Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 136 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.202 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-09 11:30
Alle kleintje beetjes helpen: maandpremie 116pp (*2 personen), door max eigen risico (-/- 300 pp op jaarpremie), jaar vooruit betalen (2% korting) en VRH (eind december jaarpremie betalen 0.59%) bedraagt de maandpremie nu 89pp (*2).

Levert netto EUR 54 pm op en is weer een mooie aanvulling op de groeiende FO pot.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-09 22:54
De tijd die je nu besteed aan typen over een paar tientjes besparen op je VRH had je beter in declarablee uren kunnen steken ;) lijkt hier soms meer het vrekkentopic dan het financieel onafhankelijk 🤪

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat maakt de besparing niet ongeldig ;)

En vertel eens, waar haal je als niet-ondernemer declarabele uren vandaan?

Ik denk ook dat de meesten hier de discussie aangaan voor de fun of om anderen te helpen, niet om elk wakker uur zo winstgevend mogelijk af te sluiten.

[ Voor 40% gewijzigd door Zr40 op 29-12-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32
MrBlack schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:20:
Alle kleintje beetjes helpen: maandpremie 116pp (*2 personen), door max eigen risico (-/- 300 pp op jaarpremie), jaar vooruit betalen (2% korting) en VRH (eind december jaarpremie betalen 0.59%) bedraagt de maandpremie nu 89pp (*2).

Levert netto EUR 54 pm op en is weer een mooie aanvulling op de groeiende FO pot.
Cashback vergeten? (2x) :X

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Johan Bogle schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:45:
De tijd die je nu besteed aan typen over een paar tientjes besparen op je VRH had je beter in declarablee uren kunnen steken ;) lijkt hier soms meer het vrekkentopic dan het financieel onafhankelijk 🤪
Doel is minder werken, niet méér :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
Was ook meer omdat soms het topic pagina’s lang over wel of niet een tientje voordeel ergens op halen (te veel op besparen) Ik vind ook dat het een combinatie moet zijn van besparen en investeren, maar soms slaat het wel wat door over klein bier

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Soms gaat het pagina's lang over tientjes besparen, soms pagina's over welke ETF de laagste expense ratio heeft, of over investeren vs aflossen en risico vs rendement. Minimalisme, milieuvriendelijk leven, bijdragen aan de maatschappij - voor de een gaat dat hand in hand met FO en de ander zegt het niets. Iedereen heeft zijn eigen motivatie en mogelijkheden.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02:14
Johan Bogle schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:00:
Was ook meer omdat soms het topic pagina’s lang over wel of niet een tientje voordeel ergens op halen (te veel op besparen) Ik vind ook dat het een combinatie moet zijn van besparen en investeren, maar soms slaat het wel wat door over klein bier
Is soms wel een beetje zo. Maar aan de andere kant is het soms ook een beetje de sport om je geld niet "onnodig" kwijt te raken (en vooral ook: om daarover te discussiëren). Paar tientjes hier, paar tientjes daar en alles bij elkaar telt het toch wel weer leuk op.

Overigens is er natuurlijk een verschil over tijd besteden aan het schrijven over besparingen en de tijd die het uitvoeren van die besparing kost. Je kunt uren discussiëren over wat het voordeel/nadeel is, maar de keus voor jaar of maandbetaling is vaak simpel gemaakt met het zetten van een vinkje. 5 seconden werk voor een paar tientjes voordeel.

Het zelfde geldt eigenlijk voor de discussie over bv. overstappen van energieleverancier. Daar kun je ook pagina's over schrijven en er zo uren mee bezig zijn. Maar het daadwerkelijk overstappen is in een paar minuten gepiept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Johan Bogle schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:00:
Zullen we dan nu beginnen met een paar pagina's over de voor FO meest interessante (semi-)passieve side hustles om de steady inkomensstroom te vergroten?

Meer inkomstenbronnen = minder afhankelijk van baan = meer kunnen investeren = meer rendement = eerder FO?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

Wij zitten nu bij DeGiro voor een deel van onze beleggingen, maar ik wil overstappen op een andere broker. We hebben maar 1 fonds, namelijk VWRL. Hoe kun je dat het beste organiseren zonder veel kosten of koersrisico?

De reden voor de overstap is dat ze ons twee jaar geleden beloofden dat er snel een en/of rekening zou komen, maar dat die er nog steeds niet is. Ik wil die rekening gewoon ook op naam van mijn vriendin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
x37 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:20:
Wij zitten nu bij DeGiro voor een deel van onze beleggingen, maar ik wil overstappen op een andere broker. We hebben maar 1 fonds, namelijk VWRL. Hoe kun je dat het beste organiseren zonder veel kosten of koersrisico?

De reden voor de overstap is dat ze ons twee jaar geleden beloofden dat er snel een en/of rekening zou komen, maar dat die er nog steeds niet is. Ik wil die rekening gewoon ook op naam van mijn vriendin hebben.
is allemaal niet zo spannend. Verkoopordertje bij de giro, zodra uitgevoerd aankooporder bij je nieuwe broker. Kosten zijn wat transactiekosten en de spread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Je zou ook kunnen laten overboeken maar is mijnsinziems het gedoe niet waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:38

Gewoon verkopen en weer aankopen bij de andere broker (liefst na een dipje).
Naar welke broker ga je dan? En waarom is die en/of rekening zo belangrijk?
Je kunt ook het bedrag ook verspreiden over 2 rekeningen, 1 van jou en 1 voor je vriending.
Dan heb je helemaal geen problemen met van wie welk deel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

Johan Bogle schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:23:
[...]
is allemaal niet zo spannend. Verkoopordertje bij de giro, zodra uitgevoerd aankooporder bij je nieuwe broker. Kosten zijn wat transactiekosten en de spread.
Verkoop order -> geld terug laten storten op onze rekening -> geld overmaken naar de nieuwe broken -> aankoop order.

Volgens mij kan daar best wat tijd in gaan zitten. Het is niet alleen de transactiekosten en de spread, maar ook de koerswijziging in de tussentijd.
Het Fantoom schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:29:
[...]

Je kunt ook het bedrag ook verspreiden over 2 rekeningen, 1 van jou en 1 voor je vriending.
Liefst na een dipje? Dat is timing the market. Dat probeer ik juist niet te doen.
Reden is meer principieel. Gehannes met twee rekeningen heb ik geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
x37 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:45:
[...]

Verkoop order -> geld terug laten storten op onze rekening -> geld overmaken naar de nieuwe broken -> aankoop order.

Volgens mij kan daar best wat tijd in gaan zitten. Het is niet alleen de transactiekosten en de spread, maar ook de koerswijziging in de tussentijd.

[...]

Liefst na een dipje? Dat is timing the market. Dat probeer ik juist niet te doen.
koerswijziging heb je altijd. Op de lange termijn maakt een paar procentjes onhoog of omlaag geen bal uit voor je rendement. Plus: hoe groot acht jij de theoretische stijging die je bij deze beurs zou missen als je een dag niet belegt bent (of zelfs 2)? Is allemaal geneuzel in de marge voor lange termijnbeleggen. Hadden we nu net een daling van 10% achter de rug zou de potentiele stijging meer kunnen zijn, maar ik zie echt niet in hie de beur nu nog 3% of iets dergelijks zou stijgen op een dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

x37 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:45:
[...]

[...]

De nieuwe rekening openen en daar je maandelijkse aankoop in doen.

En dan DeGiro DCA afbouwen (elke maand x% verkopen en die naar je buffer storten en tegelijkertijd dat bedrag uit je buffer halen en hiermee bij je nieuwe broker aankopen.)

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:59
CaLeX schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:04:
[...]

De nieuwe rekening openen en daar je maandelijkse aankoop in doen.

En dan DeGiro DCA afbouwen (elke maand x% verkopen en die naar je buffer storten en tegelijkertijd dat bedrag uit je buffer halen en hiermee bij je nieuwe broker aankopen.)
Vaak is het kostentechnisch veel gunstiger om grote aankopen/verkopen te doen. Ik heb het gewoon in 1x gedaan. Je bent dan inderdaad een paar dagen niet belegd, dat kan een klein voordeel of nadeel opleveren, maar daar zou ik mij niet te druk over maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

R.van.M schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:11:
[...]

Vaak is het kostentechnisch veel gunstiger om grote aankopen/verkopen te doen. Ik heb het gewoon in 1x gedaan. Je bent dan inderdaad een paar dagen niet belegd, dat kan een klein voordeel of nadeel opleveren, maar daar zou ik mij niet te druk over maken
Ik zou me er ook niet druk om maken.

Het is een mogelijke oplossing. Degiro is gratis verkopen eens per maand. En als je dan toch al DCA aan gaat kopen, dan zou je het mee kunnen nemen. Waardoor de kosten mee kunnen vallen

[ Voor 6% gewijzigd door CaLeX op 29-12-2020 15:21 ]

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon verkopen - overboeken - aankopen.

Ben je bezorgd om die paar dagen dat je niet belegd bent? Misschien kan je een stuk cash gebruiken om de aan- en verkoop (deels) gelijktijdig te doen. Maar ik zou me er ook niet te druk om maken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:11:
[...]

