Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 155 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.090 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 18:25
De laatste tijd zit ik ook regelmatig mee te lezen in dit topic. Ik voel me wel aangesproken door het gedachtengoed. Het hedonisme, het maximaliseren van je uitgaven is nooit aan mij besteed geweest. Ik heb eigenlijk altijd minder uitgegeven dan ons toch wel forse inkomen. Dat met uitzondering van het opgroeien en de studie van onze kinderen die grotendeels door ons betaald is. Maar met hard werken, veel zelf doen en niet voor de makkelijk oplossing kiezen hebben we veel over kunnen houden. We zitten nog zo'n 12-13 jaar voor ons formele pensioen. Als we ons spaargeld en de overwaarde op het huis incasseren zitten we toch al dicht bij het FIRE punt.

Toch voelt het ongemakkelijk om de knop om te zetten:
- Enerzijds heb ik er moeite mee om datgene dat je met hard werken bij elkaar hebt gekregen weer volledig uit te geven als overbrugging naar je pensioen.
- Anderzijds vraag ik me af wat ik met al die vrije tijd moet doen. Werken geeft ook structuur, sociale contacten en erkenning. Natuurlijk zijn er ook veel verplichtingen en is er gezeur, maar ik vraag me toch af of ik me zonder werk niet ga vervelen. Ik heb altijd veel hobby's en belangstellingen gehad. Maar ik kan me eigenlijk ook geen dingen voorstellen die ik nu niet kan doen omdat ik nog werk.

Een alternatief is minder gaan werken. Maar ik merk dat ik zo vast zit in een ritme van 40 uur, als het niet meer is, dat ik me niet kan voorstellen wat één of twee dagen minder werken me aan extra mogelijkheden biedt. Een week heeft 168 uur, wat kan je eigenlijk extra met 8 of 16 uur minder werken. Ben ik de enige die zo denkt of ben ik zo geconditioneerd dat ik me niet meer kan voorstellen wat vrijheid is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buffel1997
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-11-2023
Poecillia schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:29:
De laatste tijd zit ik ook regelmatig mee te lezen in dit topic. Ik voel me wel aangesproken door het gedachtengoed. Het hedonisme, het maximaliseren van je uitgaven is nooit aan mij besteed geweest. Ik heb eigenlijk altijd minder uitgegeven dan ons toch wel forse inkomen. Dat met uitzondering van het opgroeien en de studie van onze kinderen die grotendeels door ons betaald is. Maar met hard werken, veel zelf doen en niet voor de makkelijk oplossing kiezen hebben we veel over kunnen houden. We zitten nog zo'n 12-13 jaar voor ons formele pensioen. Als we ons spaargeld en de overwaarde op het huis incasseren zitten we toch al dicht bij het FIRE punt.

- Enerzijds heb ik er moeite mee om datgene dat je met hard werken bij elkaar hebt gekregen weer volledig uit te geven als overbrugging naar je pensioen.
- Anderzijds vraag ik me af wat ik met al die vrije tijd moet doen. Werken geeft ook structuur, sociale contacten en erkenning. Natuurlijk zijn er ook veel verplichtingen en is er gezeur, maar ik vraag me toch af of ik me zonder werk niet ga vervelen. Ik heb altijd veel hobby's en belangstellingen gehad. Maar ik kan me eigenlijk ook geen dingen voorstellen die ik nu niet kan doen omdat ik nog werk.

Een alternatief is minder gaan werken. Maar ik merk dat ik zo vast zit in een ritme van 40 uur, als het niet meer is, dat ik me niet kan voorstellen wat één of twee dagen minder werken me aan extra mogelijkheden biedt. Een week heeft 168 uur, wat kan je eigenlijk extra met 8 of 16 uur minder werken. Ben ik de enige die zo denkt of ben ik zo geconditioneerd dat ik me niet meer kan voorstellen wat vrijheid is?
Ik denk dat die 8 tot 16u minder werken per week weinig verschil zal maken. Je blijft de stress en het gezeur meeslepen. In tegendeel, het zou juist kunnen dat de werkdruk groter wordt, omdat je werkgever nog steeds hetzelfde zal verwachten van je.

Financieel onafhankelijk zijn, wil niet zeggen dat je niet meer werkt. Maar dat je niet meer verplicht bent om te werken. Je kan dus doen wat je wil. Of dat nu voltijds werken is of vrijwilligerswerk of ... Je hoeft het alvast niet meer voor je salaris te doen, maar puur omdat he het graag doet.

Velen, waaronder ik, zouden met die vrije tijd graag de wereld rond trekken. En desnoods verblijven in regio's waar de leefkost wat lager is, maar de levenskwaliteit wel hoger ligt. Met andere woorden, je kan doen wat je wil en bent van niets afhankelijk (misschien wel kinderen etc.)

Mijn YouTube Kanaal: BuffaloBull Investing -- Hartelijk bedankt om te abonneren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:33
Poecillia schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:29:

Waarom begin je niet met 1 dag minder werken om het voor jezelf uit te testen. Gebruik die dag om uit te zoeken wat je leuk zou vinden om te doen. Kijk het een jaar aan. Als je het niks vind ga je weer terug naar 40 uur.

Het fijne van FIRE zijn is dat je de vrijheid om te doen wat je wilt doen. Als je dat wilt vullen met werken is er niemand die jou daarin gaat tegenhouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03:57
Eens met wat buffel1997 aangeeft, FO gaat niet om 'stoppen met werken', het gaat er om dat je kunt kiezen of je wilt stoppen met werken of niet, of minder wilt werken of juist iets totaal anders wilt doen (zelfstandige, hobby, vrijwilligerswerk) of gewoon lekker door blijven werken zoals je nu doet. Misschien dat bij een hoop mensen alleen al het gegeven dat je niet per se moet werken al zo'n gevoel van vrijheid geeft dat dit het leven verrijkt. Maar ook dat als er over twee jaar op je werk een nieuwe manager komt die al het werkplezier ontneemt, je kunt zeggen: ik hou er mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-09 10:45
Corrit schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:53:
[...]

Waar ben je precies naar op zoek? Allicht kunnen we dan wat aanraden. Zoek je de praktische insteek: waar moet je in beleggen en hoe bouw je vermogen op, hoe optimaliseer je het een en ander (en daar heb je al heel wat keuzes/meningen in). Of meer iets over de fire-mindset, zoals rich dad poor dad of the millionaire next door?

Daarnaast blijft het ene boek natuurlijk langer relevant dan het andere, maar de concepten van fire of etf's of risicomanagement zijn tijdloos.
Dat is een lastige vraag. Ik wilde in eerste instantie het boek “Your Money or Your Life” kopen, maar de reviews die ik tegenkwam leken de indruk te geven dat beetje outdated was.

Ik was niet specifiek op zoek naar 1 richting. In ieder geval geen boeken over beleggen. Rich dad, poor dad vond ik iig wel super motiverend. Ik was vooral nieuwsgierig naar men zijn eigen favorieten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 18:25
buffel1997 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:37:
[...]

Ik denk dat die 8 tot 16u minder werken per week weinig verschil zal maken. Je blijft de stress en het gezeur meeslepen. In tegendeel, het zou juist kunnen dat de werkdruk groter wordt, omdat je werkgever nog steeds hetzelfde zal verwachten van je.

Financieel onafhankelijk zijn, wil niet zeggen dat je niet meer werkt. Maar dat je niet meer verplicht bent om te werken. Je kan dus doen wat je wil. Of dat nu voltijds werken is of vrijwilligerswerk of ... Je hoeft het alvast niet meer voor je salaris te doen, maar puur omdat he het graag doet.

Velen, waaronder ik, zouden met die vrije tijd graag de wereld rond trekken. En desnoods verblijven in regio's waar de leefkost wat lager is, maar de levenskwaliteit wel hoger ligt. Met andere woorden, je kan doen wat je wil en bent van niets afhankelijk (misschien wel kinderen etc.)
Bedankt voor je reactie. Werk brengt inderdaad wat gestress en gezeur mee, maar levert ook sociale contacten en erkenning op. Ik denk dat deeltijd bij mijn werk ook minder goed te combineren is. Mijn vrouw werkt al deeltijd overigens (zoals bijna alle vrouwen). Een optie zou kunnen zijn om ZZP-er te worden. Maar ik heb het gevoel dat dat meer stress meebrengt omdat je voor opdrachten moet zorgen. Dan heb je overigens ook gezeur van belastingen en facturen.

Ergens op een tropisch eiland neerstrijken lijkt ook wel leuk, maar als je elke dag in zee duikt en gamba's eet ben je daar na een paar weken ook wel klaar mee toch? Ik krijg mijn vrouw ook niet mee trouwens.

Dus ik moet het dan maar doen met de gedachte dat werken eigenlijk niet meer hoeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Poecillia schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:00:
[...]

Een optie zou kunnen zijn om ZZP-er te worden. Maar ik heb het gevoel dat dat meer stress meebrengt omdat je voor opdrachten moet zorgen. Dan heb je overigens ook gezeur van belastingen en facturen.
Waarom? Je bent toch FO als je geen opdrachten binnen haalt is ook niet erg want je bent toch niet afhankelijk van dit inkomen.

Je kunt ook je sociale contacten ergens anders vandaan halen dan via werk overigens.

Over vakanties is misschien heel persoonlijk maar denk dat de meeste mensen die fulltime willen gaan reizen niet daarmee bedoelen om fulltime aan het strand te liggen. Ik zou bijvoorbeeld eerst een paar maanden in vietnam van noord naar zuid reizen. Ik zou trekking willen doen in nieuw Zeeland. Met een camper rond trekken door de VS. Duiken leren in Thailand. Wildlife gaan spotten in zuid Afrika. Etc etc. Voor mij toch afwisselend genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:35
Mirved schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:27:
[...]
Je kunt ook je sociale contacten ergens anders vandaan halen dan via werk overigens.
Waar dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04:29
@Flexion1 Ik zag even de getallen over het hoofd 50K cash en 20K beleggingen plus een zo goed als afgeloste hypotheek. Ik weet natuurlijk je inkomens situatie niet en wellicht heb je een onzeker beroep qua inkomen. Dus die 50K kan prima de benodigde buffer zijn. Toch even cijfers in het eerste jaar.

20K tegen 7% in jaar 1 geeft 1400 euro rendement
50K tegen -2% inflatie geeft -1000 euro rendement

Positief saldo 400 euro in jaar 1 , dat is 0,57% en niet genoeg om je koopkracht van je 50K cash te dekken in jaar 2. Dus moet je in jaar 2 sowieso 600 euro bijleggen om de koopkracht van de 50K te behouden.

Die 50K kan prima een reservering voor van alles zijn, bijvoorbeeld de aanschaf nieuwe auto , maar als dit allemaal nog niet aan de orde is , wat zou er op tegen zijn om iets meer alvast in te leggen, het moet toch. Je kan bijvoorbeeld de inleg over het jaar alvast verdubbelen.

Als er een duidelijk risico is dat afgedekt moet worden , zoals accuut inkomensverlies zonder verzekering of een grote aanschaf in de komende 3-5 jaar dan zou het kunnen. Maar bij gewoon behoudt van inkomen zou ik er toch voor kiezen om wat actiever te worden met het geld.

