Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 138 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.189 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:43:
Goede doelen zijn gewoon deel van het budget. In het licht van FO dus niet anders dan andere niet-noodzakelijke uitgaven zoals hobbies, vakanties, cadeaus etc.
Ja, dat is eigenlijk ook wel een goede manier om het te bekijken, als een niet-essentiele uitgave waar je voor kiest (of niet). Ik vind het in ieder geval wel een stukje verantwoordelijkheid naar de toekomst in het algemeen gezien de luxepositie waar wij ons in bevinden (naast betalen van belasting dan, inderdaad ;) )
oscar82 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:00:
Heel goed dat je dat doet. En een vast percentage is toch prima? Als ik jou was zou ik me niet moreel verplicht voelen om ook het percentage mee te laten stijgen.
Hoe kies je een goed doel dat bij jou of je FO gedachtengoed past?
Ik bedoelde inderdaad dat het percentage vastgehouden zou moeten worden, maar door het gebruik van automatische periodieke schenkingen past dat zichzelf niet aan. We zitten momenteel dus wat 'onder budget'.

Kiezen van de doelen doen gaat bij ons op persoonlijke overtuiging / gevoel en staat verder los van FO gedachtengoed. Een drietal vaste doelen sinds jaren, en nu waarschijnlijk een nieuwe er bij uitzoeken. Geeft het FO gevoel in ieder geval een mooi randje, waar eerder ook al aan gerefereerd werd (zingeving na FO).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
TechLight schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 16:00:

Ik hoor eigenlijk maar weinig hoe men goede doelen bekijkt versus FO. Ook wel interessant onderwerp, want natuurlijk ook een beetje tegenstrijdige belangen.
Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met goede doelen. Bij ons gaat zo'n 3% van het (netto) inkomen naar enkele vaste goede doelen, gedurende het jaar geven we hier en daar nog een keer los een paar honderd euro aan losse goede doelen. In het kader van FO niet de snelste route natuurlijk, maar we zijn gezegend met een prima gezinsinkomen en willen daarvan ook wat delen. Nu kan dat nog niet in tijd, en dus doen we dat met geld.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:21

Zenix

BOE!

phantom09 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 21:05:
[...]

AGGU heeft betere rendementen. Het draait om de rendementen, niet om de euro's.
Totaal niet. Obligaties zijn niet voor puur rendement, daarvoor heb je aandelen. Obligaties horen een stabiel onderdeel van je portefeuille te zijn. Daar horen unhedged obligaties niet bij, of obligaties in een andere valuta vanwege het valutarisico. Voor aandelen is dat andersom.
webfreakz.nl schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:20:
[...]

Ok maar om AGGU te kunnen kopen moet je Euro's in Dollars omzetten (=wisselkoers). En daarna ga je een fonds kopen met hedged Dollars holdings? Dan heb je toch jezelf un-hedged want ooit ga je waarschijnlijk je aandelen verkopen en je Dollars weer omzetten naar Euro's (=wisselkoers) :?
Inderdaad. Daarom kan je beter AGGH kopen, indien je obligaties wilt hebben

[ Voor 36% gewijzigd door Zenix op 01-01-2021 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:30
Tehh schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:30:
[...]
Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met goede doelen. Bij ons gaat zo'n 3% van het (netto) inkomen naar enkele vaste goede doelen, gedurende het jaar geven we hier en daar nog een keer los een paar honderd euro aan losse goede doelen. In het kader van FO niet de snelste route natuurlijk, maar we zijn gezegend met een prima gezinsinkomen en willen daarvan ook wat delen.
Ik heb ook een haat-liefde verhouding met goede doelen. Opgegroeid met ouders die voor mijn gevoel ontelbaar veel goede doelen steunden. Dus ook met de paplepel meegekregen dat goede doelen steunen 'hoort'. Tegelijk plaats ik bij veel goede doelen, naast het goede wat ze doen, ook kanttekeningen. Waardoor een hoop goede doelen toch naar de 'uitsluitlijst' gaan. Blijven dus maar een paar goede doelen over waar ik echt volledig achter sta. Dat voelt soms wel wat vervelend, dat ik voor mijn gevoel 'te weinig' doe.

Tegelijk let ik bij mijn uitgaven en beleggingen wel op of het enigszins verantwoord is en kijk ik bijvoorbeeld ook naar ESG factoren. Compenseert weer een beetje :) .

Maar wat betreft goede doelen in relatie tot FO, dat zie ik eigenlijk als twee losstaande zaken. De goede doelen zijn gewoon onderdeel van de uitgaven, net als eten of energie. Al denk ik wel dat als ik eenmaal met pensioen ben en ik dan veel meer vermogen zou hebben dan nodig, de goede doelen daar ook wel van zullen gaan profiteren ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Goede doelen zijn ook gewoon uitgaves.
Daarnaast zul je ook genoeg andere keuzes maken die financieel niet zinnig zijn maar je je wel prettig bij voelt. Bijvoorbeeld uit idealisme of wat dan ook.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 01-01-2021 22:29 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik deel het gevoel van @Rubbergrover1 over goede doelen, het is niet allemaal zo mooi als het aan de oppervlakte lijkt. En omdat ik niet de tijd heb om dat goed uit te zoeken, behalve de berichten in de media en online een beetje volgen, geef ik niet structureel geld aan bepaalde goede doelen. Wel steun ik zo nu en dan mensen in mijn omgeving die het zwaar hebben en soms ook een stichting of vereniging met een eenmalige bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:56
Als goed doel help ik met alle plezier incidenteel vrienden of familie verhuizen. Of gewoon lekker meehelpen met wat uitzoekwerk en meedenken als het aankomt op zonnepanelen/airco/een van de 100 verschillende onderwerpen binnen ded en pfsl van tweakers. Weer iemand blij, en het kost geen cent.

Voor de rest geef ik eigenlijk nooit aan goede doelen. Hoogstens dat er enkele euros in een collectebus verdwijnt als het idee me aan staat - dus niet de lokale carnavalsvereniging. Ik beschouw het puur als een niet-noodzakelijke uitgave. Ik kan me wel voorstellen dat het wat kil overkomt.

[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 01-01-2021 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:18:
[...]

Ik heb ook een haat-liefde verhouding met goede doelen. Opgegroeid met ouders die voor mijn gevoel ontelbaar veel goede doelen steunden. Dus ook met de paplepel meegekregen dat goede doelen steunen 'hoort'. Tegelijk plaats ik bij veel goede doelen, naast het goede wat ze doen, ook kanttekeningen. Waardoor een hoop goede doelen toch naar de 'uitsluitlijst' gaan. Blijven dus maar een paar goede doelen over waar ik echt volledig achter sta. Dat voelt soms wel wat vervelend, dat ik voor mijn gevoel 'te weinig' doe.

Tegelijk let ik bij mijn uitgaven en beleggingen wel op of het enigszins verantwoord is en kijk ik bijvoorbeeld ook naar ESG factoren. Compenseert weer een beetje :) .

Maar wat betreft goede doelen in relatie tot FO, dat zie ik eigenlijk als twee losstaande zaken. De goede doelen zijn gewoon onderdeel van de uitgaven, net als eten of energie. Al denk ik wel dat als ik eenmaal met pensioen ben en ik dan veel meer vermogen zou hebben dan nodig, de goede doelen daar ook wel van zullen gaan profiteren ;) .
Snap ik, zo'n 'uitsluitlijst'. Tegelijkertijd is er bij elke organisatie wel iets te vinden dat beter kan (niet beperkt tot goede doelen overigens +) ).

Voor mij zijn het ook gebudgetteerde uitgaven, deel naar vaste doelen en een deel ad hoc. Budget helpt me met name om niet te weinig te geven. Eind december is er altijd wel wat over; mooie tijd voor een kerstbonus hier en daar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat ik vervelend vind aan goede doelen is als je een keer wat geld overmaakt dat ze je om de paar maanden post gaan sturen met een nieuwe actie waar ze geld voor zoeken. Maar we geven wel een paar honderd euro per jaar uit aan goede doelen (is ook aftrekbaar) en mensen in nood probeer ik toch ook wel te helpen.

Een zwerver die honger heeft kun je ook meenemen een supermarkt in in plaats van hem geld te geven als je denkt dat hij daar alcohol of drugs voor koopt en in sommige vakantielanden kom je ook nijpende gevallen tegen. In Vietnam wel eens in een klooster geweest waar allemaal kinderen woonden die daar door hun ouders voor de deur werden gelegd omdat ze geen eten konden betalen. Zo'n doel wil ik best helpen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Marzman schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 08:20:
Wat ik vervelend vind aan goede doelen is als je een keer wat geld overmaakt dat ze je om de paar maanden post gaan sturen met een nieuwe actie waar ze geld voor zoeken.
Dat doen gelukkig niet alle goede doelen.
In Vietnam wel eens in een klooster geweest waar allemaal kinderen woonden die daar door hun ouders voor de deur werden gelegd omdat ze geen eten konden betalen. Zo'n doel wil ik best helpen.
Dat laatste kan nog wel eens tegenvallen. Er zijn genoeg verhalen van weeshuizen waarbij de directeurs lekker luxe leven van het geld dat 'goedgelovige' westerlingen geven, terwijl de wezen bijna verhongeren. Beetje vergelijkbaar met de bedelende zigeuners/zigeunerkinderen die elke dag hun geld weer moeten afstaan aan een paar maffia-types die daar lekker van leven.

Dan steun ik liever een (Nederlandse) organisatie die daar ook op let.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-09 22:37
jjust schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 16:00:
Voor mij is dat 20x mijn uitgaven. Dat is eigenlijk teveel want ik heb nu al genoeg pensioen opgebouwd voor na mijn pensionering. Dus ik hoef eigenlijk alleen de periode tot pensionering te overbruggen.
Dus stel dat je nog 10 jaar moet totdat je de AOW gerechtigde leeftijd hebt behaalt. En stel dat je genoeg geld hebt om die 10 jaar al je kosten te dekken. Na die 10 jaar heb je dan een AOW en wat nog meer?

Wil je niet wat meer zekerheid voor onvrwachte uitgaven (zowel voor je pensioen als tijdens je pensioen)?

Ik lees vaak dat 20x voor de meesten voldoende is om FO te zijn. Ik wil geen risico nemen en zat te denken aan 30X tot 40X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Bij 'wat meer zekerheid' denk ik zelf aan een buffer van 1 of 2 jaar. Waarom zit jij te denken aan een buffer van 20 jaarbudgetten voor onverwachte uitgaven? Is dat niet en beetje overdreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-09 16:52

jjust

Het leven is een strijd

phantom09 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:02:
[...]

Dus stel dat je nog 10 jaar moet totdat je de AOW gerechtigde leeftijd hebt behaalt. En stel dat je genoeg geld hebt om die 10 jaar al je kosten te dekken. Na die 10 jaar heb je dan een AOW en wat nog meer?

Wil je niet wat meer zekerheid voor onvrwachte uitgaven (zowel voor je pensioen als tijdens je pensioen)?

Ik lees vaak dat 20x voor de meesten voldoende is om FO te zijn. Ik wil geen risico nemen en zat te denken aan 30X tot 40X.
Ik krijg op mijn pensioenleeftijd AOW en een aanvullend pensioen. Ik heb nu al genoeg aanvullend pensioen opgebouwd om (samen met de AOW) na mijn pensionering van te leven. Dus vandaar dat ik eigenlijk alleen de periode tot pensionering hoef te overbruggen. Als ik op mijn 45ste zou stoppen moet ik 24 jaar overbruggen.

