Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.092.898 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:15:
[...]

Dus voor 200€ heb jij een 3D printer die metaal kan printen?
Schroeven of een bahco kan je toch niet in plastic maken?
Nee mijn printer kan geen metaal printen, maar wel (hard) plastic. Een bahco gaat dus prima.
Met schroeven bedoelde ik eigenlijk moer+bout en dan met name de wat grotere.
Sissors schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:57:
Kan je met een 3D printer van €200 echt een schroef fatsoenlijk 3D printen? En voor die enkele keer dat je dat nodig hebt, ben je niet veel goedkoper af om te 'leasen', oftewel gewoon een bedrijf te betalen om jouw 3D printje te maken?

Net als dat ik echt niet geloof dat een 3D geprintte Bahco van een simpele plastic 3D printer iets anders is als zonde van het geld. Voor een tientje koop je een metalen van de bouwmarkt. Ook die gaat het waarschijnlijk niet overleven als je hem dagelijks moet gebruiken, maar voor incidenteel een keertje is dat goed zat, en waarschijnlijk ordes beter dan wat je zelf 3D print.

Wat mij betreft is een 3D printer net zoiets als je eigen groente tuin. Als het je hobby is, prima. Maar je houdt echt jezelf voor de gek als je het doet om geld te besparen. (Tenzij het over geld besparen voor je hobby is, omdat je vaak behuizingen enzo nodig hebt. Maar je gaat niet in het 'gewone' leven geld besparen door een 3D printer te kopen).
Met schroeven bedoelde ik eigenlijk moer+bout en dan met name de wat grotere.
En ja de kwaliteit is gewoon écht goed.

Ik maakte eerder inderdaad gebruik van 3dhubs (3d printen op bestelling) maar dat kost toch al snel 10 euro en telkens 5 euro verzendkosten. Als je een paar keer per jaar iets kleins nodig hebt, is dat dus de betere keuze, maar voor mij niet aangezien ik veel klus en veel baat heb bij op maat gemaakte voorwerpen.

Die bahco van plastic kost je nog geen 50 cent om te printen. Dus zonde van het geld dat valt wel mee. Het is misschien niet het beste voorbeeld maar er is ook genoeg gereedschap te bedenken waar geen grote krachten op uitgeoefend worden.

Ik vind ook dat een groentetuin hobby is, zo realistisch ben ik wel want ik reken ook altijd alles door. 3D printen is dat zéér zeker niet, al zijn het momenteel vooral hobbyisten die er eentje hebben.

Ik had iets meer een open mind verwacht in dit topic eigenlijk. Blijkbaar moet Mr. Money Mustache er eerst een keer over posten voordat het serieus genomen wordt (of had ik het wat beter moeten introduceren/onderbouwen uiteraard)

Ben het wel met je eens dat het niet voor iedereen interessant is. Maar je noemt zelf al het voorbeeld van behuizingen en andere hobby-gerelateerde zaken. Wat te denken van speelgoed printen, leerzame bouwpakketen (T-rex skelet in elkaar zetten o.i.d.) voor je kinderen. Waar een wil is, is een weg.
Voor mij persoonlijk is geld besparen de primaire reden voor aankoop geweest, en dan houd ik mezelf niet voor de gek, aangezien ik het er in 2 maanden al uit heb, als mijn geautomatiseerde vouwgordijnen straks af zijn. :)

Ik zie dit echt als 1 van de grotere technologische innovaties van de afgelopen decennia: zélf kunnen produceren binnen no-time. Deur niet uit hoeven, en alles perfect op maat en uitwisseling van alle denkbare 3d-modellen via internet. Ik vind het dan weer ondenkbaar dat mensen daar de potentie niet van inzien. Produceren ipv consumeren.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 23-04-2019 12:56 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Tommie12 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:13:
[...]

Jij vergelijkt met een tweedehandsfiets waar je elke paar weken wel iets aan moet doen.
Net dat ga je vermijden met een swapfiets. Er zijn mensen die echt geen zin hebben om banden te plakken om om lampjes te vervangen.

Ze kopen fietsen van ca 300€ die je privé nieuw zelf minstens 6-700€ zou betalen.
Wij doen met het bedrijf toevallig nu een leenfiets proef. Voor 300 euro kopen wij echt wel betere fietsen in dan die Swap heeft staan hier in de stad.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-05 11:55
Tommie12 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:13:
[...]

Jij vergelijkt met een tweedehandsfiets waar je elke paar weken wel iets aan moet doen.
Net dat ga je vermijden met een swapfiets. Er zijn mensen die echt geen zin hebben om banden te plakken om om lampjes te vervangen.

Ze kopen fietsen van ca 300€ die je privé nieuw zelf minstens 6-700€ zou betalen.

Als je elke dag 7km naar je werk fietst, dan wil je dat die fiets een beetje in orde blijft, en swap doet dat.

Mijn zoon had gratis een swapfiets (deal met het praesidium van een studentenvereniging), en die is daar zeer lovend over. De fiets is prima, licht en versnellingen werken prima. (in België bieden ze fietsen met versnellingen aan).

En als je 's morgens merkt dat je licht niet brandt of ketting stroef loopt, dan krijg je dat meestal hersteld tegen 's avonds.
Een omafiets zonder versnellingen krijg je ook nieuw al voor minder dan €200. Ik snap dat niet iedereen zijn band wil vervangen maar ook dat kost bij een fietsenmaker €10 en is het 's avonds in orde. Zelfde geld voor de lamp; kost maximaal €10 bij een fietsenmaker en losse lampjes zijn €2 bij elke winkel.

Ik zeg ook niet dat het geen goede fietsen zijn, dat zal vast. Maar als een losse omafiets €200 kost dan kopen zij ze in voor €150 of minder, en tikken dan €180 per jaar ervoor.

Goud concept hoor, je pakt op elke fiets na een jaar al winst, misschien anderhalf jaar met bezorgen, wat onderhoud, diefstalverzekering.

Maar ik rijdt nu zelf op een fiets die 5 jaar oud is. Zou al €900 zijn. De keren bij de fietsenmaker zijn op één hand te tellen.

Ook in Nederland is er een optie voor een fiets met versnellingen: die is €240 per jaar.

Hier heb je eenzelfde oma fiets met óók 7 versnellingen voor €285. Na anderhalf jaar heb je het zelf eruit dus.

Maar ze hebben al duizenden klanten, dus ik had er zelf mee moeten komen!

kleine edit om niet al te zuur over te komen:

Ik begrijp dat het voor sommige een uitkomst is. Dus ik zou zeggen:
Makkelijk? Ja zeker.
Goed voor FO? Zeker niet.

[ Voor 3% gewijzigd door ApexAlpha op 23-04-2019 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:43:
[...]

Ik maakte eerder inderdaad gebruik van 3dhubs (3d printen op bestelling) maar dat kost toch al snel 10 euro en telkens 5 euro verzendkosten. Als je een paar keer per jaar iets kleins nodig hebt, is dat dus de betere keuze, maar voor mij niet aangezien ik veel klus en veel baat heb bij op maat gemaakte voorwerpen.
En is dat klussen of hobby'en? Soms grijs gebied daartussen hoor, maar bijvoorbeeld gordijnen die automatisch open en dicht kunnen is bij mij in het hobby segment. En als je veel zulk soort dingen doet, of elektronica projectjes waarbij je een behuizing nodig hebt, etc, dan geloof ik wel dat een 3D printer een leuke investering is. Maar dat is dan puur om je hobby goedkoper (of leuker) te maken. Niet om het gewone leven goedkoper te maken.
Die bahco van plastic kost je nog geen 50 cent om te printen. Dus zonde van het geld dat valt wel mee. Het is misschien niet het beste voorbeeld maar er is ook genoeg gereedschap te bedenken waar geen grote krachten op uitgeoefend worden.
Ik heb metalen bahco's kapot geduwd. En ik kan je verzekeren dat ik geen sportschooltype ben ofzo. Dus ik geloof er simpelweg niet in dat een plastic bahco zinvol is.
Ik had iets meer een open mind verwacht in dit topic eigenlijk. Blijkbaar moet Mr. Money Mustache er eerst een keer over posten voordat het serieus genomen wordt (of had ik het wat beter moeten introduceren/onderbouwen uiteraard)

Ben het wel met je eens dat het niet voor iedereen interessant is. Maar je noemt zelf al het voorbeeld van behuizingen en andere hobby-gerelateerde zaken. Wat te denken van speelgoed printen, leerzame bouwpakketen (T-rex skelet in elkaar zetten o.i.d.) voor je kinderen. Waar een wil is, is een weg.
Voor mij persoonlijk is geld besparen de primaire reden voor aankoop geweest, en dan houd ik mezelf niet voor de gek, aangezien ik het er in 2 maanden al uit heb, als mijn geautomatiseerde vouwgordijnen straks af zijn. :)
Kom op, niet direct richting calimero gaan omdat mensen het met je oneens zijn. En de voorbeelden die je noemt zijn zeker grappig, maar nog steeds geen besparing, omdat je anders nooit die T-rex had gekocht.

3D printers zijn leuk, maar als ik de eerdere voorspellingen had moeten geloven had ondertussen iedereen er al eentje om van alles en nog wat te printen. Ik weet natuurlijk niet welke ontwikkelingen er nog gaande zijn, maar vooralsnog zijn voor mij de kosten van een goede, veilige (schijnt nogal eens aan te ontbreken bij bouwpakketten) 3D printer nog veel te hoog voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Sissors schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:39:
[...]

En is dat klussen of hobby'en? Soms grijs gebied daartussen hoor, maar bijvoorbeeld gordijnen die automatisch open en dicht kunnen is bij mij in het hobby segment. En als je veel zulk soort dingen doet, of elektronica projectjes waarbij je een behuizing nodig hebt, etc, dan geloof ik wel dat een 3D printer een leuke investering is. Maar dat is dan puur om je hobby goedkoper (of leuker) te maken. Niet om het gewone leven goedkoper te maken.

[...]

Ik heb metalen bahco's kapot geduwd. En ik kan je verzekeren dat ik geen sportschooltype ben ofzo. Dus ik geloof er simpelweg niet in dat een plastic bahco zinvol is.

[...]

Kom op, niet direct richting calimero gaan omdat mensen het met je oneens zijn. En de voorbeelden die je noemt zijn zeker grappig, maar nog steeds geen besparing, omdat je anders nooit die T-rex had gekocht.

3D printers zijn leuk, maar als ik de eerdere voorspellingen had moeten geloven had ondertussen iedereen er al eentje om van alles en nog wat te printen. Ik weet natuurlijk niet welke ontwikkelingen er nog gaande zijn, maar vooralsnog zijn voor mij de kosten van een goede, veilige (schijnt nogal eens aan te ontbreken bij bouwpakketten) 3D printer nog veel te hoog voor mij.
Onderdeel van FO kan onder andere het werken aan je vaardigheden zijn zodat je zoveel mogelijk zelf kunt en minder afhankelijk bent van anderen en commerciële diensten. Ik zie de 3d printer als een verlengde daarvan. Een tool waardoor ik nog meer zelf kan met nog meer mogelijkheden. Ik zie de automatische gordijnen (en rolluiken enz) als onderdeel van het huis bouwen en niet als gadget/hobby aangezien functionaliteit en comfort voor mij voorop staan, niet de fun-factor. Dat ik er ook lol in heb is mooi meegenomen.

De T-rex voor 50 ct is natuurlijk de vervanging voor een 20 euro lego of bob de bouwer speelgoed. En Lego printen is ook een optie natuurlijk (kan zelfs met zelfde type plastic (ABS) alleen wel minder gladjes). Dus besparing is makkelijk te realiseren, bijvoorbeeld in de cadeau's-categorie.

