AceAceAce schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:57:
Is het gezegde goedkooste alternatief van een sociale woning, wel een valide alternatief?
Deze vraag is eigenlijk tweedelig:
- Wordt er alleen maar naar je box1 inkomen gekeken om te zien of je in aanmerking komt voor sociale huur, of wordt daar ook naar je vermogen gekeken (a la bijstand)?
- Zijn de wachtrijen op sociale huur niet dermate lang (5+ jaar toch in sommige gemeenten?) dat je niet automatisch hier op terug kan vallen als je het nodig hebt?
Nee, maar het is een gemakkelijke rekenmaatstaf. En het geeft een duidelijke grens aan de neiging om daarna door te blijven gaan.
Daarom is ook de bereikbaarheid een risico. In het geval van een sociale huurwoning is het ook nog eens dat je je vermogen moet op eten. Maar in de tussentijd moet je wel ergens wonen. Je kan dus als je je voornamelijk je hypotheek aflost en een gering bedrag liquide houdt sneller in de problemen komen.
Dit is juist mijn punt. Je hebt er niets aan als je grootse bezit je dak boven je hoofd is. Je kan er immers geen cash flow uit onttrekken. Zeker als je leencapaciteit vervalt op het moment dat je geen inkomen hebt. Iets wat dus op papier veilig lijkt, heeft op het moment van een samenloop van omstandigheden een mogelijk veel groter risico.
Het is namelijk niet zo dat je kan zeggen maar ik heb mijn huis geheel afgelost dus ik heb altijd een dak boven mijn hoofd. Deels waar natuurlijk, maar een brood kan je er niet van kopen. En dus loop je snel tegen een cash flow probleem aan.
Je kan beleggen dan 'eng' vinden, de papieren veilige opties, aflossen en sparen , hebben een risico in zich omdat er op een gegeven moment beide geld gaan kosten om hetgeen je wil verzekeren af te blijven dekken.
Tijd is hierin de grootste factor. Je kan beter iedere maand een kleine cash flow gaan generen dan je na X risicodekking blijven fixeren op de 'veiligheid' van deze verzekering.
Want dan wordt het ontbreken van een passieve cash flow je grootste risico. In het begin van de FO reis is schuld en maandelijkse lasten ten opzichte van het inkomen het grootste risico op kortere termijn. Door bijvoorbeeld verlies van inkomen. Dan kom je op een punt dat je schuld steeds minder wordt en je vermogen groter. En dan moet je vermogen rendement gaan maken, en inkomen gaan genereren.
Of een betere term als je nog niet stopt met werken uitgesteld inkomen. Er doemen dan weer andere risico's op. Mo money Mo problems zei de Notorious BIG al. En in zekere zin is dat ook zo.
Je komt namelijk op een punt dat je vermogen aardig groot is maar nog niet groot genoeg om financieel onafhankelijk te zijn. En dat brengt weer een ander vraagstuk met zich mee.
Zoals of lenen dan nog wel zo'n verschrikkelijk slecht idee is. Of je niet tijd moet gaan inwisselen voor extra slag capaciteit en flexibiliteit door middel van lenen.