Vaak lees je dat 25 x je uitgaven voldoende is. Dat is gebaseerd op de Trinity studie. Daarin is geconcludeerd dat je jaarlijks 4% kan onttrekken zonder in te teren op je vermogen. Edit: zie onderstaande post van TechLight. Er wordt in die studie wel ingeteerd op het vermogen. Als dat zo is dan is 25x voldoende om zelfs zonder AOW of pensioen FO te zijn. In de Nederlandse situatie is in veel gevallen dus minder nodig omdat je op enig moment in ieder geval AOW krijgt.

Overigens denk ik dat die 4% regel naar de toekomst toe te hoog is door de lage rente. En door de lagere verwachte rendementen op aandelen door de hoge waardering. Dus zonder AOW of pensioen zou ik eerder minimaal 30x mijn uitgaven willen hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door jjust op 02-01-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Als je langer voor je AOW + aanvullende pensioendatum zit, b.v. < 40 jaar, dan heb je meer onzekerheden dus kun je dat risico verkleinen door meer vermogen.
Maar als je in plaats van 25 of 30x, voor 40 x gaat en je hebt een spaar ratio van 50% kost je dat toch 5-7.5 jaar extra werk. Alleen dat kan wellicht al betekenen dat je al richting de 50 gaat en dus minder tijd hoeft te overbruggen naar AOW+ aanvullend pensioen en meer hebt ingelegd voor je aanvullend pensioen en dus eigenlijk minder nodig hebt...en als je jong bent kun je ook makkelijker nog weer een baan vinden mocht de 20x toch nog niet voldoende lijken te zijn. .

Dus e.e.a. is erg afhankelijk van de persoonlijke situatie, maar pas aan het einde van je leven kun je zeggen of dat het te weinig, voldoende, ruim voldoende of overdreven veel was ;) .

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:11:
Bij 'wat meer zekerheid' denk ik zelf aan een buffer van 1 of 2 jaar. Waarom zit jij te denken aan een buffer van 20 jaarbudgetten voor onverwachte uitgaven? Is dat niet en beetje overdreven?
Misschien, maar als je stopt met werken voordat je je AOW leeftijd hebt bereikt ben je wel afhankeljik van je vermogen. Als om wat voor reden dan ook de rendementen tegenvallen of de kosten veel hoger worden dan verwacht, wil ik hierop voorbereid zijn.
Hoe vaak hoor je niet dat:

-Pensioenen worden niet geindexeerd
-Penisoenen worden gekort
-Verhoging premie zorgverzekering
-hogere gemeentelasten
-hogere inflatie
-zorgaanbod dat langzaam veroberd wordt
-etc. etc.

Als je na een aantal jaren gestopt bent met werken en je ziet dat je het met je vermogen niet gaat redden tot aan je pensioengerechtigde leeftijd, dan kan je wel op zoek gaan naar een parttime baan maar dat wordt op later leeftijd vaak erg moeilijk zo niet onmogelijk.
En hoe vaak hoor je niet dat spaarders gaan klagen omdat de rente zo laag is. En dat beleggers maar de rekening mogen betalen. Vele linkse politieke partijen vinden dat beleggers ook wel wat meer belasting mogen betalen. Die hebben vaak toch genoeg geld. Hou dus er rekening mee dat de belasting op vermogen in de toekomst hoger zal worden.

Beetje vreemd. Ik leef hier op bijstandniveau (afgezien van de vakantie die ik normaal elk jaar neem) en kan hierdoor flink wat opzij leggen en dan moet ik maar gaan boeten voor mijn zuinigheid?
Terwijl er iemand is die netzoveel als ik verdien en die zijn inkomen er elke maand doorheen jast beloont wordt met aanvullende toeslagen en dergelijke.

[ Voor 24% gewijzigd door phantom09 op 02-01-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar hoe bereken je dan wanneer je voldoende buffer hebt voor zulke situaties?
Want ook tussen 30 a 40 x zit een enorm verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
rube schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:31:
Dat kun je eigenlijk niet uitrekenen en alleen op 'gevoel' doen.

Professionele partijen draaien daar scenario's op met variatie in de rendement, fiscaal regime, onverwachte uitgaven enz. Daar komt dat een waarschijnlijkheid uit maar dat is het ook: een kansinschatting. Absolute zekerheid is er nooit, stel dat Nederland Argentinië zou heten en je krijgt te maken met hyperinflatie. Dat zijn alle berekeningen compleet nutteloos geworden, of het nu 20x of 40x is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
rube schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:31:
Je kan helaas geen rekening houden met toekomstige zaken als belastingverhoging en grotere uitgaven omdat je geen idee hebt hoeveel dit is. 20X is normaal gesproken voldoende. Om de onverwachte uitgaven en lasten verhoging voor te kunnen zijn ga ik liever uit van minimaal 30X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Ik mis even de discussie. Als ik lees 20x uitgaven, is dat 20x jaar of maanduitgaven als cashbuffer, of hebben we het over FO doelen, dat je 20x jaar uitgaven beschikbaar hebt? Dat zou voor sommige wat weinig zijn, maar als je daarna een goed pensioen aanspreekt natuurlijk prima.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
!null schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:37:
Ik mis even de discussie. Als ik lees 20x uitgaven, is dat 20x jaar of maanduitgaven als cashbuffer, of hebben we het over FO doelen, dat je 20x jaar uitgaven beschikbaar hebt? Dat zou voor sommige wat weinig zijn, maar als je daarna een goed pensioen aanspreekt natuurlijk prima.
Ik bedoel met 20X, 20 maal je jaarljikse uitgaven. En dan aanspreken voordat je de AOW leeftijd hebt bereikt.

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 02-01-2021 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
jjust schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:18:
Vaak lees je dat 25 x je uitgaven voldoende is. Dat is gebaseerd op de Trinity studie. Daarin is geconcludeerd dat je jaarlijks 4% kan onttrekken zonder in te teren op je vermogen. Als dat zo is dan is 25x voldoende om zelfs zonder AOW of pensioen FO te zijn.
Let op, de originele studie was niet zonder in te teren op vermogen, maar bij niet-negatief eindigen. Met een periode van 30 jaar uit de studie ligt dat niet heel ver uit elkaar, maar als je vroeg stopt en wel of geen AOW/pensioen rekent moet je daar dus wel rekening mee houden.

Voor mensen die iets met deze regel willen doen zou ik zeker aanraden er wat dieper op in te lezen, want er zitten nog wat meer haken en ogen aan (zoals inderdaad waar je woont, wat het belastingregime is, etc.) Niets dramatisch wellicht, maar wel iets om goed te begrijpen voor je er je toekomst aan vast hangt.

Bij https://earlyretirementnow.com/safe-withdrawal-rate-series/ vind je ruim 40 goede posts over dit onderwerp. Dus kijk hoe lang je nog moet voor je FO bent of verwacht te zijn, en lees er periodiek eentje. En als je onderweg wat leert je planning bijstellen natuurlijk :)
rube schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:19:(...) en als je jong bent kun je ook makkelijker nog weer een baan vinden mocht de 20x toch nog niet voldoende lijken te zijn.
Let wel: tegen de tijd dat je er achter komt dat die 20x niet voldoende was, ben je natuurlijk wel een stuk ouder en is het vinden van die baan toch weer lastiger.
Dus e.e.a. is erg afhankelijk van de persoonlijke situatie, maar pas aan het einde van je leven kun je zeggen of dat het te weinig, voldoende, ruim voldoende of overdreven veel was ;) .
En dat vind ik wel een mooie uitspraak. Natuurlijk een waarheid als een }:O, maar wel een die een beetje kan relativeren met betrekking tot risico's nemen of afdekken. Het leven blijft nu eenmaal een risico...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:19
Ik lees nu ruim een jaar mee in dit topic en dit heeft mij getriggerd om zelf ook met FO bezig te zijn. Aangezien het jaar anders is verlopen dan vooraf bedacht, zegt bijv. een savingrate nog niet veel. Wel fascinerend om te lezen over welke bedragen het hier soms gaat. Dan lijken mijn bedragen soms echt kleingeld >:)

Tips zijn altijd welkom!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:43
[...]

Ik merk dat we in dit forum een heel onderscheidelijke risicobereidheid hebben. We zien posts voorbij komen van mensen die 40x hun jaaruitgaven willen sparen, mensen die volledig in spaargeld zitten. Aan de andere kant van het spectrum mensen die onder de 20x jaaruitgaven zitten en leveraged in aandelen.

Voor beide valt uiteraard een argument te maken. Ik ben wel benieuwd hoe de verhouding is binnen het forum dus een kleine poll :)

Poll: Hoeveel jaaruitgaven is jouw FO doel
< 20x
20x (5%)
25x (4%)
28x (3,5%)
>30x
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403219&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Edit; het is uiteraard hoeveel jaaruitgaven

[ Voor 200% gewijzigd door R.van.M op 02-01-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:23:
[...]

Dat doen gelukkig niet alle goede doelen.

[...]

Dat laatste kan nog wel eens tegenvallen. Er zijn genoeg verhalen van weeshuizen waarbij de directeurs lekker luxe leven van het geld dat 'goedgelovige' westerlingen geven, terwijl de wezen bijna verhongeren. Beetje vergelijkbaar met de bedelende zigeuners/zigeunerkinderen die elke dag hun geld weer moeten afstaan aan een paar maffia-types die daar lekker van leven.

Dan steun ik liever een (Nederlandse) organisatie die daar ook op let.
Het is niet echt een weeshuis, die kinderen zijn technisch gezien ook geen wezen. Het is een budhistisch klooster. Ik ben daar geweest omdat mijn (Vietnamese)tante een van die kinderen (die nu volwassen is) geholpen heeft.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Some0ne schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:56:
Ik lees nu ruim een jaar mee in dit topic en dit heeft mij getriggerd om zelf ook met FO bezig te zijn. Aangezien het jaar anders is verlopen dan vooraf bedacht, zegt bijv. een savingrate nog niet veel. Wel fascinerend om te lezen over welke bedragen het hier soms gaat. Dan lijken mijn bedragen soms echt kleingeld >:)

Tips zijn altijd welkom!

***members only***
De meeste posters hier zullen klein begonnen zijn en op jouw leeftijd heb je het op zich al prima voor elkaar met een eigen huis en maandelijks overschot.