Het is inderdaad nog lang niet zoals de inkjetprinter die iedereen thuis had (al weer ouderwets natuurlijk). Er zitten nog haken en ogen aan en gevoelig voor verstoringen. Niet fool-proof.
Ze hadden ook nooit van die rare voorbeelden moeten noemen als: even kopjes printen voor als er visite komt. De meute gaat dit pas over 10-15 jaar doen denk ik, net zoals bij het internet, daar had ook niemand interesse in, in het begin. Gedragsverandering is altijd moeilijk.

Voor 'het gewone' leven zie ik het ook nog niet aanslaan inderdaad, maar bij FO is men geneigd iets meer buiten de gebaande paden te gaan en zou ik denken dat men de potentie wel ziet, juist om de gemiddelde consument weer te slim af te zijn. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 23-04-2019 13:58 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@de Peer Denk dat je wel moet toegeven dat er (bij jou) een hobby-element in zit, dat lees ik wel uit jouw posts. Toch ben ik het ook met je eens dat dit zeker in jouw geval een slimme zet is om kosten te besparen en zo tegen lage kosten in meer comfort leven (met de automatische gordijntjes en zo). Zelf zou ik niet zo gauw zo'n printer kopen, maar zou ik wel blij zijn als mijn buurman af en toe wat dingetjes voor mij kon printen (tegen betaling). Zo is de 'knop' (waarmee je de standen reguleert) van mijn blender kapot en heb ik echt geen zin om daarvoor een nieuwe blender te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:34
ApexAlpha schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:00:
[...]

Een omafiets zonder versnellingen krijg je ook nieuw al voor minder dan €200. Ik snap dat niet iedereen zijn band wil vervangen maar ook dat kost bij een fietsenmaker €10 en is het 's avonds in orde. Zelfde geld voor de lamp; kost maximaal €10 bij een fietsenmaker en losse lampjes zijn €2 bij elke winkel.

Ik zeg ook niet dat het geen goede fietsen zijn, dat zal vast. Maar als een losse omafiets €200 kost dan kopen zij ze in voor €150 of minder, en tikken dan €180 per jaar ervoor.

Goud concept hoor, je pakt op elke fiets na een jaar al winst, misschien anderhalf jaar met bezorgen, wat onderhoud, diefstalverzekering.

Maar ik rijdt nu zelf op een fiets die 5 jaar oud is. Zou al €900 zijn. De keren bij de fietsenmaker zijn op één hand te tellen.

Ook in Nederland is er een optie voor een fiets met versnellingen: die is €240 per jaar.

Hier heb je eenzelfde oma fiets met óók 7 versnellingen voor €285. Na anderhalf jaar heb je het zelf eruit dus.

Maar ze hebben al duizenden klanten, dus ik had er zelf mee moeten komen!

kleine edit om niet al te zuur over te komen:

Ik begrijp dat het voor sommige een uitkomst is. Dus ik zou zeggen:
Makkelijk? Ja zeker.
Goed voor FO? Zeker niet.
Ik denk dat wij in België te veel betalen voor fietsen.
Bij mijn fietsenwinkel betaal je minstens 500€ voor een fiets met versnellingen. Zonder versnellingen vind je alleen bij kinderfietsjes.

Natuurlijk zit de kost van Swap vooral bij de service, en niet bij de naakte levering.

Anderzijds, een band laten plakken voor 10€ lukt je in B ook niet.
Mijn laatste rekening bij de fietsenmaker was 120€. Lamp vervangen en remblokjes vervangen.
De naakte lamp (halogeen) kostte al 47€... , de remblokjes iets van 25€ en de rest was werkuren à 50€ per uur.

Maar goed, service moet betaald worden, en als je die niet wil of nodig hebt, dan is dat inderdaad duur, anders is het best behapbaar, en vind ik het geen slechte deal.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Longcat schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 14:05:
@de Peer Denk dat je wel moet toegeven dat er (bij jou) een hobby-element in zit, dat lees ik wel uit jouw posts. Toch ben ik het ook met je eens dat dit zeker in jouw geval een slimme zet is om kosten te besparen en zo tegen lage kosten in meer comfort leven (met de automatische gordijntjes en zo). Zelf zou ik niet zo gauw zo'n printer kopen, maar zou ik wel blij zijn als mijn buurman af en toe wat dingetjes voor mij kon printen (tegen betaling). Zo is de 'knop' (waarmee je de standen reguleert) van mijn blender kapot en heb ik echt geen zin om daarvoor een nieuwe blender te kopen.
Hmm tsja daar ben ik me dan niet bewust van in ieder geval (hobby), net zoals dat ik mijn zonnepanelen en domotica ook niet voor de hobby heb, maar voor functionaliteit, comfort en besparing. Maargoed, zonder bovengemiddelde interesse voor techniek zou het wel een ander verhaal zijn waarschijnlijk ja.

Ter info:
https://www.mdpi.com/2227-7080/5/1/7/pdf
(leuk wetenschappelijk artikel over besparen met 3d printen). Ze gaan hier nog uit van een 1000 dollar printer.

Typisch voorbeeldje ja van die blender. Mijn vader begon ook al gelijk over knopje van zijn afzuigkap :P

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 23-04-2019 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ididit
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-12-2024
Anderzijds, een band laten plakken voor 10€ lukt je in B ook niet.
Mijn laatste rekening bij de fietsenmaker was 120€. Lamp vervangen en remblokjes vervangen.
De naakte lamp (halogeen) kostte al 47€... , de remblokjes iets van 25€ en de rest was werkuren à 50€ per uur.
Zelfde ervaring hier.
80 euro voor het "jaarlijks onderhoud". Gewoon wat schroeven en kabeltjes aanspannen...

Thank god for Youtube :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:40:
In de categorie 'besparingen'. Ik heb sindskort een 3D printer. Die zijn er tegenwoordig voor onder de 200 euro en voor het plastic ben je 15 euro per kg kwijt.

Ik kan nu veel onderdelen/producten zelf maken en het gaat me dus zeker veel geld besparen op den duur. Mensen kijken me alleen raar aan als ik dat zeg omdat 90% van de gebruikers zo'n ding puur voor de fun heeft en alleen maar meuk print. De techniek heeft echt potentie om minder afhankelijk te zijn massa-productie met alle tussenpartijen etc..
Voor bij het klussen aan huis vind ik het ideaal. Alles mooi op maat maken en eenvoudig vervangen als iets versleten is ipv dure spare parts kopen.
Heb ik ook al een tijd. Heeft me al een paar keer gered als ik spullen had die eigenlijk net niet handig zijn. Bij de verbouwing van mijn keuken bijvoorbeeld wat steuntjes gemaakt en een koppelstuk voor de afzuigkap. En met een airco hetzelfde.

Heb ook een keer een gesloopt speelgoedje van mijn neefje gefixt ermee.

Ik zie de printer vooral als gereedschap en hobby. Heb niet de illusie dat ik er geld mee ga besparen. Ja.. soms hoef je iets niet te kopen, maar uiteindelijk denk ik niet dat je in de + uitkomt.

[ Voor 11% gewijzigd door Duci op 23-04-2019 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Duci schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:28:
[...]

Ik zie de printer vooral als gereedschap en hobby. Heb niet de illusie dat ik er geld mee ga besparen. Ja.. soms hoef je iets niet te kopen, maar uiteindelijk denk ik niet dat je in de + uitkomt.
Nou ik sta binnen een paar maanden al in de + en dát is dus ook de reden van aankoop geweest. Maargoed dat kan dus blijkbaar per persoon nogal verschillen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 23-04-2019 16:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Aardige gedachte n.a.v. post op Reddit. Op weg naar FIRE zul je de armoedegrens passeren. Hoe ver ben je?

Het CPB bepaalt de armoedegrens in Nederland, zie ook hier: https://digitaal.scp.nl/a...aar-ligt-de-armoedegrens/

De armoedegrens bestaat uit twee delen. "Minimaal noodzakelijke kosten", 1039 euro netto per maand, en "additioneel pakket sociale participatie en ontspanning" is nog eens 96 euro per maand dus 1135 euro netto. Da's per persoon.

Het getal kun je zien als een station wat je passeert op weg naar FIRE. Je moet 'm omrekenen voor jouw gezin. CPB zegt: "De equivalentiefactor voor een eenpersoonshuishouden is gelijk aan 1. Voor elke extra volwassene in het huishouden wordt aan deze factor 0,37 toegevoegd en voor elk minderjarig kind ongeveer 0,30."

Ik snap die factor niet helemaal, want men zegt dat die factor voor een paar met één kind dus 1,63 is. Maar 1 + 0,37 + 0,3 = 1,67 toch?

Hoe dan ook, je kunt je Netto Waarde (NW) uitreken (d.w.z. waarde van het huis minus hypotheek, plus spaarrekening, beleggingen e.d.), dan krijg je een getal. Als je de Safe Withdrawal Rate van 4% voor je NW aanhoudt, dan kun je kijken hoe ver je bent.

De armoedegrens voor een gezin met 1 kind, die is nl. 1039 * 1,63 = 1693 per maand = 20.316 per jaar.

De formule is dus (NW * 0,04) = 20.316

Die formule oplossen zegt dat je een NW van 507.900 euro nodig om de armoedegrens te passeren qua inkomsten. Het is echter een netto bedrag. Afhankelijk van hoe je vermogen belast wordt, moet je hier dus wat bovenop tellen.

[ Voor 2% gewijzigd door TucanoItaly op 23-04-2019 22:18 . Reden: Verduidelijken ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:19
TucanoItaly schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 21:05:
Aardige gedachte n.a.v. post op Reddit. Op weg naar FIRE zul je de armoedegrens passeren. Hoe ver ben je?
Ongeveer 0,6% :+

Maar dan tel ik alleen liquide middelen en niet het vermogen dat al in het huis zit wat de kosten voor ons gezin wat omlaag zou brengen. We betalen immers geen huur/hypotheek.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Felicia schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 21:15:
Ongeveer 0,6% Maar dan tel ik alleen liquide middelen
Dan klopt het getal niet. Die berekening is incl. wonen. Lijkt me relatief makkelijk om je NW te verhogen met de waarde van je huis, toch?

Als ik het in m'n Excel sheet gooi, dan zit ik er in een jaar of 7-9 wel overheen. Maar da's grotendeels te danken aan de debiele huizenprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:00
Reken je dan niet beter met wat je bespaart door afbetaald woning?

Stel: wonen kost je 700€/maand(huur of afbetaling).

1693-700 = 993€, afgerond 1000€/maand, 12000€/j

12000/0,04=300.000€ kapitaal nodig eigen woning niet inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
TucanoItaly schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:23:
[...]

Dan klopt het getal niet. Die berekening is incl. wonen. Lijkt me relatief makkelijk om je NW te verhogen met de waarde van je huis, toch?

Als ik het in m'n Excel sheet gooi, dan zit ik er in een jaar of 7-9 wel overheen. Maar da's grotendeels te danken aan de debiele huizenprijzen.
Geen hypotheek betekend niet gratis wonen. Ik moet ook sparen voor onderhoud, gemeentelijke belastingen, eigen woning forfait e.d. Maar het klopt wel dat de maandelijkse uitgaven wat lager zijn dus laat het 1,2% zijn i.p.v. 0,6%. Zet nog steeds geen zoden aan de dijk.

