Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.205 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:42
wimjongil schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:25:
[...]

Als ik een studieschuld van 10k heb kan ik 12.3k cash hebben he...
Tuurlijk, en dan valt het wel te betalen, maar toch vind ik slechts 2300 in de plus echt dramatisch.
Zeker als het cohort tot 35 jaar loopt..

Natuurlijk hebben huizenbezitters die op tijd hebben gekocht een groot voordeel, dat geloof ik ook wel. En ja, ik denk ook dat velen hun studieschuld lang(er) laten staan ivm 0% rente, en dus zo langzaam mogelijk terugbetalen. Maar zo rond het 30e jaar had ik toch zeker 20k in plus verwacht..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:26
GAIAjohan schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:47:
[...]

Tuurlijk, en dan valt het wel te betalen, maar toch vind ik slechts 2300 in de plus echt dramatisch.
Zeker als het cohort tot 35 jaar loopt..

Natuurlijk hebben huizenbezitters die op tijd hebben gekocht een groot voordeel, dat geloof ik ook wel. En ja, ik denk ook dat velen hun studieschuld lang(er) laten staan ivm 0% rente, en dus zo langzaam mogelijk terugbetalen. Maar zo rond het 30e jaar had ik toch zeker 20k in plus verwacht..
Mja, ik had iets van 20k spaargeld toen ik op mijn 24e klaar was met studie, een baan had en uit huis ging. Bijeen gespaard van verjaardagen, bijbaantjes vanaf mijn 16e, etc (minimaal de helft van wat ik op verjaardagen, kerst, kranten lopen, blokfluiten op straat en weet ik veel nog meer kreeg moest verplicht naar mijn spaarrekening). In de 6 jaar die volgden is er amper iets bij gekomen; van 1800 netto maandsalaris blijft weinig over na huur, auto kosten, verzekeringen, boodschappen, etc... Natuurlijk had ik zuiniger kunnen leven, maar toch... Ik leefde niet onwijs luxe voor mijn gevoel.

Nu ben ik relatie begonnen en werken we beiden en zijn we ongeveer 40k spaargeld + 130k afbetaald op hypotheek + 50k overwaarde = goed voor zo'n 220k samen met twee niet heel bijzondere salarissen (onderwijs 2200 en zorg 1700) en de kosten van twee kinderen inmiddels.

Uitgaande van 10k over houden jaarlijks zouden we wel eerder met pensioen kunnen gaan... Maar ik wil ook mijn kinderen mogelijk helpen met het kopen van een huis.

En kijk ik naar mijn ouders: afbetaald nieuwbouw huis van 350k en 300k op de rekening.. maar nog steeds zorgen maken over de toekomst (of het wel genoeg geld is voor latere zorg kosten bijvoorbeeld) en geen haar op mijn vaders hoofd die er aan denkt om eerder te stoppen met werken... Wel de luxe dat mijn moeder na verlies baan nu niet verplicht aan het werk moet! FO? Geen idee, ze kunnen het prima volhouden met 300k spaargeld de komende 10 jaar tot ze beiden AOW en pensioen krijgen...

[ Voor 6% gewijzigd door President op 26-08-2019 22:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Longcat schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:04:
Opvallend dat er zo negatief gekeken wordt naar het houden van een (moes)tuintje en dieren en dergelijke. Wat ga je doen als je niet meer hoeft te werken? Het lijkt mij heerlijk om ergens in een buitengebied een flinke lap grond te hebben en daarop een voedselbos te ontwikkelen. Hier gaat echt niet veel tijd in zitten. Zeker niet vergelijkbaar met een baan in ieder geval. Na het opstaan een korte tour door de tuin om te kijken of de kippen eieren hebben gelegd en wat er geplukt/geoogst kan worden lijkt mij echt geen straf. Niet dat ik dit zou doen om eerder FO te zijn, daar is de besparing denk ik te klein voor.
Wij hebben kippen en een aantal noten- en fruitbomen. Als je het voor de hobby doet: doen.

De kippen zijn meer werk dan je denkt: schoonmaak, hok bouwen, ren maken, zieke dieren verzorgen en medicineren, extra hok maken voor quarantaine of kuikens. Kosten tellen op, en er moet elke dag voer in. Een scharrelei in de supermarkt is goedkoper. Maar onze eieren zijn verser. Een kippen zijn leuk :)

Fruitbomen zijn leuk maar geven 1x per jaar fruit, en meer dan je op kan. Of je moet het wecken/invriezen/etc. Dat is veel werk en als je t niet goed verwerkt kan het je een oogst kosten. Als het lukt wel goedkoper dan de supermarkt - als je niet teveel uren telt.

Noten zijn wat dat betreft beter/ makkelijker te bewaren. Maar ook daar geldt: je hebt snel te veel en ze zijn moeilijk te verkopen. Of je moet ze wassen, sorteren, verpakken etc. En dan kan het in uren niet uit (voor mij).

Verder is buiten wonen heerlijk en voor mij ook onderdeel van retire early. Elke middag als ik thuis kom ben ik op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:13
GAIAjohan schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:18:
[...]

De groep die nú tussen 25 en 35 is, had echt nog niet zo'n hoge studieschuld hoeven hebben.. dat geldt pas voor hen die sinds 2015 of zo studeren.

Verder vind ik die cijfers schrikbarend. Slechts 2300 in de plus voor mijn leeftijdsgroep. Oftewel een kapotte wasmachine, droger en vriezer leveren een groot probleem op.. Dramatisch.

Het is zelfs zó erg dat ik het haast niet kan geloven.
Die generatie denkt heel anders. Vaak huren ze een woning, en geen ruimte voor een droger. Scheelt al een apparaat. Auto stuk? Wegbrengen en een nieuwe occasion aanschaffen á €1000. Voor de wasmachine wordt een tweedehandsje aangeschaft. Heb ik ook gedaan toen ik het krap had. Nette Miele van 10 jaar oud voor €200 inclusief afvoer oude en bezorgen op de kop getikt, aangezien ik net een duur huis had gekocht, kreeg een paar rekeningen (waterschap, afvalstoffenheffing) die ik niet had verwacht destijds.
Die wasmachine doet het nog perfect vijf jaar later.

Hebben ze €5000 bijeen gespaard? Dat is genoeg voor een mooie vierweekse rondreis in de Verenigde Staten! Nu zou ik ook wel jeuk krijgen als ik zo weinig te besteden had tegenwoordig - maar als de tering naar de nering gezet moet worden kan je echt wel voor een habbekrats heel veel regelen hoor ;)

Zelfs tegenwoordig goochel ik nog af en toe met de betaalmomentenrekeningen en mijn banksaldo. Dat is niet omdat ik armlastig ben. Maar omdat ik liever andere dingen doe met mijn geld dan het als een getal op mijn bankrekening laat staan :P Geld moet werken of rollen!

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
fonsoy schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 22:51:
[...]

Die generatie denkt heel anders. Vaak huren ze een woning, en geen ruimte voor een droger. Scheelt al een apparaat. Auto stuk? Wegbrengen en een nieuwe occasion aanschaffen á €1000. Voor de wasmachine wordt een tweedehandsje aangeschaft. Heb ik ook gedaan toen ik het krap had. Nette Miele van 10 jaar oud voor €200 inclusief afvoer oude en bezorgen op de kop getikt, aangezien ik net een duur huis had gekocht, kreeg een paar rekeningen (waterschap, afvalstoffenheffing) die ik niet had verwacht destijds.
Die wasmachine doet het nog perfect vijf jaar later.

Hebben ze €5000 bijeen gespaard? Dat is genoeg voor een mooie vierweekse rondreis in de Verenigde Staten! Nu zou ik ook wel jeuk krijgen als ik zo weinig te besteden had tegenwoordig - maar als de tering naar de nering gezet moet worden kan je echt wel voor een habbekrats heel veel regelen hoor ;)

Zelfs tegenwoordig goochel ik nog af en toe met de betaalmomentenrekeningen en mijn banksaldo. Dat is niet omdat ik armlastig ben. Maar omdat ik liever andere dingen doe met mijn geld dan het als een getal op mijn bankrekening laat staan :P Geld moet werken of rollen!
Ik ben van dezelfde generatie..

Overigens kan je op het juiste moment qua wasmachine ook een nieuwe AEG kopen voor €370, zit je de komende jaren ook gebakken. Zelf dit jaar gedaan, cashback actie + btw-actie+ nog iets, waardoor de korting giga was..
Deze is meteen een klap zuiniger in energie dan de 20 jaar oude Bosch die we hadden. Tegelijkertijd ook onze eerste droger gehaald met dezelfde actie bij AEG. Hiervoor hadden we dus geen droger.

Terug naar de generatiekloof die jij noemt..
Reizen naar het buitenland VS west kust + noordwesten, Canada BC+AB, IJsland 3 weken hele eiland etc allemaal ook kunnen doen de afgelopen jaren, grote bruiloft gehouden.
Verder hebben we duurzame auto's die langer mee gaan dan tot de volgende apk.

Kortom generatiegap? Ik geloof daar niet in.. ik snap alleen totaal niet hoe in het cohort 25-35 de netto waarde slechts 2300 is.. op je 25e, oke, maar op je 30e of 35e? Nee, zeker niet. En zelfs al zou je huren, spaargeld hebben is ontzettend handig bij het kopen van een huis, dus hoezo daar niet alvast op voorsorteren? Na het kopen van een huis houd je meer over omdat de hypotheekkosten vaak lager zijn dan de huur, terwijl je veel groter woont, waardoor je eigenlijk nog meer kan leven.

De generatiegap met bv 18-25 zie ik absoluut omdat zij veel meer moeten lenen voor de studie. En als ik heel eerlijk ben zie ik het voor die groep niet heel positief in door het overheidsbeleid... Voor die groep zal hun studieschuld heel veel in de weg staan, en ik snap ook dat zij veel meer in het nu gaan leven. Ik bedoel, een huis kopen met 30k studieschuld is gewoon onhaalbaar. :-(

Oh ja generatiegap..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus de mediaan in de cohort 25-35 vind ik écht extreem laag. 20k had ik eigenlijk wel verwacht als de gemiddelde leeftijd op 30 jaar ligt, zoals in dit cohort

[ Voor 59% gewijzigd door GAIAjohan op 27-08-2019 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 05:20
Die CBS statistieken, dat is exclusief opgebouwd vermogen in pensioenen?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Chief schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 02:26:
CBS geeft als definitie van vermogen:
Vermogen: Het saldo van bezittingen en schulden.
Bezittingen worden gevormd door bank- en spaartegoeden, effecten, de eigen woning, overig onroerend goed, ondernemingsvermogen, aanmerkelijk belang en de overige bezittingen. De schulden omvatten onder meer schulden ten behoeve van een eigen woning en consumptief krediet.
Ik zie niks over pensioenen. Maar tussen de regels door lezend, zit dat er niet bij.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-09 09:28
de Peer schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:41:
[...]

Ik bedoelde het puur vanuit financiëel oogpunt (en tijd efficient gebruiken).
Leuk lijkt een moestuin en kippen me wel.

Zelfvoorzienend leven zie ik dan weer niet als een doel vanwege de (in mijn ogen) inefficientie die ik niet naar mezelf kan verantwoorden. Meer dan gemiddeld land gebruiken, voor een matige oogst met grote kans dat er veel verspild gaat worden door onkunde of gebrek aan technologie. Daarnaast risico's mbt voedselveiligheid.

Geef mij maar voeding dat door de Quality Control geweest is, efficient gekweekt, genetisch gemodificeerd en met minimaal watergebruik, etc. etc.
Er mag alleen nog gewerkt worden aan o.a. een 'groener' transport en beter dierenwelzijn.

De vraag is ook of je onafhankelijk (van voedselfabrikanten) zou moeten willen zijn terwijl we fantastische technologie hebben, die voor particulieren niet of nauwelijks beschikbaar zijn. Je gaat dan toch bij wijze van spreken tientallen jaren terug in de tijd qua technologie. Ik moet er niet aan denken dat iedereen zelfvoorzienend zou worden. Dán hebben we pas een paar aardes tekort :+
Dat is toch echt een misverstand, als iedereen wat meer zelfvoorzienend wordt kost het heel wat minder input ( vooral transport) het is echt niet moeilijk om,zonder gif of kunstmest, meer en beter per M2 te telen dan een landbouwer.

Het zorgt ook niet alleen voor financieel kapitaal maar ook voor sociaal kapitaal ( er zijn meerdere vormen van kapitaal). Overschotten gaan naar familie en buren, gratis. Heb ik nog meer over ( geef maar eens 10 courgettes per dag weg 2 maanden lang) dan gaat het aan de straat, ook gratis. Wie goed doet, die goed ontmoet.

