Hij zegt toch "zijn voor mij". Hij geeft het op als een mening. Voor een ander kan een auto wel hun leven veranderen.poehee schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:02:
[...]
Is dat een feit? Geldt dit voor elk mens, of voor elk mens die jij menswaardig acht, of is het gewoon een persoonlijke mening.
Zo heb ik bijvoorbeeld ook een redelijk hechte vriendengroep waarvan een aantal al terug gaat tot de kleutertijd (>25 jaar). Groot deel hiervan woont relatief dichtbij, verder ook een zeer goede band met directe familie die ook dichtbij woont.
Ik zal wel een boeren-dorpslul zijn maar ik verhuis dus echt niet voor werk, zelfs niet als ik het dubbele zou gaan verdienen. Mijn sociale kring is me veel meer waard dan inkomen of een groot huis.
Ik zal wel een boeren-dorpslul zijn maar ik verhuis dus echt niet voor werk, zelfs niet als ik het dubbele zou gaan verdienen. Mijn sociale kring is me veel meer waard dan inkomen of een groot huis.
Inderdaad niets meer dan een mening. Echter, mensen voor wie een dikke auto de absolute zingeving van het leven is heb ik niet veel mee te bespreken denk ik.poehee schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:02:
[...]
Is dat een feit? Geldt dit voor elk mens, of voor elk mens die jij menswaardig acht, of is het gewoon een persoonlijke mening.
[ Voor 31% gewijzigd door assje op 08-08-2019 11:06 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Fair enough. I stand corrected.Verwijderd schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:04:
[...]
Hij zegt toch "zijn voor mij". Hij geeft het op als een mening. Voor een ander kan een auto wel hun leven veranderen.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Maar een sociale kring kies je, en normale wijze omdat de interactie met die personen je bevalt.assje schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:04:
Zo heb ik bijvoorbeeld ook een redelijk hechte vriendengroep waarvan een aantal al terug gaat tot de kleutertijd (>25 jaar). Groot deel hiervan woont relatief dichtbij, verder ook een zeer goede band met directe familie die ook dichtbij woont.
[...]
Inderdaad niets meer dan een mening. Echter, mensen voor wie een dikke auto de absolute zingeving van het leven is heb ik niet veel mee te bespreken denk ik.
Een kind is de eerste jaren qua interactie minder engagerend dan een hond. En daarna is het maar hopen dat het een interessant persoon wordt. Dat is net zo met familie, daar zitten genoeg mensen bij die normaal gesproken nooit in je sociale kring zouden zitten omdat ze de cut niet halen.
Kinderen zijn vaak een soort BMW7 serie: een prestige object waar de ouders eigenwaarde aan ontlenen en een gemeenschappelijk doel in het leven creëren met hun partner. Ouders praten vaker over de prestaties van hun kinderen tegen andere mensen dan over eigen prestaties.
Plus het is vrij onomkeerbare keuze, een hond kan naar het asiel, een BMW7 kan je verkopen, maar een kind zit je aan vast. Genoeg mannelijke collega's die aan sociale druk bezweken zijn (partner en familie) om aan kinderen te beginnen, onder het mom: "zodra je ze hebt verandert je wereld en wil je niks anders meer". Die klagen nu dus dat inderdaad hun wereld zo verandert is, en dat kinderen nooit leuk worden en dat je er nooit klaar voor bent.
Verwijderd
Tsja, en ik vind lease-auto's niks en daar bezwijken de mannen ook voor onder sociale druk. Verder is dit een mooi onderwerp voor:Ko.Kane schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:15:
[...]
Maar een sociale kring kies je, en normale wijze omdat de interactie met die personen je bevalt.
Een kind is de eerste jaren qua interactie minder engagerend dan een hond. En daarna is het maar hopen dat het een interessant persoon wordt. Dat is net zo met familie, daar zitten genoeg mensen bij die normaal gesproken nooit in je sociale kring zouden zitten omdat ze de cut niet halen.
Kinderen zijn vaak een soort BMW7 serie: een prestige object waar de ouders eigenwaarde aan ontlenen en een gemeenschappelijk doel in het leven creëren met hun partner. Ouders praten vaker over de prestaties van hun kinderen tegen andere mensen dan over eigen prestaties.
Plus het is vrij onomkeerbare keuze, een hond kan naar het asiel, een BMW7 kan je verkopen, maar een kind zit je aan vast. Genoeg mannelijke collega's die aan sociale druk bezweken zijn (partner en familie) om aan kinderen te beginnen, onder het mom: "zodra je ze hebt verandert je wereld en wil je niks anders meer". Die klagen nu dus dat inderdaad hun wereld zo verandert is, en dat kinderen nooit leuk worden en dat je er nooit klaar voor bent.
Geen kinderwens
Deze vind ik wel mooi en heeft wel een kern van waarheid denk ikKo.Kane schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:15:
[...]

Ik denk dat alle varianten bestaan. Persoonlijk hoefde het van mij (nog) niet zo maar sinds mijn dochter geboren is is alles in het leven optioneel behalve zij, a.s. maandag is de 2e dochter uitgerekend* #teamnosleepPlus het is vrij onomkeerbare keuze, een hond kan naar het asiel, een BMW7 kan je verkopen, maar een kind zit je aan vast. Genoeg mannelijke collega's die aan sociale druk bezweken zijn (partner en familie) om aan kinderen te beginnen, onder het mom: "zodra je ze hebt verandert je wereld en wil je niks anders meer". Die klagen nu dus dat inderdaad hun wereld zo verandert is, en dat kinderen nooit leuk worden en dat je er nooit klaar voor bent.
*Dat wordt sowieso de laatste i.v.m. milieuprincipes
Om terug richting het topic te gaan, als ik door mijn kinderen niet FO zou worden heb ik daar vrede mee. Voorlopig denk ik juist dat het thuiskomen bij mijn dochter me helpt om stress/waan van de dag te relativeren. Het zou zomaar kunnen dat ik mijn werk daardoor langer leuk blijf vinden/vol blijf houden.
[ Voor 11% gewijzigd door assje op 08-08-2019 11:20 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Misschien moeten mensen een getal achter 'FO' plakken, namelijk de leeftijd waarop ze FO willen / plannen te zijn. Of anders met plus om aan te geven over hoeveel jaar.TucanoItaly schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:01:
Ik doop dit het Nederlands FO: met je 55e stoppen met werken.
FO65 is 'best makkelijk' FO40 voor de meeste mensen niet haalbaar, en FO0 lukt alleen als je rijke ouders hebt (die niet alles zelf opmaken voor je erft
En bij FO+30 kan je wellicht prima bezig zijn met een spaarquote om je kosten te verlagen en je inkomen te verhogen voor een goede start, maar voor FO+5 zal het al veel meer gaan over het vermogen en beheer daarvan.
Of denk ik nou weer te technisch

Jammer dat een notitie als FO50+5 voor target 50 jaar, over 5 jaar niet ze logisch leest
Maar als iemand een lease-auto ter sprake brengt worden wel alle alternatieven besproken met kosten en voordelen en nadelen. Van eigen koop, tot deelauto, tot OV en fiets.Verwijderd schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:17:
[...]
Tsja, en ik vind lease-auto's niks en daar bezwijken de mannen ook voor onder sociale druk. Verder is dit een mooi onderwerp voor:
Geen kinderwens
Het is dan mijn inziens raar dat bij kinderen ineens een no-go optie is. Je zou ook de deel-auto optie kunnen kiezen: Als je broer of zus al kinderen heeft kun je daar meer betrokken bij raken en bv naschoolse opvang of gastouderschap doen. Dat kan nog geld opleveren ook geloof ik. Dan maak je ook een ontwikkelend kind mee voor fractie van de kosten.
Het niet financiële aspect is inderdaad niet relevant voor FO. Maar het financiële aspect van 2 kinderen (zeg 2 ton) is voor ons net het verschil van wel of niet FO kunnen zijn binnen afzienbare tijd. Ik verwacht dat door ook verlaging van inkomsten dan door parttime werk, het zo zomaar een een setback van 10 jaar kunnen zijn tov van de FO datum.
Misschien dan ook handig als mensen net als hardware nerts hun portefeuile verdeling in hun onderschrift vermeldenTechLight schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:28:
[...]
Misschien moeten mensen een getal achter 'FO' plakken, namelijk de leeftijd waarop ze FO willen / plannen te zijn. Of anders met plus om aan te geven over hoeveel jaar.
Berekeningen om het te staven ontbreken nog maar ik richt op zoiets:TechLight schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:28:
Jammer dat een notitie als FO50+5 voor target 50 jaar, over 5 jaar niet ze logisch leest
FO55->23@€2k/m
FO60->28@€3k/m
Er kan nog veel veranderen in >20 jaar
Zijn er hier eigenlijk al rekensheets in omloop gebaseerd op NL systeem en uitgaande opzet zoals onderstaand? Ik wil hier eens mee aan de slag gaan..

[ Voor 24% gewijzigd door assje op 08-08-2019 11:42 ]
Ik quote jou, maar vraag voor iedereen: Wat is jullie motivatie om FO na te streven. Jij geeft eigenlijk aan dat het tweederangs streven is (kinderen op 1). Maar het lijkt ook enigszins of je twijfelt of je werk leuk kan blijven vinden of kan volhouden?assje schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:19:
[...]
Om terug richting het topic te gaan, als ik door mijn kinderen niet FO zou worden heb ik daar vrede mee. Voorlopig denk ik juist dat het thuiskomen bij mijn dochter me helpt om stress/waan van de dag te relativeren. Het zou zomaar kunnen dat ik mijn werk daardoor langer leuk blijf vinden/vol blijf houden.
Zelf doe ik het meer om een doel te hebben. Ik heb weinig echte doelen in mijn leven. Ik kan ook vrij makkelijk iets niet doen. Beetje in de trant van: ik zou wel XXXX willen, maar ok als het niet lukt.
De dingen die ik leuk vind, zijn niet echt belangrijk. Ik vind fietsen leuk, maar ik ben te laat begonnen en te oud om ooit nog pro te worden. Desalniettemin haal ik plezier en voldoening uit training en beter worden. Echter zal ik opgegeven moment minder moeten doen omdat het lichaam het niet gaat volhouden.
Ik vereenzelvig/identificeer mij verder niet met mijn opleiding en werk, en ik haal daar dus niet intrinsieke voldoening uit. Zonder streven van FO zou ik, denk ik, morgen al stoppen en het eens een decennia aankijken.
Nu motiveert het om door te gaan, omdat ik over x jaar dus misschien permanent kan stoppen als ik wil. Nu een decennia stoppen zou beteken dat ik mijzelf zo uit de markt zet, dat ik tzt nauwelijks meer inzetbaar ben op mijn huidige nivo.
Eigenlijk wel goed om dat te vermelden @TechLight : Het geeft wel beeld direct bij iemand perspectief. Bij mij min of meer: FO43+8@1800-2000p/m. Echter de twijfel is hoog om het door te zetten.
Ik heb er een in Numbers gemaakt (Apple's 'Excel' op ios). Niet heel geavanceerd, maar 'bruikbaar'. Berekeningen zijn heel simpel, dus zou in Excel bruikbaar kunnen zijn als een conversie mogelijk is. Ik kan wel een 'proef versie' voor je maken, moet je even een DM sturen met je email. Doe ik dat vanavond even (moet de sheet eerst wat opschonen)assje schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:37:
Zijn er hier eigenlijk al rekensheets in omloop gebaseerd op NL systeem en uitgaande opzet zoals onderstaand? Ik wil hier eens mee aan de slag gaan..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Zou je de Numbers file willen delen?TechLight schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:55:
[...]
Ik heb er een in Numbers gemaakt (Apple's 'Excel' op ios). Niet heel geavanceerd, maar 'bruikbaar'. Berekeningen zijn heel simpel, dus zou in Excel bruikbaar kunnen zijn als een conversie mogelijk is. Ik kan wel een 'proef versie' voor je maken, moet je even een DM sturen met je email. Doe ik dat vanavond even (moet de sheet eerst wat opschonen)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik doe het eigenlijk als hobby, gewoon omdat het leuk is er (niet overdreven) mee bezig te zijn. Ben altijd wel van het (be)sparen geweest, heb eerst moeten leren geld uit te geven. Toen ik er achter kwam dat er een mooi doel te halen was (en dat realistisch leek te worden) ben ik mij wat meer gaan verdiepen in FO ipv 'op de bonefooi' maar wat doen.Ko.Kane schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:54:
Wat is jullie motivatie om FO na te streven
En omdat het flexibiliteit geeft. Ik vind werk nu nog leuk, en weet ook niet direct wat ik met al die tijd zou moeten doen, maar ik vermoed dat ik dit niet tot mijn eigenlijke pensioen leuk blijf vinden, of blijf kunnen. Omdat ik al wat FMA ben is het wel heerlijk om te kunnen kiezen of je wel door wilt. Alleen door de keuze te hebben is het al makkelijker om door te gaan (paradox).
