis een huis gekocht , heel 'duur' dus, echter mijn maandlasten waren 30% lager dan wanneer ik exact hetzelfde huis zou huren, niet veel later een baan die op de tocht stond en er ook aanging.
Het risico was voor mij dus al 30% lager bij aanvang, dan wanneer ik was gaan huren.

Ik had al wat afgelost en had snel weer een baan, aantal jaar geleden een persoonlijke gezondheidscrisis gehad waardoor mijn verdiencapaciteit naar nul ging. Ik had inmiddels een leuke som belegd en afgelost en kon heel makkelijk schuiven op het moment dat ik ten behoeve van mijn gezondheid wilde verhuizen. Makkelijker dan wanneer ik alles in mijn huis zou hebben zitten.

Vermogen buiten vastgoed waarin je woont groeit nu eenmaal een stuk sneller, ik ben het met je eens dat je zeker in het begin als je een loan to value hebt het een no brainer is om af te lossen. Het wordt echter een liquiditeitsprobleem op het moment dat je teveel geld vast hebt zitten. Grote crisissen in de wereld hebben een relatief korte implosie en langere hersteltijd. Het is aan ieder persoonlijk om te bepalen wat je moet doen. Maar afwegen tegen alternatieven en dan je persoonlijke risico bepalen is voor mij de weg. Dus als je al qua lasten (benodigde liquiditeit) lager zit dan het voor jou beschikbare alternatief dan is het eerder zaak om aan passief inkomen te werken.

Daarnaast stijgt inderdaad alles in waarde, ik reken heel conservatief qua rendement. Het is namelijk een eenvoudige wiskundige rekensom dat je inkomen uit vermogen (beleggingen, verhuurd vastgoed en obligaties) sneller en oneindiger kan groeien dan je inkomen uit arbeid. Je kan dus behalve naar nul met je hypotheek en ieder jaar gokken op loonsverhoging niet zonder inkomensopbouw ten behoeve van passief inkomen.

Ons systeem is gebaseerd op ruwweg 30 jaar werken en pensioenopbouw, met FO streef je ernaar sneller je passieve inkomen op het niveau te krijgen van wat effectief je pensioen zou zijn. Hoe jonger je begint hoe makkelijker.

Het probleem met vastgoed waar je zelf in woont is dat je direct vervanging nodig hebt. nu is het ten tijde van de crisis niet zo geweest dat de huren ineens naar beneden gingen. Sterker die bleven stijgen.

Je acute vervangingsmogelijkheid met een huis is dus zeer beperkt, zelfs in tijden van crisis. Dus kom je op een punt dat je al goedkoper bent dan het (goedkoopste) alternatief in de markt dan creëer je een stuwmeer van passief geld dat niets doet. Het rendeert niet en het verzekerd je niet verder tegen risico's.

Als daar dan onvoldoende liquide middelen tegenover staan ben je slecht gepositioneerd voor een crisis. Op persoonlijk vlak zowel als algemeen.

Ik reken met de sociale huurgrens , de goedkoopste variant in de markt. Niet dat ik er voor in aanmerking kom maar het is een eenvoudige. Kom je daaronder dan is verder aflossen nutteloos. Je risico wordt er niet minder door. En je rendement in andere beleggingen is veruit beter.

De tijd werkt in je voordeel, door dat voordeel sterk te remmen terwijl je risico's al verzekerd zijn is een garantie op scheve verhoudingen in je portefeuille creëren.

[ Voor 1% gewijzigd door CornermanNL op 22-02-2020 18:16 . Reden: typo's gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PointyMaximus
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:37
Ik volg dit topic inmiddels al geruime tijd en ben zelf ook sinds 2 jaar bezig met het FO gedachtegoed. Mijn vrouw is hier ook enthousiast over geworden, dus dat helpt enorm mee.
In principe beleggen wij alles in de NT fondsen, in een 88/12 verdeling, naast een gezonde buffer aan spaargeld.
Nu zitten we met een kwestie, namelijk sparen voor onze kinderen. Wij leggen daar maandelijks 50 (pp) voor apart op een spaarrekening.
Aan de ene kant hebben we het gevoel hier geld mee mis te lopen (met een horizon van +-18 jaar zou ik zelf mijn geld zeker beleggen), aan de andere kant voelt het ook niet goed om al te veel risico te lopen met geld "van" je kind. Je zit natuurlijk ook met een vrij vaste periode (rond de studietijd van het kind) waarin je het geld beschikbaar wilt stellen. Je zal maar net in een crisis zitten..
Hoe hebben jullie mede FO'ers dit opgelost? Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

PointyMaximus schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:42:
Ik volg dit topic inmiddels al geruime tijd en ben zelf ook sinds 2 jaar bezig met het FO gedachtegoed. Mijn vrouw is hier ook enthousiast over geworden, dus dat helpt enorm mee.
In principe beleggen wij alles in de NT fondsen, in een 88/12 verdeling, naast een gezonde buffer aan spaargeld.
Nu zitten we met een kwestie, namelijk sparen voor onze kinderen. Wij leggen daar maandelijks 50 (pp) voor apart op een spaarrekening.
Aan de ene kant hebben we het gevoel hier geld mee mis te lopen (met een horizon van +-18 jaar zou ik zelf mijn geld zeker beleggen), aan de andere kant voelt het ook niet goed om al te veel risico te lopen met geld "van" je kind. Je zit natuurlijk ook met een vrij vaste periode (rond de studietijd van het kind) waarin je het geld beschikbaar wilt stellen. Je zal maar net in een crisis zitten..
Wat scheelt, is dat de studie van je kinderen waarschijnlijk niet 1 grote uitgave is op hun 18e, maar een gespreide uitgave over 4 tot 5 jaar per kind, en mogelijk zit er ook nog verschil in het beginpunt waarop je kinderen beginnen. Je doet dus aan dollar cost averaging niet alleen bij de inleg, ook bij de opname.

Je kan vanaf een paar jaar voor het punt waarop je kinderen beginnen met studeren kiezen om bijvoorbeeld minder op de beurs in te zetten, en meer in obligaties te gaan. Of als je perce in aandelen wilt zitten dan wat meer voor rendementsaandelen te gaan.

Uiteindelijk gaan je kinderen het mogelijk het meest hebben aan een stukje financiele educatie die je meegeeft voor en tijdens dat ze de deur uit gaan.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Wij sparen op de grote boel. Tegen de tijd dat onze dochter gaat studeren (een aantal jaar daarvoor)dan leggen we een paar maanden wat minder in en tikken we dan de kosten die we willen betalen af ( of het gaat van de buffer). Mocht er een crisis zijn, dan so be it. Misschien is er tegen die tijd wel een regeling dat studie volledig door de overheid betaalt wordt, of wil/kan ze helemaal niet studeren.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:55
@PointyMaximus gezien de lange horizon voor je kinderen zou ik voor hen zeker beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-09 16:17
Wij hebben voor de kinderen ook beleggingsrekeningen lopen, met inleg bij meesman. Inderdaad is de horizon vrij lang. We hadden ze eerst op naam van hen lopen, maar daar ben ik later van teruggekomen in verband het van rechtswege overgaan van beschikkingsbevoegdheid bij meerderjarig worden. Het leek me beter dat we zelf de regie zouden houden.
Als je naar FO streeft zou ik het ook zien als onderdeel van het grotere geheel wat betreft assetallocatie en risicomanagement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PointyMaximus
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:37
Dank voor jullie inzichten. Qua horizon lijkt het me een duidelijk verhaal, plus dat je inderdaad nog wat kan spreiden qua "uitkering" gedurende een studie, rijbewijs, etc etc.
@JURIST Ik zit inderdaad ook met hetzelfde gevoel, dus heb het liever op eigen naam. Jij hebt voor elk kind een losse rekening? Kan je er meerdere op eigen naam hebben bij Meesman?
Bij mijn huisbank (ABN) kan ik helaas geen beleggingspotjes maken per kind, en ik gooi het liefst niet alles op één hoop, ten behoeve van het overzicht. Jammer natuurlijk qua kosten, maar Meesman is dan toch handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:37
Ik heb een kind rekening bij BrandNewDay, die werkt hetzelfde als een beleggingsrekening en het staat op naam van je kind. Je betaald wel gewoon VRH over het bedrag tot hij/zij18 is.

