Klinkt als een herbalife constructie inderdaad. Veel sportinstructeurs doen dat on the side, inspelen op de onzekerheid van mensen die 'wat gewicht' kwijt moeten.finsdefis schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:50:
[...]
Ik ken dit soort mensen via-via. Die gaan dan ineens allerlei rare sh*t verkopen via social media door in te spelen op hypes en onzekerheden van mensen (gewicht, uiterlijk etc.).
Mijn aandelen bestaan voor +/-10% uit:
Sprott physical silver trust (PSLV)
WisdomTree Physical Gold ETF
Wil misschien nog wat zilveren munten toevoegen mits ik dat anoniem kan aankopen. Inboedelverzekering dekt tot €2000 en geen kluis vereist.
Ik zie online verschillende aanbieders maar ik zit niet te wachten op een koerier aan huis of adresgegevens in een klantenbestand. Lokale juwelier heb ik geïnformeerd en die prijs lag zeker 15% boven de prijs van thesilvermountain.nl en dan is het niet meer interessant, temeer omdat je al een premium betaalt ten op zichtte v.d. spotprijs.
Spreiding in vermogen vind ik erg belangrijk. Ik lees af en toe mee op het forum en zie mensen die een groot deel van hun vermogen in aandelen hebben, daar zou ik niet lekker van slapen. Een hypotheekvrije woning ook niet, dan zit het vermogen alsnog vast.
Wil misschien nog wat zilveren munten toevoegen mits ik dat anoniem kan aankopen. Inboedelverzekering dekt tot €2000 en geen kluis vereist.
Ik zie online verschillende aanbieders maar ik zit niet te wachten op een koerier aan huis of adresgegevens in een klantenbestand. Lokale juwelier heb ik geïnformeerd en die prijs lag zeker 15% boven de prijs van thesilvermountain.nl en dan is het niet meer interessant, temeer omdat je al een premium betaalt ten op zichtte v.d. spotprijs.
Spreiding in vermogen vind ik erg belangrijk. Ik lees af en toe mee op het forum en zie mensen die een groot deel van hun vermogen in aandelen hebben, daar zou ik niet lekker van slapen. Een hypotheekvrije woning ook niet, dan zit het vermogen alsnog vast.
Ook hier dezelfde WisdomTree goud ETF in portfolio. Momenteel maar 5%, maar was ook wel eens 30%+ in goud belegd, toen er momentum in zat. Verder nu ook 5% in bitcoin, ruim 20% in langlopende obligaties en bijna 70% in wereldwijde aandelen ETF. Duidelijke risk on positionering voor mijn doen momenteel.
Ik heb nog wel wat voor jeE.E. schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:09:
Wil misschien nog wat zilveren munten toevoegen mits ik dat anoniem kan aankopen.
Wauw, dat je met dat soort moreel verwerpelijke bezigheden bij een rechtbank mag werken. De vergelijking die ze maakt is ook vette bullshit natuurlijkrube schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:53:
Weer een bij het ad..... https://www.ad.nl/werk/fr...te-met-pensioen~a84d4d14/
Wanneer gaan ze nu eens een beetje serieus en kritisch kijken naar die stukjes.
Waarom absoluut anoniem?E.E. schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:09:
Mijn aandelen bestaan voor +/-10% uit:
Ook een juwelier moet alvast aankoop van goud en zilver op naam registreren.
En wat je laatste paragraaf betreft...
hypotheek is afbetaald, dat zie ik als het eerste rustpunt voor pensionering.
En ja, meeste vermogen zit in aandelen. Maar dat is genoeg om nooit alles ineens te moeten verkopen bij een crash.
Goed slapen bij grote marktbewegingen is een state of mind, je moet het leren, en het duurt wel even.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik huur een bankkluis, of eigenlijk een kluis in de oude Nederlandse bank. Kost wel flink wat van je rendement (€110 per jaar) maar is wel heel veilig.
Daarbij krijg ik altijd een james bond gevoel als ik die kluis bezoek
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht wat op dit moment in aanbouw is. Het huis wordt gebouwd in een complex met parkeerplaatsen op binnenterrein. Ieder huis heeft één parkeerplaats. Nu heb ik de mogelijkheid om via de makelaar nog een parkeerplaats bij te kopen voor ongeveer €9.000,- inclusief notariskosten e.d.
Ik heb nagevraagd of verhuren is toegestaan (aan iemand buiten het complex). Buiten het complex is het aantal parkeerplaatsen beperkt en liggen die parkeerplaatsen over het algemeen vrij ver weg omdat het gebied om het complex heen voor een groot deel autovrij is. Dit lijkt me een manier om wat passief inkomen te krijgen.
Heeft iemand ervaring met de verhuur van parkeerplaatsen? Zo ja, zou je aanraden erin te investeren?
Ik heb nagevraagd of verhuren is toegestaan (aan iemand buiten het complex). Buiten het complex is het aantal parkeerplaatsen beperkt en liggen die parkeerplaatsen over het algemeen vrij ver weg omdat het gebied om het complex heen voor een groot deel autovrij is. Dit lijkt me een manier om wat passief inkomen te krijgen.
Heeft iemand ervaring met de verhuur van parkeerplaatsen? Zo ja, zou je aanraden erin te investeren?
@Jackssonss denk dat de belangrijkste vraag is, hoeveel denk je te kunnen vragen voor je parkeerplaats. Dan kan je e.e.a. in perspectief zetten. Nu wat lastig. Weinig parkeerplaatsen buiten, maar wel gratis? Of is het in de regio enorm duur betaald parkeren en kan je daar mooi op inspelen?
Denk overigens niet dat het de bedoeling is al is het maar een onpraktisch iets dat je iemand sec toegang wilt geven tot de parkeerplaats en niet 'het complex'.
Denk overigens niet dat het de bedoeling is al is het maar een onpraktisch iets dat je iemand sec toegang wilt geven tot de parkeerplaats en niet 'het complex'.
Locatie x 3.
In een complex waar ik een appartement heb gaan ze weg voor 50K.
Elders (in zelfde stad) ook voor 9K.
Dus valt zonder meer details weinig zinnigs over te zeggen, alleen dat het absolute bedrag niet al te hoog is, dus dat je absolute downside ook redelijk beperkt is.
In een complex waar ik een appartement heb gaan ze weg voor 50K.
Elders (in zelfde stad) ook voor 9K.
Dus valt zonder meer details weinig zinnigs over te zeggen, alleen dat het absolute bedrag niet al te hoog is, dus dat je absolute downside ook redelijk beperkt is.
Verwijderd
@Jackssonss Ik zou hem gewoon kopen en meteen aan al je medebewoners laten weten dat hij te huur/te koop is.
1 parkeerplaats per huis = schaarste. Dus daar kan je in de toekomst lekker winst op pakken.
1 parkeerplaats per huis = schaarste. Dus daar kan je in de toekomst lekker winst op pakken.
Lijkt mij een leuk idee.
Maar hoeveel huur kan je vragen voor een parkeerplaats?
Hoeveel kost een alternatief: betalen voor een openbare parkeerplaats?
Vuistregel: huur per maand = 1% aankoopprijs. Pakweg 90€/maand.
Maar hoeveel huur kan je vragen voor een parkeerplaats?
Hoeveel kost een alternatief: betalen voor een openbare parkeerplaats?
Vuistregel: huur per maand = 1% aankoopprijs. Pakweg 90€/maand.
Zou er vanaf blijven, 9k investering levert misschien paar honderd per jaar op, maar dan heb je wel relatief veel administratie kosten en gedoe.
Daarbij ook de kans dat je schuin aangeken wordt door buren als jij een parkeerplaats verhuurt aan iemand buiten de wijk terwijl buren hun tweede auto elders moeten parkeren.
Daarbij ook de kans dat je schuin aangeken wordt door buren als jij een parkeerplaats verhuurt aan iemand buiten de wijk terwijl buren hun tweede auto elders moeten parkeren.
[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 31-01-2021 09:44 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik heb zelf ook een 2de parkeerplaats, niet voor investering maar toen had ik nog 2 auto’s. We verhuren die nu aan iemand in het blok. Bedenk je wel of het wenselijk is om de parkeerplaats te verhuren aan iemand die niet in het complex woont, je verschaft zo iemand wel toegang tot een afgesloten gebied van je complex, met al het mogelijke gezeik wat er bij kan komen. Bij onze vve is expliciet afgesproken om het niet toe te staan.Jackssonss schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:22:
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht wat op dit moment in aanbouw is. Het huis wordt gebouwd in een complex met parkeerplaatsen op binnenterrein. Ieder huis heeft één parkeerplaats. Nu heb ik de mogelijkheid om via de makelaar nog een parkeerplaats bij te kopen voor ongeveer €9.000,- inclusief notariskosten e.d.
Kortom, ik zou het niet doen. Teveel potentieel gedoe met verhuur buiten complex en te hoog risico dat je het binnen het complex niet kan verhuren
[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 31-01-2021 09:44 ]
@Jackssonss Ik weet niet waar je huis staat maar in Amsterdam heb ik een tijd een parkeerplek voor 150 euro per maand gehuurd, dan kan het zeker wel uit! ;-)
Zo'n parkeerplaats kost doorgaans ook meer dan een klein flatje in ZeelandCrack_david schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:47:
@Jackssonss Ik weet niet waar je huis staat maar in Amsterdam heb ik een tijd een parkeerplek voor 150 euro per maand gehuurd, dan kan het zeker wel uit! ;-)
Het ligt behalve de verhuurbaarheid van de parkeerplaats ook aan hoe groot je appartement is want dat bepaalt in welke mate het als je je appartement ooit wil verkopen als een meerwaarde gezien wordt. Als je appartement ruim boven de 100 m2 uit komt dan zou ik het voor 9k zeker overwegen omdat je dan een breder publiek aan kan trekken in de toekomst.