Maar mijn vraag staat nog, hoe dekken jullie je in tegen bijvoorbeeld een echte crisis (de vorige is niet echt opgelost, alleen door idiote renteverlagingen draait het weer lekker, hence de huizenmarkt). Dus met een scenario van bijvoorbeeld extreme inflatie.

Ik snap dat fo wat anders is dan offgrid zelfvoorzienend leven. Dat is namelijk meer gebaseerd op "onafhankelijk van geld". Het heeft echter wel degelijk raakvlakken en kan elkaar helpen. Maar je moet er wel hobby aan hebben, dat klopt.

- ander punt of topic: wat achterlijk weinig spaargeld volgens dat bericht. Ik heb zelf altijd geroepen dat hypotheken maximaal 80% vd woz waarde moesten worden zodat men leert sparen en prijsstijgingen (en dus dalingen) wat gedempt zouden worden. Als ik deze cijfers zie snap ik dat ik niet veel medestanders heb.

Mvg Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:26
Remco d schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 06:51:
[...]
- ander punt of topic: wat achterlijk weinig spaargeld volgens dat bericht. Ik heb zelf altijd geroepen dat hypotheken maximaal 80% vd woz waarde moesten worden zodat men leert sparen en prijsstijgingen (en dus dalingen) wat gedempt zouden worden. Als ik deze cijfers zie snap ik dat ik niet veel medestanders heb.

Mvg Remco
Remco, als we uitgaan van een woning van 150.000 (flatje, of buiten Randstad of oud huis) dan zou je dus volgens jou het volgende moeten hebben hoor je het kan kopen:
- 30.000 voor hypotheek
- 3.000 advies, notaris, akte
- 3.000 overdracht belasting
- 3.000 voor meubels, verf, overige kosten om huis in orde te maken. Is wat krap voor alles (keuken spullen, bank, kasten, etc), maar dan maar marktplaats

Dat komt neer op bijna 40.000 wat je nodig hebt om iets te kunnen kopen... Beetje erg onrealistisch vandaag de dag, dan heb ik een studieschuld niet eens mee gerekend

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Wat men niet moet vergeten bij het vermogen van 25-35 jarigen is dat hun inkomen ook gewoon laag kan zijn. Ken WO'ers die net boven minimum loon verdienen (met een baan op WO niveau). Als die baan dan ook in de randstad zit kan het hard gaan. Heb ik makkelijk praten met mijn bovenmodale startsalaris in de IT. Tel er dan ook nog eens bij op dat mensen lang vrijgezel blijven en dus alles op een salaris moeten tillen en dan wordt sparen lastig.

Verder is het een generatie die is opgevoed met het idee dat het beste wat je met geld kan kopen ervaringen zijn. Dure reizen horen daar bij, maar ook festivals en dergelijke. Let maar eens op bij reclames, ze verkopen allemaal een gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Dat is denk ik niet volledig plaatje: indien max LTV zo sterk wordt verlaagd dan verwacht ik ook dat huizenprijzen gaan dalen door lagere vraag. Het is een maatregel die in meer landen door diens overheid wordt gebruikt om de huizenprijzen enigzins in toom te houden hoewel dat natuurlijk niet de enige factor is dat huizenprijzen bepaalt.

Waar is het dan in Nederland misgegaan? Heeft het huizenaanbod simpelweg de vraag niet kunnen bijbenen in de laatste decennia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:07
President schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 07:34:
[...]
- 30.000 voor hypotheek
- 3.000 voor meubels, verf, overige kosten om huis in orde te maken. Is wat krap voor alles (keuken spullen, bank, kasten, etc), maar dan maar marktplaats
Die €30 Kan je over discussiëren aangezien daar in ieder geval een onderpand voor is.

Die €9k is eigenlijk natuurkijk absurd om mee te kunnen financieren in een hypotheek met een termijn van 30 jaar. Een hypotheek moet per dëfinite een onderpand hebben.

Ik zou dan meer zien in verruimde mogelijkheden om xx% aftrekbaar consumptief te lenen voor een termijn bijvoorbeeld 10 jaar (meet in lijn met gemiddelde bewoning/afschrijving). Deze lening zou ook alleen beschikbaar kunnen zijn voor 1e keer woning kopen.

Echter, qua risico zie ik met 100% annuitair al weinig problemen. Het is een afweging tussen risico beperken zonder starters te blokkeren/ernstig te vertragen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 07:51:
[...]

Die €9k is eigenlijk natuurkijk absurd om mee te kunnen financieren in een hypotheek met een termijn van 30 jaar. Een hypotheek moet per dëfinite een onderpand hebben.
Kosten koper meefinancieren mag al een tijdje niet meer. Het is momenteel 100% wat je mag lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 07:55:
[...]

Kosten koper meefinancieren mag al een tijdje niet meer. Het is momenteel 100% wat je mag lenen.
Daar ben ik me van bewust ja :p

Was meer conceptueel bedoeld (obv historie) en als reactie op het punt dat het voor starters complicerend is.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 27-08-2019 08:06 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:10
Chief schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 02:26:
Best een interessant punt, hoeveel procent is ZZP en of ondernemer zonder een degelijke pensioendekking?
Overigens is het niet eens zo gek hoor, veel mensen leven gewoon op wat ze te besteden hebben. Men kijkt niet naar zaken als betaalbaarheid van een woning maar gaat shoppen op funda tegen het maximaal leenbedrag aan. Dan is er al snel erg weinig ruimte om te sparen, laat staan beleggen.

Iets waar wij als Nederlanders ook maar mondjesmaat aan doen, dus als je op een gegeven moment wel door hebt hoe geld in je voordeel kan werken en schulden wegwerken toch best een mooie optie is dan zie je het echt gebeuren.

Tot die tijd is het voor veel mensen moeilijke theorie. Tijd en geld , percentages erg moeilijk allemaal. Mensen moeten het zien en voelen. Tot die tijd hou je dit gewoon. Wie dan leeft , wie dan zorgt.

Het is overigens wel opvallend dat blijkbaar heel veel mensen toch flink van de bijleenregeling gebruik hebben gemaakt om de studie op te leuken. Anders kan ik de hoge studieschulden in sommige categorieën niet verklaren.

Overigens begrijp ik het meetellen van het huis vanuit risicoperspectief als vermogen nog steeds niet. Voor het CBS is het prima , het is tenslotte op papier vermogen dat je bezit. Maar neem dan ook pensioenen mee, dat is tenslotte ook papier tot je oud genoeg wordt om er gebruik van te mogen maken.

In Nederland lijkt het welvaartsgevoel van de mensen toch vooral af te hangen van de waarde van de eigen woning. Is die hoog, dan spenderen we meer , is die laag , dan is het lijden en last. Best heel vreemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
Chief schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 07:49:
Dat is denk ik niet volledig plaatje: indien max LTV zo sterk wordt verlaagd dan verwacht ik ook dat huizenprijzen gaan dalen door lagere vraag.
Ik denk eerder dat huisjesmelkers dan nog meer huizen hebben, en normale mensen nog steeds absurde huurprijzen moeten betalen..
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 07:44:
Wat men niet moet vergeten bij het vermogen van 25-35 jarigen is dat hun inkomen ook gewoon laag kan zijn. Ken WO'ers die net boven minimum loon verdienen (met een baan op WO niveau). Als die baan dan ook in de randstad zit kan het hard gaan. Heb ik makkelijk praten met mijn bovenmodale startsalaris in de IT.
Ik denk dat je dan nog geluk hebt met dat starterssalaris. Toen ik aan het eind van de crisis begon zat ik op 2100 bruto, en met mij vele anderen, ook in de IT. Voor jou 10 anderen..
Ik denk ook dat er best een aantal weinig zijn doorgegroeid, laag begin betekent gauw moeilijk stijging..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
LTV is maar 1 tool. Persoonlijk denk ik dat de hele woningmarkt in Nederland op haar gat moet:
gezondere LTV, signifant meer bijbouwen, ook voor sociale woningen etc

Ook moet er bij ons als burger een knopje om: ons eerste huisje is misschien niet het ideaalplaatje meer. Misschien is het een portiekflatje. Dat soort denken, dat duurt een generatie voordat het verandert.

Idem met niet uitgeven voordat je spaart. Daar gaat ook weer minimaal een generatie overheen wil je dat veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-09 05:08
President schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 07:34:
[...]

Remco, als we uitgaan van een woning van 150.000 (flatje, of buiten Randstad of oud huis) dan zou je dus volgens jou het volgende moeten hebben hoor je het kan kopen:
- 30.000 voor hypotheek

Dat komt neer op bijna 40.000 wat je nodig hebt om iets te kunnen kopen... Beetje erg onrealistisch vandaag de dag, dan heb ik een studieschuld niet eens mee gerekend
En met z'n tweeen is dat best bij elkaar te sparen in een aantal jaar, ook hurend in de randstad (dan moet je alleen niet een groot appartement aan de gracht gaan huren ofzo) en beginnend met 2x een salaris van 2-2.1k bruto zo'n 4 jaar geleden.
Je maakt het jezelf moeilijk als je je studententijd ziet als een 5-jarige feestperiode met veel bijlenen en alleen maar opmaken. Maar als je die periode ziet als een investering in je toekomst en er ook gewoon een beetje bij werkt, dan hoef je die studie niet met een torenhoge studieschuld af te sluiten.

Ik realiseer me dat het wegvallen van de prestatiebeurs zo'n 20k (p.p) kan schelen over een hele studieperiode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

CornermanNL schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:07:
[...]

Overigens is het niet eens zo gek hoor, veel mensen leven gewoon op wat ze te besteden hebben. Men kijkt niet naar zaken als betaalbaarheid van een woning maar gaat shoppen op funda tegen het maximaal leenbedrag aan. Dan is er al snel erg weinig ruimte om te sparen, laat staan beleggen.
De bank bepaalt het maximaal leenbedrag aan de hand van wat jij zou moeten kunnen betalen. Misschien dat de leennormen nog strenger moeten (met alle problemen die daar bij komen kijken), maar ik vind het niet gek dat als de bank zegt je kan 400k betalen dat mensen dan voor 400k gaan zoeken. Zelfs de bank zegt dat je het kan betalen.
CornermanNL schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:07:
[...]

Het is overigens wel opvallend dat blijkbaar heel veel mensen toch flink van de bijleenregeling gebruik hebben gemaakt om de studie op te leuken. Anders kan ik de hoge studieschulden in sommige categorieën niet verklaren.
Nahja, het is soms (niet altijd ;) ) meer dan opleuken. Doe je een studie rechten dan wordt je vanaf dag 1 al ingepraat dat je niet aan de bak komt als je geen extra activiteiten naast je studie oppakt. Daar gaat tijd in zitten. Een jaar bestuursjaar is voor sommige posities toch wel minimaal, dat is toch ook weer een jaar dat je mag (moet) lenen. Zit je eigenlijk te hoog qua niveau (want je ouders zijn niet trots op je als je niet minstens HBO doet, liever WO), dan kom je heel wat uren aan het studeren, uren die je niet kan werken.Dan zijn er nog de gevallen die hun leven lang vertel zijn dat "studeren leuk moet zijn", die komen er het eerste of tweede jaar achter dat studeren niet leuk is en switchen naar een studie met baankans. Allemaal legitieme redenen waarom je meer moet lenen en dan heb je nog niet in de kroeg gezeten.

Je moet het ook eens omdraaien he. Studies roepen dat je full-time bezig moet zijn met studeren. Dan wordt van je verwacht dat je werkt om van je levensonderhoud te voorzien en dan ook nog af en toe gezellig mogen doen in de kroeg of gezond in de sportschool. Vinden we doodnormaal om te verwachten van mensen rond de twintig.

Gaat een dertiger of veertiger naast zijn full-time baan een avondstudie volgen dan komen de opmerkingen om je oren vliegen "dat een avondstudie toch wel heel zwaar is naast je werk" of "dat je ook aan je vrije tijd moet denken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 20:54

Metro2002

Memento mori

wimjongil schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:33:
[...]

Welkom in het Nederland van 2019. Als jij die ~250 euro die je vroeger maandelijks van de DUO kreeg gaat lenen, zit je na een studie van 4 jaar al aan 12k studieschuld. Daarvan heb je net je collegegeld en een paar studieboeken van kunnen betalen. Op je 35e heb je inderdaad (een groot deel van) je studieschuld weggepoetst, daarom ook dat het cohort 35-45 een hoger vermogen heeft.
Je doet toch geen 10 jaar over het wegwerken van 12k , kom op hee. :P Blijf 1 jaar langer thuiswonen en het is weg.

En je kan ook in het weekend een bijbaan nemen ( i know right, shock and horror) , om 250 euro per maand te verdienen hoef je echt geen hele zware dingen te doen.

