Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.046 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Precies, ik heb de voorlopige aanslagen inmiddels binnen. Gebaseerd op je inkomen uit 2018. Korting is ongeveer 1,67%. Je wordt er niet rijk van maar het is iets hoger dan de verwachte inflatie in 2020.

Je kan een 0-aangifte doen en de boel beleggen, maar blijft beleggen met geleend geld van een schuldeiser met speciale bevoegdheden ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Hier ook een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet ontvangen. Maar ik werk dit jaar helemaal niet zoveel als ondernemer als hiervoor. Dus maar opnieuw het formulier ingevuld via de belastingdienst voor een voorlopige teruggaaf... De brief die ik vandaag heb gekregen met het te betalen bedrag, kan ik dan toch negeren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Tdem schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:50:
De brief die ik vandaag heb gekregen met het te betalen bedrag, kan ik dan toch negeren?
Artikel 1 ) Negeer NOOIT de belastingdienst
Artikel 2 ) Negeer NOOIT de belastingdienst
.
.
.
.
.
Artikel 762 ) Negeer NOOIT de belastingdienst

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Ortep schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 17:25:
[...]

Artikel 1 ) Negeer NOOIT de belastingdienst
Artikel 2 ) Negeer NOOIT de belastingdienst
.
.
.
.
.
Artikel 762 ) Negeer NOOIT de belastingdienst
Thanks, ik zie nu dat op het formulier wijziging voorlopige aanslag het 'reeds betaalde bedrag' afgetrokken wordt. Dus ik heb het net alsnog maar overgemaakt.

Op de website van de BD las ik het alsof je niet hoefde te betalen zolang je wijziging voorlopige aanslag nog niet verwerkt was.

[ Voor 13% gewijzigd door Tdem op 24-01-2020 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-06 23:20

freaky89

Live life

Heb mijn woning ook verhuurd tijdens mijn werkzame periode in de uae. Expat erin gehad via een professionele organisatie. Maandelijks werd mijn hypotheek betaald + nog een extra spaarcentje uit de huur. Tegenwoordig wordt de hypotheek en mogelijke onderhoud/reparaties via airbnb klantjes betaald + levert het ruimte op om extra af te lossen op de hypotheek doordat je zelf geld overhoudt. Tot max 10k anders dien je jezelf te registreren bij de kvk als zijnde b&b en werkt het belasting technisch weer anders. Lang leve toerisme in Nederland.

Every problem should be seen as a challenge or opportunity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52
Tdem schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 17:55:
[...]

Thanks, ik zie nu dat op het formulier wijziging voorlopige aanslag het 'reeds betaalde bedrag' afgetrokken wordt. Dus ik heb het net alsnog maar overgemaakt.

Op de website van de BD las ik het alsof je niet hoefde te betalen zolang je wijziging voorlopige aanslag nog niet verwerkt was.
Ze maken er soms een zooitje van. Ik had ook een voorlopige aanslag gekregen. Ik een wijziging ingediend aangezien mijn situatie aanzienlijk veranderd was. Vervolgens 4 maanden niets gehoord en toen opeens een aanmaning en even later de gewijzigde aanslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
R.van.M schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 03:32:
[...]

Ze maken er soms een zooitje van. Ik had ook een voorlopige aanslag gekregen. Ik een wijziging ingediend aangezien mijn situatie aanzienlijk veranderd was. Vervolgens 4 maanden niets gehoord en toen opeens een aanmaning en even later de gewijzigde aanslag
Ik zit er aan te denken geen wijziging door te geven , ik betaal gewoon teveel voorschot, maar doodat ik het nu niet nodig heb staat dit gewoon bij de BD, en hoef ik er geen vrh etc over te betalen. Op de bank krijg ik toch ook geen rente.

En later krijg ik het met de verekening gewoon weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:41
R.van.M schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 03:32:
[...]
Ik weet niet voor hoe lang al, maar ik heb pas ontdekt dat wanneer ik inlog op belastingdienst.nl, ik daar ook alle verzonden (voorlopige) aanslagen vind, al ver voordat ze bij mij in de bus vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
mdlaat schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:31:
[...]

Ik weet niet voor hoe lang al, maar ik heb pas ontdekt dat wanneer ik inlog op belastingdienst.nl, ik daar ook alle verzonden (voorlopige) aanslagen vind, al ver voordat ze bij mij in de bus vallen.
Voorlopige aanslagen wel, maar niet alle post die ze sturen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51
Ik heb even wat input van jullie nodig op asset locatie en allocatie. Specifiek op obligaties en/of aflossen.

We zijn inmiddels aardig onderweg met het structuren van het gehele portfolio. Dwz. het onbelaste pensioen en belaste investeren.

Het pensioen stuk zit 100% worldwide passive stock, vanwege leeftijd en duur tot pensioen (>30jr).

Het belaste investeer stuk zit momenteel op:
- 56% worldwide lowcost passive stock
- 44% sparen & deposito, hier zit ook het noodfonds in.

De horizon voor dit laatste is ~10 jaar. Ik ben geneigd de lijn van 'leeftijd in vastrentend' te volgen. Eg. 60/40% stock/bonds op je 40e.

Ik loop echter wat vast in de keuze voor:
- welk bondfonds/etf?
- misschien toch huis verder aflossen als alternatief op bonds? Op dit moment nog ~20% loan to value.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@flipjevandejam obligaties hebben momenteel zo'n lage verwachte opbrengst (de yield is ongeveer 0, dus je haalt alleen rendement als de rente nóg verder onder de 0 zakt) dat ik er helemaal mee stop en dat deel van de allocatie aan aflossing besteed.

US bonds zou nog kunnen, maar het nemen van valutarisico vind ik niet zo passen bij een laagrendement/-risico asset. Bovendien zorgen de World-trackers al voor genoeg blootstelling aan de dollarkoers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Obligaties vind ik vrij zinloos nu inderdaad. Ik heb er maar een heel klein deel van mijn portfolio in zitten en het heeft afgelopen jaar praktisch stilgestaan. Tov inflatie ben ik geld verloren. Dan zou ik het nog eerder in m'n huis stoppen, dat levert meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Laatst online: 17:51
Ik kwam toevallig of niet een interessante uiteenzetting tegen van Ben Felix c.s:
http://rationalreminder.l...eminder-podcast-episode-5

Samengevat:
- hypotheek én bonds hebben in je portfolio is tegen elkaar weg te strepen
- mensen die dat hebben, nemen veelal onbewust veel meer risico in hun portfolio

Ik ben bij deze maar voor de aflossing gegaan.

Hoe wegen jullie eigenlijk zo'n aflossing cq. je hypotheek in je bredere portfolio qua allocatie?

[ Voor 18% gewijzigd door flipjevandejam op 27-01-2020 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 15:00

MicroWhale

The problem is choice

jordyc schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:20:
[...]

Idee is inderdaad hetzelfde alleen dan wel iets eerlijker opgezet, waarbij er niet volle gas verdiend wordt, maar meer richting een kosten "neutrale" bedrijfsvoering en niet zoals@Ko.Kane aangeeft opgezet door en voor investeerders.
Wie is de eigenaar van het huis? Een non-profit stichting? Zo ja, wie draait er op voor de kosten als er iemand in die constructie zijn geld niet meer betaalt? En uit huis gezet moet worden? Wie betaalt de verf? Of een nieuw slot? Of een nieuw plat dak? Of als er een geschil is met de buurman, die wel eigenaar is van zijn huis?

De reden waarom investeerders zo 'oneerlijk' zijn, is omdat zij het onderpand in handen hebben. Zij lopen dus al het risico. Ik ben heel benieuwd of een dergelijke constructie gemaakt kan worden. Volgens mij gaat het (vanwege de eigenaarschap van het onderpand, die niet bij de bewoner ligt) nogal in de kosten lopen om het legaal allemaal af te dichten. Als het onderpand wel bij de bewoner ligt, kan hij/zij net zo goed een leuke hypotheek nemen en extra aflossen....

... of zie ik iets over het hoofd?

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:35
MrWilliams schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:06:
[...]

Wie is de eigenaar van het huis? Een non-profit stichting? Zo ja, wie draait er op voor de kosten als er iemand in die constructie zijn geld niet meer betaalt? En uit huis gezet moet worden? Wie betaalt de verf? Of een nieuw slot? Of een nieuw plat dak? Of als er een geschil is met de buurman, die wel eigenaar is van zijn huis?

De reden waarom investeerders zo 'oneerlijk' zijn, is omdat zij het onderpand in handen hebben. Zij lopen dus al het risico. Ik ben heel benieuwd of een dergelijke constructie gemaakt kan worden. Volgens mij gaat het (vanwege de eigenaarschap van het onderpand, die niet bij de bewoner ligt) nogal in de kosten lopen om het legaal allemaal af te dichten. Als het onderpand wel bij de bewoner ligt, kan hij/zij net zo goed een leuke hypotheek nemen en extra aflossen....

