Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.092.683 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 08:30:
[...]

Voordat je FO bent ben je uiteraard niet Financieel Onafhankelijk :P
Meen dat het een citaat van Nietzsche was, maar kan me vergissen ;)
Daarentegen heb ik wel een lidmaatschap bij de sportschool. Niet de goedkoopste (FO datum 6 maanden later dan zonder dit lidmaatschap), maar het is voor mij een stok achter de deur om fit te blijven. Dat vind ik het zeker waard.
Ik probeer niet te bedenken hoeveel eerder ik FO zou zijn als ik iets niet doe. Ik probeer primair gewoon te bedenken of het wel de moeite waard is, je voorbeeld van inet is een heel goede.

Je fitnessvoorbeeld is ook een leuke, want je hebt wel kans dat je netto langer FO kan zijn omdat je langer leeft cq. gezonder bent hierdoor.

Ik heb zelf ook een fitnessabonnement, en als je dan kijkt wat dat kost per keer in de minder sportieve maanden... :o Of juist in de zomer, als ik liever buiten ga fietsen ipv binnen fitnessen. Maar ja, maar gewoon aanhouden. Net als berekenen hoe duur de reis is naar vrienden om filmpje te kijken. Daar moet je gewoon niet aan beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:50
Nice.

Wist niet dat hier een topic over was. Net Financial Freedom gelezen van Grant Sabatier. En, I'm pretty stoked to get this going.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door ZpAz op 12-04-2019 10:06 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

ZpAz schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:01:
Nice.

Wist niet dat hier een topic over was. Net Financial Freedom gelezen van Grant Sabatier. En, I'm pretty stoked to get this going.

Members only:
Ik vermoed dat de banken niet direct staan te springen om een lening te verstrekken aan iemand waarop ze maar zeer beperkte verhaalsmogelijkheden hebben (want: in het buitenland) die de lening wil gebruiken voor een huis wat hij gaat verhuren. Ik zie ook niet in waarom je een verhuurd huis zou moeten hebben als digital nomad, maar wellicht begrijp ik je verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Anoniem: 922281 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:26:
[...]

Ik vermoed dat de banken niet direct staan te springen om een lening te verstrekken aan iemand waarop ze maar zeer beperkte verhaalsmogelijkheden hebben (want: in het buitenland) die de lening wil gebruiken voor een huis wat hij gaat verhuren. Ik zie ook niet in waarom je een verhuurd huis zou moeten hebben als digital nomad, maar wellicht begrijp ik je verkeerd.
Dat is mogelijk een punt inderdaad.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:28
Aikon schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 07:54:
Alles gaat uiteindelijk voor levensgeluk toch? Volgens mij is dat ook het hogere doel van FO, Hoe Financieel Onafhankelijk ben je dan als je vóór je echt FO bent je levensgeluk laat bepalen door je salaris...

Tuurlijk zijn er gradaties en is het niet zo zwart-wit, bijv. 100% meer loon voor '10% minder' levensgeluk, lastig.
De route naar FO moet zeker geen weg van afzien worden. Psychologisch is denk ik vooral vooruitgang belangrijk. Persoonlijk kan ik ook wel een bepaald geluk ontlenen aan een goede opgaande lijn.

Volgens mij gaat het om het vinden van een goede balans. Een goed inkomen helpt, maar op het moment dat de druk die je voelt door impliciete verplichtingen c.q. commitment in dezelfde mate toeneemt word je daar niet gelukkiger van. Dat lijkt me dus geen vooruitgang tenzij je het later dubbel en dwars terugkrijgt en daar op weet te vertrouwen.

Gisteren was er aandacht voor het feit dat huishoudens een groter deel van hun inkomen aan basisbehoeften zoals eten, wonen en zorg uitgeven dan tien jaar geleden. Het is mooi als je je daaraan met een FO-instelling kan onttrekken en zonder in te leveren op geluk een stijgende lijn kan vasthouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ZpAz schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:34:
[...]

Dat is mogelijk een punt inderdaad.

Members only:
Volgens mij begint het hele verhaal bij minder kosten maken, en indien mogelijk meer verdienen. Genereren van passief inkomen komt later wel, je zal eerst vermogen moeten opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:46
Anoniem: 922281 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:01:
[...]

Volgens mij begint het hele verhaal bij minder kosten maken, en indien mogelijk meer verdienen. Genereren van passief inkomen komt later wel, je zal eerst vermogen moeten opbouwen.
Klopt, maar dat kan vroeg beginnen.
Ik heb hier thuis een student die afstudeert met 10k op zijn spaarrekening. Daar kan je al eens iets mee beleggen. Feit is, zorgen dat je het einde van de maand haalt is een mindset, net zoals beleggen.
Als je dan wat geld voor de hele lange termijn op zij zet kan je ook in high risk/high yield gaan, en dan wordt het echt de moeite.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:11:
[...]

Klopt, maar dat kan vroeg beginnen.
Ik heb hier thuis een student die afstudeert met 10k op zijn spaarrekening. Daar kan je al eens iets mee beleggen. Feit is, zorgen dat je het einde van de maand haalt is een mindset, net zoals beleggen.
Als je dan wat geld voor de hele lange termijn op zij zet kan je ook in high risk/high yield gaan, en dan wordt het echt de moeite.
Maar geld lenen om daar een huis mee te kopen voor de verhuur valt wat mij betreft niet onder "high risk/high yield", maar onder "gokken met geleend geld". En dat laatste is geen duurzame methode om FO te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:06
Oehoe, nieuw topic. Ff posten om bij te houden en te reageren.

@Anoniem: 922281, volgens mij relatief gezien wel minder risico als beleggen. Vooral de juiste verzekeringen nemen zodat je bij brand, sloopgedrag of een wietplantage niet in de kou komt te staan.
Maar, bij zo'n hypotheek moet je vaak ook minimaal 25% eigen inbreng hebben en betaal je een fiks hogere rente.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Aikon schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 08:46:

Ik probeer niet te bedenken hoeveel eerder ik FO zou zijn als ik iets niet doe. Ik probeer primair gewoon te bedenken of het wel de moeite waard is, je voorbeeld van inet is een heel goede.
Dit is ook hoe ik het doe, Vol op FO zou jaren van mijn FO-leeftijd afhalen. Maar die weg zal meer energie kosten en tijdens FO ook minder voldoening geven.

Gezien de lange weg die we nog moeten gaan, kiezen we hier bewust voor. Dan maar 62 ipv 55 ofzo

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
@ZpAz
Als je nu gaat bekijken naar een FO strategie zou ik alle mogelijkheden open laten.
Dat is inclusief in Nederland een woning voor de verhuur kopen, en zelf in het buitenland gaan wonen.
Als je een familielid of vriend hier een oogje in het zeil kunt laten houden hoeft dit geen probleem te zijn.
Als je geen wietplantage in de woning wilt moet je niet in dat segment kopen.
En moraliteit en banken is al sinds 1971 geen issue meer.
Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:40
Evenwicht moet er zijn.

Deze week een ps4 pro gekocht voor de zoon en voor mij, wel met een tweedehands tv (we hadden nog geen tv in huis), 95€ voor een 32" fullhd.

Spelletjes zullen ook wel bib en tweedehands zijn.

Het belangrijkste: zeker 6 maanden voorpret gehad met nadenken en uitzoeken welke console voor ons het best zou zijn; prijzen, mogelijkheden,...

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Anoniem: 922281 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:27:
[...]