Slechts 1 dag in de week of 2 avondjes van 4 uur ergens werken tegen het minimumloon levert je al meer dan 300 euro op. Zo heb ik het ook gedaan, doordeweeks naar school en op koopavond , zaterdag en 1 keer in de maand op zondag werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 16:48

MicroWhale

The problem is choice

Longcat schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:44:
@MrWilliams Ik zeg ook niet dat je als je FO wil zijn ook per se zelfvoorzienend moet zijn, maar dat ik een positievere houding t.o.v. zelfvoorzienend leven had verwacht in dit topic.

Kosten zijn voor mij niet eens zo relevant, omdat ik niet afhankelijk zou durven te zijn van mijn eigen 'oogst'. Kwaliteit van leven en gezondheid trekt mij veel meer.
Zoals gezegd: Ik had dat eigenlijk niet verwacht... het zijn twee totaal a-symmetrische groepen. Daarnaast hebben niet veel mensen in Nederland een stuk land wat ze in staat stelt om dit op te doen.

Wat minder ontopic: Wat ik wel had verwacht is dat de tweaker, lui en techneut als die is, toch wel even gekeken had naar deze beauty om te zien dat je ook met weinig effort een leuke opbrengst kan hebben van een klein stukje land.

Ik verbaas me ook altijd over het verschil tussen wat mensen laten zien (auto's, huis, mooie spullen) en hoeveel vermogen ze werkelijk hebben. Vaak blijkt dat de mensen die veel lijken te hebben de grootste schuldenaars zijn. En dat de mensen die weinig lijken te hebben, vrijwel onafhankelijk kunnen leven. (In Rich Dad, Poor Dad wordt duidelijk waarom dat vaak zo is)

De volgende economische crisis zal een heftige worden vrees ik.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Larmoth
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-09 14:00
Metro2002 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:41:
[...]

Je doet toch geen 10 jaar over het wegwerken van 12k , kom op hee. :P Blijf 1 jaar langer thuiswonen en het is weg.

En je kan ook in het weekend een bijbaan nemen ( i know right, shock and horror) , om 250 euro per maand te verdienen hoef je echt geen hele zware dingen te doen.

Slechts 1 dag in de week of 2 avondjes van 4 uur ergens werken tegen het minimumloon levert je al meer dan 300 euro op. Zo heb ik het ook gedaan, doordeweeks naar school en op koopavond , zaterdag en 1 keer in de maand op zondag werken.
Ik vind het een beetje een rare opmerking persoonlijk om de verwezelijkingen van vorige eeuw terug te draaien en dat we het normal vinden dat er terug moet worden bijgeklust of zelfs meerdere jobs nodig zijn om rond te komen. Ik ben blij dat ik nog in België woon als ik lees hoe het in Nederland loopt. Alhoewel we hier ook meer en meer die kant beginnen op te zoeken. .
Persoonlijk vind ik dat iedereen met 40u werk moet kunnen rondkomen en overhebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Larmoth schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:56:
[...]
Ik vind het een beetje een rare opmerking persoonlijk om de verwezelijkingen van vorige eeuw terug te draaien en dat we het normal vinden dat er terug moet worden bijgeklust of zelfs meerdere jobs nodig zijn om rond te komen.
Ik vind het vrij normaal dat je werkt om je studie te betalen maargoed. Dat is in de verdere geschiedenis ook nooit anders geweest op een hele korte tijdsperiode na.
Persoonlijk vind ik dat iedereen met 40u werk moet kunnen rondkomen en overhebben.
Daar is iedereen het denk ik over eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Larmoth schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:56:
[...]

Ik vind het een beetje een rare opmerking persoonlijk om de verwezelijkingen van vorige eeuw terug te draaien en dat we het normal vinden dat er terug moet worden bijgeklust of zelfs meerdere jobs nodig zijn om rond te komen. Ik ben blij dat ik nog in België woon als ik lees hoe het in Nederland loopt. Alhoewel we hier ook meer en meer die kant beginnen op te zoeken. .
Als je 40 uur werkt kun je prima rondkomen en overhebben. En mocht het je dan alsnog niet lukken 12k terug te betalen dan wordt het uiteindelijk wel kwijtgescholden, maar dan doe je wel heel wat verkeerd en vraag ik mij af wat voor "studie" je er mee hebt betaald.

En waarom is het een rare opmerking om het normaal te vinden dat je moet werken om je studie te betalen? Lijkt mij helemaal niet raar. Eerder raar om te denken dat de samenleving maar moet opdraaien omdat jij zo nodig een (verkeerd gekozen) studie wilt doen.

[ Voor 13% gewijzigd door i7x op 27-08-2019 09:28 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:41:
[...]

Waarom zou je? Er zit 0% rente op de lening. Goedkope leverage dus.

Ja, alsnog krijgen huidige studenten 250 euro per maand minder dan jij (en ik, fwiw). Daar mag een 18-jarige 50 uur per maand voor werken, 22+ zo'n 25 uur. Omgerekend naar studiepunten is dat ieder jaar een zesde tot een derde (!) van een collegejaar.
i7x schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:25:
[...]

Als je 40 uur werkt kun je prima rondkomen en overhebben. En mocht het je dan alsnog niet lukken 12k terug te betalen dan wordt het uiteindelijk wel kwijtgescholden, maar dan doe je wel heel wat verkeerd en vraag ik mij af wat voor "studie" je er mee hebt betaald.
Volgens mij is het punt dat @Larmoth probeert te maken dat studeren 40 uur per week kost, correct me if I'm wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Mogelijk omdat je een huis wilt kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
TucanoItaly schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:31:
[...]

Mogelijk omdat je een huis wilt kopen.
Omdat het handig is bij het kopen van een huis om geen cash te hebben en wel een afbetaalde schuld die toch niet meegenomen werd in je leencapaciteit? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

wimjongil schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:30:
Volgens mij is het punt dat @Larmoth probeert te maken dat studeren 40 uur per week kost, correct me if I'm wrong.
Lijkt mij niet, hij zegt dat iedereen die 40 u werkt moet kunnen orndkomen (iets wat overigens ook gewoon het geval is). Studeren is geen werk en dus kun je er ook niet van rondkomen, nogal logisch als je het mij vraagt.
wimjongil schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:32:
[...]

Omdat het handig is bij het kopen van een huis om geen cash te hebben en wel een afbetaalde schuld die toch niet meegenomen werd in je leencapaciteit? :+
Denk dat je beter cash kunt hebben omdat dat zwaarder weegt dan een studieschuld bij een hypotheekaanvraag (cash vergroot je maximale aankoopbedrag 1:1, een studieschult verlaagt het juist, maar niet 1:1 maar minder, weet niet precies hoeveel). En daarbij wordt van je studieschuld altijd het oorspronkelijke leenbedrag genomen, niet het bedrag wat je op dat moment nog moet afbetalen. Dus ligt ook een beetje aan op welke termijn je wilt kopen. Als je nog 30 moet afbetalen en je hebt 20k cash, kun je beter niet aflossen, want dan ben je je cash kwijt in je hypotheekberekening, en de studielening wordt hoe dan ook meegerekend `a 30k, of je er nu 20 van hebt afgelost of niet.

[ Voor 56% gewijzigd door i7x op 27-08-2019 09:41 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
i7x schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:35:
[...]

Lijkt mij niet, hij zegt dat iedereen die 40 u werkt moet kunnen orndkomen (iets wat overigens ook gewoon het geval is). Studeren is geen werk en dus kun je er ook niet van rondkomen, nogal logisch als je het mij vraagt.
Dus volgens jou moet een student in het slechtste geval 40 uur per week werken om z'n studie te bekostigen? Tot zover de Nederlandse kenniseconomie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Ja, alsnog krijgen huidige studenten 250 euro per maand minder dan jij (en ik, fwiw).
Je gaat er nu vanuit dat ik geld van mijn studie gratis gekregen heb ? Dat is namelijk niet zo. En het is echt al even geleden dat ik op school zat.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 27-08-2019 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Het is toch niet per sé of-of? Je kunt én wat aflossen, én wat sparen voor de kosten-koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:39:
[...]

Je gaat er nu vanuit dat ik geld van mijn studie gratis gekregen heb ? Dat is namelijk niet zo. En het is echt al even geleden dat ik op school zat.
Ik ging er inderdaad van uit dat iemand die rond de eeuwwisseling is begonnen met studeren een prestatiebeurs als gift heeft gekregen. Ook als het niet op jou persoonlijk slaat blijft m'n vergelijking staan.
TucanoItaly schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:39:
[...]

Het is toch niet per sé of-of? Je kunt én wat aflossen, én wat sparen voor de kosten-koper.
Daar heb je dus al helemaal niks aan. Als je het spel netjes speelt volgens de regels van de bank (contradictio in terminis?), blijft je initiele studieschuld staan totdat je 'm volledig af hebt gelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Physx
TucanoItaly schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:41:
Artikeltje van Business Insider over het doorsnee vermogen van het Nederlandse huishouden:
https://www.businessinsid...eratie-welvaart-vermogen/
(N.B. getallen van 2017, maar voor de strekking van het artikel maakt het niks uit)

25 tot 35 jaar: mediaan netto vermogen van 2.300 euro
35 tot 45 jaar: mediaan netto vermogen van 9.000 euro
45 tot 55 jaar: mediaan netto vermogen van 45.100 euro
55 tot 65 jaar: mediaan netto vermogen van 95.100 euro
65 tot 75 jaar: mediaan netto vermogen van 132.600 euro

Leuk om jezelf te vergelijken :Y
Dit is wel echt heel weinig inderdaad. Ik zit nog in de 25 - 35 jaar en hoor al bijna bij de rijkste 30 procent van alle leeftijden :) Altijd flink kunnen sparen, geen schulden, lekkere overwaarde op het huis. Verder gewoon een prima huis, nieuwe auto etc. Ook altijd flinke reizen gemaakt over de hele wereld dus daar zeker niet op beknibbeld. Ik snap soms niet wat andere mensen met hun geld doen.
Kleine spoiler: als je vanaf je 45e een netto vermogen van minimaal 3 ton hebt, zit je voor de rest van je leven bij pakweg rijkste 30 procent van jouw leeftijdsgenoten.
Maar even serieus, er zijn best veel huishouden die het erg moeilijk hebben. Sommige dankzij eigen keuzes, soms zit er een dramatisch verhaal achter. Echter zie ik in mijn omgeving dat juist de mensen met een hoger inkomen zichzelf flink in de problemen werken door een bepaalde levensstijl, gokken, verslaving, vreemdgaan, 2e vrouw met kinderen in het buitenland :F etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Een studieschuld wordt tegenwoordig wel degelijk meegenomen bij een hypotheek aanvraag en komt binnenkort ook gewoon bij het BKR erbij te staan zodat verzwijgen ook niet langer mogelijk is.
[...]

Waarom zou je? Er zit 0% rente op de lening. Goedkope leverage dus.
Ondanks lage tot geen rente blijft het een lening voor een dienst die je hebt afgenomen en die moet je uiteindelijk gewoon terugbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

wimjongil schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:39:
[...]

Dus volgens jou moet een student in het slechtste geval 40 uur per week werken om z'n studie te bekostigen? Tot zover de Nederlandse kenniseconomie...
Volgens mij moet een student gewoon lenen als hij niet wil werken en niet zo zeuren over het afbetalen, wat prima gaat als je een normale studie hebt gedaan. Ikzelf heb het best bont gemaakt met ~30k lening (deels oud deels nieuw stelsel) en heb er ook geen problemen mee en heb overigens ook gewoon een huis kunnen kopen. Maar ok, zelfs als dat niet ging, dan doe je er een paar jaartjes extra over, ook geen ramp. Ik val niet zo voor zielige verhalen over hoe verschikkelijk een beetje studieschuld zou zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door i7x op 27-08-2019 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

wimjongil schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:42:
[...]
Als je het spel netjes speelt volgens de regels van de bank (contradictio in terminis?), blijft je initiele studieschuld staan totdat je 'm volledig af hebt gelost.
Ter info, de meeste banken kunnen op verzoek rekening houden met het gedeelte van de studieschuld dat al afgelost is. DUO kan een herberekening doen voor het maandbedrag en de uitdraai daarvan wordt tegenwoordig door veel banken (niet alle) geaccepteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

i7x schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:44:
[...]

Volgens mij moet een student gewoon lenen asl hij niet wil werken en niet zo zeuren over het afbetalen, wat prima gaat als je eeen normale studie hebt gedaan. Ikzelf heb het best bont gemaakt met ~30k lening (deels oud deels nieuw stelsel) en heb er ook geen problemen mee en heb overigens ook gewoon een huis kunnen kopen. Ik val niet zo voor zielige verhalen over hoe verschikkelijk een beetje studieschuld zou zijn.
Precies, bovendien hebben bijna álle generaties te maken gehad met studieschulden, ook de babyboomers en de generatie nix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:29

Koppensneller

winterrrrrr

Metro2002 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:45:
[...]

