Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.092.414 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-05 09:59
Tommie12 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:49:
Om die redenen reken ik ook eerder met een SWR van ca 3%.
SWR?

Te veel posts die lijden aan het TLA-syndroom (Three-letter-acronym) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:44
AceAceAce schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:10:
[...]

SWR?

Safe withdrawal rate.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:18
AceAceAce schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:10:
[...]

SWR?

Dit is er dan wel eentje die in dit topic toch wel zonder toelichting gebruikt mag worden, hij is zelfs in de TS terug te vinden!

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

CornermanNL schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:40:
Blijven wachten met een deel verkopen wat je 'buffer' is en blijven hopen op herstel.
Als je dat zegt op basis van ervaring, dan weet je van jezelf dat je het kan. Als dat niet het geval is, dan heb je mogelijk nog een hele dure les te leren.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
ImaPseudonym schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:55:
@TechLight Ik was precies aan het typen wat @Mirved net gepost heeft. Als je te weinig buffer aanhoudt omdat je een deel van je aandelen als buffer ziet dan stel je je zelf onnodig bloot aan sequence of returns risk. (...) Dat is nou precies niet net moment dat je geld uit je aandelen wil halen, juist dan wil je die buffer gebruiken en wachten tot je aandelen herstellen.
Maar ik zeg ook niet dat je te weinig buffer moet aanhouden. Je mag m.i. best naar het totaalplaatje kijken. Zo reken ik mijn huis ook niet mee met het FO vermogenstarget, maar ik gebruik het wel om elders meer risio te durven nemen. Ik kan immers het huis verkopen en kleiner gaan wonen (ja, ook als de huizenmarkt instort kan je verwachten dat je daar nog wat aan over kunt houden). Dat doe ik liever niet, maar het laat me wel (verwacht) meer rendement op termijn maken.
Mirved schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:51:
Als je aandelen 30% minder waard zijn en je verliest je baan wil ik niet mijn FO pot moeten aanspreken (voor mijn FO datum) om rond te komen en dus met flink verlies aandelen verkopen. Misschien is dat ook iets psychologisch aangezien die buffer natuurlijk ook geen rendement oplevert en ik daar dus nu al 'verlies" op maak. Maar voor mij is het prima.
Snap ik, en is denk ik inderdaad psychologisch. Want ik wil liever mijn aandelenpot aanspreken in geval van nood dan een spaarbuffer. Juist omdat ik verwacht op dat eerste meer rendement te maken zolang alles goed gaat, en zolang de aandelenbuffer groot genoeg is zodat ik hem niet meteen helemaal hoef op te maken. Natuurlijk is dat ook gebaseerd op mijn inschatting of de economie zou gaan crashen en ik mijn baan kwijt kan zijn, etc. Maar los van de vraag hoe groot een buffer moet zijn, is dit meer een vraag of je de markt kan timen. Ik denk dat dat niet kan, dus als je voor de langere termijn bezig bent (en dat denk ik ook na de FO datum nog te zijn, mag je meer risico lopen, mits je dat risico kan dragen (in mijn 'voorstel' dus door een groot genoege aandelen-buffer te hebben).

Het is net als dollar-cost-averaging met inleggen. Dat is psychologisch wel fijn om risico te dekken dat je op 't verkeerde moment zou instappen, maar als je de markt niet kunt timen, kun je alleen varen op de algemene trend en die is nog altijd omhoog over de lange termijn. Dan kun je dus beter zo snel mogelijk instappen, en niet dollar-cost-averaging doen. Maar je moet voor jezelf dus wel het geloof in timing los zien van de risico's waar je wel of niet van kan slapen, want dat zijn echt andere dingen.

Leuke discussie! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:09
TucanoItaly schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:07:
[...]

Als je dat zegt op basis van ervaring, dan weet je van jezelf dat je het kan. Als dat niet het geval is, dan heb je mogelijk nog een hele dure les te leren.
En dat is precies het probleem inderdaad, je weet niet hoe je reageert. Ook al is het qua berekening een goed idee. En je jezelf een doel stelt om te verkopen als je X bedrag nodig hebt dan moet je het ook wel kunnen. Om dit dilemma niet door te hoeven is het makkelijker om een gewone cash buffer aan te houden in plaats van een virtuele buffer binnen je 100% aandelen portefeuille.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• assje
TechLight schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 00:13:
[...]
Als je mensen vraagt om zich voor te stellen wat voor persoon ze over 5 jaar zullen zijn, denken de meeste mensen dat ze niet of nauwelijks zullen veranderen. Maar als je mensen vraagt om terug te denken hoe ze 5 jaar geleden waren, zien veel mensen dat ze best veel veranderd zijn.
Naar aanleiding van deze opmerking zat ik eens te denken en oude topics door te kijken. Mijn eerste post in het 1e deel van het Financiële onafhankelijkheid topioc was op donderdag 21 augustus 2014, bijna precies 5 jaar geleden.

Die dag o.a. het volgende geschreven:
assje in "Financiële onafhankelijkheid"
Gezamelijk inkomen ca. €3.500 (ex. 2x vakantiegeld/13e maand)
Geen kinderen, mogelijk wel kinderwens voor één stuks :+ voor over jaar of twee
Kopen nu een huis met een hypotheek van 190k
Door lage LTI nemen we variabele rente
Extra reservering naast aflossing wordt €3k + €3k/jaar
Maandlast daarmee <€1.000, was voorheen €730 huur + €500 reservering
Inmiddels 2e kind op komst, en gezamelijk inkomen ruimschoots verdubbeld. Rente van de hypotheek hebben we na behoorlijk daling (helaas) toch voor 10 jaar vast gezet. Extra aflossingen lijken voorlopig van de baan en in plaats daarvan wordt belegd.

Er is veel veranderd maar toch ook veel niet. Maar, wat gaat de tijd snel :/

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:16
Volgens mij wordt nog al eens de hoogte van de beleggingsportefeuille onderschat in de beslissing om wel of niet 100% aandelen te gaan.

Stel aandelenportefeuille 5k, markt stort in, daling 50% naar 2,5k. Geen paniek, in half jaar weer bijgespaard naar 5k. En goedkoop ingekocht!

Zelfde situatie, maar aandelenportefeuille 500k. Daling van 250k... geen paniek, in 50 jaar wel weer bijgespaard?

Wat ik maar mee wil zeggen, is dat - even ongeacht leeftijd - een grote portefeuille veel meer risicomanagement vraagt dan een kleine. Heb je de ijzeren ballen om erop te vertrouwen dat de markt weer opveert en dat je 250k weer ingelopen wordt? Zo ja, van harte want uiteindelijk zal je rendement met 100% aandelen hoogstwaarschijnlijk hoger zijn. Zo nee, denk over andere assets als obligaties en zelfs goud in je portefeuille. En nogmaals, leeftijd even daargelaten. Kun je deze klap aan op je 35e?

Voor mezelf weet ik inmiddels dat ik bij een drawdown van 20% of meer zenuwachtig ga worden waarbij ik een portefeuille heb van 'slechts' 60k momenteel. Hoewel ik de verliezen kan aanvullen, vind ik 12k verlies of meer gewoon bijzonder vervelend. Dan is 100% aandelen niet handig.

Maar goed, iedereen zijn eigen risico afweging natuurlijk.

Tot slot: rijke mensen zie je vaak spreiden. Aandelen, obligaties, onroerend goed, goud, juwelen, ... Dat is niet voor niks, kapitaalbehoud is bij een groot vermogen nog belangrijker dan rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is de buffer-in-maanden met of zonder ww-uitkering? ;)

Ik heb ruim een half jaar in netto-loon in cash. Maar daar kan ik nu 8 maanden mee vooruit, als ik zuinig doe 10 en als ik ww krijg hoef ik m'n buffer niet eens aan te spreken maar kan ik hem zelfs wat aanvullen. Een beetje FO'er kan met 70% van z'n loon ook wel vooruit toch? :)

Ik vind het gewoon prettig om dit bedrag te hebben, ook omdat ik weet dat er op een gegeven moment een keuken van gekocht moet worden bijv. Maar al enige tijd vul ik m'n buffer niet meer aan, alles gaat naar 'de beurs'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:30
De emotionele kant is voor mij ook een heel belangrijk aandachtspunt.

Rationeel samengevat:

- laat de tijd zijn werk doen.
- spreid over verschillende assetklassen.
- Zoveel mogelijk geld zo snel mogelijk investeren, zie eerste punt.

Maar ik word ook zenuwachtig van dalende beurzen.

Een mogelijke optie zou kunnen zijn om minder te kijken naar hoe de beurs het doet maar meer naar het passief inkomen dat binnenkomt?
Zelfs in hele slechte beursjaren zal er wel iets van dividend uitbetaalt worden lijkt me.

Ik zet sedert begin dit jaar al mijn passief inkomen(dividenden, verhuur, termijnrekeningen) op een aparte spaarekening om te zien waar ik eind dit jaar zal staan.
Het vooropgestelde doel van 3000€ zal normaal wel gehaald worden, ik zit nu al ruim boven de helft.

Ondertussen blijf ik ook bijkopen vanuit mijn salaris en het verkregen dividend investeer ik voorlopig ook nog opnieuw dus in principe zou er een versnellende werking moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:26

BTU_Natas

Superior dutchie

Aandelen zijn liquide middelen... /thread

Spaargeld, serieus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 12:34
Wozmro schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:48:

Rationeel samengevat:

Een mogelijke optie zou kunnen zijn om minder te kijken naar hoe de beurs het doet maar meer naar het passief inkomen dat binnenkomt?
Zelfs in hele slechte beursjaren zal er wel iets van dividend uitbetaalt worden lijkt me.

Ik zet sedert begin dit jaar al mijn passief inkomen(dividenden, verhuur, termijnrekeningen) op een aparte spaarekening om te zien waar ik eind dit jaar zal staan.
Het vooropgestelde doel van 3000€ zal normaal wel gehaald worden, ik zit nu al ruim boven de helft.