Ik heb mijn zaakje best goed voor elkaar vind ik maar ook ik schrik van de bedragen die hier soms als NW genoemd worden, daar kom ik bij lange na niet aan. Het gaat er ook niet om wat iemand anders heeft, het gaat om wat jij belangrijk vindt, wat daar voor uitgavenpatroon tegenover staat en ultimo wanneer je dan gedeeltelijk of geheel minder kan gaan werken om meer tijd te kunnen besteden aan de zaken die je belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:56
En je hoeft toch ook niet met 0 te eindigen? Als je kinderen hebt die je ook geindoctrineerd hebt van het FO wezen. (Of gewoon je best hebt gedaan ze een goed financieel bewustzijn te geven.) Dan is je vermogen niet verspilt, maar geeft het je nalatenschap de kans om nog meer een stap voorwaarts te zetten dan jijzelf.
Mits je verwacht hier geen prooi aan te vallen

Het verschil tussen waarschijnlijk voldoende hebben tot het einde van je leven, en met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een flinke nalatenschap hebben is vaak maar enkele jaren extra werken. Immers, tegen de tijd dat je voorbij het lean-FO punt bent is je salaris vaak het hoogst, en je kosten het laagst. (Kinderen (bijna) de deur uit, hypotheek afgelost.) Daarnaast heb je door het geaccumuleerde vermogen gemiddeld genomen nog een flink absoluut rendement uit je beleggingen. Ik zou het niet erg vinden een paar jaar te parttimen, als dat betekent dat mijn inkomsten uit vermogen erna de kosten, inflatie en belasting kunnen dekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Some0ne schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:56:

Tips zijn altijd welkom!

***members only***
Ik ben wel benieuwd naar je bedragen.
Juist ook om andere 'starters' te motiveren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:09
R.van.M schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:00:
[...]

Ik merk dat we in dit forum een heel onderscheidelijke risicobereidheid hebben. We zien posts voorbij komen van mensen die 40x hun jaaruitgaven willen sparen, mensen die volledig in spaargeld zitten. Aan de andere kant van het spectrum mensen die onder de 20x jaaruitgaven zitten en leveraged in aandelen.

Voor beide valt uiteraard een argument te maken. Ik ben wel benieuwd hoe de verhouding is binnen het forum dus een kleine poll :)

Poll: Hoeveel jaarinkomens is jouw FO doel
< 20x
20x (5%)
25x (4%)
28x (3,5%)
>30x
Tussenstand:
[Afbeelding]
Het hangt nogal af van de specifieke situatie en wensen. Het is niet goed of slecht om op <20 of >30 uit te komen. Het kan zeer zeker met <20 (aan spaargeld).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Some0ne
Verwijderd schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:08:
[...]

Voor het goede doel ;)
De bedragen komen uit mijn begroting die ik heb gemaakt voor 2021.
Members only:

Overigens is het niet mijn doel om bijvoorbeeld op mijn 50ste FO te zijn. Dus mocht ik de aflossing niet halen, omdat ik bijvoorbeeld een mooie reis wil maken voordat er kinderen zijn, moet dit ook kunnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online

Interessant, maar denk dat je beter kunt vragen naar hoeveel jaaruitgaves, anders vertekent de savingrate het beeld nogal.

De factor zal denk ik vooral afhangen of men pensioen en aow meeneemt (mate van veiligheid / vertrouwen in overheid en toekomst), en of men op nul wil eindigen, of een nalatenschap overhouden (voor kinderen of anderszins).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:08
Some0ne schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:27:
[...]

Voor het goede doel ;)

***members only***

Overigens is het niet mijn doel om bijvoorbeeld op mijn 50ste FO te zijn. Dus mocht ik de aflossing niet halen, omdat ik bijvoorbeeld een mooie reis wil maken voordat er kinderen zijn, moet dit ook kunnen. :)
Waarom zoveel extra aflossing? Kan je wellicht beter in beleggingen stoppen.
[...]

< 20x
20x (5%)
25x (4%)
28x (3,5%)
>30x
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ik mis de optie "ik spaar niet voor een bepaald aantal jaarsalarissen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:15
FitTiv schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:35:
[...]

[...]

Ik mis de optie "ik spaar niet voor een bepaald aantal jaarsalarissen"
Dan spaar je toch naar een bedrag toe...
En dat kan je weer uitdrukken in een jaaruitgave of inkomen....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:08
Tommie12 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:36:
[...]

Dan spaar je toch naar een bedrag toe...
En dat kan je weer uitdrukken in een jaaruitgave of inkomen....
Ik spaar nu nog niet naar een bepaald bedrag. Ik stuur nu op savingsrate optimaliseren en uitgavenminimalisatie. Waardoor ik eventueel minder kan werken enz. Ligt misschien ook aan mijn leeftijd, onderin de 30. Pensioen is nog heul ver weg.

Verder is mijn leven nu nog totaal niet "compleet". Starterswoning waar ik ooit uit wil, evnt kinderen, andere baan, hoger salaris, minder werken. Het heeft allemaal invloed op mijn (jaarlijkse) uitgaven. Daar is, vind ik, nu nog geen heldere koers in uit te stippelen.

Stel mn uitgaven nu zijn 20.000, over 2 jaar kan dat met kinderen misschien wel 30.000 euro zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door FitTiv op 02-01-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-09 16:52

jjust

Het leven is een strijd

TechLight schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:34:
[...]

Interessant, maar denk dat je beter kunt vragen naar hoeveel jaaruitgaves, anders vertekent de savingrate het beeld nogal.

De factor zal denk ik vooral afhangen of men pensioen en aow meeneemt (mate van veiligheid / vertrouwen in overheid en toekomst), en of men op nul wil eindigen, of een nalatenschap overhouden (voor kinderen of anderszins).
Ik heb er helemaal overheen gelezen en was er vanuit gegaan dat het jaaruitgaven waren. Het aantal keer je jaarinkomen zegt inderdaad niet zoveel zonder de savingsrate te weten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:57
2020 was in vele opzichten een bizar jaar, ook financieel gezien

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-09 22:34
[...]

Risicoaversie komt ook terug in het aantal jaarlijkse uitgaven wat je als uitgangspunt neemt. Je kan het risico op onvoldoende stamvermogen ook afdekken door er vanuit te gaan dat je in een noodgeval altijd wel enige verdiencapaciteit hebt.
Voor mijzelf zie ik te lang volle bak doorgaan vooral als een risico. Wat @rube zegt: je weet achteraf pas wanneer je genoeg hebt, maar tijd in goede gezondheid haal je niet meer in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

Marzman schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 08:20:
[...]

Een zwerver die honger heeft kun je ook meenemen een supermarkt in in plaats van hem geld te geven als je denkt dat hij daar alcohol of drugs voor koopt en [...]
Het kan misschien, maar doe je dat ook? Vroeger dacht ik dat namelijk ook, maar deed ik het nooit en dan help je nog steeds helemaal niets. Sindsdien probeer ik gewoon geld te geven aan zwervers. Ik hoop dat ze het aan eten of onderdak uitgeven, maar waarschijnlijk niet. Dat is oké. Het zijn namelijk wel gewoon mensen. Even waardevol als jij en ik. Die komen echt niet zomaar om geld bedelen. Probeer je eens in te beelden wat voor mentale barrière je over moet om te gaan bedelen en daarmee te erkennen aan iedereen aan wie je geld vraagt dat je zwerver bent, niet mee kunt draaien in onze maatschappij, zelfs niet met alle sociale vangnetten die we hebben, etc.

Die mensen hebben een acuut probleem. Misschien hebben ze honger of misschien hebben ze wel een fix nodig. In dat laatste geval gaat het onthouden van geld ze echt niet spontaan laten afkicken. Daar hebben ze waarschijnlijk een stabiele situatie, aanpak van onderliggend lijden en professionele hulp voor nodig. Als we het leven moeilijker maken, dan gaat heus niet ineens de knop om. Die mensen zitten daar juist omdat ze de uitweg niet zien. Ik kies ervoor om die mensen te helpen, zonder me af te vragen waarvoor het dient en dan hou ik me voor dat ik de volgende keer de tijd neem om het gesprek aan te gaan en te kijken of iets blijvend kan verbeteren voor die mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
FitTiv schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:38:
[...]

Ik spaar nu nog niet naar een bepaald bedrag. Ik stuur nu op savingsrate optimaliseren en uitgavenminimalisatie. Waardoor ik eventueel minder kan werken enz. Ligt misschien ook aan mijn leeftijd, onderin de 30. Pensioen is nog heul ver weg.

Verder is mijn leven nu nog totaal niet "compleet". Starterswoning waar ik ooit uit wil, evnt kinderen, andere baan, hoger salaris, minder werken. Het heeft allemaal invloed op mijn (jaarlijkse) uitgaven. Daar is, vind ik, nu nog geen heldere koers in uit te stippelen.

Stel mn uitgaven nu zijn 20.000, over 2 jaar kan dat met kinderen misschien wel 30.000 euro zijn.
Dat is toch prima zo.
Als je in de beginfase zit, en er nog een boel te gebeuren staat in je leven kan je nog niet plannen voor wat er binnen 20 jaar te gebeuren staat.
Belangrijk nu is zorgen dat je vermogen opbouwt, en dus minder uitgeeft dan er binnen komt.
Sowieso kan je niet weten wat je vermogen oplevert en hoe hard inflatie je raakt als die terug komt.

In jouw levensfase is 20-30 jaar vooruit kijken, maar 5-7 jaar plannen al meer dan genoeg. Je wil ook geen heel leven leiden als een boekhouder.

Als dat vermogen zich goed opbouwt, dan komt er ook een moment dat het vermogen sneller groeit door beleggen dan door sparen, en weet je dat FO echt in zicht is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
x37 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:58:
[...]

Het kan misschien, maar doe je dat ook? Vroeger dacht ik dat namelijk ook, maar deed ik het nooit en dan help je nog steeds helemaal niets. Sindsdien probeer ik gewoon geld te geven aan zwervers. Ik hoop dat ze het aan eten of onderdak uitgeven, maar waarschijnlijk niet. Dat is oké. Het zijn namelijk wel gewoon mensen. Even waardevol als jij en ik. Die komen echt niet zomaar om geld bedelen. Probeer je eens in te beelden wat voor mentale barrière je over moet om te gaan bedelen en daarmee te erkennen aan iedereen aan wie je geld vraagt dat je zwerver bent, niet mee kunt draaien in onze maatschappij, zelfs niet met alle sociale vangnetten die we hebben, etc.

Die mensen hebben een acuut probleem. Misschien hebben ze honger of misschien hebben ze wel een fix nodig. In dat laatste geval gaat het onthouden van geld ze echt niet spontaan laten afkicken. Daar hebben ze waarschijnlijk een stabiele situatie, aanpak van onderliggend lijden en professionele hulp voor nodig. Als we het leven moeilijker maken, dan gaat heus niet ineens de knop om. Die mensen zitten daar juist omdat ze de uitweg niet zien. Ik kies ervoor om die mensen te helpen, zonder me af te vragen waarvoor het dient en dan hou ik me voor dat ik de volgende keer de tijd neem om het gesprek aan te gaan en te kijken of iets blijvend kan verbeteren voor die mensen.
Veel van die zwervers kunnen wel gestructureerde hulp krijgen, maar willen het niet.
Draai het eens om, als die zwerver elke dag genoeg krijgt voor zijn drugs en een paar biertjes, dan krijg je die niet zomaar in een ontwenning, en ze blijven overlast veroorzaken.

Ik heb zwervers al ooit eten aangeboden, maar dat weigerden ze. Geld geef ik niet, dat moet maar via de overheid, ik betaal er genoeg belastingen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:43
TechLight schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:34:
[...]

Helemaal correct, dat is inderdaad het doel :) Ik heb de titel aangepast.
Het doel is nu eerst om een overzicht te krijgen hoe de verdeling is. Daarna kunnen we gaan discussieren over het waarom :P
jjust schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:45:
[...]

