Ik vind de oordelen hierover nogal negatief. Het ging om 100% financiering en dat gebeurt op deze manier regelmatig. De huren waar vanuit wordt gegaan zijn relatief hoog en de marge is dan beperkt, maar je lost ook een beetje af en de huren staan ook niet stil. Er is verder nog steeds een schromelijk tekort aan woningen en als eigenaar van een koopwoning sta ik soms versteld wat er voor particuliere huur wordt betaald (vaak door meerdere personen) en niet alleen in grote steden.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:06:
[...]
Ik vind het nogal dubieus/apart dat bij al die projecten staat dat ze "van mening (zijn) dat een 100% financiering van dit project mogelijk is doordat de aanvrager van dit project voldoende eigen middelen aan overwaarde en geld in eigendom heeft.". Dat hij in een jaar zo'n miljoen aan woningen op deze manier aanschaft en daar in hun optiek 'voldoende eigen middelen aan overwaarde en geld" heeft. Dat betekent ofwel een piramidespel waarin voor de koop van verhuurwoning 7 verhuurwoning 6 als onderpand dient etc. ofwel dat hij een zeer forse villa heeft ofwel dat er een flinke zak geld is die hij blijkbaar niet rechtstreeks kan investeren. In al deze drie situaties zou ik niet graag zaken doen.
Alleen al de lasten voor de lening zijn het komende jaar maandelijks 814 euro en dan komt dat ook nog 220 euro VVE bij. Wat er dan over blijft als hij vanaf dag 1 zou kunnen verhuren is misschien net genoeg om de OZB en andere eigenarenheffingen te betalen, maar dan houdt het dus op.
Bovendien vraag ik me af hoe hij over een jaar dat goedkoper zou kunnen herfinancieren. Dat zou dan puur op basis van waardestijging moeten zijn. Wat als de waarde daalt? Dan heeft hij 7 woningen onder water waarvoor hij herfinanciering nodig heeft. Geen mooi vooruitzicht.
Vanuit de investeerder gezien: je kan in dit geval een keuze maken waar je op insteekt wat betreft risico. Zonder risico geen rendement, het gaat om crowdfunding dus spreiden is belangrijk. Ongedekte leningen aan particulieren of ondernemers (denk bijvoorbeeld aan al die horecazaken die op platforms zijn langsgekomen) zijn m.i. risicovoller.