Remco d schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:40:
De huidige lage rente zorgt er juist voor dat je op dit moment makkelijk geld over kunt houden om extra af te lossen...
En wat betreft 30 k sparen: als je thuis woont en je verdient 1500 netto heb je het in 2 jaar bij elkaar. Niet lullen maar poetsen.
Ik heb een bijbaan gehad vanaf leeftijd 12, en had aan het eind van de havo de eerste 15 k bij elkaar. Dan hoef je niet naar duo. 2 jaar HBO gedaan niet afgemaakt dus moest alles incl. Ov pas terug betalen. Daarna gaan werken 50-60 uur in de week. Moet je eens zien hoe hard sparen gaat. Oja ik ben ieder jaar op vakantie geweest, regelmatig op wintersport en veel stappen. Dus niet echt zuinig geleefd.
30k sparen is een lachertje. Ja met 40 uur werken vind ik dat je rond moet kunnen komen en dat had ik gekund. Maar met die extra inzet verdien je wel de kersen op de taart en maak je je verdere leven een heel stuk aangenamer.
Situatie nu : 31, vriendin + 2 kinderen. Mooie buffer op de bank, 100 k hypotheek. Meer dan 300k overwaarde. En we verdienen beide beneden modaal.
Mvg Remco
Ik weet dat ik niet de eerste ben die hierop reageerd… Ik ben nog lang niet met FO Bezig al vind ik het super om hier mee te lezen. Want ook als Niet-FO in wording zie ik hier veel informatie die nuttig kan zijn.
Echter vind ik het toch even prettig om op jou te reageren vanuit een geheel andere situatie. Om je hopelijk een iets ander beeld van de wereld te geven, in plaats van "Niet lullen maar Poetsen".
Ik kom uit een gezin met 4 kinderen. Waarvan 1 zus ziek is geworden rond haar 12de, mijn 9de.
In die tijd nog met particulier verzekerden. Waardoor mijn ouders veel kosten zelf moesten betalen. Mijn vader is toen ontslagen omdat hij "te veel tijd bij mijn zus was" (Zondebok voor slechte tijden). Resultaat was 300K schuld.
Resultaat was dat mijn ouders niets konden betalen. Mijn jeugd heeft er dan ook anders uit gezien.
Op mijn 10de ben ik begonnen met een folderwijk. Hiervan kon ik sparen en soms een nieuwe PlayStation game kopen.
Op mijn 12de ben ik in de kassen begonnen, omdat dit meer verdiende (2.5 euro per uur). Hiervan kon ik mijn buskaart naar school betalen. En als er iets over bleef kon ik een nieuwe PlayStation game kopen.
Op mijn 14de ben ik gaan vakkenvullen omdat dit beter was voor mijn rug. Zie bovenstaande.
Vanaf mijn 18de ben ik in een bouwmarkt gaan werken. 3 avonden in de week en elke weekend dienst die ik mee kon pakken. Hiervan kon ik mijn schoolgeld betalen, mijn boeken, mijn kleding, mijn telefoon en ziekteverzekering. Owja, omdat dit goedkoper was had ik nu een 2de hands brommer i.p.v een bus abbo.
Na mijn studie ben ik fulltime gaan werken. Eerst voor 1400 bruto, wat binnen 2 jaar doorgroeide naar 1750 bruto. Ik ben nu 21, heb 5K studieschuld en woon nog thuis. Spaar maandelijks 200 euro, de rest wat ik over heb gaat naar mijn ouders om mee te helpen in het huishouden. Vanuit de schuldsanering word mijn loon niet meegerekend, zo kunnen mijn ouders ook 1x in de 2 jaar met vakantie.
Op mijn 25ste heb ik mijn appartement gekocht. elke laatste euro die ik had gespaard is hierin gegaan. Omdat ik niet zo veel had. Mijn hele leven vecht ik namelijk tegen een achterstand. Thuis wonen was geen otpie meer i.v.m ruzie met ouders. Keuze was op dat moment dus huren en geld weggooien… of kopen en dan met een achterstandje. Toen mijn koelkast vervangen moest worden, moest ik dit dus "lenen" want spaargeld had ik niet meer.
Situatie nu: 31 jaar, geen kinderen, alleenstaand.
5K gespaard en geen schulden. Huis gekocht voor 111K aan hypotheek. Nu nog 98K over. WOZ: 130K.