Maar geld lenen om daar een huis mee te kopen voor de verhuur valt wat mij betreft niet onder "high risk/high yield", maar onder "gokken met geleend geld". En dat laatste is geen duurzame methode om FO te worden.
Riskfree is niks, maar een woning om te verhuren zie ik zeker niet als HIGH risk.

Er zijn minstens 2 mechanismes die zorgen dat je daar niet te gek in gaat doen.
1. Eigen inleg van ca 30% zal wel gevraagd worden, anders krijg je geen lening.
2. De maandelijkse afbetaling moet in verhouding staan tot je inkomen als de huur eens een paar maanden niet komt. Met een inkomen van 2000€ netto ga je geen lening krijgen voor een pand wat je 4000€ per maand aan afbetaling gaat kosten.

Zelf ben ik geen baksteenbelegger. Mijn gedeelte vastgoed zit in de woning waar ik zelf in woon (inmiddels mooi afbetaald), en verder een paar vastgoedfondsen. Brengen mooi op, en ik moet zelf niet achter de huurder lopen om de huur betaald te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Baytep schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 12:46:
@ZpAz
Als je nu gaat bekijken naar een FO strategie zou ik alle mogelijkheden open laten.
Dat is inclusief in Nederland een woning voor de verhuur kopen, en zelf in het buitenland gaan wonen.
Als je een familielid of vriend hier een oogje in het zeil kunt laten houden hoeft dit geen probleem te zijn.
Als je geen wietplantage in de woning wilt moet je niet in dat segment kopen.
En moraliteit en banken is al sinds 1971 geen issue meer.
Succes!
Dan zou ik een familielid scharrelen om een oogje in het zeil te houden.

Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door ZpAz op 12-04-2019 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ZpAz schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:14:
[...]

Die moet het nog willen doen.
Je kan dat allemaal aan een verhuuragentschap geven, maar je rendement neemt een duik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
rube schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:39:
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:12:
[...]

Riskfree is niks, maar een woning om te verhuren zie ik zeker niet als HIGH risk.
Verhuur an sich niet nee. Alleen zit er nogal een hefboom op je investeringen als je >70% leent..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
ZpAz schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:14:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:42:
[...]

Die moet het nog willen doen.
Je kan dat allemaal aan een verhuuragentschap geven, maar je rendement neemt een duik.
Uiteraard. Maar ik zou er dan ook pas aan beginnen als ik dingen als dat geregeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-05 14:43
Wozmro schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 12:51:
Evenwicht moet er zijn.

Deze week een ps4 pro gekocht voor de zoon en voor mij, wel met een tweedehands tv (we hadden nog geen tv in huis), 95€ voor een 32" fullhd.

Spelletjes zullen ook wel bib en tweedehands zijn.

Het belangrijkste: zeker 6 maanden voorpret gehad met nadenken en uitzoeken welke console voor ons het best zou zijn; prijzen, mogelijkheden,...
Waarom een ps4 pro kopen als je geen 4k TV hebt en een relatief klein scherm? Dan had je toch net zo goed een (goedkopere) oude ps4 kunnen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:40
Voor de hogere framerates op fullhd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Aikon schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:44:
[...]
Members only:
Members only:

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 20:39

Pater

Terry Tate

Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door Pater op 12-04-2019 16:36 ]

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
rube schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:13:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aikon schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 20:13:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Wozmro schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 12:51:
Initiele aanschaf is prijzig, maar aan het eind is het toch een relatief goedkope manier van vermaak. Tweedehands games bij Nedgame kopen, en je kunt ze daar ook weer terug verkopen. En games zoals Fallout zijn zo ontzettend groot, daar kun je makkelijk elke avond een uurtje op puzzelen voor een half jaar lang.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
rube schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 21:20:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • +5 Henk 'm!
JURIST schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:09:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 10:27

Gast1981

room with a moose!

Honesty schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:22:
[...]
Heb je dan nu al niet recht op een lager rentetarief(of als je flink aflost) vind die 5.2% vrij fors in ieder geval en daar zal ik ook wel zin hebben om flink af te lossen, wanneer loopt je rentetermijn af?
Voorlopig nog niet, dan moeten we eerst meer aflossen. Is een zogenoemde tophypotheek, op 110% (ong) van de waarde destijds afgesloten (buiten NHG). Volgens mij moeten we onder de 90% duiken voor we de eerste rentekorting kunnen aantikken.
Termijn loopt nog een jaar of 9...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:02
Gast1981 schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:46:
[...]

Voorlopig nog niet, dan moeten we eerst meer aflossen. Is een zogenoemde tophypotheek, op 110% (ong) van de waarde destijds afgesloten (buiten NHG). Volgens mij moeten we onder de 90% duiken voor we de eerste rentekorting kunnen aantikken.
Termijn loopt nog een jaar of 9...
Wat doet je huiswaarde nu tov 2008?
Een taxatie kan evt ook uitkomst bieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Felicia schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:53:
Oehoe, nieuw topic. Ff posten om bij te houden en te reageren.

@Anoniem: 922281, volgens mij relatief gezien wel minder risico als beleggen. Vooral de juiste verzekeringen nemen zodat je bij brand, sloopgedrag of een wietplantage niet in de kou komt te staan.
Maar, bij zo'n hypotheek moet je vaak ook minimaal 25% eigen inbreng hebben en betaal je een fiks hogere rente.
Met geleend geld in vastgoed is hetzelfde risico als beleggen hoor!
En een verzekering betaald niet als er een wietplantage in je pand is aangetroffen!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@HereIsTom Dat is niet per defintie waar. Het ligt maar net aan de omstandigheden. Zie bijv: http://www.scherpadvocate...verhalen-op-verzekeraars/

Goed opletten dus op verdachte omstandigheden voor en tijdens verhuur, desnoods zelf de politie tippen. Het zal wel per definitie een hoop gezeik opleveren met o.a. de verzekering, maar dat is een risico wat 'erbij hoort' helaas.

[ Voor 32% gewijzigd door Aikon op 17-04-2019 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Aikon schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:18:
@HereIsTom Dat is niet per defintie waar. Het ligt maar net aan de omstandigheden. Zie bijv: http://www.scherpadvocate...verhalen-op-verzekeraars/

Goed opletten dus op verdachte omstandigheden voor en tijdens verhuur, desnoods zelf de politie tippen. Het zal wel per definitie een hoop gezeik opleveren met o.a. de verzekering, maar dat is een risico wat 'erbij hoort' helaas.
Voila, een mooi voorbeeld van het risico bij verhuur van vastgoed.
Je moet er echt mee bezig zijn om het in de gaten te houden, en je kan ook niet gewoon om de paar weken zelf eens binnen springen.
Persoonlijk ken ik een paar mensen die appartementen verhuren.
Ze gaan elk jaar nieuwjaar wensen, en vragen of ze dan even mogen rond kijken.
Als de huurder het mooi onderhoudt, en de huur tijdig betaalt, dan geven ze zelfs een fles champagne, en ik ken er één die dan gewoon een maand huur teruggeeft.

Of, je kiest voor vastgoedaandelen, en dan doet iemand anders dat voor jou.
In elk geval zou ik de opbrengst van mijn vastgoedaandelen (WDP - 13% per jaar over de laatste 8 jaar) niet zelf gehaald hebbenn met de verhuur van een woning of appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nou ja, in het voorbeeld is de schade uiteindelijk vergoedt, dus bleek het risico nul :+

Maar het lijkt mij ook niks vanwege dit soort zaken. Al is de kans op een wietplantage na een paar maanden verhuur denk ik wel bijna nul. Of als je verhuurt aan een gezinnetje ofzo. Maar wat je kennissen doen lijkt me heel slim: een band opbouwen met de huurders en een beloning bij goed gedrag. Zo zullen ze schades bijv. sneller melden zodat je wellicht grotere schade voor kan zijn en zullen ze ook zuiniger op het huis zijn.

