De stijgingen van de afgelopen jaren zijn dusdanig dat je wel wat kan hebben. Natuurlijk blijft het papieren waarde maar een bank heeft de taxatie ook geaccepteerd , het werkt 2 kanten op.
Stel ik heb een verbouwingskrediet nodig voor een verbouwing van mijn woning, nieuwe taxatie wordt gevraagd woning is na verbouwing ruim 2 ton meer waard ten opzichte van de taxatie waar ooit de hypotheek op gebaseerd is. De aanschafwaarde is ooit 2,5 ton geweest.
Geen ondenkbaar scenario. Als je dan 25% er af haalt blijft er nog genoeg over. Ze kunnen ook niet meer gaan kijken naar de ooit getaxeerde waarde van 2,5 ton. Er is immers een taxatie geaccepteerd die vele malen hoger lag.
Ik denk niet dat een bank die moeite gaat nemen. Ze willen gewoon een zo constant en lang mogelijke inkomsten uit de hypotheken. Dus al die mensen , zoals velen in dit topic , die aflossen daar hebben ze al genoeg last van. Ze gaan dus echt niet proberen om nog meer geld op te halen bij een daling.
Dit soort zaken staan er meer in om bij excessen , bijvoorbeeld een half ingestort huis , niet betalen en geen contact, een stok hebben om mee te kunnen slaan.
Ze gaan echt niet op grote schaal woningen uit zichzelf herwaarderen , want wat doet dat met de balanswaarde van de hypotheken die ze in de boeken hebben ? Moeten ze versneld gaan afschrijven. Op zaken die lange termijn zijn. En dat geeft weer problemen met allerlei waardes waar ze boven moeten blijven.
Als ze daaraan beginnen graven ze zichzelf in een put waar ze niet meer uit kunnen.
@
Wozmro Inderdaad is heel weinig schulden hebben en een asset dat geen rendement uitbetaald hebben een risico, maar in dit kader zou ik mij met een kleine hypotheek ook geen zorgen maken. Dat ze het komen halen. Maar het raakt wel aan wat ik al vaker aangehaald heb. Maak gebruik van je leencapaciteit.
Dat is een steeds groter deel van de weg naar een vermogen. Bij elkaar sparen in de ouderwetse zin gaat je niet meer zo ver brengen als voorheen. Neem alleen maar het niet bij elkaar kunnen sparen van de kosten koper door starters omdat de prijzen te hard stijgen en cash geld aanhouden geld kost.
Laat staan de overbiedingen die uit eigen zak moeten worden betaald omdat ze ver boven de taxatie waarde zitten. Daar is al helemaal geen beginnen aan (helaas ook niet binnen je leencapaciteit), maar het geeft eens te meer aan dat lenen belangrijker wordt. En wat je er vervolgens mee doet natuurlijk.
[
Voor 22% gewijzigd door
CornermanNL op 31-10-2020 11:51
]