Overigens is de NW van m'n huis niet van invloed op de 4% SWR. Ik kan m'n huis namelijk niet zo te gelde maken zonder daar ook weer kosten tegenover te zetten De SWR is om je dagelijkse leven mee te leiden, als ik 3 ton op de bank heb en 3 ton in m'n woning (yeah right :P) dan is die 4% 12k per jaar en niet 24k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-05 12:55
En daarnaast woont de gemiddelde FO'er waarschijnlijk niet in het soort huis waar men op de armoedegrens in woont (=sociale huurwoning?).
Want dan kan het zomaar zijn dat je als FO'er met de waarde van je afbetaalde huis op die 5 ton zit, maar dus geen verder inkomen uit vermogen hebt om van te eten. Is het dan zinvol om te weten dat je de 'armoedegrens' voorbij bent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Outl@w schreef op zondag 21 april 2019 @ 17:14:
Welke huur/lease contracten zijn wel interessant in het kader van FO?
Wegens omstandigheden hebben wij tijdelijk een tweede auto nodig. Super niet FO natuurlijk, maar daarbij was een private lease contract van een jaar van een occasion voordeliger dan zelf kopen, verzekeren met 0 schadevrije jaren en dan na een jaar verkopen. Bovendien zag ik met koop het risico veel groter dat we niet meer terug zouden gaan naar een auto op twee. Dat is er nu nog steeds maar vraagt nu wel een actieve keuze ipv een passieve.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Felicia @ImaPseudonym je hebt er geen fluit aan, behalve als milestone. Het is een indicatie dat je LeanFIRE hebt bereikt. Dat je dat niet wilt, dat is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:14
TucanoItaly schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 21:05:

Het CPB bepaalt de armoedegrens in Nederland, zie ook hier: https://digitaal.scp.nl/a...aar-ligt-de-armoedegrens/

De armoedegrens bestaat uit twee delen. "Minimaal noodzakelijke kosten", 1039 euro netto per maand, en "additioneel pakket sociale participatie en ontspanning" is nog eens 96 euro per maand dus 1135 euro netto. Da's per persoon.

Het getal kun je zien als een station wat je passeert op weg naar FIRE. Je moet 'm omrekenen voor jouw gezin. CPB zegt: "De equivalentiefactor voor een eenpersoonshuishouden is gelijk aan 1. Voor elke extra volwassene in het huishouden wordt aan deze factor 0,37 toegevoegd en voor elk minderjarig kind ongeveer 0,30."

Ik snap die factor niet helemaal, want men zegt dat die factor voor een paar met één kind dus 1,63 is. Maar 1 + 0,37 + 0,3 = 1,67 toch?

Hoe dan ook, je kunt je Netto Waarde (NW) uitreken (d.w.z. waarde van het huis minus hypotheek, plus spaarrekening, beleggingen e.d.), dan krijg je een getal. Als je de Safe Withdrawal Rate van 4% voor je NW aanhoudt, dan kun je kijken hoe ver je bent.

De armoedegrens voor een gezin met 1 kind, die is nl. 1039 * 1,63 = 1693 per maand = 20.316 per jaar.

De formule is dus (NW * 0,04) = 20.316

Die formule oplossen zegt dat je een NW van 507.900 euro nodig om de armoedegrens te passeren qua inkomsten. Het is echter een netto bedrag. Afhankelijk van hoe je vermogen belast wordt, moet je hier dus wat bovenop tellen.
Het huis meetellen is altijd lastig , het is simpelweg iets dat alleen geld kost. Ik doe dat dus niet meer ook al zit er een leuke fictieve overwaarde op. Het enige waar ik het in meetel is mijn risico afweging. Wat is het alternatief als ik dit huis niet meer zou kunnen betalen? Dat zou sociale huur zijn als ik eerst alles heb opgegeten. Dus ik los niet meer af. Er is geen goedkoper alternatief in de markt beschikbaar.

Ik kijk nu alleen nog naar mijn dekkingsgraad als dat een juiste term is om het aan te duiden , en die definieer ik als kosten per jaar ten opzichte van inkomsten per jaar uit passief inkomen. Op het moment dat de passieve inkomsten de uitgaven overstijgen ben ik er waarschijnlijk wel rekening houdend met een safe withdrawal rate.

Dan zou het zomaar kunnen zijn dat dat minder is dan dat de armoedegrens is, wie weet. Als je het kan redden met die inkomsten en een naar jouw inzicht prima leven kan leiden dan ben je er. Het uiteindelijke bedrag per maand is zo verschillend per persoon dat dit soort getallen denk ik weinig zin hebben om mee te nemen als benchmark.
TucanoItaly schreef op woensdag 24 april 2019 @ 07:25:
@Felicia @ImaPseudonym je hebt er geen fluit aan, behalve als milestone. Het is een indicatie dat je LeanFIRE hebt bereikt. Dat je dat niet wilt, dat is een ander verhaal.
Dit dus ;), had ik nog niet gelezen.

[ Voor 5% gewijzigd door CornermanNL op 24-04-2019 10:13 . Reden: post niet gezien ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Wozmro schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:29:
Reken je dan niet beter met wat je bespaart door afbetaald woning?

Stel: wonen kost je 700€/maand(huur of afbetaling).

1693-700 = 993€, afgerond 1000€/maand, 12000€/j

12000/0,04=300.000€ kapitaal nodig eigen woning niet inbegrepen.
Zou iemand die tegen de armoede grens aanzit woonlasten hebben van 700?

Als ik even snel op google kijk zie ik een bedrag van max 354 huursubsidie staan.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
CaLeX schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:36:
[...]

Zou iemand die tegen de armoede grens aanzit woonlasten hebben van 700?

Als ik even snel op google kijk zie ik een bedrag van max 354 huursubsidie staan.
Dat zou best kunnen ja, als je eerst een baan had en die kwijt raakt maar wel in een sociaal huurhuis zat. Vanwege de huidige regels omtrent passend toewijzen krijg je echter zo'n huis niet meer als je inkomen te laag is.

Overigens kan de armoedegrens ook worden bereikt doordat er flinke schulden met loonbeslag en/of schuldsanering wordt toegepast. Laatst het mooi voorbeeld van een vrouw die na een scheiding een mooie BMW X5 mocht rijden maar vanwege alle schulden toch naar de voedselbank moest. Dan wordt je dus echt wel met scheve ogen aangekeken, verkoop die BMW dan gewoon want dan heb je zowel minder onkosten als een beetje extra geld (wat bij schuldsanering overigens naar de schuldeisers zou moeten gaan maar toch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-05 17:53
Er zijn financiële meevallers, er zijn ook financiële tegenvallers. Veel mensen hebben schulden en kunnen niet met geld omgaan. Ik geloof helemaal niet in FO, het is allemaal onzin. Gratis geld bestaat simpelweg niet en wat mensen allemaal moeten laten.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Bedankt voor je nuttige bijdrage.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
stormbreaker schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:00:
Er zijn financiële meevallers, er zijn ook financiële tegenvallers. Veel mensen hebben schulden en kunnen niet met geld omgaan. Ik geloof helemaal niet in FO, het is allemaal onzin. Gratis geld bestaat simpelweg niet en wat mensen allemaal moeten laten.
Wow, deze inzichten hebben mij doen bezinnen. :')

Ik denk dat je het idee achter FO niet helemaal door heb. Juist voor mensen die niet goed met geld kunnen omgaan en/of schulden hebben, kan het helpen om zich een beetje in te lezen in de manieren om geld goed te managen.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

Iemand ervaringen met het bewust aanhouden van je oude woning voor de verhuur?
Ik wil over 2 /3 jaar mijn huidige woning verlaten voor een nieuwe woning. Ook interesse om wat te investeren in vastgoed.
Over 2/3 jaar zal er ca. 20% van hypotheek zijn afgelost. Qua huidige marktwaarde zal het dan 30/40% van woningwaarde zijn.
In het segment van deze woning is vraag m.b.t verhuur, dus moet te doen zijn.

Punt is uiteraard of hypotheekverstrekker akkoord gaat. Normaal gesproken uiteraard niet, maar zou dit te financieren zijn met een ‘vastgoedhypotheek’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:29
Anoniem: 992889 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:07:
Ik wil over 2 /3 jaar mijn huidige woning verlaten voor een nieuwe woning. Ook interesse om wat te investeren in vastgoed.
Over 2/3 jaar zal er ca. 20% van hypotheek zijn afgelost. Qua huidige marktwaarde zal het dan 30/40% van woningwaarde zijn.

Punt is uiteraard of hypotheekverstrekker akkoord gaat. Normaal gesproken uiteraard niet, maar zou dit te financieren zijn met een ‘vastgoedhypotheek’?
Beetje lastig om:
- hier iets over te zeggen zonder iets van je financiële situatie te weten
- hier iets over te zeggen zonder iets van je jaarsalaris, en dus mogelijke maximale hypotheek, te weten
- hier iets over te zeggen terwijl we geen absolute cijfers hebben
- hier iets over te zeggen, aangezien we niet weten hoe de economie is over 2/3 jaar
- hier iets over te zeggen, aangezien we niet weten wat de regels over 2/3 jaar zijn

Als jij over 2/3 jaar een huis hebt met een hypotheekschuld van 120k op een woningwaarde van 200k en je kan met je jaarsalaris maar een hypotheek schuld van 200k hebben via de norm en je wilt een huis kopen van 200k met maar 5k spaargeld dan gaat het lastig/onmogelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

President schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:12:
[...]

Beetje lastig om:
- hier iets over te zeggen zonder iets van je financiële situatie te weten
- hier iets over te zeggen zonder iets van je jaarsalaris, en dus mogelijke maximale hypotheek, te weten
- hier iets over te zeggen terwijl we geen absolute cijfers hebben
- hier iets over te zeggen, aangezien we niet weten hoe de economie is over 2/3 jaar
- hier iets over te zeggen, aangezien we niet weten wat de regels over 2/3 jaar zijn

Als jij over 2/3 jaar een huis hebt met een hypotheekschuld van 120k op een woningwaarde van 200k en je kan met je jaarsalaris maar een hypotheek schuld van 200k hebben via de norm en je wilt een huis kopen van 200k met maar 5k spaargeld dan gaat het lastig/onmogelijk worden.
In de casus even er vanuit gaan dat het qua hypotheek past en dat ik de woning gewoon verhuurd krijg.
Het gaat me me meer hoe de financiering rond te krijgen.

Mijn huidige woning heb ik destijds gekocht op ca de helft wat ik maximaal kon lenen. Bovendien was dat alleen en heb ik nu een partner die bij mijn volgende woning mee gaat financieren. Beiden ook ruime marge aan spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Anoniem: 992889 Dat moet m.b.v. een vastgoedhypotheek wel lukken inderdaad.
Heb je al wat sommetjes gemaakt over inkomsten (huurprijs), kosten (belasting, rente, onderhoud), rendement (met en zonder waardestijging van de woning) en risico's (dalende huizenprijzen, slechte huurders, stijgende rente)?
Op de vorige pagina staan wel wat posts met berekeningen waar je je eigen getallen in kan vullen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hartelijk dank voor je inzichtrijke eerste en laatste post in dit topic dan :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 09:22
Anoniem: 992889 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:07:

Wij hebben dit 7 jaar gedaan zonder te melden, pp dat moment belde de hypotheek verstrekker op, dat dit geconstateerd was en dat het opgelost moest worden binnen een aantal maanden, lees bij een goed verhaal een maand of 9, inmiddels is dat volledig geregeld. Ligt erg aan je hypotheek verstrekker, er zijn er ook die zeggen, verkoop maar, geen zin in.... Wij betalen nu een opslag over de bestaande hypotheek van 0.4% over niet-nhg rente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Gratis geld bestaat simpelweg niet
Je kunt toch gewoon sparen? Een collega van mij heeft een ton gespaard, en gaat nu met z'n 62e met pensioen, in plaats van met z'n 67e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 429654

Ididit schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:48:
[...]

Zelfde ervaring hier.
80 euro voor het "jaarlijks onderhoud". Gewoon wat schroeven en kabeltjes aanspannen...

Thank god for Youtube :)
Goede post, er zijn zo veel dingen die je kunt leren en zelf doen. Dat maakt het allemaal een stuk interessanter in het leven en als je dingen kunt/leert die een beetje uitdagend/schaars zijn, wordt het helemaal leuk.