De huidige rente standen vreten rendement en dus tijd op. Al schrijf je maar voor 2% (put)optiepremie per jaar op je cashpositie om je inflatie te dekken , dat scheelt al enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
@Poecillia Ik kan mijn eigen post daarover niet meer vinden, maar stoppen met werken ga ik sowieso niet doen. Wat je al aangeeft het geeft structuur, je hoeft niet zelf altijd nuttige invulling te geven aan de dag. De sociale contacten zijn ook erg belangrijk. En die zijn van een andere dynamiek dan je hebt met vrienden en familie.

Het maakt werken ook leuker, als je langzaam minder afhankelijk wordt van het inkomen. Ik durf nu veel vaker nee te verkopen , de voor mij leuke projecten er uit te pikken. Ik heb minder last van druk om iets te moeten.

Als gevolg daarvan is de kwaliteit van mijn werk vooruit gegaan , waarderen mensen het meer als ik ergens ja op zeg en loopt het gewoon lekker.

Toegegeven ik heb nooit vervelend werk gehad in de kern. Waar ik wel last van had was de druk, de politiek eromheen en al het andere dat het bij tijden stressvol maakte op een manier die niet prestatie bevorderend werkt.

Ik heb werk gewoon nodig, sowieso omdat ik mijn tijd voor wat betreft sociale contacten niet kan vullen met vrienden. Die werken allemaal nog zonder ambitie om te stoppen. Ook heb ik niet het talent om zelf allemaal projecten te bedenken die mij uitdagen op een manier die werk doet. Ook het leren van en met collega's oplossingen verzinnen vindt ik leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Familie, vrienden, sport, verenigingen, reizen, café etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
CornermanNL schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:28:
@Flexion1 Ik zag even de getallen over het hoofd 50K cash en 20K beleggingen plus een zo goed als afgeloste hypotheek. Ik weet natuurlijk je inkomens situatie niet en wellicht heb je een onzeker beroep qua inkomen. Dus die 50K kan prima de benodigde buffer zijn. Toch even cijfers in het eerste jaar.

20K tegen 7% in jaar 1 geeft 1400 euro rendement
50K tegen -2% inflatie geeft -1000 euro rendement

Positief saldo 400 euro in jaar 1 , dat is 0,57% en niet genoeg om je koopkracht van je 50K cash te dekken in jaar 2. Dus moet je in jaar 2 sowieso 600 euro bijleggen om de koopkracht van de 50K te behouden.

Die 50K kan prima een reservering voor van alles zijn, bijvoorbeeld de aanschaf nieuwe auto , maar als dit allemaal nog niet aan de orde is , wat zou er op tegen zijn om iets meer alvast in te leggen, het moet toch. Je kan bijvoorbeeld de inleg over het jaar alvast verdubbelen.

Als er een duidelijk risico is dat afgedekt moet worden , zoals accuut inkomensverlies zonder verzekering of een grote aanschaf in de komende 3-5 jaar dan zou het kunnen. Maar bij gewoon behoudt van inkomen zou ik er toch voor kiezen om wat actiever te worden met het geld.

De huidige rente standen vreten rendement en dus tijd op. Al schrijf je maar voor 2% (put)optiepremie per jaar op je cashpositie om je inflatie te dekken , dat scheelt al enorm.
Bedankt voor de uitgebreide berekening en de moeite die je neemt.

Erg verhelderend verhaal en moet zeggen dat als ik het zo teruglees het inderdaad kapitaalvernietiging is.

Ben overigens in loondienst bij overheid dus redelijke zekerheid qua baanbehoud enz...

Savingsrate zonder annuitaire hypotheekaflossing is rond de 35 a 40 procent.

Misschien moet ik dit jaar andere auto als de huidige het begeeft. Maar dat is max 10 a 15k.

Putopties schrijven heb ik ook naar gekeken maar dat is weer op individuele aandelen. Ik kon in euro's maar 1 indexfonds vinden om putopties op te schrijven en dat is de ishares eurostoxx 50. Dus ook geen wereldwijd fonds.
Het leek mij nog redelijk veilig om op een wereldwijd indexfondsen 10 a 20 procent onder de koers optie te schrijven. Dat levert een beetje premie/rendement op en vangt een eerste correctie op.

Denk dat ik daarnaast mijn maandelijkse inleg in etf maar om te beginnen verhoog met een 100 a 200 euro en eenmalige inleg van 5k doe om te wennen aan het idee.

Nogmaals bedankt in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:20
Vrijwilligerswerk bijvoorbeeld. Zoek iets wat je leuk vindt om te doen voor een aantal (zelf te bepalen) uur per week en kijk op welke plekken in je buurt je vrijwillige bijdrage aan de maatschappij gewaardeerd wordt. Dit kan enorm veel voldoening geven, zeker als je zelf anders niets om handen hebt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Bedankt voor je reactie. Werk brengt inderdaad wat gestress en gezeur mee, maar levert ook sociale contacten en erkenning op. Ik denk dat deeltijd bij mijn werk ook minder goed te combineren is. Mijn vrouw werkt al deeltijd overigens (zoals bijna alle vrouwen).
Wees blij dat je zo veel plezier hebt in je werk. Ik denk dat veel anderen het eerder - extreem gezegd - als noodzakelijk kwaad zien. Maar houd er wel rekening mee dat dit gevoel kan veranderen. Zowel jij als je werk kunnen over 5-10-15 jaar heel anders zijn dan nu. Dan is het fijn dat je de keus hebt om eventueel iets anders te gaan doen zonder dat je over je inkomen in hoeft te zitten.

Daarnaast zijn er vaak ook mogelijkheden om in plaats van minder te werken per week, meer vrije tijd te kiezen in de vorm van meer vakantiedagen. Dat je dus wel gewoon 5 dagen per week werkt, maar dat je meer vrije dagen 'koopt'. Ik kan mij voorstellen dat het erg prettig is als je ervoor kunt kiezen om een paar keer per jaar wat langere periode afwezig te zijn. Mits dit past met het werk, natuurlijk.

Maar wat betreft sociale contacten uit het werk, bedenk wel dat dat sowieso eindig zal zijn. Je zult toch ooit stoppen met werken. En ik zie bij heel veel mensen dat de contacten met de collega's waar je al jaren mee omgaat, in no-time verwateren als je niet meer elkaar op het werk tegenkomt. Als je behoefte aan sociale contacten hebt (dat hoeft natuurlijk niet), dan zou ik de komende jaren dus toch ook investeren in contacten buiten het werk om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:15:
[...]

Maar wat betreft sociale contacten uit het werk, bedenk wel dat dat sowieso eindig zal zijn. Je zult toch ooit stoppen met werken. En ik zie bij heel veel mensen dat de contacten met de collega's waar je al jaren mee omgaat, in no-time verwateren als je niet meer elkaar op het werk tegenkomt. Als je behoefte aan sociale contacten hebt (dat hoeft natuurlijk niet), dan zou ik de komende jaren dus toch ook investeren in contacten buiten het werk om.
Idd de zaken die sommige mensen hier aan halen dan zou je verwachten dat ze in een zwart gat terecht komen bij pensionering. Geen erkenning, structuur en sociale contacten meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Mirved schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:20:
[...]

Idd de zaken die sommige mensen hier aan halen dan zou je verwachten dat ze in een zwart gat terecht komen bij pensionering. Geen erkenning, structuur en sociale contacten meer.
Ik zou niet weten hoe pensionering zou voelen, wat ik weet is dat veel mensen er reikhalzend naar uitkijken , maar niet zozeer vanwege het werk op zich. Maar vanwege het gezeur eromheen. De druk, meer moeten met minder enzovoorts. Op een bepaalde leeftijd kan je dat niet meer bijbenen. En dan is het tijd om te stoppen.
En grote kans dat je vrienden er tegen die tijd ook mee stoppen. Tijd voor de klein kinderen , noem maar op.

Ik heb noodgedwongen op jonge leeftijd thuisgezeten, eerst vanwege revalidatie , en dat was prima want ik had een doel. Er zo goed mogelijk uitkomen. Dan kom je op een punt dat je je weg meer moet gaan vinden in de maatschappij. Eerst weer beginnen met hobby's, maar dat moeten het wel blijven.

Op zoek dus naar alternatieven, vrijwilligers werk daar zat zo mogelijk nog meer politiek aan, bovendien was het vooral geen werk en geen juiste groep mensen voor mij. Te star en te weinig doortastend , vastgeroest. Paar pogingen gedaan en dat werd niets.

Ik bleek beter te gedijen in een werkomgeving en ben dat weer gaan doen. Binnen wat ik nog kan. En dat bevalt erg goed. Sociale contacten buiten het werk zijn van een heel andere aard dan op het werk. Ik zou ook niet snel een bedrijf beginnen met vrienden. Maar wel met een goede groep andere mensen.

Werk is toch deel van je identiteit, uitdagingen gevormd door omstandigheden zijn toch van een andere aard dan zelf iets alleen maken. Ik gedij beter in een team dan alleen, mits het team past bij mij en ik in het team.

Ik zou ook nooit ZZP'er worden en opdrachten aannemen en alleen afronden. Voor het grootste deel. Daar ben ik het type mens niet voor. Ik stop dus ook niet met werken, zolang ik het leuk vindt en het nog kan. Juist om die andere vorm van uitdaging en contacten.

Ik snap ook dat veel mensen er tabak van hebben, als je in een uitzichtloze baan zit zonder perspectief waar je moeilijk nog uit komt. Ik heb het geluk gehad dat nooit te hebben gehad. FO najagen en mijn ziekte heeft wel gezorgd voor een betere kijk op wat ik kan , en wat ik wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
Mirved schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:27:
[...]
Over vakanties is misschien heel persoonlijk maar denk dat de meeste mensen die fulltime willen gaan reizen niet daarmee bedoelen om fulltime aan het strand te liggen. Ik zou bijvoorbeeld eerst een paar maanden in vietnam van noord naar zuid reizen. Ik zou trekking willen doen in nieuw Zeeland. Met een camper rond trekken door de VS. Duiken leren in Thailand. Wildlife gaan spotten in zuid Afrika. Etc etc. Voor mij toch afwisselend genoeg.
Dit inderdaad. Nu doen we het nog met reizen van 3 weken waarin we dit soort dingen proberen te doen maar een camper kopen/huren en door Canada/Amerika/Nieuw-Zeeland gaan zonder dat je die tijdsdruk hebt lijkt mij echt waanzinnig vet.
Strand heb ik na een dag niks doen wel weer gezien :P

Hier overigens nog wel eens leuke discussies over met mijn vriendin. Die heeft meer de mentaliteit: als je dat wil, waarom zou je dan wachten?
Al ziet zij in mijn ogen nogal eens wat praktische zaken over het hoofd gezien hoe makkelijk ze over zaken lijkt te denken. Zo wil ze graag kinderen maar tegelijk zou ik dus ook niet moeten wachten met mn kiet verkopen/verhuren om met een camper rond te reizen, om maar iets te noemen.
Ze heeft ook wel een punt om niet alles uit te stellen en daarom pakken we de 3 weekse reizen (indien mogelijk) maar het gevoel dat je niet na 3 weken terug hoeft lijkt mij echt onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
veldkampj schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:57:
[...]
Hier overigens nog wel eens leuke discussies over met mijn vriendin. Die heeft meer de mentaliteit: als je dat wil, waarom zou je dan wachten?
Al ziet zij in mijn ogen nogal eens wat praktische zaken over het hoofd gezien hoe makkelijk ze over zaken lijkt te denken. Zo wil ze graag kinderen maar tegelijk zou ik dus ook niet moeten wachten met mn kiet verkopen/verhuren om met een camper rond te reizen, om maar iets te noemen.
Ze heeft ook wel een punt om niet alles uit te stellen en daarom pakken we de 3 weekse reizen (indien mogelijk) maar het gevoel dat je niet na 3 weken terug hoeft lijkt mij echt onbetaalbaar.
Als je nu de wens hebt om een lange reis, of een paar lange reizen, te maken, dan is dat wel iets om serieus over te denken om nu te doen, voordat je kinderen hebt. Want zodra er kinderen zijn, wordt het toch wel een stuk complexer om lange tijd van huis te zijn. Je bent op een gegeven moment aan de dure schoolvakanties gebonden en sommige kinderen hebben het na een paar weken van huis ook wel gezien. In de praktijk komt het dus vrij weinig voor dat je in die periode nog vaak in vrijheid lange reizen kunt maken.