[ Voor 3% gewijzigd door Afas op 31-01-2021 09:56 ]
Maar net als Jackssons zullen ook de andere kopers toch zelf ook de mogelijkheid hebben om een extra parkeerplek te kopen? Waarom zouden ze die dan omslachtig via een medebewoner gaan huren?Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:32:
@Jackssonss Ik zou hem gewoon kopen en meteen aan al je medebewoners laten weten dat hij te huur/te koop is.
Zelf denk ik dat het vooral een investering voor de toekomst kan zijn. Als je over tien jaar wilt verhuizen, dan kan een appartement met twee parkeerplaatsen wel veel waardevoller zijn dan net één parkeerplaats. En 9000 is ook weer geen heel hoog bedrag. Maar hangt ook af van locatie en soort appartement. Als het gaat om studios en tweekamerappartementen, dan is een parkeerplek van wel genoeg. Gaat het om een groter appartement, dan worden het meer tweeverdieners appartementen en is een tweede parkeerplaats wel waardevol.
Wat bij parkeerplaatsen een rol kan gaan spelen is wat je ideeën zijn over mobiliteit in de toekomst. Het zal nog niet voor de komende 15 jaar zijn maar op enig moment zal de zelfrijdende auto komen en dominant worden. Op dat moment wordt er anders naar autobezit gekeken en verwacht ik dat er veel meer deelauto's en centrale opslag zal komen. Dus geen auto meer voor de deur of in de parkeergarage bij je appartement. Of misschien ook wel als er gekozen wordt voor een decentraal systeem.
Op dat moment kunnen parkeerplaatsen veel minder waard worden, dat is op dit moment nog zo ver weg dat ik daar geen rekening mee zou houden bij een investeringsbeslissing. Tegelijkertijd wel iets om in je achterhoofd te houden als je het appartement heel lang aan wilt houden.
Op dat moment kunnen parkeerplaatsen veel minder waard worden, dat is op dit moment nog zo ver weg dat ik daar geen rekening mee zou houden bij een investeringsbeslissing. Tegelijkertijd wel iets om in je achterhoofd te houden als je het appartement heel lang aan wilt houden.
[ Voor 5% gewijzigd door Afas op 31-01-2021 10:29 ]
Ach, dan heb je een extra stuk tuin of terras...Afas schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:27:
Wat bij parkeerplaatsen een rol kan gaan spelen is wat je ideeën zijn over mobiliteit in de toekomst. Het zal nog niet voor de komende 15 jaar zijn maar op enig moment zal de zelfrijdende auto komen en dominant worden. Op dat moment wordt er anders naar autobezit gekeken en verwacht ik dat er veel meer deelauto's en centrale opslag zal komen. Dus geen auto meer voor de deur of in de parkeergarage bij je appartement. Of misschien ook wel als er gekozen wordt voor een decentraal systeem.
Ik zou hem sowieso kopen, voor 9k is een koopje lijkt me gezien de voordelen die het biedt. Tenzij je huis erg klein is, en je zeker weet dat single blijft ofzo. Of alvast voor waardestijging voor toekomstige nieuwe bewoners die mogelijk wel twee auto's hebben. Anders is het handig voor een motorfiets of speciale auto. Verhuur zou ik niet aan beginnen.Jackssonss schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:22:
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
... in een parkeergarage.Rubbergrover1 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:52:
[...]
Ach, dan heb je een extra stuk tuin of terras...
Waarom niet? Geen kans op huurders die bellen over verstopt toilet, lekkage e.d....
We zitten hier wel op het FO topic.
Zit er een maximum aan de hoeveelheid parkeerplaatsen die je kan kopen? Anders koop je ze allemaal en kun je de daaropvolgende schaarste misbruiken om je buren een poot uit te draaien 😂Jackssonss schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:22:
Als je genoeg plekken hebt misschien goed te verhuren voor (illegale) ravefeestjes.
Ook een volatiele en niet zo passieve bron van inkomsten
Het gaat om parkeerplaatsen op een binnenterrein...
Ik zou het doen. Maar niet voor de verhuur, maar voor mezelf. Die 9k haal je er met de verkoop wel weer uit. En mogelijk kun je 'm in de tussentijd, als je zelf inderdaad geen auto hebt, wel verhuren aan één van de buren.Jackssonss schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:22:
Misschien ook handig voor als je bezoek krijgt, dat ze altijd op je tweede parkeerplaats kunnen parkeren.
Als je inkomsten wilt zou ik aandelen scoren. Ik zou geen gedoe willen dat de huur van die parkeerplaats niet betaald wordt, het papierwerk aan het eind van het jaar of af en toe een nieuwe huurder zoeken. Dat is het voor mij niet waard voor die 100 euro per maand die het opbrengt.rube schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:36:
[...]
Waarom niet? Geen kans op huurders die bellen over verstopt toilet, lekkage e.d....
We zitten hier wel op het FO topic.
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
100 euro per maand in een nieuwbouwwijk?? Dat lijkt me nietwebfreakz.nl schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:36:
[...]
Als je inkomsten wilt zou ik aandelen scoren. Ik zou geen gedoe willen dat de huur van die parkeerplaats niet betaald wordt, het papierwerk aan het eind van het jaar of af en toe een nieuwe huurder zoeken. Dat is het voor mij niet waard voor die 100 euro per maand die het opbrengt.
Toen ik in de stad woonde kostte een 1e vergunning 40 euro en tweede vergunning 100 euro per jaar.
Wat ik me afvraag, hebben huurders van parkeerplaatsen ook huurbescherming op enige wijze? Dan kan het lastig worden om de huurder "eruit" te gooien als je gaat verhuizen.
[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 31-01-2021 21:52 ]
Wie zegt dat het om een nieuwbouwwijk gaat? Het gaat om een nieuwbouwcomplex en dat kan met zo goed in hartje centrum zijn. Aangezien gemeld wordt dat parkeerplekken in de omgeving schaars zijn, ga ik niet uit van een nieuwbouwwijk ver buiten het centrum.Sport_Life schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:49:
[...]
100 euro per maand in een nieuwbouwwijk?? Dat lijkt me niet. Ik zou denken aan 25-50 euro per maand en dan is je opbrengst 3-6% per jaar.
Toen ik in de stad woonde kostte een 1e vergunning 40 euro en tweede vergunning 100 euro per jaar.
Dat was een aanname van mij aangezien het om een nieuwbouwwoning ging en de kosten van een plek "slechts" 9k zijn.Rubbergrover1 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:16:
[...]
Wie zegt dat het om een nieuwbouwwijk gaat? Het gaat om een nieuwbouwcomplex en dat kan met zo goed in hartje centrum zijn. Aangezien gemeld wordt dat parkeerplekken in de omgeving schaars zijn, ga ik niet uit van een nieuwbouwwijk ver buiten het centrum.
Eens dat het in theorie ook in het centrum van Amsterdam kan liggen
Dan zou ik er geen seconde over nadenken
[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 31-01-2021 22:30 ]
Kijk even goed in de aktes. Bij ons (appartementencomplex met parkeerplaats op afgesloten eigen terrein) staar er expliciet in dat parkeerplaats niet verhuurd mag worden en dat appartement alleen verkocht mag worden in combinatie met de parkeerplaatsJackssonss schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:22:
Geldt dit ook voor een tweede parkeerplaats? Mijn tweede parkeerplaats kan ik prima apart verkopen zonder mijn huis te verkopenDutchChelsea schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:06:
[...]
Kijk even goed in de aktes. Bij ons (appartementencomplex met parkeerplaats op afgesloten eigen terrein) staar er expliciet in dat parkeerplaats niet verhuurd mag worden en dat appartement alleen verkocht mag worden in combinatie met de parkeerplaats
Dan is het nog altijd geen tuin of terrasRubbergrover1 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:29:
[...]
Het gaat om parkeerplaatsen op een binnenterrein...
Geen idee, dat zal bij elk project anders zijn, denk ik. In ons project heeft elk appartement maar 1 parkeerplaats. Is eis van gemeente bij bouw in centrum, dus ik denk dat dat beding daarom in de akte staat bij ons. Geen idee hoe de situatie bij jou isBlik1984 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:12:
[...]
Geldt dit ook voor een tweede parkeerplaats? Mijn tweede parkeerplaats kan ik prima apart verkopen zonder mijn huis te verkopen
Het gaat hier om het wel/niet kopen van een extra parkeerplaats. Die zal wel gekoppeld worden aan de akte, maar ook weer ontkoppeld kunnen worden en dus weer met tussenkomst van een notaris doorverkocht kunnen worden. Dus een andere situatie als de standaard parkeerplaats die er bij inbegrepen zitDutchChelsea schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:23:
[...]
Geen idee, dat zal bij elk project anders zijn, denk ik. In ons project heeft elk appartement maar 1 parkeerplaats. Is eis van gemeente bij bouw in centrum, dus ik denk dat dat beding daarom in de akte staat bij ons. Geen idee hoe de situatie bij jou is
Dat lijkt mij ook, maar ik zou het wel checken, juridisch. Argument bij ons is dat men niet wil dat binnenterrein wordt bezocht door mensen die niet in appartementencomplex wonen. Vond ik niet onredelijkBlik1984 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:26:
[...]
