Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 156 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.087 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
OneTimer schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:12:
Waarom willen banken/brokers in NL niet werken met US persons? Een klant is toch een klant. Of heeft dat andere redenen?
Ik heb ook eens gelezen dat als je eenmaal een US person bent, je dat altijd blijft en dus altijd belastingplichting bent in de US.
Een US Person ben je als je 'significant aanwezig' bent in de VS voor belastingredenen, in praktijk meestal als je >180 dagen in de VS hebt gewerkt/gewoond en daarmee belastingplichtig bent in de VS.
Als je significant vermogen/beleggingen/huis of een Greencard/paspoort hebt dan blijf je een US person inderdaad, hoe en waar je belasting betaalt is afhankelijk van de verdragen die over het algemeen dubbele belastingen voorkomen.

De reden dat banken in Europa/Nederland niet willen meewerken is, voor zover ik weer, de eisen die de VS stelt aan de banken over openheid en reporting van gegevens. Ik weet niet of het te moeilijk/duur is voor banken om dat te implementeren of dat ze het gewoon niet willen maar ik kan geen enkele bank vinden in Nederland die met mij als US Person een beleggingsrekening wilt openen 8)7

Niet zo'n ramp want met mijn US-based IBKR account kan ik prima uit de voeten en ook posities in EUR aanhouden, maar toch frappant.

Ctrl+k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Naja, de discussie in NL gaat ook over mensen die ongewenst/onbedoeld nog als US person geregistreerd staan. Bijv mensen die zijn geboren tijdens een reis, studie of tijdelijk werk van de ouders in de US. Vaak zijn die mensen slechts kort aan het begin van hun leven daar geweest en hebben niet eens een belasting nummer. Doordat ze dan als NL later wel gewoon inkomsten en bijv rendement hebben op beleggingen bestaat de kans dat ze een dubbele belasting moeten gaan afdragen als de bank hun gegevens als US person doorgeven. Omdat NL en US daar een omissie in de belasting verdragen hebben. En er is vaak geen goedkope manier om daar onderuit te komen.

https://www.nrc.nl/nieuws...oelde-amerikanen-a4022679
Maar uiteindelijk is dat alleen symptoombestrijding. De oorzaak van de moeilijkheden van de onbedoelde Amerikanen ligt in de VS, omdat zij als enige land in de wereld naast Eritrea hun burgers buiten de eigen landsgrenzen menen te mogen belasten. En daarbij de machtsmiddelen heeft om dat af te dwingen: een bank die ‘onvoldoende’ meewerkt en als straf wordt uitgesloten van de financiële markten, heeft weinig bestaansrecht.

Die ruime belastingwetgeving heeft bovendien niet alleen invloed op die ‘kleine’ groep onbedoelde Amerikanen die niet wil meewerken. In totaal zijn er in Nederland zo’n 46.000 US persons, burgers die door geboorte in de VS of door een Amerikaanse ouder als Amerikaan worden beschouwd. Zij die meewerken met de heffing, kunnen te maken krijgen met hoge afdrachten, bijvoorbeeld op pensioenbeleggingen. En vanwege de benodigde extra inspanningen voor deze groep, zijn er financiële instellingen die US persons geen beleggingsproducten aanbieden, of helemaal weren als klant.

[ Voor 40% gewijzigd door Get!em op 17-02-2021 22:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:56
oscar82 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:47:
[...]

Dit is natuurlijk een beetje een humblebrag. Aflossen hypotheek of - zoals ik deed - gelijk na afstuderen mijn studieschuld afbetalen draagt natuurlijk wel degelijk bij aan de richting van FO.
Zou ik dat nu opnieuw doen? Nee. Maar toen had ik die x0000,- euro anders toch geconsumeerd.
En bedankt: doordat ik moest opzoeken wat humblebrag was
(to make a seemingly modest, self-critical, or casual statement or reference that is meant to draw attention to one's admirable or impressive qualities or achievements)
heb ik eens uitgerekend hoe ik er voor zou staan wanneer ik niet had afgelost maar in mijn aflostempo zou hebben belegd bij Meesman, sinds 2012. Dan was ik nu harstikke FO, terwijl ik dat in werkelijkheid bij lange na niet ben.

Ik heb serieus de uitkomst 3x zitten narekenen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sibylle
Highland schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:12:
[...]

(to make a seemingly modest, self-critical, or casual statement or reference that is meant to draw attention to one's admirable or impressive qualities or achievements)
heb ik eens uitgerekend hoe ik er voor zou staan wanneer ik niet had afgelost maar in mijn aflostempo zou hebben belegd bij Meesman, sinds 2012. Dan was ik nu harstikke FO, terwijl ik dat in werkelijkheid bij lange na niet ben.

Moet je eens narekenen als je in Bitcoin, Apple of Tesla had gestopt ;-)

Ctrl+k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
*knip linkdrop* Linkjes zijn ondersteunend aan een zelf geformuleerd punt.

[ Voor 81% gewijzigd door Rukapul op 18-02-2021 13:12 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Sibylle schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:51:
[...]

Never look back...

De belegger die geen fouten maakt is een leugenaar of geen belegger.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Highland schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:12:
[...]

Je kunt jezelf knettergek maken met dit soort gedachten. Ik weet nog dat ik met mijn vrouw in de sauna was op de avond dat het eerste corona-geval in Nederland bekend werd. We zaten in het bubbelbad en ik zei nog: "eigenlijk zouden we nu alle beleggingen moeten omzetten naar cash, want als dit echt wereldwijd wordt dan gaan we een behoorlijke dip op de beurs zien". Conclusie: Niet gedaan, maar wat als...

Dezelfde discussie een aantal jaar terug toen bitcoin op een paar duizend stond. "Daar ga je toch niet in investeren, je hebt niet eens een onderpand". We weten allemaal hoe dat gelopen is.

Zoals @Config schrijft, als ik een tijdmachine had, dan wist ik het allemaal wel...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:36
Wozmro schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:28:
Topic lijkt een beetje stilgevallen.

Misschien kan het voor wat variatie eens leuk zijn om eigen anekdotes op te halen over financiële zaken waarvan je denkt: ’dit zal ik geen tweede keer doen, les geleerd’.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 39% gewijzigd door R.van.M op 18-02-2021 10:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:03
coelho schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:00:
[...]

Je kunt jezelf knettergek maken met dit soort gedachten. Ik weet nog dat ik met mijn vrouw in de sauna was op de avond dat het eerste corona-geval in Nederland bekend werd. We zaten in het bubbelbad en ik zei nog: "eigenlijk zouden we nu alle beleggingen moeten omzetten naar cash, want als dit echt wereldwijd wordt dan gaan we een behoorlijke dip op de beurs zien". Conclusie: Niet gedaan, maar wat als...
Dat corona invloed zou gaan hebben kon denk ik ook wel iedereen voorspellen. Maar als je uitstapt is het wel weer heel moeilijk om te voorspellen wanneer je weer instapt. In eerste instantie werd er gesproken over een complete crash met jaren herstel, terwijl uiteindelijk een paar maanden later de beurzen en trackers alweer all-time-highs aantikten. Als je dus begin maart was uitgestapt had je waarschijnlijk niet gegokt dat je ergens in april of zo weer moest instappen om het hoogste rendement te behalen. En was je blijven wachten tot juni of zo dan had je bijna niks meer verdient aan het tijdelijk uitstappen.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Dat is dan wel nog maar stap 1. Vervolgens moet je het juiste moment bepalen om terug te kopen.

Wat betreft fouten of hobbels op de route naar FO is er veel wat plaats heeft gevonden vóórdat ik financieel bewuster was. Ik was vaak penny wise, pound foolish, bijv. als student wel het goedkope brood kopen, maar duur huren tijdens mijn studietijd (= flinke studieschuld). Verder nog wat kleine foutjes in de orde van enkele honderden euro's, zoals verkeerde crowdfundingprojecten enz. En wie weet wat er nog komen gaat :'( als ik terugkijk naar de tijd van mijn ouders met woekerpolissen en rare financiële producten vind ik het bijna verdacht dat alles tot nu toe zo goed gaat.

Achteraf bezien is mijn financieel wat onverstandigere studietijd ruimschoots gecompenseerd door het geluk te hebben in 2014 een huis te hebben gekocht in een opkomende wijk in een studentenstad. Ik weet nog dat men toen altijd zei "daar wil je nog niet dood gevonden worden". Inmiddels is de woningwaarde bijna verdubbeld, maar we moeten ons huis nog wel verkopen t.g.v. een nieuw(bouw)huis.

We hebben een tijdje getwijfeld om te huren en de boel al te verkopen. Vooralsnog hebben we alleen maar geprofiteerd van nog meer waardestijging, maar wie weet wat er het komende half jaar gebeurt...

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
[...]

Dan was je een hoop misgelopen. Of wist jij precies wanneer de dip op zijn laagste punt was en wanneer je weer moest instappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Laatste anekdote is dat ik recent al mijn oude HDs heb nagezocht omdat ik jaren geleden een paar dagen bitcoins gemined heb. Weet nog dat ik na een dag/nacht of 3 dacht dat het onzin was om de PC aan te laten staan voor een paar cent. Deze herinnering heb ik in mijn vorige huis, waar ik eind 2011 ben verhuisd. Dat moet dus echt in het begin zijn geweest.

Helaas heb ik helemaal niks meer gevonden en heb dus ook geen idee wat ik uiteindelijk misgelopen ben. Vermoedelijk heb ik me aangemeld met een spam hotmailaccount dat ik al jaren niet meer in gebruik heb. Ik kon deze nog wel opnieuw claimen en activeren, maar mijn mailgeschiedenis was weg...

edit: Jullie hebben hierboven gelijk over het moment van weer instappen.

[ Voor 5% gewijzigd door coelho op 18-02-2021 10:28 ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Mirved
Sibylle schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:51:
[...]

Humblebrag: hoef niet eens daarvoor fictief te rekenen kan het gewoon in mijn overzichten zien :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af wat ik zou doen als ik 10 jaar geleden voor 1000 euro Bitcoins gekocht had, dan zou ik nu tientallen miljoenen euro's hebben (financiële onafhankelijkheid :) ). Ik denk dat mijn leven weinig zou veranderen. In eerste instantie zou ik mijn hypotheeklening aflossen, maar op zich hou ik nu maandelijks ook voldoende over om leuke dingen te doen. Ik zou ook blijven werken omdat ik het saai zou vinden om elke dag thuis te zijn, en om toch nog enig gevoel van nuttigheid te hebben.

Ons huis is de voorbije jaren volledig gerenoveerd, en dit jaar heb ik zonnepanelen een warmtepomp overwogen, maar als zelfs installateurs zeggen dat ik te weinig verbruik om die investering te doen... (1600 kWh en 350 m3, maandelijks 36 & 18 euro). We hebben nog nooit een auto gekocht en ik zou zelfs dan nog geen auto kopen omdat de afstanden die we afleggen te kort zijn en omdat ik dan onvoldoende lichaamsbeweging zou hebben - nog een reden om te blijven werken, want als ik thuis ben heb ik niet voldoende zin om zelf te gaan fietsen :)

Ik heb nu een mooi bedrag gespaard en soms vraag ik me af: "Waarmee zou ik mezelf eens kunnen verwennen? Want op een spaarboek heb je geen intrest meer". Maar ik weet het simpelweg niet, omdat ik vind dat ik alles heb wat ik wil. Ik ben ook nogal duurzaam ingesteld, dus 'kopen om te kopen' zit er voor mij niet in. Reizen doe ik graag, maar 1x per jaar, zoals we nu doen, vind ik voldoende. Als je 'bucket list' na 10 jaar afgewerkt is heb je ook niets meer om naar uit te kijken.

Rest nog: geld uitdelen aan familie en goede doelen, en vooral een huis kopen voor mijn dochter (die nu 9 is). Ik denk dat dat het enige zou zijn wat rest + zelf voldoende over houden om een leven lang zonder werk door te komen, je weet nooit dat ik het over enkele jaren toch beu zou zijn.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk1221996
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-09 14:06
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:33:
Ik vraag me af wat ik zou doen als ik 10 jaar geleden voor 1000 euro Bitcoins gekocht had, dan zou ik nu tientallen miljoenen euro's hebben (financiële onafhankelijkheid :) ). Ik denk dat mijn leven weinig zou veranderen. In eerste instantie zou ik mijn hypotheeklening aflossen, maar op zich hou ik nu maandelijks ook voldoende over om leuke dingen te doen. Ik zou ook blijven werken omdat ik het saai zou vinden om elke dag thuis te zijn, en om toch nog enig gevoel van nuttigheid te hebben.

Ons huis is de voorbije jaren volledig gerenoveerd, en dit jaar heb ik zonnepanelen een warmtepomp overwogen, maar als zelfs installateurs zeggen dat ik te weinig verbruik om die investering te doen... (1600 kWh en 350 m3, maandelijks 36 & 18 euro). We hebben nog nooit een auto gekocht en ik zou zelfs dan nog geen auto kopen omdat de afstanden die we afleggen te kort zijn en omdat ik dan onvoldoende lichaamsbeweging zou hebben - nog een reden om te blijven werken, want als ik thuis ben heb ik niet voldoende zin om zelf te gaan fietsen :)

Ik heb nu een mooi bedrag gespaard en soms vraag ik me af: "Waarmee zou ik mezelf eens kunnen verwennen? Want op een spaarboek heb je geen intrest meer". Maar ik weet het simpelweg niet, omdat ik vind dat ik alles heb wat ik wil. Ik ben ook nogal duurzaam ingesteld, dus 'kopen om te kopen' zit er voor mij niet in. Reizen doe ik graag, maar 1x per jaar, zoals we nu doen, vind ik voldoende. Als je 'bucket list' na 10 jaar afgewerkt is heb je ook niets meer om naar uit te kijken.