... of zie ik iets over het hoofd?
Allemaal valide vragen die beantwoord moeten worden. Ik weet er niet het fijne van, enige wat ik weet is dat er dus vanuit de vraag is naar een zo'n soort model. Daarna is ze begonnen met het uitwerken van het plan, maar tot waar ze is gekomen weet ik niet. Volgens haar eerste inschattingen qua kosten was het in ieder geval niet zo duur/werd er meer inleg als aflossing beschouwd als dat er daar voorgesteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Het idee wat @jordyc noemt is wel een beetje anders dan die van Arrived Homes. Bij hen beleg je in fondsen van Arrived (als ik het goed begrijp) en bouw je daarmee kapitaal op waarmee je eventueel het huis kan kopen. Dit kan je net zo goed zelfstandig doen bij elk ander huurhuis met een beetje financiële discipline. De constructie van jordyc bestaat uit huur + een premie voor de optie om het huis te kopen. Dit kun je zien als een call optie zoals je die ook voor aandelen hebt. De problemen die ik zie met deze constructie, waarbij ik uitga van een marktwaarde van 250k op t=0:
- Opties betaal je normaal gesproken in 1x, terwijl je hier denk ik een maandelijks bedrag nodig hebt
- Een langlopende optie, bijv. 10 jaar lang het recht om de woning te kopen voor 250k, zou te duur zijn voor de starter
- Een kortlopende optie, bijv. looptijd van 1 jaar, zou niet aantrekkelijk zijn voor de starter. Als het je niet lukt om 250k te financieren binnen 1 jaar, ben je de betaalde premie kwijt
- Als je verhuist en geen gebruik wil maken van de optie, wat dan? Kun je deze dan terugverkopen aan de verkoper (=cooperatie bijv)? Tegen welke prijs (hoe wordt marktwaarde bepaald)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:35
Als er meer intresse in het onderwerp is kan ik mijn zusje vragen haar rapport eens te geven/ bij te praten. Dan kan ik waarschijnlijk al deze vragen beter beantwoorden.

Ik weet dat ze er toendertijd op de opleiding en haar stagebedrijf veel aandacht mee trok en ze op het punt stond om er een bedrijfje mee op te starten/partners te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allen,

Ik ben nieuw hier, Man van begin 30, ruim een jaar een relatie nu en plannen om samen te wonen in de nabije toekomst. Op dit moment huur ik nog een studio.

Vanuit huis altijd meegekregen dat je goed moet sparen voor later, met de huidige rentestand is dit echter pure vermogensverdamping.
5 jaar geleden had ik al plannen om te beleggen, echter ben ik hier toch vanaf gehaakt.
Het voelde vreemd om mijn spaargeld in iets te beleggen wat ervoor kan zorgen dat je vermogen krimpt.

Onlangs Rich Dad Poor Dad gelezen, dit verklaarde meteen mijn spaargewoonte.
Geld moet voor je werken, iets wat het op de bank dus niet doet.

Ruim 2 jaar geleden heb ik de stap gezet om in Crypto te investeren. Dan valt het risico van aandelen hebben in vergelijking met Crypto in het niet.

De investering had ik net voor de Bull Run eind 2017 gedaan. Ik heb mijn vermogen bijna zien vertienvoudigen . (Ook nog wat day trading geprobeerd, maar met emoties dus dat heeft wat gekost).
Ik had geïnvesteerd in diverse CryptoValuta. Wat ik niet had gedaan was een exit plan opstellen.
Zodoende heb ik het geïnvesteerde deel naar 25% zien vallen van wat ik erin had gestopt.

Wat heb ik geleerd: Exit plan maken.

Ik ben er van overtuigd dat enkele Crypto die ik bezit over een aantal jaar veel waard kunnen zijn,
Stapsgewijs bij het behalen van bepaalde targets zal ik dit omzetten naar FIAT.

Nu ben ik ook voorzichtig aan het rondkijken naar aandelen, echter met de huidige markt en de Quantitative easing die plaats vind voelt het niet prettig om op All Time High in te stappen.

Wellicht hebben jullie ideeën. Ik ben het forum aan het doornemen voor tips and tricks op dit moment.

De reden waarom ik met FO bezig ben:
Om mij heen zie ik een paar gevallen van mensen die net rond kunnen komen of eigenlijk net niet.
Ondanks geen geld te hebben het toch proberen uit te geven, de zorg die dan toch weer duurder uitvalt.
Je kent het wel, een opeenstapeling van problemen.

Ik ben erachter gekomen dat het huidige systeem goed werkt voor mensen die een relatief goed salaris hebben ( daar schaar ik mijzelf onder) en geen gezondheidsproblemen hebben.
Zodra men arbeidsongeschikt wordt komt men in de problemen.

Ik weet niet wat de toekomst brengt, maar ik wil meer zekerheid hebben.
Dat laat ik dan liever niet van een pensioen afhangen.

Groetjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:34
@Verwijderd Eén tip: de cryptomarkt is compleet anders dan de aandelen/obligatie/turbo/whatever markt. Waar het bij crypto's voornamelijk ging om speculatie en deels manipulatie (ik heb alle pump en dump verhalen voorbij zien komen, samen met valse informatie om te koers te sturen), gaat het bij in iedere geval aandelen voornamelijk om de achterliggende waarde: wat doet het bedrijf, wat gaat het bedrijf doen, wat is hun huidige kapitaal, wat zijn de verwachtingen, etc.

Ik zie veel mensen die (veel) hebben verdiend met crypto's en het nu in de aandelenmarkt proberen. Ze kopen gemakkelijk Tesla, want 'ze zijn zo goed op Twitter' en 'automatisch rijden is de toekomst!'. Bedenk je dus vooraf goed dat je keuzes maakt op basis van compleet andere logica, beredeneringen en constateringen.

Wat achtergrond: ik beleg meer dan 10 jaar en heb in 2012 ook geïnvesteerd in Bitcoin. Ik heb inmiddels met mijn werk veel te maken met blockchain en merk steeds vaker op dat je vooral geld kunt verdienen door de investeren in bedrijven die met blockchains werken, dan weer de zoveelste ICO met waardeloze beloftes met de hoop +500% te pakken (ik heb het ook meegemaakt, mooie tijden). Reden dat ik dit dan ook schrijf is omdat ik heel veel mensen ken die dachten dat de stock markets hetzelfde werken als crypto's en hierdoor duizenden euro's hebben verloren.

Dit topic geeft heel veel interessante informatie over onder meer ETF's, spaarbuffers en eerder stoppen met werken. Ga het eens volgen en bekijk hoe hier wordt omgegaan met investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 13:15
Orangelights23 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 17:42:
@Verwijderd Eén tip: de cryptomarkt is compleet anders dan de aandelen/obligatie/turbo/whatever markt. Waar het bij crypto's voornamelijk ging om speculatie en deels manipulatie (ik heb alle pump en dump verhalen voorbij zien komen, samen met valse informatie om te koers te sturen), gaat het bij in iedere geval aandelen voornamelijk om de achterliggende waarde: wat doet het bedrijf, wat gaat het bedrijf doen, wat is hun huidige kapitaal, wat zijn de verwachtingen, etc.

Ik zie veel mensen die (veel) hebben verdiend met crypto's en het nu in de aandelenmarkt proberen. Ze kopen gemakkelijk Tesla, want 'ze zijn zo goed op Twitter' en 'automatisch rijden is de toekomst!'. Bedenk je dus vooraf goed dat je keuzes maakt op basis van compleet andere logica, beredeneringen en constateringen.

Wat achtergrond: ik beleg meer dan 10 jaar en heb in 2012 ook geïnvesteerd in Bitcoin. Ik heb inmiddels met mijn werk veel te maken met blockchain en merk steeds vaker op dat je vooral geld kunt verdienen door de investeren in bedrijven die met blockchains werken, dan weer de zoveelste ICO met waardeloze beloftes met de hoop +500% te pakken (ik heb het ook meegemaakt, mooie tijden). Reden dat ik dit dan ook schrijf is omdat ik heel veel mensen ken die dachten dat de stock markets hetzelfde werken als crypto's en hierdoor duizenden euro's hebben verloren.

Dit topic geeft heel veel interessante informatie over onder meer ETF's, spaarbuffers en eerder stoppen met werken. Ga het eens volgen en bekijk hoe hier wordt omgegaan met investeren.
Ik zat van de week een presentatie van Cathie Woods (Ark-Invest) te kijken. Daarin vertelde ze dat de bitcoin-blockchain inmiddels al meer volume in transacties verwerkt als PayPal ( YouTube: Cathie Woods - Investing in disruptive innovation | SingularityU ExF... ). Vooral in gebieden waar het financiele beleid compleet beroerd is (Venezuela), wisselkosten hoog (Afrika) of het vele dagen duurt om geld te verzenden is een groeimarkt voor bitcoin.