Ik zou alleen maar stress hebben van verhuur iig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Tommie12 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:37:
[...]

Voila, een mooi voorbeeld van het risico bij verhuur van vastgoed.
Je moet er echt mee bezig zijn om het in de gaten te houden, en je kan ook niet gewoon om de paar weken zelf eens binnen springen.
Persoonlijk ken ik een paar mensen die appartementen verhuren.
Ze gaan elk jaar nieuwjaar wensen, en vragen of ze dan even mogen rond kijken.
Als de huurder het mooi onderhoudt, en de huur tijdig betaalt, dan geven ze zelfs een fles champagne, en ik ken er één die dan gewoon een maand huur teruggeeft.

Of, je kiest voor vastgoedaandelen, en dan doet iemand anders dat voor jou.
In elk geval zou ik de opbrengst van mijn vastgoedaandelen (WDP - 13% per jaar over de laatste 8 jaar) niet zelf gehaald hebbenn met de verhuur van een woning of appartement.
Is die 13% rendement dividend of stijging van de waarde van het aandeel? Want in deze markt is stijging van de waarde niet heel moeilijk, als je ziet dat sinds 2013 de huizenprijzen verdubbeld zijn in de grote steden.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Pater schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:11:
[...]

Is die 13% rendement dividend of stijging van de waarde van het aandeel? Want in deze markt is stijging van de waarde niet heel moeilijk, als je ziet dat sinds 2013 de huizenprijzen verdubbeld zijn in de grote steden.
Dat is de totale koersstijging. Ik denk dat het rendement zelfs hoger is, want mijn investering is van 40€ naar 140€ gegaan, en heb ieder jaar voor ca 3-4% extra aandelen gekregen.
WDP investeert in logistiek vastgoed, niet in huizen en appartementen.
Een andere die ik later ontdekt heb is VGP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@Tommie12 Niet helemaal een eerlijke vergelijking als je jouw vastgoedaandelen niet met deels geleend geld hebt aangeschaft. De netto inkomsten t.o.v. eigen inleg kunnen zomaar in de buurt komen van die 13%. Daarnaast zou je over de afgelopen 8 jaar flink rendement hebben gemaakt op verhuurde panden in de vorm van waardestijging.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Members only:

Battle.net tag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Longcat schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:53:
@Tommie12 Niet helemaal een eerlijke vergelijking als je jouw vastgoedaandelen niet met deels geleend geld hebt aangeschaft. De netto inkomsten t.o.v. eigen inleg kunnen zomaar in de buurt komen van die 13%. Daarnaast zou je over de afgelopen 8 jaar flink rendement hebben gemaakt op verhuurde panden in de vorm van waardestijging.
Klopt, het verschil is dat die vastgoedaandelen zelf die hefboom organiseren. Want zelf lenen om aandelen te kopen vind ik een brug te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Pater schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:59:
Members only:
Een welgemeende proficiat!
In België ga je die waardestijging niet meer vinden, en als je een huis koopt van 180k all in, dan heb je ofwel eerst een heleboel renovatiekosten, ofwel kan je dat direct verhuren voor 6-700€ per maand.
Ik vind 1450 € huur een hele som, dat krijg je in België niet makkelijk.

Je moet ook toegeven dat je dan met een goede huurder zit. Eén slechte huurder, en je rendement kan behoorlijk zakken. Ken wel een paar eigenaars die nadat de huurder vertrok met 20-50k renovatiekosten zaten, en de huurder was ofwel straatarm, ofwel met de noorderzon verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Daarom is het zelf exploiteren van onroerend goed ook ondernemen. Het betekent gewoon dat je risico's neemt. Risico's kan je verkleinen door je bijvoorbeeld een bepaalde doelgroep te focussen, maar je kan ze nooit helemaal wegnemen. Maar daarom pak je ook een dergelijk rendement. Want 21% rendement risicovrij, dat is natuurlijk niet reëel.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 10:27

Gast1981

room with a moose!

jsuijker schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:43:
[...]
Wat doet je huiswaarde nu tov 2008?
Een taxatie kan evt ook uitkomst bieden
Exacte waarde geen idee, maar gezien de WOZ-waarde, omliggende huizen en investering in o.a. zonnepanelen en dubbelglas vermoed ik minimaal de 2008 waarde, misschien paar procent hoger.
We betalen nu VRH over een stukje buffer dat onbelegd nu feitelijk geld ligt te kosten. Daarmee wil ik het aflossingsvrije gedeelte verder verlagen. Lijkt me alles beschouwd niet onverstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:22
Pater schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:31:
Daarom is het zelf exploiteren van onroerend goed ook ondernemen. Het betekent gewoon dat je risico's neemt. Risico's kan je verkleinen door je bijvoorbeeld een bepaalde doelgroep te focussen, maar je kan ze nooit helemaal wegnemen. Maar daarom pak je ook een dergelijk rendement. Want 21% rendement risicovrij, dat is natuurlijk niet reëel.
Precies, ik heb een appartement wat ramen aan de voorkant heeft bij de galerij waar iedereen meteen binnenkijkt, verder alles gelijkvloers dus een hennepplantage als je er zelf woont is niet te doen, of je zit zelf enorm in de overlast. Verder een hele goede screening vooraf, geloof niemand in niks en controleer alles wat je kunt controleren, inclusief verleden van de persoon wat je op internet kunt vinden. Zoek ook familie, die kun je soms benaderen wanneer de huurder zelf onbereikbaar is en problemen geeft. Dit heeft mij in het verleden enorm geholpen.

Verder inderdaad af en toe je huurder helpen, soms met iets kleins, niet te moeilijk doen en altijd blijven praten. Ons rendement door hefboom, zit ook zeker boven de 15% zonder waardestijging.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
Het is natuurlijk wel een beetje dat je met vastgoed jezelf gewoon een (extra) baan geeft. Ik ben de eerste om te bevestigen dat het prima kan renderen, zeker met hefboom, maar je rekent jezelf wel een beetje rijk als je alle uren die je er instopt niet meetelt. Een IT'er zegt ook niet dat ie een laptop koopt voor E2000 euro, vervolgens 100K winst maakt terwijl ie hem gebruikt en dus 4900% rendement heeft oid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Hielko schreef op woensdag 17 april 2019 @ 17:10:
Het is natuurlijk wel een beetje dat je met vastgoed jezelf gewoon een (extra) baan geeft. Ik ben de eerste om te bevestigen dat het prima kan renderen, zeker met hefboom, maar je rekent jezelf wel een beetje rijk als je alle uren die je er instopt niet meetelt. Een IT'er zegt ook niet dat ie een laptop koopt voor E2000 euro, vervolgens 100K winst maakt terwijl ie hem gebruikt en dus 4900% rendement heeft oid ;)
Buiten wat appjes en emails en 2 maal per jaar een bezoekje, kost het geen tijd, mits je een betrouwbare huurder hebt. In ons geval, de afgelopen 4 jaar. Daarvoor en met name bij het wisselen van huurders, ben je meer tijd kwijt. Dus een goed jaar, misschien 20uur, echt maximaal. In een heel slecht jaar, zeker 80uur en uiteraard wel zorgen.

