Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 151 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.109 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 17:22
Get!em schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:37:
[...]

Dat geven ze zelf ook aan...

[...]
Ik had het grappig bedoeld, te herkennen aan de: :+

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 11:01
CornermanNL schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:24:
Veel interessante informatie over vastgoed weer, ik speel zelf met de volgende gedachte.

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:57
R.van.M schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Als je daar nog je kosten vanaf trekt hebt je je ROI (return on investment).
Kosten die je mee moet rekenen zijn OZB, reservering leegstand, reservering onderhoud die niet in VVE zit, kosten voor je beheerkantoor

Dat is uiteindelijk het meest interessante KPI om dat je die kan vergelijk met een ROI op aandelen of
Je mist hier wel de boekwinsten. Als een appartement van 1 ton naar 2 ton stijgt, moet je kijken naar wat de markt gedaan heeft. Als je in een buurt in Rotterdam zit die snel aantrekkelijker wordt en daardoor meer stijgt dan de markt, zou het niet slim zijn om hier weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:05
Klopt maar ik wil zoveel mogelijk liquide houden, je hebt helemaal gelijk voor wat betreft eventuele risico's maar ik kan de lasten ruim betalen het normale inkomen en kan ad hoc waar nodig flink aflossen. Voor de start en de eerste 5 jaar is het in mijn geval gunstiger om zoveel mogelijk te lenen. Daarna is het plan sowieso om weer een forse storting te doen, als het lukt. Vandaar mijn zoektocht naar net wat meer ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Dat zou de goedkoopste optie zijn maar mijn hypotheekverstrekker doet daar niet aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 11:35

GG85

.......

Vanochtend in het NRC, moest gelijk aan dit topic denken ;)

Huren van de corporatie terwijl je 59 panden bezit
Wat is het nieuws?

Ruim duizend corporatiewoningen in Nederland worden bewoond door mensen die eigenaar zijn van meerdere koophuizen. In totaal zijn dat zeker 1.055 mensen, die samen 3.344 huizen bezitten. Dat blijkt uit onderzoek dat het Kadaster uitvoerde in opdracht van NRC. Een van hen, iemand die in de gemeente Súdwest-Fryslân een woning huurt, beschikt over 59 huizen.

Corporatiekoepel Aedes is „onaangenaam verrast” door de cijfers. „Gezien de grote woningnood en de lange wachtlijsten is het onverteerbaar dat mensen met een kleine beurs lang moeten wachten op een geschikte huurwoning.”

Er is geen wet die verbiedt woningen te bezitten en tegelijk in een corporatiewoning te wonen, zolang dat iemands hoofdverblijf is. „Aedes noch corporaties hebben wettelijk gezien een mogelijkheid ertegen op te treden”, zegt de koepel. „Daarvoor is een wetswijziging nodig.”
(hele artikel via de link)

Moet eerlijk zeggen dat ik daar ook wel iets van vind hoewel het een lastige blijft.
Enerzijds heb ik vaak het gevoel dat als je in NL niet teveel nadenkt over je toekomst en alles maar een beetje verbrast in het hier en nu er altijd wel een vangnet is tegen de tijd dat je geld op is terwijl als je wat meer FO georiënteerd bent je 'gestraft' wordt en alles zelf mag betalen (verzorgingstehuis etc).
Maar ja, dan lees je over mensen die een sociale huurwoning 'bezet' houden en ondertussen meerdere panden bezitten en dan denk ik toch ook van wtf gaat er dan in je hoofd om?

[ Voor 36% gewijzigd door GG85 op 27-01-2021 09:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Het argument 'woningnood' is flauwekul.

Eén van zijn huurders, én hijzelf 'bezetten' samen twee huizen.
Als hij in één van zijn eigen huizen trekt, kan die huurder bij wijze van spreken naar de corporatiewoning die de verhuurder eerst bewoonde. Dus 'bezetten' ze nog steeds twee huizen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2021 11:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:44
Het probleem is m.i. niet dat die mensen die woning 'bezet' houden, het probleem is dat ze daar (in de huidige systematiek) geen marktconforme huur voor betalen.

In het kader van FO is het volgens mij juist een prima keus om goedkoop te willen wonen en daarnaast vermogen op te bouwen. Daarbij kan onroerend goed een prima methode zijn voor vermogensgroei (of inkomen uit vermogen). Goedkoop wonen en tegelijk een of meer andere koopwoningen hebben is dus gewoon een prima situatie waar niets mee mis is. (En ik zie het ook niet principieel anders dan als die bewoner een forse aandelenportefeuille zou hebben, alleen scoort dit natuurlijk veel lekkerder in een krantenartikel.) Maar je zou dan wél voor die huur een normale prijs/kwaliteit verhouding moeten hebben en niet de vaak veel lagere sociale huurprijs.

Dus laat die mensen lekker wonen waar ze wonen, maar maak de huurprijs gewoon direct afhankelijk van inkomen en bezit. (Of beter nog, zorg ervoor dat de helemaal geen sociale huur nodig is, maar dat 'iedereen' een marktconforme huur kan betalen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:02:
Het argument 'woningnood' is flauwekul.

Eén van zijn huurders, én hijzelf 'bezetten' samen twee huizen.
Als hij in één van zijn eigen huizen trekt, kan die huurder bij wijze van spreken naar de corporatiewoning die de verhuurder eerst bewoonde. Dus 'bezetten' ze nog steeds twee huizen.
Maar als die corporatiewoningen 500 euro huur kost en die andere woning 2000 euro huur heeft, dan kun je wel tegen Jan Modaal zeggen: er is toch een woning vrij? Maar 2000 euro huur is voor Jan Modaal niet realistisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Achja, dit komt veel voor. Meerdere collega's gehad die 1,5x-2x modaal verdienen, en in een sociaal huurhuis wonen onder de max sociale huurprijs. Vrouw had zelf ook nog inkomen, dus ze konden goed sparen.
Maar voor hen was het doel van het sparen: betalen van hun eigen koophuis. Lenen tegen rente past niet in hun geloofsovertuiging. Ondertussen heb je er de halal-hypotheek voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Heb net m'n financieel jaaroverzicht gedownload bij de Rabobank. Ook m'n recentste transacties in CSV formaat. Ze hebben nogsteeds niet hun komma's fatsoenlijk ge-escaped dus als je in Excel de data split naar kolommen dan krijg je er teveel :+

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:29
Rubbergrover1 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:04:
Het probleem is m.i. niet dat die mensen die woning 'bezet' houden, het probleem is dat ze daar (in de huidige systematiek) geen marktconforme huur voor betalen.

In het kader van FO is het volgens mij juist een prima keus om goedkoop te willen wonen en daarnaast vermogen op te bouwen. Daarbij kan onroerend goed een prima methode zijn voor vermogensgroei (of inkomen uit vermogen). Goedkoop wonen en tegelijk een of meer andere koopwoningen hebben is dus gewoon een prima situatie waar niets mee mis is. (En ik zie het ook niet principieel anders dan als die bewoner een forse aandelenportefeuille zou hebben, alleen scoort dit natuurlijk veel lekkerder in een krantenartikel.) Maar je zou dan wél voor die huur een normale prijs/kwaliteit verhouding moeten hebben en niet de vaak veel lagere sociale huurprijs.