Het gaat hier om het wel/niet kopen van een extra parkeerplaats. Die zal wel gekoppeld worden aan de akte, maar ook weer ontkoppeld kunnen worden en dus weer met tussenkomst van een notaris doorverkocht kunnen worden. Dus een andere situatie als de standaard parkeerplaats die er bij inbegrepen zit
Ik vind dat ook een hele redelijke eisDutchChelsea schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:32:
[...]
Dat lijkt mij ook, maar ik zou het wel checken, juridisch. Argument bij ons is dat men niet wil dat binnenterrein wordt bezocht door mensen die niet in appartementencomplex wonen. Vond ik niet onredelijk
Dat is natuurlijk de catch. Bij een 'inbreiding'-project in hartje centrum zal een parkeerplek vaak wel duurder dan 9.000 zijn, terwijl in een project in een nieuwbouwwijk er vaak juist (nog) geen parkeerproblemen in de buurt zijn. Ik denk dus dat het eerder gaat om bijvoorbeeld een vooroorlogse wijk in de rand om het centrum heen. Dat zijn vaak wijken met parkeerproblemen (want compact gebouwd in een tijd dat er nog nauwelijks auto's waren).Sport_Life schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:22:
[...]
Dat was een aanname van mij aangezien het om een nieuwbouwwoning ging en de kosten van een plek "slechts" 9k zijn.
Eens dat het in theorie ook in het centrum van Amsterdam kan liggen
Dan zou ik er geen seconde over nadenken
Ik weet dat er best veel mensen zijn bij wie parkeerproblemen in zulke wijken de nummer 1 ergernis zijn en een belangrijke reden om te willen verhuizen. Tegelijk denk ik dat niet veel mensen voor een eigen parkeerplek een paar straten verder willen lopen en daar ook nog 90 euro per maand voor over hebben. Ik zou het daarom vooral zien als extra pluspunt voor bij verkoop, dat tweeverdieners die de parkeerfrustratie hebben meegemaakt, de tweede parkeerplaats bij je appartement als extra pluspunt zullen zien. Ik zie ook vaak bij nieuwbouwappartementen dat 1 parkeerplaats standaard is, maar bij de duurdere appartementen er ook een tweede parkeerplek is. Als je een beetje ruim appartement hebt, dan kan een tweede parkeerplek dus net het verschil uitmaken tussen een gewone flat en een 'luxere' flat.
(Maar kijk ook vooral even naar de maandelijkse VvE lasten...)
Onafhankelijk of je wel of geen verhuur mogelijkheid hebt is een tweede parkeerplaats bij echte schaarste in de omgeving sowieso een goed idee. Partner met auto, of auto nodig in de toekomst. Bij verkoop is het ook handig, 2 plaatsen. Die 9000 euro is nooit weggegooid. Al is het maar voor het gemak.
Het is wel 9k die niets opbrengt. Deze 9k kan je ook investeren waardoor het rendeert.CornermanNL schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:03:
Onafhankelijk of je wel of geen verhuur mogelijkheid hebt is een tweede parkeerplaats bij echte schaarste in de omgeving sowieso een goed idee. Partner met auto, of auto nodig in de toekomst. Bij verkoop is het ook handig, 2 plaatsen. Die 9000 euro is nooit weggegooid. Al is het maar voor het gemak.
Op het moment dat je verwacht er veel gebruik van te maken is het interessant, anders is het gewoon dood geld wat je beter ergens anders in kan steken.
De vraag is of je bij verkoop die 9k er ook weer uit krijgt. Toen ik mijn huis kocht (2011) heb ik de parkeerplaats die er toen los bijgekocht is vrijwel gratis erbij gekregen door strak te onderhandelen. Daarnaast kan het zomaar zijn dat door veranderende mobiliteit (zelfrijdende autos) parkeerplekken in de toekomst niets meer waard zijn, dus ik zou er niet te snel vanuit gaan dat een parkeerplaats waardevast is.
Ik woon niet in het centrum, maar in een populaire Vinexwijk op fietsafstand ervan, en het zielloze karakter en de volgepropte, saaie straten zijn 2 van de belangrijkste redenen om te willen/gaan verhuizen. De enige echte wens die we hadden was parkeren op eigen terrein en dat is in deze wijk nu onbetaalbaar.Rubbergrover1 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:00:
[...]
Ik weet dat er best veel mensen zijn bij wie parkeerproblemen in zulke wijken de nummer 1 ergernis zijn en een belangrijke reden om te willen verhuizen. Tegelijk denk ik dat niet veel mensen voor een eigen parkeerplek een paar straten verder willen lopen en daar ook nog 90 euro per maand voor over hebben. Ik zou het daarom vooral zien als extra pluspunt voor bij verkoop, dat tweeverdieners die de parkeerfrustratie hebben meegemaakt, de tweede parkeerplaats bij je appartement als extra pluspunt zullen zien. Ik zie ook vaak bij nieuwbouwappartementen dat 1 parkeerplaats standaard is, maar bij de duurdere appartementen er ook een tweede parkeerplek is. Als je een beetje ruim appartement hebt, dan kan een tweede parkeerplek dus net het verschil uitmaken tussen een gewone flat en een 'luxere' flat.
Bovendien merk ik dat het met de sociale huur in de straat achter ons ook steeds vaker 'losgaat'. Heb een beetje het gevoel alsof deze wijk (die een tijd terug zelfs te boek stond als beste wijk van NL) nu helemaal opgehyped wordt omdat veel jonge gezinnen elkaar hier 'vinden', maar dat het over 5-10 jaar over is met de pret en langzaamaan verloedert. Maar wij zijn hier ook een beetje cynisch en rationeel/rationaliserend in. Door die hele hype is dit een prima moment om te cashen en goedkoop te 'upgraden'.
In het kader van FO wilden we nog steeds geen tophypotheek aangaan en komen we straks uit op een woonquote die iets hoger is (17% ipv 12%), maar nog steeds niet dramatisch voor een FO-streven. Bovendien betalen we absoluut gezien even veel rente als nu (dalen van 2,9% naar 1,15%). Wel mooi dat mijn vrouw hierover ook meedacht
Als we de andere kant op rationaliseren zouden we ook kunnen beargumenteren dat we misschien iets meer uit hadden kunnen geven voor een 'droomhuis' (vrijstaande notariswoning bijv.), maar dan gaan we ervanuit dat we heel ons leven in dat huis zouden willen blijven.
Ik merk dat het 10-20-30 jaar vooruitkijken op financieel vlak best goed gaat (we houden de spaarquote al 5 jaar vol immers), maar dat het op het vlak van (woon-)wensen wat lastiger gaat.
2011 gaat natuurlijk ook wel richting het dieptepunt van de woningmarkt. Laat onverlet dat dit ook degene kan overkomen die overweegt een parkeerplaats te kopen.R.van.M schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:47:
[...]
De vraag is of je bij verkoop die 9k er ook weer uit krijgt. Toen ik mijn huis kocht (2011) heb ik de parkeerplaats die er toen los bijgekocht is vrijwel gratis erbij gekregen door strak te onderhandelen.
Maar goed, er zijn op dit moment best veel onbekende variabelen dus blijft het gewoon speculeren. Bij echte schaarste en mogelijkheid tot redelijk makkelijke verhuur zou ik het gewoon doen.
Zo huurt de werkgever van mijn vrouw ook een (afgesloten) parkeerplaats in een woonwijk van een particulier zodat zij zonder problemen haar auto bij de locatie van haar detachering neer kan zetten.
[ Voor 14% gewijzigd door finsdefis op 01-02-2021 09:59 ]
Klopt, het is zoals het tv programma, location location locationR.van.M schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:47:
[...]
Het is wel 9k die niets opbrengt. Deze 9k kan je ook investeren waardoor het rendeert.
Op het moment dat je verwacht er veel gebruik van te maken is het interessant, anders is het gewoon dood geld wat je beter ergens anders in kan steken.
De vraag is of je bij verkoop die 9k er ook weer uit krijgt. Toen ik mijn huis kocht (2011) heb ik de parkeerplaats die er toen los bijgekocht is vrijwel gratis erbij gekregen door strak te onderhandelen. Daarnaast kan het zomaar zijn dat door veranderende mobiliteit (zelfrijdende autos) parkeerplekken in de toekomst niets meer waard zijn, dus ik zou er niet te snel vanuit gaan dat een parkeerplaats waardevast is.
Maar als die parkeerplaats er niet was, dan had je met je strak onderhandelen ook wel een leuke korting op de koopprijs kunnen uitonderhandelen. Echt 'gratis' zal het dus niet zijn geweest.R.van.M schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:47:
[...]
Toen ik mijn huis kocht (2011) heb ik de parkeerplaats die er toen los bijgekocht is vrijwel gratis erbij gekregen door strak te onderhandelen.
Goed helemaal zeker wil ik het niet zeggen, maar ik heb in onderhandeld over het huis zonder parkeerplek aangezien ik geen auto heb en de parkeerplaats uit het zicht ligt. Uiteindelijk hebben ze bijna gesmeekt of ik de parkeerplek erbij wou nemen omdat het voor hun anders veel kosten zou opleveren qua notaris.Rubbergrover1 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:47:
[...]
Maar als die parkeerplaats er niet was, dan had je met je strak onderhandelen ook wel een leuke korting op de koopprijs kunnen uitonderhandelen. Echt 'gratis' zal het dus niet zijn geweest.
Het punt wat ik wil maken is dat een extra parkeerplek niet waardevast hoeft te zijn en in de tussentijd niets opbrengt. Daarom zou ik het dus niet kopen tenzij je verwacht er zelf gebruik van te maken.