Overigens vind ik het met een FO doel wel weer veel makkelijker om iets niet te kopen, of er wat aan te rekenen, want de mooie kleurtjes en advertenties lokken toch. Maar met FO in het achterhoofd weet je waar je het voor doet, in plaats van vooral zien dat je op korte termijn geld bespaart wat niet kritisch is, en daardoor misschien leuke of mooie spullen mist. Het maakt de uitgestelde 'benefit' wat tastbaarder.
bedoel je zoiets?assje schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:37:
[...]
Berekeningen om het te staven ontbreken nog maar ik richt op zoiets:
FO55->23@€2k/m
FO60->28@€3k/m
[Afbeelding]
https://www.geldnerd.nl/f...0-partners-en-meevallers/
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Nog wel van de maker van het plaatjeCaLeX schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:16:
[...]
bedoel je zoiets?
https://www.geldnerd.nl/f...0-partners-en-meevallers/

Bedankt!
@assje Helaas niet meer, ooit wel gedaan toen ik nog wel AOW en Pensioen opbouwde. (Dat is nu bevroren op opgeteld ong 500e per maand bruto later, dus negeer ik praktisch.)
Maar het viel erg mee, wat je nodig hebt om enige jaren eerder te stoppen. Volgens mij had ik het ongeveer zo opgebouwd: 500 p/m tijdens pensioen fase. Dus FO pot gebaseerd op startdatum pensioen: was 28,5x12x500=171,000 (SWR 3,5%). En van daaruit teruggerekend wat voor FO pot je nodig hebt op startdatum FO voor 2000€ p/m, met aanname rendement gecorrigeerd voor inflatie van 5% en dan de withdrawal rate hoger zetten dan het rendement, zodat in de periode tot aan pensioen de pot leegloopt tot aan 171,000. (Omdat pensioen en AOW vaak wel genoeg zijn om in de basis te overleven, hoeft de veiligheidsmarge minder te zijn, mits je daar mee kan omgaan)
Als je 5 jaar eerder wil stoppen heb je grofweg maar 5x12x2000=120,000+171,000 nodig: 291,000. Wat een stuk haalbaarder is dan rekenen met 'klassieke" SWR van 25x12x2000=600,000. Echter hoe eerder je wil stoppen hoe dichter je bij die 600 ton komt, logischerwijs.
Hoogte AOW is gebaseerd op wonen in NL, dus is constant als je er blijft wonen. Hoogte pensioen is moeilijker schatten zeker als je significant eerder wil stoppen!
5-10 jaar eerder stoppen leek me bijna altijd wel haalbaar.
NB: dit zie je dus in Geldnerd's grafiek mooi terug, het afnemene vermogen naar pensioendatum toe:
NB2: Het valt mij op dat dit voorbeeld bijna FAT-fire is, die AOW streepjes zijn 800e pppm. Ik schat dat begin 5x AOW pp is dus, 4000e pp en het lijkt naar 10x te gaan! Is dat een aanname dat medische kosten zo hard stijgen, want normaliter neemt normaal uitgaven patroon af met de leeftijd?
Maar het viel erg mee, wat je nodig hebt om enige jaren eerder te stoppen. Volgens mij had ik het ongeveer zo opgebouwd: 500 p/m tijdens pensioen fase. Dus FO pot gebaseerd op startdatum pensioen: was 28,5x12x500=171,000 (SWR 3,5%). En van daaruit teruggerekend wat voor FO pot je nodig hebt op startdatum FO voor 2000€ p/m, met aanname rendement gecorrigeerd voor inflatie van 5% en dan de withdrawal rate hoger zetten dan het rendement, zodat in de periode tot aan pensioen de pot leegloopt tot aan 171,000. (Omdat pensioen en AOW vaak wel genoeg zijn om in de basis te overleven, hoeft de veiligheidsmarge minder te zijn, mits je daar mee kan omgaan)
Als je 5 jaar eerder wil stoppen heb je grofweg maar 5x12x2000=120,000+171,000 nodig: 291,000. Wat een stuk haalbaarder is dan rekenen met 'klassieke" SWR van 25x12x2000=600,000. Echter hoe eerder je wil stoppen hoe dichter je bij die 600 ton komt, logischerwijs.
Hoogte AOW is gebaseerd op wonen in NL, dus is constant als je er blijft wonen. Hoogte pensioen is moeilijker schatten zeker als je significant eerder wil stoppen!
NB: dit zie je dus in Geldnerd's grafiek mooi terug, het afnemene vermogen naar pensioendatum toe:
NB2: Het valt mij op dat dit voorbeeld bijna FAT-fire is, die AOW streepjes zijn 800e pppm. Ik schat dat begin 5x AOW pp is dus, 4000e pp en het lijkt naar 10x te gaan! Is dat een aanname dat medische kosten zo hard stijgen, want normaliter neemt normaal uitgaven patroon af met de leeftijd?

[ Voor 15% gewijzigd door Ko.Kane op 08-08-2019 12:37 ]
Dat rendement is wel allesbepalend en ik blijf er wat onzeker over.Ko.Kane schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:26:
En van daaruit teruggerekend wat voor FO pot je nodig hebt op startdatum FO voor 2000€ p/m, met aanname rendement gecorrigeerd voor inflatie van 5%
Zoals gezegd heb ik een DC PPI pensioen, feitelijk dus gewoon een beleggingsrekening, ik heb hem op voorkeur "offensief" staan. Voorgerekende pensioenuitkering is gebaseerd op 4% rendement, echter volgens huidige opbouw is het verwachte kapitaal op pensioenleeftijd:
- Negatieve omstandigheden €123.951
- Neutrale omstandigheden €349.681
- Positieve omstandigheden €1.384.057
Ik houd me er altijd maar aan vast dat het in ieder geval iets zegt over hoe e.e.a. zich verhoudt tot mijn omgeving/land. Aangezien mijn pensioenfonds met 4% rekent zou ik geneigd zijn met 4%-VRH te rekenen.
Mijn huidige benadering is nog veel simpeler:
- Ik ga voor 10 jaar eerder (kunnen) stoppen
- In dat geval is penioen+AOW voldoende voor tijdens pensionering
- Ik ga uit van €2k/maand minimaal om van te leven
- Voor die 10 jaar dus €240k nodig
- Nog 20 jaar om dat op te bouwen dus €1.000,-/maand opbouw is voldoende om dat te halen zonder op rendement te rekenen (rendement=inflatie)
[ Voor 31% gewijzigd door assje op 08-08-2019 13:21 ]
Lees ik hier goed uit af dat wanneer je 23 jaar bent, je €2K per maand moet beleggen om op je 55e financieel onafhankelijk te worden? Waar haal je deze berekening vandaan en van welk scenario wordt uitgegaan (denk aan geen hypotheek meer vanaf je 52e etc.)?assje schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:37:
FO55->23@€2k/m
FO60->28@€3k/m
Was bedoeld als;Orangelights23 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:21:
[...]
Lees ik hier goed uit af dat wanneer je 23 jaar bent, je €2K per maand moet beleggen om op je 55e financieel onafhankelijk te worden? Waar haal je deze berekening vandaan en van welk scenario wordt uitgegaan (denk aan geen hypotheek meer vanaf je 52e etc.)?
Optie 1: FO55->23@€2k/m
FO bij 55 jaar met €2k besteedbaar, dat is over 23 jaar
Optie 2: FO60->28@€3k/m
FO bij 60 jaar met €3k besteedbaar, dat is over 28 jaar
Ofwel, optioneel langer doorwerken om ruimer te kunnen leven. Zit verder ook weinig berekening achter dus zoek er niet teveel achter
Dat wist ik niet! Heb je wellicht een linkje naar info hierover?Zr40 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:21:
@assje Het rendement achter de getoonde inschattingen op basis van omstandigheden wordt wettelijk voorgeschreven.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0020540/2019-01-01#Bijlage4assje schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:24:
[...]
Dat wist ik niet! Heb je wellicht een linkje naar info hierover?
Daar komt nog bij dat pensioen fondsen door kosten structuur en soort spreiding (om volatiliteit te dempen oa) niet perse goede benchmark zijn.assje schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:24:
[...]
Dat wist ik niet! Heb je wellicht een linkje naar info hierover?
Voor zover ik weet outperformed de ftse of msci elk pensioenfonds.
5% longterm inflatie gecorrigeerd is niet extreem optimistisch. 4% is al relatiefvrij conservatief om mee te rekenen.
Maar ja, garantie tot de deur....de economische situatie is en de verschillende strategieën van FED/ECB is ook wat anders dan vroeger.
Kinderen kosten veel geld en kunnen FO vertragen (ik zou bijvoorbeeld dan niet verhuizen naar een groter huis nu), maar als je uitsluitend om financiële redenen niet aan kinderen begint is dat naar mijn idee een recept voor ongeluk en daarmee streef je je doel voorbij.assje schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:49:
[...]
Dat is juist best wel regelmatig besproken, echter een keuze voor wel/geen kinderen maken op (voornamelijk) financiële gronden is wat mij betreft armoede en het tegenovergestelde van FO.
Je kan natuurlijk ook als er kinderen zijn binnen een spectrum financiële keuzes maken en kiezen voor een groot of klein gezin. FO met een gezin is niet de snelste route, maar best mogelijk.
Maar waarom vindt men dit normaal? Terwijl als iemand zou posten:JURIST schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:42:
[...]
Kinderen kosten veel geld en kunnen FO vertragen (ik zou bijvoorbeeld dan niet verhuizen naar een groter huis nu), maar als je uitsluitend om financiële redenen niet aan kinderen begint is dat naar mijn idee een recept voor ongeluk en daarmee streef je je doel voorbij.
Je kan natuurlijk ook als er kinderen zijn binnen een spectrum financiële keuzes maken en kiezen voor een groot of klein gezin. FO met een gezin is niet de snelste route, maar best mogelijk.
Dan krijg je compleet andere reacties.Sportwagens kosten veel geld en kunnen FO vertragen, maar als je uitsluitend om financiële redenen niet een Porsche 911 koopt is dat naar mijn idee een recept voor ongeluk en daarmee streef je je doel voorbij.
Terwijl in beide situaties iemand zegt dat het hebben van item X zo belangrijk is dat FO anders geen zin heeft voor hem. Dat kan, en is ieders eigen keuze. Hoe kan het dat beide situaties dan zo anders benadert worden?
Het lijkt erop dat mensen zodra het over kinderen gaat moeite hebben om de zaak puur financieel te bekijken. En het ok vinden iemand belachelijk te maken omdat hij een sportauto als recept voor geluk ziet, maar zodra het om kinderen gaat het een andere zaak is. Als iemand zegt dat een sportauto een recept voor geluk is, dan is de trend meestal dat iedereen het probeert te relativeren of de ander het inzicht te geven dat het niet zo is. Bij kinderen merk je toch vaak een omgekeerde reactie, als je geen kinderen hebt of wilt dan worden ze je bijna aangepraat.
https://www.svb.nl/int/nl...en/aow_bedragen_tabel.jspBaytep schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:44:
Mooie excel file. Zie wel een foutje doordat AOW van twee personen niet 2 x AOW is.
Interpreteer ik dit verkeerd als ik zeg dat het 800e pp? Dus 1600e per maand, wat overkomt met "Voor klanten die al AOW en een AOW-toeslag hebben: Uw partner heeft nog geen AOW, u krijgt volledige toeslag"
Of bedoel je dat een alleenstaande meer krijgt?
