Miks schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 00:03:
Ik denk dat veel van die doemdenkers er niet ver naast zaten. 'Gelukkig' grepen de centrale banken in en voilà: minder faillisementen in een crisisjaar en een beurs die direct opveerde.
De vraag is - denk ik - hoe veilig je nog zit in ETFs e.d. want die geldpersen en negatieve rente bezorgen mij koude rillingen.
In dat kader kan je ook nog echt serieuze vraagtekens gaan stellen bij de efficiëntemarkt-theorie
Ik denk niet dat de markt efficiëntie er altijd is. Anders zou er niemand aan prijsbepaling kunnen doen omdat een asset altijd de juiste waarde vertegenwoordigd. Er zijn op ieder momenten markten die uit balans zijn. Daarom is er ook altijd geld te verdienen.
Je ziet het ook overal , sinds we het marktdenken op veel terreinen hebben ingevoerd is het vaak niet beter en goedkoper geworden , maar instabieler en duurder. Zeker met piekbelasting. Minder solide. Er zijn niet voor niets mensen die hier enorm veel geld mee verdienen door te zoeken naar disbalans in de markt.
Het heeft te maken met tijd. Theorie gaat veelal uit van een geleidelijk verloop van tijd. Is er een inefficiëntie , dan wordt deze door de deelnemers in de markt gevonden en beweegt deze inefficiëntie binnen bepaalde tijd naar efficiëntie. Maar dit kan zo lang duren of niet gezien worden dat het destabiliserend werkt. Er ontstaat piekbelasting en iedereen wil er op hetzelfde moment in of uit.
Mensen zoals Jim Simmons (zie het boek the man who solved the markets) heeft zich hier jarenlang over gebogen. Ik ga er zeker van uit dat die theorie precies dat is, theorie, die ook wel in de praktijk zo in elkaar steekt maar niet tijdige manier. En daar zit de crux.
Voor ons FO doel is het zodra je niet je beroep ervan maakt ook verder niet zo boeiend als je je realiseert dat je x jaar nodig hebt en er een aantal alternatieven zijn. Sparen, vastgoed (buiten de eigen woning) en aandelen.
Sparen is momenteel niet echt een goede optie. Het kost behoorlijk geld en dus tijd. Ik zie dit als verzekeringsgeld. Voor zaken die op korte termijn stuk gaan. En een paar maanden leefgeld. Zodra ik weer een maand verder ben, gaat er weer wat richting een andere categorie. Of schrijf alvast wat opties.
ETF's daar gaan we van uit dat die een zo groot mogelijke spreiding hebben dat we een historisch rendement van 7% kunnen halen. Reken je voor jezelf met 5% dan heb je al 2% speling. Je zou kunnen stellen dat alles nu te duur is. Maar ten opzichte van wat. En op welke termijn. Dan gaat het al richting actief en dat heb je niet nodig. Je werkt immers in een andere professie.
Vastgoed, prima idee, is wellicht nu ook duur en heeft een rendement van ongeveer 5%. Dit heeft wat hogere drempels en vereist waarschijnlijk vreemd vermogen.
Verder is er nog grondstoffen (inclusief edelmetalen) , coins en geld uitlenen. Maar dat zijn vlakken waar ik geen kaas van gegeten heb. Even terug naar cash.
Ik bekijk het als een risico vraagstuk, hoe groot is de kans dat mijn inkomen wegvalt en ik langer dan x tijd werkloos ben. Hoeveel cash hou ik daarvoor aan? Wanneer zou ik een deel van mijn aandelenportefeuille moeten verkopen? Wat ben ik bereid om daarvoor aan kosten te betalen in de vorm van de rentestanden, inflatie en gemist rendement elders. En ook hoe groot is het risico in tijd als teveel in cash aanhou en ik dus mijn FO doelen en tussendoelen misloop ?
[
Voor 0% gewijzigd door
CornermanNL op 19-02-2021 08:14
. Reden: typo ]