Dezelfde vrouw is trouwens ook erg bullish op Tesla, net als bijvoorbeeld Ron Baron. YouTube: Watch CNBC's full interview with Ron Baron

Maar bottomline; doe altijd je eigen onderzoek, aangezien iedereen zijn eigen agenda heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:48
Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2020 @ 17:02:
Wat heb ik geleerd: Exit plan maken.
Wat kan je met een exit plan als je niet weet wanneer je het moet activeren? In het boek "A Random Walk Down Wall Street" staat:
Professor H. Negat Seybun of the University of Michigan found that 95 percent of the significant market gains over a thirty-year period came on 90 of the roughly 7,500 trading days. If you happened to miss those 90 days, just over 1 percent of the total, the generous long-run stock-market returns of the period would have been wiped out.
Voor het zelf bepalen wanneer je in en uitstapt is geen betrouwbare methode bekend. In aandelen kan je dan ook beter zo lang mogelijk zitten. Dan is de kans dat je een winstdag mist is kleiner.
Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2020 @ 17:02:
Ik weet niet wat de toekomst brengt, maar ik wil meer zekerheid hebben.
Aandelen zijn eigendomsrechten en stijgen doorgaans over een periode van 20 jaar. Je kan betrouwbaarder beleggen door in een breed index fonds in te leggen (b.v. de MCSI All World Index). Fondsen met een hoger belegd vermogen zijn betrouwbaarder (> 100 miljoen.) Morningstar is een goede plek om fondsen te zoeken (https://www.morningstar.nl/nl/screener/etf.aspx)

Waar aandelen gekoppeld zijn aan de reële economie is crypto dat niet. Voor de waarde van crypto moet je de emoties van andere handelaren voorspellen. Als je zekerheid zoekt zit je bij crypto verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
Edwin__ schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:41:
[...]

Ik zat van de week een presentatie van Cathie Woods (Ark-Invest) te kijken. Daarin vertelde ze dat de bitcoin-blockchain inmiddels al meer volume in transacties verwerkt als PayPal ( YouTube: Cathie Woods - Investing in disruptive innovation | SingularityU ExF... ). Vooral in gebieden waar het financiele beleid compleet beroerd is (Venezuela), wisselkosten hoog (Afrika) of het vele dagen duurt om geld te verzenden is een groeimarkt voor bitcoin.

Dezelfde vrouw is trouwens ook erg bullish op Tesla, net als bijvoorbeeld Ron Baron. YouTube: Watch CNBC's full interview with Ron Baron

Maar bottomline; doe altijd je eigen onderzoek, aangezien iedereen zijn eigen agenda heeft.
Zeer interessant verhaal over bitcoin, dankje! Altijd erg kritisch gewenst maar het volume van bitcoin, de niches waarin ze zitten, en dat bitcoin een soort van dollar status heeft binnen crypto (default currency) en dat het gros op termijn niks waard is, zijn toch waardevolle inzichten. Ik ga nog eens wat filmpjes kijken van de betreffende dame.... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 13:15
coldasice schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:43:
[...]

Zeer interessant verhaal over bitcoin, dankje! Altijd erg kritisch gewenst maar het volume van bitcoin, de niches waarin ze zitten, en dat bitcoin een soort van dollar status heeft binnen crypto (default currency) en dat het gros op termijn niks waard is, zijn toch waardevolle inzichten. Ik ga nog eens wat filmpjes kijken van de betreffende dame.... _/-\o_
Ik vond deze ook interessant.

YouTube: ARK: The five platforms of disruptive innovation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
met een flinke korrel zout, zeer interessant. Ze doen of zij de enige zijn, die de unicorns in de markt zien. Alsof CRISP alle kanker in de wereld geneest....

Ik ben nog steeds, meer van het verhaal dat zodra er een crisis komt, iedereen zijn geld uit de aandelenmarkt haalt, je ineens de hele bubbel ziet leeglopen, ondanks de mooie praatjes over fantastische bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orangelights23 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 17:42:

Dankje voor je input, inderdaad, Crypto werkt compleet anders. Vooralsnog puur speculatie.
En er gaat idd een hoop FUD rond. Dat maakt meteen duidelijk dat deze markt nog erg pril is.

Bitcoin zelf heb ik niet, ik heb geen vertrouwen in de hele store of value zoals het nu benoemd wordt. Als de hele hype cycle weer opnieuw begint komt de fee market weer op gang wat het extreem duur maakt om transacties te doen.
Ik zie wel potentieel in bijvoorbeeld XRP en ADA.
De hoeveelheid partners die Ripple binnen heeft gesleept is goed.
Wellicht dat dit over een paar jaar een leuke winst kan geven.

Mijn hele leven werken was ik sowieso niet van plan. Met een beetje slim beleggen moet ik een eind kunnen komen.
Ik werk in onregelmatige diensten, op mijn veertigste wil ik geen nachten meer werken, dan kom ik sowieso uit op een andere baan.

Ik hou dit topic zeker in de gaten.
Alvast bedankt iedereen voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Delay schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:15:
[...]

Wat kan je met een exit plan als je niet weet wanneer je het moet activeren? In het boek "A Random Walk Down Wall Street" staat:

[...]

Voor het zelf bepalen wanneer je in en uitstapt is geen betrouwbare methode bekend. In aandelen kan je dan ook beter zo lang mogelijk zitten. Dan is de kans dat je een winstdag mist is kleiner.

[...]

Aandelen zijn eigendomsrechten en stijgen doorgaans over een periode van 20 jaar. Je kan betrouwbaarder beleggen door in een breed index fonds in te leggen (b.v. de MCSI All World Index). Fondsen met een hoger belegd vermogen zijn betrouwbaarder (> 100 miljoen.) Morningstar is een goede plek om fondsen te zoeken (https://www.morningstar.nl/nl/screener/etf.aspx)

Waar aandelen gekoppeld zijn aan de reële economie is crypto dat niet. Voor de waarde van crypto moet je de emoties van andere handelaren voorspellen. Als je zekerheid zoekt zit je bij crypto verkeerd.
Misschien moet ik mijn exit plan een beetje verduidelijken, ik ben van plan om stapsgewijs een aantal procent om te zetten als ik een bepaalde winst heb behaald. Dan heb je een stukje winst, meer zekerheid en kan je de rest nog door laten lopen.

Bedankt voor de website, ik zal eens een kijkje nemen.
Ik ben het ermee eens. Op het lange termijn stijgen aandelen. Hetzelfde geld voor de huizen markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edwin__ schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:41:
[...]

Ik weet zo niet hoeveel transacties PayPal kan doen.
Die van Bitcoin vallen zwaar tegen, zeker als je onchain maar 6-7 tx's per seconde kan doen.
Dan is Bitcoin helemaal niet praktisch voor "Cash" geld.

Er zijn andere crypto beter geschikt voor de snelle transacties.

Bitcoin was de eerste, echter zijn er betere DLT ( Distributed Ledger Technology's) die overigens niet persé een blockchain hoeven zijn.
Deze DLT maken gebruik van Proof Of Stake of Proof of Concept. Deze 2 concepten minen dus niet en kost dus ook niet belachelijk veel stroom.

Daardoor zie ik Bitcoin niet als een goede crypto om te kunnen groeien in die regio's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 00:18:
[...]
Misschien moet ik mijn exit plan een beetje verduidelijken, ik ben van plan om stapsgewijs een aantal procent om te zetten als ik een bepaalde winst heb behaald. Dan heb je een stukje winst, meer zekerheid en kan je de rest nog door laten lopen.
Dit lijkt op een bekende strategie om de verhouding aandelen / obligaties in je portefeuille te bepalen afhankelijk van je leeftijd, ik geloof zoveel % obligaties als je oud bent.

Tegenwoordig heb je weinig aan obligaties, en kun je het beter in deposito's stoppen.
(wat op zich bovenstaande gouden regel weer in diskrediet brengt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:19
Baytep schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 06:56:
[...]

Dit lijkt op een bekende strategie om de verhouding aandelen / obligaties in je portefeuille te bepalen afhankelijk van je leeftijd, ik geloof zoveel % obligaties als je oud bent.

