Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 154 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.094 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
TucanoItaly schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:40:
@veldkampj Het is erg leuk maar de directe kosten lagen voor ons tussen de 2500 en 3000 euro. Er kwamen ook indirecte kosten bij, zoals onderhoud, die ca. 1000-1500 per jaar bedroegen. Daar kun je toch heel aardig van op vakantie. Verhuur kwam er eigenlijk amper van. Het kan, maar je moet je er echt voor inzetten, en vanwege de beperkingen die de park eigenaar ons oplegde, kon hij bijv. niet op Airbnb gezet worden.

Wat mijn advies is: zoek een constructie waarbij je het gewoon eens kunt proberen.
Bedankt voor je antwoord. Begrijp ik hieruit goed dat jullie inmiddels gestopt zijn?
Mirved schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:09:
[...]
naar mijn mening zijn de meeste vakantiehuisjes (zeker op van die parken) niet rendabel. Je moet 150k+ betalen voor een huisje. Dat wordt in 10 jaar helemaal uitgeleefd en het park is ondertussen niet meer in trek. Dan heb je na 10 jaar een hoop stenen wat je niet meer kwijt komt. Je hebt wel onderhoud en management kosten betaald aan het park 10 jaar en o ja het park verhuurd altijd eerst zijn eigen huisjes en pas daarna de huisjes van de particulieren. Als er zo een goed rendement op te behalen was zou het park die huisjes zelf bouwen i.p.v. andere het laten financieren en het risico te laten lopen.
Mijn idee is ook niet om een vakantiehuisje op zo'n groot park te nemen. De huisjes die wij vaak boeken zijn losstaande huisjes ergens in het bos. Soms wel onderdeel van een klein parkje maar geen concept als Roompot of Landal ofzo.
Tommie12 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:19:
[...]
Nadeel van kopen is dat je dan altijd op dezelfde plaats op vakantie gaat. Ik vind het leven te kort om iedere keer op dezelfde plaats te gaan, en vermits we nu maar met z'n 2en reizen kiezen we meestal voor hotels.
Het zou mij niet belemmeren om op vakantie naar het buitenland te gaan. Nu (pre corona tijd) deden we het eigenlijk ook beide maar ik begrijp je punt. Wij houden er ook van om nieuwe plekken te ontdekken.

Bedankt voor jullie input. Ik ga het maar eens op mn gemak op een rijtje zetten en wellicht kan ik eens wat vragen stellen aan de verhuurders van de huisjes die wij boeken om wat informatie in te winnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:33
Het allergrootste voordeel van een eigen vakantiehuisje vind ik dat je er al spullen hebt staan. Wij hoeven alleen kleren in te pakken, de rest is er al. Een paar spullen staan in de privé schuur maar het meeste niet. Een mooi aangekleed huisje met veel knappe spullen verhuurt beter.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:59
RichieB schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:27:
Het allergrootste voordeel van een eigen vakantiehuisje vind ik dat je er al spullen hebt staan. Wij hoeven alleen kleren in te pakken, de rest is er al. Een paar spullen staan in de privé schuur maar het meeste niet. Een mooi aangekleed huisje met veel knappe spullen verhuurt beter.
Dat heb je toch ook bij een niet-eigen vakantiehuisje?

Ik zou een vakantiehuisje vooral kopen en verhuren als je zelf graag in die streek een huisje wilt hebben. De verhuur is dan mooi meegenomen, maar die vergoeding zou in mijn ogen in de regel puur economisch gezien niet opwegen tegen de kosten en het gedoe van het hebben van zo'n huisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:33:
[...]
Klopt, dat is waarom je bij héél veel mensen niet zult zien hoe rijk ze zijn.
Ga maar na, ca 1-2% van de bevolking is miljonair bovenop hun vastgoed.
In een gemeente van 30.000 inwoners zijn dat er dan 300, of makkelijk 1-2 per straat.
Ik zie ze niet.
Komt ook doordat die mensen niet evenredig gespreid zijn over alle buurten in het hele land...

Maar bij een hoop miljonairs zul je het er inderdaad niet aan af zien. Sterker nog, veel mensen zijn juist miljonair geworden door 'gewoon' te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:17
Dat is inderdaad een voordeel. Mijn vriendin en haar zus hebben samen een appartementje aan de Belgische kust. Klein(45m², 1 aparte slpk), sober, oud. Maar het is best wel leuk om zonder gedoe af en toe eens op de trein te springen voor een weekendje zee.

Wordt niet verhuurd omdat het wat oud en versleten is maar er zit ook geen lening op.

Ik zit zelf ook weer met een vastgoedideetje in mijn hoofd. Maar dan wel voor de eigen woning. Nu is dat een rijwoning met 1 verdieping onder hellend dak. De buur is een klein appartementsgebouw met 2 appartementen op 1ste en 2de verdieping, gelijkvloers is een grote garage. Mijn woning is even breed als het appartementsgebouw; 6m. Tuin is even diep.

Mijn idee is om de huidige bovenverdieping af te breken en te vervangen door een houskelet met hetzelfde volume als het appartementsgebouw. Op de nieuwe 1ste en 2de verdieping zou dan telkens een appartement kunnen komen van 75m². De gelijkvloers zou dan kunnen omgevormd worden tot ruimte voor de technieken, fietsenstalling, multifunctionele ruimte als atelier, plaats voor een feestje,...

1 appartement zouden we dan zelf bewonen en het ander verhuren als airbnb of voor wat langere termijn.

Ik ben er nog niet uit of ik de 2 appartementen zou splitsen in aparte adressen. Ik vermoed dat ik dan verplicht ben om te zorgen voor een extra parkeerplaats.

Binnenkort maar eens uitkijken naar een architect voor een gesprek over haalbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

rube schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:01:
[...]

Ach, niets zo veranderlijk als de mens.....
6 jaar geleden heb ik een aantal verkopers dolblij gemaakt om hun huisje dat al tijden te koop stond, eindelijk te kopen. Een last van hun schouders en zij konden weer verder (treintje ging weer lopen).
Vervolgens een aantal huurders blij gemaakt want eindelijk konden ze weg bij pap en mams of hadden ze een nieuwe plek dichterbij die nieuwe baan.
Nu, dus nog geen 6 jaar later verketterd en verguisd want "huisjesmelker", "ontneemt kansen" etc.
Je kan het ook nooit goed doen :+ .
Er zijn inderdaad tig nuances in hoe en wat qua aankoop/verhuur.
En vat het vooral niet op als persoonlijke aanval of kritiek. En zoals jouw verhaal toont, voor direct betrokkenen kan het best allemaal win-win-win zijn (zeker in die periode). Iedereen gelukkig toch? Prima.

Toch blijft het in het groot wel degelijk een koopwoningvoorraad probleem opleveren. En is er voor de starters wel degelijk een effect over heel NL gezien. Met steeds hoger opbiedende meute, waardoor de verruimde hypotheekeisen nu alsnog niet voldoen, omdat beleggers nu nog beter aan geld kunnen komen. En dat is uiteraard een systeem-probleem, niet een persoonlijk probleem.
In die tijd van een aantal jaren terug, heb ik overigens wel zelf bewust de keuze gemaakt om mijn huis te verkopen aan een starter ipv een belegger.

Maar je hebt wel gelijk, omstandigheden veranderen, en de huidige markt is minder gunstig voor aankoop/verhuur dan de door jouw geschetste periode. Toch zie je dat er door figuren een flinke agressieve campagne wordt gevoerd om te kopen voor verhuur. Complete woonblokken worden volgespamd met verkoopverzoeken. Om uiteindelijk omgezet te worden naar verhuur. En niet alleen in de stad, ook hier in het dorp zie ik twee-onder-een kap huizen direct na verkoop omgeturnd worden naar verhuur. Met wel degelijk het prijsopdrijvend effect.
Van de huizen van na 2005 gebouwd hier in het dorp: Rijtjeshuizen gaan ondertussen voor €4000/m2, twee-onder-een kap en appartementen op €5000, en vrijstaand op bijna €6000/m2 !

ps. huisjesmelker is niet een woord wat ik heb gebruikt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 22:01
RichieB schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:27:
Ja, maar het is ook veel gevoeliger voor beschadiging etc.

Ik merk juist dat de meeste vakantiehuisjes zo weinig mogelijk spullen bevatten.
Als er een broodrooster staat, dan moet die ook werken en af en toe gepoetst worden.

Als je fietsen of een roeibootje er bij doet, dan kan je er donder op zeggen dat de 3de huurder van het seizoen je belt omdat er een fiets lek staat of de versnelling kraakt.

Daarom dat ik schreef: zorg dat je zelf de belangrijkste gebruiker bent van je vakantiehuis, of laat je onderhoud doen door een tussenpersoon. Kost wat, maar anders sta je er 2 keer per maand zelf te klussen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-09 23:56
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:34:
[...]

Ik zou een vakantiehuisje vooral kopen en verhuren als je zelf graag in die streek een huisje wilt hebben. De verhuur is dan mooi meegenomen, maar die vergoeding zou in mijn ogen in de regel puur economisch gezien niet opwegen tegen de kosten en het gedoe van het hebben van zo'n huisje.
Mijn grootouders hebben ooit 2 vakantiehuisjes gekocht. 1 aan de Zuidfranse kust (kust is betrekkelijk, een km of 7 van de zee) en 1 in Nederland. Het is precies wat jij schetst hier, de vergoeding is leuk, maar weegt economisch niet op tegen het gedoe.

Ik weet dat het huisje in Zuid Frankrijk 15 jaar terug al 5000-6000 € per jaar aan vaste lasten met zich mee bracht. Verzekering, GLW, belastingen, VVE bijdrage. Voor mijn grootouders niet zo erg, die zaten er na hun pensioen 8 tot 10 weken per jaar en "verhuurden" het de rest van de tijd tegen kostprijs (dat dacht mijn oma althans, eigenlijk moest er gewoon geld bij) aan kennissen en vrienden. Gedoe altijd. Kom je terug, staan opeens alle bedden in de woonkamer. :F Vond men gezelliger dan alles in 3 slaapkamers. En terugbrengen naar boven was teveel moeite. |:( Kan er een boek over volschrijven.

Het is, zeker met een huisje waar je in 2 uur zit, lekker om te hebben en in deze tijd te kunnen vluchten. Maar vergeet het werk eraan niet. In Nederland is het altijd grasmaaien. In Frankrijk was het altijd harken, schoonmaken, opruimen, aanvullen, etc. Als je er 8 tot 10 weken zit niet zo erg, dan doe je alles op je gemakje. Maar als je maar 3 weken vrij hebt in de zomer, dan wordt het toch minder leuk. En je moet er telkens heen. In het voorjaar, in het najaar nog een keer. Wel iedere keer weer ruim 1350 km heen en 1350 km terug. Nee, Fréjus is niet om de hoek.