Rest nog: geld uitdelen aan familie en goede doelen, en vooral een huis kopen voor mijn dochter (die nu 9 is). Ik denk dat dat het enige zou zijn wat rest + zelf voldoende over houden om een leven lang zonder werk door te komen, je weet nooit dat ik het over enkele jaren toch beu zou zijn.

Wat zouden jullie doen?
Ik zou gaan ondernemen, dan leer je mensen op een hele andere manier.
En kan je daadwerkelijk iets voor mensen betekenen, samen projecten opzetten en dergelijke.

I.P.V alleen maar langskomen op de koffie

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mirved
Ik zou ook blijven werken omdat ik het saai zou vinden om elke dag thuis te zijn, en om toch nog enig gevoel van nuttigheid te hebben.
Zie dit soort reacties vaker. Is volgens mij onlangs ook al ter sprake gekomen. Hoe zij je je pensionering dan straks? Wordt dat een zwart gat?

Ik zit daar echt compleet anders in. Mijn werk doet mij nu zo beperken in alle dingen die ik graag wil doen. Ik heb ook geen drang om nuttig te zijn. Veel werk wat mensen überhaupt doen is eigenlijk niet eens nuttig. Stel je bent marketeer dan zit je gewoon manieren te verzinnen hoe mensen product A kiezen in plaats van hetzelfde product van bedrijf B. Totaal geen nut voor de maatschappij maar er zijn er genoeg die dit soort werk doen en dan menen zichzelf nuttig te maken.

Als ik nu genoeg had dan ging ik veel meer: reizen, lezen, vrienden/familie bezoeken, uitgebreid koken, bakken, wandelen, wielrennen, zwemmen, klussen .... de lijst gaat nog een stuk verder. Zou dan nog niet toe komen met 24 uur in een dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:18
1 Bitcoin ooit gekocht, uit nieuwsgierigheid. Login kwijt, klassiek verhaal. Maar dat heeft iedere tech geïnteresseerde wel denk ik.

Eerste aandelen ING ooit nog telefonisch gekocht bij een bank transactiekosten waren toen nog hoog. Heeft even geduurd tot ik dat weer terug had.

Sowieso mijn eerste poging een aandelenportefeuille samen te stellen was een dure bedoeling juist vanwege de kosten. Daar stond ik toen niet bij stil , en dat was voor er ETF's waren die makkelijk te verkrijgen waren. Maar ondanks alle kosten veel geleerd.

En ik ging er altijd vanuit dat aflossen van de hypotheek slim was om te doen net zolang tot er geen schuld meer was. Daar ben ik na het leren over tijd, risico over tijd en verzekeringen wel hard van terug gekomen.

Ik had dus achteraf moeten starten niet bij beleggen maar met leren over risico's en hoe deze te verzekeren.

Ook heb ik in het begin geen duidelijk doel voor ogen gehad. Gewoon zsm stoppen met werken was het idee. Geheel voorbijgaand aan het feit of dat überhaupt wel iets zou zijn voor mij. Ik zou mijn tijd wel vullen met eigen (hobby) projecten.

Wat ik nu anders zou doen is veel meer proberen. Ik heb dat alsnog gedaan maar dat heeft wel tot inzichten geleid waarbij ik bij de start anders zou hebben gehandeld en dus andere beslissingen zou hebben genomen. En meer focus leggen op een paar projecten tegelijk. In plaats van 20 ideeën die half af zijn.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:18
Leuke reacties. Hier volgens mij weinig grote financiële blunders, wel keuzes die achteraf financieel misschien niet handig waren.
Members only:

Verwijderd

Mirved schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:50:
[...]

Zie dit soort reacties vaker. Is volgens mij onlangs ook al ter sprake gekomen. Hoe zij je je pensionering dan straks? Wordt dat een zwart gat?
Ik zou me dan op andere manieren nuttig maken of gewoon doen wat jij hieronder opsomt? :)
Ik zit daar echt compleet anders in. Mijn werk doet mij nu zo beperken in alle dingen die ik graag wil doen. Ik heb ook geen drang om nuttig te zijn. Veel werk wat mensen überhaupt doen is eigenlijk niet eens nuttig. Stel je bent marketeer dan zit je gewoon manieren te verzinnen hoe mensen product A kiezen in plaats van hetzelfde product van bedrijf B. Totaal geen nut voor de maatschappij maar er zijn er genoeg die dit soort werk doen en dan menen zichzelf nuttig te maken.
Marketeer is ook het voorbeeld van een nutteloos beroep, ik haat reclame en laat me er nauwelijks door beïnvloeden :) Ik ben nu IT'er en doe het best graag, maar misschien zou ik met meer financiële zekerheid een ander beroep zoeken: iets in de sociale sector, mensen helpen, armen helpen...
Als ik nu genoeg had dan ging ik veel meer: reizen, lezen, vrienden/familie bezoeken, uitgebreid koken, bakken, wandelen, wielrennen, zwemmen, klussen .... de lijst gaat nog een stuk verder. Zou dan nog niet toe komen met 24 uur in een dag.
Ik zie dit soort reacties vaker, niet bang voor een 'zwart gat'? ;) Collega's zeggen hetzelfde, dat ze bvb meer zouden tuinieren, maar dat is al een hobby die je de helft van het jaar niet kan doen. Het gaat hier niet over enkele weekjes vakantie, maar over jaren. De meeste dingen die je opsomt doe ik nu al (behalve koken en bakken, vind ik niks aan) en ik heb nog genoeg 'vrije' tijd waarin ik bvb. lekker ontspannen muziek lig te luisteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik vraag me af wat ik zou doen als ik 10 jaar geleden voor 1000 euro Bitcoins gekocht had, dan zou ik nu tientallen miljoenen euro's hebben (financiële onafhankelijkheid :) ). Ik denk dat mijn leven weinig zou veranderen.
Misschien flauwe reactie, maar ik denk dat bij veel mensen de kans niet groot is dat ze die bitcoins 10 jaar onaangeroerd hadden gelaten. Maar dat die op een gegeven moment toch te gelde gemaakt zouden zijn, bv in het kader van herbalancering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Mirved schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:50:
[...]

Nee geen zwart gat, hou er rekening mee dat hoe vitaal je ook bent op oudere leeftijd je wordt minder belastbaar mentaal zeker, het verouderingsproces heeft invloed. Je kan dus gewoon minder in 24 uur. Dus heb je minder besteedbare tijd in optima forma ten opzichte van je jongere ik.

Daarnaast zijn er zaken als je sociale kring, de meeste van mijn vrienden hebben gewoon een baan. Dus gezellig op een doordeweekse dag afspreken is er niet bij. Dat kan met wat geluk in de pensioentijd wel. (als we dat als vriendenclunje halen natuurlijk, maar uitgaande van het positieve)

Mijn familie / vrienden hebben allemaal een drukke agenda, als ik vrij zou zijn gaan de afspraken gewoon in de avonden en de weekenden zijn, net als nu.

Reizen doe ik graag, maar na een maand of 2 heb ik dat ook wel weer even gezien, dan is het ook gewoon lekker om thuis te zijn. En er niet altijd heb ik zin om er alleen op uit te gaan, dus dan kom je weer terecht in het moeten plannen.

Werk geeft een bepaalde structuur , sociale interactie , en een gezamenlijk doel. Het is gewoon leuk om uit te voeren. Ik ben niet verantwoordelijk om die op te stellen hoef geen mensen om mij heen te verzamelen om het te bereiken en ik leer steeds weer wat van mijn collega's. Werken is voor mij nu eenmaal geen straf. Ik doe leuke projecten en draag bij aan een maatschappelijk nut. Ik ben gewoon niet iemand die een start up op gaat zetten om de uitdaging en dynamiek van een groepsproces voor mijzelf te organiseren.

Nu weet ik dat niet iedereen zich in die positie bevindt en ook niet kan bevinden. Ik vindt werken gewoon leuk. Ook de uitdagingen die ik heb zijn leuk, en moeilijk te vangen in vrijwilligerswerk (geprobeerd bleek gewoon niet bij mij te passen) , of in hobby projecten (daar mist een bepaalde positieve druk)

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Never look back...

De belegger die geen fouten maakt is een leugenaar of geen belegger.
Wat zie je als fouten? Als belegger zou je je bewust moeten zijn van risico's en dus ook het risico op koersverlies of de keus voor een niet-succesvol bedrijf moeten 'incalculeren'. (Mogelijk) verlies op een deel van de portefeuille is dus onderdeel van het spel en zou je niet als 'fout' moeten zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
In crypto heb ik zoveel fouten gemaakt.
Terwijl ik in de aandelen prima de boel los kan laten bleef ik met crypto toch steeds proberen de markt te verslaan. Dat resulteert dan in een trade met 1% winst en een stijging van 10-15% mislopen, of bang zijn om winst te pakken want het stijgt wel door...
Members only:

• Mirved
CornermanNL schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:17:
[...]

Daarnaast zijn er zaken als je sociale kring, de meeste van mijn vrienden hebben gewoon een baan. Dus gezellig op een doordeweekse dag afspreken is er niet bij. Dat kan met wat geluk in de pensioentijd wel. (als we dat als vriendenclunje halen natuurlijk, maar uitgaande van het positieve)

Mijn familie / vrienden hebben allemaal een drukke agenda, als ik vrij zou zijn gaan de afspraken gewoon in de avonden en de weekenden zijn, net als nu.
Dat is dus het mooie. Nu moet je keuzes maken met je vrije tijd. Of wandelen/fietsen/etc in het weekend of op bezoek naar familie vrienden. Nu kun je dus je leven indelen dat je in de weekenden/avonden sociale activiteiten doet en in die tijd dat zij werken kan jij de andere hobby's uitvoeren. Zo kom je aan een stuk meer sociale activiteiten toe dan je nu kon doen.

Je geeft aan dat je na 2 maanden het reizen ook wel gezien hebt. Dat is toch al heerlijk, dat is al 1/6 van je jaar gevuld. Wat je nu niet kan.
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:10:
[...]
Ik zou me dan op andere manieren nuttig maken of gewoon doen wat jij hieronder opsomt? :)
Dus dan ga je je niet vervelen maar nu zou je dat wel doen? Terwijl je nu vitaler bent en juist nog meer zou kunnen doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mirved op 18-02-2021 11:38 ]

Verwijderd

Mirved schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:34:
[...]

Dat is dus het mooie. Nu moet je keuzes maken met je vrije tijd. Of wandelen/fietsen/etc in het weekend of op bezoek naar familie vrienden. Nu kun je dus je leven indelen dat je in de weekenden/avonden sociale activiteiten doet en in die tijd dat zij werken kan jij de andere hobby's uitvoeren. Zo kom je aan een stuk meer sociale activiteiten toe dan je nu kon doen.

Je geeft aan dat je na 2 maanden het reizen ook wel gezien hebt. Dat is toch al heerlijk, dat is al 1/6 van je jaar gevuld. Wat je nu niet kan.
Ik ben na 2-3 weken reizen blij om terug thuis te komen, net zoals na een dagje werken. Die 2-3 weken reizen is net wat we nu doen. Het fietsen doe ik al op weg naar mijn werk en terug. Ik denk dat het verder weinig zin heeft elkaars punten te proberen weerleggen, want iedereen is anders en heeft andere behoeften en wensen.
[...]

Dus dan ga je je niet vervelen maar nu zou je dat wel doen? Terwijl je nu vitaler bent en juist nog meer zou kunnen doen.
Ik vind dat ik nu net genoeg hobby's heb, rond de kerstperiode was ik 2 weken thuis en soms ging ik me bijna vervelen, ik was er niet rouwig om om terug te gaan werken. En zoals cornerman al zei: als je ouder bent vertraagt het ritme. Mijn pa is op pensioen, leest de krant, rijdt wat met de fiets, doet wat huishouden,... en zegt dat hij soms te weinig tijd heeft. Hij kan zich zelfs moeilijk voorstellen dat hij dat voor zijn pensioen ook allemaal deed, naast zijn werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:20:
[...]

Wat zie je als fouten? Als belegger zou je je bewust moeten zijn van risico's en dus ook het risico op koersverlies of de keus voor een niet-succesvol bedrijf moeten 'incalculeren'. (Mogelijk) verlies op een deel van de portefeuille is dus onderdeel van het spel en zou je niet als 'fout' moeten zien.
Fouten.... te vroeg kopen, kopen op de top, meegaan in markthysterie, je huiswerk niet maken... etc.

Ik ben me zeker bewust van de risico's, en ik durf ook te beleggen in risico aandelen. Dat ik bewust in iets beleg, en het mis loopt vind ik geen fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:56
[...]

Dezelfde discussie een aantal jaar terug toen bitcoin op een paar duizend stond. "Daar ga je toch niet in investeren, je hebt niet eens een onderpand". We weten allemaal hoe dat gelopen is.

