Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.206 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bij mij hetzelfde, ik maak nul extra kosten voor m'n werk. Wel kost het merkbaar extra gas en energie als ik vrij ben. Niks al te schokkends natuurlijk, maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:55
Afgezien van autokosten merk ik dat ik dat ik toch echt wel meer uitgeef als ik een paar werken vrij ben dan wanneer ik diezelfde weken aan het werk zou zijn.

Je hebt immers meer tijd voor bv hobby's of nieuwe klusprojecten waar je anders niet eens aan begonnen zou zijn omdat je de tijd er niet voor hebt. En je hebt meer uitstapjes die toch ook altijd wel geld kosten, zeker als je ergens gaat eten/drinken. Thuiszitten zonder geld uit mogen geven is ook maar saai, kun je beter gaan werken.

[ Voor 17% gewijzigd door Het Fantoom op 21-08-2019 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-09 16:54
In mijn ogen ben je ook pas FO als je je uitgavenpatroon op een niveau kan houden wat je voorheen ook zou hebben. Je kunt ook iedere dag water met brood eten om eerder te stoppen met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:04
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:35:

• Pak: 2 stuks, €350/st, gaan zeker 4 jaar mee: €15/maand
Even (ook deels vanuit FO) een interessevraag: hoe lukt het je om 2 pakken 4 jaar te laten meegaan? Draag je dan elke dag een pak of is dit voor af en toe als het nodig is?

Mijn ervaring is dat als je dagelijks pakken draagt 2 jaar wel zo'n beetje de max. is bij een pak van goede kwaliteit, daarna zie je toch wel duidelijk slijtage of gaan ze langzaam echt kapot. Ik zit op zo'n € 1000 per jaar alleen aan pakken, zou er graag minder aan uit geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03:47
Jullie lijken er allemaal (bewust?) voor te kiezen om in Nederland te blijven wonen wanneer je FO bent. Je kosten dalen aanzienlijk wanneer je op een strand in Vietnam gaat zitten. Natuurlijk mis je dan je huidige familie/vriendenkring, maar de expats hier weten al dat je snel weer nieuwe mensen om je heen hebt (ik vlieg met kerst gewoon naar Nederland).

Voor wie van jullie is dit onderdeel van het FO-pad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-09 15:57
Fulgora schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:29:
Jullie lijken er allemaal (bewust?) voor te kiezen om in Nederland te blijven wonen wanneer je FO bent. Je kosten dalen aanzienlijk wanneer je op een strand in Vietnam gaat zitten. Natuurlijk mis je dan je huidige familie/vriendenkring, maar de expats hier weten al dat je snel weer nieuwe mensen om je heen hebt (ik vlieg met kerst gewoon naar Nederland).

Ik twijfel hier wel over. Ik denk niet dat je een keuze moet maken om te gaan emigreren alleen omdat het goedkoper is. Wel denk ik dat het heel tactisch kan uitpakken: als je een huis koopt met een groot stuk land erbij in bijvoorbeeld Noorwegen, kan je hier ook zelf groente verbouwen etc.

Volgens het huidige pad ben ik FO rond mijn 57e en pas enkele jaren daarvoor wil ik eigenlijk gaan kijken of wij gaan emigreren. Voor nu hou ik qua berekeningen wel rekening met in Nederland blijven wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47

de Peer

under peer review

Orangelights23 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:34:
[...]

Ik twijfel hier wel over. Ik denk niet dat je een keuze moet maken om te gaan emigreren alleen omdat het goedkoper is. Wel denk ik dat het heel tactisch kan uitpakken: als je een huis koopt met een groot stuk land erbij in bijvoorbeeld Noorwegen, kan je hier ook zelf groente verbouwen etc.

Volgens het huidige pad ben ik FO rond mijn 57e en pas enkele jaren daarvoor wil ik eigenlijk gaan kijken of wij gaan emigreren. Voor nu hou ik qua berekeningen wel rekening met in Nederland blijven wonen.
Huh, en dan noem je Noorwegen, 1 van de duurste landen die er is? (of is dat juist je punt?)
En groente verbouwen, met alle respect, dat is toch gewoon hobbywerk en levert financieel niets op (al vaak genoemd in dit topic geloof ik). Er is ook een reden dat groente duur is in Noorwegen :D

Toevallig net terug van 3 weken vakantie in Noorwegen. Ondanks dat het mijn favoriete land is en het enige land waarvoor ik zou willen emigreren, is dat (uitgaande van vermogensopbouw in Nederland en FO willen zijn in Noorwegen) niet realistisch. Dan beter nu verhuizen en in Noorwegen iets opbouwen mét Noors salaris. :9

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 21-08-2019 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:04
@Fulgora Wij zijn niet gebonden aan Nederland. We wonen nu ook niet in NL en sinds studie al in meerdere landen kort gewoond.

Azië zie ik niet snel gebeuren, iets te exotisch gevoelsmatig. Ben er echter ook nog niet geweest, dus misschien verandert dat beeld na een vakantie.
Maar in Europa zijn er ook genoeg leuke plekken die goedkoper zijn, zoals Slovenië en rest van voormalig Joegoslavië. Italië en Spanje hebben ook goedkopere gebieden.

Eilanden zoals de Azoren vind ik erg leuk, echter wel meer afgelegen dan vaste land. Je kan niet meer makkelijk met de camper op reis.

Ik sluit niet eens dat voordat we FO zijn ook al weer keer gaan verhuizen. (Zou trouwens ook terug naar NL kunnen zijn).

Maar zo gek hoeft het niet eens, zelfs als je in NL woont kan je ook aardig stap maken door je huis van 5ton in de randstad te verkopen en voor 2 ton in de provincie gaan wonen. Toch even 3ton in je FO-pot.

Echter hou ik als base-case wel rekening met uitgaven patroon wat ik in NL ook al had. Omdat dat vrije keus geeft om na x-jaren FO altijd nog terug te kunnen gaan naar NL. Als je het helemaal op een budget van erg goedkoop land hebt berekent kun je niet meer terug, als je zou willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
timag schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:22:
[...]

Even (ook deels vanuit FO) een interessevraag: hoe lukt het je om 2 pakken 4 jaar te laten meegaan? Draag je dan elke dag een pak of is dit voor af en toe als het nodig is?

Mijn ervaring is dat als je dagelijks pakken draagt 2 jaar wel zo'n beetje de max. is bij een pak van goede kwaliteit, daarna zie je toch wel duidelijk slijtage of gaan ze langzaam echt kapot. Ik zit op zo'n € 1000 per jaar alleen aan pakken, zou er graag minder aan uit geven.
Jasje niet in de auto aanhouden, achterin leggen of op hangertje. Thuis gelijk omkleden. Dat zijn echt de life-extenders.

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
de Peer schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:44:
[...]

Huh, en dan noem je Noorwegen, 1 van de duurste landen die er is? (of is dat juist je punt?)
En groente verbouwen, met alle respect, dat is toch gewoon hobbywerk en levert financieel niets op (al vaak genoemd in dit topic geloof ik). Er is ook een reden dat groente duur is in Noorwegen :D

Toevallig net terug van 3 weken vakantie in Noorwegen. Ondanks dat het mijn favoriete land is en het enige land waarvoor ik zou willen emigreren, is dat (uitgaande van vermogensopbouw in Nederland en FO willen zijn in Noorwegen) niet realistisch. Dan beter nu verhuizen en in Noorwegen iets opbouwen mét Noors salaris. :9
Ik noem inderdaad bewust Noorwegen en zelfvoorzienend worden (niet erbij getypt zie ik net). Als je op redelijke schaal kunt produceren, zelf kunt gebruiken en lokaal kunt verkopen, is het alleen maar beter. Je bent toch al FO, dus je hebt genoeg geld om rond te komen. Alles wat je verkoopt is extra geld waar je weer iets leuks van kunt doen.

Ik ken iemand die dit heeft gedaan een jaar of 10 geleden, daar koop je een huis voor 20K, opknappen voor 10K en je bent klaar. Groot stuk grond erbij en gezien je toch veel vrije tijd hebt (je bent immers financieel onafhankelijk en werkt dus niet meer 8) ), kan je lekker rondklooien op je land. Je leeft dan wel afgelegen in het noorden van het land.

Dat is het ding wat ik heel veel terug lees: mensen streven naar FO en wanneer ze dit zijn en niet meer werkzaam zijn, weten ze niet wat ze moeten doen. Ik zou prima een paar jaar rond kunnen kachelen op mijn veld, alles daarna weer verkopen en verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Orangelights23 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:18:
[...]

Ik noem inderdaad bewust Noorwegen en zelfvoorzienend worden (niet erbij getypt zie ik net). Als je op redelijke schaal kunt produceren, zelf kunt gebruiken en lokaal kunt verkopen, is het alleen maar beter. Je bent toch al FO, dus je hebt genoeg geld om rond te komen. Alles wat je verkoopt is extra geld waar je weer iets leuks van kunt doen.

Ik ken iemand die dit heeft gedaan een jaar of 10 geleden, daar koop je een huis voor 20K, opknappen voor 10K en je bent klaar. Groot stuk grond erbij en gezien je toch veel vrije tijd hebt (je bent immers financieel onafhankelijk en werkt dus niet meer 8) ), kan je lekker rondklooien op je land. Je leeft dan wel afgelegen in het noorden van het land.

Dat is het ding wat ik heel veel terug lees: mensen streven naar FO en wanneer ze dit zijn en niet meer werkzaam zijn, weten ze niet wat ze moeten doen. Ik zou prima een paar jaar rond kunnen kachelen op mijn veld, alles daarna weer verkopen en verhuizen.
Echt FO ben je dan natuurlijk niet, want je moet op je land werken om rond te kunnen komen. Nog steeds een stuk relaxer dan alignmentmeetings houden, maar meer in het kader van BaristaFIRE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:19:
[...]