Met 3d-printers ziet het er ook goed uit, had graag ook een pinnetje voor een scheerapparaat gemaakt/laten maken. Maar het hele apparaat was maar €10 :p

Doen en leren » gegoochel met geld. In ieder geval om over te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeFoX
  • Laatst online: 31-08-2024
Kan je ook onderbouwen waarom het onzin is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-05 08:00
(Edit: oké ik dacht dat ik direct reageerde na stormbreaker zijn reactie, nu verschijnen er een heleboel posts tussen, ging dus over het fo = onzin verhaal)
Beetje vreemde reactie inderdaad, vooral omdat je inleiding en punt helemaal niets met elkaar te maken hebben. Het klinkt alsof je een resem zinnetjes van op een politieke betoging aan het roepen bent...
Ja er zijn financiele meevallers en tegenslagen. En inderdaad klopt het dat een heleboel mensen niet met geld kunnen omgaan.
"Gratis geld bestaat niet" is zo'n klassieker die gebruikt wordt als dingen gesubsidieerd worden met belastingsgeld. Of dat jouw gegevens ergens doorverkocht worden. Maar dit heeft niets met FO te maken. Geld brengt geld op is eerder het principe & interest op interest.
"Wat mensen moeten laten" -> dit is ook niet de bedoeling van FO. Het idee is net dat je jezelf niets moet ontzeggen. Gewoon dat je altijd zorgt voor goede kwaliteit/prijs ratio, en dat je enkel geld geeft aan de dingen die voor jou belangrijk zijn. Dit wil inderdaad wel zeggen dat FO niet voor iedereen is. Of je inkomen is te laag tov de levensstandaard die je zou willen, en/of je uitgavepatroon is veel te hoog. Als jij gelukkig wordt van supercars te kopen en mee rond te rijden, tja dan zal je hoogstwaarschijnlijk niet FO worden.
Het is jezelf vragen waar je gelukkig van wordt, een avondje met vrienden gezelschapsspellen spelen, in de zetel hangen, reizen, werken, gadgets kopen, lezen, ... en daar je tijd, geld en energie in te steken. De rest steek je zo weinig mogelijk in, zonder (al te veel) in te boeten aan kwaliteit (dit is ook relatief).

En een beetje FMA (financieel minder afhankelijk) zou trouwens voor iedereen niet slecht zijn zoals sibylle ook al zei. Een kleine spaarbuffer hebben voor als er eens onverwachte kosten zijn bv.
Nogmaals FO is niet voor iedereen. Het helpt als je bovengemiddeld verdient, als je iemand bent die met weinig tevreden is, die oprecht gelukkig is met niet-materiele zaken en als je niet de nood voelt om jezelf te showen aan de buren/familie hoeveel beter je het lijkt te hebben dan hun. Als het niets voor jou is, is dat niet erg. Maar dat wil niet zeggen dat het onzin is en niet kan...

[ Voor 3% gewijzigd door Lointje op 25-04-2019 08:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Niet ingaan op de trol, mensen... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:18
Gelukkig denken veel mensen zoals Stormbreaker. We kunnen niet FO worden als de meerderheid het ook zou proberen. Deze situatie is haalbaar voor ons omdat de massa inderdaad al zijn geld over de balk gooit en tot zijn 67ste blijft doorwerken.

Heb dit al vaker geschreven maar veel mensen denken zo als Stormbreaker dat FO onzin is. Omdat ze niet over de discipline beschikken om zuiniger te leven. Dan is het makkelijker om te zeggen "dat is niet mogelijk" dan de schuld bij je zelf leggen en te zeggen "mij lukt dat niet".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Mirved schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:17:
Heb dit al vaker geschreven maar veel mensen denken zo als Stormbreaker dat FO onzin is. Omdat ze niet over de discipline beschikken om zuiniger te leven. Dan is het makkelijker om te zeggen "dat is niet mogelijk" dan de schuld bij je zelf leggen en te zeggen "mij lukt dat niet".
Nee, ik denk dat het nog veel basaler is. Ik denk dat veel mensen de mechanieken van de aandelenmarkt e.d. niet begrijpen waardoor ze inderdaad letterlijk denken dat 1000 euro inleg en 1200 euro opbrengst gratis geld is. Dat het geld dat je inlegt een stukje eigendom van een bedrijf vertegenwoordigt dat zich vertaalt in winst/verlies als je het verkoopt vanwege de waardestijging/-daling van dat bedrijf ontgaat veel mensen.

Andersom zijn er ook mensen die denken te weten hoe het werkt die vervolgens in bedrijven als Palm invest investeren. Maar, als ik een rendement van 9% per maand voor je snufferd krijg, dan zou ik op zijn minst argwanend worden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mirved schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:17:
Gelukkig denken veel mensen zoals Stormbreaker. We kunnen niet FO worden als de meerderheid het ook zou proberen. Deze situatie is haalbaar voor ons omdat de massa inderdaad al zijn geld over de balk gooit en tot zijn 67ste blijft doorwerken.
Nee hoor. MMM heeft hier uitgebreid over geschreven: https://www.mrmoneymustac...f-everyone-became-frugal/ (beter dan ik zou kunnen :P)

Als morgen spontaan iedereen FO zou nastreven dan krijgt de economie (of de samenleving) wel iets van een tijdelijke schok. Maar als dat geleidelijk gebeurt, dan is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Zr40 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:59:
[...]

Nee hoor. MMM heeft hier uitgebreid over geschreven: https://www.mrmoneymustac...f-everyone-became-frugal/ (beter dan ik zou kunnen :P)

Als morgen spontaan iedereen FO zou nastreven dan krijgt de economie (of de samenleving) wel iets van een tijdelijke schok. Maar als dat geleidelijk gebeurt, dan is er niets aan de hand.
Hij gaat enkel in op het zuiniger leven. Maar wat als iedereen eerder stopt met werken. Wie vervult al die banen? Tevens is de pensioenleeftijd is nu al verhoogd omdat de AOW/pensioenen niet meer draagbaar zijn door de huidige werknemers als die stoppen op 65.

[ Voor 12% gewijzigd door Mirved op 25-04-2019 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:04
Interessant artikel gebaseerd op vandaag gepubliceerde berekeningen van het NIBUD.

In de berekeningen gaan zij uit van €600,- per persoon + €600,- per huishouden en €300,- per kind. Voor iemand die zelfstandig woont komt dit neer op €1.200,- per maand (€600,- per persoon + €600 per huishouden), voor een gezin met twee kinderen komt dit neer op €2.400,- per maand (2x €600,- per persoon + €600,- per huishouden + 2x €300,- per kind).

Voorgaande zou waarschijnlijk betekenen dat mensen minder gepusht worden om (meer) te werken. In mijn geval zou ik gemakkelijk 3 i.p.v. 5 dagen kunnen werken, maar als aanstaande FO'er ga ik dat natuurlijk niet doen 8)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-05 22:24
[...]

Dat is wel misschien zijn aller slechtste artikel ooit :X

Dit rammelt zo erg niet normaal.

You cant have your cake and eat it:
This brings up the next question: “But if we’re so productive, and yet we’re not buying very much stuff, what will we do with all the stuff we make?”

It turns out that’s a great problem to have. Through the natural action of free markets, we’d end up doing a mixture of two things:
a) Exporting way more stuff and importing less
b) Choosing to work less and having shorter working hours.
Ten eerste neemt hij hier dus aan dat alleen de VS FO wordt en de rest van de wereld lekker door consumeert, want anders heb je nergens om naar te exporteren.

Ook de simplificatie dat investors de motor zijn en niet consumenten is onjuist. Investors zijn een stuwende motor, maar consumenten een zuigende motor.

Investors pompen alleen geld in een startup als ze denken dat het later returns oplevert en er een potentiële markt voor is.

Verder zou de wereld heel erg terug gaan naar basale samenleving. Veel luxe aanbieders zullen verdwijnen, bv: elke grote markt in een stad, maar 1 café en terras. De meeste mensen zullen dan werken in de basisbehoeften, voeding, bouw en verzorging?
FO-ers consumeren weinig in doorsnee, doen bewust langer met zaken etc. Maar wij profiteren wel van een huidige aanbod gebaseerd op de consumptieve maatschappij. Omdat er mensen zijn die elk seizoen een nieuwe garderobe kopen, heb ik wel super veel keus als ik eens een trui zoek. En omdat er mensen zijn die elke nieuwe mobiel kopen, heb ik veel keus als ik de mijne vervang. Tevens in beide gevallen is het ook nog door de vraag massa geproduceerd wat de prijs drukt wat mij als FO-er helpt.

Als iedereen FO wordt zit je dus in beperkte samenleving met weinig opties. Het gaat beetje noodgedwongen naar Lean-fire en FAT-fire kan niet echt want er is gewoon minder om te consumeren.

Maar helemaal los van de economische werking, zo werkt de menselijke psyche niet. Mensen willen excelleren en hun positie verbeteren ten opzichte van hun ouders of hun peers, en de positie nog beter maken voor hun kinderen. Dat is de reden dat we van jager-verzamelaar communes in het NU zijn terecht gekomen. Zelfs als we het eindstadium zouden bereiken zoals beschreven in MMM artikel, dan is er altijd iemand die denkt:
"hey de rest werkt maar 10u per week, als ik 40 uur werk verdien ik veel meer en kan ik veel toffer huis kopen"
en dan denkt iemand anders dus "damn dat wil ik ook"
en dan denkt iemand anders "Jij bent zo rijk jij hebt een BMW nodig ipv van een volkswagen die verkoop ik jou!"
en dan denkt weer een ander: "Als je echt succesvol bent kan je je niet onderscheiden met een BMW, ik ga ferrari's aanbieden".
etc

Waarom er dan wel FO-ers bestaan? Omdat wij dus denken dat wij onze positie verbeteren door FO te worden. Dat wij van FO zijn oprecht gelukkiger worden dan het hebben van een extra groot huis met dure wagen etc. Dat is alleen gewoon niet voor iedereen zo. Voor sommigen van ons is het denk ik moeilijk te geloven dat sommige mensen graag 40+ werken voor 40 jaar om al die dingen te kunnen veroorloven 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Orangelights23 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:36:
Interessant artikel gebaseerd op vandaag gepubliceerde berekeningen van het NIBUD.

In de berekeningen gaan zij uit van €600,- per persoon + €600,- per huishouden en €300,- per kind. Voor iemand die zelfstandig woont komt dit neer op €1.200,- per maand (€600,- per persoon + €600 per huishouden), voor een gezin met twee kinderen komt dit neer op €2.400,- per maand (2x €600,- per persoon + €600,- per huishouden + 2x €300,- per kind).

Voorgaande zou waarschijnlijk betekenen dat mensen minder gepusht worden om (meer) te werken. In mijn geval zou ik gemakkelijk 3 i.p.v. 5 dagen kunnen werken, maar als aanstaande FO'er ga ik dat natuurlijk niet doen 8)
Uit het artikel geknipt:
Het kan tóch uit: gratis geld voor iedereen.
&
Geld uitdelen kost geld, en daarom moet de inkomensbelasting omhoog. In de hoogste schijf zou die naar 72 procent gaan.
Als dit het nivo van voorlichting is snap ik de verwarring in de general population. :P

Wordt trouwens niet duidelijk benoemd in artikel, maar dat basisinkomen is dus voor iedereen? Dus ook als je wel werkt hou je dat nog?

Dus een echtpaar met 2 kids is 2400e, maar als zij beiden nog min inkomen baan hebben van 1500e pp zitten ze dus wel op 2400+3000=5400e bruto? Dat is flinke spring: 5400/3000=1,8 x meer!

En hoger opgeleid echtpaar zit op 2400+3000+3000=8400e bruto? 8400/6000=1,4 x meer.

Ben benieuwd naar de details, waar de schijven op terecht komen en wat je netto overhoudt in bovenstaande gevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 15:47

Metro2002

Memento mori

Ko.Kane schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:05:
[...]

Uit het artikel geknipt:

[...]

&

[...]

Als dit het nivo van voorlichting is snap ik de verwarring in de general population. :P

Wordt trouwens niet duidelijk benoemd in artikel, maar dat basisinkomen is dus voor iedereen? Dus ook als je wel werkt hou je dat nog?

Dus een echtpaar met 2 kids is 2400e, maar als zij beiden nog min inkomen baan hebben van 1500e pp zitten ze dus wel op 2400+3000=5400e bruto? Dat is flinke spring: 5400/3000=1,8 x meer!