Maar ik reken mijn uren voor mezelf altijd terug naar wat het per uur aan werk oplevert, zou ik iets anders doen voor dat uursalaris? JA!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:20
Ik heb laatst eens zitten rekenen aan het aanschaffen van een woning voor wanneer mijn dochter gaat studeren. Ik kreeg de businesscase niet echt sluitend (getallen even uit mijn hoofd):
- Aanschaf 180.000
- Bijkomend 6%
- Opknapkosten 10k-15k

Onderhoud 1% van aanschaf/jr
Zakelijke lasten (WOZ, riool, etc)
Verzekeringskosten opstal 550/jr
Leegstand 3% (1 maand geen verhuur per 36 mndn verhuur)

Opbrengst
3 kamers 350/mnd
Restwaarde stijging 2%/jr. Verkoop na 6 jaar.

Financiering 70% via vastgoedlening voor 4%, rest eigen geld.
Rendement op eigen geld was dan zo'n 4-5%. Dat is niet voldoende voor het bijbehorende risico, dat zou voor mij iets van 15% moeten zijn.

Het directe rendement is niet heel bijzonder (dus huur vs jaarlijkse expl.last). Het probleem zit hem vooral in het indirecte rendement (aanschafwaarde en restwaarde: alles staat of valt met de toekomstvoorspelling van waardestijging). Hoe zien jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
@Highland als je voor een inverstering van 6 jaar gaat wordt het inderdaad krap.
In dat geval hakken de aanschaf- en renovatiekosten er wel erg in.

Vastgoed werkt beter met een lange termijn strategie.
Reken het eens uit voor 20 jaar, met een renovatie van 5000 Euro (het is een studentenhok). In dat geval ook de huur met 2% p/j laten stijgen, en inkomsten in de afbetaling gooien, zodat het hele project budget neutraal is (afgezien van de oorspronkelijke inleg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 22:25
Super inspirerend topic dit! Ik heb al heel veel meegelezen en geleerd, bedankt daarvoor. Ik zal trachten in de toekomst wat bij te dragen en mee te discussieren ;)

T.a.v. bezit 2e woning en verlagen van vermogen in box 3. Er zit een (beperkt) belastingvoordeel aan verbonden. De WOZ waarde van de verhuurde woning wordt afhankelijk van de huuropbrengsten niet volledig meegenomen in het box 3 vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NZb66W2/2019-04-18-10-07-56-Tabellen-waarde-verhuurde-of-verpachte-woning.png

@Highland

WOZ waarde k€ 180
Verhuur opbrengst per jaar: k€ 12.6
12.6 / 180 = 7%

Dus verlaging van je box 3 vermogen van 15% * k€ 180 = k€ 27

Feyenoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-05 20:38
Highland schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:45:
Ik heb laatst eens zitten rekenen aan het aanschaffen van een woning voor wanneer mijn dochter gaat studeren. Ik kreeg de businesscase niet echt sluitend (getallen even uit mijn hoofd):
- Aanschaf 180.000
- Bijkomend 6%
- Opknapkosten 10k-15k

Opbrengst
3 kamers 350/mnd

Rendement op eigen geld was dan zo'n 4-5%. Dat is niet voldoende voor het bijbehorende risico, dat zou voor mij iets van 15% moeten zijn.

Het directe rendement is niet heel bijzonder (dus huur vs jaarlijkse expl.last). Het probleem zit hem vooral in het indirecte rendement (aanschafwaarde en restwaarde: alles staat of valt met de toekomstvoorspelling van waardestijging). Hoe zien jullie dit?
toon volledige bericht
Vergeet niet dat er in een aantal (misschien wel elke studentenstad) een maximum is wat je aan mensen die niet familie van elkaar zijn in 1 huis mogen wonen. Kom je daarboven, dan moet je vaak een ontzeggingsvergunning oid aanvragen. Kost ook geld en is niet zeker dat je hem ook krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Outl@w schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:19:
Super inspirerend topic dit! Ik heb al heel veel meegelezen en geleerd, bedankt daarvoor. Ik zal trachten in de toekomst wat bij te dragen en mee te discussieren ;)

T.a.v. bezit 2e woning en verlagen van vermogen in box 3. Er zit een (beperkt) belastingvoordeel aan verbonden. De WOZ waarde van de verhuurde woning wordt afhankelijk van de huuropbrengsten niet volledig meegenomen in het box 3 vermogen.

[Afbeelding]

@Highland

WOZ waarde k€ 180
Verhuur opbrengst per jaar: k€ 12.6
12.6 / 180 = 7%

Dus verlaging van je box 3 vermogen van 15% * k€ 180 = k€ 27
toon volledige bericht
Klopt. Realiseer je wel dat de marktwaarde van een verhuurde woning ook daadwerkelijk lager is dan een onbewoonde woning.
Je moet dus een exitstrategie hebben waarbij je de tijd hebt om te wachten tot je huurder(s) vertrekt/vertrekken (of het huis 'voor altijd' aanhouden natuurlijk).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Een tip voor de mensen die dit over het hoofd hebben gezien: Er zit een positief punt aan de (forse) WOZ stijging van veel huizen. In ons geval blijkt na de stijging van de WOZ namelijk ons huis bij Florius Hypotheken in een lagere risico klasse te vallen. Dit wordt berekend met de taxatie of WOZ waarde ten opzichte van de resterende hypotheekschuld. Dit moet je wel zelf aanvragen, maar in mijn geval scheelde het 0.3% rente, oftewel bijna 500 euro rente per jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Klopt. Ik belde met ING voor aanpassing rente ivm lager risico na aflossing. De medewerker vroeg zelf naar actuele WOZ, en toen ik die niet paraat had checkte hij het realtime voor me.
Goed aandachtspunt, een telefoontje van een paar minuten verdient zich zo vlot terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 17:36

TheBorg

Resistance is futile.

jmderonde schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:22:
Een tip voor de mensen die dit over het hoofd hebben gezien: Er zit een positief punt aan de (forse) WOZ stijging van veel huizen. In ons geval blijkt na de stijging van de WOZ namelijk ons huis bij Florius Hypotheken in een lagere risico klasse te vallen. Dit wordt berekend met de taxatie of WOZ waarde ten opzichte van de resterende hypotheekschuld. Dit moet je wel zelf aanvragen, maar in mijn geval scheelde het 0.3% rente, oftewel bijna 500 euro rente per jaar!
Ik kom op een verlaging met 0,1% naar het minimum op mijn hypotheek van 1,69%.

Maar de vraag is, werkt het ook andersom? Stel dat de huizenprijzen weer dalen, gaat de bank dan de hypotheekrente verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:27
TheBorg schreef op donderdag 18 april 2019 @ 17:53:
[...]

Ik kom op een verlaging met 0,1% naar het minimum op mijn hypotheek van 1,69%.

Maar de vraag is, werkt het ook andersom? Stel dat de huizenprijzen weer dalen, gaat de bank dan de hypotheekrente verhogen?
Andersom werkt het niet zo, gedurende de rentevaste periode mag de risico-opslag niet verhoogd worden. Bij het aflopen van een rentevast periode kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Highland schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:45:
- Aanschaf 180.000
- Bijkomend 6%
- Opknapkosten 10k-15k

Opbrengst
3 kamers 350/mnd

toon volledige bericht
Verwacht je onderhoud wanneer je het net hebt opgeknapt? Verder hoeft een showroomkeuken en een badkamertje niet de hoofdprijs te kosten, mits je een klusser kunt vinden en eventueel wat zelf kunt doen.

Verder vind ik de opstal erg hoog....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

coldasice schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:47:
Verder vind ik de opstal erg hoog....
Soms is voor kamerverhuur een zakelijke polis nodig.