Echt FO ben je dan natuurlijk niet, want je moet op je land werken om rond te kunnen komen. Nog steeds een stuk relaxer dan alignmentmeetings houden, maar meer in het kader van BaristaFIRE.
Nee, dan heb je niet mijn hele bericht gelezen. Ik heb geschreven dat je FO bent en dan pas zo'n keuze maakt, dus je hebt het geld al. Elk extra euro erbij is mooi, en wegens veel vrije tijd kan je kiezen om bijvoorbeeld op je stuk grond te werken. Dus niet voor het geld, maar ter besteding van je tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Orangelights23 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:24:
[...]

Nee, dan heb je niet mijn hele bericht gelezen. Ik heb geschreven dat je FO bent en dan pas zo'n keuze maakt, dus je hebt het geld al. Elk extra euro erbij is mooi, en wegens veel vrije tijd kan je kiezen om bijvoorbeeld op je stuk grond te werken. Dus niet voor het geld, maar ter besteding van je tijd.
Ahzo, ik interpreteerde jouw bericht in combinatie met het bericht van @de Peer wat je qoute als "noorwegen is duur maar je kunt je eigen eten verbouwen om de kosten te drukken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Eten verbouwen in het noorden van Noorwegen. Succes :+
Achja de Sami (Lappen) leven ook enigszins onafhankelijk. Tegenwoordig meer afhankelijk van toerisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDuckeers
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-11-2024
wimpie schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:17:
[...]

Jasje niet in de auto aanhouden, achterin leggen of op hangertje. Thuis gelijk omkleden. Dat zijn echt de life-extenders.
Mijn ervaringen zijn duidelijk anders. Mijn jasje sluiten niet echt, vooral de pantalons en die gaan inderdaad maar ongeveer 2 jaar mee. Ik draag pakken dan ook wel echt elke dag (wissel wel meerdere af). Feit is dat pakken minder lang mee gaan dan spijkerbroeken en wel aanzienlijk duurder zijn. Dus daar zou je nog wel wat op besparen als je niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het zal ongetwijfeld afhankelijk zijn van merk/stof/gebruik/drager, maar dat is wel mijn schatting o.b.v. de slijtage die ik zelf merk.
Ik heb niet langer dan een half jaar full time pakken gedragen, twee afgewisseld:
• 1 pak heb ik al zeker 10 jaar (Suit Supply, destijds rond de 300). Droeg ik in dat half jaar +- 3 van de 5 dagen (kantoorwerk + auto of OV), heeft daarvoor en daarna heel wat feesten, bruiloften, begrafenissen en werkdagen (privé chauffeur als bijbaantje) gezien. Begint nu op een paar plekjes wat minder te worden, maar kan zeker nog even mee.
• 1 pak heb ik gekocht aan het begin van die periode van een half jaar (toevallig ook Suit Supply, tussen de 350 en 400), droeg ik +- 2 dagen per week en sindsdien ook nog geregeld. Is nog als nieuw.

Wat de sleutel is? Moeilijk te zeggen. Jasje uit in de auto en omkleden bij thuiskomst inderdaad. Verder altijd netjes ophangen, met regelmaat (maar niet te vaak) laten stomen, zorgen dat je niet natregent. Fietsen minimaliseren i.v.m. slijtplekken of een glimmende kont (wel eens gezien, zal van de stof af hangen). Jasje met dunne voering kiezen om zweten te voorkomen (wollen shirt of met lange mouwen onder je overhemd in de winter) én omdat het er beter uitziet :*)

Overigens heb ik nooit uitgezocht welke merken lang meegaan. Er zit ongetwijfeld een wereld van verschil tussen verschillende merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
MrDuckeers schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:02:
[...]

Mijn ervaringen zijn duidelijk anders. Mijn jasje sluiten niet echt, vooral de pantalons en die gaan inderdaad maar ongeveer 2 jaar mee. Ik draag pakken dan ook wel echt elke dag (wissel wel meerdere af). Feit is dat pakken minder lang mee gaan dan spijkerbroeken en wel aanzienlijk duurder zijn. Dus daar zou je nog wel wat op besparen als je niet meer werkt.
Hier ook Suit Supply, elke dag pak aan en wissel tussen ~5 pakken af. Broeken gaan ook prima lang mee. Je moet ook niet met de fiets of OV gaan, of nat worden. Dat zijn echt life-shorteners.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:44
Ik overweeg samen met een kennis de aanschaf van een beleggingspand. Iemand ervaring met (100%) financiering, b.v. verhuurhypotheek en/of hypotheek eigen woning, als zo'n pand op twee namen komt te staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-09 17:09

Perkouw

Moderator General Chat
rockerpoet schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:30:
Ik overweeg samen met een kennis de aanschaf van een beleggingspand. Iemand ervaring met (100%) financiering, b.v. verhuurhypotheek en/of hypotheek eigen woning, als zo'n pand op twee namen komt te staan?
Ik snap je vraag niet? Investeringshypotheken doen doorgaans niet tot 100% financiering en eigen woning heeft als voorwaarde dat....je het als eigen woning gebruikt en derhalve niet verhuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Ik zie mezelf dat niet snel doen. Sowieso heb ik wel wat binding met Nederland, al niet enorm. Maar overall denk ik toch dat het één van de betere landen is om te wonen. Vorig jaar ben ik naar Bali op vakantie geweest, wat vermoedelijk wel wat vergelijkbaar is met een Vietnam. De prijs/kwaliteit die je daar krijgt is heel goed, maar toch was mijn conclusie dat mijn volgende vakantie weer naar een eerste-wereldland gaat, of op zijn minst iets wat daar in de buurt komt. Dus daar wonen zie ik mezelf al helemaal niet doen.
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:19:
[...]

Ik ben geen fan van alignmentmeetings, maar ik kan een behoorlijk grote hoeveelheid groente kopen voor hetgeen wat ik verdien in één alignmentmeeting, en groente verbouwing zou nou ook niet mijn hobby zijn :P.

Eten verbouwen blijft een hobby. Tuurlijk het kan wat opleveren, maar het blijft een hobby. Als het niet je hobby is, dan zie ik het als een heel slecht pad om eerder FO te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Naast de overige goede adviezen die al gegeven zijn, let ook op de stof: 160S wol en hoger ziet er natuurlijk piekfijn uit, maar is veel slijtagegevoeliger dan 110S/120S.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Dit is al eens gepost, maar wel leuke tool om te kijken waar je al met pensioen kan:

https://nomadlist.com/fire

Je moet het met korreltje zout nemen, maar het is wel grappig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:46:

Degenen die mijn opmerking niet boeiend vinden, daar hoef ik verder ook niet zoveel mee te delen. Bijvoorbeeld mensen die vertellen dat ze hun energievoorschoot veel te hoog zetten, zodat ze aan het eind van het jaar toch weer een leuke meevaller hebben. Deze mensen hebben eigenlijk het meeste baat bij wat financiële lessen, maar ik begin er niet meer aan - het heeft gewoon geen zin.
Leg eens uit? Ik zet mijn voorschot ook altijd iets hoger om aan het eind van het jaar geen tegenvaller te hebben, lijkt mij toch wel verstandig als er bijvoorbeeld toch een strenge winter komt.
Als de rente nu 10% was zoals in de jaren 80 dan had ik het zelf wel gespaard op een maanddeposito ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

HereIsTom schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:12:
[...]

Leg eens uit? Ik zet mijn voorschot ook altijd iets hoger om aan het eind van het jaar geen tegenvaller te hebben, lijkt mij toch wel verstandig als er bijvoorbeeld toch een strenge winter komt.
Als de rente nu 10% was zoals in de jaren 80 dan had ik het zelf wel gespaard op een maanddeposito ;)
Ik heb het liever in eigen beheer, waarom zou ik een bedrijf een renteloze lening geven? Een tegenvaller van een paar tientjes of paar honderd kan ik heus wel aan.
Als je geld terug moet krijgen na de afrekening, weet je nooit hoe lang het duurt. Of nog erger, zoals me vorig jaar overkwam: de leverancier gaat failliet. Dan kan je mooi fluiten naar je geld als je teveel hebt betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Laatst online: 26-09 21:40
[...]

Je kan ook een dagje thuis gaan werken en op vrijdag wat anders aan doen. Beetje flauw, maar in mijn geval heeft dit tot veel minder dragen van pakken geleid en dus ook minder nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:17:
[...]

Ik heb het liever in eigen beheer, waarom zou ik een bedrijf een renteloze lening geven? Een tegenvaller van een paar tientjes of paar honderd kan ik heus wel aan.
Als je geld terug moet krijgen na de afrekening, weet je nooit hoe lang het duurt. Of nog erger, zoals me vorig jaar overkwam: de leverancier gaat failliet. Dan kan je mooi fluiten naar je geld als je teveel hebt betaald.
Renteloze lening in deze tijd? Denk dat het ze bijna geld kost als ze teveel binnen krijgen.
En ik heb liever mijn begroting van te voren rond met een meevaller i.p.v. een tegenvaller.
Misschien mensen die altijd moeten bij betalen zouden juist een financiële cursus moeten krijgen!
Jij kan het misschien wel betalen, maar de meeste mensen niet hoor.
En een energieleverancier die failliet gaat is net zo grote kans als dat je de jackpot wint.

[ Voor 5% gewijzigd door HereIsTom op 21-08-2019 20:30 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

HereIsTom schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:26:
[...]

