Maak de beleggingshorizon groot genoeg, en dan zal dit laatste eigenlijk bij ieder maatschappelijk wensbaar denkelijk scenario altijd wel zo zijn. Een scenario waarin ETF's er over 30 jaar structureel slechter voor staan dan dat ze nu staan is toch een scenario waarin je je kunt afvragen wat het belang van je schulden nu eenmaal is. Want het suggereert toch enigszins een wereld met grote problemen.Santee schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:09:
[...]
Jep, momenteel lijkt iedereen winnaars. "Kijk dan, ik heb met 10k geleend geld al 5k verdiend, de bank levert niks op!". Zo ging het in 1999/2000 ook.. en dan in 2002 liep iedereen zielig te doen. Ik wil niet doemdenken, maar genoeg 'indicators' wijzen op een markt overspoelt met geprint en privaat geld en waarderingen die niet logisch zijn t.o.v. inkomsten. Zodra grote spelers besluiten dat het 'genoeg is geweest' stort het kaartenspel in en is een PE ratio van 1000 ineens niet normaal meer. Degene die dan te laat zijn zijn natuurlijk de private investeerders zoals degene die met geleend DUO geld investeren.
Eerlijk is eerlijk, als ik vanaf begin van mijn studietijd (2009) maximaal had geleend en het in een ETF had gestoken, dan had dat ook geen windeieren gelegd maar goed..
In dat opzicht is investeren met een DUO lening zo gek dan ook helemaal niet, de aflosfase is tot maximaal 35 jaar. Het is dan ook slecht te vergelijken met leningen anderszins die veelal van korte termijn zijn en waarbij rente hoger is.
Desalniettemin ben ik er geen voorstander van. Dit is natuurlijk niet het doel van DUO. En ik ben persoonlijk eerder bang dat men Duo hierij aanspoort om het leenstelsel te doen veranderen dan iets anders. Vergelijk het met hoe de studenten OV jaar kaart uitgekleed is mede door aanvankelijk in toenemende mate misbruik.
Denk hogere rentes, kortere aflostermijn, lagere max op te lenen geld, etc.