Ik heb er helemaal overheen gelezen en was er vanuit gegaan dat het jaaruitgaven waren. Het aantal keer je jaarinkomen zegt inderdaad niet zoveel zonder de savingsrate te weten.
Is inderdaad de bedoeling. Jaarinkomens zegt inderdaad niets.

[ Voor 21% gewijzigd door R.van.M op 02-01-2021 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-09 16:16
[...]

Dat is de gouden regel die alleen jij met je gezin kunt bepalen. Je kunt besparen op alles, maar een fijn leven hebben is ook goed. Zo zijn wij ook met FO bezig, maar leggen we ook geld apart voor mooie vakanties. Dat zijn zeker geen luxe vakanties, maar bijvoorbeeld wel autohuur, uit eten kunnen, etc. En een lange reis maken gaat overigens prima met jonge kinderen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

Tommie12 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:02:
[...]

Veel van die zwervers kunnen wel gestructureerde hulp krijgen, maar willen het niet.
Draai het eens om, als die zwerver elke dag genoeg krijgt voor zijn drugs en een paar biertjes, dan krijg je die niet zomaar in een ontwenning, en ze blijven overlast veroorzaken.
Natuurlijk zijn die er, maar je doet alsof mensen puur rationele actors zijn. Het lukt mij met een goede mentale gezondheid al niet eens om kleine rationele dingen te doen die goed voor me zijn (vroeger naar bed, minder snoepen, etc). Laat staan die mensen die zó diep in de put zitten dat ze op straat belanden. Dat die mensen geen hulp willen, dat is net zoiets als zelfverminking. Daar ligt de oplossing nog meer voor de hand, maar toch doen mensen dat. Op eenzelfde manier willen zwervers soms niet geholpen worden.
Ik heb zwervers al ooit eten aangeboden, maar dat weigerden ze. Geld geef ik niet, dat moet maar via de overheid, ik betaal er genoeg belastingen voor.
Pak dit vooral niet persoonlijk op, maar dit klinkt voor mij typerend voor de mega individualistische maatschappij die we in Nederland hebben. Ik wil geen land waar iedereen alleen zijn eigen problemen moet oplossen en als dat niet kan moet de overheid het maar doen. De overheid moet het inderdaad oplossen, maar dat ontslaat mij als individu niet om te proberen de wereld wat beter te maken. En dat doe ik niet door alleen aan goede doelen te geven, maar ook zelf direct iets op te lossen als ik dat kan: geef een euro aan iemand die bedelt.

Wat mij betreft is dat het mooie resultaat van FO juist dat ik me niet dagelijks zorgen hoef te maken om mijn eigen sores.

[ Voor 3% gewijzigd door x37 op 02-01-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
FTI schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:35:
[...]
Helemaal mee eens, heb dit ook proberen toe te lichten in de post hiervoor. Mijn keuze zou ook zijn om het geld te beleggen. Aangezien de rente die we nu betalen over onze hypotheek al laag is en de hypotheek verplicht afgelost moet worden, denk ik dat ik een hoger rendement over deze jaren kan behalen als ik het geld beleg.
Maar mijn vriendin denkt hier anders over, waardoor we kiezen om het huis versneld af te lossen. Voor mij ook prima. Wie weet in de toekomst kan ik haar toch overtuigen om meer te gaan beleggen. ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:15
Juist als je arm bent en veel financiele sores hebt, neemt je vermogen om rationeel te denken af, en ga je nog meer voor korte termijn geluk momentjes. Dat kan zijn het aankopen van onnodige spullen om je even goed te voelen tot overmatig gebruik van allerlei genotsmiddelen. Je beslissingen zijn slecht en verergeren dus je situatie. Dan ontstaat na verloop van tijd een complexe problematiek die jaren duurt voordat die is opgelost en waar je zelf niet tot nauwelijks uit kan komen. Alleen met jarenlange hulp en nog belangrijker nazorg nadat je uitbehandeld bent. Het is geen kwestie van geld geven, eten doneren of wat dan ook. Maar intensieve begeleiding.

Het grote voordeel van FO nastreven is dat die sores afneemt, je risico's worden minder en je kan simpelweg beter denken. Dus worden je beslissingen meer weloverwogen en beter. Ook kan je beter tegen stress volle situaties. Immers je hebt een groot deel van je risico's af verminderd of zelfs afgedekt. Je groeit in je denken en cognitieve mogelijkheden. Dat zorgt ervoor dat het op veel gebieden beter gaat. Niet alleen financieel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
CornermanNL schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:46:
Juist als je arm bent en veel financiele sores hebt, neemt je vermogen om rationeel te denken af, en ga je nog meer voor korte termijn geluk momentjes. Dat kan zijn het aankopen van onnodige spullen om je even goed te voelen tot overmatig gebruik van allerlei genotsmiddelen. Je beslissingen zijn slecht en verergeren dus je situatie. Dan ontstaat na verloop van tijd een complexe problematiek die jaren duurt voordat die is opgelost en waar je zelf niet tot nauwelijks uit kan komen. Alleen met jarenlange hulp en nog belangrijker nazorg nadat je uitbehandeld bent. Het is geen kwestie van geld geven, eten doneren of wat dan ook. Maar intensieve begeleiding.

Het grote voordeel van FO nastreven is dat die sores afneemt, je risico's worden minder en je kan simpelweg beter denken. Dus worden je beslissingen meer weloverwogen en beter. Ook kan je beter tegen stress volle situaties. Immers je hebt een groot deel van je risico's af verminderd of zelfs afgedekt. Je groeit in je denken en cognitieve mogelijkheden. Dat zorgt ervoor dat het op veel gebieden beter gaat. Niet alleen financieel.
Jouw laatste alinea schetst precies het proces wat ik doormaakte na mijn studentenleven. Van de studieschuld niet onder ogen willen zien tot meer liquide middelen hebben en rationeel besluiten die 0%-schuld nog niet af te lossen was een heel proces.

Ook mentaal is het een sneeuwbaleffect: hoe meer financiële zekerheid, hoe meer rust om verder vooruit te kijken en daarmee nog meer zekerheid te maken. Nu hebben mijn ouders (op 1 arbeidersinkomen) mij ook een gezonde dosis zuinigheid meegegeven.

Veel mensen komen überhaupt niet in deze positieve financiële/mentale spiraal terecht of hebben er wat minder aanleg voor. Dat laatste leest als een makkelijk excuus, maar goede gewoontes aanleren is gewoon erg lastig op elk vlak. En soms maken zowel nature als nurture het wat lastiger voor je. Als het makkelijk was zou iedereen het wel doen :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 12:47
Al een tijdje een lurker hier. Streef al een tijdje FO na.

Wij leven vrij zuinig maar houden wel van reizen maar niet al te duur.

Ook hebben we een maand onze zoon van een halfjaar naar de kinderopvang gehad maar uiteindelijk hadden we dat maar opgezegd want de combinatie van thuiswerken en onze zoon gaat haar prima af,dat scheelt ons een goede 450 euro eigen bijdrage van de 1600 euro kinderopvangrekening
elke maand. Hoe doen jullie dat. Thuiswerken en kind(eren) thuis?
Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door BabyRattle op 02-01-2021 15:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004

Zenix

BOE!

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Berenburg
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-09 14:13
Verwijderd schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:08:
[...]

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aambeien
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-09 11:40
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Aambeien op 02-01-2021 21:49 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-08 22:04
Hier ook even een overzichtje van mijn FO reis van 2020. Sowieso voor mezelf, maar misschien ook nog leuk voor anderen.

Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:51
Jaaroverzicht moeten nog wat zaken voor verwerkt worden, maar een cijfer sprong er dermate tussenuit dat ik de tijd vandaag besteed heb aan een script om kassabonnen van Picnic uit m'n mail te verwerken (bugbonanza@Picnic). Jumbo moet ook nog en dan kan ik hopelijk kijken waar de poen bij de supermarkten heengaat :+ :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
https://www.bol.com/nl/p/...R69NSA.1_8.9.ProductImage

https://www.bol.com/nl/p/...U75DRQ.1_4.5.ProductImage

Wil de volgende twee boeken, als kado voor een vriend kopen , aan te raden? Wil ze uiteindelijk ook zelf lezen.

Verder erg interessant topic, dank voor alle reacties. Het onderwerp begint bij mij steeds meer te leven. De belans inkomen/uitgaven gaat steeds beter, investering via vermogensbeheer (via mijn ouders begonnen) gaat steady omhoog. Nu eens kijken naar lange termijn investeringen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:52
Ik lees al geruime tijd mee, en zal hier ook mijn FIRE/FO doelstelling eens delen en wat ik hiervoor doe. Gezien de langere horizon, weet ik nog niet precies wat de ideale route is, en wat mijn FO eigenlijk is, wellicht hebben jullie hier nog tips voor. (onderaan mijn post mijn FO doel op basis van 4% onttrekking per jaar.

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Voor het goede doel ;)

***members only***

Je hebt dus nog geen kinderen en kan goed rondkomen van 2200 per maand aan inkomen?

Deze mensen zeggen dat ze niet rond kunnen komen van 2463 netto per maand met kinderen:
https://www.volkskrant.nl...standsuitkering~bac3f5cc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen jaar hebben wij (stel; drie kinderen) gemiddeld 2878 per maand uitgegeven. Dat is inclusief hypotheek.
Eerlijk is eerlijk: 400 euro besparen op ons uitgavenpatroon is vrij lastig. Dan zou ik bijvoorbeeld de auto weg moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• underrated
Tommzz schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:34:
Ik zit te twijfelen om daarbij ook extra te gaan aflossen op de hypotheek, gezien de (voor mij) relatief onzekere tijd waarin we leven. Hierbij weet ik niet wat verstandiger is, een lagere maandlast of looptijdverkorting.

Echter is mijn hypotheek zonder extra aflossingen over 26 jaar ook afgelost, hoe kan ik hier in mijn FO berekeningen nou het beste rekening mee houden? En als ik deze versneld aflos, heeft dit natuurlijk ook weer invloed op mijn FO. Hoe doen jullie dit?
Ik zou een lagere maandlast kiezen. Je hebt dan altijd de ruimte om zelf meer af te lossen, en in een slecht scenario kan je terugvallen op de lagere verplichte aflossing.

Wij maken een soort sneeuwbal. Met jouw cijfers: we vullen de maandelijkse annuiteit aan tot 1000 (dus 842 naar de bank en 158 sparen). Eind van het jaar lossen we 12 * 158 extra af. Maandlast gaat naar beneden; bv naar 800. Je blijft aanvullen tot 1000; einde jaar los je 12 * 200 extra af. Repeat.

Op een gegeven moment staat de teller op 0 en daarmee heb je ook je looptijdverkorting. Alleen ook de ruimte om bij inkomensterugval minder verplicht af te lossen.

Voor je FO berekening kan je de hypotheeklasten van de 25k die je jaarlijks nodig hebt afhalen. Of deels, als je nog een paar jaar moet na FO. Of niet, als je luxer FO wil worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
CornermanNL schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:46:
Het kan nog erger, er zijn mensen die verslaafd raken aan drugs en er alles om doen om aan drugs te komen.
En afkomen van de verslaving lukt ze vaak niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Ok wij hebben geen kinderen, wel een golden retriever die toch gemiddeld 100 euro per maand kost.
Maar wij betalen 2500 euro aan alles, dus hypotheek, boodschappen, verzekering etc.
Gezamenlijk inkomsten 3200 euro netto.
Huiswaarde 3 ton hypotheek 163 k.
11 k op de bank.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Ik maak niet echt specifieke financiële jaar overzichten (meer). Wel update ik de cijfers nog steeds regelmatig om te kijken hoe het gaat, maar uitgaven van december moet ik nog doen.