Ik doe dit ook liever dan een spaar rekening. Tzt wil ik graag uitleggen hoe/wat de gedachte is achter FO en beleggen en bespreken wat er wel/niet goed is gegaan in ons FO pad. Dat lijkt mij een waardevolle levensles.

Zelf heb ik bijv. ook ~8000 EUR gekregen op mijn 18’de. Die heb ik met de beste bedoelingen geïnvesteerd in teakhout beleggingen en dat was geen succes. (90% verlies na faillissement), maar het was wel een goede les, waardoor ik nu met groter kapitaal wat beter geïnformeerde beslissingen neem.
Wij sparen op de grote boel. Tegen de tijd dat onze dochter gaat studeren (een aantal jaar daarvoor)dan leggen we een paar maanden wat minder in en tikken we dan de kosten die we willen betalen af ( of het gaat van de buffer).
Hou er rekening mee dat je jaarlijks/eenmalig een beperkt bedrag belasting vrij aan je kinderen kan schenken.

https://www.belastingdien...nd-belastingvrij-schenken

[ Voor 4% gewijzigd door Torgo op 23-02-2020 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Wat ik een mooie vind, is een pensioen regelen voor je kind. Stel dat je kindje nu vijf jaar is, en je zet 10k weg op een beleggingsrekening waar je nooit meer naar om kijkt. Dan is dat gegroeid naar een heel aardig pensioen tegen de tijd dat die 65 is (dikke vijf ton, gecorrigeerd voor inflatie).

Als ik nou niet zo kortzichtig was, dan deed ik het direct :+

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
TucanoItaly schreef op zondag 23 februari 2020 @ 08:27:
Wat ik een mooie vind, is een pensioen regelen voor je kind. Stel dat je kindje nu vijf jaar is, en je zet 10k weg op een beleggingsrekening waar je nooit meer naar om kijkt. Dan is dat gegroeid naar een heel aardig pensioen tegen de tijd dat die 65 is (dikke vijf ton, gecorrigeerd voor inflatie).

Als ik nou niet zo kortzichtig was, dan deed ik het direct :+
Tegen die tijd zijn wij er niet meer. Ik probeer mijn FO pad zo te plannen dat we niet (al) ons kapitaal hoeven opeten en bij overlijden mijn kinderen ook (gedeeltelijk) FO zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 19:43
PointyMaximus schreef op zondag 23 februari 2020 @ 07:29:
Dank voor jullie inzichten. Qua horizon lijkt het me een duidelijk verhaal, plus dat je inderdaad nog wat kan spreiden qua "uitkering" gedurende een studie, rijbewijs, etc etc.
@JURIST Ik zit inderdaad ook met hetzelfde gevoel, dus heb het liever op eigen naam. Jij hebt voor elk kind een losse rekening? Kan je er meerdere op eigen naam hebben bij Meesman?
Bij mijn huisbank (ABN) kan ik helaas geen beleggingspotjes maken per kind, en ik gooi het liefst niet alles op één hoop, ten behoeve van het overzicht. Jammer natuurlijk qua kosten, maar Meesman is dan toch handiger.
Toen ik 20 jaar geleden (ahum) in dezelfde situatie zat heb ik per kind € 20 maandelijks gespaard en € 20 maandelijks belegd. Dit kon (toen nog?) gewoon op naam van de kinderen bij de ABN.
Uiteindelijk hebben wij hun studie gewoon zelf betaald en hebben zij het geld van de beleggingen gebruikt voor hun rijbewijs. Wel mooi om te zien hoe zo’n klein bedrag van slechts 20 euro oploopt na 18 jaar.
En dat was nog in de tijd van de niet-indexfondsen. Alles ging toen in Fidelity European Smaller Companies, omdat die bij Morningstar zo goed stond aangeschreven. Kosten als in ter, daar lette ik toen helemaal niet op, zal makkelijk rond de 1% hebben gezeten. Wel was de ABN destijds nog gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
PointyMaximus schreef op zondag 23 februari 2020 @ 07:29:
Ja dat kan en dat is kostentechnisch als je het wil scheiden per kind inderdaad voordeliger dan als je per rekening vaste kosten betaalt. Zeker omdat het in het begin om kleinere bedragen gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:11
@Torgo Dat leergeld heb ik (gelukkig met - naar nu blijkt - kleinere bedragen) ook zeker betaald. Denken dat je weet waar het naar toe gaat, vallende messen (KPN, Ahold) bijkopen, dubbeltjes fondsen kopen... allemaal met de hoop op een klapper.

Met mijn oudste zoon heb ik nu gesprekken over beleggen en de fouten die ik daarin gemaakt heb. En waarom ik het nu anders en hopelijk beter aanpak.

Discussies gaan nu bijvoorbeeld over de dikke winst op mijn grote goud positie, die ik moet pakken volgens hem (en mijn vrouw hahaha). Ik krijg alleen nog niet tussen de oren dat ik geen flauw benul heb wanneer de top bereikt is of wanneer ik dan bij verkoop weer in moet stappen... en dat ik dus maar een rekenregel heb gemaakt die deze momenten voor me bepaalt. En dat deze rekenregel ook niet perfect zal zijn, maar in ieder geval een basis heeft in wetenschappelijk bewijs rond momentum.

En dat mijn overstijgende doel is om zoveel mogelijk de emotie uit beleggen te halen en te focussen op het proces... nog zoveel te doen, hopelijk pikt ie er iets van op, maar er gaat uiteindelijk niks boven zelf ervaren. Dus hij zal zijn leergeld ook nog ongetwijfeld gaan betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:45
Hoe breng je je fo-kennis over op je kinderen op een goede, plezante manier. Dat is ook wel iets waarover ik nadenk.

Als de basisprincipes kunnen doorgegeven worden over meerdere generaties dan is dit een mooie plus.

In mijn familie zijn de basisprincipes al wel gekend en worden ze toegepast maar er wordt bijna niet over gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
Over hoe je de kennis op je kinderen over kan brengen op je kids, zie de blogs/boeken van JL Collins.
Die schreef vroeger brieven aan z'n dochter over het hoe en het wat. Deze brieven heeft hij later gebundeld in een extreem populaire blog. En later heeft hij van beiden een prima, makkelijk leesbaar, boek van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Magpie schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:19:
Discussies gaan nu bijvoorbeeld over de dikke winst op mijn grote goud positie, die ik moet pakken volgens hem (en mijn vrouw hahaha).
Ik heb ook een relatief wat grotere goud positie. Mijn idee is: dit is een soort buffer in je portefeuille. Bovendien is het een safe haven voor als de aandelenmarkten op hun kop staan.

