Mijn ervaring is dat het werkt?
Verwijderd
Goede matching met je categoriën? Is het handiger dan alles handmatig te moeten koppelen? Hoe doe je het als je ergens komt waar de Amex niet geaccepteerd wordt? Handmatig alsnog neem ik aan. Hoe zet je je Amex in Ynab? als credit card en boek je dan maandelijk van je eigen rekening het totale bedrag naar de Amex rekening?
Dat zullen we binnen een jaar of 20 pas weten hoop ik.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 08:14:
[...]
Maar het gaat hier ook niet om het simpel vervangen van een ketel op leeftijd door een nieuw exemplaar, maar om een serieuze verbouwing/aanleg van een nieuwe installatie. Ik denk dat als het bij jou ook alleen zou gaan om het vervangen van een oude ketel die 'op' was, dat je dan ook geen 6k kwijt zou zijn.
Ketelaansluitingen en schouw zouden dan simpel moeten zijn, maar ik denk dat de boiler dan toch ook moet vervangen worden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
De enige informatie die door komt is de naam van de accepterende instelling (met name bij online winkels niet altijd hetzelfde als de naam van de winkel) en het bedrag.
De laatst gebruikte categorie bij die naam is de categorie die je standaard krijgt. Als het niet klopt kan je dat natuurlijk aanpassen. Je ziet altijd wat er vers geimporteerd is (net zoals bij een scheduled transactie).
Mwa. Checken moet ik toch al doen, en corrigeren wanneer de naam niet uniek is (zoals Stripe veel bij online winkels voorkomt). Belangrijkste voordeel is dat je het niet meer kan vergeten.Is het handiger dan alles handmatig te moeten koppelen?
Natuurlijk, van alle rekeningen zonder koppeling vul je de transacties handmatig in.Hoe doe je het als je ergens komt waar de Amex niet geaccepteerd wordt? Handmatig alsnog neem ik aan.
Je kan de rekening als 'credit card' aanmaken en dan krijg je het speciale YNAB gedrag voor credit cards (betalingen gedaan met de kaart verplaatsen geld in je budget naar de kaart-categorie). Daar geef ik niets om.Hoe zet je je Amex in Ynab? als credit card
Je kan hem ook als checking account aanmaken en dan heeft het geen speciaal gedrag in YNAB. Het is dan gewoon een rekening met een roodstand waar je periodiek naar overboekt.
Natuurlijk. Waar komt het geld anders vandaan?boek je dan maandelijk van je eigen rekening het totale bedrag naar de Amex rekening?
Verwijderd
Haha! Ok top! Thanks!Zr40 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:26:
[...]
De enige informatie die door komt is de naam van de accepterende instelling (met name bij online winkels niet altijd hetzelfde als de naam van de winkel) en het bedrag.
De laatst gebruikte categorie bij die naam is de categorie die je standaard krijgt. Als het niet klopt kan je dat natuurlijk aanpassen. Je ziet altijd wat er vers geimporteerd is (net zoals bij een scheduled transactie).
[...]
Mwa. Checken moet ik toch al doen, en corrigeren wanneer de naam niet uniek is (zoals Stripe veel bij online winkels voorkomt). Belangrijkste voordeel is dat je het niet meer kan vergeten.
[...]
Natuurlijk, van alle rekeningen zonder koppeling vul je de transacties handmatig in.
[...]
Je kan de rekening als 'credit card' aanmaken en dan krijg je het speciale YNAB gedrag voor credit cards (betalingen gedaan met de kaart verplaatsen geld in je budget naar de kaart-categorie). Daar geef ik niets om.
Je kan hem ook als checking account aanmaken en dan heeft het geen speciaal gedrag in YNAB. Het is dan gewoon een rekening met een roodstand waar je periodiek naar overboekt.
[...]
Natuurlijk. Waar komt het geld anders vandaan?
Je bank gegevens uploaden naar een website van iemand anders. Is dit wel een veilige website dan?Jasper schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:44:
[...]
Met deze tool kan je exports van Nederlandse banken converteren naar een YNAB csv voor import: https://ynab.danielhaitink.nl/
Je kan ook zelf de broncode downloaden van Github, inspecteren en lokaal draaien.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Een koelkast (en diepvriezer) moeten aanspringen als de temperatuur te hoog wordt. En dat gebeurd meerdere keren per dag. Je kan niet een koelkast/vriezer alleen op zonnige tijden laten aanspringen, dan gaat de levensduur van het eten achteruit.Deveon schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:19:
[...]
Het is niet zo dat je alles teruglevert en alles van het net haalt. Met afschaffen van de saldering zal er een grote vraag ontstaan naar slimme apparaten die hun verbruik op verzoek inzetten. Denk aan een wasmachine waar je de eindtijd opgeeft en start als de zon schijnt of wanneer de eindtijd in de buurt komt. Idem voor boilers, koelkasten en eventueel opladers via slimme stopcontact (stofzuiger, laptop, tablets, powerbank, ect). Een thuisaccu die dat allemaal voor je regelt zal met een verschil van €400 per jaar ook snel interessant worden. Vergeet niet dat de meeste in 2030 hun panelen al lang terugverdiend hebben.
Overigens lees ik vaak dat mensen rekening houden dat op de dag na de garantie (5 of 10 jaar) de omvormer vervangen moet worden. Voor hetzelfde geld gaat die nog twee keer zo lang mee.
Een accu voor zonnepanelen kost circa € 6500,- https://www.zonnepanelen.net/thuisaccu/. Duurder dan de aanschaf van mijn panelen. En accu's kennende moeten deze na een jaar of 5-7 weer vervangen worden.
Kortom een accu is nog veel minder interessant dan zonnepanelen.
Het is natuurlijjk geen garantie dat een omvormer exact na 15 jaar kapot gaat, dit kan inderdaad eerder zijn maar ook later.
Bij een diepvriezer is denk ik de huidige -18 graden enkel gekozen als ideale balans tussen vers houden en efficientie, maar is het op zich geen probleem om lager te gaan. Als er een groot overschot aan elektriciteit is kan het best efficienter zijn om op die momenten tot -30 graden te koelen waarna het weer langer duurt vooraleer er opnieuw gekoeld moet worden.
Bij een koelkast die al rond de 5 graden staat zal dat moeilijker zijn omdat je vermoedelijk niet onder 0 wilt in de koelkast.
Individueel denk ik inderdaad niet dat accu's efficient zijn, het is dan noodzakelijk dat het ganse grid er gebruik kan van maken en dat daar dan een verrekening voor komt. Ik kan me voorstellen dat in de toekomst de elektriciteitsleverancier voor de aanschaf/plaatsing zorgt in ruil voor interessantere tarieven, hoewel het dan vermoedelijk nog steeds efficienter is om per wijk een batterij te plaatsen in plaats van in elke woning afzonderlijk.
Bij een koelkast die al rond de 5 graden staat zal dat moeilijker zijn omdat je vermoedelijk niet onder 0 wilt in de koelkast.
Individueel denk ik inderdaad niet dat accu's efficient zijn, het is dan noodzakelijk dat het ganse grid er gebruik kan van maken en dat daar dan een verrekening voor komt. Ik kan me voorstellen dat in de toekomst de elektriciteitsleverancier voor de aanschaf/plaatsing zorgt in ruil voor interessantere tarieven, hoewel het dan vermoedelijk nog steeds efficienter is om per wijk een batterij te plaatsen in plaats van in elke woning afzonderlijk.
@Adion Nee zo werkt dat zeker niet. Houdbaarheid van voedsel is sterk gekoppeld aan een constante temperatuur. Elke temperatuurschommeling (ook als die onder drempelwaardes is) tast de kwaliteit (zowel structuur als voedingswaarde) aan.
SI dit de link naar de Ketel?Tommie12 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:07:
[...]
De ketel is een Viessmann 200 Condensatieketel met een boiler van 120l.
Ik had 3 offertes voor dezelfde ketel in België, 1keer 9000€, en twee keer 6000€.
Wel moest de oude ketel verwijderd worden, de schouw geintubeerd etc.
De ketel op zich kost sowieso 3000€, de boiler, schouw, aansluitingen, thermostaat etc was een dikke 1500€.
Afbraak en installatie waren ca 18h werk. (Volle dag met 2 personen).
Hoe dat moet voor 2000€....?
https://www.viessmann.nl/...-200-w-typ-b2he-b2ke.html
Waarom zo duur?
Ik heb een intergas die met plaatsen iets van 1700 kost. Hier een zwaardere dan die van mij :
https://www.technim.nl/cv...gas-hre-3648-cw5-a-label/
Waarom duurt het 2 dagen om te plaatsen? Van mij was 2 uur met 1 persoon.
Waarom een aparte boiler erbij? Een kombi ketel is toch veel voordeliger?
Je bedoeld aardwarmte pompen? Op mijn werk hebben ze dat ook. In de winter hebben ze een electrische kachel erbij geplaatst en dat terwijl het gebouw al goed geisoleerd is.merauder schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:13:
Warmtepompen wil ik pas aan op het moment dat deze toestellen door massa productie goedkoop zijn geworden.
Zo netjes ! Laagste wat ik ooit had was 533m3 gas per jaar. Geen houtkachel, wel cv-ketel.!null schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:26:
[...]
Wij zaten al op 400m3 gas in nieuwbouwwoning ook door zonneboiler en andere tweaks. Je betaalde dan effectief 1 euro per m3 gas omdat je al die vaste lasten hebt.
Bij ons was het resultaat in ieder geval het efficiëntste huis wat je kan bedenken. Om tweakers niemand tegen gekomen met nog lagere stookkosten. Jaarlijkse verwarmingsvraag stond gelijk aan energieopbrengst van 1 zonnepaneel. (220kWh)
Wij zitten op 200 kuub gas op jaarbasis voor verwarming + douche/bad.!null schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:26:
Wij zaten al op 400m3 gas in nieuwbouwwoning ook door zonneboiler en andere tweaks. Je betaalde dan effectief 1 euro per m3 gas omdat je al die vaste lasten hebt.
Bij ons was het resultaat in ieder geval het efficiëntste huis wat je kan bedenken. Om tweakers niemand tegen gekomen met nog lagere stookkosten. Jaarlijkse verwarmingsvraag stond gelijk aan energieopbrengst van 1 zonnepaneel. (220kWh)
Maar wel een elektrische boiler in de keuken en een keramische kookplaat. Met een wtw, oude koelkast, extra vrieskast, 65 inch tv die 8 uur per dag aanstaat, etc wel een stroomverbruik van 3800 KwH
In 2012 was denk ik niks bekend over de huidige nieuwe salderingsregeling. Mogelijk wel dat het afloopt in 2023. Dus zelfs al zou ik destijds gaan google, dan nog wist ik er niks van dat het in 2030 0 zou worden.de Peer schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:11:
[...]