Mijn belangrijkste verandering dit jaar was minder gaan werken, 20 ipv 40 uur. De vrijgekomen tijd heb ik voornamelijk besteed aan verbouwen van ons huis, meer ontspanning en meer bewegen. Ik ben niet dik en heb niet fanatiek gesport, voornamelijk wat fietsen en wandelen, maar ben toch wel wat afgevallen en broeken zouden nu een maat kleiner kunnen. Simpelweg het effect van niet meer standaard (ook de andere) 20 uur achter mijn bureau zitten.

Daarnaast wil ik nog steeds meer "andere" dingen doen (en klussen kost echt, echt heel veel tijd), dus die 20 uur betaald werk zijn voor het moment nog ok, maar ik zou me ook niet vervelen zonder dat werk.

Financieel: best wel wat gebeurd: grote uitgaven huis, minder gaan werken, renovatie appartement, geld uitgeleend, weer sinds lange tijd in aandelen geïnvesteerd - begonnen in maart. Aan de andere kant, eigenlijk ging het meeste op de autopilot en/of zoals redelijk voorzien.
Financiën zijn nog steeds belangrijk, maar andere zaken zijn (voor mij) belangrijker geworden naarmate het vermogen is gegroeid.

2021: wellicht gaat partner stoppen met werken halverwege het jaar. Ik denk dat ik nog wel even doorga met parttimen, maar ik zie hoe ik me voel.
Hopelijk kunnen we van de zomer weer een beetje normaal door Europa. Als dat inderdaad zo is, gaan we mogelijk proberen om 5-6 weken te reizen / op vakantie te gaan en kijken hoe dat bevalt. Mogelijk als test voor een lange reis in 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@rube hoe oud ben je? Ben je al FO? Ik mis wat context.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Tk55
Context, zie deel 1, 2, 3 en dit deel denk ik...
Leeftijd: Mid 40. FO: ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
phantom09 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:40:
[...]

Je hebt dus nog geen kinderen en kan goed rondkomen van 2200 per maand aan inkomen?

Deze mensen zeggen dat ze niet rond kunnen komen van 2463 netto per maand met kinderen:
Het scheelt nogal als de huur wegvalt omdat je bijv. een huis afgelost hebt in een FO-situatie bijv. En er zijn nog wat aannames waarop bespaard kan worden. Kleding en schoenen á 180 euro per maand? Eigen risico altijd meerekenen bij zorgverzekering? En vooral 540 euro aan voeding?? Pubers eten zeker veel maar ik ken genoeg gezinnen die daar zelfs buiten een bijstandsuitkering niet aan komen.

Niet dat het me makkelijk lijkt met zulke beperkingen hoor. Overigens ook niet als modale éénverdiener. Het hebben van een redelijk verdienende partner met dezelfde mindset helpt een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 12:47
Broabander schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:44:
Hier ook even een overzichtje van mijn FO reis van 2020. Sowieso voor mezelf, maar misschien ook nog leuk voor anderen.

***members only***
.

De 25-26 jaar lang die je zelf voorspiegelt is wel erg lang.

[ Voor 34% gewijzigd door BabyRattle op 02-01-2021 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
BabyRattle schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:56:
[...]
.

De 25-26 jaar lang die je zelf voorspiegelt is wel erg lang.
Wat bedoel je precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 07:19
Tommzz schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:34:
Ik lees al geruime tijd mee, en zal hier ook mijn FIRE/FO doelstelling eens delen en wat ik hiervoor doe. Gezien de langere horizon, weet ik nog niet precies wat de ideale route is, en wat mijn FO eigenlijk is, wellicht hebben jullie hier nog tips voor. (onderaan mijn post mijn FO doel op basis van 4% onttrekking per jaar.

***members only***
Zelf heb ik een spreadsheet met alle 'potjes' (beleggen, spaarrekening, p2p lending) opgeteld als totaal FO saldo. Op basis van 4% zie ik dan wat mijn inkomen zou (mogen zijn). Ondanks dat p2p lending (+10% rente) het meest lucratief lijkt kies ik ervoor toch te spreiden omdat het gevoelsmatig veel meer risico's kent. Niet alles hoeft financieel het meest lonend te zijn, een goed gevoel bij de risico's die je loopt is ook belangrijk.

Hiernaast zet ik per jaar hoeveel euro ik denk nodig te hebben aan inkomen. Ik reken ook met +-25k netto, nadat huidige hypotheek is afgelost. Ga ik meer aflossen komt het moment dat ik de hypotheek heb afgelost en minder inkomen nodig heb dus sneller naar voren. Stop ik die aflossing in een van de potjes zie ik mijn FO 4% inkomen stijgen.

Tot slot kijk ik ook naar het moment van pensioengerechtigde leeftijd. Dan verwacht ik ook een pensioen inkomen wat min of meer aan mijn inkomensbehoefte voldoet. Daarom kan ik vanaf een bepaald jaar ook beginnen met 'opeten' van het vermogen (een hogere withdrawal rate van 4% dus). Timing is daarbij wel belangrijk natuurlijk.

Snel bekeken zal het te verwachten langjarig gemiddelde rendement op een beleggingsrekening hoger zijn dan aflossen op je hypotheek. Bij lange termijn vast beleggen voel ik mij comfortabel bij en zou mijn voorkeur hebben. Niet in de laatste plaats omdat het ook - als het moet - morgen te verkopen is waarna je ermee kan doen wat je wilt. Je weet nooit hoe het leven loopt. Aflossing uit een hypotheek is ook te verzilveren maar volgens mij veel meer werk en doorgaans ook kostbaar. Tot slot profiteer je dan minder van inflatie, geld vandaag is meer waar dan (ver) in de toekomst. Het restbedrag en de maandelijkse kosten voelen (waarschijnlijk) over 20 jaar alweer vele stukken kleiner dan nu, zeker als je nog een tijd verwacht in het arbeidsproces mee te blijven doen..

Edit/ extra aflossen zou ik zelf pas gaan doen als ik geen alternatief heb met een hoger rendement (of het risico wat erbij hoort niet meer kan/wil lopen). Tenzij je met de gerealiseerde 'overwaarde' natuurlijk weer andere plannen hebt (ander huis, beleggingswoning aankopen etc.)

[ Voor 5% gewijzigd door Banjy op 02-01-2021 18:52 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 23:05
[...]

Ik vind het niet zo'n realistisch beeld.
De boodschappen zijn nogal aan de hoge kant. Ruim €540 voor met z'n 4. Kan zeker goedkoper, ook met pubers. De uitjes en sport rubriek vind ik ook nogal prijzig. Een lidmaatschap bij een sportclub voor de kinderen kost niet de wereld. En sportscholen zijn ook niet zo duur dat je per maand €270 kwijt bent. In veel gemeentes zijn er potjes om sportcontributies te betalen aan mensen die het nodig hebben. Dat geldt ook voor de energierekening. Wat er onder uitjes wordt verstaan en hoevaak weet ik niet, maar men kan nu eenmaal niet elke maand naar de Efteling, zeker niet als men in de bijstand zit. Ik begrijp niet zo goed dat mensen die niet zo veel te besteden hebben wel van alles willen. Zoals merkkleding, dure telefoons/abonnementen maar ook veel uitjes. En dat dit ook daadwerkelijk wordt gekocht. Ja dan blijft er vanzelf niks meer over aan het einde van de maand. Ook het kledingbudget is vrij fors. Kleding kan toch zeker wel een paar jaar gedragen worden lijkt mij. Oke voor de kinderen moet er zo nu en dan wat anders komen ivm groeien of omdat het kapot gaat.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:41
OneTimer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:51:
[...]

Ik vind het niet zo'n realistisch beeld.
...
van de maand. Ook het kledingbudget is vrij fors. Kleding kan toch zeker wel een paar jaar gedragen worden lijkt mij. Oke voor de kinderen moet er zo nu en dan wat anders komen ivm groeien of omdat het kapot gaat.
Grappig, wij hadden dezelfde discussie. Hadden ze ook niet een zorgverzekering van 175 euro per maand? Kinderen zijn immers gratis. Ik zag iig veel maandelijkse budgetten die wel wat omlaag konden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broabander
Ik vind het ook wel bijzonder ja. De som van de netto uitkeringen in dit rekenvoorbeeld is even hoog als het netto inkomen bij een modaal salaris, en dan heb je gegarandeerd géén huur van €600 per maand...

[ Voor 5% gewijzigd door Broabander op 02-01-2021 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:11
Daarom zegt een armoedegrens in mijn ogen ook helemaal niets. Stel, je hebt een budget voor eten van €600 per maand. Ga je 6 keer per maand uit eten voor €100 per keer of elke dag eten halen voor €20? In het eerste geval heb je 24 dagen van de maand niets te eten, terwijl je in de tweede situatie elke dag te eten zou hebben. Zou je dan in het eerste geval onder de armoedegrens vallen? Je hebt immers niet genoeg budget om elke dag te kunnen eten..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Weet niet waar het NIBUD deze cijfers vandaan tovert, maar dit bijstandsgezin geeft meer geld uit dan wij.

Huur, GWE ok
TV+Internet 78 euro? Ik heb glasvezel en TV voor 40
Zorgverzekering 365? Basisverzekering kost 130 p.p. Dus 270 euro, 100 euro te veel.
Verzekering overig 32 euro, ok wat dan? Enige wat je moet verzekeren is WA. Das minder dan 10 euro/maand.
Onderwijs 88? School is toch gratis? “Vrijwillige ouder bijdrage” is echt geen 44 euro/kind. Paar pennen en schriften ook niet.
Vervoer 68 euro? Vervoer waarheen? In de bijstand hoef je negens heen, behalve naar sollicitaties.
Inventaris 105 euro? Wat moet je elk jaar vervangen aan inventaris dat je daarvoor 1260 euro/jaar moet reserveren?
Voeding 545? Dat geven wij ook ongeveer uit, bij de AH zonder echt op aanbiedingen te letten. Dat moet veel goedkoper kunnen bij de Lidl, Aldi of goed op de aanbiedingen te letten.
Was en schoonmaakmiddel 9 euro, dat lijkt me dan wel te weinig.
Persoonlijke verzorging 71 euro? Ok als je naar de kapper gaat dan tikt dat wel aan, maar lijkt me toch veel. Kinderen (jongens) kan je gewoon met de tondeuse doen.
Hobbies etc 272, lijkt me een riant budget voor hobbies.

Al met al lijkt me dit budget meer wat voor een modaal gezin dan voor een bijstandsgezin. Zonder BSO zijn mijn gezinsuitgaven ongeveer wat het NIBUD budgetteert voor een bijstandsgezin? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-09 12:15
Wackmack schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:31:

Wil de volgende twee boeken, als kado voor een vriend kopen , aan te raden? Wil ze uiteindelijk ook zelf lezen.
Haal ze beide. Geef Miljonair met een gewone baan aan de vriend, en wissel om nadat je hem beide uit hebt :) Of wissel de 2e om voor Simple Path to Wealth, die vond ik beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 14:48

Barrycade

Through the...

