Als je zelf eerder FO bent omdat er een familie kapitaal is dat over meerdere generaties wordt doorgeven dan zou je een case kunnen maken dat als jij net degene bent die de pot opmaakt, dat dat best knullig is naar de volgende generaties.Baytep schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:04:
-Bij de sterke focus op persoonlijke vrije tijd die hier wel vaker voorbij komt wordt vaak voorbij gegaan aan de verantwoordelijkheid voor het nageslacht.
Als je het voor elkaar krijgt om op je 50ste te stoppen met werken, kun je dat dan wel verantwoorden als je niet binnen jouw mogelijkheden kunt zekerstellen dat je kinderen dat ook kunnen?
Is het dan niet beter tot je 60ste door te gaan zodat je zeker weet dat je kinderen dan ook rond die leeftijd kunnen stoppen, en niet op hun 75ste?
Immers, kinderen maken is leuk, maar vervolgens je eigen vrije tijd hogere prioriteit geven dan die van hun is niet netjes. Wees dan niet verbaasd als ze je tegoeden komen plunderen wanneer de verzorgingsstaat volledig leeggetrokken is.
Maar als je het zelf bereikt hebt, dan heb je nul verantwoording naar je kinderen toe. Als jij het kan, dan kunnen zij het ook als ze capabel genoeg zijn. En anders kunnen ze het maar niet, that is life.
Dat doe je ook met andere aspecten van leven: Stel als je succesvol bent in je werk of in de kunsten. Dan maak je je kinderen ook niet succesvol. Je kan een opleiding rechten betalen, maar een succesvol advocaat worden moet in ze zitten. Je kan ze de juiste info meegeven om FO te worden, maar ze zullen er zelf na moeten leven.
De fundering en scholing voor het leven is aan de ouders, maar daarna ben je als persoon toch echt zelf verantwoordelijk voor wat er verder gebeurd.
En dan kom je nog op het punt dat als het in ze zit om FO te worden en ook nog succesvol in werk te zijn, dan is het eigenlijk verspilde moeite die je doet. Je kan ze allemaal een half miljoen geven op hun dertigste, maar als ze capabel zijn hebben ze het eigenlijk niet nodig. En zijn ze al goed op weg. En als ze er niet mee om kunnen gaan verdampt het in 10 jaar.
En als je het pas bij overlijden geeft zijn ze zelf ondertussen al FO (indien niet dan zit het er niet in en verdampt het geld in 1 generatie en dus verspilde moeite). Als ik het op mijzelf betrek (en denk ik wel meer in dit topic), zijn de meeste van plan FO te zijn, voor het verwachte overlijden van de ouders. Dus wat er ge-erft wordt is mosterd na de maaltijd.
Tevens vind ik dat ik als kind geen last voor mijn ouders moet zijn of een druk mag leggen op hun budget. Mijn ouders zijn met pensioen en genieten er flink van, lange camper reizen, overwinteren in zonnige oorden etc. Ze zitten in de laatste fase van het leven en het zou zonde zijn als ze er niet het maximale uit zouden halen om mij wat extra na te laten?