Je vriendin heeft dus wel een punt dat als je dat wil, je het nu moet doen, omdat het er anders waarschijnlijk pas van komt als de kinderen het huis uit zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:05:
[...]

Als je nu de wens hebt om een lange reis, of een paar lange reizen, te maken, dan is dat wel iets om serieus over te denken om nu te doen, voordat je kinderen hebt. Want zodra er kinderen zijn, wordt het toch wel een stuk complexer om lange tijd van huis te zijn. Je bent op een gegeven moment aan de dure schoolvakanties gebonden en sommige kinderen hebben het na een paar weken van huis ook wel gezien. In de praktijk komt het dus vrij weinig voor dat je in die periode nog vaak in vrijheid lange reizen kunt maken.

Je vriendin heeft dus wel een punt dat als je dat wil, je het nu moet doen, omdat het er anders waarschijnlijk pas van komt als de kinderen het huis uit zijn.
Klopt zeker en de afgelopen jaren heb ik / hebben we al de nodige reizen gemaakt. Met die gedachte zijn we in 2017 ook naar Zuid Afrika geweest omdat we daarna een huis zouden gaan kopen en sindsdien is een dergelijke reis er ook niet meer van gekomen omdat we het geld gewoon voor andere zaken nodig hadden. Dat was destijds ook de reden om het op dat moment te doen. Sindsdien nog wel een roadtrip door Europa (richting en door Kroatie) gemaakt maar niet meer naar de andere kant van de wereld zoals we voorheen deden.
Het camper verhaal lijkt mij toch leuker wanneer je niet aan die paar weken gebonden bent dus vandaar dat ik dat meer als lange termijn iets zie, zeker omdat het gesprek over kinderen gaande is verwacht ik dus niet dat dat snel gaat gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:50

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Praktische vraag: Weet iemand waar ik de Northern Trust dividendbedragen kan vinden?

Ik heb de PDF van de website van NT gezien, maar daar staat 2020 dividend in, en 2021 data. Je ziet daar dat de bekendmaking en ex div date gepasseerd zijn, maar ik kan nergens het bedrag vinden:

Dit is de meest relevante bron die ik zo snel kon vinden:
northerntrust.com/documents/funds/intl/ntfgr/income-dist/ntfgr-income-distribution-nl.pdf

Voor nu gaat het dus om World en SC, in mei en november om EM.

Alvast dank voor de wegwijzers

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Magpie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:20:
@Flexion1

Er zijn nog twee andere manieren om je investeringsrisico te verlagen, namelijk:

(1) Het spreiden over meerdere asset classes, dus niet alleen aandelen, maar ook bijvoorbeeld obligaties, goud en zelfs bitcoin of managed futures. Check bijvoorbeeld Permanent Portfolio of Risk Parity via google voor inspiratie.
De Permanent Portfolio kun je op dit punt in de tijd niet meer accepteren als het evangelie. Daarin zitten 30-jaars staatsobligaties en ik vraag me ten zeerste af of je die wilt hebben. Verder is het een prima gedachte.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Xanaroth schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:44:

Goals voor 2021 is zo snel mogelijk de LTV naar 60% brengen voor nog een rentestap, dat tikt toch weer goed door in de jaren die volgen. Waarschijnlijk is dat voor de zomer wel gedaan.
Verder dat het inkomen per 2022 richting de 2750 danwel 3250 gaat (afhankelijk van ECB beleid) en daarnaast om het vermogen zelf door de 100k heen te duwen, die 6 getallen zou echt een heerlijke mijlpaal zijn. Zolang het rendement niet al te negatief wordt is dat goed haalbaar.
En LTV 60% behaald, weer rentestap omlaag na een 6k extra storting. Afschrijving 1 januari was nog 948,-, verwachting gaat nu richting 922,- als alles verwerkt is.
312,- per jaar meer te besteden voor eenmalig 6k schuld verlagen, dit vermogen verdubbeld in iets meer dan 19 jaar. Beleggingen kunnen het natuurlijk beter doen over dergelijk lange periode alleen dit risico is praktisch 0.

Dergelijk laag risico is toch ook wel verdomd prettig om het een beetje uit te balanceren allemaal, en niet te erg high-risk-high-reward gaat spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 14:33
DualDevil schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:42:
Praktische vraag: Weet iemand waar ik de Northern Trust dividendbedragen kan vinden?

Ik heb de PDF van de website van NT gezien, maar daar staat 2020 dividend in, en 2021 data. Je ziet daar dat de bekendmaking en ex div date gepasseerd zijn, maar ik kan nergens het bedrag vinden:

northerntrust.com/documents/funds/intl/ntfgr/income-dist/ntfgr-income-distribution-nl.pdf

Nog even wachten NT is niet zo snel met het updaten van deze gegevens. Dividend bedrag komt ook vanzelf in de ING app te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984

Wat ik heb begrepen is dat NT deze pas achteraf communiceert door middel van het document dat jij hebt gedeeld, de broker zou het in principe al wel moeten weten dus als je echt niet kan wachten tot de 22ste zou je het aan je broker kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:50

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Helder, dan is het nog even droog brood en water tot die tijd ;)

De term aankondiging is in deze dan wat misleidend, ik wacht het af!
Dank voor de snelle antwoorden.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Voor ons breken er spannende tijden aan, mogelijk red de werkgever van mijn vrouw deze corona-sluiting niet. Er wordt al vanaf december gecommuniceerd dat het financieel lastig is, deze week moet iedereen even naar de zaak komen om de toekomst te bespreken en om te kijken welke stappen ze gezamenlijk kunnen nemen.
Wat mij betreft stellen ze de loonbetaling over februari uit, of zou dat mogelijk later problemen geven bij faillissement?
UWV betaald in sommige gevallen tot 13 weken achterstallig loon, dus wat dat betreft zouden ze zelfs het loon van drie maanden kunnen uitstellen toch? Of loop je dan alsnog risico dat de wg na die drie maanden niet direct failliet verklaard wordt waardoor je alsnog naar je geld kan fluiten?

Dit zijn overigens wel momenten dat een gezonde financiële situatie rust geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:54
[...]

Dit inderdaad. Nu doen we het nog met reizen van 3 weken waarin we dit soort dingen proberen te doen maar een camper kopen/huren en door Canada/Amerika/Nieuw-Zeeland gaan zonder dat je die tijdsdruk hebt lijkt mij echt waanzinnig vet.

Het voordeel van slow-travel is ook dat het over het algemeen een stuk goedkoper is. Je kan namelijk goedkopere opties kiezen die meer tijd kosten (bus ipv vliegtuig, airbnb verder weg van de attracties) en veel meer genieten van het land. Mijn plan is ook zodra ik financieel onafhankelijk ben om lange roadtrips te gaan maken vanuit mijn thuisbasis.

Nog een alternatief is helemaal een nomadisch bestaan te hebben waardoor je huisvestingskosten nog lager zijn en je door middel van een aantal trucs geen/minder belasting betaald , maar dat lijkt mij persoonlijk te veel van het goede. Ik kan er ook enorm van genieten om na een lange reis weer alle comfort te hebben van je eigen huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Tehh schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:49:
Voor ons breken er spannende tijden aan, mogelijk red de werkgever van mijn vrouw deze corona-sluiting niet. Er wordt al vanaf december gecommuniceerd dat het financieel lastig is, deze week moet iedereen even naar de zaak komen om de toekomst te bespreken en om te kijken welke stappen ze gezamenlijk kunnen nemen.
Wat mij betreft stellen ze de loonbetaling over februari uit, of zou dat mogelijk later problemen geven bij faillissement?
UWV betaald in sommige gevallen tot 13 weken achterstallig loon, dus wat dat betreft zouden ze zelfs het loon van drie maanden kunnen uitstellen toch? Of loop je dan alsnog risico dat de wg na die drie maanden niet direct failliet verklaard wordt waardoor je alsnog naar je geld kan fluiten?

Ik zou je even goed inlezen want het kan allemaal effect hebben op de hoogte van je uitkering en eventueel geld wat je nog tegoed hebt.

En 100% mee eens, dit is voor mij ook 1 van de redenen waarom ik op dit pad zit. In mijn bedrijf zijn er al genoeg outsourcings rondes geweest waar steeds weer een afdeling naar India verplaatst werden. Mijn grootste droom is dat vlak voor het moment dat ik mijn doelbedrag heb bereikt er weer zo'n ronde is waardoor ik met een mooie financiele compenstatie mijzelf aanmeld om vervangen te worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:53:
Nog een alternatief is helemaal een nomadisch bestaan te hebben waardoor je huisvestingskosten nog lager zijn en je door middel van een aantal trucs geen/minder belasting betaald , maar dat lijkt mij persoonlijk te veel van het goede. Ik kan er ook enorm van genieten om na een lange reis weer alle comfort te hebben van je eigen huis.
Tussenvorm is in Nederland (of de omgeving) een klein/goedkoop flatje aanhouden, zodat je altijd een vaste uitvalsbasis hebt met ook de eigen spullen die je niet mee zou willen nemen. Ik weet dat veel mensen niet van een VvE houden, maar in deze situatie lijkt het mij wel prettig als je niet over het periodiek onderhoud (of bv over tuinonderhoud) na hoeft te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07

Er zit een groot verschil tussen vrijwillig meedoen (en krijg je dan een schuldeiser positie bij de baas? of permanent lager loon? gevolgen uitkering of bij alsnog faillissement?) en of dit vanuit de rechter opgelegd te krijgen, of het bedrijf onder cao valt of niet, etc.
En wat als zij wel/niet akkoord gaat maar collega doet wat anders, dan kan scheve verhoudingen leiden richting de toekomst (van enerzijds 'ik betaalde jouw salaris hoor' tot anderzijds 'zo jij bent rijk, dat dat kan'). Om nog niet te spreken over de invloed op verhouding werkgever/werknemer ('heb je die weer, die deed toen zo moeilijk').

Daarbij ook gerelateerd toekomst perspectief- als je baas nu in de problemen komt, corona duurt nog minstens tot in 2022. Als het 1 maand duurt van 'dit wordt lastig' naar 'actie nodig'.. hoe gaat dat de komende 12-18 maanden, bedrijf draait straks niet *spontaan* weer winst na heropening. Of is het gewoon uitstel ipv afstel? Of straks oneindig ronde na ronde van ontslagen/saneringen en loonoffers?