Zoals @Config schrijft, als ik een tijdmachine had, dan wist ik het allemaal wel...
Klopt en normaal doe ik dat dus ook niet. Daarom zat ik wel even met grote ogen naar de uitkomst te kijken. Want speculeren door al mijn geld in bitcoin oid te stoppen is echt drie bruggen te ver voor me, maar gespreid inleggen in brede ETF's bij Meesman is mijn gangbare praktijk, dus op die manier beleggen ipv aflossen was een reële optie.
Maar je mate van beleggen moet passen bij je risico-appetite. In de periode rond 2012 en enkele jaren daarna was ons huishoudinkomen onzeker, dus kozen we voor het opbouwen van zekerheid. Die zekerheid hebben we gekregen, maar dus wel met als prijs een fiks misgelopen rendement. En achteraf beschouwd hadden we best voor wat minder zekerheid kunnen gaan en wat meer risico kunnen nemen. De les is: scherper kijken welk risico je echt wil afdekken en je niet oververzekeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Highland schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:02:
[...]
Maar je mate van beleggen moet passen bij je risico-appetite. In de periode rond 2012 en enkele jaren daarna was ons huishoudinkomen onzeker, dus kozen we voor het opbouwen van zekerheid. Die zekerheid hebben we gekregen, maar dus wel met als prijs een fiks misgelopen rendement. En achteraf beschouwd hadden we best voor wat minder zekerheid kunnen gaan en wat meer risico kunnen nemen. De les is: scherper kijken welk risico je echt wil afdekken en je niet oververzekeren.
Je schrijft het al: dat is achteraf beschouwd. Je had toen een onzeker huishoudinkomen en dat is vermoedelijk allemaal wel goed gegaan, maar er was toen dus ook een risico dat het niet goed zou gaan en je situatie er heel anders voor zou komen te staan. En dat het rendement op investeringen tegelijk ook de andere kant op zou gaan.

Was het in de situatie van toen werkelijk oververzekeren of waren het reële risico's waarvoor het goed was (zowel objectief als subjectief, voor je eigen gevoel) om je er tegen in te dekken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirved
@Verwijderd Inderdaad als je geen/weinig hobby's hebt en moeite hebt je leven in te vullen dan is het inderdaad beter om te blijven werken, zeker als je er ook nog eens veel plezier uithaalt.

Maar ik zie hier vaak van die redenaties die meer proberen de keuze goed te praten dan dat ze inhoudelijk steek houden.

"ik ga me naar 2 maanden vervelen met reizen" wees super blij dat je al 2 maanden kan reizen. Dat kan je nu niet.
"door de weeks kan ik niet afspreken met familie/vrienden" ja en dat kan je doen in de weekenden/avonden maar je kan wel door dag invullen met andere zaken waar je eerst een keuze moest maken.
"na pensionering kan ik me wel de hele dag vermaken nu niet" huh?

Dat lijkt er meer gewoon op dat je zo vastgeroest zit in een patroon dat je niet eens kunt voorstellen hoe je je leven ook kunt invullen. Beetje zoals veel mensen roepen FO kan niet, het is niet mogelijk om zoveel bij elkaar te sparen om eerder te stoppen met werken.

[ Voor 51% gewijzigd door Mirved op 18-02-2021 12:29 ]

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:02
CornermanNL schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:17:
[...]

Daarnaast zijn er zaken als je sociale kring, de meeste van mijn vrienden hebben gewoon een baan. Dus gezellig op een doordeweekse dag afspreken is er niet bij. Dat kan met wat geluk in de pensioentijd wel.
werken al jouw vrienden full-time? Die van mij bijvoorbeeld niet, dus als ik FI zou zijn zou ik bijna iedere doordeweekse dag met een andere vriend kunnen afspreken.

Verwijderd

Mirved schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:23:
@Verwijderd Inderdaad als je geen/weinig hobby's hebt en moeite hebt je leven in te vullen dan is het inderdaad beter om te blijven werken, zeker als je er ook nog eens veel plezier uithaalt.

Maar ik zie hier vaak van die redenaties die meer proberen de keuze goed te praten dan dat ze inhoudelijk steek houden.
'moeite om je leven in te vullen' klinkt nogal (opzettelijk?) negatief, ik geef mijn leven alvast een 9/10 :)
Amerikaans socioloog John Robinson, wereldexpert inzake tijdsbesteding. "We hebben nog nooit zoveel vrije tijd gehad. Het staat vooral goed om met een drukke agenda te zwaaien."

"Het 'druk hebben' is een soort statussymbool geworden. Als je geen tijd te kort komt, dan klopt er blijkbaar iets niet. Dan ben je niet succesvol of interessant. Het gevoel heerst dat als je gewoon in je tuin zit, limonade drinkt en kijkt hoe het gras groeit, je een luierik bent die van alles aan het missen is.

• CornermanNL
Mirved schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:34:
[...]

Ik heb niet altijd zin in keuzes, als het ware. Je hebt een enorme innerlijke drive nodig om iedere dag weer aan de slag te gaan met een eigen project, vakantie of wat dan ook. Dat hou ik een behoorlijke tijd vol. Maar na 2 of 3 maanden is de sjeu er wel uit. Dan heb ik gewoon weer een uitdaging nodig die voortkomt uit iets anders dan wat ik zelf verzin. En ander perspectief op oplossingen , ik leer meer van gezamenlijk werken aan een probleem dan wanneer ik het alleen doe. Een hobby is ook leuk als afwisseling en afleiding , goede spanning afwisselen met de ontspanning van een hobby. Altijd maar ontspanning verdraag ik ook gewoon slecht.

Ik ga nu uit van 4 tot 6 maanden zelf leuke dingen doen, reizen, trainen voor een specifieke wedstrijd, een maand in een andere stad wonen. Eigen projecten doen en de rest van het jaar werk ik. En dat is in het kader van FO een heel andere casus dan waar ik gestart ben. Uiteindelijk ga ik met pensioen op het moment dat ik niet meer mee kan komen in mijn werk of ik het niet meer leuk vindt. En het teveel inteert op mijn eigen projecten. Maar ik stop niet perse X jaar eerder.
Blik1984 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:34:
[...]

werken al jouw vrienden full-time? Die van mij bijvoorbeeld niet, dus als ik FI zou zijn zou ik bijna iedere doordeweekse dag met een andere vriend kunnen afspreken.
De meesten wel, zelfs meer dan full time. werkweken van 60 uur zijn niet ongewoon. Anderen hebben wat flexibeler schema's maar hebben kinderen. Die heb ik niet en het hoeft van mij ook niet dat ze iedere keer meekomen. Dus doordeweeks is hoe dan ook altijd wel lastig.

Het komt wellicht ook dat ik een hele tijd gedwongen langs de kant heb gestaan qua werken en toen gemerkt heb hoe lastig het voor mij is om voorbij een tijdspanne van 2 a 3 maanden nog voldoende uit een hobby of eigen project te kunnen halen en hoeveel moeite het koste om via vrijwilligerswerk het werkdeel te vervangen. Dat was geen goede match. Dus ik was erg blij toen ik weer kon gaan werken. Om alle redenen die ik al eerder aangaf.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mirved
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:35:
[...]
'moeite om je leven in te vullen' klinkt nogal (opzettelijk?) negatief, ik geef mijn leven alvast een 9/10 :)

[...]
Laten we voorop stellen dat iedereen vrij is om zijn leven te vullen zoals hij wilt. Zonder een waarde oordeel daarover. @CornermanNL geeft duidelijk aan waarom het niet voor hem werkt en dat is ook prima.

Vanuit mijn eigen beleving vind ik het wel vreemd dat iemand na bijvoorbeeld 2 weken kerstvakantie zich al verveelt. Omdat er zoveel leuke dingen in het leven zijn dat ik al tijd te kort kom om slechts enkele van die dingen te doen. Dat is niet om stoer te doen van kijk mij het druk hebben. Want ik kan ook makkelijk een middag helemaal niks doen en mij daar heerlijk bij voelen. Het ontbreken van werk zou juist die drukte eruit halen omdat ik nu al die leuke dingen die ik wil doen moet proppen in een beperkt aantal uur per week. Met 45 uur extra tijd per week zou ik een hoop meer rust kunnen creëren.

[ Voor 5% gewijzigd door Mirved op 18-02-2021 13:18 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:34:
[...]

Het verschilt natuurlijk van persoon tot persoon, maar ik zou juist gillend gek worden als ik zo vaak met vrienden of kennissen zou afspreken. Ik kan mij uitstekend vermaken zonder vrienden of kennissen. (Ik vind deze corona-tijd waarin de sociale verplichtingen noodgedwongen op een laag pitje staan ook een heerlijke tijd :) ) Ik zou mijn FO plannen dus totaal niet laten afhangen van of mijn vrienden en kennissen nou wel of niet vrij zijn.
CornermanNL schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:08:
Het komt wellicht ook dat ik een hele tijd gedwongen langs de kant heb gestaan qua werken en toen gemerkt heb hoe lastig het voor mij is om voorbij een tijdspanne van 2 a 3 maanden nog voldoende uit een hobby of eigen project te kunnen halen en hoeveel moeite het koste om via vrijwilligerswerk het werkdeel te vervangen. Dat was geen goede match. Dus ik was erg blij toen ik weer kon gaan werken. Om alle redenen die ik al eerder aangaf.
Maar kwam dat gevoel misschien ook doordat je wist dat je uiteindelijk wel weer aan het werk zou moeten gaan? Het is toch een heel ander 'gevoel' of je echt vrij bent dan of je in een 'tussenfase' zit in de richting van opnieuw aan het werk.

Ik merk - op een heel ander niveau - op kleine schaal ook wel dat 'echte' vrijheid anders is dan vrijheid met in het achterhoofd de gedachte dat je 'straks' weer van alles moet doen. Ik heb jarenlang op mijn 'vrije' dag toch steeds in het achterhoofd dat gevoel gehad dat er van alles moest. Variërend van zorg voor de kinderen tot huishouden en boodschappen tot van elk vrij moment 'moeten' genieten, omdat dit toch de dag is dat je de dingen kunt die anders niet kunnen. Waardoor je onbewust toch het gevoel van een 'geplande' dag had. Eigenlijk is het pas sinds kort zo dat ik écht het gevoel heb dat het een vrije dag is. Dat ik (even een oude mensen activiteit) gewoon een stuk kan gaan wandelen en als ik dat wil ergens een tijdje rustig kan zitten en genieten van waar ik ben. In plaats van dat ik dan heel even geniet, maar dat vrij snel het idee boven komt dat ik mijn tijd verspil en eigenlijk nog dat-en-dat zou moeten doen.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Teveel tijd klinkt als een luxe probleem waar altijd wel een oplossing voor te vinden is. Eenmaal onafhankelijk van inkomen zou ik het meeste van mijn tijd besteden aan het helpen van andere, beginnend bij wie veel voor mij betekent tot uiteindelijk de gene die het echt nodig heeft. Daarnaast is er altijd wel een vereniging of werkgroep waar je kan aansluiten en als ZZP'er lijkt het mij ook leuk om een écht bedrijf met personeel te starten. Gewoon iets simpels en buiten mijn comfortzone. Of natuurlijk alles tegelijk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Tijd zinvol invullen heeft voor iedereen een andere betekenis.
Ik word enorm gelukkig van een halve dag fietsen, maar een halve dag op de bank hangen met mijn ipad is soms ook enorm genieten.

Ik ga enorm graag naar een museum in binnen of buitenland, en geef toe, hoe meer geld je hebt, hoe meer van die keuzes je kan maken... tot op het punt dat je keuzestres krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Mirved schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:14:
[...]

Laten we voorop stellen dat iedereen vrij is om zijn leven te vullen zoals hij wilt. Zonder een waarde oordeel daarover. @CornermanNL geeft duidelijk aan waarom het niet voor hem werkt en dat is ook prima.

Vanuit mijn eigen beleving vind ik het wel vreemd dat iemand na bijvoorbeeld 2 weken kerstvakantie zich al verveelt. Omdat er zoveel leuke dingen in het leven zijn dat ik al tijd te kort kom om slechts enkele van die dingen te doen. Dat is niet om stoer te doen van kijk mij het druk hebben. Want ik kan ook makkelijk een middag helemaal niks doen en mij daar heerlijk bij voelen. Het ontbreken van werk zou juist die drukte eruit halen omdat ik nu al die leuke dingen die ik wil doen moet proppen in een beperkt aantal uur per week. Met 45 uur extra tijd per week zou ik een hoop meer rust kunnen creëren.
Uit mijn ervaring is 2 weken veel te kort om de werkdruk en rust te vinden , een van de redenen dat ik altijd vrij lange vakanties nam , ook toen ik nog nooit aan FO gedacht had. Je verveelt je niet maar hebt gewoon te weinig energie over om je echt aan je hobby's over te geven. Het is eerder dat je na 2 weken pas een beetje uitgerust bent. Het is geen verveling eigenlijk, maar vermoeidheid die er uit komt. En dan moet je alweer aan de slag. Ik heb altijd periodes van veel werken afgewisseld met downtime. Deels omdat de vrije uren toch opgenomen moeten worden en ik graag langere tijd ergens ben om iets echt te beleven dan alleen te zien.

Maar dat is natuurlijk een puur persoonlijke observatie. Ook al heb ik dat van meer mensen gehoord die ook vaker langere periodes tijd tussenuit nemen. En dan is mijn grens de eerder aangegeven 2 a 3 maanden.
Rubbergrover1 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:23:

Maar kwam dat gevoel misschien ook doordat je wist dat je uiteindelijk wel weer aan het werk zou moeten gaan? Het is toch een heel ander 'gevoel' of je echt vrij bent dan of je in een 'tussenfase' zit in de richting van opnieuw aan het werk.