@Highland:
Aanschaf
Vraagprijs € 180.000,00
Overdrachtsbelasting € 10.800,00
Opknapkosten € 15.000,00
Totaal € 205.800,00

WOZ
Jaarhuur € 12.600,00
Correctie voor OZB78%7% van WOZ-waarde
OZB 0,12% € 168,48 Dat is dus niks

Overige kosten
Onderhoud 1% € 1.800,00
Verzekeringen € 550,00
Rente 4% over 70% € 5.040,00
Leegstand € 350,00
Gemeentelijke zooi € 900,00 Geen idee

Huuropbrengst € 12.600,00
Totaal kosten € 8.808,48
Netto resultaat € 3.791,52

Geinvesteerd € 79.800,00
Rendement4,751%

Nog iets vergeten?

Uitgaande van 7 vette en 7 magere jaren is er geen garantie dat je nog 2% inflatie bij je rendement kan optellen. De huizenprijzen zitten nu (waarschijnlijk) bijna aan de top.

[ Voor 26% gewijzigd door TheBorg op 18-04-2019 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-04 12:07
TheBorg schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:58:
[...]

@Highland:
Aanschaf
Vraagprijs € 180.000,00
Opknapkosten € 15.000,00
Totaal € 205.800,00

WOZ
Jaarhuur € 12.600,00 7% van WOZ-waarde
Correctie voor OZB78%

Overige kosten
Onderhoud 1% € 1.800,00
Verzekeringen € 550,00
Rente 4% over 70% € 5.040,00
Leegstand € 350,00
Gemeentelijke zooi € 900,00 Geen idee

Totaal kosten € 8.808,48
Netto resultaat € 3.791,52

Geinvesteerd € 79.800,00
Rendement4,751%

Nog iets vergeten?

Uitgaande van 7 vette en 7 magere jaren is er geen garantie dat je nog 2% inflatie bij je rendement kan optellen. De huizenprijzen zitten nu (waarschijnlijk) bijna aan de top.
toon volledige bericht
Ik heb niet alles terug gelezen maar waar krijg je voor een kamer/appartement van 2 ton 1k huur per maand?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

klaasvaak1853 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:20:
[...]

Ik heb niet alles terug gelezen maar waar krijg je voor een kamer/appartement van 2 ton 1k huur per maand?
Als je een klein rijtjeshuis hebt en je verhuurd het aan 3 studenten voor 350 Euro per maand dan lijkt me dat heel realistisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
klaasvaak1853 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:20:
[...]

Studentenverhuur aan 3 personen, niet heel gek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-04 12:07
TheBorg schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:26:
[...]

Als je een klein rijtjeshuis hebt en je verhuurd het aan 3 studenten voor 350 Euro per maand dan lijkt me dat heel realistisch.
Oh zo , kan inderdaad makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-05 21:00
TheBorg schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:26:
[...]

Is je dochter 1 van de 3? Of drie betalende studenten plus je dochter? In dat geval ook 'huur' van je dochter meenemen in je berekening. Ook al ga je het haar misschien niet laten betalen, dat is wel wat je anders was kwijt geweest aan ondersteuning.

Tevens denk ik dat de huur ook gewoon wel 400-450 euro kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
jmderonde schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:22:
Das lekker!

Volgens mij alleen niet van toepassing als je NHG hebt, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ko.Kane schreef op donderdag 18 april 2019 @ 22:01:
[...]
Tevens denk ik dat de huur ook gewoon wel 400-450 euro kan zijn.
Dat ligt natuurlijk aan de locatie en afmetingen/kwaliteit. 450 excl. voor een niet al te grote kamer kun je echt niet overal krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Duci schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:46:
[...]

Das lekker!

Volgens mij alleen niet van toepassing als je NHG hebt, klopt dat?
NHG heeft al het laagtste rente percentage dat je kan krijgen door het laagste risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

TheBorg schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:58:
[...]

@Highland:
Aanschaf
Vraagprijs € 180.000,00
Opknapkosten € 15.000,00
Totaal € 205.800,00

WOZ
Jaarhuur € 12.600,00
Correctie voor OZB78%7% van WOZ-waarde

Overige kosten
Onderhoud 1% € 1.800,00
Verzekeringen € 550,00
Rente 4% over 70% € 2.500,00
Leegstand € 350,00
Gemeentelijke zooi450,00 Geen idee

Totaal kosten5.650
Netto resultaat6.950

Geinvesteerd € 79.800,00
Rendement8,70%

Nog iets vergeten?

toon volledige bericht
In bold een paar aanpassingen gedaan op basis van mijn ervaringen. Ik raad je aan om met deze man te gaan praten: https://www.peterwassinka...ing/commercieel-vastgoed/

Een tarief voor 10 jaar vast voor verhuurde woningen is mogelijk net boven de 2% en bij een LTV van onder de 50% is dat zelfs net onder de 2%. De rente voor 5 jaar vast bedraagt gemiddeld 1,75%. Deze tarieven zijn bijna vergelijkbaar met een reguliere privé-hypotheek in Nederland. Inmiddels kan ik dat weer aanbieden in heel Nederlanden niet alleen meer in de grensstreek (Twente/Achterhoek en Maastricht en omgeving). De aflossing gaat annuïtair in 30 jaar. Aflosvrij is niet mogelijk.

Je gaat geen vermogensbelasting betalen over het huis als je het voor 70% gefinancierd hebt, omdat je de schuld van de hypotheek van de WOZ-waarde (na correctie) mag aftrekken.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-05 21:00
rube schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:06:
[...]

Dat ligt natuurlijk aan de locatie en afmetingen/kwaliteit. 450 excl. voor een niet al te grote kamer kun je echt niet overal krijgen.
Je kan altijd ook wel 600€ + vragen, er is altijd wel een uitwisselingstudent met hoge nood en rijke ouders :+ .

Maar een kleine rijtjes woning is redelijk premium voor studenten, als ik uit ga van:
wc beneden en boven
Losse douche
met 3-4 man delen
beneden gemeenschappelijke woon-eet-kamer (of zelfs gescheiden ruimtes)
Misschien klein mini terras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
@allen, dank voor de reacties op de verhuur-berekening.

Met enkele aanpassingen kom ik op ongeveer 8% rendement op EV.

De grote resultaatbepalers zijn:
Directe exploitatie (huur minus onderhoud, zakelijke lasten en verzekeringen):
- direct rendement is laag, oa door verzekeringspolis en onderhoudskosten.
- ik heb nu gerekend op 3 kamers. Om 4 kamers te verhuren heb je vaak net wat grotere en duurdere woningen nodig, die ik niet gefinancierd krijg.

Indirecte exploitatie (waarde-ontwikkeling)
- je hebt tijd nodig om de 'frictiekosten' aan het begin (makelaar, notaris, verbouw) terug te verdienen. Bij verkoop heb je wederom een paar van die kosten en je moet rekening houden met hoe je verkoopt (leeg of verhuurd).
- de waardestijging is uiteraard koffiedik kijken, maar de resultaten van de afgelopen 10 jaar zijn niet maatgevend, want de waardestuwing in vastgoed is grotendeels veroorzaakt door de grote beschikbaarheid van geld. Voorlopig blijft de ECB geld in de economie pompen, de vraag is hoe dit over 6 of 10 jaar is.

Financiering:
- door gebruik te maken van een hefboom (30% EV en 70% VV) kun je je rendement opkrikken (zeker wanneer je voor rond de 2% kan lenen zoals Pater laat zien). Dat maakt vastgoed ook anders dan aandelen: je kan door het onderpand makkelijker geld lenen om te beleggen. Dat is risicovol, daarom moet je ook een hoger rendement eisen op je EV.

