de Peer schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:41:
[...]
De vraag is ook of je onafhankelijk (van voedselfabrikanten) zou moeten willen zijn terwijl we fantastische technologie hebben, die voor particulieren niet of nauwelijks beschikbaar zijn. Je gaat dan toch bij wijze van spreken tientallen jaren terug in de tijd qua technologie. Ik moet er niet aan denken dat iedereen zelfvoorzienend zou worden. Dán hebben we pas een paar aardes tekort

Als jij actief een voedselbos gaat bouwen, dan loop je misschien juist voor ipv achter.
Ja we hebben een hoop technologie en we kunnen zeker in Nederland megaveel voedsel verbouwen op een klein oppervlakte. Mega exporteur van voedsel zijn we.
Maar tegelijkertijd zijn de huidige succesvolle vormen van landbouw niet echt heel goed bestand tegen de klimaatverandering. Vooral als het droger wordt en er dan heel veel regen in een korte tijd valt e.d.
Ook moeten er voedingstoffen aan de bodem worden toegevoegd, of kunnen ze even niks of een bepaalde type niet op de grond verbouwen.
Een goed werkend voedselbos of met dat idee opgezette landbouw heeft deze problemen niet. Dat heeft verder ook niks nodig. Water wordt veel beter vastgehouden e.d.
1e jaar kost heel veel tijd, en daarna valt het mee. Maar ja, plukken wordt natuurlijk lastiger dan op land met monocultuur en een groot apparaat erover heen.
Het heeft niet direct met FO te maken nee. Maar ik snap de gedachte van @
Longcat wel, want je wordt er wel onafhankelijker door.
Als de opwarming en klimaatverandering zich flink door gaat zetten, dan kan dit een groot issue worden. Dan zou ik het ook fijn vinden om zelf wat te kunnen verbouwen, of in ieder geval de ervaring ermee te hebben.
Ik zou hier dan ook wat mee willen doen, maar we dan richten op wat makkelijk is. We hebben nu ook een appelboom, daar hoef je vrijwel niks aan te doen en op een gegeven moment heb je gratis appels.
Zet je er een paar meer neer, dan moet je inderdaad dingen van gaan maken en in potten opslaan. Dan wordt het alweer werk
[
Voor 8% gewijzigd door
!null op 28-08-2019 10:56
]