Ik merk - op een heel ander niveau - op kleine schaal ook wel dat 'echte' vrijheid anders is dan vrijheid met in het achterhoofd de gedachte dat je 'straks' weer van alles moet doen. Ik heb jarenlang op mijn 'vrije' dag toch steeds in het achterhoofd dat gevoel gehad dat er van alles moest. Variërend van zorg voor de kinderen tot huishouden en boodschappen tot van elk vrij moment 'moeten' genieten, omdat dit toch de dag is dat je de dingen kunt die anders niet kunnen. Waardoor je onbewust toch het gevoel van een 'geplande' dag had. Eigenlijk is het pas sinds kort zo dat ik écht het gevoel heb dat het een vrije dag is. Dat ik (even een oude mensen activiteit) gewoon een stuk kan gaan wandelen en als ik dat wil ergens een tijdje rustig kan zitten en genieten van waar ik ben. In plaats van dat ik dan heel even geniet, maar dat vrij snel het idee boven komt dat ik mijn tijd verspil en eigenlijk nog dat-en-dat zou moeten doen.
Nee, in mijn geval was het geen gegeven dat ik terug moest naar werken, ik heb zelfs heel wat extra revalidatie moeten doen om überhaupt zo ver te komen dat ik weer in een werkomgeving mee kon draaien. Ik heb het allemaal geprobeerd de afgelopen jaren. En zo met veel vallen en opstaan de conclusie getrokken dat ik voor mijn welzijn toch echt werk nodig heb. Naast natuurlijk gewoon mijn hobby's en privé projecten. Maar die deed ik toch al wel.

Het is ook deels omdat het geen gegeven is dat het altijd goed blijft gaan, dus zo lang het kan doe ik het. Maar zoals gezegd ik heb erg leuk werk. En ik heb ook een tijd gehad dat ik overwegend vervelend werk heb gehad , daar ben ik toen snel mee gestopt. Ik ben het gewend om werk leuk te vinden. Dat is al een luxe op zich en dat weet ik maar al te goed. Als je dat gevoel niet hebt dan is werken eerder een hinderlijke onderbreking van je vrije tijd. Of in ieder geval tijd die je beter zou willen besteden. En dat heb ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12

Wat zouden jullie doen?
Wat ik zelf zou doen... ik denk een pak vrijwilligerswerk, maar dan eerder in het beheer ervan, of wat (gratis) lesgeven.
Een vriend van mijn vader heeft op zijn 40 zijn bedrijf laten overnemen en zat toen op 13 miljoen€ cash.
Hij zat in de medische sector en is dan mee gaan werken in projecten om protheses in Afrika goedkoper te maken. Verder zit hij in het beheer van een sociale en ecologische VZW. Dat lijkt me allemaal wel iets.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Mirved schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:14:
[...]

Overigens verveel ik mij ook sneller tijdens 2 weken kerstvakantie dan tijdens 2 weken meivakantie. In het donker doe ik toch minder buiten, terwijl ik mij buiten echt niet kan vervelen.
Verder eens met @CornermanNL , 2 weken vakantie is eigenlijk te weinig. Ik heb de afgelopen jaren altijd 2 weken vakantie gehad, maar daar rust je eigenlijk niet echt van uit. Mijn goede voornemen voor dit jaar is 3 of 4 weken vrij nemen. Bij 4 weken heb ik alleen niet zo veel vrije dagen over voor de rest van het jaar, wat dat betreft zou ik graag weer in het onderwijs werken. De hoeveelheid vrije dagen is daar toch echt wel een pluspunt. Ik heb nu maar 5 weken, daarnaast mag ik maximaal 1 week extra vrije dagen bijkopen.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:21
Tehh schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:57:
[...]

Overigens verveel ik mij ook sneller tijdens 2 weken kerstvakantie dan tijdens 2 weken meivakantie. In het donker doe ik toch minder buiten, terwijl ik mij buiten echt niet kan vervelen.
Verder eens met @CornermanNL , 2 weken vakantie is eigenlijk te weinig. Ik heb de afgelopen jaren altijd 2 weken vakantie gehad, maar daar rust je eigenlijk niet echt van uit. Mijn goede voornemen voor dit jaar is 3 of 4 weken vrij nemen. Bij 4 weken heb ik alleen niet zo veel vrije dagen over voor de rest van het jaar, wat dat betreft zou ik graag weer in het onderwijs werken. De hoeveelheid vrije dagen is daar toch echt wel een pluspunt. Ik heb nu maar 5 weken, daarnaast mag ik maximaal 1 week extra vrije dagen bijkopen.
Helemaal mee eens, 2 weken is voor mij ook te kort voor het echte vakantie gevoel. Maar het maakt ook wel uit wat je doet. 2 weken in een niet bijzondere all-inclusive voelt als 2 maanden :D.

Ik ga zelf het liefst lang op vakantie. Vroeger toen backpacken nog echt goedkoop was, was dat ook gewoon economisch, want het vliegticket naar Azië was het duurst, dus dan blijf je liever wat langer.

Zelf heb ik 29 vakantie dagen tegenwoordig, erg royaal voor een tech bedrijf. Ze hadden eerst 3 dagen die je kreeg als je niet ziek werd, maar omdat burn-out een beetje een ding is en je nu ook niet meer wil dat mensen die een beetje ziek zijn komen werken hebben ze die drie dagen nu toegevoegd aan het standaard verlof. Daarnaast kan ik ook nog 5 dagen kopen en kan ik nog onbetaald ouderschapsverlof gebruiken, maar ik heb nog dagen genoeg door die vervelende Corona.

Voor November hebben we al onze favoriete bungalow op ons favoriete Thaise eiland geboekt. Hopelijk is tegen tijd alles weer een beetje normaal.

• Blik1984
[...]

Het verschilt natuurlijk van persoon tot persoon, maar ik zou juist gillend gek worden als ik zo vaak met vrienden of kennissen zou afspreken. Ik kan mij uitstekend vermaken zonder vrienden of kennissen. (Ik vind deze corona-tijd waarin de sociale verplichtingen noodgedwongen op een laag pitje staan ook een heerlijke tijd :) ) Ik zou mijn FO plannen dus totaal niet laten afhangen van of mijn vrienden en kennissen nou wel of niet vrij zijn.
Juist de gedachte dat je vrienden en familie werken doordeweeks en dat als belemmering zien is vaak onjuist. Want in de praktijk werken een heleboel mensen part-time en is er doordeweeks dus ook ruimte voor een sociale activiteit. Mits je daar zin in hebt. Dus ik wil helemaal niet zeggen dat je iedere week met Jan en alleman moet afspreken. Maar het is vaak wel een optie. je bent dus niet enkel en alleen gebonden aan het weekend om eens af te spreken met iemand. Het betekent dus juist dat je "vrij" bent om te kiezen wanneer je iets met iemand afspreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi voorbeeld van vrijetijdsdruk :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2021 14:26 ]

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Mooi om te lezen hoeveel verschil er in ieders favoriete manier van tijd invullen zit :)

Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt, dus dat is vast opgelost. Of extra lastig ;) Hoe dan ook ben ik wel benieuwd eigenlijk, hoe het me af zou gaan. Heb normaal gesproken 0 moeite om m'n vrije tijd vol te krijgen. Vermoed dat dat zonder werk ook wel goed komt en ik nog steeds tijd te weinig heb.

En ik kan het vast niet laten om van een van de hobbies een betaalde hobby te maken.

• Rubbergrover1
Haha, ja, daar lijkt het misschien op. Maar in dit artikel wordt het sterk gelinkt aan (sociale) 'druk' van buitenaf. Terwijl ik daar dan juist totaal geen last van heb. En het is ook niet zo dat mijn dagen van voor tot achter volgepland zijn met allerhande activiteiten. Het is wel zo dat alleen al het gegeven dat er nog iets 'moet', ook al is het maar iets kleins, toch vaak in het achterhoofd blijft meespelen.

• veldkampj
  • Laatst online: 29-04-2022
Wozmro schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:28:
Topic lijkt een beetje stilgevallen.

Misschien kan het voor wat variatie eens leuk zijn om eigen anekdotes op te halen over financiële zaken waarvan je denkt: ’dit zal ik geen tweede keer doen, les geleerd’.
Niet zozeer "dit zal ik geen tweede keer doen" en achteraf is het altijd makkelijk lullen maar ik heb een paar jaar geleden mijn appartement met een aardige overwaarde verkocht en dit in mijn nieuwe huis in een aanbouw, vloerverwarming en aflossing gestoken.
Als ik dat geld in Plug Power had gestoken waar ik voor 2 dollar en een beetje in ben gestapt dan had ik nu heel wat meer aanbouwtjes kunnen laten plaatsen :P
Then again, zo'n bedrag in zo'n risicovol aandeel stoppen had ik toch nooit gedaan maar dromen mag soms.

Waar ik wel spijt van heb is het verkopen van mijn aandelen Tesla. Ergens in 2017 begonnen met beleggen en ingestapt voor zo'n 350/355 per stuk maar er was toen dusdanig veel gaande rondom Tesla, met flinke dips als gevolg, dat ik het te onzeker vond en ze tegen kostprijs weer heb verkocht. Quitte gespeeld dus.

• Tommie12
veldkampj schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:31:
[...]

Niet zozeer "dit zal ik geen tweede keer doen" en achteraf is het altijd makkelijk lullen maar ik heb een paar jaar geleden mijn appartement met een aardige overwaarde verkocht en dit in mijn nieuwe huis in een aanbouw, vloerverwarming en aflossing gestoken.
Als ik dat geld in Plug Power had gestoken waar ik voor 2 dollar en een beetje in ben gestapt dan had ik nu heel wat meer aanbouwtjes kunnen laten plaatsen :P
Then again, zo'n bedrag in zo'n risicovol aandeel stoppen had ik toch nooit gedaan maar dromen mag soms.

Waar ik wel spijt van heb is het verkopen van mijn aandelen Tesla. Ergens in 2017 begonnen met beleggen en ingestapt voor zo'n 350/355 per stuk maar er was toen dusdanig veel gaande rondom Tesla, met flinke dips als gevolg, dat ik het te onzeker vond en ze tegen kostprijs weer heb verkocht. Quitte gespeeld dus.
Is er ondertussen geen split geweest?

• veldkampj
Tommie12 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:42:
[...]

Niet sinds ik erin ben gestapt nee

• Blik1984
Tommie12 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:42:
[...]

Ja redelijk recent is er een split geweest van 1->5 aandelen. 1 aandeel is nu bijna 800 dollar waard (dus in de tijd van @veldkampj equivalent van 4.000 dollar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
veldkampj schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:31:
[...]
Ze gingen na die tijd bijna failliet.. Als je alles van te voren weet is het heel makkelijk beleggen, maar voor hetzelfde geld had je een geweldige keus gemaakt door eruit te stappen.

• veldkampj
Blik1984 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:47:
[...]

Ja redelijk recent is er een split geweest van 1->5 aandelen. 1 aandeel is nu bijna 800 dollar waard (dus in de tijd van @veldkampj equivalent van 4.000 dollar
Ah Tesla ja. Ik dacht dat ie Plug bedoelde :)

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:16

oscar82

De ondertitel

Wat zouden jullie doen?
Heel herkenbaar verhaal over consuminderen. Bij mij is het ook al zo erg dat ik niet eens kon bedenken wat ik met een vvv-bon moest doen. Heb 'm uiteindelijk maar ingeruild voor 80% van de waarde in cash. Dat gaat dus lekker naar het NT fonds.

Mijn hoogste financiële life goal is om mijn kinderen dezelfde kansen te geven als ik zelf gehad heb. Dwz: flink ondersteunen tijdens de studie. Dat kan in principe natuurlijk onbeperkt, dus weggeven of aan een goed doel doneren doe ik voorlopig nog niet. Ook (helpen bij) het kopen van een huis voor mijn kinderen zet ik niet actief op mijn to-do-list, maar het kan natuurlijk altijd nog als er onverwacht een groot bedrag binnenkomt.

[ Voor 4% gewijzigd door oscar82 op 18-02-2021 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:20:
Dat corona invloed zou gaan hebben kon denk ik ook wel iedereen voorspellen.
Invloed wel, maar hoe veel? Ook hier is er een achteraf bias aanwezig. Toen Corona begon had het ook nog wel mee kunnen vallen. Wij denken nu dat we toen wel wisten dat het flink fout zou gaan, maar dat is ook met de dagen en weken pas duidelijk geworden, en toen was de beurs natuurlijk ook al aan het dalen. En nu 'zagen we het allemaal eigenlijk wel aankomen, en wisten we dat dit allemaal wel ongeveer zou gebeuren'. Ik durf best te stellen dat op ieder moment, de gemiddelde mening was dat de beurs op dat punt zowel omlaag als weer omhoog had gekund.

De beurs staat immers op een bepaald punt door het gecombineerde sentiment van alle beleggers. Als je vindt dat je een gemiddelde belegger bent dan staat de beurs dus doorgaans 'gewoon goed'. Soms wat hoger of lager, maar dat weet je op dat moment dus niet.

Blijft het in China? Blijft het in Italie? Verspreid het verder of valt het mee? Hebben de eerste maatregelen om geen handen meer te schudden voldoende effect of toch niet? Gaan consumenten hamsteren en sparen, of blijven ze uitgeven en reizen? Werken bestaande middelen tegen het virus? Komt het vaccin toch wat sneller? Gaat het virus verder muteren? Blijft de mutatie buiten de grenzen? Blijft de verspreiding beperkt? Is de nieuwe variant dodelijker? etc. Op al die momenten had het best anders kunnen lopen. Misschien niet 50/50, maar met een verhouding die in lijn is met (bijvoorbeeld) de beurskoeren / sentiment van dat moment.