Tegenwoordig heb je weinig aan obligaties, en kun je het beter in deposito's stoppen.
(wat op zich bovenstaande gouden regel weer in diskrediet brengt).
Idd, het obligaties deel is gewoon het veilige/low risk deel. Dat kan je ook in Deposito's stoppen, op je hypotheek mee afbetalen vervroegd etc. nu obligaties niet veel verder kunnen zakken. Of je moet het in meer high risk obligatie portefeuilles stoppen voor beter rendement, maar dat gaat voorbij aan dat het het veilige deel van je investering is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:54
Als je puur kijkt naar het dividend/rente rendement dan is hypotheek/deposito een prima alternatief voor de nu niets meer betalende obligaties. Maar obligaties werken ook als een hedge bij onzekerheid in de markt (dalende aandelenkoersen) of nog verder dalende rente e.d. Ik vraag me af of dit niet een belangrijk component is wat je mist als je het inruilt voor aflossen/depositos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 15:00

MicroWhale

The problem is choice

jordyc schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:57:
Als er meer intresse in het onderwerp is kan ik mijn zusje vragen haar rapport eens te geven/ bij te praten. Dan kan ik waarschijnlijk al deze vragen beter beantwoorden.

Ik weet dat ze er toendertijd op de opleiding en haar stagebedrijf veel aandacht mee trok en ze op het punt stond om er een bedrijfje mee op te starten/partners te zoeken.
Ik ben wel geïnteresseerd! Zeker de stijgende huizenprijzen zorgen voor een probleem aan de onderkant van de markt. Als daar een goede oplossing voor is, dan is dat zeker levensvatbaar. Misschien dus iets om in te investeren of later voor mijn kinderen om te gebruiken als ze wat ouder zijn.
Mijn interesse ligt vooral bij de due diligence: Hoe worden de (financiële) risico's goed afgedekt en hoe steekt de verantwoordelijkheid voor onderpand, financiën en geschil in elkaar.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
rube schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:52:
Als je puur kijkt naar het dividend/rente rendement dan is hypotheek/deposito een prima alternatief voor de nu niets meer betalende obligaties. Maar obligaties werken ook als een hedge bij onzekerheid in de markt (dalende aandelenkoersen) of nog verder dalende rente e.d. Ik vraag me af of dit niet een belangrijk component is wat je mist als je het inruilt voor aflossen/depositos?
Zo werkt het eigenlijk ook met aflossen en depositos, alleen bij obligaties is er een koers zichtbaar die je vertelt dat ze meer waard worden als de rente omlaag gaat. Maar als jij een deposito afsluit op 4% rente en de rente gaat vervolgens naar 0% dan heb je eigenlijk ook koerswinst op je deposito. Je ziet het alleen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:54
Ehm, maar bij de obligatie kan ik het meteen te gelde maken (en herbalanceren) en dat is niet zo bij een deposito/aflossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja, op de huidige koers van de obligatie. Die kan lager zijn dan de hoofdsom die je nog zou ontvangen als je de obligatie tot maturity houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
rube schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:15:
Ehm, maar bij de obligatie kan ik het meteen te gelde maken (en herbalanceren) en dat is niet zo bij een deposito/aflossen?
Ja, ze hebben uiteraard een ander profiel qua liquiditeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:17
PM_Petrol schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:04:
[...]

Ik heb ook Fundcoach voor periodiek beleggen, maar ik heb ook een Zelf Beleggen rekening bij Binck.
Deze vragen allebei apart een servicefee.
Dus vandaar dat ik nu naar ING ben overgestapt. Alleen zag ik in de EBI van de NT fondsen dat ze dus uitstapkosten kunnen rekenen.
Naar aanleiding van de recente discussie over kosten van beleggingen heb ik ook nog eens gekeken waar ik kan besparen. NT fondsen bij een grootbank zijn een alternatief voor Meesman, waarbij ook het dividendlek is afgedekt. Zoals hierboven terecht werd aangeven zag ik echter ook dat er uitstapkosten ad 1% van toepassing zijn. Nu zou je natuurlijk kunnen stellen, ik stap nooit uit, maar dat hangt natuurlijk af van FO/uitstap-strategie.

Ik heb al wel een slag gemaakt in het verkopen van kleinere bedragen in ETF's/beleggingsfondsen. Voor het overzicht en ook kostentechnisch vind ik het beter om enkele ETF's te selecteren die op zichzelf een goede spreiding hebben. Weer zo'n voorbeeld van voortschrijdend inzicht: in het verleden dacht ik beter af te zijn door in meer ETF's te beleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:34
JURIST schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:17:
[...]

Naar aanleiding van de recente discussie over kosten van beleggingen heb ik ook nog eens gekeken waar ik kan besparen. NT fondsen bij een grootbank zijn een alternatief voor Meesman, waarbij ook het dividendlek is afgedekt. Zoals hierboven terecht werd aangeven zag ik echter ook dat er uitstapkosten ad 1% van toepassing zijn. Nu zou je natuurlijk kunnen stellen, ik stap nooit uit, maar dat hangt natuurlijk af van FO/uitstap-strategie.
Kun je een voorbeeld geven van een situatie waarbij je nooit je beleggingen verkoopt en dus niet uitstapt? Ik kan dit namelijk niet zo snel verzinnen. Uiteindelijk is het doel om (voor een groot deel van) dividend te leven, waarbij je dus moet kijken welke, in dit geval, ETF uitbetaalt of nieuwe stukken mee koopt, om vervolgens langzaam je posities te verkopen naar een bepaald niveau - uiteraard afhankelijk van je strategie.

Ik heb op Reddit een post voorbij zien komen die laat zien dat je volgens mij 17 jaar moet beleggen bij specifiek ABN Amro in de NT-fondsen en dat je door het bespaarde dividendlek dan in principe je 1% uitstapvergoeding al hebt gedekt. Helaas kan ik deze niet meer vinden, maar geeft wel een indicatie dat de kosten die je bespaart door te beleggen bij de NT-fondsen uiteindelijk aanzienlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Orangelights23 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:22:
[...]

Kun je een voorbeeld geven van een situatie waarbij je nooit je beleggingen verkoopt en dus niet uitstapt? Ik kan dit namelijk niet zo snel verzinnen. Uiteindelijk is het doel om (voor een groot deel van) dividend te leven, waarbij je dus moet kijken welke, in dit geval, ETF uitbetaalt of nieuwe stukken mee koopt, om vervolgens langzaam je posities te verkopen naar een bepaald niveau - uiteraard afhankelijk van je strategie.

Ik heb op Reddit een post voorbij zien komen die laat zien dat je volgens mij 17 jaar moet beleggen bij specifiek ABN Amro in de NT-fondsen en dat je door het bespaarde dividendlek dan in principe je 1% uitstapvergoeding al hebt gedekt. Helaas kan ik deze niet meer vinden, maar geeft wel een indicatie dat de kosten die je bespaart door te beleggen bij de NT-fondsen uiteindelijk aanzienlijk is.
Ik ging er vanuit dat dividenduitbetaling niet belast wordt met 1%, dan zou je ook kunnen streven naar volledige instandhouding van de stukken. Of geldt die 1% heffing ook bij dividenduitbetaling?

Ik snap dat er een case voor te maken is, maar 17 jaar is ook wel lang. Ik als ik terugkijk over de afgelopen 17 jaar of zover terug als dat kan dan zijn kosten bij bijvoorbeeld Binck, maar ook bij banken diverse keren veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JURIST schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:27:
[...]

Ik ging er vanuit dat dividenduitbetaling niet belast wordt met 1%, dan zou je ook kunnen streven naar volledige instandhouding van de stukken. Of geldt die 1% heffing ook bij dividenduitbetaling?

Ik snap dat er een case voor te maken is, maar 17 jaar is ook wel lang. Ik als ik terugkijk over de afgelopen 17 jaar of zover terug als dat kan dan zijn kosten bij bijvoorbeeld Binck, maar ook bij banken diverse keren veranderd.
https://www.ing.nl/partic...oeding-verkoopkosten.html

ING beweert zelfs een deel van die 1% tegemoet te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
Dat geldt alleen als je bij ING dan weer nieuwe stukken koopt. Dus als ik overstap van bank x naar ING kan ik de verkoopkosten die ik heb gemaakt bij bank x, gedeeltelijk bij ING terugvragen. Tenminste zo lees ik het. Ze hebben ook een overstapservice waarbij ING de aandelen van je huidige broker overplaatst naar ING. De meeste brokers vragen daar namelijk ook geld voor. Die kosten vergoed ING ook tot max €50 per fondsregel.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 19:43
Ik ben mijn NT emerging fondsen aan het overhevelen van de Rabobank naar de ABN Bank (zit bij de ABN boven 100k en betaal daar 0,12% fee tegenover 0,24% bij de Rabo) in stappen per € 1.250.
Tot nu toe is mijn verkoopwaarde steeds gelijk aan mijn aankoopwaarde, dus geen uitstapkosten. Van wat ik heb begrepen gelden de in- en uitstapkosten alleen voor de institutionele belegger en niet voor de particulier.
Wel merk ik kleine afrondingsverschillen omdat de ABN de koers afrondt naar 2 cijfers achter de komma en de Rabobank op 4. Meestal een afronding in mijn voordeel.