[ Voor 5% gewijzigd door Ko.Kane op 08-08-2019 14:07 ]
Bedrag onder 'U woont alleen (alleenstaand)' is hoger (€ 1.228,22 bruto).Ko.Kane schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:06:
[...]
https://www.svb.nl/int/nl...en/aow_bedragen_tabel.jsp
Interpreteer ik dit verkeerd als ik zeg dat het 800e pp? Dus 1600e per maand, wat overkomt met "Voor klanten die al AOW en een AOW-toeslag hebben: Uw partner heeft nog geen AOW, u krijgt volledige toeslag"
2 personen krijgen ook niet 2x AOW.Baytep schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:44:
Mooie excel file. Zie wel een foutje doordat AOW van twee personen niet 2 x AOW is.
Volgens mij staat het voor 2 personen die gelijktijdig AOW ontvangen goed. Bij 1 persoonshuishouden of als je een veel oudere/jongere partner hebt is deze kolom te laag ingeschat volgens de huidige aow regelingen
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Tja, op zich een goede vraag. Ik denk omdat het bij kinderen om iets immaterieels gaat ondanks dat het geld kost. Puur als keuzeoptie gezien is dat ergens inderdaad wel opmerkelijk (En daar speelt waarschijnlijk ook een cultuuraspect mee)Ko.Kane schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:03:
[...]
Maar waarom vindt men dit normaal? Terwijl als iemand zou posten:
[...]
Dan krijg je compleet andere reacties.
Terwijl in beide situaties iemand zegt dat het hebben van item X zo belangrijk is dat FO anders geen zin heeft voor hem. Dat kan, en is ieders eigen keuze. Hoe kan het dat beide situaties dan zo anders benadert worden?
Het lijkt erop dat mensen zodra het over kinderen gaat moeite hebben om de zaak puur financieel te bekijken. En het ok vinden iemand belachelijk te maken omdat hij een sportauto als recept voor geluk ziet, maar zodra het om kinderen gaat het een andere zaak is. Als iemand zegt dat een sportauto een recept voor geluk is, dan is de trend meestal dat iedereen het probeert te relativeren of de ander het inzicht te geven dat het niet zo is. Bij kinderen merk je toch vaak een omgekeerde reactie, als je geen kinderen hebt of wilt dan worden ze je bijna aangepraat.
Mogelijk hebben mensen op oudere leeftijd wel vaker spijt van geen kinderen dan van levenslang een BMW rijden maar dat kan ik totaal niet bewijzen. Een goede vriend van mij heeft ook gekozen voor geen kinderen. Ik heb daar geen enkele moeite mee.
Als je niet aan kinderen wil beginnen op basis van financiële redenen, moet je misschien eens kijken of pleegzorg wat voor je is, kun je ervoor zorgen dat kinderen een stabiele thuissituatie krijgen en krijg je er nog een vergoeding voor ook! En de meeste extra kosten worden ook voor je betaald.
Passieve inkomsten.hv08 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:39:
Als je niet aan kinderen wil beginnen op basis van financiële redenen, moet je misschien eens kijken of pleegzorg wat voor je is, kun je ervoor zorgen dat kinderen een stabiele thuissituatie krijgen en krijg je er nog een vergoeding voor ook! En de meeste extra kosten worden ook voor je betaald.
Dit is dus ook wat mij aanspreekt aan de Nederlandse situatie. Het zijn geen bedragen die in de miljoenen lopen.Ko.Kane schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:26:
Als je 5 jaar eerder wil stoppen heb je grofweg maar 5x12x2000=120,000+171,000 nodig: 291,000.
Plus, in Nederland is het niet ongebruikelijk om parttime te werken. Je kunt dus zeggen: tegen de tijd dat ik 50 ben, ga ik twee dagen in de week werken, en stop met sparen. En die doekoes blijven dan doorrenderen totdat je echt stopt met werken.
[ Voor 3% gewijzigd door TucanoItaly op 08-08-2019 15:57 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ja, het is 1150 alleenstaand om 800 p.p voor samenwonend (netto)Ko.Kane schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:06:
[...]
https://www.svb.nl/int/nl...en/aow_bedragen_tabel.jsp
(zie ook dat je net geen miljonair wordt...)
Volkomen off topic natuurlijk. Ik heb heel bewust gekozen voor geen kinderen. En het beviel/bevalt me prima. Vrienden wisten ook dat het een bewuste keuze was. En ik heb een aantal malen te horen gekregen: had ik jouw keuze maar gemaakt. Maar de maatschappij davert over je heen met de meest afschuwelijke opmerkingen. Ik durfde niet te zeggen dat ik ze niet wilde. (mannen en vrouwen)JURIST schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:10:
[...]
Mogelijk hebben mensen op oudere leeftijd wel vaker spijt van geen kinderen dan van levenslang een BMW rijden maar dat kan ik totaal niet bewijzen. Een goede vriend van mij heeft ook gekozen voor geen kinderen. Ik heb daar geen enkele moeite mee.
Natuurlijk is dat lang niet bij iedereen zo. Ik zie genoeg mensen die perfect gelukkig zijn met hun kinderen. Maar de maatschappij is niet echt tolerant als je zegt dat er totaal geen behoefte aan hebt.
Er zal best ook een groep zijn die zegt: mwah ze kunnen wel leuk zijn, maar ze zijn me te duur.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Dit is precies wat het zo lastig maakt, een 0,5% maakt al een enorm verschil op het eindrendement. Vandaar ook de focus op het verlagen van kosten van belegging, zelfs al is het maar een tiende procent.assje schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:01:
[...]
Dat rendement is wel allesbepalend en ik blijf er wat onzeker over.
Zoals gezegd heb ik een DC PPI pensioen, feitelijk dus gewoon een beleggingsrekening, ik heb hem op voorkeur "offensief" staan. Voorgerekende pensioenuitkering is gebaseerd op 4% rendement, echter volgens huidige opbouw is het verwachte kapitaal op pensioenleeftijd:[..]
- Negatieve omstandigheden €123.951
- Neutrale omstandigheden €349.681
- Positieve omstandigheden €1.384.057
Als voorbeeld, in mijn plan met 4% rendement en 2% inflatie ben ik op mijn 88e blut.
Als ik 4,5% rendement haal met 2% inflatie dan heb ik op mijn 88e nog 500.000eur.
Vandaar dat ik reken met iets ruimere uitgaven dan ik verwacht nodig te hebben. Op die manier kun je beetje bijsturen door als het slecht gaat op de beurs iets minder kapitaal op te nemen
[ Voor 8% gewijzigd door R.van.M op 08-08-2019 16:27 ]
Er is financiële planning software op de markt waarmee je ook FIRE situaties op de nederlandse markt goed kunt doorrekenen. Hypotheek, Beleggen, Eigenwoning, 2de woning, pensioenen, inkomen, B.V.tjes etc kun je doorrekenen met de nederlandse belastingsituatie (alle boxen), inflatie etc. Onder andere Figlo en Private Wealth navigator pakketten kunnen dit.assje schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:37:
[...]
FO55->23@€2k/m
FO60->28@€3k/m
[Afbeelding]
Deze pakketten kosten echter ca 80 tot 200 euro in de maand. Ze worden ook constant geupdate bij veranderingen in belastingwet etc. Hoofdgebruikers zijn financiële planners.
The best investment is in yourself (Warren Buffett), www.sciplan.nl, ELGA, 23 PV-panelen Oost-West
Voor mij is het allemaal om het even of andere mensen wel of geen kinderen hebben.Ortep schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:20:
[...]
Volkomen off topic natuurlijk. Ik heb heel bewust gekozen voor geen kinderen. En het beviel/bevalt me prima. Vrienden wisten ook dat het een bewuste keuze was. En ik heb een aantal malen te horen gekregen: had ik jouw keuze maar gemaakt. Maar de maatschappij davert over je heen met de meest afschuwelijke opmerkingen. Ik durfde niet te zeggen dat ik ze niet wilde. (mannen en vrouwen)
Natuurlijk is dat lang niet bij iedereen zo. Ik zie genoeg mensen die perfect gelukkig zijn met hun kinderen. Maar de maatschappij is niet echt tolerant als je zegt dat er totaal geen behoefte aan hebt.
Er zal best ook een groep zijn die zegt: mwah ze kunnen wel leuk zijn, maar ze zijn me te duur.
Ik stel ook geen vragen als 'waarom...'
Over het algemeen denk ik wel dat het nog maar sinds heel kort is dat een kind als (oneerbiedig) een 'kostenpost' beschouwd worden.
Nog niet zolang geleden waren kinderen een investering voor de oude dag.
Eigenlijk een alternatief fo-traject
Sjonge... ik zat even te klooien met het beleggingsoverzicht van Geldnerd (https://www.geldnerd.nl/downloads/), maar dat is toch een stuk ingewikkelder dan ik dacht. Ik denk dat ik het maar hou bij mijn eigen simpele overzicht. Wellicht minder uitgebreid, maar vooralsnog voldoende om inzicht te krijgen in mijn stand van zaken.
Hebben jullie andere, makkelijkere methoden om beleggingsportefeuilles bij te houden?
Hebben jullie andere, makkelijkere methoden om beleggingsportefeuilles bij te houden?
Hij is hier vaker gepost, maar ik gebruik https://www.portfolio-performance.info/portfolio/MrDuckeers schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 23:01:
Ik voer hierbij 1x per maand alles handmatig in. Dat is voldoende voor mijn doeleinden.
[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 09-08-2019 09:00 ]
Wat wil je bijhouden? Ik heb 2 ETF's in mijn portofolio en koop elke maand een standaard bedrag aan, meer dan een totaal bedrag opschrijven in mijn excel hoef ik er niet voor te doenMrDuckeers schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 23:01:
[...]
[ Voor 29% gewijzigd door R.van.M op 09-08-2019 09:38 ]
Grappig, dit had ik zelf ook kunnen typen. Ik ben niet echt het type van een 'passie' hebben in het leven, maar heb het wel erg naar mijn zin. Heb ook niet echt een vast doel ofzo en ook niet het idee dat ik daar erg naar op zoek ben. Ik vraag me wel af of ik ooit nog geconfronteerd word daarmee en mezelf de vraag stel: "is dit het?" Maar misschien is die angst meer geboren uit wat ik bij anderen zie en zegt het niets over mijzelf.Ko.Kane schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:54:
[...]
Zelf doe ik het meer om een doel te hebben. Ik heb weinig echte doelen in mijn leven. Ik kan ook vrij makkelijk iets niet doen. Beetje in de trant van: ik zou wel XXXX willen, maar ok als het niet lukt.
De dingen die ik leuk vind, zijn niet echt belangrijk. Ik vind fietsen leuk, maar ik ben te laat begonnen en te oud om ooit nog pro te worden. Desalniettemin haal ik plezier en voldoening uit training en beter worden. Echter zal ik opgegeven moment minder moeten doen omdat het lichaam het niet gaat volhouden.
Ik vereenzelvig/identificeer mij verder niet met mijn opleiding en werk, en ik haal daar dus niet intrinsieke voldoening uit. Zonder streven van FO zou ik, denk ik, morgen al stoppen en het eens een decennia aankijken.
Dat "is dit het?" komt ook wel een beetje uit het niet hebben van een kinderwens, omdat 95% van de mensen om ons heen dat wel heeft. En dan heb je toch een beetje FOMO - iets wat we op gebied van materieel bezit en uitgavenpatroon totaal niet hebben.
Aansluitend op deze reactie ben ik het daar wel volledig mee eens. Mijn vrouw en ik zetten wel eens allerlei (rationele) voors en tegens van kinderen op een rij, waaronder financiën. Maar het feit dat we dat doen en beiden niet 'het gevoel' hebben zegt al genoeg. Ironisch genoeg komt onze 'geen-kinderwens' ook nog vóór het FO-streven, maar qua argumentatie werkt het financiële plaatje zeker niet in het voordeel van kinderen.JURIST schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:42:
[...]
Kinderen kosten veel geld en kunnen FO vertragen (ik zou bijvoorbeeld dan niet verhuizen naar een groter huis nu), maar als je uitsluitend om financiële redenen niet aan kinderen begint is dat naar mijn idee een recept voor ongeluk en daarmee streef je je doel voorbij.
[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 09-08-2019 13:25 ]
Verwijderd
Ik heb dit in deeltijd gedaan. Let wel: aan pleegzorg begin je niet "zomaar". Pleegzorg is in principe altijd tijdelijk, je bent geen vader//moeder. Meer een tante/oom achtige persoon. En er zijn natuurlijk altijd problemen. Ik kan het aanbevelen. Maar je moet echt weten waar je aan begint.hv08 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:39:
voor zo ver off topic
Toen ik eenmaal ging beleggen, smaakte het naar meer. Dus ik heb drie ETFs, wat P2P-lending, paar deposito's, crypto, enz.R.van.M schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:38:
Wat wil je bijhouden? Ik heb 2 ETF's in mijn portofolio
Je moet het wel bijhouden want anders heb je geen idee van het rendement.
