Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 165 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.020 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Mijn FO doel staat op 2040, wie weet wat voor een crypto dan deel uit maakt van de maatschappij om waarde te bepalen (BTC), wereldwijd betalingsverkeer (XRP, met name opkomende markten die geen betrouw financieel systeem hebben) of de talloze mogelijkheden van ETH.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Bij crypto weet ik echt niet wat ik ervan moet vinden in het kader van FO. Getuige het verleden heb ik al veel goede instapmomenten gemist en gezien de volatiliteit en diversiteit van de markt heb ik geen idee hoe ik in de tijd of producten zou moeten spreiden.

Maar al zou ik gespreid over 100 coins en over de tijd instappen, wat is dan het verwachte rendement en op basis waarvan? Waar zien we nou concreet al de toegevoegde waarde en duurzame aard van crypto in terug? Om over ongereguleerde exchanges en issues met wallets nog maar te zwijgen.

Ik vind maar bar weinig objectieve informatie hierover. Iemand is altijd wel biased vanwege eigen succes (pro) of falen (anti). Even heel zwart/wit gesteld natuurlijk. Al met al vind ik het best een vermoeiende onderneming om enigszins uit te pluizen wat nou onderbouwd de plek van crypto is in een portfolio richting FO.

Overigens heb ik wel een paar k in verschillende coins, maar conclusie is dus dat ik geen idee heb hoe ik het als meer kan zien dan 'speelgeld'.

[ Voor 18% gewijzigd door finsdefis op 24-03-2021 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:19
Deveon schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 07:34:
Mijn FO doel staat op 2040, wie weet wat voor een crypto dan deel uit maakt van de maatschappij om waarde te bepalen (BTC), wereldwijd betalingsverkeer (XRP, met name opkomende markten die geen betrouw financieel systeem hebben) of de talloze mogelijkheden van ETH.
offtopic:
Zonder een hele crypto discussie te willen beginnen, voor een goed middel om waarde te bepalen of betalingen te doen wij je juist een eenheid hebben met een stabiele waarde. Dat botst met de 'wens' van een leuk koersrendement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

finsdefis schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 07:45:
Al met al vind ik het best een vermoeiende onderneming om enigszins uit te pluizen wat nou onderbouwd de plek van crypto is in een portfolio richting FO.
Het is gewoon een hedge tegen de dollar en de euro, plus een ongekende upside. Hoe alloceer je zo'n component? Gewoon 1-5%, en die DCA je tegelijk met al je ander spul, je aandeeltjes, je cash, je vastgoed, weet ik wat.
finsdefis schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 07:45:
Getuige het verleden heb ik al veel goede instapmomenten gemist en gezien de volatiliteit en diversiteit van de markt
Als je het hebt over een "instapmoment", dan heb je het meestal over de prijs. Dat vind ik prima, maar prijs is slechts 1 component in de overwegingen die je maakt voor het toevoegen van een asset class aan je portefeuille, en het is een overweging die particuliere beleggers meenemen.

Andere veel belangrijkere overwegingen zijn: wat is de potentie/upside? En wat is de rol in je portefeuille? Kun je omgaan met de volatiliteit? Past het bij je?

Ja, en objectieve informatie? Waarom kijk je niet gewoon naar de items in het nieuws, en trek je je eigen conclusie?

Maar als je echt objectieve informatie wilt, dan luister je naar mensen zoals Meb Faber. Die hebben geen paard in deze race, maar hij heeft wel eens gezegd: de market cap van Bitcoin is ongeveer 1% van het totale vermogen van de wereld, dus da's een prima percentage.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 07:28:
[...]

Dat vooral. Wat breder getrokken denk ik dat er vroeg in de opbouwfase best wat voor te zeggen is om een behoorlijk percentage van je vermogen in hoog speculatieve investeringen te stoppen. Met in het achterhoofd dat als het mis gaat, je toch nog genoeg tijd hebt om de FO pot weer te vullen, maar als je een mooie klapper maakt, dan kan het zijn dat je FO een stuk sneller wordt bereikt.

Maar daar zou ik naar mate je dichter bij je FO moment komt toch steeds voorzichtiger in worden. Dus met een dalend percentage hoog speculatieve investeringen naar mate de tijd vordert.
Volgens een traditionele portfolio strategie zou dat logisch zijn. Voor mij is het meer een manier om eerder uit te stappen. Als belegd vermogen + crypto gelijk is aan mijn doelbedrag cash ik crypto volledig uit en gaat dat naar belegd vermogen toe. Tegelijkertijd gaat mijn ontslagbrief de deur uit. Dat doelbedrag is exclusief crypto haalbaar bij ongeveer 55 jaar. En crypto kan dat hopelijk naar voren halen

Ik hou daarbij wel de marktcycli in de gaten, crypto kent vrij sterke bull/bearmarkten. Ik cash enkel uit in een bullmarkt en dan liever eerder dan een nieuwe bullmarkt afwachten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:57

oscar82

De ondertitel

TucanoItaly schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:55:
[...]

Het is gewoon een hedge tegen de dollar en de euro, plus een ongekende upside. Hoe alloceer je zo'n component? Gewoon 1-5%, en die DCA je tegelijk met al je ander spul, je aandeeltjes, je cash, je vastgoed, weet ik wat.

[...]

Maar als je echt objectieve informatie wilt, dan luister je naar mensen zoals Meb Faber. Die hebben geen paard in deze race, maar hij heeft wel eens gezegd: de market cap van Bitcoin is ongeveer 1% van het totale vermogen van de wereld, dus da's een prima percentage.
Als ik dingen over coins lees, vervang ik het in m'n hoofd altijd met Poolse Zloty en kijk ik of het nog steeds hout snijdt. Zloty's kunnen ook ongeveer 1% van het totale vermogen van de wereld uitmaken en een prima hedge zijn tegen euro's en dollars. Wil ik er daarom DCA 1-5% van m'n vermogen instoppen? Mwah, nee ik dacht 't niet. Het [de coins dan he, in mindere mate de Zloty] is namelijk een speculatieve en volatiele valuta waar ik niet van plan mee ben te gaan betalen nu of in de toekomst.

[ Voor 2% gewijzigd door oscar82 op 24-03-2021 09:24 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

oscar82 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:22:
Als ik dingen over coins lees, vervang ik het in m'n hoofd altijd met Poolse Zloty
Hoezo doe je dat? Da's toch een slechte vergelijking? Of probeer je de hype er af te halen, en er meer bedachtzaam naar te kijken? Als je zei "Zwitserse Frank", dan kon ik er nog in meekomen, da's een veel stevigere vergelijking omdat die in het verleden ook een reserve currency was.

Maar verder: jij doet waar je je goed bij voelt, en da's prima. Ik heb ook bijv. veel meer goud dan de meeste mensen, want ik ben een zuur, wantrouwend mannetje op het gebied van politiek en monetair beleid. Dus emotioneel gezien heb ik behoefte aan een verzekeringetje in m'n portefeuille.

[ Voor 11% gewijzigd door TucanoItaly op 24-03-2021 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
En @oscar82 ... Wellicht je grootste vergissing... Je vergelijkt nu echt alleen met valuta. Crypto is meer dan dat. Het is een notaris, een protocol, vertrouwde transacties met elkaar zonder tussenpersoon (!), programmeerbaar geld (bijv met ETH of binnenkort ADA) en al die andere zaken die ik vergeet.

He kak, zijn we er toch een een beetje een crypto topic van aan het maken...

En ook hier is fysiek goud en zilver aanwezig :)

[ Voor 8% gewijzigd door netfast op 24-03-2021 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

oscar82 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:22:
[...]

Als ik dingen over coins lees, vervang ik het in m'n hoofd altijd met Poolse Zloty en kijk ik of het nog steeds hout snijdt.
LoL :P

In 1994 was ik als tiener ooit miljonair in Zloty's. Kocht ik een ijsje van 100.000 zloty..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tjah, ik ben multimiljardair (Met oude zimbabwaanse dollars. Karl Marx had zich omgedraaid in zijn graf toen ik voor € 7,- een stapeltje ongebruikte (en waardeloze) zimbabwaanse dollars kocht. Tegelijkertijd is het wel leuk om aan pubers te laten zien, om ze een beeld te geven over de waarde van geld).

Bij een goed gespreide portefeuille profiteer je al van koersmutaties van crypto doordat enkele bedrijven crypto op de balans hebben staan. Ik heb zelf daarnaast wel wat speelgeld in Riot Blockchain zitten maar daar wordt ik geen miljonair van, maar dat heeft een hoog gokgehalte. Aanschafwaarde is gelijk aan een flesje whisky bij de lokale slijter dus daar vloeit geen bloed uit (en ik heb nog whisky dus ik kan het geld missen ;)).

Voor ons is het voorjaar altijd een lastige tijd. Verreweg de meeste (extra) inkomsten hebben we in het voorjaar, en hoewel we een degelijk toekomstplan hebben waarin we maandelijks flink ETF's kopen twijfelen we toch elke keer weer wat we dan moeten doen. In principe zijn die extra's ook echt voor onszelf, maar op ons verlanglijstje staat misschien een keer een nieuwe trui of wat lekkere balsamico azijn waardoor het grootste deel van die inkomsten toch elke keer weer op de spaarrekening belanden. Ik denk dat we dus ook hier maar weer gaan spreiden over vakantie, tuin, huis & toekomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
netfast schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:11:
En @oscar82 ... Wellicht je grootste vergissing... Je vergelijkt nu echt alleen met valuta. Crypto is meer dan dat. Het is een notaris, een protocol, vertrouwde transacties met elkaar zonder tussenpersoon (!), programmeerbaar geld (bijv met ETH of binnenkort ADA) en al die andere zaken die ik vergeet.

He kak, zijn we er toch een een beetje een crypto topic van aan het maken...
Haha, valt mee hoor. Je kunt dit namelijk ook wat breder trekken. Misschien ben ik wel oud, maar ik herken hier een zelfde 'dit keer is het anders' als eind vorige eeuw met de newconomy's en Nina Brinks. Natuurlijk is de hele blockchain technologie anders dan wat we eerder deden, maar het is maar de vraag in hoeverre dat voor crypto's zo revolutionair zal uitwerken vergeleken met andere, bestaande, zaken die ook al lang in die richting evolueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:05
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:54:
[...]

Haha, valt mee hoor. Je kunt dit namelijk ook wat breder trekken. Misschien ben ik wel oud, maar ik herken hier een zelfde 'dit keer is het anders' als eind vorige eeuw met de newconomy's en Nina Brinks. Natuurlijk is de hele blockchain technologie anders dan wat we eerder deden, maar het is maar de vraag in hoeverre dat voor crypto's zo revolutionair zal uitwerken vergeleken met andere, bestaande, zaken die ook al lang in die richting evolueren.
Je moet het een beetje filosofisch bekijken.
Buiten harde assetts zoals goud is op de hele lange termijn zowat alles al eens omhoog gegaan en terug gezakt.
Zoek maar eens een gebouw, een bedrijf dat 150 jaar na oprichting nog altijd in een opgaande tendens zit.
Ongetwijfeld zijn er mensen die geld verdiend hebben aan tulpenbollen, maar enkel als ze op tijd uitgestapt zijn.