[ Voor 16% gewijzigd door Rolletjedrop op 28-01-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Laatst online: 21:18
Rolletjedrop schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:00:
Ik ben mijn NT emerging fondsen aan het overhevelen van de Rabobank naar de ABN Bank (zit bij de ABN boven 100k en betaal daar 0,12% fee tegenover 0,24% bij de Rabo) in stappen per € 1.250.
Tot nu toe is mijn verkoopwaarde steeds gelijk aan mijn aankoopwaarde, dus geen uitstapkosten. Van wat ik heb begrepen gelden de in- en uitstapkosten alleen voor de institutionele belegger en niet voor de particulier.
Wel merk ik kleine afrondingsverschillen omdat de ABN de koers afrondt naar 2 cijfers achter de komma en de Rabobank op 4. Meestal een afronding in mijn voordeel.
Bij de Rabobank betaal je over het deel > EUR 100k geen 0,24% fee, maar 0,12%, daarnaast is de jaarlijkse fee gecapt op EUR 100 welke je bereikt bij een belegd vermogen van EUR 233.333. Ik weet niet hoever je boven de EUR 100k zit, maar volgens mij is de Rabo dus niet eens zo heel veel duurder; zeker als je nog geen rekening hebt bij de ABN. Waarom heb je voor stapjes van EUR 1250 gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

De 100 euro cap bij Rabobank is per kwartaal, dus 400 per jaar.

[ Voor 29% gewijzigd door R_W op 28-01-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
R_W schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:48:
De 100 euro cap bij Rabobank is per kwartaal, dus 400 per jaar.
Je hebt gelijk, typo. De grens qua belegd vermogen klopt volgens mij wel als ik geen rekenfoutje heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 19:43
Xander25 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:47:
[...]

Bij de Rabobank betaal je over het deel > EUR 100k geen 0,24% fee, maar 0,12%, daarnaast is de jaarlijkse fee gecapt op EUR 100 welke je bereikt bij een belegd vermogen van EUR 233.333. Ik weet niet hoever je boven de EUR 100k zit, maar volgens mij is de Rabo dus niet eens zo heel veel duurder; zeker als je nog geen rekening hebt bij de ABN. Waarom heb je voor stapjes van EUR 1250 gekozen?
I know, in eerste instantie had ik inderdaad het idee om alles naar de Rabo over te hevelen. Maar omdat ik bij de ABN een groot gedeelte in VWRL (die de Rabo niet heeft) heb staan én ik voornemens ben, mede ivm met de voorgenomen wetswijziging, een deel van mijn beleggingen in een spaar bv te stoppen heb ik het anders aangepakt.
Bij de Rabobank laat ik een deel staan wat ik privé wil houden en dit zijn fondsen die de ABN niet heeft (plus nog een plukje ledencertificaten). Bij de ABN heb ik nu de NT fondsen netjes bij elkaar waar ik maandelijks op inleg, plus nog IWDA, VUSA en VWRL die ik weer heb overgeheveld van Binck Fundcoach.

Oh en de reden dat ik het in plukjes doe is omdat ik inderdaad eerst wilde kijken of er een vergoeding werd ingehouden en nu pomp ik hetzelfde bedrag gewoon steeds rond tot ie leeg is bij de Rabo. Had ook in een keer gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:47
Ik heb al eerder NT fondsen verkocht. Er is geen sprake van uitstapkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
Rolletjedrop schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:00:
Je bedoelt dat je het verkoopt bij Rabo en opnieuw aankoopt bij ABN AMRO?

Dan zou ik even contact opnemen met ABN AMRO, dan kunnen zij het ineens overhevelen en de eventuele kosten voor hun rekening nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 00:18:
[...]

Bedankt voor de website, ik zal eens een kijkje nemen.
Ik ben het ermee eens. Op het lange termijn stijgen aandelen. Hetzelfde geld voor de huizen markt
Huizen stijgen alleen op de juiste plaats en met het juiste onderhoud.

Een huis in een dorp in Frankrijk wat leegloopt is waardeloos.
Dat zal in Amsterdam nooit gebeuren als je eigenaar bent van de grond, want die waarde zal nooit zakken (op de juiste plaats).
Maar een appartement in een blok of blokje uit de jaren 50 moet ooit wel eens tegen de grond, en heropgebouwd worden.
En dan boek je als eigenaar toch een minwaarde....
Zodra de VVE begint te praten over een afbraak (dat kan jaren vooraf zijn), dan zal de waarde toch een stevige knauw krijgen.
Ook een villa blijft niet in waarde stijgen, en als je ze koopt, en je gooit er een paar ton tegen om ze in te richten naar je smaak, dan moet je niet altijd hopen dat je dat geld er terug uit haalt.

En vergeet niet dat je onderhoud moet plegen aan een huis om de waarde te houden. Een dak, keuken, badkamer, vloer, raamwerk. Dat heeft allemaal een houdbaarheidsdatum.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis606
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-04-2024
Xander25 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:47:
[...]

is die 0,24% of max 400 per jaar de TER of komen daar nog kosten van NT bij + eventueel dividendlek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
Dennis606 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:49:
[...]

is die 0,24% of max 400 per jaar de TER of komen daar nog kosten van NT bij + eventueel dividendlek?
Dat laatste, de 24 bps betreft enkel de servicing fee van de Rabobank zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Dennis606 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:49:
[...]

Er is geen dividendlek bij NT fondsen. Dit is een paar weken terug al uitvoerig besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doubleduh
  • Niet online
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Perkouw op 29-01-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:04:
[...]

Huizen stijgen alleen op de juiste plaats en met het juiste onderhoud.

Een huis in een dorp in Frankrijk wat leegloopt is waardeloos.
Dat zal in Amsterdam nooit gebeuren als je eigenaar bent van de grond, want die waarde zal nooit zakken (op de juiste plaats).
Maar een appartement in een blok of blokje uit de jaren 50 moet ooit wel eens tegen de grond, en heropgebouwd worden.
Zodra de VVE begint te praten over een afbraak (dat kan jaren vooraf zijn), dan zal de waarde toch een stevige knauw krijgen.
Ook een villa blijft niet in waarde stijgen, en als je ze koopt, en je gooit er een paar ton tegen om ze in te richten naar je smaak, dan moet je niet altijd hopen dat je dat geld er terug uit haalt.

En vergeet niet dat je onderhoud moet plegen aan een huis om de waarde te houden. Een dak, keuken, badkamer, vloer, raamwerk. Dat heeft allemaal een houdbaarheidsdatum.
Dit klopt helemaal, Ik was er ook min of meer vanuit gedaan dat aan al deze eisen wordt voldaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:04:
[...]
Ik vraag me eigenlijk af hoe dit verloopt bij koopappartementen die niet meer voldoen, en niet meer op te knappen zijn.

Worden die gesloopt zodra de grondwaarde hoger is zonder appartement?
En wie besluit dat dan? Komt er een aanbieding van een projectontwikkelaar? Wordt je door de gemeente uitgekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:15
Baytep schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:14:
[...]

Ik vraag me eigenlijk af hoe dit verloopt bij koopappartementen die niet meer voldoen, en niet meer op te knappen zijn.

En wie besluit dat dan? Komt er een aanbieding van een projectontwikkelaar? Wordt je door de gemeente uitgekocht?
Alles valt natuurlijk op te knappen. De gemeente lijkt me hierin geen rol te spelen. Ben hier overigens ook wel benieuwd naar, heb zelf een appartement uit 1979 (verhuurd). Het gebouw is in prima staat maar je merkt wel dat het onderhoud duurder wordt en dat het bijvoorbeeld qua isolatie niet meer aan de huidige tijd voldoet. Weet iemand of er voorbeelden zijn van VVE's die tot herbouw hebben besloten en hoe dit aangepakt is?

Een woningbouwcooperatie kan dit natuurlijk makkelijker doen omdat ze mensen kunnen herplaatsen, bij een VVE ligt dit wat lastig :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
Ik weet het niet maar ik veronderstel dat wie geld heeft om zelf iets te kopen gewoon niet in zo'n oud appartementsgebouw blijft. Het loopt langzaam leeg. Totdat er enkel huurders overblijven die huren met ondersteuning van bijstand/OCMW. Totdat die het ook welletjes beginnen te vinden en de boel onbewoonbaar verklaren.

De volgende stap is dan een projectontwikkelaar die de boel platgooit en opnieuw begint. Afhankelijk van de locatie gericht op een bepaalde doelgroep.

Ik denk niet dat er vanuit de overheid een structuur achter zit, het loopt zoals het loopt, vooral afhankelijk van waar het gebouw gelegen is en welk potentieel de locatie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Baytep schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:14:
[...]