Gewoon houden, is mijn optiek. Pas weg doen als je je totale portefeuille liquideert voor je vroegpensioen.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:18
Rolletjedrop schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:27:
[...]

Toen ik 20 jaar geleden (ahum) in dezelfde situatie zat heb ik per kind € 20 maandelijks gespaard en € 20 maandelijks belegd. Dit kon (toen nog?) gewoon op naam van de kinderen bij de ABN.
Uiteindelijk hebben wij hun studie gewoon zelf betaald en hebben zij het geld van de beleggingen gebruikt voor hun rijbewijs. Wel mooi om te zien hoe zo’n klein bedrag van slechts 20 euro oploopt na 18 jaar.
En dat was nog in de tijd van de niet-indexfondsen. Alles ging toen in Fidelity European Smaller Companies, omdat die bij Morningstar zo goed stond aangeschreven. Kosten als in ter, daar lette ik toen helemaal niet op, zal makkelijk rond de 1% hebben gezeten. Wel was de ABN destijds nog gratis.
Toen waren er ook nog mooie rentes op een spaarrekening. Wat was het eindbedrag na 18 jaar met 20 euro sparen en 20 euro beleggen? Mooi vergelijkingsmateriaal. Interessant om te zien, zeker ook gezien hogere rentes op spaarrekening en hogere TER destijds (En hoog risico fonds).

Zelf hou ik rond de 90 per maand aan voor mijn kind, gaat met een groen laag risico naar asn microkrediet, Triodos fair share fund en triodos groenfonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
hv08 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:38:
[...]

Toen waren er ook nog mooie rentes op een spaarrekening. Wat was het eindbedrag na 18 jaar met 20 euro sparen en 20 euro beleggen? Mooi vergelijkingsmateriaal. Interessant om te zien, zeker ook gezien hogere rentes op spaarrekening en hogere TER destijds (En hoog risico fonds).

Zelf hou ik rond de 90 per maand aan voor mijn kind, gaat met een groen laag risico naar asn microkrediet, Triodos fair share fund en triodos groenfonds.
Nu ik er over nadenk heeft het minder dan 18 jaar gestaan, want de kinderen waren al wat ouder toen ik begon. Ik denk dat het uiteindelijk een jaar of 8 heeft gestaan en de waarde was toen net geen € 3.000.

Ik kan het helaas niet terugzien, de kinderen zijn intussen volwassen dus ik heb geen inzage meer.

Spijtig genoeg ben ik veel historie kwijt, in 2002 begonnen met beleggen, zowel bij Fundcoach als bij ABN. Fundcoach is daarna zo vaak gewisseld dat ik alleen nog tot 2014 terug kon kijken. Bij de ABN kan ik nog terug tot 2007 via de jaaroverzichten.

Maar toen al was het automatisch inleggen en keek ik er verder niet naar om. Ik ben pas weer eind 2018 begonnen met wat meer er naar te kijken, dat was ook de eerste keer dat ik van indexfondsen hoorde, en ook van ETF’s had ik nooit gehoord 😬.

Inmiddels alles omgezet naar passief beleggen, behalve nog 1 fonds van Kempen (global high dividend). Zou ik ook in moeten ruilen, maar ergens vind ik het wel handig om de verschillen te kunnen meten.

[ Voor 35% gewijzigd door Rolletjedrop op 23-02-2020 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hv08
Dat herken ik wel, veel wisselen van aanbieders omdat ze ophouden met bestaan, van eigenaar wisselen, te duur worden enz. Daarom hou ik het al een aantal jaar bij in Excel, dan kun je er zelf nog wat mee. Ik heb ook nog eea voor kind in 10 jaar deposito's >3%, het staat overal en nergens. En zo'n excel is ook handig voor het geval er iets met mij gebeurt, want mijn vrouw interesseert het allemaal niets als ze maar kan pinnen in de winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45
Gewoon beleggen. Je zegt zelf dat je ook een gezonde financiele buffer hebt. Mocht de beurs laag staan op het moment dat je de kinderen zou willen helpen, dan gebruik je toch een deel van je buffer hiervoor en wanneer de beurs opgekrabbeld is maak je dit weer goed :?

Ik ben ook een beleggingspot begonnen voor mijn zoontje om hem in ieder geval schuldervrij te kunnen laten studeren. Achteraf besloten dat deze pot gewoon een spaarbeleggingspot gaat worden aangezien ik die studie ook met gewone middelen kan financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:50
Torgo schreef op zondag 23 februari 2020 @ 08:21:
[...]

Hou er rekening mee dat je jaarlijks/eenmalig een beperkt bedrag belasting vrij aan je kinderen kan schenken.

https://www.belastingdien...nd-belastingvrij-schenken
Gelukkig wordt bijdagen aan de studie niet als gift gezien. Maar dan moeten ze wel gaan studeren. Gaan ze direct een eigen zaak beginnen ofzo en het spaargeld staat op jouw naam, dan ben je gebonden aan het jaarlijkse maximum voor een belastingvrije schenking. Daarom heb ik het gewoon op naam van de kinderen staan. Gaan ze het op hun 18e verbrassen dan heb ik jammerlijk gefaald in de opvoeding.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 11:01
Torgo schreef op zondag 23 februari 2020 @ 08:21:
[...]
Zelf heb ik bijv. ook ~8000 EUR gekregen op mijn 18’de. Die heb ik met de beste bedoelingen geïnvesteerd in teakhout beleggingen en dat was geen succes. (90% verlies na faillissement), maar het was wel een goede les, waardoor ik nu met groter kapitaal wat beter geïnformeerde beslissingen neem.
[...]
Ja, dit soort zaken drukt je altijd met je neus op de feiten om de emotie er tussenuit te halen. Ik beleg eigenlijk alles in index trackers, maar uit emotie een jaar of twee geleden een aantal aandelen Tesla gekocht. Volgens mij rond de 300 voor betaald en ik heb anderhalve maand geleden m'n winst gepakt toen het aandeel 450 topte 8)7
(voor de mensen die het niet volgen: Momenteel is de stand 900 dollar)

Voor mij dus een goede les om emotieloos 'in de markt' te blijven met anomieme ETF's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScoTtix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 12:05
Zit met een vraagje en ben benieuwd wat jullie zouden doen. Zelf beleg ik in globale index (Vanguard FTSE All-World UCITS ETF), buy en hold. Niet meer naar omkijken. Nu nieuwe loonsverhoging gekregen en nu ook de mogelijkheid gekregen om bij te storten in mijn pensioen. Over iedere euro loonsverhoging betaal ik momenteel 54% belasting.