Bitcoin kan een overlever zijn als er voldoende redenen zijn om het te gebruiken. Voorlopig is de waarde gebaseerd op "morgen stijgt het toch", goedkoop minen in landen waar electriciteit gesponsord wordt, mensen die in hun land de lokale currency en de overheid niet vertrouwen... Dan denk ik aan China, Iran, Venezuela...

Zelf zou ik er niet meer dan 5-10(?)% van mijn vermogen in durven steken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:54:
[...]

De potentie van crypto ligt hem in een financieel 2.0 systeem (DeFi). Veel zaken waar nu nog een tussenpartij voor nodig is zou kunnen worden overgenomen door een decentraal trustless systeem dat werkt op basis van smart contracts. Verzekeringen, notaris, auteursrecht etc zijn voorbeelden. Maar ook diverse bankservices zoals garantstellingen en leningen zouden op deze manier geregeld kunnen worden. Naar mijn mening is deze ontwikkeling een gelijksoortige revolutie als het internet. Bij internet hadden we de dotcom bubble waardoor een hele hoop onzin bedrijven overgewaardeerd waren en daarna ook verdwenen zijn. Daaruit zijn nog een aantal grote jongens overgebleven (amazon, google etc.) Maar we kunnen wel concluderen dat er een hele nieuwe industrie is ontstaan uit het internet. Hetzelfde verwacht ik met crypto, dit gaat een praktisch nut krijgen en nu al coins hebben van het platform dat de grote winnaar gaat worden zal je zeker veel kunnen opleveren. Echter 90+% van de rotzooi eromheen zal uiteindelijk niks meer waard worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mirved schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:54:
[...]

De potentie van crypto ligt hem in een financieel 2.0 systeem (DeFi). Veel zaken waar nu nog een tussenpartij voor nodig is zou kunnen worden overgenomen door een decentraal trustless systeem dat werkt op basis van smart contracts. Verzekeringen, notaris, auteursrecht etc zijn voorbeelden. Maar ook diverse bankservices zoals garantstellingen en leningen zouden op deze manier geregeld kunnen worden. Naar mijn mening is deze ontwikkeling een gelijksoortige revolutie als het internet. Bij internet hadden we de dotcom bubble waardoor een hele hoop onzin bedrijven overgewaardeerd waren en daarna ook verdwenen zijn. Daaruit zijn nog een aantal grote jongens overgebleven (amazon, google etc.) Maar we kunnen wel concluderen dat er een hele nieuwe industrie is ontstaan uit het internet. Hetzelfde verwacht ik met crypto, dit gaat een praktisch nut krijgen en nu al coins hebben van het platform dat de grote winnaar gaat worden zal je zeker veel kunnen opleveren. Echter 90+% van de rotzooi eromheen zal uiteindelijk niks meer waard worden.
De vraag blijft dan: hoe kan je gedegen investeren in deze technologie zodat je van de toekomstige waarde profiteert, zonder dat je al je geld inzet op een paar huidige munten die misschien wel helemaal niets met die grote toekomst te maken hebben?
Dat lijkt me in relatie to FO namelijk de belangrijkste vraag - alle speculatie over wanneer je je BTC moet uitcashen (of juist niet) is niet wezenlijk anders dan market timing en ongefundeerde handel in Tesla, GME, etc (en achteraf leuk praten, maar naar de toekomst heb je er niets aan).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirved
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:18:
[...]

De vraag blijft dan: hoe kan je gedegen investeren in deze technologie zodat je van de toekomstige waarde profiteert, zonder dat je al je geld inzet op een paar huidige munten die misschien wel helemaal niets met die grote toekomst te maken hebben?
Niet daarom is het ook gewoon super risicovol.
Dat lijkt me in relatie to FO namelijk de belangrijkste vraag - alle speculatie over wanneer je je BTC moet uitcashen (of juist niet) is niet wezenlijk anders dan market timing en ongefundeerde handel in Tesla, GME, etc (en achteraf leuk praten, maar naar de toekomst heb je er niets aan).
Klopt helemaal

[ Voor 7% gewijzigd door Mirved op 24-03-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mirved schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:54:
[...]

De potentie van crypto ligt hem in een financieel 2.0 systeem (DeFi). Veel zaken waar nu nog een tussenpartij voor nodig is zou kunnen worden overgenomen door een decentraal trustless systeem dat werkt op basis van smart contracts. Verzekeringen, notaris, auteursrecht etc zijn voorbeelden. Maar ook diverse bankservices zoals garantstellingen en leningen zouden op deze manier geregeld kunnen worden. .
De technologie achter crypto biedt zeker mogelijkheden, dat ontken ik toch ook niet? Waar het mij om gaat is dat de zaken die je opnoemt allemaal gebaseerd zijn op een redelijk stabiele waarde van het gebruikte middel. En dat staat dus haaks op grote potentiële waardestijging. Een crypto die bruikbaar is als stabiel en zeker 'ruilmiddel' zal dus geen goede investering zijn om een leuk rendement te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:33:
[...]
Je moet het een beetje filosofisch bekijken.
Buiten harde assetts zoals goud is op de hele lange termijn zowat alles al eens omhoog gegaan en terug gezakt.
Zoek maar eens een gebouw, een bedrijf dat 150 jaar na oprichting nog altijd in een opgaande tendens zit.
Ongetwijfeld zijn er mensen die geld verdiend hebben aan tulpenbollen, maar enkel als ze op tijd uitgestapt zijn.
Uiteraard is zowat alles wel eens omhoog en omlaag gegaan. Maar de snelheid waarmee dat gebeurt verschilt nogal. En het maakt ook nogal uit of die waardestijging ergens op gebaseerd is of niet, anders dan het vertrouwen of het geloof dat de waarde zal gaan stijgen. Bij sommige risicovollere en vaak ook volatiele beleggingen heb ik het idee dat de stijging dus niet op veel meer gebaseerd is dan op het idee dat de waarde wel zal gaan stijgen. Dat vind ik geen fijne basis voor een belegging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:28
Aah crypto mijn eerste muze van investeren.
Ooit in 2010 op mijn studentenkamertje een miner geïnstalleerd en hoopvol gaan zitten wachten op het gratis geld dat binnen ging komen. Na 3 weken irritatie aan die PC die dag en nacht stond te blazen (oke sommige nachten hoorde ik dat niet maar goed) 0,1 BTC gemined te hebben heb ik de boel maar ge-deinstalleerd, want dat kon toch echt niet uit (zelfs al zat de stroom bij de huur in en deelde ik het verbruik met 1300 andere studenten.)

2017 hmm de prijs komt boven de 1000 uit, toch maar eens gaan graven of ik die 0,1 BTC nog ergens heb. (spoiler: niet dus)
2018 hmm de prijs kom boven de 8000 uit toch tijd om nu maar eens die 0,1 te gaan kopen...
mid 2019: laat maar verkopen die rotzooi ik snap dit niet.
nu.... au

Anyway, mijn conclusie is: ik snap niet hoe dit duurzaam waarde zou moeten houden, begrijp de markt niet en kan niet genoeg betrouwbare informatie vinden.

Ondertussen zit ik met veel hogere bedragen in ETF's omdat ik dat wel kan begrijpen en me daar wel goed bij voel (mede door de harde lessen die BTC me geleerd heeft.)

Zou ik in hindsight meer en eerder in BTC geïnvesteerd hebben? JA. Ga ik het nu nog doen? Nee want ik begrijp het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 17-09 09:14
sebastiaan89 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:37:
Aah crypto mijn eerste muze van investeren.
Ooit in 2010 op mijn studentenkamertje een miner geïnstalleerd en hoopvol gaan zitten wachten op het gratis geld dat binnen ging komen. Na 3 weken irritatie aan die PC die dag en nacht stond te blazen (oke sommige nachten hoorde ik dat niet maar goed) 0,1 BTC gemined te hebben heb ik de boel maar ge-deinstalleerd, want dat kon toch echt niet uit (zelfs al zat de stroom bij de huur in en deelde ik het verbruik met 1300 andere studenten.)

2017 hmm de prijs komt boven de 1000 uit, toch maar eens gaan graven of ik die 0,1 BTC nog ergens heb. (spoiler: niet dus)
2018 hmm de prijs kom boven de 8000 uit toch tijd om nu maar eens die 0,1 te gaan kopen...
mid 2019: laat maar verkopen die rotzooi ik snap dit niet.
nu.... au

Anyway, mijn conclusie is: ik snap niet hoe dit duurzaam waarde zou moeten houden, begrijp de markt niet en kan niet genoeg betrouwbare informatie vinden.

Ondertussen zit ik met veel hogere bedragen in ETF's omdat ik dat wel kan begrijpen en me daar wel goed bij voel (mede door de harde lessen die BTC me geleerd heeft.)

Zou ik in hindsight meer en eerder in BTC geïnvesteerd hebben? JA. Ga ik het nu nog doen? Nee want ik begrijp het niet.
Ik heb meerdere keren overwogen in te stappen in BTC. Weet nog goed toen het rond 100 dollar was in 2013, hele gesprekken gevoerd met collega's. Toen ging het omhoog en baalde ik ervan dat ik niet was ingestapt en kort daarna knalde het weer ineen en toen was ik blij dat ik het niet gedaan had
Later alsnog ingestapt in de rage van eind 2017, toen het in 2 maanden richting 20k ging (en vervolgens net zo snel terug richting 5k). Bij de crash destijds moest ik veel moeite doen met daytraden om mijn inleg met nog iets van winst eruit te halen.

Dacht dat het toen wel gedaan was met die BTC gekte, wat werd versterkt door het feit dat het vervolgens bijna 2 jaar hobbelde rond 3-5k, af en toe een tijdelijke opleving richting 10k om net zo snel weer terug te vallen. Dacht er soms over om wat te kopen toen de koers rond 3-5k lag, maar ik had het geld voor andere dingen nodig en geloofde er niet in.

Ik snap daarom niet waarom het sinds september bijna alleen maar omhoog gaat. Voor zover ik weet is BTC geen betere tech geworden (en zelfs in 2017 vonden velen BTC al achterhaalde techniek), zit er geen waarde achter (zoals bijv een sterk volatiel aandeel als TSLA, waar nog wat van waarde achter zit), dus zie ik het als een groot piramide spel wat vroeg of laat gaat klappen en ik zou mezelf helemaal voor gek verklaren om er nu nog serieuze bedragen in te steken (4 digits of meer).

Ik begrijp het dus ook niet

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 23:43
Store of value, en iets met een geld printer die extreem overuren aan het maken is

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

@sebastiaan89 klinkt als mijn verhaal, ook ooit rond die periode BTC gemined, ook kwijt.
Nooit zelf in geinvesteerd, behalve wat later wat alternatieve coins gemined met een purpose: Curecoin via Folding@Home, dan zet je de rekenkracht tenminste nuttig in. Die staan er nog, maar zijn nog steeds niks waard :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:29
_Drake_ schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:01:
Store of value, en iets met een geld printer die extreem overuren aan het maken is
En dus direct afhankelijk van vertrouwen/sentiment, net als goud bijvoorbeeld. Nu doe ik ook niets met goud maar als ik iets zou willen doen dat nog liever dan bitcoin.

Ik ben er ook gewoon principieel op tegen, een energieverslindende currency met twijfelachtige meerwaarde en ponzi-trekjes. Verder het decentrale doet me ook allemaal weinig, ik ben juist voor goede regulatie en zou contant geld ook het liefst afgeschaft zien (geen zwart werken meer).