Vergeet overigens ook niet dat de parkeerplaats meegaat in de woz-waarde en daarmee heeft het impact op je ozb-belasting
Goed, de hypotheekrente is in drie jaar gedaald van 3,25% naar 2,35% wegens verdwijnen renteopslag (LTV <57% o.b.v. WOZ 1 januari 2020). Het vorige plateau was 2,75%, waar we exact één jaar geleden op stonden (LTV <90%).thatanas schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:28:
[...]
Goed, inmiddels de zekerheid dat ik aangenomen ben. Inkomensstijging is aanvankelijk minder dan ik gehoopt heb, maar dat komt op korte en middellange termijn alsnog goed.
[...]
The grind continues
Alles bij elkaar scheelt die 0,4% daling 100 euro rente per maand. In combinatie met de inkomstenstijging merk ik dat we toch alweer 300 euro per maand meer overhouden en dat is stiekem best veel geld.
Het deeltijdloon van mijn vrouw komt nu exact overeen met onze hypotheek
Heel langzaamaan wil ik me gaan inlezen in het stoppen van geld in EFT's. Wie kan me adviseren waar te beginnen?
Vooral mijn grootste zorg: zijn de beurzen niet ontzettend overspannen momenteel? En gebeuren er nu geen hele rare zaken die ons een enorme recessie in kunnen duwen?
Op Reddit lezen over GME/AMC & "diamond hands to the moon" en het bijkomende gevoel dat een ongelofelijk piramidespel gespeeld wordt, maakt het niet beter...
Het is mij iets te feestelijk op de beurs de afgelopen twee jaar.
Ik ben 6 jaar geleden begonnen met beleggen in indexfondsen, ik heb letterlijk van het begin af aan al van bepaalde vrienden gehoord dat zij het niet deden "omdat de beurs nu heel hoog staat". Dus ja...thatanas schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:22:
Heel langzaamaan wil ik me gaan inlezen in het stoppen van geld in EFT's. Wie kan me adviseren waar te beginnen?
Vooral mijn grootste zorg: zijn de beurzen niet ontzettend overspannen momenteel? En gebeuren er nu geen hele rare zaken die ons een enorme recessie in kunnen duwen?
Op Reddit lezen over GME/AMC & "diamond hands to the moon" en het bijkomende gevoel dat een ongelofelijk piramidespel gespeeld wordt, maakt het niet beter...
Wat je kunt doen is beginnen met een klein bedrag, bijv. 100-200 euro per maand en dat bijv. elk half jaar verhogen. Then again, sommige mensen zeggen dat je ook prima direct een grote som kunt inleggen (als je een lange horizon hebt). "Time in the market beats timing the market" is het bekende gezegde. Voor alle strategieën valt wat te zeggen, het is maar net wat jou het meeste aanstaat.
Qua leesmateriaal zou ik beginnen met de website van meesman, hier worden redelijk eenvoudig de basics uitgelegd. https://www.meesman.nl/waarom-indexbeleggen/ Deze principes gelden voor etf/indexbeleggen in het algemeen, ook als je niet bij meesman gaat beleggen heb je er wat aan.
De (heel erg) uitgebreide versie: https://jlcollinsnh.com/stock-series/
Heel erg gericht op FO, en heel erg Amerikaans dus niet alles is voor Nederlanders relevant. Maar wel erg interessant leesmateriaal.
Daarnaast is het vooral de vraag hoeveel tijd je er in wilt steken denk ik, er valt oneindig veel te lezen maar niet iedereen heeft daar zin in.
xx goed jaren xx slechte jaren, zolang je nu niet lumpsum instapt en een horizon hebt van 10+ jaar zou ik me er niet teveel van aantrekken.thatanas schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:22:
[...]
Ik kan je wel vertellen dat het alleen achteraf feestelijk is. De afgelopen 2 jaar zijn er meerdere momenten geweest waarbij de beurs een goede correctie gemaakt heeft.
Zeg ik niet helemaal, zelf heb ik er wat meer moeite mee om in eens alles in te leggen op dit moment. Ik leg mijn extra budget wel versneld in.Corrit schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:46:
[...]
Wat je kunt doen is beginnen met een klein bedrag, bijv. 100-200 euro per maand en dat bijv. elk half jaar verhogen. Then again, sommige mensen zeggen dat je ook prima direct een grote som kunt inleggen (als je een lange horizon hebt zoals @CaLeX hieronder terecht benoemt). "Time in the market beats timing the market" is het bekende gezegde. Voor alle strategieën valt wat te zeggen, het is maar net wat jou het meeste aanstaat.
[ Voor 41% gewijzigd door CaLeX op 01-02-2021 14:54 ]
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
@thatanas Ik zou ook zeker niet direct in bulk instappen nu. Historisch gezien is dat gezegde wat @Corrit aanhaalt zeker waar, maar mij bekruipt ook een ongemakkelijk gevoel in deze tijden.
Dat hele GME-gedoe kan overwaaien, maar het kan qua regulering ook best een staartje krijgen. En Corona is ook nog niet ingedamd de komende maanden (jaren?).
Niet om dan maar telkens af te wachten, mij lijkt het compromis wat @Corrit voorstelt ook zeker prima. Gewoon elke maand een beetje inleggen.
Zo ben ik ook begonnen in rustiger tijden. Heb ik rendement laten liggen t.o.v. lump sum instappen? Ja, vast en zeker. Maar ik heb wel lekker geslapen telkens
Dat hele GME-gedoe kan overwaaien, maar het kan qua regulering ook best een staartje krijgen. En Corona is ook nog niet ingedamd de komende maanden (jaren?).
Niet om dan maar telkens af te wachten, mij lijkt het compromis wat @Corrit voorstelt ook zeker prima. Gewoon elke maand een beetje inleggen.
Zo ben ik ook begonnen in rustiger tijden. Heb ik rendement laten liggen t.o.v. lump sum instappen? Ja, vast en zeker. Maar ik heb wel lekker geslapen telkens
Sorry, ik wil je woorden niet verdraaien, ik pas het even aan.CaLeX schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:47:
[...]
Zeg ik niet helemaal, zelf heb ik er wat meer moeite mee om in eens alles in te leggen op dit moment. Ik leg mijn extra budget wel versneld in.
Same here, ik ben ook gewoon met €100 per maand begonnen en heb het langzaam opgebouwd door de jaren heen. En we zitten in een onvoorspelbare periode, veel mensen verwachten nog wel een grote dip dit jaar maar zeker weten we het niet. Langzaam opbouwen is denk ik de meest veilige manier, en daarbij krijg je dan de tijd om aan de schommelingen te wennen. Tegen de tijd dat je een redelijk bedrag in aandelen hebt zitten kijk je niet meer op van een paar honderd euro meer of minder aan het eind van de dag. Als je die schommelingen direct vanaf dag 1 ziet gebeuren dan is het een stuk spannender.finsdefis schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:57:
@thatanas Ik zou ook zeker niet direct in bulk instappen nu. Historisch gezien is dat gezegde wat @Corrit aanhaalt zeker waar, maar mij bekruipt ook een ongemakkelijk gevoel in deze tijden.
Ik weet niet over welke hoeveelheid we het hebben, maar een kleine hoeveelheid goud kun je toch ook 100% veilig in je huis (kruipruimte o.i.d.) bewaren?Ballys schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:24:
Ik huur een bankkluis, of eigenlijk een kluis in de oude Nederlandse bank. Kost wel flink wat van je rendement (€110 per jaar) maar is wel heel veilig.
Krijg je misschien geen James Bond gevoel van, maar zolang niemand weet dat jij dat goud in huis hebt en je het zelf niet vergeet lijkt me dat net zo veilig.
Denk dan aan kosten als aanschaf kluis (of zelfs een tweede als decoy). En het aanpassen van je inboedelverzekering ivm de maximum vergoedingen (en bij bepaalde verzekeraars de uitzondering of verlaging van vergoeding bij diefstal)
Ik dacht eigenlijk aan goud ingraven in het zand in de kruipruimte. Juist daar leent het zich uitstekend voor.Get!em schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:26:
Denk dan aan kosten als aanschaf kluis (of zelfs een tweede als decoy). En het aanpassen van je inboedelverzekering ivm de maximum vergoedingen (en bij bepaalde verzekeraars de uitzondering of verlaging van vergoeding bij diefstal)
Dat kan alleen als je in specifieke delen van NL woont, wonen op zand is een luxe tegenwoordig*Tanooki schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:41:
[...]
Ik dacht eigenlijk aan goud ingraven in het zand in de kruipruimte. Juist daar leent het zich uitstekend voor.
*dat was het vroeger al, maar we zijn tegenwoordig vergeten waarom dat was....
Bij mij staat momenteel het grondwater op +0.02m maaiveld. En dat is incl drainage onder de zoden. Maar 0.02m maaiveld is dan ook nog steeds -5.6m NAP

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 01-02-2021 16:01 ]
En dan vooral aan niemand vertellen, dan overlijden, en het is een kadootje voor degene die ooit gaat graven in de kruipruimteTanooki schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:41:
[...]
Ik dacht eigenlijk aan goud ingraven in het zand in de kruipruimte. Juist daar leent het zich uitstekend voor.
Om het dan over xx jaar in alle verhuisstress de boel te vergeten?Tanooki schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:41:
[...]
Of je nabestaanden die het in alle emotie vergeten.
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Precies dit is het probleem. Zo had mijn oma altijd cash geld in huis en na haar overlijden hebben we de hele familie toch een tijdje moeten zoeken voordat we het gevonden hadden. Als we niet wisten dat er cash geld zou zijn hadden we het nooit gevonden.Remcoder schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:09:
[...]