In het land waar ik woon is dit de enige mogelijkheid om dit met bruto loon te doen, ik ben dus gebonden aan mijn pensioenverzekeraar. De fondsen die zij aanbieden zijn beperkt en met hoge kosten. Twee beste alternatieven, naar mijn mening:
  • Goedkoopste is een fonds welke de MSCI ACWI Socially Responsible Index volgt. Deze heeft een jaarlijkse kostenpost van 0.45%, geen aan of verkoopkosten (hier gaat mijn gehele pensioeninleg momenteel naartoe).
  • Een alternatief is Morgan Stanley Investment Funds Global Opportunity A USD. Deze heeft echter jaarlijkse kosten van 1.84%.
Ik kan op zijn vroegst laten uitkeren op mijn 55e. Wat voor mijn FO plan relevant is.
De eerste is niet zo breed gespreid als ik zou willen maar de tweede is wat mij betreft belachelijk duur. Zouden jullie gebruik maken van de opties om een deel brutoloon hier in te leggen of laten uitbetalen en zelf beleggen met het netto bedrag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:05
Zelfs een index die niet heel breed gespreid is zou ik meer vertrouwen dan een actief beheerd fonds (binnen grenzen; de index moet sowieso bij voorkeur wel over sectoren heen gaan natuurlijk). De truc van een indexfonds is namelijk niet alleen diversificatie -- het is niet waar dat de resultaten lineair "beter" zijn met de hoeveelheid aandelen die je hebt, daar zit snel een grens aan -- maar ook dat het indexfonds de index per definitie niet moet verslaan en daardoor de kosten laag houdt. Wat een "global opportunity" is wordt bepaald door een team goedbetaalde fondsmanagers die het waarschijnlijk ondanks al hun kennis niet beter doen dan de spreekwoordelijke aap met een dartpijl, en dan doen die 1.84% kosten pijn over de lange termijn -- bijna zeker meer dan de toename in risico of mogelijke afname in rendement van de index.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
Rolletjedrop schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:16:
[...]

Nu ik er over nadenk heeft het minder dan 18 jaar gestaan, want de kinderen waren al wat ouder toen ik begon. Ik denk dat het uiteindelijk een jaar of 8 heeft gestaan en de waarde was toen net geen € 3.000.

Ik kan het helaas niet terugzien, de kinderen zijn intussen volwassen dus ik heb geen inzage meer.

Spijtig genoeg ben ik veel historie kwijt, in 2002 begonnen met beleggen, zowel bij Fundcoach als bij ABN. Fundcoach is daarna zo vaak gewisseld dat ik alleen nog tot 2014 terug kon kijken. Bij de ABN kan ik nog terug tot 2007 via de jaaroverzichten.

Maar toen al was het automatisch inleggen en keek ik er verder niet naar om. Ik ben pas weer eind 2018 begonnen met wat meer er naar te kijken, dat was ook de eerste keer dat ik van indexfondsen hoorde, en ook van ETF’s had ik nooit gehoord 😬.

Inmiddels alles omgezet naar passief beleggen, behalve nog 1 fonds van Kempen (global high dividend). Zou ik ook in moeten ruilen, maar ergens vind ik het wel handig om de verschillen te kunnen meten.
Je zou in je belastingaangifte nog de waardes van 1-jan terug kunnen vinden, soms ook al mooi om je excel aan te vullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
coldasice schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:41:
[...]

Je zou in je belastingaangifte nog de waardes van 1-jan terug kunnen vinden, soms ook al mooi om je excel aan te vullen...
Tsja, ook niet bewaard dus, en belastingdienst gaat maar tot 2012 terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
3x3 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:03:
[...]Het wordt tijd dat de TS zijn eerste baby-stapjes gaat zetten als het gaat om financiele planning.
Het betreft hier de stappen van Dave Ramsey. Ik ben het met alle stappen eens, alleen heb ik 5 en 6 omgedraaid; 5) Save for your childrens college funds, 6) Pay of your home early. Mijn idee daarachter is net als de andere stappen. Ik wil dat mijn huis is afbetaald op het moment dat mijn (toekomstige) kinderen gaan studeren. Dan wordt een deel van mijn hypotheeklasten vervangen door studiekosten, maar heb ik ze niet meer beide.

Heeft Dave Ramsey deze volgorde gezien de Amerikaanse context? Waar studeren onnoemelijk veel duurder is dan in Nederland?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:16:
[...]

Het betreft hier de stappen van Dave Ramsey. Ik ben het met alle stappen eens, alleen heb ik 5 en 6 omgedraaid; 5) Save for your childrens college funds, 6) Pay of your home early. Mijn idee daarachter is net als de andere stappen. Ik wil dat mijn huis is afbetaald op het moment dat mijn (toekomstige) kinderen gaan studeren. Dan wordt een deel van mijn hypotheeklasten vervangen door studiekosten, maar heb ik ze niet meer beide.

Heeft Dave Ramsey deze volgorde gezien de Amerikaanse context? Waar studeren onnoemelijk veel duurder is dan in Nederland?
Waarschijnlijk omdat je in de VS belastingvriendelijk kan sparen voor de studie van je kinderen in een zogenaamd 529-plan. Ik ken de details niet, maar volgens mij heeft de jaarlijkse inleg een maximum, zodat het verstandig is om vroeg te beginnen met inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:35:
[...]

Waarschijnlijk omdat je in de VS belastingvriendelijk kan sparen voor de studie van je kinderen in een zogenaamd 529-plan. Ik ken de details niet, maar volgens mij heeft de jaarlijkse inleg een maximum, zodat het verstandig is om vroeg te beginnen met inleggen.
En hoe kijk jij hier vanuit de NL context naar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Ben @kpg niet, maar tenzij je een internationale studie (of 6-12 maanden stint) wil sponsoren, of hem/haar naar een instituut als Nyrenrode wil sturen, dan zijn de kosten niet zo hoog.

Kamer: 500 per maand?
Collegegeld NL uni: 2k per jaar
Boeken: 1k per jaar?

Je kunt het gekker maken natuurlijk, als je wil. Maar met 1-2 ton aan geinvesteerd vermogen kun je al een eind komen met SWR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@Config Dat dacht ik dus ook. Met een afbetaald huis moet het wel héél gek lopen wil je dat niet kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:47
Config schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:05:
Ben @kpg niet, maar tenzij je een internationale studie (of 6-12 maanden stint) wil sponsoren, of hem/haar naar een instituut als Nyrenrode wil sturen, dan zijn de kosten niet zo hoog.

Kamer: 500 per maand?
Collegegeld NL uni: 2k per jaar
Boeken: 1k per jaar?

Je kunt het gekker maken natuurlijk, als je wil. Maar met 1-2 ton aan geinvesteerd vermogen kun je al een eind komen met SWR.
Het Nibud gaat er vanuit dat studeren een student gemiddeld 1000 euro per maand kost. Gemiddeld duurt het 5 jaar, dus je zou ongeveer 60.000 euro bij het huidige prijspijl nodig hebben om een studie voor je kind te betalen. Dan kan het kind daarnaast een baantje nemen om de leuke kanten van het leven te betalen. Wordt de studie wat duurder of goedkoper dan zijn de gevolgen te overzien, eventueel nog een beetje lenen als je bijv. een studie in het buitenland wil doen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

CurlyMo schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:08:
@Config Dat dacht ik dus ook. Met een afbetaald huis moet het wel héél gek lopen wil je dat niet kunnen betalen.
Hier hetzelfde, alleen hoef ik mijn huis niet afgelost te hebben tegen de tijd dat mijn dochter eventueel kan studeren.

Duurt nog 16 jaar voor ze 18 is, tegen die tijd zit ik tegen FO aan en hebben we jaarlijks een vele malen grotere spaaraanwas dan de eventuele studie kosten.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
CaLeX schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:34:
[...]

Hier hetzelfde, alleen hoef ik mijn huis niet afgelost te hebben tegen de tijd dat mijn dochter eventueel kan studeren.
Moeten, moeten... Ik zou het graag willen, maar het hoeft inderdaad niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:49:
[...]