Renteloze lening in deze tijd? Denk dat het ze bijna geld kost als ze teveel binnen krijgen.
En ik heb liever mijn begroting van te voren rond met een meevaller i.p.v. een tegenvaller.
Misschien mensen die altijd moeten bij betalen zouden juist een financiële cursus moeten krijgen!
Jij kan het misschien wel betalen, maar de meeste mensen niet hoor.
En een energieleverancier die failliet gaat is net zo grote kans als dat je de jackpot wint.
We zitten hier in het FO topic, dus ik neem aan dat iedereen wel met geld om kan gaan. En een paar honderd beschikbaar heeft.
Daarnaast hou ik het verbruik bij en zie ik dus aankomen wat de eindafrekening gaat doen. Ik weet wat het verbruik is, wat de tarieven zijn en dus wat de rekening gaat zijn. De laatste paar jaar moest ik elke keer letterlijk enkele Euro's bijbetalen op de eindafrekening. En dan heb ik een financiële cursus nodig 7(8)7

Een loterijticket koop ik niet, maar een energieleverancier moet ik gewoon hebben. De kans is klein dat ze failliet gaan, maar het gebeurt gewoon.
Het is gewoon veiliger om geen schuldeiser te zijn, zo simpel is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Eens, ik betaal alleen de zorgverzekering en motorverzekering vooruit, want dan krijg je een kleine korting. Dan staat er gewoon netjes iets tegenover. Rest ga ik niet voorschieten als het niet nodig is. Maar ik weet dan ook dat bijbetalen voor een strenge winter nooit een probleem gaat zijn. Als je weet dat bijbetalen lastig kan zijn is een hoger voorschot verstandiger ja. Ik denk dat het hier (in het FO topic) vooral om persoonlijke voorkeur gaat qua potjes of administratie oid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:28
Ko.Kane schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:36:
Dit is al eens gepost, maar wel leuke tool om te kijken waar je al met pensioen kan:

https://nomadlist.com/fire

Je moet het met korreltje zout nemen, maar het is wel grappig
Voor mij is het vrij zeker dat ik rond mijn FIRE ergens anders ga wonen. Het is echter best lastig om goede informatie te vinden hoe het belastingtechnisch zit in verschillende landen buiten europa.

Heeft iemand hier een goede informatiebron voor om mezelf in te lezen voordat ik op zoek ga naar betaald advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:02:
[...]

We zitten hier in het FO topic, dus ik neem aan dat iedereen wel met geld om kan gaan. En een paar honderd beschikbaar heeft.
Daarnaast hou ik het verbruik bij en zie ik dus aankomen wat de eindafrekening gaat doen. Ik weet wat het verbruik is, wat de tarieven zijn en dus wat de rekening gaat zijn. De laatste paar jaar moest ik elke keer letterlijk enkele Euro's bijbetalen op de eindafrekening. En dan heb ik een financiële cursus nodig 7(8)7

Een loterijticket koop ik niet, maar een energieleverancier moet ik gewoon hebben. De kans is klein dat ze failliet gaan, maar het gebeurt gewoon.
Het is gewoon veiliger om geen schuldeiser te zijn, zo simpel is het.
Ach ja ik heb er ook geen verstand van, maar wij hebben het altijd zo gedaan en zijn over twee jaar FO :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dus eigenlijk hoef je alleen je voorschotbedrag wat hoger te zetten en dan is FO zo goed als rond? Misschien iets voor in de topicstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:07
Ik maak geen gebruik van voorlopige teruggave (HRA), energievoorschot te hoog, inschatting voor KOT laag.

Ik zal wel een simpele ziel zijn maar ik vind die meevallers wel leuk (zelfs als ze bekend zijn). Niet bewust tot in het absurde maar als mijn voorschot te hoog ingeschat is (door zonnepanelen) vind ik dat bijvoorbeeld wel best.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

[...]

Was dat FlexEnergie? Daar zat ik bij en ik was heel blij dat ik een realistisch maandbedrag had aangehouden, anders was ik al die centen kwijt geweest...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Aikon schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:51:
Dus eigenlijk hoef je alleen je voorschotbedrag wat hoger te zetten en dan is FO zo goed als rond? Misschien iets voor in de topicstart?
Nee maar meneer KPG doet net alsof je geen verstand hebt van financiën als je je voorschot iets hoger zet om geen tegenvaller te krijgen.
Terwijl je juist mensen, die geen verstand van financiën hebben, leert om beter je voorschot iets hoger te doen dan later (nog) een tegenvaller te hebben.
Shapeshifter schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 22:44:
[...]

Was dat FlexEnergie? Daar zat ik bij en ik was heel blij dat ik een realistisch maandbedrag had aangehouden, anders was ik al die centen kwijt geweest...
Tja mijn moeder leerde me al, als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook zo!

[ Voor 25% gewijzigd door HereIsTom op 21-08-2019 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

HereIsTom schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 22:58:
[...]

Nee maar meneer KPG doet net alsof je geen verstand hebt van financiën als je je voorschot iets hoger zet om geen tegenvaller te krijgen.
Terwijl je juist mensen, die geen verstand van financiën hebben, leert om beter je voorschot iets hoger te doen dan later (nog) een tegenvaller te hebben.

[...]

Tja mijn moeder leerde me al, als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook zo!
Het waren mooie prijzen, maar niet absurd mooi, dus van te mooi om waar te zijn was niet echt sprake. Ik zit nu bij UnitedConsumers voor 19 cent piek en 17 cent dal...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
R.van.M schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:39:
[...]

Voor mij is het vrij zeker dat ik rond mijn FIRE ergens anders ga wonen. Het is echter best lastig om goede informatie te vinden hoe het belastingtechnisch zit in verschillende landen buiten europa.

Heeft iemand hier een goede informatiebron voor om mezelf in te lezen voordat ik op zoek ga naar betaald advies?
Ik kan je niet helpen, qua goede bronnen. Maar ik heb mijn belasting situatie wel laten uitzoeken door lokaal professioneel bureau. Mijn ervaring is dat zodra je een land voor ogen hebt, je toch even langs de professionals moet, om zeker te zijn dat je eigen interpretatie inderdaad klopt

Online moet je goed zoeken. Wat vaak helpt is voor specifieke landen expat-forums vinden en daar vragen stellen, vaak is er al een FAQ ergens.

Echter wees erg voorzichtig met de info. Er zijn veel "handige harries" die claimen dat je niks of weinig hoeft te betalen, echter vaak blijkt dat wat ze doen niet legaal.
Dingen in de trant van in twee landen die niet goed onderling communiceren (dus EU en non-EU of 2x non-EU) een woning hebben en bij beide landen claimen dat je er niet je hoofd woonzit hebt. Dat kost je op korte termijn weinig belasting, als je gepakt wordt krijg je naheffing met boete.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 20:54

Metro2002

Memento mori

Als ik ooit mijn vrouw zover krijg zou ik dat absoluut willen ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Metro2002 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:07:
Als ik ooit mijn vrouw zover krijg zou ik dat absoluut willen ja.
Da's ook mijn probleem. Toen we gingen daten, was ze o zo avontuurlijk. Backpack dit dat. :+ Zodra ze zwanger werd, is ze 180 graden omgedraaid. En toen nog een keer 180 graden op de Z-as :+

Wat wel bespreekbaar is, is het verzilveren van de overwaarde. Dus ik heb al in de week gelegd dat als we ooit met vroegpensioen willen, dat we dan mogelijk de hut willen verkopen en lekker goedkoop in Drente moeten gaan wonen. Dat is al wat acceptabeler.

[ Voor 25% gewijzigd door TucanoItaly op 22-08-2019 09:34 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HereIsTom schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 22:58:
[...]

Mij lijkt dat iemand die echt verstand van financiën heeft, zijn voorschot zo realistisch mogelijk inschat en het dan ook zo instelt. Vervolgens beetje bijbetalen of terugkrijgen maar dat is gerommel in de marge. Kunstmatig een meevaller creëren is jezelf voor de gek houden natuurlijk en zou ik alleen doen als je van jezelf weet dat je niet goed bent in budgetteren of een gat in je hand hebt.

Termen als tegenvaller en meevaller geven al aan dat de financiën door emoties (en niet door ratio) beinvloedt worden en dat zou je niet moeten willen denk ik.
Ik denk dat goed kunnen omgaan met tegenslagen door rationeel te handelen een belangrijk aspect van FO worden is. Door rationeel te handelen hoef je ook minder verzekeringen af te sluiten en houd je je hoofd koel tijdens een beursdip.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 22-08-2019 10:20 ]

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
Ik betaal zo min mogelijk vooruit, ook al krijg je een paar euro korting op het totaal bedrag. Ik laat dat geld liever voor me werken op mijn eigen (beleggers)rekening,w at volgens mij ook meer oplevert.
Dat doe ik met zorgverzekering en voorlopige belastingaanslagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

AceAceAce schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:45:
Ik betaal zo min mogelijk vooruit, ook al krijg je een paar euro korting op het totaal bedrag. Ik laat dat geld liever voor me werken op mijn eigen (beleggers)rekening,w at volgens mij ook meer oplevert.
Dat doe ik met zorgverzekering en voorlopige belastingaanslagen.
Zorgverzekering betaal ik juist wel vooruit. Levert een aardige korting (ik dacht zo'n 2 a 3%) op (gegarandeerd) terwijl ik met indexbeleggen geen gegarandeerd rendement heb (op jaarbasis).

Bovendien heb je die duizend euro niet het hele jaar beschikbaar voor beleggen aangezien je toch maandelijks dient te betalen. Blijft niet zoveel over dus. Dan is 2-3% korting bij direct betalen best aantrekkelijk.

Bij langlopende zaken is het een ander verhaal.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 22-08-2019 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

[...]

Er zit wel een verschil tussen je voorschot naar boven afronden of verdubbelen om als spaarpot te gebruiken.