En hoger opgeleid echtpaar zit op 2400+3000+3000=8400e bruto? 8400/6000=1,4 x meer.

Ben benieuwd naar de details, waar de schijven op terecht komen en wat je netto overhoudt in bovenstaande gevallen.
Staat meer informatie in het topic over het BI en hier staan de details:

https://www.daskapital.nl...en-2-0-wel-een-goed-idee/

Toch een prachtig idee, zou mij in 1 klap FVA (financieel vreselijk afhankelijk) maken maar ik kan toch stoppen met werken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:21
@Lointje @Ko.Kane
Ik streef naar FO omdat ik gelukkiger wordt van meer vrijheid om al dan niet te werken. Met de versobering van pensioenopbouw en toenemende flexibilisering van arbeid waarbij pensioenopbouw niet verplicht is, wordt vermogen opbouwen in eigen beheer (derde pijler) en werken aan tenminste FMA voor veel meer mensen noodzaak om niet te vervallen in armoede.

Wat betreft basisinkomen: het concept is sympathiek en kan voor mensen welvaarts/geluksverhogend werken, maar is macro-economisch nogal dramatisch met een vergrijzende bevolking en noodzaak om mede daarom arbeidsparticipatie en productiviteit te vergroten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Metro2002 Het schept ook enorme kansen voor mij: ik woon buiten NL, kan dus hier goed opbouwen en dan als ik FO ben kan ik terug naar NL en dus mooi basisinkomen opstrijken. Alvast bedankt voor jullie inzet. >:) :+

Ik lees dat er 800 miljoen ontbreekt nog...Daarboven vermoed ik zeer dat ze de aanzuigende werking zijn vergeten mee te nemen. (Denk aan de Poolse WW situatie momenteel in NL)

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 25-04-2019 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felicia
Orangelights23 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:36:
Ik vind er niks interessant aan. Het hele basisinkomen is een wassen neus die nooit van de grond gaat komen. En als het dat wel doet zullen de prijzen hard stijgen om de basisinkomen weer gelijk te trekken met het huidige bijstandsniveau.

Ik ken genoeg mensen die met een basisinkomen zouden stoppen met werken, want waarom zou je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:04
Felicia schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:41:

Ik vind er niks interessant aan. Het hele basisinkomen is een wassen neus die nooit van de grond gaat komen. En als het dat wel doet zullen de prijzen hard stijgen om de basisinkomen weer gelijk te trekken met het huidige bijstandsniveau.

Ik ken genoeg mensen die met een basisinkomen zouden stoppen met werken, want waarom zou je?
Aan je reactie te lezen heb je er wel over nagedacht. Het lijkt mij dan toch redelijk interessant om te lezen dat het NIBUD berekeningen met het basisinkomen heeft uitgevoerd.

Desalniettemin, ik denk nog steeds dat dit interessant is voor mensen die onder een bepaalde grens qua inkomens zitten. Het punt dat dit stelsel het hele toeslagsysteem moet aanpassen, vind ik een lastige. Een basisinkomen is (in deze berekeningen) voor iedereen, toeslagen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

coldasice schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:37:
[...]

Wij hebben dit 7 jaar gedaan zonder te melden, pp dat moment belde de hypotheek verstrekker op, dat dit geconstateerd was en dat het opgelost moest worden binnen een aantal maanden, lees bij een goed verhaal een maand of 9, inmiddels is dat volledig geregeld. Ligt erg aan je hypotheek verstrekker, er zijn er ook die zeggen, verkoop maar, geen zin in.... Wij betalen nu een opslag over de bestaande hypotheek van 0.4% over niet-nhg rente
haha, dan heb je geluk gehad. :P .

Als het op die manier legaal kan zou dat top zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Orangelights23 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:57:
[...]

Aan je reactie te lezen heb je er wel over nagedacht. Het lijkt mij dan toch redelijk interessant om te lezen dat het NIBUD berekeningen met het basisinkomen heeft uitgevoerd.

Desalniettemin, ik denk nog steeds dat dit interessant is voor mensen die onder een bepaalde grens qua inkomens zitten. Het punt dat dit stelsel het hele toeslagsysteem moet aanpassen, vind ik een lastige. Een basisinkomen is (in deze berekeningen) voor iedereen, toeslagen niet.
Ik heb er over nagedacht ja. Maar omdat het hier niet thuishoort zal ik er niet in detail op ingaan ;)

Overigens, ik kan nergens de daadwerkelijke berekening vinden, alleen de nieuwsartikelen erover. Ik kan me goed voorstellen dat diverse sociale voorzieningen ook onder de noemer toeslagen worden geschaard, waar nu de WMO en PGB's uit worden betaald. Laat ik nou net een PGB hebben voor onze kinderen, daar ben ik het basisinkomen en meer aan kwijt om die te kunnen betalen. Blijft er weinig over voor de boodschappen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
[...]

Op het moment dat mensen minder consumeren, stoppen met werken, en dus veel minder inkomstenbelasting betalen, minder BTW en accijnzen betalen, terwijl alle algemene kosten blijven doorgaan, zullen de belastingen omhoog moeten om onze voorzieningen op peil te houden. En dan kun je beargumenteren dat we overheid maar flink moet bezuinigen en minder over de balk moet smijten, maar dat is allemaal niet zo makkelijk, anders was het al allemaal gedaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mirved schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:26:
[...]

Hij gaat enkel in op het zuiniger leven. Maar wat als iedereen eerder stopt met werken. Wie vervult al die banen? Tevens is de pensioenleeftijd is nu al verhoogd omdat de AOW/pensioenen niet meer draagbaar zijn door de huidige werknemers als die stoppen op 65.
Welke banen? Als we minder consumeren hebben we ook minder banen nodig. En anders is het alsnog goed tegen werkloosheid.

En de pensioenleeftijd? Dat maakt toch juist niks uit als mensen zelf sparen. Oké, AOW kan een dingetje zijn, net als algemene voorzieningen die @coldasice aanstipt. Maar als we minder gaan werken (dus minder produceren), en ook minder consumeren, is er in principe weinig aan de hand. Het is sowieso niks anders als wanneer iemand 32 uur gaat werken bijvoorbeeld.

Wat betreft dat Trouw artikel, dat is dus geen basisinkomen, want het is ook afhankelijk van huishouden. Dat maakt het wel 100x haalbaarder dan een 'echt' basisinkomen. Ook blijft huurtoeslag nog steeds zie ik. Maar noem me skeptisch, ik kan me niet voorstellen dat iemand die nu een redelijke WAO heeft, en straks naar BI niveau terug gaat, dus op hetzelfde niveau komt als nu iemand in de bijstand, erop vooruit gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Sissors op 25-04-2019 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Sissors schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:39:
[...]

Welke banen? Als we minder consumeren hebben we ook minder banen nodig. En anders is het alsnog goed tegen werkloosheid.

En de pensioenleeftijd? Dat maakt toch juist niks uit als mensen zelf sparen. Oké, AOW kan een dingetje zijn, net als algemene voorzieningen die @coldasice aanstipt. Maar als we minder gaan werken (dus minder produceren), en ook minder consumeren, is er in principe weinig aan de hand. Het is sowieso niks anders als wanneer iemand 32 uur gaat werken bijvoorbeeld.
Daarbij ga je er vanuit dat mensen die nu nog 30 jaar niks gespaard hebben opeens een pensioen bij elkaar zouden kunnen sparen in een overgangsperiode. Tevens ga je er vanuit dat er heel veel minder werk qua productie zou zijn als we minder gaan consumeren terwijl 78% van de bevolking werkzaam is in de dienstensector niet in productie. Zie tevens het verhaal van Ko. Kane ik zou niet willen leven in zo'n sobere samenleving.

[ Voor 4% gewijzigd door Mirved op 25-04-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nee, ik ga er van uit dat iedereen FO wil worden, volgens mij is dat het uitgangspunt. Niet dat iedereen ineens magisch FO is geworden zonder te sparen.

En ja, als 10x minder mensen naar een café gaan, zijn er 10x minder cafés. Of dat nou een probleem dan zou zijn als die vraag er blijkbaar niet is vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Sissors schreef op donderdag 25 april 2019 @ 17:51:
Nee, ik ga er van uit dat iedereen FO wil worden, volgens mij is dat het uitgangspunt. Niet dat iedereen ineens magisch FO is geworden zonder te sparen.

En ja, als 10x minder mensen naar een café gaan, zijn er 10x minder cafés. Of dat nou een probleem dan zou zijn als die vraag er blijkbaar niet is vraag ik me af.
Hoeveel geld levert dit voor de overheid op? Hoeveel extra werkloosheid? Niet alleen het cafe, maar er zit een hele keten aan vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik had al geschreven dat sociale voorzieningen een puntje zijn. Maar wel grappig: Jij ziet het als problematisch omdat er veel extra werkloosheid door komt. Andere hier zien het als problematisch omdat er gebrek aan arbeidskrachten door komt. Want die werkloosheid valt wel mee als iedereen veel korter gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Sissors schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:32:
Ik had al geschreven dat sociale voorzieningen een puntje zijn. Maar wel grappig: Jij ziet het als problematisch omdat er veel extra werkloosheid door komt. Andere hier zien het als problematisch omdat er gebrek aan arbeidskrachten door komt. Want die werkloosheid valt wel mee als iedereen veel korter gaat werken.
Minder banen of minder uren is minder salaris is minder belasting is minder basisinkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JURIST
Inspiratie voor degenen die zie afvragen wat het nut is van stoppen met werken of althans stoppen met de ratrace
https://www.theguardian.c...stop-by-josh-cohen-review
ook in NRC gisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Aikon schreef op woensdag 3 april 2019 @ 19:25:
Leuk, weer een nieuw deel :)

Ik heb deze maand weer een stapje gemaakt richting FO, maar ook gelijk ongeveer eenzelfde stapje naar minder werken. Iets meer loon en een half dagje minder werken per week, nu 4 dagen. Eind v/d maand weet ik pas echt wat het verschil is. Savingsrate is nu 31%, maar zal hopelijk ietsjes hoger worden dus :)
Salaris is binnen inmiddels, dus de berekening opnieuw gemaakt. En - hou je vast - m'n savings rate is van 30,8% naar 32,0% gestegen :+ Dit is om eerlijk te vergelijken.

Maar als ik de berekening aanpas naar iets realistische waarden qua belasting etc. (blijkbaar lang het excel-sheet niet bijgewerkt ofzo), dan kom ik op 32,5%. Dus de meest positieve omschrijving is dan 5% hogere savings rate met 10% minder werken. Een prima stap wat mij betreft :)

[edit]Oh, en 80% hogere pensioeninleg trouwens. Dus heb ook minder vermogen nodig uiteindelijk. Maar hoe ik dat precies moet gaan berekenen...geen idee. Komt over een jaar of 10 wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Aikon op 26-04-2019 19:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoinkDeClown
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12-2023
Tien jaar geleden las ik het volgende:

Non-smoker: Those cigarettes are costing you a fortune, smoking two packs a day costs $70,000 over ten years, you could buy a Ferrari for that!
Smoker: Yeah? So where's your Ferrari?

Ik zag de moraal van het verhaal altijd als wat een verspilling roken is. Nu ik eraan terug denk onderschrijft het vooral hoeveel geld in rook opgaat (pun intended) aan uit eten gaan, 2x per jaar ver reizen, grote auto, kleding, levenstijlinflatie, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:33
DoinkDeClown schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 20:35:

Non-smoker: Those cigarettes are costing you a fortune, smoking two packs a day costs $70,000 over ten years, you could buy a Ferrari for that!

Ik zag de moraal van het verhaal altijd als wat een verspilling roken is. Nu ik eraan terug denk onderschrijft het vooral hoeveel geld in rook opgaat (pun intended) aan uit eten gaan, 2x per jaar ver reizen, grote auto, kleding, levenstijlinflatie, etc.
Roken is af te raden omdat het hoge gezondheidsrisico's heeft. Als je iets wil doen in je leven behalve in een hutje op de hei zitten zul je geld moeten uitgeven.