En hoe kijk jij hier vanuit de NL context naar?
Omdat je in NL niet zo'n gunstige regeling hebt, maakt het weinig uit of je spaart op de grote hoop, op een aparte rekening of op een rekening op naam van je kind. Net wat je persoonlijke voorkeur heeft.
En uiteindelijk kan je kiezen of je het vanuit een spaarpot of vanuit je inkomen betaalt als het zo ver is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 20:08
Hoe zouden jullie eigenlijk omgaan met een studieschuld, als je op termijn van maximaal 5 jaar een huis wil kopen?
Zo snel mogelijk aflossen, om de maximale hypotheek te verhogen? Of pas aflossen als je een huis wil gaan kopen en zo risico te nemen en mogelijk meer rendement hebt?

[ Voor 73% gewijzigd door Gijs007 op 26-02-2020 13:08 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gijs007 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:06:
Hoe zouden jullie eigenlijk omgaan met een studieschuld, als je op termijn van maximaal 5 jaar een huis wil kopen?
Zo snel mogelijk aflossen, om de maximale hypotheek te verhogen? Of pas aflossen als je een huis wil gaan kopen en zo risico te nemen en mogelijk meer rendement hebt?

***members only***
Deze discussie is hier al zoooooo vaak gevoerd... Zoek even in dit topic en in PFSL in het algemeen en je hebt leesvoer voor dagen. De meningen zijn toch verdeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

***members only***
Sparen en tegen die tijd de bank laten bepalen of zij liever willen dat je hen betaalt of de studieschuld.

offtopic:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

***members only***
Tja als je er van uit gaat dat je over 5 jaar nog rendement hebt gemaakt is de keuze niet moeilijk.
Als je zekerheid wil zou ik ‘m zo snel mogelijk aflossen.
De aandelen zijn de afgelopen dagen al ruim 10% gedaald door het Coronavirus als dat doorzet wordt het een rampjaar voor de beurzen.

[ Voor 10% gewijzigd door HereIsTom op 26-02-2020 00:01 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HereIsTom schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:59:
[...]
De aandelen zijn de afgelopen dagen al ruim 10% gedaald door het Coronavirus als dat doorzet wordt het een rampjaar voor de beurzen.
Overdrijven is ook een kunst. De beurzen (althans VWRL) staan boven het niveau van begin december, een kleine 3 maanden geleden, nog voordat er ook maar iets over het virus in het nieuws is gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
@Zr40 Klopt. Maar @HereIsTom zijn stelling klopt wel"...als dat doorzet..." = "..wordt het een rampjaar voor de beurzen."
Nu dus nog even kijken of het doorzet :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Als het doorzet wordt het een topjaar voor beleggers om in te stappen. Die waarde hersteld wel dus inkopen tegen korting :)

[ Voor 27% gewijzigd door Mirved op 26-02-2020 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:56
HereIsTom schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:59:
[...]

Tja als je er van uit gaat dat je over 5 jaar nog rendement hebt gemaakt is de keuze niet moeilijk.
Als je zekerheid wil zou ik ‘m zo snel mogelijk aflossen.
Begin dit jaar ingestapt bij Meesman, Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal en tussendoor ongeacht corona bijgestort. Staat nog steeds op 2.6% "winst"!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
We hopen dat het herstelt na een crash (als die al komt). Maar of dat zo is en op welke termijn het herstelt weet niemand. 20 jaar geen rendement na inflatie kan ook zo maar, kijk maar naar Japan. Het is natuurlijk geen waarschijnlijk scenario maar onmogelijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Pistachenootje schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:37:
We hopen dat het herstelt na een crash (als die al komt). Maar of dat zo is en op welke termijn het herstelt weet niemand. 20 jaar geen rendement na inflatie kan ook zo maar, kijk maar naar Japan. Het is natuurlijk geen waarschijnlijk scenario maar onmogelijk is het niet.
Klopt ten dele , maar dat wil nog niet zeggen dat je beleggingen geen inkomen meer opleveren. Er wordt nog steeds geld verdiend. Nu is het ook nog eens zo dat japan een aparte dynamiek heeft met betrekking tot beleggen in aandelen. Particulieren houden zich er amper mee bezig en sparen gewoon. En zo zijn er nog wel wat zaken die in Japan meespelen. Zoals dat ze amper investeerders van buiten hebben en amper zelf buiten Japan investeren.

Het is net zoiets als 10 jaar rendement missen en nu zeggen , ik wist het wel dat de crash eraan zit te komen.
Het gebeurd een keer en niemand weet wanneer en hoe. Net zo min weet iemand of we de kant van Japan opgaan, en of het dan inderdaad onmogelijk wordt om te leven van een passief inkomen.

Het motto blijft zoals altijd, stug doorgaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@CornermanNL japan was maar een voorbeeldje. VS tijdens grote depressie was ook mogelijk geweest. En er is natuurlijk geen enkele zekerheid dat we het ergste scenario al hebben gehad. Ben het wel met je eens: stug doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55

tomtom901

Moderator General Chat
Nog niemand hier met klamme handjes verkocht? :) Ikzelf ook niet (ook individuele aandelen niet), maar o.a. op IEX wat paniekzaaiers.

[ Voor 46% gewijzigd door tomtom901 op 26-02-2020 09:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

tomtom901 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:37:
Nog niemand hier met klamme handjes verkocht? :)
Wel elke dag voor 1000 euro gekocht :)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Nee, wel een extra maandinleg overgemaakt aan Meesman.

offtopic:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Zou wat zijn, als hier alle veteranen die al jaren "buy-and-hold" en "time in the market beats timing the market" roepen nu opeens alles verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:38:
[...]

Zou wat zijn, als hier alle veteranen die al jaren "buy-and-hold" en "time in the market beats timing the market" roepen nu opeens alles verkopen.
Haha ja, ik zag op /r/Dutchfire wel iemand die verkocht had. Moet zeggen dat het qua portfolio wel hard gaat, maar ik heb vertrouwen in het feit dat het aantrekt. Tot die tijd wel een beetje extra inleg :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

tomtom901 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:47:
[...]

Haha ja, ik zag op /r/Dutchfire wel iemand die verkocht had. Moet zeggen dat het qua portfolio wel hard gaat, maar ik heb vertrouwen in het feit dat het aantrekt. Tot die tijd wel een beetje extra inleg :-).
Dutchfire is dan ook wel een slap excuus van een FO community en is meer een r/geldzaken met wat mensen die FO willen worden. Daar komen me toch rare posts voorbij af en toe. De meeste mensen daar hebben een heel andere mindset dan de meeste mensen hier. Niet perse een slechtere mindset, maar anders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
Red devil schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:34:
[...]

Begin dit jaar ingestapt bij Meesman, Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal en tussendoor ongeacht corona bijgestort. Staat nog steeds op 2.6% "winst"!
Even wachten nog, de koers loopt een paar dagen achter :)
Nog niemand hier met klamme handjes verkocht? :) Ikzelf ook niet (ook individuele aandelen niet), maar o.a. op IEX wat paniekzaaiers.
CaLeX schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:38:
[...]

Nee, wel een extra maandinleg overgemaakt aan Meesman.
Allebei niet, want je kan de markt niet timen. Gewoon de beleggingsstrategie volgen die je altijd al deed.

Hier nog een mooie link over buying the dips
https://theirrelevantinve...ens-when-you-buy-the-dip/

[ Voor 51% gewijzigd door R.van.M op 26-02-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 19:55
Ik heb net een extra koop order doorgezet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
In de laatste 100 jaar zijn de aandelen altijd weer gestegen na een crash, het kan even duren maar toch.
Als je nog 20+ jaar de tijd hebt zou ik me geen zorgen maken, 5 jaar is een heel ander verhaal.