Alles overziend, blijft mijn conclusie dat ik mijn geld beter in het participatieprogramma van mijn werkgever stoppen of anders een simpele indextracker. Wanneer de komende jaren de markt weer veranderd, kan ik altijd nog kijken of instappen de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Leveraged vastgoed heeft wel een risico. Je hebt een probleem als de marktrente stijgt naar boven de huuropbrengst. Het is handig om te zorgen dat je einde rentelooptijd geld achter de hand hebt.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
Klopt, de hefboom kan omhoog (feest!) of omlaag (dag rendement én je moet het kunnen opvangen). Dus een hogere rendementseis hanteren en zeker weten dat je tzt kan afbetalen of langer door kan exploiteren (je kan alleen de verkoop uitstellen wanneer je je investering niet nodig hebt om brood oid te kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
rube schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:06:
[...]

Hoe werkt het eigenlijk met de prijsbepaling bij verhuur van in dit voorbeeld drie kamers aan studenten in een pand. Heb je dan geen last van het puntensysteem omdat je gecombineerd boven de huurgrens zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

JURIST schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:25:
[...]

Hoe werkt het eigenlijk met de prijsbepaling bij verhuur van in dit voorbeeld drie kamers aan studenten in een pand. Heb je dan geen last van het puntensysteem omdat je gecombineerd boven de huurgrens zit?
Prijsbepaling voor een woning is anders dan voor een kamer (onzelfstandige woonruimte). Zie hier bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 22:25
Zit ik even bij onze blauwevriendenwinkel te kijken. Een abonnement op een wasmachine voor 18 eur per maand (aanschaf 500, opzegbaar na een jaar). :D Arme consumenten. Hoe gaat de gemiddelde mens ooit minder financieel afhankelijk geraken?

Welke huur/lease contracten zijn wel interessant in het kader van FO?

Feyenoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De gemiddelde mens least geen wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Highland schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:25:

Alles overziend, blijft mijn conclusie dat ik mijn geld beter in het participatieprogramma van mijn werkgever stoppen of anders een simpele indextracker. Wanneer de komende jaren de markt weer veranderd, kan ik altijd nog kijken of instappen de moeite waard is.
Zonder in te gaan op details, welk rendement had je over de streep getrokken? Veel mensen hebben een risico aversie, en dat is prima, dus zelfs als ze een rendement van 10%+ hebben, kiezen ze toch vaak voor veiligheid, prima overigens. Maar daar komt de discussie vaak wel op terug....het is ook een hele stap, eenzelfde als voor jezelf beginnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:03

oscar82

De ondertitel

Outl@w schreef op zondag 21 april 2019 @ 17:14:
Zit ik even bij onze blauwevriendenwinkel te kijken. Een abonnement op een wasmachine voor 18 eur per maand (aanschaf 500, opzegbaar na een jaar). :D Arme consumenten. Hoe gaat de gemiddelde mens ooit minder financieel afhankelijk geraken?

Een kolfapparaat. Super duur om een goeie aan te schaffen. Ik heb 4000 gehoord als bedrag. Terwijl een week huren tientjeswerk is.
En een auto. Ik heb er geen dus leg graag 50 euro neer om een etmaal lang meerdere ritjes te combineren, als het toch niet anders kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
oscar82 schreef op zondag 21 april 2019 @ 19:19:
[...]

Een kolfapparaat. Super duur om een goeie aan te schaffen. Ik heb 4000 gehoord als bedrag. Terwijl een week huren tientjeswerk is.
En een auto. Ik heb er geen dus leg graag 50 euro neer om een etmaal lang meerdere ritjes te combineren, als het toch niet anders kan.
Een goed kolfapparaat heb je voor rond de 200 euro hoor....van medela....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sissors schreef op zondag 21 april 2019 @ 17:34:
De gemiddelde mens least geen wasmachine.
Dat zou je denken, maar ik ken een bedrijf dat dit doet en al 5 crowdfundingrondes heeft voltooid omdat er blijkbaar meer dan voldoende vraag naar is.

En het is ook niet per definitie ongunstig voor de gemiddelde mens. In ruil voor hogere totale kosten hoeft het apparaat niet vooraf ineens betaald te worden en is er de zekerheid van geen onverwachte reparatiekosten en een vast maandbedrag.

Maar voor mensen die FO nastreven is dat voordeel niet echt relevant. Je hebt genoeg reserves om het apparaat in een keer te betalen en eventuele onverwachte reparatiekosten op te vangen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Natuurlijk zijn er mensen die het doen, maar niet de gemiddelde. €18 per maand is dan natuurlijk ook idioot hoog. Zelfs als onze blauwe vrienden het idiote idee om maar 2 jaar garantie op een wasmachine te geven denken te handhaven, dan moet je alsnog heel veel pech hebben dat hij echt de maand na garantie direct kapot gaat om goedkoper uit te zijn met leasen. Want zolang hij in de garantie kapot gaat zullen ze hem net zo hard voor je moeten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 22:17
oscar82 schreef op zondag 21 april 2019 @ 19:19:
[...]

Zowel de WHO als Unicef raden aan om minimaal 2 jaar borstvoeding te geven, waarvan de eerste 6 maanden uitsluitend borstvoeding. Aangezien je al een goed kolfapparaat hebt voor enkele honderden euro’s kan je die toch beter kopen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
RichieB schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:36:
[...]

Zowel de WHO als Unicef raden aan om minimaal 2 jaar borstvoeding te geven, waarvan de eerste 6 maanden uitsluitend borstvoeding. Aangezien je al een goed kolfapparaat hebt voor enkele honderden euro’s kan je die toch beter kopen.
De diehards houden het 1 jaar vol, ik ken alleen wat poolse collegas die langer dan een jaar volhouden. Werk en borstvoeding combineren is vaak lastig, maar dit is natuurlijk geen representatie van heel nederland...

en oja: we dwalen een beetje af...laten we stoppen over borstkolven :)

[ Voor 6% gewijzigd door coldasice op 21-04-2019 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
coldasice schreef op zondag 21 april 2019 @ 18:30:
[...]

Zonder in te gaan op details, welk rendement had je over de streep getrokken? Veel mensen hebben een risico aversie, en dat is prima, dus zelfs als ze een rendement van 10%+ hebben, kiezen ze toch vaak voor veiligheid, prima overigens. Maar daar komt de discussie vaak wel op terug....het is ook een hele stap, eenzelfde als voor jezelf beginnen...
Terechte en goede vraag. Ik heb nu alternatieve beleggingsmogelijkheden voor mijn belegpot (dus 100% EV) die een prima rendement bieden (als in: tussen de 7 en 15%). Wanneer ik dat vergelijk met de optie van een appartement die met een hefboom van 30% EV en 70% VV een rendement van 8% voorspelt, dan is die optie niet goed genoeg om mijn geld uit mijn beleggingsportefeuille hiervoor vrij te spelen.
Nu heeft vastgoed een ander profiel dan aandelen door de inflatie bestendigheid. Maar om in én de aandelen én het vastgoed te beleggen is mijn vermogen niet groot genoeg. Tenzij ik mijn hypotheek weer ga ophogen, maar dat is weer strijdig met mijn voornemen om de hypotheek weg te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:03

oscar82

De ondertitel

Vertel, @Highland , wat zijn die alternatieve beleggingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 11-05 20:13

Honesty

kattenneus!

Geen, of je moet echt weten dat je iets een hele korte termijn nodig hebt, maar dan nog heb je vaak uitsluitingen en zo.