Wat een negativiteit zeg.
Als je nog nooit van de salderingsregeling had gehoord nadat je de investering al had gedaan, dan is dat ook gewoon je eigen schuld. Een béétje verdiepen in de materie kan geen kwaad natuurlijk. 1 x op google intypen was genoeg geweest.
Wel zou ik verwachten dat het mogelijk wat minder zou zijn.
Voordat ik de zonnepanelen ging aanschaffen wist ik dat dankzij de ligging van mijn dak het rendement op circa 73% zou komen. Stel dat ik wel op 100% zou uitkomen, dan nog zou de terugverdien termijn circa 7jaar zijn in mijn geval.de Peer schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:11:
@phantom09 dan heb je gewoon een verkeerde aanschaf gedaan of geen geschikt dak. Met een tvt van 11 jaar zou ik niet geïnvesteerd hebben als ik jou was. Je kunt niet stellen dat zonnepanelen in het algemeen geen goede investering zijn, alleen omdat jij een slecht rendement hebt.
200m3 gas per jaar?? Hoe doe je dat? Kook je electrisch? Openhaard?President schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:33:
[...]
Wij zitten op 200 kuub gas op jaarbasis voor verwarming + douche/bad.
Maar wel een elektrische boiler in de keuken en een keramische kookplaat. Met een wtw, oude koelkast, extra vrieskast, 65 inch tv die 8 uur per dag aanstaat, etc wel een stroomverbruik van 3800 KwH
Jemig. Mijn stroom verbruik ligt op circa 2000 Kwh per jaar. Mijn tv verbruikt 120 Watt per uur en staat circa 6-7 uur per dag aan.
[ Voor 12% gewijzigd door phantom09 op 26-12-2020 15:44 ]
We verbruiken ongeveer 9 tot 10 kuub per maand voor douchen en bad voor de twee kinderen. In november was het verbruik bijvoorbeeld 15 kuub, voor december zitten we op het moment op 23 kuub. Verwarming staat heel soms een dagje in het weekend aan, verder is het gewoon vanwege huis uit 2006 standaard iets van 18-19 graden overdag :-). Prima temperatuur voor de kinderen en ons. Probeer zelf maar eens een jaartje de verwarming op 18 te zetten, je zal zien dat je lichaam zich aan die temperatuur aanpast. Los daarvan staat bijvoorbeeld ook 'tapwater voorverwarmen' uit, wat ook al iets van 150 kuub op jaarbasis bespaart.phantom09 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:37:
[...]
200m3 gas per jaar?? Hoe doe je dat? Kook je electrisch? Openhaard?
Jemig. Mijn stroom verbruik ligt op circa 2000 Kwh per jaar. Mijn tv verbruikt 120 Watt per uur en staat circa 6-7 uur per dag aan.
Volgens de Github pagina: "Everything is done locally. Your information never leaves your own computer."Crasheeee schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:02:
[...]
Je bank gegevens uploaden naar een website van iemand anders. Is dit wel een veilige website dan?
En als je dat niet vertrouwd, check de code
Ja, dit is de ketel.phantom09 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:58:
[...]
SI dit de link naar de Ketel?
https://www.viessmann.nl/...-200-w-typ-b2he-b2ke.html
Waarom zo duur?
Ik heb een intergas die met plaatsen iets van 1700 kost. Hier een zwaardere dan die van mij :
https://www.technim.nl/cv...gas-hre-3648-cw5-a-label/
Waarom duurt het 2 dagen om te plaatsen? Van mij was 2 uur met 1 persoon.
Waarom een aparte boiler erbij? Een kombi ketel is toch veel voordeliger?
Waarom zo duur... prijzen in België... minder concurrentie, en een Nederlandse installateur mag bij ons niet plaatsen.
Het was een volle dag werk met 2 personen. Gestart rond 7h30, einde rond 19h.
Schouw moest geintubeerd worden, oude zware gietijzeren ketel weghalen.....
Aparte boiler omdat hier zo veel kalk in het water zit, en onwille van het feit dat er 2 douches in huis zijn. Doorstromer wordt hier echt weinig aangeboden en aangeraden.
??President schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:23:
[...]
We verbruiken ongeveer 9 tot 10 kuub per maand voor douchen en bad voor de twee kinderen. In november was het verbruik bijvoorbeeld 15 kuub, voor december zitten we op het moment op 23 kuub. Verwarming staat heel soms een dagje in het weekend aan, verder is het gewoon vanwege huis uit 2006 standaard iets van 18-19 graden overdag :-). Prima temperatuur voor de kinderen en ons. Probeer zelf maar eens een jaartje de verwarming op 18 te zetten, je zal zien dat je lichaam zich aan die temperatuur aanpast. Los daarvan staat bijvoorbeeld ook 'tapwater voorverwarmen' uit, wat ook al iets van 150 kuub op jaarbasis bespaart.
Temperatuur is in de "computerkamer" als 18 graden of soms zelfs 16 graden. Beneden is het maximaal 19 graden. Dus zoveel verschil is er niet. Daarnaast douche ik koud en verbruik ik dus geen gas voor douchen, mijn vrouw wel, maar half lauw en ze douched vrij kort. tapwater voorverwarmen staat hier al uit.
Daarnaast heb ik de temperatuur van de cv ketel verlaagt van 80 graden naar 60 graden en maak ik gebruik van speedcomfort ventilatoren.
Dus hoe kan je 200 kuub gas per jaar verbruiken? Is het een tiny house? Super geisoleerd met driedubbelglas?
Wij komen dit jaar uit op 380m³ aardgas voor verwarmen (overal vv, 19gr) en warm water (afwas, douche, 3pers).
Dit komt uit op ongeveer 20€/maand.
Voor elektriciteit zitten we op 1400kWh dit jaar, iets van een 35€/maand.
Met de huidige lage energieprijzen is het gewoon de moeite niet om bijkomend te investeren.
Ik heb geen eigen zonnepanelen maar wel voor een 3k aan coöperatieve aandelen bij onze elektriciteitsleverancier (mix van pv, wind, waterkracht).
Dat heeft de afgelopen 10 jaar een rendement opgebracht tussen de 0 en 6%, gemiddeld iets van een 3%. En er is om de zes jaar de optie om de aandelen te verkopen aan de nominale waarde. Met eigen panelen is dat al heel wat moeilijker, de hardware zakt snel in waarde en er is niet echt een tweedehands markt. En het is ook nog maar de vraag wat de afvoer van oude panelen op termijn zal kosten.
Begrijp me niet verkeerd: voor iemand met een zwembad, een airco, dus redelijk hoog verbruik in de zomer is een pv-installatie een mooie investering.
Wij verbruiken 125kWh/maand in de winter/herfst en 75kWh/maand in lente/zomer.
En als op een dag de ps4 niet meer gebruikt wordt, we de koelkast en wasmachine eens vervangen door een zuiniger model dan zal ons verbruik nog wat zakken.
Dit komt uit op ongeveer 20€/maand.
Voor elektriciteit zitten we op 1400kWh dit jaar, iets van een 35€/maand.
Met de huidige lage energieprijzen is het gewoon de moeite niet om bijkomend te investeren.
Ik heb geen eigen zonnepanelen maar wel voor een 3k aan coöperatieve aandelen bij onze elektriciteitsleverancier (mix van pv, wind, waterkracht).
Dat heeft de afgelopen 10 jaar een rendement opgebracht tussen de 0 en 6%, gemiddeld iets van een 3%. En er is om de zes jaar de optie om de aandelen te verkopen aan de nominale waarde. Met eigen panelen is dat al heel wat moeilijker, de hardware zakt snel in waarde en er is niet echt een tweedehands markt. En het is ook nog maar de vraag wat de afvoer van oude panelen op termijn zal kosten.
Begrijp me niet verkeerd: voor iemand met een zwembad, een airco, dus redelijk hoog verbruik in de zomer is een pv-installatie een mooie investering.
Wij verbruiken 125kWh/maand in de winter/herfst en 75kWh/maand in lente/zomer.
En als op een dag de ps4 niet meer gebruikt wordt, we de koelkast en wasmachine eens vervangen door een zuiniger model dan zal ons verbruik nog wat zakken.
Ik denk dat ik ga landen bij 1500-1700 m3 gas.
Alleen sww zal 200 m3 zijn voor 2.5 personen.
Hoe je aan 200 m3 gas per jaar raakt.... dat is echt weinig.
Dat ligt toch ook sterk aan de omvang, type en bouwjaar van de woning. En het stook gedrag.Tommie12 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:18:
Ik vraag me alleen wel oprecht af of besparing en comfort wel helemaal parallel lopen bij de situaties zoals hierboven geschetst worden. Maar ieder zijn keuze natuurlijk :-)
Ok ja dat zou kunnen. Maar je bent dus destijds heel vroeg al in de zonnepanelen gestapt. Achteraf gezien was dat niet zo'n best moment om in te stappen. Terwijl instappen in 2018-2020 ideaal is: de prijs van panelen is zeer laag, je krijgt btw terug en nog vele jaren salderen.phantom09 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:33:
[...]
In 2012 was denk ik niks bekend over de huidige nieuwe salderingsregeling. Mogelijk wel dat het afloopt in 2023. Dus zelfs al zou ik destijds gaan google, dan nog wist ik er niks van dat het in 2030 0 zou worden.
Wel zou ik verwachten dat het mogelijk wat minder zou zijn.
Dat zijn ze al. Zeker als je naar LL-warmtepompen kijkt (airco's). Is al tientallen jaren massaproductie van.merauder schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:13:
Warmtepompen wil ik pas aan op het moment dat deze toestellen door massa productie goedkoop zijn geworden.
Maar ook L/W warmtepompen kun je bijna gratis aanschaffen vanwege de hoge subsidies.
[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 26-12-2020 17:36 ]
Gewoon rijtjeshuis uit 2006 met dus gewoon het HR++ gas van destijds? Geen idee of het ++ is hoor, gewoon vanuit de bouw.phantom09 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:45:
[...]
??
Temperatuur is in de "computerkamer" als 18 graden of soms zelfs 16 graden. Beneden is het maximaal 19 graden. Dus zoveel verschil is er niet. Daarnaast douche ik koud en verbruik ik dus geen gas voor douchen, mijn vrouw wel, maar half lauw en ze douched vrij kort. tapwater voorverwarmen staat hier al uit.
Daarnaast heb ik de temperatuur van de cv ketel verlaagt van 80 graden naar 60 graden en maak ik gebruik van speedcomfort ventilatoren.
Dus hoe kan je 200 kuub gas per jaar verbruiken? Is het een tiny house? Super geisoleerd met driedubbelglas?