In Nederland zouden we ook eens heen gaan na een lange reis, geen zin meer de laatste 2 uur te rijden. Huisje zou die nacht leeg zijn... Waren de "huurders" maar vast een dag eerder gegaan, want er was toch niemand. Was ook meteen de laatste keer dat dat deel van de familie erin gezeten heeft. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Omdat het hier ter sprake kwam ben ik eens gaan rondkijken naar vakantie huisjes. Eens gezocht wat er beschikbaar is in de Belgische Ardennen aangezien dat relatief kort bij is voor mij (uurtje rijden). Vrij pittige prijzen voor relatief kleine woningen en veel toch al verkocht. Blijkbaar erg populair. Nu kwam ik ook huizen tegen die te koop waren tegen "lijfrente". Een voor mij onbekend concept. Je betaald dus blijkbaar een vast bedrag vooraf en daarna bijvoorbeeld 15 jaar lang een bedrag per maand. Mochten de eigenaren eerder komen te overlijden ben je goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

veldkampj schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:25:
Bedankt voor je antwoord. Begrijp ik hieruit goed dat jullie inmiddels gestopt zijn?
Ja, we deden het gezamenlijk met familie, maar de meesten maakten te weinig gebruik van het huisje. Eentje vatte het plan op om het huisje te exploiteren, maar dat viel in het water door de beperkingen van het park, i.c.m. gebrek aan inspanning om het op andere manieren te verhuren.

Het is toen een behoorlijk gedoe geworden, want het huisje werd door dat familielid verkocht aan een derde partij. Die werd door de parkbeheerder aangesproken op onderhoud i.c.m. asbest in het huisje, en toen volgde een juridische discussie waar ik me ver vandaan heb gehouden.

Dit is dus ook een beetje waar ik je voor wil waarschuwen. Doe het vooral, maar probeer gedoe te vermijden. Als je een druk leven hebt, en naar het vakantiehuisje wil gaan voor ontspanning, dan is het onprettig als je die rust niet krijgt. Wij voelden op een gegeven moment een negatieve associatie met het huisje.

[ Voor 20% gewijzigd door TucanoItaly op 05-02-2021 12:25 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
TucanoItaly schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:23:
[...]

Ja, we deden het gezamenlijk met familie, maar de meesten maakten te weinig gebruik van het huisje. Eentje vatte het plan op om het huisje te exploiteren, maar dat viel in het water door de beperkingen van het park, i.c.m. gebrek aan inspanning om het op andere manieren te verhuren.

Het is toen een behoorlijk gedoe geworden, want het huisje werd door dat familielid verkocht aan een derde partij. Die werd door de parkbeheerder aangesproken op onderhoud i.c.m. asbest in het huisje, en toen volgde een juridische discussie waar ik me ver vandaan heb gehouden.

Dit is dus ook een beetje waar ik je voor wil waarschuwen. Doe het vooral, maar probeer gedoe te vermijden. Als je een druk leven hebt, en naar het vakantiehuisje wil gaan voor ontspanning, dan is het onprettig als je die rust niet krijgt. Wij voelden op een gegeven moment een negatieve associatie met het huisje.
Klinkt niet prettig inderdaad en is waardevolle informatie dus bedankt voor het delen van die ervaring :)
Door de reacties die ik tot nu toe gelezen heb begin ik al iets terughoudender te worden of het inderdaad een goed idee is. Ik zal me nog wel verder gaan verdiepen in ervaringen en wat erbij komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
veldkampj schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:55:
[...]

Klinkt niet prettig inderdaad en is waardevolle informatie dus bedankt voor het delen van die ervaring :)
Door de reacties die ik tot nu toe gelezen heb begin ik al iets terughoudender te worden of het inderdaad een goed idee is. Ik zal me nog wel verder gaan verdiepen in ervaringen en wat erbij komt kijken.
Ik heb zelf geen praktijkervaring, maar volgens mij hangt het sterk af van of je een goede beheerder hebt of niet. Bij een goede beheerder, niet alleen administratief maar vooral ook voor het dagelijks onderhoud, kun je in principe alles 'op afstand' doen en worden een hoop zorgen je ontnomen. Maar dat zal wel wat geld kosten. En goede beheerders zijn ook niet voor het oprapen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Best een leuk baantje voor als je eenmaal FO bent. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MrAcid schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:11:
Best een leuk baantje voor als je eenmaal FO bent. ;)
Lijkt leuk, maar je moet heel veel uren gewoon "beschikbaar zijn".
Mensen komen aan op vrijdag of zaterdagmorgen, maar je weet nooit of dat om 15h gaat zijn of om 22h.
Maar je mag wel iedere keer de deur uit om de sleutel te gaan brengen, of te ontvangen en de zaak na te kijken.
En als er een vakman binnen moet om iets te herstellen weer eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Belangrijkste voor mij van FO is de vrijheid om zelf te bepalen wat/wanneer e.d.
Een baantje als beheerder lijkt mij daarom, zoals @Tommie12 omschrijft, inderdaad niets.

Daarnaast vastgoed is voor mij zakelijk (verhuur) of privé. Mixen van vakantie met zakelijk werkt vaak niet echt, voor mij althans.

[ Voor 28% gewijzigd door rube op 05-02-2021 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:34:
[...]

Het verschil tussen je eigen spullen en de spullen van een ander vind ik zelf vrij groot. Voordat we ons eigen huisje hadden zaten we elk jaar te zoeken naar een huisje met een inventaris die ons aan stond. Op een gegeven moment weet je welke wel en niet moet hebben, maar de beste huisjes waren altijd als eerste volgeboekt..
Helemaal mee eens. Precies hoe wij het benaderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
Tommie12 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:40:
[...]
Ja, maar het is ook veel gevoeliger voor beschadiging etc.
Natuurlijk, daar is dooddoener weer: pas op met verhuurders, want die slopen de boel. Dat kan, je loopt een zeker risico. Maar dat kan je verkleinen door met borg te werken, etc. Bij ons is er de afgelopen 5 jaar niets noemenswaardigs gebeurd.
Ik merk juist dat de meeste vakantiehuisjes zo weinig mogelijk spullen bevatten.
Als er een broodrooster staat, dan moet die ook werken en af en toe gepoetst worden.
Dat zijn de huisjes die ik zelf nooit zou willen huren.
Als je fietsen of een roeibootje er bij doet, dan kan je er donder op zeggen dat de 3de huurder van het seizoen je belt omdat er een fiets lek staat of de versnelling kraakt.
Wij hebben ook fietsen bij het huisje gaan. Die kijken we in het voorseizoen allemaal even na. Nog nooit klachten over gehad.
Daarom dat ik schreef: zorg dat je zelf de belangrijkste gebruiker bent van je vakantiehuis, of laat je onderhoud doen door een tussenpersoon. Kost wat, maar anders sta je er 2 keer per maand zelf te klussen.
Je overdrijft. Tenzij je het uitbesteedt moet je er 2x per jaar heen*: aan het begin van het seizoen om te openen en aan het eind van het seizoen om alles weer netjes op te bergen. Als je dat een straf vindt moet je er zeker niet aan beginnen.

*:Met een beetje geluk kom je er vaker, alleen om te genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Tommie12 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:58:
[...]
Lijkt leuk, maar je moet heel veel uren gewoon "beschikbaar zijn".
Dat is nergens voor nodig.
Mensen komen aan op vrijdag of zaterdagmorgen, maar je weet nooit of dat om 15h gaat zijn of om 22h. Maar je mag wel iedere keer de deur uit om de sleutel te gaan brengen, of te ontvangen
Daar heb je sleutelkastjes voor.
en de zaak na te kijken.
Wij hebben een locale schoonmaakster in dienst, die geeft door hoe het is achtergelaten. Valt meestal erg mee. Ze heeft 1x geklaagd dat het wel heel erg vies was. Betaalden we haar een uurtje extra, iedereen blij.
En als er een vakman binnen moet om iets te herstellen weer eens...
Ik heb ik het contract staan dat alle aanwezige apertuur niet gegarandeerd werkt. Alleen als de koelkast of het kooktoestel het zou begeven zou ik dat op afstand laten oplossen. Vorig jaar ging de magnetron stuk. We hebben zelf aan het eind van het seizoen een nieuwe meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RichieB schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:52:
[...]

Het verschil tussen je eigen spullen en de spullen van een ander vind ik zelf vrij groot. Voordat we ons eigen huisje hadden zaten we elk jaar te zoeken naar een huisje met een inventaris die ons aan stond. Op een gegeven moment weet je welke wel en niet moet hebben, maar de beste huisjes waren altijd als eerste volgeboekt..
Bijzonder, ik denk niet dat veel mensen zo er naar kijken. Ik denk dat de meeste mensen meer de algemene voorzieningen bekijken (is er een bad, afwasmachine etc) een wat foto's bekijken, maar niet de complete inventaris gaan inspecteren voordat ze een huisje huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:40:
[...]

Bijzonder, ik denk niet dat veel mensen zo er naar kijken. Ik denk dat de meeste mensen meer de algemene voorzieningen bekijken (is er een bad, afwasmachine etc) een wat foto's bekijken, maar niet de complete inventaris gaan inspecteren voordat ze een huisje huren.
Als je een keer 3 weken in een kaal huisje hebt gezeten (met nog geen douchegordijn of schilderijtje aan de muur) en daarna in een huisje wat iemand gezellig heeft gemaakt dan wil je dat eerste echt nooit meer. O.a. omdat de prijzen doorgaans hetzelfde zijn. De "algemene voorzieningen" zijn immers gelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn ouders verhuren camperplaatsen op ~1ha grond achter hun woning. Ideaal business model, gasten hebben alles zelf bij zich dus de kosten zijn laag (stroom , Wifi en klein onderhoud aan douche/toilet gebouwtje) en er is 0 promotie nodig (camperaars vinden elkaar snel genoeg) en bijna iedereen is tevreden want de recensies zijn duidelijk (goedkoop en simpel).

Moet je alleen de ruimte hebben ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 05-02-2021 21:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Get!em schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:25:
In datzelfde kader heb ik er persoonlijk bijv ook moeite mee dat het opkopen van de goedkope appartementen om er vervolgens hoge huur voor te vragen, onderdeel is van sommige FO roadmaps. Dat heb ik al eens eerder genoemd in dit topic: je ontneemt starters gewoon een stap voor de aankoop eerste huis en dwingt ze duurder te huren.
Eens. Ik zie daar ook wel een risico voor beleggers in particuliere woningen, namelijk verder veranderende wetgeving (na de wijziging in overdrachtsbelasting), omdat het eigenlijk vrij breed gedragen is dat het heel onwenselijk is hoe het nu gaat.