Bij een hoop brokers zijn de aan-/verkoopkosten een percentage van de waarde. Dan maakt het kostentechnisch dus niet uit of je 1 keer 10 aandelen (ver-)koopt of 20 keer 1 aandeel. Maar je zit dan wel steeds met maar 1 aandeel niet op de beurs in plaats van dat je in een keer met al je aandelen uit de beurs bent. Ik kan mij voorstellen dat je dat een prettiger idee vindt.

(Ik heb trouwens precies dezelfde gedachte als x37 over degiro. Ik ga simpel de hele zooi verkopen-overmaken-kopen.)

[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 29-12-2020 16:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:59
R.van.M schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:40:
Als alles goed loopt is RvM over een week grondbezitter in het geboorteland van mevrouw RvM. Een terein gekocht op het strand. Aangezien de kosten voor levensonderhoud daar ook een stuk lager zijn zouden we al over 5 jaar (dan ben ik 42) daar luxe kunnen leven op basis van de 4% regel (maandelijkse ontrekking 1500eur).

Aangezien ik daar niet alleen maar op het strand cocktails wil drinken is het doel de komende jaren Python te leren zodat ik daar online nog wat euro's mee kan verdienen en als bezigheidstherapie ;)
Het is ook mijn plan om naar een land met lagere kosten te gaan emigreren. Nu 48 jaar en als ik zou interen op mijn vermogen heb ik 1400 euro te besteden per maand tot aan mijn AOW leeftijd, daarna rond de 1700 euro per maand. Ben in mijn eentje, degene die ik als mijn levenspartner zag is dit jaar plots komen te ontvallen, en heb verder geen binding meer hier.

Ik vind 1400 euro nu nog wat krap, zeker omdat ik de eerste jaren nog wat leergeld zal moeten betalen. Het plan is dus om op mijn 55ste echt te stoppen en de komende jaren zoveel mogelijk daarop voor te bereiden.
Onder andere door naar de regio te reizen om contacten te leggen en beginnen het een en ander in gang te zetten.

Er zijn 2 opties waar ik aan denk. Het eerste is terug gaan naar Suriname, ben daar opgegroeid en heb nog een sociaal netwerk daar.
De andere optie is Azië. Mijn vakanties daar bevielen me wel en voel me daar ook thuis vanwege mijn Aziatische afkomst. Ken intussen ook al wat mensen daar.

Qua financiering twijfel ik nog of ik dan mijn dan afbetaalde appartement aan hou en verhuur of dat ik het ga verkopen. Hangt natuurlijk ook af van de verhouding van huurprijs t.o.v. verkoopwaarde tegen die tijd.
Het aanhouden van de woning geeft wel enige zekerheid voor het geval ik toch terug wil/moet keren. Wellicht hou ik het de eerste jaren aan tot ik echt definitief ergens gesetteld ben.

Online bijklussen is natuurlijk ook een optie. Heb gewerkt met python, javascript, java en andere programmeertalen. In dat geval zou ik niet hoeven te wachten tot mijn 55ste.
Denk eerlijk gezegd dat ik het nu al zou kunnen redden financieel, maar dat ik gewoon wat zekerder wil zijn en misschien ook wat luxer wil kunnen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:43
Nog een belangrijk detail is dat bij vooruit betalen je buffer ook kleiner kan zijn, mits je je buffer uitdrukt in tijd levensonderhoud in plaats van onverwachte kosten. (Zelf reken ik gemakshalve met een ruim jaar aan verwachte kosten.) In dat geval kun je dergelijke vooruitbetalingen zien als cash equivalents met een rendement dat gelijk is aan de marginale belastingdruk, of meer als er nog een korting aan vast zit. Mocht je daarna op een ongelukkig moment werkloos raken, (Okt/Nov/Dec) dan kun je er alsnog voor kiezen om het jaar erop over te gaan op maandelijkse betaling.

Waar ik nog niet naar gekeken heb is of je de hypotheek ook een jaar vooruit kunt betalen. Dat scheelt nog een flinke slok op de borrel meer dan alleen je zorgverzekering, en dan kun je je buffer nog iets verder omlaag schroeven zonder significante risico's.

Vergeet overigens niet in het geval van de zorgverzekering om het handmatig nog dit jaar over te maken. De automatische incasso is vaak pas in Januari.

[ Voor 6% gewijzigd door scoobs op 29-12-2020 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
scoobs schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:21:
Waar ik nog niet naar gekeken heb is of je de hypotheek ook een jaar vooruit kunt betalen. Dat scheelt nog een flinke slok op de borrel meer dan alleen je zorgverzekering, en dan kun je je buffer nog iets verder omlaag schroeven zonder significante risico's.
Fiscaal mag je maximaal een halfjaar rente vooruitbetalen. Maar je geldverstrekker kan andere regels hebben, ze hoeven het niet te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 18:48
-

[ Voor 100% gewijzigd door Carfanatic op 29-12-2020 16:55 . Reden: -verkeerde topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Carfanatic schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:51:
De volgende correctie komt iedere dag dichterbij.

Daarom lekker DCA'en.
Wat heeft dat te maken met hypotheekrente vooruitbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:49

jjust

Het leven is een strijd

Bulder schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:11:
[...]

Sinds ik begin februari al m'n stukken VWRL heb verkocht bestaat mijn volledige passieve inkomen uit affiliate marketing. Toegegeven, inderdaad irritant, maar met een gemiddeld inkomen van €100-150 per dag ben ik in principe nu al semi FO.

Ik zie dit wel als short term assets; ik verwacht niet dat deze kanalen me over 10 jaar nog steeds geld opleveren en doordat m'n advertisers allemaal Nederlands zijn ben ik alsnog gekoppeld aan de Nederlandse economie (al gaat het nu alsnog prima).

Het idee is om dit verder uit te bouwen naar internationale advertisers t.b.v. risicospreiding, en daarna wilde ik me in eerste instantie langzamerhand verplaatsen naar internationaal recreatievastgoed, onder het mom; mensen gaan altijd wel op vakantie.

Daar ben ik deze maand toch wel even op teruggekomen, dus ik moet maar kijken wat ik op de lange termijn ga doen.
Kan je misschien nog wat toelichten op je affiliate marketing werkzaamheden? Ik ben door dit verhaal geïnspireerd geraakt. Het lijkt me leuk om dat als sidehustle te doen om zo een nieuwe skill te leren en als ik er dan nog 100 of 200 euro per maand mee kan verdienen is dat mooi meegenomen. Echter is dit verhaal al wat ouder en ik vraag me af of dat nog steeds haalbaar is. Heb je tips waar ik me hier verder over kan inlezen?

Zijn er wellicht nog anderen die hier ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:43
Kijk, dat is interessant. Voor volgend jaar dan, nu ben ik te laat.

Als ik kijk naar wat vooruit te betalen is voor 2 personen:

(Bij benadering vanuit eigen situatie geschat)

- Zorgverzekeringen: ca 3000
- Overige verzekeringen, ANWB, MRB: ca 1200-2000 (oprecht geen idee)
- Hypotheekrente*: 2200

Dat is ong 6800 euro, een krappe 30% van mijn buffer, waarmee ik een jaar vooruit zou kunnen.

*Nog na te lopen voor 2022, en helaas is MRB niet meer per jaar te betalen, dat zou nog bijna 2k extra zijn.

GWL en Internet laat ik bewust erbuiten; ik acht de kans*impact van een faillissement van de goedkoopste leverancier hoger dan het gemiste rendement op jaarlijkse betalingen.

Als je tussen de 50 en 100k eigen vermogen hebt, dan bespaar je hiermee zo'n 47 euro aan box3 belasting. Heb je meer dan 100k, dan is het zo'n 100 euro. Voor koppels geldt het dubbele bedrag aan eigen vermogen. Ook zit er vaak nog 1-2% korting bij in ieder geval de zorgverzekering. Als je je huis in box1 hebt mag je ook tegen een hoger tarief HRA toepassen met vooruitbetaling van de rente. Verder is het gemiddeld ingelegd vermogen over het jaar heen maar de helft - zoals ZR40 ook al aangaf - en mag je het rendement dus verdubbelen. Dan kom je toch al snel uit op een rendement van 3-4% uit op een deel van je buffer, indien je al wat verder FO bent. Voor cash equivalents teken ik graag daarvoor.

Omdat het feitelijk maar een kleine 30% van de buffer is, en ik in geval van nood ervoor kan kiezen om het jaar erop alsnog per maand te betalen, betekent dat dat ik pas in september het jaar erop minder moet gaan inleggen en meer in mijn buffer moet stoppen, om ervoor te zorgen dat ik kan voldoen aan de voorwaarde om een jaar lang met de buffer te kunnen doen. Er is dus geen, of in ieder geval een verwaarloosbaar gemist rendement op de beurs bij het uitvoeren van jaarbetalingen.

Daarnaast, en dat is natuurlijk een persoonlijke kwestie; het geeft mij heel veel voldoening om al deze betalingen in de kerstvakantie uit te voeren en te denken: check, ik ben weer klaar voor het jaar erna. En natuurlijk het feit dat er door het jaar heen eigenlijk niets significants wordt afgeboekt behalve boodschappengeld, hypotheek, en vooral investeergeld. Alleen dat maakt het al de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:49

jjust

Het leven is een strijd

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:36:
[...]