In die 100 jaar hebben we 2 wereld oorlogen, groote depressie, olie crisis en een aantal kleinere beurs crashes gehad.

Mocht het zo zijn dat de beurs niet herstelt na een eventuele crash, dan hebben we een veel groter probleem dan die paar duizend € die men kwijt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:47
Ik leg elke 2 weken in, en grijp momenten als deze aan om overtollig spaargeld in te leggen. Alleen zodra je afwijkt van je gebruikelijke schema en een incidentele investering doet is het toch lastig om het exacte moment te bepalen, want voorlopig zie je een duidelijke lijn naar beneden. Zo ga je toch de markt proberen te timen terwijl de strategie juist is om dat niet te doen. :+

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
IEX moet je dan ook zien als entertainment, niet als bron voor beslissingen over beleggen. Voor wat perspectief kun je ook de discussies van zeg een jaar terug of zelfs 10 jaar terug kijken en zien hoe goed de sentimenten overeen kwamen met de echte ontwikkelingen. En dat is dan al nadat je de gebruikelijke dorpsgekken die iedere dag/week/maand precies hetzelfde riedeltje houden over dat de beurs/aandeel X nu echt omhoog/omlaag zal gaan (haal door wat niet van toepassing is) mentaal wegfiltert.

Als ik verkoop is dat niet met klamme handjes maar welbewust en op een vast moment en alleen omdat de cijfers dat op dat moment zeggen. Als het op deze manier doorzet is het goed mogelijk dat dat moment begin volgende maand daar is -- maar voor hetzelfde geld niet. Ik ga er niet alvast een voorschot op nemen op basis van hoe mijn handjes aanvoelen en wat Beursgoeroe_123 erover denkt. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablo1973
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-08-2024
Nee ik hoop dat de beurs nog veel verder gaat zakken, voor mij is dit is nog gerommel in de marge. Een goede dip of zelfs halvering is voor mij zeer welkom aangezien ik nog maar een jaartje bezig ben met inleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor mijzelf heb ik maar drie mogelijke redenen om ooit (deels) uit te stappen:

1. Ik heb het geld nu nodig
2. Ik geloof niet meer dat buy & hold een goede strategie is voor de lange termijn
3. De waarde is dusdanig gestegen dat ik inmiddels ruimschoots FO ben en niet eens rendement nodig heb om FO te blijven

Een daling (of zelfs een crash) is voor mij geen reden om precies op dat moment uit te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Pistachenootje schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:10:
@CornermanNL japan was maar een voorbeeldje. VS tijdens grote depressie was ook mogelijk geweest. En er is natuurlijk geen enkele zekerheid dat we het ergste scenario al hebben gehad. Ben het wel met je eens: stug doorgaan.
Ik neem aan dat je beleggingen verspreid zijn over meerdere continenten. Je Japan voorbeeld is er 1 van 1 land en niet de gehele wereldeconomie. Kan best dat er een economie stagneert maar als dat langdurig geld voor de gehele markt is er een ander probleem. De grote depressie die je als 2de aanhaalt is een goed voorbeeld van hoe markt op den duur zich weer hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ik had niets in aandelen, maar kon het niet laten gisteren ABN en vanmorgen wat rds op te pikken. Maar ik koop altijd te vroeg over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
mijn jaar bonus was gestort, dus gisteren extra ingestapt, wel een beetje spannend of ik te vroeg was (nu op -2%) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Red devil schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:34:
[...]

Ja omdat daar de koersen van deze week nog niet in zijn meegenomen!
Zr40 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 06:12:
[...]

Overdrijven is ook een kunst. De beurzen (althans VWRL) staan boven het niveau van begin december, een kleine 3 maanden geleden, nog voordat er ook maar iets over het virus in het nieuws is gekomen.
Vandaag alweer 3% naar beneden, dus al meer dan 10% in een week tijd!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Mirved schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:26:
[...]

Ik neem aan dat je beleggingen verspreid zijn over meerdere continenten. Je Japan voorbeeld is er 1 van 1 land en niet de gehele wereldeconomie. Kan best dat er een economie stagneert maar als dat langdurig geld voor de gehele markt is er een ander probleem. De grote depressie die je als 2de aanhaalt is een goed voorbeeld van hoe markt op den duur zich weer hersteld.
Mijn beleggingen wel, Japan is een vreemde eend in de bijt. Niet in de laatste plaats door culturele verschillen.
het voorbeeld van Japan is extra apart vanwege de lage markt exposure van particulieren, lage rentestanden , vergrijzing en dat Japan behoorlijk in zichzelf gekeerd is. Heel erg gericht op de eigen markt.

Daar doelde ik meer op, dus Japan als voorbeeld nemen voor decennia laag renderende beleggingen is niet exemplarisch voor de rest van de wereld. En ook de Japanse bedrijven keren gewoon dividend uit en betalen rente coupons op hun obligaties.

Het is dus niet zo dat er dan niet van te leven valt. In het kader van FO kun je derhalve niet stellen dat amper rendement op aandelen niet betekend dat je niet van het passieve inkomen eruit kan leven.

Daarom is het van belang om naar je omgeving te kijken waarin je FO wil worden, in Nederland is er een goede achtervang voor de meeste risico's op het gebied van ziekte werkloosheid en algehele mineur.
In landen als de VS en het VK weer veel minder. Daar zul je een grotere pot moeten aanleggen voor dit soort zaken.

Het verbaasd mij soms wel dat er vaak gewezen wordt naar bijvoorbeeld de hoge inkomens in een land, of de lage rendementen op aandelen of wat dan ook als voorbeeld hoe het wel of niet sneller , makkelijker etc FO bereiken is. Terwijl om de risico's goed in te schatten je moet nadenken over het complete plaatje.

Anders zou het zo simpel zijn als een ton bij elkaar sprokkelen en de geografische truc uithalen. Wat sommigen natuurlijk ook doen. Niets mis mee. Maar om voorbeelden te nemen zonder naar het hele plaatje voor een inwoner in dat land te kijken en daar conclusies voor ons land voor te trekken als mogelijk scenario is niet heel zinvol.

Vandaar ook vooral doorgaan en de risico's voor jezelf goed in de gaten houden.

(ik zie nu pas dat dit geen reactie op mijn post was, excuus)

[ Voor 1% gewijzigd door CornermanNL op 26-02-2020 12:56 . Reden: Oops , reactie was niet op mijn post, verkeerd gelezen. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
Gewoon stil zitten als je geschoren wordt en als je maandelijks inlegt dan daar gewoon mee doorgaan.
Als je het nu nodig hebt, dan heb je pech, maar hopen dat het niet te lang duurt en echt inzakt.
Nu verkopen als je het niet echt nodig hebt is niet slim en verkeerde reactie en kun je beter niet meer gaan beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
HereIsTom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:49:
[...]
Vandaag alweer 3% naar beneden, dus al meer dan 10% in een week tijd!
Ach, het kan verschillen, nu nog maar -1.2% (nu, AEX). (Niemand die exact weet hoe het e.e.a. zich gaat ontwikkelen. Achter zul je altijd mensen hebben die zeggen, zie je wel, daarom had ik gekocht (als het mee valt). En zie je wel, daarom had ik verkocht (als het niet mee valt). De tijd zal het zeggen.