Wat ik me zo zou kunnen voorstellen is bijvoorbeeld zware verduurzamingseisen neerleggen bij verhuurders, maar wellicht is er van alles mogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
Een bijzondere discussie rondom het verhuren van huizen hier. Paginas lang gaat het eerst over het werk en de risicos verbonden aan het verhuren van een huis. Veel werk, gezeik, geen rendement, risicos en je geld vast.

Vervolgens gaat het daarna paginas lang over het hoge rendement en maatschappelijk ongewenst situaties bij het verhuren van een huis. Mijn inziens behoorlijk tegengesteld.

Verder is er denk ik een groot verschil tussen een lange termijn vastgoed verhuurder die zijn pand onderhoud en een goede relatie heeft met zijn huurders en een huisjes melker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

coldasice schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:00:
Een bijzondere discussie rondom het verhuren van huizen hier. Paginas lang gaat het eerst over het werk en de risicos verbonden aan het verhuren van een huis. Veel werk, gezeik, geen rendement, risicos en je geld vast.

Vervolgens gaat het daarna paginas lang over het hoge rendement en maatschappelijk ongewenst situaties bij het verhuren van een huis. Mijn inziens behoorlijk tegengesteld.
Vind beiden juist heerlijk om te lezen en bepalen waarin ik wil investeren. Plaatst het geheel voor mij in een perspectief.
Natuurlijk is ROI erg belangrijk, voor mij gaat het ook om wat ik met mijn "vrije" tijd doe en welk gevoel dat geeft.
Deze discussies helpen voor mij de voor en nadelen te zien op verschillende manieren.
Persoonlijk zie ik hierdoor alleen nog toegevoegde waarde in vastgoed als mijn kinderen er in zouden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:10
Over vakantiehuizen:
Toenmalige klant vroeg of het mogelijk was om een camerasysteem te maken want het hij vertrouwde de situatie bij zijn vakantiehuis in spanje niet, het elektriciteitsgebruik en waterverbruik was veel te hoog.

Bleek dat de (betaalde) beheerder er regelmatig een paar weken zat in het laagseizoen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 08:21

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Leuke discussie over vakantiehuizen en het mogelijk vergroten van inkomen door verhuur.

Zelf ik heb ik zojuist aan de uitgavekant in 5 minuten ~135,- verdiend: overstappen naar een andere autoverzekering. Nu zat ik al niet heel erg duur voor WA+ met rechtsbijstand, maar 33,- betalen ipv 44 is toch weer 25% minder. (ja ik ben ingegaan op een radioaanbieding).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PLAE
  • Laatst online: 20-09 11:49
Nog een tip: geef bij het overstappen van energieleverancier als indicatie het veelvoudige aan van je werkelijke verbruik bij het aangaan van het contract. De welkomstbonus is vaak hoger en de tarieven gelijk (of zelfs lager, kijk hier wel goed naar!).

Aan het einde van het jaar levert het je dus voordeel op. Het nadeel is soms dat je soms dus ook moet beginnen op een onrealistisch hoog maandbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:53
PLAE schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:18:
Nog een tip: geef bij het overstappen van energieleverancier als indicatie het veelvoudige aan van je werkelijke verbruik bij het aangaan van het contract. De welkomstbonus is vaak hoger en de tarieven gelijk (of zelfs lager, kijk hier wel goed naar!).

Aan het einde van het jaar levert het je dus voordeel op. Het nadeel is soms dat je soms dus ook moet beginnen op een onrealistisch hoog maandbedrag.
Corrigeren ze achteraf de bonus niet met je verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Amafi schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 07:49:
[...]

Vind beiden juist heerlijk om te lezen en bepalen waarin ik wil investeren. Plaatst het geheel voor mij in een perspectief.
Natuurlijk is ROI erg belangrijk, voor mij gaat het ook om wat ik met mijn "vrije" tijd doe en welk gevoel dat geeft.
Deze discussies helpen voor mij de voor en nadelen te zien op verschillende manieren.
Persoonlijk zie ik hierdoor alleen nog toegevoegde waarde in vastgoed als mijn kinderen er in zouden zitten.
Gedeeltelijk eens, lastig is dat wanneer je hier al langer komt dat dit soort discussie regelmatig herhaalt worden, op zich niks mis mee en als het nieuwe feiten en inzichten zijn heeft het ook voor mij toegevoegde waarde. Alleen soms gaat het teveel over meningen en vooroordelen. Ik merk dat ik dan zelf stop met reageren om alweer diezelfde vooroordelen te ontkrachten. Maar dit hoort allemaal bij een forum met wisselende en nieuwe deelnemers ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 11:38
Goeie tip, pas hem al een paar jaar toe. Tegenwoordig heb ik een netto energierekening van -30 euro/maand hierdoor. :+
@cverkooyen Innova heeft het in de actievoorwaarden staan sinds +/- november 2019 (punt 12 van de voorwaarden geloof ik.) Andere aanbieders ben ik het nog niet tegengekomen. Voor een aantal huishoudens loop ik dit altijd even na. Kleine moeite, en het scheelt toch telkens een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

Wow, nooit geweten dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Helaas is dat niet zo. De verbruikstarieven zijn weliswaar gelijk, maar het vastrecht is hoger. Daar wordt de overstappremie ook mee bekostigd. Als je vervolgens na afloop niet onmiddellijk overstapt ben je alsnog duurder uit.

Als je de all-in goedkoopste zoekt, dan is het altijd het beste om je werkelijke verbruik in te vullen bij de vergelijkingssites. Die sites houden rekening met alle variabelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Caballero
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:27
Redelijk nieuw in dit topic.. Ik ben wel eens benieuwd naar wat kritiek/opmerkingen/tips over mijn situatie als ik zo vrij mag zijn.

Ik ben M, 34 jaar oud, alleenstaand, zelfstandig ondernemer, huurwoning in een woonplaats aan de rand van Utrecht. Ik ben pas sinds enkele maanden bekend met het principe van FIRE, maar heb in mijn werkzame leven altijd al goed zuinig kunnen leven en geld opzij kunnen zetten.

Ik weet niet of FIRE in alle opzichten echt iets voor mij is. Ik ben meer van de korte termijndoelen, kijk slechts een jaar vooruit, maar ik denk niet dat de lange termijn daar momenteel onder te lijden heeft. Mijn doel is altijd geweest een substantieel bedrag te sparen om in te leggen voor een koopwoning. Vervolgens wordt het hoofddoel de hypotheek afbetalen (ondertussen lange termijn blijven beleggen) en daarna kijk ik wel hoe de situatie is wat betreft vroeg met pensioen gaan..

Huidige inkomsten
Winst uit eenmanszaak ± €70.000 in zowel 2018 als 2019 en ± €50.000 in 2020 als gevolg van Corona. Voor 2021 verwacht ik dat mijn inkomen boven de €60.000 moeten kunnen komen (uiteraard afhankelijk van een hoop onzekere ontwikkelingen).

Waar zit mijn geld momenteel?
€25.000 spaarrekening (0,3% rente)
€30.000 deposito tot Dec 2021 (0,55% rente)
€20.000 deposito tot Dec 2022 (0,75% rente)
€57.000 beleggingsrekening (ING duurzaam index)
€13.000 vordering op ouders (direct beschikbaar voor huis)
€3.000 borg huurwoning
TOTAAL €148.000

Daarnaast zit nog een mooi bedrag in (m.n. vlottende activa van) mijn bedrijf, maar die laat ik even buiten beschouwing.

Schulden
€5.000 studieschuld (0% rente)

Notes to self
- uitzoeken hoeveel duurder ik momenteel bij ING uit ben dan bij een broker als DEGIRO;
- boek aanschaffen om me te verdiepen in alle aspecten van beleggen;
- uitzoeken of studieschuld direct afbetalen loont t.b.v. hypotheekaanvraag.

Ik betaal momenteel €1100 huur en wil echt niet lang meer wachten met het kopen van een huis. Ik heb al wat research gedaan en afhankelijk van hoe zwaar mijn Coronajaar meetelt in de berekeningen, verwacht ik een hypotheek te kunnen krijgen van €280-320.000. Ik woon helemaal prima op 105m2 in een modern appartement en wil er bij overgaan tot koop niet (teveel) op achteruit gaan qua comfort en ruimte. Ik ben geen geweldige klusser, dus bij voorkeur een wat nieuwere woning, en dan zit ik in mijn regio (wil net buiten de stad Utrecht blijven als het even kan) al snel naar huizen tegen de 4 ton te kijken..

Dit jaar verwacht ik mijn spaargeld met 25K aan te kunnen vullen. De spaarrekening wordt nu even de enige bestemming waar mijn geld heengaat. Ik zal aardig wat geld mee moeten brengen bij aankoop en nu de beurzen zo hoog staan twijfel ik om een deel van mijn beleggingen al op te nemen. Het voelt als een risico om dit over een half of heel jaar te 'moeten' doen als de beurs wellicht in een dip zit.

Zouden jullie dit laatste in mijn situatie overwegen? De belangrijkste vraag daarnaast aan mezelf is, hoeveel moet ik zelf minimaal/maximaal willen inleggen voor een koophuis en hoe houd ik in eerste instantie de verdeling tussen spaargeld en beleggingen. Uiteraard houd ik een buffer aan en ik wil ook zeker een deel van mijn geld in beleggingen houden. Hebben jullie daar ideeën over? Uiteraard mogen jullie ook schieten op al het overige hierboven..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berenburg
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-09 14:13
El Caballero schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:03:
Redelijk nieuw in dit topic.. Ik ben wel eens benieuwd naar wat kritiek/opmerkingen/tips over mijn situatie als ik zo vrij mag zijn.

Ik ben M, 34 jaar oud, alleenstaand, zelfstandig ondernemer, huurwoning in een woonplaats aan de rand van Utrecht. Ik ben pas sinds enkele maanden bekend met het principe van FIRE, maar heb in mijn werkzame leven altijd al goed zuinig kunnen leven en geld opzij kunnen zetten.

Ik weet niet of FIRE in alle opzichten echt iets voor mij is. Ik ben meer van de korte termijndoelen, kijk slechts een jaar vooruit, maar ik denk niet dat de lange termijn daar momenteel onder te lijden heeft. Mijn doel is altijd geweest een substantieel bedrag te sparen om in te leggen voor een koopwoning. Vervolgens wordt het hoofddoel de hypotheek afbetalen (ondertussen lange termijn blijven beleggen) en daarna kijk ik wel hoe de situatie is wat betreft vroeg met pensioen gaan..

Huidige inkomsten
Winst uit eenmanszaak ± €70.000 in zowel 2018 als 2019 en ± €50.000 in 2020 als gevolg van Corona. Voor 2021 verwacht ik dat mijn inkomen boven de €60.000 moeten kunnen komen (uiteraard afhankelijk van een hoop onzekere ontwikkelingen).