Met dezelfde aandacht dat artikel gelezen. Krijg wel een dubbel gevoel erbij: tjeez hoeveel geld rolt er wel niet binnen als je in de bijstand zit. (Niet dat ik zou willen ruilen)

2e: budget lijkt me niet zo heel gek, zorgkosten zijn hoog ja, maar mensen in de bijstand staan niet bekend om hun gezonde leefstijl (en zoals al aangegeven hier: geld problemen geeft stress, dus grotere kans op gezondheidsproblemen, dus deze mensen komen niet uit met een uitgeklede Ditzo met 880 eigenrisico).

Ik heb 2 pubers en we eten normaal en uit eten doen we niet vaak (1x per maand patat/pizaa ofzo halen tegenwoordig), en wij zitten rond de 550-600 per maand aan boodschappen.

Onze zorgverzekering is iets lager 280 per maand door een chronische ziekte van mijn vrouw die haar eigen risico wegsnoept.

Maar onze overige verzekeringen zijn hoger (koophuis dus opstal, autoverzekering etc)

Leek mij daarom meer een plaatje van een normaal gezin.

Maar wij geven dus uit als een normaal gezin, alleen halen wij het dubbele netto binnen (ondanks dat mijn vrouw momenteel geen inkomen heeft wegens de Corona crisis). Dus prima savingsrate hier. Heb de jaarbalans niet opgemaakt, maar 2x bonus gehad hier dit jaar (werkgever draait topjaar) vakantiegeld niet uitgegeven, 2e auto verkocht, aandelen door het dak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 20:08
De bedragen zijn natuurlijk in iedere situatie anders. Wat voor jou veel is, is voor een ander weer weinig.
Heb zelf familie die in de bijstand zit, en dat is echt geen vet pot. In de bijstand zitten is ook niet altijd een keus, en zeker niet de keuze van de kinderen.

@Z___Z
Schoolgaande kinderen hebben boeken nodig, en het is tegenwoordig ook gebruikelijk dat een computer of tablet verplicht is. Denk zelf dat 88 euro p/m krap berekend is.

Zorgverzekering is inderdaad aan de hoge kant. Maar hierin moet je eigenlijk ook het eigen risico, tandarts en overige zorgkosten meerekenen die niet worden vergoed. Dan is het al weer een ander verhaal.

Vervoer: is afhankelijk van de persoonlijke situatie, we willen immers wel dat mensen mee kunnen doen in de maatschappij. (bijv. op visite bij opa/oma, naar de bibliotheek, e.d.)
In de stad kun je misschien overal te voet naar toe. Woon je ergens in een dorp, dan zul je met het OV moeten.

[ Voor 7% gewijzigd door Gijs007 op 02-01-2021 20:12 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Gijs007 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:04:
De bedragen zijn natuurlijk in iedere situatie anders. Wat voor jou veel is, is voor een ander weer weinig, omdat de situatie anders is.
Heb zelf familie die in de bijstand zit, en dat is echt geen vet pot. In de bijstand zitten is ook niet altijd een keus, en zeker niet de keuze van de kinderen.

@Z___Z
Schoolgaande kinderen hebben boeken nodig, en het is tegenwoordig ook gebruikelijk dat een computer of tablet verplicht is. Denk zelf dat 88 euro p/m krap berekend is.
Boeken zijn gratis en vallen binnen het boekenfonds van de school. Daar vallen ook licenties e.d. onder. Daar betalen ouders dus niets aan, tenzij het extracurriculaire programma's zijn. En vrijwel alle scholen hebben fondsen voor ouders die geen (lease-)laptop kunnen betalen. En wat betreft vervoer kun je altijd fietsen. Maar geloof niet dat bij dit budget een auto inbegrepen zit, want die heb je niet voor 68 euro p/m (aan TCO).

Het ironische is natuurlijk dat je in de bijstand waarschijnlijk de mentale rust niet hebt om toe te komen aan lange-termijnafwegingen op gebied van budgettering. De paar kennissen die ik heb die in de bijstand zitten (en soms eerst in de WW zaten) zijn ook 'afgegleden' (klinkt onbedoeld denigrerend) op dat vlak, vaak ook omdat er andere omstandigheden zijn. Bijv. scheiding en natuurlijk gebrek aan sociaal contact i.v.m. corona.

Ongetwijfeld kun je met een relatief gezond en stabiel gezin makkelijk onder het in dat artikel gebruikte budget komen.

[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 02-01-2021 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Gijs007 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:04:
De bedragen zijn natuurlijk in iedere situatie anders. Wat voor jou veel is, is voor een ander weer weinig, omdat de situatie anders is.

@Z___Z

Zorgverzekering is inderdaad aan de hoge kant. Maar hierin moet je eigenlijk ook het eigen risico, tandarts en overige zorgkosten meerekenen die niet worden vergoed. Dan is het al weer een ander verhaal.

Vervoer: is afhankelijk van de persoonlijke situatie, we willen immers wel dat mensen mee kunnen doen in de maatschappij. (bijv. op visite bij opa/oma, naar de bibliotheek, e.d.)
Niet om een bijstands discussie te houden, maar ik heb ook niet echt kritiek op bijstandsgezinnen, maar op het NIBUD. Als je budgetteert voor een bijstandsgezin, moet je kijken waar je kan besparen en aan de onderkant budgetteren. Ik heb het idee dat bij het NIBUD mensen werken die nooit zelf hebben hoeven leven van de bijstand en dus geen idee hebben. Veel medewerkers van het NIBUD zal HBO zijn? Als je uit een bovenmodaal gezin komt en na je studie boven modaal verdient kan je blijkbaar niet inbeelden hoe het is om te leven op budget. In deze proef berekening zie ik gewoon een modaal gezinsbudget. Prima dat het NIBUD voor een modaal gezin een proforma budget maakt, maar het is echt geen afspiegeling van de uitgave van een bijstandsgezin.
Een goed budget is het minimale wat je in elke categorie nodig hebt plus een sluitpost voor als je in een categorie eventueel te kort komt. De enige discussie die je dan nog hoeft te houden is hoe groot die sluitpost moet zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• underrated
Ik denk dat het Nibud aan zich wel een idee heeft hoor :) https://www.nibud.nl/beroepsmatig/nibud-onderzoek/. Heb niet gezocht naar de bron van dit specifieke budget maar durf er wel op te vertrouwen dat er onderzoek aan ten grondslag ligt.

Op zich wel interessant om eens naar te kijken, dat soort budgetten. En ook blij dat ik de mogelijkheid heb om er m'n eigen FO plan in te trekken.

Nog een interessant stuk over armoede en domme dingen: https://decorrespondent.n...en-doen/19645395-f6c9a0bd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
underrated schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:44:
Ik denk dat het Nibud aan zich wel een idee heeft hoor :) https://www.nibud.nl/beroepsmatig/nibud-onderzoek/. Heb niet gezocht naar de bron van dit specifieke budget maar durf er wel op te vertrouwen dat er onderzoek aan ten grondslag ligt.

Op zich wel interessant om eens naar te kijken, dat soort budgetten. En ook blij dat ik de mogelijkheid heb om er m'n eigen FO plan in te trekken.

Nog een interessant stuk over armoede en domme dingen: https://decorrespondent.n...en-doen/19645395-f6c9a0bd.
Ik kan nergens vinden op de site van het NIBUD hoe ze data verzamelen. Er staat alleen een hoop over hoe goed hun wetenschappelijke methodes wel niet zijn. Van wat ik kan vinden is data verzameld aan de hand van enquêtes. Als er iets niet betrouwbaar is, dan is het wel budgettaire enquêtes bij bijstandsgerechtigden. Als iemand wel budgetten kon maken zat die waarschijnlijk niet in de bijstand. Zelfs een gemiddeld modaal gezin kan geen fatsoenlijke huishoudbudget opstellen. De enige manier om betrouwbaar het budget van een bijstandsgezin in kaart te brengen is door een heel jaar alle inkomen en uitgaves te traceren bij meerdere gezinnen. Ik geloof er niks van dat het NIBUD dit gedaan heeft, maar ik zou hier graag ongelijk gewezen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 20:08
Z___Z schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:16:
[...]

Niet om een bijstands discussie te houden, maar ik heb ook niet echt kritiek op bijstandsgezinnen, maar op het NIBUD. Als je budgetteert voor een bijstandsgezin, moet je kijken waar je kan besparen en aan de onderkant budgetteren. Ik heb het idee dat bij het NIBUD mensen werken die nooit zelf hebben hoeven leven van de bijstand en dus geen idee hebben. Veel medewerkers van het NIBUD zal HBO zijn? Als je uit een bovenmodaal gezin komt en na je studie boven modaal verdient kan je blijkbaar niet inbeelden hoe het is om te leven op budget. In deze proef berekening zie ik gewoon een modaal gezinsbudget. Prima dat het NIBUD voor een modaal gezin een proforma budget maakt, maar het is echt geen afspiegeling van de uitgave van een bijstandsgezin.
Een goed budget is het minimale wat je in elke categorie nodig hebt plus een sluitpost voor als je in een categorie eventueel te kort komt. De enige discussie die je dan nog hoeft te houden is hoe groot die sluitpost moet zijn.
Dat is inderdaad het vreemde aan de cijfers die het NIBUD in dit Volkskrant artikel presenteert. Het wekt de indruk dat de cijfers tot op de euro precies zijn uitgerekend, en voor iedere situatie hetzelfde zijn.

Het gaat hier natuurlijk om gemiddelden, gebaseerd op een bepaald onderzoek van een bepaalde groep mensen.
Het vervelende is dat het NIBUD op deze manier ook beleidsmakers en de publieke opinie beïnvloed. En dat op basis van dergelijke gemiddelden weer allerlei conclusies getrokken worden en beleid wordt gemaakt, met als resultaat dat er altijd mensen zijn die buiten de boot vallen. 8)7
Ik mag hopen dat de informatie die direct aan beleidsmakers wordt aangeleverd meer detail bevat, en ook de 0.1 % uitzonderingssituaties expliciet onder de aandacht brengt.

Het zou het NIBUD (en ook de Volkskrant) sieren als ze wat meer nuance aanbrachten in de berekeningen, voordat ze een dergelijke grafiek publiceren.
Ik zou bijvoorbeeld graag zien dat er een ander soort grafiek wordt gebruikt. Waarbij duidelijk is dat een doorsnee bijstandsgezin met 4 mensen bijv. tussen de 450 en 650 euro per maand kwijt is aan boodschappen, waarbij het gemiddelde 545 euro is.
Met daarbij ook een disclaimer en verwijzing naar een gedetailleerd rapport.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Doet me allemaal wel weer denken aan die artikelen over FO/FIRE een paar weken geleden. Geen enkele kritische kanttekening van de kranten (het AD geloof ik). De mensen in dat artikel deden gewoon hun verhaal en dat was het.

Als de media al geen kritische noten plaatsen... In elk geval dan bij nieuwsartikelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Gijs007 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:03:
[...]

Dat is inderdaad het vreemde aan de cijfers die het NIBUD in dit Volkskrant artikel presenteert. Het wekt de indruk dat de cijfers tot op de euro precies zijn uitgerekend, en voor iedere situatie hetzelfde zijn.