Ondertussen blijf ik ook bijkopen vanuit mijn salaris en het verkregen dividend investeer ik voorlopig ook nog opnieuw dus in principe zou er een versnellende werking moeten zijn.
Ik zou juist niet zoveel mogelijk geld zo snel mogelijk investeren. Bij een groot bedrag kun je beter gespreid investeren. In iedergeval dat geeft mij een beter gevoel.

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

BTU_Natas schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:48:

Spaargeld, serieus?
Aandelen zijn weliswaar liquide (althans meestal), maar zeker niet waardevast. Voor een buffer is dat laatste niet bepaald onbelangrijk, en spaargeld voldoet daar aan. Rendement is niet het doel van de buffer, dat is zekerheid in onverwachte 'shit hits the fan' situaties.

Zelf stel ik mijn buffer op 6 maanden aan werkelijke uitgaven, en dat verdeel ik tussen een spaarrekening en een reeks deposito's met een looptijd van 6 maanden, iedere maand open ik een nieuwe. Zo zorg ik er voor dat ik niet verplicht word om mijn aandelen te verkopen in het geval dat ik geld uit mijn buffer nodig heb.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 18-07-2019 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neutron
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 13:17
Iedereen dank voor alle reacties op mijn vragen over verhouding aandelen versus obligaties. Erg interessant om jullie aanpak te lezen en vooral het waarom daarvan. Ook de ratio versus emotie in dit verhaal is iets waar ik erg nieuwsgierig naar was. Mijn eigen ervaring is dat ik ook nog wel eens de neiging heb om mij te laten leiden door emoties terwijl puur zakelijk gezien ik beter een andere keuze had kunnen nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

BTU_Natas schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:48:

Spaargeld, serieus?
Nou vertel, hoe kom jij de gemiddelde recessie door?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Even wat selectief geciteerd:
TechLight schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 00:13:
Je zou dit ook weer andersom kunnen doen: dus mocht de bodem van je vermogen toch weer in zicht komen, dan je buffer weer veiliger maken (terwijl je een bijbaantje zoekt, of je kosten op andere manieren verlaagt - precies zoals je je buffer op jongere leeftijd inzet om tegenvallers op te vangen).
Dit is niet slim om te doen. Op deze manier pak je alle downside risk mee en limiteer je op een dieptepunt je upside potential. Als je het niet aan kunt om de bodem van je vermogen in zicht te hebben, had je in eerste instantie al een defensievere portefeuille moeten hebben.
Magpie schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:17:
Volgens mij wordt nog al eens de hoogte van de beleggingsportefeuille onderschat in de beslissing om wel of niet 100% aandelen te gaan.

Stel aandelenportefeuille 5k, markt stort in, daling 50% naar 2,5k. Geen paniek, in half jaar weer bijgespaard naar 5k. En goedkoop ingekocht!

Zelfde situatie, maar aandelenportefeuille 500k. Daling van 250k... geen paniek, in 50 jaar wel weer bijgespaard?
Het idee is natuurlijk dat je die 250k niet alleen zelf hoeft bij te sparen, maar dat die resterende 250k ook weer in waarde stijgt.
Wat ik maar mee wil zeggen, is dat - even ongeacht leeftijd - een grote portefeuille veel meer risicomanagement vraagt dan een kleine.
Relatief gezien niet, absoluut gezien heb je helemaal gelijk. ;)
Tot slot: rijke mensen zie je vaak spreiden. Aandelen, obligaties, onroerend goed, goud, juwelen, ... Dat is niet voor niks, kapitaalbehoud is bij een groot vermogen nog belangrijker dan rendement.
Spreiding is eigenlijk een 'gratis' manier van risico verlagen: je kunt hetzelfde rendement verkrijgen met minder risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alwinonline
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Magpie schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:17:

Grappig, vanochtend een nieuwe aflevering van de Rational Reminder podcast met Jonathan Clements geluisterd waar ze dit aan de kaart stelde. Waarom hebben rijkere mensen vaker een diverser portfolio dan de gemiddelde privé investeerder en Jonathan stelde dat dit voornamelijk kwam doordat rijke mensen het gevoel willen hebben het anders te moeten doen. Ook beredeneerde hij aan de hand van de cijfers (voor de US) dat ook de rijkste mensen het beste rendement halen uit een divers ETF portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
TucanoItaly schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:50:
[...]

Nou vertel, hoe kom jij de gemiddelde recessie door?
Misschien ga ik nu kort door de bocht en generaliseer ik , maar ik heb het gevoel dat de meeste mensen in dit topic een redelijk recessieproof beroep hebben. In ieder geval beroepsgroepen die er het laatste uit gaan, in verband met schaarste en als eerste weer worden aangenomen.

Ik heb geen dag zonder werk gezeten tijdens de vorige recessie, wel is er na de recessie een andere calamiteit geweest waarbij de buffer handig is gebleken, maar dat had niets met werk of werk vinden te maken.

Wat ik ook heb gezien is mensen die er voor de recessie er uit gingen , in gevoeligere beroepen en waar het pas sinds een paar jaar , ver na het grootste herstel weer beter gaat qua inkomen en werkgelegenheid. Wat ik wel lastig vindt is hoe je dat in moet schatten. Immers ook hier geven resultaten uit het verleden geen garantie en gaat leeftijd en wat je nog wil doen in je werkbare leven naarmate de tijd vordert ook meespelen.

Zijn er hier die daar expliciet rekening mee houden? En dan bedoel ik de baanzekerheid icm buffers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
CornermanNL schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:28:
[...]

Zijn er hier die daar expliciet rekening mee houden? En dan bedoel ik de baanzekerheid icm buffers.
Als ik inhoudelijke factoren even uitsluit (voldoening uit werk bijv.) dan houdt mijn risicomijdende aard mij wel bij mijn huidige beroep (docent vo). Het salaris is goed te noemen in de hoogste loonschaal en de baan biedt voldoende ruimte om ernaast nog op kleine schaal te ondernemen. Daardoor hebben wij geen enorme buffer nodig, hoewel het wel voldoende is om een jaar van te leven, ook zonder het inkomen van mijn partner.

Ben al meerdere keren gepolst over functies in aanpalende sectoren, zoals onderzoek en advies-/cursusbureau's, maar dat is toch wat meer conjunctuur en hype-gevoelig. Vooral met cursussen geven valt veel binnen te halen, maar er is volgens mij geen lastigere doelgroep dan volwassen werknemers die door de baas naar een cursus gestuurd worden :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-05 13:47

oscar82

De ondertitel

Vanwege hoge baanzekerheid - vast contract bij de overheid - hou ik bewust een buffer aan van 4 maanden netto inkomsten. Die maanden zou ik bij wijze van spreken ook nog door kunnen gaan met beleggen. Als Omdat ik dat niet zal doen, kan ik het nog een maandje langer uitzingen.

[ Voor 4% gewijzigd door oscar82 op 19-07-2019 10:16 . Reden: Beleggen vanuit de buffer: geen goed idee! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
[...]
Even grof gezegd denk ik dat onze uitgaven als volgt zijn te classificeren:
1/3 Vaste lasten & noodzakelijke uitgaven
1/3 Optioneel, luxe, uitjes, woning/tuin/inboedel
1/3 Sparen/beleggen

En dan hebben we twee inkomens in een verhouding 1/3 en 2/3, beide vaste contracten en de 1/3 in de zorg (stabiel).

Persoonlijk vind ik een buffer specifiek voor baanverlies daardoor niet zo'n ding. Buffer is er wel in het algemeen en natuurlijk prettig dat bij tijdelijk zonder werk overbrugging zonder aanpassen uitgaven/spaarplan mogelijk is.

Bij arbeidsongeschiktheid o.i.d. moet je toch opnieuw naar de tekentafel. In overlevingsmode kunnen de uitgaven simpelweg gehalveerd worden en kunnen we dus met 1/3 van de inkomsten toe, dat is voldoende afdekking van risico wat mij betreft. Dan is er nog een 2e auto die niet meer nodig is waar we de waarde voldoende is om een jaar (gereduceerde) uitgaven te dekken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04:36
[...]
Misschien ga ik nu kort door de bocht en generaliseer ik , maar ik heb het gevoel dat de meeste mensen in dit topic een redelijk recessieproof beroep hebben. In ieder geval beroepsgroepen die er het laatste uit gaan, in verband met schaarste en als eerste weer worden aangenomen.
Maar als je richting FO gaat of al bent en (over enige tijd) geen inkomen meer hebt uit een baan, dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Gedurende het gehele pad op weg naar FO is "risico management" een belangrijk element geweest en dat neemt eigenlijk alleen maar toe.

Baanzekerheid was daarvoor bij ons over het algemeen niet zo relevant, maar toch, ten tijde van de crisis zo'n 10 jaar geleden hebben we een keer in dezelfde week te horen gekregen dat we allebei op korte termijn zonder baan zouden zitten.
Op dat moment, beide zonder baan, wel een hypotheek en 2 kleine kinderen, was dat wel apart. Gelukkig hadden we toen al wel een aantal jaar onze jaaruitgaven gespaard, dus we waren er redelijk relaxed onder (wat verbazing opwekte bij een aantal mensen om ons heen). Achteraf gezien was dat eigenlijk alleen maar goed voor ons, want binnen 4 weken hadden we allebei weer een baan met een beter salaris.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-05 19:34
Het was altijd al mijn droom en ben er mee groot geworden maar het past eigenlijk niet in het FO plaatje. Wij hebben deze week een speedboot gekocht haha.

[ Voor 3% gewijzigd door ColeJ op 19-07-2019 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

ColeJ schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:11:
Het was altijd al mijn droom en ben er mee groot geworden maar het past eigenlijk niet in het FO plaatje. Wij hebben deze week een speedboot gekocht haha.
Om het dan toch ontopic te maken, wat is de impact op je FO-plaatje? En heeft dat nog mee gespeeld in je overwegingen?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toolatetoplay
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06-04-2024
rube schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:17:
[...]

Maar als je richting FO gaat of al bent en (over enige tijd) geen inkomen meer hebt uit een baan, dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.

[...]

Gedurende het gehele pad op weg naar FO is "risico management" een belangrijk element geweest en dat neemt eigenlijk alleen maar toe.