Hoeveel verbruik je aan gas in de zomermaanden?
Mja, als jij gewend bent om dagelijks in 23 graden thuis te zitten dan zal je het bij de buren van 20 graden fris vinden. Tegelijkertijd zullen je buren het bij jou onprettig warm vinden.koentjuh schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:26:
[...]
Dat ligt toch ook sterk aan de omvang, type en bouwjaar van de woning. En het stook gedrag.
Ik vraag me alleen wel oprecht af of besparing en comfort wel helemaal parallel lopen bij de situaties zoals hierboven geschetst worden. Maar ieder zijn keuze natuurlijk :-)
https://www.trouw.nl/leve...eratuur-in-huis~b86dbd5a/
23 graden is natuurlijk ook wel redelijk overdreven. Temperatuur is ook subjectief en gewenning dus geen waardeoordeel vanuit mijn kant. Zoals met zoveel is het gewoon het gevolg van je prioriteiten en levenswijze. Ik ga toch meer eens kijken waar onze 4000kwh aan stroom heen gaat :-)President schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:43:
[...]
Gewoon rijtjeshuis uit 2006 met dus gewoon het HR++ gas van destijds? Geen idee of het ++ is hoor, gewoon vanuit de bouw.
[...]
Mja, als jij gewend bent om dagelijks in 23 graden thuis te zitten dan zal je het bij de buren van 20 graden fris vinden. Tegelijkertijd zullen je buren het bij jou onprettig warm vinden.
Om ook de vergelijking wat te voeden:
Vrijstaand jaren 70 huis met vloer-, spouw- en dakisolatie en LTV.
Gasverbruik ~1400 m3
Stroomverbruik vanwege PV nihil/klein overschot (was ~2800 kWh)
Vrijstaand jaren 70 huis met vloer-, spouw- en dakisolatie en LTV.
Gasverbruik ~1400 m3
Stroomverbruik vanwege PV nihil/klein overschot (was ~2800 kWh)
[ Voor 4% gewijzigd door thamac op 26-12-2020 18:00 ]
Natuurlijk geen dagen, maar een kwartiertje later kan 2/3de van de kosten schelen als er net een wolk voor komt. Een moderne koelkast of vriezer slaat echt niet zo vaak aan hoor en eventueel kan die afwijkende marges gebruiken wanneer er opbrengst is.phantom09 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:17:
[...]
Een koelkast (en diepvriezer) moeten aanspringen als de temperatuur te hoog wordt. En dat gebeurd meerdere keren per dag. Je kan niet een koelkast/vriezer alleen op zonnige tijden laten aanspringen, dan gaat de levensduur van het eten achteruit.
Laatste keer dat ik keek zijn we nog niet in 2030. Zeker met op gebied van accu prijzen gaat het momenteel erg hard naar beneden. Straks worden de oude accu’s te zwaar voor in auto’s en kunnen ze nog tientallen jaren mee in stationaire opslag.Een accu voor zonnepanelen kost circa € 6500,- https://www.zonnepanelen.net/thuisaccu/. Duurder dan de aanschaf van mijn panelen. En accu's kennende moeten deze na een jaar of 5-7 weer vervangen worden.
Kortom een accu is nog veel minder interessant dan zonnepanelen.
Hier ook weer bijna 1400 kuub. In een brakke isolatie energieniveau G huurwoning met enkel glas en geen enkele vorm van isolatie whatsoever.Tommie12 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:18:
Vind het in het kader van duurzaamheid dan ook altijd wel weer heerlijk Nederlands dat energieklasse B woningen bijvoorbeeld opgeschroef worden met net een marginaal extraatje. En al dit soort stook voor de mussen woningen behouden blijft zoals het is.
En met 1400 kuub in het jaar is het dan ook echt niet alsof je als een gek aan het stoken bent. Nee, dat is bewust in vele kamers kachel uit, temp op 18 of 19 graden voor de ruimte waar je in zit.
We kwamen hiervoor uit een energieklasse C woning. Het eerste jaar kwam de eindstand op ruim 2700 kuub met hetzelfde gedrag als daar.
Ik woon ook in een rijtjeshuis en heb HR++ glas. Als ik 200m3 alleen voor verwamren zou gebruiken dan zou dat een halvering van mijn huidige gas gebruik zijn denk ik. Dan zou ik de kachel niet op 18 maar op 12 graden moeten zetten. Besparing is leuk en ik redelijk goed tegen de kou, maar dat gaat me te ver,President schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:43:
[...]
Gewoon rijtjeshuis uit 2006 met dus gewoon het HR++ gas van destijds? Geen idee of het ++ is hoor, gewoon vanuit de bouw.
Ik heb geen idee hoeveel ik in de zomermaanden gebruik. Die 533m3 is over 1 heel jaar voor al het gas.
Dus verwarming, douchen, koken, warm kraamwater.
Als je wilt wennen aan de kou kan je het beste in de warme zomer maanden beginnen met het nemen van een koude douche. Op dat moment is het juist een lekker verfissing. Blijf dit aanhouden en je zult merken dat je koud door kan blijven douchen tot aan in de winter.President schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:43:
[...]
Mja, als jij gewend bent om dagelijks in 23 graden thuis te zitten dan zal je het bij de buren van 20 graden fris vinden. Tegelijkertijd zullen je buren het bij jou onprettig warm vinden.
Daarnaast moet je je ook anders gaan kleden. Dus 1 seizoen overslaan met je kleding. Dus gewoon t-shirt en eventueel zomer jas niet alleen in de zomer, maar ook in de lente en herfst vorlijk door gebruiken.
Indien mogelijk zelfs in de winter en als dat niet lukt dan een truitje aandoen (met je zomerjas).
tenminste dat is wat ik doe. Heb al jaren lang de winterjas niet meer aan gehad.
Zoals eerder al geschreven hier wel aardig wat zonnepanelen op het dak van de garage (zie fotootje hieronder). Wij kochten ons huis uit 2007 met bodemwarmtepomp drie jaar geleden. De vorige bewoners hebben de kosten voor de wp al gemaakt, maar eea "schrweeuwde" om zonnepanelen: gasloos huis, maar wel een stroomverbruik van ca 12.500 kWh: vrijstaand huis in het buitengebied van 1.400m3 en twee flinke pompen voor de sproeiinstallatie in de tuin.
Altijd wel mooi om de negatieve verhalen te lezen over wp: zou je je huis niet mee warm krijgen, koeling in de zomer zou voor condens op de vloer zorgen etc. Het zal allemaal best, maar onze ervaring is dat het perfect werkt: het is hier 24u per dag 365 dagen per jaar 21 graden in huis. Koeling middels de vloer is zomers ideaal want oa geen wind in tegenstelling tot normale arico's.
Combinatie van overal vloerverwarming, wp en de zonnepanelen zorgt in ons optrekje voor een comfortabele temperatruur en dat met een energrierekening van 0 €/mnd
.
Irt de topictitel natuurlijk wel ideaal omdat het leidt tot een flinke besparing per maand
Altijd wel mooi om de negatieve verhalen te lezen over wp: zou je je huis niet mee warm krijgen, koeling in de zomer zou voor condens op de vloer zorgen etc. Het zal allemaal best, maar onze ervaring is dat het perfect werkt: het is hier 24u per dag 365 dagen per jaar 21 graden in huis. Koeling middels de vloer is zomers ideaal want oa geen wind in tegenstelling tot normale arico's.
Combinatie van overal vloerverwarming, wp en de zonnepanelen zorgt in ons optrekje voor een comfortabele temperatruur en dat met een energrierekening van 0 €/mnd
Irt de topictitel natuurlijk wel ideaal omdat het leidt tot een flinke besparing per maand
:strip_exif()/f/image/HnoGQeqt9bPBnf31oD9g7Cqn.jpg?f=fotoalbum_large)
Het begint een beetje off topic te gaan (en ik quote jou niet per se), maar e.e.a. hangt ook heel erg af van buren (bij rijtjeshuizen). Wij hebben ooit op een flat gezeten en nooit verwarmd (en het was eigenlijk altijd eerder te warm). Is misschien wat extreem, maar als je in een rijtje zit en je buren net wat meer verwarmen, krijg je van twee kanten ook al wat gratis energie.phantom09 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:45:
En andersom, als je buren juist koeler zitten zal je zelf toch wat meer moeten stoken dan gemiddeld.
Verder zag ik hier al langskomen dat sommige mensen een (hout)kachel hebben wat natuurlijk ook veel invloed heeft op gasverbruik (en zonder dat er bij te vermelden geen eerlijke vergelijking geeft)
Als je op zoek bent naar een huis, in verband met FO dus altijd bij de buren even hun stookgedrag navragen
Wij zitten hier vrijstaand in een 90er jaren huis ook op zo'n 1350 kuub (afgelopen kalenderjaar) bij 19 graden beneden, en boven niet verwarmd. Inclusief ww en koken met 2 personen. In vergelijking met anderen (niet FOers) doen we het prima, maar zou best wat lager willen. Is alleen niet zo veel meer te doen qua isolatie (is al e.e.a. extra gedaan, en zo'n 400 kuub bespaard). Wel tzt als de ketel vervangen moet worden serieus naar warmtepomp kijken maar nu de investering nog niet waard.
Ja, voor (lean) FIRE zouden wij beter kleiner moeten gaan wonen, maar vrijstaand met ruimte is dan een van onze 'luxe' keuzes. Daar betalen wij dan graag die 700 euro extra gasverbruik voor (met natuurlijk nog wat andere woonkosten er bij
[ Voor 5% gewijzigd door TechLight op 26-12-2020 19:50 ]
CV-ketel vervangen zou per 2021 verboden zijn, dit is verschoven naar 2025:TechLight schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 19:47:
[...]
Wel tzt als de ketel vervangen moet worden serieus naar warmtepomp kijken maar nu de investering nog niet waard.
https://www.energiebespaa...aatakkoord-huiseigenaren/
Per 1-1-2025 mag je alleen een warmte terug ketel kopen of beter. Als ik mij niet vergis kost deze circa
€ 6.000,-. Je moet er dan ook zo'n grote "toeter" (unit net zoiets als bij een airco) bijplaatsen. Hier heb ik geen plaats voor op mijn schuine dak. En ik vindt het te duur. Ondanks dat hij zuiiniger is verdien ik dit nooit terug.
Waar lees je dat?phantom09 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:56:
[...]
CV-ketel vervangen zou per 2021 verboden zijn, dit is verschoven naar 2025:
https://www.energiebespaa...aatakkoord-huiseigenaren/
"Na 2025 wordt gekeken of een cv-ketelverbod alsnog noodzakelijk is."