Overigens, als dit voor de collega's werkt. Waarom moeten ze het dan niet doen? Als je de spaar doelen van het Nibud ziet, waar de meeste mensen ook nog eens onder zitten kan ik het alleen maar aanmoedigen.

Voor de meeste mensen hier is het inderdaad wel onnodig om meer dan 10,- naar boven af te ronden. Het is net zo onnodig om een zo laag mogelijk maand bedrag over te maken om "het op de beurs voor je te laten werken".

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

de Peer schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:49:
[...]

Zorgverzekering betaal ik juist wel vooruit. Levert een aardige korting (ik dacht zo'n 2 a 3%) op (gegarandeerd) terwijl ik met indexbeleggen geen gegarandeerd rendement heb (op jaarbasis).

Bovendien heb je die duizend euro niet het hele jaar beschikbaar voor beleggen aangezien je toch maandelijks dient te betalen. Blijft niet zoveel over dus. Dan is 2-3% korting bij direct betalen best aantrekkelijk.
Precies. Omdat je gemiddeld over het jaar de helft van het vooruit te betalen bedrag beschikbaar zou hebben, dient je rendement minimaal het dubbele te zijn om naar verwachting beter uit te zijn dan met de korting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

CaLeX schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:52:
[...]

Er zit wel een verschil tussen je voorschot naar boven afronden of verdubbelen om als spaarpot te gebruiken.

Overigens, als dit voor de collega's werkt. Waarom moeten ze het dan niet doen? Als je de spaar doelen van het Nibud ziet, waar de meeste mensen ook nog eens onder zitten kan ik het alleen maar aanmoedigen.

Voor de meeste mensen hier is het inderdaad wel onnodig om meer dan 10,- naar boven af te ronden. Het is net zo onnodig om een zo laag mogelijk maand bedrag over te maken om "het op de beurs voor je te laten werken".
Deze discussie gaat langzaam aan zijn eigen leven leiden, lol.
Natuurlijk is er niets mis met je verbruik aan de hoge kant inschatten. Ik kom echter wel eens mensen tegen die verlekkerd uitkijken naar de eindafrekening, omdat ze dan 'een paar honderd Euro' terugkrijgen. Soms in directe relatie tot luxe aankopen of vakanties.
Nogmaals: prima als dat voor ze werkt. Maar dit zijn in mijn beleving mensen die niet echt bezig zijn met budgetteren, laat staan met sparen voor later. En ook niet open staan voor een gesprek over rationeel met geld omgaan (veel excuses voor het niet kunnen sparen etc). Daar ga ik dus niet mee in gesprek over geld.

Wie er nog op in wil gaan adviseer ik even mijn eerste post hierover te lezen voor de context (breng je FO ter sprake, en zo ja hoe en met wie?) :)
Edit: deze post dus: Verwijderd in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 4"

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2019 12:47 ]

• HereIsTom
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:16:
[...]

Natuurlijk is er niets mis met je verbruik aan de hoge kant inschatten. Ik kom echter wel eens mensen tegen die verlekkerd uitkijken naar de eindafrekening, omdat ze dan 'een paar honderd Euro' terugkrijgen. Soms in directe relatie tot luxe aankopen of vakanties.
Nogmaals: prima als dat voor ze werkt. Maar dit zijn in mijn beleving mensen die niet echt bezig zijn met budgetteren, laat staan met sparen voor later. En ook niet open staan voor een gesprek over rationeel met geld omgaan (veel excuses voor het niet kunnen sparen etc). Daar ga ik dus niet mee in gesprek over geld.

Wie er nog op in wil gaan adviseer ik even mijn eerste post hierover te lezen voor de context (breng je FO ter sprake, en zo ja hoe en met wie?) :)
Tja nu is het een heel ander verhaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-09 18:57
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:16:
[...]

Haha, oh jee ik ben dus zo iemand! Ik vind het erg fijn om 'conservatief' te budgetteren. Ik krijg de HRA bij de belastingaangifte terug. Ik ben ook zo iemand die pinsparen (altijd een extra 'eigen BTW' op aankopen) een goed idee vind. Zorgverzekering vooruitbetalen vind ik de makkelijkste €55 die ik ooit gekregen heb.

Bij mijn werk krijg je normaal je vakantiegeld per maand uitgekeerd, ik heb dat uitgezet en krijg het aan het einde van het jaar. Zo is mijn maandelijks inkomen 'lager' en leef ik automatisch 10% onder mijn stand. :)

Dit soort mentale trucjes helpen mij om juist zo min mogelijk met geld te zijn: het valt namelijk altijd positief uit.

[ Voor 6% gewijzigd door ApexAlpha op 23-08-2019 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:55
Zr40 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:20:
[...]

Precies. Omdat je gemiddeld over het jaar de helft van het vooruit te betalen bedrag beschikbaar zou hebben, dient je rendement minimaal het dubbele te zijn om naar verwachting beter uit te zijn dan met de korting.
En je bespaart ook nog 1 tot 2% aan VRH als je voor januari al betaalt. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk allemaal nergens over, op een bedrag van max 1500 euro per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Het Fantoom schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 22:22:
En je bespaart ook nog 1 tot 2% aan VRH als je voor januari al betaalt. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk allemaal nergens over, op een bedrag van max 1500 euro per jaar.
Het gaat wel ergens over. Er zijn legio toepasselijke spreekwoorden/gezegden. 'Wie het kleine niet eert, ...' en 'Vele kleintjes maken 1 grote' bijvoorbeeld. Als je niet wat kritisch bent op de details, dan is het toch vaak een stuk moeilijker om vooruit te komen op het FO pad. Er is immers altijd wel een reden te bedenken dat het maar een beetje meer of duurder is, of niet zoveel uitmaakt. En als iets wat oplevert (geluk, gemoedsrust, ...) dan is dat wellicht prima, maar als je zonder moeite gewoon geld laat liggen dan is dat toch jammer. Ook al is het maar een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Sissors schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:04:
Een paar jaar geleden waren de grootbanken echt significant duurder voor beleggen. Onder druk van partijen als Meesman en De Giro zijn ze nu (als je de goedkope opties gebruikt bij je bank) vergelijkbaar qua prijs als een Meesman.
Wat ik sowieso beetje mis is in de discussie het (mogelijk) verloop van de kostenstructuur in de toekomst.

Banken waren vroeger 'duur,' nu (tijdelijk) vrij goedkoop om weer klanten te werven.
Alle banken/verzekeraars hengelen weer naar het geld van spaarders...

maar wie zegt dat dat zo blijft over de jaren heen, mogeijk gaan tarieven dan straks weer fors omhoog als de 'hype' weer over is ;w

Er is toch een gezegde dat de visboer en de buurvrouw van 85+ weer volop over beleggen gaan praten het tijd is om uit te stappen....
Nou dat moment lijkt er wel weer te zijn met alle 'easy' beleggingsopties en gelukszoekers want sparen levert niks meer op beleggers die recent weer starten.

[ Voor 16% gewijzigd door JBplap op 23-08-2019 23:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

JBplap schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 23:34:
Nou dat moment lijkt er wel weer te zijn met alle 'easy' beleggingsopties en gelukszoekers want sparen levert niks meer op beleggers die recent weer starten.
Die realisatie kwam een half uurtje geleden extra hard in.

Het is zaterdag dus payday voor m'n dochter. Ik geef een muntje van 50 eurocent en ze zegt: "kom, ik laat je m'n spaarpot zien".

Ik begin m'n zin en zeg "als de spaarpot vol zit, dan kun je hem naar de bank brengen en"... Ik wilde zeggen "dan krijg je rente". Maar ik realiseer me dat dat in de nabije toekomst niet het geval hoeft te zijn. Dus uit ellende zeg ik "dan krijg je een pasje".

Er groeit een generatie op, voor wie schuld amper geld kost, en voor wie sparen niet loont. Ik ben benieuwd wat voor effecten dit zal hebben, negatieve maar wellicht ook positieve.

[ Voor 11% gewijzigd door TucanoItaly op 24-08-2019 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Laatst online: 26-09 21:40
TucanoItaly schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 09:24:
[...]

Die realisatie kwam een half uurtje geleden extra hard in.

Het is zaterdag dus payday voor m'n dochter. Ik geef een muntje van 50 eurocent en ze zegt: "kom, ik laat je m'n spaarpot zien".

Ik begin m'n zin en zeg "als de spaarpot vol zit, dan kun je hem naar de bank brengen en"... Ik wilde zeggen "dan krijg je rente". Maar ik realiseer me dat dat in de nabije toekomst niet het geval hoeft te zijn. Dus uit ellende zeg ik "dan krijg je een pasje".

Er groeit een generatie op, voor wie schuld amper geld kost, en voor wie sparen niet loont. Ik ben benieuwd wat voor effecten dit zal hebben, negatieve maar wellicht ook positieve.
Mooi voorbeeld :) . Het feit dat sommigen concluderen dat sparen straks nauwelijks zin meer heeft is natuurlijk een schadelijk idee voor de financiële discipline. Dat is trouwens niet wat je macro ziet in Nederland, mensen zijn de afgelopen jaren juist meer gaan sparen.
Dat schulden bij de huidige stand erg voordelig kunnen zijn is een concept wat voor veel mensen moeilijk te bevatten is, zeker in calvinistisch Nederland. FO met overwegend sparen wordt wel echt heel lastig, zo niet onmogelijk. Zelf zal ik daarom ook nog meer gewicht moeten verschuiven naar andere assetcategorieën. Hoe zien anderen dit?