[ Voor 4% gewijzigd door TucanoItaly op 09-08-2019 22:21 . Reden: grammatica ]
Ik wil het meer bijhouden om een centraal overzicht te hebben van alle beleggingen, wat mijn kostprijs is geweest en wat het huidige rendement is. Ik heb op zich een werkbare opstelling die ik update indien daartoe aanleiding is (bv. bij aankopen), waar ik was meer nieuwsgierig of hier andere templates worden gehanteerd of de inzichten op een andere manier worden verkregen.R.van.M schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:38:
[...]
Wat wil je bijhouden? Ik heb 2 ETF's in mijn portofolio en koop elke maand een standaard bedrag aan, meer dan een totaal bedrag opschrijven in mijn excel hoef ik er niet voor te doen
@MrDuckeers Ik had alleen het rendement getal in DeGiro dat me wat vertelde over hoeveel rendement ik nou maakte, maar dat is een heel simpel getal.
Met Portfolio Performance heb ik alles ingekopt sinds 2010,en dat geeft een heel goed zicht op hoeveel geld ik in de 1e 5 jaar heb kunnen sparen toen ik een bizarre SR had omdat ik in het buitenland werkte, en wat de afgelopen 5 jaar is gebeurd sinds ik wel ben gaan beleggen maar niet meer zo'n hoge SR heb gehad (door relatie, huren in Utrecht, veel vakanties en zelfs een half jaar op wereldreis). Internal Return Rate en Weighted Rate of Return in Portfolio Performance zijn wat mij betreft betere cijfers om te hebben dan het absolute rendement.
Met Portfolio Performance heb ik alles ingekopt sinds 2010,en dat geeft een heel goed zicht op hoeveel geld ik in de 1e 5 jaar heb kunnen sparen toen ik een bizarre SR had omdat ik in het buitenland werkte, en wat de afgelopen 5 jaar is gebeurd sinds ik wel ben gaan beleggen maar niet meer zo'n hoge SR heb gehad (door relatie, huren in Utrecht, veel vakanties en zelfs een half jaar op wereldreis). Internal Return Rate en Weighted Rate of Return in Portfolio Performance zijn wat mij betreft betere cijfers om te hebben dan het absolute rendement.
[ Voor 10% gewijzigd door AceAceAce op 09-08-2019 19:31 ]
Ik heb naast mijn eigen dochter dan ook reeds 5 pleegkinderen fulltime in huis gehad (waarvan de laatste ruim 9 maanden hier is geweest, de anderen een stuk korter) en je moet het zeker niet voor het FO doen, maar ik kon het niet laten om te vermelden als mensen vanuit FO perspectief geen kinderen willenVerwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:46:
[...]
Ik heb dit in deeltijd gedaan. Let wel: aan pleegzorg begin je niet "zomaar". Pleegzorg is in principe altijd tijdelijk, je bent geen vader//moeder. Meer een tante/oom achtige persoon. En er zijn natuurlijk altijd problemen. Ik kan het aanbevelen. Maar je moet echt weten waar je aan begint.
voor zo ver off topic
Op nieuwsuur hebben ze een paar mooie interviews gemaakt over eerder of juist later stoppen met werken: https://app.nos.nl/nieuwsuur/uitgewerkt/
Ik weet niet hoe het in NL is met de screening van pleegouders, maar in B ben je nu al uitgesloten.hv08 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:39:
Als je bij kinderen te veel denkt aan het geld, dan doe je het beter niet.
En dat ze een plan zijn voor FO.... keep on dreaming.
Wat ga je doen met Kerstmis? Iedereen 50€ inkom vragen en bij de 1€ shop wat prullen gaan verpakken om onder de kerstboom te leggen?
En op nieuwjaarsdag ga je ze allemaal geld vragen of zo om hun opvoeding terug te betalen?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Kinderen maakt het echt niet uit of een kado van de euroshop of dat het duur houten speelgoed is.Tommie12 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:22:
[...]
Ik weet niet hoe het in NL is met de screening van pleegouders, maar in B ben je nu al uitgesloten.
Als je bij kinderen te veel denkt aan het geld, dan doe je het beter niet.
En dat ze een plan zijn voor FO.... keep on dreaming.
Wat ga je doen met Kerstmis? Iedereen 50€ inkom vragen en bij de 1€ shop wat prullen gaan verpakken om onder de kerstboom te leggen?
En op nieuwjaarsdag ga je ze allemaal geld vragen of zo om hun opvoeding terug te betalen?
Zoals met alles kan je kinderen zo duur maken als je wilt. Kleding, speelgoed etc zijn juist de zaken waar je op een budget prima mooie zaken voor kan kopen.
Voeding is juist vaak goedkoper als je het gezond doet. Het enige wat echt heel duur is, is de opvang
Opvang is nooit duurder dan je eigen uurtarief..
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Verwijderd
Maar opvang moet je vaak per 11 uur per dag afnemen, zelf werk je vaak maar 8 uur per dag. Bovendien komt de opvang natuurlijk uit je netto salaris, dus bruto moet je ongeveer 2,75 keer het uurtarief verdienen.RichieB schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:36:
Beetje rare opmerking mbt deze discussie. Wat heeft mijn uur tarief ermee te maken? Het zijn kosten waar je vaak niet omheen kunt, en met het oog op FO een impact maken. De andere kind gerelateerde kosten zijn redelijk goed te managen (bv geen Tommy Hilfiger rompertje, maar een vd Hema)RichieB schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:36:
en kinderopvangtoeslag dan?Verwijderd schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:57:
[...]
Maar opvang moet je vaak per 11 uur per dag afnemen, zelf werk je vaak maar 8 uur per dag. Bovendien komt de opvang natuurlijk uit je netto salaris, dus bruto moet je ongeveer 2,75 keer het uurtarief verdienen.
Je uurtarief heeft er in zoverre mee te maken dat werken + opvang onder de streep goedkoper is dan stoppen met werken om thuis te zijn voor de kinderen.R.van.M schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:19:
[...]
Beetje rare opmerking mbt deze discussie. Wat heeft mijn uur tarief ermee te maken? Het zijn kosten waar je vaak niet omheen kunt, en met het oog op FO een impact maken. De andere kind gerelateerde kosten zijn redelijk goed te managen (bv geen Tommy Hilfiger rompertje, maar een vd Hema)
[ Voor 82% gewijzigd door BoGu5 op 10-08-2019 23:31 . Reden: Formatting en posten op een tablet is ingewikkeld ]
request.getCookies();
Stoppen voordat je FO bent is wel heel drastisch. Minder werken om vaker bij je kinderen te zijn kan ook, dat is ook wettelijk geregeld via het ouderschapsverlof.BoGu5 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:29:
[...]
Je uurtarief heeft er in zoverre mee te maken dat werken + opvang onder de streep goedkoper is dan stoppen met werken om thuis te zijn voor de kinderen.
Klopt, alleen hangt het van je CAO of werkgever af of er iets wordt doorbetaald, helaas.RichieB schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 02:11:
[...]
Stoppen voordat je FO bent is wel heel drastisch. Minder werken om vaker bij je kinderen te zijn kan ook, dat is ook wettelijk geregeld via het ouderschapsverlof.
request.getCookies();
Correct, bij de overheid wordt het vaker deels vergoed. In elk geval loopt vrijwel altijd de pensioenopbouw gewoon door en dat is al vaak goed voor minstens 20%BoGu5 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 08:18:
[...]
Klopt, alleen hangt het van je CAO of werkgever af of er iets wordt doorbetaald, helaas.
Misschien foutje van mij, maar ik interpreteerde een andere post dat je kinderen op latere leeftijd je maar moeten onderhouden.R.van.M schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:53:
[...]
Kinderen maakt het echt niet uit of een kado van de euroshop of dat het duur houten speelgoed is.
Zoals met alles kan je kinderen zo duur maken als je wilt. Kleding, speelgoed etc zijn juist de zaken waar je op een budget prima mooie zaken voor kan kopen.
Voeding is juist vaak goedkoper als je het gezond doet. Het enige wat echt heel duur is, is de opvang
Kleine kinderen kosten weinig geld (behalve de opvang), maar als ze studeren gaat het echt wel omhoog.
Dit dus, dat werkt vandaag niet meer.[b]Wozmro in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 4"
Nog niet zolang geleden waren kinderen een investering voor de oude dag.
Eigenlijk een alternatief fo-traject
Of omlaag.... Bovenstaande is niet echt een feit maar een keuze. Ik heb bijvoorbeeld wel financiële ondersteuning gehad tijdens studie. Mijn vriendin moest vanaf haar 18e (financieel) zelfstandig zijn, en dat is ook succesvol gelukt. Ik heb wel langer dan nominaal over bachelor gedeelte gedaan en zij heeft geen vertragingen gehad. Dus je kan ook niet per definitie zeggen dat het negatieve impact heeft als je je niet vol kan richten op studie. Wij werkten beiden in bijbaantjes naast de studie trouwens.Tommie12 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:05:
[...]
Misschien foutje van mij, maar ik interpreteerde een andere post dat je kinderen op latere leeftijd je maar moeten onderhouden.
Kleine kinderen kosten weinig geld (behalve de opvang), maar als ze studeren gaat het echt wel omhoog.
Je kan ze ondersteunen omdat je dat wil, maar het is geen vereiste om te doen. Zelfde dat je kan verwachten dat ze op hun 18e uit huis gaan.
Ik denk dat we daar in België met een andere situatie, gebruiken en wetgeving zitten.Ko.Kane schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:18:
[...]
Of omlaag.... Bovenstaande is niet echt een feit maar een keuze. Ik heb bijvoorbeeld wel financiële ondersteuning gehad tijdens studie. Mijn vriendin moest vanaf haar 18e (financieel) zelfstandig zijn, en dat is ook succesvol gelukt. Ik heb wel langer dan nominaal over bachelor gedeelte gedaan en zij heeft geen vertragingen gehad. Dus je kan ook niet per definitie zeggen dat het negatieve impact heeft als je je niet vol kan richten op studie. Wij werkten beiden in bijbaantjes naast de studie trouwens.
Je kan ze ondersteunen omdat je dat wil, maar het is geen vereiste om te doen. Zelfde dat je kan verwachten dat ze op hun 18e uit huis gaan.
Je hebt hier onderhoudsplicht, en dus moet je je kinderen ondersteunen zolang ze studievooruitgang maken voor hun eerste diploma.
Nu, ik heb geen rechtbanken nodig gehad om me daartoe te bewegen, en ze krijgen hier ook een behoorlijke oprotpremie als ze besluiten het huis uit te gaan.
Ik zie dat je dit vaker aanhaalt als verschil tussen NL en Belgie maar is het wel zo anders?Tommie12 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:35:
[...]
Ik denk dat we daar in België met een andere situatie, gebruiken en wetgeving zitten.
Je hebt hier onderhoudsplicht, en dus moet je je kinderen ondersteunen zolang ze studievooruitgang maken voor hun eerste diploma.
Nu, ik heb geen rechtbanken nodig gehad om me daartoe te bewegen, en ze krijgen hier ook een behoorlijke oprotpremie als ze besluiten het huis uit te gaan.
In Nederland geldt ook een onderhoudsplicht (weliswaar tot 21), maar dit zal voornamelijk een morele plicht + draagkracht + realiteit afhankelijk zijn.
Een eigen bijdrage verwachten zal daarin absoluut niet gezien worden als iets onredelijks. Een onderhoudsplicht zal dan ook niet gebruikt kunnen worden om maar te teren op de zak van de ouders.
Ik lees net dit: https://www.pauwelsadvoca...or-mijn-meerderjarig-kind
In principe eindigt het als je kind meerderjarig is, echter als je kind dus of een faalhaas is, of als je kind zo nodig naar de universiteit wil, wordt je er financieel voor gestraft? Gezellige feestdagen zal dat geven zeg
.
Tevens in algemeenheid draait het in FO om het doorbreken van gebruiken: Anders zouden we ook allemaal elke maand alles opmaken en tophypotheek hebben in plaats van FO na streven.