Dus laat die mensen lekker wonen waar ze wonen, maar maak de huurprijs gewoon direct afhankelijk van inkomen en bezit. (Of beter nog, zorg ervoor dat de helemaal geen sociale huur nodig is, maar dat 'iedereen' een marktconforme huur kan betalen...)
Met markt en marktprijzen heeft de woningmarkt en de huurprijs niks te maken. De woningmarkt incl. de huur is van het begin tot het einde gereguleerd en wordt gestuurd door de overheid. Er wordt constant aan allerlei metaforische knoppen gedraaid om de huizenprijzen en de huren te beïnvloeden. De overheid bepaalt grotendeels welke rente je betaalt, hoeveel en waar huizen er worden gebouwd en gesloopt, hoeveel je mag lenen tov. de waarde van je huis en je inkomen, hoeveel belasting je betaalt over dat huis, etc.

Simpelweg de suggestie dat wat er onderaan de streep als marktconforme huurprijs uitkomt de norm zou moeten zijn is misplaatst omdat het nauwelijks iets met een vrije markt te maken heeft, en je dat eigenlijk ook helemaal niet moet willen voor primaire levensbehoeftes als wonen. Stel je voor dat we kunstmatig drinkwaterschaarste gaan creëren en vinden dat mensen maar de marktprijs moeten betalen.

Het probleem zijn niet de piepkleine groep huurders die in verhouding iets minder (maar nog steeds veel) betalen voor hun huurwoning, het probleem zijn de veel grotere groep Nederlanders die noodgedwongen nergens kunnen wonen of veel meer moeten betalen dan ze redelijkerwijs kunnen betalen aan huur. Die door omstandigheden niet zelf het huis kunnen kopen, maar wel een hogere huurprijs mogen betalen aan iemand die voor dat rendement niets toevoegt aan de economie/samenleving. In plaats van te bediscussiëren hoe die handvol mensen die nu nog niet zoveel huur betaald ook meer kan betalen, zouden we moeten bediscussiëren hoe we voor iedereen de woonlasten naar beneden kunnen krijgen.

Excuses voor de offtopic, misschien kunnen we de discussie over huisjemelken ook een beetje beperken in dit topic.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:12
webfreakz.nl schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:16:
Heb net m'n financieel jaaroverzicht gedownload bij de Rabobank. Ook m'n recentste transacties in CSV formaat. Ze hebben nogsteeds niet hun komma's fatsoenlijk ge-escaped dus als je in Excel de data split naar kolommen dan krijg je er teveel :+
Importeren in google sheets, en dan exporteren naar excel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Jasper schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:08:
[...]

Importeren in google sheets, en dan exporteren naar excel?
Die lijkt het inderdaad beter te converteren vanuit CSV _/-\o_

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:43
Ik heb een database waar ik alle informatie inlees en nooit problemen ermee, dus waarschijnlijk doe je toch iets fout

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ph4ge schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:54:
[...]
Excuses voor de offtopic, misschien kunnen we de discussie over huisjemelken ook een beetje beperken in dit topic.
Maar het artikel is wel een mooi voorbeeld van hoe je in Nederland soms in een spagaat terecht kunt komen als je 'buiten de hokjes' kleurt. Dat als je bijvoorbeeld weinig om een woning geeft en in het kader van een FO-doel graag relatief goedkoop zou willen wonen, dit kan 'botsen' met de 'normen en waarden' van hoe je 'heurt' te wonen. Als je een goedkoop hutje op de hei koopt en daar voor 300 euro per maand woont, dan ben je goed bezig. Maar als je een kleine goedkope woning wilt huren, dan ben je ineens uitschot dat van het systeem profiteert. Dan moet je maar ergens een woning zoeken van minstens 750 euro per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik heb het net ook eens gedownload, maar hier worden de 'scheidende komma's' in Excel wel netjes anders behandeld dan gewone komma's. Dus misschien dat je toch iets geks in Excel doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Rubbergrover1 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:07:
[...]

Ik heb het net ook eens gedownload, maar hier worden de 'scheidende komma's' in Excel wel netjes anders behandeld dan gewone komma's. Dus misschien dat je toch iets geks in Excel doet?
Ik had wel specifiek een transactie met in de "beschrijving" een "10,00" bedrag staan. Die is niet escaped als "10\,00".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
wellicht is dit een probleem van een NL of EN versie van Excel?
Dat is vaker een probleem namelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
sacaji schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:45:
Iemand bekend met Beleggen via ABN?

Aangezien op de bank niks oplevert zat ik er aan te denken lange termijn.

Dit zat ik naar te kijken:
https://www.abnamro.nl/nl...4D54C42719122D63876E26343
Lees dit forum eens even door. Zoek op ABN. 12 pagina's van mensen met ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:39
Juridisch vraagje:

Ik wil misschien overstappen qua internet spaarbank. Zit met volle tevredenheid bij Leaseplanbank (LPB), maar de rente is wel maar 0,1% tegenwoordig. Lloyds spaarbank geeft 0,3%. Bij LPB is de tenaamstelling een en/of rekening, maar bij Lloyds kan dit niet. Zou dat juridisch gezien nog een probleem kunnen opleveren, dat de spaarrekening dan enkel op mijn naam staat en niet die van mijn vrouw? Of is de tegenrekening dan leidend? Dat zou dan onze gezamenlijke rekening worden.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blik1984 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:44:
Juridisch vraagje:

Ik wil misschien overstappen qua internet spaarbank. Zit met volle tevredenheid bij Leaseplanbank (LPB), maar de rente is wel maar 0,1% tegenwoordig. Lloyds spaarbank geeft 0,3%. Bij LPB is de tenaamstelling een en/of rekening, maar bij Lloyds kan dit niet. Zou dat juridisch gezien nog een probleem kunnen opleveren, dat de spaarrekening dan enkel op mijn naam staat en niet die van mijn vrouw? Of is de tegenrekening dan leidend? Dat zou dan onze gezamenlijke rekening worden.

Iemand een idee?
Het enige wat ik zo kan bedenken: als jij komt te overlijden kan het meer tijd en gedoe kosten voor je vrouw om bij het geld te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Juridisch vraagje:

Iemand een idee?
Volgens mij zou je dan beter twee rekeningen openen, op ieders naam, en op iedere rekening de helft zetten. Anders zou een van de partners volgens mij bij overlijden inderdaad een hogere nalatenschap krijgen. Maar ik zou dit voor de lange termijn wel zeer irritant vinden en dat zou voor mij reden zijn om niet voor die bank te kiezen. (Ik ben om de zelfde reden weg bij degiro)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
En dan zit je straks bij Lloyds en gaan ze ook naar 0,1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Staat het niet tussen
code:
1
""
?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Juridisch vraagje:

Iemand een idee?
Hoe ben je getrouwd?
Voor huwelijke gesloten voor 1 januari 2018 geldt dat partners automatisch voor de helft eigenaar zijn van alle eigendommen; voor huwelijken gesloten na 1 januari 2018 geldt dat zij voor de helft eigenaar zijn van eigendommen die binnen het huwelijk zijn ontstaan. Hier valt dus ook het bedrag op de aparte rekeningen onder. Tenzij in de huwelijkse- of partnerschapsvoorwaarden afspraken zijn opgenomen over koude uitsluitingen (waarbij je niets deelt) of over verrekening (het verrekenbeding).
https://www.consumentenbo...ijke-rekening-en-eigendom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Volgens mij zou je dan beter twee rekeningen openen, op ieders naam, en op iedere rekening de helft zetten. Anders zou een van de partners volgens mij bij overlijden inderdaad een hogere nalatenschap krijgen. Maar ik zou dit voor de lange termijn wel zeer irritant vinden en dat zou voor mij reden zijn om niet voor die bank te kiezen. (Ik ben om de zelfde reden weg bij degiro)
Voor die paar tientjes per jaar ga ik dat zeker niet doen nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
ColeJ schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:51:
Dat risico loop je altijd, en dat zou dan ook kunnen betekenen dat LPB naar 0% is gegaan in de tussentijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Huwelijkse voorwaarden, vandaar de vraag. Ik denk dat omdat de tegenrekening een gezamenlijke rekening betreft het wel los zou lopen. Maar wil dat wel zeker weten. Voor letterlijk een paar tientjes heb ik ook niet veel zin in gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:36:
[...]