Dat is een besluit van de VVE. Nu denk ik dat voor die beslissing je sowieso 66% van de eigenaars mee moet hebben.

Hoe dat in de praktijk gebeurt weet ik niet, maar er zijn verschillende mogelijke scenario's.
- over een periode van x jaar heeft een productontwikkelaar al appartementen gekocht, en zodra hij genoeg stemrecht heeft voert hij uit, met uitkoop van de rest van de eigenaars, of die eigenaars krijgen een nieuw appartement mits opleg ...
- een ontwikkelaar komt met een voorstel tot opkoop naar de VVE, en probeert de eigenaars tot verkoop te overtuigen...
- of het gebouw vervalt zo erg dat het in zijn geheel onbewoonbaar wordt, of met dermate hoge renovatiekosten dan er de facto niet meer dan de grondwaarde over blijft.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Wij hebben in een appartementen gebouw gewoond uit de jaren 60, toen wij er kwamen wonen in de jaren 80 was het nog modern, onderhoud werd er weinig gedaan omdat de VVE er geen geld voor over had, alles was toch mooi.
Een echte reserve was er dus niet. En er was blokverwarming, die was 10 jaar geleden zo slecht met allerlei lekkages dat de verzekering niet meer wilde betalen.
Vervanging van de verwarming voor eigen CV zou 15.000 per appartement gaan kosten, wij hebben snel verkocht, in die tijd beter geen winst dan al die kosten.
Paar jaar geleden moesten de liften worden vervangen, kosten 2500 per appartement.
Nu zijn alle kozijnen met nog enkel glas verrot en moeten worden vervangen en blijkt er onder de ramen asbest te zitten, aangezien flat moeten er kranen worden ingehuurd hiervoor, kosten voor voor en achter zijn 40.000 per appartement.
Wij zijn blij dat we daar weg zijn.
Nieuwbouw is niet te betalen en uitkopen doen ze alleen als ze het voor een prikkie kunnen krijgen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:31
Vlak voordat ik mijn appartement had gekocht was ik eigenlijk een beetje bang dat mij zoiets zou overkomen. Hoe weet je zeker dat je geen miskoop doet met een appartement, dacht ik toen.. Veelal ging ik alle stukken van de VvE lezen, maar soms had je met het bieden amper tijd om die stukken uberhaupt te lezen. Vaak kon ik zelf al wel zien of iets goed onderhouden was of niet, enkele makelaars zeiden er soms ook wat over. Maar toch zie je zelf niet alles. Ik heb uiteindelijk iemand meegenomen toen ik de tweede keer het appartement kon bekijken. Neemt niet weg dat ook mijn appartementencomplex een keer tegen de grond zal gaan. Gelukkig staat dat nog niet in het 30-jarenplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Nog 1 keer over de NT fondsen bij grootbanken. Er verschenen in de media stukken over dat het fondsaanbod wordt ingeperkt en dat ze meer met goedkopere zelf geconstrueerde fondsen gaan doen: https://fd.nl/achtergrond...0&utm_content=achtergrond

Ik vroeg me af of dit ook gevolgen zou hebben voor het aanbod aan etf/beleggingsfondsen voor klanten zonder (vermogens)beheer.
ING geeft aan dat het huidige aanbod voor klanten die zelf op de beurs beleggen blijft bestaan
Mogelijk/waarschijnlijk geldt de hervorming bij de anderen ook alleen voor vermogensbeheer klanten

[ Voor 11% gewijzigd door JURIST op 30-01-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Bedankt voor de link. je moet er helaas voor registreren.
Kun je de kern van het verhaal eruit trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
Baytep schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:35:
[...]

Bedankt voor de link. je moet er helaas voor registreren.
Kun je de kern van het verhaal eruit trekken?
In het kort

Grootbanken veranderen het vermogensbeheer voor particuliere beleggers.

Voorheen stopten zij veel geld in allerhande beleggingsfondsen.

Nu wordt het geld gebundeld en in zogeheten 'mandaatfondsen' gestopt.

Dat betekent: prijs- en prestatiedruk voor de traditionele fondshuizen. Het is nog niet zeker of beleggers daadwerkelijk minder gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 13:47
Vandaag is er een uitspraak geweest over discriminatie tussen een NL FBI en een buitenlands investeringsfonds: uitspraak

Op mijn telefoon leest het niet lekker weg, dus ik ben er nog niet helemaal doorheen gelopen. Maar de uitspraak is in het voordeel van het buitenlandse vehikel. Kunnen we binnenkort weer allemaal van de NT fondsen terug naar VWRL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Dit heeft toch gewoon te maken met dividendbelasting in NL die buitenlandse instellingen niet terug kunnen vragen? Dat scheelt dus alleen de dividendbelasting voor beleggingen in NL bedrijven door buitenlandse fondsen, dus maar een klein deel van het dividendlek. Ik weet niet wat de marketcap is van Nederland binnen een fonds als VWRL, maar dat zal toch niet zo hoog zijn verwacht ik.

Ik zie in de uitspraak onderaan een deel dat een lidstaat wél beperkingen mag opleggen, en het andere deel níet. Dus het kan misschien wel, als het maar op de juiste manier gedaan wordt... Maar met zoveel lange zinnen en ontkenningen wacht ik ook graag op een normaal nieuwsbericht waarin het uitgelegd wordt :+

Je kunt de uitspraak overigens ook in het Nederlands lezen, maar of dat veel helpt... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Dreadramon schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:59:
Kunnen we binnenkort weer allemaal van de NT fondsen terug naar VWRL?
Dat is wel het voordeel dat ik nu niet meer aan Meesman zit. Kan ik makkelijk tegen 0% kosten switchen naar gunstigere alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 13:47
TechLight schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 23:28:
Dit heeft toch gewoon te maken met dividendbelasting in NL die buitenlandse instellingen niet terug kunnen vragen? Dat scheelt dus alleen de dividendbelasting voor beleggingen in NL bedrijven door buitenlandse fondsen, dus maar een klein deel van het dividendlek. Ik weet niet wat de marketcap is van Nederland binnen een fonds als VWRL, maar dat zal toch niet zo hoog zijn verwacht ik.

Ik zie in de uitspraak onderaan een deel dat een lidstaat wél beperkingen mag opleggen, en het andere deel níet. Dus het kan misschien wel, als het maar op de juiste manier gedaan wordt... Maar met zoveel lange zinnen en ontkenningen wacht ik ook graag op een normaal nieuwsbericht waarin het uitgelegd wordt :+

Je kunt de uitspraak overigens ook in het Nederlands lezen, maar of dat veel helpt... ;w
Voglens mij klopt je conclusie inderdaad. Echter is het een uitspraak van het Europese hof, dus dit hoeft voor de teruggave van dividendbelasting niet enkel impact te hebben op dividend ontvangen uit NL. Echter ben ik niet genoeg thuis in de regelingen in andere landen om de impact in te schatten.

Daarnaast zal NL als gevolg van de uitspraak de FBI regelgeving moeten aanpassen. Dit kan natuurlijk zowel positief als negatief invuld worden. Vooralsnog verwacht ook weinig impact, maar ik ben benieuwd wat er gaat volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
Mirved schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:56:
[...]
Dat is wel het voordeel dat ik nu niet meer aan Meesman zit. Kan ik makkelijk tegen 0% kosten switchen naar gunstigere alternatieven.
Gaat voor mij helaas niet op, bij de Rabobank ook 0,1% kosten bij verkoop.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
Rukapul schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:49:
[...]

Het hebben van een hypotheek, of beter gezegd een stukje aanhouden om belastingtechnische redenen aanhouden, is eigenlijk nergens op gebaseerd. De van toepassing zijnde factoren kun je zelf prima uitrekenen met HRA (afbouw), VRH, EWF (afbouw wet Hillen), etc.

Als je bankspaarhypotheek nog 9.5jaar loopt kan het zijn dat je voorbij het kantelpunt bent waar het maandelijks netto meer oplevert dan kost. Verder de looptijd verkorten is dan wellicht iets wat je niet wilt. Wederom prima uit te rekenen in Excel.
Om de totale kosten van een 90% bankspaarhypotheek inzichtelijk te maken voor verschillende scenarios (9 jaar - 4 jaar aflossen), even wat snel in Excel gezet. Heb HRA info van rijksoverheid gehaald. De rente heb ik constant gehouden op 2.4%.

Met een eind kapitaal berekening module heb ik elke keer de maandelijkse inleg uitgerekend die nodig was om op het gewenste eindbedrag uit te komen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Smg99s1.png

Verschil tussen 4j en 9j aflossen is bijna 22k, best bizar. Voor van 5j naar 4j kost bijna 8k euro. Ik zie nu dat ik nog wat factoren mee had kunnen nemen, kan iemand er nog wat gaten in schieten of lijkt de conclusie aardig overeind te blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KayJee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 16:24
Ik lees al geruime tijd mee hier op het forum en ook op r/DutchFIRE en heb de knoop doorgehakt en wil deze maand mijn investering gaan doen.