Fiscaal mag je maximaal een halfjaar rente vooruitbetalen. Maar je geldverstrekker kan andere regels hebben, ze hoeven het niet te accepteren.
Het is inderdaad verstandig om dat na te vragen bij je bank. Wij hebben een aantal jaar onze hypotheekrente 6 maanden vooruit kunnen betalen. Dat was een flinke besparing. Een paar jaar geleden heeft onze lokale Rabobank echter besloten om het niet langer te faciliteren omdat het teveel werk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
jjust schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:50:
[...]

Kan je misschien nog wat toelichten op je affiliate marketing werkzaamheden? Ik ben door dit verhaal geïnspireerd geraakt. Het lijkt me leuk om dat als sidehustle te doen om zo een nieuwe skill te leren en als ik er dan nog 100 of 200 euro per maand mee kan verdienen is dat mooi meegenomen. Echter is dit verhaal al wat ouder en ik vraag me af of dat nog steeds haalbaar is. Heb je tips waar ik me hier verder over kan inlezen?

Onmogelijk is het niet, maar je moet wel zoeken naar een niche om er nog een beetje tussen te komen. Veel populaire onderwerpen wordt al flink over geschreven, dus dan kom je er niet zo makkelijk tussen. Het is vooral ook iets waar je uithoudingsvermogen voor moet hebben.

Als je wil starten vanuit een hobby en inkomsten secundair zijn is het wel handig om wat begrip te hebben van SEO en aanleg te hebben voor copywriting. Content laten schrijven kan ook, maar dan gaan de lasten wel voor de baten uit. Qua website kun je met een simpele wordpress al een heel eind komen.

Maar goed, om ontopic te blijven. Een affiliate website kan een strategie zijn voor semi passief inkomen. Ik experimenteer er zelf ook mee, maar het vereist sowieso wel regelmatig onderhoud. Daarmee is het zeker niet volledig passief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
jjust schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:50:
[...]

Dat gaat over de periode 2015-2019, de site (het idee) is verkocht in 2020. Vergeet ook niet, dat in 2015 de situatie mbt niche/goed idee wel wat anders was dan nu. In het heden vind je je antwoord op al je vragen veelal via google of andere zoekmachine en instructies/howto's via bv youtube.

Een side-hustle, liefst zo passief mogelijk, is natuurlijk wel lekker in je reis naar FO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_ijsbeer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06-2024
DeGiro heeft ook een overboek service. dit kost 100e. bij grote(re) portefeuilles kan dit ook een goede manier zijn. Grote voordeel is dat je niet uit de markt bent en niet alles door een bankrekening hoeft te boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 03:19
R.van.M schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:40:
Als alles goed loopt is RvM over een week grondbezitter in het geboorteland van mevrouw RvM. Een terein gekocht op het strand. Aangezien de kosten voor levensonderhoud daar ook een stuk lager zijn zouden we al over 5 jaar (dan ben ik 42) daar luxe kunnen leven op basis van de 4% regel (maandelijkse ontrekking 1500eur).

Aangezien ik daar niet alleen maar op het strand cocktails wil drinken is het doel de komende jaren Python te leren zodat ik daar online nog wat euro's mee kan verdienen en als bezigheidstherapie ;)
Ik ben zelf al FO, al kost je vermogen laten werk en ook geld. Maar zoiets als online programmeren is dat überhaupt lucratief, of moet je ook met onwesterse tarieven gaan werken om aan de bak te komen?
Zelf start ik dit jaar met een sloepverhuur bedrijf waar ik mik op een extra 15k per jaar bij een 25€ per uur tarief voor de uren die ik zelf spendeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:14
finsdefis schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:36:
[...]
Volgend jaar wordt een spannender jaar. Nieuwbouwhuis wordt gebouwd en we hopen redelijk te kunnen cashen op ons huidige huis, maar houden rekening met een relatief laag bedrag. Dit wordt wel weer een goede test voor lifestyle inflation: familieleden hebben het al over dure keukenapparatuur (we geven niks om koken), flinke uitbouw (geen behoefte aan) en meer meubels om de wat grotere ruimte mee op te vullen.

Typisch richting FO is wel weer dat we ook straks rond de 65% LTV zitten en ook een relatief lage LTI. Als iemand nog tips heeft om verantwoord/duurzaam (ihkv FO) te besparen bij nieuwbouw hoor ik het graag.
Standaard worden er in nieuwbouw huizen dubbele beglazing met HR++ ramen geplaatst. Wellicht is het een idee om drievoudige beglazing te plaatsen, of te wel HR+++. Dit is wat duurder, maar je bespaart meer.
Het verhoogt ook het comfort (voelt minder tochtig aan). In scandinavische landen gebruikt men dacht ik standaard HR+++ glas.

Enkel glas heeft een U-waarde van 5,6
HR++ glas heeft vaak een U-waarde van circa 1,2
HR+++ glas kan een U-waarde van 0,5 hebben

https://www.toeleveringon...iple-glas-vs-dubbel-glas/

Hier een link naar wat je ongeveer kan besparen:

https://www.isolatieglaswijzer.nl/besparingen/

https://www.glas.nl/woordenboek/hr-classificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Tweezitsbank schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:40:
[...]

Ik zie deze tip(s) jaarlijks langskomen. Dat van cash geld begrijp ik maar de zorgpremie is een jaarlijks terugkerende uitgave, dan maakt het toch niet uit of je dat in januari of in december betaald? Aan het einde van het jaar ben je in beide situaties zo'n 1500,- pp lichter. Of klopt mijn redenering niet?
Je krijgt vaak een korting als je 1 jaar vooruit betaald. Wellicht bedoeld hij dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
phantom09 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:01:
[...]

Je krijgt vaak een korting als je 1 jaar vooruit betaald. Wellicht bedoeld hij dat.
En het bedrag (toch ruim 1000€ per persoon) heb je niet op 1 Jan op je rekening staan en telt dan dus niet mee voor de vrh.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:45:
Het maakt uit voor wat je op peildatum 1 januari hebt.

Contant geld houd ik mij niet mee bezig. Vind het maar onhandig spul. >:) Als je toch de vrijstelling daarvoor wil gebruiken dan kan je overwegen om tegoeden te storten op bijvoorbeeld de ov-chipkaart en app stores en dergelijk, als je daar regelmatig gebruik van maakt. Die vallen onder dezelfde vrijstelling.
Klopt !

Berekening belasting box 3 – Vermogen bepalen

Om de belasting in box 3 te berekenen, moet je eerste weten hoe hoog je eigen vermogen is. Daarvoor tel je de volgens vormen van vermogen bij elkaar op:

Je spaargeld op de bank. Hieronder vallen al je spaarrekeningen en betaalrekeningen
De waarde van je beleggingen (aandelen, obligaties en dergelijke)
De waarde van een tweede woning
Het geld van je kinderen tot 18 jaar, zowel op de spaarrekeningen als op de betaalrekeningen
Contant geld, tegoedbonnen, geld op je Ov-kaart , cadeaubonnen en andere tegoeden
Geld op een buitenlandse rekening
Het vermogen dat je in verzekeringen en dergelijke hebt zitten

https://informatie.spaarrente.nl/box-3-berekenen

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 29-12-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
MisterBlue schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:15:
[...]

Het is ook mijn plan om naar een land met lagere kosten te gaan emigreren. Nu 48 jaar en als ik zou interen op mijn vermogen heb ik 1400 euro te besteden per maand tot aan mijn AOW leeftijd, daarna rond de 1700 euro per maand. Ben in mijn eentje, degene die ik als mijn levenspartner zag is dit jaar plots komen te ontvallen, en heb verder geen binding meer hier.

Ik vind 1400 euro nu nog wat krap, zeker omdat ik de eerste jaren nog wat leergeld zal moeten betalen. Het plan is dus om op mijn 55ste echt te stoppen en de komende jaren zoveel mogelijk daarop voor te bereiden.
Onder andere door naar de regio te reizen om contacten te leggen en beginnen het een en ander in gang te zetten.

Er zijn 2 opties waar ik aan denk. Het eerste is terug gaan naar Suriname, ben daar opgegroeid en heb nog een sociaal netwerk daar.
De andere optie is Azië. Mijn vakanties daar bevielen me wel en voel me daar ook thuis vanwege mijn Aziatische afkomst. Ken intussen ook al wat mensen daar.

Qua financiering twijfel ik nog of ik dan mijn dan afbetaalde appartement aan hou en verhuur of dat ik het ga verkopen. Hangt natuurlijk ook af van de verhouding van huurprijs t.o.v. verkoopwaarde tegen die tijd.
Het aanhouden van de woning geeft wel enige zekerheid voor het geval ik toch terug wil/moet keren. Wellicht hou ik het de eerste jaren aan tot ik echt definitief ergens gesetteld ben.