€3.000 borg huurwoning
TOTAAL €148.000

Daarnaast zit nog een mooi bedrag in (m.n. vlottende activa van) mijn bedrijf, maar die laat ik even buiten beschouwing.

Schulden

Notes to self
- uitzoeken hoeveel duurder ik momenteel bij ING uit ben dan bij een broker als DEGIRO;

Ik betaal momenteel €1100 huur en wil echt niet lang meer wachten met het kopen van een huis. Ik heb al wat research gedaan en afhankelijk van hoe zwaar mijn Coronajaar meetelt in de berekeningen, verwacht ik een hypotheek te kunnen krijgen van €280-320.000. Ik woon helemaal prima op 105m2 in een modern appartement en wil er bij overgaan tot koop niet (teveel) op achteruit gaan qua comfort en ruimte. Ik ben geen geweldige klusser, dus bij voorkeur een wat nieuwere woning, en dan zit ik in mijn regio (wil net buiten de stad Utrecht blijven als het even kan) al snel naar huizen tegen de 4 ton te kijken..

Dit jaar verwacht ik mijn spaargeld met 25K aan te kunnen vullen. De spaarrekening wordt nu even de enige bestemming waar mijn geld heengaat. Ik zal aardig wat geld mee moeten brengen bij aankoop en nu de beurzen zo hoog staan twijfel ik om een deel van mijn beleggingen al op te nemen. Het voelt als een risico om dit over een half of heel jaar te 'moeten' doen als de beurs wellicht in een dip zit.

Zouden jullie dit laatste in mijn situatie overwegen? De belangrijkste vraag daarnaast aan mezelf is, hoeveel moet ik zelf minimaal/maximaal willen inleggen voor een koophuis en hoe houd ik in eerste instantie de verdeling tussen spaargeld en beleggingen. Uiteraard houd ik een buffer aan en ik wil ook zeker een deel van mijn geld in beleggingen houden. Hebben jullie daar ideeën over? Uiteraard mogen jullie ook schieten op al het overige hierboven..
Zo min mogelijk spaargeld in je nieuwe woning steken. Dit geld kan je maar 1x uitgeven. Je geeft zelf al aan om op de lange termijn te beleggen. De hypotheekrente is tevens historisch laag. Met deze gegevens zou ik zeggen: zo veel mogelijk lenen als je dit ook daadwerkelijk kan dragen en zo min mogelijk eigen geld erin. Je beleggingen renderen de komende jaren gewoon door met een percentage hoger* dan dat je rente betaald aan je hypotheek.

*In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Wel is dit percentage gemiddeld over een jaar of 30 ruim meer dan de +/- 1% hypotheekrente die je zal gaan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
@El Caballero In jouw geval is de eerste vraag wat een vergelijkbare woning aan de rand van Utrecht moet kosten want dat kan zo maar een stuk boven je maximale hypotheek liggen. Dan is vervolgens de vraag of je met je eigen geld de woning alsnog wilt en kunt kopen of dat je liever je woonwensen wat bij stelt.

Over je plannen om vervolgens je hypotheek zo snel mogelijk af te lossen verschillen de meningen. Ik heb dat ook gedaan omdat ik daar beter van slaap maar puur op rendement ben je waarschijnlijk op lange termijn beter af door zo veel mogelijk te investeren en alleen het minimale af te lossen. De waardeontwikkeling op je woning pak je toch wel als je gekocht hebt en de hypotheekrente is laag. Toch kun je met aflossen op je hypotheek een paar procent risicovrij rendement pakken doordat je minder VRH, geen hypotheekrente en een korting op je EWF krijgt (wet Hillen, die wordt wel afgebouwd). Het is dus een keuze die voor verschillende mensen hier verschillend uit pakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:08

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

El Caballero schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:03:

Huidige inkomsten

€3.000 borg huurwoning
TOTAAL €148.000

Schulden

Notes to self

Hier ga je natuurlijk 100 verschillende antwoorden op krijgen.
Grootste punt is natuurlijk hoeveel risico wil je lopen, en hoeveel risico kan je lopen.

Je Kan maximaal op veilig spelen, kleinste acceptabele woning, met volledige hypotheek die je vervolgens langzaam aflost, en je het spaargeld op de bank houd (voor het geval dat).

Tot aan, Maximale hypotheek liefst aflossingsvrij. beleg al je geld, liefst een beetje risico vol ander haal je die 12% op jaar basis niet... en alles ertussen in.....

Mijn antwoord zou een kopie zijn van wat ik zelf doe:
Huis gekocht waar ik zelf in wil wonen de komende 30 jaar. en niet gekeken naar rendementen enzo.
Vervolgens het huis zo snel mogelijk aflossen, (Extreem lage maandlasten zijn mijn doel).
Dus ook zonnepanelen en isolatie maatregelen genomen zeer recent.
heb ongeveer 10.000 euro in veilige langere termijn beleggingen zitten (ESOP)
Heb 12.000 euro stil staan op een spaarrekening. Dit geld is enkel bedoelt voor als we beiden onze baan kwijt raken. en zou voldoende moeten zijn om een jaar te overleven zonder hulp van buitenaf. (dus geen WW, ontslagvergoeding, ander werk etc). Als de normale dingen in place zouden zijn of 1 van ons nog werk heeft dan blijft die spaarpot gewoon staan.

Afgelopen 2 jaar maximaal op de hypotheek afgelost tot aan de boete grens. 10% van de begin waarde.
Samen met de zonnepanelen en andere maatregelen rondom het huis, geven we nu 600 euro minder per maand uit aan vaste lasten dan 2 jaar geleden.

Als de hypotheek straks is afbetaald en onze vaste lasten thuis zo goed als verdwenen zijn.
Dan durf ik ook veel meer te beleggen.
Dit is zeker niet de snelste en beste route, maar wel de route waar wij ons het veiligst bij voelen.

kort gezegd het geld dat na onze vaste lasten overblijft wordt nu als volgt besteed:
Afbetalen hypotheek elk jaar tot die 10% is bereikt.
Wat overblijft daarboven wordt geinvesteerd in het huis.
- eerst dingen die zichzelf terug verdienen: Isolatie, zonnepanelen etc.
- Daarna dingen die de waarde van het huis maar vooral ons levensgenot in dit huis verhogen.
- Beleggingen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Als je op relatief korte termijn een koophuis overweegt, dan zou bij mij de prioriteit meer liggen bij flexibiliteit en zekerheid in plaats van bij rendement. De vrijheid om, indien nodig, eigen geld te steken in verbouwing, eventueel een iets duurder huis of andere zaken zou ik dan veel belangrijker boven dan een paar procent extra rendement. Dus ik zou het voorlopig simpel oppotten op een spaarrekening en nadat je een huis hebt gekocht kijken hoe je financiën er dan voor staan.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Mooie mijlpaal gehaald deze maand!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 23% gewijzigd door TucanoItaly op 09-02-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
TucanoItaly schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:37:

***members only***
Ik begrijp je maanden telling niet helemaal, in sept 2017 ben je begonnen, na 21 maanden had je je doel bereikt, (Heb even de details weggelaten vanwege je members only), we zijn nu 41 maanden verder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
coldasice schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:18:
[...]

Ik begrijp je maanden telling niet helemaal, in sept 2017 ben je begonnen, na 21 maanden had je je doel bereikt, (Heb even de details weggelaten vanwege je members only), we zijn nu 41 maanden verder...
Ik denk dat de telling 19+21 is.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 10:35
TucanoItaly schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:37:

***members only***
Lekkere cijfers hoor! Daar kom ik nog niet in de buurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-09 10:45
Ik heb uiteraard de topic start al gelezen om interessante boeken te vinden, maar ik heb het idee dat een aantal boeken ondertussen een beetje verouderd zijn. Ik ben al volledig door het blog van J. L. Collins gegaan, maar ook boeken zoals Rich dad Poor dad en The Subtle art of not giving a f*ck. Blogs van Mr Money Mustache ook al volledig gehad.

Hebben jullie op basis van bovenstaande nog favorieten/tips die alsnog de moeite waard zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Crasheeee op 07-02-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Laatst online: 18-09 08:21

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

In welke zin vind je de informatie verouderd? Wat denk je uit andere titels te willen halen? Wat mij betreft is de filosofie van FIRE niet veel veranderd, de invulling van de concrete acties die je elke maand doet hangen erg af van persoonlijke omstandigheden(huis, kids, werk en werklocatie, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@coldasice dank je, gefixt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Pannencouque schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:58:
[...]
Lekkere cijfers hoor! Daar kom ik nog niet in de buurt :)
Heb je wel een idee wanneer je daar aan zit? Met mijn beleggingsstijl (wat goud en de rest wereld aandelen fonds) zit ik op ongeveer 4%.

Gevoelsmatig ervaar ik dat deze mijlpaal echt zoden aan de dijk zet: met voldoende belegd vermogen hark je per jaar gewoon een 13e maand binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door TucanoItaly op 07-02-2021 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
TucanoItaly schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:38:
[...]

Heb je wel een idee wanneer je daar aan zit? Met mijn beleggingsstijl (wat goud en de rest wereld aandelen fonds) zit ik op ongeveer 4%.

Gevoelsmatig ervaar ik dat deze mijlpaal echt zoden aan de dijk zet: met voldoende belegd vermogen hark je per jaar gewoon een 13e maand binnen.
Zit dit jaar al op 6%, inleg zit in de verschillende NT-fondsen. Bizarre stijging die niet aan kan blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 17:22
Crasheeee schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:02:
Ik heb uiteraard de topic start al gelezen om interessante boeken te vinden, maar ik heb het idee dat een aantal boeken ondertussen een beetje verouderd zijn. Ik ben al volledig door het blog van J. L. Collins gegaan, maar ook boeken zoals Rich dad Poor dad en The Subtle art of not giving a f*ck. Blogs van Mr Money Mustache ook al volledig gehad.

Hebben jullie op basis van bovenstaande nog favorieten/tips die alsnog de moeite waard zijn?
Waar ben je precies naar op zoek? Allicht kunnen we dan wat aanraden. Zoek je de praktische insteek: waar moet je in beleggen en hoe bouw je vermogen op, hoe optimaliseer je het een en ander (en daar heb je al heel wat keuzes/meningen in). Of meer iets over de fire-mindset, zoals rich dad poor dad of the millionaire next door?

Daarnaast blijft het ene boek natuurlijk langer relevant dan het andere, maar de concepten van fire of etf's of risicomanagement zijn tijdloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Blik1984 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:42:
[...]