IMO vooral gaan naar de specifieke fora of (liever nog) de specialist zoals juridish loket, advocaat of vereniging als FNV (indien aangesloten natuurlijk).

Oh ja: vooral gaan solliciteren, abandon ship...

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 09-02-2021 14:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
In het verleden te vaak verhalen gehoord van loyale medewerkers die akkoord gingen met loonsverlaging maar een paar maanden later alsnog werden ontslagen. En dan een veel lagere WW kregen en, als er nog geld in de pot zat, ook een veel lagere ontslagvergoeding. Zorg er dus voor dat er in elk geval iemand van de vakbond of een arbeidsrechtadvocaat aanwezig iz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 14:33
Loonbetaling uitstellen is toch wel een voorbode voor een faillissement, kijk maar naar Miss Etam afgelopen week.

Dit zelf voorstellen lijkt mij helemaal van de zotte. Als je dan toch in een goede financiële positie bent zou ik wat meer op mijn strepen staan, dan mij flexibel opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:59
Vervelend @Tehh. Met name bij dienstverleners is loonuitstel een gevaarlijk teken (duidelijk iets anders dan reorganiseren). Dat betekent dat er acute cashnood, terwijl er weinig andere assets in het bedrijf zitten. Een maandje uitstel heeft dan weinig zin, er zou wel uitzicht moeten zijn op snelle en substantiële verbetering voor ik daarmee in zou stemmen of mee zou komen. Anders schiet je er niets mee op en ben je misschien slechter af zoals @Rubbergrover1 ook zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:59
[...]

Bedankt voor je reactie. Werk brengt inderdaad wat gestress en gezeur mee, maar levert ook sociale contacten en erkenning op. Ik denk dat deeltijd bij mijn werk ook minder goed te combineren is. Mijn vrouw werkt al deeltijd overigens (zoals bijna alle vrouwen). Een optie zou kunnen zijn om ZZP-er te worden. Maar ik heb het gevoel dat dat meer stress meebrengt omdat je voor opdrachten moet zorgen. Dan heb je overigens ook gezeur van belastingen en facturen.

Ergens op een tropisch eiland neerstrijken lijkt ook wel leuk, maar als je elke dag in zee duikt en gamba's eet ben je daar na een paar weken ook wel klaar mee toch? Ik krijg mijn vrouw ook niet mee trouwens.

Dus ik moet het dan maar doen met de gedachte dat werken eigenlijk niet meer hoeft.
Het is al aangegeven, maar een goede FMA of zelfs FO-positie geeft ook rust als werken in de toekomst toch wat minder gaat bevallen. Het is mooi dat je met veel plezier werkt en het is ideaal als je dat kan vasthouden. Dit kan echter over 5 of 10 jaar anders zijn en dan is het boven de 50-55 lastiger om een nieuwe ideale plek te vinden. Ik heb wel ouderen zien verzuren in een omgeving waar ze al te lang zaten en waarbij veel jonge mensen naar binnen werden gehaald en het eigenlijk niet meer beviel. Maar ja, ze moesten vanwege lifestyle en verplichtingen door.
Persoonlijk wil ik zo snel mogelijk van het moeten werken af en dan jaar voor jaar kijken wat nog bevalt of wat anders zou kunnen. Het mooie vind ik dat je dan bijvoorbeeld ook een minder betalende baan zou kunnen accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
@Xanaroth @Rubbergrover1 @Carfanatic @JURIST
Ze heeft een contactberoep. Solliciteren heeft op dit moment geen nut. De meeste vaste lasten worden gedekt door NOW, maar niet alles. Verder was het altijd een prima gezond bedrijf met meerdere locaties die recent een andere locatie had overgenomen en een locatie had opgeknapt.

En ik bedoel niet dat we een maandsalaris te schrappen, maar uitstellen. In maart wordt dan het loon van februari betaald etc. En ergens haal je het dan weer in. Fiscaal loon blijft gewoon hetzelfde alleen heb je een vordering op je werkgever (een vordering die normaal gesproken opeisbaar is met wettelijke rente, maar daar zie je dan dus van af).
Er zijn collega's die vrijwillig afstand hebben genomen van vakantieuren/overuren, maar dat zijn juist zaken die ik niet wil doen. Liever ontslag dan werken op een andere locatie of permanent minder loon. Tegelijkertijd; als we deze crisis 'overleven' met baanbehoud ten koste van één maandsalaris (1,5k) dan is dat wellicht nog steeds de moeite waard. We hebben zeker datzelfde bedrag minder kosten voor de kinderopvang gehad tijdens deze crisis. Maar afscheid nemen van geld doe ik niet zo makkelijk, dan moet er echt wel iets tegenover staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 13:54
@iedereen: bedankt voor al jullie reacties op mijn vraag over het aanschaffen van een extra parkeerplaats! Helaas heb ik het erg druk gehad en was het aantal reacties dusdanig dat ik geen tijd had op allemaal te reageren.

Ik heb uiteindelijk de beslissing genomen (vooralsnog) geen extra parkeerplaats te kopen. Er was vrij weinig animo onder de bewoners in de groepsapp en alhoewel verhuur aan personen buiten het complex vooralsnog is toegestaan is het niet ondenkbaar dat dit aan banden wordt gelegd zodra de VvE actief wordt. Verder heb ik op dit moment geen auto en is het goed mogelijk dat ik mijn parkeerplaats (inbegrepen bij het huis) sowieso verhuur. Als laatste beleg ik, zoals sommigen aangaven, ook in ETF's en is het wellicht interessanter het geld daarin te beleggen en scheelt dat naar verwachting wat rompslomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
[...]

Wij zijn nu 35, en hebben al 2 lange reizen met voertuig door Azie erop zitten, bij elkaar zo'n 2 jaar. 1 zonder kids en later 1 met kids door iets makkelijkere/veiligere landen (al is alles relatief)

Als je er behoorlijk zeker van bent dat er kids komen, dan moet je de boel opdelen in 2 fases. Voor en na de leerplicht. Dan kun je wat. Na de leerplicht, dat zijn heeel wat jaren verder en kun je dus wel een gezonde financiele situatie hebben. Maarja, waarom zo lang wachten? Dan zijn velen al 50 en ouder. Hoeft geen issue te zijn. Uitstellen tot pensioenleeftijden (67 enzo) is wel een risico, gezondheid is minder.

Het kan ook nu, en dan goedkoop. Als je een busje pakt en lekker door Centraal Azie een mooie ronde maakt en weer terug, dan kost dat een fractie van diezelfde maanden in Amerika of Nieuw-Zeeland met een gehuurde camper + vliegreis.

En wat mij betreft, als een jaar vrij nemen je een jaar later pas FO maakt, is dat natuurlijk een no-brainer.
Maar, een jaar mega dure reizen kan je FO plan natuurlijk ook goed verzieken. Omdat je dan in een vroeg stadium je belangrijke vermogen vermindert.
Dat geld voor ons ook. Echter hebben wij weer geluk gehad op huizenmarkt.

Ik zou gewoon lekker beginnen met een overland reis van een paar maanden, bijvoorbeeld binnen Europa of er net buiten, met een 1 of ander goedkoop busje. Hoeft absoluut niet veel te kosten, vanuitgaande dat je niet de hele tijd op campings staat (lees: vooral buiten West Europa)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Tehh schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:25:
@Xanaroth @Rubbergrover1 @Carfanatic @JURIST
Ze heeft een contactberoep. Solliciteren heeft op dit moment geen nut. De meeste vaste lasten worden gedekt door NOW, maar niet alles. Verder was het altijd een prima gezond bedrijf met meerdere locaties die recent een andere locatie had overgenomen en een locatie had opgeknapt.

En ik bedoel niet dat we een maandsalaris te schrappen, maar uitstellen. In maart wordt dan het loon van februari betaald etc. En ergens haal je het dan weer in. Fiscaal loon blijft gewoon hetzelfde alleen heb je een vordering op je werkgever (een vordering die normaal gesproken opeisbaar is met wettelijke rente, maar daar zie je dan dus van af).
Er zijn collega's die vrijwillig afstand hebben genomen van vakantieuren/overuren, maar dat zijn juist zaken die ik niet wil doen. Liever ontslag dan werken op een andere locatie of permanent minder loon. Tegelijkertijd; als we deze crisis 'overleven' met baanbehoud ten koste van één maandsalaris (1,5k) dan is dat wellicht nog steeds de moeite waard. We hebben zeker datzelfde bedrag minder kosten voor de kinderopvang gehad tijdens deze crisis. Maar afscheid nemen van geld doe ik niet zo makkelijk, dan moet er echt wel iets tegenover staan.
Gelukkig ben ik nooit in zo'n situatie gekomen. Wat mij erg lastig lijkt is een objectief beeld te krijgen hoe het bedrijf er voor staat. Aan de ene kant wil je als werknemers het bedrijf niet onnodig over de rand duwen en aan de andere kant moet je ook voor jezelf opkomen en je belangen verdedigen. Heel veel wijsheid voor jullie toegewenst.

• threaker
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-04-2021
Vraagje: Ik hou een cash-positie aan voor de uitgaven voor de komende paar jaar, en tevens als reserve om iets te profiteren van een eventuele dip in de aandelenmarkt. Omdat cash niets oplevert maar wel inflatie en vermogensbelasting kost, zou ik een deel ervan liefst in kortlopende obligaties of een ander relatief low-risk instrument willen steken.

Een poos geleden heb ik daarom al een aantal VanEck iBoxx EUR Corporates UCITS ETF en VanEck iBoxx EUR Sov Diversified 1-10 aangeschaft. Die leveren wegens concurrentie met de Centrale Banken weinig op, maar meer dan cash.

Ik vroeg me dus af hoe anderen dit doen. Zijn er juweeltjes waar ik niet van weet? Of toch maar gewoon cash aanhouden?

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 17:56

Perkouw

Moderator General Chat
threaker schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:11:
Vraagje: Ik hou een cash-positie aan voor de uitgaven voor de komende paar jaar, en tevens als reserve om iets te profiteren van een eventuele dip in de aandelenmarkt. Omdat cash niets oplevert maar wel inflatie en vermogensbelasting kost, zou ik een deel ervan liefst in kortlopende obligaties of een ander relatief low-risk instrument willen steken.

Een poos geleden heb ik daarom al een aantal VanEck iBoxx EUR Corporates UCITS ETF en VanEck iBoxx EUR Sov Diversified 1-10 aangeschaft. Die leveren wegens concurrentie met de Centrale Banken weinig op, maar meer dan cash.

Ik vroeg me dus af hoe anderen dit doen. Zijn er juweeltjes waar ik niet van weet? Of toch maar gewoon cash aanhouden?
Even met gestrekt been er in hoor. Juweeltjes? GME deed het laatst goed, Bitcoin ook. Lowrisk niet echt nee, maar goed een ETF ansich hoeft dat sowieso ook niet te zijn.

Denk even stap terug. Welk risico wil je maximaal lopen (waar voel je je goed bij?) en probeer dan je opties te verkennen van deposito's t/m ETF's? :)

• threaker
Heheh, GME zou leuk geweest zijn als je de timing kon voorspellen.
Het grootste deel van mijn portefeuille zit in allerlei ETFs; het is meer dat ik niet gedwongen wil worden om tijdens een dip plukjes te moeten verkopen omdat ik cash nodig heb voor de maandelijkse uitgaven. Ik begrijp dat ik door de cash-positie rendement misloop, maar op dit moment voel ik me prettig bij de zekerheid van directe beschikbaarheid (van de cash positie).