Ik stem dus met mijn portemonnee, dan loop ik de winst maar mis maar ik steek mijn geld liever in opwekking van duurzame energie; iets dat daadwerkelijk waarde toevoegt aan onze aarde in plaats van er afbreuk aan doen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 17-09 09:14
[...]

Dus omdat overheden geld blijven printen besteden mensen geld aan iets wat zelf geen waarde heeft, ook functioneel niet gebruikt kan worden, maar wel gelimiteerd is en daarom in waarde stijgt.

Zodra een aantal grote spelers besluit te cashen (zoals rond kerst 2017), stort de koers weer in en ziet menig jan modaal die zijn pensioentje in BTC heeft gestoken het in rook opgaan.

En dat weerhoudt mij ervan om er geld in te steken (of laten we het zo zeggen: genoeg geld om er echt iets van te merken. Een koersstijging van 500% in een paar maanden stelt nog steeds weinig voor op die paar honderd euro wat ik nog aan crypto heb).

Met fysiek goud en andere edelmetalen heb je tenminste nog iets wat ook een bepaalde functionele waarde heeft (vooral in deze tijd).

[ Voor 11% gewijzigd door Metaalhoofd op 24-03-2021 16:16 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Drake_
assje schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:12:
[...]

En dus direct afhankelijk van vertrouwen/sentiment, net als goud bijvoorbeeld. Nu doe ik ook niets met goud maar als ik iets zou willen doen dat nog liever dan bitcoin.

Ik ben er ook gewoon principieel op tegen, een energieverslindende currency met twijfelachtige meerwaarde en ponzi-trekjes. Verder het decentrale doet me ook allemaal weinig, ik ben juist voor goede regulatie en zou contant geld ook het liefst afgeschaft zien (geen zwart werken meer).

Ik stem dus met mijn portemonnee, dan loop ik de winst maar mis maar ik steek mijn geld liever in opwekking van duurzame energie; iets dat daadwerkelijk waarde toevoegt aan onze aarde in plaats van er afbreuk aan doen.
Dat een Bitcoin wellicht een energieverslindend Ponzi scheme is zou een ander punt ter discussie kunnen zijn. Wat wel zo is dat mensen een andere manier zoeken om inflatie tegen te gaan en dus hun geld in iets stoppen wat rendament kan opleveren, b.v de Bitcoin.

Ofwel dit verklaart waarom we nu in deze situatie zitten. Of een goede situatie is, vanuit een milieu perspectief, absoluut niet. Maar dan zijn er nog veel meer zaken, laten we dan ook niet over goud gaan beginnen en de energie die daaraan verspilt wordt.

Be careful what you wish for, deels door de regulatie van geld zijn al heel wat zaken en ook het millieu de dupe geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:44
[...]

Waarom gaat goud dan niet 10x over de kop? of alle andere commodities?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
R.van.M schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:44:
[...]

Waarom gaat goud dan niet 10x over de kop? of alle andere commodities?
Genoeg andere zaken die extreem gestegen zijn deels doordat de euro/dollar gewoon minder waard is:
-Aandelen (en die bubbel knapt een keer hard zodra er geen geld meer in kan, idem voor crypto's)
-Huizenprijzen (let op deels, ook schaarste, maar de hypotheekrente is extreem laag door een overschot aan fiat)
-Klassieke auto's

Punt is mensen stoppen hun geld ergens in ipv het tegen praktisch geen rente op een spaarrekening te laten staan.

[ Voor 26% gewijzigd door _Drake_ op 24-03-2021 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Hoeveel zou wereldwijd het aanhouden van goud kosten? De beveiliging, de transporten, de kluizen waar het allemaal in verborgen zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
sebastiaan89 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:37:
Gezonde houding. 0.1 BTC is nog helemaal niet zo'n slechte prijs voor het leren van die stelregel (investeer niet in dingen die je niet begrijpt), ik ken mensen die er veel meer voor betaald hebben. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:52:
[...]

De technologie achter crypto biedt zeker mogelijkheden, dat ontken ik toch ook niet? Waar het mij om gaat is dat de zaken die je opnoemt allemaal gebaseerd zijn op een redelijk stabiele waarde van het gebruikte middel.
Waarom? Ik wil een smart contract uitvoeren. Daarvoor wilt de verwerker 1 ETH voor hebben dat gelijk staat aan 1 dollar. Meer mensen gaan ETH gebruiken dus er is meer vraag. Prijs stijgt daardoor naar 1 eth is 10 dollar. Smart contract uitvoeren kost nu 0,1 ETH. Niemand is er slechter van geworden alleen de early adopter heeft zijn ETH in waarde zien toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mirved schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:40:
[...]

Waarom? Ik wil een smart contract uitvoeren. Daarvoor wilt de verwerker 1 ETH voor hebben dat gelijk staat aan 1 dollar. Meer mensen gaan ETH gebruiken dus er is meer vraag. Prijs stijgt daardoor naar 1 eth is 10 dollar. Smart contract uitvoeren kost nu 0,1 ETH. Niemand is er slechter van geworden alleen de early adopter heeft zijn ETH in waarde zien toenemen.
Je noemt als voorbeeld een verzekeraar. Die loopt bv (ik noem maar wat) 1/1000 risico dat een huis afbrandt en hij de herbouw moet vergoeden. Dan berekent hij voor het verzekeren van dat huis bij 1000 mensen een premie van 1/1000 van de herbouwwaarde. Die verzekeraar wil dan wel de zekerheid dat die 1000 premies ook als een huis na een half jaar afbrandt nog voldoende is om het huis te vergoeden. Als in de tussentijd de waarde van die crypto nog maar 1/10 van de waarde heeft, dan kan de verzekeraar dus nooit de herbouw betalen. En andersom, het is ook niet echt prettig als je een contract afsluit om een maandpremie te betalen en dat door de waardestijging van de crypto waarin je het contract hebt afgesloten die premie ineens je hele maandsalaris opvreet.

Een verzekeraar is dus op zich uiteraard gebaat bij smart contracts, maar als het gaat om de financiële consequenties is die verzekeraar vooral gebaat bij een stabiele betaaleenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:27:
[...]

Je noemt als voorbeeld een verzekeraar. Die loopt bv (ik noem maar wat) 1/1000 risico dat een huis afbrandt en hij de herbouw moet vergoeden. Dan berekent hij voor het verzekeren van dat huis bij 1000 mensen een premie van 1/1000 van de herbouwwaarde. Die verzekeraar wil dan wel de zekerheid dat die 1000 premies ook als een huis na een half jaar afbrandt nog voldoende is om het huis te vergoeden. Als in de tussentijd de waarde van die crypto nog maar 1/10 van de waarde heeft, dan kan de verzekeraar dus nooit de herbouw betalen. En andersom, het is ook niet echt prettig als je een contract afsluit om een maandpremie te betalen en dat door de waardestijging van de crypto waarin je het contract hebt afgesloten die premie ineens je hele maandsalaris opvreet.

Een verzekeraar is dus op zich uiteraard gebaat bij smart contracts, maar als het gaat om de financiële consequenties is die verzekeraar vooral gebaat bij een stabiele betaaleenheid.
Je gaat er dan van uit dat de crypto als geld aangehouden wordt. Terwijl ik het enkel als benzine voor het systeem zie. Alles gebeurt op de achtergrond en wordt direct omgerekent. Diegene die via een app of een klik de smart contract activeert heeft geen eens door dat er op de achtergrond een transactie via een blockchain plaats vindt. Net zoals we niet door hebben wat html doet of tcp/ip of andere protocollen die draaien als je een site bezoekt. Ik weet dat sommige menen dat Crypto geheel echt geld gaat vervangen en dat zou misschien kunnen ooit. Maar zoals je al aangaf is het in zijn huidige volatiele staat daar veel te risicovol voor. Maar ik denk eerder dat de komende tijd het gewoon gebruikt wordt als backbone voor een nieuw financieel systeem waar gebruikers nauwelijks iets van merken. Alles wordt direct omgerekend waardoor volatiliteit geen rol speelt. In geval van de verzekeraar staat dat geld gewoon in euro's op een rekening de afwerking van diverse handelingen gebeurt via smart contracts op een blockchain.

Waarom moet die Crypto dan waarde hebben? Voor de veiligheid van het systeem. Een aanvaller moet heel veel geld investeren om het te kunnen aanvallen. Zoveel dat het niet eens interessant/mogelijk is om te doen. Hoe hoger de waarde hoe veiliger.

Waarom zou dit niet gewoon in een database kunnen? Omdat die beheerd wordt door een partij die je moet vertrouwen. Die de boel kan manipuleren. Die bepaalde partijen/concurrenten /innovatie tegen kunnen houden. Een decentrale chain is open voor iedereen en niet te manipuleren/volledig te vertouwen.

[ Voor 11% gewijzigd door Mirved op 24-03-2021 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
@Rubbergrover1 Misschien even inlezen wat een smart contract eigenlijk is en de discussie dan voortzetten in Cryptocurrencies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:38:
offtopic:
@Rubbergrover1 Misschien even inlezen wat een smart contract eigenlijk is en de discussie dan voortzetten in Cryptocurrencies ;)
Ik vind de hele crypto discussie hier sowieso enigszins OT. Maar ik zie niet waarom de mogelijkheden die smart contracts en blockchains bieden tot een grote waardestijging van welke crypte-pepernoot dan ook zou moeten leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:42:
[...]

Ik vind de hele crypto discussie hier sowieso enigszins OT. Maar ik zie niet waarom de mogelijkheden die smart contracts en blockchains bieden tot een grote waardestijging van welke crypte-pepernoot dan ook zou moeten leiden.
Je snapt niet dat als alle verzekeraars, banken en financiële instituten coins gaan inkopen om zodoende gebruik te kunnen maken van smart contracts(Want daarmee betaal je de fees). Dat dit de vraag enorm zou doen toenemen en dus de waarde stijgt?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22
Modbreak:Deze discussie mag voortgezet worden in het cyprocurrency forum.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:02
Nog even en je kan het draadje sluiten. Je mag toch nergens over praten. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
@GioStyle Onjuist, over of je nu wel of niet moet aflossen op je hypotheek (en hoeveel dan) is altijd ruimte. :+

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
MneoreJ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:37:
@GioStyle Onjuist, over of je nu wel of niet moet aflossen op je hypotheek (en hoeveel dan) is altijd ruimte. :+
Maar owee als je het woord z*nnepanelen noemt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
GioStyle schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:03:
Nog even en je kan het draadje sluiten. Je mag toch nergens over praten. :D
FO is een breed onderwerp en ontspoort daarom snel. Het ging alleen wel erg diep in op de inhoud van de zin of onzin van crypto. De vraag hier zou moeten zijn hoe profiteer je van crypto en niet waarom. Zelf moet ik mij regelmatig inhouden wanneer ik de typische bear argumenten voorbij hoor komen van wie er duidelijk geen verstand van heeft, zeker niet alleen bij crypto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Past ook wel bij mijn FO strategie. Een keer over nagedacht/ ingelezen, modus gekozen, machientje laten draaien. Heel saai en voorspelbaar. Maar geeft weinig aanleiding voor discussies. En zo heeft iedereen hier dat in grote lijnen wel denk ik.