Huwelijkse voorwaarden, vandaar de vraag. Ik denk dat omdat de tegenrekening een gezamenlijke rekening betreft het wel los zou lopen. Maar wil dat wel zeker weten. Voor letterlijk een paar tientjes heb ik ook niet veel zin in gedoe.
Volgens mij kan dat best gedoe opleveren, met name als je een vechtscheiding hebt. Want wie zegt dat het geen schenking van de ene aan de andere partner was?

En sommige banken willen echt alleen een tegenrekening met een exact matchende naam en geen eo-rekening, maar weet niet of dat in dit geval ook zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Ik blijf wel bij LPB, scheelt gedoe.

Dan gooi ik wel wat in een spaardepositoladder, dan krijg ik ook 0.3%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:47
Leuk@WNL nu: Stand van Nederland, Generatie Next.
Over Pensioen, Fire en huisjesmelkers :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Laatst online: 22:47
En lol, de journalist dr post op Reddit was verwijderd toen ze vroeg wie ze mocht interviewen :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Laatst werd het al genoemd dat horeca / winkel panden e.d. een risico zijn (al langer, ook vanwege beweging naar internet verkopen). Nu is daar nog even een extra bom onder gelegd:
https://www.nu.nl/economi...len-tijdens-lockdown.html

Ik zou daar niet snel aan beginnen, en ook niet in een ETF daarin.
Uiteraard zijn huizen totaal andere markt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:47
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:48:
[...]

Het enige wat ik zo kan bedenken: als jij komt te overlijden kan het meer tijd en gedoe kosten voor je vrouw om bij het geld te komen.
Een en/of rekening is geen garantie dat je na het overlijden van je partner en ook bij kan:

https://www.consumentenbo...ekening-en-overlijden#no4

Wil je 100% zeker van zijn dat je bij een rekening kan, zet de rekening op je eigen naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
ColeJ schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:51:
Loyds heeft al meerdere jaren een hogere rente dan LPB. Garanties dat het zo blijft heb je helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Blik1984 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:46:
Ik blijf wel bij LPB, scheelt gedoe.

Dan gooi ik wel wat in een spaardepositoladder, dan krijg ik ook 0.3%
10 minuten kost je het om een rekening te openen en levert 0,2% extra rente op. Stel dat je 10K aan spaargeld hebt, dan bespaar je hiermee € 20,- per jaar mee.
Die 10 minuten levert je dus een uurloon op van € 120,- (en wordt nog hoger naarmate je het langer laat staan)
Ik neem aan dat je meteen van baan veranderd als je een uurloon van € 120,- aan geboden krijgt, maar blijkbaar van 2 tientjes extra per jaar wordt je niet warm van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBlack
  • Laatst online: 16:04
Op zich zijn de meeste personen hier wel vh stapelen van kleine besparingen denk ik, maar 20 euro pj, daar doe ik persoonlijk geen moeite voor.

En dan ook nog op een spaarrekening, voor 20 euro hogere rente pj gaan terwijl je door inflatie (van stel 2%) wel EUR 200 koopkracht verliest :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
phantom09 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:36:
[...]

10 minuten kost je het om een rekening te openen en levert 0,2% extra rente op. Stel dat je 10K aan spaargeld hebt, dan bespaar je hiermee € 20,- per jaar mee.
Die 10 minuten levert je dus een uurloon op van € 120,- (en wordt nog hoger naarmate je het langer laat staan)
Ik neem aan dat je meteen van baan veranderd als je een uurloon van € 120,- aan geboden krijgt, maar blijkbaar van 2 tientjes extra per jaar wordt je niet warm van.
Zoals ik zei, ik open wel een spaardepositoladder bij LPB en dan heb ik ook 0,3%. Kost me zelfs nog minder tijd. Als het mogelijk meer gezeik oplevert in de toekomst omdat de spaarrekening op 1 naam staat terwijl het een en/of rekening betreft dan is het me dat niet waard. Het is niet enkel een tijdsinvestering, ik en mijn vrouw moeten er in alle gevallen bij kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 11:38
@MrBlack je moet het anders zien: Ik doe graag moeite voor een besparing van .1%, maar dan wel met een minimale waarde van vijftig euro. Maar dan hebben we het over "broker/ETF" mixen, niet over waar ik een paar duizend euro spaargeld plaats. Hebben we het over een relatief gezien hogere besparing, dan zakt mijn drempel wel iets verder, mits er gevoelsmatig niets veranderd in risicoclassificatie natuurlijk.

Grappig eigenlijk, hoe dit niet geheel strookt met de homo economicus. Die zegt dat elke besparing van 15 euro/uur werk netto direct een go is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MrBlack De €20 aan rente en €200 aan koopkracht lijkt gerelateerd, maar is het niet.

De vraag blijft dus eenvoudig: Wil je 'zoveel' moeite doen voor €20 per jaar.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
MrBlack schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:43:
Op zich zijn de meeste personen hier wel vh stapelen van kleine besparingen denk ik, maar 20 euro pj, daar doe ik persoonlijk geen moeite voor.

En dan ook nog op een spaarrekening, voor 20 euro hogere rente pj gaan terwijl je door inflatie (van stel 2%) wel EUR 200 koopkracht verliest :-)
Dat laatste is natuurlijk geen argument, want die inflatie is op heel je vermogen van toepassing.

Verder wel eens, ik ga met dit soort percentages ook geen nieuwe rekeningen meer openen. Vroegâh ging het nog wel eens om halve procenten, dat was wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
!null schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:23:
Laatst werd het al genoemd dat horeca / winkel panden e.d. een risico zijn (al langer, ook vanwege beweging naar internet verkopen). Nu is daar nog even een extra bom onder gelegd:
https://www.nu.nl/economi...len-tijdens-lockdown.html

Ik zou daar niet snel aan beginnen, en ook niet in een ETF daarin.
Uiteraard zijn huizen totaal andere markt.
Klopt, ik mijD zeker aandelen die in winkelpanden of horeca zitten. Die gaan nog klappen krijgen, en het kan lang duren eer ze terug winstgevend worden.

Bij huizen vrees ik toch ook voor klappen.
Het is ondertussen gekend dat de zwakkeren/armeren meer geraakt worden door Covid dan de rijken.

Als je dan huurders hebt die achterstand krijgen bij het betalen, dan zullen rechters eerder mild zijn en uitzettingen vertragen om zo weinig mogelijk families op straat te krijgen.