[ Voor 4% gewijzigd door JURIST op 24-08-2019 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

'Sparen' in de klassieke betekenis van het woord levert natuurlijk veel meer op dan rente. Het is geld dat je niet meteen uitgeeft, je bewaart het voor later. Dat je er rente voor krijgt/kreeg is mooi meegenomen, maar natuurlijk niet het echte doel van sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het (verkapt) promoten van MLM/Ponzi/etc schemes is niet toegestaan. De rest van deze discussie is verwijderd.

[ Voor 91% gewijzigd door defiant op 24-08-2019 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Bij beleggen profiteer je ook van de goedkope/gratis hefboom die bedrijven kunnen toepassen.

En dit met een gekend neerwaarts risico(nul) en een onbegrensd opwaarts potentieel.

Dit vind ik persoonlijk een groot voordeel van de beurs: je kan max aansprakelijk zijn voor je eigen inleg en niets meer.
Denk aan: schulden die niet kunnen terugbetaald worden, faillissement, ontslagen, milieuschade,...

Op ethisch vlak kan je daarover wel vragen stellen natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Wozmro schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 15:05:
Bij beleggen profiteer je ook van de goedkope/gratis hefboom die bedrijven kunnen toepassen.

En dit met een gekend neerwaarts risico(nul) en een onbegrensd opwaarts potentieel.

Dit vind ik persoonlijk een groot voordeel van de beurs: je kan max aansprakelijk zijn voor je eigen inleg en niets meer.
Denk aan: schulden die niet kunnen terugbetaald worden, faillissement, ontslagen, milieuschade,...

Op ethisch vlak kan je daarover wel vragen stellen natuurlijk..
Wat bedoel je nou? Dat je 100.000 euro aan aandelen hebt en dat het enige risico is dat je 0 euro overhoudt?
Nou fijn dat ik dan verder niet aansprakelijk ben, maar je bent wel alles kwijt 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco d
  • Laatst online: 26-09 09:28
Hallo allemaal, ik lees al een tijd mee hier op dit forum, mooi onderwerp. Het gaat hier hoofdzakelijk om passief inkomen, iets waar ik me steeds meer in verdiep maar nog niet echt stappen in onderneem. Hoe zien jullie het andere eind? Dus vaste kosten omlaag zien te krijgen en zelfvoorzienend leven? Want dat is ook (F)O in mijn optiek.

Mijn situatie:
Wij, ik + vriendin, beide 31 + 2 kleine kinderen, hebben een huis met grote tuin gekocht. Dit geeft zeker kosten maar ook wel degelijk mogelijkheden. Fruit, eieren en groenten komen deels uit eigen tuin, hout is er ook voldoende voor een paar jaar het huis warm te houden. Dit in combinatie met aflossen van hypotheek, isoleren + investeren in bv zonnepanelen, leidt tot hele lage vaste lasten. Wij gaan ervoor om zo min mogelijk vaste lasten te hebben en dus op redelijke termijn alleen te hoeven werken voor de leuke dingen.

Volgens mij is het effectiever om 20% lagere maandlasten te hebben, dan om voor 20% meer passieve inkomsten te zorgen.

Hoe kijken jullie tegen zelfvoorzienend leven aan in relatie met FO?

Mvg Remco

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
@Remco d
Op zich een goed streven om zoveel mogelijk autarkisch te gaan.
Wat FO betreft kom je dan op een verschil in inzicht dat hier wel vaker besproken is.
je moet er namelijk nog steeds voor "werken" om in je onderhoud te voorzien. Alleen is dat nu werk in de tuin.

Er zijn mensen die onder passief inkomen verstaan dat hoogstens eens in de paar maanden naar hun beleggingen kijken en wat naar de betaakrekening overboeken al veel werk is.
Andere mensen vinden een paar appartementen verhuren ook nog wel passief, en weer anderen vinden zich FO als ze geen vaste baan meer hebben, maar wel hier en daar klusjes moeten doen om rond te komen.

Het risico met focussen op lage kosten is dat je gevoelig bent voor (plotseling stijgende kosten (laat dat maar aan de overheid over).
En er zijn in Oost- en Zuid-Europa natuurlijk heel veel gepensioneerden die rondkomen van een paar honderd euro, en de rest uit de moestuin halen waar ook wat kippen en een geit rondscharrelen. Ik weet niet of je die FO kunt noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Remco d schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:42:
Volgens mij is het effectiever om 20% lagere maandlasten te hebben, dan om voor 20% meer passieve inkomsten te zorgen.

Procentueel kostenverlagen schiet zo harder op, maar je kunt dat niet zomaar vergelijken aangezien het een veel moeilijker kan zijn als het ander. Flauw gezegd, als je al van weinig en discount boodschappen leeft, maar bijvoorbeeld maar 20 uur per week werkt, is meer verdienen door 40 uur te gaan werken wellicht veel makkelijker dan de kosten van je boodschappen nog eens halveren. Goed om dus aan beide te werken, tot je beide (voor jezelf) voldoende optimaal vindt.

Qua zelfvoorzienendheid hangt het heel af hoe handig je daarvoor bent, en of je dat inderdaad werk of hobby vindt. En als je echt zelfvoorzienend zou willen zijn gaat dat nog een paar stappen verder dan een moestuin. Je moet immers ook de winter door komen. Voor mijzelf zie ik liever dat een professionele boer met veel minder moeite veel betere opbrengst haalt die ik dan koop, in plaats van het zelf te doen. Dat levert mij tijd op om veel meer geld te verdienen dan ik anders zou besparen.

Reken ook de kosten van je grote tuin (en eventuele mest-, gifstoffen, zaad, tools, e.d.) eens na. Dat geld had je ook kunnen beleggen, en dan is nog maar de vraag of je met je moestuin zo'n zelfde rendement kan halen (en dan ben je ook nog eens heel slecht gediversificeerd). Ik durf wel te stellen dat voor iedereen die geen professionele boer is die zelfvoorzienendheid - zeker op dure woongrond - een heel slecht rendement geeft.
Dus als je het leuk vind, prima, maar doe het niet voor het rendement, of voor het idee van zelfvoorzienendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
HereIsTom schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:30:
[...]

Wat bedoel je nou? Dat je 100.000 euro aan aandelen hebt en dat het enige risico is dat je 0 euro overhoudt?
Nou fijn dat ik dan verder niet aansprakelijk ben, maar je bent wel alles kwijt 8)7
Je kan ook meer kwijtraken dan je bezit.

Stel dat aandeelhouders onbeperkt persoonlijk aansprakelijk zouden zijn voor de bedrijven die ze bezitten in de vorm van aandelen.

Bvb: je koopt een aandeel van 10€ en het bedrijf veroorzaakt voor 20€ per aandeel schade door bvb een milieuramp, kerncentrale die ontploft,...

Dan heb je een groter probleem dan je inleg kwijt. Je mag nog 10€ extra bijleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Remco d schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:42:

Mvg Remco
Het is zeker slim om de maandlasten zo laag mogelijk te krijgen, maar belangrijker is wat je doet met het geld dat je overhoudt.
En zelfvoorzienend in de vorm van energie lijkt me goed, maar de moestuin is nu misschien nog leuk, maar niet meer als je 70 bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Wozmro schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:58:
[...]

Je kan ook meer kwijtraken dan je bezit.

Stel dat aandeelhouders onbeperkt persoonlijk aansprakelijk zouden zijn voor de bedrijven die ze bezitten in de vorm van aandelen.

Bvb: je koopt een aandeel van 10€ en het bedrijf veroorzaakt voor 20€ per aandeel schade door bvb een milieuramp, kerncentrale die ontploft,...

Dan heb je een groter probleem dan je inleg kwijt. Je mag nog 10€ extra bijleggen.
Tja als dan. Als de beurs zo zou werken dan zouden er denk ik nog maar weinig aandeelhouders zijn, het risico om je inleg kwijt te raken is al groot genoeg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Dan zou de beurs idd veel minder aantrekkelijk zijn, dus je snapt wat ik bedoel.

Rechtspersoonlijkheid is nog niet zo heel oud.

Bij de Romeinen moesten de bouwers van viaducten/aquaducten een tijdje met hun gezin onder hun constructie wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Laatst online: 26-09 09:28
HereIsTom schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:00:
[...]

Het is zeker slim om de maandlasten zo laag mogelijk te krijgen, maar belangrijker is wat je doet met het geld dat je overhoudt.
En zelfvoorzienend in de vorm van energie lijkt me goed, maar de moestuin is nu misschien nog leuk, maar niet meer als je 70 bent.
Van een moestuin moet je ook niet afhankelijk willen zijn. En financieel brengt het nog niet veel. Efficiënter werken dan een boer gaat wel maar is een andere discussie. Waar het wel voor zorgt is het gevoel van onafhankelijkheid. Mijn fruitbomen haal ik fruit af de aankomende 50 jaar zonder input van geld.

Rendement op beleggingen is niet te voorspellen. De stijgende economie de afgelopen 100 jaar waar men mee rekent om aan een gemiddelde van 7% stijging te komen heeft naar mijn mening te maken met onbeperkt energie (olie), bevolkingsgroei en arbeidsparticipatie van vrouwen. + De laatste tijd praktisch 0% rente.

Ik sta er niet van te kijken als we de komende 50 jaar te kijken krijgen met een structurele daling van de economie wereldwijd. What Goes up must come down. De wereld groeit immers niet dus ook wat we ermee doen (kunnen EN willen) zit een maximum aan.

Hoe zouden jullie met zo'n scenario om gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
HereIsTom schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:02:
Tja als dan. Als de beurs zo zou werken dan zouden er denk ik nog maar weinig aandeelhouders zijn, het risico om je inleg kwijt te raken is al groot genoeg!
Voor het welzijn van de wereld zou het misschien geen slecht idee zijn als dat wel zo werkte. Werd er toch even flink minder in 'slechte' dingen geinvesteerd en bedrijven een tandje meer etisch bestuurd...