Ik denk dat dat een beetje een tweedeling is. Ik (en met mij waarschijnlijk veel andere mensen) wíl niet wennen aan kou. Het schiet bij mij ook niet op om bv dikkere truien aan te trekken in plaats van de verwarming aan te zetten, omdat ik vooral last krijg van koude vingers. Daar helpt bij mij een dikkere trui niet tegen.phantom09 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 19:19:
Als je wilt wennen aan de kou kan je het beste in de warme zomer maanden beginnen met het nemen van een koude douche.
Het is mij die paar honderd euro per jaar wel waard om in een warm huis te zitten en lekker warm te douchen of in bad te gaan.
Gasverbruik hier is net onder de 1000m3 per jaar voor nu, zal denk ik een 1400 worden bij echt volledig jaar bewonen. Nu zit er paar maanden kluswerk in.
Woning opgeleverd in 2019, rijtjeshuis (120m2). Verwarming ketel ingesteld op max 60, maar doet vaak slechts 30-40 uitgaand, en met water voorverwarmen. Hebben 1 constante binnen temperatuur (21,5 beden en 20 boven) waardoor het meer onderhoud is dan echt maximaal stoken. Beneden is trouwens vloerverwarming en boven LTV radiatoren, daardoor is aan te raden geen verlagingen toe te passen. Kan het systeem niet goed hebben, echt opwarmen (zeg 18 naar 21) duurt minstens een week maar liever doe je het over 2 weken heen verspreid. Of de spanning tussen je tegelvloer en beton wordt teveel.
Hoe je 200m3 kunt redden lijkt me dan ook erg pittig maar wel haalbaar en bij normale temperaturen lage 1000's mogelijk. Kan bevestigen dat met de CV letterlijk uit (stekker eruit toen de tegelvloer gelegd werd) het onmogelijk onder de 16-17 komt. Dus als je met 18-19 tevreden bent kan er een hoop.
De koukleum hier naast me overleeft dat alleen niet, soms moet je concessies doen richting FO en je huwelijk haha.
Woning opgeleverd in 2019, rijtjeshuis (120m2). Verwarming ketel ingesteld op max 60, maar doet vaak slechts 30-40 uitgaand, en met water voorverwarmen. Hebben 1 constante binnen temperatuur (21,5 beden en 20 boven) waardoor het meer onderhoud is dan echt maximaal stoken. Beneden is trouwens vloerverwarming en boven LTV radiatoren, daardoor is aan te raden geen verlagingen toe te passen. Kan het systeem niet goed hebben, echt opwarmen (zeg 18 naar 21) duurt minstens een week maar liever doe je het over 2 weken heen verspreid. Of de spanning tussen je tegelvloer en beton wordt teveel.
Hoe je 200m3 kunt redden lijkt me dan ook erg pittig maar wel haalbaar en bij normale temperaturen lage 1000's mogelijk. Kan bevestigen dat met de CV letterlijk uit (stekker eruit toen de tegelvloer gelegd werd) het onmogelijk onder de 16-17 komt. Dus als je met 18-19 tevreden bent kan er een hoop.
De koukleum hier naast me overleeft dat alleen niet, soms moet je concessies doen richting FO en je huwelijk haha.
[ Voor 18% gewijzigd door Xanaroth op 27-12-2020 00:53 ]
Als je FO breder trekt, een prettige omgeving om te wonen en te genieten straks is het niet eens zo gek om gewoon zonnepanelen en andere maatregelen te nemen. Of het nu precies uitkomt met de euro's of niet.
Je helpt een beetje mee in de strijd tegen de opwarming van de aarde. Uiteindelijk is dat straks de volgende crisis die in potentie je vermogen om zeep kan helpen. (In donkere scenario's zelfs je leefomgeving)
En het verminderd je toekomstige cash flow behoefte in ieder geval. Ook nooit verkeerd.
Je helpt een beetje mee in de strijd tegen de opwarming van de aarde. Uiteindelijk is dat straks de volgende crisis die in potentie je vermogen om zeep kan helpen. (In donkere scenario's zelfs je leefomgeving)
En het verminderd je toekomstige cash flow behoefte in ieder geval. Ook nooit verkeerd.
Vooral dat laatste natuurlijk. Als individu sla je nog geen deuk in een pakje boter wat betreft opwarming van de aarde en dan is het nog maar de vraag hoe het zit met de terugverdientijd qua uitstoot en overige vervuiling rondom productie/vervoer. Is natuurlijk deels een drogreden, dat weet ik ook wel. Heb me er ook nog niet genoeg in verdiept om er een gefundeerde mening over te hebben.CornermanNL schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:21:
Als je FO breder trekt, een prettige omgeving om te wonen en te genieten straks is het niet eens zo gek om gewoon zonnepanelen en andere maatregelen te nemen. Of het nu precies uitkomt met de euro's of niet.
Mochten we de optimisten volgen en er echt een 'Green New Deal' komen, waarbij economisch-industriële groei niet meer centraal staat, dan vraag ik me wel af wat dat voor effect heeft op FO-ambities die gebaseerd zijn op rendement in harde valuta. Even weer egoïstisch geredeneerd.
Nu ben ik toch te cynisch om dat te geloven en denk ik dat het hele economische systeem gewoon door blijft reutelen tot het niet meer rendabel is de planeet verder uit te hollen. En dat dezelfde bedrijven die daarvoor gezorgd hebben ook de 'oplossingen' gaan ontwikkelen om met de gevolgen om te gaan en daar ook weer geld aan gaan verdienen. Wat vervolgens weer kansen biedt voor degenen die rendement zoeken
Heel eerlijk bij mij kwam het allemaal prima uit, een paar zonnepanelen op het dak meenemen bij de verbouwing van de keuken en nog wat zaken. Buiten dat weet ik ook wel dat de grote industrie nu stappen moet gaan maken. Maar alle beetjes helpen. Ik geloof wel in micro stappen vooruit.finsdefis schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:30:
[...]
Vooral dat laatste natuurlijk. Als individu sla je nog geen deuk in een pakje boter wat betreft opwarming van de aarde en dan is het nog maar de vraag hoe het zit met de terugverdientijd qua uitstoot en overige vervuiling rondom productie/vervoer. Is natuurlijk deels een drogreden, dat weet ik ook wel. Heb me er ook nog niet genoeg in verdiept om er een gefundeerde mening over te hebben.
Mochten we de optimisten volgen en er echt een 'Green New Deal' komen, waarbij economisch-industriële groei niet meer centraal staat, dan vraag ik me wel af wat dat voor effect heeft op FO-ambities die gebaseerd zijn op rendement in harde valuta. Even weer egoïstisch geredeneerd.
Nu ben ik toch te cynisch om dat te geloven en denk ik dat het hele economische systeem gewoon door blijft reutelen tot het niet meer rendabel is de planeet verder uit te hollen. En dat dezelfde bedrijven die daarvoor gezorgd hebben ook de 'oplossingen' gaan ontwikkelen om met de gevolgen om te gaan en daar ook weer geld aan gaan verdienen. Wat vervolgens weer kansen biedt voor degenen die rendement zoeken
Ik denk niet dat het systeem zodanig verdwijnt dat alles in een keer op de schop gaat, maar we moeten naar een (meer) circulaire economie. Ook de focus op BNP is achterhaald. Geluk, gezondheid en welzijn leveren wel degelijk een grote bijdrage aan de welvaart van een land. Ziek zijn kost gewoon bakken met geld. Preventie gaat meer opleveren dan nu achteraf de schade herstellen.
Ik bedoel , alleen al de rust die ik heb sinds ik meer (financiele) vrijheid heb in mijn weg naar FO. En dat komt niet door het geld. Maar doordat ik meer bestendig ben tegen schokken en dus mijn leven als zodanig stabieler is geworden. De tijd dat ik geen euro overhad aan het eind van de maand is al even geleden.
Alleen dat is het al waard zeg maar. Zodra dat als maatschappij doordringt dat geld echt niet gelukkig maakt maar stabiliteit en gezondheid wel , dan gaat er wel op een andere manier naar het meten van groei ontstaan.
Nieuw Zeeland is alvast begonnen.
Het zal voor een groot stuk moeten komen van herverdeling....
het is echt niet meer ok dat Jef Bezos per uur meer verdient dan wat de arbeiders van een heel distributiecentrum op een jaar niet betaald krijgen, en bij ziekte niet betaald worden....
Herverdeling betekent natuurlijk ook dat inkomsten uit kapitaal zwaarder belast worden, dat werkt FO tegen....
Investeren in groene energie vind ik zeker positief als het met de juiste insteek gebeurt. Er zijn nog te veel investeringen die helemaal niet rendabel zijn, tenzij ze totaal overgesubsidieerd worden. Een zonneboiler bv...
Zonnepanelen gecombineerd met een batterij zouden nu rendabel worden.
De juiste keuzes moeten gemaakt worden zodat je de grootste co2 besparing krijgt per geïnvesteerde euro.
Aan de andere kant, als je kijkt hoe lang de normale terugverdientijd is van bv gewoon isoleren, dan besef je pas hoe goedkoop energie is uit fossiele bronnen.
het is echt niet meer ok dat Jef Bezos per uur meer verdient dan wat de arbeiders van een heel distributiecentrum op een jaar niet betaald krijgen, en bij ziekte niet betaald worden....
Herverdeling betekent natuurlijk ook dat inkomsten uit kapitaal zwaarder belast worden, dat werkt FO tegen....
Investeren in groene energie vind ik zeker positief als het met de juiste insteek gebeurt. Er zijn nog te veel investeringen die helemaal niet rendabel zijn, tenzij ze totaal overgesubsidieerd worden. Een zonneboiler bv...
Zonnepanelen gecombineerd met een batterij zouden nu rendabel worden.
De juiste keuzes moeten gemaakt worden zodat je de grootste co2 besparing krijgt per geïnvesteerde euro.
Aan de andere kant, als je kijkt hoe lang de normale terugverdientijd is van bv gewoon isoleren, dan besef je pas hoe goedkoop energie is uit fossiele bronnen.
Je zou eens kunnen proberen om de vloerverwarming wat hoger te zetten en dan nachtverlaging toe te passen. Afhankelijk of er iemand thuis is,toen ik nog naar mijn werk ging ipv thuis werken, ging de vloer verwarming rond 4uur smiddags aan en 8uur savonds uit. Meer dan voldoende om een groot vrijstaand huis te verwarmen. Wij zitten op een verbruik van 1200m3, inclusief douche en koken op gas. Ons huis is van 2010.Xanaroth schreef op zondag 27 december 2020 @ 00:47:
Gasverbruik hier is net onder de 1000m3 per jaar voor nu, zal denk ik een 1400 worden bij echt volledig jaar bewonen. Nu zit er paar maanden kluswerk in.
Fossiel is goedkoop omdat de externe kosten niet worden meegenomen. Zouden we dat wel doen, op basis van inschattingen, dan zou het plaatje heel anders zijn. Zo ook voor veel andere producten.