Pas als je kritisch terugdenkt aan die tijd (of je een dagboek bijhoudt en dat terug zou lezen) merk je dat. En dan kun je best gelijk gehad hebben met een voorspelling, maar dat zal doorgaans toch vooral geluk of toeval geweest zijn, want er zijn maar weinig momenten dat een van ons een significant andere mening heeft dan de doorsnee belegger, én dan ook nog gelijk heeft, én dat structureel keer op keer gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

oscar82 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:24:
[...]

Mijn hoogste financiële life goal is om mijn kinderen dezelfde kansen te geven als ik zelf gehad heb. Dwz: flink ondersteunen tijdens de studie. Dat kan in principe natuurlijk onbeperkt, dus weggeven of aan een goed doel doneren doe ik voorlopig nog niet. Ook (helpen bij) het kopen van een huis voor mijn kinderen zet ik niet actief op mijn to-do-list, maar het kan natuurlijk altijd nog als er onverwacht een groot bedrag binnenkomt.
Mijn verhaal begon met "wat als ik 10 jaar geleden voor 1000 euro bitcoins gekocht had..." :) Nu ga ik ook niet meteen veel schenken aan goede doelen of kan ik ook geen volledig huis sparen voor mijn kind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Qua 'jammer maar helaas' ook hier het BTC-verhaal. Gedacht om iets te kopen, niet gedaan, jammer joh. Dan was ik nu klaar geweest.

Verder vooral jammer: consumptiegoederen. Dure auto's, nutteloze ritjes, dat soort dingen. Echte blunders? Heel lang maximaal geleend hebben en daar stiekem heel veel van opgezopen hebben ipv alles sparen (ik was toen niet bezig met beleggen). Dat heeft even pijn gedaan bij terugbetalen. En toen de volgende financiële blunder...met m'n vriendin samen zijn. Nu heb ik er weer een studieschuld bij.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
Pannencouque schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:07:
Qua 'jammer maar helaas' ook hier het BTC-verhaal. Gedacht om iets te kopen, niet gedaan, jammer joh. Dan was ik nu klaar geweest.
[...]
Ik bekijk dit altijd andersom: ik zou nu met 10 tot 20 bitcoin FO zijn. De eerste keer dat ik er over nadacht die te kopen stonden ze op €100. Maar no way dat ik er €1k - €2k in had durven stoppen in die tijd. Bovendien had ik ze dan 100% zeker bij €10k per stuk echt wel verkocht. 2e keer dat ik met BTC bezig was stonden ze op €3k ofzo. Geen haar op mijn hoofd die er toen aan dacht om met €30k - €60k in te stappen. Veel te risicovol. Dan maar saai langzaam FO worden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:22
@RichieB haha, dat klinkt een beetje als hoe ik er in stond. Ik had na lang wikken en wegen besloten om een paar bitcoins te kopen op het moment dat ze weer onder de €400 zouden komen. Dat is daarna nooit meer gebeurd uiteraard. :p En ook ik had wss nooit de verleiding kunnen weerstaan om te cashen op een van de pieken, vermoedelijk al heel wat eerder dan bij 10k.

Laatst kwam ik ook weer even in de verleiding om aan crypto te beginnen, maar als je 100 euro vertienvoudigd heb je er alsnog bijna niets aan, dan zou de waarde minimaal keer 20, 30 of 50 moeten gaan om het interessant te maken... En als je op dat punt komt baal je vooral dat je niet 1000 euro hebt ingelegd. Hoe dan ook, het is vooral gokken en daar houd ik niet echt van.

Je kunt what-if-scenario’s bedenken tot je een ons weegt maar je schiet er uiteindelijk niets mee op. Ik ga ook lekker voor de betrouwbare etf’s, dan duurt het allemaal maar wat langer, ik voel me er een stuk beter bij!

[ Voor 24% gewijzigd door Corrit op 18-02-2021 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

RobertMe schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:20:
Dat corona invloed zou gaan hebben kon denk ik ook wel iedereen voorspellen.
Makkelijk om achteraf te denken, maar dat was niet zo.

Voordat het écht in Europa landde was het niet anders dan een van de vele Ebola uitbraken in Afrika van recente jaren. Ver weg, je kan er eens over peinzen ‘wat als het hier komt’, maar dat deed het nooit.

Toen het net in Europa kwam, hadden we nog de indruk dat we hier dusdanig goed georganiseerd zijn dat wat er in China gebeurde hier niet zou kunnen gebeuren.

Het instorten van de beurs in Februari / Maart was echt precies tegelijk met het besef dat de shit aan was. Daar zat geen tijd tussen dat iedereen het wel aan zag komen.

Zelfde met het herstel. Op het dieptepunt was er echt geen breed gedeelde gedachte dat dat wel het dieptepunt zou zijn. In tegendeel, heel veel mensen waren ervan overtuigd dat de economie helemaal naar de mallemoer zou gaan en het nog veel erger zou worden. De stijging kwam tegelijk met steunpakketten van de overheid en het besef dat veel beursgenoteerde bedrijven minder geraakt werden dan gedacht.

Denken dat je het wel had kunnen voorspellen is echt pure hindsight bias.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Ik denk dat veel van die doemdenkers er niet ver naast zaten. 'Gelukkig' grepen de centrale banken in en voilà: minder faillisementen in een crisisjaar en een beurs die direct opveerde.

De vraag is - denk ik - hoe veilig je nog zit in ETFs e.d. want die geldpersen en negatieve rente bezorgen mij koude rillingen.

In dat kader kan je ook nog echt serieuze vraagtekens gaan stellen bij de efficiëntemarkt-theorie

[ Voor 18% gewijzigd door Miks op 19-02-2021 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Area
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-11-2023
Ik heb €135.000 op mijn spaarrekening, weet ook niet wat ik ermee moet.

Lees mee, totdat ik interessante ideeën zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
Vergis je niet in dat er twee kanten zijn die het op kan 'crashen': Ofwel de prijzen worden gecorrigeerd en de beurs zakt in 40-80% zoals we hebben gezien bij veel eerdere crashes, ofwel inflatie zet door en de prijzen blijven omhoog vliegen en cash & schulden verliezen ontzettend veel 'waarde', dit zien we bij individuele landen (Argentinië !).

Als je nu veel cash hebt dan kun je na een down-crash instappen, waarschijnlijk zit je verkeerd met je timing en loop je veel geld mis vergeleken bij nu instappen...maar ok. Een inflatie-crash maakt je cash in principe waardeloos, dus dat is risicovol.

Hoe dan ook is het niet te voorspellen wat er gaat gebeuren en moet je goed nadenken over hoe je alle mogelijke gevolgen kunt dragen. Met 100% zekerheid 5 jaar stagneren door een soort van crash is misschien beter dan 75% kans op FO maar 25% kans op 20 jaar langer moeten werken.

[ Voor 21% gewijzigd door Sibylle op 19-02-2021 01:18 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Miks schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 00:03:
Ik denk dat veel van die doemdenkers er niet ver naast zaten. 'Gelukkig' grepen de centrale banken in en voilà: minder faillisementen in een crisisjaar en een beurs die direct opveerde.

De vraag is - denk ik - hoe veilig je nog zit in ETFs e.d. want die geldpersen en negatieve rente bezorgen mij koude rillingen.

In dat kader kan je ook nog echt serieuze vraagtekens gaan stellen bij de efficiëntemarkt-theorie
Dat dus. Ik denk dat best veel mensen geen goed gevoel hebben bij de ontwikkelingen op de beurs en de rente, maar tegelijk is het ook zo dat je weinig alternatieven hebt. Dus dan toch maar voor een groot deel in etf zitten. Maar over een paar jaar zullen de zelfde mensen misschien zeggen: ja, ik had al een voorgevoel, had ik nu maar...

Wat betreft de voorspelbaarheid, het was eigenlijk 'wachten' op het eerste virus dat zich wereldwijd breed zou gaan verspreiden. De grote vraag was natuurlijk of dit virus echt zou toeslaan, of dat het, zoals sars en ebola, voorlopig in toom gehouden kon worden. En daarbij dan ook de vraag wanneer je zou besluiten om te verkopen. Dat er in een Chinese stad een nieuw virus opduikt is, het klinkt hard, nauwelijks bijzonder. Ook dat het virus daarna een enkele keer buiten China komt is nog niet schokkend. Maar wanneer besluit je dan wel te verkopen? En ben je dan niet altijd te laat, of ben je dan aan de andere kant steeds aan het verkopen terwijl er niets aan de hand is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Area schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 00:29:
Ik heb €135.000 op mijn spaarrekening, weet ook niet wat ik ermee moet.

Lees mee, totdat ik interessante ideeën zie.
Waarom zou je op in ieder geval een deel niet maandelijks een paar put opties schrijven, uiteindelijk heb je niets anders dan tijd wat je moet overbruggen, en wat in je voordeel werkt. Je moet behoorlijk wat rendement elders maken om het verlies op inflatie goed te maken. Ik reken altijd met 2% , het is momenteel iets van 1,6% dacht ik. In jaar 1 kost die 136K je dus 2176 euro aan inflatiekosten.

Dat loopt over tijd behoorlijk op. En je hebt die 136K waarschijnlijk niet in 3 maanden allemaal nodig.
De tijdswaarde loopt het snelst uit een optie in de laatste 3 maanden. En iedere maand schuif je een maand vooruit. Dus in Januari schrijf je opties die aflopen in januari, februari en maart. Dan februari , maart , april enzovoorts.

Op het moment dat je een keer aan je plicht wordt gehouden, dan kun je makkelijk die aandelen betalen. En als je dan toch weer wil verkopen, schrijf je een call optie voor de maand erop.

Zelfs al is de buffer cash geproportioneerd dan nog is het zonde om tijd te laten liggen, dat is immers het enige dat je hebt om mee te spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Miks schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 00:03:

Ik denk niet dat de markt efficiëntie er altijd is. Anders zou er niemand aan prijsbepaling kunnen doen omdat een asset altijd de juiste waarde vertegenwoordigd. Er zijn op ieder momenten markten die uit balans zijn. Daarom is er ook altijd geld te verdienen.

Je ziet het ook overal , sinds we het marktdenken op veel terreinen hebben ingevoerd is het vaak niet beter en goedkoper geworden , maar instabieler en duurder. Zeker met piekbelasting. Minder solide. Er zijn niet voor niets mensen die hier enorm veel geld mee verdienen door te zoeken naar disbalans in de markt.

Het heeft te maken met tijd. Theorie gaat veelal uit van een geleidelijk verloop van tijd. Is er een inefficiëntie , dan wordt deze door de deelnemers in de markt gevonden en beweegt deze inefficiëntie binnen bepaalde tijd naar efficiëntie. Maar dit kan zo lang duren of niet gezien worden dat het destabiliserend werkt. Er ontstaat piekbelasting en iedereen wil er op hetzelfde moment in of uit.

Mensen zoals Jim Simmons (zie het boek the man who solved the markets) heeft zich hier jarenlang over gebogen. Ik ga er zeker van uit dat die theorie precies dat is, theorie, die ook wel in de praktijk zo in elkaar steekt maar niet tijdige manier. En daar zit de crux.

Voor ons FO doel is het zodra je niet je beroep ervan maakt ook verder niet zo boeiend als je je realiseert dat je x jaar nodig hebt en er een aantal alternatieven zijn. Sparen, vastgoed (buiten de eigen woning) en aandelen.

Sparen is momenteel niet echt een goede optie. Het kost behoorlijk geld en dus tijd. Ik zie dit als verzekeringsgeld. Voor zaken die op korte termijn stuk gaan. En een paar maanden leefgeld. Zodra ik weer een maand verder ben, gaat er weer wat richting een andere categorie. Of schrijf alvast wat opties.

ETF's daar gaan we van uit dat die een zo groot mogelijke spreiding hebben dat we een historisch rendement van 7% kunnen halen. Reken je voor jezelf met 5% dan heb je al 2% speling. Je zou kunnen stellen dat alles nu te duur is. Maar ten opzichte van wat. En op welke termijn. Dan gaat het al richting actief en dat heb je niet nodig. Je werkt immers in een andere professie.

Vastgoed, prima idee, is wellicht nu ook duur en heeft een rendement van ongeveer 5%. Dit heeft wat hogere drempels en vereist waarschijnlijk vreemd vermogen.

Verder is er nog grondstoffen (inclusief edelmetalen) , coins en geld uitlenen. Maar dat zijn vlakken waar ik geen kaas van gegeten heb. Even terug naar cash.

Ik bekijk het als een risico vraagstuk, hoe groot is de kans dat mijn inkomen wegvalt en ik langer dan x tijd werkloos ben. Hoeveel cash hou ik daarvoor aan? Wanneer zou ik een deel van mijn aandelenportefeuille moeten verkopen? Wat ben ik bereid om daarvoor aan kosten te betalen in de vorm van de rentestanden, inflatie en gemist rendement elders. En ook hoe groot is het risico in tijd als teveel in cash aanhou en ik dus mijn FO doelen en tussendoelen misloop ?

[ Voor 0% gewijzigd door CornermanNL op 19-02-2021 08:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
Tehh schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:57:
[...]

Ook de periode van vakantie verschilt van mens tot mens. Ik heb al 2 jaar niet langer vrij gehad dan een week (niet heel slim denk ik, maar eigen keuze, en (nog) niet echt behoefte aan).
MAAR: als ik een middagje buiten aan het rommelen ben in het voorjaar/zomer, en dan als de kleine naar bed is en nog even rustig vrouwlief buiten zit heb ik al een vakantiegevoel :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:41
Wat mij betreft is het hoogste FO dat je kan bereiken een manier van leven vinden waarbij je geen geld of andere assets nodig hebt. Er zijn best wel mensen die daarin slagen.