Precies, bovendien hebben bijna álle generaties te maken gehad met studieschulden, ook de babyboomers en de generatie nix
Die generaties hadden natuurlijk wel studiebeurzen en OV-kaarten, al dan niet verdisconteerd in de kinderbijslag (voor 1986). Tegenwoordig mag je dat óók allemaal lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:42:
[...]

Een studieschuld wordt tegenwoordig wel degelijk meegenomen bij een hypotheek aanvraag en komt binnenkort ook gewoon bij het BKR erbij te staan zodat verzwijgen ook niet langer mogelijk is.
Dat belachelijke plan is onlangs gelukkig afgeschoten. :)
[...]

Ondanks lage tot geen rente blijft het een lening voor een dienst die je hebt afgenomen en die moet je uiteindelijk gewoon terugbetalen.
Ja, echter is het financieel onverstandig om dit sneller dan strikt noodzakelijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Remco d schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 06:51:
[...]

Maar mijn vraag staat nog, hoe dekken jullie je in tegen bijvoorbeeld een echte crisis (de vorige is niet echt opgelost, alleen door idiote renteverlagingen draait het weer lekker, hence de huizenmarkt). Dus met een scenario van bijvoorbeeld extreme inflatie.

[...]
Op situaties met echt extreme inflatie (zoals de hyperinflatie in venezuela) is denk ik moeilijk goed voor te bereiden. Fysiek edelmetalen bezitten en extreme vormen van 'preppen' zijn daar de enige oplossingen voor. Het eerste is prima te combineren met een pad naar FO, maar het echte preppen is een kostbare aangelegenheid. Ik heb wel een doos zeep, tandenborstels, zout & suiker in de kruipruimte staan (lucht & vochtdicht opgeslagen), maar die heb ik geërfd van mijn opa. Fysieke edelmetalen hebben wij niet (behalve wat standaard juwelen).

Als de euro ooit nog boven de 10% inflatie uit komt dan zal het met de dollar / yen e.d. niet veel beter gesteld zijn verwacht ik. Alles is redelijk verweven met elkaar. Ik hoop dan maar dat de beurzen overal een beetje mee stijgen en dat de lonen daarna ook gecorrigeerd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

wimjongil schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:50:
[...]

Dat belachelijke plan is onlangs gelukkig afgeschoten. :)

Ja, echter is het financieel onverstandig om dit sneller dan strikt noodzakelijk te doen.
De extreem lage rente zorgt echt voor rare gedachtenpatronen, zoveel is intussen wel duidelijk. Er wordt hier gewoon gepromoot schulden te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Metro2002 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:58:
[...]

De extreem lage rente zorgt echt voor rare gedachtenpatronen, zoveel is intussen wel duidelijk. Er wordt hier gewoon gepromoot schulden te hebben.
Als dat financiëel aantrekkelijk is, waarom niet? Laat die studieschuld maar lekker verdampen door de inflatie.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 27-08-2019 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
Als die periode kort zou zijn kan je beargumenteren dat een opportunity is maar als het lang duurt, zoals nu, dan wordt het de norm en die norm blijft ook als rentes gaan stijgen. Het is ontzettend lastig om dat gedrag om te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:08
Ik denk niet dat iemand hier promoot actief schulden te gaan maken. Echter als je een DUO Studieschuld hebt opgebouwd in de afgelopen jaren kan je je afvragen of het financieel verstandig om dit vervroegd af te lossen. De afgelopen paar jaar is het rentepercentage 0,00% (https://duo.nl/apps/rentepercentage/index.html) , kortom als je dan (extra) leent en dit op je spaarrekening zet, maak je al winst. Ook als je ipv extra aflost, dat geld spaart is dat een voordeligere optie. Laat staan als je voor iets meer risico kiest en dit besluit te beleggen - in wat voor vorm dan ook. Het kan daarmee dus ook lonen om een paar jaar extra te gaan sparen en dan een huis kopen met meer eigen inleg dan een hogere hypotheek te nemen door je studieschuld eerder af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Metro2002 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:58:
[...]

Je mist het punt. Mensen worden aangemoedigd langer een schuld aan te houden (iets anders dan meer schuld creëren) omdat je door de inflatie simpelweg een deel van je schuld kunt laten verdampen.

Doen wij, en mijn hele omgeving, ook, en dat is een deel van de reden dat het doorsneevermogen in de categorie 25-35 zo laag uitvalt.

Het overige deel van de reden zit hem in het feit dat een overgroot deel van dat cohort geen goedbetaalde IT'er is, in tegenstelling tot de gemiddelde GoT'er. Tot een paar jaar terug hoorde je bijvoorbeeld vrij vaak dat een starter met een alfa-papiertje onbetaald aan de slag ging, in de hoop kans te maken op een vaste baan. Dat is nu gelukkig bijna niet aan de orde, maar veel mensen beseffen zich denk ik niet hoe weinig sommige mensen verdienen.

Dat zie je nu nog steeds terug in dit soort metrics. Zoals ik al zei, ik verbaas me er totaal niet over.

[ Voor 5% gewijzigd door Bulder op 27-08-2019 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Chief schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:05:
Als die periode kort zou zijn kan je beargumenteren dat een opportunity is maar als het lang duurt, zoals nu, dan wordt het de norm en die norm blijft ook als rentes gaan stijgen. Het is ontzettend lastig om dat gedrag om te draaien.
Als je financiëel onbekwaam bent dan gaat die vlieger op ja. Maar over het algemeen niet voor mensen die FO na streven mag ik hopen. Dan maak je rationele beslissingen. En 1 van de eerste beslissingen die je neemt is je schulden aflossen als je daar (aanzienlijke) rente over betaalt.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 27-08-2019 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:42:
[...]
[...]
BKR is een particuliere instelling. De overheid mag volgens de GDPR niet eens de studieschuld daar aanmelden. Dat wetsvoorstel was voor de buhne, om de lobbyisten tevreden te houden.

Het is eigenlijk raar dat mensen in die onzin van banken trappen.
Zoals de regels rond studieschuld zijn opgebouwd komt het neer op een extra belasting voor mensen die op kosten van de gemeenschap een opleiding hebben gevolgd waardoor ze later meer gaan verdienen en het terugbetalen. Verkapte belasting dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Het groep mensen dat "FO" of whatever nasteeft is niet de meerderheid. Kijk bijvoorbeeld naar de tabel met opgebouwd vermogen naar leeftijdscategorie. Een vraag die ik heb is, spaarden "vroeger" mensen meer? Hadden ze meer discipline? Kopen op krediet is namelijk vrijwel net zo oud als geld zelf maar is dat niet de lucht ingeschoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Chief schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:26:
Het groep mensen dat "FO" of whatever nasteeft is niet de meerderheid.
Dat spreekt voor zich. Het is zelfs een zeeer kleine minderheid, bijna niet noemenswaardig.
Kijk bijvoorbeeld naar de tabel met opgebouwd vermogen naar leeftijdscategorie. Een vraag die ik heb is, spaarden "vroeger" mensen meer? Hadden ze meer discipline? Kopen op krediet is namelijk vrijwel net zo oud als geld zelf maar is dat niet de lucht ingeschoten?
Ik denk dat er vandaag de dag vooral meer geconsumeerd wordt. Alles is mogelijk en beschikbaar, als je maar betaalt. En veel mensen trappen daar in. Pure marketing en financiële onkunde.

'Vroeger' werden mensen rijk doordat het huis 5 x zo veel waard werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

wimjongil schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:42:
Daar heb je dus al helemaal niks aan. Als je het spel netjes speelt volgens de regels van de bank (contradictio in terminis?), blijft je initiele studieschuld staan totdat je 'm volledig af hebt gelost.
Oh echt? Nee, dan moet je 'm niet aflossen. Waanzin :N

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Remco d
De huidige lage rente zorgt er juist voor dat je op dit moment makkelijk geld over kunt houden om extra af te lossen...

En wat betreft 30 k sparen: als je thuis woont en je verdient 1500 netto heb je het in 2 jaar bij elkaar. Niet lullen maar poetsen.

Ik heb een bijbaan gehad vanaf leeftijd 12, en had aan het eind van de havo de eerste 15 k bij elkaar. Dan hoef je niet naar duo. 2 jaar HBO gedaan niet afgemaakt dus moest alles incl. Ov pas terug betalen. Daarna gaan werken 50-60 uur in de week. Moet je eens zien hoe hard sparen gaat. Oja ik ben ieder jaar op vakantie geweest, regelmatig op wintersport en veel stappen. Dus niet echt zuinig geleefd.

30k sparen is een lachertje. Ja met 40 uur werken vind ik dat je rond moet kunnen komen en dat had ik gekund. Maar met die extra inzet verdien je wel de kersen op de taart en maak je je verdere leven een heel stuk aangenamer.

Situatie nu : 31, vriendin + 2 kinderen. Mooie buffer op de bank, 100 k hypotheek. Meer dan 300k overwaarde. En we verdienen beide beneden modaal.

Mvg Remco

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Remco d schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:40:
De huidige lage rente zorgt er juist voor dat je op dit moment makkelijk geld over kunt houden om extra af te lossen...
Dat kan, maar levert relatief weinig op juist vanwege de lage rente die je dan doorgaans ook op je hypotheek hebt.
En wat betreft 30 k sparen: als je thuis woont en je verdient 1500 netto heb je het in 2 jaar bij elkaar. Niet lullen maar poetsen.
Ja maar dan wordt het deels voor je betaald. Je leeft op andermans kosten. Hoeft niets mis mee te zijn, maar niet helemaal eerlijk om dat zo te rekenen.
Ik heb een bijbaan gehad vanaf leeftijd 12, en had aan het eind van de havo de eerste 15 k bij elkaar. Dan hoef je niet naar duo.
Dat vind ik oprecht knap op die leeftijd! Ik heb ook altijd bijbaan gehad maar zeker op die leeftijd had ik dat geld ook echt nodig. Dat moet wel een goed verdienende bijbaan geweest zijn dan?
30k sparen is een lachertje. Ja met 40 uur werken vind ik dat je rond moet kunnen komen en dat had ik gekund. Maar met die extra inzet verdien je wel de kersen op de taart en maak je je verdere leven een heel stuk aangenamer.
Niet voor iedereen (makkelijk) haalbaar hoor, even 30k sparen.
Situatie nu : 31, vriendin + 2 kinderen. Mooie buffer op de bank, 100 k hypotheek. Meer dan 300k overwaarde. En we verdienen beide beneden modaal.
Netjes! Maar stijging woningwaarde heeft daar het meest aan bijgedragen, niet? (oftewel een geluksfactor)

Wat is nu jouw gouden tip? :) Thuis blijven wonen en hard werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

i7x schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:35:
een studieschult verlaagt het juist, maar niet 1:1 maar minder, weet niet precies hoeveel
Mooi niet dus. Stel dat je 5 ton zou kunnen lenen samen met je partner, dan wordt dat met een studieschuld van 50k gewoon een ton minder.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Shapeshifter schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:15:
[...]

Mooi niet dus. Stel dat je 5 ton zou kunnen lenen samen met je partner, dan wordt dat met een studieschuld van 50k gewoon een ton minder.
50k is ook wel fors natuurlijk in het 'oude' duo-leenstelsel.
In het nieuwe duo leenstelsel wordt je afbetaling uitgesmeerd over 35 jaar ipv 15, waardoor de maandelijkse impact veel lager wordt en dus ook de impact op de hypotheekmogelijkheden beperkt(er) blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

de Peer schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:16:
[...]

50k is ook wel fors natuurlijk in het 'oude' duo-leenstelsel.
In het nieuwe duo leenstelsel wordt je afbetaling uitgesmeerd over 35 jaar ipv 15, waardoor de maandelijkse impact veel lager wordt en dus ook de impact op de hypotheekmogelijkheden beperkt(er) blijft.
Mwa, ja, zonder context is dat fors. In de context van: "ik heb mijn lening gemaximeerd want ik krijg nooit meer zoveel goedkoop geld ergens" begrijp ik het nog wel :P Maar ik had het inderdaad over het oude stelsel :)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
de Peer schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:52:
[...]

Dat kan, maar levert relatief weinig op juist vanwege de lage rente die je dan doorgaans ook op je hypotheek hebt.

[...]

Ja maar dan wordt het deels voor je betaald. Je leeft op andermans kosten. Hoeft niets mis mee te zijn, maar niet helemaal eerlijk om dat zo te rekenen.

[...]

Dat vind ik oprecht knap op die leeftijd! Ik heb ook altijd bijbaan gehad maar zeker op die leeftijd had ik dat geld ook echt nodig. Dat moet wel een goed verdienende bijbaan geweest zijn dan?

[...]

Niet voor iedereen (makkelijk) haalbaar hoor, even 30k sparen.

[...]