En dan vooral aan niemand vertellen, dan overlijden, en het is een kadootje voor degene die ooit gaat graven in de kruipruimte
Je komt dus al snel bij het dilemma, hoeveel mensen vertel je het. Alleen je vrouw? Indien jullie beide gelijktijdig komen te overlijden (ongeval) dan is het verloren. Vertel je het ook je kinderen? Wie weet gaan ze een keer stoer doen en het aan de vriendjes laten zien. Familie? Buren? Vrienden?
Als er bepaalde situaties gebeuren zoals in het verleden kunnen anderen nog steeds zeggen dat het 6 jaar geleden heel hoog stond (1929 - Japan?)Corrit schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:46:
[...]
Ik ben 6 jaar geleden begonnen met beleggen in indexfondsen, ik heb letterlijk van het begin af aan al van bepaalde vrienden gehoord dat zij het niet deden "omdat de beurs nu heel hoog staat". Dus ja...
@thatanas Als je daar niet tegen kan, spreiden: aandelen, edelmetalen, obligaties, "cash", overige.... dan kun je nog steeds (tijdelijk) op verlies staan, maar is het wel een stuk beperkter dan wanneer je alles gewoon in een aandelen ETF gooit.
Als niemand anders het weet, missen ze ook niets. Wellicht jammer - maar feitelijk wijzigt er niets.R.van.M schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:14:
[...]
Precies dit is het probleem. Zo had mijn oma altijd cash geld in huis en na haar overlijden hebben we de hele familie toch een tijdje moeten zoeken voordat we het gevonden hadden. Als we niet wisten dat er cash geld zou zijn hadden we het nooit gevonden.
Je komt dus al snel bij het dilemma, hoeveel mensen vertel je het. Alleen je vrouw? Indien jullie beide gelijktijdig komen te overlijden (ongeval) dan is het verloren. Vertel je het ook je kinderen? Wie weet gaan ze een keer stoer doen en het aan de vriendjes laten zien. Familie? Buren? Vrienden?
Nou in de huidige tijd moeten hier toch oplossingen voor zijn, ik denk bijvoorbeeld aan encrypted docs ergens in de cloud waarvan nabestaanden het wachtwoord kunnen krijgen bij de Notaris na overlijden?R.van.M schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:14:
[...]
Precies dit is het probleem. Zo had mijn oma altijd cash geld in huis en na haar overlijden hebben we de hele familie toch een tijdje moeten zoeken voordat we het gevonden hadden. Als we niet wisten dat er cash geld zou zijn hadden we het nooit gevonden.
Vastleggen in je testamentR.van.M schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:14:
[...]
Goud of geld (of zilver) fysiek thuis houden vind ik een slecht idee.
Veel beter is het te kopen via een fysieke tracker (GBS, PHAG,...), dan is het 100% veilig, en heel snel verhandelbaar zonder excessieve kosten.
Een kleine goudmunt is al 250€, dus het is dan al moeilijk om bv in oorlogstijden daar nog iets mee te doen.
Trouwens, als je met te veel goud ineens aan komt bij een handelaar, denk dan vooral niet dat je helemaal anoniem blijft.
Veel beter is het te kopen via een fysieke tracker (GBS, PHAG,...), dan is het 100% veilig, en heel snel verhandelbaar zonder excessieve kosten.
Een kleine goudmunt is al 250€, dus het is dan al moeilijk om bv in oorlogstijden daar nog iets mee te doen.
Trouwens, als je met te veel goud ineens aan komt bij een handelaar, denk dan vooral niet dat je helemaal anoniem blijft.
Het is niet zo moeilijk. Je vertelt mensen niet hoeveel geld je hebt maar geeft iemand die je vertrouwt een document met instructies voor wat er moet gebeuren in geval van overlijden. In dat document staat waar ze een ander document met specifiekere instructies op een bepaalde plek in je huis kunnen vinden, en dat document kun je dan zelf up-to-date houden. Een notaris kan natuurlijk ook als je een onafhankelijke partij wil.R.van.M schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:14:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Johnny op 01-02-2021 16:57 ]
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
@thatanas Je hebt laten we zeggen 30 jaar om een pensioen op te bouwen. Dat doe je automatisch en zie je niet (disclaimer : in geval van loondienst) plus een stuk AOW. Dan heb je ook een significante positie in aandelen van bedrijven. Alleen je ziet de dag tot dag schommelingen niet.
Met FO wil je tijd kopen, in de meeste gevallen eerder met pensioen, sabbaticals, minder uren werken. In ieder geval tijd kopen. Hoe ouder je bent hoe minder jaren je hiervoor hebt, dus er is geen andere optie dan gewoon zo snel mogelijk beginnen. De markt staat altijd hoog, laag of wat dan ook. Je hebt dat rendement nu eenmaal nodig.
Dus gewoon beginnen met inleggen en er verder niet teveel over nadenken. Als de boel helemaal naar nul zou gaan dan heb je aan cash geld hoogstwaarschijnlijk ook niet heel veel meer. En is er iets heel anders aan de hand.
Ik begrijp de angst niet zo. Het is gewoon wezenlijk onderdeel van FO, al vrij snel houdt het op met bezuinigen, aflossen en buffers aanleggen , zeker nu de buffers gewoon geld kosten ieder jaar. Dat risico wordt niet gezien omdat het geld veilig zou zijn. Het absolute getal wellicht, maar de koopkracht niet.
Het gaat om de balans, en dalingen is gewoon iets waar je aan zal moeten wennen. Want hoe dan ook wordt de berg vermogen steeds groter , dat is immers het doel van het spel. Dat is wat men graag wil bereiken. Je kan dus beter zo snel mogelijk beginnen en niet 10 jaar wachten op de correctie want dan verspil je 10 jaar tijd in de markt. En je hebt nu eenmaal niet het eeuwige leven. Je kan dan beter tijd steken in het omgaan met de angst (als het al angst is, vaak is het gewoon het onbekende gecombineerd met mensen die spookverhalen hebben gehoord) en gewoon doen.
Al doende leert men, je kan nog zoveel spreadsheets maken, oefenen of wat dan ook. Uiteindelijk moet je vlieguren maken en ervaring opdoen. Dan merk je hoe je je voelt als het een keer tegenzit. Dat krijg je op geen enkele andere manier.
Met FO wil je tijd kopen, in de meeste gevallen eerder met pensioen, sabbaticals, minder uren werken. In ieder geval tijd kopen. Hoe ouder je bent hoe minder jaren je hiervoor hebt, dus er is geen andere optie dan gewoon zo snel mogelijk beginnen. De markt staat altijd hoog, laag of wat dan ook. Je hebt dat rendement nu eenmaal nodig.
Dus gewoon beginnen met inleggen en er verder niet teveel over nadenken. Als de boel helemaal naar nul zou gaan dan heb je aan cash geld hoogstwaarschijnlijk ook niet heel veel meer. En is er iets heel anders aan de hand.
Ik begrijp de angst niet zo. Het is gewoon wezenlijk onderdeel van FO, al vrij snel houdt het op met bezuinigen, aflossen en buffers aanleggen , zeker nu de buffers gewoon geld kosten ieder jaar. Dat risico wordt niet gezien omdat het geld veilig zou zijn. Het absolute getal wellicht, maar de koopkracht niet.
Het gaat om de balans, en dalingen is gewoon iets waar je aan zal moeten wennen. Want hoe dan ook wordt de berg vermogen steeds groter , dat is immers het doel van het spel. Dat is wat men graag wil bereiken. Je kan dus beter zo snel mogelijk beginnen en niet 10 jaar wachten op de correctie want dan verspil je 10 jaar tijd in de markt. En je hebt nu eenmaal niet het eeuwige leven. Je kan dan beter tijd steken in het omgaan met de angst (als het al angst is, vaak is het gewoon het onbekende gecombineerd met mensen die spookverhalen hebben gehoord) en gewoon doen.
Al doende leert men, je kan nog zoveel spreadsheets maken, oefenen of wat dan ook. Uiteindelijk moet je vlieguren maken en ervaring opdoen. Dan merk je hoe je je voelt als het een keer tegenzit. Dat krijg je op geen enkele andere manier.
Mooie combibaar kopen. Die kan je opdelen in allemaal hele kleine stukjes van 50 euro.Tommie12 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:19:
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Dan kan je amper aantonen dat het nog goud is...LED-Maniak schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:07:
[...]
Mooie combibaar kopen. Die kan je opdelen in allemaal hele kleine stukjes van 50 euro.
Je vernietigt waarde.
Ja en jathatanas schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:22:
[...]
Maar tegelijk zijn er onderzoeken geweest waaruit bleek dat ook al zou je in het verleden op de hoogste punten zijn ingestapt, dit alsnog een winstgevende strategie was geweest. (Mits je juist gespreid belegt natuurlijk.) Als je langere tijd in de beleggingen wilt blijven zitten, en ze niet over een jaar zou moeten/willen verkopen, dan is beleggen dus ook in een overspannen markt geen slechte strategie. Bovendien is het de vraag of de markt niet nog veel overspannener gaat worden en je bij wachten een hoop koersstijging zou mislopen.
[ Voor 8% gewijzigd door Rubbergrover1 op 01-02-2021 17:26 ]
Als je wil wachten tot de beurs in een voorspelbare periode zit dan kan je lang wachten. De samenleving in zijn geheel is ook niet voorspelbaar.
Ik ben ook klein begonnen met 50€/maand in een ’gratis’ fondsenformule. Maar uiteindelijk groei je daaruit en kijk je verder.
Sommige worden echte experts met een eigen actieve portefeuille.