Maar ja, politiek, mensen, wel/niet waar etc.
Ik doe een aantal uitgaven aan PV, isolatie e.d. die economisch gezien niet het meest optimale zijn voor FO. Maar het leven is meer dan alleen FO bereiken (of nog meer geld verzamelen).
Ik doe een aantal uitgaven aan PV, isolatie e.d. die economisch gezien niet het meest optimale zijn voor FO. Maar het leven is meer dan alleen FO bereiken (of nog meer geld verzamelen).
Lees her en der (hierboven) suggesties in het kader FO om dan maar aan wat zelfkastijding te gaan doen. Ieder zijn plezier natuurlijk, je kan ook onder een brug gaan wonen om geld te besparen. Maar ik weet niet hoe gezond het is om koud te douchen of aan een bepaalde temperatuur onder 20 graden te gaan wennen. Het lichaam is fragieler dan menigeen denkt en wellicht haal je op korte termijn een leuke besparing om er op latere leeftijd achter te komen terwijl je reuma hebt opgelopen of weet ik wat, dat je je besparing om moet zetten naar meer kosten voor zorg of minder levensvreugde. My 2 cents.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Externe kosten en Life Cycle kosten blijven altijd een lastige discussie, wat neem je wel mee in de berekening en wat niet en toe hoe ver ga je in het monetariseren van de (globale) effecten. Ik ben wel met je eens dat er vreemde keuzes gemaakt worden, vliegen is bijna onbelast en voor het reizen met de trein wordt de BTW verhoogd als mooi voorbeeld hiervan.rube schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:39:
Fossiel is goedkoop omdat de externe kosten niet worden meegenomen. Zouden we dat wel doen, op basis van inschattingen, dan zou het plaatje heel anders zijn. Zo ook voor veel andere producten.
Ben het helemaal met je eens dat het nooit alleen zou moeten gaan om FO worden, het gaat ook om waar mogelijk je steentje bijdragen en verantwoordelijkheid nemen.
Lees mn post nog eens. Nachtverlaging kan überhaupt niet. Als ik het 1 graad warmer wil hebben duurt dat 1 week.coldasice schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:35:
[...]
Je zou eens kunnen proberen om de vloerverwarming wat hoger te zetten en dan nachtverlaging toe te passen. Afhankelijk of er iemand thuis is,toen ik nog naar mijn werk ging ipv thuis werken, ging de vloer verwarming rond 4uur smiddags aan en 8uur savonds uit. Meer dan voldoende om een groot vrijstaand huis te verwarmen. Wij zitten op een verbruik van 1200m3, inclusief douche en koken op gas. Ons huis is van 2010.
Bijvoorbeeld vandaag halve graad erbij. Dan 3-4 dagen wachten. Dan weer halve graad erbij.
Of toen de vloer uitgehard was van 16 naar 20+, ging rustig 1 maand overheen.
Meerdere keren per dag aanpassen, laat staan met grote verschillen, kan vloerverwarming niet hebben. De materiaal verschillen (plastic buis, beton ondervloer, plaklaag, keramiek vloer) krijgen dan onderling teveel stress te verwerken. Dan is niet de vraag of, maar waar/wanneer, je grote reparatie kosten krijgt.
Je vergelijking met het onder een brug wonen is een stropopredenering en raakt kant noch wal.cbr600f4i schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:41:
Lees her en der (hierboven) suggesties in het kader FO om dan maar aan wat zelfkastijding te gaan doen. Ieder zijn plezier natuurlijk, je kan ook onder een brug gaan wonen om geld te besparen. Maar ik weet niet hoe gezond het is om koud te douchen of aan een bepaalde temperatuur onder 20 graden te gaan wennen. Het lichaam is fragieler dan menigeen denkt en wellicht haal je op korte termijn een leuke besparing om er op latere leeftijd achter te komen terwijl je reuma hebt opgelopen of weet ik wat, dat je je besparing om moet zetten naar meer kosten voor zorg of minder levensvreugde. My 2 cents.
Volgens mij is er geen enkel bewijs dat een paar graden verschil in kamertemperatuur positief of negatief uitwerkt op je gezondheid. En als jij met een kleine moeite kan wennen aan een lagere temperatuur, waarom niet? Het is niet alsof 18 graden vrieskou is. Volgens mij zegt niemand vervolgens dat je je gasten moet laten verkleumen of de temperatuur zo laag laten dat je inboet op je levensvreugde - dat laatste gaat nota bene tegen het hele idee van FO in.
Dat het niet voor iedereen is ben ik met je eens, alleen al omdat vrouwen gemiddeld een hogere temperatuur comfortabel vinden door verschillen in basaal metabolisme
[ Voor 7% gewijzigd door finsdefis op 27-12-2020 11:55 ]
dan heb jij wel een hele bijzondere vloer. Hier al 30 jaar dezelfde vloerverwarming liggen met nachtverlaging (overdag 20,5 en nacht 18) Dat kan echt geen kwaad. Ook van 15 bij vakantie in een paar uur naar 20,5 geen enkel probleem.Xanaroth schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:46:
[...]
Lees mn post nog eens. Nachtverlaging kan überhaupt niet. Als ik het 1 graad warmer wil hebben duurt dat 1 week.
Bijvoorbeeld vandaag halve graad erbij. Dan 3-4 dagen wachten. Dan weer halve graad erbij.
Of toen de vloer uitgehard was van 16 naar 20+, ging rustig 1 maand overheen.
Meerdere keren per dag aanpassen, laat staan met grote verschillen, kan vloerverwarming niet hebben. De materiaal verschillen (plastic buis, beton ondervloer, plaklaag, keramiek vloer) krijgen dan onderling teveel stress te verwerken. Dan is niet de vraag of, maar waar/wanneer, je grote reparatie kosten krijgt.
Koud douchen (en nog veel extremer) zou juist wel eens goed kunnen zijn voor je immuunsysteem zo geven diverse onderzoeken op dit moment aan.cbr600f4i schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:41:
Zelfs voor mensen met Reuma in sommige gevallen.
Zie b.v. https://zorgnu.avrotros.n...oeden-dokters-van-morgen/
en google een Wim Hof als je die nog niet kent.
Google maar eens wat Wim Hof met de fontein in het Vondelpark deed voordat je hem als voorbeeld gaat zienrube schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:59:
[...]
Koud douchen (en nog veel extremer) zou juist wel eens goed kunnen zijn voor je immuunsysteem zo geven diverse onderzoeken op dit moment aan.
Zelfs voor mensen met Reuma in sommige gevallen.
Zie b.v. https://zorgnu.avrotros.n...oeden-dokters-van-morgen/
en google een Wim Hof als je die nog niet kent.
Ah, dat wist ik niet. Maar dat heeft An sich natuurlijk niets met koude te maken. En ik wil hier geen hele discussie van.maken want ik houd ook van comfort, maar soms vraag ik me niet af of we onze lichamen te veel verwennen (en er dus niet optimaal voor zorgen).
Ik heb daar een andere mening over.cbr600f4i schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:41:
Volgens mij wordt een menselijk lichaam fragiel van comfort.
Ik wel nuanceren dat variatie binnen een bandbreedte, die voor iedereen verschillend kan zijn, belangrijk is.
Als een dakloze lange tijd onder een brug leven zal niet gezond zijn, niet enkel door kou maar ook veel andere factoren.
Bijvoorbeeld een tiener die in korte broek en t-shirt in de winter een modderspel speelt om dan ’s avonds thuis te komen, zich te wassen en dan stressvrij een gezonde maaltijd naar binnenwerkt. Daar is volgens mij niets mis mee.
Er wordt ons veel zogezegd comfort opgedrongen omdat daar veel geld aan verdient wordt. Het briljante menselijke lichaam past zich daaraan automatisch aan en wordt daardoor slapper en dikker.
Sidenote: ik maak de bedenking dat het in de media wel heel vaak over twee zaken gaat: geld en lichaamsgewicht. Daarop wordt je als mens op afgerekend en er lijkt ook een omgekeerd evenredig verband te zijn. Maar misschien ben ik nu wat te cynisch..
Van nature is de mens lui. Men zegt niet voor niks: gemak dient de mens.rube schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:39:
Ah, dat wist ik niet. Maar dat heeft An sich natuurlijk niets met koude te maken. En ik wil hier geen hele discussie van.maken want ik houd ook van comfort, maar soms vraag ik me niet af of we onze lichamen te veel verwennen (en er dus niet optimaal voor zorgen).
Zo pakken vele mensen graag de auto/scooter/motor/bus/trein. Gaan fietsen en/of lopen is te vermoeiend.
Ik zelf heb geen auto en kan gelukkig bijna alles op de fiets doen. Als voordeel heb ik dat ik gedwongen ben om mij in te spannen wil ik ergens komen. Dit bevordert mijn gezondheid.
Hier een stukje over het voorspellen van diabetis bij de eigenaar van een hond:
https://www.nrc.nl/nieuws...krijgen-kat-niet-a4025027
Wat de koude douche betreft. Ik merk dat ik hierdoor beter tegen de kou kan en ook iets minder vatbaar voor ziektes ben. En nee, ik doe Wim Hofman niet na.
Koud douchen hoeft ook niet extreem, lauw beginnen en koud afspoelen is al een mooie start. Je moet sowieso eerst wennen. Het helpt na het sporten om het herstel te bevorderen , je bloedsomloop wordt er gewoon beter van. Mooie en makkelijke life hack om je herstel mechanismen een boost te geven.
Gezond blijven is sowieso een voorwaarde om je leven zelf vorm te kunnen geven, zonder gezondheid ben je nergens.
Gezond blijven is sowieso een voorwaarde om je leven zelf vorm te kunnen geven, zonder gezondheid ben je nergens.
Fossiel is inderdaad nog goedkoop, maar in het negeren van externe effecten komt wel langzaam verandering, dat zou je ook kunnen meewegen bij een investering van 10+ jaar. Recent viel op dat zelfs Exxon is door de bocht is en aan de slag gaat met de eigen footprint omdat ze beseffen anders een zinkend schip te zijn.rube schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:39:
(Goed) leven is inderdaad meer dan groei van vermogen of BBP, als er iets blijft hangen naar aanleiding van dit jaar is dat het wel, wat is groei van financiële welvaart zonder gezondheid (en een gezonde leefomgeving). Persoonlijk vind ik investeren zonnepanelen - als het kan - heel goed te doen. Het is te vergelijken met een spaarrekening en je kan het in 7/8 jaar terugverdienen. Daarbij vind ik het ook wel belangrijk om de kinderen in het kader van zuinig omgaan met resources en de invloed die je daar zelf op hebt te laten zien dat we zelf groene energie opwekken. Dat geldt trouwens ook voor douchen: niet koud, wel gemaximeerd in minuten.