Tweede beste is genoeg geld hebben. Maar je merkt oa in dit topic dat daar veel tijd en energie in kruipt: hoe kan ik dit geld best beheren dat het zo goed mogelijk rendeert en met zo weinig mogelijk kans dat het langzaam of snel verdwijnt.

Het is vermoeiend en zorgt voor stress. (is relatief en voor ieder individue anders, maar het is er wel )

[ Voor 8% gewijzigd door Wozmro op 19-02-2021 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
@Wozmro Toch opvallend dat geld stress blijft geven. Ik ben juist voor een een heel groot deel van mijn stress af sinds ik de voordelen van FO ben gaan ervaren.

Juist over geld neemt de stress steeds verder af. Ik denk niet meer na over genoeg of niet genoeg geld hebben. Haal ik FO ? Prima , zo niet ook goed. Want juist door FO ben ik beter geworden in het indelen van mijn tijd , ik weet wat ik wil , ik werk op een plek waar ik graag werk. In plaats van werken om perse X euro binnen te halen.

Ik kan voldoende tijd besteden aan mijn gezondheid, wat voor mij essentieel is om de leuke dingen te kunnen doen. Als ik iets minder heb dan is het stress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CornermanNL schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:48:
[...]
Waarom zou je op in ieder geval een deel niet maandelijks een paar put opties schrijven, uiteindelijk heb je niets anders dan tijd wat je moet overbruggen, en wat in je voordeel werkt. Je moet behoorlijk wat rendement elders maken om het verlies op inflatie goed te maken.
Met het schrijven van put opties mis je de grote winsten van een aandeel als het flink omhoog gaat. Maar je kan wel een flink verlies hebben als de beurs eens goed crashed. En voor dat risico krijg je slechts een kleine premie. De winst-risico balans is wat mij betreft niet gunstig in deze situatie.
Ik zou alleen put opties schrijven als onderdeel van een iets meer gestructureerde optie/aandelen strategie en/of als ik ze echt zou willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
rube schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:38:
[...]

Met het schrijven van put opties mis je de grote winsten van een aandeel als het flink omhoog gaat. Maar je kan wel een flink verlies hebben als de beurs eens goed crashed. En voor dat risico krijg je slechts een kleine premie. De winst-risico balans is wat mij betreft niet gunstig in deze situatie.
Ik zou alleen put opties schrijven als onderdeel van een iets meer gestructureerde optie/aandelen strategie en/of als ik ze echt zou willen hebben.
Klopt, ik heb het simpel opgeschreven om het tijdsdeel inzichtelijk te maken, maar ervan uitgaande dat je toch in de markt moet zitten is een optie strategie geen gek idee. Ik doe dit ook met aandelen die ik sowieso in portefeuille heb, en het niet erg vindt om er meer van te hebben. Tot nu toe bevalt het experiment prima.

Het neigt naar actief beheer ook, wat ook een bewuste keuze moet zijn. Het gaat mij om het tijdsexperiment. Dat is wat je namelijk wil doen tijd kopen. Overigens is ook hier inefficiëntie je vriend. Na cijfers is er bijvoorbeeld vaak een reactie die voor de lange termijn overtrokken is. Dus vindt ik het niet erg om dan wat puts te schrijven op aandelen die ik toch al heb. En ik stap ook nog eens iedere maand in , zonder te kijken naar wat de koersen zijn. In het ergste geval ben ik wat eerder, met geld wat niets staat te doen.

Maar ook hier geldt de balans moet er zijn , ik zie alleen niet heel veel positieve kanten aan enorme bergen cash hebben momenteel.

[ Voor 13% gewijzigd door CornermanNL op 19-02-2021 08:52 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:06:
Voor ons FO doel is het zodra je niet je beroep ervan maakt ook verder niet zo boeiend als je je realiseert dat je x jaar nodig hebt en er een aantal alternatieven zijn. Sparen, vastgoed (buiten de eigen woning) en aandelen.

Sparen is momenteel niet echt een goede optie. Het kost behoorlijk geld en dus tijd. Ik zie dit als verzekeringsgeld. Voor zaken die op korte termijn stuk gaan. En een paar maanden leefgeld. Zodra ik weer een maand verder ben, gaat er weer wat richting een andere categorie. Of schrijf alvast wat opties.

ETF's daar gaan we van uit dat die een zo groot mogelijke spreiding hebben dat we een historisch rendement van 7% kunnen halen. Reken je voor jezelf met 5% dan heb je al 2% speling. Je zou kunnen stellen dat alles nu te duur is. Maar ten opzichte van wat. En op welke termijn.
Bij 'sparen' zie ik het kleine beetje verlies aan inflatie ook als een soort 'verzekeringsgeld'. Een soort premie die je betaalt voor de zekerheid dat je zak met geld niet flink in waarde vermindert. Dat hangt ook weer samen met de risico's van de andere alternatieven.

Voor ETF's en aandelen in het algemeen geldt dat die inderdaad historisch een goed rendement behalen, met daar tegenover natuurlijk ook risico's. Maar als je die rendementen en risico's bekijkt, kijk dan ook even verder dan de laatste decennia. Houd in je achterhoofd dat de laatst decennia de rente bijna constant aan het dalen is geweest. Dan is het niet vreemd dat de aandelenkoersen bijna constant stijgen. Maar wat nu als de rente gelijk blijft? Of misschien wel weer eens iets gaat stijgen? Dan zouden de aandelenkoersstijgingen ook maar zo eens tot een stop kunnen komen. Het is dus geen zekerheidje dat je wel een lekker rendement zult gaan behalen op die aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
CornermanNL schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:36:
@Wozmro Toch opvallend dat geld stress blijft geven. Ik ben juist voor een een heel groot deel van mijn stress af sinds ik de voordelen van FO ben gaan ervaren.

Juist over geld neemt de stress steeds verder af. Ik denk niet meer na over genoeg of niet genoeg geld hebben. Haal ik FO ? Prima , zo niet ook goed. Want juist door FO ben ik beter geworden in het indelen van mijn tijd , ik weet wat ik wil , ik werk op een plek waar ik graag werk. In plaats van werken om perse X euro binnen te halen.

Ik kan voldoende tijd besteden aan mijn gezondheid, wat voor mij essentieel is om de leuke dingen te kunnen doen. Als ik iets minder heb dan is het stress.
Klopt deels. Het verschil is echter dat jij niet naar een vroegpensioen stuurt. Je probeert een groot kapitaal op te bouwen zodat je meer vrijheid en mogelijkheden hebt.

In tegenstelling tot velen hier ben ik wel van plan mijn baan op te zeggen zodra ik mijn doelkapitaal behaald heb. Dit doel behaal ik op basis van een realistische schatting over 5 jaar.

Dat betekend als ik de helft van mijn kapitaal verlies mijn vroegpensioendatum flink naar achter schuift. Indien het gebeurd na mijn pensioendatum betekend het dat ik waarschijnlijk niet genoeg heb om het uit te zingen tot mijn 100e.

Zoals @Rubbergrover1 hierboven aanhaalt zitten we in bijzondere tijden qua rente en KW verhoudingen. Uiteindelijk heb ik hetzelfde probleem als de pensioenfondsen. In 'normale' tijden steek je een deel van je vermogen in aandelen en een ander deel in obligaties. Dit geeft een goed rendement met een lager risico (ook omdat obligaties stijgen indien de rente daalt, hetgeen meestal gebeurd als er een recessie is).

In de huidige omstandigheden zijn obligaties geen goede optie meer. Spaargeld geeft geen rendement en heeft ook geen negatieve correlatie met aandelen. Alles in aandelen lijkt de enige optie, maar daarmee neemt je risico dus ook flink toe

[ Voor 19% gewijzigd door R.van.M op 19-02-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:56:
[...]

Bij 'sparen' zie ik het kleine beetje verlies aan inflatie ook als een soort 'verzekeringsgeld'. Een soort premie die je betaalt voor de zekerheid dat je zak met geld niet flink in waarde vermindert. Dat hangt ook weer samen met de risico's van de andere alternatieven.

Voor ETF's en aandelen in het algemeen geldt dat die inderdaad historisch een goed rendement behalen, met daar tegenover natuurlijk ook risico's. Maar als je die rendementen en risico's bekijkt, kijk dan ook even verder dan de laatste decennia. Houd in je achterhoofd dat de laatst decennia de rente bijna constant aan het dalen is geweest. Dan is het niet vreemd dat de aandelenkoersen bijna constant stijgen. Maar wat nu als de rente gelijk blijft? Of misschien wel weer eens iets gaat stijgen? Dan zouden de aandelenkoersstijgingen ook maar zo eens tot een stop kunnen komen. Het is dus geen zekerheidje dat je wel een lekker rendement zult gaan behalen op die aandelen.
Klopt, maar we baseren de kans op FO bereiken voornamelijk op simpele wiskunde. Savingsrate tijd in de markt en wat historische rendementen. Dus ik zou mij niet te druk maken over wat als. Stel de rente stijgt weer naar 5% , stopten de bedrijven dan met produceren en winst maken ? Nee er loopt alleen wat lucht uit een koers. Is dat erg ? Nee want je moet toch die tijd in de markt spenderen volgens de simpele wiskunde.

En dan heb je ook nog het voordeel dat je niet op moment X perse al je geld nodig hebt. Zeker als het redelijk liquide is. In geval van nood kan je altijd schakelen. Net als met veel cash is het toch op een gegeven moment angst voor het onbekende. Wat als? Weet je wat ik ben FO en ik had willen stoppen. Mijn plan is geslaagd. Maar ik werk toch nog 2 jaar door voor de zekerheid. En na 2 jaar sluipt er weer angst in.

FO is ook de voordelen kunnen zien van wat je al bereikt hebt. Welke mogelijkheden het nu al biedt en niet over X jaar. Je loopt namelijk al een stuk minder risico op allerlei financieel gebied dan de gemiddelde mens die geen idee heeft van die risico's. Het is eerder een psychologisch probleem dan dat het echt een probleem wordt.

@R.van.M Maar stop je dan ook ? Durf je dat dan wel aan, ook al daalt de beurs net ervoor 50% ?

En is een daling op X moment zo'n ramp ? Ik denk van niet, waarom het hersteld en je hebt niet op dag 1 van je pensioendatum al je geld nodig. Als alles naar 0 zou gaan iedereen failliet is dan heb je een probleem. Maar zolang dat niet zo is , dan hersteld het waarschijnlijk voldoende.

[ Voor 7% gewijzigd door CornermanNL op 19-02-2021 09:15 . Reden: vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:17:
Wat mij betreft is het hoogste FO dat je kan bereiken een manier van leven vinden waarbij je geen geld of andere assets nodig hebt. Er zijn best wel mensen die daarin slagen.

Tweede beste is genoeg geld hebben. Maar je merkt oa in dit topic dat daar veel tijd en energie in kruipt: hoe kan ik dit geld best beheren dat het zo goed mogelijk rendeert en met zo weinig mogelijk kans dat het langzaam of snel verdwijnt.

Het is vermoeiend en zorgt voor stress. (is relatief en voor ieder individue anders, maar het is er wel )
Deels mee eens.
Ik denk dat ik, tegen de tijd dat ik van mijn FO-pot zou willen gaan profiteren, ook het eerste (deels) wil nastreven: weinig kostenposten hebben. Dat is puur financieel gezien op de lange termijn waarschijnlijk minder rendabel dan alles in aandelen gooien, maar geeft ook zekerheid (en daarmee wat rust). Waar ik dan vooral aan denk is een afgeloste woning, met een onderhoudsarme en energiezuinige bouwwijze, zodat ik in elk geval voor 'wonen' relatief weinig kosten heb.

Daarnaast is er ook een stuk inkomen voor later dat voor een groot deel buiten mijn invloed ligt. Mijn AOW en pensioen zijn in mijn optiek vooralsnog redelijk zeker (onze pensioenfondsen doen het prima en wij zijn daarin ook 'gespreid') en zijn hoog genoeg (veel te hoog) voor ons uitgavenpatroon. Wat dat betreft zie ik de periode na mijn AOW wel als 'geregeld' en een soort black box waar ik weinig aan kan veranderen en me ook geen zorgen meer over hoef te maken. Scheelt ook een hoop stress.

En tegelijk is het ook zo dat een (grote) pot geld niet per se tot meer stress hoeft te leiden. De daling van maart deed mij bv veel minder dan eerdere grote dalingen, terwijl het vermogen toch van 10 keer zo groot is geworden. Juist het accepteren dat die pot geld niet stabiel groeit, maar ook kan dalen, zorgt voor een hoop minder stress. En in die zin ook voor meer 'onafhankelijkheid'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
CornermanNL schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:08:
[...]

@R.van.M Maar stop je dan ook ? Durf je dat dan wel aan, ook al daalt de beurs net ervoor 50% ?

En is een daling op X moment zo'n ramp ? Ik denk van niet, waarom het hersteld en je hebt niet op dag 1 van je pensioendatum al je geld nodig. Als alles naar 0 zou gaan iedereen failliet is dan heb je een probleem. Maar zolang dat niet zo is , dan hersteld het waarschijnlijk voldoende.
Nee dan stop ik niet. Daarom bouw ik nu langzaam af naar 50% cash om na mijn FO datum weer langzaam op te bouwen naar 80%. Een een flinke daling in de jaren na je pensioendatum geeft in de simulaties een veel hogere kans op mislukking.

Dat was precies mijn punt. Op het moment dat je echt wil stoppen met werken zal je anders naar de pot geld kijken dan op het moment dat je de FO pot gebruikt voor vrijheid maar van plan bent (parttime) door te werken.