Voor het rendement richting FO natuurlijk wel een nadeel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Ik denk ook het geen slecht idee zou zijn om eens alle 'slechte dingen' op te kuisen door hogere eisen te stellen.

Op gebied van ethiek, leefmilieu, financieel,...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

Remco d schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 22:16:
[...]

Rendement op beleggingen is niet te voorspellen. De stijgende economie de afgelopen 100 jaar waar men mee rekent om aan een gemiddelde van 7% stijging te komen heeft naar mijn mening te maken met onbeperkt energie (olie), bevolkingsgroei en arbeidsparticipatie van vrouwen. + De laatste tijd praktisch 0% rente.

Ik sta er niet van te kijken als we de komende 50 jaar te kijken krijgen met een structurele daling van de economie wereldwijd. What Goes up must come down. De wereld groeit immers niet dus ook wat we ermee doen (kunnen EN willen) zit een maximum aan.

Dat de economie hier in het westen niet meer door hoeft te groeien of zelfs best een beetje zou kunnen krimpen ben ik het wel mee eens. (Ik denk niet dat het gros van de rest van de mensen het daar mee eens is, maar dat terzijde.) Je gaat daarmee echter voorbij aan het feit dat "wij" in de top 5 percentiel van de wereldbevolking zitten. Ik heb genoeg gereisd om te weten dat er echt héél grote delen van de wereld nog op een welvaartsniveau zitten wat ongeveer vergelijkbaar is met wat wij voor de oorlog hadden (en soms zelfs dat niet).

Die mensen willen allemaal met geweld vooruit (terecht) en daar is economisch nog ontzettend veel groei te halen. Dat is in principe laaghangend fruit, want die landen hoeven alleen maar de efficiency te kopieëren die wij hier al hebben. De ongelijkheid in de wereld is zo gigantisch groot dat de top 5%, waar wij in zitten en wat wij de hele dag om ons heen zien, helemaal niet hoeft te groeien, maar zelfs kan krimpen en dan kan de wereld er nog op vooruit gaan.

Een scenario waarin de top van de economie krimpt en de rest van de wereld groeit is natuurlijk niet heel realistisch, omdat de top van de wereldeconomie natuurlijk voor veel omzet zorgt in de rest van de wereldeconomie, maar het is niet onmogelijk. Je ziet bijvoorbeeld in China heel duidelijk dat het beleid er daar op gericht is om de binnenlandse afzet te laten groeien, om zo de economische groei minder afhankelijk te maken van export. Als een economie groeit komt er ook automatisch meer interne afzet bij.

Er is nog lang geen fundamentele limiet bereikt. Ook vanuit een grondstoffen perspectief is er geen limiet op de korte termijn (en dat is juist het risico voor het milieu). De wereldwijde beweging naar een duurzame economie gaat ook deze verre limieten nog meer verruimen. Fundamenteel is een circulaire economie natuurlijk ook veel mooier dat een lineaire economie, want je kunt keer op keer verdienen aan dezelfde materialen i.p.v. dat je een uitputbare bron wegwerkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
[...]

What goes up must come down??
Die uitspraak is niet relevant voor innovatie in combinatie met economie. Alsof we met zn allen weer tzt terug gaan naar het stenen tijdperk omdat 'what goes up must come down'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Zijn hier bezig met de volgende stap in het samenwonen - samen een huis kopen. Hypotheekgesprek is best apart, als je FOers bent met overwaarde. >200k aan cash/overwaarde (beleggingen niet eens meegenomen, want we gaan niks verkopen daarvan) in eind20/begin30 stadium. Die arme hypotheekadviseur was zichtbaar even aan het verwerken wat onze cijfers inhielden.

Enfin, we kunnen theoretisch tot iets van 600k gaan met een maximale hypotheek, wat niet heel erg handig is op gebied van kosten of savingsrate... Gelukkig denkt vriendin lief er net zo over, en is het geen blinde Funda shopping spree geworden :).

Hoewel de regio Amsterdam vrij prijzig is, lijkt er bij haar steun te zitten op de grens van gelijke maandlasten als de huidige woning (dat krijg je met >6% rente naar straks <2%). Dat komt neer op een woning richting de 400-500k. Daarnaast betekend het (een stiekeme eis van mij) ook jong tweedehandsje met een >2010 woning. Weliswaar niet genoeg budget voor echt volledig energie neutraal, maar toch prettig voor de lange termijn (ook post FO) onkosten en andere zaken als onderhoud. Daardoor zou het kwa maandlasten zelfs licht positief kunnen uitpakken.

Al met al erg onverwacht maar oh zo prettig voor onze planningen. Ondanks de switch van een oud 60m2 tochthok dat niet warm te krijgen is naar een 100-150m2 eengezinswoning met tuin en al het moderne comfort, mogelijk vooruitgang in de FO planning. Als alles goed uit komt kunnen we op 1 salaris blijven rondkomen ondanks de regio of huisprijzengekte - ruimte genoeg voor de savingsrate en wat leuke dingen in het leven.

Zie aardig wat woningen al richting de >6maanden te koop staan gaan, dus iets meepikken onder de vraagprijs moet wel gaan lukken. Nu alleen nog iets vinden waar we ook beiden willen wonen, betaalbaar is binnen onze grenzen, en niet verkocht is voor we kunnen kijken. Kleine details dus 8)7 .

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 26-08-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Xanaroth schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:52:

Zie aardig wat woningen al richting de >6maanden te koop staan gaan, dus iets meepikken onder de vraagprijs moet wel gaan lukken. Nu alleen nog iets vinden waar we ook beiden willen wonen, betaalbaar is binnen onze grenzen, en niet verkocht is voor we kunnen kijken. Kleine details dus 8)7 .
Toevallig zijn wij ook aan het kijken of we onze overwaarde (ca. 150k) hiervoor aan kunnen wenden, maar komen toch vaak van een koude kermis thuis. Veel is inderdaad snel verkocht en ook is 5-15% overbieden niet ongewoon bij courante huizen. En de huizen die hier langer dan 4-6 weken te koop staan hebben allemaal een addertje.

Wat we wel merken in onze regio dat er procentueel minder overboden wordt bij hogere prijsklasses. Vermoedelijk omdat die toch voor veel mensen op het randje zitten qua inkomen. Wie weet biedt dat nog kansen.

Dan vraag ik mezelf wel af "word ik hier gelukkig van" / "heb ik het nodig" en eigenlijk is het ook niet heel verstandig voor FO. Maar zowel mijn vrouw als ik hebben niets met de buurt waar we wonen en zouden graag wat minder drukte en herrie van jonge gezinnen om ons heen hebben. Klinken nu al als een bejaard stel :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat bedoel je met het aanwenden van overwaarde? Je overwaarde gaat doorgaans rechtstreeks in de nieuwe woning zitten, het is wat dat betreft echt een vestzak broekzak verhaal. Of je nu 150k overwaarde in je huidige woning hebt of 150k cash in de nieuwe woning investeert maakt in de praktijk geen verschil.

Waar het dus doorgaans om gaat is simpelweg het willen afsluiten van een nieuwe hypotheek met lagere reden waardoor je of in maandlasten daalt of juist een hogere hypotheek willen afsluiten zodat je een duurdere woning te kopen (al dan niet tegen een lagere rente).

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Artikeltje van Business Insider over het doorsnee vermogen van het Nederlandse huishouden:
https://www.businessinsid...eratie-welvaart-vermogen/
(N.B. getallen van 2017, maar voor de strekking van het artikel maakt het niks uit)

25 tot 35 jaar: mediaan netto vermogen van 2.300 euro
35 tot 45 jaar: mediaan netto vermogen van 9.000 euro
45 tot 55 jaar: mediaan netto vermogen van 45.100 euro
55 tot 65 jaar: mediaan netto vermogen van 95.100 euro
65 tot 75 jaar: mediaan netto vermogen van 132.600 euro

Leuk om jezelf te vergelijken :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@TucanoItaly Wel schrikken dat het om de mediaan gaat. M.a.w. 50% van de 25- tot 35-jarigen zit onder de 2.300 euro. :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

TucanoItaly schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:41:
Artikeltje van Business Insider over het doorsnee vermogen van het Nederlandse huishouden:
(N.B. getallen van 2017, maar voor de strekking van het artikel maakt het niks uit)

Let op, dat is met vermogen in stenen meegeteld. Niet om die discussie weer aan te wakkeren maar goed om te weten voordat je jezelf gaat vergelijken. :>

Als je bij de cijfers van het CBS zelf kijkt die dit artikel ook gebruikt kun je ook de vermogens zonder woning uitfilteren. Dan ziet het er allemaal wat minder rooskleurig uit. Zo heeft een huishouden met een hoofdkostwinner van 65-75 zonder huis "maar" 26k aan vermogen.

https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1566545753773
Longcat schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:52:
@TucanoItaly Wel schrikken dat het om de mediaan gaat. M.a.w. 50% van de 25- tot 35-jarigen zit onder de 2.300 euro. :o
Vond dat niet eens zo schrikken als iemand die veel mensen kent die in die categorie vallen. Ken genoeg WO'ers met een "hoogopgeleide baan" die na de vakantie geen spaargeld meer hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2019 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

Ruim 50 keer meer dan mijn leeftijdsgroep. Niet helemaal eerlijk want mijn huis is veel meer waard geworden sinds 2017, maar toch wel leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Die hele demografie heeft tienduizenden euro's studieschuld, vind het al heel wat dat de mediaan boven de nul ligt. Ons huishouden (2x eind 20) zit hier vér onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 11:28

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Bulder schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:06:
[...]