Ik ben deze tijd ook weer aan terugkijken op het afgelopen jaar en aan het vooruitkijken op het komende jaar. Komende week het net ophalen.
Iedereen in NL al jaarlijkse zorgpremie vooruitbetaald en cashgeld in huis? Rekenend met het marginale VRH-tarief scheelt dat toch weer een klein weekje boodschappen.
Beetje makkelijk scoren met zo'n uitspraak, maar mist nuance. Meneer Bezos zijn jaarsalaris in 2019 bestaat uit salaris $81,840 en $1,600,000 niet nader genoemde compensatie voor een totaal van net geen $1,7 miljoen. In het zelfde jaar verdiende Mark Zuckerberg (Facebook) $23,4 miljoen, Satya Nadella (Microsoft) $42,9 miljoen, Lisa T. Su (AMD) $58,5 miljoen en Bob Swan (Intel) $66,9 miljoen om een paar voorbeelden te noemen.Tommie12 schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:33:
Het zal voor een groot stuk moeten komen van herverdeling....
Het zou Jeff Bezos sieren om te stoppen met het uitknijpen van zijn personeel en ondanks blijven Amerikanen massaal producten kopen bij Amazon, blijkbaar vindt Amerika dergelijke praktijken oke of misschien beter gezegd niet ernstig genoeg om niet langer bij Amazon te shoppen. Als we even kijken waar Jeff Bezos vermogensgroei komt primair uit het substantieel Amazon aandelenpakket en hoeveel zouden die aandelen waard zijn als niemand Amazon aandelen zou willen kopen en eventuele reeds in bezit zijnde aandelen van de hand doen? Kijkend naar de koers van Amazon zijn die aandelen redelijk gewild in de financiele wereld.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
uitleg contact geld en, VRH:JURIST schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:20:
[...]
Iedereen in NL al jaarlijkse zorgpremie vooruitbetaald en cashgeld in huis? Rekenend met het marginale VRH-tarief scheelt dat toch weer een klein weekje boodschappen.
https://www.belastingdien...eend_geld_en_contant_geld
Vermogensgroei is juist waardoor kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt. Het bereiken van FO is ook sterk afhankelijk van deze realiteit.squaddie schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:23:
[...]
Als we even kijken waar Jeff Bezos vermogensgroei komt primair uit het substantieel Amazon aandelenpakket en hoeveel zouden die aandelen waard zijn als niemand Amazon aandelen zou willen kopen en eventuele reeds in bezit zijnde aandelen van de hand doen? Kijkend naar de koers van Amazon zijn die aandelen redelijk gewild in de financiele wereld.
Om de winsten van de aandeelhouders te beperken in het voordeel van het personeel is een verantwoordelijkheid van de overheid. In Nederland slaat dit een beetje in door, maar in de VS zouden ze hun inwoners best met wat meer respect kunnen behandelen zonder moderne slavernij achtige praktijken.
Over het onderwerp van de verwarming. Ik ben zelf van plan om volgend jaar alleen een redelijk doorsnee starters tussenwoning te kopen (~300k). Aangezien ik tegenwoordig volledig thuis werk wil ik graag voldoende ruimte hebben voor een gescheiden kantoortje en een kamer voor entertainment. Ik ben geen fan van oudere huizen i.v.m. de kamer indelingen, materialen en isolatie dus het zal waarschijnlijk een 2010+ huis worden.
Waar ik onder andere een beetje mee zit (samen met het vraagstuk of het wel verstandig is om voor mijzelf een starterswoning te kopen) is de verwarming. Het gaat me namelijk prima af de verwarming zelden te gebruiken, en het is slechts nodig om de kamer te verwarmen waarin ik momenteel ben.
Het idee is om met drie laags kleding en een elektrisch dekentje te zitten, dat gaat mij nu ook prima af en kost misschien 30-40 euro aan stroom per jaar. Ik weet echter niet goed of een modern verwarmingssysteem zoals een warmwaterpomp of eventueel vloerverwarming er wel tegen kan om mogelijk lange tijden niet gebruikt te worden.
Wellicht dat het overigens praktischer wordt om bijvoorbeeld een elektrische keramische verwarmingsplaat aan de muur te monteren. Met geïntegreerde verwarming zit je altijd met zaken als minimale warmte afgifte dus de kans dat ik zoiets efficiënt kan gebruiken voor 1 kamertje is niet erg groot.
Infrarood verwarming is mogelijk ook een interessante optie, maar hier moet ik me nog op inlezen en uiteindelijk keramisch en IR proberen en vergelijken.
Waar ik onder andere een beetje mee zit (samen met het vraagstuk of het wel verstandig is om voor mijzelf een starterswoning te kopen) is de verwarming. Het gaat me namelijk prima af de verwarming zelden te gebruiken, en het is slechts nodig om de kamer te verwarmen waarin ik momenteel ben.
Het idee is om met drie laags kleding en een elektrisch dekentje te zitten, dat gaat mij nu ook prima af en kost misschien 30-40 euro aan stroom per jaar. Ik weet echter niet goed of een modern verwarmingssysteem zoals een warmwaterpomp of eventueel vloerverwarming er wel tegen kan om mogelijk lange tijden niet gebruikt te worden.
Wellicht dat het overigens praktischer wordt om bijvoorbeeld een elektrische keramische verwarmingsplaat aan de muur te monteren. Met geïntegreerde verwarming zit je altijd met zaken als minimale warmte afgifte dus de kans dat ik zoiets efficiënt kan gebruiken voor 1 kamertje is niet erg groot.
Infrarood verwarming is mogelijk ook een interessante optie, maar hier moet ik me nog op inlezen en uiteindelijk keramisch en IR proberen en vergelijken.
[ Voor 10% gewijzigd door Soru op 27-12-2020 17:06 ]
@Soru Zomers staat verwarming toch ook niet aan? Hooguit een pomp die een x in de zoveel tijd even automatisch draait.
Dat klopt, ik doelde dan ook meer op periodes van meer dan 1 jaar.rube schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:59:
@Soru Zomers staat verwarming toch ook niet aan? Hooguit een pomp die een x in de zoveel tijd even automatisch draait.
Ik heb een beroep waarin ik vooral van heel veel iets af weet, en eigenlijk nergens heel specialistisch in ben, ik nader nu wel zo'n beetje het maximaal haalbare hiervan en geef het nog een of twee jaar voor ik FO ben. Ik leid daarnaast nog een onbekende nonprofit waar ik af en toe aandacht aan besteed, ik steek er al 15 jaar 10% van mijn inkomen in en beschouw het als mijn altruistische kant om kansarmen te helpen aan een leuke baan. Het begon me op te vallen dat ik als ik me in mijn werk verveel ik meer energie in de nonprofit steek en vice versa.
Ik lees hier posts van tweakers die extreem besparen en zuinig leven. Natuurlijk is dat een manier om rond te komen tot je aow, maar hoe wil je herinnerd worden? Hoe maak je je leven zinvol?
Ik lees hier posts van tweakers die extreem besparen en zuinig leven. Natuurlijk is dat een manier om rond te komen tot je aow, maar hoe wil je herinnerd worden? Hoe maak je je leven zinvol?
Ik ben het niet geheel oneens met je post, maar over deze uitspraak:
En wat is eigenlijk zinvol, dit is namelijk heel erg persoonlijk en religieus/filosofisch.
Waarom zou je überhaupt herinnerd willen worden, of wat maakt het je verder uit als je er zelf toch niet meer bent?FFW schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:23:
maar hoe wil je herinnerd worden? Hoe maak je je leven zinvol?
En wat is eigenlijk zinvol, dit is namelijk heel erg persoonlijk en religieus/filosofisch.
@Soru Zo revolutionair waren de huizen in 2010 toch niet? Volgens mij is de standaard eengezinswoning indeling hetzelfde sinds de jaren 80 met slechts kleine variaties erin.
Keuken en hal voorin met de trap vanuit de hal. Drie slaapkamers waarvan één erg klein en badkamer meestal boven de keuken.
Voor de verwarming kan ik mij herinneren dat je niet onder de 16 graden moet instellen. Ik dacht vanwege vocht en dauw maar kan er helemaal naast zitten.
Keuken en hal voorin met de trap vanuit de hal. Drie slaapkamers waarvan één erg klein en badkamer meestal boven de keuken.
Voor de verwarming kan ik mij herinneren dat je niet onder de 16 graden moet instellen. Ik dacht vanwege vocht en dauw maar kan er helemaal naast zitten.
Langdurig niet gebruiken is geen probleem. wellicht wel 1 keer per jaar even aanzetten?Soru schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:51:
Over het onderwerp van de verwarming. Ik ben zelf van plan om volgend jaar alleen een redelijk doorsnee starters tussenwoning te kopen (~300k). Aangezien ik tegenwoordig volledig thuis werk wil ik graag voldoende ruimte hebben voor een gescheiden kantoortje en een kamer voor entertainment. Ik ben geen fan van oudere huizen i.v.m. de kamer indelingen, materialen en isolatie dus het zal waarschijnlijk een 2010+ huis worden.
Overigens is een tiny house dan nog effectiever
Zit je lekker warm.
ps. ik ben eur 40 per maand aan energie kwijt (in een jaren 70 woning van 175m2 met 4 personen en alles altijd 20 graden
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hoe krijg je dat voor elkaar dan? Volgens mij is er wat mis met mijn ketel dan, zit al aan 73m3 gas deze maand in een 63m2 app uit 2018. Nou was het hier deel van de maand 21,5C en gaat de verwarming in de nacht niet altijd naar beneden maar nog steeds veel te hoog.BarryH schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:12:
[...]
Langdurig niet gebruiken is geen probleem. wellicht wel 1 keer per jaar even aanzetten?
Overigens is een tiny house dan nog effectiever
Zit je lekker warm.
ps. ik ben eur 40 per maand aan energie kwijt (in een jaren 70 woning van 175m2 met 4 personen en alles altijd 20 graden)
Je kan het ook zo ver drijven dat je gewoon nooit gaat werken, en gaat leven van het bestaansminimum. Dat kunnen ze je niet af nemen, maar het beperkt je levenskeuzes wel....cbr600f4i schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:41:
Als je veel zonnepanelen hebt liggen, scheelt dat nogal in je energierekening. Ik betaal daarom nog minder dan €40 per maand.Santee schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:40:
[...]
Hoe krijg je dat voor elkaar dan? Volgens mij is er wat mis met mijn ketel dan, zit al aan 73m3 gas deze maand in een 63m2 app uit 2018. Nou was het hier deel van de maand 21,5C en gaat de verwarming in de nacht niet altijd naar beneden maar nog steeds veel te hoog.