Er zit wat in om toch gewoon vol in ETFs te gaan, als het uitgangspunt is dat na dipjes toch weer herstel volgt. Daar moet ik over nadenken.

• R.van.M
threaker schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:24:
Heheh, GME zou leuk geweest zijn als je de timing kon voorspellen.
Het grootste deel van mijn portefeuille zit in allerlei ETFs; het is meer dat ik niet gedwongen wil worden om tijdens een dip plukjes te moeten verkopen omdat ik cash nodig heb voor de maandelijkse uitgaven. Ik begrijp dat ik door de cash-positie rendement misloop, maar op dit moment voel ik me prettig bij de zekerheid van directe beschikbaarheid (van de cash positie).

Er zit wat in om toch gewoon vol in ETFs te gaan, als het uitgangspunt is dat na dipjes toch weer herstel volgt. Daar moet ik over nadenken.
Er zijn een aantal stappen tussen cash en aandelen, maar met elke stap vergroot je ook het risico.
De ETF die jij koopt zal in waarde dalen zodra de rente stijgt, dus dan heb je zelfs een negatief rendement tov cash.

Uiteindelijk zal je moeten bepalen hoeveel % je cash wil houden en moeten accepteren dat je daar een negatief rendement op haalt na inflatie.

• Rubbergrover1
threaker schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:11:
Omdat cash niets oplevert maar wel inflatie en vermogensbelasting kost, zou ik een deel ervan liefst in kortlopende obligaties of een ander relatief low-risk instrument willen steken.

Hoezo leveren die meer op dan cash? Volgens mij zitten we nu juist in de situatie dat cash meer oplevert dan (het negatieve rendement van) obligaties. Dan kun je iets risicovollere obligaties nemen dan de meest zekere staatsobligaties, maar dan nog heb je een laag (tot negatief) rendement tenzij je echt meer risico gaat nemen.

• threaker
De afgelopen drie jaar hebben ze meer opgeleverd dan cash, tenzij VanEck en Binck tegen me liegen :)
Of dat zo gaat blijven weet ik niet.

• Blik1984

Misschien moet je nu eens op je link klikken ;)

(ps: de dividendbedragen zijn daarop bijgewerkt)

• Rubbergrover1
threaker schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:51:
De afgelopen drie jaar hebben ze meer opgeleverd dan cash, tenzij VanEck en Binck tegen me liegen :)
Of dat zo gaat blijven weet ik niet.
Dat wel. Maar als ik het rendement zo zie, dan is dat verloop tegelijk ook erg beïnvloed door koersdalingen van de aandelen. Het is in mijn optiek daarom niet echt veel veiliger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:22
!null schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:19:
[...]

Wij zijn nu 35, en hebben al 2 lange reizen met voertuig door Azie erop zitten, bij elkaar zo'n 2 jaar. 1 zonder kids en later 1 met kids door iets makkelijkere/veiligere landen (al is alles relatief)

Als je er behoorlijk zeker van bent dat er kids komen, dan moet je de boel opdelen in 2 fases. Voor en na de leerplicht. Dan kun je wat. Na de leerplicht, dat zijn heeel wat jaren verder en kun je dus wel een gezonde financiele situatie hebben. Maarja, waarom zo lang wachten? Dan zijn velen al 50 en ouder. Hoeft geen issue te zijn. Uitstellen tot pensioenleeftijden (67 enzo) is wel een risico, gezondheid is minder.

Het kan ook nu, en dan goedkoop. Als je een busje pakt en lekker door Centraal Azie een mooie ronde maakt en weer terug, dan kost dat een fractie van diezelfde maanden in Amerika of Nieuw-Zeeland met een gehuurde camper + vliegreis.

En wat mij betreft, als een jaar vrij nemen je een jaar later pas FO maakt, is dat natuurlijk een no-brainer.
Maar, een jaar mega dure reizen kan je FO plan natuurlijk ook goed verzieken. Omdat je dan in een vroeg stadium je belangrijke vermogen vermindert.
Dat geld voor ons ook. Echter hebben wij weer geluk gehad op huizenmarkt.

Ik zou gewoon lekker beginnen met een overland reis van een paar maanden, bijvoorbeeld binnen Europa of er net buiten, met een 1 of ander goedkoop busje. Hoeft absoluut niet veel te kosten, vanuitgaande dat je niet de hele tijd op campings staat (lees: vooral buiten West Europa)
Ik ben 31 en momenteel ook op reis voor een jaar, met mijn vrouw en kind (2.5j). Wij hebben een camper gekocht voor 20K, maar gezien de camper-gekte gaan we die waarschijnlijk voor meer kunnen verkopen. We zijn nu 6 maanden onderweg en hebben nog zo'n 6 maanden te gaan. Echt een geweldige ervaring om een jaar te kunnen doen en laten wat je wilt en te genieten. :)

Voor ons was dit ook het goede moment, voordat ons zoontje leerplichtig is. Op financieel vlak valt het erg mee. We hebben tot nog toe maar 6 nachten op een camping gestaan en verder wildkamperen. Inclusief verzekering en ziektekostenverzekering geven we gemiddeld zo'n 1200 euro per maand uit. Daarnaast, als we eenmaal terug zijn, hebben we verschillende belastingtechnische voordelen omdat we 2 halve jaren hebben gewerkt (wonen in Frankrijk). Doordat we beiden onze baan hebben kunnen aanhouden (onbetaald verlof), is er ook geen zichtbaar gat op ons CV. Dat was voor ons wel belangrijk in verband met al eerdere gaten op onze CV door reizen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@FreeShooter Bij ons ook 2 halve jaren (in NL), wat altijd voordelig is omdat je jaarinkomen lager uitkomt dan de maandelijks betaalde belasting. Ook geen gat in CV.
Echter, het blijft natuurlijk een deuk in je FO plan, vooral omdat je niks nieuws toevoegd. Dat je bijvoorbeeld 10 of 12K uitgeeft, is eigenlijk minder een punt, dat is gewoon een keuze.
Tja 1200 euro per maand, dat geef je hier ook al snel uit, dus het staat daarmee gelijk aan lang vrij nemen terwijl je gewoon thuis blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
FreeShooter schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:41:
[...]

Ik ben 31 en momenteel ook op reis voor een jaar, met mijn vrouw en kind (2.5j). Wij hebben een camper gekocht voor 20K, maar gezien de camper-gekte gaan we die waarschijnlijk voor meer kunnen verkopen. We zijn nu 6 maanden onderweg en hebben nog zo'n 6 maanden te gaan. Echt een geweldige ervaring om een jaar te kunnen doen en laten wat je wilt en te genieten. :)
Twee praktische vraagjes. Hoe zit het op dit moment met corona en reizen, als je bv naar een ander land wil, kan dat altijd? En is het in de winter niet wat oncomfortabel, of zijn jullie op het Zuidelijk halfrond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-09 20:52
!null schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:21:
@FreeShooter Bij ons ook 2 halve jaren (in NL), wat altijd voordelig is omdat je jaarinkomen lager uitkomt dan de maandelijks betaalde belasting. Ook geen gat in CV.
Echter, het blijft natuurlijk een deuk in je FO plan, vooral omdat je niks nieuws toevoegd. Dat je bijvoorbeeld 10 of 12K uitgeeft, is eigenlijk minder een punt, dat is gewoon een keuze.
Tja 1200 euro per maand, dat geef je hier ook al snel uit, dus het staat daarmee gelijk aan lang vrij nemen terwijl je gewoon thuis blijft.
Je hoeft mbt tot belasting er geen rekening mee te houden in NL. Je kan namelijk altijd belasting middeling toepassen over blokken van 3 jaar. Dat is interessant wanneer je van een studie periode ineens naar een modaal plus baan gaat. Maar ook voor nuljaren of door sabbatical of andere redenen.
De regel is dat je 3 jaarlijkse inkomen mag middelen over drie jaren waardoor je dus van de hoogste schijf naar de laagste schijf kan verplaatsen. Stel je hebt 100k, 0k , 100k, dan wordt het gemiddeld 66k. Je kan het ook toepassen als je twee halve jaren had, maar dan is het effect minder sterk omdat de jaarlijkse aangifte al deel corrigeert.
https://www.belastingdien...omens/hoe_werkt_middeling
Ook belangrijke regel voor allen die matig jaar hebben ivm Corona.

Qua toevoegen en FO-plan: als je plan is zo snel mogelijk FO worden dan is het geen goed idee. Maar persoonlijk wil ik balans houden dat de weg er naar toe ook leuk blijft. Als het belangrijk voor iemand is voegt het wel wat toe aan het leven.
Sowieso ben ik wel fan van het concept van mini-retirements, soort van sabbatical. Dat hoeft niet perse een jaar te zijn, kan korter of langer. Maar sommige dingen doe je nu eenmaal beter op jongere leeftijd. Of gewoon tijdje niet in de ratrace zitten is fijn.
Dat is een ander voordeel van onderweg zijn naar FO: als je halverwege de opbouw zit en je hebt zo'n 10-15x je jaaruitgaven staan, dan hoeft dat geen stress te geven over of je wel weer snel een baan krijgt of iets dergelijks, indien je even een break neemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
@Ko.Kane Zeker. Dat is wat ik eerder bedoelde met: als een jaar reizen betekent dat je slechts een jaar later FO wordt, moet je het juist nu doen. Zo ligt het natuurlijk nooit, het zal altijd meer impacht hebben, maar om meer te schetsen dat het niet handig is om alles uit te stellen tot dan, dat heilige moment dat je FO of met pensioen bent.

@Rubbergrover1 Je kunt ook gewoon verwarming in je camper hebben. Wij hebben ook gewoon -10 en sneeuw gehad met de camper :)
Maar nu lijkt me ook geen praktische tijd met corona restricties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Ko.Kane schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:00:
[...]

Je hoeft mbt tot belasting er geen rekening mee te houden in NL. Je kan namelijk altijd belasting middeling toepassen over blokken van 3 jaar. Dat is interessant wanneer je van een studie periode ineens naar een modaal plus baan gaat. Maar ook voor nuljaren of door sabbatical of andere redenen.
De regel is dat je 3 jaarlijkse inkomen mag middelen over drie jaren waardoor je dus van de hoogste schijf naar de laagste schijf kan verplaatsen. Stel je hebt 100k, 0k , 100k, dan wordt het gemiddeld 66k. Je kan het ook toepassen als je twee halve jaren had, maar dan is het effect minder sterk omdat de jaarlijkse aangifte al deel corrigeert.
https://www.belastingdien...omens/hoe_werkt_middeling
Ook belangrijke regel voor allen die matig jaar hebben ivm Corona.
Ik weet niet of die mogelijkheid er ook is voor mensen die geemigreerd zijn. Je bent daarna (meestal) niet meer belastingplichtig in Nederland

Edit;
-U hebt over het hele middelingstijdvak belasting betaald in Nederland.