Die hele demografie heeft tienduizenden euro's studieschuld, vind het al heel wat dat de mediaan boven de nul ligt. Ons huishouden (2x eind 20) zit hier vér onder.
Ik kan het hele artikel niet volgen omdat mensen en huishoudens steeds door elkaar worden gebruikt. Het lijkt er op dat alle getallen per huishouden zijn maar doordat er steeds "mensen" staat lijkt het individueel te zijn.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Johnny Volgens mij moet je overal gewoon huishoudens lezen en dus vergelijken (als je dat wilt) met je eigen huishouden. Business Insider is helaas niet van erg hoog niveau... :/

[ Voor 19% gewijzigd door Longcat op 26-08-2019 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:31:
Waar het dus doorgaans om gaat is simpelweg het willen afsluiten van een nieuwe hypotheek met lagere reden waardoor je of in maandlasten daalt of juist een hogere hypotheek willen afsluiten zodat je een duurdere woning te kopen (al dan niet tegen een lagere rente).
Hier gaat het inderdaad om. Punt is meer dat het zonder overwaarde niet mogelijk zou zijn of dat de maandlasten naar mijn smaak te hoog zouden worden, vandaar de formulering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Ja echt he, net voorbij de 30 en zit hier toch wel een factor 100 boven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 18:48
Shapeshifter schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:39:
[...]

Ja echt he, net voorbij de 30 en zit hier toch wel een factor 100 boven...
Vergis je niet in het aantal mensen met geldproblemen.
62% werkgevers heeft werknemers met financiële problemen
https://www.nibud.nl/bero...ers-financiele-problemen/
Ken ook de verhalen van collega's met loonbeslag of een betalingsregeling moeten treffen voor een verkeersovertreding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Van een moestuin moet je ook niet afhankelijk willen zijn. En financieel brengt het nog niet veel. Efficiënter werken dan een boer gaat wel maar is een andere discussie. Waar het wel voor zorgt is het gevoel van onafhankelijkheid. Mijn fruitbomen haal ik fruit af de aankomende 50 jaar zonder input van geld.

Persoonlijk zou ik de fruitboom meer als kostenpost (geld en/of arbeid) en hobby zien dan als een bron van inkomsten. Zelfde voor kippen en moestuin. In Nederland zijn boodschappen erg goedkoop en dan heb je veel variatie en zekerheid dat het allemaal veilig is, soms nog gratis thuisbezorgd ook.

Er is al zo vaak geroepen in het verleden dat groei niet meer mogelijk is, en toch gebeurde het telkens weer. Denk vandaag de dag ook aan verdere automatisering en innovatie. En wie weet gaat de Noordpool aangesproken worden voor grondstoffen, en ooit de stap naar een andere planeet etc..
Ik denk dat je iets meer buiten de kaders moet denken om in de toekomst te kunnen kijken.
Door duurzame energie kan arbeid spotgoedkoop worden, en ontstaan er weer hele andere kansen.

Je lijkt dus te vergeten dat ondanks dat we maar 1 aarde hebben, de efficiency wel omhoog kan, en ook de manier waarop we de aarde (en arbeid) gebruiken kan veranderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
Opvallend dat er zo negatief gekeken wordt naar het houden van een (moes)tuintje en dieren en dergelijke. Wat ga je doen als je niet meer hoeft te werken? Het lijkt mij heerlijk om ergens in een buitengebied een flinke lap grond te hebben en daarop een voedselbos te ontwikkelen. Hier gaat echt niet veel tijd in zitten. Zeker niet vergelijkbaar met een baan in ieder geval. Na het opstaan een korte tour door de tuin om te kijken of de kippen eieren hebben gelegd en wat er geplukt/geoogst kan worden lijkt mij echt geen straf. Niet dat ik dit zou doen om eerder FO te zijn, daar is de besparing denk ik te klein voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 16:48

MicroWhale

The problem is choice

Longcat schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:04:
Opvallend dat er zo negatief gekeken wordt naar het houden van een (moes)tuintje en dieren en dergelijke. [..knip..]
Er zit een verschil tussen financieel onafhankelijk willen zijn en (deels) zelfvoorzienend willen zijn. Deze liggen niet per definitie in elkaars verlengde. Als je alleen financieel onafhankelijk wilt zijn, dan heb je nog steeds geld nodig en een moestuintje helpt niet echt hard om dat te bereiken. Als je deels of compleet 'off-grid' wilt leven, dan is een moestuin met dieren wel de weg om te gaan.

Ik verbaas me zelf ook over de vermogens in de gehele demografie. Wel goed om af en toe te beseffen dat je aan de goede kant van de statistieken zit.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@MrWilliams Ik zeg ook niet dat je als je FO wil zijn ook per se zelfvoorzienend moet zijn, maar dat ik een positievere houding t.o.v. zelfvoorzienend leven had verwacht in dit topic.

Kosten zijn voor mij niet eens zo relevant, omdat ik niet afhankelijk zou durven te zijn van mijn eigen 'oogst'. Kwaliteit van leven en gezondheid trekt mij veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Een lap grond is natuurlijk wel fijn.
Een kleine boomgaard, een kas en wat aarbeien, prima.
Dat zou ik dan wel doen voor de onbespoten gewassen. Als het veel meer wordt heb je het er op leeftijd flink druk mee.
Aardappelen en veel groente is best veel werk.
Wat FO betreft voegt het nauwelijks toe, maar wel een goed excuus om uren te tweaken aan de plc van de beregeningsinstallatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:54:
[...]

Let op, dat is met vermogen in stenen meegeteld. Niet om die discussie weer aan te wakkeren maar goed om te weten voordat je jezelf gaat vergelijken. :>
Dat maakte het voor mij enkel nog erger. We zitten dus met een enorme populatie die netto amper wat waard is zelfs als je het huis meerekent. Dat is eigenlijk toch schrikbarend? Ik zit gelukkig een aardige factor boven mijn leeftijdsgenoten, zelfs al zou ik de woning met flinke overwaarde niet mee tellen.

En kijk je naar de ouderen dan zal het gros van het vermogen wel uit de woning moeten komen, dan hebben ze daarnaast dus helemaal niks over.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 26-08-2019 15:12 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:12:
[...]

Dat maakte het voor mij enkel nog erger. We zitten dus met een enorme populatie die netto amper wat waard is zelfs als je het huis meerekent. Dat is eigenlijk toch schrikbarend? Ik zit gelukkig een aardige factor boven mijn leeftijdsgenoten, zelfs al zou ik de woning met flinke overwaarde niet mee tellen.

En kijk je naar de ouderen dan zal het gros van het vermogen wel uit de woning moeten komen, dan hebben ze daarnaast dus helemaal niks over.
Ow absoluut, de cijfers zijn schrikbarend, zeker als je die CBS tabel eens goed gaat bekijken. Maar daarom zit ik ook hier rond te neuzen, omdat ik als ik tussen de 65 en 75 ben niet "maar" 25k op de bank wil hebben.

Dat dat kwalijk is is zeker zo, en daar klaag ik graag over in het "onbestaan van het middeninkomen"-topic. Maar hier zit ik vooral voor de tips om mijn eigen situatie te verbeteren. Volgens het CBS lukt dat aardig :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-09 05:08
[...]
Als je kijkt naar de cijfers van het CBS dan is de tabel toch wat moeilijk te intepreteren op sommige vlakken. Even een voorbeeld op basis van deze uitspraak van @Bulder. Voor de 25-35 jaar groep: https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1566545753773

Daar staat dan een mediaan vermogen van 2.3k/huishouden met woning of 2.7k zonder, gebaseerd op data van 1.124.800 huishoudens. Prima.
Nu heeft 'die hele demografie' tienduizenden euro's studieschuld. Maar: als je in de tabel kijkt is de mediane studieschuld in die leeftijdsgroep inderdaad 13.1k en dat is best een hoop geld. Maar die data is dan weer gebaseerd op 409.400 huishoudens. Net iets meer dan een derde van de huishoudens waar we het totale vermogen van weten. Dus als we dan aannemen dat die overige 715400 huishoudens een studieschuld van 0 hebben, dan is de mediane studieschuld voor die groep dus ook 0 (om te illustreren dat ik het gevoel heb dat de verschillende groepsgrootte voor de verschillende getallen een beetje een vertekend beeld geven)

Ander voorbeeldje: Op basis van alleen de mediaan lijkt er een behoorlijke hoeveelheid overig vastgoed in eigendom te zijn onder de 25-35-jarigen, namelijk 145k. Maar dat gaat dan weer over 'maar' ±45000 huishoudens.

[ Voor 4% gewijzigd door ImaPseudonym op 26-08-2019 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Longcat schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:44:
@MrWilliams Ik zeg ook niet dat je als je FO wil zijn ook per se zelfvoorzienend moet zijn, maar dat ik een positievere houding t.o.v. zelfvoorzienend leven had verwacht in dit topic.

Kosten zijn voor mij niet eens zo relevant, omdat ik niet afhankelijk zou durven te zijn van mijn eigen 'oogst'. Kwaliteit van leven en gezondheid trekt mij veel meer.
Ik bedoelde het puur vanuit financiëel oogpunt (en tijd efficient gebruiken).
Leuk lijkt een moestuin en kippen me wel.

Zelfvoorzienend leven zie ik dan weer niet als een doel vanwege de (in mijn ogen) inefficientie die ik niet naar mezelf kan verantwoorden. Meer dan gemiddeld land gebruiken, voor een matige oogst met grote kans dat er veel verspild gaat worden door onkunde of gebrek aan technologie. Daarnaast risico's mbt voedselveiligheid.

Geef mij maar voeding dat door de Quality Control geweest is, efficient gekweekt, genetisch gemodificeerd en met minimaal watergebruik, etc. etc.
Er mag alleen nog gewerkt worden aan o.a. een 'groener' transport en beter dierenwelzijn.