Mijn situatie:
beleggingshorizon: > 25 jaar
Vermogen beschikbaar voor belegging: €25k, dit wil ik lump-sum doen.
Huidige bank: Rabobank

Ik lees hier en op r/DutchFIRE verschillende dingen omtrent welk indexfonds nou te kiezen dus ik was benieuwd wat hier nou de suggesties zijn kijkend naar mijn vermogen en horizon.

Ik twijfel zelf tussen NT WLD(88)/EM(12) via de rabobank, ACTIAM via DEGIRO (custody acc) en de NN fondsen via FitVermogen.

Kleine kanttekening: Dit zijn niet de fondsen waar ik in eerste instantie in wilde investeren, toen keek ik naar VWRL, welke mij om een of andere reden een vertrouwd gevoel gaf, maar vanwege de dividendlekkage laat ik deze optie toch maar buiten beschouwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 08:57

oscar82

De ondertitel

KayJee schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:42:
Ik lees al geruime tijd mee hier op het forum en ook op r/DutchFIRE en heb de knoop doorgehakt en wil deze maand mijn investering gaan doen.

Mijn situatie:
beleggingshorizon: > 25 jaar
Vermogen beschikbaar voor belegging: €25k, dit wil ik lump-sum doen.
Huidige bank: Rabobank

Ik lees hier en op r/DutchFIRE verschillende dingen omtrent welk indexfonds nou te kiezen dus ik was benieuwd wat hier nou de suggesties zijn kijkend naar mijn vermogen en horizon.

Ik twijfel zelf tussen NT WLD(88)/EM(12) via de rabobank, ACTIAM via DEGIRO (custody acc) en de NN fondsen via FitVermogen.

Kleine kanttekening: Dit zijn niet de fondsen waar ik in eerste instantie in wilde investeren, toen keek ik naar VWRL, welke mij om een of andere reden een vertrouwd gevoel gaf, maar vanwege de dividendlekkage laat ik deze optie toch maar buiten beschouwing.
Go for it, Koen! Waarom overweeg je fitvermogen? Ik heb nog nooit van die partij gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
oscar82 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:56:
[...]

Go for it, Koen! Waarom overweeg je fitvermogen? Ik heb nog nooit van die partij gehoord.
FitVermogen rekent geen transactiekosten, vandaar de overweging. Nog eens even naar NN vs NT gekeken maar NN (~1500) heeft toch wel een fors kleinere spreiding in aandelen dan NT (~2800), ook niet geheel onbelangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 20:25
KayJee schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:04:
[...]

FitVermogen rekent geen transactiekosten, vandaar de overweging. Nog eens even naar NN vs NT gekeken maar NN (~1500) heeft toch wel een fors kleinere spreiding in aandelen dan NT (~2800), ook niet geheel onbelangrijk.
Ik weet niet of je per se bij de Rabobank wil blijven; en ik weet ook niet hoe dit bij Rabobank zit, maar de NT fondsen die je noemt hebben bij ABN AMRO ook geen transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:56
Fitvermogen bestaat al jaren en is niets mis mee, ze verkopen alleen de fondsen van NN. Maarja, dat zijn fondsen... als ik naar global fund kijk heeft die een TER van 0,73%... leuk geen transactiekosten maar wel elk jaar 0,73% aan kosten. Dan kun je natuurlijk beter voor de NT fondsen gaan lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Mirved schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:26:
[...]

Er is geen dividendlek bij NT fondsen. Dit is een paar weken terug al uitvoerig besproken.
Het is alleen niet helemaal correct, maar het dividendlek is wel zo klein mogelijk. Er zullen altijd landen zijn waarmee geen gunstig belastingverdrag is en/of het terugclaimen van dividend zeer veel tijd en/of geld kost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:28
Voor de mensen die FO grafisch uitgelegd willen zien worden:
https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/ap58vx5_460svav1.mp4

Mooi laagdrempelig.

:*)

[ Voor 8% gewijzigd door Ko.Kane op 03-02-2020 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 02:47
@KayJee vooral bij grotere portefeuilles wordt de Rabobank goedkoop omdat het bewaarloon gecapped is op 100 EUR per kwartaal. De NT fondsen bij de Rabobank zijn een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
Loekoe schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:11:
[...]

Ik weet niet of je per se bij de Rabobank wil blijven; en ik weet ook niet hoe dit bij Rabobank zit, maar de NT fondsen die je noemt hebben bij ABN AMRO ook geen transactiekosten.
Kwam uit de spreadsheet die hier rond ging niet naar voren dat de lopende kosten op lange termijn bij Rabobank fors lager zijn dan bij ABN?
Pistachenootje schreef op maandag 3 februari 2020 @ 00:49:
@KayJee vooral bij grotere portefeuilles wordt de Rabobank goedkoop omdat het bewaarloon gecapped is op 100 EUR per kwartaal. De NT fondsen bij de Rabobank zijn een prima keuze.
Klopt, dat is wat mij ook aansprak aan de Rabobank, plus de mogelijkheid om iedere maand of per kwartaal automatisch de beleggingen te doen, thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

KayJee schreef op maandag 3 februari 2020 @ 05:51:
[...]

Klopt, dat is wat mij ook aansprak aan de Rabobank, plus de mogelijkheid om iedere maand of per kwartaal automatisch de beleggingen te doen, thanks.
Bij de ING heb ik m'n eerdere 100euro/maand Meesmaninleg per week ingesteld.

25 euro per week wordt er automatisch ingelegd ;)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook bij ABN kan je periodieke orders (maand/2 maanden/kwartaal/half jaar/jaar) instellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ko.Kane schreef op maandag 3 februari 2020 @ 00:35:
Voor de mensen die FO grafisch uitgelegd willen zien worden:
https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/ap58vx5_460svav1.mp4

Mooi laagdrempelig.

:*)
Leuk vormgegeven. Vooral voor mensen die echt compleet geen besef van geld en compounding hebben.

Als ik dit soort dingen zie besef ik me wel weer hoe ver we in dit topic zijn (gekomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
kmf schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:15:
[...]

Bij de ING heb ik m'n eerdere 100euro/maand Meesmaninleg per week ingesteld.

25 euro per week wordt er automatisch ingelegd ;)
Wat is daar de toegevoegde waarde van? Je kan beter in her begin van de maand 100 beleggen. Uiteindelijk mis je steeds een aantal weken rendement.

Distributed beleggen heeft namelijk minder opbrengst dan lump sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

R.van.M schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:35:
[...]

Wat is daar de toegevoegde waarde van? Je kan beter in her begin van de maand 100 beleggen. Uiteindelijk mis je steeds een aantal weken rendement.

Distributed beleggen heeft namelijk minder opbrengst dan lump sum
verspreid inleggen, afzwakken van koersveranderingen, minder aanslag op saldo.

Dit is een automatische periodieke minimale inleg. Lump sum bedragen doe ik handmatig. Die zijn ietsie meer dan 100 euro.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Nieuw WOZ-bedrag is binnen 10k hoger op 1-1-2019 dan waar ik het op 15-11-2018 heb laten taxeren.

Nu kan er weer risico-opslag vanaf (ergo; een vermindering van 6 euro rente en 4 euro meer aflossing op per maand). Daarnaast ook nog proberen om de gemeente te overtuigen om de taxatie te gebruiken als WOZ waarde.

qua onderbouwing hebben ze ook huizen gebruikt met meer inhoud/meer grondoppervlakte die rond dezelfde tijd verkocht zijn voor een 5~23k meer dan de WOZ. Hopelijk zijn dat genoeg argumenten om ook daar een kleine winst te pakken.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PLAE
Ja hoor. Voor +/- €15,78 (ik relateer het even aan mijn eigen gemeente) ga je een hele bezwaarprocedure aan. Zo krijgen we natuurlijk nooit een slankere overheid :/ :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

PLAE schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:24:
Ja hoor. Voor +/- €15,78 (ik relateer het even aan mijn eigen gemeente) ga je een hele bezwaarprocedure aan. Zo krijgen we natuurlijk nooit een slankere overheid :/ :/
Ik heb de factuur nog niet gezien, ik weet dus ook niet hoeveel het precies scheelt.

Daarnaast kan één bezwaar meerdere jaren doorwerken & heb ik nauwelijks invloed op het formaat van onze overheid.