En... er zijn weer wat meer mensen die door inkomensverlies moeilijker aan een lening geraken.

[ Voor 0% gewijzigd door Tommie12 op 29-01-2021 10:46 . Reden: type - mijn -> mijd ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ander punt dat ook meespeelt, het moet wel een volwaardig gelijk product zijn waarmee je vergelijkt om de kostenbesparing volledig door te rekenen. Bij LPB krijg je een gebruiksvriendelijke app met verschillende functionaliteiten, en je bent flexibeler omdat je ook spaardeposito's af kunt sluiten. Lloyds Bank is wat dat betreft wel echt een stuk beperkter in functionaliteiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Tommie12 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:31:
[...]

Klopt, ik mijn zeker aandelen die in winkelpanden of horeca zitten. Die gaan nog klappen krijgen, en het kan lang duren eer ze terug winstgevend worden.
Wat bedoel je? Er mist een woordje in de zin.
Bij huizen vrees ik toch ook voor klappen.
Het is ondertussen gekend dat de zwakkeren/armeren meer geraakt worden door Covid dan de rijken.

Als je dan huurders hebt die achterstand krijgen bij het betalen, dan zullen rechters eerder mild zijn en uitzettingen vertragen om zo weinig mogelijk families op straat te krijgen.

En... er zijn weer wat meer mensen die door inkomensverlies moeilijker aan een lening geraken.
Ja is in zekere zin al aan de hand. Ik weet niet hoe het nu is, maar afgelopen jaar bleek dat er veel minder vraag van expats was. Dat kan direct al als gevolg hebben dat een woning geen 2000 euro maar 1500 euro opbrengt. En als die woning dan 500K kost, dan is dat allemaal geen vetpot.

Toch moet ik niet vergeten dat je het hefboom effect toe kunt passen. Dat wil zeggen gunstige financiering, weinig eigen inbreng. Dat is immers waar wij ons huidig vermogen aan te danken hebben.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ook Airbnb's brengen niks binnen en worden nu aangeboden aan normale huurders. Dat heeft op sommige locaties ook flinke impact op de prijzen (maar dan ben je niet arm)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Klopt. Het gaat ook niet over 120 euro per uur over heel veel gewerkte uren, maar simpelweg twee tientjes per jaar. En daarvoor moet je dan bij iedere bijstorting of opname je gewenste bedrag opsplitsen in twee delen (naar rato voor beide rekeninghouders), alle eventuele formulieren moet je dubbel invullen, je moet twee inlognamen en wachtwoorden onthouden omdat je op beide rekeningen transacties wilt kunnen doen etc. Het geeft dus een hoop rompslomp en vooral ook steeds weer een hoop irritaties.

Dan word ik inderdaad niet warm van een paar tientjes per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Members only: update

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 22:06
@Afas Ik snap dat je huiverig bent om lump sum in te stappen, maar smeer het niet over te lange tijd uit. Time in market beats timing the market!

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
[...]

Heb je die 10K dan binnen het jaar allemaal nodig ? Er is denk ik best wat voor te zeggen om anders met buffers om te gaan in deze tijden, dan overhevelen naar deposito's. En dan ook nog voor een rente die onder de inflatie zit (ruim).

Dan ook nog de tijd die je erin stopt , behoorlijk verliesgevende exercitie. Ik hou mijn buffers nu minimaal. Ik kan altijd ruim op tijd bijsturen en heb niks aan bergen cash, kost behoorlijk geld en alle tijd die ik zou steken in deposito's verdiend zich ruim terug in andere assets. En ik kan ondertussen wat anders doen.

Ik snap dat er buffers moeten zijn, maar verliesgevende buffers iets minder verliesgevend maken is gewoon zonde van de tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

Dat je in 10 minuten € 20,- verdiend maakt het nog geen uurloon van € 120,-

Als ik boodschappen doe en ik maak de beslissing om goedkoop brood te kopen i.p.v. brood van de bakker zoals op het lijstje staat dan heb ik ook niet opeens een uurloon van € 3.600 (1 seconde beslistijd, € 1,- besparing). Laat staan het veelvoud daarvan omdat ik misschien dat goedkopere brood wel net zo lekker vind en dus de komende jaren datzelfde goedkope brood koop. Nee, ik heb gewoon € 1,- bespaard (of enkele tientjes op jaarbasis als ik dat vol houd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:37:
@Afas Ik snap dat je huiverig bent om lump sum in te stappen, maar smeer het niet over te lange tijd uit. Time in market beats timing the market!
Ik ben me daar van bewust maar de koersen staan historisch erg hoog en het is de laatste week ook onrustig op de beurs. En stick to the plan 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:29
CornermanNL schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:39:
Ik snap dat er buffers moeten zijn, maar verliesgevende buffers iets minder verliesgevend maken is gewoon zonde van de tijd.
Ben ik niet met je eens. Het aanhouden van een cashpositie is een overweging o.b.v. risico/noodzaak en kost mogelijk geld. Als de beslissing gemaakt is die aan te houden is optimalisatie daarna gewoon een kostenbesparing.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
assje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:35:
[...]

Ben ik niet met je eens. Het aanhouden van een cashpositie is een overweging o.b.v. risico/noodzaak en kost mogelijk geld. Als de beslissing gemaakt is die aan te houden is optimalisatie daarna gewoon een kostenbesparing.
Uiteraard, maar ik zou in eerste instantie goed kijken of de buffers niet te hoog zijn en of er geen alternatieven manier is om en die 20 euro te besparen of die 20 euro te verdienen op een andere manier. Het gesleep met geld , invullen van rekeningen is voor mij altijd een irritatie (Wellicht dat ik het daarom niet doe ;) )

Je hebt helemaal gelijk dat het een risico/noddzaak is. Maar ik vraag mij vaak af als ik sommige cash posities zie dan vraag ik mij sterk af waarom ze zo hoog zijn (zeker relatief aan overige bezittingen en schulden) en wat het daadwerkelijke risico is wat ermee verzekerd wordt.

Neem als voorbeeld het verlies van een baan, ik zie veelal jaarinkomens als cash reserve , terwijl als je realistisch kijkt je al deels verzekerd bent als je in loondienst bent. En je waarschijnlijk gezien FO al ruimte hebt waarmee je met veel minder cash een veel langere tijd kan doen. En bovendien heb je het niet in een keer nodig.

Dus gezien de kosten van het afdekken van het risico, en wat je daadwerkelijk echt moet afdekken is het vaak een behoorlijk lek in het geheel. Dat het lekker slaapt is misschien zo maar als ik kijk naar de premie die je feitelijk betaald om een risico af te dekken dat over tijd veel minder groot is dan het daadwerkelijk is zou ik slapeloze nachten krijgen van de bakken premie die je teveel betaald. Of niet genoeg compenseert omdat je andere bezittingen te klein zijn in verhouding.

En is de risicoverhouding feitelijk gewoon zoek in veel gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:11:
[...]

Klopt. Het gaat ook niet over 120 euro per uur over heel veel gewerkte uren, maar simpelweg twee tientjes per jaar. En daarvoor moet je dan bij iedere bijstorting of opname je gewenste bedrag opsplitsen in twee delen (naar rato voor beide rekeninghouders), alle eventuele formulieren moet je dubbel invullen, je moet twee inlognamen en wachtwoorden onthouden omdat je op beide rekeningen transacties wilt kunnen doen etc. Het geeft dus een hoop rompslomp en vooral ook steeds weer een hoop irritaties.