Online bijklussen is natuurlijk ook een optie. Heb gewerkt met python, javascript, java en andere programmeertalen. In dat geval zou ik niet hoeven te wachten tot mijn 55ste.
Denk eerlijk gezegd dat ik het nu al zou kunnen redden financieel, maar dat ik gewoon wat zekerder wil zijn en misschien ook wat luxer wil kunnen leven.
Het is natuurlijk afhankelijk van de levenskosten in het land waar je heen wil gaan en wat de woonsituatie is. In mijn rekenvoorbeeld heb ik een eigen huis waardoor ik geen kosten heb voor huisvesting, behalve een lage belasting. Ik heb al relatief veel luxe ingecalculeerd (luxe auto, leuke dingen en een budget voor vakanties)

In dit topic zijn er veel mensen die geen risico willen nemen en pas met 33x (of meer) plus AOW en pensioen genoegen nemen. Hoewel ik de risico-aversie begrijp neem je hiermee een heel ander risico, namelijk dat je steeds weer nieuwe beren op de weg ziet en daarmee blijft uitstellen.

Uiteindelijk wil ik voornamelijk kunnen genieten van de vrijheid door middel van slow travel, vrijwilligerswerk, en werk doen wat ik leuk vind. Hoe langer ik dit uitstel hoe meer ik afpak van mijn toekomstige zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
eamelink schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:51:
Wel raar, er wordt hier massaal gerekend met minimaal 4% rendement op vermogen, en dan zou je je geld gemiddeld een half jaar eerder aan een verzekeringsmaatschappij betalen om 1,2% VRH te besparen? Dat is dan toch een constructie met negatief rendement?

[edit]
Ah wacht, de primaire driver voor jaarlijks betalen is de korting. Hoeveel is dat tegenwoordig?
Bij Anderzorg krijg je 2% korting als je premie voor 1 jaar betaald:

https://www.anderzorg.nl/premie-berekenen-en-aanvragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
trekker22 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:37:
[...]

Ik ben zelf al FO, al kost je vermogen laten werk en ook geld. Maar zoiets als online programmeren is dat überhaupt lucratief, of moet je ook met onwesterse tarieven gaan werken om aan de bak te komen?
Zelf start ik dit jaar met een sloepverhuur bedrijf waar ik mik op een extra 15k per jaar bij een 25€ per uur tarief voor de uren die ik zelf spendeer.
Het ligt eraan wat je westerse tarieven vindt. ZZP-ers vragen vaak >80eur per uur. Mijn insteek is echter anders. Ik zie om mij heen genoeg kleine bedrijven die zaken nog niet gedigitaliseerd hebben. Ik wil voor deze beroepsgroepen een online platform aanbieden tegen een laag maandelijks tarief. Alle kleine beetjes tellen uiteindelijk bij elkaar op, echter zoals gezegd, het is vooral een hobby waarmee ik hoop nog wat extra's te verdienen. Als ik daarmee 500eur in de maand extra verdien is dat al prima voor mij

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• R.van.M
Kwam er nu pas aan toe om het even door te bladeren, maar zucht.. wat weer een groepje hebben ze uitgekozen;

Sandra Boon (29) - Doel 500k, momenteel 15k. Gaat goedbetaalde baan opzeggen om fulltime te bloggen

Rabi (29) - Doel 2,5miljoen - "Ik denk dat ik daardoor heel goed met weinig kan rondkomen.". Vandaar ook het doel van 2,5miljoen 8)7

Tim (27) - Doel 600k omdat je dat online vaak hoort, doet graag aan stockpicking

Chantal (26) - Doel 1miljoen - werken allebei als medewerker klantcontact, sparen samen rond de 1500 per maand en op een of andere magische manier is dit over 10 jaar gegroeid tot 1 miljoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Als je nog vrekkiger wilt doen, dan had hij het bericht niet in moeten typen. Dit bespaart stroom en slijtage van zjin apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
R.van.M schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:39:
Kwam er nu pas aan toe om het even door te bladeren, maar zucht.. wat weer een groepje hebben ze uitgekozen;

Sandra Boon (29) - Doel 500k, momenteel 15k. Gaat goedbetaalde baan opzeggen om fulltime te bloggen

Rabi (29) - Doel 2,5miljoen - "Ik denk dat ik daardoor heel goed met weinig kan rondkomen.". Vandaar ook het doel van 2,5miljoen 8)7

Tim (27) - Doel 600k omdat je dat online vaak hoort, doet graag aan stockpicking

Chantal (26) - Doel 1miljoen - werken allebei als medewerker klantcontact, sparen samen rond de 1500 per maand en op een of andere magische manier is dit over 10 jaar gegroeid tot 1 miljoen.
Klinkt als 'zeer solide onderbouwd' :+ _/-\o_

Als alle twintigers van nu zo denken, wat moet er dan van het land worden. Laatst ook een vlogster in het programma Steenrijk, Straatarm die het 'goed voor elkaar had'. De kinderen van de minder bedeelde partij keken naar haar op en wilden ook zo worden. Oh oh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Johan Bogle schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:23:
Je zou ook kunnen laten overboeken maar is mijnsinziems het gedoe niet waard
Overboeken kost dacht ik € 100,- per regel. Verkopen en opnieuw aankopen is waarschijnlijk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Ik zou geen en/of rekening nemen. Nu is alles koek en ei, maar oh wee oh wee als de relatie stuk loopt. Hoop heibel. Dan liever 2 aparte rekeningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBlack
  • Laatst online: 26-09 11:30
Kortzichtig, gaat niet alleen maar om de tientjes besparing van VRH. Kritisch doorakkeren van al onze kosten tezamen dit jaar leidde in ons geval tot lagere kosten voor ongeveer EUR 120 pm.

Indien ik als uitgangspunten neem, (1) duurzame besparing en (2) dat geld in een brede ETF / beleggingsfonds steken met een rendement van (stel) 5% dan leidt de extra inleg die we de komende 10 jaren kunnen doen tot een hoger vermogen van ongeveer EUR 18k na 10 jaar. Tientjes werk :-)

Hierbij gun ik verzekeringsmaatschappijen wel minder geld voor dezelfde dekking, is natuurlijk wel vrekkig tov die arme drommels!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
eamelink schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:51:
Wel raar, er wordt hier massaal gerekend met minimaal 4% rendement op vermogen, en dan zou je je geld gemiddeld een half jaar eerder aan een verzekeringsmaatschappij betalen om 1,2% VRH te besparen? Dat is dan toch een constructie met negatief rendement?
Deze vergelijking is alleen relevant als de keuze op dat moment tussen beleggen of vooruit betalen is.

Ik heb een spaarbuffer van €10-€50k dus een vooruitbetaling is daarin gerommel in de marge. Het alternatief is voor mij dus 0,1% op de spaarrekening.

De vooruit betaling levert 2% korting (effectief 4% rendement) op + uitgespaarde VRH.

Zie het anders als stukje spreiding, het is in absolute termen allemaal niet veel maar relatief toch leuk rendement tegen minimaal risico.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Zo richting het einde van het jaar denk je wel eens na over hoe je de komende jaren wil gaan leven en hoe veel tijd je aan je werk wil besteden. De default optie is gewoon doorgaan en dan ben ik over zeg 10 jaar wel zo ver dat ik redelijk comfortabel kan stoppen met werken en alleen nog dingen doen waar ik zin in heb. Maar ik merk dat ik steeds vaker overweeg om nu al wat minder te gaan werken. Met de tijd die over blijft kan ik dan of leuke dingen doen of iets erbij gaan doen. Ben geïnteresseerd hoe jullie met dit vraagstuk om gaan en/of welke keuzes je al gemaakt hebt.

De relatie met de financiële kant is dat door ons progressieve stelsel minder werken netto een stuk kleiner verschil betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Het Fantoom schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:29:
[...]

Waarom verkopen na een dipje? Als hij nu VWRL verkoopt en zeg de koers is 100, dan koopt hij deze z.s.m. weer bij de andere brokers voor bijna dezelfde koers. Als de koers is gezakt naar 80 en hij verkoopt dan, dan koopt hij het z.s.m. weer bij de andere broker voor bijna 80.

Lang wachten met opnieuw aankopen is denk ik niet verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:50
thamac schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:52:
[...]

Klinkt als 'zeer solide onderbouwd' :+ _/-\o_

Als alle twintigers van nu zo denken, wat moet er dan van het land worden. Laatst ook een vlogster in het programma Steenrijk, Straatarm die het 'goed voor elkaar had'. De kinderen van de minder bedeelde partij keken naar haar op en wilden ook zo worden. Oh oh oh...
Tja wie voegt straks nog iets nuttigs toe aan de maatschappij als we allemaal 'entrepeneur', 'influencer' en 'vlogger' zijn? Er zijn nu al tekorten in de zorg en techniek, laat staan over 20 jaar. 'Snel rijk' worden is veel te populair. Die Rabi is trouwens erg actief op social media en heeft een openbare portefuille op DeGiro van ~260k (rest van vermogen is wel privé). Hij rekent zichzelf rijk met 20% pj rendement de komen 11 jaar en komt zo op die 2,5M volgens een video van hem. Afgelopen 5 jaar is hij hier keihard overheen gegaan, maarja wat wil je in een gigantische bull market. Hij heeft alleen maar profijt gehad van corona door tech op het juist moment bij te kopen.