Netjes! Maar stijging woningwaarde heeft daar het meest aan bijgedragen, niet? (oftewel een geluksfactor)

Wat is nu jouw gouden tip? :) Thuis blijven wonen en hard werken?
Zonder stijging woningwaarde gerekend. Vriendin heeft ongeveer hetzelfde pad bewandeld.

Geluksfactor is er zeker: beide de mogelijkheid en zelfs aanmoediging van thuis uit om wat langer thuis te blijven en zo een goede financiële basis op te bouwen. De bijbaan verdiende niet zo veel maar ik werkte tijdens de havo ook gewoon 15 uur per week.

Als de rente na je vaste periode ( zeg 5 jaar) omhoog gaat ( niet waarschijnlijk maar als iemand 5 jaar geleden had gezegd dat er in Denemarken negatieve hypotheekrente zou zijn had hier ook niemand dat geloofd...) En je rentelast verdrievoudigd heb je niet meer het overschot om extra af te lossen. En 5 jaar is geen gezonde beleggingshorizon dus je kunt maar zo onder je inleg staan.

Mvg Remco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JornA
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
Laten we zeggen dat je met een horizon van 13 jaar (18->31) dit bij elkaar gespaard hebt, dan heb je zo'n €11.500 per persoon per jaar moeten sparen. Dat is erg knap (onmogelijk?) met 2 kinderen en minder dan modaal.
En dan heb ik de behoorlijke buffer nog niet meegeteld. Het lijkt me niet mogelijk met alleen maar hard werken.

Zou je hier meer over kunnen vertellen?
Of hebben jullie nog jaren thuis bij pa/ma gewoond?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 21:46

Honesty

kattenneus!

Mvg Remco
Nu ben ik zelf voorstander van een spaarzaam leven, want iedere euro die je in je jeugd spaart rendeert maximaal door in je volwassen leven.
Ik ben ook begonnen met sparen toen ik 14 was en begon met werken, eerst 8 uur(zaterdag) vrij snel kwam er ook doordeweeks wat dagen bij dat ik kon meehelpen en begonnen met sparen
Natuurlijk kan je als je 1500 per maand verdient 30k in 2 jaar bij elkaar sparen maar dan heb je wel ouders nodig die je zorgverzekering, telefoon, zakgeld, reiskosten en misschien nog veel meer betalen.

Ik zal eerder zeggen probeer als je 1500 verdient structureel 500 te sparen en zodra je meer verdient of extra gaat werken(over uren, bonus) gooi het dan ook op de spaarrekening.

Toen ik 14 was en begon met een bijbaantje was het eerste wat ik tegen mijn moeder zei ( zij zat in de bijstand) hou jij mijn zakgeld maar jij kan het beter gebruiken.Ook toen ik nog thuis woonde en begon fulltime te werken kreeg mijn moeder bij iedere opslag bijna hetzelfde bedrag aan kostgeld erbij.
Ik daardoor niet 15k per jaar kunnen en willen sparen maar doordat ik altijd al spaarzaam leefde was het weinig moeite om toch rond te komen en te sparen .

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
JornA schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:04:
[...]

Laten we zeggen dat je met een horizon van 13 jaar (18->31) dit bij elkaar gespaard hebt, dan heb je zo'n €11.500 per persoon per jaar moeten sparen. Dat is erg knap (onmogelijk?) met 2 kinderen en minder dan modaal.
En dan heb ik de behoorlijke buffer nog niet meegeteld. Het lijkt me niet mogelijk met alleen maar hard werken.

Zou je hier meer over kunnen vertellen?
Of hebben jullie nog jaren thuis bij pa/ma gewoond?
Zoals gezegd tot de 25 thuis gewoond. Van 19 tot 25 zijn 6 jaar waarin ik 6 dagen per week werkte + overuren. Daar zaten ook 2 of drie jaar bij met een deposito van 5% ofzo? Was toen icesafe een hype was die tijd. Daar zat toen ik meen 45000 in, dat was jaarlijks een mooi extraatje.

De kinderen zijn 0 en 2 jaar. Vanaf de 25 huis gekocht en 40 uur gaan werken. Toen het huis gerenoveerd in de overige tijd ( 40 uur werken voelt als vakantie)
Dit was ook gewoon het plan. Niet zozeer om fo te worden maar nu kunnen we veel tijd aan de kinderen besteden en zijn er 0 financiële zorgen. Zou op 1 inkomen kunnen. Dat geeft veel rust en stabiliteit. Het was dus wel een paar jaar flink werken en ik heb geen wereldreizen gemaakt en geen auto of brommer gekocht ( fiets graag)

[ Voor 14% gewijzigd door Remco d op 27-08-2019 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Remco d schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:31:
[...]

Zonder stijging woningwaarde gerekend. Vriendin heeft ongeveer hetzelfde pad bewandeld.

Geluksfactor is er zeker: beide de mogelijkheid en zelfs aanmoediging van thuis uit om wat langer thuis te blijven en zo een goede financiële basis op te bouwen. De bijbaan verdiende niet zo veel maar ik werkte tijdens de havo ook gewoon 15 uur per week.

Als de rente na je vaste periode ( zeg 5 jaar) omhoog gaat ( niet waarschijnlijk maar als iemand 5 jaar geleden had gezegd dat er in Denemarken negatieve hypotheekrente zou zijn had hier ook niemand dat geloofd...) En je rentelast verdrievoudigd heb je niet meer het overschot om extra af te lossen. En 5 jaar is geen gezonde beleggingshorizon dus je kunt maar zo onder je inleg staan.

Mvg Remco
Ik heb er toch wat twijfels bij. Sorry..
Gemiddelde bijbaan op 15 jarige leeftijd verdiende destijds zo'n €3,80-€5,-.. (ik ben maar 1 jaar ouder dan jij, dus weet prima wat vakkenvullen e.d. toen opleverde.) Wat zwaarder werk vanaf je 15e kon wel €6 of €7 opleveren, zeker met onregelmatigheidstoeslag e.d. waarbij wij meer vrijheden hadden dan de iets jongere dan ons.. wij mochten op 16 jarige leeftijd gewoon tot 2 uur in de nacht werken.. 2 jaar later mochten de toen 16-jarigen dat niet meer..

Dat is dus €300 per maand bij 15u/week. 'stel' je zou dat vanaf je 12e hebben gedaan (dat is al ongeloofwaardig), en op je 16e klaar zijn geweest met de havo, kom je nog maar nipt op de genoemde €15k uit.. en dan mag je niks uitgeven, niet uitgaan etc.

Dan komen we nog niet eens op jouw vermogensopbouw van 18-31 zoals @JornA hierboven beschrijft, wat ook onmogelijk is met een submodaal salaris + kinderen..

Dus ja, ik snap de kanttekeningen vóór mij geheel..

Ook absoluut onhaalbaar, tenzij je ouders alles betalen.
Zorgverzekering -100
Telefoon - 15
Kostgeld -100
Kleding -100
Enz enz

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 27-08-2019 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco d
GAIAjohan schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:47:
[...]

Ik vind het niet geloofwaardig klinken. Sorry..
Gemiddelde bijbaan op 15 jarige leeftijd verdiende destijds zo'n €3,80-€5,-.. (ik ben maar 1 jaar ouder dan jij, dus weet prima wat vakkenvullen e.d. toen opleverde.) Wat zwaarder werk vanaf je 15e kon wel €6 opleveren, zeker met onregelmatigheidstoeslag e.d.

Dat is dus €300 per maand bij 15u/week. 'stel' je zou dat vanaf je 12e hebben gedaan (dat is al ongeloofwaardig), en op je 16e klaar zijn geweest met de havo, kom je nog maar nipt op de genoemde €15k uit.. en dan mag je niks uitgeven, niet uitgaan etc.
excuses, die 15000 was een schatting kan ook wat minder zijn. Havo duurt 5 jaar daar zitten ook nog 11 weken per jaar vakantie in. Die heb ik heus niet allemaal gewerkt maar wel veel. 3,50 gulden was mijn eerste loon. Er was geen telefoon, zorgverzekering kwam later en kleding betaalden mijn ouders.

En wat betreft die 1500 zat ik wellicht ook te laag. Dat was meer om een punt te maken. Met de meeste fulltime banen zit je denk ik ook wel hoger toch? En iedere baas wil tegenwoordig dat je overuren werkt.

-edit-
Ik lees nu mijn berichten terug en sommige regels komen misschien wat pochend over, dit is niet mijn bedoeling. Het is wel het pad wat ik bewandel waarbij ik niet direct aan FO gedacht heb maar zeker wel de geest ervan, namelijk dat, eenmaal een beetje gesetteld, ik niet meer van een vaste baan afhankelijk ben, maar ook met een minimum loon baan geen zorgen hoef te hebben

[ Voor 13% gewijzigd door Remco d op 27-08-2019 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09 13:52
GAIAjohan schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:47:
[...]

Ik heb er toch wat twijfels bij. Sorry..
Gemiddelde bijbaan op 15 jarige leeftijd verdiende destijds zo'n €3,80-€5,-.. (ik ben maar 1 jaar ouder dan jij, dus weet prima wat vakkenvullen e.d. toen opleverde.) Wat zwaarder werk vanaf je 15e kon wel €6 of €7 opleveren, zeker met onregelmatigheidstoeslag e.d. waarbij wij meer vrijheden hadden dan de iets jongere dan ons.. wij mochten op 16 jarige leeftijd gewoon tot 2 uur in de nacht werken.. 2 jaar later mochten de toen 16-jarigen dat niet meer..

Dan komen we nog niet eens op jouw vermogensopbouw van 18-31 zoals @JornA hierboven beschrijft, wat ook onmogelijk is met een submodaal salaris + kinderen..
Ik ben vanaf mijn 8e mee gaan lopen met folderwijkje van oudere broer/zus. gedaan to begin 3e klas VMBO.
Vanaf toen ben ik op de groente afdeling bij de lokale super gaan werken.
Zorgverkerering was tot mijn 18e goedkoper dan mijn zorgtoeslag. dus 5euro in de maand extra winst.
Ik had de oude telefoon van mijn broer of zus. en 5eu in de maand aan sms bundel.
Op mijn 18e had ik ook rond de 20k op mijn rekening staan.
Is helemaal niet zo gek hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornA
Remco d schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:42:
[...]

Zoals gezegd tot de 25 thuis gewoond.
Sorry, dit heb ik niet gezien (nog steeds niet gevonden in je eerdere posts btw)
Remco d schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:42:
[...]
De kinderen zijn 0 en 2 jaar. Vanaf de 25 huis gekocht en 40 uur gaan werken. Toen het huis gerenoveerd in de overige tijd ( 40 uur werken voelt als vakantie)
Mag ik vragen voor hoeveel je het huis ongeveer gekocht hebt?
Remco d schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:31:
[...]

Zonder stijging woningwaarde gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
@Remco d Dus je hebt je je pubertijd het schompes gewerkt maar je weet niet meer hoeveel je daaraan overgehouden hebt?
Terwijl al je vriendjes fijn aan het klooien was was jij hard aan het werk met de gedachte dat je een voorsprong aan het opbouwen was.
Je maakt mij niet wijs dat je na al dat werk niet redelijk precies wist hoeveel er op je rekening stond. Dat was immers je motivatie.
Dus hier raak ik je een beetje kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
JornA schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:10:
[...]

Sorry, dit heb ik niet gezien (nog steeds niet gevonden in je eerdere posts btw)

[...]

Mag ik vragen voor hoeveel je het huis ongeveer gekocht hebt?

[...]
Ik dacht zeker van wel maar kan het ook niet meer terugvinden. Sorry.

Huis- ik dacht iets minder dan 300k maar het was een bouwval. Ik denk 70 geïnvesteerd en ontelbare uren - die ik voor het gemak op 30k gehouden heb. Ik woon in het zuidoosten, hier is de waardestijging nog niet zo extreem. Zeker niet voor incourante oudere woningen zoals de onze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 01:13
bleufred1 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:10:
[...]

Ik ben vanaf mijn 8e mee gaan lopen met folderwijkje van oudere broer/zus. gedaan to begin 3e klas VMBO.
Vanaf toen ben ik op de groente afdeling bij de lokale super gaan werken.
Zorgverkerering was tot mijn 18e goedkoper dan mijn zorgtoeslag. dus 5euro in de maand extra winst.
Ik had de oude telefoon van mijn broer of zus. en 5eu in de maand aan sms bundel.
Op mijn 18e had ik ook rond de 20k op mijn rekening staan.
Is helemaal niet zo gek hoor :+
Ook dit is praktisch onmogelijk met een uurloon van < EUR5. Pas als je 19 wordt, wordt het minimum uurloon hoger dan dat. En veel werkgevers gaan je echt niet veel meer betalen.