Ik heb nog een hoop cash waar ik "iets mee moet". Ik ben nog steeds aan het kijken naar vastgoed maar dat is ook redelijk "prijzig" allemaal. Maar als koersen nog verder dalen dan kan het dividendrendement ook wel weer interessant worden. En ja, dividenden kunnen ook geschrapt of verlaagd worden, maar dat valt meestal wel mee en lagere koersen door paniekreacties geven in ieder geval wat "buffer"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@rube 8% dividendrendement op Shell momenteel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Longcat schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:09:
@rube 8% dividendrendement op Shell momenteel. :)
Ja dividenden doen het nu nog goed, maar als dit wat langer aanhoudt ook niet meer!
Bedrijven komen nu al met winstwaarschuwingen.

[ Voor 8% gewijzigd door HereIsTom op 26-02-2020 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
HereIsTom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:16:
[...]

Ja dividenden doen het nu nog goed, maar als dit wat langer aanhoudt ook niet meer!
Bedrijven komen nu al met winstwaarschuwingen.
Shell heeft sinds 1945 nog nooit dividend gemist nog verlaagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:39
HereIsTom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:57:
Gewoon stil zitten als je geschoren wordt en als je maandelijks inlegt dan daar gewoon mee doorgaan.
Als je het nu nodig hebt, dan heb je pech, maar hopen dat het niet te lang duurt en echt inzakt.
Nu verkopen als je het niet echt nodig hebt is niet slim en verkeerde reactie en kun je beter niet meer gaan beleggen.
We staan op dezelfde koers als op 3 december.... Waar hebben we het over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Sunri5e schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:20:
[...]

We staan op dezelfde koers als op 3 december.... Waar hebben we het over.
De beursdaling is ook nog maar net een paar dagen begonnen hè, als dat langer doorgaat dan piep je wel anders 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Mirved schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:18:
[...]

Vreem ik heb sinds 1990 al Shell en heb in de crisisjaren toch echt minder dividend van ze gehad.
Ik zal ze eens vragen waarom alleen ik dan? 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

HereIsTom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:26:
[...]

De beursdaling is ook nog maar net een paar dagen begonnen hè, als dat langer doorgaat dan piep je wel anders 😉
Nee dus. Dat soort uitspraken doe je telkens. Iedereen weet toch dat dit af en toe zal voorkomen. Daarvoor kies je toch voor buy and hold strategie...
We hebben ook af en toe een slechte zomer, of een strenge winter. tsja, shit happens. leven gaat door.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 26-02-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
de Peer schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:29:
[...]

Nee dus. Dat soort uitspraken doe je telkens. Iedereen weet toch dat dit af en toe zal voorkomen. Daarvoor kies je toch voor buy and hold strategie...
We hebben ook af en toe een slechte zomer, of een strenge winter. tsja, shit happens. leven gaat door.
Ja de meeste wel als het goed is, maar dat wil niet zeggen dat iedereen er lekker van slaapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Met buy and hold en FO (focus op cashflow) voor ogen is het m.i. een prima moment om aandelen bij te kopen. Buy the dip werkt misschien niet beter dan DCA, maar als je nog wat liquide middelen achter de hand hebt kan je beide doen :).

[ Voor 4% gewijzigd door JURIST op 26-02-2020 13:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

JURIST schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:39:
Met buy and hold en FO (focus op cashflow) voor ogen is het m.i. een prima moment om aandelen bij te kopen. Buy the dip werkt misschien niet beter dan DCA, maar als je nog wat liquide middelen achter de hand hebt kan je beide doen :).
ja. of gewoon niet. Buy the dip is misschien wel net zo slecht als verkopen want in beide gevallen ben je de markt aan het timen.
Beter houd je je gewoon aan je strategie en trek je je niets aan van de bangmakerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Met buy and hold en FO voor ogen is het m.i. een prima moment om aandelen bij te kopen. Buy the dip werkt misschien niet beter dan DCA, maar als je nog wat liquide middelen achter de hand hebt kan je beide doen :).
Oh dus je gaat de markt timen, wanneer bepaal je dat het beste moment is om te kopen?
Nu of wacht je nog even, misschien staat ie volgende week nog veel lager of volgende maand nog lager!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
HereIsTom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:29:
[...]

Vreem ik heb sinds 1990 al Shell en heb in de crisisjaren toch echt minder dividend van ze gehad.
Kan komen omdat het dividend niet wordt uitgekeerd in Euro (of gulden), dus je bent afhankelijk van de wisselkoers. Los van dat is er niet verlaagd sinds 1945.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Ik snap dat het niet leuk is als iets 7% naar beneden gaat , laat staan de helft of meer. Het vereist een bepaalde mentaliteit , uithoudingsvermogen en het voor ogen houden van je uiteindelijke doel. Het is ook een raar fenomeen dat veel mensen momenteel nog steeds liever sparen met een zeker inflatieverlies dan dat ze gaan beleggen of zelfs schulden afbouwen.

In het kader van het creëren van de juiste mentale weerbaarheid helpt mediteren heel goed. Althans voor mij , het brengt rust en zorgt ervoor dat je bewust mentale spanning afbouwt. Het vereist enige oefening maar je laat al snel heel makkelijk alledaagse ruis los.

Wat voor mij ook goed helpt is lekker lange duurlopen. Ook zo'n moment om alles los te laten en dan komen er in de loop van de tijd vanzelf goede ideeën bovendrijven.

Het is feitelijk gek dat langzaam arm worden beter voelt dan langzaam rijk worden, dus is het mijns inziens een mentaal probleem dat overwonnen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Longcat schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:43:
[...]

Kan komen omdat het dividend niet wordt uitgekeerd in Euro (of gulden), dus je bent afhankelijk van de wisselkoers. Los van dat is er niet verlaagd sinds 1945.
Vreemd is het dan wel dat ik die crisisjaren toch echt een stuk minder dividend ontving dan ervoor en erna 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eerlijk gezegd vind ik het wel interessant om een flinke crisis op de beurs mee te maken.
Ben wel benieuwd wat dat met me doet.

Ik zeg nu: Gewoon maandelijks blijven aankopen. Maar ben ik psychisch sterk genoeg om me aan m'n strategie te houden? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:49
Ik zit gewoon voor buy&hold maar merk wel dat ik deze week toch wat minder graag naar de waarde van m'n portfolio kijk... :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MneoreJ
@Ascension Nu is dan ook een goed moment om aan te leren helemaal niet naar je portfolio te kijken, anders dan op vaste peildata om eens poolshoogte te nemen, onafhankelijk van het nieuws. Als je het niet doet om warme gevoelens te krijgen als de beurs hoog staat heb je er ook geen last van als de beurs laag staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
HereIsTom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:29:
[...]

Bron?

"Maar het dividend is heilig en is in de naoorlogse geschiedenis nooit verlaagd."

https://www.volkskrant.nl...l-eigenlijk-nog~b18edb07/

"Sinds de Tweede Wereldoorlog heeft Shell het dividend nog nooit verlaagd. "

https://www.rtlnieuws.nl/...en-vanwege-lage-olieprijs

https://www.deaandeelhoud...s/het-dividend-van-shell/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

HereIsTom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:45:
[...]

Vreemd is het dan wel dat ik die crisisjaren toch echt een stuk minder dividend ontving dan ervoor en erna 😉
Over welke crisis heb je het dan wel? Want dit is natuurlijk gewoon terug te vinden: https://www.shell.com/inv...al-dividend-payments.html
Sinds 2006 is het dividend per aandeel in USD gestegen of gelijk gebleven. EUR/USD wisselkoersen geven dan nog een klein beetje variatie. Maar overall lijkt je stelling niet echt stand te houden (tenzij je bedoelt dat je minder dividend ontving omdat je minder aandelen had ;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
[...]