Baanzekerheid was daarvoor bij ons over het algemeen niet zo relevant, maar toch, ten tijde van de crisis zo'n 10 jaar geleden hebben we een keer in dezelfde week te horen gekregen dat we allebei op korte termijn zonder baan zouden zitten.
Op dat moment, beide zonder baan, wel een hypotheek en 2 kleine kinderen, was dat wel apart. Gelukkig hadden we toen al wel een aantal jaar onze jaaruitgaven gespaard, dus we waren er redelijk relaxed onder (wat verbazing opwekte bij een aantal mensen om ons heen). Achteraf gezien was dat eigenlijk alleen maar goed voor ons, want binnen 4 weken hadden we allebei weer een baan met een beter salaris.
Een buffer werkt voor mij ook als zekerheid binnen je eigen carriere. Als je om wat voor reden niet meer naar je zin hebt bij je huidige werkgever ben je sneller geneigd om een andere baan te zoeken. Een overstap brengt risicos met zich mee, maar met een buffer voel je je zekerder. Ook hoef je gevoelsmatig minder te pikken van je huidige werkgever. Je durft misschien eerder nee te zeggen omdat je bent minder bang om je baan te verliezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-11-2024
ColeJ schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:11:
Ik ken nog een toepasselijk spreekwoord:

Koop een boot, en werk je dood. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Voor mij niet. Ik durf niet te zeggen of mijn werk recessieproof is (of in welke mate). Volgens mij kan het overal goed of fout gaan. Het helpt wel als je flexibel kan zijn met wat je kunt en wilt natuurlijk, maar omdat het juist een buffer is om onverwachte tegenslagen op te vangen moet je daar niet te veel voorspelling in proberen te doen lijkt me.
assje schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:47:
Bij arbeidsongeschiktheid o.i.d. moet je toch opnieuw naar de tekentafel. In overlevingsmode kunnen de uitgaven simpelweg gehalveerd worden en kunnen we dus met 1/3 van de inkomsten toe, dat is voldoende afdekking van risico wat mij betreft. Dan is er nog een 2e auto die niet meer nodig is waar we de waarde voldoende is om een jaar (gereduceerde) uitgaven te dekken.
In zo'n statement kan ik me helemaal vinden. Het gaat om het totaalplaatje van allerlei zaken. Hoeveel je uitgeeft en daarop zou kunnen besparen, wat voor assets je nog meer hebt die je wel of niet nodig gaat hebben of zou kunnen 'verkleinen'. Of je een partner hebt die wel of niet werkt (of kan werken) en/of kinderen hebt, auto, huis (met hoge of lage hypotheek, lasten, tov waarde van het huis), etc.

Als je dat totaalplaatje voor jezelf begrijpt (en jezelf goed genoeg kent), dan kun je inschatten wat voor buffer je nodig hebt. Alles per categorie los uitcijferen werkt niet om risico's te beheersen, of je komt veel te conservatief uit. Maar tegen een 'perfect storm' kun je je toch niet wapenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:56
Heb de laatste tijd veel over indexbeleggen gelezen hier en dat heeft mijn interesse gewekt.
In andere topics heb ik ook een kijkje genomen en het internet zelf natuurlijk ook.
Voor een stabiele vermogensopbouw is het dus eigenlijk een goede optie om index te beleggen.

Bij Binck heb ik al een zelf beleggen-rekening, ik wil nu dus ook een Fundcoach rekening openen. 0,18% servicefee per jaar, en de transactiekosten zijn 0% bij periodiek beleggen. Betekent dat dus dat ik bijvoorbeeld x ETF periodiek koop met een koers van €100, dat ik ga helemaal geen transactiekosten heb? Dat is mij niet zo duidelijk.

Beleggingsfondsen* € 1 + 0,15% (min. € 8 - max. € 150) per transactie
ETF's* € 1 + 0,1% (min. € 6 - max. € 150) per transactie
Periodiek beleggen** Geen transactiekosten
* Over het totale transactiebedrag.
** Minimale inleg van € 20 per maand, maximale inleg van € 9.999 per order.

Ik ben nu midden 20, dus het is sowieso voor de lange termijn, +25 jaar. Het tussendoor verkopen omdat er bijvoorbeeld zoveel van de koers verdampt is zal ik dus niet doen.
Het plan is om voorlopig tussen de €150 - €200 per maand in te leggen. Wat voor soort ETF's ik ga kopen weet ik nog niet. Ik zat te kijken naar PHLX Semiconductor (SOX) en World Health waar grote oa. USA bedrijven in zitten zoals Johnson & Johnson. Maar ook de AEX index. Over staatsobligaties moet ik me nog meer inlezen, coupons en dat soort dingen zeggen me nog niet zo veel.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@PM_Petrol Je zou het niet zeggen meestal, maar dit is toch echt het FO topic en niet het beleggen topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:14
rube schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:17:
[...]

Mee eens. Hoe zie jij risicomanagement in het licht van een vastgoedportefeuille t.b.v. FO? M.a.w. heb je bepaalde normen voor jezelf die je hanteert?

Hier overigens een klein beetje FO-gevoel deze zomer
met een lange tour gedurende de schoolvakantie :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Unif op 20-07-2019 12:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-05 14:48
Wozmro schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:48:

Rationeel samengevat:

Misschien heb je hier wat aan: https://www.firenederland...-onafhankelijk-te-worden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:56
Aikon schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 10:34:
@PM_Petrol Je zou het niet zeggen meestal, maar dit is toch echt het FO topic en niet het beleggen topic ;)
Ja je hebt gelijk, de vraag hoort in het beleggingstopic.
Maar het doel met dit is ook FO over een bepaalde tijd worden, iig veel eerder dan de pensioenleeftijd van 71 voor mij.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
JURIST schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:09:
[...]
Mee eens. Hoe zie jij risicomanagement in het licht van een vastgoedportefeuille t.b.v. FO? M.a.w. heb je bepaalde normen voor jezelf die je hanteert?
Spreiding in vastgoed door verschillende type huurders en ook geografisch. Daarnaast een grote vrij buffer die redelijk makkelijk liquide gemaakt kan worden, voor het geval dat. Lage LTV van 35% en rente die 10 jaar vast staat. Daarnaast ook nog voldoende marge tussen huurinkomsten en uitgaven.
Ik heb dus niet één norm, het gaat om het totaal plaatje.
Hier overigens een klein beetje FO-gevoel deze zomer
met een lange tour gedurende de schoolvakantie :)
FO "oefenen" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 19:47

Honesty

kattenneus!

toolatetoplay schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:33:
[...]

Een buffer werkt voor mij ook als zekerheid binnen je eigen carriere. Als je om wat voor reden niet meer naar je zin hebt bij je huidige werkgever ben je sneller geneigd om een andere baan te zoeken. Een overstap brengt risicos met zich mee, maar met een buffer voel je je zekerder. Ook hoef je gevoelsmatig minder te pikken van je huidige werkgever. Je durft misschien eerder nee te zeggen omdat je bent minder bang om je baan te verliezen.
niemand die je pluste maar klopt volgens mij als een bus, ik ben zelf best terughoudend qua salaris onderhandelingen maar doordat je al met een voet FO staat is het een stuk makkelijker zelfs ook al ben je niet zo assertief om toch die extra loonsverhoging te vragen. Je hoeft niet voor je inkomen te kiezen en juist daardoor kies je voor jezelf. Geloof zelf ook dat je daardoor beter kan verkopen, want zeggen tijdens een sollicitatie ik wil pas 1 juni over stappen vanwege het loon, zal ik zelf ook geen goed gevoel bij hebben.

ps Moet eerlijk zeggen dat ik in de daadkracht van oude werkgevers zwaar teleurgesteld ben geraakt, ze zeiden we betalen personeel en dan failliet, maar altijd was het net andersom 8)

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-05 19:34
rube schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 22:23:
[...]

Spreiding in vastgoed door verschillende type huurders en ook geografisch. Daarnaast een grote vrij buffer die redelijk makkelijk liquide gemaakt kan worden, voor het geval dat. Lage LTV van 35% en rente die 10 jaar vast staat. Daarnaast ook nog voldoende marge tussen huurinkomsten en uitgaven.
Ik heb dus niet één norm, het gaat om het totaal plaatje.
Heb je deze criteria altijd gehanteerd? Toen ik begon met verhuren(gedwongen) zag het er veel dramatischer uit (crisis tijd), maar werk wel langzaam naar minder risico toe, maar ergens komt er een moment dat er een 2e woning bij komt, en ik vermoed ik niet ga wachten tot LTV 35% (incl 2e woning).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rube
We zijn (uiteraard) niet zo begonnen, vermogen groeit dus individuele criteria passen zich aan. Maar het totaalplaatje is altijd zo geweest dat voor ons risico's altijd acceptabel waren.
Overigens hadden we heel lang 0% ltv maar juist door het groeien van vermogen hebben we besloten nu wel een hypotheek te nemen voor nieuwe aankoop van vastgoed en dus naar 35% ltv te gaan. We hadden ook kunnen kiezen om geen hypotheek te geven maar dan hadden we ook geen (liquide) buffer gehad. Per saldo maakt het nemen van een schuld ons hierbij dus flexibeler/weerbaarder hoe gek dat op het eerste gezicht ook mag lijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
@rube 35% lijkt me nog altijd vrij risicomijdend, mooie portefeuilleuitbreiding.