Ik houd het er op dat je op financieel gebied gespekt bent. Maar met werken kan je tot je 18e in het ideale scenario niet echt veel meer dan een paar duizend euro overhouden.

[ Voor 10% gewijzigd door fonsoy op 27-08-2019 13:21 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Physx
Je kan best wat bij elkaar sparen als je er vanuit huis uit hebt meegekregen. Ik ben met mijn 23e gaan samenwonen. Ik ben gewoon thuis blijven wonen met studeren (geen schuld) en werkte 15 uur per week als vakkenvuller / teamleider (tot aan afstuderen). Na 2 jaar samenwonen ben ik de financiën gaan bijhouden. Ik had op mijn 25e zo'n kleine 25kE wat nog van mijzelf was. Wij hadden ieder 5 kE ingelegd in de gezamenlijke rekening (10kE). Totaal samen dus 35kE na 2 jaar samenwonen (Ik was toen 25, zij 23).

Daarna redelijk stabiel vermogen opgebouwd. De dalen die je ziet was ons koophuis (gelijk 15kE / maximale inleg op de spaarhypotheek + verlagen hypotheekbedrag met 25kE). Ook een nieuwe auto gekocht + verbouwing (keuken, etc).

Dit is alles bij elkaar opgeteld het verloop van de afgelopen 10 jaar. De woning is nu 100kE meer waard dan toen wij het kochten (zit hier niet bij, dit is alleen de lopende rekening + spaar). Daarnaast zit er nu iets van 50 kE in de spaarpot van de hypotheek.

Alles bij elkaar dus ruim 300kE aan (virtueel) vermogen. Op het moment aan het kijken om nog is 2 onder 1 kap te gaan wonen (met de huidige rente misschien nog een leuke stap om te maken aangezien wij nog 4.5 % hebben).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eO80ShG.jpg

Ik verdien boven modaal en mijn vriendin zit op modaal. Wij hebben 1 kind op de crèche zitten

[ Voor 13% gewijzigd door Physx op 27-08-2019 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco d
Baytep schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:18:
@Remco d Dus je hebt je je pubertijd het schompes gewerkt maar je weet niet meer hoeveel je daaraan overgehouden hebt?
Terwijl al je vriendjes fijn aan het klooien was was jij hard aan het werk met de gedachte dat je een voorsprong aan het opbouwen was.
Je maakt mij niet wijs dat je na al dat werk niet redelijk precies wist hoeveel er op je rekening stond. Dat was immers je motivatie.
Dus hier raak ik je een beetje kwijt.
Zo heeft het nooit gevoeld, mijn vrienden hebben ongeveer hetzelfde gedaan. Zaterdagavond gewoon stappen en zondags ook vrij. Ik heb wel nooit echt huiswerk gemaakt.

Zoals gezegd was ik niet direct met FO bezig, nu nog niet. Nog nooit wat in Excel bijgehouden. En of ik nu 13 jaar geleden 15000 of 13500 op de rekening had, sorry maar je kunt het me toch niet kwalijk nemen dat ik dat niet weet?

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05

Ik heb een bijbaan gehad vanaf leeftijd 12, en had aan het eind van de havo de eerste 15 k bij elkaar. Dan hoef je niet naar duo. 2 jaar HBO gedaan niet afgemaakt dus moest alles incl. Ov pas terug betalen. Daarna gaan werken 50-60 uur in de week. Moet je eens zien hoe hard sparen gaat. Oja ik ben ieder jaar op vakantie geweest, regelmatig op wintersport en veel stappen. Dus niet echt zuinig geleefd.

Mvg Remco
Ik weet dat ik niet de eerste ben die hierop reageerd… Ik ben nog lang niet met FO Bezig al vind ik het super om hier mee te lezen. Want ook als Niet-FO in wording zie ik hier veel informatie die nuttig kan zijn.

Echter vind ik het toch even prettig om op jou te reageren vanuit een geheel andere situatie. Om je hopelijk een iets ander beeld van de wereld te geven, in plaats van "Niet lullen maar Poetsen".

Ik kom uit een gezin met 4 kinderen. Waarvan 1 zus ziek is geworden rond haar 12de, mijn 9de.
In die tijd nog met particulier verzekerden. Waardoor mijn ouders veel kosten zelf moesten betalen. Mijn vader is toen ontslagen omdat hij "te veel tijd bij mijn zus was" (Zondebok voor slechte tijden). Resultaat was 300K schuld.
Resultaat was dat mijn ouders niets konden betalen. Mijn jeugd heeft er dan ook anders uit gezien.

Op mijn 10de ben ik begonnen met een folderwijk. Hiervan kon ik sparen en soms een nieuwe PlayStation game kopen.
Op mijn 12de ben ik in de kassen begonnen, omdat dit meer verdiende (2.5 euro per uur). Hiervan kon ik mijn buskaart naar school betalen. En als er iets over bleef kon ik een nieuwe PlayStation game kopen.
Op mijn 14de ben ik gaan vakkenvullen omdat dit beter was voor mijn rug. Zie bovenstaande.
Vanaf mijn 18de ben ik in een bouwmarkt gaan werken. 3 avonden in de week en elke weekend dienst die ik mee kon pakken. Hiervan kon ik mijn schoolgeld betalen, mijn boeken, mijn kleding, mijn telefoon en ziekteverzekering. Owja, omdat dit goedkoper was had ik nu een 2de hands brommer i.p.v een bus abbo.

Na mijn studie ben ik fulltime gaan werken. Eerst voor 1400 bruto, wat binnen 2 jaar doorgroeide naar 1750 bruto. Ik ben nu 21, heb 5K studieschuld en woon nog thuis. Spaar maandelijks 200 euro, de rest wat ik over heb gaat naar mijn ouders om mee te helpen in het huishouden. Vanuit de schuldsanering word mijn loon niet meegerekend, zo kunnen mijn ouders ook 1x in de 2 jaar met vakantie.

Op mijn 25ste heb ik mijn appartement gekocht. elke laatste euro die ik had gespaard is hierin gegaan. Omdat ik niet zo veel had. Mijn hele leven vecht ik namelijk tegen een achterstand. Thuis wonen was geen otpie meer i.v.m ruzie met ouders. Keuze was op dat moment dus huren en geld weggooien… of kopen en dan met een achterstandje. Toen mijn koelkast vervangen moest worden, moest ik dit dus "lenen" want spaargeld had ik niet meer.

Situatie nu: 31 jaar, geen kinderen, alleenstaand.
5K gespaard en geen schulden. Huis gekocht voor 111K aan hypotheek. Nu nog 98K over. WOZ: 130K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:08
BennyV schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:26:
[...]

Ik weet dat ik niet de eerste ben die hierop reageerd… Ik ben nog lang niet met FO Bezig al vind ik het super om hier mee te lezen. Want ook als Niet-FO in wording zie ik hier veel informatie die nuttig kan zijn.

Echter vind ik het toch even prettig om op jou te reageren vanuit een geheel andere situatie. Om je hopelijk een iets ander beeld van de wereld te geven, in plaats van "Niet lullen maar Poetsen".

Ik kom uit een gezin met 4 kinderen. Waarvan 1 zus ziek is geworden rond haar 12de, mijn 9de.
In die tijd nog met particulier verzekerden. Waardoor mijn ouders veel kosten zelf moesten betalen. Mijn vader is toen ontslagen omdat hij "te veel tijd bij mijn zus was" (Zondebok voor slechte tijden). Resultaat was 300K schuld.
Resultaat was dat mijn ouders niets konden betalen. Mijn jeugd heeft er dan ook anders uit gezien.

Op mijn 10de ben ik begonnen met een folderwijk. Hiervan kon ik sparen en soms een nieuwe PlayStation game kopen.
Op mijn 12de ben ik in de kassen begonnen, omdat dit meer verdiende (2.5 euro per uur). Hiervan kon ik mijn buskaart naar school betalen. En als er iets over bleef kon ik een nieuwe PlayStation game kopen.
Op mijn 14de ben ik gaan vakkenvullen omdat dit beter was voor mijn rug. Zie bovenstaande.
Vanaf mijn 18de ben ik in een bouwmarkt gaan werken. 3 avonden in de week en elke weekend dienst die ik mee kon pakken. Hiervan kon ik mijn schoolgeld betalen, mijn boeken, mijn kleding, mijn telefoon en ziekteverzekering. Owja, omdat dit goedkoper was had ik nu een 2de hands brommer i.p.v een bus abbo.

Na mijn studie ben ik fulltime gaan werken. Eerst voor 1400 bruto, wat binnen 2 jaar doorgroeide naar 1750 bruto. Ik ben nu 21, heb 5K studieschuld en woon nog thuis. Spaar maandelijks 200 euro, de rest wat ik over heb gaat naar mijn ouders om mee te helpen in het huishouden. Vanuit de schuldsanering word mijn loon niet meegerekend, zo kunnen mijn ouders ook 1x in de 2 jaar met vakantie.

Op mijn 25ste heb ik mijn appartement gekocht. elke laatste euro die ik had gespaard is hierin gegaan. Omdat ik niet zo veel had. Mijn hele leven vecht ik namelijk tegen een achterstand. Thuis wonen was geen otpie meer i.v.m ruzie met ouders. Keuze was op dat moment dus huren en geld weggooien… of kopen en dan met een achterstandje. Toen mijn koelkast vervangen moest worden, moest ik dit dus "lenen" want spaargeld had ik niet meer.

5K gespaard en geen schulden. Huis gekocht voor 111K aan hypotheek. Nu nog 98K over. WOZ: 130K.
Eindelijk ook eens een realistisch verhaal hier. Dank voor je openheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@BennyV Respect (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bleufred1
fonsoy schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:20:
[...]

Ook dit is praktisch onmogelijk met een uurloon van < EUR5. Pas als je 19 wordt, wordt het minimum uurloon hoger dan dat. En veel werkgevers gaan je echt niet veel meer betalen.

Ik houd het er op dat je op financieel gebied gespekt bent. Maar met werken kan je tot je 18e in het ideale scenario niet echt veel meer dan een paar duizend euro overhouden.
vanaf mijn 8e folderen was genoeg voor ruim €800 euro
uurloon als 14 jarige was netto ongeveer €3 euro p/u en toen ik daar stopte op mijn 21e was het uurloon daar €12 p/u.
ik verdiende op mijn 14e ongeveer €250 per maand= €3000
15e, €350x12= €4200
16e, €450x12= €5400
17e, €550x12= €6600

dat is al ongeveer €20000 naar de spaar rekening

daarnaast verdiende ik ruim het dubbele in de vakantie periodes, en dat gebruikte ik toen voor kleding en leuke dingen.

Ik ging op mijn 17e studeren, toen is er flink wat bij gekomen. ik kreeg €320/maand stufie en moest €120/maand betalen. was ook een goeie €2000 winst per jaar :D

En financieel gespekt... We waren met een groot gezin thuis. We kregen €10 per kwartaal zakgeld. de rest moest van ons eigen geld bekostigt worden.
dus als die 10 euro per kwartaal al financieel gespekt is :+
Maar ik ging tot mijn 18e ook niet stappen, had ik ook geen behoefte aan.
De pc die ik had was een 2e hands die niet de nieuwste spellen draaide.

dus ja die €20k was voor mij mogelijk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BennyV
Het gaat me niet om respect, ik heb geen klagen over mijn leven ik heb geleerd wat geld waard is. Daardoor weet ik dat ik moet sparen voor slechte situaties, maar ook moet genieten van wat je hebt omdat er genoeg zijn die het niet hebben.

Echter wil ik wel mensen een beeld geven van hoe het anders kan, wanneer je een paar tegenslagen hebt in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
[...]

Heftig verhaal. Geen kritiek, alleen oprechte interesse: als geld het zo schaars was, waarom dan toch de keuze voor die buskaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Bulder schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:53:
[...]

Heftig verhaal. Geen kritiek, alleen oprechte interesse: als geld het zo schaars was, waarom dan toch de keuze voor die buskaart?
Simpel gezegt, ik werd veel gepest in mijn jeugd. Waardoor ik niet in mijn eigen dorp op school ging maar 12KM verderop ging zitten. Fietsen durfden mijn ouders in het begin niet aan. Heb ik later wel gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco d
[...]

Het geeft me geen ander beeld van de wereld. Ik besef heel goed dat ik flink geluk heb gehad met mijn thuissituatie. Dat ik kon werken en dat geld mocht houden. Dat ik thuis mocht wonen tot m'n 25e. Het was ook zeker niet bedoelt als "dat moet iedereen kunnen en doen".

Jij hebt wat meer pech gehad maar geeft evengoed toch een mooi staaltje "niet lullen maar poetsen" weer toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleufred1
[...]