In contrast: in Nederland vervalt je leerplicht als je kwalificatie opleiding hebt afgerond op je 16e al
https://www.rijksoverheid...cht-en-kwalificatieplicht
Ik vind het bizarre wetgeving als mijn interpretatie klopt: Je bent dus veel beter af als je matig intelligente kinderen hebt die hun beroepsopleiding afronden voor hun 18e. En als je lage verwachtingen etaleert hoef je ook niet te betalen? Tevens als je zelf gestudeerd hebt en uit hoger sociaal milieu komt wel, en als je zelf gewoon een pijpfitter bent wonend in een achterstandswijk niet?Principe
Volgens art. 203 van het Burgerlijk Wetboek zijn ouders gehouden “naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.” De onderhoudsplicht eindigt dus in principe bij de meerderjarigheid van het kind, op voorwaarde dat de opleiding van het kind voltooid is. Is dit echter niet het geval, dan wordt de onderhoudsverplichting voortgezet tot na de meerderjarigheid en tot de voltooiing van de zogenaamde “passende opleiding”.
Een passende opleiding
Wat is een passende opleiding? Dit begrip is niet eenvoudig te beantwoorden. Men beoordeelt dit begrip doorgaans aan de hand van “subtiele criteria” zoals de vermogenssituatie van de ouders, de beroepsoriëntatie van het kind, het sociaal milieu van de partijen, de eigen middelen van het kind, zijn intellectuele bekwaamheden en zijn inspanningen, de reeds verworven of gewenste diploma’s of de verwachtingen van de ouders voor hun kinderen (Luik 5 september 2013, JLMB 2014, afl. 6, 271).
In principe eindigt het als je kind meerderjarig is, echter als je kind dus of een faalhaas is, of als je kind zo nodig naar de universiteit wil, wordt je er financieel voor gestraft? Gezellige feestdagen zal dat geven zeg

Tevens in algemeenheid draait het in FO om het doorbreken van gebruiken: Anders zouden we ook allemaal elke maand alles opmaken en tophypotheek hebben in plaats van FO na streven.
In contrast: in Nederland vervalt je leerplicht als je kwalificatie opleiding hebt afgerond op je 16e al
[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 11-08-2019 12:55 ]
Verwijderd
KOVT wordt met een hoger gezinsinkomen steeds lager. Als de ene partner flink verdient en de ander een stuk minder, kan het dus best zijn dat het voor de minder verdienende partner netto nog steeds loont om thuis te blijven.BoGu5 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:29:
[...]
en kinderopvangtoeslag dan?
[...]
Je uurtarief heeft er in zoverre mee te maken dat werken + opvang onder de streep goedkoper is dan stoppen met werken om thuis te zijn voor de kinderen.
En dat gaat dan over één kind. Met een tweede kind wordt het omslagpunt nog hoger.
Ik heb het altijd als een privilege beschouwd om te kunnen investeren in mijn studenten. Ze hebben het me nooit 2 keer moeten vragen. Dus dat zijn heel gezellige kerstfeesten.Ko.Kane schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:53:
[...]
Ik vind het bizarre wetgeving als mijn interpretatie klopt: Je bent dus veel beter af als je matig intelligente kinderen hebt die hun beroepsopleiding afronden voor hun 18e. En als je lage verwachtingen etaleert hoef je ook niet te betalen? Tevens als je zelf gestudeerd hebt en uit hoger sociaal milieu komt wel, en als je zelf gewoon een pijpfitter bent wonend in een achterstandswijk niet?
In principe eindigt het als je kind meerderjarig is, echter als je kind dus of een faalhaas is, of als je kind zo nodig naar de universiteit wil, wordt je er financieel voor gestraft? Gezellige feestdagen zal dat geven zeg.
Dat mijn kinderen allemaal universiteit doen of gedaan hebben vind ik helemaal geen straf, ik vind nog altijd dat ik met mijn gat in de boter gevallen ben.
Dat ik daardoor wat later FO ben is het allerminste van mijn zorgen.
Mijn kinderen weten dat studeren geld kost, en ze apprecieren enorm dat ze die kansen en ondersteuning krijgen.
Het is mooi om je kinderen te kunnen ondersteunen in hun studentijd en bij voldoende draagkracht heb je ook verantwoordelijkheid voor een redelijke bijdrage. Studeren vind ik echter ook een investering in jezelf waar je zelf enige verantwoordelijkheid voor mag dragen als student. Het vergroot ook je verdiencapaciteit. Het moet stimulerend zijn en niet leiden tot veel extra stress. Een goede balans lijkt me belangrijk. Zelf heb ik lang gestudeerd (door twee studies) en altijd een bijdrage van mijn ouders ontvangen, maar wel altijd erbij gewerkt om woonruimte e.d. te betalen en een ander deel via studiefinanciering betaald (In de goede tijd).Tommie12 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:17:
[...]
Ik heb het altijd als een privilege beschouwd om te kunnen investeren in mijn studenten. Ze hebben het me nooit 2 keer moeten vragen. Dus dat zijn heel gezellige kerstfeesten.
Dat mijn kinderen allemaal universiteit doen of gedaan hebben vind ik helemaal geen straf, ik vind nog altijd dat ik met mijn gat in de boter gevallen ben.
Dat ik daardoor wat later FO ben is het allerminste van mijn zorgen.
Mijn kinderen weten dat studeren geld kost, en ze apprecieren enorm dat ze die kansen en ondersteuning krijgen.
Studeren is nju echter wel duurder, die studiefinanciering is in NL nu een lening. Als je je kinderen niet wil laten starten met een grote schuld wordt het beroep op ouders groter. Daar kan je je wel tot 18 jaar op voorbereiden door te reserveren. Een schokeffect voor FO hoeft het niet te zijn.
Ja, allemaal leuk en aardig. Dan hebben we het over inkomens ver boven de ton (gezamenlijk). Hypothetisch superinteressant geneuzel en natuurlijk heb je hardstikke gelijk. Ik denk dat je inderdaad in die casuistiek inderdaad beter thuis kan blijven als minstverdiendende partner. Je houdt dan alsnog bij een minimuminkomen in fulltime dienstverband wel een beetje over netto, bij 1 kind zo rond de 400 euro gok ik (inkomensafhankelijke combinatiekorting en KOT die 33% van de kosten alsnog vergoedt).Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:27:
[...]
KOVT wordt met een hoger gezinsinkomen steeds lager. Als de ene partner flink verdient en de ander een stuk minder, kan het dus best zijn dat het voor de minder verdienende partner netto nog steeds loont om thuis te blijven.
En dat gaat dan over één kind. Met een tweede kind wordt het omslagpunt nog hoger.
FO-technisch zou ik toch eens gaan kijken hoe de erg goed verdiendende partner het voor de minimuminkomenverdiendende partner mogelijk maakt om een hoger salaris na te jagen.
request.getCookies();
De meeste ouders zien hun kind niet als slecht renderende asset die je zo snel mogelijk kwijt moet zodra de 18 jaar om zijn.Ko.Kane schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:53:
Ik vind het bizarre wetgeving als mijn interpretatie klopt: Je bent dus veel beter af als je matig intelligente kinderen hebt die hun beroepsopleiding afronden voor hun 18e. En als je lage verwachtingen etaleert hoef je ook niet te betalen? Tevens als je zelf gestudeerd hebt en uit hoger sociaal milieu komt wel, en als je zelf gewoon een pijpfitter bent wonend in een achterstandswijk niet?
In principe eindigt het als je kind meerderjarig is, echter als je kind dus of een faalhaas is, of als je kind zo nodig naar de universiteit wil, wordt je er financieel voor gestraft? Gezellige feestdagen zal dat geven zeg.

De discussie over een dure auto of dure kinderen nemen, die dure auto kan je ook nog kopen als je 70 bent. Terwijl als je één of meer kinderen samen met je partner wilt je dat doorgaans toch beter gedaan kan hebben voor je 40e. De keuze voor wel of geen kinderen is bij ons totaal geen financiële keuze, we kunnen het makkelijk betalen en daarmee is de kous af voor het financiële deel.
Ik denk dat die ouders hun ouderbijdragen vast wel als aandelen hebben vastgelegd. Zo verdienen de ouders meer als het kind later ook meer gaat verdienen en verdient die duurdere universitaire studie zich alsnog terug. Aandelen kunnen wel ten alle tijden teruggekocht worden door het kind. Hoe sneller die dat doet, hoe goedkoper dat is. Lijkt me een mooie win-winOilman schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 08:28:
[...]
De meeste ouders zien hun kind niet als slecht renderende asset die je zo snel mogelijk kwijt moet zodra de 18 jaar om zijn.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Al het geld dat ik aan mijn kind uitgeef dat ik leg ik vast als lening met 4% rente. Als hij straks 30 is moet hij mij dit allemaal terug betalen.CurlyMo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 08:54:
[...]
Ik denk dat die ouders hun ouderbijdragen vast wel als aandelen hebben vastgelegd. Zo verdienen de ouders meer als het kind later ook meer gaat verdienen en verdient die duurdere universitaire studie zich alsnog terug. Aandelen kunnen wel ten alle tijden teruggekocht worden door het kind. Hoe sneller die dat doet, hoe goedkoper dat is. Lijkt me een mooie win-win
/s ik heb (nog) geen kinderen.
Ik vraag me af of jullie niet erg optimistisch zijn over terugverdientijd van je kind-aandelen. Ik ben allang short gegaan op mijn kinderen 
(Ook geen kinderen hier overigens
).
(Ook geen kinderen hier overigens
Rendement van de kinderen zakt in na de aandelensplit en double-merger van ouders met nieuwe partners. Twee keer 25% non-voting shares naar de nieuwe stief-ouders.
Alleen als je geld gebruikt om begrippen als beter/slechter/belonen/straffen te definiëren, dan klopt je bericht. En ik betwijfel sterk of jij überhaupt wel "gezellige feestdagen" hebt, want over het algemeen kosten die alleen maar geld en leveren niets op. Ik kan me haast niet voorstellen dat jij iets "gezellig" vind als het je geld kost.Ko.Kane schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:53:
[...]
Inmiddels weten we wel dat jij geen ambities hebt om je voort te planten. Dat is je persoonlijke keuze in je route naar FO. Maar ik vind het een beetje hinderlijk worden dat je dit continue blijft herhalen. Het is bijna een soort van religieus fanatisme waarbij je andere probeert te overtuigen van de 'domheid' van een kinderwens.
Mijns inziens heb je je punt nu wel gemaakt en zou de discussie in dit topic moeten gaan over het realiseren van FO binnen de persoonlijke kaders van ieder individu.
zullen private equity huizen ook geïnteresseerd zijn in non-performing kinderen uit Europa?
Andere optie die ik heb voor kinderen (heb ze zelf niet). Zijn alle "leningen" die we verschaft hebben aan onze kinderen bundelen en vervolgens opknippen in verschillende tranches met verschillende risico/rendement verhoudingen. Deze kunnen we dan internationaal te koop aanbieden. Als ouder heb je daardoor snel je geld terug en je kind ziet maar hoe die ooit die investeerder terug betaald
Andere optie die ik heb voor kinderen (heb ze zelf niet). Zijn alle "leningen" die we verschaft hebben aan onze kinderen bundelen en vervolgens opknippen in verschillende tranches met verschillende risico/rendement verhoudingen. Deze kunnen we dan internationaal te koop aanbieden. Als ouder heb je daardoor snel je geld terug en je kind ziet maar hoe die ooit die investeerder terug betaald
Verwijderd
En dat is precies de nuance die ontbrak in je eerdere berichtBoGu5 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:37:
[...]
Ja, allemaal leuk en aardig. Dan hebben we het over inkomens ver boven de ton (gezamenlijk). Hypothetisch superinteressant geneuzel en natuurlijk heb je hardstikke gelijk. Ik denk dat je inderdaad in die casuistiek inderdaad beter thuis kan blijven als minstverdiendende partner. Je houdt dan alsnog bij een minimuminkomen in fulltime dienstverband wel een beetje over netto, bij 1 kind zo rond de 400 euro gok ik (inkomensafhankelijke combinatiekorting en KOT die 33% van de kosten alsnog vergoedt).
FO-technisch zou ik toch eens gaan kijken hoe de erg goed verdiendende partner het voor de minimuminkomenverdiendende partner mogelijk maakt om een hoger salaris na te jagen.
Sissors schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:29:
Ik vraag me af of jullie niet erg optimistisch zijn over terugverdientijd van je kind-aandelen. Ik ben allang short gegaan op mijn kinderen
(Ook geen kinderen hier overigens).