Dus nee is niet mogelijk als je emigreerd

[ Voor 5% gewijzigd door R.van.M op 12-02-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
!null schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:07:
@Ko.Kane Zeker. Dat is wat ik eerder bedoelde met: als een jaar reizen betekent dat je slechts een jaar later FO wordt, moet je het juist nu doen. Zo ligt het natuurlijk nooit, het zal altijd meer impacht hebben, maar om meer te schetsen dat het niet handig is om alles uit te stellen tot dan, dat heilige moment dat je FO of met pensioen bent.
Precies. Ik heb zeer mijn twijfels of ik weer een baan met eenzelfde salaris zou vinden als ik er een jaar tussenuit ga. Daarnaast vraag ik me ook of of ik het dan nog zou kunnen opbrengen om weer fulltime te gaan werken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
R.van.M schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:34:
[...]

Precies. Ik heb zeer mijn twijfels of ik weer een baan met eenzelfde salaris zou vinden als ik er een jaar tussenuit ga. Daarnaast vraag ik me ook of of ik het dan nog zou kunnen opbrengen om weer fulltime te gaan werken :P
Ik heb nu 2x lang onbetaald verlof genomen en dus weer terug gekomen bij zelfde werkgever.
Anders had ik echt wel een nieuwe baan gevonden als software ontwikkelaar.
Daarnaast, heb ik een beweging gemaakt naar een functie (bij dezelfde werkgever) meer gericht op internationale klanten (en daar ook zelfstandig naar toe etc), en daarbij heeft het alleen maar geholpen dat ik in de reis ervoor gemaakt heb.

Je moet wel een beetje risico durven nemen. Voor sommigen zal het inderdaad qua carriere vrij negatief uit pakken. Maar ik ken ook genoeg mensen bij wie het andersom is.
Bijvoorbeeld, een vriendin van ons, die toen duidelijk zei dat ze niet zulke reisplannen wilde als ons waarmaken want ze had zo'n fijne baan die goed betaalde. 2 jaar later, wij al op reis geweest, gaat haar werkgever failliet. Tja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:22
Zeker mee eens @!null. Ik schat dat voor ons de uiteindelijke balans uitkomt op minder dan -10.000€, deels doordat we een maand bij schoonouders zijn ingetrokken voor vertrek, en beiden nog een maand verlof hadden bij vertrek (vrijdag was onze laatste werkdag, zaterdag vertrokken we). Dat is echt niets vergeleken met wat we ervoor terugkrijgen. Daarnaast, zie ik de tijd die ik nu met mijn zoon door breng ook als investering in onze band.

Inderdaad is de grootste impact op een FO-plan de gemiste inkomsten. Maar dat vind ik wel een tricky redenering: dan kun je elk uur dat je niet werkt als gemiste inkomsten beschouwen.

Overigens zijn er zoveel budgetten als reizigers: sommige verhuren hun huis en gaan WWOOFen (klusjes in ruil voor onderdak en eten) en komen terug met meer geld, sommigen doen een wereldreis met tientallen vluchten en komen terug met 60K minder. Voor ons was budget wel één van de redenen om in Europa te blijven.

@Rubbergrover1 Dat blijkt uiteindelijk een goede keuze te zijn geweest. In praktijk is er op dit moment veel mogelijk in Europa. Zonder regels te overtreden zijn wij in augustus vertrokken naar Noorwegen en Zweden, in Oktober in Griekenland aanbeland. Daar 4 weken aan het strand gestaan in "lockdown", (mooie ervaring en goed voor het budget), en toen nog 2 maanden rondgereisd. Nu inmiddels in Bulgarije, langzaam onderweg naar Turkije. Uiteraard zijn er beperkingen: we hebben bijna geen van de historische sites kunnen bezoeken in Griekenland, we hebben tot nu toe 1 keer een PCR test moeten doen om Griekenland binnen te komen en het organiseren kost meer tijd. Maar we hebben tegelijkertijd ook voordelen, voornamelijk dat er veel minder toeristen zijn dan normaal en dat we in landen zijn waar er veel minder corona gevallen zijn dan in NL (of FR). Het reizen in deze tijd is niet inderdaad niet ideaal maar ons "normale"/werkende leven was veel meer beïnvloed door covid: kinderdagverblijf gesloten, met beperkte middelen thuiswerken (en dus tegelijkertijd fulltime zorg voor zoontje), weinig sociaal leven, etc... In short: wij zijn blij om in deze tijd te reizen.

Wat betreft comfort, heb je daar ook veel variatie in. Van fietsers tot aan mensen met een omgebouwde vrachtwagen met meer comfort dan jij thuis 😜 Wij zijn 3 maanden in Griekenland gebleven waar we eigenlijk altijd tussen de 18 en 22 graden hadden, op een aantal uitzonderingen na. Daarnaast hebben we een verwarming.

@Ko.Kane interessant! Kan me voorstellen dat het voor veel Tweakers best handig kan zijn om te weten. Voor mij, in Frankrijk, werken veel van de overheidsinstanties met je inkomen van jaar -1 of -2. Dus wij hebben lange tijd "voordeel" van (bijvoorbeeld hogere kindertoeslag, lagere kinderdagverblijf prijs, lagere inkomstenbelasting, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
R.van.M schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:33:
[...]

Ik weet niet of die mogelijkheid er ook is voor mensen die geëmigreerd zijn. Je bent daarna (meestal) niet meer belastingplichtig in Nederland
Het was een reactie naar !null mbt tot de Nederlandse situatie. Maar buitenlandse jaren tellen inderdaad niet mee, en de 3 jaren moeten aaneengesloten zijn. Meer info hier: https://www.belastingdien...oorwaarden_voor_middeling

Op vakantie zijn in het buitenland maakt je niet 'geemigreerd' zolang je ingeschreven bent en blijft. Het lang buiten NL zijn voor een reis met een tijdelijk karakter en geen andere woonplaats dan NL en het niet opgeven van de verbindingen/sociale connecties met NL, doet de de belastingdienst wel beslissen om een persoon belastingplichtig te blijven zien.

M.b.t. onafgebroken meer dan xx dagen buiten NL zijn heeft soms wel implicaties voor bepaalde verzekeringen (auto/zorg/reis). Afhankelijk van de voorwaarden kan dat al na 90 dagen issues geven met bv autoverzekeringen. (In theorie.)

Als je uit NL emigreert vindt er een eindafrekeningen plaats en als je bv maar half jaar gewerkt hebt, en de ingehouden premies gingen uit van vol dienstverband krijg je natuurlijk ook terug.

Of je weer fulltime wil gaan werken is natuurlijk persoonlijk, maar misschien is het ook een winst als het je helpt te besluiten minder te werken. Maar ik denk dat het maar voor vrij weinig mensen geldt dat ze niet weer een soortgelijke baan kunnen vinden. Zeker als je geen druk hebt en kieskeurig kan zijn omdat je ook eventueel 10 jaar zonder inkomen kan.
Volgens mij is die 'angst' een soort van loss aversion, angst om kip met gouden ei te slachten. Maar het hebben van een goedbetaalde baan, betekent dat je een skill hebt die waardevol is en/of waar er weinig van zijn. Waarschijnlijk kun je vaak bij dezelfde werkgever weer aan de slag of het zelfde/soortgelijk functie bij een concurrent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neutron
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 00:26
Wij zijn voornemens om begin volgend jaar te gaan reizen binnen (zuid-Europa). Qua periode denken we aan 3 tot Max 6 maanden. Ik kan hiervoor betaald ouderschapsverlof opnemen wat ik nog heb staan. Uit een proefberekening van HR leidde ik af dat dit financieel veel gunstiger is omdat ik dan niet de werkgeversbijdrage voor mijn pensioenfonds hoef op te hoesten. Ik begreep nl van mijn werkgever dat, zou ik een half jaar onbetaald verlof opnemen, ik verplicht ben om de gehele pensioenbijdrage (dus zowel het werknemers- als werkgevers gedeelte) voor mijn rekening moet nemen. Concreet betekent dat geen salaris inkomsten maar wel (veel) extra onkosten. Dus die variant ga ik in ieder geval niet voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Het hangt van je arbeidsvoorwaarden af of je pensioen blijft opbouwen tijdens je ouderschapsverlof. Het is sowieso verstandig om je nabestaandenpensioen te laten 'doorlopen'. Als je werkgever het werkgeversdeel van de (gewone) pensioenpremie blijft betalen tijdens je ouderschapsverlof, dan is dat een mooie regeling en zou ik dat zeker doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:45

tomtom901

Moderator General Chat
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Config schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:44:
Misschien leuk om dit even te delen nu ik het heb doorrerekend:

***members only***

Hetzelfde rendement als een platform als LenderSpender haalt, maar met nog minder risico imo.
Ik was vergeten hier de verlaging van de maandelijkse aflossing in mee te nemen, die 4% was alleen de besparing op de rente.

code:
1
(oud - nieuw) / inleg

...is 5,96% rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

.

[ Voor 99% gewijzigd door Zr40 op 14-02-2021 16:28 . Reden: verkeerd topic ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Config besparing op aflossing is geen rendement, want aflossing is geen kostenpost maar een verschuiving van vermogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:41:
@Config besparing op aflossing is geen rendement, want aflossing is geen kostenpost maar een verschuiving van vermogen ;)
Amai das waar hè. Maar het is toch wel lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker, verminderde cashflow-behoefte is altijd fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
R.van.M schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:33:
[...]

Ik weet niet of die mogelijkheid er ook is voor mensen die geemigreerd zijn. Je bent daarna (meestal) niet meer belastingplichtig in Nederland

Edit;
-U hebt over het hele middelingstijdvak belasting betaald in Nederland.

Dus nee is niet mogelijk als je emigreerd
Nope, is helaas niet mogelijk. Wel heb je evt recht op de 30% regeling maar die is behoorlijk afgeknepen de laatste jaren :(

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Zo erg is dat belasting betalen nu ook weer niet, daarmee is mijn onderwijs, vervoer , en alles wat er omheen hangt gefinancierd waarmee ik een goede baan heb kunnen bemachtigen en kon gaan werken aan FO.

Je bent een product van je omstandigheden , natuurlijk moet er ook zelf werk verzet worden. Maar hoe beter de omstandigheden hoe beter je de mogelijkheden kan benutten.

En in de weg naar FO, hoe meer risico op baanverlies, ziekte , arbeidsongeschiktheid is afgedekt via collectieve premies en belastingen hoe minder je zelf hoeft te verzekeren. Individueel verzekeren is behoorlijk prijzig en vaak onbelastbaar.

En zo wordt FO halen een stuk makkelijker , en voor meer mensen haalbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door CornermanNL op 15-02-2021 08:28 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:26:
Zo erg is dat belasting betalen nu ook weer niet, daarmee is mijn onderwijs, vervoer , en alles wat er omheen hangt gefinancierd waarmee ik een goede baan heb kunnen bemachtigen en kon gaan werken aan FO.
Volgens mij was het bezwaar ook niet dat er belastingen betaald moeten worden. Het punt was meer dat er zo'n groot verschil zit in de belastingen over -bijvoorbeeld- 2 ton in 3 jaar tussen de situatie van 3 keer 66.666 per jaar en 2 keer een ton plus 1 keer nul inkomen. En dat je dit verschil -deels- wel met middeling weer kunt rechttrekken, maar dat dit weer niet kan als je emigreert.

Als het simpelweg zo was geweest dat je bijvoorbeeld 40% of 50% belastingen betaalt over iedere verdiende euro, dan zou het voor de belastingen niet hebben uitgemaakt hoe je die 2 ton in 3 jaar had binnengeharkt. En dan was er ook geen verdriet over het niet kunnen middelen bij emigratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Rubbergrover1 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:35:
[...]