Zit dit jaar al op 6%, inleg zit in de verschillende NT-fondsen. Bizarre stijging die niet aan kan blijven houden.
Da's waar, maar bijv. in 2018 deed mijn portefeuille helemaal niks (half procentje in de min). Dus tsja... het kan verkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
Crasheeee schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:02:

Zelf heb ik veel geleerd van https://earlyretirementnow.com/
In de The Safe Withdrawal Rate Series analyseerd hij allerlei verschillende zaken ten aanzien van de SWR

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Ik moet zeggen dat ik geen een boek heb gelezen over het onderwerp en een paar blogjes. De essentie is vrij makkelijk en veel van de informatie eromheen is nogal vanzelfsprekend. In het begin toen ik er voor het eerst mee begon wou ik ook zoveel mogelijk erover lezen. Maar al snel kom je tot de conclusie dat na het instellen van je maandelijkse beleggingen en eens te kijken naar je uitgaven er niet echt veel meer te doen valt voor een lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:18
Mocht je nog een huis willen kopen om te verhuren mag je wel opschieten...

https://www.ed.nl/politie...opt-en-verhuurt~a128f53c/

Ik vraag me ook af in hoeverre dit het beoogde effect gaat bereiken en niet straks de huurkosten de hoogte in jaagt door schaarste op de huurmarkt.

Hoeveel woningen worden er überhaupt momenteel nog "weggekaapt" door investeerders voor de verhuur? Ik kan me steeds moeilijker voorstellen dat een woning die je voor de huidige marktwaarde koopt nog een realistisch rendement zal opleveren en bij een eventuele verkoop nog iets op zal leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Hier in Tilburg hangen grote banners langs de weg waarop iets staat in de trekking van: "Pand te koop? bel 06xxxxxxxx"
Die tikken het bij wijze van spreken met de pin af, voordat ze gaan lunchen. Er is momenteel zoveel geld in de markt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Remcoder schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:51:

Ik vraag me ook af in hoeverre dit het beoogde effect gaat bereiken en niet straks de huurkosten de hoogte in jaagt door schaarste op de huurmarkt.

Hoeveel woningen worden er überhaupt momenteel nog "weggekaapt" door investeerders voor de verhuur? Ik kan me steeds moeilijker voorstellen dat een woning die je voor de huidige marktwaarde koopt nog een realistisch rendement zal opleveren en bij een eventuele verkoop nog iets op zal leveren...
Er wordt veel gekocht waarbij de business case alleen positief is door waardeontwikkeling van de woning(markt). Het probleem in Nederland is dat er te weinig woningen zijn. Je kan allerlei fiscale maatregelen nemen, maar daardoor ontstaan er niet meer woningen.

Maak je het verhuren van panden lastiger dan zal de huur omhoog gaan en het aanbod omlaag waardoor mensen die geen huis kunnen kopen nog verder in het nauw komen. Laat je de verhuurders z'n gang kan dan worden de huizenprijzen nog verder opgedreven. Het maakt niet uit of je door de hond of de kat gebeten wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door R.van.M op 08-02-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:10
netfast schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:00:
Hier in Tilburg hangen grote banners langs de weg waarop iets staat in de trekking van: "Pand te koop? bel 06xxxxxxxx"
Die tikken het bij wijze van spreken met de pin af, voordat ze gaan lunchen. Er is momenteel zoveel geld in de markt...
In mijn vroegere woonplaats wordt nu ook gewoon geadverteerd:

Verkoop uw woning, profiteer van de hoge huizenprijzen en huur uw woning terug...

Animo voldoende inderdaad om vastgoed te kopen voor verhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

De tijd zal het leren. Panden mogen onderling dus nog wel voor de verhuur verkocht worden indien het minimaal al 6 maanden verhuurd is. Dus meer aanbod van woningen zal een niet komen, want zo'n pand wordt dan gewilder voor een verhuurder in plaats van er eentje met een ban van 5 jaar te kopen.

Ook met deze hoge woningprijzen worden ze nog opgekocht voor de verhuur. Want 2 a 3% rendement is altijd nog meer dan op de bank. Waardestijging nog niet meegerekend.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
In Tilburg is het per direct niet meer mogelijk om een verhuur vergunning op een pand te krijgen. Opgeschort tot onbepaalde tijd. Alle panden met een vergunning zijn van de ene op de andere dag meer waard geworden.

-- Edit

Inderdaad zoals hieronder, een vergunning voor verhuur aan 3 - 5 mensen inderdaad.
Je mag hier nog steeds aan 1 of 2 mensen verhuren zonder vergunning.
Maar het geeft wel aan dat er links en rechts al aandacht voor is (en actie)

[ Voor 36% gewijzigd door netfast op 08-02-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Nu online
netfast schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:38:
In Tilburg is het per direct niet meer mogelijk om een verhuur vergunning op een pand te krijgen. Opgeschort tot onbepaalde tijd. Alle panden met een vergunning zijn van de ene op de andere dag meer waard geworden.
Verbod op kamerverhuur waarschijnlijk? Op normale verhuur van eengezinswoningen is dit volgens mij niet zomaar toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Morpheusk schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:32:
[...]

De tijd zal het leren. Panden mogen onderling dus nog wel voor de verhuur verkocht worden indien het minimaal al 6 maanden verhuurd is. Dus meer aanbod van woningen zal een niet komen, want zo'n pand wordt dan gewilder voor een verhuurder in plaats van er eentje met een ban van 5 jaar te kopen.

Ook met deze hoge woningprijzen worden ze nog opgekocht voor de verhuur. Want 2 a 3% rendement is altijd nog meer dan op de bank. Waardestijging nog niet meegerekend.
Ik ben benieuwd hoe lang de huidige waardestijging nog gaat doorzetten, gevoelsmatig verwacht ik binnen 5-10 jaar weer een flinke crash met alle gevolgen van dien. Starters die nu voor de hoofdprijs een woning kopen gaan dan flink nat als ze die woning niet verkocht krijgen zonder verlies als ze door willen stromen naar een volgende woning, en investeerders die nu instappen met euro-tekens in hun ogen komen dan ook flink bedrogen uit als hun investering ineens nog maar de helft waard is.

Als ik nu geld had zou ik het dus absoluut niet in een woning steken, terwijl dat wel een van de peilers is waar ik mijn FO-schap straks op wil baseren. Momenteel ben ik nog bezig om genoeg reserve inkomen te realiseren zodat ik dat richting een FO pot kan gaan sturen, waarschijnlijk ga ik dat op korte termijn meer in aandelen steken, alhoewel ik daar ook mijn vraagtekens bij heb hoe lang de huidige stijgingen nog door kunnen gaan.

Ik bedoel, de ECB moet toch ooit een keer gaan stoppen met geld printen, en wat er dan gaat gebeuren met de rentestanden en aandelenwaardes vind ik nogal spannend...

IMHO wordt er nu een perfecte storm gecreëerd waar een flinke correctie aan alle kanten uit voort zal komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ybos schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:31:
[...]

In mijn vroegere woonplaats wordt nu ook gewoon geadverteerd:

Verkoop uw woning, profiteer van de hoge huizenprijzen en huur uw woning terug...

Animo voldoende inderdaad om vastgoed te kopen voor verhuur.
Kan interessant zijn als je bejaard bent zonder kinderen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3lvinG
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:06
Geen idee of dit het juiste forum is om dit te vragen, maar ik probeer het toch.

Mijn vriendin en ik gaan onze badkamer verbouwen en we willen onze kozijnen laten vervangen voor kunststof exemplaren. Nu hebben we het geld er voor liggen, maar gezien de lage rente denken wij er ook aan om onze hypotheek te verhogen. Het geld zou ik dan gaan gebruiken om te investeren in aandelen, ETF's en crypto.

Uiteraard zitten er kosten verbonden aan het advies en een eventuele taxatie, die zouden uitkomen op 1500 eenmalig en kosten voor de badkamer + kozijnen komen uit op ongeveer 30K.

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie, zeker met het oog op financiële onafhankelijkheid die ik wens te hebben als ik 50 ben (ben nu 26).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:32
@M3lvinG Vaak is de hypotheekinschrijving bij het Kadaster hoger dan de daadwerkelijke hypotheek. Mocht die EUR 30k daar nog binnen passen is het waarschijnlijk niet nodig om langs de notaris te gaan, etc. En kan je met een eenvoudige verhoging toe waarschijnlijk met lagere kosten dan de EUR 1.500 die je noemt.

Edit: hier vind je meer informatie: https://www.eigenhuis.nl/...chrijving-hoe-werkt-het#/

[ Voor 18% gewijzigd door TheDeuce op 08-02-2021 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Remcoder schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:44:
[...]

Ik ben benieuwd hoe lang de huidige waardestijging nog gaat doorzetten, gevoelsmatig verwacht ik binnen 5-10 jaar weer een flinke crash met alle gevolgen van dien.
[...]
Als ik nu geld had zou ik het dus absoluut niet in een woning steken, terwijl dat wel een van de peilers is waar ik mijn FO-schap straks op wil baseren.
[...]
Okay, succes met het timen van de huizenmarkt. :+ Wanneer stap je in? Bij een daling van 5%? 10%? 25%? En reken je dat dan vanaf vandaag, of neem je voor het eikpunt ook de stijgingen van de komende jaren nog mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
RichieB schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:43:
[...]

Okay, succes met het timen van de huizenmarkt. :+ Wanneer stap je in? Bij een daling van 5%? 10%? 25%? En reken je dat dan vanaf vandaag, of neem je voor het eikpunt ook de stijgingen van de komende jaren nog mee?
Gevoelsmatig zou de aandelenmarkt ook al 10 jaar omlaag moeten gaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Nou, met deze maatregelen zal die marktwaarde eerder hoger worden dan lager worden. Als er een rem komt op nieuwe verhuurpanden, dan zal dat leiden tot meer schaarste aan verhuurpanden en daarmee tot een hogere waarde van de bestaande verhuurpanden. Zulke regelgeving is heerlijk voor de huidige huisjesmelkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
RichieB schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:43:
[...]

Zodra de waarde van woningen weer realistische waarden aanneemt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Remcoder schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:54:
[...]

Zodra de waarde van woningen weer realistische waarden aanneemt :+
Dus je gaat vandaag een huis kopen?

(Flauw natuurlijk, maar wat vind je 'realistisch'? Dat is volgens mij een zeer subjectieve term waarmee je impliciet suggereert dat de huidige woningwaarde niet realistisch zou zijn. Waarover je ook weer lang kunt discussiëren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3lvinG
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:06
TheDeuce schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:38:
@M3lvinG Vaak is de hypotheekinschrijving bij het Kadaster hoger dan de daadwerkelijke hypotheek. Mocht die EUR 30k daar nog binnen passen is het waarschijnlijk niet nodig om langs de notaris te gaan, etc. En kan je met een eenvoudige verhoging toe waarschijnlijk met lagere kosten dan de EUR 1.500 die je noemt.