Het gaat hier natuurlijk om gemiddelden, gebaseerd op een bepaald onderzoek van een bepaalde groep mensen.
Het vervelende is dat het NIBUD op deze manier ook beleidsmakers en de publieke opinie beïnvloed. En dat op basis van dergelijke gemiddelden weer allerlei conclusies getrokken worden en beleid wordt gemaakt, met als resultaat dat er altijd mensen zijn die buiten de boot vallen. 8)7
Ik mag hopen dat de informatie die direct aan beleidsmakers wordt aangeleverd meer detail bevat, en ook de 0.1 % uitzonderingssituaties expliciet onder de aandacht brengt.

Het zou het NIBUD (en ook de Volkskrant) sieren als ze wat meer nuance aanbrachten in de berekeningen, voordat ze een dergelijke grafiek publiceren.
Ik zou bijvoorbeeld graag zien dat er een ander soort grafiek wordt gebruikt. Waarbij duidelijk is dat een doorsnee bijstandsgezin met 4 mensen bijv. tussen de 450 en 650 euro per maand kwijt is aan boodschappen, waarbij het gemiddelde 545 euro is.
Met daarbij ook een disclaimer en verwijzing naar een gedetailleerd rapport.
https://www.nibud.nl/beroepsmatig/over-onze-cijfers/

Zo te zien komen de cijfers van het cbs, dus het NIBUD verzamelt niet eens haar eigen data. CBS cijfers zijn vooral gemiddelden, wat dus de cijfers van de Volkskrant en mijn vermoedens daarover bevestigen. Ze hebben de gemiddelde cijfers gebruikt voor een bijstandsgezin, wat dus totale onzin is.

Helaas zijn de mensen die bij onderzoekskranten werken en de mensen uit de landelijke politiek vaak van elitaire afkomst en hebben dus zelf nooit lage inkomsten meegemaakt. Daarmee zijn ze met hun referentiekader bevooroordeeld naar boven gezien de hoeveelheid geld dat je nodig hebt om rond te komen.

Ik ken zelf meerdere mensen die het met de bijstand moeten doen. Die kunnen daar meestal prima van rond komen. Niet dat ik ermee zou willen ruilen. Dat is niet zozeer om het budget, maar meer om het gebrek aan vrijheid die aan de bijstand hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Jasper schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:58:
[...]

Haal ze beide. Geef Miljonair met een gewone baan aan de vriend, en wissel om nadat je hem beide uit hebt :) Of wissel de 2e om voor Simple Path to Wealth, die vond ik beter.
Beide besteld, de laatste komt pas in februari uit. Zal laten weten, hoe de boeken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verkeerde topic :P

[ Voor 195% gewijzigd door Sport_Life op 02-01-2021 21:38 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Spoilertje?

Edit: Ik d8 al...

[ Voor 6% gewijzigd door thamac op 02-01-2021 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verder erg interessant topic, dank voor alle reacties. Het onderwerp begint bij mij steeds meer te leven. De belans inkomen/uitgaven gaat steeds beter, investering via vermogensbeheer (via mijn ouders begonnen) gaat steady omhoog. Nu eens kijken naar lange termijn investeringen.
In het kader van FO, duurzaamheid etc koop je ze voor je vriend en leen je ze als hij ze uit heeft ;).
Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 02-01-2021 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Natuurlijk lezen politici ook de Volkskrant. En ik zie het zo gebeuren dat er kamervragen komen waarom dit nou gebeurd en hoe we de mensen in de bijstand nou meer geld kunnen geven.

Mogelijk gevolg hiervan is dat de politiek mensen met inkomsten hogere belasting laten betalen (inkomsten belasting, vermogens belasting, etc.).....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
phantom09 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:10:
Natuurlijk lezen politici ook de Volkskrant. En ik zie het zo gebeuren dat er kamervragen komen waarom dit nou gebeurd en hoe we de mensen in de bijstand nou meer geld kunnen geven.

Mogelijk gevolg hiervan is dat de politiek mensen met inkomsten hogere belasting laten betalen (inkomsten belasting, vermogens belasting, etc.).....
Mag toch hopen dat ze de juiste vragen vragen stellen? Waarom kan volgens het NIBUD een gezin met maar 1 kostwinnaar die modaal verdient niet rondkomen in Nederland?

Modaal is nu EUR 2850 Bruto denk ik? Dan ga je geen 2400 netto overhouden inclusief vakantiegeld etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

BasvanS schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:20:
[...]

Mag toch hopen dat ze de juiste vragen vragen stellen? Waarom kan volgens het NIBUD een gezin met maar 1 kostwinnaar die modaal verdient niet rondkomen in Nederland?

Modaal is nu EUR 2850 Bruto denk ik? Dan ga je geen 2400 netto overhouden inclusief vakantiegeld etc.
Met 2850 krijg je ook zorgtoeslag, huurtoeslag etc volgens mij. Dus die kun je erbij optellen.

Mijn ervaring is dat loondienst tot ~40k per jaar weinig extra oplevert tov laag inkomen icm toeslagen. Pas boven de 40k ga je er merkbaar op vooruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
Sport_Life schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:22:
[...]

Met 2850 krijg je ook zorgtoeslag, huurtoeslag etc volgens mij. Dus die kun je erbij optellen.

Mijn ervaring is dat loondienst tot ~40k per jaar weinig extra oplevert tov laag inkomen icm toeslagen. Pas boven de 40k ga je er merkbaar op vooruit.
Vergeet het maar, de zorgtoeslag grens vervalt volledig bij 39k ofzo, dus daar blijft niks van over. Huurtoeslag vervalt al bij 25k.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Members only:

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Laatst online: 24-09 12:30
Het was een raar jaar maar wel weer tijd voor een jaarlijkse update, ik vind het altijd leuk om te zien hoe de rest het doet hopelijk is het wederzijds :+

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49

Alleen even ingekeken, niet gelezen. Ik zou eerder naar het origineel kijken van dat 2e boek ipv een vertaling, verliest vaak toch wat van z'n glans.

Dat eerste intro leest net al Millionaire Next Door, welke ik voor $2 2e hands van amazon heb gekocht paar jaar terug. Staat niet heel veel boeiends in hoor, imo. Voor de motivatie is het leuk, de technieken staan overal al gratis uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
underrated schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:44:
Eerste onderzoek wat ik kon vinden heb ik aangeklikt:
https://www.nibud.nl/bero...rdam-zit-financieel-klem/
https://www.nibud.nl/wp-c...ers-in-Amsterdam-2020.pdf

In dit wollige rapport staat niet zoveel, ook al is het vrij lang. Er staat alleen dat ze "data aan elkaar gekoppeld hebben" en "Voor de meeste huishoudens het individuele energieverbruik is meegenomen", en "Deze bedragen zijn gebaseerd op het bellen met een mobiele telefoon met een sim-only abonnement voor 100 tot 150 belminuten per maand met een databundel tot maximaal 500 MB", maar nergens staat vervolgens hoeveel euro dat is. Er zijn geen datasets. Het is dus niet-reproduceerbaar onderzoek, en dus niet de aandacht waard.

Deze zin uit het persbericht van hierboven viel mij op:
Ons doel is dat de financiële stress van deze miljoenen huishoudens in Nederland minder wordt
Oftewel: wij van het nibud zijn bevooroodeeld en delen onze data niet, alleen maar onze conclusies. En die zijn dat wij belangrijker moeten worden.

Als je nog meer tijd hebt, kun je deze nibud podcast episodes luisteren: https://open.spotify.com/show/062m7iFJkBgZZDEL7w5fXC. Zitten veel referenties in naar verslaving, groepsdruk, persoonlijk falen, etc. Wordt wel aangestipt maar afgedaan met "ja maar je wil toch af en toe even lekker jezelf verwennen je weet toch", of "ja maar soms dan wil je jezelf gewoon even in het zonnetje zetten toch". P2P is booming, folks :7

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Over dat uitgavenpatroon in de bijstand, bedenk ook dat het gaat om gemiddelden. Bv zorgkosten bestaan niet alleen uit de zorgverzekering, maar ook uit kosten voor de tandarts met af en toe een gaatje, wortelkanaalbehandeling, verstandskiezen etc. En niet iedereen heeft orthodontie nodig, maar de groep die dat wel nodig heeft (zeker met 2 pubers niet onrealistisch, heeft wel in een klap een hoop extra kosten en trekt het gemiddelde een stuk omhoog. Los daarvan is er een deel dat chronische zorg nodig heeft (soms ook een van de redenen waarom ze in de bijstand zitten en niet aan het werk komen). Gemiddeld kom je dan met twee pubers wel aan dat bedrag.

Bij tv/internet horen bv ook niet alleen de paar tientjes voor de vaste lijn, maar ook geld voor mobiel. Voor schoolgaande kinderen is het haast onmogelijk om zonder te doen, o.a. voor roosters, cijfers, mededelingen in groepsapps etc. Ook al heb je maar een abonnement van een paar euro, je zult daarnaast ook geld moeten reserveren om eens in de paar jaar een andere telefoon te kunnen kopen. Ook als dat een budgettoestel is, telt dat allemaal bij een gezin van 4 ook wel op.

Over schoolkosten, de standaard schoolboeken zijn inderdaad gratis. Maar dat is maar een deel van de kosten. Dat gratis geldt bijvoorbeeld niet voor woordenboeken, atlas, binas etc. En omdat je vaak de actuele versie van die boeken nodig hebt, kun je vaak niet tweedehands kopen, of alleen tegen nog steeds hoge kosten. Daarnaast kosten de 'vrijwillige' bijdragen, excursies/kampen etc ook een hoop geld, waar gelukkig voor een deel wel fondsen voor zijn. En dan heb je nog andere leermiddelen wat vaak wel meer is dan een paar pennen, tas en broodtrommel. Bij een theoretische school heb je vaak al te maken met grafische rekenmachines etc, maar bij de praktische beroepsopleidingen komt er vaak veel meer aan materialen bij kijken. Dat je ook met een klein budget gemiddeld richting 500 per jaar gaat vind ik dan niet vreemd.

Het is dus wel leuk om te zeggen dat jij het allemaal met veel minder kunt doen dan het gemiddelde, maar er zijn een hoop situaties waarin dat niet kan of waarbij de uitgaven voor bepaalde posten noodgedwongen veel hoger liggen dan dit gemiddelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-09 22:21
[...]

Die uitgaven, allejezus. Dat kan veel veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als meesters in besparen denk ik dat wij hier er genoeg gaten op de berekening van het Nibud kunnen schieten alleen is het gevaarlijk om van je eigen situatie uit te gaan.

De zorgverzekering staat misschien wel hoog, maar juist met weinig inkomen wil je niet onderverzekerd zijn.

De kosten aan school haal ik trouwens ook niet, ondanks de iPad van school pas met de reservering voor studeren ga ik daar overheen. Dat lijkt mij echter geen basisbehoefte gezien DUO daar bij kan helpen. De licenties voor het onderwijs komt bij ons wel uit de “vrijwillige” ouder bijdrage, maar ze gaan dan weer niet op schoolreisje (in de bijstand hoef je beide niet te betalen).

Vervoer vind ik persoonlijk wel erg weinig al gebruik je het alleen voor sollicitaties en voeding, persoonlijk verzorging en “vrije tijd” vind ik erg fors. Daar waren wij toen ik enige kostwinner was met een modaal inkomen veel minder aan kwijt omdat je daar het makkelijkste bespaard.