[ Voor 12% gewijzigd door R.van.M op 19-02-2021 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
R.van.M schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:08:
[...]

Nee dan stop ik niet. Daarom bouw ik nu langzaam af naar 50% cash om na mijn FO datum weer langzaam op te bouwen naar 80%. Een een flinke daling in de jaren na je pensioendatum geeft in de simulaties een veel hogere kans op mislukking.

Dat was precies mijn punt. Op het moment dat je echt wil stoppen met werken zal je anders naar de pot geld kijken dan op het moment dat je de FO pot gebruikt voor vrijheid maar van plan bent (parttime) door te werken.
Dat vind ik wel een beetje een bijzondere strategie. Heb je die zelf bedacht of is het ergens op gebaseerd? (niet vervelend bedoeld, oprechte interesse) Ik zou zeggen dat je ook gewoon kunt afbouwen naar 80% aandelen en 20% cash op moment van pensionering. Dan heb je waarschijnlijk genoeg cash om meerdere jaren van te kunnen leven, en is het ook niet direct een probleem als de markt crasht op dat moment. En je kunt alsnog kleine brokjes aandelen verkopen om die 80/20 balans te behouden.

DCA werkt twee kanten op, de ene maand is het "buy high" en de andere maand "buy low" waardoor je gemiddeld gezien voor een gemiddelde prijs de aandelen koopt, maar als je na je pensioen elke maand voor bijv €2000 aan aandelen verkoopt, dan middelt dat op dezelfde manier uit. Je weet immers ook bij het verkopen niet of de prijzen op dat moment relatief hoog of relatief laag staan, je bent dan eveneens aan het markt-timen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:08:
Klopt, maar we baseren de kans op FO bereiken voornamelijk op simpele wiskunde. Savingsrate tijd in de markt en wat historische rendementen. Dus ik zou mij niet te druk maken over wat als. Stel de rente stijgt weer naar 5% , stopten de bedrijven dan met produceren en winst maken ? Nee er loopt alleen wat lucht uit een koers. Is dat erg ? Nee want je moet toch die tijd in de markt spenderen volgens de simpele wiskunde.
Nou, ik denk niet dat je hierin voor iedereen spreekt. Ik baseer mijn plannen en gedachtes niet puur op korte-termijn wiskunde, maar ook op een portie simpele logica.

Klein voorbeeldje. Als je vanwege de dalende rentes ook op aandelen een structureel veel lagere winst per aandeel accepteert (bv de helft minder winst per aandeel), dan betekent dat 'automatisch' dat bij het zelfde bedrijfsresultaat de aandelenkoers verdubbelt. Kwestie van logica met wat simpele wiskunde... Dat de aandelen het de laatste decennia zo goed doen heeft dus vooral met die logica te maken. En weinig met de zo sterk stijgende winstgevendheid.

Die zelfde logica, of simpele wiskunde, zo je wilt, betekent ook dat als de rente niet verder daalt, het 'geaccepteerde winstpercentage' ook niet verder daalt. En je dus geen 'extra' stijging in de aandelenkoersen hebt, die we de afgelopen decennia wel hadden. De aandelen zullen het dan uiteraard op de lange termijn nog steeds beter doen dan sparen, mits de rente niet gaat stijgen, maar de aannames over bv te verwachten langetermijnrendementen die ik hier soms langs zie komen vind ik mede om die reden veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Corrit schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:51:
@RichieB haha, dat klinkt een beetje als hoe ik er in stond. Ik had na lang wikken en wegen besloten om een paar bitcoins te kopen op het moment dat ze weer onder de €400 zouden komen. Dat is daarna nooit meer gebeurd uiteraard. :p En ook ik had wss nooit de verleiding kunnen weerstaan om te cashen op een van de pieken, vermoedelijk al heel wat eerder dan bij 10k.

Laatst kwam ik ook weer even in de verleiding om aan crypto te beginnen, maar als je 100 euro vertienvoudigd heb je er alsnog bijna niets aan, dan zou de waarde minimaal keer 20, 30 of 50 moeten gaan om het interessant te maken... En als je op dat punt komt baal je vooral dat je niet 1000 euro hebt ingelegd. Hoe dan ook, het is vooral gokken en daar houd ik niet echt van.

Je kunt what-if-scenario’s bedenken tot je een ons weegt maar je schiet er uiteindelijk niets mee op. Ik ga ook lekker voor de betrouwbare etf’s, dan duurt het allemaal maar wat langer, ik voel me er een stuk beter bij!
Ik heb nog best wat BTC gekocht op 8.000 - 9.000USD en ETH op 200 - 300USD... Dus het kan wel ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
@Rubbergrover1 Ik doelde op het feit dat de basisbeginselen van FO eenvoudig zijn. Dat is niet korte termijn wiskunde maar lange termijn. Het simpele feit dat je na 15 jaar FO bent met een savingsrate van X% van je inkomen en Y% rendement is het startpunt. Daar gaan denk ik toch echt de meesten van uit.

Ik zou in het huidige klimaat niet kunnen beoordelen of stijgende rentes de koersen dermate onderuit halen dat ik uit aandelen moet en in obligaties of andere vastrenderende waarde. Ik hou dus vast aan zoveel mogelijk productiecapaciteit van anderen verzamelen en dat zit in bedrijven. Bij pensioen kijk ik wel weer verder.

@R.van.M Dat lijkt mij nogal lastig , in de laatste jaren leef je toe naar het punt dat je stopt. En dan moet je ineens weer volle bak aan de gang. Als ik een vaste datum zou kiezen, dan zou ik mij daaraan houden. Dat is uiteindelijk toch ook wat de simulaties aangeven ?

Hoe dan ook blijf je onzekerheid houden. Ik maak mij daar niet druk om, om het simpele feit dat het allemaal buiten de eigen controle is. Dag 1 is er niets aan de hand, de volgende dag wel. Op welk gebied dan ook. Om dan ineens de strategie compleet om te gooien of zaken uit te stellen waar je naartoe gewerkt hebt zou ik persoonlijk niet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
Corrit schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:36:
[...]

Dat vind ik wel een beetje een bijzondere strategie. Heb je die zelf bedacht of is het ergens op gebaseerd? (niet vervelend bedoeld, oprechte interesse) Ik zou zeggen dat je ook gewoon kunt afbouwen naar 80% aandelen en 20% cash op moment van pensionering. Dan heb je waarschijnlijk genoeg cash om meerdere jaren van te kunnen leven, en is het ook niet direct een probleem als de markt crasht op dat moment. En je kunt alsnog kleine brokjes aandelen verkopen om die 80/20 balans te behouden.

DCA werkt twee kanten op, de ene maand is het "buy high" en de andere maand "buy low" waardoor je gemiddeld gezien voor een gemiddelde prijs de aandelen koopt, maar als je na je pensioen elke maand voor bijv €2000 aan aandelen verkoopt, dan middelt dat op dezelfde manier uit. Je weet immers ook bij het verkopen niet of de prijzen op dat moment relatief hoog of relatief laag staan, je bent dan eveneens aan het markt-timen.
Het risico heet sequence of return risk. Er is veel over te vinden online en bovengenoemde strategie is er een om hier mee om te gaan. Vroeg in je FO wil je minder risico lopen, want je wil een vast bedrag opnemen van je kapitaal. Op het moment dat je 3,5% SWR gebruikt en je vermogen halveert op de eerste dag van je pensioen heb je dus op dat moment een 7% WR. Zeker bij een lange recessie (10 jaar) eet je zoveel op van je vermogen dat op het moment dat het herstel komt je te weinig over hebt om ervan te profiteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
CornermanNL schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:36:
[..]

@R.van.M Dat lijkt mij nogal lastig , in de laatste jaren leef je toe naar het punt dat je stopt. En dan moet je ineens weer volle bak aan de gang. Als ik een vaste datum zou kiezen, dan zou ik mij daaraan houden. Dat is uiteindelijk toch ook wat de simulaties aangeven ?
Dat is precies mijn zorg :) De jaren rondom de FO datum zijn kritisch. Je kan natuurlijk star doorzetten en hopen dat het allemaal weer goed komt, maar het probleem is dat als het niet goed komt dat je kapitaal na 20 jaar op is en je dan dus als 60 jarige weer een baan moet zien te vinden terwijl je 20 jaar geen arbeidservaring hebt.
Hoe dan ook blijf je onzekerheid houden. Ik maak mij daar niet druk om, om het simpele feit dat het allemaal buiten de eigen controle is. Dag 1 is er niets aan de hand, de volgende dag wel. Op welk gebied dan ook. Om dan ineens de strategie compleet om te gooien of zaken uit te stellen waar je naartoe gewerkt hebt zou ik persoonlijk niet doen.
Onzekerheid hou je altijd maar je kan natuurlijk risico's wel zoveel mogelijk beperken. Jij gaat ook niet in de tuin werken als er noodweer is omdat je dat nu eenmaal op die dag in je agenda hebt geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:36:
@Rubbergrover1 Ik doelde op het feit dat de basisbeginselen van FO eenvoudig zijn. Dat is niet korte termijn wiskunde maar lange termijn. Het simpele feit dat je na 15 jaar FO bent met een savingsrate van X% van je inkomen en Y% rendement is het startpunt. Daar gaan denk ik toch echt de meesten van uit.
Maar dan is het wel belangrijk dat je weet of dat uitgangspunt van Y% rendement realistisch is (zie ook de woekerpolissen met mooie uitkomsten bij onrealistisch hoge rendementen). En om te bepalen wat een realistisch rendement is, zul je dus wel iets verder moeten kijken.

Simpele logica zegt niet: gemiddelde rendement is Y%. Simpele logica zegt: gemiddelde langetermijnrendement is een paar procent boven wat je risicovrij/risico-arm kunt krijgen. Als dat bv 4% is, dan kun je redeneren dat aandelen bv 6% gemiddeld zullen gaan doen. (is ook ongeveer het historisch rendement van S&P). Maar als je vervolgens een rentestand hebt waarbij 0% rente verwacht wordt, dan zou een goede redenering kunnen zijn dat het langetermijnaandelenrendement op termijn maar 2% per jaar wordt. En zou je dan dus voor dat simpele Y% eigenlijk moeten uitgaan van 2% rendement, wat toch fors lager is dan waar de meesten vanuit gaan.

Tegelijk betekent dat op de korte termijn (als in: afgelopen decennia) dat de aandelenkoersen bovenop het normale rendement zo'n 3 keer zo hoog zouden worden. Immers: in plaats van 6 euro winst per aandeel van 100 euro neem je dan genoegen met 6 euro winst per aandeel van 300 euro. Voor die extra verdrievoudiging van de koersen zou er de afgelopen 30 jaar gemiddeld zo'n 4% per jaar extra rendement moeten zijn behaald. Toevallig heeft de S&P de afgelopen 30 jaar gemiddeld inderdaad ongeveer 10% per jaar behaald, dus 4% boven dat gemiddelde van 6%.

Die grove bierviltjes-cijfers/redeneringen blijken dus angstig dicht te liggen bij de werkelijke resultaten uit het verleden. Deze lijn volgend zou het dan dus niet heel gek zijn als de aandelen de komende tijd (als in decennia) gemiddeld een veel lager rendement behalen, bv in de richting van de 2 of 3% per jaar. Uiteraard kun je allerlei kanttekeningen bij de exacte getallen plaatsen, maar mijn belangrijkste punt is dat je beseft op welke aannames je je berekeningen baseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 11:49
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:28:
[...]

Maar dan is het wel belangrijk dat je weet of dat uitgangspunt van Y% rendement realistisch is (zie ook de woekerpolissen met mooie uitkomsten bij onrealistisch hoge rendementen). En om te bepalen wat een realistisch rendement is, zul je dus wel iets verder moeten kijken.
Over het algemeen hadden woekerpolissen geen onrealistische rendementen in de zin van 'het x percentage rendement is niet realistisch per jaar oid' als de inleg echt grotendeels was geïnvesteerd om te renderen. Maar daar ging het mis.

Een te beperkt aandeel van de inleg werd geïnvesteerd 1. door hoge vaste (verborgen) kosten. En 2. het bedrag werd zelfs kleiner door achterblijvende resultaten in de eerste jaren. Er moest een steeds groter deel van de inleg naar de risicopremie van de overlijdens en eventuele arbeidsongeschiktsheidsdekking. Die hefboom maakte de polissen compleet kansloos op een gegeven moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
PLAE schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:40:
[...]

Over het algemeen hadden woekerpolissen geen onrealistische rendementen in de zin van 'het x percentage rendement is niet realistisch per jaar oid' als de inleg echt grotendeels was geïnvesteerd om te renderen. Maar daar ging het mis.