Edit: hier vind je meer informatie: https://www.eigenhuis.nl/...chrijving-hoe-werkt-het#/
Dat klopt en uit mijn hoofd is gezegd is onze inschrijving hoger dan de 30K. Dus zeg dat de advieskosten uitkomen op € 1.000,-.

Losstaand van de kosten van het verhogen van de hypotheek, ben ik benieuwd wat jullie zouden doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Rubbergrover1 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:57:
[...]

Dus je gaat vandaag een huis kopen?

(Flauw natuurlijk, maar wat vind je 'realistisch'? Dat is volgens mij een zeer subjectieve term waarmee je impliciet suggereert dat de huidige woningwaarde niet realistisch zou zijn. Waarover je ook weer lang kunt discussiëren.)
Haha, nee, het punt voor mij is meer dat ik het te risicovol vind om nu geld in een zwaar overgewaardeerde berg stenen te stoppen (het gros van de woningen wat ik nu op funda zie staan kost een halve tot een hele ton meer dan het daadwerkelijk waard is imho).

Er zitten redelijk wat dingen aan te komen die straks gaan leiden tot een waardedaling van de woningmarkt in Nederland, o.a. de babyboomers die gaan overlijden, de daling van de bevolkingsgroei, de ECB die gaat stoppen met het printen van geld waardoor de rentestanden gaan stijgen en mensen minder kunnen lenen. Redelijk wat factoren waar je gif op kunt innemen dat het in de komende jaren gaat gebeuren die een zeer reëel risico vormen voor de investering die je doet.

Ik verwacht ook nog wel de periode tot die onzekerheid minder is nodig te hebben tot het verzamelen van genoeg cash om een eerste pand aan te schaffen, ik verwacht dus 5-10 jaar. Ondertussen ga ik mijn geld steken in investeringen die minder risicovol zijn over die periode.

[ Voor 4% gewijzigd door Remcoder op 08-02-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@M3lvinG hoe is je cashflow? D.w.z. als je het op 1 salaris moet doen, kun je de hypotheek dan nog steeds betalen? Indien ja, dan gewoon lekker de hypotheek verhogen. Vergeet niet het stevige risico als jullie uit elkaar gaan. Je kunt wel denken dat je relatie en je carrière stabiel is, maar dat kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
M3lvinG schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:58:
[...]

Dat klopt en uit mijn hoofd is gezegd is onze inschrijving hoger dan de 30K. Dus zeg dat de advieskosten uitkomen op € 1.000,-.

Losstaand van de kosten van het verhogen van de hypotheek, ben ik benieuwd wat jullie zouden doen?
Hoe hoog is de lening in verhouding tot de woningwaarde? En in verhouding tot je inkomen? Ik zou zelf niet heel hoog in de LTV of LTI willen zitten. Heb je NHG of niet? Zonder NHG heb je waarschijnlijk extra korting als je schuld onder de x% van de woningwaarde komt. Als je door het bijlenen pas veel later door die grenzen van de kortingen gaat, dan kan het wel eens een dure grap worden.

Los van deze zaken houd ik zelf niet zo van extra lenen als het niet hoeft. Beter minder lasten en minder 'gedoe' dan dat je extra lasten hebt met daarnaast onzekere extra rendementen. Maar ik weet dat een hoop mensen daar anders over denken. Dat is dus vooral ook een persoonlijke keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Remcoder schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:03:
[...]

Haha, nee, het punt voor mij is meer dat ik het te risicovol vind om nu geld in een zwaar overgewaardeerde berg stenen te stoppen (het gros van de woningen wat ik nu op funda zie staan kost een halve tot een hele ton meer dan het daadwerkelijk waard is imho).

Er zitten redelijk wat dingen aan te komen die straks gaan leiden tot een waardedaling van de woningmarkt in Nederland, o.a. de babyboomers die gaan overlijden, de daling van de bevolkingsgroei, de ECB die gaat stoppen met het printen van geld waardoor de rentestanden gaan stijgen en mensen minder kunnen lenen. Redelijk wat factoren waar je gif op kunt innemen dat het in de komende jaren gaat gebeuren die een zeer reëel risico vormen voor de investering die je doet.

Ik verwacht ook nog wel de periode tot die onzekerheid minder is nodig te hebben tot het verzamelen van genoeg cash om een eerste pand aan te schaffen, ik verwacht dus 5-10 jaar. Ondertussen ga ik mijn geld steken in investeringen die minder risicovol zijn over die periode.
Kernvraag hier is natuurlijk: Zie je een woning waar je zelf in woont als investering? Of is een woning iets wat je gewoon nodig hebt om te kunnen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
[...]

Op basis van wat? Waarschijnlijk jouw gevoel, maar het verleden heeft keer op keer uitgewezen dat handelen op gevoel een slecht rendement oplevert.
Er zitten redelijk wat dingen aan te komen die straks gaan leiden tot een waardedaling van de woningmarkt in Nederland, o.a. de babyboomers die gaan overlijden, de daling van de bevolkingsgroei, de ECB die gaat stoppen met het printen van geld waardoor de rentestanden gaan stijgen en mensen minder kunnen lenen.
De bevolking blijft nog 50 groeien op basis van de laatste CBS voorspellingen. De ECB heeft aangegeven de rente nog jaren laag te houden. Daarnaast zouden veel overheden en bedrijven door een renteverhoging direct in problemen komen (waardoor de ECB de rente weer moet verlagen).
Redelijk wat factoren waar je gif op kunt innemen dat het in de komende jaren gaat gebeuren die een zeer reëel risico vormen voor de investering die je doet.
Ik zou er geen gif op willen innemen. Risico's zijn er altijd met investeringen, maar de zaken die jij aanhaalt zijn vooral gevoel/onderbuik en niet op feiten gestoelt. Je moet voor de gein maar eens kijken op het blog http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/. De voorspellen al vanaf 2008 dat de huizenmarkt gaat crashen terwijl de prijzen ondertussen verdubbeld zijn.
Dus je gaat je geld op een spaarrekening zetten?

[ Voor 5% gewijzigd door R.van.M op 08-02-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
R.van.M schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:26:
[...]

Op basis van wat? Waarschijnlijk jouw gevoel, maar het verleden heeft keer op keer uitgewezen dat handelen op gevoel een slecht rendement oplevert.
Mening van de makelaar waar ik bij de verkoop van mijn vorige woning en aankoop van mijn huidige woning mee gewerkt heb. Nu is n=1 natuurlijk geen betrouwbare indicatie, maar dat een makelaar er zo over denkt zegt wel wat.
[...]

De bevolking blijft nog 50 groeien op basis van de laatste CBS voorspellingen. De ECB heeft aangegeven de rente nog jaren laag te houden. Daarnaast zouden veel overheden en bedrijven door een renteverhoging direct in problemen komen (waardoor de ECB de rente weer moet verlagen).
Dan verwachten ze wel erg veel immigratie, want de laatste getallen die ik gevonden had gaven aan dat de krimp er in ieder geval op natuurlijke aanwas is, en de immigratie neemt ook af.
[...]

Ik zou er geen gif op willen innemen. Risico's zijn er altijd met investeringen, maar de zaken die jij aanhaalt zijn vooral gevoel/onderbuik en niet op feiten gestoelt. Je moet voor de gein maar eens kijken op het blog http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/. De voorspellen al vanaf 2008 dat de huizenmarkt gaat crashen terwijl de prijzen ondertussen verdubbeld zijn.
We hebben na 2008 (rond 2010-2014) wel een dieptepunt in de woningmarkt gehad. Daar heb ik toen nog geluk mee gehad met het instappen in de woningmarkt. :)
[...]

Dus je gaat je geld op een spaarrekening zetten?
Deze opmerking slaat dus gewoon als een tang op een varken, er zit nog een heel scala aan investeringsopties tussen een spaarrekening en een huis kopen voor de verhuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Ik kan mij goed voorstellen dat je je geld nu liever niet in een verhuurpand stopt, ook omdat je dan heel veel geld niet-gespreid hebt belegd. Tegelijk vraag ik met af of veel andere investeringen (anders dan sparen) niet net zo gevoelig zijn voor de door jou geschetste scenario's. En of dat 'minder risico' wellicht deels een gevoelskwestie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Remcoder schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:38:
[...]

Mening van de makelaar waar ik bij de verkoop van mijn vorige woning en aankoop van mijn huidige woning mee gewerkt heb. Nu is n=1 natuurlijk geen betrouwbare indicatie, maar dat een makelaar er zo over denkt zegt wel wat.

[...]

Dan verwachten ze wel erg veel immigratie, want de laatste getallen die ik gevonden had gaven aan dat de krimp er in ieder geval op natuurlijke aanwas is, en de immigratie neemt ook af.

[...]

We hebben na 2008 (rond 2010-2014) wel een dieptepunt in de woningmarkt gehad. Daar heb ik toen nog geluk mee gehad met het instappen in de woningmarkt. :)

[...]

Deze opmerking slaat dus gewoon als een tang op een varken, er zit nog een heel scala aan investeringsopties tussen een spaarrekening en een huis kopen voor de verhuur.
Als ik naar de cijfers kijk gaat het aanbod alleen maar omlaag en de prijzen omhoog. Ik zie nog geen trendbreuk in de maandelijkse cijfers.

CBS link:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...t-komende-50-jaar-groeien

Jij geeft aan dat je je geld in minder riscovolle assets wil steken dan vastgoed. Dan ben ik benieuwd welke assets dat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Ik las afgelopen week dat de verwachting is dat de markt zal blijven stijgen tot op zijn minst 2022. Een economische crisis zou roet in het eten kunnen gooien maar er blijft een tekort aan woningen ontstaan en dat is dan eerder uitstel dan afstel van een verdere stijging van de huizenprijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
R.van.M schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:14:
[...]

Als ik naar de cijfers kijk gaat het aanbod alleen maar omlaag en de prijzen omhoog. Ik zie nog geen trendbreuk in de maandelijkse cijfers.

CBS link:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...t-komende-50-jaar-groeien
Dan ben ik benieuwd hoe ik erbij kom dat we met een krimp zitten, I stand corrected.
Jij geeft aan dat je je geld in minder riscovolle assets wil steken dan vastgoed. Dan ben ik benieuwd welke assets dat zijn.
Ik denk dat ik tzt gewoon lekker saai ga beginnen met ETF's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
en dat is minder risicovol dan vastgoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
netfast schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:28:
en dat is minder risicovol dan vastgoed?
In de huidige vastgoedmarkt naar mijn mening wel ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Nu online
Remcoder schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:44:
[...]