Ik ben meer van de simpel: ongeveer 75/25 world ETF/cash. Dit jaar nog geen enkele transactie gedaan. En ik heb de indruk dat hoe minder ik doe hoe beter het werkt
Ik ben ook klein begonnen met 50€/maand in een ’gratis’ fondsenformule. Maar uiteindelijk groei je daaruit en kijk je verder.
Sommige worden echte experts met een eigen actieve portefeuille.
Ik ben meer van de simpel: ongeveer 75/25 world ETF/cash. Dit jaar nog geen enkele transactie gedaan. En ik heb de indruk dat hoe minder ik doe hoe beter het werkt
Lijkt me lastig in een parkeergaragedcl! schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:40:
[...]
Och, waar een wil is is een weg tuin.
https://www.gardeningknow.../parking-strip-garden.htm
100% veilig bestaat niet helaas. Ik zou een deel in trackers doen, want snel verhandelbaar en lage kosten. De rest in munten of baren. In oorlogstijd heb ik liever wat zilveren of gouden munten liggen dan een tracker die ik misschien niet direct liquide kan maken.Tommie12 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:19:
De zilverprijs loopt trouwens aardig op de afgelopen dagen. PSLV staat flink in de plus..
Het gaat om familie erfstukken, documenten en cash, eerder hadden we een kluis thuis maar kregen daar door veel werklui over de vloer regelmatig vragen over. Toen we ook nog bestolen werden voelde het zo onveilig on zo’n kapitaal in huis te hebben dat ik een bankkluis heb gehuurd. Kost me 100€ per jaar maar ik slaap er beter door.Tanooki schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:15:
[...]
Ik weet niet over welke hoeveelheid we het hebben, maar een kleine hoeveelheid goud kun je toch ook 100% veilig in je huis (kruipruimte o.i.d.) bewaren?
Krijg je misschien geen James Bond gevoel van, maar zolang niemand weet dat jij dat goud in huis hebt en je het zelf niet vergeet lijkt me dat net zo veilig.
Lijkt me in dat geval inderdaad een prima oplossing. Een kluis in huis lijkt me sowieso geen prettig idee, om de reden die jij noemt.Ballys schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 06:41:
[...]
Het gaat om familie erfstukken, documenten en cash, eerder hadden we een kluis thuis maar kregen daar door veel werklui over de vloer regelmatig vragen over. Toen we ook nog bestolen werden voelde het zo onveilig on zo’n kapitaal in huis te hebben dat ik een bankkluis heb gehuurd. Kost me 100€ per jaar maar ik slaap er beter door.
Om degenen die nog niet beleggen wat moed te geven.
Net een update van mijn portefeuille gedaan.
12maand: 30% rendement
5 jaar: Jaarlijkse groei van 11.5%
Dit brengt me echt met rasse schreden dichter bij mijn FO punt.
In de laatste 2 maanden is er gewoon een heel jaarinkomen bij gekomen.
Gaat echt lekker zo.
Gaat echt lekker zo.
Ja, waanzin he. Ik herken wat je zegt inderdaad.Tommie12 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:08:
Om degenen die nog niet beleggen wat moed te geven.
Gaat echt lekker zo.
De vraag is , is het werkelijk waanzin ? Grote delen van de wereld zijn ingericht op het toppunt van marktwerking, de problemen worden toegedekt door geld bij te drukken en rentes laag te houden. De mensen in de laagste inkomens en vermogensklassen vormen een sinaasappel die langzaam uitgeperst wordt. In dat klimaat vloeit het overgrootte deel van een nationaal inkomen naar de mensen met bezit. En versneld dat enorm.tomtom901 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:29:
[...]
Ja, waanzin he. Ik herken wat je zegt inderdaad.
Dat kan lang doorgaan voor we een ommezwaai zien in beleid, in de vorm van progressieve belastingen (even de meest besproken en controversiële eruit gehaald.) om de problemen te financieren op het gebied van ongelijkheid in toegang tot onderwijs, klimaat, inkomen en vermogen.
Tegen de tijd dat er iets gaat draaien is de kans groot dat je al FO bereikt hebt. Puur omdat je schulden laag houdt en investeringen hoog , zeker ten opzichte van het inkomen (al is het wel leeftijdsafhankelijk en hoe ver je in je FO doel zit)
Ben je heel jong , dan zijn de ongelijkheid en klimaatproblemen echt iets wat aangepakt moet worden alvorens je een eerlijke kans krijgt op het opbouwen van een vermogen. Ben je verder dan maakt dat veel minder uit.
Maar hoe zorgwekkend ook, op korte termijn , en laten we eerlijk zijn 10 , 20 jaar is korte termijn kan het zomaar precies zo zijn da het FO doel behaald wordt alvorens er veranderingen zich aandienen.
Nou is het natuurlijk wel zo, dat als er echt een shift komt van het belasting van inkomen naar het belasten van vermogen, dat je bij een bepaald vermogen waarbij je dacht FO te zijn, de situatie anders wordt.CornermanNL schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:58:
[...]
Maar hoe zorgwekkend ook, op korte termijn , en laten we eerlijk zijn 10 , 20 jaar is korte termijn kan het zomaar precies zo zijn da het FO doel behaald wordt alvorens er veranderingen zich aandienen.
Als je opeens echt flink belasting gaat betalen over vermogen en er dan ook nog flinke inflatie bij komt kijken, kan het best zijn dat je vermogen sneller op gaat dan je voor ogen had en de verlaagde belasting op inkomsten heb je dan weinig meer aan als je niet meer werkt. Maarja, dan kan je altijd nog gewoon gaan werken voor je geld net als de andere 99%
[ Voor 7% gewijzigd door Torgo op 02-02-2021 11:56 ]
Je gaat de filosofische toer op.CornermanNL schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:58:
[...]
De vraag is , is het werkelijk waanzin ? Grote delen van de wereld zijn ingericht op het toppunt van marktwerking, de problemen worden toegedekt door geld bij te drukken en rentes laag te houden. De mensen in de laagste inkomens en vermogensklassen vormen een sinaasappel die langzaam uitgeperst wordt. In dat klimaat vloeit het overgrootte deel van een nationaal inkomen naar de mensen met bezit. En versneld dat enorm.
Dat kan lang doorgaan voor we een ommezwaai zien in beleid, in de vorm van progressieve belastingen (even de meest besproken en controversiële eruit gehaald.) om de problemen te financieren op het gebied van ongelijkheid in toegang tot onderwijs, klimaat, inkomen en vermogen.
Tegen de tijd dat er iets gaat draaien is de kans groot dat je al FO bereikt hebt. Puur omdat je schulden laag houdt en investeringen hoog , zeker ten opzichte van het inkomen (al is het wel leeftijdsafhankelijk en hoe ver je in je FO doel zit)
Ben je heel jong , dan zijn de ongelijkheid en klimaatproblemen echt iets wat aangepakt moet worden alvorens je een eerlijke kans krijgt op het opbouwen van een vermogen. Ben je verder dan maakt dat veel minder uit.
Het grote probleem zit er in dat lage inkomens toch al behoorlijk belast worden. Dat maakt dat je bij de laagste jobs amper uit de armoede geraakt.
In België begin je al belastingen te betalen boven een inkomensschijf van ca 8000€, en dan is het meteen 25%... waanzin toch. Boven de 13k is het al 40%.
Het verschil tussen werken en leven van een uitkering is gewoon te klein, maar je hoort me niet zeggen dat de uitkeringen te laag zijn. Als ik zie waar sommige gezinnen met kinderen mee moeten rond komen, dan is het meelijwekkend.
Ga maar eens werken als poetsvrouw in Amsterdam. Je krijgt amper 10-12€ per uur, maar om een beetje in de buurt te wonen ben je fortuinen kwijt aan huur, of je spendeert nog eens uren per dag aan transport.
En het tweede punt is gewoon een gebrek aan financiële opvoeding.
Er zijn nog altijd tal van mensen die niet snappen dat spaargeld op een rekening aan 0.1% betekent dat je elk jaar geld verliest. En dan zijn er ook waar het elke maand op moet, zelfs met inkomens waar dat makkelijk mee moet kunnen om 10% te sparen.
Mensen gaan verplichten om te sparen is alweer zwaar betutteling, het kan volgens mij alleen komen door informatie en kennis.
Dit en de rest van je statement is niet helemaal waar. De belasting druk op mensen die weinig verdienen is zeer laag. Je betaald weinig belasting en krijgt dan ook nog toeslagen. KDV, huur toeslag, etc.
Als je in een sociale huurwoning woont, je minimum loon verdient, KDV afneemt etc. dan is de belasting druk onder de 0%
PS: Ik betaal mijn schoonmaakster gewoon 15 EUR p/u in Amsterdam. 10-12 is echt aan de lage kant, 12,50 is toch wel het minimum.
De problemen met vermogensbelasting zijn...Torgo schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:54:
[...]
Nou is het natuurlijk wel zo, dat als er echt een shift komt van het belasting van inkomen naar het belasten van vermogen, dat je bij een bepaald vermogen waarbij je dacht FO te zijn, de situatie anders wordt.
Als je opeens echt flink belasting gaat betalen over vermogen en er dan ook nog flinke inflatie bij komt kijken, kan het best zijn dat je vermogen sneller op gaat dan je voor ogen had en de verlaagde belasting op inkomsten heb je dan weinig meer aan als je niet meer werkt. Maarja, dan kan je altijd nog gewoon gaan werken voor je geld net als de andere 99%
- rendement kan nogal variëren. Ga je elk jaar forfaitair belasten, dan moet die belasting laag zijn, anders vreet je je belastbare basis gewoon op. Winsten en verliezen met elkaar compenseren en dan vermogenswinst belasten geeft een totaal onvoorspelbare stroom inkomen op. In crisisjaren wordt dat voor de overheid ook problematisch, en in beurstopjaren krijgen ze veel te veel binnen en rem je de economie af.