Ik ben zelf bezig met de financiering van ons nieuwe huis. Het is 175/k duurder en dus niet ideaal voor FO, maar ruimer en toekomstbestendig met opgroeiende kinderen. Er zit ook een gunstige kant aan: mijn partner is nog onder de 40 en we kunnen aanspraak maken op een schenkingsbedrag van ouders. Daarnaast een bedrag o.b.v. overwaarde medegefinancierd voor investering.
Veder nog even gekeken naar bankspaarhypotheek. Bank gaf in overweging spaarbedrag in mindering te brengen op de hypotheek, maar daar dacht ik anders over. Het bleek na wat rekenen zelfs gunstiger om de hogere rente uit het bestaande contract mee te nemen. Na belasting gaan de spaarrekeningen door de omvang van het geapaarde - waarover rente wordt vergoed - zelfs geld opleveren, zeker als je de uitgespaarde vrh meerekent.
Bankspaarhypotheek dus niet zomaar wegdoen als dat niet noodzakelijk is..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 16:06

murphsy

Product Monkey

Hier gaat het al een tijdje wat langzamer met oppotten. Twee kinderen en wat gezondheidsproblemen hakken gezamenlijk behoorlijk in de spaarcapaciteit.

valt me best zwaar, omgaan met negatieve afwijkingen van het plan :|

Hopelijk na de zomer de boel weer op de rit. Misschien dan proberen nog wat in te lopen door een zolderuitverkooprondje te doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Zou nog een korte update geven na een maandje mijn bus in de verhuur hebben... Tot nu toe zeer positief. Bus is nu voor de 4e keer op pad. Eerste 3x was alles netjes, vol diesel, op tijd en zonder problemen/schade.

Morgen komt mijn bus weer terug van de verhuur, na 11 dagen in Oostenrijk geweest te zijn.
En zaterdag nog een huurder. Ik gok dat ik over de 1.000 euro netto inkomsten heen ga.

Niet slecht voor een 15 jaar oude bus (kostte me ±4500 euro totaal incl alle reparaties) en een maandje verhuren.

Zou mooi zijn als er voor komende maand ook dagen de bus in de verhuur is (momenteel nog geen...)

edit: Eindstand deze maand is 1.146,05 euro _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door netfast op 28-07-2019 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:38
@netfast hoe zit het met boetes en verzekering?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
Ik kan aantonen dat ik niet de bestuurder was, ivm verhuur.
Heb naam, adres, telefoonnummer. In eerste instantie zal ik het direct moeten regelen met de betreffende huurder, als er een boete is. Als dat niet lukt, neemt het verhuur platform het over.

Per periode dat de bus in de verhuur is, is er een extra all-risk verzekering voor die periode afgesloten (via verhuurplatform) bij Allianz. Heb er nog geen gebruik van hoeven maken tot nu toe, dus heb daar verder geen ervaring mee.

Ik denk overigens wel dat Juli een goede maand is om te verhuren, voor augustus heb ik nog niks namelijk. Ben benieuwd de komende periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJudge
Hoe spelen jullie in op de almaar dalende rente? 'Speculeren' jullie op een aandelen opkoopprogramma van de ECB in september, of op een nieuwe ronde ten aanzien van obligaties? Richt iemand zich meer op de bankensector of kiest iedereen ervoor om breed in de wereldeconomie te blijven investeren middels VWRL e.d. met het oog op de lange termijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03-05 16:58
DutchJudge schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:55:
Hoe spelen jullie in op de almaar dalende rente? 'Speculeren' jullie op een aandelen opkoopprogramma van de ECB in september, of op een nieuwe ronde ten aanzien van obligaties? Richt iemand zich meer op de bankensector of kiest iedereen ervoor om breed in de wereldeconomie te blijven investeren middels VWRL e.d. met het oog op de lange termijn?
Al het geld dat ik op lange termijn niet nodig heb stop ik in aandelen met een wereldspreiding (Northern Trust Wereld en Europa indexfonsen).
Ik speculeer niet op een moment waarop de ECB de rente weer gaat verhogen, want dit gaat volgens mij alleen maar de inflatie verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:22
DutchJudge schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:55:
Door een hypotheek te hebben met variabele rente: 0,875% nu geloof ik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
Ko.Kane schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:59:
[...]

Door een hypotheek te hebben met variabele rente: 0,875% nu geloof ik :+
Mooi, dat pakt de komende tijd gunstig uit met het ECB perspectief. dat moet een 'oude' hypotheek zijn. Ik had ook zo'n leningdeel euribor + 100 bsp. Maar banken zien ook in dat we in een nieuwe tijd zijn beland. Bij nieuwe hypotheken ligt de variabele rente voor wat ik heb gezien een stuk hoger en voor enkele jaren vast op dit moment vaak lager dan variabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:41
Onder het mom van te mooi om waar te zijn, iemand ervaringen met "Mogelijk" die nu flink met reclame bezig is? https://www.mogelijk.nl/investeren/investeren-hoe-werkt-het/

Lijkt een bemiddelaar die een deel van het risico opvangt maar het wel mogelijk maakt vastgoed aan te kopen ter verhuur. Bonus lijkt vooral dat je gelijk iets aankoopt waar een huurder in wilt, plus zekerheden voor betaling. Dit uiteraard ten behoeve van bepaalde fees.
De kosten voor u als investeerder:

Bemiddelingsvergoeding; deze is eenmalig en bedraagt per akte 2% van de leensom.
0,5% van de maandelijkse rente voor administratievoering en overname van het debiteurenrisico (factoring) op de maandelijkse rente- en aflossingsbetalingen, en eventuele juridische stappen tot en met executie.
Wilt u tussentijds uitstappen (de akte overdragen) en vraagt u ons te bemiddelen, dan rekenen wij bij succes een bedrag van 1% over de uitstaande leensom met een minimumbedrag van € 950,-.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Bovenstaande, is gebruik maken van je gebrek aan kennis van financiële producten. Je kan prima etf's in vastgoed vinden die de zelfde opbrengst hebben en een fractie van de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@BTU_Natas ik denk dat je hier niet goed begrijpt?
Dit is gewoon geld uitlenen, bankje spelen.
Je bent niet zelf eigenaar van het vastgoed, dat is namelijk de lener (tenzij lener failliet gaat en jij je onderpand kan opeisen).

Ik ken iemand die dit doet. Als je weet wat je doet kan het best interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Waarom zou je dat doen? Als je dat zelfde rendement op vastgoed vele malen beter gespreid, zonder de hoge kosten kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Omdat dat met meer (of in ieder geval een ander) risico komt?
Minder gespreid maar geen leverage? Je moet het niet vergelijken met aandelen, etf's.
Je moet het meer vergelijken met een spaarrekening, deposito, crowdfunding.
Dan is het zo slecht nog niet volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:22
JURIST schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:21:
[...]

Mooi, dat pakt de komende tijd gunstig uit met het ECB perspectief. dat moet een 'oude' hypotheek zijn. Ik had ook zo'n leningdeel euribor + 100 bsp. Maar banken zien ook in dat we in een nieuwe tijd zijn beland. Bij nieuwe hypotheken ligt de variabele rente voor wat ik heb gezien een stuk hoger en voor enkele jaren vast op dit moment vaak lager dan variabel.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

murphsy schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:01:
valt me best zwaar, omgaan met negatieve afwijkingen van het plan
Hou de hand op de knip! Een paar van mijn tips:
- jij hebt de enige rol toiletpapier in het huis, je huisgenoten kunnen netjes vragen om een velletje of twee krijgen per keer
- houd een razzia en confiskeer alle OV chipkaarten, ze gaan maar met de fiets
- predikt voor het avondeten over deugden zoals productiviteit, Ora et Labora!

Maar serieus, ik begrijp goed dat het zwaar kan vallen. Momenteel zit het me ontzettend dwars dat ik onvoorziene kosten aan de auto heb. Ik weet dat het goedkoper kan, maar daar zitten weer nadelen aan waar ik persoonlijk erg gevoelig voor ben. Het zou een uitgemaakte zaak kunnen zijn, maar ik blijf er maar brain cycles aan besteden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
TucanoItaly schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:31:
[...]

Hou de hand op de knip! Een paar van mijn tips:
- jij hebt de enige rol toiletpapier in het huis, je huisgenoten kunnen netjes vragen om een velletje of twee krijgen per keer
- houd een razzia en confiskeer alle OV chipkaarten, ze gaan maar met de fiets
- predikt voor het avondeten over deugden zoals productiviteit, Ora et Labora!

Maar serieus, ik begrijp goed dat het zwaar kan vallen. Momenteel zit het me ontzettend dwars dat ik onvoorziene kosten aan de auto heb. Ik weet dat het goedkoper kan, maar daar zitten weer nadelen aan waar ik persoonlijk erg gevoelig voor ben. Het zou een uitgemaakte zaak kunnen zijn,maar ik blijf er maar brain cycles aan besteden...
Dit is best interessant, blijkbaar is de keuze die gemaakt is lastig in het verleden te laten omdat het geld heeft gekost. Echter het is een gedane zaak, je kan er niets meer aan veranderen. Het geld is weg , dus loslaten.
Hoe komt het dat je er nu nog over nadenkt ?

(Dit is voor mij persoonlijk erg boeiend omdat ik dus ook iemand ben die voorheen oeverloos oude beslissingen overdacht. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 21:51
TucanoItaly schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:31:
[...]
Maar serieus, ik begrijp goed dat het zwaar kan vallen. Momenteel zit het me ontzettend dwars dat ik onvoorziene kosten aan de auto heb. Ik weet dat het goedkoper kan, maar daar zitten weer nadelen aan waar ik persoonlijk erg gevoelig voor ben. Het zou een uitgemaakte zaak kunnen zijn, maar ik blijf er maar brain cycles aan besteden...
Denk om je bloeddruk...
Je bent toch ook niet tijden euforisch als je een meevaller hebt :? Laat het los. Dit soort zaken zijn slechts een miniscule deuk in het grotere plan :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
Hier gaat het al een tijdje wat langzamer met oppotten. Twee kinderen en wat gezondheidsproblemen hakken gezamenlijk behoorlijk in de spaarcapaciteit.

Hopelijk na de zomer de boel weer op de rit. Misschien dan proberen nog wat in te lopen door een zolderuitverkooprondje te doen.
Stel je voor dat je je huidige moeilijke periode moet combineren met financieel al op het randje zitten zonder bijkomende problemen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik zou het plan maar eens aanpassen als het geen rekening houdt met een (tijdelijke) daling v/h vermogen :) Hoef je er ook niet meer zenuwachtig van te worden, het hoort er immers bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

In het grote plaatje is het geen dramatisch verschil natuurlijk. Paar maanden 0% SR, terwijl we mikken op ±40%. Zeer overkombaar op de lange termijn. Maar zo geweldig omgaan met tegenslagen als jullie dat kan ik blijkbaar niet, stelletje guru's 😉

@Wozmro dat is waar. We zijn ons er van bewust dat we voor onszelf ruimte hebben gecreëerd om een klap te kunnen opvangen. En dat we het daardoor heel goed hebben. Maar ik haal (blijkt nu) rust uit het gevoel dat we een plan hebben en volgen. Incidenten en afwijkingen zijn heel normaal, sure, maar het tast tóch mijn rustgevoel aan!