Hou op met meApexAlpha schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:42:
Rendement van de kinderen zakt in na de aandelensplit en double-merger van ouders met nieuwe partners. Twee keer 25% non-voting shares naar de nieuwe stief-ouders.

Dan heb je mijn punt volgens mij totaal niet begrepen. Ik sta net zo neutraal tegen over de keuze in FO-perspectief om kinderen te nemen of een dikke auto te nemen of elk jaar voor 5k op vakantie te gaan. Dat zijn juist ieders zijn keuzes. De ene heeft een droomauto de ander een kinderwens.HuHu schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:43:
[...]
Alleen als je geld gebruikt om begrippen als beter/slechter/belonen/straffen te definiëren, dan klopt je bericht. En ik betwijfel sterk of jij überhaupt wel "gezellige feestdagen" hebt, want over het algemeen kosten die alleen maar geld en leveren niets op. Ik kan me haast niet voorstellen dat jij iets "gezellig" vind als het je geld kost.
Inmiddels weten we wel dat jij geen ambities hebt om je voort te planten. Dat is je persoonlijke keuze in je route naar FO. Maar ik vind het een beetje hinderlijk worden dat je dit continue blijft herhalen. Het is bijna een soort van religieus fanatisme waarbij je andere probeert te overtuigen van de 'domheid' van een kinderwens.
Mijns inziens heb je je punt nu wel gemaakt en zou de discussie in dit topic moeten gaan over het realiseren van FO binnen de persoonlijke kaders van ieder individu.
Het gaat mij juist om dit:
Mijn enige punt was dat veel mensen totaal niet gelijk staan in de beoordeling van de persoonlijke kaders, en dat uit zich juist in het verschil van hoe je benadert wordt door anderen en wat je ervaart als je het benoemt, zie ook deze post: Ko.Kane in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 4"discussie in dit topic moeten gaan over het realiseren van FO binnen de persoonlijke kaders van ieder individu.
Het is voor mij allemaal eender. Echter jij lijkt nu ook fel te reageren omdat je meent dat ik geen kinderwens heb en dat ik vind dat niemand kinderen zou moeten nemen wegens domheid? Dat is eigenlijk precies type reactie wat ik bedoel in die post. Echter schiet je hier de roos mis. Zoals ik aangeef in deze post, Ko.Kane in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 4", doe ik niet aan sterke wensen in privé leven, als dat betekent dat er veel moeite gedaan moet worden. Het nu niet hebben van kinderen is een pragmatische keuze. Het past niet in onze huidige tijdbesteding en de zorg voor (kleine) kinderen zou een te grote verandering vereisen. Financiële gronden zijn nu niet belangrijk dus. Maar zoals ik zeg; ik zet mij vrij makkelijk over dingen heen die ik ansich wel zou willen maar niet zo uitkomen. Het is echt een beetje: "We zouden misschien wel kinderen willen, maar ja niet echt praktisch, ok dan maar niet".
Als onze tijdsbesteding/lifestyle verandert. Dan komen er wel financiële gronden bij kijken, vooral vanuit mijn partner qua impact op haar carrière etc. En als de keus dan 'wel' is, dan moeten de FO prognoses wel bijgesteld worden, daar kan je niet omheen. Zelfde als dat je bijvoorbeeld groter huis koopt. Het is gewoon een 1 van de extra financiële input parameters in je excel sheet dan, die doorgerekend moeten worden. Ontkennen dat kinderen geen impact hebben op je financiële situatie zou jezelf voor de gek houden zijn.
Het delen en bespreken van de kosten van kinderen door mensen met kinderen, kan anderen helpen hun planning (en keuzes) beter voor te bereiden.
De post echter die je quote gaat over de willekeur van, de mij tot vandaag onbekende regelgeving in België, waar je dus daadwerkelijk een financiële tegenvaller kan hebben als je nazaat een faalhaas is of zo nodig naar de universiteit moet. Terwijl als ze op hun 18e een beroep hebben geleerd en aan het werk zijn, je niet hoeft bij te dragen. Je financiële planning kan dus een hak gezet worden door je kinderen. Dan zul je dus je FO-planning gedwongen moeten aanpassen (Gedwongen want wet, geen vrije keus!). Mijn opmerking over 'dat zal leuke feestdagen geven" is een uitdrukking die verwijst naar gespannen familie-relaties. (Kerst is traditionele pressure cooker in disfunctionele families.)
Die post gaat me helemaal niet over het wel of niet kinderen hebben, maar hoe bizar ik die regelgeving vind, de gequote link geeft ook al dat het zeer vaag omschreven is:
Dat is toch vaagheid en willekeur troef?Wat is een passende opleiding? Dit begrip is niet eenvoudig te beantwoorden. Men beoordeelt dit begrip doorgaans aan de hand van “subtiele criteria” zoals de vermogenssituatie van de ouders, de beroepsoriëntatie van het kind, het sociaal milieu van de partijen, de eigen middelen van het kind, zijn intellectuele bekwaamheden en zijn inspanningen, de reeds verworven of gewenste diploma’s of de verwachtingen van de ouders voor hun kinderen (Luik 5 september 2013, JLMB 2014, afl. 6, 271).

Misschien hebben veel mensen hier gewoon geluk gehad, maar ik ken gewoon veel mensen die het zelf moesten rooien vanaf hun 18e. Dat lijkt mij ook normaal dat je vanaf die leeftijd zelfstandig kan zijn. Support lijkt mij dus niet de norm. Natuurlijk kan je nog support krijgen als het mogelijk is, maar als je het zonder support op die leeftijd niet kan redden is er wel wat mis. Je wordt ook geacht oud genoeg te zijn om op uitzending te gaan.
Met betrekking tot rendement op kinderen: Ik heb mijn ouders wel een netto rendement opgeleverd tijdens mijn studie! Dus het kan wel!
Ik ageer vooral tegen de ellenlange berichten die je schrijft. En dat je maar blijft herhalen dat kinderen een financieel onverstandige keuze zijn, terwijl de rest je probeert duidelijk te maken dat niet alle keuzes in het leven om geld draaien.Ko.Kane schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:47:
[...]
Dan heb je mijn punt volgens mij totaal niet begrepen. Ik sta net zo neutraal tegen over de keuze in FO-perspectief om kinderen te nemen of een dikke auto te nemen of elk jaar voor 5k op vakantie te gaan. Dat zijn juist ieders zijn keuzes. De ene heeft een droomauto de ander een kinderwens.
Het gaat mij juist om dit:
[...]
Mijn enige punt was dat veel mensen totaal niet gelijk staan in de beoordeling van de persoonlijke kaders, en dat uit zich juist in het verschil van hoe je benadert wordt door anderen en wat je ervaart als je het benoemt, zie ook deze post: Ko.Kane in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 4"
Het is voor mij allemaal eender. Echter jij lijkt nu ook fel te reageren omdat je meent dat ik geen kinderwens heb en dat ik vind dat niemand kinderen zou moeten nemen wegens domheid? Dat is eigenlijk precies type reactie wat ik bedoel in die post. Echter schiet je hier de roos mis. Zoals ik aangeef in deze post, Ko.Kane in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 4", doe ik niet aan sterke wensen in privé leven, als dat betekent dat er veel moeite gedaan moet worden. Het nu niet hebben van kinderen is een pragmatische keuze. Het past niet in onze huidige tijdbesteding en de zorg voor (kleine) kinderen zou een te grote verandering vereisen. Financiële gronden zijn nu niet belangrijk dus. Maar zoals ik zeg; ik zet mij vrij makkelijk over dingen heen die ik ansich wel zou willen maar niet zo uitkomen. Het is echt een beetje: "We zouden misschien wel kinderen willen, maar ja niet echt praktisch, ok dan maar niet".
Als onze tijdsbesteding/lifestyle verandert. Dan komen er wel financiële gronden bij kijken, vooral vanuit mijn partner qua impact op haar carrière etc. En als de keus dan 'wel' is, dan moeten de FO prognoses wel bijgesteld worden, daar kan je niet omheen. Zelfde als dat je bijvoorbeeld groter huis koopt. Het is gewoon een 1 van de extra financiële input parameters in je excel sheet dan, die doorgerekend moeten worden. Ontkennen dat kinderen geen impact hebben op je financiële situatie zou jezelf voor de gek houden zijn.
Het delen en bespreken van de kosten van kinderen door mensen met kinderen, kan anderen helpen hun planning (en keuzes) beter voor te bereiden.
De post echter die je quote gaat over de willekeur van, de mij tot vandaag onbekende regelgeving in België, waar je dus daadwerkelijk een financiële tegenvaller kan hebben als je nazaat een faalhaas is of zo nodig naar de universiteit moet. Terwijl als ze op hun 18e een beroep hebben geleerd en aan het werk zijn, je niet hoeft bij te dragen. Je financiële planning kan dus een hak gezet worden door je kinderen. Dan zul je dus je FO-planning gedwongen moeten aanpassen (Gedwongen want wet, geen vrije keus!). Mijn opmerking over 'dat zal leuke feestdagen geven" is een uitdrukking die verwijst naar gespannen familie-relaties. (Kerst is traditionele pressure cooker in disfunctionele families.)
Die post gaat me helemaal niet over het wel of niet kinderen hebben, maar hoe bizar ik die regelgeving vind, de gequote link geeft ook al dat het zeer vaag omschreven is:
[...]
Dat is toch vaagheid en willekeur troef?![]()
Misschien hebben veel mensen hier gewoon geluk gehad, maar ik ken gewoon veel mensen die het zelf moesten rooien vanaf hun 18e. Dat lijkt mij ook normaal dat je vanaf die leeftijd zelfstandig kan zijn. Support lijkt mij dus niet de norm. Natuurlijk kan je nog support krijgen als het mogelijk is, maar als je het zonder support op die leeftijd niet kan redden is er wel wat mis. Je wordt ook geacht oud genoeg te zijn om op uitzending te gaan.
Met betrekking tot rendement op kinderen: Ik heb mijn ouders wel een netto rendement opgeleverd tijdens mijn studie! Dus het kan wel!
En met quotes als deze wek je ook niet veel sympathie op:
Ko.Kane schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:15:
Een kind is de eerste jaren qua interactie minder engagerend dan een hond.
Kinderen zijn vaak een soort BMW7 serie: een prestige object waar de ouders eigenwaarde aan ontlenen en een gemeenschappelijk doel in het leven creëren met hun partner.
Plus het is vrij onomkeerbare keuze, een hond kan naar het asiel, een BMW7 kan je verkopen, maar een kind zit je aan vast. Genoeg mannelijke collega's die aan sociale druk bezweken zijn (partner en familie) om aan kinderen te beginnen, [..]
Tsja, ik schrijf graag langere bijdragen. Als iedereen one-liners gaat posten komen we nergens meer. Jammer dat je dat niet waardeert of zelf maar met tegenargumenten komt in het geval dat je er niet mee eens bent. Terwijl jij eerst mij beschuldigd van iets, "Het is bijna een soort van religieus fanatisme waarbij je andere probeert te overtuigen van de 'domheid' van een kinderwens." Ik daar gewoon een mijn inziens goed onderbouwde ontkrachting op geef, en jij dat gewoon weg zet als TL/DR.HuHu schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:55:
[...]
Ik ageer vooral tegen de ellenlange berichten die je schrijft. En dat je maar blijft herhalen dat kinderen een financieel onverstandige keuze zijn, terwijl de rest je probeert duidelijk te maken dat niet alle keuzes in het leven om geld draaien.
En met quotes als deze wek je ook niet veel sympathie op:
[...]
[...]
[...]
Iemand valselijk beschuldigen en dan weigeren de reactie te erkennen, is op zijn minst opmerkelijk gedrag.
Ko.Kane schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:15:
Een kind is de eerste jaren qua interactie minder engagerend dan een hond.
Kinderen zijn vaak een soort BMW7 serie: een prestige object waar de ouders eigenwaarde aan ontlenen en een gemeenschappelijk doel in het leven creëren met hun partner.
Die quotes zijn in mijn ogen gewoon waar. En op zijn minst goed te onderbouwen. Daar zou je gewoon een tegen inzicht tegenover kunnen zetten, als je een andere mening bent aangedaan.Plus het is vrij onomkeerbare keuze, een hond kan naar het asiel, een BMW7 kan je verkopen, maar een kind zit je aan vast. Genoeg mannelijke collega's die aan sociale druk bezweken zijn (partner en familie) om aan kinderen te beginnen, [..]