Dan word ik inderdaad niet warm van een paar tientjes per jaar.
Het kan veel meer zijn dan 2 tientjes. Als je 100K hebt spreek je al over 200 euries per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 17:56

Perkouw

Moderator General Chat
Goed we zoomen nu wel erg in op dit specifieke voorbeeld. 200 euro is imho nog steeds niets al helemaal niet als er 100k tegenover staat. . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:59
@phantom09: ja en als je een miljoen hebt is het nog eens tien keer zoveel -- maar 100K spaargeld is geen buffer meer voor noodgevallen, dan ben je aan het sparen voor een huis of zo. De combinatie van heel veel geld dat je heel lang liquide moet houden zal niet vaak voorkomen (tenzij je principieel niet in investeren gelooft, maar dan is het gelijk een heel ander verhaal).

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:28
!null schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:38:
[...]

Wat bedoel je? Er mist een woordje in de zin.

[...]

Ja is in zekere zin al aan de hand. Ik weet niet hoe het nu is, maar afgelopen jaar bleek dat er veel minder vraag van expats was. Dat kan direct al als gevolg hebben dat een woning geen 2000 euro maar 1500 euro opbrengt. En als die woning dan 500K kost, dan is dat allemaal geen vetpot.

Toch moet ik niet vergeten dat je het hefboom effect toe kunt passen. Dat wil zeggen gunstige financiering, weinig eigen inbreng. Dat is immers waar wij ons huidig vermogen aan te danken hebben.
Ik vermoed dat leegstande panden van horeca/winkels uiteindelijk een woonfunctie zullen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MneoreJ schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:27:
@phantom09: ja en als je een miljoen hebt is het nog eens tien keer zoveel -- maar 100K spaargeld is geen buffer meer voor noodgevallen, dan ben je aan het sparen voor een huis of zo. De combinatie van heel veel geld dat je heel lang liquide moet houden zal niet vaak voorkomen (tenzij je principieel niet in investeren gelooft, maar dan is het gelijk een heel ander verhaal).
Volgens mij ging het sowieso niet om de reden waarom je bedrag X op een spaarrekening zou willen hebben staan. Daar kunnen legio goede redenen voor zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
@Rubbergrover1 Sure, maar als iemand hier een miljoen op een spaarrekening heeft (met zo'n goede reden) en zich druk wil maken over 2000 euro kosten... dan denk ik dat die persoon wellicht al FO is en zeker meer ervaringen moet delen in dit topic. :+ Het punt was alleen maar dat bedragen uitvergroten door met vermenigvuldigingsfactoren te spelen een suf spelletje is.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:20
phantom09 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:09:
[...]

Het kan veel meer zijn dan 2 tientjes. Als je 100K hebt spreek je al over 200 euries per jaar.
200 euro per jaar.. Wopper, das toch al gauw 1.5 uur werken hier :D

zou er niet wakker van liggen :*)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Zwelgje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:05:
[...]

Dat is dezelfde discussie over het verschil in transactiekosten tussen banken.
Als je per jaar maar een paar transacties doet, dan maakt dat geen verschil.

Als ik naar mijn aandelen kijk, en ik kijk een kwartier later, dan scheelt dat iedere keer meer dan een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
phantom09 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:09:
[...]

Ik kan je verzekeren dat dat niet het geval is ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:34
Zwelgje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:05:
[...]

Goede betaalde baan heb je dan, is op basis van 1800 uur jaarlijks 240.000 netto!
Dan snap ik idd dat je niet wakker ligt van 200 euro :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MneoreJ schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:45:
@Rubbergrover1 Sure, maar als iemand hier een miljoen op een spaarrekening heeft (met zo'n goede reden) en zich druk wil maken over 2000 euro kosten... dan denk ik dat die persoon wellicht al FO is en zeker meer ervaringen moet delen in dit topic. :+ Het punt was alleen maar dat bedragen uitvergroten door met vermenigvuldigingsfactoren te spelen een suf spelletje is.
Ik vind het op zich wel nuttig om af en toe het effect in euro's te zien van 'maar' een paar promille verschil. Tegelijk is het op het totale rendement (of het saldo) van de hele portefeuille natuurlijk maar een druppel op de gloeiende plaat.

Het gaat er mij meer om dat zodra het maar gaat over dat iemand een portie cash aanhoudt en een daaraan gerelateerde vraag stelt, het schering en inslag is dat het zelfde verhaaltje weer naar voren komt van je moet niet zo veel cash aanhouden etc. Ook als dat totaal niet relevant is voor de vraag. Die grijs gedraaide plaat kennen we inmiddels wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ach ja. 20 euro is op zich natuurlijk niet veel. Maar als je bij elke besparing van 20 euro dat argument gebruikt... mis je wellicht de totale besparing van vele keren 20 euro.

Het is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
netfast schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 08:39:
Ach ja. 20 euro is op zich natuurlijk niet veel. Maar als je bij elke besparing van 20 euro dat argument gebruikt... mis je wellicht de totale besparing van vele keren 20 euro.

Het is een keuze
Klopt, het is een keuze. Maar het verschilt ook of het gaat om identieke zaken of niet. In dit geval gaat het dus niet om een besparing van 20 euro voor de zelfde dienstverlening, maar gaat het om een 'uitgeklede' dienstverlening die je een hoop irritatie kan geven (afhankelijk van je situatie). Het kunnen daarom 20 welbestede euro's zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 07:55:
Het gaat er mij meer om dat zodra het maar gaat over dat iemand een portie cash aanhoudt en een daaraan gerelateerde vraag stelt, het schering en inslag is dat het zelfde verhaaltje weer naar voren komt van je moet niet zo veel cash aanhouden etc. Ook als dat totaal niet relevant is voor de vraag. Die grijs gedraaide plaat kennen we inmiddels wel.
Was mij nog niet zo opgevallen, moet ik zeggen. Maar laten we wel wezen, dit is ook wel weer een klein beetje een topic waar de grijs gedraaide platen regelmatig te horen zijn omdat er nu eenmaal niet zoveel nieuws onder de zon is op FO gebied en sommige discussies niet te beslechten zijn zonder heel veel heen en weer om te kijken waar de motivaties voor de standpunten nu echt vandaan komen, zodat we elkaar begrijpen.

Morgen gaat het over of je nu wel of niet veel geld mag of moet uitgeven aan lekker eten (of roken) en halen we de frase "boven/onder je stand leven" maar weer eens tevoorschijn. Misschien later dan nog een keer de discussie over hoeveel nu handig is om cash aan te houden, blijkbaar heeft toch nog niet iedereen alle argumenten gehoord. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:12
Welcome to the boring middle @MneoreJ ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MneoreJ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 08:55:
[...]

Was mij nog niet zo opgevallen, moet ik zeggen. Maar laten we wel wezen, dit is ook wel weer een klein beetje een topic waar de grijs gedraaide platen regelmatig te horen zijn omdat er nu eenmaal niet zoveel nieuws onder de zon is op FO gebied en sommige discussies niet te beslechten zijn zonder heel veel heen en weer om te kijken waar de motivaties voor de standpunten nu echt vandaan komen, zodat we elkaar begrijpen.