De discussie hierover is al ad nauseum gevoerd hier. Wat mij betreft is de conclusie daar; iedereen heeft zijn eigen tempo FO te worden en iedereen heeft bepaalde zaken waar ze geld aan uitgeven. Het tempo kan hoger als ze daar geen geld aan uitgeven, maar het geluk wat ze daar nu uit halen is belangrijker dan het tempo FO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Felicia schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:34:
[...]

Minder banen of minder uren is minder salaris is minder belasting is minder basisinkomen.
Een geleidelijke arbeidsduurvermindering voor hetzelfde inkomen lijkt mij een goede strategie.

In de vrijgekomen tijd zal er meer geconsumeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DoinkDeClown schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 20:35:

Pun intended....
als je rookt is de kans dat je de 80 haalt een stuk kleiner. (Wel aan de groene Michel gaan zonder filter, anders schiet het niet op).
En daardoor heb je dus minder nodig....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik lees het meer dat je geld toch wel opgaat, wat je ook doet. Maar dat is natuurlijk niet van toepassing op de FO'er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Ligt er maar net aan. Als je spaargeld en beleggingen zo zijn dat je rustig kan gaan interen erop en het allemaal op is als de kans groot is dat je dood bent is het wel redeljjk FO natuurlijk.
Ik vraag me af hoe blij ik zou zijn als ik op mn sterfbed nog 4 ton zou hebben.....

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Wozmro schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:15:
[...]

Een geleidelijke arbeidsduurvermindering voor hetzelfde inkomen lijkt mij een goede strategie.

In de vrijgekomen tijd zal er meer geconsumeerd worden.
Ik moet nog een werkgever tegenkomen die het zelfde salaris betaald voor minder uren.

En ik snap nog steeds niet waarom meer vrije tijd moet leiden tot meer consumeren, dat leidt tot lifestyle-creep waardoor mensen alles gaan uitgeven wat er binnenkomt.
Als je een houdbare financiële huishouding wil hebben moet je ook genoegen kunnen nemen met wat je hebt. Anders wil je alleen maar meer, beter en groter wat uiteindelijk ook leidt tot weer een groter huis om al je spullen kwijt te kunnen en het gevoel dat je inkomen niet voldoet.

En dan zijn we weer terug bij af, het hele basis inkomen is op/uitgegeven, je werkt met zo hard als voorheen en waarom? Zodat je die nieuwe iPhone kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Felicia schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:18:
[...]

Ik moet nog een werkgever tegenkomen die het zelfde salaris betaald voor minder uren.

En ik snap nog steeds niet waarom meer vrije tijd moet leiden tot meer consumeren
Een extra vrije middag in de week, of extra vakantie dagen leidt natuurlijk altijd tot extra uitgave. Je gaat een nieuwe hobby zoeken, je gaat een extra dagje eruit of een keer extra naar het terras, hoeft allemaal niet heel duur te zijn maar het kost bijna altijd geld. Ik neem geen dagje vrij om thuis op de bank te gaan hangen, en ik denk dat veel mensen zo denken, uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Ik lees nu het boek 'Miljonair met een gewone baan'.

Zijn er doorgewinterde FO'ers die dit boek hebben gelezen? Wat vonden jullie van de adviezen e.d. die erin staan?

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

coldasice schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:31:
[...]

Een extra vrije middag in de week, of extra vakantie dagen leidt natuurlijk altijd tot extra uitgave. Je gaat een nieuwe hobby zoeken, je gaat een extra dagje eruit of een keer extra naar het terras, hoeft allemaal niet heel duur te zijn maar het kost bijna altijd geld. Ik neem geen dagje vrij om thuis op de bank te gaan hangen, en ik denk dat veel mensen zo denken, uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.
Dat is wel heel stellig. Je kan prima dingen doen die niets kosten (sporten, relaxen, vrijwilligerswerk) of die zelfs geld besparen (huishouden of klussen die je ander zou uitbesteden, minder kinderopvang nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Anoniem: 677216 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:49:
[...]

Dat is wel heel stellig. Je kan prima dingen doen die niets kosten (sporten, relaxen, vrijwilligerswerk) of die zelfs geld besparen (huishouden of klussen die je ander zou uitbesteden, minder kinderopvang nodig).
mss teveel vanuit mijn eigen situatie beredeneerd, ik ben dan ook geen diehard FO die alles opgeeft om met 55 te kunnen stoppen. Verder heb ik best wel plezier in mijn werk, dus als ik minder ga werken wil ik vooral nog leukere dingen doen.

Maar voor het huishouden hebben we een poetsvrouw , als ik minder ga werken ruil ik werkuren in die veel meer opbrengen dan poetsuren, verder gaat mijn levensgeluk dan behoorlijk achteruit.

Kinderopvang, dit bespaart inderdaad, maar dan ga ik wel wat leuks doen met de kids, hoeft niet altijd geld te kosten, maar regelmatig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Deze morgen even langs geweest bij de garage waar ik mijn auto laat onderhouden omdat ik even een technisch vraagje wilde stellen.

Daarnaast ook voor de nu derde of vierde keer gesuggereerd dat ik misschien wel eens toe was aan een nieuwe auto. Mijn auto wordt dit jaar 15jaar, heeft 140.000km op de teller, niet zo veel maar dat stijgt nu snel, met mijn nieuwe job doe ik nu toch een 3 à 4000km per maand.

Telkens weer krijg ik dezelfde reactie: maar nee, je bent gek als die auto weg doet zolang er geen grote kosten aan zijn, goedkoper kan je niet rijden. (Uitleg van de automecanicien)

Ik vind het best wel grappig: van mijn werkgever krijg ik 36cent/km netto onkostenvergoeding. Dat betekent dat ik ongeveer een 500€ er aan overhoudt door met die auto te rijden. De auto zelf is geen 1000€ meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wozmro schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:37:
Ik vind het best wel grappig: van mijn werkgever krijg ik 36cent/km netto onkostenvergoeding. Dat betekent dat ik ongeveer een 500€ er aan overhoudt door met die auto te rijden. De auto zelf is geen 1000€ meer waard.
Het financiële deel van die situatie heb ik ook. Ik ontvang een reiskostenvergoeding voor woon-werk op basis van afstand (alleen lang niet zo ruim als die van jou), maar hoe ik daadwerkelijk op kantoor terecht kom kan ik zelf bepalen.

Ik neem nu dagelijks de trein en een Dal Vrij 1e klas abonnement is vele malen goedkoper dan de brandstofkosten die ik anders zou hebben (dagelijkse reisafstand 167 km met de auto), en daar moeten de hogere kosten voor onderhoud, verzekering en afschrijving nog bij. Daarnaast ben ik gemiddeld even lang onderweg als met de auto (dankzij vermeden files), kan ik onderweg dingen doen zonder op het verkeer te hoeven letten, en heb ik ook een dagelijkse portie beweging op de fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Ik heb zelf geen vast woon/werk traject. Ik vertrek van thuis naar de klanten die op mijn planning staan. Dus iedere morgen en avond km-stand noteren in de lijst en dan het totaal 1x per maand doorsturen naar de administratie.

Ik doe technische inspecties van woningen. De ene dag zijn dat poepsjieke villa's waarbij ik mij dan tussen de grote sleeën parkeer, de andere dag triestige huisjesmelkerij-gevallen waarbij mijn karretje mooi opgaat in de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BroWohsEdis schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:40:
Ik lees nu het boek 'Miljonair met een gewone baan'.

Zijn er doorgewinterde FO'ers die dit boek hebben gelezen? Wat vonden jullie van de adviezen e.d. die erin staan?
Met 50 en een miljoen zou ik me niet FO voelen. Zelfs als je dat goed beheert komt daar op een relatief veilige maniet niet genoeg uit om het uit te houden tot je 80-90 jaar, zeker als je de inflatie mee rekent.
De eerste 2% rendement moet je laten staan om die inflatie te corrigeren, anders gaat het snel bergaf.

En om te reageren op de posts daarboven...
als er echt te veel mensen stoppen met werken op 50, dan krijg je zeker een probleem. Er is dan onvoldoende geld voor onderwijs en zorg, de twee belangrijkste uitgaven van de overheid.
Als de inkomsten van de staat al een paar procent zakken zitten we met gigantische begrotingstekorten.

Iemand met een bovengemiddeld salaris van bv 60k bruto per jaar levert al snel 20-30k inkomsten op voor de staat, en het zijn die mensen die zouden stoppen omdat ze FO zijn.

Trouwens, wie komt je achterste af vegen als je met 85 in het rusthuis zit.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tommie12 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:10:
[...]

Met 50 en een miljoen zou ik me niet FO voelen. Zelfs als je dat goed beheert komt daar op een relatief veilige maniet niet genoeg uit om het uit te houden tot je 80-90 jaar, zeker als je de inflatie mee rekent.
De eerste 2% rendement moet je laten staan om die inflatie te corrigeren, anders gaat het snel bergaf.
Ik zou mij super FO voelen met een miljoen. Mijn benodigd vermogen zweeft ergens rond de half miljoen, op basis van mijn huidige uitgaven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
[...]

als er echt te veel mensen stoppen met werken op 50, dan krijg je zeker een probleem. Er is dan onvoldoende geld voor onderwijs en zorg, de twee belangrijkste uitgaven van de overheid.
Als de inkomsten van de staat al een paar procent zakken zitten we met gigantische begrotingstekorten.

Iemand met een bovengemiddeld salaris van bv 60k bruto per jaar levert al snel 20-30k inkomsten op voor de staat, en het zijn die mensen die zouden stoppen omdat ze FO zijn.

Ben wel benieuwd naar je berekeningen. Met een SWR van 4% heb je 40k per jaar. Met een erg veilige SWR van 3% (wat bijna onbeperkte tijdsduur succesvol is) is het 30k per jaar. Merk op dat in Trinity-studies, en vervolgstudies daarvan, het altijd al inflatie gecorrigeerd is. Dat is dus 2,5k per maand. Nu kan het zijn dat jij meer nodig hebt, maar dat lijkt mij voor veel mensen genoeg. Want om het even te linken aan die NIBUD studie voor basisinkomen dat zou genoeg moeten zijn voor gezin met 2 kinderen.

Ik ken het boek verder niet: Iemand info of het nog wat nieuws brengt voor mensen die als bezig zijn met FO?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 15:47

Metro2002

Memento mori

[...]

Stel dat je geen enkel rendement maakt en het enkel 'opeet' dan nog heb je voor 40 jaar lang (dan ben je 5 jaar over je gemiddelde houdsbaarheid datum) elk jaar lang 25k.
Inflatie is volgens mij al rekening mee gehouden in de 4% SWR en zelfs met 2% rendement per jaar heb je nog steeds ruim voldoende (ergens tussen een minimumloon en modaal inkomen) om je basisbehoeften mee te betalen.

Lijkt me niet alleen voldoende, het is ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Wozmro schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:37:
Die 36cent krijg ik ook voor vervoer tussen locaties, echter tussen woon-werk krijg ik 19cent. Heb je dus mooi geregeld :)

Net als @Zr40 krijg ik het sowieso, dus als ik op de fiets ga, verdien ik nog eens een euro of €8 per dag extra. Ik heb ook een NS kaart voor gratis OV (dan geen km-vergoeding uiteraard) en pak ik de motor dan is het wel ongeveer kostendekkend.

Bij m'n eerste baantje kreeg ik geloof ik €1400 netto en daarbij €150 reiskostenvergoeding, en ging ik op de fiets, dus bijna pure winst :P
[...]

Met 50 en een miljoen zou ik me niet FO voelen. Zelfs als je dat goed beheert komt daar op een relatief veilige maniet niet genoeg uit om het uit te houden tot je 80-90 jaar, (...)
Je hebt ook pensioen etc. vanaf 67 jaar oid. Dat zal wat laag zijn als je zo vroeg bent gestopt met werken, maar tikt toch aan.