De vraag is ook of je onafhankelijk (van voedselfabrikanten) zou moeten willen zijn terwijl we fantastische technologie hebben, die voor particulieren niet of nauwelijks beschikbaar zijn. Je gaat dan toch bij wijze van spreken tientallen jaren terug in de tijd qua technologie. Ik moet er niet aan denken dat iedereen zelfvoorzienend zou worden. Dán hebben we pas een paar aardes tekort :+

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 26-08-2019 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 20:54

Metro2002

Memento mori

Gemiddeld netto vermogen van een huishouden is dus 28k en dat is inclusief de eigen woning. Ik vind dat schrikbarend laag eigenlijk.

Ik zit gelukkig aan de goede kant van de mediaan voor mijn leeftijdscategorie (ben 38, netto waarde ongeveer 65k) en ik heb echt nooit een heel bijzonder betalende baan gehad (begonnen met minimumloon, nu net boven modaal) en mijn vrouw werkt slechts een paar uur parttime.
[...]

We zitten niet in de VS ofzo ;) Het is echt niet zo dat de gemiddelde millenial tienduizenden euro's schuld heeft, dat zijn wel echt de negatieve uitschieters. En zelfs al zou je met een studieschuld beginnen, op je 35e werk je al heel wat jaartjes en zou die schuld lang en breed weg moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 26-08-2019 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Tsurany schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:12:
[...]

Ik schrok ook van die cijfers, dacht dat het zonder de eigen woning was.
Gelukkig zit ik ook ruim boven de max van mijn leeftijdsgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@de Peer Hoe relevant is efficiënt gebruik van tijd als je FO bent? Je hebt toch tijd zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Longcat @Euler212

Tsja, nu ik er zo over nadenkt... heb dat ook heel lang zo gedaan. Toen ik in loondienst werkte, lag mijn focus niet op geld sparen. Ik kocht een relatief duur huis, en zat eigenlijk best krap. Meer dan 3000 euro had ik niet op m'n spaarrekening... Ik probeerde te sparen, maar telkens was er weer wat. Toevallig stuitte ik op MMM en consorten, maar dat zette geen zoden aan de dijk totdat ik ging freelancen.
Metro2002 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 18:56:
Gemiddeld netto vermogen van een huishouden is dus 28k en dat is inclusief de eigen woning. Ik vind dat schrikbarend laag eigenlijk.
Misschien scheelt het dat dit getallen van 2017 zijn. Dan mis je 2018/2019, dus heel behoorlijke prijsstijgingen van huizen. Da's eigenlijk het einige dat ik kan verzinnen... Als ik de aflossing niet mee tel, dan zit er alleen aan prijsstijging al een 80k overwaarde in.

[ Voor 61% gewijzigd door TucanoItaly op 26-08-2019 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:56
Longcat schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:12:
@de Peer Hoe relevant is efficiënt gebruik van tijd als je FO bent? Je hebt toch tijd zat?
Ik zou zeggen extreem belangrijk. Tijd is het enige wat je niet kan kopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Hielko schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:41:
[...]

Ik zou zeggen extreem belangrijk. Tijd is het enige wat je niet kan kopen...
Daarom juist zou ik efficiëntie niet altijd prioriteren boven kwaliteit (van de tijd). Momenteel is het nog ver van me verwijderd, maar ik zou rond mijn FO-leeftijd wel stappen willen zetten om een voedselbos te ontwikkelen en deels zelfvoorzienend te leven. Ik denk dat ik langer en gezonder zal leven door mijn eigen producten te eten en veel buiten actief te zijn in een schonere omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
ImaPseudonym schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:30:
[...]

Als je kijkt naar de cijfers van het CBS dan is de tabel toch wat moeilijk te intepreteren op sommige vlakken. Even een voorbeeld op basis van deze uitspraak van @Bulder. Voor de 25-35 jaar groep: https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1566545753773

Daar staat dan een mediaan vermogen van 2.3k/huishouden met woning of 2.7k zonder, gebaseerd op data van 1.124.800 huishoudens. Prima.
Nu heeft 'die hele demografie' tienduizenden euro's studieschuld. Maar: als je in de tabel kijkt is de mediane studieschuld in die leeftijdsgroep inderdaad 13.1k en dat is best een hoop geld. Maar die data is dan weer gebaseerd op 409.400 huishoudens. Net iets meer dan een derde van de huishoudens waar we het totale vermogen van weten. Dus als we dan aannemen dat die overige 715400 huishoudens een studieschuld van 0 hebben, dan is de mediane studieschuld voor die groep dus ook 0 (om te illustreren dat ik het gevoel heb dat de verschillende groepsgrootte voor de verschillende getallen een beetje een vertekend beeld geven)

Ander voorbeeldje: Op basis van alleen de mediaan lijkt er een behoorlijke hoeveelheid overig vastgoed in eigendom te zijn onder de 25-35-jarigen, namelijk 145k. Maar dat gaat dan weer over 'maar' ±45000 huishoudens.
Wat probeer je nou precies te zeggen? Dat je de mediaan van twee verschillende populaties niet kan vergelijken? Die samplegroottes zijn meer dan groot genoeg om iets over de populatie te kunnen zeggen trouwens.
Metro2002 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 18:56:
[...]

We zitten niet in de VS ofzo ;) Het is echt niet zo dat de gemiddelde millenial tienduizenden euro's schuld heeft, dat zijn wel echt de negatieve uitschieters. En zelfs al zou je met een studieschuld beginnen, op je 35e werk je al heel wat jaartjes en zou die schuld lang en breed weg moeten zijn.
Welkom in het Nederland van 2019. Als jij die ~250 euro die je vroeger maandelijks van de DUO kreeg gaat lenen, zit je na een studie van 4 jaar al aan 12k studieschuld. Daarvan heb je net je collegegeld en een paar studieboeken van kunnen betalen. Op je 35e heb je inderdaad (een groot deel van) je studieschuld weggepoetst, daarom ook dat het cohort 35-45 een hoger vermogen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Longcat schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:12:
Dat hangt er vanaf. Zaken die ik niet leuk vind moeten bij mij zo efficiënt mogelijk, dan houd ik meer tijd over voor zaken die ik waardevol vind.
Ik zal altijd tijd tekort komen. Ik heb niet zo'n beeld van 'wat ga ik straks toch met al die tijd doen' omdat ik altijd meer hobbies, gedachten en interesses heb dan dat ik tijd heb.
Als ik FO ben wil ik nog steeds niet de vaat met de hand afwassen omdat ik 'toch tijd zat heb.'

Daarentegen mag ik graag ergens naartoe lopen terwijl ik ook kan fietsen bijvoorbeeld. Lekker lang er over doen om je hoofd leeg te maken. Stiekem is dat ook weer efficiënt, want zo worden taken gecombineerd en hoef ik niet tijd in te plannen voor ontspanning.
Longcat schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:56:
[...]

Daarom juist zou ik efficiëntie niet altijd prioriteren boven kwaliteit (van de tijd). Momenteel is het nog ver van me verwijderd, maar ik zou rond mijn FO-leeftijd wel stappen willen zetten om een voedselbos te ontwikkelen en deels zelfvoorzienend te leven. Ik denk dat ik langer en gezonder zal leven door mijn eigen producten te eten en veel buiten actief te zijn in een schonere omgeving.
Snap ik wel ja. Maar blijkbaar is het iets dat je echt leuk vindt en waar je voldoening uit zult halen. Dan lijkt het me prima.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 26-08-2019 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:42
wimjongil schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:33:
[...]

Wat probeer je nou precies te zeggen? Dat je de mediaan van twee verschillende populaties niet kan vergelijken? Die samplegroottes zijn meer dan groot genoeg om iets over de populatie te kunnen zeggen trouwens.

[...]

Welkom in het Nederland van 2019. Als jij die ~250 euro die je vroeger maandelijks van de DUO kreeg gaat lenen, zit je na een studie van 4 jaar al aan 12k studieschuld. Daarvan heb je net je collegegeld en een paar studieboeken van kunnen betalen. Op je 35e heb je inderdaad (een groot deel van) je studieschuld weggepoetst, daarom ook dat het cohort 35-45 een hoger vermogen heeft.
De groep die nú tussen 25 en 35 is, had echt nog niet zo'n hoge studieschuld hoeven hebben.. dat geldt pas voor hen die sinds 2015 of zo studeren.

Verder vind ik die cijfers schrikbarend. Slechts 2300 in de plus voor mijn leeftijdsgroep. Oftewel een kapotte wasmachine, droger en vriezer leveren een groot probleem op.. Dramatisch.

Het is zelfs zó erg dat ik het haast niet kan geloven.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
GAIAjohan schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:18:
[...]

De groep die nú tussen 25 en 35 is, had echt nog niet zo'n hoge studieschuld hoeven hebben.. dat geldt pas voor hen die sinds 2015 of zo studeren.

Verder vind ik die cijfers schrikbarend. Slechts 2300 in de plus voor mijn leeftijdsgroep. Oftewel een kapotte wasmachine, droger en vriezer leveren een groot probleem op.. Dramatisch.
Als ik een studieschuld van 10k heb kan ik 12.3k cash hebben he...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
de Peer schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:53:
[...]

Daarentegen mag ik graag ergens naartoe lopen terwijl ik ook kan fietsen bijvoorbeeld. Lekker lang er over doen om je hoofd leeg te maken. Stiekem is dat ook weer efficiënt, want zo worden taken gecombineerd en hoef ik niet tijd in te plannen voor ontspanning.
Ik bedoelde mijn post op dezelfde manier als dit. :) Uiteindelijk wellicht efficiënter, maar ook op niet-financieel gebied.
Pagina: 1 ... 27 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.