Ik ben benieuwd hoe lang de huidige waardestijging nog gaat doorzetten, gevoelsmatig verwacht ik binnen 5-10 jaar weer een flinke crash met alle gevolgen van dien. Starters die nu voor de hoofdprijs een woning kopen gaan dan flink nat als ze die woning niet verkocht krijgen zonder verlies als ze door willen stromen naar een volgende woning, en investeerders die nu instappen met euro-tekens in hun ogen komen dan ook flink bedrogen uit als hun investering ineens nog maar de helft waard is.

Als ik nu geld had zou ik het dus absoluut niet in een woning steken, terwijl dat wel een van de peilers is waar ik mijn FO-schap straks op wil baseren. Momenteel ben ik nog bezig om genoeg reserve inkomen te realiseren zodat ik dat richting een FO pot kan gaan sturen, waarschijnlijk ga ik dat op korte termijn meer in aandelen steken, alhoewel ik daar ook mijn vraagtekens bij heb hoe lang de huidige stijgingen nog door kunnen gaan.

Ik bedoel, de ECB moet toch ooit een keer gaan stoppen met geld printen, en wat er dan gaat gebeuren met de rentestanden en aandelenwaardes vind ik nogal spannend...

IMHO wordt er nu een perfecte storm gecreëerd waar een flinke correctie aan alle kanten uit voort zal komen...
Niks biedt zekerheid ook ETF's niet. Die zullen met een goede crash ook flink onderuit gaan.

Eén ding is zeker nu geen geld in 1 van 2 stoppen is sowieso verlies door inflatie.
Maar als je nu een beleggingspand koopt en je hebt er ongeveer 100k huur uitgehaald over 10 jaar en de boel crasht en je pand wordt 100k minder waard heb je weinig schade, 10 jaar later heb je die 100k waarde er misschien wel weerbij en nog is 100k extra huur ;)

Je kan natuurlijk ook 10 jaar wachten, maar stel dat er geen crash komt? Wacht je dan weer 10 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Remcoder schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:27:
[...]

Dan ben ik benieuwd hoe ik erbij kom dat we met een krimp zitten, I stand corrected.
Wellicht ligt het aan je interpretatie van de cijfers. De 'grijze druk' neemt de komende jaren wel flink toe. Dat is de verhouding tussen 65+ en 20-65. Dus: per (potentieel) werkende heb je meer senioren te 'verzorgen'. Met een piek rond 2035/2040 (rond de 45%). Daarna stabiliseert het zich op ongeveer 40%. De stijging in het percentage senioren stopt dus wel over een jaar of 20. Dan zou je dus kunnen redeneren dat dan 'dus' het aantal ouderen afneemt, maar dat is iets te kort door de bocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:50
Morpheusk schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:44:
[...]

Niks biedt zekerheid ook ETF's niet. Die zullen met een goede crash ook flink onderuit gaan.

Eén ding is zeker nu geen geld in 1 van 2 stoppen is sowieso verlies door inflatie.
Maar als je nu een beleggingspand koopt en je hebt er ongeveer 100k huur uitgehaald over 10 jaar en de boel crasht en je pand wordt 100k minder waard heb je weinig schade, 10 jaar later heb je die 100k waarde er misschien wel weerbij en nog is 100k extra huur ;)

Je kan natuurlijk ook 10 jaar wachten, maar stel dat er geen crash komt? Wacht je dan weer 10 jaar?
Het blijven lastige keuzes die persoonlijk zijn. Ik focus momenteel ook meer op aflossen hypotheek en een kleine maandelijkse storting in een etf. Heb daarnaast momenteel redelijk wat cash staan.

Naar aanleiding van de tips hier wel eens over nagedacht om dat inderdaad allemaal in etf te stoppen. Maar na een nacht woelen besloten dat als de markt in een week crasht met 30 procent (dus 30.000 euro daalt op een ton investering) ik hier behoorlijk ziek van zou zijn.

Ik weet voor mezelf dat ik dit emotioneel niet los kan laten en zet dit bedrag dan om in het aantal maanden sparen, zeg 1500 per maand. Dan zou ik even bijna 2 jaar (werken/sparen) in een week verliezen. Dat trek ik nu nog niet.

Dus hou ik het momenteel op aflossen hypotheek, 250 euro per maand in een etf en de rest cash. Liever 2 procent verlies per jaar dan.

Ben wel benieuwd hoe anderen dit emotioneel los kunnen laten op het moment dat de bedragen groter worden.

Net als Dearon wil ik in de toekomst misschien paar panden aanschaffen maar ga niet meedoen in de huidige gekte.

[ Voor 3% gewijzigd door Flexion1 op 08-02-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Flexion1 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:56:
[...]

Het blijven lastige keuzes die persoonlijk zijn. Ik focus momenteel ook meer op aflossen hypotheek en een kleine maandelijkse storting in een etf. Heb daarnaast momenteel redelijk wat cash staan.

Naar aanleiding van de tips hier wel eens over nagedacht om dat inderdaad allemaal in etf te stoppen. Maar na een nacht woelen besloten dat als de markt in een week crasht met 30 procent (dus 30.000 euro daalt op een ton investering) ik hier behoorlijk ziek van zou zijn.

Ik weet voor mezelf dat ik dit emotioneel niet los kan laten en zet dit bedrag dan om in het aantal maanden sparen, zeg 1500 per maand. Dan zou ik even bijna 2 jaar (werken/sparen) in een week verliezen. Dat trek ik nu nog niet.

Dus hou ik het momenteel op aflossen hypotheek, 250 euro per maand in een etf en de rest cash. Liever 2 procent verlies per jaar dan.

Ben wel benieuwd hoe anderen dit emotioneel los kunnen laten op het moment dat de bedragen groter worden.
Wetende dat ik het bedrag de komende 20 jaar onaangeroerd laat zou ik geen enkel probleem met een koersdaling hebben. 5 jaar voor mijn pensioendatum zou ik daar anders over denken. Daarom ook goed om gedurende de jaren heel langzaam aan je vermogen gedeeltelijk te switchen naar bonds, om zo minder impact te merken van een crash in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Nu online
[...]

Ik heb persoonlijk met aandelen ook wel 50% in de min gestaan. Uiteindelijk hersteld het zich wel weer (bij mij reeds gebeurd), de vraag is alleen wanneer, dit zou ook wel eens 20 jaar kunnen duren. En dat zou wel een lange periode zijn.
Met vastgoed staan we nu gemiddeld 75% in de plus. (Huurpenningen nog niet meegerekend)

Sommigen worden hier inderdaad onrustig van in de min staan met investeringen, maar zelf ervaar ik dit niet (nog niet). Dit komt denk ik omdat ik heb voorgenomen om het over 25 jaar pas weer te verkopen. Onverwachte omstandigheden daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:33
[...]

Net als Dearon wil ik in de toekomst misschien paar panden aanschaffen maar ga niet meedoen in de huidige gekte.
Natuurlijk is het vooral een kwestie van doen waar je je goed bij voelt, maar puur rationeel gezien is het niet de meest handige of snelle route die je nu neemt.

Andersom is het nu zo dat je misschien wel 5 jaar extra werken nodig hebt omdat je je werk niet/weinig voor je laat werken. Je kijkt alleen naar het risico en niet naar de beloning. Ik weet natuurlijk weinig van je situatie en of je nog lang wilt opbouwen of al redelijk richting datum FO gaat.

Als je hypotheek niet al te gek duur of hoog is, heb je de volgende gradatie/scoring in opties., van snel naar langzaam (Want veel rendement naar minder)

1. niks extra meer aflossen en maximaal alles in ETFs zetten elke maand
2. hypo aflossen en alles wat je nu in ETFs doet (250/mnd) + de cash die je nu maandelijks overhoud in ETFs doen
3. hypo aflossen, 250 in etfs en de rest bewaren tot een goed moment.

Strategie 3 voelt veilig, logisch. Maar je mist daarmee ook jaarlijks 5-9% rendement gemiddeld. Dus stel je wacht nog 5 jaar met je grote bult cash om wat te doen (en dit gaat bijv. om 50k ofzo), dan is dat dus ook al 25k gemiste inkomsten ;-)

Een daling in de markt is geen geld verliezen, het is pas verlies als je het per se op dat moment moet verkopen. Het allerbeste is om consequent maandelijks bij te kopen en dan over 10 jaar te kijken naar de ongelooflijke bult €€€ die er ligt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik denk dat de meesten zullen herkennen dat het emotioneel loslaten steeds gemakkelijker gaat, als het belegde bedrag hoger wordt.
Het 'boeit' mij in ieder geval steeds minder. Ik kon eerst helemaal enthousiast worden bij 10 euro groei of verlies. Afgelopen maart merkte ik dat ik 3k daling niet erg vond. Had ik 5 jaar geleden niet kunnen denken...

Daarom moet je dus zo jong mogelijk ervaring opdoen met beleggen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:50
Verwijderd schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:08:
[...]

Ik denk dat de meesten zullen herkennen dat het emotioneel loslaten steeds gemakkelijker gaat, als het belegde bedrag hoger wordt.
Het 'boeit' mij in ieder geval steeds minder. Ik kon eerst helemaal enthousiast worden bij 10 euro groei of verlies. Afgelopen maart merkte ik dat ik 3k daling niet erg vond. Had ik 5 jaar geleden niet kunnen denken...

Daarom moet je dus zo jong mogelijk ervaring opdoen met beleggen. :*)
Bedankt voor de reacties. De ervaring doe ik op door inderdaad 250 per maand te storten en dit consequent te blijven doen. Als ik dit komend jaar kan volhouden ga ik het elk jaar langzaam ophogen.

Cashpositie is momenteel rond de 50.000 en beleggingen rond de 20.000 (waarvan 5.000 in crowdfunding)

Hypitheek is al ver onder de ton met woz waarde van rond de 3 ton.

Dus inderdaad veel te hoge cashpositie maar slaap er momenteel beste bij.
Verwacht zelf nog wel correctie ergens komende 2 jaar op de markten. Eens kijken hoe ik daar op reageer en dan zal ik misschien nog wel meer cash gaan omzetten.

Leuk om alle tips te lezen en hoe iedereen het aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 17:22
Flexion1 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:15:

Bedankt voor de reacties. De ervaring doe ik op door inderdaad 250 per maand te storten en dit consequent te blijven doen. Als ik dit komend jaar kan volhouden ga ik het elk jaar langzaam ophogen.

Cashpositie is momenteel rond de 50.000 en beleggingen rond de 20.000 (waarvan 5.000 in crowdfunding)

Verwacht zelf nog wel correctie ergens komende 2 jaar op de markten. Eens kijken hoe ik daar op reageer en dan zal ik misschien nog wel meer cash gaan omzetten.