Morgen gaat het over of je nu wel of niet veel geld mag of moet uitgeven aan lekker eten (of roken) en halen we de frase "boven/onder je stand leven" maar weer eens tevoorschijn. Misschien later dan nog een keer de discussie over hoeveel nu handig is om cash aan te houden, blijkbaar heeft toch nog niet iedereen alle argumenten gehoord. :+
Zijn prima discussies natuurlijk. Maar als de vraag gaat over de afweging of je voor een paar promille naar een bank zonder en/of rekening zult overstappen, dan is een discussie over het nut van het aanhouden van een cashbuffer enigszins off topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
@Rubbergrover1 Maar de discussie over hoe groot die buffer dan zou moeten zijn voor de beste verhouding tussen kosten en baten dan weer niet, want dat heeft invloed op die kosten en hoeveel moeite je er nog voor over hebt. Waar het off-topic gaat is dat voor een paar promille je met absurde bedragen moet rekenen om het punt kracht bij te zetten, zodat de bredere discussie er bijna niet meer toe doet.

Twee tientjes is net zo'n bedrag dat de tongen losmaakt: typisch zo'n bedrag waarvan de ene helft zegt "wie het kleine niet eert/maar wat nu als dit en dan honderd keer" en de andere helft "als ik met mijn ogen knipper ben ik twee tientjes rijker geworden". Gaat van zichzelf natuurlijk nergens naartoe, beide kampen hebben "gelijk" afhankelijk van de situatie en persoonlijke voorkeur.

Zo, en nu denk ik dat ik hier zelf ook maar eens een punt achter zet, anders wil ik ervoor betaald worden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Haha, goed punt. Maar op zich vond ik de basis van de vraag juist wel leuk en iets wat niet altijd ter sprake komt: in hoeverre zijn iets lagere kosten (of zo je wilt iets hogere rendementen) het waard als de aanbieder niet precies levert wat je zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 15:02
YouTube: Financial freedom | The 3 ways i'm building passive income | 2021

Ze heeft het over een Nederlandse app genaamd Peaks
Bellegen met je wisselgeld. Ik kan mij voorstellen dat een grote groep mensen dit aanspreekt om dat dit "laagdrempelig" werkt. Maar wat een kosten :N

Zijn er andere op het fo pad die iets verhuren buiten een woning om? Camper, auto, boot enz?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:29
De hoogte van cash/buffer is ook ontzettend afhankelijk van omstandigheden

Toen wij net gingen samenwonen stond er op de lopende rekening eigenlijk nooit meer dan €2k en op de spaarrekening €5-10k. Uitgaven waren strak ingeregeld, geen/weinig verrassingen >€100 in een maand.

Tegenwoordig doe ik op de lopende rekening een equalisatie op €6k na storten van salaris. In een maand zijn er regelmatig variaties van €1k en op jaarbasis €10k. Stel er komt plotseling een interessante subsidie op elektrische auto of verduurzaming dan is er de flexibiliteit daarop te reageren. Of misschien stort de woningmarkt wel in en willen we overwegen te verhuizen.

Om die reden is doel cash nu dus €20-€50k. Op dit moment vertegenwoordigt cash 20 maanden inleg in aandelen.

Er is vast wel een argument te maken om de buffer lager te houden en dergelijke variaties op te vangen door inleg in aandelen te verlagen (of zelfs verkopen). Persoonlijk vind ik het prettig gewoon een plan te hebben waar ik me aan kan houden, dat kost dan een paar tientjes per maand.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 30-01-2021 10:08 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
walterworld schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:00:

Zijn er andere op het fo pad die iets verhuren buiten een woning om? Camper, auto, boot enz?
Net als een vakantiewoning zie ik verhuur met name om kosten te dekken en het rendement is dan met name het eigen gebruik. Als het puur om de winst gaat zou ik enkel (woon)vastgoed overwegen. Al vind ik dat persoonlijk niet flexibel, vereist veel externe financiering en als je er geen tijd in stopt blijft er weinig rendement over.

Al kan de tijd die het kost ook een positief argument zijn wanneer je eenmaal FO bereikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
assje schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:04:
De hoogte van cash/buffer is ook ontzettend afhankelijk van omstandigheden

Toen wij net gingen samenwonen stond er op de lopende rekening eigenlijk nooit meer dan €2k en op de spaarrekening €5-10k. Uitgaven waren strak ingeregeld, geen/weinig verrassingen >€100 in een maand.

Tegenwoordig doe ik op de lopende rekening een equalisatie op €6k na storten van salaris. In een maand zijn er regelmatig variaties van €1k en op jaarbasis €10k. Stel er komt plotseling een interessante subsidie op elektrische auto of verduurzaming dan is er de flexibiliteit daarop te reageren. Of misschien stort de woningmarkt wel in en willen we overwegen te verhuizen.

Om die reden is doel cash nu dus €20-€50k. Op dit moment vertegenwoordigt cash 20 maanden inleg in aandelen.

Er is vast wel een argument te maken om de buffer lager te houden en dergelijke variaties op te vangen door inleg in aandelen te verlagen (of zelfs verkopen). Persoonlijk vind ik het prettig gewoon een plan te hebben waar ik me aan kan houden, dat kost dan een paar tientjes per maand.
Mijn cashbuffer is

Members only:

In principe mikken we op een wat lager bedrag maar we gaan hoogstwaarschijnlijk binnen nu en een paar jaar verhuizen en daarom nu bewust iets meer opbouw van cash ipv aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Mijn cash buffer is op dit moment een beetje te hoog :') Ik mik voor de langere termijn op ongeveer 15-20k aan cash buffer. Daarbij heb ik ruime marge op mijn inkomen en is het de bedoeling met de transfer naar aandelen en CF er ook een grotere passieve inkomensstroom ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Ach als we toch aan het delen zijn, mijn buffer is 10K. Dit is "te hoog" in de zin dat ik voor incidentele uitgaven niet meer dan 1K nodig zou hebben (als ik naar het verleden kijk), maar niet "te hoog" in de zin dat dit bedoeld is om rust te scheppen voor zelfs het vervelendste scenario (als in, ik ben mijn baan kwijt, mijn huis brandt af en mijn broker raakt verwikkeld in een slepende procedure, het zal je maar gebeuren :+), en voorkomt dat ik per maand opnieuw moet kijken hoeveel ik investeer. De buffer waar nodig aanvullen gaat dan met het vakantiegeld, en wat over is wordt alsnog geïnvesteerd (de buffer zelf is niet om uit te geven aan "buitenkansjes omdat de beurs laag staat" of dergelijke gein, dat past niet in mijn strategie).

Hiermee loop ik natuurlijk rendement mis, maar mijn SR is hoog genoeg dat met dit bedrag schuiven er niet voor gaat zorgen dat ik veel sneller FO ben, dus dan vind ik het mooie ronde getal dat mij door de vreselijkste crisis heen zou moeten slepen zonder dat ik me gelijk druk moet maken over geld geruststellend. Ik ben te lang arm geweest (relatief aan NL dan) en heb teveel schrijnende gevallen te zien om zgn. "verstandig" risico te nemen, ik schep liever een grotere afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Ik zou niet weten wat 'te hoog is' op dit moment. Er wordt straks een nieuwbouwhuis gebouwd en na aflossing van de overbruggingslening en huidige hypotheek blijft er waarschijnlijk nog 40-60k over.