Persoonlijk snap ik ook niet hoe je als eenoudergezin met €430 minder uit zou kunnen dan met twee ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:09
Rubbergrover1 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 05:56:
Over dat uitgavenpatroon in de bijstand, bedenk ook dat het gaat om gemiddelden. Bv zorgkosten bestaan niet alleen uit de zorgverzekering, maar ook uit kosten voor de tandarts met af en toe een gaatje, wortelkanaalbehandeling, verstandskiezen etc. En niet iedereen heeft orthodontie nodig, maar de groep die dat wel nodig heeft (zeker met 2 pubers niet onrealistisch, heeft wel in een klap een hoop extra kosten en trekt het gemiddelde een stuk omhoog. Los daarvan is er een deel dat chronische zorg nodig heeft (soms ook een van de redenen waarom ze in de bijstand zitten en niet aan het werk komen). Gemiddeld kom je dan met twee pubers wel aan dat bedrag.
Hier heb je denk ik een punt.
Bij tv/internet horen bv ook niet alleen de paar tientjes voor de vaste lijn, maar ook geld voor mobiel. Voor schoolgaande kinderen is het haast onmogelijk om zonder te doen, o.a. voor roosters, cijfers, mededelingen in groepsapps etc. Ook al heb je maar een abonnement van een paar euro, je zult daarnaast ook geld moeten reserveren om eens in de paar jaar een andere telefoon te kunnen kopen. Ook als dat een budgettoestel is, telt dat allemaal bij een gezin van 4 ook wel op.
Dit is licht overdreven. Kinderen krijgen op onze school een device van rond de 500 euro. Daarvan betaalt de ouder de helft mee en moet het kind er vier jaar mee doen. Dat is 5 euro per maand. Een mobieltje met abonnement met laag budget is zo'n 10 euro per maand. Voor twee kinderen zit je dan op 30 euro per maand, waarbij ze een iPad air en een budget mobieltje en een budget-abo hebben. Neem je het iets ruimer, dan is het een 50 euro per maand voor twee kinderen. Dit is wel iets, maar valt ook best mee.
Over schoolkosten, de standaard schoolboeken zijn inderdaad gratis. Maar dat is maar een deel van de kosten. Dat gratis geldt bijvoorbeeld niet voor woordenboeken, atlas, binas etc. En omdat je vaak de actuele versie van die boeken nodig hebt, kun je vaak niet tweedehands kopen, of alleen tegen nog steeds hoge kosten. Daarnaast kosten de 'vrijwillige' bijdragen, excursies/kampen etc ook een hoop geld, waar gelukkig voor een deel wel fondsen voor zijn. En dan heb je nog andere leermiddelen wat vaak wel meer is dan een paar pennen, tas en broodtrommel. Bij een theoretische school heb je vaak al te maken met grafische rekenmachines etc, maar bij de praktische beroepsopleidingen komt er vaak veel meer aan materialen bij kijken. Dat je ook met een klein budget gemiddeld richting 500 per jaar gaat vind ik dan niet vreemd.
Wat je hier benoemt, is achterhaald en klopt niet:
Op het vmbo geldt in ieder geval:
Woordenboeken liggen op school en worden in de les gedeeld. Thuis gebruiken ze Google translate.
Atlassen liggen nog wel op school, maar sterker nog, het vak aardrijkskunde bestaat niet meer (of verdwijnt binnenkort) en atlaswerk gaat alleen via internetbronnen en Google maps.
Binas kost 15 euro in de winkel, maar liggen ook op school en worden waar nodig tijdelijk meegegeven naar huis.
Op havo/vwo bovenbouw zijn er wel eens wat kosten, maar ook daar wordt het steeds minder.
Voor ouders van kinderen die een schoolreis niet kunnen betalen is er inderdaad een fonds op elke school.
Grafische rekenmachine is alleen nog verplicht op havo/vwo. Maar bij modern onderwijs wordt steeds vaker gebruik gemaakt van een tablet/chromebook en die nemen die taak ook over.

Maar... er zijn genoeg kosten te maken met kinderen in het vo en vervolgonderwijs. Vanaf 16 jaar gaan de ("goede")kinderen ook beginnen met bijbaantjes en verdienen ze per kind zo 100 euro per maand of soms al meer. Dat gaat meestal naar het kind, maar bij arme gezinnen kan dat geld ook gaan naar kleding, feestjes, enz., wat de ouders dan weer wat scheelt.
Ik denk dat een kind rond de 15 jaar zo'n 200 euro per maand extra kost in totaal. Als je wat zuinig doet of moet doen. Elke leeftijd heeft wel iets. Peuters met pampers. Kleuters met zwemles. Rond de tien jaar met grote fietsen. Enz.
Het is dus wel leuk om te zeggen dat jij het allemaal met veel minder kunt doen dan het gemiddelde, maar er zijn een hoop situaties waarin dat niet kan of waarbij de uitgaven voor bepaalde posten noodgedwongen veel hoger liggen dan dit gemiddelde.
Dat klopt uiteraard. Er is echter veel steun links en rechts via toeslagen, steunfondsen, grootouders, kinderbijslag, enz. Netto is het allemaal een stuk goedkoper dan als je een random lijstje opnoemt met potentiële kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Uit de laatste berichten over het Nibud wordt duidelijk dat we hier in het FO topic goed op de kosten letten :)

Een beetje in het verlengde daarvan komt bij mij de vraag op wat een verstandige grondslag is voor een FO berekening. Ik ben voor de kosten uitgegaan van mijn gemiddelde maandelijkse kosten inclusief reserveringen die ik indexeer met de langjarige inflatie+0,5%. Dat gaat dus helemaal uit van mijn huidige bestedingspatroon en omdat ik verwacht dat het best mogelijk is dat daar een aanzienlijke wijziging op komt, heb ik ook een alternatief scenario met een verhoging van 33%. Zoals jullie begrijpen scheelt dat een paar jaar tot het moment van FO.

Mijn vraag is hoe jullie de kostenkant gemodelleerd hebben in jullie FO doorrekeningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:06

Metro2002

Memento mori

[...]

Ik vind die bedragen die daar staan zijn ook wel enigszins achterlijk. 68 euro aan vervoerskosten als je in de bijstand zit? Dat heb ik niet eens aan vervoerskosten als werkende, er bestaat zoiets als een fiets.
272 euro per maand aan sporten en uitjes als je in de bijstand zit? kom op zeg
105 euro per maand aan inventaris, whut? Vervang je je complete inventaris elk jaar ofzo.
TV internet en telefoon vind ik ook nogal aan de prijs met bijna 80 euro, wat is er mis met een prepaid telefoon en het goedkoopste internet abbo? Ter info, ik betaal 30 euro voor internet (80mbps) en mijn vrouw heeft nog een telefoonabbo van 10 euro pm, ik heb prepaid en bel voor ongeveer 2 tientjes per jaar.

en 71 euro aan persoonlijke verzorging? Wat moet ik me daar bij voorstellen, Gaat er elke dag een complete fles badschuim of tube tandpasta doorheen ofzo? En valt dat niet onder het toch al royale budget aan boodschappen?

Wie heeft dit uitgavenschema bedacht 8)7 Zo gaat het inderdaad hard met je bijstandsuitkering ja als je nog luxer wilt leven dan mensen die werken. :X

Verder wordt er even vergeten dat dit een bovenmodaal inkomen is waar ze schijnbaar niet van rond kunnen komen. Echt een verschrikkelijk slecht voorbeeld als je wilt aantonen dat de bijstand niet hoog genoeg is. Ik zou eerder zeggen dat die véél te hoog is als je je nog meer luxe kunt veroorloven dan iemand die werkt en modaal verdient aangezien die niet voor 600 euro per maand kan huren en nog reiskosten moet maken om op zijn werk te komen én kinderopvang moet betalen.
Z___Z schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:16:
[...]

Niet om een bijstands discussie te houden, maar ik heb ook niet echt kritiek op bijstandsgezinnen, maar op het NIBUD. Als je budgetteert voor een bijstandsgezin, moet je kijken waar je kan besparen en aan de onderkant budgetteren.
Zo zie ik het ook ja. Het nibud maakt soms echt wel hele bijzondere berekeningen. Dit is zo'n schitterend voorbeeld daarvan. Ik blijf me vooral verbazen over de 272 euro aan hobbies elke maand. Dat is typisch zo'n post die echt gewoon compleet geschrapt kan worden. Genoeg hobbies die amper tot niks kosten en sporten kun je ook gewoon buiten.

Ik ken zelf ook meerdere mensen die in de bijstand zitten en daar komt het niet eens in op om een dergelijk uitgavenpatroon te hanteren maargoed, die klagen dan ook niet over de hoogte van de bijstand en doen het er gewoon mee.

[ Voor 19% gewijzigd door Metro2002 op 03-01-2021 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Playa del C. schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:19:
Dit is licht overdreven. Kinderen krijgen op onze school een device van rond de 500 euro. Daarvan betaalt de ouder de helft mee en moet het kind er vier jaar mee doen.
Op jullie school misschien, maar dat is absoluut niet de standaard.
Dat is 5 euro per maand. Een mobieltje met abonnement met laag budget is zo'n 10 euro per maand. Voor twee kinderen zit je dan op 30 euro per maand, waarbij ze een iPad air en een budget mobieltje en een budget-abo hebben. Neem je het iets ruimer, dan is het een 50 euro per maand voor twee kinderen. Dit is wel iets, maar valt ook best mee.
Dan zit je alleen voor de 2 kinderen dus al op 50 euro. Dan heb je thuis nog een internet (een tv) aansluiting een twee ouders die misschien ook een mobiel hebben een dan schiet je al snel over de 78 euro heen. De genoemde 78 euro is dus niet zo heel raar.
Wat je hier benoemt, is achterhaald en klopt niet:
Op het vmbo geldt in ieder geval:
Woordenboeken liggen op school en worden in de les gedeeld. Thuis gebruiken ze Google translate.
Atlassen liggen nog wel op school, maar sterker nog, het vak aardrijkskunde bestaat niet meer (of verdwijnt binnenkort) en atlaswerk gaat alleen via internetbronnen en Google maps.
Binas kost 15 euro in de winkel, maar liggen ook op school en worden waar nodig tijdelijk meegegeven naar huis.
Nogmaals: bij jullie school misschien, naar dat is niet de standaard voor iedereen. Hier zijn bij bepaalde vakken woordenboeken en de nieuwste bosatlas gewoon verplicht. En het wordt nog leuker als je geen theoretische richting doet, maar praktijkonderwijs en flinke kosten hebt voor zaken als beschermende kleding of uniforms, waar je, als je pech hebt, ook nog eens in no time uit kunt groeien

Maar het ging mij er niet om om een uitputtende lijstje van mogelijke kostenposten te geven. Het gaat mij er vooral om dat de orde van grootte van het gemiddelde van veel van deze bedragen helemaal niet zo absurd is. Dat binnen dit topic een hoop mensen vergelijkbare budgetten hebben komt niet zozeer doordat die budgetten zo hoog zijn, maar eerder doordat veel mensen met een FO mindset al bewust of onbewust de uitgaven beperkt houden.
Pagina: 1 ... 138 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.