Ter vergelijking: Mijn woning is een paar jaar oud en ik zit deze maand al op ruim 60 m3 gas terwijl mijn verwarming alleen in de woonkamer aan staat op 18,5 graad. Verbruik is lastig te vergelijken maar vind het dus best redelijk.
In een woning gebouwd tussen 2010 en 2018 ga je zeer waarschijnlijk gewoon een CV-ketel vinden en geen warmtepomp. Deels vloerverwarming kom je wel geregeld tegen. De pomp ervan mag niet continue uit, maar moet geregeld draaien om vastlopen te voorkomen, ook in de zomer. Daar zijn gewoon regelingen voor te koop.Soru schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:51:
Dan niet, maar geen euro's is geen topic.
Thx guys, well done. Dit topic kan over twee dagen heropend worden.
Edit:
En we geven het weer eens een poging.
[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 29-12-2020 10:49 ]
Ik zou zeggen dat het bij financiële onafhankelijkheid toch vooral gaat over een stuk bewustwording. Hoeveel geld geef ik uit waaraan, en hoeveel kan ik sparen en welke keuzes maak ik omtrent werk. Ja ik kan in bv. een tiny house gaan leven en heel erg minimalistisch gaan leven en daar mee financiele onafhankelijkheid bereiken. Maar dan zou het leven ook niet meer echt in balans zijn.FFW schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:23:
...
Ligt het aan mij of is FIRE/FO de laatste tijd vaker in het nieuws? https://www.telegraaf.nl/...-met-pensioen-hoe-kan-dat
Streven naar FO is in mijn optiek vooral het tweaken van uitgaven, inkomsten en 'oppotten' op een zodanige manier dat je je nog prettig voelt bij de leefstijl maar tegelijk ook voldoende oppot dat je vroegtijdig FO kunt raken. Hoe je dit precies wilt tweaken is daarmee ook persoonlijk. De een zal de uitgaven extremer naar beneden kunnen en willen schroeven dan de ander.Littlegupper schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:20:
[...]
Ik zou zeggen dat het bij financiële onafhankelijkheid toch vooral gaat over een stuk bewustwording. Hoeveel geld geef ik uit waaraan, en hoeveel kan ik sparen en welke keuzes maak ik omtrent werk. Ja ik kan in bv. een tiny house gaan leven en heel erg minimalistisch gaan leven en daar mee financiele onafhankelijkheid bereiken. Maar dan zou het leven ook niet meer echt in balans zijn.
Ik vind het daarbij juist wel leuk om extreme keuzes van anderen te lezen, omdat je soms knoppen ziet die je eerder over het hoofd zag. Of omdat het kan zijn dat de knoppen soms verder (kunnen) worden teruggeschroefd dan gedacht.
Populariteit groeit hard, blogs/vlogs/podcasts in het Nederlands en kijk maar naar r/dutchfireRed devil schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:25:
Ligt het aan mij of is FIRE/FO de laatste tijd vaker in het nieuws? https://www.telegraaf.nl/...-met-pensioen-hoe-kan-dat
DEC 2016 ~550 leden
DEC 2017 ~1.450 leden
DEC 2018 ~3.300 leden
DEC 2019 ~7.000 leden
DEC 2020 ~34.000 leden
https://www.reddit.com/r/...roei_eindejaarsvergelijk/
Mooi moment om weer open te gaan hoop ik. Ben benieuwd naar de terugblikken op 2020Rukapul schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:21:
[...]
Dan niet, maar geen euro's is geen topic.
Thx guys, well done. Dit topic kan over twee dagen heropend worden.
Edit:
En we geven het weer eens een poging.
Nu zelf nog even voor gaan zitten. Maar het 50% vermogensopbouwquotum lijkt hier in elk geval ruimschoots gehaald te zijn, inclusief een flinke uitgave van 9k ten spijt (auto voor de komende 10 jr).
Bij ons valt aflossen, beleggen, deposito, etc. allemaal onder dat quotum. We hebben wel eens discussies gehad hier over wat je nou verstaat onder quota en percentages etc., maar ik gebruik het vooral om het met onze eigen resultaten in het verleden te vergelijken.
Volgend jaar wordt een spannender jaar. Nieuwbouwhuis wordt gebouwd en we hopen redelijk te kunnen cashen op ons huidige huis, maar houden rekening met een relatief laag bedrag. Dit wordt wel weer een goede test voor lifestyle inflation: familieleden hebben het al over dure keukenapparatuur (we geven niks om koken), flinke uitbouw (geen behoefte aan) en meer meubels om de wat grotere ruimte mee op te vullen.
Typisch richting FO is wel weer dat we ook straks rond de 65% LTV zitten en ook een relatief lage LTI. Als iemand nog tips heeft om verantwoord/duurzaam (ihkv FO) te besparen bij nieuwbouw hoor ik het graag.
[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 29-12-2020 11:40 ]
Ik zie deze tip(s) jaarlijks langskomen. Dat van cash geld begrijp ik maar de zorgpremie is een jaarlijks terugkerende uitgave, dan maakt het toch niet uit of je dat in januari of in december betaald? Aan het einde van het jaar ben je in beide situaties zo'n 1500,- pp lichter. Of klopt mijn redenering niet?JURIST schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:20:
[...]
Zolang jij per jaar betaalt maakt Januari of December niet uit nee..Tweezitsbank schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:40:
[...]
Ik zie deze tip(s) jaarlijks langskomen. Dat van cash geld begrijp ik maar de zorgpremie is een jaarlijks terugkerende uitgave, dan maakt het toch niet uit of je dat in januari of in december betaald? Aan het einde van het jaar ben je in beide situaties zo'n 1500,- pp lichter. Of klopt mijn redenering niet?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Elk jaar dat je vooruit betaald scheelt je mogelijk een tientje qua VRH en wellicht een tientje qua premiekorting.Tweezitsbank schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:40:
[...]
Ik zie deze tip(s) jaarlijks langskomen. Dat van cash geld begrijp ik maar de zorgpremie is een jaarlijks terugkerende uitgave, dan maakt het toch niet uit of je dat in januari of in december betaald? Aan het einde van het jaar ben je in beide situaties zo'n 1500,- pp lichter. Of klopt mijn redenering niet?
Niet wereldschokkend, maar waarom zou je het niet doen.
Overigens betaal ik al jaren geen VRH en verwacht dat de komende jaren ook absoluut niet te doen (verrekening buitenlandse dividendbelasting, groenfondsen, deel hypotheek in box3).
Het maakt uit voor wat je op peildatum 1 januari hebt.
Contant geld houd ik mij niet mee bezig. Vind het maar onhandig spul.
Als je toch de vrijstelling daarvoor wil gebruiken dan kan je overwegen om tegoeden te storten op bijvoorbeeld de ov-chipkaart en app stores en dergelijk, als je daar regelmatig gebruik van maakt. Die vallen onder dezelfde vrijstelling.
Contant geld houd ik mij niet mee bezig. Vind het maar onhandig spul.
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 29-12-2020 11:47 ]
Ja en nee. Als je de zorgverzekering voor jezelf, partner etc. betaald krijg je naast en klein kortingspercentage het voordeel dat het bedrag niet meer meetelt als vermogen in box3 dan wanneer je dit op je rekening laat staan.Tweezitsbank schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:40:
[...]
Het is een jaarlijkse terugkerende uitgave, dus of je dit nou in Januari of in December betaalt.. eens per jaar krijg je die korting en je vermogen is hoe dan ook dat bedrag kleiner geworden.
Dat maakt niets uit of je dat nou in December(VRH van aangifte dit jaar) of Januari(VRH van aangifte het jaar er op) doet.
Doe je het nooit en nu voor het eerst, ja.. dan zou ik het nu nog even snel doen voor dit jaar.
Dat maakt niets uit of je dat nou in December(VRH van aangifte dit jaar) of Januari(VRH van aangifte het jaar er op) doet.
Doe je het nooit en nu voor het eerst, ja.. dan zou ik het nu nog even snel doen voor dit jaar.
[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 29-12-2020 11:48 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Dat maakt niets uit voor de VRH van dit jaar. Het maakt wel iets uit voor de VRH van volgend jaar.LED-Maniak schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:48:
Het is iets dat je normaliter in januari zou betalen. Door het een maand eerder in december te betalen is het saldo op peildatum lager.
Als je het ieder jaar in december betaalt, dan verlaag je in feite je belastbaar vermogen permanent met de jaarpremie ten opzichte van als je het ieder jaar in januari betaalt.
[ Voor 32% gewijzigd door Zr40 op 29-12-2020 11:50 ]
Dat zeg ik toch? Geen verschil dus. Tenzij door het veranderen van de drempel je plots volgend jaar onder deze drempel komt en je dan niets meer zou hoeven betalen(Wat voor sommige dan wel een tip weer is).Zr40 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:48:
[...]
Dat maakt niets uit voor de VRH van dit jaar. Het maakt wel iets uit voor de VRH van volgend jaar.
Betaal ik in Januari dan is het saldo voor peildatum het jaar er op lager.Zr40 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:48:
[...]
Het is iets dat je normaliter in januari zou betalen. Door het een maand eerder in december te betalen is het saldo op peildatum lager.
Doe je dit dus elk jaar, dan maakt het niets uit.
[ Voor 31% gewijzigd door LED-Maniak op 29-12-2020 11:51 ]
Wel raar, er wordt hier massaal gerekend met minimaal 4% rendement op vermogen, en dan zou je je geld gemiddeld een half jaar eerder aan een verzekeringsmaatschappij betalen om 1,2% VRH te besparen? Dat is dan toch een constructie met negatief rendement?
[edit]
Ah wacht, de primaire driver voor jaarlijks betalen is de korting. Hoeveel is dat tegenwoordig?
[edit]
Ah wacht, de primaire driver voor jaarlijks betalen is de korting. Hoeveel is dat tegenwoordig?
[ Voor 17% gewijzigd door eamelink op 29-12-2020 11:52 ]
Idd geen verschil. Einde van het jaar heb je 1500,- aan premie betaald dus 1 januari het jaar erop is je vermogen 1500,- lager (vermogensgroei en andere zaken even niet meegeteld).LED-Maniak schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:50:
[...]
Dat zeg ik toch? Geen verschil dus. Tenzij door het veranderen van de drempel je plots volgend jaar onder deze drempel komt en je dan niets meer zou hoeven betalen(Wat voor sommige dan wel een tip weer is).
Korting bij jaarbetaling snap ik uiteraard, scheelt toch een procentje aan premie.