Het feit dat ik daar geen sympathie mee oproep bij jou, is een onderstreping van mijn punt dat zodra het woord kinderen langs komt mensen de emotie niet meer van de ratio kunnen scheiden.
Waar ik tegen ageer is dat in een rationele FO context kinderen, autos, huizen, etc hetzelfde zouden moeten zijn als andere financiële zaken bespreken. In het verleden zijn mensen bijvoorbeeld wel eens voor gek verklaart dat ze graag een BMW3 rijden en dat je binnen FO eigenlijk altijd in een oude Toyota Starlet zou moeten rijden. Het stoort mij juist dat die situaties niet gelijk worden benaderd. En dat wilde ik aanstippen. Dat juist niet alles alleen om geld draait in het leven, maar dat er vrije keus is welk deel niet om geld draait voor het individu.
[ Voor 5% gewijzigd door Ko.Kane op 12-08-2019 12:26 ]
Is een kind een "faalhaas" als hij ergens langer over doet of iets niet afmaakt? Vind het persoonlijk een erg negatieve benaming voor iemand die voor welke reden dan ook iets niet kan afmaken of gewoonweg erachter komt dat dit niet hetgene is dat hij wilt. Is zo'n familie meteen disfunctioneel als er iemand zijn opleiding niet af maakt?Ko.Kane schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:47:
[...]
De post echter die je quote gaat over de willekeur van, de mij tot vandaag onbekende regelgeving in België, waar je dus daadwerkelijk een financiële tegenvaller kan hebben als je nazaat een faalhaas is of zo nodig naar de universiteit moet.
(Kerst is traditionele pressure cooker in disfunctionele families.)
De kern van je boodschap gaat verloren in je lange berichten. Ik heb de "goed onderbouwde ontkrachting" niet kunnen vinden.Ko.Kane schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:15:
[...]
Tsja, ik schrijf graag langere bijdragen. Als iedereen one-liners gaat posten komen we nergens meer. Jammer dat je dat niet waardeert of zelf maar met tegenargumenten komt in het geval dat je er niet mee eens bent. Terwijl jij eerst mij beschuldigd van iets, "Het is bijna een soort van religieus fanatisme waarbij je andere probeert te overtuigen van de 'domheid' van een kinderwens." Ik daar gewoon een mijn inziens goed onderbouwde ontkrachting op geef, en jij dat gewoon weg zet als TL/DR.
Iemand valselijk beschuldigen en dan weigeren de reactie te erkennen, is op zijn minst opmerkelijk gedrag.
[...]
[...]
[...]
Die quotes zijn in mijn ogen gewoon waar. En op zijn minst goed te onderbouwen. Daar zou je gewoon een tegen inzicht tegenover kunnen zetten, als je een andere mening bent aangedaan.
Het feit dat ik daar geen sympathie mee oproep bij jou, is een onderstreping van mijn punt dat zodra het woord kinderen langs komt mensen de emotie niet meer van de ratio kunnen scheiden.
Waar ik tegen ageer is dat in een rationele FO context kinderen, autos, huizen, etc hetzelfde zouden moeten zijn als andere financiële zaken bespreken. In het verleden zijn mensen bijvoorbeeld wel eens voor gek verklaart dat ze graag een BMW3 rijden en dat je binnen FO eigenlijk altijd in een oude Toyota Starlet zou moeten rijden. Het stoort mij juist dat die situaties niet gelijk worden benaderd. En dat wilde ik aanstippen. Dat juist niet alles alleen om geld draait in het leven, maar dat er vrije keus is welk deel niet om geld draait voor het individu.
Ik ben het met je eens dat sommige zaken een grotere emotionele dan financiële waarde hebben. En dat iedereen er zelf voor mag kiezen die wel of niet mee te nemen in een traject naar FO. En dat anderen neutrale argumenten mogen geven voor/tegen bepaalde keuzes.
Maar naar mijn mening ben jij dat laatste (neutrale) stadium voorbij als het gaat om kinderen.
Ivm de schaarste op de kamerhuurmarkt heeft mijn vader toen ik ging studeren een eengezinswoning in een studentenstad gekocht. 2 kamers verhuurde hij, de 3e gebruikte ik zonder huur. Ik kreeg verder geen financiële ondersteuning van mijn ouders, maar was hier heel dankbaar voor. De totale huur was net niet genoeg om de hypotheek te betalen. Na 6 jaar heeft hij het huis verkocht aan een van mijn huisgenoten. Gewoon netjes laten taxeren en voor die prijs verkocht. Met dikke winst. Iedereen blij!Ko.Kane schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:47:
[...]
Dat is geen willekeur, dat is gewoon het gevolg van het feit dat je je leven niet 100% kan plannen.Ko.Kane schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:47:
Mijn enige punt was dat veel mensen totaal niet gelijk staan in de beoordeling van de persoonlijke kaders, en dat uit zich juist in het verschil van hoe je benadert wordt door anderen en wat je ervaart als je het benoemt, zie ook deze post: Ko.Kane in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 4"
[...]
Dat is toch vaagheid en willekeur troef?![]()
Wat als je partner ineens niet meer kan werken door ziekte bv. Dumpen, want anders ben niet FO op je 50e?
In België is er ook onderhoudsplicht naar je ouders toe.
Als je ouders in een rusthuis terecht komen, en onvoldoend inkomen hebben, dan kan je als kind verplicht worden bij te dragen, dus het werkt in elk geval in 2 richtingen, en dat is dan ook logisch.
We krijgen in België voor studerende kinderen ook kinderbijslag tot hun 25e. Dat helpt ook om studiekosten te betalen. Maar who cares. Ik zou vechten voor mijn kinderen, en als ze ooit in de problemen komen dan zal ik ze wel helpen zo lang ze zich respectvol gedragen en zichzelf niet in de vernieling spuiten of zuipen.
Te veel focus op de financiën vind ik ook niet goed. Ik leef er mee dat ik de uitgaven niet 100% onder controle heb. Als mijn echtgenote volgende week een tandprotese nodig heeft van 2000€, dan ga ik ze daarna niet 2 maand op water en brood zetten. En nee, ze werkt niet zelf om medische redenen.
Misschien moet ik het maar boekhoudkundig bekijken, en eens nagaan wat het me oplevert als ik ze morgen buiten flikker....
Ik wacht nog op de financiële onderbouwing van het huwelijk afgezet tegen de kosten van prostitutieHuHu schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:36:
[...]
Ik ben het met je eens dat sommige zaken een grotere emotionele dan financiële waarde hebben.
Het is nogal armoedig als alles (ook) vanuit een financieel standpunt overwogen moet worden. Mooi leesvoer daardoor: What money can't buy
Verwijderd
De vergelijking is dan ook verkeerd. Je kan het beter vergelijken met wel of geen auto. Elke auto is een flinke kostenpost. Net zoals een kind kosten met zich mee brengt. Maar, net zoals de keus tussen een BMW of een Toyota: je hebt vervolgens de keus met welk budget je dat doet: ga je veel groter wonen voor je kinderen, of gaan ze mooi in een stapelbed? Elitaire school met hoge ouderbijdrage? Merkkleding of C&A? Nieuwe iPhones of derdehands Huawei's? Eigen Macbooks of een gedeelde pc in de woonkamer? Dure of goedkope sport? Ga je skiën met 3 kinderen of niet?Ko.Kane schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:15:
Wil je graag een auto (omdat het nodig is of omdat je de luxe niet wil missen)? Maak dan op zijn minst een verstandige keuze.
Wil je graag kinderen? Kies dan in de opvoeding wat je wel en niet belangrijk vindt.
Jammer dat je het uit het oogpunt van kosten reduceert tot wel of geen kinderen. Daar valt weinig over te discussiëren. Juist de keuzes die je maakt als je wél kinderen hebt kunnen grote verschillen maken en zijn interessant om te bespreken.
Nog een mooie zegswijze die ik volgens mij in dit topic opgepikt heb: "Van alles de prijs weten maar van niets de waarde".CurlyMo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:01:
[...]
Het is nogal armoedig als alles (ook) vanuit een financieel standpunt overwogen moet worden. Mooi leesvoer daardoor: What money can't buy
Verwijderd
Als je puur op de prijs uit gaat kun je drugsdealen prima verantwoorden in het kader van FO worden. Geweldig rendement en als het fout gaat hoef je geen gas/water/licht/eten/auto meer te betalen want dan regelt de overheid je kost en inwoning. Beter dan beleggen.
@HuHu Ik zal je in een korte post houden.
De ontkrachting staat er, of je het goed of niet goed onderbouwd vind is in the eyes of the beholder uiteraard. Korter kreeg ik mijn punt niet. TL/DR: Ik sta zelf neutraal tegenover krijgen van kinderen en sluit niet uit dat ik ze nog krijg. Het gaat mij, nogmaals, over het niet neutraal zijn van anderen.
Ja, zo noemden wij falers en sjaakafhakers tijdens mijn studietijd. Het niet halen van een studie of het afbreken is falen. Je had een doel en je hebt het niet gehaald, je hebt dan dus gefaald. Je kan dat verbloemen door er positief lingo voor in de plaats te zetten. Dat is niet mijn voorkeur aangezien dat fouten bagatelliseren is.Mirved schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:33:
[...]
Is een kind een "faalhaas" als hij ergens langer over doet of iets niet afmaakt? Vind het persoonlijk een erg negatieve benaming voor iemand die voor welke reden dan ook iets niet kan afmaken of gewoonweg erachter komt dat dit niet hetgene is dat hij wilt.
(In werkcontext: het befaamde "what went well, and what could have gone better" review systeem. Waarbij "what could have gone better" soms terechte "nice to haves' zijn, echter vaak wordt gebruikt om de fouten gedownplayed weg te schrijven.)
Het is ook mijn punt dat het vrij negatief is dat je door het falen van een ander gepresenteerd kan worden met financiële gevolgen. Zo interpreteer ik de uitleg van de Belgische wet.
Dat beweer ik nergens dat dat per definitie zo is, dat sloeg op de uitleg van de opmerking "dat zal gezellige feestdagen geven". Blijkbaar is die opmerking niet zo gangbaar als gedacht. Die opmerking maak je als iemand bv iets knulligs doet tov zijn vrouw, dan zeg je "nou dat zal gezellige feestdagen geven". En dat vind zijn oorsprong in dat familie en/of relatie problemen vaak bovenkomen tijdens Kerst. Dat gezegd hebbende, kan het natuurlijk wel zo zijn dat het spanningen oplevert als een kind een financiële last wordt, en blijkbaar via de wet geld kan afdwingen omdat ze willen studeren. Dat kan in specifieke situaties natuurlijk niet lekker liggen. Zeker als het beeld is dat het kind niet zijn best doet, of geschikt is om te studeren in de ogen van de ouder (of dat nu waar is of niet).Is zo'n familie meteen disfunctioneel als er iemand zijn opleiding niet af maakt?
@RichieB Hier hetzelfde: echter 4 kamers verhuurd. Met netto resultaat al tijdens exploitatie en winst bij verkoop. Ik woonde gratis. Ook gevalletje iedereen blij. Nu zou je kunnen zeggen dat het resultaat hoger had kunnen zijn als ze dat sowies gedaan hadden en extra kamer verhuurd hadden. Maar in mijn geval waren mijn ouders er niet aan begonnen als ik er niet woonde om het huis te babysitten, klein onderhoud te doen en VvE-contact, etc.
@Tommie12 Ik ben gewoon duidelijk niet gewend aan Belgische systeem. Ik vind dat extreem heftig dat je zorgplicht naar je ouders hebt. Vanuit ethisch oogpunt snap ik zorgplicht naar de kinderen vanuit de ouders. Namelijk de ouders hebben de keus voor kinderen gemaakt, en worden dan verantwoordelijk gehouden voor die keus. Echter de kinderen hebben nooit de keus gehad. Is dat echt zo in de praktijk dat kinderen worden verplicht bij te dragen aan het rusthuis van hun ouders? Of is het een in onbruik archaische wet? En over wat voor hoogte van bijdragen praten we dan? Is er dan ook een soort draagkracht meting? Zijn er uitzonderingen in het geval als er geen contact meer is?