Dan zijn de dingen die niet genoemd mogen worden of waar je Tesla's mee kan kopen een welkome afwisseling :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
Ik heb geprobeerd mij zelf steeds in te houden omdat ik precies wou voorkomen dat het een uitgebreide offtopic discussie zou worden over crypto. Maar als ik dan bepaalde uitlatingen zie waar ik het persoonlijk niet mee eens ben dan kan ik het toch niet laten om mijn eigen argumenten te geven waarom ik wel er waarde in zie. Maar zal er nu ook verder over ophouden.

Nu moet alleen nog even iemand met een nieuw onderwerp komen om de discussie weer aan de gang te krijgen.

Was overigens van de week aan het zappen en kwam langs het programma "Mr Frank Visser: wordt u al geholpen" en daar ging het over FIRE/FO. Zat een dame van 26 en die wilde voor haar 35ste FO worden. Ze vroeg advies aan een vrouw, die daar blijkbaar verstand van had, hoe ze dit kon bereiken. Heb eigenlijk hiernaar gelijk weer doorgezapt omdat ik niet zo'n hoge pet op heb van dat soort TV. Maar achteraf toch stiekem nieuwsgierig wat daar gezegd is geworden. Iemand dat gezien toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Laatst online: 08:38
_Drake_ schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:24:
[...]

Genoeg andere zaken die extreem gestegen zijn deels doordat de euro/dollar gewoon minder waard is:
-Aandelen (en die bubbel knapt een keer hard zodra er geen geld meer in kan, idem voor crypto's)
-Huizenprijzen (let op deels, ook schaarste, maar de hypotheekrente is extreem laag door een overschot aan fiat)
-Klassieke auto's

Punt is mensen stoppen hun geld ergens in ipv het tegen praktisch geen rente op een spaarrekening te laten staan.
Het zijn golf bewegingen heen en weer..
Mensen stoppen hun geld/waarde in dingen die waardevast of waardevermeerdering kunnen geven..

Op dit moment is dat aandelen/huizen/crypto/metalen, eigenlijk alles behalve geld en of dat nu euro's of dollars zijn maakt niet uit.. het vasthouden van geld wordt flink ontmoedigd en zelfs ontraden door diverse partijen (inflatie, negatieve rente etc).

Als de bubbels rondom aandelen, huizen, crypto's etc barst, dan komt dat vanzelf wel terug in fiat want op zulke momenten wordt de euro en de dollar weer sterker en vluchten mensen daar weer in..

En zo gaat het cirkeltje continu rond..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

R.van.M schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:44:
Waarom gaat goud dan niet 10x over de kop?
Goud is ook gewoon tien keer over de kop gegaan, in de afgelopen twintig jaar:
https://goldprice.org/gol...y-in-us-dollars-per-ounce

Echt veel meer dan de inflatie zoals die door de overheid gerapporteerd wordt.

Huizenprijzen zijn niet zo dramatisch, maar in de afgelopen tien jaar is mijn huis met 3,75% in waarde gestegen, per jaar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nou kun je altijd redenen aanwijzen hiervoor. Maar ik vind het voldoende aanwijzigen om niet zomaar aan te nemen, dat de huidige valuta hun waarden behouden.

[ Voor 30% gewijzigd door TucanoItaly op 25-03-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Tommie12 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:33:
Bitcoin kan een overlever zijn als er voldoende redenen zijn om het te gebruiken. Voorlopig is de waarde gebaseerd op "morgen stijgt het toch"
Ben ik niet helemaal met je eens, hoor. Ik heb de Bitcoin bear market van 2018/19 bewust meegemaakt, en het was twee jaar lang niks anders dan ellende. De koers zakte van 20k naar 3-4k, in dollars uitgedrukt. Daar zijn we ruimschoots voorbij. Die belofte van "morgen stijgt het toch" is nu meerdere keren verbroken. Het lijkt er echt op, dat men nu op grote schaal anders kijkt naar Bitcoin.

Ik zeg Bitcoin, ik zeg dus niet crypto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:18:
hoe kan je gedegen investeren in deze technologie zodat je van de toekomstige waarde profiteert, zonder dat je al je geld inzet op een paar huidige munten die misschien wel helemaal niets met die grote toekomst te maken hebben?
Je pakt gewoon het beste van het beste, dat zichzelf door meerdere bear markets stevig heeft gehouden: Bitcoin. Ik heb niks met crypto in z'n algemeen, ik hou alleen een klein bedrag in Bitcoin aan. En dat zou ik iedereen adviseren met een redelijk belegd vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Blik1984 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:40:
Hoeveel zou wereldwijd het aanhouden van goud kosten? De beveiliging, de transporten, de kluizen waar het allemaal in verborgen zit?
Da's wel een interessante. Geen idee, maar wellicht kun je wat opmaken uit de prijzen van onze eigen Gold Republic uit Amsterdam: https://www.goldrepublic.nl/tarieven

Opslagkosten lijken 1% te zijn.

Uit het hoofd weet ik verder alleen de Perth Minth: https://www.perthmint.com/storage/pricing.html

Die doet ook 1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Mirved schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:44:
Was overigens van de week aan het zappen en kwam langs het programma "Mr Frank Visser: wordt u al geholpen" en daar ging het over FIRE/FO. Zat een dame van 26 en die wilde voor haar 35ste FO worden. Ze vroeg advies aan een vrouw, die daar blijkbaar verstand van had, hoe ze dit kon bereiken. Heb eigenlijk hiernaar gelijk weer doorgezapt omdat ik niet zo'n hoge pet op heb van dat soort TV. Maar achteraf toch stiekem nieuwsgierig wat daar gezegd is geworden. Iemand dat gezien toevallig?
Ik had het niet gezien maar:
https://www.kijk.nl/progr...43-2021-03-24/54ux2uAj28R

Vanaf 10:54 (vanaf het einde that is), inhoudelijk de laatste 4 minuten.

In het kort; de dame die advies krijgt verdient 4,5k bruto als "financial consultant". Ik vraag me dan altijd af; wie betaalt dergelijke salarissen voor iemand die overduidelijk niets weet? 8)7

Degenie die advies geeft is:
https://meer.porterenee.nl/about/

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 25-03-2021 10:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
TucanoItaly schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:42:
[...]

Da's wel een interessante. Geen idee, maar wellicht kun je wat opmaken uit de prijzen van onze eigen Gold Republic uit Amsterdam: https://www.goldrepublic.nl/tarieven

Opslagkosten lijken 1% te zijn.

Uit het hoofd weet ik verder alleen de Perth Minth: https://www.perthmint.com/storage/pricing.html

Die doet ook 1%.
Volgens Holland Gold (https://www.hollandgold.n...in%20van%20de%20mensheid.) is er ongeveer 175 ton goud in circulatie ter waarde van 9.6 triljoen dollar. Ik weet niet of het realistisch is, maar als je die 1% hierover doorberekend zou dat 80 miljard euro aan kosten zijn. En dan komen daar nog de kosten voor het mijnen van goud bovenop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 17:56
assje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:56:
In het kort; de dame die advies krijgt verdient 4,5k bruto als "financial consultant". Ik vraag me dan altijd af; wie betaalt dergelijke salarissen voor iemand die overduidelijk niets weet? 8)7
Wel bijzonder inderdaad, en heel ambitieus met fire bezig maar ze weet niet wat haar doelbedrag is en kent de 4% regel niet. :')

@Mirved: Je hebt weinig gemist. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
TucanoItaly schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:27:
[...]

Goud is ook gewoon tien keer over de kop gegaan, in de afgelopen twintig jaar:
https://goldprice.org/gol...y-in-us-dollars-per-ounce

Echt veel meer dan de inflatie zoals die door de overheid gerapporteerd wordt.

Huizenprijzen zijn niet zo dramatisch, maar in de afgelopen tien jaar is mijn huis met 3,75% in waarde gestegen, per jaar.

***members only***

Nou kun je altijd redenen aanwijzen hiervoor. Maar ik vind het voldoende aanwijzigen om niet zomaar aan te nemen, dat de huidige valuta hun waarden behouden.
Je vergelijkt nu aankoopprijs vs WOZ, normaliter zijn die niet gelijk. De daadwerkelijke stijging is daarmee waarschijnlijk wat groter dan die 3,75% die je noemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
[...]

Adyen

Mevrouw zou prima in staat moeten zijn om dit allemaal zelf te berekenen (WO opgeleid, diverse functies waar je toch wel moet kunnen rekenen ... ). Zo'n Renee Portemonnee voegt daar toch niets aan toe. Sowieso voegen die mensen niet zoveel toe. Er staat er elke week wel weer één in de Telegraaf met een hip verhaaltje en een "toevallige" link naar zijn/haar blog. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
[...]

Ik had het niet gezien maar:
https://www.kijk.nl/progr...43-2021-03-24/54ux2uAj28R

Vanaf 10:54 (vanaf het einde that is), inhoudelijk de laatste 4 minuten.

Degenie die advies geeft is:
https://meer.porterenee.nl/about/
financial consultant gaat hoogstwaarschijnlijk veel meer over de financiën van bedrijven en niet over persoonlijke financiën. Zijn toch wel 2 andere dingen

(desondanks wel met je eens dat zo iemand slim genoeg zou moeten zijn om met wat zelfstudie tot dit soort inzichten te kunnen komen)

[ Voor 7% gewijzigd door Blik1984 op 25-03-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Samenvatting:
Ze wil FO worden en vroeg stoppen met werken <35jaar
Ze heeft een moodboard: Porsche, Trouwkasteel, kast van een huis, dure spullen, etc...
Ze heeft vervolgens geen idee hoeveel geld ze nodig heeft......
Ze is financial consultant, en voor 32 uur in de week ontvangt ze 4,5k bruto

Krijgt advies: 25x inkomen sparen.
1500 euro uitgave per maand = 18k / j x25 = 450k
Rekenen met 4% p/j rendement op die 450k

Haar maandelijkse inleg moet dan worden 3300 netto per maand wil ze het voor 35jaar bereiken.
Maar ze heeft 1500 sparen per maand, en daarmee dus 17 jaar sparen (bij gelijkblijvend inkomen, uitgaven en sparen)

Die porterenee doet nu ook allemaal sidehustles, nu dus tv presenteren naast haar blog, om extra inkomsten te hebben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Mirved schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:44:
[..]

Nu moet alleen nog even iemand met een nieuw onderwerp komen om de discussie weer aan de gang te krijgen.

[..]
Ok, ik doe een gooi naar een nieuw onderwerp.
Wij streven m.n. naar FMA/FIRE (FO) omdat het ons rust geeft. Bij leven en welzijn zouden we zonder te buffelen ergens rond mid 50 FO zijn. Maar dan moeten we wel beide gezond blijven / kunnen werken.
Dus, wat hebben jullie geregeld voor het geval je onverwachts komt te overlijden?

