R.van.M schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:40:
Als alles goed loopt is RvM over een week grondbezitter in het geboorteland van mevrouw RvM. Een terein gekocht op het strand. Aangezien de kosten voor levensonderhoud daar ook een stuk lager zijn zouden we al over 5 jaar (dan ben ik 42) daar luxe kunnen leven op basis van de 4% regel (maandelijkse ontrekking 1500eur).
Aangezien ik daar niet alleen maar op het strand cocktails wil drinken is het doel de komende jaren Python te leren zodat ik daar online nog wat euro's mee kan verdienen en als bezigheidstherapie

Het is ook mijn plan om naar een land met lagere kosten te gaan emigreren. Nu 48 jaar en als ik zou interen op mijn vermogen heb ik 1400 euro te besteden per maand tot aan mijn AOW leeftijd, daarna rond de 1700 euro per maand. Ben in mijn eentje, degene die ik als mijn levenspartner zag is dit jaar plots komen te ontvallen, en heb verder geen binding meer hier.
Ik vind 1400 euro nu nog wat krap, zeker omdat ik de eerste jaren nog wat leergeld zal moeten betalen. Het plan is dus om op mijn 55ste echt te stoppen en de komende jaren zoveel mogelijk daarop voor te bereiden.
Onder andere door naar de regio te reizen om contacten te leggen en beginnen het een en ander in gang te zetten.
Er zijn 2 opties waar ik aan denk. Het eerste is terug gaan naar Suriname, ben daar opgegroeid en heb nog een sociaal netwerk daar.
De andere optie is Azië. Mijn vakanties daar bevielen me wel en voel me daar ook thuis vanwege mijn Aziatische afkomst. Ken intussen ook al wat mensen daar.
Qua financiering twijfel ik nog of ik dan mijn dan afbetaalde appartement aan hou en verhuur of dat ik het ga verkopen. Hangt natuurlijk ook af van de verhouding van huurprijs t.o.v. verkoopwaarde tegen die tijd.
Het aanhouden van de woning geeft wel enige zekerheid voor het geval ik toch terug wil/moet keren. Wellicht hou ik het de eerste jaren aan tot ik echt definitief ergens gesetteld ben.
Online bijklussen is natuurlijk ook een optie. Heb gewerkt met python, javascript, java en andere programmeertalen. In dat geval zou ik niet hoeven te wachten tot mijn 55ste.
Denk eerlijk gezegd dat ik het nu al zou kunnen redden financieel, maar dat ik gewoon wat zekerder wil zijn en misschien ook wat luxer wil kunnen leven.