@Verwijderd Goede analogie, daar kan ik me in vinden. Dat is de rationele benadering die ik zoek. Je kan zeker zelf veel bijsturen aan de kosten van hoe je de opvoeding inricht. Ik ken zelf mensen die wegens klein budget noodgedwongen alles via MP doen, maar als je ze ziet missen ze niks qua kleding of speelgoed, echter voor fractie van de prijs. Echter, zodra de financiële speelruimte er wel is, is het zaak het hoofd koel te houden en niet in de valkuil te vallen van: "ik wil mijn kinderen niet te kort doen". En dan toch die Iphone en Macbook voor verjaardag te geven. Hoe zorg je dat je daar niet in meegaat?
@CurlyMo Nou, ik heb wel eens met een collega vergeleken die single was, waarom ik zo veel kon sparen. En eigenlijk was de conclusie dat veel toch kwam door samenwonen met partner met eigen inkomen. Alle vaste lasten delen scheelt enorm. Los van andere benefits van het hebben van een relatie is het financiële verschil moeilijk te ontkennen.
Dit is een klassieker:
https://users.wfu.edu/pal...s/1999/Leggett-pinto.htmlTHE FORD PINTO CASE: The cases involving the explosion of Ford Pinto's due to a defective fuel system design led to the debate of many issues, most centering around the use by Ford of a cost-benefit analysis and the ethics surrounding its decision not to upgrade the fuel system based on this analysis.
Doden afkopen was goedkoper dan model upgraden.
@Euler212 Dat is het ook zeker. Echter het moet wel je wereldje zijn. De continue dreiging, de ripdeals. Het heeft ook zijn prijs en tol zelfs voordat je de bak in gaat. Het is geen makkelijke FO-route.
@Ko.Kane
Zo heel uitzonderlijk is het niet, en er zijn uiteraard grensbedragen afhankelijk van de draagkracht van de kinderen, maar het gebeurt zeker. Ten dele is dit ook om te vermijden dat mensen eerst hun huis en vermogen weg schenken, en dan op kosten van de gemeenschap in het rusthuis gaan zitten.
Onze vrienden hebben gedurende een jaar of 2 bijgedragen voor zijn vader die onwille van een hersenbloeding in een zorgtehuis was terwijl de mama nog in het ouderlijk huis woonde. Daar is geen rechter aan te pas gekomen, omdat beide kinderen hun moeder niet wilden verplilchten het huis te verkopen, en het maandelijks inkomen was onvoldoende om alles te betalen.
Maar anders kan het al eens gaan over bedragen van 200-500€ per maand.
En dat je het grapje van @Euler212 nog maar serieus beoordeelt vind ik er helemaal over.
Ik hoop dan altijd dat mensen die dat doen buiten een gevangenisstraf ook nog een boete en schadevergoeding moeten betalen aan hun slachtoffers voor al het leed dat ze veroorzaken.
Jij zit echt geen zak in met iemand anders hé.
Zo heel uitzonderlijk is het niet, en er zijn uiteraard grensbedragen afhankelijk van de draagkracht van de kinderen, maar het gebeurt zeker. Ten dele is dit ook om te vermijden dat mensen eerst hun huis en vermogen weg schenken, en dan op kosten van de gemeenschap in het rusthuis gaan zitten.
Onze vrienden hebben gedurende een jaar of 2 bijgedragen voor zijn vader die onwille van een hersenbloeding in een zorgtehuis was terwijl de mama nog in het ouderlijk huis woonde. Daar is geen rechter aan te pas gekomen, omdat beide kinderen hun moeder niet wilden verplilchten het huis te verkopen, en het maandelijks inkomen was onvoldoende om alles te betalen.
Maar anders kan het al eens gaan over bedragen van 200-500€ per maand.
En dat je het grapje van @Euler212 nog maar serieus beoordeelt vind ik er helemaal over.
Ik hoop dan altijd dat mensen die dat doen buiten een gevangenisstraf ook nog een boete en schadevergoeding moeten betalen aan hun slachtoffers voor al het leed dat ze veroorzaken.
Jij zit echt geen zak in met iemand anders hé.
Zo zwart wit is de wereld niet. Zie types zoals Erik van den Boom of Boran Slat. Gingen studeren, ontdekte een ander talent en gingen dat talent najagen en hadden vervolgens met dat talent succes. Dan faal je eerder door te blijven studeren en je oorspronkelijke doel te blijven volgen, dan flexibel te zijn.Ko.Kane schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:34:
[...]
Ja, zo noemden wij falers en sjaakafhakers tijdens mijn studietijd. Het niet halen van een studie of het afbreken is falen. Je had een doel en je hebt het niet gehaald, je hebt dan dus gefaald. Je kan dat verbloemen door er positief lingo voor in de plaats te zetten. Dat is niet mijn voorkeur aangezien dat fouten bagatelliseren is.
Mijn jongste dochter begint met een Master in architectuur.CurlyMo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:48:
[...]
Zo zwart wit is de wereld niet. Zie types zoals Erik van den Boom of Boran Slat. Gingen studeren, ontdekte een ander talent en gingen dat talent najagen en hadden vervolgens met dat talent succes. Dan faal je eerder door te blijven studeren en je oorspronkelijke doel te blijven volgen, dan flexibel te zijn.
Eerste jaar: prima ontwerpen, krijgt goede feedback, en slaagt op alles in eerste zit.
Tweede jaar: alles OK met de theoretische vakken, maar niet geslaagd voor de creatieve vakken.
Derde jaar: heel licht programma omdat ze alleen de creatieve vakken opnieuw moet doen, en slechts een paar vakken van het derde jaar mag opnemen. Ondanks heel veel extra werk en veel overleg met docenten en collega sutdenten toch niet geslaagd in het creatieve, ook in 2de zit niet geslaagd.
Wat doe je dan.... Stoppen met studeren, en tevreden zijn met de laagste bediendenjobs....
We hebben ze dus nog een kans gegeven, en ze is dan begonnen aan de studies als Industrieel Ingenieur bouwkunde. Ligt wat in lijn, en ze kan een paar vrijstellingen krijgen.
Resultaat: op alles geslaagd behalve één klein vak wat ze nu in 2de zit gaat doen.
Ze heeft inderdaad 3 jaar puur tijd verloren, maar toch wat bijgeleerd, en we zijn er nu allemaal van overtuigd dat ze het gaat halen. (en ja, dat kost wat, maar ik vind mijn geld dan nog minder belangrijk dan haar tijd).
Ach ja, hier MAVO moeten doen omdat ik te slecht was in mijn talen voor HAVO. Kantje boord VBO. Flink wat jaartjes later WO Master afgestudeerd en in de route ernaartoe 3 opleidingen gedaan (1 HBO, en 2 MBO opleiding tegelijk want te makkelijk)Tommie12 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:37:
[...]
Mijn jongste dochter begint met een Master in architectuur.
Er zijn genoeg voorbeelden waarin de werkelijkheid een stuk genuanceerder is
Wat jij hier beschrijft is toch gewoon kennis inflatie? Blijkbaar is het halen van een diploma belangrijker dan het daadwerkelijk beschikken over competenties. Als dit zo door gaat dan heeft over pak em beet 30 jaar iedereen een master, want anders moet je "tevreden zijn met de laagste bediendenjobs".Tommie12 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:37:
[...]
Mijn jongste dochter begint met een Master in architectuur.
Eerste jaar: prima ontwerpen, krijgt goede feedback, en slaagt op alles in eerste zit.
Tweede jaar: alles OK met de theoretische vakken, maar niet geslaagd voor de creatieve vakken.
Derde jaar: heel licht programma omdat ze alleen de creatieve vakken opnieuw moet doen, en slechts een paar vakken van het derde jaar mag opnemen. Ondanks heel veel extra werk en veel overleg met docenten en collega sutdenten toch niet geslaagd in het creatieve, ook in 2de zit niet geslaagd.
Wat doe je dan.... Stoppen met studeren, en tevreden zijn met de laagste bediendenjobs....
We hebben ze dus nog een kans gegeven, en ze is dan begonnen aan de studies als Industrieel Ingenieur bouwkunde. Ligt wat in lijn, en ze kan een paar vrijstellingen krijgen.
Resultaat: op alles geslaagd behalve één klein vak wat ze nu in 2de zit gaat doen.
Ze heeft inderdaad 3 jaar puur tijd verloren, maar toch wat bijgeleerd, en we zijn er nu allemaal van overtuigd dat ze het gaat halen. (en ja, dat kost wat, maar ik vind mijn geld dan nog minder belangrijk dan haar tijd).
Ik begin de kind-discussies steeds meer off-topic vinden.
Ander onderwerp: Voor diegenen die al met pensioenplanners zijn bezig geweest: Wat vinden jullie handiger om te doen rondom eerder stoppen vs startdatum pensioen?

Daarnaast mis er een pijltje dat de hoogte van pensioen (groen) omlaag gaat als a) FIRE datum naar links gaat en b) de pensioendatum verschuift.
Hoger verwacht rendement van je FIRE vermogen is iets om mee te nemen, maar ook misschien lager inkomstenbelasting als je pensioen lager is?
Ander onderwerp: Voor diegenen die al met pensioenplanners zijn bezig geweest: Wat vinden jullie handiger om te doen rondom eerder stoppen vs startdatum pensioen?
- Pensioen pas laten uitbetalen vanaf AOW leeftijd (hoogste bedrag) en het gat tussen Retire Early datum en AOW/Pensioendatum volledig laten vullen door je opgebouwde FIRE pot.
- Pensioen zo vroeg mogelijk laten uitbetalen, zodat je minder FIRE pot hoeft te gebruiken tot AOW leeftijd, maar meer FIRE pot moet gebruiken nadat AWO leeftijd is ingegaan omdat het pensioen dan lager is
- Iets er tussen in

Daarnaast mis er een pijltje dat de hoogte van pensioen (groen) omlaag gaat als a) FIRE datum naar links gaat en b) de pensioendatum verschuift.
Hoger verwacht rendement van je FIRE vermogen is iets om mee te nemen, maar ook misschien lager inkomstenbelasting als je pensioen lager is?
[ Voor 3% gewijzigd door AceAceAce op 12-08-2019 15:33 ]
Ik denk dat je dit even moet laten rusten tot meer details van ons pensioenstelsel bekend zijn. Het hele systeem gaat namelijk op de schop: AOW stijgt minder hard mee, iedereen krijgt meer persoonlijke pot om voor te sparen, je mag 10% van je totale bedrag straks in één keer opnemen op pensioenleeftijd etc etc...AceAceAce schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:31:
Ik begin de kind-discussies steeds meer off-topic vinden.
Ander onderwerp: Voor diegenen die al met pensioenplanners zijn bezig geweest: Wat vinden jullie handiger om te doen rondom eerder stoppen vs startdatum pensioen?Dit in relatie tot de volgende plaat, waar nog niet in is verwerkt dat, mits het wordt ondersteund, je het pensioen eerder kan laten beginnen (maar dan wordt je maandbedrag wel lager). M.a.w. er mist een pijltje van 'Pensioendatum' dat eerder plaatsvindt dan de AOW datum, waarbij in dit vak je groen Pensioen en geel FIRE vermogen hebt.
- Pensioen pas laten uitbetalen vanaf AOW leeftijd (hoogste bedrag) en het gat tussen Retire Early datum en AOW/Pensioendatum volledig laten vullen door je opgebouwde FIRE pot.
- Pensioen zo vroeg mogelijk laten uitbetalen, zodat je minder FIRE pot hoeft te gebruiken tot AOW leeftijd, maar meer FIRE pot moet gebruiken nadat AWO leeftijd is ingegaan omdat het pensioen dan lager is
- Iets er tussen in
[Afbeelding]
Ik denk dat het een beetje koffiedik kijken is tot we meer weten.
Dat lijkt mij toch vooral heel erg afhankelijk van hoe lang je nog te gaan hebt tot je pensioendatum en wat zodra dat dichter bij komt de beste fiscale keus is. Precies wat @ApexAlpha in de tussen tijd al schrijft.
Op dit moment lijkt mij het pensioen naar voren halen het meest interessant, je kan eventueel tijdens de opbouwfase extra opbouwen, mits je daar de ruimte voor hebt. Hoe langer je het pensioen kunt uitspreiden, des te lager zit je in box 1.
Op dit moment lijkt mij het pensioen naar voren halen het meest interessant, je kan eventueel tijdens de opbouwfase extra opbouwen, mits je daar de ruimte voor hebt. Hoe langer je het pensioen kunt uitspreiden, des te lager zit je in box 1.
Dit topic is gesloten.