Allemaal welletjes, maar ik geloof niet dat we geen correctie gaan krijgen de komende 11 jaar en die 20% is onrealistisch hoog in mijn ogen.

[ Voor 33% gewijzigd door Santee op 29-12-2020 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
assje schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:08:
[...]

Deze vergelijking is alleen relevant als de keuze op dat moment tussen beleggen of vooruit betalen is.

Ik heb een spaarbuffer van €10-€50k dus een vooruitbetaling is daarin gerommel in de marge. Het alternatief is voor mij dus 0,1% op de spaarrekening.

De vooruit betaling levert 2% korting (effectief 4% rendement) op + uitgespaarde VRH.

Zie het anders als stukje spreiding, het is in absolute termen allemaal niet veel maar relatief toch leuk rendement tegen minimaal risico.
Tot 50K aan spaarbuffer wat op een spaarrekening staat voor 0,1%? Waarom niet bij Loyds voor 0,3%?
En waarom zoveel spaargeld? Sparen kost geld i.v.m. lage rente/inflatie/VRH.
Ik zou dit saldo niet te hoog houden en de rest beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:52

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

:D 8)7

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:10
[...]

De media pakt altijd dat wat interessant is. En dat is niet de goed voorbereide persoon met een degelijk maar saai verhaal.
Ook voorbeelden van gezien in eigen omgeving dat media (journalistiek + tv/radio) hierop selecteert, waarbij mensen met een goed verhaal niet aan bod komen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Santee schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:24:
[...]

Tja wie voegt straks nog iets nuttigs toe aan de maatschappij als we allemaal 'entrepeneur', 'influencer' en 'vlogger' zijn? Er zijn nu al tekorten in de zorg en techniek, laat staan over 20 jaar. 'Snel rijk' worden is veel te populair. Die Rabi is trouwens erg actief op social media en heeft een openbare portefuille op DeGiro van ~260k (rest van vermogen is wel privé). Hij rekent zichzelf rijk met 20% pj rendement de komen 11 jaar en komt zo op die 2,5M volgens een video van hem. Afgelopen 5 jaar is hij hier keihard overheen gegaan, maarja wat wil je in een gigantische bull market. Hij heeft alleen maar profijt gehad van corona door tech op het juist moment bij te kopen.

Allemaal welletjes, maar ik geloof niet dat we geen correctie gaan krijgen de komende 11 jaar en die 20% is onrealistisch hoog in mijn ogen.
Precies. Ik zie het ook op een reddit forum. Iedereen vol in o.a. Tesla. Dit is vragen om ongelukken, want op dit moment stijgen dit soort aandelen door de constante vraag, maar op een gegeven moment is er geen greater fool meer. Het probleem van FIRE is dat het eigenlijk heel saai is. Je kan in een paar alinea's mijn hele strategie samenvatten en verder valt er niet veel meer aan toe te voegen, maar daar kan je dan niet over vloggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Santee schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:24:
[...]

Tekorten komen o.a. door de vergrijzing. In circa 2041 is de vergrijzing op zijn hoogtepunt:

https://www.inmill.nl/pag...gen-voor-de-toekomst.html

Vroeger zag je geen tieners in de supermarkt, maar alleen ouder personeel. Nu nemen ze voor eenvoudig werk zoveel mogelijk jongeren aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thamac
Afas schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:08:
Zo richting het einde van het jaar denk je wel eens na over hoe je de komende jaren wil gaan leven en hoe veel tijd je aan je werk wil besteden. De default optie is gewoon doorgaan en dan ben ik over zeg 10 jaar wel zo ver dat ik redelijk comfortabel kan stoppen met werken en alleen nog dingen doen waar ik zin in heb. Maar ik merk dat ik steeds vaker overweeg om nu al wat minder te gaan werken. Met de tijd die over blijft kan ik dan of leuke dingen doen of iets erbij gaan doen. Ben geïnteresseerd hoe jullie met dit vraagstuk om gaan en/of welke keuzes je al gemaakt hebt.

De relatie met de financiële kant is dat door ons progressieve stelsel minder werken netto een stuk kleiner verschil betekent.
Een beetje off-topic, maar toch... Ik heb niet heel lang geleden gekozen voor dichter bij huis werken, wat in de praktijk 2 uur per werkdag heeft opgeleverd. Die tijd besteed ik nu (nuttig) aan oa FO onderzoek, onderzoek op de beurs etc. Gewoon omdat ik dat leuk vind (en er wat rendement mee behaal).

Minder werken is een optie voor over bv 5 jaar ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
phantom09 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:26:
Tot 50K aan spaarbuffer wat op een spaarrekening staat voor 0,1%? Waarom niet bij Loyds voor 0,3%?
Goed dat je het zegt, ik zit bij Leaseplanbank, die heeft lange tijd de beste rente gehad maar nu dus niet meer. Met huidig saldo van €30k gaat dat om €60 per jaar verschil, ik ga er over nadenken. Word wel een beetje moedeloos van dat eeuwige switchen eerlijk gezegd.
Allerlei redenen:
  • Elektrische auto van €20k in eigendom, op termijn wellicht wens maatje groter/bereik
  • 2e elektrische auto private lease, na afloop graag opties openhouden (overnemen? Andere elektrische auto in eigendom?)
  • Koopwoning met project van het gas af waar komende jaren naar verwachting minimaal €30k in gaat zitten
Al deze redenen overlappen met de reguliere functie als noodbuffer/enkele maanden inkomen.
En dan tot slot; ik beleg 100% in aandelen, een behoorlijk risicoprofiel dus en geen voorstander dat met volledige inleg te doen. Dan de vraag wat te doen met het restant. Voorlopig is dat dus verduurzaming woning/vervoer maar ik kijk nu ook maar investeren in lokaal project windmolens bijvoorbeeld. Alternatief wordt het aflossen van de hypotheek (2,2% bruto), voor ik die beslissing maak laat ik het met plezier even op de spaarrekening staan, ook als dat geld kost.

Kortom, situaties kunnen verschillen. Voor iemand zonder auto in een huurwoning die defensief belegt zal de overweging heel anders zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 29-01-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
R.van.M schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:31:
[...]

Precies. Ik zie het ook op een reddit forum. Iedereen vol in o.a. Tesla. Dit is vragen om ongelukken, want op dit moment stijgen dit soort aandelen door de constante vraag, maar op een gegeven moment is er geen greater fool meer. Het probleem van FIRE is dat het eigenlijk heel saai is. Je kan in een paar alinea's mijn hele strategie samenvatten en verder valt er niet veel meer aan toe te voegen, maar daar kan je dan niet over vloggen ;)
Niemand weet hoe het gaat lopen met Tesla. Er zijn veel fans die hier denk ik in vesteren. En een koersdaling vinden ze denk ik ook niet erg, want dit is er af en toe ook. Maar wat als Tesla maanden lang in koers blijft dalen of zelfs jaren. Dan heb je grote kans dat de glans van Tesla weg valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
phantom09 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:52:
[...]
Standaard worden er in nieuwbouw huizen dubbele beglazing met HR++ ramen geplaatst. Wellicht is het een idee om drievoudige beglazing te plaatsen, of te wel HR+++. Dit is wat duurder, maar je bespaart meer.
Het verhoogt ook het comfort (voelt minder tochtig aan). In scandinavische landen gebruikt men dacht ik standaard HR+++ glas.
Als het om een standaard nieuwbouwproject gaat (waar ik vanuit ga gezien de opmerkingen over de opties zoals de uitbouw e.d.) dan is HR+++ ipv HR++ vaak geen optie. Ook omdat het vaak niet in de gewone standaard projectkozijnen kan, maar er dan ook andere kozijnen moeten komen. De meerkosten worden dan wel heel veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
assje schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:40:
[...]

Goed dat je het zegt, ik zit bij Leaseplanbank, die hebben lange tijd de beste rente gehad maar nu dus niet meer. Met huidig saldo van €30k gaat dat om €60 per jaar verschil, ik ga er over nadenken. Wordt wel een beetje moedeloos van dat eeuwige switchen.

[...]

Allerlei redenen:
  • Elektrische auto van €20k in eigendom, op termijn wellicht wens maatje groter/bereik
  • 2e elektrische auto private lease, na afloop graag opties openhouden (overnemen? Andere elektrische auto in eigendom?)
  • Koopwoning met project van het gas af waar komende jaren naar verwachting zo'n €30k in gaat zitten
Al deze redenen overlappen met de reguliere functie als noodbuffer/enkele maanden inkomen.

[...]

En dan tot slot; ik beleg 100% in aandelen, een behoorlijk risicoprofiel dus en geen voorstander dat met volledige inleg te doen. Dan de vraag wat te doen met het restant. Voorlopig is dat dus verduurzaming woning/vervoer maar ik kijk nu ook maar investeren in lokaal project windmolens bijvoorbeeld. Alternatief wordt het aflossen van de hypotheek (2,2% bruto), voor ik die beslissing maak laat ik het met plezier even op de spaarrekening staan, ook als dat geld kost.