- kapitaal kan nogal snel verplaatst worden. Als ik in NL elk jaar na FO bv 20k aan vermogensbelasting moet betalen, dan wordt een villa in Spanje nogal aantrekkelijk.
Vanaf volgende week trekt er een huurder voor een periode van 6 maanden bij ons in, op basis van de door de belastingdienst bedachte spelregels rondom de kamerverhuur vrijstelling. Vorig jaar hebben we hier 2 maanden mee geëxperimenteerd en dat is uitstekend bevallen. Daar waar de buurt hier gruwelt van het opgeven van een deel van je privacy zien wij het als een mooie side hustle. Bovendien wonen wij op de 1e en 2e verdieping en woont de huurder op de begane grond.
Ter aanvulling op bovenstaande verhuren we al geruime tijd 1 van onze 2 parkeerplaatsen op onze kavel. We hebben geen auto dus is er altijd wel 1 vrij. In combinatie met het momenteel 30% van mijn netto inkomen DCA inleggen in mijn beleggingsportefeuille en tot slot het aflossen van onze hypotheek lijkt er zowaar een structureel plan te ontstaan voor hoe om te gaan met onze financiën. Een wereld van verschil met enkele jaren geleden waarbij ik weliswaar (actief) belegde maar in feite geen flauw idee had waar ik mee bezig was. Het volgen van een plan geeft ons veel rust merk ik.
Ter aanvulling op bovenstaande verhuren we al geruime tijd 1 van onze 2 parkeerplaatsen op onze kavel. We hebben geen auto dus is er altijd wel 1 vrij. In combinatie met het momenteel 30% van mijn netto inkomen DCA inleggen in mijn beleggingsportefeuille en tot slot het aflossen van onze hypotheek lijkt er zowaar een structureel plan te ontstaan voor hoe om te gaan met onze financiën. Een wereld van verschil met enkele jaren geleden waarbij ik weliswaar (actief) belegde maar in feite geen flauw idee had waar ik mee bezig was. Het volgen van een plan geeft ons veel rust merk ik.
De marginale belastingdruk is daarentegen wel behoorlijk hoog. Vanaf ongeveer 20k inkomen betekent een uurtje meer werken voor die poetsvrouw dat ze minder dan de helft van die extra 15 euro overhoudt. Omdat bv heffingskortingen lager worden als je inkomen stijgt. Als je dan ook nog huurtoeslag en kinderopvangtoeslag ontvangt, dan kan het best zijn dat die meer omlaag gaan dan wat zij netto per extra gewerkt uur overhoudt. En dat meer werken dus betekent dat zij er per saldo op achteruit gaat.Torgo schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:00:
[...]
Dit en de rest van je statement is niet helemaal waar. De belasting druk op mensen die weinig verdienen is zeer laag. Je betaald weinig belasting en krijgt dan ook nog toeslagen. KDV, huur toeslag, etc.
Als je in een sociale huurwoning woont, je minimum loon verdient, KDV afneemt etc. dan is de belasting druk onder de 0%
PS: Ik betaal mijn schoonmaakster gewoon 15 EUR p/u in Amsterdam. 10-12 is echt aan de lage kant, 12,50 is toch wel het minimum.
Dit vind ik persoonlijk geen sterk argument, hebben we liever dat dit risico bij de overheid ligt of bij de particuliere belegger? Waarom kan de overheid geen forfaitair rendement met zichzelf afspreken en hogere inkomsten reserveren? (precies wat de belegger anders zal moeten doen).Tommie12 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:00:
Winsten en verliezen met elkaar compenseren en dan vermogenswinst belasten geeft een totaal onvoorspelbare stroom inkomen op. In crisisjaren wordt dat voor de overheid ook problematisch, en in beurstopjaren krijgen ze veel te veel binnen en rem je de economie af.
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 02-02-2021 12:58 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Als je puur kijkt naar de inkomensstijging van het uurtje meer werken, inderdaad. Maar als je gewoon kijkt naar de belasting druk op de 20K inkomen + het uurtje extra werk in je voorbeeld dan is de belasting druk minimaal of zelfs negatief. Het zijn dus verschillende discussies.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:38:
[...]
De marginale belastingdruk is daarentegen wel behoorlijk hoog. Vanaf ongeveer 20k inkomen betekent een uurtje meer werken voor die poetsvrouw dat ze minder dan de helft van die extra 15 euro overhoudt. Omdat bv heffingskortingen lager worden als je inkomen stijgt. Als je dan ook nog huurtoeslag en kinderopvangtoeslag ontvangt, dan kan het best zijn dat die meer omlaag gaan dan wat zij netto per extra gewerkt uur overhoudt. En dat meer werken dus betekent dat zij er per saldo op achteruit gaat.
Ja, de belasting druk op mensen die weinig verdienen is minimaal of zelfs negatief.
Ja, een uurtje extra werken loont niet.
Eigenlijk zou je willen dat het uurloon omhoog gaat en de belasting druk wat meer lineair is, zodat iedereen bijdraagt aan het betalen van belasting én dat meer werken loont én dat iedereen een goed netto inkomen heeft.
PS: Waar een basis inkomen dus ook zou kunnen helpen. Gewoon iedereen hetzelfde basis bedrag en daar bovenop werken waarbij je geen belasting vrije voet meer hebt, geen inkomens afhankelijke toeslagen, etc en elk gewerkt uur gewoon loon oplevert minus de daarvoor geldende inkomsten belasting.
[ Voor 10% gewijzigd door Torgo op 02-02-2021 12:56 ]
Waarom vinden we oneindig vermogen eigenlijk acceptabel? Waarom zijn er überhaupt miljardairs? Waarom zou een mens meer dan 100 of zelfs meer dan 10 miljoen moeten hebben? Ik denk dat wij in dit topic met een miljoen (of zelfs minder) al FO zijn. Er is geen reden dat we vermogensongelijkheid niet kunnen oplossen, het gaat om de wil. Al dit overgebleven geld kun je inzetten voor de aanpak van het klimaat, het onderwijs en armoede. Probleem opgelostCornermanNL schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:58:
[...]

Mooie filosofische discussie waar ik me deels wel in kan vinden. Maar, laten we beginnen met jouw vermogen te herverdelen. Ongetwijfeld is jouw inkomen en vermogen ook absurd hoog vergeleken met 50% van de wereld die van <€2.000/jaar leeft. Het is toch wel een gegeven dat bijna iedereen degene die rijker zijn dan hijzelf "absurd rijk" vindt.Tk55 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:05:
[...]
Waarom vinden we oneindig vermogen eigenlijk acceptabel? Waarom zijn er überhaupt miljardairs? Waarom zou een mens meer dan 100 of zelfs meer dan 10 miljoen moeten hebben? Ik denk dat wij in dit topic met een miljoen (of zelfs minder) al FO zijn. Er is geen reden dat we vermogensongelijkheid niet kunnen oplossen, het gaat om de wil. Al dit overgebleven geld kun je inzetten voor de aanpak van het klimaat, het onderwijs en armoede. Probleem opgelost
Om te beginnen zou ik voor een globaal minimumloon van 1$/uur zijn, ben benieuwd welke impact dat zou hebben op onze consumentenartikelen.
[ Voor 15% gewijzigd door assje op 02-02-2021 13:14 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Het is inderdaad een wat filosofische post, maar ik ben ervan overtuigd dat FO en het kunnen halen daarvan door de gemiddelde mens alleen mogelijk is als de samenleving in basis zo egalitair mogelijk is. Dus de toegang tot onderwijs, het kunnen opbouwen van een stabiel bestaan in gezondheid en inkomen.
Het winner takes all Principe is echt alleen leuk voor de absolute top, en dan is het vaak ook nog door overerving. Niet eens zozeer door het eigen werk.
Dat de keuzes die je maakt ook echt kunnen bijdragen aan je doelen en het niet alleen de hoop op het behalen van het doel is wat het maximaal haalbare is.
Dus dat we risico's op persoonlijk gebied zoveel mogelijk als samenleving afdekken. Niet iedereen is immers in staat om een bovengemiddeld goed inkomen te verwerven. Het zit al een beetje in de naam.
En collectief verzekeren is vele malen goedkoper dan individueel verzekeren, zeker op dit moment. Vraag het maar aan de gemiddelde ZZP'er. De duivel zit in de kleine lettertjes.
Maar je moet prima kunnen leven en middels spaarzaamheid je doelen kunnen verwezenlijken. Of dat nu FO is , een tijdje vrijaf nemen om extra tijd met het gezin door te brengen of alles uit te geven aan een hobby. Dat is om het even.
Voor al de doelen die mensen kunnen hebben in het leven is een stabiele omgeving waarin grote dure risico's goed verzekerd zijn en de faciliteiten voor het opbouwen van een toekomst goed toegankelijk zijn een must.
Aan miljardairs hebben we inderdaad helemaal niets. En de kans om er een te worden is simpelweg nihil. Ook al zijn er zat mensen die er heilig in geloven. Maar de illusie dat je met hard werk er altijd wel komt is inmiddels gewoon achterhaald.
Het winner takes all Principe is echt alleen leuk voor de absolute top, en dan is het vaak ook nog door overerving. Niet eens zozeer door het eigen werk.
Dat de keuzes die je maakt ook echt kunnen bijdragen aan je doelen en het niet alleen de hoop op het behalen van het doel is wat het maximaal haalbare is.