Iets heel andersL ik wil deze zomer beginnen met Crowdfunding in NL. Maximaal een paar duizend euro (±€2500). Lijkt me interessant om wat lokaler te investeren. Ik kijk nu naar FundingCircle en Crowdaboutnow. Iemand nog tips qua aanbod & rendement? Op welk platform investeren jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST

Vooral als onvoorziene omstandigheden een rol spelen kan dat lastig zijn. Zelf probeer ik niet te hoog in te zetten met plannen en met scenario's te werken. Dan kan het meevallen, maar dat is ook geen garantie natuurlijk en het is makkelijk gezegd.
Kinderen worden als ze naar school gaan over het algemeen goedkoper en wellicht zijn er nog besparende aanpassingen mogelijk. Wij hebben het met de kinderen na de crechefase bijvoorbeeld zo georganiseerd met opvang bij anderen, thuiswerken, beetje ouderschapsverlof en atv dat we geen bso nodig hebben, dat scheelt weer.

Misschien ter relativering (zeker ook voor mezelf): tijdens vakantie in Zuid-Europa heb recent nog weer van mensen gehoord hoe lastig het is daar een huis te kopen en vermogen op te bouwen als dit nog niet in de familie zit, ondermeer gezien de zwakke arbeidsmarkt en lonen. In Nederland blijft de uitgangspositie voor FO - los van fiscale aspecten - redelijk goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
murphsy schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:30:
In het grote plaatje is het geen dramatisch verschil natuurlijk. Paar maanden 0% SR, terwijl we mikken op ±40%. Zeer overkombaar op de lange termijn. Maar zo geweldig omgaan met tegenslagen als jullie dat kan ik blijkbaar niet, stelletje guru's 😉
Herkenbaar, ik budgeteer voortaan 1000 euro om het half jaar voor auto reparaties. Heerlijk als daar wat geld van overblijft, stukje omdenken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:55
coldasice schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:00:
[...]

Herkenbaar, ik budgeteer voortaan 1000 euro om het half jaar voor auto reparaties. Heerlijk als daar wat geld van overblijft, stukje omdenken...
Flinke kosten, welke BMW heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online

@Wozmro dat is waar. We zijn ons er van bewust dat we voor onszelf ruimte hebben gecreëerd om een klap te kunnen opvangen. En dat we het daardoor heel goed hebben. Maar ik haal (blijkt nu) rust uit het gevoel dat we een plan hebben en volgen. Incidenten en afwijkingen zijn heel normaal, sure, maar het tast tóch mijn rustgevoel aan!

Iets heel andersL ik wil deze zomer beginnen met Crowdfunding in NL. Maximaal een paar duizend euro (±€2500). Lijkt me interessant om wat lokaler te investeren. Ik kijk nu naar FundingCircle en Crowdaboutnow. Iemand nog tips qua aanbod & rendement? Op welk platform investeren jullie?
Inderdaad, mooie aanpak zoals anderen al een beetje aangeven kan zijn om met verschillende scenario's te werken, of in ieder geval wat conservatief te plannen, dan valt het namelijk eerder mee dan tegen. Het helpt natuurlijk wel als je genoeg focus hebt om het 'meevallende' deel dan wel toe te voegen aan de pot en niet op te maken.

Ik heb zelf meestal veel rust omdat ik weet dat ik met de kennis van het moment de beste beslissing (voor mij) neem, en daar achteraf (dus) ook mee kan leven. Het helpt heel erg om dingen bewust te doen, want dan heb je iets besloten gezien de situatie en kennis van het moment, en had je het dus niet beter kunnen doen - ook als het achteraf dus de verkeerde beslissing geweest is (lijkt te zijn) - dat kon je immers niet weten, dus is oke.

NL crowdfunding platformen zijn er genoeg. Mooi startpunt is op https://www.crowdfundingcijfers.nl/ waar je een hele lijst met platformen hebt, en op basis waarvan je eens kan rondkijken hoe ze er uit zien (indruk), wat voor kosten en (bruto) rendement ze typisch rekenen, en hoeveel leningen er langs komen.

Ik ben begin dit jaar begonnen, en heb een paar platformen gekozen om mee te 'oefenen' en breidt dat van daar uit uit.

Naast het 'lenen' via crowdfunding, kun je ook in aandelen investeren, die zitten er ook tussen (bv leapfunder). Dat heeft natuurlijk wel veel meer risico, en zit je geld in het algemeen veel meer 'vast'.

Overigens hebben de NL platformen lage rendementen tov oost europa, waar ook een aantal mooie platformen zitten. Dat is zeker het overwegen waard, ivm spreiding. Het is natuurlijk wat lastiger verhaal te halen, dus kijk wel of je het voldoende vertrouwt. Er zijn (bijna?) geen platformen die voor de vorige crisis bestonden, dus niemand weet nog hoe ze zich houden als de economie omvalt. En je geld zit natuurlijk vaak voor 2-5 jaar deels vast, dus je kunt er niet altijd snel uit.

Voor meer details zijn er crowdfunding topics (op fok! loopt dat heel goed) of PM maar als je ergens een affiliate link van zoekt waar we allebei nog wat aan hebben. Is niet netjes die hier allemaal te posten).

Voor FO is het overigens de vraag of het veel zin heeft te doen. Wellicht is de beste tip nog steeds ETFs, zeker met de NL crowdfunding netto rendementen die je kunt verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmZ
  • Laatst online: 04-05 14:10

TmZ

Zal voor mij ook lastig zijn hoor als mijn SR omlaag gaat en de kans is heel groot dat dit wel een keer gaat gebeuren.

Betreffende crowdfunding investeer ik bijna exclusief op Funding Circle. Ik heb ook op andere platforms geïnvesteerd maar ik vind risico rendement verhouding op andere platforms onvoldoende.

Bij veel platformen is hoog risico ca. 8% rente op de lening, bij Funding Circle is dat de rente bij een laag risico investering. Verder zijn het bij Funding Circle bestaande ondernemingen en geen starters. Ik filter wel want er komen ook leningen voorbij waarbij het mij totaal niet duidelijk is hoe de ondernemer de lening gaat terugbetalen. Mijn portefeuille is nu een mix van kort en langer lopende projecten met gemiddeld een relatief hoog risico en ik kom nu uit op een rendement van 7-8%. Zou nog hoger kunnen worden als er nog geld terugkomt van afgeboekte leningen, maar ervaring leert dat dit niet veel voorstelt en vooral heel lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:41
BTU_Natas schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:37:
Waarom zou je dat doen? Als je dat zelfde rendement op vastgoed vele malen beter gespreid, zonder de hoge kosten kunt krijgen.
rube schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:27:
@BTU_Natas ik denk dat je hier niet goed begrijpt?
Dit is gewoon geld uitlenen, bankje spelen.
Je bent niet zelf eigenaar van het vastgoed, dat is namelijk de lener (tenzij lener failliet gaat en jij je onderpand kan opeisen).

Ik ken iemand die dit doet. Als je weet wat je doet kan het best interessant zijn.
Als investeerder leent u geld uit aan een ondernemer. Hiervoor krijgt u het eerste hypotheekrecht op zijn pand. Er is altijd één investeerder op één hypotheekakte. De ondernemer (geldlener) brengt substantieel eigen geld mee en tekent in privé mee. Mogelijk Vastgoedfinancieringen bemiddelt en voert de administratie. U sluit als investeerder via de notaris een een-op-een geldleenovereenkomst met hypotheekakte en wettelijke waarborgen. U weet met wie u handelt; investeerder en geldlener zijn niet anoniem.
Correct. In plaats van dat de ondernemer naar de bank gaat om te financieren doet hij het via Mogelijk bij een investeerder. 4,5% tot 6% rente is niet niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@Zebby Ik vraag me dan altijd af wat voor mensen bij een partij als Mogelijk uitkomen i.p.v. een bank. Die rente van 4.5 tot 6% is een stuk hoger dan bij de meeste beleggingshypotheken. Dat moet betekenen dat dit leningen zijn met hoger risico (bijv. hogere LTV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat is het geval bij zo goed als alle crowdfunding. Rentes die ik langs zien komen zijn bijna altijd (significant) hoger dan wat je bij een bank moet betalen. Dan kan ik alleen maar concluderen dat een bank diegene geen lening heeft willen verstrekken omdat het risico te hoog is. Zelfs als we puur financieel er naar kijken is mijn verwachting dat bij de eerste crisis heel veel crowdfunding platformen zullen omvallen, en heel veel crowdfunding rendementen naar beneden duikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-05 22:09
Voor banken zijn kleinere leningen als een paar ton gewoon niet meer zo interessant. De opkomst van crowdfunding en alternatieve financierders als Bridgefund is meer een reactie op hoe lastig banken zijn. Denk niet per se dat die rendementen onrealistisch zijn, dat is gewoon hoe de markt zich heeft ontwikkeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 05-05 08:44
Ik heb ervaring met CrowdAboutNow, Lendahand, KapitaalOpMaat, Geldvoorelkaar en Investormatch. Allemaal met kleine bedragen. Wat ik er vooral uit meeneem is dat ik het niet meer doe, behalve 'voor de lol' omdat een bedrijf me echt goed aanstaat en waarbij ik er vrede mee heb als het geld *poef* weg is. Zo heb ik nog wat geld uit staan bij enkele bierbrouwerijen. Verder is het me te schimmig geworden. Cijfers die creatief gepresenteerd worden, hockeystickprognoses, noem maar op. Het risico dat je loopt staat wmb niet in verhouding tot het rendement wat je krijgt. Ik heb pitches voorbij zien komen met een ronduit lachwekkend rentepercentage in verhouding tot het risico; daarna ben ik ermee gestopt omdat het me niet houdbaar leek. Defaults horen erbij, maar met een paar (vroege) defaults gaat je percentage aardig op de fles. Ik heb van meerdere mensen op fora gelezen die blij zijn als ze quitte spelen. Mensen hebben geld 'te veel' en zoeken naar alternatieven voor sparen, en richting zich dan tot bijv CF. Er is een tijd meer aanbod van geld geweest dan vraag in de vorm van leningnemers. Dat doet iets met risico's en vergoedingen, waardoor ik gestopt ben.