Een te beperkt aandeel van de inleg werd geïnvesteerd 1. door hoge vaste (verborgen) kosten. En 2. het bedrag werd zelfs kleiner door achterblijvende resultaten in de eerste jaren. Er moest een steeds groter deel van de inleg naar de risicopremie van de overlijdens en eventuele arbeidsongeschiktsheidsdekking. Die hefboom maakte de polissen compleet kansloos op een gegeven moment.
Volgens mij heb je dan nooit een folder of offerte van die woekerpolissen gezien. Basis van de meeste berekeningen was namelijk een onrealistisch hoog fondsrendement, zodat er na aftrek van alle kosten nog steeds een flink rendement overbleef. Maar mijn punt was meer: je kunt altijd wel met een Y% rendement rekenen, maar als dat geen realistisch rendement is, dan houd je jezelf voor de gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Persoonlijk ben ik juist uit aandelen gestapt en zit ik voornamelijk op cash. Veel assets zitten op een ath of hier tegenaan te hikken, ik verwacht nog wel een crash of stevige correctie op dit moment. Mocht cash ook instorten dan hebben we iig de zekerheid dat we de resterende hypotheek in Euro af kunnen rekenen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
merauder schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:41:
Persoonlijk ben ik juist uit aandelen gestapt en zit ik voornamelijk op cash. Veel assets zitten op een ath of hier tegenaan te hikken, ik verwacht nog wel een crash of stevige correctie op dit moment. Mocht cash ook instorten dan hebben we iig de zekerheid dat we de resterende hypotheek in Euro af kunnen rekenen.
Wij hebben vandaag door de belasting teruggave over 2020 voor het eerst de 50k+ spaargeld aangetikt (52k, los van de 7k op de spaarrekeningen van de kinderen en 1,5k op de lopende rekening). Cash is niet best, maar aangezien we al 1,5 jaar lang op zoek zijn naar een huis (wat toch al snel 200k meer gaat kosten dan ons huidige huis) is cash toch wel de meest verstandige keuze mbt zekerheid en vrijheid.

Eind van het jaar waarschijnlijk iets van 70k, dus eind 2022 staat er 90k op de spaarrekening en zouden we hypothetisch onze huidige hypotheek volledig kunnen aflossen... Netjes voor mijn 40e zoals gepland (en vrouw 33 dan).

Maargoed, ik hoop vooral dat we voor die tijd een nieuw huis hebben en dus een grotere hypotheek schuld :-) *O*

Het is en blijft lastig allemaal, achteraf had ik 3 jaar geleden al aan aandelen moeten beginnen en 2 jaar geleden bitcoins moeten kopen.. of in 2020 na de dip aandelen moeten inlopen waardoor het spaargeld nu flink in de plus had gestaan.

Och, we trekken ons plan waar we ons vooraf goed bij voelen :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 11:49
De jongere vrouw zou ik toch het meest trots op zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Ik ken de pijn. Het is serieus lastig om je geld aan het werk te zetten. Klein deel van ons vermogen hebben we nu in crypto. Deels uit FOMO, deels uit interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
netfast schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:34:
Ik heb nog best wat BTC gekocht op 8.000 - 9.000USD en ETH op 200 - 300USD... Dus het kan wel ;-)
Ik betwist ook zeker niet dat je er nu nog winst mee kunt maken, maar mijn punt is meer dat je om echt een dikke winst te kunnen pakken ook een groot bedrag moet inleggen. Een groei van 10x is fantastisch, maar als je maar 100 euro hebt ingezet heb je alsnog maar 1000 euro. En op mijn totale portfolio stelt dat weinig voor.

imo is dit de enige manier om echt een klapper te maken:
- Heel vroeg instappen.
- Een cryptomunt kiezen met hele hoge groeipotentie (kan nog keer 10 of keer 20 in prijs stijgen).
- Een significant bedrag inleggen. Min. €1000, maar eigenlijk (veel) meer.
- Niet uitstappen op het moment dat je winst verdubbeld of verdriedubbeld is.

Een deel is expertise, een deel is durf en een deel is gokken/timing. Ik heb te weinig verstand van crypto en ik denk niet dat ik de juiste timing kan vinden. Ik zou het misschien nog wel aandurven, maar omdat ik de andere twee eigenschappen mis denk ik dat het voor mij niet een handige belegging is.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
Ik ben er dagelijks mee bezig, al jaren.
En mede door de coins die ik heb (en al heb uitbetaald de afgelopen maanden) kan ik mijzelf FO noemen. Het kan snel gaan...

Naast mijn BVs (welke voor 99% geautomatiseerd zijn) heb ik dus 99% van mijn tijd beschikbaar voor wat ik zelf wil doen. Ben nu ±1.5 jaar geleden begonnen met het leren traden (forex, aandelen, crypto, etc) en het programmeren van een bot daarvoor. Puur omdat ik dat heel interessant vind. Momenteel is dat ook winstgevend... Enige wat ik nu nog echt wil is een mooi stukje bos kopen en daar zelf een "cabin" op bouwen. Maar dat is in Nederland helaas weer een beetje lastig met alle regeltjes ed..

Ik kan je vertellen, als je genoeg interesses hebt, is het hebben van alle tijd een zegen :)

Corona? lockdown? kids thuis? geen probleem. gezellig :)
Staat een vriend met autopech weet ik veel waar? geen probleem, ben onderweg... Ben nu af en aan tussendoor ook al mijn kozijnen aan het opknappen. Gaat niet snel, maar wel lekker buiten...
Ik vermaak me prima zonder "gedwongen" werk(uren)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Rukapul schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:14:
Jaaroverzicht moeten nog wat zaken voor verwerkt worden, maar een cijfer sprong er dermate tussenuit dat ik de tijd vandaag besteed heb aan een script om kassabonnen van Picnic uit m'n mail te verwerken (bugbonanza@Picnic). Jumbo moet ook nog en dan kan ik hopelijk kijken waar de poen bij de supermarkten heengaat :+ :Y)
Dit was 'iets' meer werk dan verwacht, maar de basis staat. Op dit moment verwerk ik alle kassabonnen van Jumbo en Picnic uit de mail. Dat vul ik aan met de bankgegevens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mF8mzqU-wCuAFq8cBIWsxEr4uwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D6yIH6jyUttZhzDFAZUHks4J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nWKOEdWEkCWKH9B5IB4UhcTcXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WBGapoFhJEtkN7LVyc69bfCK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8MChVxFdSd7j2yKltBVwwYSVVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v6UiOOuz6W1f2b5YNFJSXV7I.png?f=fotoalbum_large

Binnenkort de Jumbo app maar eens proberen te reverse engineeren om de digitale kassabonnen van fysiek winkelbezoek ook te hebben.

Qua analyse is ook het prijsverschil tussen Jumbo en Picnic nog leuk om te analyseren.

Inhoudelijk: hoewel de bedragen niet laag zijn de verhoudingen niet extreem. Het meeste gaat op aan het dagelijkse eten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Tja het is allemaal wat wisselvallig met de crypto currency. Ik wilde laatst 1 BTC kopen toen ie even een dipje maakte richting de 20K, maar het voelde wat overhaast en dat ik me er meer in moest verdiepen. Oh well, zo gaan die dingen.
@netfast Ik zat inderdaad ook al te denken aan toepassingen van een bot, op basis van historische data. Maarja zal niet de enige zijn.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Area
@CornermanNL
Bedankt voor het meedenken, maar opties gaat ''m niet worden.
Ik heb daar geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-09 22:38
netfast schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:11:
Ik ben er dagelijks mee bezig, al jaren.
En mede door de coins die ik heb (en al heb uitbetaald de afgelopen maanden) kan ik mijzelf FO noemen. Het kan snel gaan...

Naast mijn BVs (welke voor 99% geautomatiseerd zijn) heb ik dus 99% van mijn tijd beschikbaar voor wat ik zelf wil doen. Ben nu ±1.5 jaar geleden begonnen met het leren traden (forex, aandelen, crypto, etc) en het programmeren van een bot daarvoor. Puur omdat ik dat heel interessant vind. Momenteel is dat ook winstgevend... Enige wat ik nu nog echt wil is een mooi stukje bos kopen en daar zelf een "cabin" op bouwen. Maar dat is in Nederland helaas weer een beetje lastig met alle regeltjes ed..

Ik kan je vertellen, als je genoeg interesses hebt, is het hebben van alle tijd een zegen :)

Corona? lockdown? kids thuis? geen probleem. gezellig :)
Staat een vriend met autopech weet ik veel waar? geen probleem, ben onderweg... Ben nu af en aan tussendoor ook al mijn kozijnen aan het opknappen. Gaat niet snel, maar wel lekker buiten...
Ik vermaak me prima zonder "gedwongen" werk(uren)
Een stukje bos en een cabin welke je kan demonteren moet wel lukken toch? Zonder vaste nuts althans, met is wel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
Ik denk aan een S&P 500 ETF, maar ik weet niet bij welke broker.
Heb al een account bij deGiro, maar weet niet of dat de slimste keuze is. Het lijkt wel de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
ZveenT schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:48:
[...]

Een stukje bos en een cabin welke je kan demonteren moet wel lukken toch? Zonder vaste nuts althans, met is wel lastig.
Nou ja, er zijn nogal wat regels. Dat een stukje land van jou is betekent nog niet dat je er op mag bivakeren of wonen.
Registreren (permanente bewoning) is sowieso vaak niet mogelijk, maar dat weerhoudt velen er niet van.
Ook als je een stuk bos koopt en er semi-permanent op gaat overnachten (in welke vorm dan ook) is dat niet de bedoeling.
Technisch kan er van alles.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:13
Enige wat ik nu nog echt wil is een mooi stukje bos kopen en daar zelf een "cabin" op bouwen. Maar dat is in Nederland helaas weer een beetje lastig met alle regeltjes ed..
Grappig, ik zit de laatste tijd ook veel van die Youtube kanalen te bekijken.

Zo jammer dat ik 2 linkerhanden heb en je in NL niet zo makkelijk zoiets voor elkaar krijgt. Wel een heel leuk project als je FO bent en je hier op kunt storten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Enige wat ik nu nog echt wil is een mooi stukje bos kopen en daar zelf een "cabin" op bouwen. Maar dat is in Nederland helaas weer een beetje lastig met alle regeltjes ed..
Waarom zou je dat ook in Nederland willen? Er is al zo weinig bos in Nederland (relatief). Dat kun je beter doen op een plek waar veel meer bos is en je voor een fractie van het geld ook écht vrij woont. In plaats van dat je na honderd meter alweer tegen een hek aan loopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:21
K*t is dat hé. Het stomme is dat het geld niet eens zo belangrijk is, dat kan je op de beurs ook verliezen, maar er ontstaat zo’n rare situatie dat een vriendschap onmogelijk wordt en dan ben je opeens een goede vriend kwijt om zoiets stoms. Echt zonde. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
Red devil schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:08:
[...]

Grappig, ik zit de laatste tijd ook veel van die Youtube kanalen te bekijken.
[YouTube: Man Builds Off Grid Log Cabin Alone in the Canadian Wilderness]
Zo jammer dat ik 2 linkerhanden heb en je in NL niet zo makkelijk zoiets voor elkaar krijgt. Wel een heel leuk project als je FO bent en je hier op kunt storten.
Ah Shawn James! Ja, die volg ik (en een paar anderen) al een paar jaar... zoiets zou ik echt fantastisch vinden om te proberen te bouwen. Maar ja, op een bosperceel mag het niet, en vind maar eens een recreatieperceel waar je mag overnachten, met wat basis faciliteiten als riool en stroom. Los van alle vergunningen ed die je weer moet regelen... Ben al tijden op zoek, maar nog niks gevonden

Ik heb ook geen ervaring met bouwen, maar dat zoek ik dan wel weer uit. Tijd genoeg tenslotte...

En graag in Nederland... omdat ik het ondanks al onze toch wel wat sneue regeltjes tegenwoordig hier prima naar mijn zin heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:41
Corrit schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:05:
[...]

Ik betwist ook zeker niet dat je er nu nog winst mee kunt maken, maar mijn punt is meer dat je om echt een dikke winst te kunnen pakken ook een groot bedrag moet inleggen. Een groei van 10x is fantastisch, maar als je maar 100 euro hebt ingezet heb je alsnog maar 1000 euro. En op mijn totale portfolio stelt dat weinig voor.

imo is dit de enige manier om echt een klapper te maken:
- Heel vroeg instappen.
- Een cryptomunt kiezen met hele hoge groeipotentie (kan nog keer 10 of keer 20 in prijs stijgen).
- Een significant bedrag inleggen. Min. €1000, maar eigenlijk (veel) meer.
- Niet uitstappen op het moment dat je winst verdubbeld of verdriedubbeld is.

Een deel is expertise, een deel is durf en een deel is gokken/timing. Ik heb te weinig verstand van crypto en ik denk niet dat ik de juiste timing kan vinden. Ik zou het misschien nog wel aandurven, maar omdat ik de andere twee eigenschappen mis denk ik dat het voor mij niet een handige belegging is.
Mijn mening: als je een wereldwijde ETF koopt dan surf je rechtstreeks en onrechtstreeks mee op andere assets dan aandelen zoals metalen en cryptomunten.

Rechtstreeks: sommige bedrijven hebben effectief metalen en/of cryptomunten in hun bezit als grondstof of voor financieel beheer.

Onrechtstreeks: sommige bedrijven zijn toeleverancier om metalen en/of cryptomunten beschikbaar te maken.

Zelfde ook bijvoorbeeld met bedrijven die niet beursgenoteerd zijn maar die wel heel veel potentieel hebben en bakken geld verdienen. Je hebt zelf geen deel van dat bedrijf maar waarschijnlijk wel enkele van hun toeleveranciers, of toeleveranciers van die toeleveranciers.

Je hebt natuurlijk geen honderden procenten winst zoals bij (hindsight) cherrypicking maar je surft wel mooi mee op maatschappelijke evoluties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Corrit schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:51:

Daarom moet iedereen doen wat voor hem/haar goed voelt. Ik heb ooit wat geld in crypto gestopt en dat is nu verdubbeld ofzo. Denk ik. Ik kijk er af en toe naar maar doe er niets mee. Pas als het 't vijftigvoudige waard is geworden is mogelijk verkoop interessant. Tot die tijd beschouw ik het als virtuele waarde die ik niet in mijn vermogen meetel.
Pagina: 1 ... 156 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.