Ik ben zo iemand die alles wat ik krijg via mail, social media, reclame etc etc toegespeeld krijg ook meteen wil uitrekenen wat zoiets kost per maand maar ook qua levensduur.
Zo zag ik al voorbij komen een tweedehands wasmachine leasen voor 15 euro per maand tot een koffiezetapparaat leasen voor 25c per kopje koffie(minimaal voor een jaar)

Mijn eerste goedkope Siemens heeft maar 3 jaar geleefd, gekocht voor 200 in de aanbieding bij ah, iedere maand 1 kilo koffie voor een tientje(lavazza) voor 125 bakkies van 8gram koffie(drink graag sterk) dus iedere maand 31.25 na drie jaar, of zelfs 2 jaar(garantie periode) heb je heel die lease periode al betaald. De luiheid van de klant om na de periode dat de apparatuur is afbetaald ook actie te ondernemen om op te zeggen en iets anders te regelen nihil is.
Volgens mij is dit ook het verdienmodel van cvketels enzo

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
@oscar82 Voor een gunstige provisie vertel ik je al mijn beleggingstips, winst (voor mij) gegarandeerd!

Maar zonder gekheid: het betreft een participatie programma van mijn werkgever. En daarnaast simpelweg etf's bij Meesman. Spannender wordt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
@Highland 7-15% rendement zonder omkijken is natuurlijk een lekker vooruitzicht.
Wat diversificatie betreft is er wel wat op aan te merken.

Als je geld in (eigen) vastgoed stopt zul je daar inderdaad andere investeringen tijdelijk voor moeten leegtrekken. Maar als je nog een eind van FO vandaan bent kan dat prima. Eigenlijk is het beter het snel te doen zodat je daarna flink kan opbouwen in "flexibelere" aandelen.

Daarnaast vind ik investeren in de eigen werkgever altijd een dingetje omdat je dan wel veel op hetzelfde paard inzet.

Maarja, dat is alleen theorie op basis van wat je hier vertelt. In werkelijkheid zullen er nog wel wat meer variabelen in het spel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
Niets is zonder risico of gratis geld. De participatie is in omvang beperkt en het risico bestaat dat bij een crisis je ontslagen wordt, het aandeel in waarde keldert en je dan ook nog eens verplicht moet verkopen.
Voor de etf's geldt dat het jaarlijks rendement kan fluctueren. Op langere termijn is het 7%+ daar wel bij te verwachten.
Dit profiel is voor mij nu passend, doordat ik deze risico's kan dragen. Een studentenhuis kopen trekt mijn beleggingsportefeuille met de risico's uit balans, zonder dat er een uitzonderlijk rendement is te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 08:07

Metro2002

Memento mori

Heel misschien een auto alhoewel als je geen nieuwe auto kunt betalen het wellicht ook niet handig is om er een te leasen. Koop dan een jonge 2e hands auto.
Ik denk persoonlijk dat leasen nooit voordeliger is, domweg omdat degene die het product laat leasen er geld aan wil verdienen.

Huren is een ander verhaal. Een busje huren voor een verhuizing is oneindig veel goedkoper dan een verhuisbedrijf inhuren of een busje kopen voor een verhuizing ( :+ ) en bv gereedschap zoals tegelsnijders etc die je eenmalig nodig hebt kun je natuurlijk veel beter huren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:04
Metro2002 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:23:
[...]

Heel misschien een auto alhoewel als je geen nieuwe auto kunt betalen het wellicht ook niet handig is om er een te leasen. Koop dan een jonge 2e hands auto.
Ik denk persoonlijk dat leasen nooit voordeliger is, domweg omdat degene die het product laat leasen er geld aan wil verdienen.
Zolang een leasemaatschappij goedkoper auto's kan kopen en onderhouden vanwege schaalvoordeel, kunnen ze eraan verdienen terwijl het nog steeds goedkoper is dan het zelf aanschaffen van een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

In de categorie 'besparingen'. Ik heb sindskort een 3D printer. Die zijn er tegenwoordig voor onder de 200 euro en voor het plastic ben je 15 euro per kg kwijt.

Ik kan nu veel onderdelen/producten zelf maken en het gaat me dus zeker veel geld besparen op den duur. Mensen kijken me alleen raar aan als ik dat zeg omdat 90% van de gebruikers zo'n ding puur voor de fun heeft en alleen maar meuk print. De techniek heeft echt potentie om minder afhankelijk te zijn massa-productie met alle tussenpartijen etc..
Voor bij het klussen aan huis vind ik het ideaal. Alles mooi op maat maken en eenvoudig vervangen als iets versleten is ipv dure spare parts kopen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 17:42

Ik heb toevallig tijdens Pasen ik denk de 4e persoon uit de droom geholpen dat het leasen van een fiets goedkoop is. Veel mensen denken dat Swapfiets een goed idee is. Je least een fiets voor €15 per maand en zij regelen alles, zelf een lekke bank wordt nog voor je opgelost.

Het lijkt een goed idee tot je bedenkt dat het €180 per jaar is voor een fiets die zij waarschijnlijk voor €75 ~ €100 inkopen. Ik heb zelf nog nooit een fiets voor meer dan €100 gekocht en ze gaan echt wel langer mee dan 6 maanden.

Als je een student bent voor een half jaar in Nederland, dan is het misschien een goed idee, maar verder lijkt dit gewoon nummer zoveel in de 'abonnement voor alles' rage die nu plaatsvindt.

Goud concept wel voor de oprichters, die moeten bergen met geld verdienen hieraan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

knip, heel verrassend zal het niet zijn dat een discussie over gezondheidsaspecten over borstvoeding hier offtopic is

[ Voor 86% gewijzigd door Rukapul op 23-04-2019 10:03 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-05 00:26
Ik blijf mij verbazen over de fratsen die bijvoorbeeld energie leveranciers uithalen. Contract loopt na 1 jaar af en dan gaan ze een "aanbieding" doen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PsCIONf.png

Dat ze wat extra marge per kWh en m3 proberen te pakken snap ik wel. Maar je moet wel heel slecht kunnen rekenen als je een contract van meer dan 1 jaar bij ze afsluit. Voor een paar Euro meer 'cashback' €9 meer leveringskosten betalen. De 3 kolommen zullen er vast niet voor niets staan, want schijnbaar blijken mensen dan maar de middelste optie te kiezen, omdat het veilig voelt.

In de bevestiging van het opzeggen van het contract wordt vervolgens nog even de consument bang gemaakt:
Opzegvergoeding
Wij hebben uw contract bij energiedirect.nl beëindigd per 25 mei 2019. Als uw contract voortijdig wordt beëindigd, brengen we een opzegvergoeding in rekening. Deze opzegvergoeding is wettelijk vastgesteld en afhankelijk van de resterende looptijd van uw contract. Bekijk de bedragen van de opzegvergoeding.
Terwijl ze natuurlijk gewoon weten dat het contract netjes een jaar verstreken was toen het opgezegd is via een concurrent. Kortom we zijn weer lekker overgestapt en besparen een paar honderd Euro op jaarbasis. Nu overigens niet meer naar de aller goedkoopste, maar naar één waarbij ik een iets beter gevoel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@de Peer Interessant. Ontwerp je zelf de onderdelen of zijn die online te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Longcat schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:25:
@de Peer Interessant. Ontwerp je zelf de onderdelen of zijn die online te vinden?
Beide. Op bijvoorbeeld www.thingiverse.com staan ontelbare modellen, maar zelf iets maken of een bestaand model aanpassen is niet moeilijk. Je hoeft geen autocad-expert te zijn ofzo.