Wij hebben een ORV voor 60% van de hypotheekwaarde (zo'n 130k) die annuïtair afneemt. Vanuit mijn pensioenregeling zou mijn vrouw zo'n € 1.500 bruto/maand ontvangen (en mijn dochter € 300) wanneer ik kom te overlijden. Ik zou zo'n € 400 bruto/maand ontvangen als mijn vrouw komt te overlijden. In beide gevallen genoeg om te blijven wonen waar we wonen, maar in beide gevallen zou de savingsrate naar 0-10% kelderen zolang het huis niet is afbetaald. Ik twijfel wel eens of we genoeg hebben, tegelijkertijd laat ik dan de statistiek er maar op los en besluit ik dat de kans klein is. Tegelijkertijd kan je voor een tientje per maand een ORV van 250k afsluiten die de opbouwperiode (20 jaar) afdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Get!em schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:33:
En op basis van wat ik zag qua inrichting,kleding durf ik alvast te garanderen dat in de opgegeven €1.500 uitgaven per maand de helft ontbreekt (nog even los van de doelen het moodboard).
Maar ze heeft 1500 sparen per maand
En ik durf er vanuit te gaan dat dit is wat er in een maand zonder bijzonderheden overblijft, alle uitgaven die minder dan 1x per maand plaatsvinden gaan hier ongetwijfeld weer vanaf.

[ Voor 58% gewijzigd door assje op 25-03-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Naja, trouwkasteel/kinderen zag ik ook niet in de realiteit terugkomen, dus wederom een incompleet plaatje, en ze gaat zowel haar oude doel als nieuwe doel zeer waarschijnlijk niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Tehh schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:48:
[...]

Dus, wat hebben jullie geregeld voor het geval je onverwachts komt te overlijden?
Ik ben al wat verder in de FO reis, er is een prima partnerpensioen en mijn partner (nog geen kids) kan met de waarde van de portfolio in principe comfortabel leven. Ik zie de noodzaak van een ORV dus niet zozeer, mede doordat ik de kans gewoon klein acht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
[...]

Wij streven m.n. naar FMA/FIRE (FO) omdat het ons rust geeft. Bij leven en welzijn zouden we zonder te buffelen ergens rond mid 50 FO zijn. Maar dan moeten we wel beide gezond blijven / kunnen werken.

Wij hebben een ORV voor 60% van de hypotheekwaarde (zo'n 130k) die annuïtair afneemt. Vanuit mijn pensioenregeling zou mijn vrouw zo'n € 1.500 bruto/maand ontvangen (en mijn dochter € 300) wanneer ik kom te overlijden. Ik zou zo'n € 400 bruto/maand ontvangen als mijn vrouw komt te overlijden. In beide gevallen genoeg om te blijven wonen waar we wonen, maar in beide gevallen zou de savingsrate naar 0-10% kelderen zolang het huis niet is afbetaald. Ik twijfel wel eens of we genoeg hebben, tegelijkertijd laat ik dan de statistiek er maar op los en besluit ik dat de kans klein is. Tegelijkertijd kan je voor een tientje per maand een ORV van 250k afsluiten die de opbouwperiode (20 jaar) afdekt.
De maandelijkse lasten gaan natuurlijk wel omlaag indien er iemand overlijdt, denk maar aan zorgverzekering, eten/drinken, mogelijk een kleinere auto, etc. Maar als het iets is waar je je zorgen overmaakt, dan kun je die zorgen voor een erg beperkt bedrag afkopen dmv een hogere ORV. Dat heeft nauwelijks impact op de plannen die je gezamenlijk hebt en kan het benodigde financiële steuntje in de rug geven als iemand komt te overlijden.

Wij hebben zelf een ORV die ooit was gebaseerd op 50% hypotheeklasten, maar wel statisch. Door tussentijds aflossen is de ORV nu meer dan 100%. Ik laat hem gewoon staan voor nu omdat we binnen nu en een aantal jaar toch gaan verhuizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Wij hebben beide partnerpensioen, als ik nu kom te overlijden is mijn partner direct FO; 49k/jaar rest van het leven +13k/jaar tot de kinderen 27 zijn. Als mijn vrouw komt te overlijden is het iets minder riant, als ik dan helemaal zou willen stoppen met werken om voor de kinderen te zorgen moet er wel her en der iets aangepast worden.

Ik ga dus zeker niets aanvullend regelen, dan wordt het veel te aantrekkelijk voor mijn vrouw om me iets aan te doen :+

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 25-03-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 23:17
Samenvatting:
Ze wil FO worden en vroeg stoppen met werken <35jaar
Ze heeft een moodboard: Porsche, Trouwkasteel, kast van een huis, dure spullen, etc...
Ze heeft vervolgens geen idee hoeveel geld ze nodig heeft......

Krijgt advies: 25x inkomen sparen.
Rekenen met 4% p/j rendement op die 450k

Haar maandelijkse inleg moet dan worden 3300 netto per maand wil ze het voor 35jaar bereiken.
Maar ze heeft 1500 sparen per maand, en daarmee dus 17 jaar sparen (bij gelijkblijvend inkomen, uitgaven en sparen)

Die porterenee doet nu ook allemaal sidehustles, nu dus tv presenteren naast haar blog, om extra inkomsten te hebben.....
Dat moodboard viel mij ook op. Ik kreeg een beetje het idee dat ze FIRE anders zag dan hoe ze nu leefde. Waarbij ze ook, aldus haar moodboard althans, graag een eigen huis wilde. Die 1500 euro die ze nu uitgeeft is erg netjes op dit moment, maar kijkend naar haar ambities komen die niet echt overeen met het FIRE doel gesteld door Renee.

Desondanks vond ik het een vermakelijke 4 min tv en is het natuurlijk sowieso goed om te horen dat ze zoveel geld op zij kan zetten. Dat doen niet veel mensen haar na en kan ik alleen maar aanmoedigen om alles op orde te hebben, zeker als je kijkt naar waar ze vandaan kwam. Alleen de al gehele vraag is.... Kan ze het volhouden en de lifestyle inflatie voorkomen.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Dbm12 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:01:
en is het natuurlijk sowieso goed om te horen dat ze zoveel geld op zij kan zetten.
Eerst zien dan geloven, in de maand geld overhouden is iets anders dan het jaar op jaar overhouden (dan moet je er dus geen OLED tv van kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Wat met die dame nog mogelijk is, is dat ze op een berg aandelen zit van Adyen die veel waard zijn geworden. Dus dat ze niet het complete plaatje heeft verteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Daar is een heel handige tool voor, die staat gewoon online..
Drumroll, insert advertorial link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Blik1984 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:12:
Wat met die dame nog mogelijk is, is dat ze op een berg aandelen zit van Adyen die veel waard zijn geworden. Dus dat ze niet het complete plaatje heeft verteld
Allemaal vergaard in die jarenlange carrière op haar 26e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Samenvatting:

Dat is iets meer dan 31 euro per uur, enorm laag tarief als zzp'er. (goedkoop == duurkoop).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Ik denk niet dat ze freelancer is ;)

Ik vind het een mooi verhaal: van een paar duizend schuld naar 50% saving rate. Zijn weinig 26-jarigen die dat voor elkaar krijgen. Ook als er van die 1500 nog 'bijzonderheden' af moeten (wasmachines e.d.), dan vind ik het nog steeds netjes. Dus wat dat betreft petje af.

Nu op TV een reality check gekregen, dat 10 jaar misschien wat te kort is. Prima toch, die 17 jaar was ze volgens mij ook blij mee :)

En verder mag je altijd blijven dromen. Ik blijf ook niet in mn huidige auto rijden als ik de loterij win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
assje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:19:
[...]

Allemaal vergaard in die jarenlange carrière op haar 26e?
Tja, een jaar geleden stond de koers op 700 en nu op 1900. Ik ken het HR-beleid niet maar ik kan me voorstellen dat er wel iets van een aandelenplan bij kan zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sowieso een nette cariere als je op 26e 4,5k bruto hebt op 32 uur...
En freelancer geloof ik ook niet, als ze dit is tenminste https://nl.linkedin.com/in/sarafina-poulopoulos-127531114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:53
[...]
Ik weet even niet precies hoe de verzekering heet maar via onze werkgevers zijn wij verzekerd en krijgt de partner levenslang een uitkering bij overlijden. Daarmee is het eigenlijk al geregeld.

Ik maak mij meer zorgen om een scheiding. Dat heeft een stuk meer impact op de FO reis en statistisch gezien is de kans een stuk groter dat dit gebeurd. :|

[ Voor 31% gewijzigd door Torgo op 25-03-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:53
Get!em schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:46:
Sowieso een nette cariere als je op 26e 4,5k bruto hebt op 32 uur...
En freelancer geloof ik ook niet, als ze dit is tenminste https://nl.linkedin.com/in/sarafina-poulopoulos-127531114
Amsterdamse (Fin)Tech bedrijven betalen erg goed. Die vissen ook allemaal in dezelfde wereldwijde vijver van talent en concurreren voor talent met FAANG bedrijven.

Adyen, Mollie, Message bird, Uber, Booking.com, Thuisbezorgd.nl, Tom Tom, etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Torgo op 25-03-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Beiden een pensioenregeling met meeverzekerd partnerpensioen. Bij de een iets hoger dan bij de ander, en uiteraard lager dan het reguliere salaris, maar het inkomen plus PP zal in beide gevallen niet lager zijn dan onze huidige uitgaven. Daarnaast nog een stukje ORV uit het verleden vanwege de hypotheek, maar deze is eigenlijk nu niet meer nodig.
Ik twijfel wel eens of we genoeg hebben, tegelijkertijd laat ik dan de statistiek er maar op los en besluit ik dat de kans klein is. Tegelijkertijd kan je voor een tientje per maand een ORV van 250k afsluiten die de opbouwperiode (20 jaar) afdekt.
Ik hink wat dat betreft ook op twee gedachten. Aan de ene kant is het niet echt nodig om extra te verzekeren. En is de kans inderdaad klein. Aan de andere kant is het ook wel een prettig idee dat je voor een relatief klein bedrag het risico zodanig kunt afdekken dat áls een van beiden zou komen te overlijden, de ander een zodanige uitkering krijgt dat diegene min of meer meteen FO is. En in elk geval daar geen zorgen meer over heeft. Dat je iets van een geluk bij een ongeluk hebt of zo.

Overigens is arbeidsongeschiktheid wat dit betreft ook wel een factor om rekening mee te houden. De kans dat je een tijdje arbeidsongeschikt wordt is vele malen groter dan de kans dat je tijdens je werkzame leven komt te overlijden. Het is daarom ook belangrijk om goed na te gaan hoe je verzekerd bent bij arbeidsongeschiktheid. Ook als je in loondienst bent en je deels door de WIA gedekt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Blik1984

Oh, da's een goeie. Het is meer inderdaad: 4,4% WOZ-waarde stijging in de afgelopen 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
TucanoItaly schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:37:
@Blik1984

Oh, da's een goeie. Het is meer inderdaad: 4,4% WOZ-waarde stijging in de afgelopen 10 jaar.
En dat is inclusief een korte periode van daling, want dieptepunt van de huizenprijzen zat denk ik in 2013/2014. Zou je hem vanuit je laagste woz-waarde nemen is het weer wat hoger

[ Voor 9% gewijzigd door Blik1984 op 25-03-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-08 22:04
[...]

Ik heb een gelijkblijvende ORV afgesloten van rond de 3 ton, die loopt >30 jaar, totdat ik 67 ben en pensioen zou ontvangen. Met name als zekerheidje voor mijn partner en niet voor de bank, want ik wil eigenlijk op 55 überhaupt hypotheekvrij zijn, maar ik heb de ORV persoonlijk afgesloten (ik heb nog geen hypotheek maar wil wel snel kunnen schakelen zodra ik ga kopen, daar kan ik dus nog niks over zeggen). In dat geval zou er inderdaad ook nog een nabestaandenpensioen zijn van 1.5k per maand voor mijn partner vanaf 67. Dus dat geld zou dan puur zijn voor haar om rond de FO datum het huis af te lossen danwel het FO gat op te vullen.

Kost me inderdaad net iets meer dan een tientje per maand, met gelijkblijvende premie (dus dat is zeker met een jaar of 20, 30 aan inflatie vrijwel nihil). En mocht ik over 10 jaar allerlei kwalen ontwikkelen wil ik niet dat ineens de premie gaat stijgen omdat ik opnieuw moet afsluiten oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Broabander schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:45:
[...]

Ik heb een gelijkblijvende ORV afgesloten van rond de 3 ton, die loopt >30 jaar, totdat ik 67 ben en pensioen zou ontvangen. Met name als zekerheidje voor mijn partner en niet voor de bank, want ik wil eigenlijk op 55 überhaupt hypotheekvrij zijn, maar ik heb de ORV persoonlijk afgesloten (ik heb nog geen hypotheek maar wil wel snel kunnen schakelen zodra ik ga kopen, daar kan ik dus nog niks over zeggen). In dat geval zou er inderdaad ook nog een nabestaandenpensioen zijn van 1.5k per maand voor mijn partner vanaf 67. Dus dat geld zou dan puur zijn voor haar om rond de FO datum het huis af te lossen danwel het FO gat op te vullen.

Kost me inderdaad net iets meer dan een tientje per maand, met gelijkblijvende premie (dus dat is zeker met een jaar of 20, 30 aan inflatie vrijwel nihil). En mocht ik over 10 jaar allerlei kwalen ontwikkelen wil ik niet dat ineens de premie gaat stijgen omdat ik opnieuw moet afsluiten oid.
Inflatie telt zeker mee en moet je niet helemaal onderschatten. Maar na 20 jaar 2% inflatie is dat tientje omgerekend naar hedendaagse prijzen nog steeds ruim € 6,5. Zo heel hard gaat het (gelukkig) ook weer niet.
Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:26:
[...]

Ik hink wat dat betreft ook op twee gedachten. Aan de ene kant is het niet echt nodig om extra te verzekeren. En is de kans inderdaad klein. Aan de andere kant is het ook wel een prettig idee dat je voor een relatief klein bedrag het risico zodanig kunt afdekken dat áls een van beiden zou komen te overlijden, de ander een zodanige uitkering krijgt dat diegene min of meer meteen FO is. En in elk geval daar geen zorgen meer over heeft. Dat je iets van een geluk bij een ongeluk hebt of zo.
Precies dat, al is spreken van een geluk bij een ongeluk wel wat macaber.
Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:26:
Overigens is arbeidsongeschiktheid wat dit betreft ook wel een factor om rekening mee te houden. De kans dat je een tijdje arbeidsongeschikt wordt is vele malen groter dan de kans dat je tijdens je werkzame leven komt te overlijden. Het is daarom ook belangrijk om goed na te gaan hoe je verzekerd bent bij arbeidsongeschiktheid. Ook als je in loondienst bent en je deels door de WIA gedekt bent.
Ik zit in loondienst en ben sowieso voor 70% van mijn loon verzekerd bij arbeidsongeschiktheid. Dat is voor ons ruim voldoende. Er wordt bij ons op het werk wel een aanvullende WIA verzekering aangeboden, maar ik vond de premie nogal fors. Op mijn 30e zou dat al zo'n € 30 per maand moeten kostten, en dat loopt dan nog flink op ook. Maar de kans is inderdaad wel een stuk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-08 22:04
Tehh schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:03:
[...]

Inflatie telt zeker mee en moet je niet helemaal onderschatten. Maar na 20 jaar 2% inflatie is dat tientje omgerekend naar hedendaagse prijzen nog steeds ruim € 6,5. Zo heel hard gaat het (gelukkig) ook weer niet.
Goed, nu is het twee Starbucks koffies in de maand, over 20 jaar 1 Starbucks koffie in de maand ;) Bedoelde meer te zeggen dat het nu al vrij weinig premie is en dan al helemaal, om er toch zeker van te zijn dat mijn partner onbezorgd achterblijft mocht er iets gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 21:39
[...]

Persoonlijk houd ik zo min mogelijk verzekeringen aan. Alleen voor risico's die niet zelf te dragen zijn en/of waar een verplichting geldt, zoals bij de opstalverzekering. De losse ORV bij de hypotheek heb ik ook opgezegd zodra dat kon gezien de LTV. De pensioenfondsen keren een nabestaandenuitkering uit, er blijft waarschijnlijk nog wat inkomen binnenkomen en waarschijnlijk is er ook nog belegd of liquide vermogen wat je in zo'n scenario zou kunnen aflossen om de maandlasten naar beneden te krijgen.
Weet je zeker dat het een tientje per maand kost? Keer twee dan waarschijnlijk bij kruislinkse verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tehh schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:03:
[...]
Ik zit in loondienst en ben sowieso voor 70% van mijn loon verzekerd bij arbeidsongeschiktheid. Dat is voor ons ruim voldoende. Er wordt bij ons op het werk wel een aanvullende WIA verzekering aangeboden, maar ik vond de premie nogal fors. Op mijn 30e zou dat al zo'n € 30 per maand moeten kostten, en dat loopt dan nog flink op ook. Maar de kans is inderdaad wel een stuk groter.
Houd er wel rekening mee dat die 70% over een gemaximeerd loon van ong. 58k per jaar wordt gerekend. Als je meer verdient of in de toekomst gaat verdienen (wat best wel veel mensen in dit topic doen, als ik het zo zie), dan krijg je daarboven dus geen uitkering. Bovendien kunnen de regels bij gedeeltelijk AO nog wel eens behoorlijk nadelig zijn. En complexe materie. Daarom is dit wel iets om goed uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:37:
Houd er wel rekening mee dat die 70% over een gemaximeerd loon van ong. 58k per jaar wordt gerekend.
Dat verschilt toch per fonds/regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
assje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:00:
[...]

Dat verschilt toch per fonds/regeling?
De standaard WIA gaat tot ongeveer 58k. Om het deel daarboven te verzekeren heb je juist de keuze uit aanvullende WIA verzekeringen, waar tehh over aangaf dat hij de premies daarvoor nogal fors vond.

Het is dan dus wel goed om te beseffen dat je niet "sowieso voor 70% van mijn loon verzekerd bij arbeidsongeschiktheid" bent, maar dat je dat boven een loon van 58k juist alleen bent als je voor die aanvullende WIA verzekering kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 22:53

cdoens

Peugeot-gek

[...]
Mijn pensioen moet nog aan mijn partner gekoppeld worden.
Verder heeft zij nog geen pensioenopbouw (zelfstandige) en moet hier nog een plan op geschreven worden.
Als een van ons komt te overlijden, wordt er 170K op de hypotheek afgelost en blijft er nog 180K over. Dit is voor ons beiden makkelijk te betalen.
Als ik kom te overlijden, komen er wat ETF's en spaargeld beschikbaar voor mijn vriendin en heb ik 3 auto's die ze mag verkopen.
Ook zijn onze uitvaarten verzekerd en heeft de ander hier geen kosten aan.

We hebben nog geen kinderen. Als dit ons gegund blijkt, zal ik mijn FO strategie weer eens tegen het licht moeten houden ;)

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Oh sorry ik had niet goed opgelet, ik dacht dat we het nog over partner/nabestaandenpensioen hadden.

Wat betreft arbeidsongeschiktheid; daar maak ik me voor onze situatie ook maar niet teveel zorgen om. We zijn beide in loondienst en doen geen zwaar lichamelijk werk, dat scheelt alvast voor het risico. Dat WIA beperkt is maakt niet zoveel uit; dat is de zegen van een hypotheeklast onder het niveau van sociale huur. Ook al geven we nu wel >4k/maand uit zouden we dit in geval van nood kunnen halveren.

[ Voor 48% gewijzigd door assje op 25-03-2021 15:36 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 19:59
underrated schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:30:
Ik denk niet dat ze freelancer is ;)

Ik vind het een mooi verhaal: van een paar duizend schuld naar 50% saving rate. Zijn weinig 26-jarigen die dat voor elkaar krijgen. Ook als er van die 1500 nog 'bijzonderheden' af moeten (wasmachines e.d.), dan vind ik het nog steeds netjes. Dus wat dat betreft petje af.

Nu op TV een reality check gekregen, dat 10 jaar misschien wat te kort is. Prima toch, die 17 jaar was ze volgens mij ook blij mee :)

En verder mag je altijd blijven dromen. Ik blijf ook niet in mn huidige auto rijden als ik de loterij win.
Uiteindelijk is het belangrijkste inderdaad gewoon leefstandaard. Indien je met toenemend salaris in staat blijft om toch een meer bescheiden uitgavepatroon er op na te houden, dan is het allemaal wel goed te doen om FO te behalen, indien je een beetje in jezelf investeert hebt qua opleiding.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
JURIST schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:37:
Persoonlijk houd ik zo min mogelijk verzekeringen aan. Alleen voor risico's die niet zelf te dragen zijn en/of waar een verplichting geldt, zoals bij de opstalverzekering.
Als iemand die geen enkele verzekering heeft vraag ik me wel eens af of er risico's zijn die ik niet kan dragen waar ik misschien geen rekening heb gehouden. :P Zonder eigen huis, nabestaanden of dure inboedel blijft er volgens mij niet veel over. Uitvaartverzekering heb ik laatst premievrij gemaakt omdat er voldoende eigen kapitaal is (de kleine kans dat ik alsnog berooid overlijdt neem ik er dan even bij).

Enige dat ik kan bedenken is een aansprakelijkheidsverzekering omdat die goedkoop zijn, maar aan de andere kant: de meeste hebben een eigen risico voor kleine schade dat het al snel niet de moeite waard maakt, en het risico dat ik ergens voor een miljoen schade veroorzaak acht ik nog kleiner dan de kosten van de verzekering doen vermoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MneoreJ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:22:
[...]

Als iemand die geen enkele verzekering heeft vraag ik me wel eens af of er risico's zijn die ik niet kan dragen waar ik misschien geen rekening heb gehouden. :P Zonder eigen huis, nabestaanden of dure inboedel blijft er volgens mij niet veel over. Uitvaartverzekering heb ik laatst premievrij gemaakt omdat er voldoende eigen kapitaal is (de kleine kans dat ik alsnog berooid overlijdt neem ik er dan even bij).
Hangt natuurlijk ook van je vermogen af. Sommige zorgkosten kunnen bijvoorbeeld flink in de papieren lopen. En naarmate je ouder wordt, hoe groter de kans dat er iets met je lichaam gebeurt. Zonder zorgverzekering zul je dan dus bovenop je FO kapitaal, levenslang nog een fors kapitaal moeten reserveren voor als je hoge medische kosten hebt.

Iets vergelijkbaars geldt voor bv. invalide raken. Je kunt dan tegelijk een hoop extra kosten hebben (aanpassing woning, revalidatie, hulpmiddelen en zorg 'inkopen') en aan de andere kant ook een wegvallend inkomen. Dat maakt dit tot een behoorlijk dure combinatie.