Een goede nachtrust is ook heel wat waard, als jij je hier comfortabel bij voelt dan is dat toch prima? :) Je zou je hypotheek nog iets verder kunnen verlagen aangezien 50k cash wel erg veel is, en het aflossen van de hypotheek risicoloos rendement is, maar dat moet je uiteraard zelf beslissen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:58
[...]

Je verliest geen 2 jaar werken sparen in een week , je verkoopt op dat moment namelijk niets. Je hebt namelijk een horizon die veel later ligt. Een goede nachtrust is te berijpen. Maar zeker verlies kost ook geld. Je buffers moeten in orde zijn. Maar ik heb gemerkt dat er ongemerkt best een te grote buffer kan ontstaan. Die op zichzelf weer een verliespost wordt die snel oploopt over tijd.

Laten we ervan uitgaan dat markten niet te timen zijn, hou je alleen tijd over. Hoe langer je wacht met investeren hoe langer het duurt eer je FO behaalt. Het vreemde is dat we in rare tijden zitten met enorme geldcreatie en lage rente. Dus hoe lang kan de 'gekte' aanhouden ? Misschien wel langer dan jij tijd hebt om vermogen op te bouwen.

En daar zit de crux, je slaapt lekker op een aanname , en neemt zeker verlies voor lief. Ondertussen loopt tijd weg.

Dan is er nog de discussie, is het wel gekte , of gewoon een gevolg van de gekozen weg op beleid en crisis management. Leuk discussie voer, maar praktisch gezien heb je geen enkele keuze, wil je FO worden dan moet je geld renderen. Anders is een sabbatical houden en lekker genieten en over een paar jaar terugkomen gewoon een beter idee. Dan heb je het vrije besteden van tijd alvast naar voren gehaald voor een deel.

Er is niets zo rampzalig voor vermogen als geld dat geen risico afdekt en ook nog eens niets oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dan vind ik het dus geen te hoge cashpositie, maar een prima kaspositie :) . Bij mij gaat een goede nachtrust boven alles.

Mede daarom hebben wij afgelopen jaar op een gegeven moment een deel van de beleggingen waar we toch al vanaf wilden verkocht, en dat een tijdje cash aangehouden. We vonden het een te roerige periode om een zo groot deel in beleggingen te laten of om dit geld weer in beleggingen te stoppen. Met daarbij in het achterhoofd: beter naar je gevoel luisteren en wat procenten rendement missen, dan dat je je gevoel negeert en achteraf denkt: had ik maar...

Maar ik kan me ook wel in GZFan herkennen. De daling rond 2000 deed mij veel meer dan de daling van afgelopen voorjaar. Terwijl de daling in Euro's nu toch meer impact had. Misschien ook omdat de beleggingen nu ook veel meer als lange-termijn investering voelen en dat we wel zien wat er over bv 10 jaar van over is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Je eerste crash is het moeilijkste.
Bij de laatste crash (Maart 2020) was ik een klein appartement kwijt in een week tijd.
En dan 3 weken later was dat al half teruggewonnen, en op vandaag is er bovenop de stand van voor die crash terug een klein appartement bij gekomen...

Omgaan met een crash is "a state of mind".

Wat ik mezelf voor houd is : als je geschoren wordt moet je stil zitten, geen paniekverkopen, en met een goed gespreide portefeuille komt dat wel goed.
Natuurlijk, als je alles in 3 biotech of 2 startups steekt die met een miljoen omzet (of geen omzet en alleen wat cashburn) al gewaardeerd worden aan 3 miljard, dan kan je op korte tijd veel definitief verliezen.

Tweede overweging: hoe meer geld je hebt, hoe minder je ooit kan gedwongen worden om heel veel ineens te verkopen.
Met een portefeuille van een miljoen zal je maximaal 40k (voor een auto bv) ineens moeten onttrekken, maar bij een crash stel je die uitgave uit, en verkoop je in het slechtste geval eens 10k of gewoon 2-3k per maand, en je houdt de rest gewoon vast.
Hoe meer geld je hebt, hoe meer risico je kan nemen omdat de tijd met je mee werkt.

Die situatie is dus wel helemaal anders als je aan het sparen bent voor een huis, dan kan je die risico's niet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Blik1984 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:00:
[...]

Wetende dat ik het bedrag de komende 20 jaar onaangeroerd laat zou ik geen enkel probleem met een koersdaling hebben. 5 jaar voor mijn pensioendatum zou ik daar anders over denken. Daarom ook goed om gedurende de jaren heel langzaam aan je vermogen gedeeltelijk te switchen naar bonds, om zo minder impact te merken van een crash in de markt.
Mijn opinie, maar de tijd van bonds is voorbij.
De rente kan niet verder zakken, en er is meer en meer risico op inflatie. Veel succes dan om geld te verdienen aan bonds met een rente van 0,5%...

Als je geld spaart voor je pensioen, ook dan is een crash niet zo erg.
Hoe veel ga je opnemen per maand? 2-3k, wat dan minder zou moeten zijn dan 0,3-0,5%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:10:
[...]
De rente kan niet verder zakken, en er is meer en meer risico op inflatie.
Hoeveel jaar horen we dat al niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:18:
[...]

Hoeveel jaar horen we dat al niet?
Rente is al bijna 0....
In elk geval is de rente lager dan de inflatie...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:33
[...]

Je financiele situatie klinkt erg stabiel, zeker met zo'n lage hypotheek 8) erg nice.

Ik snap je overwegingen en uiteindelijk moet je vooral goed kunnen slapen, maar uiteindelijk draait het hierom:
vind je meer risico acceptabel op het moment dat het je ook zomaar 5 tot 10 jaar werken zou kunnen schelen of vind je veiligheid belangrijker?

Want 1 tip die ik kan geven nu je zoveel cash hebt en spreekt over een correctie:
Je gaat dan ook je geld niet investeren.

De twijfel is er nu al en je besluit het niet te doen, dat is prima. Maar ik heb dit ook geprobeert en merkte dat ALS de markt dan eens een beetje daalde, ik nog steeds niet investereede :+ Komt omdat je dan denkt "maar het gaat nog meer dalen dus ik moet even wachten" totdat het weer stijgt en dan denk je "nee nu is het te duur, ik wacht wel"

gevolg: over 5 jaar heb je 100k cash staan

geen slechte situatie hoor, maar grote kans dat bovenstaand patroon zich gewoon voltrekt (ik heb 't zelf ook gedaan :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:22:
[...]

Rente is al bijna 0....
Mijn rente is 0 op mijn prive rekeningen.
Mijn zakelijke rekeningen zijn al negatief...

Die kan prima onder 0.

Zakelijk:
Eerst was er negatieve rente vanaf 1 mio.
Toen vanaf 500.000 (ABN nu)
en nu vanaf 250.000 (ING)
En sommige zelfs al vanaf 100.000 (Bunq)

Dus het kan altijd lager... De 0 is in geen geval de bodem

Kwestie van tijd voordat prive rekeningen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
netfast schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:46:
[...]
Dus het kan altijd lager... De 0 is in geen geval de bodem

Kwestie van tijd voordat prive rekeningen volgen.
Bij Rabo is voor groensparen al aangekondigd dat de rente vanaf april negatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:22:
[...]
Dat is ook al een veeg teken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-09 21:41
@Flexion1

Er zijn nog twee andere manieren om je investeringsrisico te verlagen, namelijk:

(1) Het spreiden over meerdere asset classes, dus niet alleen aandelen, maar ook bijvoorbeeld obligaties, goud en zelfs bitcoin of managed futures. Check bijvoorbeeld Permanent Portfolio of Risk Parity via google voor inspiratie.

Een voorbeeld van zo'n strategie: neem ETF's voor 35% aandelen, 45% langlopende obligaties, 20% goud en 5% bitcoin en herbalanceer eens per kwartaal. Op die manier zet je een combinatie assets aan het werk waarmee je in ieder economisch klimaat rendement kunt halen of (net zo belangrijk) verliezen kan beperken (sound logic). En een combinatie die gebruik maakt theoretische modellen waarbij aangetoond wordt dat omdat deze assets minder sterk gecorreleerd zijn, de verhouding tussen rendement en risico verbetert (sound science).

(2) Het timen van instapmoment / mate van instappen via vastgestelde regel(s). Check bijvoorbeeld de papers van Meb Faber of Gary Antonacci voor inspiratie.

Een voorbeeld hiervan is de simpele regel van Meb Faber om in te stappen als de markt/index boven het 10-maands gemiddelde komt en uit te stappen als ie eronder duikt. Met uitgebreide backtests is zichtbaar dat dit diepe drawdowns beperkt met minimale opgave van rendement. De verhouding risico/rendement is beter dan het populaire buy-and-hold. Daarnaast is er een brede wetenschappelijk basis voor het bestaan van momentum, het gegeven dat een asset statistisch gezien vaak gedurende lange tijd blijft doorstijgen als eenmaal een stijging is ingezet en andersom. Je zou kunnen zeggen het bestaan van trendmatige stijgingen en dalingen.

Beide strategieën zijn niet populair in een tijdperk waarin aandelen de norm zijn; het vereist dus best wat "ballen". In eerste instantie gebruikte ik zelf beide manieren hierboven via de methodiek van Adaptive Asset Allocation. Het vervelende vond ik dat het hier een binaire optie was om "in" of "uit" een asset te gaan, hetgeen de spreiding (voor mij te veel) ondermijnde. Toen heb ik een lichte twist erop gemaakt (die ook al eerder bleek te zijn gemaakt in een aantal wetenschappelijke artikelen). De weging bepaal ik nu namelijk via de "trend gewogen" bijdrage aan het risico van de portfolio. Dus een asset mag relatief veel extra bijdragen aan het risico van de portfolio als de trend positief is, maar mag geen extra risico bijdragen als de trend negatief is. Dat betekent momenteel 22% obligaties (trend negatief), 64% aandelen (trend positief), 7% goud (trend negatief) en 7% bitcoin (trend positief). Het fijne eraan vind ik dus dat obligaties en goud weliswaar (relatief) onderwogen zijn, maar vanwege de geringe correlatie met aandelen en bitcoin niet geheel uit de portfolio verdwijnen. De spreiding blijft dus meer behouden.

Maar goed, kijk maar even of je er iets aan hebt en doe vooral je eigen onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffel1997
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-11-2023
Dit is een zeer interessant artikel, voor mensen die steeds twijfelen om in de markt te stappen, omdat het momenteel "erg hoog" staat:
https://www.personalfinan...erfectly-time-the-market/

Market timing is dus weinig relevant op lange termijn

Mijn YouTube Kanaal: BuffaloBull Investing -- Hartelijk bedankt om te abonneren!

Pagina: 1 ... 154 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.