Maar om eventuele kosten voor dat moment en los van ons bouwdepot te dekken hebben we een soortgelijk bedrag vrij beschikbaar.

Merk dat he sowieso wel even schakelen was toen ik alles in mijn FO-gegevens erbij moest zetten. Waarde van de grond, bouwdepot, 4 hypotheekdelen, etc. Je kunt jezelf al snel rijk of arm rekenen door bepaalde boekhoudkundige trucjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
@finsdefis Er is natuurlijk ook een verschil tussen "wat is, normaal gesproken, een zinvolle buffer voor mij" en "hoeveel cash houd ik op dit moment liquide". Dat laatste kan natuurlijk enorm oplopen als je met een spaardoel voor een woning bezig bent (en wat er verder nog maar is waar je zoal voor kunt sparen). Aandelen en brokers zijn leuk, maar het zijn geen banken waar je even langs kan wippen met de pinpas, en garanties over de hoogte van je portfolio krijg je ook al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
MneoreJ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:45:
@finsdefis Er is natuurlijk ook een verschil tussen "wat is, normaal gesproken, een zinvolle buffer voor mij" en "hoeveel cash houd ik op dit moment liquide". Dat laatste kan natuurlijk enorm oplopen als je met een spaardoel voor een woning bezig bent (en wat er verder nog maar is waar je zoal voor kunt sparen). Aandelen en brokers zijn leuk, maar het zijn geen banken waar je even langs kan wippen met de pinpas, en garanties over de hoogte van je portfolio krijg je ook al niet.
Nee, inderdaad. Mijn 'nachtmerrie' zou zijn om in een gecrashte beurs fondsen te moeten verkopen om de keuken te betalen, bijvoorbeeld.

Even los van een nieuwbouwhuis, volgens sommigen hebben we realistisch gezien helemaal geen buffer nodig. Elke maand blijft er minstens 40% van het salaris 'over' en dat bleek al eerder meer dan voldoende voor een duur bezoek aan de garage, wasmachine en (kleine) lekkage. En dan heb ik nog een creditcard met flinke bestedingslimiet.

Maar, voor ons gevoel houden we toch graag minstens 20k beschikbaar. Geen idee waarom, nog nooit iets van die rekening onttrokken :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:01
Mijn vrouw is tegen beleggen en wil nergens in investeren m.u.v. de zonnepanelen vorig jaar. Aangezien ik het zonde vind om teveel cash aan te houden heb ik gevraagd of zij het erg vindt om als het nodig is vanuit haar cash buffer geld te lenen. Dat vond ze prima. Daarom heb ik mijn cash buffer terug gebracht naar 0 EUR.

Members only:
.
Uiteindelijk is het een beetje voor de bühne, want we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
finsdefis schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:58:
En dan heb ik nog een creditcard met flinke bestedingslimiet.
Die heb ik ook, maar met de schandelijke rentes die je mag betalen voor consumentenkrediet heb ik tijdens mijn jeugd al veel ervaring op mogen doen (in mijn gezin werd het ene gat met het andere gedicht). Dat nooit meer, als ik in nood kom zeg ik nog eerder de creditcard op zodat ik die jaarlijkse kosten uitspaar. :P

Ook weer een stuk persoonlijke ervaring die het wereldbeeld kleurt natuurlijk; realistisch/rationeel gezien is er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht als je toch weet dat je de volgende maand(en) het openstaande tegoed ineens kan aflossen. Maar ik wil dat dan graag weten door het geld gewoon al beschikbaar te hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:10
Voor de context en het perspectief: in het coronajaar 2020 bedroeg de gemiddelde spaarquote (los van beleggingsinleg) in NL 11% tegenover 3% een jaar eerder...
https://www.dnb.nl/nieuws...nieuws-2021/dnb391794.jsp

Maar liefst 42 mld.! is er extra (en met negatief netto rendement) ingelegd op spaarrekeningen. Een deel ervan zal later vrijvallen als extra consumptie omdat het niet (vakanties e.d.), maar het is ook een teken dat weinig mensen bezig zijn met vermogensopbouw (nu beleggen sowieso relatief weinig particulieren in NL)

Ik heb een buffer van nu hooguit twee maandsalarissen, er komt flink wat passief inkomen binnen en we kunnen ook op één salaris of van WW leven met vervanging van wasmachine o.i.d. als het moet. Rendement maken tegen acceptabel risico wordt steeds lastiger, maar hele grote spaarsaldi en niet investeren aanhouden kost bij de huidige rentepercentages alleen maar geld (en past dus m.i. eigenlijk goed niet in FO-traject, tenzij er een nabij doel (b.v. huis) is of je wil voorsorteren op investeringskansen).

[ Voor 9% gewijzigd door JURIST op 30-01-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Zijn er hier nog mensen die een stuk(je) van hun vermogen in edelmetalen hebben? En dan specifiek daadwerkelijk in eigen bezit?

Wat ik zelf heb uitgevonden is dat:

Om verzekerd te zijn tot 50.000 EUR aan edelmetalen tegen diefstal heb je een kluis nodig met een Euronormering 1143-1: Grade II en die kosten zo’n 1000 EUR.

Waar ik nog nieuwsgierig naar ben zijn de aankoop kosten van fysiek goud. Hoeveel % betaal je ten opzichte van de (dag) koers en zijn er bepaalde webshops die betrouwbaar zijn?

Het lijkt me wel een goede combi om behalve een cash buffer ook een goud buffer te hebben. Die is wat beter beschermd tegen inflatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
@Torgo Als het puur gaat om een hedge tegen inflatie (en je gelooft dat goud dat is en blijft, waar de meningen onder de experts ook verdeeld over zijn) kun je net zo goed of waarschijnlijk beter investeren in goud ETFs (waarbij je zelf moet bepalen of je tevreden bent met een fonds dat in derivaten handelt, of alleen een fonds dat zelf fysiek goud aanhoudt en hier verantwoording over aflegt). Fysiek goud aanhouden is daarnaast ook nog een hedge tegen het klappen van het hele beurssysteem, maar bij zulke dingen kom je al snel in prepper-territorium terecht waar je eerder na moet denken over of je wel voldoende blikken bonen hebt, want goud is slecht verteerbaar en of er iemand is die het van je wil of kan aannemen als alles klapt is zeer de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MneoreJ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:45:
Zo is het maar net. Als je zeker weet dat je je vermogen de komende 20 jaar niet hoeft aan te spreken, dan zou ik het ook in aandelen stoppen. Maar er zullen best veel mensen zijn die de vrijheid willen hebben om de komende paar jaar een grote uitgave te kunnen doen, zonder daarbij afhankelijk te willen zijn van korte termijn koersschommelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Torgo schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:49:
Zijn er hier nog mensen die een stuk(je) van hun vermogen in edelmetalen hebben? En dan specifiek daadwerkelijk in eigen bezit?

Wat ik zelf heb uitgevonden is dat:

Om verzekerd te zijn tot 50.000 EUR aan edelmetalen tegen diefstal heb je een kluis nodig met een Euronormering 1143-1: Grade II en die kosten zo’n 1000 EUR.

Waar ik nog nieuwsgierig naar ben zijn de aankoop kosten van fysiek goud. Hoeveel % betaal je ten opzichte van de (dag) koers en zijn er bepaalde webshops die betrouwbaar zijn?