Maar verder kun je uiteraard, afhankelijk van je vermogen, best zonder verzekeringen.
Enige dat ik kan bedenken is een aansprakelijkheidsverzekering omdat die goedkoop zijn, maar aan de andere kant: de meeste hebben een eigen risico voor kleine schade dat het al snel niet de moeite waard maakt, en het risico dat ik ergens voor een miljoen schade veroorzaak acht ik nog kleiner dan de kosten van de verzekering doen vermoeden.
Maar het hele idee van een verzekering is toch juist het afdekken van een klein risico waarbij de impact áls het zich voordoet groot is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MneoreJ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:22:
[...]

Zorgverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:32:
Hangt natuurlijk ook van je vermogen af. Sommige zorgkosten kunnen bijvoorbeeld flink in de papieren lopen. En naarmate je ouder wordt, hoe groter de kans dat er iets met je lichaam gebeurt. Zonder zorgverzekering zul je dan dus bovenop je FO kapitaal nog een fors kapitaal moeten reserveren voor als je hoge medische kosten hebt.
Zorgverzekering is natuurlijk ook gewoon verplicht en zie ik eerder als zorgbelasting. Tenzij je aanvullende verzekeringen bedoelt, maar mijn gezondheid is niet zodanig dat dat zinvol lijkt. Excuses, ik zat in de context van de post van JURIST (waarbij hij verplichte verzekeringen uitsluit) maar zie dat ik dat zelf niet vermeld heb.
Maar het hele idee van een verzekering is toch juist het afdekken van een klein risico waarbij de impact áls het zich voordoet groot is?
Maar dan nog -- de premie voor een verzekering is misschien laag, maar dan nog is het geld dat je eraan uitgeeft uiteraard wel 100% zeker weg. Zou ik echt voor een miljoen schade veroorzaken, dan is de impact (op dit moment) dat ik failliet ben. Dat zou uiteraard een hele grote impact zijn, maar wat is die kans? Op een gegeven moment wordt het zo klein dat verzekeren gewoon onzin lijkt. Maar het kan natuurlijk gewoon zijn dat ik dat risico verkeerd inschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

:w Ik ben nieuw in dit topic en sinds kort gestart met verdiepen in FO en investeren.
Deveon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:12:
[...] De vraag hier zou moeten zijn hoe profiteer je van crypto en niet waarom. [...]
Als we het hebben over investeren op de lange termijn, waar het vaak over gaat bij FO:

Dan vergelijk ik de losse crypto munten (BTC, ETH, ...) met aandelen in startende bedrijven. Als je gelooft in de toekomst/beloftes kan je het toevoegen aan je portfolio. Voor hoeveel % van je portfolio is denk ik vooral afhankelijk van hoeveel risico je bereid bent te nemen.

Ook is het in bepaalde zin vergelijkbaar met day-traden. Niet zozeer dat je per se elke dag/week crypto gaat/moet verhandelen, maar omdat de losse munten zo volatile zijn, dat er vergelijkbaar risico aan vast hangt.
Ik denk dat er best een (klein) deel van de FIRE/FO mensen is, die met kleine bedragen day-traden. Dat zou ook met crypto kunnen.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MneoreJ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:47:
Maar dan nog -- de premie voor een verzekering is misschien laag, maar dan nog is het geld dat je eraan uitgeeft uiteraard wel 100% zeker weg. Zou ik echt voor een miljoen schade veroorzaken, dan is de impact (op dit moment) dat ik failliet ben. Dat zou uiteraard een hele grote impact zijn, maar wat is die kans? Op een gegeven moment wordt het zo klein dat verzekeren gewoon onzin lijkt. Maar het kan natuurlijk gewoon zijn dat ik dat risico verkeerd inschat.
Een aansprakelijkheidsverzekering kost iets van drie tientjes per jaar en daarvoor ben je tot zo'n anderhalf miljoen verzekerd. Dat zijn verhoudingen waarbij ik het risico niet zou willen lopen. Maar uiteraard is het niet verplicht.

Maar los van de verplichte opstal en zorgverzekering (en als je een auto hebt, die verzekering natuurlijk ook) is dat ook wel de enige verzekering die ik echt voor nagenoeg iedereen nuttig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
OkkE schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:49:
:w Ik ben nieuw in dit topic en sinds kort gestart met verdiepen in FO en investeren.

[...]

Als we het hebben over investeren op de lange termijn, waar het vaak over gaat bij FO:

Dan vergelijk ik de losse crypto munten (BTC, ETH, ...) met aandelen in startende bedrijven. Als je gelooft in de toekomst/beloftes kan je het toevoegen aan je portfolio. Voor hoeveel % van je portfolio is denk ik vooral afhankelijk van hoeveel risico je bereid bent te nemen.

Ook is het in bepaalde zin vergelijkbaar met day-traden. Niet zozeer dat je per se elke dag/week crypto gaat/moet verhandelen, maar omdat de losse munten zo volatile zijn, dat er vergelijkbaar risico aan vast hangt.
Ik denk dat er best een (klein) deel van de FIRE/FO mensen is, die met kleine bedragen day-traden. Dat zou ook met crypto kunnen.
Ik zie het als een meer 'principële' afweging. Wil je investeren in 'iets' omdat datgene intrinsiek groeit? Of is de afweging alleen of de waarde van het ding stijgt en gaat het je minder om de achterliggende reden voor die waardestijging?

Mirved om schreef wel een mooi:
Mirved schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:45:
[...]
Je snapt niet dat als alle verzekeraars, banken en financiële instituten coins gaan inkopen om zodoende gebruik te kunnen maken van smart contracts(Want daarmee betaal je de fees). Dat dit de vraag enorm zou doen toenemen en dus de waarde stijgt?
Impliciet geeft hij hier aan dat het er niet zozeer om gaat dat er bepaalde intrinsieke waardeverhogende factoren zijn. Belangrijker is hier de tweede categorie. Puur doordat er een toenemende vraag naar een schaars product is, zal de waarde stijgen. Dat geldt voor dit voorbeeld, maar kun je net zo goed toepassen op kunst, oude auto's, postzegels of goud. Het is niet zo dat een oude auto in de loop van de tijd ineens twee keer zo groot wordt of zo, het is puur dat het een schaars ding is en meer mensen er meer geld voor over hebben dat die auto twee keer zo veel waard wordt. (Of niet......) Maar bij deze investeringen ben je wel meer afhankelijk van de 'waan van de dag' of soms 'wat de gek er voor geeft'. Je zult dan dus behoorlijk alert moeten zijn op signalen van een veranderende vraag/markt. Buy and hold gaat hier niet echt op.

Hier tegenover heb je zaken uit de eerste categorie, die impliciet groeien. Bijvoorbeeld een bedrijf dat van 10 naar 100 naar 1000 naar 10.000 werknemers/klanten/miljoen winst gaat, heeft een impliciete waardestijging. (Of krimp, natuurlijk...) Bij zulke investeringen zul je voor je rendement veel minder afhankelijk zijn van wat 'anderen' van de investering vinden, maar ben je meer afhankelijk van hoe dat bedrijf het zelf doet. Als de 'waan van de dag' verandert (en koersen omhoog of omlaag schieten), dan hoeft dat voor de lange termijn weinig gevolgen te hebben. Als je in een gezond bedrijf hebt geïnvesteerd, dan zul je je daar veel minder zorgen over te maken.

Mijn voorkeur ligt bij de lange termijn buy and hold. Ik zit daarom het liefst investeren in 'gewone' zeken die het 'gewoon' goed doen en waarde creëren. Ook al weet ik dan je met een hoop andere zaken ook een behoorlijke klapper kunt maken (variërend van goud tot crypto tot whiskey tot whatever), dat zie ik toch vooral meer als een vorm van speculeren waar ik niet van houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 21:39
MneoreJ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:47:
[...]

[...]

Zorgverzekering is natuurlijk ook gewoon verplicht en zie ik eerder als zorgbelasting. Tenzij je aanvullende verzekeringen bedoelt, maar mijn gezondheid is niet zodanig dat dat zinvol lijkt. Excuses, ik zat in de context van de post van JURIST (waarbij hij verplichte verzekeringen uitsluit) maar zie dat ik dat zelf niet vermeld heb.

[...]

Het is vanuit FO-perspectief zeker goed om kritisch te zijn op risico's die je wil afdekken. Er is het nodige verplicht geregeld via de werknemersverzekeringen, volksverzekeringen, woning en auto, maar Nederlanders hebben de neiging om zich over te verzekeren en zeker met vermogen en een ruim inkomen kan je veel zelf dragen.

Om een voorbeeld te noemen. Ik had via de werkgever een extra...! aanvullende verzekering tegen arbeidsongeschiktheid lopen, waar iedereen gewoon elke maand 2 tot 3 tientjes voor betaalt, maar die zeker als je elke maand flink wat geld overhoudt totaal overbodig is. Zo zijn er meer voorbeelden, bijvoorbeeld ongevallenverzekeringen, allerlei verzekeringen voor diefstal, beschadiging en verlies van goederen en vaak ook de ORV (al moet je natuurlijk wel eerst kijken naar je situatie en de onderlinge inkomensverhoudingen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:17:
Een aansprakelijkheidsverzekering kost iets van drie tientjes per jaar en daarvoor ben je tot zo'n anderhalf miljoen verzekerd. Dat zijn verhoudingen waarbij ik het risico niet zou willen lopen. Maar uiteraard is het niet verplicht.
Eerder 4 tientjes, en tot 1.25 miljoen, maar daar komt het niet op aan. Voor iets meer centen kun je zelfs tot 2.5 miljoen verzekerd zijn, nog betere deal dan? Betere verhouding immers. :P

Ik zou persoonlijk niet eens weten hoe ik 1 miljoen schade moet veroorzaken al zou ik het opzettelijk willen doen. Let wel, schade veroorzaakt met de meeste voertuigen telt niet (daar zijn andere verzekeringen voor), dus je auto de pui van de duurste villa inrijden is niet creatief genoeg. Schade veroorzaakt met kernwapens telt trouwens ook niet, maar dat vind ik minder bezwaarlijk. Schade veroorzaakt door huisdieren telt wel, en als ik een huisdier had zou ik me er iets bij voor kunnen stellen (je hond zal maar een keer iemand flink bijten, kan al is het nog zo'n lief beest). Idem voor gezinsdekking, een ongeluk met een kind zit in een klein hoekje.
Maar los van de verplichte opstal en zorgverzekering (en als je een auto hebt, die verzekering natuurlijk ook) is dat ook wel de enige verzekering die ik echt voor nagenoeg iedereen nuttig vind.
Tja men zegt het. Ik vind het moeilijk me een goed oordeel te vormen omdat ik mijn hele leven nog nooit opgedraaid ben voor schade (en als ik verantwoordelijk zou zijn voor schade zou ik dat normaal gesproken gewoon kunnen betalen, zonder er met een verzekeraar over te hoeven steggelen). Dat is natuurlijk niet gek en ook precies de reden dat die verzekeringen betaalbaar zijn, maar toch.