Ik heb, in het kader van diversificatie, ook nog bij Twino gezeten. 10-12% rendement inclusief buybackgarantie (dus je bent vrijgesteld van risico). Daar ben ik echter om ethische redenen mee gestopt. Het publiek dat daar komt leent tegen minimaal 30% schat ik in, wil Twino uit de kosten kunnen komen. Als je daar mee in zee gaat, zit je al fors in de problemen. Die mensen zou je juist geen lening moeten geven, daarmee help je ze over het algemeen alleen maar verder in de put.
coldasice schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:00:
Ik zou een potje per km maken. Althans, dat is wat ik doe. Auto's kosten geld, klaar. De ene keer wat meer dan de andere keer. 5ct/km aan onderhoud is niks, vaak kost een auto wel meer dan dat (beetje afhankelijk van de auto, dat wel). Door maandelijks een potje apart te zetten obv de gereden km's (of je jaarkm's/12), ben je voorbereid. Dan kun je twee jaar geluk hebben met een beurt+APK, maar als je dan een keer aan de beurt bent voor een turbo, koppeling en wat al niet meer, kan het alsnog uit het potje en klopt het gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik heb ook sterk het idee dat er momenteel teveel geld is die bijna wanhopig op zoek is naar rendement.

Volgens mij is het wachten op een hele forse verhoging van het minimumloon voordat de consumptie sterk kan stijgen en zo ook de hoeveelheid geld schaarser kan worden.

Maar dan zitten we wel weer gewrongen met het klimaatprobleem. Maar ik ben positief ingesteld; met ups en downs evolueren we verder.
De mensheid is gespecialiseerd in de grenzen opzoeken.

Crowdfunding lijkt mij wel een blijvertje voor projecten met een grotendeels maatschappelijk doel.
Als individu daar geld mee verdienen? Ik stel er mij vragen bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Wozmro schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:59:
Ik heb ook sterk het idee dat er momenteel teveel geld is die bijna wanhopig op zoek is naar rendement.

Volgens mij is het wachten op een hele forse verhoging van het minimumloon voordat de consumptie sterk kan stijgen en zo ook de hoeveelheid geld schaarser kan worden.
Er is inderdaad erg veel geld, maar waarom is er dan geen enorme inflatie? Ik kan dat alleen maar verklaren doordat het geld blijkbaar erg scheef verdeeld is. Al wisten we dat natuurlijk al langer, het wordt op deze manier wel goed zichtbaar.

Misschien kan je het wel zo zien: er wordt zoveel geld geïnvesteerd, dat op dat geld een hoge inflatie plaatsvindt (in de vorm van laag rendement). Voor consumptie is minder geld beschikbaar (want velen hebben het niet breed), waardoor de inflatie op consumptie niet zo hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Het Fantoom schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:04:
[...]

Flinke kosten, welke BMW heb je?
Ik gok op eentje van 2 jaar oud en een paar dagen. Net uit garantie. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Anoniem: 677216 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:40:
[...]

Er is inderdaad erg veel geld, maar waarom is er dan geen enorme inflatie? Ik kan dat alleen maar verklaren doordat het geld blijkbaar erg scheef verdeeld is. Al wisten we dat natuurlijk al langer, het wordt op deze manier wel goed zichtbaar.

Misschien kan je het wel zo zien: er wordt zoveel geld geïnvesteerd, dat op dat geld een hoge inflatie plaatsvindt (in de vorm van laag rendement). Voor consumptie is minder geld beschikbaar (want velen hebben het niet breed), waardoor de inflatie op consumptie niet zo hoog is.
Er is heel veel geld op zoek naar rendement zonder risico, verslaafd aan het spaarboekje met een rente van5%.

Als je wat risico durft te nemen is er nog rendement te vinden.
En toch, elke 3 maanden is er een bericht in de pers in België dat er nog nooit zo veel geld op spaarrekeningen stond. We sparen ons arm.
Stel dat we met dat geld gewoon Amazon, Apple en Microsoft opkopen (bedrijven lukraak gekozen en niet representatief), dan krijgt een land als België toch een pak meer inkomsten, en kan er rijker geleefd worden.
Nu staat dat geld gewoon te slapen en weg te smelten.
China pakt zoiets toch anders aan met al hun buitenlandse investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Als een grote groep mensen maar net genoeg geld heeft om te overleven dan kan de inflatie gewoon niet stijgen.

Er zijn nog zoveel mensen die leven in ongezonde woningen, met een ongezonde levensstijl en geen toegang tot deftig onderwijs.
Ook in Nederland en België.

Eigenlijk begint alles bij kennis en opleiding in zijn meest brede vorm (bvb dit forum zie ik ook als een vorm van opleiding).

Ik merk wel dat er iets aan het groeien is, er wordt wereldwijd sterk geïnvesteerd in leerapps en platformen. Daar zal nog heel veel geld mee verdient worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Wozmro schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:13:
Als een grote groep mensen maar net genoeg geld heeft om te overleven dan kan de inflatie gewoon niet stijgen.
Dat klopt natuurlijk niet. Genoeg voorbeelden van landen waar het niet goed gaat, en zelfs hyperinflatie optreedt. Tegenwoordig is de economie wereldwijd natuurlijk behoorlijk verweven, dus is het een heel complex van factoren die elkaar beinvloeden, op verschillende manieren lokaal, regionaal en wereldwijd.

Maar goed, we dwalen een beetje af van het FO topic denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:08
Anoniem: 677216 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:40:
[...]

Er is inderdaad erg veel geld, maar waarom is er dan geen enorme inflatie? Ik kan dat alleen maar verklaren doordat het geld blijkbaar erg scheef verdeeld is. Al wisten we dat natuurlijk al langer, het wordt op deze manier wel goed zichtbaar?
Inflatie hoeft niet alleen zichtbaar te worden via stijgende prijs van brood of brandstof. Het kan ook een ontsnapping vinden via kapitaalgoederen: vastgoed of aandelen. En daar is de afgelopen jaren een hoop gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 13:57
Pannencouque schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:05:
[...]
Ik zou een potje per km maken. Althans, dat is wat ik doe. Auto's kosten geld, klaar. De ene keer wat meer dan de andere keer. 5ct/km aan onderhoud is niks, vaak kost een auto wel meer dan dat (beetje afhankelijk van de auto, dat wel). Door maandelijks een potje apart te zetten obv de gereden km's (of je jaarkm's/12), ben je voorbereid. Dan kun je twee jaar geluk hebben met een beurt+APK, maar als je dan een keer aan de beurt bent voor een turbo, koppeling en wat al niet meer, kan het alsnog uit het potje en klopt het gewoon prima.
5ct per km voor onderhoud vind ik wel best veel. Ik zit op 1.2 ct/km over 217k km volledig VW dealer onderhouden Passat uit 2015. Daarnaast nog 0.45ct/km aan banden, 0.85ct/km aan belastingen en 7ct/km aan brandstof. Afschrijving zal rond de 9ct/km liggen. Al bij al dus een nieuwe Passat gereden voor net geen 20ct/km (verzekering etc ook meegerekend).

Het hoeft niet zo duur te zijn als je juiste keuzes maakt en geen koppelingen kapot rijdt elke 100k km. 2e hands en hogere km standen neem je meer risico op onderhoud maar daartegenover wel minder afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Highland schreef op zondag 28 juli 2019 @ 00:00:
[...]

Inflatie hoeft niet alleen zichtbaar te worden via stijgende prijs van brood of brandstof. Het kan ook een ontsnapping vinden via kapitaalgoederen: vastgoed of aandelen. En daar is de afgelopen jaren een hoop gebeurd.
Assetprijzen zijn om verschillende redenen (lage rente, schaarste) inderdaad extra opgelopen, maar dat vertaalt zich in eerste instantie slechts beperkt in een hogere inflatie volgens de officiële definitie van CBS/Eurostat (CPI). Huurprijzen hebben wel weging in dit mandje, maar aandelen niet.
Dat lonen beperkt zijn opgelopen en een groter deel van de winst naar bedrijven gaat is m.i. een van de redenen dat de inflatie achterblijft. Ook een groter aandeel producten (diensten) in de consumptie dat in waarde daalt en de hoge spaarquote van overheden en particulieren met het oog op vergrijzing speelt een rol.
Te lage inflatie is vooral een macro-economisch probleem omdat deflatie dan te dichtbij is. In die zin ook voor FO relevant. En als je aan de bezittingenkant redelijk beschermd bent tegen inflatie is weginfleren van schulden niet ongunstig. Vooropgesteld natuurlijk wel dat een te hoge inflatie ook gewoon een zwakte is en een gebrek aan vertrouwen weerspiegelt

Over crowdfunding: ik heb er een jaar of vijf ervaring mee met kleinere investeringen in tientallen projecten met totaal een redelijk goede spreiding. Mijn bevindingen: een netto rendement van 3-4% is haalbaar, maar het hangt samen met je eigen selectiecriteria. In het begin was ik te soepel, maar de kwaliteit van de projecten is over het algemeen niet al te best en de laatste tijd naar mijn idee eerder achteruitgegaan dan verbeterd met ontwikkeling van eigen acceptatiebeleid/risk management (door gebrek aan projecten?). Ik heb ook al een paar faillissementen meegemaakt.
Er zijn m.i. niet veel projecten met echt een goed plan. Het gaat te vaak om de zoveelste horecagelegenheid.
Ik doe daardoor vooral vastgoed en leningen met onderpand en dat is ergens wel jammer natuurlijk.