Volgens mij was het bezwaar ook niet dat er belastingen betaald moeten worden. Het punt was meer dat er zo'n groot verschil zit in de belastingen over -bijvoorbeeld- 2 ton in 3 jaar tussen de situatie van 3 keer 66.666 per jaar en 2 keer een ton plus 1 keer nul inkomen. En dat je dit verschil -deels- wel met middeling weer kunt rechttrekken, maar dat dit weer niet kan als je emigreert.

Als het simpelweg zo was geweest dat je bijvoorbeeld 40% of 50% belastingen betaalt over iedere verdiende euro, dan zou het voor de belastingen niet hebben uitgemaakt hoe je die 2 ton in 3 jaar had binnengeharkt. En dan was er ook geen verdriet over het niet kunnen middelen bij emigratie.
Dat snap ik , maar het geval dat je dat soort bedragen kan verdienen en kan middelen is al een luxe op zich. Een die er weer voor zorgt dat je met een grote verdiencapaciteit kan spelen in het voordeel van je eigen tijd.

Dat dat niet kan bij emigratie is ook nog wel te begrijpen , je komt wellicht nooit meer terug en betaald derhalve nooit meer mee aan de voorzieningen waarvan je geprofiteerd hebt. Zie het als je laatste duit in het zakje ;)

Was het een vaste set percentages dan had je dat inderdaad niet gehad. FO is spelen met de mogelijkheden die er zijn. Op belastinggebied en door de concurrentie binnen de EU is een eerlijk en evenwichtig stelsel lastig te bewerkstelligen. Dus pak je voordeel en de voor de rest het is wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Klopt, je zou het eerder moeten zien als een leuk voordeeltje voor wie wél kan middelen in plaats van een nadeel voor wie níet kan middelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:59:
Klopt, je zou het eerder moeten zien als een leuk voordeeltje voor wie wél kan middelen in plaats van een nadeel voor wie níet kan middelen.
Belastingmiddeling is daarbij ook niet bedoeld voor mensen die gaan emigreren maar voor mensen die door omstandigheden tijdelijk minder inkomen hebben. En ik zie ook niet in waarom iemand die niet meer belastingplichtig is in Nederland van dit voordeel zou moeten kunnen profiteren.

In mijn situatie kan het wel interessant zijn als ik een lange vakantie of sabbatical zou willen nemen. Maar om het echt de moeite waard te laten zijn, zul je een forse terugval in inkomen moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 17:22
Het lijkt mij ook niet wenselijk als het wél mogelijk was geweest om te middelen als je uit NL emigreert. Dan zou je bij wijze van spreken 1 jaar in Nederland kunnen komen werken en daarna weer vertrekken naar een ander land, en je inkomen van dat ene jaar over drie jaar kunnen spreiden waardoor je amper belasting betaalt. Ik weet niet of er andere landen zijn die een dergelijke belastingregel hanteren maar dan zou je theoretisch elk jaar van land naar land kunnen hoppen en praktisch geen belasting betalen.

Laten we ook niet vergeten voor wie de regeling eigenlijk bedoeld is: mensen met een sterk wisselend inkomen. Mensen die werkmatig getroffen zijn door corona zullen er zeker baat bij hebben zoals @Ko.Kane al benoemde. Dat je met een sabbatical er ook gebruik van kunt maken is een leuke bijkomstigheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Corrit op 15-02-2021 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Corrit schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:13:
Het lijkt mij ook niet wenselijk als het wél mogelijk was geweest om te middelen als je uit NL emigreert. Dan zou je bij wijze van spreken 1 jaar in Nederland kunnen komen werken en daarna weer vertrekken naar een ander land, en je inkomen van dat ene jaar over drie jaar kunnen spreiden waardoor je amper belasting betaalt.
Middeling alleen over de jaren dat je in Nederland woont lijkt mij geen schokkende aanpassing.

Maar nogmaals, het is eerder een luxe-probleem dat je een bepaald extra voordeeltje niet hebt, dan dat het een grote benadeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Corrit schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:13:
Het lijkt mij ook niet wenselijk als het wél mogelijk was geweest om te middelen als je uit NL emigreert. Dan zou je bij wijze van spreken 1 jaar in Nederland kunnen komen werken en daarna weer vertrekken naar een ander land, en je inkomen van dat ene jaar over drie jaar kunnen spreiden waardoor je amper belasting betaalt. Ik weet niet of er andere landen zijn die een dergelijke belastingregel hanteren maar dan zou je theoretisch elk jaar van land naar land kunnen hoppen en praktisch geen belasting betalen.

Laten we ook niet vergeten voor wie de regeling eigenlijk bedoeld is: mensen met een sterk wisselend inkomen. Mensen die werkmatig getroffen zijn door corona zullen er zeker baat bij hebben zoals @Ko.Kane al benoemde. Dat je met een sabbatical er ook gebruik van kunt maken is een leuke bijkomstigheid.
En in aanvulling allerhande "slimmigheidjes" zijn of al ondervangen/bekend bij de fiscus of gaan van dubieuze belastingontwijking (op grens legaal of illegaal afhankelijk van interpretatie) tot echt ontduiking (illegaal).

BV: je zou kunnen denken slim te zijn en je uit te schrijven en te emigreren voor je wereldreis en later weer terug in te schrijven. Nou dat is zo'n bekende casus dat de belastingdienst je per default op belastingplichtig zet op de tussenliggende periode. (En mocht het zo zijn dat je echt te goede trouw wilde emigreren maar wegens onvoorziene redenen terugkeert dan ligt de bewijslast bij jou om aan te tonen dat je in de tussenliggende periode belasting afdroeg ergens anders)

Tax nomad zijn in bv Europa als digital remote worker met KvK nummer in Estland is volgens mij een optie die nog steeds veel gepromoot wordt op blogs. Ook als makkelijkere route naar FO of FMA. Maar de kans is significant dat je eens ergens een naheffing krijgt met een boete opslag. Een groot deel komt er mee weg (en met name in Azie) omdat de administratie lokaal niet op orde is. Of omdat ze klein bier zijn: af toe paar 100 verdienen met remote dingetje tijdens je back pack reis is heel wat anders dan als gewilde devops 100k per jaar opstrijken. Als je dan na 5 jaar met 500k belastingvrij denkt rond te trekken, zal het je nog tegenvallen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:46
Ko.Kane schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:07:
[...]
BV: je zou kunnen denken slim te zijn en je uit te schrijven en te emigreren voor je wereldreis en later weer terug in te schrijven. Nou dat is zo'n bekende casus dat de belastingdienst je per default op belastingplichtig zet op de tussenliggende periode.
Maar als je op wereldreis gaat, is dat soms ook helemaal niet erg ivm HRA, AOW opbouw.

Je moet overigens wel (8+(?)maanden) uitschrijven om geen problemen te krijgen met leerplichtige kinderen die dan niet naar school gaan.

Dus je komt dan in een situatie zitten dat je voor de belastindienst en de SVB niet bent geëmigreerd, maar voor de leerplichtambtenaar wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Het wordt dan een lastige boel, maar het 'systeem' is dan eigenlijk ook zo bedoeld om te voorkomen dat je kinderen onttrekt van de leerplicht....

Maar dat is nu eenmaal vaak zo als je iets wil buiten het systeem. Dan moet je het gewoon doen denk ik. En extra geregel of gedoe achteraf of de koop toe nemen.

Iets simpels om als je FO bent een huis te kopen in land X met het idee daar te wonen en dan in NL iets aanhouden als vakantie woning, kan zelfs al snel leiden tot de claim van de belastingdienst dat je belastingplichtig bent in NL. Wat je veel werk kost om succesvol te weerleggen, als het al lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:47
Rubbergrover1 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:35:
[...]

Wellicht vertel ik niets nieuws, maar de marginale druk is al ~50% vanaf 40k euro per jaar [en hoger indien je toeslagen meeneemt].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
freakaleek schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:40:
[...]

Wellicht vertel ik niets nieuws, maar de marginale druk is al ~50% vanaf 40k euro per jaar [en hoger indien je toeslagen meeneemt].
Idee van middeling is juist dat je gebruik maakt van het verschil tussen totale belastingdruk en marginale belastingdruk. De totale belastingdruk over 66k inkomen na middeling ligt lager dan twee keer de marginale belastingdruk tussen 67.000 en een ton. Onder andere doordat je ook voor dat middelingsjaar over een stuk lager IB tarief kunt profiteren em doordat je in het middelingsjaar alsnog van heffingskortingen kunt profiteren.

(Die marginale belastingdruk tussen 67.000 en een ton ligt trouwens op ongeveer 55%; 49,5% IB tarief + 6% afbouw arbeidskorting. Je betaalt over die laatste 33k dus ongeveer 18k belastingen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:47
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:50:
[...]

Idee van middeling is juist dat je gebruik maakt van het verschil tussen totale belastingdruk en marginale belastingdruk. De totale belastingdruk over 66k inkomen na middeling ligt lager dan twee keer de marginale belastingdruk tussen 67.000 en een ton. Onder andere doordat je ook voor dat middelingsjaar over een stuk lager IB tarief kunt profiteren em doordat je in het middelingsjaar alsnog van heffingskortingen kunt profiteren.

(Die marginale belastingdruk tussen 67.000 en een ton ligt trouwens op ongeveer 55%; 49,5% IB tarief + 6% afbouw arbeidskorting. Je betaalt over die laatste 33k dus ongeveer 18k belastingen.)
Klopt. Ik had je eerste post verkeerd geïnterpreteerd. Helemaal mee eens wat betreft lager tarief IB tarief in het jaar waarin je anders 0 euro inkomsten had gehad.
Let wel op dat de heffingskortingen buiten beschouwing worden gelaten met middelen. Het daadwerkelijke voordeel is dus lager dan je denkt en komt alleen uit de IB tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
freakaleek schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:00:
[...]
Let wel op dat de heffingskortingen buiten beschouwing worden gelaten met middelen. Het daadwerkelijke voordeel is dus lager dan je denkt en komt alleen uit de IB tarieven.
Goede aanvulling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:37
Topic lijkt een beetje stilgevallen.

Misschien kan het voor wat variatie eens leuk zijn om eigen anekdotes op te halen over financiële zaken waarvan je denkt: ’dit zal ik geen tweede keer doen, les geleerd’.

Ik heb er enkele:
- Ik was begin 20 en ik solliciteerde voor mijn tweede job. de zaakvoerder vroeg mij wat ik verdiende in mijn huidige job. Ik antwoorde met 10€/h, het bedrag waarmee ik gestart was in mijn eerste job. Maar na een kleine 2 jaar werken was dat bedrag door indexering gestegen tot 10,50€/h, ik had niet goed gekeken op mijn loonbriefje.
Ik ging er zowiezo al sterk op vooruit door van job te veranderen door veel andere voordelen maar mijn vader kon er toch niet mee lachen.
- Ik had een huis gekocht met veel renovatiewerk. En omwille van belgische regelgeving waren de aankoopkosten gunstiger bij aankoop kleine woning maar je moest er wel binnen de 2 jaar in wonen. Niet meer aan gedacht en een paar maanden later verhuist. En toen kwam de brief: een kleine 4000€ terug te betalen.

Geen hele grote drama’s maar het zijn toch bedragen die optellen over de lange termijn.