En natuurlijk: het is maar 4 tientjes per jaar. Doorzagen erover kost waarschijnlijk al meer dan het ooit betalen, ook als je het de rest van je leven kwijt bent. In die zin maakt het dus "niet uit" en kun je het "gewoon doen", want het zal toch maar eens een keer van toepassing kunnen zijn en je financieel ruïneren. Misschien moet ik gewoon wat horrorverhalen gaan lezen van mensen die geen AVP hadden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:58
MneoreJ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:26:
[...]

Eerder 4 tientjes, en tot 1.25 miljoen, maar daar komt het niet op aan. Voor iets meer centen kun je zelfs tot 2.5 miljoen verzekerd zijn, nog betere deal dan? Betere verhouding immers. :P

Ik zou persoonlijk niet eens weten hoe ik 1 miljoen schade moet veroorzaken al zou ik het opzettelijk willen doen. Let wel, schade veroorzaakt met de meeste voertuigen telt niet (daar zijn andere verzekeringen voor), dus je auto de pui van de duurste villa inrijden is niet creatief genoeg. Schade veroorzaakt met kernwapens telt trouwens ook niet, maar dat vind ik minder bezwaarlijk. Schade veroorzaakt door huisdieren telt wel, en als ik een huisdier had zou ik me er iets bij voor kunnen stellen (je hond zal maar een keer iemand flink bijten, kan al is het nog zo'n lief beest). Idem voor gezinsdekking, een ongeluk met een kind zit in een klein hoekje.

[...]

Tja men zegt het. Ik vind het moeilijk me een goed oordeel te vormen omdat ik mijn hele leven nog nooit opgedraaid ben voor schade (en als ik verantwoordelijk zou zijn voor schade zou ik dat normaal gesproken gewoon kunnen betalen, zonder er met een verzekeraar over te hoeven steggelen). Dat is natuurlijk niet gek en ook precies de reden dat die verzekeringen betaalbaar zijn, maar toch.

En natuurlijk: het is maar 4 tientjes per jaar. Doorzagen erover kost waarschijnlijk al meer dan het ooit betalen, ook als je het de rest van je leven kwijt bent. In die zin maakt het dus "niet uit" en kun je het "gewoon doen", want het zal toch maar eens een keer van toepassing kunnen zijn en je financieel ruïneren. Misschien moet ik gewoon wat horrorverhalen gaan lezen van mensen die geen AVP hadden. :P
De echte grote bedragen (6 cijfers+) haal je eigenlijk alleen bij blijvende invaliditeit. De kans dat jij dat veroorzaakt is natuurlijk heel klein, maar is niet helemaal verwaarloosbaar.

Denk bijvoorbeeld aan in het verkeer met fiets iemand aanrijden die ongelukkig ten val komt en blijvend letsel oploopt.

Andere zaak kan zijn dat je iemand letsel hebt toegebracht door geweld bij ruzie. Maar als je geen problemen hebt met alcoholgebruik en/of drugsgebruik én niet van nature een heel kort lontje hebt dan zal dat niet zo snel gebeuren natuurlijk. Overigens weet ik ook niet zeker of dat uberhaupt gedekt zou zijn.

Kleinere schades zijn overigens een stuk veelvoorkomender. Denk aan beetje aangeschoten op de fiets langs een dure auto schrammen , ben je zo duizenden euros spuitwerk verder. Of je huisdier die schade bij buren heeft gemaakt. Of je bent bij een vriend en maakt even een foto met zijn dure camera maar laat die uit je handen vallen. Etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
@Valorian Autoschade veroorzaakt op de fiets is idd het enige scenario waar ik me nog iets bij kan voorstellen dat het mij zou kunnen overkomen en duur genoeg zou zijn dat de verzekering zich loont (maar dan niet dronken -- ik zal nuchter ook al onhandig genoeg zijn :P).

Dure camera zit waarschijnlijk nog net op de rand van wat de verzekering in totaal kost (het bedrag zelf ophoesten zou het probleem niet zijn), en als het een echt duur ding is zou ik hem waarschijnlijk ook niet zelf in mijn handen nemen, maar je kunt hier natuurlijk ook andere scenario's bedenken met (heel) dure spullen die je onachtzaam omver trapt of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Nu het toch over verzekeringen gaat: ik heb zelf een Overlijdensrisicoverzekering ivm hypotheek. Was destijds verplicht icm starterslening en NHG en 115% financiering. Maar starterslening is al lang afbetaald. En ik ben alleen en woning is 1,5 keer zoveel waard als openstaande hypotheek. Is het raadzaam om de verzekering stop te zetten, of zitten daar toch nog nadelen aan?

Enige wat ik kán bedenken is dat als ik bijv over twee jaar een partner laat inwonen en dan alsnog zo’n verzekering zou willen de premie dan misschien veel hoger is, of er gedoe kan zijn ivm gezondheid (overigens op dit moment niets aan de orde). Iemand nog interessante visie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MneoreJ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:26:
[...]
Ik zou persoonlijk niet eens weten hoe ik 1 miljoen schade moet veroorzaken al zou ik het opzettelijk willen doen.
Is prima te doen hoor. Op de ladder je huis verven en per ongeluk een verfblik laten vallen op iemands hoofd. Die komt verkeerd terecht, waarna diegene voor de rest van zijn leven invalide is. Of je fietst door de stad en door een windvlaag rijd je tegen een ander aan die ten val komt en verkeerd terecht komt, waarna diegene voor de rest van zijn leven invalide is. De kosten aan zaken als inkomstenderving, woningaanpassing en revalidatiekosten loopt dan algauw op tot meerdere tonnen.

Het gebeurt niet vaak en niet snel (daarom kost het ook maar een paar euro per maand), maar áls zoiets voorvalt, dan kan het flink in de papieren lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
MneoreJ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:01:
@Valorian Autoschade veroorzaakt op de fiets is idd het enige scenario waar ik me nog iets bij kan voorstellen dat het mij zou kunnen overkomen en duur genoeg zou zijn dat de verzekering zich loont (maar dan niet dronken -- ik zal nuchter ook al onhandig genoeg zijn :P).

Dure camera zit waarschijnlijk nog net op de rand van wat de verzekering in totaal kost (het bedrag zelf ophoesten zou het probleem niet zijn), en als het een echt duur ding is zou ik hem waarschijnlijk ook niet zelf in mijn handen nemen, maar je kunt hier natuurlijk ook andere scenario's bedenken met (heel) dure spullen die je onachtzaam omver trapt of zo.
PS: Autoschade (materieel) is natuurlijk vaak wel lonend maar ook een bedrag wat je kan riskeren met een baan en een spaarrekening. Wat ernstiger is is als je bijv met een fiets een voetganger aanrijdt die ongelukkig terecht komt en hersenletsel oploopt. Ok, ook geen alledaagse kost maar dat is één van die zaken waar het in de tonnen gaat lopen als iemand nooit meer kan werken. Overigens is de normale elektrische fiets op dit moment wel een hiaat in het systeem: 25km/u op drukke fietspaden met een object van vaak meer dan 20kg. Dat gaat echt nog voor veel problemen zorgen, zou mij niet verbazen als daar ook een verplichte verzekering aan gekoppeld gaat worden (net als bij speed pedelec), ook al zijn zel relatief traag.

Edit: @Rubbergrover1 was mij net voor met het fietsvoorbeeld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Het fietsvoorbeeld blijkt zeer relevant: wordt iemand aangereden met de auto en is de dader onverzekerd of onbekend, dan kan het slachtoffer bij het Waarborgfonds Motorrijtuigen aankloppen. Wordt je invalide gereden door een fiets en kan de dader de kosten niet ophoesten, dan heb je vette pech gehad en zul je het zelf moeten betalen. Natuurlijk, directe zorgkosten zullen normaal vergoed worden door het zorgstelsel, maar al het andere niet.

Dat lijkt mij als potentiële dader een verschrikkelijke hoop ellende om veroorzaakt te moeten hebben, nog helemaal afgezien van wat het met je persoonlijke financiën doet. Je zal maar iemand invalide rijden en die persoon dan ook nog op kosten jagen... kijk, dat risico vind ik wel de moeite waard om afgedekt te hebben. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 19:59
MneoreJ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:46:
Het fietsvoorbeeld blijkt zeer relevant: wordt iemand aangereden met de auto en is de dader onverzekerd of onbekend, dan kan het slachtoffer bij het Waarborgfonds Motorrijtuigen aankloppen. Wordt je invalide gereden door een fiets en kan de dader de kosten niet ophoesten, dan heb je vette pech gehad en zul je het zelf moeten betalen. Natuurlijk, directe zorgkosten zullen normaal vergoed worden door het zorgstelsel, maar al het andere niet.

Dat lijkt mij als potentiële dader een verschrikkelijke hoop ellende om veroorzaakt te moeten hebben, nog helemaal afgezien van wat het met je persoonlijke financiën doet. Je zal maar iemand invalide rijden en die persoon dan ook nog op kosten jagen... kijk, dat risico vind ik wel de moeite waard om afgedekt te hebben. :X
Andere vormen van letselschade om aan te denken is bijvoorbeeld een hond die plotseling de weg oversteekt waarvoor een automobilist wijkt, een boom raakt en blijvend letsel overhoudt. Heb je geen aansprakelijkheidsverzekering, dan wordt het een pittige kluif om zelf deze kosten te dekken.

Je tikt per ongeluk een bloempot van je balkon en valt bij iemand op zijn hoofd. Je kind let niet op, loopt plots het fietspad op en veroorzaakt de val van een fietser die het nodige breekt. Dit soort kleine ongelukjes kunnen duur komen te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
Het fietsvoorbeeld heb ik (in lichtere mate) ook wel in praktijk langs zien komen: werknemer uit buitenland waar het niet gebruikelijk is om een aansprakelijkheidsverzekering te hebben die vervolgens dus schade veroorzaakte...
Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:20:
[...]

Is prima te doen hoor. Op de ladder je huis verven en per ongeluk een verfblik laten vallen op iemands hoofd. Die komt verkeerd terecht, waarna diegene voor de rest van zijn leven invalide is. Of je fietst door de stad en door een windvlaag rijd je tegen een ander aan die ten val komt en verkeerd terecht komt, waarna diegene voor de rest van zijn leven invalide is. De kosten aan zaken als inkomstenderving, woningaanpassing en revalidatiekosten loopt dan algauw op tot meerdere tonnen.

Het gebeurt niet vaak en niet snel (daarom kost het ook maar een paar euro per maand), maar áls zoiets voorvalt, dan kan het flink in de papieren lopen.
In dit opzicht moet ik ook nog steeds op zoek naar een nieuwe verzekering. Ik had altijd een verzekering die ook schade dekt veroorzaakt door prive vastgoed. Toen ik dat een keer overzette stuitte ik (achteraf) op een hele specifieke situatie in de polisvoorwaarden waardoor mijn garages die geen opstal zijn op het perceel van mijn woonhuis (iets verderop, wel aanhorig fiscaal gezien) niet onder de aansprakelijkheidsdekking vallen.

De kans is natuurlijk klein dat er iets mis gaat, maar er is zeker sprake van een staartrisico. Ik kan meerdere voorvallen bedenken die potentieel tonnen aan schade aan derden opleveren. Temeer dat sommige andere verzekeraars wel standaard dekking verlenen. In dit geval was aanvullende dekking wel mogelijk maar dan zouden de objecten apart verzekerd moeten worden voor opstal, etc. wat absurde kosten mee zou brengen.
Pagina: 1 ... 165 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.