Makkelijkst is om zo min mogelijk zelf te doen en zoveel mogelijk 'te jatten' van anderen en zo je eigen ontwerp samen stellen. Voor zaken als schroefdraad zijn er gewoon online gratis configurators waar je kunt opgeven welke type schroefdraad je nodig hebt en hoe lang en dan krijg je gewoon een 3d-model als output. Voor bijvoorbeeld tandwieltjes net zo, die hoef je niet zelf te ontwerpen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-05 14:43
de Peer schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:40:
In de categorie 'besparingen'. Ik heb sindskort een 3D printer. Die zijn er tegenwoordig voor onder de 200 euro en voor het plastic ben je 15 euro per kg kwijt.

Ik kan nu veel onderdelen/producten zelf maken en het gaat me dus zeker veel geld besparen op den duur. Mensen kijken me alleen raar aan als ik dat zeg omdat 90% van de gebruikers zo'n ding puur voor de fun heeft en alleen maar meuk print. De techniek heeft echt potentie om minder afhankelijk te zijn massa-productie met alle tussenpartijen etc..
Voor bij het klussen aan huis vind ik het ideaal. Alles mooi op maat maken en eenvoudig vervangen als iets versleten is ipv dure spare parts kopen.
Ik vind het zeer interessant alleen kan ik dan weer geen enkel ding bedenken wat ik zou kunnen 3d printen en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Mirved schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:36:
[...]

Ik vind het zeer interessant alleen kan ik dan weer geen enkel ding bedenken wat ik zou kunnen 3d printen en gebruiken.
Pas als je er langer over nadenkt, ga je de mogelijkheden zien is mijn ervaring.
Als ik terugdenk want ik de afgelopen tijd gekocht heb wat ik ook had kunnen printen:
-Tablet-muurbevestiging (voor mijn domoticasysteem). Dat waren best dure houdertjes van amazon.
-Alle houders, hangers en andere accesoires voor telefoons en tablets. Stiekem kosten al die gadgets best wel geld bij elkaar.
-Stofzuigerverloopjes, of iets om je huidige stofzuiger om te bouwen tot een bouwstofzuiger.
-Specifieke schroeven, bevestigingsmaterialen die je niet makkelijk in de winkel vindt.
-Voor mijn aquarium allerlei filterkorfjes, slangsplitters, voederopening.
-Upgrade van mijn maairobot zodat hij breder kan maaien en met 6 mesjes ipv 3 mesjes. Vervanging van wielen is ook mogelijk zodat hij beter over ruig terrein kan en steilere hellingen.
-Gereedschap (simpele bahco bijvoorbeeld als je eisen niet te hoog zijn)
-onderzetters, kleine vaasjes, kerst/paas meuk. Heb je in ieder geval iets origineels :-P

Ik ben zelf momenteel bezig om al mijn vouwgordijnen te voorzien van een motortje. Daarvoor had ik een verloopje nodig van motor-as naar gordijn-as. Die zijn niet in de winkel te vinden en als ik ze láát 3d printen was ik ook een fortuin kwijt. Alleen daar mij heb ik de printer al terug verdiend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Kan je met een 3D printer van €200 echt een schroef fatsoenlijk 3D printen? En voor die enkele keer dat je dat nodig hebt, ben je niet veel goedkoper af om te 'leasen', oftewel gewoon een bedrijf te betalen om jouw 3D printje te maken?

Net als dat ik echt niet geloof dat een 3D geprintte Bahco van een simpele plastic 3D printer iets anders is als zonde van het geld. Voor een tientje koop je een metalen van de bouwmarkt. Ook die gaat het waarschijnlijk niet overleven als je hem dagelijks moet gebruiken, maar voor incidenteel een keertje is dat goed zat, en waarschijnlijk ordes beter dan wat je zelf 3D print.

Wat mij betreft is een 3D printer net zoiets als je eigen groente tuin. Als het je hobby is, prima. Maar je houdt echt jezelf voor de gek als je het doet om geld te besparen. (Tenzij het over geld besparen voor je hobby is, omdat je vaak behuizingen enzo nodig hebt. Maar je gaat niet in het 'gewone' leven geld besparen door een 3D printer te kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ApexAlpha schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:45:
[...]

Ik heb toevallig tijdens Pasen ik denk de 4e persoon uit de droom geholpen dat het leasen van een fiets goedkoop is. Veel mensen denken dat Swapfiets een goed idee is. Je least een fiets voor €15 per maand en zij regelen alles, zelf een lekke bank wordt nog voor je opgelost.

Het lijkt een goed idee tot je bedenkt dat het €180 per jaar is voor een fiets die zij waarschijnlijk voor €75 ~ €100 inkopen. Ik heb zelf nog nooit een fiets voor meer dan €100 gekocht en ze gaan echt wel langer mee dan 6 maanden.

Als je een student bent voor een half jaar in Nederland, dan is het misschien een goed idee, maar verder lijkt dit gewoon nummer zoveel in de 'abonnement voor alles' rage die nu plaatsvindt.

Goud concept wel voor de oprichters, die moeten bergen met geld verdienen hieraan.
Jij vergelijkt met een tweedehandsfiets waar je elke paar weken wel iets aan moet doen.
Net dat ga je vermijden met een swapfiets. Er zijn mensen die echt geen zin hebben om banden te plakken om om lampjes te vervangen.

Ze kopen fietsen van ca 300€ die je privé nieuw zelf minstens 6-700€ zou betalen.

Als je elke dag 7km naar je werk fietst, dan wil je dat die fiets een beetje in orde blijft, en swap doet dat.

Mijn zoon had gratis een swapfiets (deal met het praesidium van een studentenvereniging), en die is daar zeer lovend over. De fiets is prima, licht en versnellingen werken prima. (in België bieden ze fietsen met versnellingen aan).

En als je 's morgens merkt dat je licht niet brandt of ketting stroef loopt, dan krijg je dat meestal hersteld tegen 's avonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:46:
[...]

Pas als je er langer over nadenkt, ga je de mogelijkheden zien is mijn ervaring.
Als ik terugdenk want ik de afgelopen tijd gekocht heb wat ik ook had kunnen printen:
-Tablet-muurbevestiging (voor mijn domoticasysteem). Dat waren best dure houdertjes van amazon.
-Alle houders, hangers en andere accesoires voor telefoons en tablets. Stiekem kosten al die gadgets best wel geld bij elkaar.
-Stofzuigerverloopjes, of iets om je huidige stofzuiger om te bouwen tot een bouwstofzuiger.
-Specifieke schroeven, bevestigingsmaterialen die je niet makkelijk in de winkel vindt.
-Voor mijn aquarium allerlei filterkorfjes, slangsplitters, voederopening.
-Upgrade van mijn maairobot zodat hij breder kan maaien en met 6 mesjes ipv 3 mesjes. Vervanging van wielen is ook mogelijk zodat hij beter over ruig terrein kan en steilere hellingen.
-Gereedschap (simpele bahco bijvoorbeeld als je eisen niet te hoog zijn)
-onderzetters, kleine vaasjes, kerst/paas meuk. Heb je in ieder geval iets origineels :-P

Ik ben zelf momenteel bezig om al mijn vouwgordijnen te voorzien van een motortje. Daarvoor had ik een verloopje nodig van motor-as naar gordijn-as. Die zijn niet in de winkel te vinden en als ik ze láát 3d printen was ik ook een fortuin kwijt. Alleen daar mij heb ik de printer al terug verdiend.
toon volledige bericht
Dus voor 200€ heb jij een 3D printer die metaal kan printen?
Schroeven of een bahco kan je toch niet in plastic maken?

Pagina: 1 2 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.