Zelf richt ik ook op een half miljoen voor nu. Kom ik best een eind mee, zeker zonder hypotheeklasten dan.
Metro2002 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:44:
[...]
Nee, tis 25k/jaar :P Het is maar net de vraag hoe je wilt uitgeven per jaar natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Metro2002 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:44:
[...]

Stel dat je geen enkel rendement maakt en het enkel 'opeet' dan nog heb je voor 40 jaar lang (dan ben je 5 jaar over je gemiddelde houdsbaarheid datum) elk jaar lang 25k.
Inflatie is volgens mij al rekening mee gehouden in de 4% SWR en zelfs met 2% rendement per jaar heb je nog steeds ruim voldoende (ergens tussen een minimumloon en modaal inkomen) om je basisbehoeften mee te betalen.

Wel, ik ben het er mee eens dat je geen honger hoeft te lijden, maar het leven is meer.

Als er iets in huis moet gebeuren (verwarmingsketel, dak, raam vervangen,....) dan is 5k ineens helemaal niks meer.
Een deftige vakantie, en zonder echt gek te doen is 5k ook snel,weg.
Eens een nieuwe auto...

Ik zit momenteel nog met 3 studenten, en dan gaat er 5k zo door zonder vakanties en uitzonderlijke dingen. Die 3 studenten kosten me makkelijk 2000 per maand.

Wat velen vergeten is dat zo lang je werkt, je vakantiegeld en een 13e maand, en soms nog een bonus krijgt. Dat zijn de dingen waarmee ik kan sparen en vakanties betalen.
Een hospitalisatie en bijstand erzekering zijn bij mij door de werkgever betaald. Dat moet je dan ook zelf opbrengen.

Misschien leef ik wel iets ruimer dan gemiddeld, maar ik zou met 2500€ per maan niet gelukkig worden.

Ik hou dan nog geen rekening met het feit dat je misschien ooit in een rusthuis terechtkomt, en dan gaat er per persoon makkelijk 2000€ door per maand. Dat wil ik niet door mijrn kinderen laten betalen.

Vooral als een van de twee zwaar zorgbehoevend wordt, en naar een rusthuis moet terwijl de andere thuis blijft, dat is duur, en ik het het bij vrienden al gezien dat op die momenten de kinderen mogen bijspringen. En dat was dan ook 500€ per kind per maand. Geen leuke situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
[...]

Als je met €1 mio op je 50e niet FO kan zijn dan ligt je prioriteit vooral bij een royaler uitgavenpatroon. Dat kan een keuze zijn, maar voor een modale situatie moet het kunnen met dat bedrag. Persoonlijk zie ik FO niet als iets eerder met pensioen, maar ruim eerder. Voor een realistisch scenario kunnen mijn uitgaven dan niet te sterk oplopen.
Bij die genoemde €1 imo zou je overigens ook rekening moeten houden met pensioen en AOW in NL in geval van opbouw. De contante waarde daarvan kan fors zijn op je 50e.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:17
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Vakanties van €5k per stuk is gewoon FatFIRE terrein. Prima natuurlijk als je langer wilt doorwerken om een flink bovengemiddelde levensstijl te kunnen aanhouden.

@TheUninvited goede start! Ik zou zeker een cash buffer aanhouden, zeker bij de aanschaf van een woning. Je gaat klussen en inrichten, en je kan in de eerste maanden nog bijzonderheden tegenkomen. Je kan altijd na een jaar extra aflossen uit je buffer om alsnog de LTV te verlagen.
Met zulke kilometrages aan zakelijk verkeer zou ik leasen via werkgever. Dan zijn alle risico's afgedekt, die je anders zelf draagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
Anoniem: 677216 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 16:27:
Vakanties van €5k per stuk is gewoon FatFIRE terrein. Prima natuurlijk als je langer wilt doorwerken om een flink bovengemiddelde levensstijl te kunnen aanhouden.

@TheUninvited goede start! Ik zou zeker een cash buffer aanhouden, zeker bij de aanschaf van een woning. Je gaat klussen en inrichten, en je kan in de eerste maanden nog bijzonderheden tegenkomen. Je kan altijd na een jaar extra aflossen uit je buffer om alsnog de LTV te verlagen.
Met zulke kilometrages aan zakelijk verkeer zou ik leasen via werkgever. Dan zijn alle risico's afgedekt, die je anders zelf draagt.
Vakanties van 5K zijn bij lange na niet fatFIRE terrein, het is amper genoeg voor twee enkele reis businessclass tickets naar een bestemming buiten Europa.

Een vakantie van 5K is helemaal niet zo buitengewoon, het kan natuurlijk goedkoper maar ook veel duurder.

Ctrl+k

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Kom op zeg, business class vliegen is nou juist typisch iets wat je als FO'er achterwege laat. Ieder z'n ding natuurlijk, maar dat is wel erg makkelijk geld besparen.

Uiteraard is er een groot verschil tussen €5k vakantie pp of per (groot) gezin...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 16:01:
[...]

Wat velen vergeten is dat zo lang je werkt, je vakantiegeld en een 13e maand, en soms nog een bonus krijgt. Dat zijn de dingen waarmee ik kan sparen en vakanties betalen.
Een hospitalisatie en bijstand erzekering zijn bij mij door de werkgever betaald. Dat moet je dan ook zelf opbrengen.
Ik durf wel te stellen dat iedereen hier die ook maar een miniem beetje serieus bezig is met FO of FMA zijn niet vakantiegeld of een 13de maand nodig heeft om te kunnen sparen of een vakantie betalen.

Overigens heb ik in Nederland gewoon in loondienst geen vakantiegeld en geen 13e maand. Of nou ja, uiteraard heb ik vakantiegeld want dat is een wettelijke verplichting, maar die wordt gewoon maandelijks uitbetaald. Net als dat iets wat ooit in het verleden een 13de maand was ook maandelijks wordt uitbetaald. Verzekeringen worden hier niet door werkgever betaald, dat is altijd zelf doen. Soms heb je wel een aanvullende arbeidsongeschiktheidsverzekering van je werkgever, maar als je toch niet meer werkt is dat niet heel hard nodig.
TheUninvited schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 16:14:
Members only:
Dat worden toch echt persoonlijke keuzes. Gebaseerd op het verleden is primair beleggen gemiddeld genomen beter gebleken. Maar meer aflossen is een stuk veiliger. Zelf doe ik beide, maar toch meer de focus op aflossen.

Wat betreft de auto, je zou het goed moeten doorrekenen, maar dan zou ik zelf wel uitgaan van het kopen van een fatsoenlijke auto waar je het mee gaat vergelijken. Want ik zou niet 40k per jaar in een oud barrel willen rijden. Daarnaast gaat schade ook nog een puntje zijn, met zoveel rijden zal je gewoon schades krijgen, al is het maar geparkeerd staan ergens en als je terug komt zit er een deuk in. Dat is waarschijnlijk een stuk goedkoper met een lease bak.

(edit: Zie nu dat jij MO had gezet, maar dit lijkt me weinig spannends dus ik laat hem zo, wil je anders, stuur even berichtje dan gooi ik het ook in MO).
Sibylle schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:03:
[...]

Vakanties van 5K zijn bij lange na niet fatFIRE terrein, het is amper genoeg voor twee enkele reis businessclass tickets naar een bestemming buiten Europa.

Een vakantie van 5K is helemaal niet zo buitengewoon, het kan natuurlijk goedkoper maar ook veel duurder.
De vraag is over hoeveel personen het hier gaat. Is het een heel gezin, nee dan zou ik €5k niet fatFIRE noemen. Ook niet heel goedkoop hoor, maar het loopt wel op met een gezin. Voor één persoon is het wel erg luxe. Maar business klasse vliegen is zeker wel erg dure luxe.

[ Voor 55% gewijzigd door Sissors op 27-04-2019 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Aikon schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:10:
Kom op zeg, business class vliegen is nou juist typisch iets wat je als FO'er achterwege laat. Ieder z'n ding natuurlijk, maar dat is wel erg makkelijk geld besparen.

Uiteraard is er een groot verschil tussen €5k vakantie pp of per (groot) gezin...
En er is natuurlijk ook een groot verschil tussen een weekendje weg en een vakantie van vier weken.

Mijn duurste vakantie ooit, 8 dagen IJsland, zat ergens rond de 2k en dat was enkel zo duur omdat ik pas een maand van tevoren had geboekt. Meestal lukt het prima om onder 1k te blijven en ik mis echt niets bij mijn vakanties :)
Sissors schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:28:
[...]
Overigens heb ik in Nederland gewoon in loondienst geen vakantiegeld en geen 13e maand. Of nou ja, uiteraard heb ik vakantiegeld want dat is een wettelijke verplichting, maar die wordt gewoon maandelijks uitbetaald. Net als dat iets wat ooit in het verleden een 13de maand was ook maandelijks wordt uitbetaald.
Niet bij mijn vorige werkgever. Die was zelfs trots dat hij zijn werknemers een 13e maand gunde :') maar in feite stop je verplicht maandelijks 1/14e van je jaarsalaris in het spaarpotje van de werkgever die het dan in December zonder rente uitkeert.

(Hetzelfde trouwens met vakantiegeld, maar dat is wettelijk verplicht voor zover een CAO niet anders bepaalt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Zr40 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:40:

Niet bij mijn vorige werkgever. Die was zelfs trots dat hij zijn werknemers een 13e maand gunde :') maar in feite stop je maandelijks 1/14e van je jaarsalaris in het spaarpotje van de werkgever die het dan in December zonder rente uitkeert.

(Hetzelfde trouwens met vakantiegeld, maar dat is wettelijk verplicht voor zover een CAO niet anders bepaalt.)
Nou, ik ken toch mensen die bij een werkgever het zelfde maandsalaris krijgen als ikzelf en daarbovenop nog een 13e maandsalaris (en eentje zelfs een 14e).

Die 13e maand is volgens mij vooral als beloning bedoeld voor mensen die het hele jaar gebleven zijn. Volgens mij zie je vervolgens ook dat veel mensen de 1e van het jaar vertrekken om zo de 13e maand alsnog te scoren.

Mijn werkgever die heeft overigens geen 13e maand maar wel een gratificatie. In die gratificatie zitten een aantal regelingen verwerkt die vroeger individueel werden uitgekeerd, om het makkelijker te maken is dat een vast bedrag geworden. Daarnaast wordt het vakantiegeld van het lopende jaar volledig in mei uitgekeerd, maar als je eerder weg gaat moet je het teveel ontvangen geld dus ook terugbetalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Sibylle schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:03:
[...]

Wat een onzin zeg, 5k bij lang na niet genoeg, dan ben je gewoon een verwend iemand in mijn ogen!
Wij hebben met zijn tweeën heel wat (wereld)reizen gemaakt, maar meer dan 3K heeft dat nooit gekost.
Dus het is juist zeer overdreven als je vakanties hebt van 5K.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Felicia schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:51:
[...]

Nou, ik ken toch mensen die bij een werkgever het zelfde maandsalaris krijgen als ikzelf en daarbovenop nog een 13e maandsalaris (en eentje zelfs een 14e).
Dat klinkt eerder als een manier om voor diegenen een hoger jaarsalaris af te spreken en het voor collega's te laten lijken alsof ze toch hetzelfde verdienen.
Die 13e maand is volgens mij vooral als beloning bedoeld voor mensen die het hele jaar gebleven zijn. Volgens mij zie je vervolgens ook dat veel mensen de 1e van het jaar vertrekken om zo de 13e maand alsnog te scoren.
Bij mijn vorige werkgever was het een reserveringspost op de loonstrook, net zoals het vakantiegeld. Die beginnen op 0 ongeacht welke maand je dienstverband begint, en wordt uitbetaald in december resp. mei, en bij einde dienstverband.