Heb je daar bewijs van? Anders lijkt me dat het komt door forse wisselkoers schommelingen, aandelensplit of wijziging in frequentie van uitkeren (bijv. van jaarlijks naar kwartaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@MneoreJ Klopt, merk dat ik in goede tijden geneigd ben vaak te checken maar uiteraard doe ik niks met die informatie. Strategie is gewoon buy&hold en daar wijk ik niet vanaf. Moet er niet met al teveel emotie naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Ascension schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:48:
Ik zit gewoon voor buy&hold maar merk wel dat ik deze week toch wat minder graag naar de waarde van m'n portfolio kijk... :p
Hoe lang beleg je al? In het eerste jaar vond ik het ook erg spannend en keek ik ook niet graag naar mijn portefeuille bij (grote) dalingen. Na een tijdje zijn het gewoon cijfertjes en boeit het niet zo veel. Ik heb nu meerdere dagen meegemaakt met 4 cijfers voor de komma in de plus of min en het doet me weinig. Hooguit interesse waarom het allemaal zo hard stijgt/daalt. Record van dagverlies bijhouden vind ik ook wel leuk, soort van reverse psychology van verliezen vieren (goedkoper inkopen! *O* ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Longcat 2015 begonnen, inmiddels een bedrag >100K maar blijf het toch een beetje spannend vinden :p Zal persoonlijk zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Zoals je op hun site kan lezen houden ze (zoals bij alles in de olie en gas sector) ook voor dividenduitkeringen de USD aan.
Our policy is to grow the US dollar dividend in line with our view of the underlying earnings and cash flow of Shell.
Als je dan naar de historie kijkt zie je dat ze inderdaad nooit omlaag zijn gegaan sinds 1945. Dat kan je voor de wisselkoers EUR/USD helaas niet zeggen ;)

Het uitgekeerde dividend zorgt ervoor dat ik nu niet in de min sta op RDS.A. Hopelijk herstelt ook dit weer :)

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 26-02-2020 14:25 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Mirved schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:18:
[...]

Dan kun je je voorstellen hoe hard de koers naar beneden donderd op het moment dat ze het wel doen.
Dan heb je 1) minder/geen dividnend en 2) flink koersverlies

Precies de reden waarom ik niet extra gewogen dividend (aristocrats) wil zitten
Dat is dus precies de reden waarom DCA en buy the dip minder preseteren. Je houdt een deel liquide achter de hand, wat niet rendeert tot dat het moment zich voordoet waarop jij wil investeren. Het rendement wat je tot dat moment laat liggen haal je niet meer in. Zie het artikel wat ik paar posts eerder heb geplaatst
Ascension schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:15:
@Longcat 2015 begonnen, inmiddels een bedrag >100K maar blijf het toch een beetje spannend vinden :p Zal persoonlijk zijn...
Zelfde hier. Het blijft een vreemde gewaarwording dat je op een dag meer dan een netto-maand salaris rijker/armer wordt.

Wat ik heb gedaan is een sheet gemaakt met de historische waarde van mijn beleggingen indien de beurs elk jaar 7% was gestegen. Aangezien de afgelopen jaren extreem goed waren kan er nog flink wat vanaf totdat we de basis-lijn weer bereiken

[ Voor 64% gewijzigd door R.van.M op 26-02-2020 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Het is geld dat je zonder problemen kan missen? Zo ja, dan is het wellicht persoonlijk, inderdaad. Goed om dan te realiseren dat het op dit moment geen bal uitmaakt of je 10% winst of verlies maakt, omdat je het nu toch niet nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Zelfde hier hoor, ik slaap er geen minuut slechter van, maar volg het wel. Zelfs al zou het allemaal weg zijn dan merk ik daar niks van in het dagelijks leven. Dus wellicht persoonlijk, maar je bent niet alleen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
R.van.M schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:21:

[...]

Dat is dus precies de reden waarom DCA en buy the dip minder preseteren. Je houdt een deel liquide achter de hand, wat niet rendeert tot dat het moment zich voordoet waarop jij wil investeren. Het rendement wat je tot dat moment laat liggen haal je niet meer in. Zie het artikel wat ik paar posts eerder heb geplaatst

[...]
Ik gebrijp het commentaar maar in mijn geval wil ik nog een groot bedrag extra in de markt investeren dat recent is vrijgekomen uit de overwaarde van ons huis. Dit valt nu min of meer samen. Met deze onderbouwing zou ik alles nu moeten investeren, maar zelfs met het leren managen van emoties de afgelopen ruim 20 jaar vind ik dat toch nog best lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
JURIST schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:53:
[...]

Ik gebrijp het commentaar maar in mijn geval wil ik nog een groot bedrag extra in de markt investeren dat recent is vrijgekomen uit de overwaarde van ons huis. Dit valt nu min of meer samen. Met deze onderbouwing zou ik alles nu moeten investeren, maar zelfs met het leren managen van emoties de afgelopen ruim 20 jaar vind ik dat toch nog best lastig.
Ik ken het gevoel maar al te goed. 1,5 jaar geleden heb ik mijn huis verkocht met een flinke overwaarde en daarmee mijn vermogen verdubbeld. Na een tijdje wikken en wegen het geld toch geinvesteerd. Echter dat proces heeft zeker 2,5 maand geduurd terwijl de markt doorsteeg en ik dus dat rendement mis ben gelopen :D

Dat is de reden dat je van te voren je strategie moet bepalen (x% cash, x% aandelen, x% ....). Voor mij is het nu 75% aandelen, 15% cash (10% groen deposito, 5% liquide), 10% bonds.

Zodra ik nu een financiele meevaller/dividend/bonus krijg wordt het direct op deze manier geinvesteerd, ongeacht wat de beurs op dat moment doet. Op deze manier probeer ik mijn emotie eruit te halen en niet weer maanden aan de zijlijn te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Mirved schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:51:
[...]

Bron?

"Maar het dividend is heilig en is in de naoorlogse geschiedenis nooit verlaagd."

https://www.volkskrant.nl...l-eigenlijk-nog~b18edb07/

"Sinds de Tweede Wereldoorlog heeft Shell het dividend nog nooit verlaagd. "

https://www.rtlnieuws.nl/...en-vanwege-lage-olieprijs

https://www.deaandeelhoud...s/het-dividend-van-shell/
Altijd maar weer dat gezeur om een bron, die bron ben ik toch zelf, ben niet achterlijk, er is wel degelijk minder dividend uitgekeerd in de crisis jaren!
Kunnen ze wel zeggen dat het nooit verlaagd is, maar dat klopt dan gewoon niet!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

HereIsTom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:12:
[...]

Altijd maar weer dat gezeur om een bron, die bron ben ik toch zelf, ben niet achterlijk, er is wel degelijk minder dividend uitgekeerd in de crisis jaren!
Kunnen ze wel zeggen dat het nooit verlaagd is, maar dat klopt dan gewoon niet!
Er liggen dus feiten voor je die aangeven dat je ongelijk hebt en in plaats van je ongelijk toe te geven verklaar je alle bronnen voor gek en verklaar je jezelf als betere bron... :'(

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Laatst online: 17-09 13:26
Ik krijg een deja-vu van een deja-vu 8)7 #next

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Haha, goud dit :D
Pagina: 1 ... 63 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.