@
Tk55 Klopt , de grens ligt toch vrij hoog, 10 miljoen in de jaren 50, 60 uit mijn hoofd alvorens het progressieve deel begon door te trekken. Het belangrijkste daarnaast is dat de lonen waarbij 90% belasting moest worden betaald niet werden toegekend door bedrijven. Het had geen nut. Er ging een dempende werking vanuit. Daardoor was er ruimte voor meer loon, bonussen en ja het belangrijkste verzekeringen voor werknemers. En dit was allemaal jaren 50, 60, 70.
Het is nog niet eens zo lang geleden. We moeten inderdaad beginnen aan de loonkant, maar dat kan niet zonder maatregelen aan de topinkomens en topvermogens kant.
Ik heb ze al genoemd dacht ik maar het laatste boek van Piketty, Kapitaal en Ideologie gaat hier uitgebreid op in, ook met alle getallen erbij. Waar grenzen lagen en het hoe en waarom van de ommezwaai naar de huidige situatie vanaf de jaren 80.
Ook fantoomgroei over de opbouw van lonen de laatste 40 jaar. En hoe de economie de wereld kan redden.
Waar over diverse onderwerpen de kern van de problemen wordt onderzocht , en die is vaak verrassend tegengesteld dan de politieke discussie die er over gevoerd wordt.
FO worden is eerst voorbij de hobbel komen die voorheen collectief meer geregeld was. Lonen voorop. Er zijn er zat die al 20 jaar slechts eenmalige uitkeringen of ergens een keer 5% hebben gehad. Ga je dat doorrekenen dan is dat een flinke klap aan inkomen die mensen missen alleen dankzij de loonmatiging.
Tel je daarbij de afbouw van de verzekeringen bij op dan wordt het helemaal een dure grap. Ik vermoed dat daar voor een groot deel ook de interesse voor FO , FIRE, Tiny living etc van de jongere generaties vandaan komt. Het is risico's afdekken waar mensen voorheen geen omkijken naar hadden.
[
Voor 8% gewijzigd door
CornermanNL op 02-03-2021 15:45
]