Dus dat we risico's op persoonlijk gebied zoveel mogelijk als samenleving afdekken. Niet iedereen is immers in staat om een bovengemiddeld goed inkomen te verwerven. Het zit al een beetje in de naam.
En collectief verzekeren is vele malen goedkoper dan individueel verzekeren, zeker op dit moment. Vraag het maar aan de gemiddelde ZZP'er. De duivel zit in de kleine lettertjes.
Maar je moet prima kunnen leven en middels spaarzaamheid je doelen kunnen verwezenlijken. Of dat nu FO is , een tijdje vrijaf nemen om extra tijd met het gezin door te brengen of alles uit te geven aan een hobby. Dat is om het even.
Voor al de doelen die mensen kunnen hebben in het leven is een stabiele omgeving waarin grote dure risico's goed verzekerd zijn en de faciliteiten voor het opbouwen van een toekomst goed toegankelijk zijn een must.
Aan miljardairs hebben we inderdaad helemaal niets. En de kans om er een te worden is simpelweg nihil. Ook al zijn er zat mensen die er heilig in geloven. Maar de illusie dat je met hard werk er altijd wel komt is inmiddels gewoon achterhaald.
Hier wil ik toch even op inhaken, al ben ik het niet met je oneens.CornermanNL schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:18:
... Maar de illusie dat je met hard werk er altijd wel komt is inmiddels gewoon achterhaald.
Maar de vraag is wat mij betreft: Waar komt?
Elke dag kunnen eten?
Toegangkelijk onderwijs?
Schuldenvrij?
Eigen huis?
Financieel onafhankelijk?
Miljonair?
Miljardair?
Realistisch doelen stellen is ook een kunst... Ik ben er namelijk heilig van overtuigd dat je met hard werken in Nederland doelen kan bereiken, alleen moet je soms je doelen bijstellen aan de realiteit.
[ Voor 13% gewijzigd door sebastiaan89 op 02-02-2021 13:43 ]
Als je het onderzoek achter "The millionaire next door" leest, is de weelde van generatie 1 vaak al weg bij generatie 3. Ik heb niet de precieze cijfers van het boek op dit moment, maar het idee van generational wealth is eigenlijk veel zeldzamer dan je zou denken.CornermanNL schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:18:
en dan is het vaak ook nog door overerving. Niet eens zozeer door het eigen werk.
Verder goeie post, maar ik haak specifiek hier even op in.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Leuk gedachte-experiment. Dit is echter nu, en misschien wel nooit, uitvoerbaar op globale schaal. Op nationale schaal zou dit nog wel moeten kunnen en dat maakt een mooie (filosofische) discussie over wat wij vinden dat anderen mogen bezitten. Wanneer is het vermogen van de één een nadeel voor de ander?assje schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:08:
[...]
Mooie filosofische discussie waar ik me deels wel in kan vinden. Maar, laten we beginnen met jouw vermogen te herverdelen. Ongetwijfeld is jouw inkomen en vermogen ook absurd hoog vergeleken met 50% van de wereld die van <€2.000/jaar leeft. Het is toch wel een gegeven dat bijna iedereen degene die rijker zijn dan hijzelf "absurd rijk" vindt.
Ik ook. Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld een iPhone, dan is dat al het geval:Om te beginnen zou ik voor een globaal minimumloon van 1$/uur zijn, ben benieuwd welke impact dat zou hebben op onze consumentenartikelen.
https://www.investopedia....-of-making-an-iphone.aspxThe iPhone is primarily assembled in China by Taiwanese companies, such as Foxconn. The starting wage for an iPhone worker in China is $3.15 per hour. Much lower than the minimum wage in the U.S., which is $7.25 per hour. In 2018, it was quoted that employees at Foxconn make around $300 a month.
Dit geldt natuurlijk alleen voor fabrieksmedewerkers. Tevens moet het salaris gewogen worden voor levensonderhoud in het desbetreffende land.
Ik vermoed dat jouw suggestie een grotere impact heeft op zaken als kleding, (geïmporteerd) voedsel en andere uitbuitende industriëen.
Dit. Heel erg dit.Tk55 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:05:
[...]
-an-iphone.aspx
Tevens moet het salaris gewogen worden voor levensonderhoud in het desbetreffende land.
Er wordt altijd gezegd van "ooh in land x verdienen ze een dollar per dag wat zielig". Als je niet de lokale koopkracht/kosten levensonderhoud vergelijkt, zegt het niet zo veel. Wellicht (gechargeerd natuurlijk) ben je daarmee lokaal wel de Bezos van het land. Wij verdienen ook weinig in vergelijking met zwitserland oid.
Klopt, in dit topic was toch recent iemand die woon/werkte in Singapore? Dat liet naar NL maatstaven iets uitzonderlijks zien, maar naar lokaal is het dan weer heel gewoon.
Voor je FO is het overigens gunstig als je tijdelijk in een land gaat woon/werken, waarbij je voor een westers salaris werkt, maar volgens een lokaal laag levensonderhoud betaalt, bijv Thailand. Vermogensopbouw gaat dan hard. Moet je alleen nog even je AOW afdracht blijven doen als je die zekerheid wilt behouden.
Voor je FO is het overigens gunstig als je tijdelijk in een land gaat woon/werken, waarbij je voor een westers salaris werkt, maar volgens een lokaal laag levensonderhoud betaalt, bijv Thailand. Vermogensopbouw gaat dan hard. Moet je alleen nog even je AOW afdracht blijven doen als je die zekerheid wilt behouden.
Nou daar ben ik het niet bepaald mee eens. Zaken als voedsel en huisvesting zullen in de meeste landen betaalbaar zijn voor het overgrote deel van de bevolking, en daardoor ook goedkoper naarmate de gemiddelde lonen lager liggen. Maar veel luxe goederen kosten overal ter wereld ongeveer even veel, waardoor je wel degelijk een groot voordeel hebt als je in een rijk land woont.FitTiv schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:45:
[...]
Dit. Heel erg dit.
Er wordt altijd gezegd van "ooh in land x verdienen ze een dollar per dag wat zielig". Als je niet de lokale koopkracht/kosten levensonderhoud vergelijkt, zegt het niet zo veel. Wellicht (gechargeerd natuurlijk) ben je daarmee lokaal wel de Bezos van het land. Wij verdienen ook weinig in vergelijking met zwitserland oid.
Een iphone is in NL waarschijnlijk ongeveer even duur als in Ethiopië, maar hier kan bijna iedereen wel een iphone betalen en daar niet gok ik zo. Ik kan het me makkelijk veroorloven om naar Thailand op vakantie te gaan maar de gemiddelde Thai kan zich geen tweeweekse zonvakantie op Texel veroorloven.
Doordat NL zo'n rijk land is hebben 'we' (niet iedereen, maar toch de meeste Nederlanders) gewoon veel meer kansen in het leven. Niet dat ik nu zo'n weldoener ben die bakken geld aan ontwikkelingshulp geeft, maar ik denk dat het wel goed is om je bewust te zijn van onze goede uitgangspositie wereldwijd.
[ Voor 11% gewijzigd door Corrit op 02-02-2021 15:14 ]
Het zit volgens mijn mening (maar ik heb geen data) ook in de opvoeding, en dan heb ik het niet over miljardairs, maar over gewoon middle and upper middle class.TucanoItaly schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:42:
[...]
Als je het onderzoek achter "The millionaire next door" leest, is de weelde van generatie 1 vaak al weg bij generatie 3. Ik heb niet de precieze cijfers van het boek op dit moment, maar het idee van generational wealth is eigenlijk veel zeldzamer dan je zou denken.
Verder goeie post, maar ik haak specifiek hier even op in.
Het blijft toch zo dat als je bv kijkt naar universiteitsstudenten, je heel dikwijls ziet dat hun ouders ook univ gedaan hebben, of net er onder.
De sociale mobiliteit is er, maar ze is beperkt.
En een tweede punt is (en ik herhaal mezelf) dat er bij heel veel mensen een groot gebrek is aan financiële basiskennis.
Denk nu niet dat iedereen in Singapore zo veel geld verdient.Get!em schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:57:
Klopt, in dit topic was toch recent iemand die woon/werkte in Singapore? Dat liet naar NL maatstaven iets uitzonderlijks zien, maar naar lokaal is het dan weer heel gewoon.
Een auto is er veel duurder dan hier door registratiekosten van soms 50kUSD, maar personeel in huis halen om te koken en poetsen is dan weer heel goedkoop.
De verschillen zijn er ENORM.
Sociale mobiliteit, daar heb ik toevallig wel nummers van:
https://www.volkskrant.nl...eid-is-gegroeid~bdbe7123/
Nederland doet het hierin traditioneel goed, maar de sociale mobiliteit is in het laatste decennium aan het afnemen, iets wat wmb totaal onacceptabel is en waar ik op 17 maart ook zeker kritisch op selecteer bij het stemmen.
De link naar FO is dat het nogal gevaarlijk als er een "ontevreden" klasse ontstaat, maar ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat de kansen zo eerlijk mogelijk verdeeld zouden moeten zijn indien mogelijk.
https://www.volkskrant.nl...eid-is-gegroeid~bdbe7123/
Nederland doet het hierin traditioneel goed, maar de sociale mobiliteit is in het laatste decennium aan het afnemen, iets wat wmb totaal onacceptabel is en waar ik op 17 maart ook zeker kritisch op selecteer bij het stemmen.
De link naar FO is dat het nogal gevaarlijk als er een "ontevreden" klasse ontstaat, maar ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat de kansen zo eerlijk mogelijk verdeeld zouden moeten zijn indien mogelijk.
Dit topic is gesloten.