Als ik dit zo lees heb jij heel veel dingen tegen die ik juist mee had.
Ik kom uit een gezin van 8, waar iedereen eigenlijk gezond was.
We woonde in de stad dus er waren 8 Scholen op <5 minuten fietsen.
Door stufi had ik juist geen kosten aan school maar juist extra geld.
En ook ziektekosten van mij was gedekt door de zorgtoeslag.

Zie je toch dat vooral tot je 18e je financiën erg bepaald worden door externe factoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennyV
Remco d schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:59:
[...]

Het geeft me geen ander beeld van de wereld. Ik besef heel goed dat ik flink geluk heb gehad met mijn thuissituatie. Dat ik kon werken en dat geld mocht houden. Dat ik thuis mocht wonen tot m'n 25e. Het was ook zeker niet bedoelt als "dat moet iedereen kunnen en doen".

Jij hebt wat meer pech gehad maar geeft evengoed toch een mooi staaltje "niet lullen maar poetsen" weer toch?
Deze regel in het eerder gequote bericht:

Doet anders wel suggereren dat "Iedereen datmaar moetn kunnen". Mijn post was dan ook alleen bedoeld als: Dat heb ik geprobeerd, maar soms vind de wereld dat dit niet mag ;-)
Zoals hierboven ook aangegeven, gaat het me niet om Kudo's, maar puur om een stukje tegenhangend beeld te geven van wat ik van veel mensen hier zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Laatst online: 26-09 11:29
Ik heb respect voor jullie allebij BennyV en Remco D. Gewoon allebij hard gewerkt vanuit 2 verschillende situaties.

Zelf vanaf mijn 15de kranten bezorgd 6 ochtenden in de week (en 1x in de maand 7 voor de zondag editie), met vanaf mijn 16de nog 6 uur op zaterdag post bezorgen. Toen kwam ik wel tegen de 400 euro per maand netto met mijn 16de (2007), dus ik geloof best dat dat te doen is. Vanaf mijn 19de tot 23ste nog gemiddeld 16 uur per week taxi gereden. Maar ook veel ervan gewoon gelijk uitgegeven aan op kamers wonen vroeg etc.
Daarna in het buitenland enkele jaren verder gestudeerd zonder inkomen en in totaal een best flinke studieschuld opgebouwd daardoor (nou heb ik ook goede diploma's erdoor gekregen en doe nu een mooie PhD + een hoop reiservaring, dus no regrets).

Anderhalf jaar als consultant gewerkt waar ik flink kon sparen (ook door een half jaar in het buitenland gestationeerd te zijn toen, met woonkosten vergoed, terwijl ik nergens huur had te betalen :9 ). Maar nu juist gekozen voor een PhD in het buitenland met voor Nederlandse begrippen laag salaris. Toch probeer ik lekker zuinig te leven om ooit FO te halen.

Ik heb nu met mijn 28ste al wat geschommelt tussen meer en minder verdienen. Nu net weer een PhD begonnen waardoor ik netto 700 euro minder in de maand verdien, en mijn maandelijkse spaarvermogen terug gaat van 1200 naar 800 euro in de maand gok ik (goedkoper land). Let op, dit is wat ik kan sparen, na mijn normale lasten en wat kleine dingetjes, in de praktijk spaar ik wel een stukje minder door af en toe wat reisjes of een aankoop voor de leukigheid maar dat maakt vergelijken lastig. Waar mijn eerdere salaris ook goed groeipotentie had de komende jaren, ligt dit PhD salaris voor 3 jaar vast, met mogelijk dat ik daarna het op eigen kosten moet afmaken als het niet in 3 jaar lukt.

Hierdoor ligt mijn FO weer wat verder in de toekomst maar haal ik nu veeeeeel meer voldoening uit mijn baan. Toch knaagt het wel eens of dit nou de goede keuze is. Ik heb leuk werk, voor mijn CV ook niet verkeerd als die PhD eenmaal binnen is (is ook met veel onderzoekswerk bij een bedrijf, een 'industrial doctorate'). Maar Duurt toch weer 1-1.5 jaar langer voor ik mijn studieschuld heb weggespaard (ik los pas extra af als de rente daarop boven mijn 0,0% gaat), en mogelijk ben ik er meer dan 3 jaar later FO door als je dat doorberekent naar verloren rendement over de jaren. Dan neem ik ook mee dat mijn spaarvermogen bij mijn oude carriëre pad in dat laatste jaar ook wat hoger had gelegen.

Ik ben benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken, leukere jaren tegen lager inkomen nu VS. langer doorwerken in de toekomst. Ik voel niet echt spijt (ik vond mijn vorige baan ook gewoon 3x niks en woon nu heerlijk in Griekenland), maar wil gewoon de what-if gedachtes beter uit kunnen werken die soms toch binnenschieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco d
BennyV schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:04:
[...]

Deze regel in het eerder gequote bericht:

Doet anders wel suggereren dat "Iedereen datmaar moetn kunnen". Mijn post was dan ook alleen bedoeld als: Dat heb ik geprobeerd, maar soms vind de wereld dat dit niet mag ;-)
Zoals hierboven ook aangegeven, gaat het me niet om Kudo's, maar puur om een stukje tegenhangend beeld te geven van wat ik van veel mensen hier zie.
Sorry, dat is het nadeel van geschreven tekst. Die opmerking was mijn, te kort door de bocht, reactie op de mensen die zeiden dat het onmogelijk was om een som spaargeld te sparen. Voor veel mensen is dit niet mogelijk, zoals jouw situatie. Ik zie alleen vaak in mijn omgeving dat mensen op wereldreis gaan, BMW rijden, wintersport ieder jaar.... En die vervolgens klagen dat een huis kopen onmogelijk is wegens de kosten koper. Met die mensen in het achterhoofd schreef ik die reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Baytep schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:18:
Ik heb me ook redelijk het schompes gewerkt in mijn jeugd en weet exact hoeveel ik hieraan over gehouden heb: helemaal niks :p

Buiten dan een HBO diploma zonder studieschuld en wat Ikea spul in mijn anti-kraak woning met mijn vriendin.

Vanaf 12 jaar ochtendkrant, vanaf 15 intensief in de (unit)bouw (veel avonden, weekenden en vakanties). Een aantal jaren de krantenwijk op naam van mijn zus (fraude!) omdat mijn ouders anders gekort zouden worden op de kinderbijslag door mijn te hoge inkomsten. Vanaf 19 gestopt met de krant en in de kroeg gaan werken.

Super leuke bijbaantjes gehad met steeds betrete inkomsten. Tijdje geleden de belastingaangiften uitgezocht voor bepalen reserveringsruimte en dus nog terug gezien. Toen ik 15 was een kleine €5k per jaar wat gaandeweg opliep tot 10-€12k/jaar richting het einde van mijn opleiding (24 jaar).

Maar, allemaal op dus en eerlijk gezegd geen seconde spijt van, echt een leuke tijd gehad.

Ik weet het ook niet zo met dat "zo vroeg mogelijk beginnen zodat het lang kan renderen".

Op mijn 15e (2002) begon ik te werken voor €2,25 per uur, ik ging dan veel avonden werken van 19:00-22:00 en had dan dus €7,75 verdiend. Inflatie van 2002-2019 is 32%
Stel ik had het geld die 17 jaar weggezet tegen 5% rente dan was het 2,3x zoveel waard geworden.

Na inflatie hadden die eerste avonden werken dan nu dus €13,50 per avond opgeleverd. Ik denk dat die €7,75 me toen meer waard was dan €13,50 nu eerlijk gezegd. Dat is wellicht beetje 2x inflatie rekenen maar hetzelfde gaat op voor €17,82 per avond. Met 8% rendement begint het ergens op te lijken met ca. €30 per avond.

Maar, in totaal dus wel ca. €70k verdiend van mijn 15e tot 24e + nog ca. €30k studiefinanciering. Als ik dat zo optel vraag je je toch weer af waar het allemaal gebleven is :p

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 27-08-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
TucanoItaly schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:41:
Artikeltje van Business Insider over het doorsnee vermogen van het Nederlandse huishouden:
https://www.businessinsid...eratie-welvaart-vermogen/
(N.B. getallen van 2017, maar voor de strekking van het artikel maakt het niks uit)

25 tot 35 jaar: mediaan netto vermogen van 2.300 euro
35 tot 45 jaar: mediaan netto vermogen van 9.000 euro
45 tot 55 jaar: mediaan netto vermogen van 45.100 euro
55 tot 65 jaar: mediaan netto vermogen van 95.100 euro
65 tot 75 jaar: mediaan netto vermogen van 132.600 euro

Leuk om jezelf te vergelijken :Y
Schokkend moet ik zeggen.

Ben eens gaan kijken naar Belgische cijfers en hier toch wel een grote discrepantie die mij wat deed twijfelen aan de waarheid van bovenstaande cijfers.
https://www.vacature.com/...an-de-belgische-gezinnen"

en http://www.centrumvoorsoc...%206104%2001_juni2017.pdf

Hier komt men op een mediaan in België van 206k netto mediaan vermogen en een gemiddelde van 338k.
In die laatste bron staat ook een grafiek waar Nederland in voorkomt op p7 figuur 2 en daar zit de mediaan ~80k hetgeen het artikel van Bussiness Insider ook ongeveer aangeeft.

Sta wel te kijken over de grote verschillen tussen onze landen en heb niet zo snel een goede verklaring?

[ Voor 3% gewijzigd door -AzErTy- op 27-08-2019 15:38 ]

God does not play dice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-09 21:40
-AzErTy- schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:37:
[...]

Ben eens gaan kijken naar Belgische cijfers en hier toch wel een grote discrepantie die mij wat deed twijfelen aan de waarheid van bovenstaande cijfers.

Hier komt men op een mediaan in België van 206k netto mediaan vermogen en een gemiddelde van 338k.
In die laatste bron staat ook een grafiek waar Nederland in voorkomt op p7 figuur 2 en daar zit de mediaan ~80k hetgeen het artikel van Bussiness Insider ook ongeveer aangeeft.

Sta wel te kijken over de grote verschillen tussen onze landen en heb niet zo snel een goede verklaring?
Een verklaring voor een groot deel van het verschil is waarschijnlijk het opgebouwde pensioenvermogen in Nederland. Dit valt buiten de definitie van het CBS. De doorsnee Nederlander heeft via de verplichte pensioenregelingen naar verhouding een fors vermogen opgebouwd, 100/k contante waarde is er al snel.

Het pensioenvermogen is ook altijd een issue in discussies over vermogensongelijkheid. Inclusief opgebouwd pensioen is de vermogensongelijkheid namelijk beduidend kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornA
[...]

https://www.vacature.com/...van-de-belgische-gezinnen

Wat mij vooral verbaast is dat 70% een eigen woning heeft icm met het percentage hypothecaire leningen
Schulden

Ten slotte beschrijft de studie ook de andere kant van de balans. Zo heeft 44,8% van de huishoudens een krediet heeft lopen. De doorsnee uitstaande schuld daarbij bedraagt 39.300 euro. Bij 30,5% gaat het om één of meerdere hypothecaire leningen. De conditionele mediaanwaarde van de uitstaande schuld bedraagt 69.300 euro.
En hoe moet ik dit lezen?
Heeft 44.8% een schuld en daar slechts 30.5% (van de 44.8%) een hypotheekschuld?

Met 70% van de belgen een eigen woning en 30.5% van de belgen een hypotheek betekent dus dat -bijna- de helft van de koopwoningen volledig afbetaald is. Dat is een groot verschil met Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
JornA schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:00:
[...]

Wat mij vooral verbaast is dat 70% een eigen woning heeft icm met het percentage hypothecaire leningen

[...]

En hoe moet ik dit lezen?
Heeft 44.8% een schuld en daar slechts 30.5% (van de 44.8%) een hypotheekschuld?

Met 70% van de belgen een eigen woning en 30.5% van de belgen een hypotheek betekent dus dat -bijna- de helft van de koopwoningen volledig afbetaald is. Dat is een groot verschil met Nederland.
Zo zou ik het inderdaad interpreteren. Sinds jaar en dag wordt eigen woning bezit in België zwaar gepromoot en fiscaal gesponsord Het spreekwoord is hier niet voor niets dat de Vlaming geboren wordt met een baksteen in de maag.

Nota: hier is het ook altijd de gewoonte geweest een aflossingshypotheek te hebben niet enkel rente.

[ Voor 6% gewijzigd door -AzErTy- op 27-08-2019 16:21 ]

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:40
Tot ik op Tweakers kwam had ik ook nog nooit gehoord over een aflossingsvrije hypotheek.
Als je in Belgie een huis koopt word een hypotheek als een lening gezien. Je koopt iets waar je nu nog geen geld voor hebt en je betaald die lening vervolgens terug.