Een groot nadeel vind ik de administratie. Overzicht houde n is nog steeds lastig en alles volgen kost veel te veel tijd. Onder de streep vraag ik me af of het echt loont, maar het geeft enige spreiding voor 5% van je portefeuille en ik vind het soms nog steeds wel leuk om naar proposities te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Tommie12 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:02:
[...]

Ik gok op eentje van 2 jaar oud en een paar dagen. Net uit garantie. :o
Eentje van 14 jaar oud, geïmporteerd uit duitsland, dus afschrijven doet die bijna niks, 330i, 6 cylinder met bijna 260 pk. Reparaties nog maar weinig gehad, maar als er wat is, loopt het vaak in de papieren. Kan er iedere dag van genieten, vooral het geluid, koude start is fantastisch en het geld helemaal waard, hard rijden doe ik bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:59

mb1

AndRo555 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 00:24:
[...]

5ct per km voor onderhoud vind ik wel best veel. Ik zit op 1.2 ct/km over 217k km volledig VW dealer onderhouden Passat uit 2015. Daarnaast nog 0.45ct/km aan banden, 0.85ct/km aan belastingen en 7ct/km aan brandstof. Afschrijving zal rond de 9ct/km liggen. Al bij al dus een nieuwe Passat gereden voor net geen 20ct/km (verzekering etc ook meegerekend).

Het hoeft niet zo duur te zijn als je juiste keuzes maakt en geen koppelingen kapot rijdt elke 100k km. 2e hands en hogere km standen neem je meer risico op onderhoud maar daartegenover wel minder afschrijving.
Herkenbare getallen,ik rij en nieuw gekochte golf variant dealer onderhouden en rij goedkoper dan de meeste mensen mensen met een tweedehands.
Zeker omdat ik voor mijn zakelijke km €0,38 p/km Netto beur is dat leuk rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:32
5 cent per km is bij 30.000km per jaar 1500 euro.
Zal wel afhangen van hoe oud je auto is en welk merk, maar het lijkt me aan hoge kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar tenzij ik er overheen lees, er wordt toch nergens een aantal kilometers genoemd? Ik rij 5k per jaar, hooguit. Dan 1 cent per kilometer rekenen zou wel heel optimistisch zijn :P. Oké, ik zou in principe best geen jaarlijkse beurt kunnen laten doen, maar zelfs dan nog gaat het niet voor 1 cent per kilometer lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Bedankt voor de reacties mbt crowdfunding. Waardevolle input. Op basis daarvan denk ik dat ik het beter links kan laten liggen. Nog een timesink heb ik niet nodig. Jammer, want het lijkt me leuk. Lokaler dan ETF's en de internationale platformen.

Ik doe p2p lending via Mintos. Dat is interessant qua rendement en laat zich volledig automatiseren. Maar de eerste tegenwind gaat voor problemen zorgen. Het lijkt geenzins crisis bestendig 😂 ook is het volledig oost en zuid Europa.

Trackers (VWRL) zijn 90% van mijn investeringen. De overige 10% ben ik creatiever mee. Het is een beetje een hobby van me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
5 cent/km voor onderhoud en banden hoeft helemaal niet zo gek te zijn. Het is een beetje afhankelijk van wat voor auto je rijdt en hoe je de auto onderhouden wil hebben.

Als je een kleine auto rijdt met een 1.4'tje erin, het onderhoud bij de garage op de hoek laat uitvoeren en geen probleem hebt met after-market vervangingsonderdelen, tsja, dan is 5 cent/km misschien veel ja.

Ik bedoel maar, vier banden 175/65/R14 van Nexen op een Renault Clio met 75 pk kost je € 160,- en gaat eindeloos lang mee vanwege het gebrek aan vermogen.

Maar vier banden 235/55/R17 van Continental op een C-Klasse met 200 pk kost je € 500,- en gaat niet eindeloos lang mee omdat dat vermogen het rubber opvreet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
Ik ben ook geheel gestopt met crowdfunding, alles stop gezet.
Was actief op o.a. sameningeld, geldvoorelkaar, kapitaalopmaat, twino, mintos en Bondora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Laatst online: 27-02 13:13
Hier ook gestopt met Mintos, risico te groot als economie slechter gaat. Merk ook dat het gewoon veel tijd kost om je geld er weer uit te krijgen. Na een maand tijd pas 75% eruit gehaald.

Vanaf komend jaar wil ik wel weer gaan investeren om maandelijks inkomen te genereren. Waar ik aan zit te denken is om te beleggen in de woningmarkt (huurwoningen), maar ik wil niet een gehele woning kopen, maar bijvoorbeeld 10000 erin stoppen. Zijn er mensen die met zulke constructies ervaring hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Edwin__ schreef op zondag 28 juli 2019 @ 11:35:
Hier ook gestopt met Mintos, risico te groot als economie slechter gaat. Merk ook dat het gewoon veel tijd kost om je geld er weer uit te krijgen. Na een maand tijd pas 75% eruit gehaald.

Vanaf komend jaar wil ik wel weer gaan investeren om maandelijks inkomen te genereren. Waar ik aan zit te denken is om te beleggen in de woningmarkt (huurwoningen), maar ik wil niet een gehele woning kopen, maar bijvoorbeeld 10000 erin stoppen. Zijn er mensen die met zulke constructies ervaring hebben?
Een REIT misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Laatst online: 27-02 13:13
Ik heb even daarover zitten lezen. Wat voor mij nu duidelijk is dat dit een index-fonds is met een hoog-dividend. Het bied inderdaad wel wat ik zoek, dividend generen zodat ik minder afhankelijk wordt van mijn vaste baan.

Ik zie bijvoorbeeld ook fondsen die beleggen in huurwoningen en elke 3 maanden een stukje rendement uitbetalen ( https://huurwoningenfonds.nl/ ). Waarom zou je voor dit of voor een REIT kiezen?

Het liefste wil ik er zo min mogelijk omkijk naar hebben, en alleen af en toe wat geld erbij stoppen. Voor 'normale' index fondsen doe ik dit al via Meesman. Zijn er ook partijen die zulke diensten aanbieden, maar dan met elke x-maanden rendement wat uitbetaald wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-05 21:20
JURIST schreef op zondag 28 juli 2019 @ 07:51:
[...]

Assetprijzen zijn om verschillende redenen (lage rente, schaarste) inderdaad extra opgelopen, maar dat vertaalt zich in eerste instantie slechts beperkt in een hogere inflatie volgens de officiële definitie van CBS/Eurostat (CPI). Huurprijzen hebben wel weging in dit mandje, maar aandelen niet.
Dat lonen beperkt zijn opgelopen en een groter deel van de winst naar bedrijven gaat is m.i. een van de redenen dat de inflatie achterblijft. Ook een groter aandeel producten (diensten) in de consumptie dat in waarde daalt en de hoge spaarquote van overheden en particulieren met het oog op vergrijzing speelt een rol.
Te lage inflatie is vooral een macro-economisch probleem omdat deflatie dan te dichtbij is. In die zin ook voor FO relevant. En als je aan de bezittingenkant redelijk beschermd bent tegen inflatie is weginfleren van schulden niet ongunstig. Vooropgesteld natuurlijk wel dat een te hoge inflatie ook gewoon een zwakte is en een gebrek aan vertrouwen weerspiegelt

Over crowdfunding: ik heb er een jaar of vijf ervaring mee met kleinere investeringen in tientallen projecten met totaal een redelijk goede spreiding. Mijn bevindingen: een netto rendement van 3-4% is haalbaar, maar het hangt samen met je eigen selectiecriteria. In het begin was ik te soepel, maar de kwaliteit van de projecten is over het algemeen niet al te best en de laatste tijd naar mijn idee eerder achteruitgegaan dan verbeterd met ontwikkeling van eigen acceptatiebeleid/risk management (door gebrek aan projecten?). Ik heb ook al een paar faillissementen meegemaakt.
Er zijn m.i. niet veel projecten met echt een goed plan. Het gaat te vaak om de zoveelste horecagelegenheid.
Ik doe daardoor vooral vastgoed en leningen met onderpand en dat is ergens wel jammer natuurlijk.

Een groot nadeel vind ik de administratie. Overzicht houde n is nog steeds lastig en alles volgen kost veel te veel tijd. Onder de streep vraag ik me af of het echt loont, maar het geeft enige spreiding voor 5% van je portefeuille en ik vind het soms nog steeds wel leuk om naar proposities te kijken.
Heb je een mening over de tokenization van assets? Bijvoorbeeld dmv STO's (security token offering). Er zijn sinds kort een paar exchanges waar de tokens op verhandeld kunnen worden, maar het loopt nog niet echt storm volgens mij. Met tokenization is het mogelijk om bij voorbeeld vastgoed om te zetten in tokens en deze 24uur per dag te verhandelen op exchanges en eventueel dividend te ontvangen.

https://www.iexprofs.nl/I...-beleggingsrevolutie.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
superpolm schreef op zondag 28 juli 2019 @ 15:29:
[...]

Heb je een mening over de tokenization van assets? Bijvoorbeeld dmv STO's (security token offering). Er zijn sinds kort een paar exchanges waar de tokens op verhandeld kunnen worden, maar het loopt nog niet echt storm volgens mij. Met tokenization is het mogelijk om bij voorbeeld vastgoed om te zetten in tokens en deze 24uur per dag te verhandelen op exchanges en eventueel dividend te ontvangen.

https://www.iexprofs.nl/I...-beleggingsrevolutie.aspx
Nog niet bekend mee, wel interessant. Meer liquiditeit in vastgoedbelegging is op zichzelf een goede ontwikkeling. Zo is een participatie in een b.v. het huurwoningenfonds nu niet eenvoudig verhandelbaar. Ik vraag me nog wel af hoe dit juridisch vormgegeven gaat worden, het recht loopt enigszins achter bij dit soort fintechontwikkelingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 05-05 08:44
AndRo555 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 00:24:
[...]