Kortom, situaties kunnen verschillen. Voor iemand zonder auto in een huurwoning die defensief belegd zal de overweging heel anders zijn.
Loyds heeft al een zeer lange tijd een hogere rente dan alle andere banken. Ik weet het niet exact meer, maar ik gok op al meer dan 1 jaar.

Je zou geld ook vast kunnen zetten voor 1 jaar. Dat levert je 0,4% op
http://www.spaarinformati...ijst/deposito_op_looptijd

Ik zou niet je spaargeld gebruiken om af te lossen op je hyptoheek. Het rendement op aflossen is lager dan het investeren in beleggen. Maar goed, voor je gemoeds rust kan ik het begrijpen dat je wilt misschien wilt doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
phantom09 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:46:
Ik zou niet je spaargeld gebruiken om af te lossen op je hyptoheek. Het rendement op aflossen is lager dan het investeren in beleggen.
Wat is het alternatief? 100% aandelen? Dat doet je pensioenfonds ook niet... Obligaties dan?

Als je iets anders wilt dan het risico van 100% aandelen zal je toch iets moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:42:
[...]

Als het om een standaard nieuwbouwproject gaat (waar ik vanuit ga gezien de opmerkingen over de opties zoals de uitbouw e.d.) dan is HR+++ ipv HR++ vaak geen optie. Ook omdat het vaak niet in de gewone standaard projectkozijnen kan, maar er dan ook andere kozijnen moeten komen. De meerkosten worden dan wel heel veel meer.
Mogeljik, maar ik zou altijd vragen wat de prijsverschillen zijn tussen HR++ en HR+++ glas. Voordeel van een nieuwbouw woning is dat nog kan kiezen. Mocht het alsnog te duur zijn dan neem je het niet. Mocht het toch een redelijk bedrag zijn, dan is dat mooi meegenomen.

Als je huis al gebouwd is en je HR+++ glas wilt hebben, dan moet alles compleet verbouwd (oude kozijnen eruit, verbreding van de muren voor de HR+++ glazen) worden en dan is het zekers niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
assje schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:48:
[...]

Wat is het alternatief? 100% aandelen? Dat doet je pensioenfonds ook niet... Obligaties dan?

Als je iets anders wilt dan het risico van 100% aandelen zal je toch iets moeten.
Ik zit dacht ik op een percentage van +95% belegt in aandelen/ETF's. Ieder zo zjin eigen keuze.
Goed spreiden. Obligaties zou je ook kunnen nemen. Ik las laatst iemand die in AGGU obligaties belegt.
Vrij stabiel en toch een veel beter rendement dan een spaarrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34
assje schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:48:
[...]

Er is toch nog wel een hele wereld tussen 100% aandelen en alles in obligaties? Zelfs als je alles op het meest 'defensieve' profiel zet bij een gemaksbeleggen-partij (dus beheerd belegggen waar je geen omkijken naar hebt) zou je na aftrek van kosten (meestal +/- 1 procent van de totaal belegde som) gemiddeld nog ver boven het rendement uitkomen van wat je hebt bij aflossen op een gemiddelde hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:08:
[...]
Hoe kan het dat 2% korting een effectief rendement van 4% geeft?

Ik had zelf ook al gekeken naar of vooruit betalen interessant was, maar vond die 2% dus niet interessant genoeg om er een hap uit de cashbuffer voor te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Die 2% korting is eigenlijk ~1% inflatiecorrectie (gemiddeld over 2021) en slechts de rest is een reële korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Trasos schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:36:
[...]

Hoe kan het dat 2% korting een effectief rendement van 4% geeft?

Ik had zelf ook al gekeken naar of vooruit betalen interessant was, maar vond die 2% dus niet interessant genoeg om er een hap uit de cashbuffer voor te rechtvaardigen.
Je betaalt de premie gemiddeld een half jaar van tevoren (variërend van 1 maand voor de januari premie tot 12 maanden voor de december premie). 2% korting over een halfjaar komt neer op 4% 'rendement' op jaarbasis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Laatst online: 15:59
Ik heb niet echt een cashbuffer in de vorm van een spaarrekening. Bij het overzetten van mijn hypotheek naar een versie waarmee ik kan verhuren heb ik een deel van de financiering met een flexibel krediet gedaan. Mijn inkomen gaat vrijwel meteen naar het aflossen van deze lening en ik neem er weer steeds wat van op elke maand.
Ik heb verder 2 jaarsalarissen aan vrije bestedingsruimte op mijn beleggingsrekening, waar ik eventueel ook cash van kan onttrekken zonder meteen aandelen te hoeven verkopen.
De afgelopen jaren heb ik nauwelijks onvoorziene zaken gehad die boven de 1000 euro zijn uitgekomen. Moet wel zeggen dat ik heel simpel leef, geen kinderen en geen auto, dus het is allemaal wat meer te overzien.

En ja, ik heb dus ook vandaag de ziektekostenverzekering voor 2021 in een keer afgetikt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fazzo
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:43
Door tips van hier betaal ik ook al een aantal jaar de zorgverzekering in 1x :)

Dit topic heeft me erg geïnspireerd om na te denken over mijn financiële toekomst. Na als 18 jarige naïef ingestapt te zijn in wat later de ‘Dexia-affaire’ werd, had ik beleggen jarenlang afgezworen.

Ondertussen ben ik 3 jaar geleden toch weer begonnen met beleggen bij degiro en sta goed in de plus met een mix van etfs en aandelen. Verder wil ik zsm onze hypotheek onder 80% LTV krijgen. Vorig jaar hebben we een fijn maar duur huis gekocht (670k, randstad, dure gemeente). Hierdoor zullen we dus een flink grote pot vermogen moeten opbouwen... :X

Elke maand los ik €500 extra af op de hypotheek, en €500 in NN fondsen via Fitvermogen. Wat overblijft aan het einde van de maand gaat naar degiro als ‘speelgeld’, maar eindigt vooral in vwrl.

Komend jaar gaat onze spaarratio weer stijgen; ons 2e kind gaat naar school dus geen kinderdagverblijf meer (a €1100 pm bruto). Met 2 kinderen op de bso en het vele thuiswerken kan er ook een dag opvang vanaf. Vanaf april dus naar 2 dagen. Dat scheel netto bijna €500 per maand! (Tov nu)

Een echt plan voor FO heb ik niet maar het idee van financiële vrijheid op termijn is al heel fijn. We zijn nu beide rond de 40, als we op 60 een mooie pot hebben en een afbetaald huis lijkt me dat al heerlijk!

Ik blijf meelezen voor tips en inzichten, dank jullie voor alles tot nu toe *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Fazzo schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:57:
Na als 18 jarige naïef ingestapt te zijn in wat later de ‘Dexia-affaire’ werd, had ik beleggen jarenlang afgezworen.

Ondertussen ben ik 3 jaar geleden toch weer begonnen met beleggen bij degiro en sta goed in de plus met een mix van etfs en aandelen.
Houd er rekening mee dat er ook periodes zullen komen waarbij je goed in de min zal staan. Alles is makkelijk bij een stijgende beurs; je hebt juist wilskracht nodig om te blijven zitten (of zelfs extra in te leggen) bij een dalende beurs. Je wéét dat het uiteindelijk op lange termijn goed zal komen maar in het moment voelt dat niet zo.

Je beleggingsstrategie en je financiële situatie zien er verder best prima uit. Ga zo door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Ik kom er even niet uit, topic doorgelezen en diverse blogs met vergelijkingsgrafiekjes bekeken en ik twijfel wat de beste broker optie voor onze situatie zal zijn: degiro, abn zelf beleggen of Rabo bij maandelijks 150-300€ inleggen op 2 of 3 indexfondsen. Horizon is 25 jaar, degiro zal het goedkoopste zijn maar ook wellicht iets minder garantie tov de reguliere banken. Iemand die voor dezelfde keuze heeft gestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazzo
Dankje @Zr40
Ja dat weet ik inderdaad. Het probleem toen was vooral de harde einddatum en het beleggen met geleend geld :X

[ Voor 4% gewijzigd door Fazzo op 30-12-2020 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Fromz schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:10:
Ik kom er even niet uit, topic doorgelezen en diverse blogs met vergelijkingsgrafiekjes bekeken en ik twijfel wat de beste broker optie voor onze situatie zal zijn: degiro, abn zelf beleggen of Rabo bij maandelijks 150-300€ inleggen op 2 of 3 indexfondsen. Horizon is 25 jaar, degiro zal het goedkoopste zijn maar ook wellicht iets minder garantie tov de reguliere banken. Iemand die voor dezelfde keuze heeft gestaan?
welke fondsen hebben je voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34
@Fazzo Dat kan ik mij voorstellen. Die hele affaire heeft (samen met nog wat vergelijkbare constructies) de reputatie van beleggen verre van goed gedaan. Maar gelukkig indirect ook gezorgd voor een vliegwieleffect in het aanbrengen van transparantie en verbieden van bepaalde financiele constructies.