Het bestaat uit twee, eigenlijk onafhankelijke delen.eamelink schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:51:
Wel raar, er wordt hier massaal gerekend met minimaal 4% rendement op vermogen, en dan zou je je geld gemiddeld een half jaar eerder aan een verzekeringsmaatschappij betalen om 1,2% VRH te besparen? Dat is dan toch een constructie met negatief rendement?
1. Je betaalt per jaar. Verzekeringsmaatschappij geeft je een korting van, zeg, 1%. Effectief rendement op de vervroegde betaling is ongeveer 2% op jaarbasis omdat je gemiddeld 6 maanden eerder betaalt.
2. VRH voordeel door de jaarpremie niet in januari maar in december te betalen.
Het is een risicoloze opbrengst van 3,2%.
Dat, en die besparing op VRH is alleen de eerste keer dat je vooruit betaald.eamelink schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:51:
[ Voor 0% gewijzigd door abeker op 29-12-2020 12:05 . Reden: duh ]
the less one forgets, the less one remembers
Het verschil is dat je belastbaar vermogen ieder jaar 1500 lager is omdat je de betaling doet vóór de peildatum ipv erna.Tweezitsbank schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:52:
[...]
Idd geen verschil. Einde van het jaar heb je 1500,- aan premie betaald dus 1 januari het jaar erop is je vermogen 1500,- lager (vermogensgroei en andere zaken even niet meegeteld).
Korting bij jaarbetaling snap ik uiteraard, scheelt toch een procentje aan premie.
Het is niet eenmalig.
Voorbeeld.
Vermogen vandaag is 100.000. Ik betaal in december 1500 premie. Vermogen op peildatum 1 januari 2021 is 98.500.
Volgend jaar doe ik hetzelfde. Ik betaal in december 1500 premie. Vermogen op peildatum 1 januari 2022 is 97.000.
En het jaar erop ook. Ik betaal in december 1500 premie. Vermogen op peildatum 1 januari 2023 is 95.500.
Zou ik in januari betalen, dan geldt het volgende.
Vermogen vandaag is 100.000. Vermogen op peildatum 1 januari 2021 is 100.000. Ik betaal in januari 1500 premie.
Volgend jaar hetzelfde. Vermogen op peildatum 1 januari 2022 is 98.500. Ik betaal in januari 1500 premie.
En het jaar erop. Vermogen op peildatum 1 januari 2023 is 97.000. Ik betaal in januari 1500 premie.
Zie je hoe ieder jaar het belastbaar vermogen op peildatum 1500 lager is?
[ Voor 43% gewijzigd door Zr40 op 29-12-2020 12:00 ]
Technisch gezien is later betalen altijd beter, stel dat volgend jaar de inflatie 3% is (even voor het gemak, veel geld bijgedrukt wegens de coronacrisis), die €1500 die jij in begin januari betaalde is eind december nog maar €1455 waard. Je kan dus beter zo lang mogelijk wachten met aan betalingen voldoen en je geld ergens anders aan uitgeven voordat dat duurder wordt.Tweezitsbank schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:40:
[...]
Volgens mij is er verwarring over hoe de VRH werkt. Het is net als de IB een kwestie van schalen waarbij je niet de vrijstelling verliest zodra je er 1 euro overheen gaat. Door je zorgpremie per jaar in december te betalen heb je structureel elk jaar op 1 januari (peildatum) minder vermogen en betaal je minder VRH over het deel boven de vrijstelling.
Wat betreft dat het mogelijk is om elders hogere rendement te halen is zeker waar, maar net als de discussie over hypotheek aflossen of investeren moet je spreiden. De zorgverzekering vooruit betalen is extreem veilig en daardoor kan je ergens anders meer risico nemen. Overigens betaal ik alle verzekeringen per jaar omdat ik niet maandelijks al die transacties voorbij wil zien komen. Zelfs het sparen voor de kinderen ga ik dit jaar omgooien van maandelijks naar "lump sum" op hun verjaardag.
Wat betreft dat het mogelijk is om elders hogere rendement te halen is zeker waar, maar net als de discussie over hypotheek aflossen of investeren moet je spreiden. De zorgverzekering vooruit betalen is extreem veilig en daardoor kan je ergens anders meer risico nemen. Overigens betaal ik alle verzekeringen per jaar omdat ik niet maandelijks al die transacties voorbij wil zien komen. Zelfs het sparen voor de kinderen ga ik dit jaar omgooien van maandelijks naar "lump sum" op hun verjaardag.
En hoe is dat anders dan dat ik elke maand 125 euro naar de verzekering overmaak? Dan is het belastbaar vermogen op peildatum toch ook 1500 euro lager?Zr40 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:54:
[...]
Als je normaal per maand betaalt en je gaat over naar jaarbetaling, dan zou ik zeker in December nog even die zorgverzekering betalen. Want dan is je vermogen op de peildatum 3000 lager.
In het andere geval maakt het geen snars uit en het enige wat je werkelijk bespaart is die korting die de zorgverzekering geeft.
Het heeft éénmaal voordeel als je van maand naar jaarbetaling over gaat om dit in December te doen en niet in Januari.
[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 29-12-2020 12:03 ]
Ik wou net hetzelfde voorbeeld intypen om het uit te rekenen maar je was me voor. Duidelijk verhaal, dank. Ik kan geen spelden verzinnen om ertussen te krijgenZr40 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:54:
[...]
Het verschil is dat je belastbaar vermogen ieder jaar 1500 lager is omdat je de betaling doet vóór de peildatum ipv erna.
Het is niet eenmalig.
Voorbeeld.
Vermogen vandaag is 100.000. Ik betaal in december 1500 premie. Vermogen op peildatum 1 januari 2021 is 98.500.
Volgend jaar doe ik hetzelfde. Ik betaal in december 1500 premie. Vermogen op peildatum 1 januari 2022 is 97.000.
En het jaar erop ook. Ik betaal in december 1500 premie. Vermogen op peildatum 1 januari 2023 is 95.500.
Zou ik in januari betalen, dan geldt het volgende.
Vermogen vandaag is 100.000. Vermogen op peildatum 1 januari 2021 is 100.000. Ik betaal in januari 1500 premie.
Volgend jaar hetzelfde. Vermogen op peildatum 1 januari 2022 is 98.500. Ik betaal in januari 1500 premie.
En het jaar erop. Vermogen op peildatum 1 januari 2023 is 97.000. Ik betaal in januari 1500 premie.
Nee, want dan is je belastbaar vermogen pas een jaar later 1500 lager. Door het voor het eind van het jaar al te betalen betaal je dus structureer geen vermogensbelasting over die 1500. Elk jaar.LED-Maniak schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:02:
[...]
En hoe is dat anders dan dat ik elke maand 125 euro naar de verzekering overmaak? Dan is het belastbaar vermogen op peildatum toch ook 1500 euro lager?
Als je normaal per maand betaalt en je gaat over naar jaarbetaling, dan zou ik zeker in December nog even die zorgverzekering betalen. Want dan is je vermogen op de peildatum 3000 lager.
In het andere geval maakt het geen snars uit en het enige wat je werkelijk bespaart is die korting die de zorgverzekering geeft.
Bij maandbetaling betaal je de premie voor 2021 daadwerkelijk in 2021. Bij jaarbetaling heb je de mogelijkheid om dit nog in 2020 te betalen.LED-Maniak schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:02:
[...]
En hoe is dat anders dan dat ik elke maand 125 euro naar de verzekering overmaak? Dan is het belastbaar vermogen op peildatum toch ook 1500 euro lager?
Als alles goed loopt is RvM over een week grondbezitter in het geboorteland van mevrouw RvM. Een terein gekocht op het strand. Aangezien de kosten voor levensonderhoud daar ook een stuk lager zijn zouden we al over 5 jaar (dan ben ik 42) daar luxe kunnen leven op basis van de 4% regel (maandelijkse ontrekking 1500eur).
Aangezien ik daar niet alleen maar op het strand cocktails wil drinken is het doel de komende jaren Python te leren zodat ik daar online nog wat euro's mee kan verdienen en als bezigheidstherapie
Aangezien ik daar niet alleen maar op het strand cocktails wil drinken is het doel de komende jaren Python te leren zodat ik daar online nog wat euro's mee kan verdienen en als bezigheidstherapie
Nee. Stel je hebt bv een ton vermogen voor het gemak even geen rendement of stortingen. Je betaalt de premie uit je spaargeld.LED-Maniak schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:02:
[...]
De premie over 2021 is 125 per maand. Dan kun je maandbetaling doen en heb je dus een ton op 1-1-2021, waarna het vanwege de premie iedere maand 125 minder wordt tot je 98.500 in december 2021 hebt.
Of je kunt jaarbetaling eind december doen, zodat het vermogen 1-1-2021 98.500 is en dat ook in december 2021 nog steeds is..
Eindresultaat in beide gevallen: eind 2021 heb je 1500 verzekeringspremie over 2021 betaald, maar omdat je in het tweede geval een lager vermogen hebt per 1-1-2021, bespaar je wat euro's VRH.
Dit verhaal speelt ieder jaar, zodat je ieder jaar de keus hebt voor jaarbetaling (en je vermogen per 1-1 omlaagbrengen) of niet. Je kunt dus ieder jaar er voor kiezen om een paar euro VRH te besparen (voor een hoop mensen in dit forum zal het 1,4% schelen).
Het is ook een beetje lood om oud ijzer soms.Deveon schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:01:
Ik ga bij m'n nieuwe verzekering per jaar betalen, om er vanaf te zijn. Ondertussen ga ik echter wel maandelijks een potje vullen, om volgend jaar opnieuw die verzekering per jaar te kunnen betalen (maar indien noodgeval, kan ik dat potje dus ook gedurende het jaar aanspreken). Dus in feite betaal ik nog steeds, maar nu het hele jaar aan mezelf. Dat scheelt me wel de korting; die spaar ik dan weer mee.
Ik doe niet aan potjes. Ik stort maandelijkse een bedrag op mijn rekening voor de vaste lasten en als dat boven een bepaald saldo komt gaat het naar een aparte spaarrekening (of bufferrekening). Deze spaarrekening gebruik ik wanneer het saldo op is vanwege een jaarbetaling. Doordat het hele jaar door dit soort jaarbetaling langs komen hoef ik er meestal vrij weinig mee te doen.Pannencouque schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:08:
[...]
Het is ook een beetje lood om oud ijzer soms.
Ik ga bij m'n nieuwe verzekering per jaar betalen, om er vanaf te zijn. Ondertussen ga ik echter wel maandelijks een potje vullen, om volgend jaar opnieuw die verzekering per jaar te kunnen betalen (maar indien noodgeval, kan ik dat potje dus ook gedurende het jaar aanspreken). Dus in feite betaal ik nog steeds, maar nu het hele jaar aan mezelf. Dat scheelt me wel de korting; die spaar ik dan weer mee.
Dit topic is gesloten.