De grote grap is dat je van een grotere auto, of duurdere camera of nieuwste telefoon slechts heel beperkt en kortstondig geluk ervaart. Na een half jaar is het nieuwe er vanaf en is er weer een betere versie uit. Je gaat dan vervolgens steeds ontevredener worden omdat jij die laatste nieuwe optie niet hebt.Aghanim schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:32:
Bedankt voor de reacties. Ik had in dit topic natuurlijk niet verwacht te gaan horen dat het een goed idee is om voor de duurdere auto (of andere duurdere uitgaven) te kiezen![]()
Het voelt voor mij wel als een soort risico om maximaal te besparen omdat je nooit weet of je de leeftijd van FO daadwerkelijk gaat bereiken. Dat misschien een dooddoener maar ik zou het extreem zonde vinden om mezelf van veel zaken te onthouden die mij vooralsnog geluk en plezier brengen als ik daar pas vele, vele jaren later de vruchten van kan plukken.
Ik kan me wel voorstellen dat het helpt om een andere kijk op de wereld en het leven te hebben. Feitelijk hoef je niks te kopen om gelukkig te worden en zit geluk in kleine dingen, dat klopt. Ik denk dat je dat wel eerst echt moet voelen om voor jezelf 100% te rechtvaardigen dat je feitelijk heel zuinig gaat leven. Of een balans vinden zoals @Longcat aangeeft, waarin je ervoor kiest dat je wat langer blijft werken omdat je bepaalde uitgaven die niet noodzakelijk zijn toch hebt willen doen.
Op het moment dat je voor een goedkopere optie gaat, ga je op een andere manier vergelijken. Je weet dat wat je hebt niet top of the bill is, maar je gaat genieten van het feit dat je voor een fractie van het geld 80% van de functionaliteit hebt.
Dit heb ik bijvoorbeeld heel sterk met mijn chinese smartwatch (12 eur), wireless headphones (15 eur) etc die nauwelijks onder doen voor de duurdere >100 eur versies.