Hier nog mensen met eigen anekdotes ter lering en vermaak? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Kort maar krachtig: Icesave :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:56
Vanaf 2012 flink afgelost op mijn hypotheek en dat dus niet belegd op de beurs.

(En nu allemaal meezingen op de tune van de Iglo-reclame: "Captain Hindsight")

[ Voor 14% gewijzigd door Highland op 17-02-2021 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-09 21:41
Woeker lijfrentepolis via de buurman van mijn schoonouders. Heel leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-09 21:16

oscar82

De ondertitel

Highland schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:32:
Vanaf 2012 flink afgelost op mijn hypotheek en dat dus niet belegd op de beurs.

(En nu allemaal meezingen op de tune van de Iglo-reclame: "Captain Hindsight")
Dit is natuurlijk een beetje een humblebrag. Aflossen hypotheek of - zoals ik deed - gelijk na afstuderen mijn studieschuld afbetalen draagt natuurlijk wel degelijk bij aan de richting van FO.
Zou ik dat nu opnieuw doen? Nee. Maar toen had ik die x0000,- euro anders toch geconsumeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Wozmro schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:28:

Misschien kan het voor wat variatie eens leuk zijn om eigen anekdotes op te halen over financiële zaken waarvan je denkt: ’dit zal ik geen tweede keer doen, les geleerd’.

Ik heb er enkele:
- Ik was begin 20 en ik solliciteerde voor mijn tweede job. de zaakvoerder vroeg mij wat ik verdiende in mijn huidige job. Ik antwoorde met 10€/h, het bedrag waarmee ik gestart was in mijn eerste job. Maar na een kleine 2 jaar werken was dat bedrag door indexering gestegen tot 10,50€/h, ik had niet goed gekeken op mijn loonbriefje.
Ik ging er zowiezo al sterk op vooruit door van job te veranderen door veel andere voordelen maar mijn vader kon er toch niet mee lachen.
- Ik had een huis gekocht met veel renovatiewerk. En omwille van belgische regelgeving waren de aankoopkosten gunstiger bij aankoop kleine woning maar je moest er wel binnen de 2 jaar in wonen. Niet meer aan gedacht en een paar maanden later verhuist. En toen kwam de brief: een kleine 4000€ terug te betalen.

Geen hele grote drama’s maar het zijn toch bedragen die optellen over de lange termijn.

De eerste is niet zo pijnlijk, te open en eerlijk als je jong bent :-) Tweede zou ik wel pijnlijk vinden aangezien het te plannen/voorkomen was (of in ieder geval te voorspellen).

Ik ben een paar jaar geleden verhuisd naar de US, voor het gemak gewoon mijn ING rekeningen blijven gebruiken, inclusief beleggen.
Na een paar maanden kreeg ik een mooie brief van ING aan mijn US adres (6 weken onderweg geweest vanuit Nederland) dat ze geen beleggingsproducten aanbieden aan 'US Persons' en dat ze mijn posities automatisch verkopen en de rekening opheffen per 8 weken na dagtekening (dus 2 weken na ontvangst van de brief).

Het gevolg was: Belasting betalen over de gerealiseerde winst in de US (het verkopen van aandelen is een taxable event hier) dus 25-30% van de 'winst' weg terwijl ik simpelweg dezelfde posities weer moest inkopen bij mijn US broker.
Daarbovenop was de reporting van ING bij lange na niet genoeg voor een soepele aangifte in de US, ik moest zelf de .csv van alle transacties downloaden en de berekeningen zelf maken per positie.

Al met al extra werk en kosten die ik had kunnen voorkomen met betere planning.

Vlak nadat ING mijn beleggingen proactief had verkocht en de beleggingsrekening had gesloten, hing ik aan de telefoon met de ING klantenservice voor een ander issue (adres details oid). Zegt de aardige mevrouw van ING: "Ik zie een mooi bedrag op uw rekening staan, heeft u er wel eens over gedacht om een beleggingsrekening te openen? Ik kan u in contact brengen met één van onze beleggingsadviseurs als u dat wilt"..... |:( 8)7

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Opgelicht door een aannemer voor circa 800 euro. Hij had het materiaal voor mij besteld (we waren samen gaan kijken bij de showroom) en moest nu een aanbetaling doen. Dus ik naïef dat al naar hem overgemaakt.

Kennis had hem aangeraden dus dacht dat ik het wel kon vertrouwen.

[ Voor 72% gewijzigd door Mirved op 17-02-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Mirved schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:54:
Opgelicht door een aannemer voor circa 800 euro. Hij had het materiaal voor mij besteld (we waren samen gaan kijken bij de showroom) en moest nu een aanbetaling doen. Dus ik naïef dat al naar hem overgemaakt.

Kennis had hem aangeraden dus dacht dat ik het wel kon vertrouwen.
Kennis van hem of van jou? :P

Ctrl+k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Mijn studieschuld a 12.000 euro aflossen in een jaar tijd, en een maand na aflossing de aankondiging vanuit DUO krijgen dat de rente zou dalen naar 0%... Dat was wel even een baalmomentje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 06:30
Sibylle schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:52:
[...]
Het gevolg was: Belasting betalen over de gerealiseerde winst in de US (het verkopen van aandelen is een taxable event hier) dus 25-30% van de 'winst' weg terwijl ik simpelweg dezelfde posities weer moest inkopen bij mijn US broker.
Ouch... daar was juist een mooie belastingoptimalisatie mogelijk. Al je winstgevende posities verkopen, en je verliesgevende posities vasthouden zodat je die losses kan wegstrepen tegen toekomstige belasting in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Ooit als student aandelen gekocht van Superclub voor toen 50k BF (veel als student...).
Superclub is dan ten onder gegaan en overgenomen door Philips.
Jaren later (ik had dat al lang als verlies afgeschreven) bleek dat dit omgezet was in warrants op Philips aandelen..., en die liepen af. Waarde... 50k BF
Al bij al een mooi leermomentje, maar ik was toen wel heel blij dat er ineens een mooie som 'uit de lucht viel'.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Hielko schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:10:
[...]

Ouch... daar was juist een mooie belastingoptimalisatie mogelijk. Al je winstgevende posities verkopen, en je verliesgevende posities vasthouden zodat je die losses kan wegstrepen tegen toekomstige belasting in de VS.
'Helaas' had ik geen verliesgevende posities :*)
Ik had gewoon eerder naar een US broker moeten overstappen toen ik een US Person werd, dan was ik niet afhankelijk geweest van ING's grillen.

Ik ben nog altijd verbaasd over het gebrek aan meedenken van ING hier, ze hadden de aandelen bijvoorbeeld simpelweg kunnen overzetten via ACAT oid naar mijn US broker....maar nee dat was blijkbaar niet mogelijk :F

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Wozmro schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:28:

Ik heb er enkele:

We wachten op 1 maart zodat we weer aangifte mogen doen, en op de verkiezingen om vervolgens onze rekenmachines te pakken en te kijken hoeveel eerder/later we FO zijn. :*) Dit is gewoon komkommertijd joh.

Toen ik van mijn eerste baan (overheid) naar een volgende (privaat) ging gaf ik netjes mijn brutoloon op als laatstverdiend loon. Ik was zo kien om brutojaarloon te nemen i.v.m. EJU & kerstbonus en mijn brutomaandloon lag daardoor ook wel wat hoger, maar ik ging van 14 weken vakantie naar 6 weken vakantie. Mijn uurloon daalde daardoor.
Van baan 2 naar baan 3 (huidig) heb ik salaris ingeleverd omdat baan 2 niet beviel. Na 3 promoties in 3 jaar heb ik dat overigens ruimschoots goedgemaakt. Achteraf gezien was dat dus een prima offer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 22:53

cdoens

Peugeot-gek

Ik ben zo slim geweest om mijn studieschuld netjes af te betalen en vervolgens te gaan solliciteren.
De nieuwe baas bood aan om de studieschuld die vanuit mijn opleiding evt. zou openstaan, voor zijn rekening te nemen. Die schuld was net een week afgelost en terugdraaien was niet mogelijk.
Toendertijd (1999) ging het om 1700 gulden maar dat was meer dan een maandsalaris.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:22
Heb eens een paar honderd euro vergokt op één avond in Holland Casino. Heb in mijn leven in totaal verder weinig verspild, misschien twee huidige maandsalarissen in totaal. Lig er daarom niet wakker van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBlack
  • Laatst online: 20-09 20:10
Bij een uitbouw de oude pui bewaard ivm ‘kostenbesparing a 2k’ en laten terugplaatsen. Daarna verven, nieuwe deuren want oude verrot, extra tochtstrips en alsnog niet goed geïsoleerd (kosten ruim 2K+ en gedoe). Leerpunt: bij echte grote projecten niet besparen op kwaliteit.

Daarnaast: te weinig geduld met investeren (asml verkocht @30 euro etc etc). Nu dus buy en hold (NT), want te ongedurig voor een actievere strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
Waarom willen banken/brokers in NL niet werken met US persons? Een klant is toch een klant. Of heeft dat andere redenen?
Ik heb ook eens gelezen dat als je eenmaal een US person bent, je dat altijd blijft en dus altijd belastingplichting bent in de US.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:00
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Met uitzondering van bovenstaande gaat het verder best goed. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Beleggingen uitbesteed aan vermogensbeheerder Alex (minimum 25 k meen ik). Kon er nog net op tijd 17k uithalen. Meerdere transacties per dag....En natuurlijk uitstappen bij dalende beurs en weer instappen in gestegen beurs. Waanzinnig slim algoritme.
Jaren actief gehandeld en geloofd in grafieken en technische analyse. Nee die zijn lekker voorspellend...

(Harry Mens kijk ik altijd met veel genoegen. Heerlijke formule, verveelt nog steeds niet - zo vertrouwd. En wat is de minimale inleg bij julle? Nou, de inleg is minimaal een ton, maar je moet snel zijn want we hebben het hartstikke druk...)

[ Voor 25% gewijzigd door poehee op 17-02-2021 21:46 . Reden: Business Class ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
poehee schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:19:
Beleggingen uitbesteed aan vermogensbeheerder Alex (minimum 25 k meen ik). Kon er nog net op tijd 17k uithalen. Meerdere transacties per dag....En natuurlijk uitstappen bij dalende beurs en weer instappen in gestegen beurs. Waanzinnig slim algoritme.
Jaren actief gehandeld en geloofd in grafieken en technische analyse. Nee die zijn lekker voorspellend...
Ik moet altijd enorm lachen om die technische analyses van grafieken.
Afbeeldingslocatie: https://miro.medium.com/max/686/1*G9XH4JVDOMGQ5cM2AfOs9A.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://steemitimages.com/640x0/http://i67.tinypic.com/qr1bvl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Al eens eerder genoemd: huis verkocht in crisis. Maar grootste verlies zat niet in lagere waarde woning maar in hypotheek verkoop boete (aflosboete gold ook bij verkoop, dus over hele waarde hypotheek minus eerdere aflossing de boete moeten betalen) en een beleggingsrekening in die hypotheek werd in een dip geliquideerd, met duizenden euro’s verlies tov inleg. Als het was geliquideerd op datum verkoop had ik er juist flinke winst op gehad. En effectief had ik dat huis zonder deze geintjes zonder verlies kunnen verkopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 17-02-2021 20:43 ]

Pagina: 1 ... 155 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.