Als ik topics als deze en andere aan huizen gerelateerde Nederlandse topics lees dan is er nauwelijks verschil tussen kopen met hypotheek en huren. Je betaald voornamelijk de rente, maar verder lijkt het niet noodzakelijk om snel af te lossen.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:39
Adion schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:20:
Tot ik op Tweakers kwam had ik ook nog nooit gehoord over een aflossingsvrije hypotheek.
Als je in Belgie een huis koopt word een hypotheek als een lening gezien. Je koopt iets waar je nu nog geen geld voor hebt en je betaald die lening vervolgens terug.

Als ik topics als deze en andere aan huizen gerelateerde Nederlandse topics lees dan staat is er nauwelijks verschil tussen kopen met hypotheek en huren. Je betaald voornamelijk de rente, maar verder lijkt het niet noodzakelijk om snel af te lossen.
Daar ben ik het toch niet mee eens, de meeste aflossingsvrije hypotheken worden ook gewoon afgelost. Daarnaast is het tegenwoordig alleen mogelijk om van het fiscale voordeel van een hypotheek voor eigen woning (hypotheekrenteaftrek) te profiteren door lineair of annuïtair af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Adion schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:20:

Als ik topics als deze en andere aan huizen gerelateerde Nederlandse topics lees dan is er nauwelijks verschil tussen kopen met hypotheek en huren. Je betaald voornamelijk de rente, maar verder lijkt het niet noodzakelijk om snel af te lossen.
Een aflossingsvrije hypotheek wordt ook terugbetaald*. Nadat de looptijd verstreken is**.

*in de meeste gevallen
**of geherfinancierd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
JURIST schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:55:
Een verklaring voor een groot deel van het verschil is waarschijnlijk het opgebouwde pensioenvermogen in Nederland. Dit valt buiten de definitie van het CBS.
Wellicht spelen (bank)spaarhypotheken ook nog een rol, het hierin opgebouwde vermogen wordt in vermogensstatistieken vaak niet meegerekend.

Het is mij overigens niet duidelijk of dat hier het geval is. Daarnaast weet ik niet hoe groot het effect hiervan zal zijn. Ik ieder geval zou ik denken dat de verdeling heel ongelijk zal zijn tussen de leeftijdsgroepen.

Edit, nee dus:
Het vermogen is opgebouwd uit het saldo van bezittingen en schulden. De bezittingen omvatten bank- en spaartegoeden, effecten, eigen woning en ander onroerend goed, ondernemingsvermogen, aanmerkelijk belang en overige bezittingen. De schulden betreffen de hypotheekschuld eigen woning, studieschulden en overige schulden. De hypotheekschuld is de stand van de schuld waarover rente is verschuldigd. Opgebouwde tegoeden voor de aflossing van de hypotheek via spaar- en beleggingshypotheken kunnen niet worden waargenomen en zijn daarom niet in mindering gebracht op de hypotheekschuld. Ook worden pensioenaanspraken niet tot het vermogen gerekend.
https://longreads.cbs.nl/...vermogen-van-huishoudens/

Ontstaan spaar/beleghypotheek speelt vanaf 1980 en dan tot 2013, zou me dus niet verbazen als dit significant is. Maakt wel het verschil tussen oudere en jongere groepen alleen maar groter.

P.s., dit CBS document is in mijn optiek in alle opzichten beter dan het BI artikel.

[ Voor 45% gewijzigd door assje op 27-08-2019 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
[...]

Toch apart, ik denk ook dat erg scheelt wat je exact meeneemt in de berekening..
https://moneytalk.knack.b...l?cookie_check=1566913652
Hier komen de Belgen op 85k, Nederlanders op 80k. Met pensioen inbegrepen komt Nederland er beter uit..
Overigens is dit ook een vreemd artikel.. waar is Noorwegen bv..
assje schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:37:
[...]

Ik heb me ook redelijk het schompes gewerkt in mijn jeugd en weet exact hoeveel ik hieraan over gehouden Toen ik 15 was een kleine €5k per jaar wat gaandeweg opliep tot 10-€12k/jaar richting het einde van mijn opleiding (24 jaar).

[....]
Op mijn 15e (2002) begon ik te werken voor €2,25 per uur,
Toch klopt hier iets niet m.i...
5k/jaar.. tegen 2,25 per uur betekent dat jij dik 2200uur moet werken voor dat bedrag..
2200(!)..
2200/52= meer dan 42 uur per week..
Hoe dan? Kranten verdienden nog slechter, dus dat zal niet extra hebben bijgedragen..

Als laatste is er nog het punt dat je toentertijd niet veel meer dan 10k mocht verdienen anders zou je studiefinanciering stopgezet worden. (Te belachelijk voor woorden m.i.) en jij hogere bedragen noemt. Heb zelf 1x ertegenaan gezeten, en was blij dat ik dit via via destijds oppikte waardoor ik dus even onvrijwillig vrij was.. dit was wel toen ik 19 was of zo..
Werkte toen elke vrijdagavond 8u a €12/uur in slechte/zware omstandigheden, soms ook zaterdags voor een extra tot 300% en had in de zomer 5 volle weken daar gewerkt..

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 27-08-2019 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
GAIAjohan schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:35:
Toch klopt hier iets niet m.i...
5k/jaar.. tegen 2,25 per uur betekent dat jij dik 2200uur moet werken voor dat bedrag..
2200(!)..
2200/52= meer dan 42 uur per week..
Hoe dan? Kranten verdienden nog slechter, dus dat zal niet extra hebben bijgedragen..
Ochtendkrant verdient juist veel meer, ik had twee wijken inéén (5 kranten tegelijk) en buiten de bebouwde kom (betere vergoeding). Weet het even niet exact maar dat was volgens mij iets van €300€235/maand.

Net even administratie erbij gepakt van de bijbaan, 2002 was €1.904 Bij een uurloon van €2,27. Datum in dienst 27-04 Dat jaar dus 839 uur in 8 maanden, ruim 100 uur per maand gemiddeld op mijn 15e excl. de ochtendkrant.

Inkomen bijbaan in 2003 was al €3.835 (Ik denk dat uurloon toen ca. €2,75 werd dus nog altijd >100 uren/maand). Absurd eigenlijk nu ik dit zo zie, inclusief ochtendkrant werkte ik gewoon iets van 35 uur/week naast mijn middelbare school (gemiddeld op jaarbasis).

Overzicht ochtendkrant ook gevonden, was €235/maand in 2003 (deels op naam zus ivm kinderbijslag).

Totaal 2003 (16 jaar) dus €6.655,-

[ Voor 63% gewijzigd door assje op 27-08-2019 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
GAIAjohan schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:35:

Als laatste is er nog het punt dat je toentertijd niet veel meer dan 10k mocht verdienen anders zou je studiefinanciering stopgezet worden. (Te belachelijk voor woorden m.i.) en jij hogere bedragen noemt.
Hij geeft aan dat hij tussen de 10-12K verdiende. Zo'n tien jaar geleden was de bijverdiengrens nét iets onder de 12K (zat er elk jaar keurig een paar tientjes onder), dus dat kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
assje schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:46:
[...]

Ochtendkrant verdient juist veel meer, ik had twee wijken inéén (5 kranten tegelijk) en buiten de bebouwde kom (betere vergoeding). Weet het even niet exact maar dat was Al iets van €300/maand.

Net even administratie erbij gepakt, 2002 was €1.904 Bij een uurloon van €2,27.

Dat was dus gemiddeld 70 uur per maand op mijn 15e excl. Ochtendkrant. Oh sterker nog, datum in dienst was pas 27-04-2002 dus gemiddeld nog veel meer uren.

Van de ochtendkrant heb ik geen jaaroverzicht (stond niet op mijn naam ivm kinderbijslag :p)
Oke duidelijk.
Ik had dan een andere krantendienst in gedachten. Dat verdiende althans in mijn regio helemaal niks. Maar zoiets zal dan wel regioafhankelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
GAIAjohan schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:58:
[...]

Oke duidelijk.
Ik had dan een andere krantendienst in gedachten. Dat verdiende althans in mijn regio helemaal niks. Maar zoiets zal dan wel regioafhankelijk zijn.
Folders en dagbladen betaalt niets nee (ook nog gedaan). Ochtendkrant betaalt over het algemeen vrij goed, zeker voor een 15 jarige vergeleken met de alternatieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

underrated schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 22:47:
[...]

Wij hebben kippen en een aantal noten- en fruitbomen. Als je het voor de hobby doet: doen.

De kippen zijn meer werk dan je denkt: schoonmaak, hok bouwen, ren maken, zieke dieren verzorgen en medicineren, extra hok maken voor quarantaine of kuikens. Kosten tellen op, en er moet elke dag voer in. Een scharrelei in de supermarkt is goedkoper. Maar onze eieren zijn verser. Een kippen zijn leuk :)
Ik heb inmiddels vrij veel kippen. Die kosten vooral tijd. Ze leveren ook op, want ik verkoop de eieren oa aan de buurt en fok voor de fun ook nog bijzondere kipjes die ik dan weer verkoop. Ze brengen daardoor ruim meer op dan ze kosten. En ze maken me gratis 'mindful'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 13:48
bleufred1 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:44:
[...]

vanaf mijn 8e folderen was genoeg voor ruim €800 euro
uurloon als 14 jarige was netto ongeveer €3 euro p/u en toen ik daar stopte op mijn 21e was het uurloon daar €12 p/u.
ik verdiende op mijn 14e ongeveer €250 per maand= €3000
15e, €350x12= €4200
16e, €450x12= €5400
17e, €550x12= €6600

dat is al ongeveer €20000 naar de spaar rekening

daarnaast verdiende ik ruim het dubbele in de vakantie periodes, en dat gebruikte ik toen voor kleding en leuke dingen.

Ik ging op mijn 17e studeren, toen is er flink wat bij gekomen. ik kreeg €320/maand stufie en moest €120/maand betalen. was ook een goeie €2000 winst per jaar :D

En financieel gespekt... We waren met een groot gezin thuis. We kregen €10 per kwartaal zakgeld. de rest moest van ons eigen geld bekostigt worden.
dus als die 10 euro per kwartaal al financieel gespekt is :+
Maar ik ging tot mijn 18e ook niet stappen, had ik ook geen behoefte aan.
De pc die ik had was een 2e hands die niet de nieuwste spellen draaide.

dus ja die €20k was voor mij mogelijk
Hier ook al vroeg begonnen met me eigen centen verdienen.

Volgens mij toen ik 9 was begonnen met kranten bezorgen,maar dit was maar een paar euro per week dat ik verdiende. Toen ik 13 werd ook in de kwekerij gaan werken voor 2,25 euro per uur, mooie tijden waren dat.
Eind van de zomer had je dan een paar honderd euro over om nog leuke dingen mee te doen. Vaak ook nog zondagen meepakken zodat je 200% kreeg uitbetaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Zo te lezen heb ik geluk gehad met mijn bijbaantjes.
Sinds mijn 12e de "donald duck" gelopen (media express, tijdschriften, elke vrijdagmiddag, 80 gulden per maand.
Vanaf mijn 15e tijdje de tuin gedaan bij een rijke kerel in de buurt, 25 gulden per uur (zwart), maar dar werd ik zo simpel van dat ik na half jaar al gestopt ben (geld is niet alles).
Auto's gepoetst vanaf mijn 15e tot 17e voor 9 gulden per uur, toen vrachtwagens gaan wassen voor een tientje per uur.
Uiteindelijk van mijn 19e tot 24e oid schoonmaakwerk in de bakkerij (het bakkersdeel, dus fabriekslijn e,d,) 30 gulden per uur! Elke zaterdagochtend van 6 tot 11. Lekker geld verdiend en toch groot deel van de dag voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 20:19
Ik ben mijn werkende leven met 0 euro begonnen en in mijn jonge jaren zo ongeveer alles gedaan wat god verboden heeft, maw een feeststudent.

Hier is het FO treintje pas gaan rijden nadat ik financieel helemaal leeg was, en een bedrag van €125 nog teveel was om ineens te betalen. Sinds mijn partner ook mee ging doen is FMA echt heel snel gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik ben zelf bijna 40 jaar.

De lifestyle inflatie van mijn leeftijdsgenoten begint mij echt wel op te vallen; vrienden, ouders van klasgenoten van mijn zoon,...

Er wordt genieuwbouwt, gereden met grote SUV's, ski-vakantie,...

Ik sta er toch wat naar te kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:26
Wozmro schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 21:55:
Ik ben zelf bijna 40 jaar.

De lifestyle inflatie van mijn leeftijdsgenoten begint mij echt wel op te vallen; vrienden, ouders van klasgenoten van mijn zoon,...

Er wordt genieuwbouwt, gereden met grote SUV's, ski-vakantie,...

Ik sta er toch wat naar te kijken...
Dat zie ik ook genoeg, met als kanttekening ik zie er genoeg ook die de 50 60+ niet halen.

Dus heel erg ongelijk kan ik niet iedereen geven die dat doet :+
Pagina: 1 ... 28 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.