Het lijkt me wel een goede combi om behalve een cash buffer ook een goud buffer te hebben. Die is wat beter beschermd tegen inflatie.
Goud thuis leggen (boven een bedrag van bv 5k) vind ik een heel slecht idee.
Kies een fysieke tracker, dan ligt je goud in Londen of Zwitserland, en is het 100% verzekerd.
Je kan dan ook makkelijker spreiden tussen goud, zilver en platina bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Tommie12 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:21:
[...]

Goud thuis leggen (boven een bedrag van bv 5k) vind ik een heel slecht idee.
Kies een fysieke tracker, dan ligt je goud in Londen of Zwitserland, en is het 100% verzekerd.
Je kan dan ook makkelijker spreiden tussen goud, zilver en platina bv.
Ik probeer het rationeel te benaderen. Het moet natuurlijk verzekerd zijn anders is het risico te groot. Maar je standaard inboedelverzekering dekt dit dus, mits je gebruik maakt van de juiste kluis.

Dan is het een kwestie van kosten en gemak.

Wat zijn de aankoop kosten van fysiek goed t.o.v. Het ETF?
Wat zijn de jaarlijkse kosten van het ETF?
De jaarlijkse kosten voor eigen beheer zijn alleen de afschrijving van de kluis, wat als je het over 10 jaar uitsmeert neer komt op 100 EUR p/j. Bij een investering van 20.000 is dat 0.5% (of de helft als je een goedkopere kluis neemt die maar tot 20.000 gaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Torgo schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:51:
[...]

Ik probeer het rationeel te benaderen. Het moet natuurlijk verzekerd zijn anders is het risico te groot. Maar je standaard inboedelverzekering dekt dit dus, mits je gebruik maakt van de juiste kluis.

De jaarlijkse kosten voor eigen beheer zijn alleen de afschrijving van de kluis, wat als je het over 10 jaar uitsmeert neer komt op 100 EUR p/j. Bij een investering van 20.000 is dat 0.5% (of de helft als je een goedkopere kluis neemt die maar tot 20.000 gaat)
Kijk dan maar eens naar de verschillen tussen aankoop en verkoop van goud, dat is ook belangrijk, en zeker lager bij een tracker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
@Torgo Bij "kosten van beheer" moet je dan ook nog de kosten van het ophalen en inleveren van het goud tellen als je het weer te gelde wil maken -- dit bestaat uit de commissie van de verkoper/inkoper en de kosten die je moet maken om het goud veilig van/naar de handelaars te krijgen (nu ja, je kunt toevallig nog zelf een zwart bestelbusje hebben staan en zo besparen natuurlijk ;)). Ik vermoed (maar heb niet uitgerekend, dat moet je zelf doen) dat dit een stuk meer is dan wat je aan een kluis uitgeeft -- het kan in ieder geval bijna nooit minder zijn dan de kosten van een fysieke ETF, want die profiteert van schaalvergroting en centralisering. Als je zelf goud wil beheren doe je dat niet omdat het goedkoper of makkelijker is, maar omdat je alleen jezelf vertrouwt als beheerder.

[ Voor 5% gewijzigd door MneoreJ op 30-01-2021 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
Torgo schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:51:
[...]

Dan nog is het gemak van een tracker kopen toch veel hoger dan fysiek zoiets in huis halen? Je moet een kluis fixen, codes/sleutels goed bewaren, als je een deel te gelde wilt maken moet je weer fysiek de deur uit. Voor mij legio redenen om dit niet te doen, tenzij je grote maatschappijontwrichtende problemen verwacht waarbij je fysieke dingen moet inpakken en meenemen zou ik er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Fysieke edelmetalen zie ik niet zitten, maar in de opbouw van een portefeuille kan een grondstoffen ETF misschien wel interessant zijn. Zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Tommie12 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:02:
[...]

Kijk dan maar eens naar de verschillen tussen aankoop en verkoop van goud, dat is ook belangrijk, en zeker lager bij een tracker.
https://www.goldforex.be/nl/3-goudkoersen-prijs-munten-staaf

Aankoop kosten zo’n 3%
Verkoop kosten zo’n 1.5%

Dat tikt wel aan natuurlijk, maar als je het 10 jaar in bezit hebt is dat 0.45% gemiddeld p/j plus die kluis ga je richting 1% per jaar op basis van 10 jaar.

Weet niet wat de ETFs doen kwa kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
MneoreJ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:03:
je kunt toevallig nog zelf een zwart bestelbusje hebben staan
Bestelbusje 😳. Voor mijn investering is het handschoenenkastje van een Aygo al overkill. 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:43
Afas schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:15:
Fysieke edelmetalen zie ik niet zitten, maar in de opbouw van een portefeuille kan een grondstoffen ETF misschien wel interessant zijn. Zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben?
Ik heb 5% van mn kapitaal in een goud in WisdomTree Physical Gold ETF (JE00B1VS3770). Valt binnen de kernselectie van DeGiro. TER van 0,39% dus qua kosten valt t reuze mee

Let wel op dat als je andere soorten grondstoffen neemt, zoals bijvoorbeeld olie dat dit altijd syntetisch is door middel van termijn contracten. Zeker bij rare marktbewegingen zijn dat niet de beste beleggingen.

[ Voor 24% gewijzigd door R.van.M op 30-01-2021 17:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:34
Weer een bij het ad..... https://www.ad.nl/werk/fr...te-met-pensioen~a84d4d14/
Wanneer gaan ze nu eens een beetje serieus en kritisch kijken naar die stukjes.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:53:
Heerlijke dooddoener _/-\o_
Multilevelmarketing heeft ten onterechte een slechte naam. Veel mensen denken dat het een piramidesysteem is en dat het illegaal is. Maar in principe bestaat werken bij de overheid ook uit een piramidestructuur. Boven mij werkt een chef en uiteindelijk staat koning Willem-Alexander daar weer helemaal boven.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 22:24

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Dus ze heeft een baan als oplichtster, naast een baan bij de rechtbank.
Maar ik zal het wel verkeerd zien.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Ik ken dit soort mensen via-via. Die gaan dan ineens allerlei rare sh*t verkopen via social media door in te spelen op hypes en onzekerheden van mensen (gewicht, uiterlijk etc.). Ik blokkeer ze op die kanalen dan ook meteen. Volgens mij verdienen ze wel echt de bulk van het geld met producten verkopen door middel van loze beloftes en is het niet zozeer dat je je in moet kopen oid (zoals bij een echt piramidespel).

Het meest kwalijke vind ik dat die mensen elkaar wijs maken dat dit een manier is om enorm veel geld te verdienen 'zonder te werken', maar uiteindelijk kost het alsnog veel tijd en aandacht, zoals zij zelf al aangeeft. Een beetje als mensen die 'gratis' geld denken te verdienen met enquetes etc.

Overigens kom ik in bepaalde kringen ook steeds meer piramideconstructies tegen rondom crypto. Er wordt ingespeeld op de hoop van financieel ongeletterden om snel rijk te worden. Ook walgelijk. Het ergste is dat sommigen hierdoor gedemotiveerd raken ooit nog zuinig aan te doen omdat ze investeren/beleggen/etc. als riskant gaan zien.

[ Voor 14% gewijzigd door finsdefis op 30-01-2021 20:52 ]

Pagina: 1 ... 151 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.