Dat is een andere vergelijking. Daarbij heb je veel geld neergelegd voor een nieuwe auto (ik zal het niet hebben over opportunity cost). Dan heb je inderdaad véél minder onderhoud, maar een hogere afschrijving. Ik denk dat je over het algemeen kunt stellen dat hoe ouder de auto wordt, hoe hoger de onderhoudskosten. Bedenk je ook dat met 200k in vier jaar, je dus veelal snelweg zal rijden. Dan heeft een auto veel minder te lijden dan met stadskilometers. Dat doet ook iets met de onderhoudsprijs. Plus, hoe meer je rijdt, hoe goedkoper een auto per km wordt. Dus jouw voorbeeld kan zeker. Bedenk je ook dat als er een keer een turbo ploft of een roetfilter hemelt, je onderhoudskosten ineens met een cent per km stijgen. Maw: ja, het kan absoluut, en die 5ct is ook maar een richtlijn. Maar bedenk je ook dat niet iedereen gezegend is met chauffeurstalent, niet iedereen veel km's maakt om alles uit te smeren en als je relatief veel km's in de stad maakt, sommige onderdelen meer te lijden hebben. Dat is inherent aan het gebruik en zal ook iets met het kostenplaatje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 21:49

Tazzios

..

Edwin__ schreef op zondag 28 juli 2019 @ 11:35:

Ik heb zelf wat bij brickfund lopen, heb ze 3 jaar geleden gevonden via symbid. Elk kwartaal wordt er huurdividend uitgekeerd en krijg je te zien wat je certificaat waard is. De projecten laten ze 10 jaar lopen tenzijn eerder verkoop of behouden interresant is. Verkopen kan tussen door aan andere (vermoed dat dat dan op de site komt te staan zoals nu bij noord-brabant.*
Nieuwe projecten lijken echter zeldzaam,dit natuurlijk omdat het lastig is om interessante verhuur panden te vinden.

* er is momenteel echter niets te koop ondanks dat dat er wel staat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
Vandaag verscheen een artikel op Nu.nl: 'Hoeveel geld moet je hebben om te kunnen rentenieren?'

Het artikel gaat er vanuit dat je zo'n € 564.000 nodig hebt en dan met een rendement van 5 procent jaarlijks. Dit levert elk jaar € 28.200 op, na vermogensbelasting blijft er dan jaarlijks € 21.615 over om van rond te komen. Daarbij wordt gesignaleerd dat sparen geen optie meer is, en beleggen noodzakelijk.

Eén van de centrale aannames in dit topic wordt door de geraadpleegde expert niet gedeeld:
Bruel denkt dat het niet zomaar mogelijk is om met een modaal salaris een bedrag te sparen dat groot genoeg is om van te rentenieren. Volgens hem is het pas realistisch om te gaan rentenieren als je heel veel geld hebt. "De een krijgt een flinke erfenis omdat hij of zij in een rijke familie geboren is. De ander heeft een prachtig IT-bedrijf opgezet dat hij voor een paar miljoen verkoopt." Maar het bedrag bij elkaar sparen in loondienst gaat moeilijk worden. "Naar mijn idee gaat het je dan niet lukken om zoveel bij elkaar te sparen dat je kunt gaan rentenieren."
Wat ik wel mis in het artikel van Bruel, is het laten dalen van je maandelijkse kosten als route naar rentenieren. Tegelijk wordt er nu gerekend met een maandelijks netto-inkomen van € 1.800 om rond te komen...dat is geen vetpot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Burgerman schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:07:
Vandaag verscheen een artikel op Nu.nl: 'Hoeveel geld moet je hebben om te kunnen rentenieren?'

Het artikel gaat er vanuit dat je zo'n € 564.000 nodig hebt en dan met een rendement van 5 procent jaarlijks. Dit levert elk jaar € 28.200 op, na vermogensbelasting blijft er dan jaarlijks € 21.615 over om van rond te komen. Daarbij wordt gesignaleerd dat sparen geen optie meer is, en beleggen noodzakelijk.

Eén van de centrale aannames in dit topic wordt door de geraadpleegde expert niet gedeeld:

[...]

Wat ik wel mis in het artikel van Bruel, is het laten dalen van je maandelijkse kosten als route naar rentenieren. Tegelijk wordt er nu gerekend met een maandelijks netto-inkomen van € 1.800 om rond te komen...dat is geen vetpot.
Als je de uitspraak erg letterlijk leest ben ik het 100% met hem eens. Het is niet zomaar mogelijk. En het is inderdaad pas realistisch als (ofwel: zodra) je heel veel geld hebt. En dat laatste is natuurlijk relatief. Als wij geen hypotheeklasten meer hebben is 1800 voor ons ruim voldoende, zelfs inclusief vakanties.

Wat ik hier wel mis is de mogelijkheid om in te teren op dat vermogen. Hier gaat het dus echt om het leven van het rendement en dus rentenieren in de letterlijke zin. En dat rendement is per definitie grillig, dus je zal altijd periodes hebben van interen.

Maar, wel fijn dat de gemiddelde Nederlander dit leest en in onmogelijkheden gaat denken om de consumptie voort te zetten, zodat wij wel eerder FO kunnen zijn :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Burgerman schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:07:

[...]

Hij doet wel één grote aanname die niet expliciet benoemd wordt, en zegt twee dingen:
De aanname is dat je geld in stand moet blijven. Terwijl als je in loondienst werkt zal je pensioen opbouwen, en als dat voldoende is voor je om mee rond te komen, dan kan je op je 60ste best stoppen met werken zonder een half miljoen te hebben.

Daarnaast hij schrijft dat een half miljoen bij elkaar krijgen met een modaal salaris niet realistisch is. Daar kan ik het niet mee oneens zijn. Echter vervolgens schrijft hij dat het niet gaat lukken in loondienst. Waarom niet? Er zijn best mensen die €100k+ per jaar verdienen in loondienst, dan kan je een behoorlijk bedrag bij elkaar sparen.

Overigens opvallend dat hoogst gewaardeerde reactie op nujij een best redelijke is:
Meneer Briel moet denk ik het boek van Oeds-Jan Postma "Miljonair met een gewone baan" eens lezen... natuurlijk is het haalbaar, ook zonder erfenis...als je de focus er maar op hebt én er eens wat voor laat.... prioriteiten stellen. Voor mij is het altijd een kunst om balans te houden tussen leven in het nu (want je kan elk moment van je sokken gereden worden) en sparen voor later (want je zal maar 95 worden in goede gezondheid). Ik merk echter wel dat er hele volksstammen hier in NL zijn, die niet eens bewust nadenken over waar hun financiële prioriteiten... Waar wil ik staan over 10 jaar, kan ik eerder stoppen met werken als ik dat wil etc etc... Ik hoor té vaak om me heen " ik moet nog tot 65"... Je móet helemaal niets, je hebt keuzes genoeg...maar je moet ze wel maken, mét de gevolgen die daarbij horen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchJudge
Dergelijke berichten in de mainstream media zijn sowieso vaak clickbait naar mijn mening. Kort door de bocht en incompleet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

CornermanNL schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:44:
Echter het is een gedane zaak, je kan er niets meer aan veranderen. Het geld is weg , dus loslaten.
Hoe komt het dat je er nu nog over nadenkt ?
Omdat het een deelauto is, dus elke maand komt die rekening weer :)
Nou is het concept voor ons op allerlei vlakken perfect te noemen. Maar het kost een lieve duit, of althans zo voelt het.
(Dit is voor mij persoonlijk erg boeiend omdat ik dus ook iemand ben die voorheen oeverloos oude beslissingen overdacht. )
Nou ja, als het geld door de plee was, dan kon ik daar nog vrede mee hebben. Ooit eens geld in een startup gestoken en uiteraard nooit meer teruggezien. Dat kon ik mentaal onder de categorie leergeld scharen, gek genoeg. Het is mijn haat-liefde verhouding met (elektrische) auto's: het rijden is heerlijk, het ontdekken van technologie ook. Maar zowat alles er om heen doet m'n bloed koken :+

Het probleem zit mentaal :+ Ik wil èn lage kosten, èn flexibiliteit, èn zorgeloosheid. Dat kan dus niet :+
ybos schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 09:02:
Laat het los. Dit soort zaken zijn slechts een miniscule deuk in het grotere plan
Een slimme keuze qua autokosten kan echt wel wat opleveren. Maar aan de andere kant heb je gelijk: het gaat relatief weinig invloed hebben want momenteel rijd ik al bescheiden, in vergelijking met m'n collega's dan. Ja, het kan goedkoper. Maar ik ben al jaren tevreden dus nu ineens niet? Dus opgeteld inderdaad: let it go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
Het probleem zit hem grotendeels in het rentenieren.
Als ik dood ga hoef ik geen pot met geld achter te laten voor mijn erfgenamen.

De meeste mensen hebben genoeg aan pensioen + AOW, dus het is niet erg als met pensionering je vermogen grotendeels op is.

En zoals gezegd, je zal prioriteiten moeten stellen, dus niet meer drie keer per jaar op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Of "alternatief" op vakantie. Huizenruilen, housesitting, goedkoop (wild) kamperen. Werk-vakantie (wat je extra uitgeeft verdien je terug).
@kabelmannetje is al weer een tijdje afwezig hier, maar die heeft hier goede voorbeelden van. Ja, het is geen luxe cruise of alleen maar 5 sterren hotels, maar er zijn echt nog wel mogelijkheden hoor.
Overigens is dat van toepassing op vakantie, maar ook op veel andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 28-04 12:34
DutchJudge schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:55:
Dergelijke berichten in de mainstream media zijn sowieso vaak clickbait naar mijn mening. Kort door de bocht en incompleet.
Inderdaad, wie gaat er nu met 500k 'rentenieren', lijkt me ergens ook best een treurig leven. Wat moet je al die tijd gaan doen, je hebt gewoon te weinig geld om echt van het leven te gaan genieten.

Of je moet in India willen gaan rondreizen op de fiets :+

Als je dan je ervaring gaat vloggen kan daar best nog wel eens een leuk inkomen uitkomen :+

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nu zijn mijn vakanties wel wat luxer dan dat, maar ik zie echt niet in waarom ik meer geld nodig zou hebben om van het leven te genieten dan dat.
Pagina: 1 ... 20 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.