PS: Beleggen met geleend geld zou ik ook nooit willen doen inderdaad. Er zit mentaal een enorm verschil tussen “worst case scenario: al je inleg kwijt” en “worst case scenario: eindigen ver in de min”. Maar dat gezegd hebbende, en advocaat van de duivel zijnde, vind ik en vele anderen hier het weer niet vreemd om bijv een deels aflossingsvrije hypotheek aan te hluden (ipv verder af te lossen) terwijl ik met het geld wat ik niet aflos ga beleggen. Is dat dan niet “beleggen met geleend geld” 🧐? Geen waardeoordeel, wel food for thought 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:52

Sport_Life

Solvitur ambulando

Fazzo schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:11:
Dankje @Zr40
Ja dat weet ik inderdaad. Het probleem toen was vooral de harde einddatum en het beleggen met geleend geld :X
Je hebt nu toch ook een hypotheek lening ? (Nb met hoge ltv..). Komt eigenlijk op hetzelfde neer .
Ik zou in jouw geval aflossen ipv beleggen, min of meer vanwege de beperkte termijn van <20 jaar en je hebt het geld op een bepaald moment nodig. (Hoe staan de beurzen als jij wilt aflossen).

Of kies een andere verhouding: 80/20 ipv 50/50.

Ik beleg ook met 700 euro per maand met een aflossingsvrije hypotheek, maar onze ltv is 50% en we zijn halverwege 30.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 30-12-2020 09:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Fromz schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:10:
Bij degiro heb je een selectie waarbij je een keer per maand zonder aankoopkosten kunt inleggen. Maar als je 2 of 3 fondsen wilt, dan is dat niet echt handig. Je kunt dan misschien beter ergens anders beleggen. (Ik ben trouwens ook wel een beetje klaar met degiro, een hoop kleine dingen die me tegen zijn gaan staan. Zoals dat een en/of rekening onmogelijk is, gedoe met het openen van een rekening, het uitlenen van je aandelen etc.)
Bij ING kun je trouwens in fondsen zonder aankoopkosten beleggen, is misschien ook nog een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
@Fromz je horizon voor beleggen is wellicht 25 jaar is maar houd er rekening mee dat je binnen die tijd zal (moeten) switchen van broker en/of fonds doordat broker worden opgeheven, andere (op dat moment of vanaf een bepaald bedrag) goedkoper zijn etc. Idem voor fondsen.
Als je (totale) inleg nu nog beperkt is, maken een paar tienden van procenten in kosten in absolute bedragen vaak niet eens zoveel uit. Op langere termijn en bij hogere bedragen gaat het wel belangrijk worden.

Daarom is het vaak beter om gewoon te beginnen en daarna b.v. jaarlijks even te kijken of het elders goedkoper/beter kan (voor jou situatie op dat moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MisterBlue schreef op woensdag 30 december 2020 @ 07:59:Bij het overzetten van mijn hypotheek naar een versie waarmee ik kan verhuren heb ik een deel van de financiering met een flexibel krediet gedaan. Mijn inkomen gaat vrijwel meteen naar het aflossen van deze lening en ik neem er weer steeds wat van op elke maand.
Ik heb verder 2 jaarsalarissen aan vrije bestedingsruimte op mijn beleggingsrekening, waar ik eventueel ook cash van kan onttrekken zonder meteen aandelen te hoeven verkopen.
Ik weet niet hoeveel rente dat krediet kost, maar is het niet handiger om toch een deel van de beleggingen te verkopen en daarmee dat krediet af te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazzo
Sport_Life schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:41:
[...]

Je hebt nu toch ook een hypotheek lening ? (Nb met hoge ltv..). Komt eigenlijk op hetzelfde neer .
Ik zou in jouw geval aflossen ipv beleggen, min of meer vanwege de beperkte termijn van <20 jaar en je hebt het geld op een bepaald moment nodig. (Hoe staan de beurzen als jij wilt aflossen).

Of kies een andere verhouding: 80/20 ipv 50/50.

Ik beleg ook met 700 euro per maand met een aflossingsvrije hypotheek, maar onze ltv is 50% en we zijn halverwege 30.
Het grootste gedeelte van de hypotheek wordt al afgelost, voor het aflossingsvrije deel zullen we de beleggingspot gaan gebruiken denk ik (of het tzt opnieuw financiering of kleiner gaan wonen).

Afgelopen jaar hebben we gemiddeld 1800€ per maand afgelost (met alle extra’s - vakantiegeld/bonus/compensatie kinderopvang etc). Die 50/50 is op basis van ons basisinkomen, de extra’s bekijken we per keer.

Ik ben me er wel van bewust dat we eigenlijk beter een minder duur huis hadden kunnen kopen. Maar ik woon hier fijn en ruim, het goedkoopste (rijtjes)huis groter dan 120 m2 kost hier nu al 500k 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:41:
[...]

Is toch behoorlijk anders dan zo'n Dexia product. Het probleem daarbij was nl. niet zozeer het beleggen met geleend geld, maar vooral de daarbij horende hoge rente en het feit dat bij de meeste producten de lening tijdens de looptijd niet werd afgelost. Die twee factoren zijn bij de hypotheek toch wel behoorlijk anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fazzo
Ja precies. Gelukkig was ik maar ingestapt voor 100 gulden per maand, er zijn veel mensen voor heel veel meer geld het schip in gegaan.

Uiteindelijk heeft het wel 10 jaar geduurd, dus 10 jaar lang betaald met een restschuld na afloop. Daar werd wel een deel van gecompenseerd door de Duisenberg regeling maar het was toch een lange, en opgeteld dure les :(

[ Voor 45% gewijzigd door Fazzo op 30-12-2020 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 21:48
Afas schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:08:

Als het kan zou ik het zeker doen, minder uren werken. Ik heb het noodgedwongen andersom gedaan, helemaal moeten stoppen met werken en daarna parttime gaan werken. Ik heb gemerkt dat werken in mijn geval essentieel is , het geeft de nodige structuur, sociale contacten , uitdagingen en onverwachte leermomenten.

De periode dat ik zonder werk zat , als kanttekening het was geen eigen keuze dus wellicht is dat nog anders is. Maar compleet je eigen dag in moeten vullen , eigen uitdagingen zoeken is niet eenvoudig.

Ik ben nog relatief jong dus mijn sociale cirkel zit nog volop in carrière , kinderen enzovoorts. Het is dan niet eenvoudig om nog sociale contacten te onderhouden op 'rare' tijden. Als je een cirkel hebt die ook allemaal FO zijn en gestopt is dat wellicht anders.

Maar anders komt het qua sociale contacten toch neer op een avondje en de weekenden. Voor mij zeker al niet ideaal.

Werk is voor mij essentieel gebleken, en nu ik het parttime doe heb ik ook de ruimte voor andere zaken (in mijn geval ook veel herstel en revalidatiewerk maar er blijft ook over)

Het geeft gewoon extra ruimte en rust om andere dingen te doen zonder dat je in een keer naar 0 gaat qua werk. En het is mooi om uit te vinden hoe je omgaat met je tijd. Ik ken ook mensen die na een reis een rustperiode inlasten en zich na 2 weken al enorm verveelden. Ondanks alle hobby's en dingen die ze zouden kunnen doen.

Structuur die werk biedt is vaak onderschat. Mijn ideale toekomstige ritme is blijven werken en een aantal keer per jaar een maandje ertussen uit. Korte reis of projectje doen. Dan blijf ik gewoon bezig in een vooropgezette structuur, leer makkelijker van mijn collega's en heb ruimte om andere dingen te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Het Fantoom
phantom09 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:26:
[...]

Ik heb 200k aan spaargeld en 50k aan beleggingen.
En sta dit jaar nog altijd op een verlies met mijn beleggingsskills, dus maar al te blij dat ik niet alles in aandelen heb staan. Ik kan er absoluut niet tegen als 30% van m'n geld verdampt heb ik al gemerkt, laat staan van heel m'n vermogen. En ja uiteindelijk zou het goed moeten komen maar hoe lang dat duurt weet je nooit.

[ Voor 15% gewijzigd door Het Fantoom op 30-12-2020 10:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Config schreef op woensdag 30 december 2020 @ 01:35:
Die 2% korting is eigenlijk ~1% inflatiecorrectie (gemiddeld over 2021) en slechts de rest is een reële korting.
Dat lijkt mij toch niet. De premie ligt immers voor het hele jaar vast, dus is niet aan inflatie onderhevig in de periode van deze afweging (pas weer het jaar daarop, en dan heb je voor dat jaar weer dezelfde berekening). Je moet natuurlijk wel vergelijken met een scenario wat je anders met het vooruitbetaalde geld had kunnen doen, maar dat heeft verder niets met inflatie te maken.

Een 2% korting over een gemiddeld vooruitbetaald bedrag van de helft van het totaal geeft dus wel degelijk gewoon een +-4% effectief rendement op jaarbasis (en meer als je geen VRH vrijstelling hebt). Het is wat mij betreft dan ook een no-brainer om iets als zorgpremie vooruit te betalen bij 2% korting, zelfs als dat van een cash-buffer af moet (want de zorgverzekering kun je toch niet stoppen, ook niet als je in de ellende komt, en het risico dat tussentijds een verzekeraar failliet gaat is zeer klein).