Bij mijn huidige heb ik gelukkig geen 13e maand. Ik kan prima zelf sparen zonder dat de werkgever dat afdwingt :)
Daarnaast wordt het vakantiegeld van het lopende jaar volledig in mei uitgekeerd, maar als je eerder weg gaat moet je het teveel ontvangen geld dus ook terugbetalen.
Dat is wel vreemd. Klinkt in mijn oren als een extra financiële drempel om ontslag nemen tegen te gaan en is administratief gezien voor de werkgever ook helemaal niet handig. Bij alle werkgevers die ik heb gehad ontvang je alleen het vakantiegeld dat je tot dat moment hebt opgebouwd.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 27-04-2019 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-05 22:48
Bonsaiboom schreef op woensdag 24 april 2019 @ 06:38:
[...]

Wegens omstandigheden hebben wij tijdelijk een tweede auto nodig. Super niet FO natuurlijk, maar daarbij was een private lease contract van een jaar van een occasion voordeliger dan zelf kopen, verzekeren met 0 schadevrije jaren en dan na een jaar verkopen. Bovendien zag ik met koop het risico veel groter dat we niet meer terug zouden gaan naar een auto op twee. Dat is er nu nog steeds maar vraagt nu wel een actieve keuze ipv een passieve.
Hoe lang heb je een tweede auto nodig? Wij hebben ons huis verbouwd en hadden daardoor zes weken een tweede auto nodig. Ik heb toen een oude Saab van 20 jaar oud voor 500 euro gekocht met een geldige apk, en deze na vijf maanden (ja makkelijk zo'n tweede auto :) ) naar de sloop gebracht waar ik er nog 150 euro voor heb gekregen.

Goedkoper red je het volgens mij niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Zr40 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:01:
Dat is wel vreemd. Klinkt in mijn oren als een extra financiële drempel om ontslag nemen tegen te gaan. Bij alle werkgevers die ik heb gehad ontvang je alleen het vakantiegeld dat je tot dat moment hebt opgebouwd.
Ik heb het ook altijd gehad op basis van de diensttijd zoals we op dat moment hebben gehad. Waarschijnlijk is het niet om de medewerkers langer te laten blijven, in onze sector is het juist heel normaal dat medewerkers ontzettend lang blijven werken bij dezelfde werkgever. De gemiddelde leeftijd binnen het bedrijf gaat dan ook richting de 50 met 20+ dienstjaren, ieder jaar hebben we dan ook redelijk veel jubilea zoals 12,5 en 25 jaar en vorig jaar zelfs 3 met 40 dienstjaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:40:
[...]

En er is natuurlijk ook een groot verschil tussen een weekendje weg en een vakantie van vier weken.
Ook wel een puntje ja :+ Mijn duurste vakantie was €8-10K, maar die duurde dan ook 8 maanden. Daarop volgde een vakantie van 6 maanden, en die was maar €4-5K, er is altijd ruimte voor verbetering...

En bestemming is ook een dingetje, wil je Oceanië bezoeken, tja dan ben je gewoon al snel 1-1,5K kwijt aan een ticket. Dat is nu eenmaal niet anders.

Eigenlijk is een 13e maand (iig voor mij gevoel) om de dure decembermaand te compenseren. En dat is dan weer alleen nodig als je niet al te handig met je financiën omgaat. Vaak wordt het loon van december ook wat eerder betaald. Ik had hiervoor zelfs een 14e maand, dat sloeg nergens op hoeveel geld je dan binnen kreeg opeens. Moet je weer pinnen en later weer storten om vhr te ontduiken :+

Het echte voordeel vind ik, heb ik nu ook weer gemerkt, dat een 13e maand er wel bij kan bij het zoeken naar werk, maar 8% meer loon gaat te ver. Ok, dan doen we het zo :+
Members only:
Ligt ook erg aan hoe hoog je hypotheek is t.o.v. je inkomen etc. Zou beetje van beide doen denk ik. Jonge auto met lage kmstand zegt m'n gevoel. Kop is er af, maar wel ruimte voor km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Aikon schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:34:
[...]
Moet je weer pinnen en later weer storten om vhr te ontduiken :+
Nouja, de 'noodzaak' daarvoor ontstaat niet doordat je in december opeens veel geld ontvangt. Als je het verspreid over het jaar zou ontvangen (en niet extra zou uitgeven omdat het eerder beschikbaar is) dan was de eindstand in december precies hetzelfde.

Ikzelf houd mij niet bezig met VRH ontduiken. Dat kleine beetje besparing is echt geneuzel in de marge ten opzichte van het rendement dat ik maak op mijn beleggingsrekening :) En wat moet ik toch met al dat onhandige contante geld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited

Leasen is inderdaad stukje zekerheid wat je hebt qua vervoer. Ik heb nog best een tijdje te gaan voor ik een huis koop denk ik, probeer nu wat meer te beleggen dan te sparen 1/3 spaar 2/3 beleggen wat over is aan het eind van de maand zoiets.
Aikon schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:34:
[...]

Ligt ook erg aan hoe hoog je hypotheek is t.o.v. je inkomen etc. Zou beetje van beide doen denk ik. Jonge auto met lage kmstand zegt m'n gevoel. Kop is er af, maar wel ruimte voor km's.
Ik heb beetje met de ANWB autokosten zitten rekenen maar zodra je km-stand boven de 150k km komt lijkt hij een stuk meer voor afschrijving te rekenen, weet alleen niet of het in de praktijk zo werkt. Maar als dat zo is zou 30k km van 1/2 jaar oud misschien de zoekrichting moeten zijn. Kan je daar 3 jaar mee rijden, misschien langer. Ik blijf eerst nog even doorrijden en zal eerst de leaseprijzen afwachten en dat vergelijken met jonggebruikt misschien. Is wel ook een grote investering als je jonggebruikt koopt voor een kleine middenklasser dan tegenwoordig al gauw 15.000,-.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sibylle
HereIsTom schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:55:
[...]

Wat een onzin zeg, 5k bij lang na niet genoeg, dan ben je gewoon een verwend iemand in mijn ogen!
Wij hebben met zijn tweeën heel wat (wereld)reizen gemaakt, maar meer dan 3K heeft dat nooit gekost.
Dus het is juist zeer overdreven als je vakanties hebt van 5K.
Sissors schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:28:
[...]
...

De vraag is over hoeveel personen het hier gaat. Is het een heel gezin, nee dan zou ik €5k niet fatFIRE noemen. Ook niet heel goedkoop hoor, maar het loopt wel op met een gezin. Voor één persoon is het wel erg luxe. Maar business klasse vliegen is zeker wel erg dure luxe.
Aikon schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:10:

Ik ben niet duidelijk geweest in mijn post zie ik, mijn punt is niet of 5K veel of niet veel is voor een vakantie.
Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen en hangt af van veel factoren.

Het punt dat ik wilde maken is dat 5K vakanties niet als fatFIRE bestempeld moet worden ( https://www.reddit.com/r/fatFIRE/ ). fatFIRE is een term voor mensen die met een hoop geld FO worden, meestal vanaf enkele miljoenen en jaarlijkse uitgaven van >~ €100.000.
Er is een grijs gebied, maar over het algemeen zijn dit de mensen die wel businessclass willen vliegen, die dure hotels boeken etc.

Als je 5K aan vakanties uitgeeft kun je prima 'normaal' FO zijn.
@HereIsTom jij noemt bijvoorbeeld 3K als dure vakantie, met wat herverdeling in je uitgavenpatroon kun je vast en zeker jaarlijks 5K vakanties inplannen zonder dat je miljoenen nodig hebt om dat te financieren.

Ik wil graag hard terugduwen tegen het statement:
Vakanties van €5k per stuk is gewoon FatFIRE terrein. ...
Want dat soort statement is juist iets dat hier niet thuishoort vind ik. Je kunt prima normaal FO zijn met een luxe kostenpost van 5K (vakantie, auto, hobby, uit eten etc.).

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Members only:
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Ko.Kane op 27-04-2019 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Sibylle schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:02:
[...]

[...]

[...]

Ik ben niet duidelijk geweest in mijn post zie ik, mijn punt is niet of 5K veel of niet veel is voor een vakantie.
Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen en hangt af van veel factoren.

Het punt dat ik wilde maken is dat 5K vakanties niet als fatFIRE bestempeld moet worden ( https://www.reddit.com/r/fatFIRE/ ). fatFIRE is een term voor mensen die met een hoop geld FO worden, meestal vanaf enkele miljoenen en jaarlijkse uitgaven van >~ €100.000.
Er is een grijs gebied, maar over het algemeen zijn dit de mensen die wel businessclass willen vliegen, die dure hotels boeken etc.

Als je 5K aan vakanties uitgeeft kun je prima 'normaal' FO zijn.
@HereIsTom jij noemt bijvoorbeeld 3K als dure vakantie, met wat herverdeling in je uitgavenpatroon kun je vast en zeker jaarlijks 5K vakanties inplannen zonder dat je miljoenen nodig hebt om dat te financieren.

Ik wil graag hard terugduwen tegen het statement:

[...]

Want dat soort statement is juist iets dat hier niet thuishoort vind ik. Je kunt prima normaal FO zijn met een luxe kostenpost van 5K (vakantie, auto, hobby, uit eten etc.).
Je hebt gelijk. Daarnaast: kijk ik weer naar mezelf, is de ene vakantie in Brabant en de andere in Cambodja. Niet élke vakantie hoeft 5K te kosten.
Zr40 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:47:
[...]

Nouja, de 'noodzaak' daarvoor ontstaat niet doordat je in december opeens veel geld ontvangt. Als je het verspreid over het jaar zou ontvangen (en niet extra zou uitgeven omdat het eerder beschikbaar is) dan was de eindstand in december precies hetzelfde.

Ikzelf houd mij niet bezig met VRH ontduiken. Dat kleine beetje besparing is echt geneuzel in de marge ten opzichte van het rendement dat ik maak op mijn beleggingsrekening :) En wat moet ik toch met al dat onhandige contante geld :+
Is ook zo natuurlijk. Maar ik heb lange tijd geen vrh hoeven te betalen met suffe trucjes als zorgverzekering, wat groen sparen en enkele K pinnen (die toch wel weer naar een klusjesman ging even later bijv., en ik had toen graag redelijk wat contant geld thuis). Het was meer het idee dat ik niks hoefde te betalen, dan dat het zoden aan de dijk zet idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
Ko.Kane schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:02:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

@Anoniem: 659348
What is fatFIRE?
FatFIRE is the the pursuit of financial independence and/or early retirement on at least an upper-middle class lifestyle.
€5k aan een vakantie uitgeven zegt inderdaad niet zoveel. Maar de uitspraak kwam van iemand die zegt dat €1M lang niet genoeg is om rustig te pensioneren met 50, onder meer omdat vakanties nou eenmaal €5k kosten. En ja, als je een vermogen van €1M++ nodig hebt om je levensstijl (waaronder vakanties van €5k) te kunnen bekostigen, zit je gewoon op fatFIRE-pad. Net als in /r/fatFIRE: no judgement, maar wel goed om te beseffen dat dat soort vermogens en uitgaven écht hoog zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 677216 op 27-04-2019 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:29
Aikon schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:15:
[...]

J enkele K pinnen (die toch wel weer naar een klusjesman ging even later bijv.,
Wat je ook gewoon bij je belasting aangifte moet opgeven (https://www.belastingdien...eend_geld_en_contant_geld), dus of het dan in je huis contant aanwezig is of op je rekening maakt dan niks uit... Mits je he niet meldt, wat neerkomt op belastingontduiking wat we hier niet willen weten ;)

1 miljoen is een hoop geld... Aan de andere kant: met een modaal salaris verdien je ongeveer 30.000 netto op jaarbasis, wat betekent dat je met een modaal salaris ongeveer 33 jaar nodig hebt om een miljoen te 'verdienen'. En dan kan je ook nog aardig sparen
Pagina: 1 ... 3 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.