Het is van mij ook wel een beetje de sport om de belastingdruk te verlagen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
@CaLeX
dik gelijk heb je. Het structureel verlagen van de WOZ waarde werkt net zo als compounding interest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

PLAE schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:24:
Als de gemeente/overheid hun werk in 1x goed deed, dan komen er ook minder bezwaarprocedures. Met het nieuws van laatst dat ze miljarden kwijt zijn aan die procedures denk ik er zelf ook van om standaard wat op te starten.
Misschien komt iemand plots op het idee dat het afschaffen van de WOZ wellicht voordeliger kan uitpakken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:07
@kmf Dus omdat de (lokale) overheid belast is met al die procedures denk je dat het een goed idee is om ook maar sowieso een procedure op te starten?

Iedereen met dergelijke gedachtes hoef ik nooit meer te horen klagen over belastingdruk in Nederland.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

!null schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:56:
@kmf Dus omdat de (lokale) overheid belast is met al die procedures denk je dat het een goed idee is om ook maar sowieso een procedure op te starten?

Iedereen met dergelijke gedachtes hoef ik nooit meer te horen klagen over belastingdruk in Nederland.
Als de lokale overheid z'n werk dusdanig slecht uitvoert dat een procedure zin heeft, dan moet die ook de consequenties dragen.
Ofwel gaat ie z'n werk goed doen en met juiste aanslagen komen waarbij de moeite niet waard is om een procedure te starten, ofwel moet ie maar gewoon geen aanslagen gaan doen als dat meer kost dan dat het opbrengt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
kmf schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:19:
[...]

Als de lokale overheid z'n werk dusdanig slecht uitvoert dat een procedure zin heeft, dan moet die ook de consequenties dragen.
Ofwel gaat ie z'n werk goed doen en met juiste aanslagen komen waarbij de moeite niet waard is om een procedure te starten, ofwel moet ie maar gewoon geen aanslagen gaan doen als dat meer kost dan dat het opbrengt.
Het werk van de overheid is "dusdanig slecht" als het de belastingbetaler twee tientjes per jaar scheelt? Ok...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PLAE
Lekker makkelijk kmf. Vertel eens even welke foutmarge in jouw ogen acceptabel is?

De gemiddelde huizenprijs in NL is EUR 287.000. Dat maakt EUR 10.000 een marge van 3,4%. Al is dat in dit geval een dikke aanname natuurlijk. Maar het is wel Randstad zo te zien, dus dikke kans dat ik nog te hoog zit ook met dat percentage.

Kijk als we het dan hebben over een foutmarge van 3,4% die je niet acceptabel vindt op inkomstenbelasting van vele duizenden euro's per jaar ok. Maar daar gaat het hier niet over.

Edit: Laten we dan maar voor een simpeler systeem gaan. In principe vind ik het niet verkeerd wanneer je probeert zo min mogelijk belasting te betalen. Maar dit gaat mij te ver.

[ Voor 16% gewijzigd door PLAE op 04-02-2020 17:29 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Een WOZ-achtig concept is logisch om bezit eerlijk te belasten. Tenzij een jaarlijkse individuele volledige taxatie je een goed idee lijkt, ontkom je er niet aan dat de WOZ waarde binnen een bepaalde bandbreedte correct is.
De wettelijke mogelijkheid om bezwaar te maken lijkt me logisch om excessen te voorkomen. Maar stelselmatig bezwaar maken om enkele tientjes belasting te besparen (terwijl de gemeenschappelijke kosten veel hoger zijn) zie ik als egoïstisch misbruik van de wetgeving.

Daarnaast is het volledig hypocriet: klagen dat de gemeente te duur is, en vervolgens als wraak de gemeente op kosten jagen voor minimaal persoonlijk gewin. Dat maakt de situatie alleen maar erger (maar ja, dan heb je volgend jaar gelukkig weer wat om over te klagen... :z )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

!null schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:56:

Mijn gemeente moedigt inwoners zelfs aan om vooral zelf bezwaar te maken, en niet via 'gratis' bureau's die een standaard bezwaarschrift indienen. Reden: gemeenten zijn verplicht om dergelijke bureau's een vergoeding te betalen op basis van art. 8:75 algemene wet bestuursrecht die vele malen groter is dan de voor de inwoner bespaarde ozb. Het bureau ontvangt tussen € 250 en € 700 en de woningbezitter bespaart hooguit een tientje per jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 04-02-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:32:
[...]

Mijn gemeente moedigt inwoners zelfs aan om vooral zelf bezwaar te maken, en niet via 'gratis' bureau's die een standaard bezwaarschrift indienen. Reden: gemeenten zijn verplicht om dergelijke bureau's een vergoeding te betalen op basis van art. 8:75 algemene wet bestuursrecht die vele malen groter is dan de voor de inwoner bespaarde ozb. Het bureau ontvangt tussen € 250 en € 700 en de woningbezitter bespaart hooguit een tientje per jaar.
Ja, triest genoeg is dat nodig. Het is alsof de criminaliteit zo hoog is dat je een briefje op de deur plakt met: "de deur is open, je mag de tv meenemen maar ga alsjeblieft niet op zoek naar de kluis, please?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
De WOZ gaat niet alleen over gemeentelijke belastingen, maar ook over box 3 bezittingen als het je eigen woning niet is.
Met het oog op voorgestelde wetgeving wordt dit best belangrijk, zeker als je het pand met een beleggershypotheek gefinancierd hebt.

De vooruitzienende persoon ziet ook al in dat de WOZ waarde in de toekomst een dingetje wordt bij verkoop, net als erfpacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:32:
[...]

En als ik, bij mijn gemeente, dan netjes bezwaar maak maar niet exact de goede juridische termen gebruik, wordt het afgewezen. Het jaar daarop via zo'n bureau, met dezelfde argumenten, wordt het wel goedgekeurd... Toen zag ik idd hoeveel de gemeente kwijt is aan die onzin (en hoe weinig het mij scheelde). Bovenstaand ook naar de gemeente gemailed, maar uiteraard zonder reactie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 08:56

GG85

.......

Verwijderd schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:32:
[...]

Een WOZ-achtig concept is logisch om bezit eerlijk te belasten. Tenzij een jaarlijkse individuele volledige taxatie je een goed idee lijkt, ontkom je er niet aan dat de WOZ waarde binnen een bepaalde bandbreedte correct is.
De wettelijke mogelijkheid om bezwaar te maken lijkt me logisch om excessen te voorkomen. Maar stelselmatig bezwaar maken om enkele tientjes belasting te besparen (terwijl de gemeenschappelijke kosten veel hoger zijn) zie ik als egoïstisch misbruik van de wetgeving.

Daarnaast is het volledig hypocriet: klagen dat de gemeente te duur is, en vervolgens als wraak de gemeente op kosten jagen voor minimaal persoonlijk gewin. Dat maakt de situatie alleen maar erger (maar ja, dan heb je volgend jaar gelukkig weer wat om over te klagen... :z )
Helemaal mee eens ja, dat standaard bezwaar maken en de samenleving daardoor op in verhouding heel hoge kosten jagen voor een paar tientjes eigen gewin vind ik echt walgelijk.
Natuurlijk wil de gemeente dat áls je bezwaar maakt je dat rechtstreeks bij hun doet om al die nog iets walgelijkere bureautjes niet verplicht te hoeven betalen.
Dat betekend niet dat je bezwaar móét maken....
[...]

Kom op zeg, dat is toch geleuter in de ruimte en voor jezelf goed te praten dat je de samenleving op kosten jaagt voor een paar tientjes.
Als je er in de basis nu eens van uit gaat dat de gemeente naar eer en geweten hun WOZ bepaling doet en zo ook naar hun (vaak best uitgebreide) onderbouwing kijkt dan is die volgens mij meestal best wel goed.
Wat denk je dat er gebeurt als je je woning laat taxeren? 5 taxateurs en je krijgt 5 verschillende bedragen. Waarde van en woning is nu eenmaal geen exacte wetenschap.

[ Voor 27% gewijzigd door GG85 op 04-02-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
De gemiddelde taxateur vraagt wat voor bedrag je zelf in gedachten hebt. En vaak valt daar wel een mouw aan te passen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zullen we de discussie over de WOZ afronden? Ik heb het idee dat het een beetje ver off-topic begint te gaan.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

TheDeuce schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:18:
Voor de mensen met een NHG hypotheek waarbij destijds verplicht een ORV moest worden afgesloten (vaak voor het deel > 80% LTV), deze verplichting is per 2020 vervallen.

Als je je daar comfortabel bij voelt kan je je ORV opzeggen, scheelt toch weer een paar euro / tientjes (afhankelijk van de situatie) per jaar.
Heb inmiddels goedkeuring van de geldverstrekker. Volgende stap is daadwerkelijk opzeggen. Nogmaals bedankt voor de tip, besparing hier is 84 euro per jaar :)
Pagina: 1 ... 59 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.