Ik zie mensen wel vaker met inflatie rekenen alsof bijvoorbeeld je schuld automagisch minder wordt. Dat is ook niet helemaal juist. Het veronderstelt namelijk wel dat alle andere inkomsten en waarde van eventuele vermogensbestandsdelen met de inflatie meestijgen en daardoor de schuld relatief minder wordt. Het is echter niet vanzelfsprekend dat je daar niets voor hoeft te doen. Een salaris zal doorgaans wel met inflatie meestijgen (al hoeft dat niet per se). Maar als je stopt met werken en van je vermogen gaat leven is dat dus niet meer zo. Natuurlijk kun je beleggen, en zal dat vaak wel meer rendement opleveren, maar in het theoretische voorbeeld dat je je geld in een oude sok stopt, wordt je aflossingsvrije hypotheek echt niet minder door de inflatie. En dan hebben we het nog niet eens over pensioenen die vaak al jaren niet of nauwelijks geindexeerd worden.

Wellicht voor de meeste mensen in opbouwfase niet zo relevant (want andere effecten op persoonlijke/gezins/carriere/vermogensgroei zullen veel meer effect hebben op het totaalplaatje dan inflatie) maar toch iets om later even bij stil te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:51
Het Fantoom schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:21:
[...]

Ik heb 200k aan spaargeld en 50k aan beleggingen.
En sta dit jaar nog altijd op een verlies met mijn beleggingsskills, dus maar al te blij dat ik niet alles in aandelen heb staan. Ik kan er absoluut niet tegen als 30% van m'n geld verdampt heb ik al gemerkt, laat staan van heel m'n vermogen. En ja uiteindelijk zou het goed moeten komen maar hoe lang dat duurt weet je nooit.
Wel knap als je in de min staat op je beleggingen, welke fondsen/aandelen staan op dit moment lager als de top van feb 2020? Zelfs mijn lumpsum inleg van eind februari (letterlijk 1 week later dumpte de koers) staat nu in de plus qua koers, nog los van tussentijds ontvangen dividend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 02:22

tomtom901

Moderator General Chat
Blik1984 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:08:
[...]

Wel knap als je in de min staat op je beleggingen, welke fondsen/aandelen staan op dit moment lager als de top van feb 2020? Zelfs mijn lumpsum inleg van eind februari (letterlijk 1 week later dumpte de koers) staat nu in de plus qua koers, nog los van tussentijds ontvangen dividend
VWRL

52 weken max (19 feb): 88,86
Huidige koers 86,73

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

tomtom901 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:10:
[...]

VWRL

Huidige koers 86,73

;)
en het dividend? ;)

offtopic:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
tomtom901 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:10:
[...]

VWRL

Huidige koers 86,73

;)
En hoeveel dividend keert VWRL uit?

Maar dat zou betekenen dat je alleen in de min kan staan als je lumpsum op die datum hebt ingelegd en niet geprofiteerd van de 9 maanden dat de koers laag stond. In theorie mogelijk, maar de kans dat iemand zo investeert is wel klein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Blik1984 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:16:
[...]

En hoeveel dividend keert VWRL uit?

Maar dat zou betekenen dat je alleen in de min kan staan als je lumpsum op die datum hebt ingelegd en niet geprofiteerd van de 9 maanden dat de koers laag stond. In theorie mogelijk, maar de kans dat iemand zo investeert is wel klein
Ja ok, maar jij vroeg om een voorbeeld. Dan heb ik er nog een, Shell bijvoorbeeld. 52 weken max 27,38, nu 14,78. Verder ben ik het met je eens omtrent de kans daarop, maar het is dus wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:48
tomtom901 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:23:
[...]

Ja ok, maar jij vroeg om een voorbeeld. Dan heb ik er nog een, Shell bijvoorbeeld. 52 weken max 27,38, nu 14,78. Verder ben ik het met je eens omtrent de kans daarop, maar het is dus wel mogelijk.
Maar Shell is dan natuurlijk ook meer gokken, op dat het (ooit) weer hersteld, en past IMO niet in het kader van FO en simpel beleggen voor de lange termijn. Bij de gespreide ETFs zoals VWRL die de markt veel beter weerspiegelt speelt dat minder. En als je, in het kader van FO netjes elke maand een X bedrag inlegt dan heb je ook VWRL gekocht voor tussen de €60 en €70 waarom je nu dus €20 per aandeel virtuele "winst" hebt. Als je eind februari lump sum een hele bak geld hebt ingelegd en vervolgens niet meer elke maand hebt bijgekocht, of relatief weinig (€100k lump sum en €100 per maand bijkopen is een druppel op gloeiende plaat) dan zul je inderdaad nog wel negatief staan.Maar dan heb je gewoon een zeeer ongelukkig instap moment gehad.

Edit:
Vergeet overigens ook niet dat VWRL pre-corona ook al heel hard ging. Dus als je in 2019 was ingestapt dan sta je waarschijnlijk ook gewoon op winst.

Zelf ben ik in ieder geval in maart 2019 begonnen met één aandeel VWRL. Maandelijks bijkopen (en beetje opbouwen naar meer per maand). Corona was uiteraard flink crap want ik had een relatief hoge GAK (want in december, januari, februari meer aandelen gekocht aan een hoge prijs dan de goedkope aandelen in maart, april mei (2019)). Maar zelfs met wat gestuntel in corona tijd (jip, sell low buy high) sta ik weer flink in het groen. Uiteraard ook door netjes elke maand in te blijven leggen en dus ook voor €60, €70 te kopen wat nu dus €87 waard is.

[ Voor 25% gewijzigd door RobertMe op 30-12-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
tomtom901 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:23:
[...]

Ik bedoelde dus eigenlijk de standaard fondsen die wereldwijd gespreid zijn. Niet de specifieke aandelen daarachter die per stuk heel hard geraakt kunnen zijn of juist erg hard gestegen zijn. Ik heb zelf ook Shell, gemiddelde aankoopprijs 12 euro.

Edit: antwoord beneden

Maar blijft mijn oorspronkelijke vraag staan aan het Fantoom, hoe kun je nog in de min staan over een heel jaar gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Fantoom
Blik1984 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:08:
[...]

Ik had Shell flink ingekocht op 18 euro, daarna weer verkocht toen het maar door bleef zakken.
En de rest ook maar verkocht in die tijd, daarna te lang gewacht om weer in te slaan. Dus nu sta ik nog steeds iets van 5k in de min op 50k. Al had ik heel mijn geld in beleggingen dan was dat dus 25k geweest.
Dus vandaar dat ik liefst 80% gewoon in spaargeld aanhoud. Sowieso had niemand dit sterke herstel verwacht na de crash, de crash waarvan ik dacht dat die nog wel een stukje dieper ging. Het blijft gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Het Fantoom schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:40:
[...]

Ik had Shell flink ingekocht op 18 euro, daarna weer verkocht toen het maar door bleef zakken.
En de rest ook maar verkocht in die tijd, daarna te lang gewacht om weer in te slaan. Dus nu sta ik nog steeds iets van 5k in de min op 50k. Al had ik heel mijn geld in beleggingen dan was dat dus 25k geweest.
Dus vandaar dat ik liefst 80% gewoon in spaargeld aanhoud. Sowieso had niemand dit sterke herstel verwacht na de crash, de crash waarvan ik dacht dat die nog wel een stukje dieper ging. Het blijft gokken.
En een wereldwijd gespreid fonds zoals VWRL of wat daar op lijkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Config
.

[ Voor 99% gewijzigd door Config op 30-12-2020 11:44 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Config
Eind december, dit bijzondere jaar eindelijk bijna voorbij. Bijzonder, in meerdere opzichten. Tijd voor een moment van reflectie.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16
Het Fantoom schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:40:
[...]

Ik denk dat je dit jaar wat pech hebt gehad. Nu is sowieso 20% in 1 aandeel steken niet zinnig.

Ik heb ook een paar missers, maar kom op een winst van 19% uit op 12 maanden. Nog nooit zo hoog gezeten....
Over 5 jaar zit ik nu aan een gemiddelde groei van 9% per jaar. Grootste positie is 7% van de portfolio.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Config schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:43:
[...]

Eind december, dit bijzondere jaar eindelijk bijna voorbij. Bijzonder, in meerdere opzichten. Tijd voor een moment van reflectie.

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
tomtom901 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:43:
[...]

En een wereldwijd gespreid fonds zoals VWRL of wat daar op lijkt?
Heb ik ook, maar ook dat kan zakken en heb ik met verlies verkocht.
En achteraf is het natuurlijk heel makkelijk praten, maar voor hetzelfde geld waren de koersen nog verder doorgezakt en was het verlies nog verder opgelopen. Ik zal vast een hele slechte belegger zijn, maar daarom dus max 20% van m'n geld erin stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Het Fantoom schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:47:
[...]

En achteraf is het natuurlijk heel makkelijk praten, maar voor hetzelfde geld waren de koersen nog verder doorgezakt en was het verlies nog verder opgelopen. Ik zal vast een hele slechte belegger zijn, maar daarom dus max 20% van m'n geld erin stoppen.
Als je je valkuilen kent kun je daar beter op inspelen, dus in zoverre gewoon respect hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 18:48
Het Fantoom schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:47:
[...]

Maar wat was je plan dan toen je begon met beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Pagina: 1 ... 136 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.