Unif schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:30:
@
Jeroenneman
Mij inkomen: € 2450 (€ 2592 incl vakantiegeld)
Grootste uitgaven per maand:
zorgverzekering € 86.19 (max eigen risico)
Gemeenschappelijke belasting € 50.86
Wegenbelasting + verz auto € 58.32
Internet € 37.5 (heb geen tv abbo of mobiel abbo)
g/w/l € 15.00 voorschot (krijg ik groot gedeelte van terug, heb zonnepanelen en pelletkachel, en stap ieder jaar over voor bonus) (huidig verbruik: -191kWh elektra, 46m3 water + 32,6m3 gas)
Pellets € 40 (schatting, heb tot nu toe dit jaar 6 zakken verbruikt a 4 € per zak)
Huisdier spullen € 163.79 (heb dit voorjaar een kattenren gamaakt)
Bezine auto € 138.12 (woon ongeveer 34km van werk)
Boodschappen: € 81.23
Elektronica: € 22.80
Oke.. maar wat zijn dan de rest van je cijfers..? Op basis van eigen huis, eigen auto, kattenhok, en dat je zelf een levend en ademend lijf hebt mis ik toch aardig wat uitgaven.
Ik denk hierbij aan
- onderhoud van de auto (is zo paar honderd euro per keer gemiddeld; soms ben je met 100 klaar, andere keer heb je reparatie oid en mag je 400-800 aftikken; helemaal bij een nieuwe auto waar je niet snel de lokale beunhaas met 2e hands restjes laat klooien).
- vervanging van de auto, of ga je deze de komende 40-60 jaar echt doorrijden en hoef je hiervoor niks mee te nemen?
- woningonderhoud... stelregel van 1%/jaar van de waarde is imo wat veel. Alleen je komt gewoon bij dat punt van je dak opnieuw doen of je verwarminginstallatie vervangen (hallo 2-20k) of de keuken/badkamer (idem). Je gaat al snel naar een max 20 jaar voor elk van die kostenposten, en meerdere keren 10-20k uitgeven tikt serieus aan.
- Vervangingskosten van je pc, mobiel, bank, bed, tv, keukengerei...Meeste gaat tussen de 2 en 10 jaar mee, rekenen maar.
- Je noemt iets met katten. Waar is de verzekering daarvan, evenals kosten dierenarts, anti worm/vlo, ..?
- Budgetten voor uitgaven als persoonlijke verzorging (kleding, sport, kapper, tandarts...). Al is het maar die tondeuze, tandenborstel en meer van dat soort dingen.
- Budget voor leuke dingen. Van kado's/trakaties/bloemetje en overige sociaal vlak meuk. En natuurlijk de leuke dingen als bios, uit eten, disney+/netflx.. echt al is het maar een kroket halen 1x/maand.
Genoeg posten kunnen op jaarbasis (en helemaal meer-jaren niveau) erg significant worden. Dat is slechts even snel gevonden aan missende uitgaven, die je in elk geval op de lange termijn gaat krijgen. Die negeren is slechts kunstmatig hoge SR creëren, maar niet op de lange termijn realistisch vol te houden.
Je kunt op basis van 75% Savingsrate binnen 7 jaar stoppen, hoera. Over 10 jaar komt de eerste echte grote domper aan groot onderhoud voor je woning of auto, en mag je rap gaan solliciteren omdat je in 1 swipe met de pinpas meer dan je totale huidige jaaruitgave mag wegschrijven.
[
Voor 11% gewijzigd door
Xanaroth op 09-12-2020 14:45
]