El Caballero schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:03:
Redelijk nieuw in dit topic.. Ik ben wel eens benieuwd naar wat kritiek/opmerkingen/tips over mijn situatie als ik zo vrij mag zijn.
Ik ben M, 34 jaar oud, alleenstaand, zelfstandig ondernemer, huurwoning in een woonplaats aan de rand van Utrecht. Ik ben pas sinds enkele maanden bekend met het principe van FIRE, maar heb in mijn werkzame leven altijd al goed zuinig kunnen leven en geld opzij kunnen zetten.
Ik weet niet of FIRE in alle opzichten echt iets voor mij is. Ik ben meer van de korte termijndoelen, kijk slechts een jaar vooruit, maar ik denk niet dat de lange termijn daar momenteel onder te lijden heeft. Mijn doel is altijd geweest een substantieel bedrag te sparen om in te leggen voor een koopwoning. Vervolgens wordt het hoofddoel de hypotheek afbetalen (ondertussen lange termijn blijven beleggen) en daarna kijk ik wel hoe de situatie is wat betreft vroeg met pensioen gaan..
Huidige inkomsten
Winst uit eenmanszaak ± €70.000 in zowel 2018 als 2019 en ± €50.000 in 2020 als gevolg van Corona. Voor 2021 verwacht ik dat mijn inkomen boven de €60.000 moeten kunnen komen (uiteraard afhankelijk van een hoop onzekere ontwikkelingen).
Waar zit mijn geld momenteel?
€25.000 spaarrekening (0,3% rente)
€30.000 deposito tot Dec 2021 (0,55% rente)
€20.000 deposito tot Dec 2022 (0,75% rente)
€57.000 beleggingsrekening (ING duurzaam index)
€13.000 vordering op ouders (direct beschikbaar voor huis)
€3.000 borg huurwoning
TOTAAL €148.000
Daarnaast zit nog een mooi bedrag in (m.n. vlottende activa van) mijn bedrijf, maar die laat ik even buiten beschouwing.
Schulden
€5.000 studieschuld (0% rente)
Notes to self
- uitzoeken hoeveel duurder ik momenteel bij ING uit ben dan bij een broker als DEGIRO;
- boek aanschaffen om me te verdiepen in alle aspecten van beleggen;
- uitzoeken of studieschuld direct afbetalen loont t.b.v. hypotheekaanvraag.
Ik betaal momenteel €1100 huur en wil echt niet lang meer wachten met het kopen van een huis. Ik heb al wat research gedaan en afhankelijk van hoe zwaar mijn Coronajaar meetelt in de berekeningen, verwacht ik een hypotheek te kunnen krijgen van €280-320.000. Ik woon helemaal prima op 105m2 in een modern appartement en wil er bij overgaan tot koop niet (teveel) op achteruit gaan qua comfort en ruimte. Ik ben geen geweldige klusser, dus bij voorkeur een wat nieuwere woning, en dan zit ik in mijn regio (wil net buiten de stad Utrecht blijven als het even kan) al snel naar huizen tegen de 4 ton te kijken..
Dit jaar verwacht ik mijn spaargeld met 25K aan te kunnen vullen. De spaarrekening wordt nu even de enige bestemming waar mijn geld heengaat. Ik zal aardig wat geld mee moeten brengen bij aankoop en nu de beurzen zo hoog staan twijfel ik om een deel van mijn beleggingen al op te nemen. Het voelt als een risico om dit over een half of heel jaar te 'moeten' doen als de beurs wellicht in een dip zit.
Zouden jullie dit laatste in mijn situatie overwegen? De belangrijkste vraag daarnaast aan mezelf is, hoeveel moet ik zelf minimaal/maximaal willen inleggen voor een koophuis en hoe houd ik in eerste instantie de verdeling tussen spaargeld en beleggingen. Uiteraard houd ik een buffer aan en ik wil ook zeker een deel van mijn geld in beleggingen houden. Hebben jullie daar ideeën over? Uiteraard mogen jullie ook schieten op al het overige hierboven..
Hier ga je natuurlijk 100 verschillende antwoorden op krijgen.
Grootste punt is natuurlijk hoeveel risico wil je lopen, en hoeveel risico kan je lopen.
Je Kan maximaal op veilig spelen, kleinste acceptabele woning, met volledige hypotheek die je vervolgens langzaam aflost, en je het spaargeld op de bank houd (voor het geval dat).
Tot aan, Maximale hypotheek liefst aflossingsvrij. beleg al je geld, liefst een beetje risico vol ander haal je die 12% op jaar basis niet... en alles ertussen in.....
Mijn antwoord zou een kopie zijn van wat ik zelf doe:
Huis gekocht waar ik zelf in wil wonen de komende 30 jaar. en niet gekeken naar rendementen enzo.
Vervolgens het huis zo snel mogelijk aflossen, (Extreem lage maandlasten zijn mijn doel).
Dus ook zonnepanelen en isolatie maatregelen genomen zeer recent.
heb ongeveer 10.000 euro in veilige langere termijn beleggingen zitten (ESOP)
Heb 12.000 euro stil staan op een spaarrekening. Dit geld is enkel bedoelt voor als we beiden onze baan kwijt raken. en zou voldoende moeten zijn om een jaar te overleven zonder hulp van buitenaf. (dus geen WW, ontslagvergoeding, ander werk etc). Als de normale dingen in place zouden zijn of 1 van ons nog werk heeft dan blijft die spaarpot gewoon staan.
Afgelopen 2 jaar maximaal op de hypotheek afgelost tot aan de boete grens. 10% van de begin waarde.
Samen met de zonnepanelen en andere maatregelen rondom het huis, geven we nu 600 euro minder per maand uit aan vaste lasten dan 2 jaar geleden.
Als de hypotheek straks is afbetaald en onze vaste lasten thuis zo goed als verdwenen zijn.
Dan durf ik ook veel meer te beleggen.
Dit is zeker niet de snelste en beste route, maar wel de route waar wij ons het veiligst bij voelen.
kort gezegd het geld dat na onze vaste lasten overblijft wordt nu als volgt besteed:
Afbetalen hypotheek elk jaar tot die 10% is bereikt.
Wat overblijft daarboven wordt geinvesteerd in het huis.
- eerst dingen die zichzelf terug verdienen: Isolatie, zonnepanelen etc.
- Daarna dingen die de waarde van het huis maar vooral ons levensgenot in dit huis verhogen.
- Beleggingen.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber