@AceAceAce Volgens mij meer iets voor het Beleggen Topic!!AceAceAce schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:50:
Ik zie bij DeGiro inmiddels de dividenden van VTI & VXUS staan over Q3, inclusief de ingehouden dividendbelasting.
Aangezien VTI & VXUS niet in de lijst van DeGiro staan waarvoor ze nog de dividendbelasting uit de VS gaan terughalen, had ik verwacht dat er geen 15% maar 30% dividendbelasting ingehouden zou worden.
Echter zie ik dat ze nog steeds 15% dividendbelasting inhouden.
Mijn vraag is: zijn ze er nog niet mee gestopt, of moet ik het veranderde gedrag van DG ergens anders in terugzien (bv DG Jaaropgave)?
Ja goed stukje, in het verlengde daarvan is dit artikel over sparen ook wel interessant:
https://www.rtlnieuws.nl/...oek-duur-huis-nooit-thuis
Vind het vooral goed om te zien dat het toch iets meer mainstream wordt en als het mensen aanspoort om wat meer te sparen is dat alleen maar goed. Al zullen de meeste mensen er helaas toch niet de discipline voor kunnen opbrengen.
Edit: Het niveau van de reacties op facebook op het artikel over FIRE is echt weer om te janken
Vooral toch heel veel van het niveau: YOLO. Beter nu alles uitgeven, voor je het weet ben je dood..
[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 29-09-2020 14:58 ]
Geen pensioen niks, alleen een buffer van 10k... 3 x modaal is een ton en ze betalen geen sociale premies. Dan is 25k per jaar sparen niet echt lastig he..Metro2002 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:49:
[...]
Ja goed stukje, in het verlengde daarvan is dit artikel over sparen ook wel interessant:
Vind het vooral goed om te zien dat het toch iets meer mainstream wordt en als het mensen aanspoort om wat meer te sparen is dat alleen maar goed. Al zullen de meeste mensen er helaas toch niet de discipline voor kunnen opbrengen.
Edit: Het niveau van de reacties op facebook op het artikel over FIRE is echt weer om te janken![]()
Vooral toch heel veel van het niveau: YOLO. Beter nu alles uitgeven, voor je het weet ben je dood..
Ook hebben ze blijkbaar 2 jonge kinderen maar betalen ze geen Kinderopvang - opa en oma passen dus op... Nu Spaar ik zelf maar 15k per jaar vanuit 3 modaal gezamelijk. Maar onze ouders passen nooit op, we lossen gewoon af op onze hypotheelk, betalen een vermogen aan sociale premies en pensioenen en dik 12.000 euro netto aan kinderopvang..
Een ton in 4 jaar klinkt als veel, maar het is voor hun niks..
[ Voor 17% gewijzigd door BasvanS op 29-09-2020 15:05 ]
35k per jaarBasvanS schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:00:
[...]
Geen pensioen niks, alleen een buffer van 10k... 3 x modaal is een ton en ze betalen geen sociale premies. Dan is 25k per jaar sparen niet echt lastig he..
En belasting betalen ze vast wel
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Wat allemaal (niet) duidelijk word in dit artikel:CaLeX schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:03:
[...]
35k per jaar
En belasting betalen ze vast wel
1. Er staat nergens dat die schuld is afgelost of meegenomen in nieuwe hypotheek? Dus 100k gespaard?
2. Wellicht hebben ze nog een een aflossingsvrije hypotheek (dus geen 40k aflossen in 4 jaar)?
3. Geen pensioenopbouw (kost mij en mijn vrouw 500 bruto per maand)
4. Opa en Oma passen op --> 48k besparing bij 2/2.5 dag opvang in de week (4 jaar lang)
Er zou dus net zo goed kunnen staan: Omdat wij niet aflossen op onze hypotheek, onze kinderen naar Opa en Oma brengen en geen pensioen opbouwen kunnen we 100.000 euro aflossen op de hypotheek na 4 jaar..
Waardeloos artikel.
@tomtom901 foutje van mij, excuus. ze betalen natuurlijk wel sociale premies.
[ Voor 4% gewijzigd door BasvanS op 29-09-2020 15:12 ]
Snap niet helemaal waar je deze vandaan haalt, ook ZZP'ers betalen ZWV, IB, etc.
Wat had je gedacht. Dat komt vooral van mensen die er toch niet in slagen om 100€ over te houden aan het eind van de maand, zelfs met een degelijk inkomen.Metro2002 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:49:
[...]
Af en toe nee zeggen tegen jezelf kost moeite.
Sony A7 iv en wat recycled glas
1. er staat duidelijk "ze werkt deze weg en ...."BasvanS schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:10:
[...]
Wat allemaal (niet) duidelijk word in dit artikel:
1. Er staat nergens dat die schuld is afgelost of meegenomen in nieuwe hypotheek? Dus 100k gespaard?
2. Wellicht hebben ze nog een een aflossingsvrije hypotheek (dus geen 40k aflossen in 4 jaar)?
3. Geen pensioenopbouw (kost mij en mijn vrouw 500 bruto per maand)
4. Opa en Oma passen op --> 48k besparing bij 2/2.5 dag opvang in de week (4 jaar lang)
Er zou dus net zo goed kunnen staan: Omdat wij niet aflossen op onze hypotheek, onze kinderen naar Opa en Oma brengen en geen pensioen opbouwen kunnen we 100.000 euro aflossen op de hypotheek na 4 jaar..
2. maakt dat uit voor het verhaal?
3. Maakt dat uit voor het verhaal?
4. Maakt dat uit voor het verhaal?
Ze zijn van -40 naar +100 gegaan in 4 jaar tijd. Dat is (ongeacht hoe) een prima resultaat.
Deze dame heeft toevallig een redelijk grote site/YouTube/podcast/abonnementendienst/etc mbt persoonlijke financiën met haar man. Mocht je echt willen weten hoe ze het doet, zoek dan maar op.
Helemaal mee eens, maar dat ligt niet aan het onderwerpWaardeloos artikel.
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Ze kan deze al jaren eerder hebben weggewerkt.. Geloof me, ander hadden ze echt wel gezegd dat ze 140k gespaard hadden.CaLeX schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:19:
[...]
1. er staat duidelijk "ze werkt deze weg en ...."
Ze zijn van -40 naar +100 gegaan in 4 jaar tijd. Dat is (ongeacht hoe) een prima resultaat.
Deze dame heeft toevallig een redelijk grote site/YouTube/podcast/abonnementendienst/etc mbt persoonlijke financiën met haar man. Mocht je echt willen weten hoe ze het doet, zoek dan maar op.
[...]
Helemaal mee eens, maar dat ligt niet aan het onderwerp
Kijk, ik ben echt geen enthousiaste spaarder, ik spaar omdat ik het niet op krijg, niet omdat het moet van mezelf. Als ik dan net als haar geen pensioen zou opbouwen en mijn kinderen naar opa en oma zou sturen, dan houd ik met gemak 100k over in 4 jaar.
Het is dus geen prestatie vind ik. Het is gewoon een logisch gevolg van een beetje op je uitgaven letten.
En ook dat is iets wat heel veel mensen niet lukt.BasvanS schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:22:
[...]
Het is dus geen prestatie vind ik. Het is gewoon een logisch gevolg van een beetje op je uitgaven letten.
Nee dat heeft ze (volgens haar) niet. Dat verhaal is nou net de basis van hele verdienmodel van hun site.BasvanS schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:22:
[...]
Ze kan deze al jaren eerder hebben weggewerkt.. Geloof me, ander hadden ze echt wel gezegd dat ze 140k gespaard hadden.
Kijk, ik ben echt geen enthousiaste spaarder, ik spaar omdat het niet op krijg niet omdat het moet van mezelf. Als ik dan net als haar geen pensioen zou opbouwen en mijn kinderen naar opa en oma zou sturen, dan houd ik met gemakt 100k over in 4 jaar.
Gezien het modale en gemiddelde vermogen (https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1566545753773) van onze landgenoten vind ik dat je het wat onderschat. Dat jij, ik en een hoop andere hier het beter kan, heeft er ook niet zoveel mee te maken.
offtopic:
Wat is elke prestatie anders dan "een logisch gevolg van X doen". Op die manier kun je alles wegrelativeren, inclusief FO worden. Het gaat er nu net om hoeveel anderen het lukt.BasvanS schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:22:
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
https://www.vrijemeid.nl/...ee-lamboo-porterenee.html
@MneoreJ In de definitie van de van Dale is het een prestatie.. Maar je hoeft er geen vlag voor uit te hangen/Een artikel over te schrijven/Er over op te scheppen..
Van 5k Netto 2k netto sparen is niet artikel waardig als je het mij vraagt. Zeker niet als je niet af lost op je hypotheek en geen pensioen opbouwt
Maar hoe moet ze anders haar blog vullen?BasvanS schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:50:
@CaLeX Er staat hier toch echt dat de 40k al weg was:"
@MneoreJ In de definitie van de van Dale is het een prestatie.. Maar je hoeft er geen vlag voor uit te hangen/Een artikel over te schrijven/Er over op te scheppen..
Is mijn bescheiden mening
Edit: nog even bijgelezen. Als je een bedrijf hebt met 100k winst is het ook niet een grote prestatie. Ik heb meer bewondering voor dat ze haar concept zo weet uit te melken en zo veel geld weet te verdienen, dan wat ze gespaard heeft in de tussentijd.
[ Voor 45% gewijzigd door Blik1984 op 29-09-2020 16:01 ]
Goed dat je het woord verdienmodel aanhaalt. Het verdient blijkbaar redelijk (90k/jaar / 2 personen), maar wat betreft inhoud is het (site, podcast, etc.) toch voornamelijk een grote leegte waar diepgang of originaliteit ontbreekt.CaLeX schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:40:
[...]
Nee dat heeft ze (volgens haar) niet. Dat verhaal is nou net de basis van hele verdienmodel van hun site.
Staat er ergens een kritische review van die cursussen online?
Tja. Hou ook in de gaten dat het op rtlnieuws staat. Laatste keer dat ik keek was dat geen site voor onderzoeksjournalistiek. Als jij eruit wil halen dat het slappe hap/makkelijk geclickbait is is dat prima; ik hoop juist dat wat meer mensen eruit willen halen dat zij misschien ook wel wat kunnen sparen, of zo.BasvanS schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:50:
Van 5k Netto 2k netto sparen is niet artikel waardig als je het mij vraagt. Zeker niet als je niet af lost op je hypotheek en geen pensioen opbouwt
Ik wil ook wel een stukje schrijven over hoe ik begon in een bijstandsgezin met 30K studieschuld en nu een ton waard ben, maar dan nog zouden er genoeg mensen zaniken dat dit ofwel helemaal niet zo indrukwekkend is vanwege blablabla, of juist dat ik toch wel heel bijzonder ben (en ze zelf dus geen moeite hoeven doen want dat lukt toch niet). Men vindt licht een stok om een hond te slaan.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Ik zou zeggen, zet eens wat op, misschien valt er ook wat te verdienen met een site die zulke reviews doet. Wel diepgang in aanbrengen dan.Rukapul schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:56:
Staat er ergens een kritische review van die cursussen online?
De mediaan van het vermogen zonder eigen woning is slechts 14,9k per huishouden.CaLeX schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:40:
[...]
Nee dat heeft ze (volgens haar) niet. Dat verhaal is nou net de basis van hele verdienmodel van hun site.
Gezien het modale en gemiddelde vermogen (https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1566545753773) van onze landgenoten vind ik dat je het wat onderschat. Dat jij, ik en een hoop andere hier het beter kan, heeft er ook niet zoveel mee te maken.
Iemand met een ton gespaard heeft dus meer dan 7x zoveel als de gemiddelde jan mediaan. Noem het maar niks.
Daar komt nog bij dat een derde van Nederland überhaupt geen spaargeld of vermogen heeft en deel héél veel vermogen heeft, vandaar ook dat bv het gemiddelde vermogen op meer dan een ton per huishouden ligt.
Ik denk eerder dat jij het een beetje overschat
In de praktijk hebben de meeste mensen al moeite om 1000 euro op tafel te leggen.
Als die bespaarde tijd ervoor zorgt dat je 400 euro per maand extra kan verdienen wel natuurlijk.Blik1984 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:56:
Als je 300 euro uitgeeft aan een schoonmaakster mag je sowieso geen artikelen schrijven over FIRE en besparen op je uitgaven...
Precies, zo kun je ook zeggen dat de Tour de france rijden niet zo moeilijk is. Gewoon je voeten op die pedalen en trappen maar.MneoreJ schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:40:
[...]
Wat is elke prestatie anders dan "een logisch gevolg van X doen". Op die manier kun je alles wegrelativeren, inclusief FO worden. Het gaat er nu net om hoeveel anderen het lukt.
[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 29-09-2020 16:51 ]
Naja een ton sparen is makkelijker met 2 tot 3 modaal dan met 1 modaal.CaLeX schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:19:
[...]
1. er staat duidelijk "ze werkt deze weg en ...."
[...]
Helemaal mee eens, maar dat ligt niet aan het onderwerp
Ik wil deze er toch nog even uitlichten omdat het zo typerend is: "als je X euro uitgeeft aan Y mag je niks zeggen over besparen" -- m.a.w. "ik vind X uitgeven aan Y onzin" of zelfs "X uitgeven aan Y is voor iedereen onzin". En dat is prima als je het als je mening geeft, maar dat je dan niks zou mogen zeggen over besparen of FO is een zinloze jij-bak. Zelfs als een miljonair die ieder jaar bij wijze van hobby een nieuwe Lamborghini koopt langskomt met tips over hoe je energierekening omlaag kan zeg ik "bedankt" en niet "doe eerst die auto's maar eens weg en dan praten we verder". Als hij met "tips" komt over hoeveel simpeler e.e.a. is door rijk geboren te worden is het wat anders, maar dan nog ligt het aan de boodschap en niet de boodschapper.Blik1984 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:56:
Als je 300 euro uitgeeft aan een schoonmaakster mag je sowieso geen artikelen schrijven over FIRE en besparen op je uitgaven...
Ik heb ook een waslijst dingen waar mensen geld aan uitgeven die mij onzinnig of overdreven lijken, maar anderen de maat nemen is precies het tegenovergestelde van wat nuttig is als je bezig bent met hoe jij FO wordt, met een levensstijl die jij prettig vindt.
Exact.MneoreJ schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:36:
[...]
Ik wil deze er toch nog even uitlichten omdat het zo typerend is: "als je X euro uitgeeft aan Y mag je niks zeggen over besparen" -- m.a.w. "ik vind X uitgeven aan Y onzin" of zelfs "X uitgeven aan Y is voor iedereen onzin". En dat is prima als je het als je mening geeft, maar dat je dan niks zou mogen zeggen over besparen of FO is een zinloze jij-bak. Zelfs als een miljonair die ieder jaar bij wijze van hobby een nieuwe Lamborghini koopt langskomt met tips over hoe je energierekening omlaag kan zeg ik "bedankt" en niet "doe eerst die auto's maar eens weg en dan praten we verder". Als hij met "tips" komt over hoeveel simpeler e.e.a. is door rijk geboren te worden is het wat anders, maar dan nog ligt het aan de boodschap en niet de boodschapper.
Ik heb ook een waslijst dingen waar mensen geld aan uitgeven die mij onzinnig of overdreven lijken, maar anderen de maat nemen is precies het tegenovergestelde van wat nuttig is als je bezig bent met hoe jij FO wordt, met een levensstijl die jij prettig vindt.
Ik ben ook redelijk hard bezig met FO vind ik zelf, maar gun me zelf ook een redelijk luxe sport van golf (maar dat komt bij lange na niet aan 300e schoonmaakkosten per maand, eerder ~50-100)
verkeerde quoteMetro2002 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:49:
[...]
De mediaan van het vermogen zonder eigen woning is slechts 14,9k per huishouden.
Iemand met een ton gespaard heeft dus meer dan 7x zoveel als de gemiddelde jan mediaan. Noem het maar niks.
Daar komt nog bij dat een derde van Nederland überhaupt geen spaargeld of vermogen heeft en deel héél veel vermogen heeft, vandaar ook dat bv het gemiddelde vermogen op meer dan een ton per huishouden ligt.
Ik denk eerder dat jij het een beetje overschat![]()
In de praktijk hebben de meeste mensen al moeite om 1000 euro op tafel te leggen.
Natuurlijk, maar hoeveel mensen met deze inkomsten lukt het?Torched schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:09:
[...]
Naja een ton sparen is makkelijker met 2 tot 3 modaal dan met 1 modaal.
Ongeacht of ze nu 1 of 5 keer modaal verdienen en hoe ze hun uitgave geregeld hebben. Is het een prima resultaat om jaarlijks 25k te kunnen sparen.
Er zijn genoeg gezinnen met een salaris in de 3+modaal range die het elke maand op weten te krijgen.
Leuk, ik ben gisteren met een golf cursus begonnenAceAceAce schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:58:
[...]
Exact.
Ik ben ook redelijk hard bezig met FO vind ik zelf, maar gun me zelf ook een redelijk luxe sport van golf (maar dat komt bij lange na niet aan 300e schoonmaakkosten per maand, eerder ~50-100)
offtopic:
Klopt en dat kan ook, maar dan is de ton van een werknemer met andere / meestal minder risico’s dan de ton van de zzp-er. Een werknemer heeft bij moeilijkheden meestal het gemak dat hij zijn buffer niet meteen aan hoeft te spreken.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:12:
Als je als zzp-er een ton per jaar verdient en geen aparte AO-verzekering, pensioenvoorziening etc. hebt, dan zul je na een jaar of 4 sowieso wel meer dan een ton op de bank moeten hebben aan buffer plus pensioengeld. En dan is het eerlijk gezegd voor veel mensen ook niet heel moeilijk om die buffer bij elkaar te krijgen.
Is maar net hoe je je risico’s afdekt. Geldt eigenlijk ook voor auto kopen of leasen. Bij kopen is een deel van je buffer ook bedoeld voor afschrijving /opnieuw kopen.
Of een all-risk verzekering erbij nodig is of dat je je kansen afweegt met je buffer en het risico loopt aan het eind winst (geen ongeluk) of verlies te hebben. Net weer in kennis kring gezien wat voor voordeel/ risico het is om een auto op leasekoop te hebben (auto is aan eind van contract van jezelf) en vlak voor het einde een ongeluk te krijgen.
En in bepaalde manier is huis huren of kopen ook hetzelfde. Alleen heb je bij huis nog de variabelen van restwaarde, hypotheek aflossen en rente die meerekenen in de vergelijking met huren.
Gek genoeg zie je patronen die net als beleggen zijn gebaseerd op verleden. Meestal in NL koop koop en veel verzekeren. Maar dat hoeft natuurlijk niet voor de toekomst te gelden:
Deel-economie, andere vervoer opties, andere woonvormen kunnen op een andere manier je behoefte vervullen en voor jou voordeliger zijn.
Tjongejonge, golf! En dat dan 100 euro per maand ja? Man, wat een verspilling -- sufste "sport" die er is. Waarom maak je geen mooie boswandeling? Is helemaal gratis en dan heb je nog gevarieerde natuur ook. Ja ik wil niet oordelen verder, maar je maakt het me wel heel makkelijk zo natuurlijk.AceAceAce schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:58:
Zo, dan ga ik nu weer verder met de inventarislijst bij elkaar klikken voor mijn nieuwe high-end gamesysteem. Kost een lieve duit, maar het is een investering voor de toekomst.
Mijn huis is in kleine 8 jaar afbetaald in principe. Scheelt 22 jaar rente aan een bank betalen. Plus dat ik veel meer speelgeld heb per maand. Heb niks te kopen, heb alles wat ik wil. Laatste 5 jaar over de hele wereld gezeten voor werk en vakantie. Iets wat ik mij als tiener en als twintiger niet voor mogelijk had gehouden.
Maar belangrijker is mijn gezondheid inmiddels, want alle materie is leuk, maar als je minachting hebt voor je gezondheid, dan kom je van een koude kermis thuis. Been there, done that. Nu door corona weer gedwongen gas terug en dat is ook fijn merk je dan.
Maar uiteindelijk kan je alles voor elkaar hebben er zal altijd weer iets roet in het eten gooien. Kijk eens naar de flippo koning Hans Zandvliet, was multi miljonair en zit nu in de bijstand.
Het grootste gedeelte van de samenleving leeft op een modaal inkomen. Dus als je genoegen neemt met 1x modaal en je krijgt 2x dan kan je zo 35K met 2 vingers in de neus sparen per jaar.CaLeX schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:59:
[...]
Natuurlijk, maar hoeveel mensen met deze inkomsten lukt het?
Ongeacht of ze nu 1 of 5 keer modaal verdienen en hoe ze hun uitgave geregeld hebben. Is het een prima resultaat om jaarlijks 25k te kunnen sparen.
Er zijn genoeg gezinnen met een salaris in de 3+modaal range die het elke maand op weten te krijgen.
Sparen is makkelijk, als je maar genoeg verdient. Uitgeven ook hoor
35K netto is geen modaal denk ik 🙂.Torched schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:00:
[...]
Het grootste gedeelte van de samenleving leeft op een modaal inkomen. Dus als je genoegen neemt met 1x modaal en je krijgt 2x dan kan je zo 35K met 2 vingers in de neus sparen per jaar.![]()
Sparen is makkelijk, als je maar genoeg verdient. Uitgeven ook hoor
[ Voor 9% gewijzigd door Torgo op 29-09-2020 20:04 ]
2-3x had het moeten zijn
Ik zal trouwens ook zeker niet ontkennen dat leven op een modaal niveau geen bewuste keuze is. Want je moet je luxes wel kiezen dan.
[ Voor 26% gewijzigd door Torched op 29-09-2020 20:05 ]
Sparen an sich is geen prestatie, maar het sparen volhouden en dus ook het spaargeld houden (in wat voor vorm dan ook) is een stuk lastiger. De eerste twee jaar is relatief 'makkelijk'. Dan spaar je echt voor een buffer en neemt je geld relatief gezien snel toe. Daarna wordt het lastiger, je bent dan al twee jaar 'bezig' en je geld verdubbeld niet meer zo snel. Zeker als er dan 'opeens' grote uitgaven zijn (tweede auto, auto kapot, keuken aan vervanging toe, ...) dan kan dat spaartempo ook nog flink geremd worden. Mensen zijn nu eenmaal slecht in lange termijn denken.BasvanS schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:22:
[...]
Ze kan deze al jaren eerder hebben weggewerkt.. Geloof me, ander hadden ze echt wel gezegd dat ze 140k gespaard hadden.
Kijk, ik ben echt geen enthousiaste spaarder, ik spaar omdat ik het niet op krijg, niet omdat het moet van mezelf. Als ik dan net als haar geen pensioen zou opbouwen en mijn kinderen naar opa en oma zou sturen, dan houd ik met gemak 100k over in 4 jaar.
Verwijderd
Ja en wat als je vrouw er achter komt... Scheiden is ook duurGuru1000 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:18:
Of een vriendin nemen, kost je ook klauwen met geld. En als je dan zegt dat ze een gat in der hand heeft wordt ze boos.
Maar in alle ernst: de juiste partner hebben is zeer belangrijk. Niet alleen voor FO, maar uiteraard voor veel zaken in de relatie. FO/ERE is voor een deel ook echt een lifestyle en niet een hobby. Net zoals het me erg lastig lijkt als de een een echte reisfreak is en de ander het liefste thuiszit.
Ik ben het met je eens, ondanks dat het mijn opmerking was. En ik zet het ook een beetje zwart-wit neer. Maar ik vind het wel een beetje raar van iemand die een blog heeft over besparen en zo trots is op dat ze enkel en alleen uitgeeft wat hoognodig is, om dan vervolgens 300 euro uit te geven aan een schoonmaakster.MneoreJ schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:36:
[...]
Ik wil deze er toch nog even uitlichten omdat het zo typerend is: "als je X euro uitgeeft aan Y mag je niks zeggen over besparen" -- m.a.w. "ik vind X uitgeven aan Y onzin" of zelfs "X uitgeven aan Y is voor iedereen onzin". En dat is prima als je het als je mening geeft, maar dat je dan niks zou mogen zeggen over besparen of FO is een zinloze jij-bak. Zelfs als een miljonair die ieder jaar bij wijze van hobby een nieuwe Lamborghini koopt langskomt met tips over hoe je energierekening omlaag kan zeg ik "bedankt" en niet "doe eerst die auto's maar eens weg en dan praten we verder". Als hij met "tips" komt over hoeveel simpeler e.e.a. is door rijk geboren te worden is het wat anders, maar dan nog ligt het aan de boodschap en niet de boodschapper.
Dit is een gevalletje van hoge bomen vangen veel wind, want een ander zou misschien zeggen dat de hypotheek goedkoper kan en de ander zegt dat de zorgverzekering goedkoper kan, etc etc etc. En dan heb je de onvermijdelijke race to the bottom. Maar de reden dat ik het toch aanhaal is dat 300 euro per maand voor een schoonmaakster absurd veel geld is. Ik heb zelf ook een schoonmaakster en ben daar 75 euro per maand aan kwijt. Bij een uurloon van 12,50 betekent dit dus een schoonmaakster in huis voor 6 uur in de week. en dat terwijl ze ook nog beiden part-time werken.
Dus het is de combinatie der dingen waardoor ik dit toch aan moest stippen. En geloof me, ik ben de eerste die vind dat er ruimte moet zijn voor de leuke dingen in het leven
Mijn schoonmaakster verdiend 15 EUR per uur a 4 uur per week x 4.5 week is 270 EUR per maand. Tel daar nog een kerst bonus bij op en je zit wel tegen de 300 aan. Zo gek is dat niet.Blik1984 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:40:
[...]
Maar de reden dat ik het toch aanhaal is dat 300 euro per maand voor een schoonmaakster absurd veel geld is. Ik heb zelf ook een schoonmaakster en ben daar 75 euro per maand aan kwijt. Bij een uurloon van 12,50 betekent dit dus een schoonmaakster in huis voor 6 uur in de week. en dat terwijl ze ook nog beiden part-time werken.
Dus het is de combinatie der dingen waardoor ik dit toch aan moest stippen. En geloof me, ik ben de eerste die vind dat er ruimte moet zijn voor de leuke dingen in het leven
[ Voor 25% gewijzigd door Torgo op 29-09-2020 20:46 ]
Als je inkomsten hebt als ondernemer (naast je loondienst, uitgaande eenmanszaak) betaal je btw + ib+ zorg bijdrage. Wat bij mij beter kan is meer investeren (kosten op voeren en het liefst langdurig ) zodat de winst gedrukt blijft. Ik zet al het geld weg en dan ben je aan de beurt bij de belastingdienst dus advies is vooral kosten maken. Maakt niet eens zoveel uit waaraan.Red devil schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:35:
Zit nu al een tijdje mee te lezen, en ik vroeg me af of er nog specifieke FO/FIRE tips zijn voor ondernemers, of iemand die in loondienst zit en een eigen onderneming heeft. Zo lijkt het mij later wel handig om mijn oudste kind in (beperkte) loondienst te nemen als hij/zij gaat studeren. Papa hoeft over vervolgens minder belasting af te betalen en de onderneming profiteert van de kennis/kunde van kindlief. Volgens mij zijn er vast wel meer dingen waar je als ondernemer van kunt profiteren?
Lifestyle inflation zit er zo in. Ook al is het maar een klein deel van je inkomen of vermogen wat je uitgeeft het zit er zo in.
Ik heb het zelf vooral met auto's. Voor het hobby spul ben ik niet veel eisend.
Nu hebben we laatst een elektrische auto gekocht. Wilde we al lang. En met deze gaan we ook lang doen. En rijdt natuurlijk erg goedkoop.
Maar daarvoor reden we in veel oudere auto's. We wilden nu veiliger betrouwbaarder en vooral comfortabeler. En beter voor milieu.
Maar hadden we die oude auto doorgereden, dan was dat waarschijnlijk goedkoper geweest (want ja, die kon toch niet meer afschrijven)
Nu met Corona twijfel ik nog verder omdat de auto nog minder gebruikt wordt ook.
Zo kun je alles kapot gaan analyseren. Maar we zijn ook meer in het buitengebied gaan wonen, verder weg van OV etc, dat we heel blij zijn met een comfortabele goed werkende auto met zeer weinig running costs.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Betaal beetje BTW (heb een SaaS met veel Amerikaanse klanten), en natuurlijk veel IB maar zorgbijdrage gaat via primaire baan. Ik heb moeite met het vinden van opties m.b.t. het opvoeren van kosten.Heb natuurlijk een beetje hosting en wat hardware maar doe alles vanuit thuis. Dus denk ik dat er vast wel meer uit te halen valt :-). Tips (via DM mag ook) zijn welkom.wm1234 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:45:
[...]
Als je inkomsten hebt als ondernemer (naast je loondienst, uitgaande eenmanszaak) betaal je btw + ib+ zorg bijdrage. Wat bij mij beter kan is meer investeren (kosten op voeren en het liefst langdurig ) zodat de winst gedrukt blijft. Ik zet al het geld weg en dan ben je aan de beurt bij de belastingdienst dus advies is vooral kosten maken. Maakt niet eens zoveel uit waaraan.
Hier levert mijn vrouw juist geld op. we besparen door gezamelijke inkoop van zaken en zij heeft als ambtenaar wel een aardige pensioenregeling.Guru1000 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:18:
Of een vriendin nemen, kost je ook klauwen met geld. En als je dan zegt dat ze een gat in der hand heeft wordt ze boos.
je moet alleen zorgen dat je geen sub-units krijgt, die kosten juist weer geld!
A wise man's life is based around fuck you
Ik weet niet over hoeveel euro het gaat maar als het substantieel is en niet locatie gebonden, dat geld nooit naar NL laten komen.Red devil schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:59:
[...]
Betaal beetje BTW (heb een SaaS met veel Amerikaanse klanten), en natuurlijk veel IB maar zorgbijdrage gaat via primaire baan. Ik heb moeite met het vinden van opties m.b.t. het opvoeren van kosten.Heb natuurlijk een beetje hosting en wat hardware maar doe alles vanuit thuis. Dus denk ik dat er vast wel meer uit te halen valt :-). Tips (via DM mag ook) zijn welkom.
Als je gemiddeld goed bent in veel vaardigheden kun je met veel minder geld net zo mooi leven als anderen zonder die vaardigheden.
Mijn doel is dus om wat beter te worden in bepaalde gebieden (zoals koken/klussen) zodat ik in de toekomst met minder geld hetzelfde kan bereiken.
Klussen FTW. Er is niks dat zoveel heeft bespaard als dat.Soulfix schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:25:
Mijn doel is dus om wat beter te worden in bepaalde gebieden (zoals koken/klussen) zodat ik in de toekomst met minder geld hetzelfde kan bereiken.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Neen, want dan slaat keihard het keeping up syndroom toe.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:12:
Als je als zzp-er een ton per jaar verdient en geen aparte AO-verzekering, pensioenvoorziening etc. hebt, dan zul je na een jaar of 4 sowieso wel meer dan een ton op de bank moeten hebben aan buffer plus pensioengeld. En dan is het eerlijk gezegd voor veel mensen ook niet heel moeilijk om die buffer bij elkaar te krijgen.
Je wil gaan golven of een zeilboot samen met je business partners, en op de parking staat je Golf niet zo mooi tussen de Range Rovers. En na het Golven ga je niet thuis de Lasagne van gisteren opwarmen, maar ga je naar de lokale brasserie eten voor 150€ met 2.
Etc. etc.
Na het surfen bedoel je?Tommie12 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:19:
[...]
.. . En na het Golven ga je niet thuis de Lasagne van gisteren opwarmen, maar...
Ik vind dat nog wel een lastige, hoor.CurlyMo schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:09:
Klussen FTW. Er is niks dat zoveel heeft bespaard als dat.
Vorig jaar in de lente begonnen met de kozijnen schilderen. Ik deed er echt akelig lang over, het duurde en het duurde maar. Toen werd ik het zat, en liet de buitenschillder komen. Die was binnen anderhalve dag klaar. Rekening van 1500 euro, dat wel. Maar op het tempo dat ik het deed, ging het ook niet. Het kostte me al m'n vakantiedagen.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Idee is niet slecht, maar een bijdehandse controleur ziet dat wel als een red flag.Red devil schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:35:
Zit nu al een tijdje mee te lezen, en ik vroeg me af of er nog specifieke FO/FIRE tips zijn voor ondernemers, of iemand die in loondienst zit en een eigen onderneming heeft. Zo lijkt het mij later wel handig om mijn oudste kind in (beperkte) loondienst te nemen als hij/zij gaat studeren. Papa hoeft over vervolgens minder belasting af te betalen en de onderneming profiteert van de kennis/kunde van kindlief. Volgens mij zijn er vast wel meer dingen waar je als ondernemer van kunt profiteren?
Een loon aan je kinderen betalen is niet illegaal als er ook echt werk verzet wordt, anders is het fraude. Zorg dan ook dat je kan aantonen wat er gepresteerd is.
Daarom moet je zoveel klussen dat het een hobby wordt
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Je moet inderdaad goed uitkiezen wat je zelf doet.TucanoItaly schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:23:
[...]
Ik vind dat nog wel een lastige, hoor.
Vorig jaar in de lente begonnen met de kozijnen schilderen. Ik deed er echt akelig lang over, het duurde en het duurde maar. Toen werd ik het zat, en liet de buitenschillder komen. Die was binnen anderhalve dag klaar. Rekening van 1500 euro, dat wel. Maar op het tempo dat ik het deed, ging het ook niet. Het kostte me al m'n vakantiedagen.
Vooral klussen waar je geen speciaal materiaal voor nodig hebt zijn interessant.
Ik hou het bij herstellen van toestellen, kleine loodgieterij (kraan vervangen bv) en sommige dingen aan de auto en fiets.
Zeker als je dan zelf de onderdelen koopt kan je stevig wat besparen.
Best betaalde klus was een spiegel van een auto vervangen.
Garage wou daar 450€ voor ( hele spiegel incl mechanisme) terwijl ik het glas kon kopen voor 50€, en het nog geen 10 min duurde.
Youtube is daarvoor een fantastische bron. Je kan op voorhand inschatten hoe moeilijk het is en hoe lang het gaat duren.
Haha ik had ook zoiets. Mijn racefiets had een nieuwe cassette en ketting nodig. Na advies inwinnen en inlezen vond ik dat ik dat zelf moest kunnen. Voor 70 EUR de cassette en ketting gekocht en ook nog 70 EUR aan gereedschap. Vervolgens een beetje aan lopen kloten, ketting te kort gemaakt, weer langer gemaakt om vervolgens bij mijn eerste flinke sprint de hele ketting uit elkaar te laten spatten. Gelukkig binnen op de trainer. Door de kracht was ook mijn voorversnelling naar de kloten.TucanoItaly schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:23:
[...]
Toen naar de fietsenmaker, ketting laten vervangen en de kapotte voorversnelling. Kostte mij 100 EUR. Ze konden het wel appreciëren dat ik zelf handig wilden worden dus ze waren nog best aardig maar hadden natuurlijk wel de grootste lol.
Klussen is ook nogal een “algemene term”, en een waarbij je merkt dat iedereen nogal vanuit zijn eigen bubble spreekt. Zo zijn er mensen die zelfs laminaat tegen betaling laten leggen door een vloerboer. Dat vind ik ronduit geldverspilling. Maar voor iemand die dat nog nooit gedaan heeft én geen netwerk heeft met mensen met die ervaring en uberhaupt nooit een zaag in zijn handen heeft gehad is het vast heel normaal. En zelf liet ik bijvoorbeeld alles aan mijn auto door een garage doen, waaar er ook legio mensen zijn die op zijn minst kleine beurt en vloeistoffen zelf doen en mij voor gek zullen verklaren. En hier op tweakers zullen er vast weinig zijn die iemand inhuren om een windows-probleem op te lossen, maar buiten deze bubble is dat toch echt een hele normale zaakTucanoItaly schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:23:
[...]
Feit blijft dat je op heel veel punten in de maatschappij kan besparen door dingen zelf te doen, mits je daar tijd en energie voor over hebt. Mijn laatste “overwinning”? Leren hoe je je eigen remblokjes vervangt. Geen rocket science maar had er gewoon nooit eerder zin in om mij erin te verdiepen en een paar euro te besparen. Reden dat ik het toch maar zelf ging doen was omdat fietsenmakers nooit ad-hoc tijd hadden en ik mijn fiets niet kon missen
Dat is dus precies het punt. Zij heeft als zelfstandige niet een ton vrij spaargeld op de bank. Zij heeft een bankrekening waarop buffers staan om risico's af te dekken plus een kapitaal dat ze later na pensionering nodig heeft om van te leven plus nog een beetje spaargeld. In feite heeft ze dus aan spaargeld niet zo heel veel, maar rekent ze zich, met als veel andere beginnende zelfstandigen, vooral rijk door omzet en buffers te verwarren met inkomen en spaargeld.Get!em schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:28:
[...]
Klopt en dat kan ook, maar dan is de ton van een werknemer met andere / meestal minder risico’s dan de ton van de zzp-er. Een werknemer heeft bij moeilijkheden meestal het gemak dat hij zijn buffer niet meteen aan hoeft te spreken.
Is maar net hoe je je risico’s afdekt.
Added bonus: kan je het op je fiets vervangen dan weet je het principe. Auto en motor is zelfde principe..Valorian schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:55:
[...] Mijn laatste “overwinning”? Leren hoe je je eigen remblokjes vervangt. Geen rocket science maar had er gewoon nooit eerder zin in om mij erin te verdiepen en een paar euro te besparen. Reden dat ik het toch maar zelf ging doen was omdat fietsenmakers nooit ad-hoc tijd hadden en ik mijn fiets niet kon missen
Ik ga binnenkort de remschijven van de auto zelf doen. 50euro voor twee stuks en een middagje klussen, of 400 euro bij de dealer. En ik vind het nog leuk om te doen ook
Bekende van me ging zelf een koppeling vervangen. Veel tijd kwijt en onderweg nog wat gesloopt waardoor het gewoon duurder uit viel dan bij een betaalbare garage.
En sowieso loont het meestal om iets heel degelijks te kopen. Zo kochten we ooit een Yaris waarvan koppeling was vervangen en hij heeft een ketting ipv riem. Vervolgens versoberde ik ook nog het onderhoud. Dat was maar iets van 600 euro over 5 jaar, en daar heb ik niks zelf gedaan.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Verder is het ook een totaalplaatje. Natuurlijk sloop je wel eens iets of gaat het mis en pakt het daardoor duurder uit. Onder de streep is het totaal van al die reparaties echter nog steeds goedkoper dan de garage én je hebt wat geleerd (voor een volgende keer wellicht?).
Ik ben zo iemandValorian schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:55:
[...]
Zo zijn er mensen die zelfs laminaat tegen betaling laten leggen door een vloerboer. Dat vind ik ronduit geldverspilling. Maar voor iemand die dat nog nooit gedaan heeft én geen netwerk heeft met mensen met die ervaring en uberhaupt nooit een zaag in zijn handen heeft gehad is het vast heel normaal.
Toen we ons huis bouwden heb ik het zelf gedaan, maar dat was dus 24 jaar geleden.
Vorig jaar besloten om de laminaat in 3 kamers en een gang te vervangen.
Als ik alles zelf zou moeten doen, dan ging me dat waarschijnlijk 4 weekends kosten.
Nu zijn er twee maandagen 2 mannetjes gekomen die de oude laminaat uitbraken, kasten hebben verzet (zodat we niet alles weg moesten halen), het oude laminaat mee namen, nieuwe geplaatst en proper afgewerkt met nieuwe plintjes.
Het enige wat wij moesten doen was alle kleinere spullen weg halen, maar bedden en een stel grote kasten zijn gewoon blijven staan en hebben zij dus omgezet.
Voordeel in België is dat je maar 6% BTW betaalt op werk én materiaal als je het laat doen. Doe je het zelf, dan betaal je op de materialen 21% BTW.
Komt nog bij dat ik geen deftige zaag meer had.
Ik denk dat ik alles samen 1000€ meer betaald heb om het te laten doen, en geen 4 weekends heb liggen klooien.
Klussen aan mijn racefiets doe ik in principe alles zelf. Vind het ook nog best leuk om te doen, ondanks dat er wel eens wat fout gaat (zo heb ik eens een compleet nieuwe derailleur gemold bij het monteren). Van die fouten leer je weer waardoor het de volgende keer goed gaat. En het is niet zo'n ramp als mijn racefiets een extra weekje stilstaatTorgo schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:35:
[...]
Haha ik had ook zoiets. Mijn racefiets had een nieuwe cassette en ketting nodig. Na advies inwinnen en inlezen vond ik dat ik dat zelf moest kunnen. Voor 70 EUR de cassette en ketting gekocht en ook nog 70 EUR aan gereedschap. Vervolgens een beetje aan lopen kloten, ketting te kort gemaakt, weer langer gemaakt om vervolgens bij mijn eerste flinke sprint de hele ketting uit elkaar te laten spatten. Gelukkig binnen op de trainer. Door de kracht was ook mijn voorversnelling naar de kloten.
Toen naar de fietsenmaker, ketting laten vervangen en de kapotte voorversnelling. Kostte mij 100 EUR. Ze konden het wel appreciëren dat ik zelf handig wilden worden dus ze waren nog best aardig maar hadden natuurlijk wel de grootste lol.
Van mijn auto blijf ik echter vanaf, als ik die vernaggel zijn de gevolgen te groot
Zo kostte onze tuin afgraven en opnieuw storten met zand iets van 1000,-. Dat tikt aan!
Maar alles zelf doen zou alleen al 600,- betekenen aan afvalcontainers en afvoer/verwerking. Dat red je niet met de auto en het mag niet naar de gewone gemeentelijke stort. En dan nog kosten voor het zand, aanschaf van een schep (of 2), kruiwagen.. en enkele weken werk om met kruiwagen/schep zoveel kuub 2x te verplaatsen.
Effectief hebben we dus iets van 250,- betaald voor het werk, want de rest van kosten zou je toch maken.
Binnenshuis idem. Iets als een zaagmachine van 85,- of die klopboor van 150,- (+alle opzetstukken) idem, en nog het extra setje accu's en een lader moet je misschien over 1 of 2 klussen al volledig afschrijven. En dan heb je eigenlijk ook nog slijptol nodig, voorraad aan schroeven/spijkers/pluggen van allerlei maten. En een houtboor. Oh en schroefmachine is ook wel handig (+bitjes). Extra lang verlengsnoer ook nog wel. Bouwlamp misschien. En een werktafel en andere beschermingsmiddelen (denk stuclopers of kleed) zodat je niks beschadigd.
Natuurlijk nog voorraad aan imbussleutels, schroevendraaiers, moersleutels, ringsleutels, bouwstofzuiger, ladder(s), elektrische waterpas...
Voor je het weet ligt er voor 1000 euro aan spullen in huis, kost het je je halve schuur aan ruimte, en dan ben je nog niet eens begonnen met inkopen van materiaal dat je echt nodig hebt.
De simpelere dingen als verfen gaat vaak wel (beetje kwast+roller ben je totaal 20-30 kwijt) maar grote klussen vragen vaak zoveel specifieke apparatuur (die je zo weinig gebruikt, want hoe vaak verbouw je een complete woning) dat je serieus naar afschrijving moet kijken op per-klus basis en niet zozeer tijd-basis. In dat perspectief kan iemand inhuren dan toch goedkoper zijn, omdat je al die spullen niet hoeft aan te schaffen.
De truc is niet alleen te kijken naar wat je kunt om geld te besparen, maar ook wat je nodig gaat hebben om het zelf uit te voeren voordat je bepaald of doe-het-zelf echt goedkoper is.
[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 30-09-2020 10:18 ]
Een klopboor van 150 euro gaat trouwens wel langer mee hoor dan 1 of 2 klussen. Die van mij is al 20 jaar gebruikt voor vanalles en nog wat.
Vooral dat laatste ook. Vind je het leuk om een middagje aan de auto te sleutelen, dan is dat een mooie manier om tegelijk ook nog eens wat geld te besparen. Maar als je er totaal geen lol in hebt, en dan ook nog van tevoren moet gaan uitzoeken hoe je het moet aanpakken en of je wel de juiste gereedschappen hebt, dan is het mij die 400 euro wel waard.FitTiv schreef op woensdag 30 september 2020 @ 07:48:
[...]
Ik ga binnenkort de remschijven van de auto zelf doen. 50euro voor twee stuks en een middagje klussen, of 400 euro bij de dealer. En ik vind het nog leuk om te doen ook
Klopt, maar ik denk dat veel mensen een bepaalde basisset gereedschap wel hebben, voor de simpele kleine klusjes als het ophangen van een lamp of schilderij. Hamer, schroevendraaier, (klop-)voor etc. En die blijven je hele leven wel nuttig. Daarnaast kun je meer specifieke gereedschappen vaak voor niet al te veel geld huren is lenen bij de bouwmarkt.Xanaroth schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:02:
Bij klussen moet je wel kijken naar het totaal plaatje. Vaak wordt dat zo enorm onderschat door doe-het-zelfers, dat het bijna zielig is. Simpelweg omdat spullen geld kosten.
...
De truc is niet alleen te kijken naar wat je kunt om geld te besparen, maar ook wat je nodig gaat hebben om het zelf uit te voeren voordat je bepaald of doe-het-zelf echt goedkoper is.
Maar het is dan altijd nog de vraag of je het net zo goed kunt maken als een professional. Vaak levert dan doe het zelven toch niet echt een heel net resultaat op.
(Frustrerende is wel dat professionals er vaak ook een potje van maken en je dat de frustratie oplevert dat het er uit ziet als doe het zelf, maar je er wel fors voor hebt moeten betalen.)
Maar je hebt zeker gelijk. Een klus zonder goede aparatuur is alsof je gehandicapt over straat loopt. En goede aparatuur is duur.
Goedkoopste optie die ik altijd toch weer terug zie komen: goede kennis of familie met zowel de kunde als de aparatuur.
Uiteraard in ruil voor wederdienst (oa bouw van een website) en soms een financiele bijdrage.
Je grond voorbeeld heb ik ook net ter hand gehad hier. Ik heb mijn paar vierkante meters terras opgehoogd. 2 kuub zand nodig gehad en 30 extra tegels. Verder nodig: schoonfamilie met grote aanhanger en kruiwagen, schop had ik zelf. Zand opgehaald bij de lokale zandboer: 20euro per kuub in 4 ritjes. Tegels zelf opgehaald bij lokale hovenier die ze net bij een ander huis in het dorp eruit had gehaald voor luxere tegels. Koste me 50 cent per tegel. Daarnaast 2 halve dagen werk voor en achter.
Buurman, met zelfde voor en achtertuin heeft het ook laten doen paar weken later. Had geen beschikking over een kennis met aanhanger, maar wel een vader met kruiwagen. Stratemakers huurde hij in. Zand liet hij bezorgen door de hornbach, tegels (zelfde als bij mij) bestelde hij ook bij de hornbach a 4 euro per stuk. Hij is meer dan 500 euro kwijt geweest voor het totaal plaatje. Resultaat is exact hetzelfde: een 10 cm opgehoogd terras met elk 30 extra (dezelfde) tegels.
Volgens mij heb je mijn post totaal niet gelezen. De vraag is niet hoe lang iets meegaat in tijd of hoeveel iets kost, maar wat de return ervan is.roda_djavulen schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:18:
@Xanaroth En eigenlijk begint het al eerder; is het wel nodig om heel je tuin af te laten graven en opnieuw vol te laten storten met zand
Een klopboor van 150 euro gaat trouwens wel langer mee hoor dan 1 of 2 klussen. Die van mij is al 20 jaar gebruikt voor vanalles en nog wat.
De 150,- boor van mijn ouders gaat ook al 20+ jaar mee. Alleen achteraf was elke keer gebruik de boor horen (a 10-15,- per dag) nog altijd goedkoper geweest, ook al delen we die met 5 huishoudens. Want zo vaak koop je geen nieuwe lamp om op te hangen, en al die tijd ligt dat ding ergens te verstoffen.
Je verhuisd, 1 dag geleend, en alle lampen hangen en tevens ook alle planken. Eerstvolgende keer dat we die weer nodig hebben zal over 10-20 jaar zijn, als nog-niet-in-planning nakomeling een andere lamp wil in de eigen slaapkamer..
[ Voor 29% gewijzigd door Xanaroth op 30-09-2020 10:43 ]
Maar dan moet je dus wel zulke 'handige' kennissen hebben. Ik lees regelmatig over goedkoop zelf je auto onderhouden of verbouwen/tuin aanleggen, maar vaak komt het er dan vooral ook op neer dat het voordeel vooral komt doordat je de mensen kent die de benodigde kennis/apparatuur/mankracht hebben.Get!em schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:30:
Ik noemde hem al eerder: er bestaat meer tussen kopen en inhuren: delen bijv. Met je buren, kennissen, vrienden, familie. Of gewoon via een app die dat mogelijk maakt.
En kudo's als je bij het verhuizen in één keer zo goed kan bepalen hoe je alles wilt dat je in de 20 jaar erna nooit meer een andere lamp of plank op moet hangen.
Zo zie je maar, we redeneren allemaal vanuit ons eigen perspectief..
500€ is dan nog een heel redelijke prijs.Get!em schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:30:
Ik noemde hem al eerder: er bestaat meer tussen kopen en inhuren: delen bijv. Met je buren, kennissen, vrienden, familie. Of gewoon via een app die dat mogelijk maakt.
Maar je hebt zeker gelijk. Een klus zonder goede aparatuur is alsof je gehandicapt over straat loopt. En goede aparatuur is duur.
Goedkoopste optie die ik altijd toch weer terug zie komen: goede kennis of familie met zowel de kunde als de aparatuur.
Uiteraard in ruil voor wederdienst (oa bouw van een website) en soms een financiele bijdrage.
Je grond voorbeeld heb ik ook net ter hand gehad hier. Ik heb mijn paar vierkante meters terras opgehoogd. 2 kuub zand nodig gehad en 30 extra tegels. Verder nodig: schoonfamilie met grote aanhanger en kruiwagen, schop had ik zelf. Zand opgehaald bij de lokale zandboer: 20euro per kuub in 4 ritjes. Tegels zelf opgehaald bij lokale hovenier die ze net bij een ander huis in het dorp eruit had gehaald voor luxere tegels. Koste me 50 cent per tegel. Daarnaast 2 halve dagen werk voor en achter.
Buurman, met zelfde voor en achtertuin heeft het ook laten doen paar weken later. Had geen beschikking over een kennis met aanhanger, maar wel een vader met kruiwagen. Stratemakers huurde hij in. Zand liet hij bezorgen door de hornbach, tegels (zelfde als bij mij) bestelde hij ook bij de hornbach a 4 euro per stuk. Hij is meer dan 500 euro kwijt geweest voor het totaal plaatje. Resultaat is exact hetzelfde: een 10 cm opgehoogd terras met elk 30 extra (dezelfde) tegels.
In elk geval, ik haat die "grondklussen" zo hard dat ik er wel 1000€ had voor willen betalen.
Keuzes maken, en je vrienden kennen.
Als ik 4 mensen een dag wil laten helpen, dan kost me dat ook geld aan bier, BBQ vlees etc. Dat is wel gezellig, maar kost ook geld.
Mijn kast staat redelijk vol met gereedschap, maar wat ik niet heb kan ik makkelijk bij de buren of familie lenen (slijptol bv), en anders heb je inderdaad ook nog apps zoals Nextdoor.
Erger mij toch wel lichtelijk aan dit soort artikelen.Metro2002 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:49:
[...]
Edit: Het niveau van de reacties op facebook op het artikel over FIRE is echt weer om te janken![]()
van x naar y in z jaar/maanden.
Maakt niet uit hoe laag je je uitgaven krijgt je zult toch altijd meer dan y moeten kunnen verdienen in tijdperiode z.
Zie dan liever iets van spaarpercentage, wat dan teruggerekend kan worden naar mensen hun eigen situatie.
Voor mij is uitbesteden een combi:
* vind ik het wel/niet leuk om te doen
* hoeveel tijd kost het een pro/ hoeveel tijd kost het mij
* wat is het tarief dat ik betaal/ wat is mijn eigen uurtarief
* ben ik er wel of niet goed in en hecht ik aan de kwaliteit van het eindresultaat
Ik bekijk een dergelijke situatie toch wel vanuit een ander perspectief.Xanaroth schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:32:
[...]
Volgens mij heb je mijn post totaal niet gelezen. De vraag is niet hoe lang iets meegaat in tijd of hoeveel iets kost, maar wat de return ervan is.
De 150,- boor van mijn ouders gaat ook al 20+ jaar mee. Alleen achteraf was elke keer gebruik de boor horen (a 10-15,- per dag) nog altijd goedkoper geweest, ook al delen we die met 5 huishoudens. Want zo vaak koop je geen nieuwe lamp om op te hangen, en al die tijd ligt dat ding ergens te verstoffen.
Je verhuisd, 1 dag geleend, en alle lampen hangen en tevens ook alle planken. Eerstvolgende keer dat we die weer nodig hebben zal over 10-20 jaar zijn, als nog-niet-in-planning nakomeling een andere lamp wil in de eigen slaapkamer..
Ik heb gedurende de tijd een beetje rond gekeken wanneer er zeer goede aanbiedingen waren of wanneer er een mooi/goed apparaat te koop werd aangeboden op marktplaats.
Ik heb nu een flinke reeks aan gereedschap waardoor ik de meest voorkomende werkzaamheden kan verrichten hier in huis zonder bij andere mensen te moeten aankloppen of te huren.
De ruimte wat dit inneemt is nog te overzien, ik heb alle apparatuur al wel eens goed kunnen gebruiken en mocht ik het beu zijn kan ik deze met relatief weinig verlies of zelfs winst weer verkopen.
Huren vind ik voor veel dingen (zoals een zaag of een boormachine) echt veel te duur en gewoon geld weggooien
Eerlijk gezegd gaat heel veel hier via het netwerk. Gereedschap word geleend tegen vriendenprijzen of tegen hulp in de toekomst.Xanaroth schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:02:
Bij klussen moet je wel kijken naar het totaal plaatje. Vaak wordt dat zo enorm onderschat door doe-het-zelfers, dat het bijna zielig is. Simpelweg omdat spullen geld kosten.
Zo kostte onze tuin afgraven en opnieuw storten met zand iets van 1000,-. Dat tikt aan!
Maar alles zelf doen zou alleen al 600,- betekenen aan afvalcontainers en afvoer/verwerking. Dat red je niet met de auto en het mag niet naar de gewone gemeentelijke stort. En dan nog kosten voor het zand, aanschaf van een schep (of 2), kruiwagen.. en enkele weken werk om met kruiwagen/schep zoveel kuub 2x te verplaatsen.
Effectief hebben we dus iets van 250,- betaald voor het werk, want de rest van kosten zou je toch maken.
Binnenshuis idem. Iets als een zaagmachine van 85,- of die klopboor van 150,- (+alle opzetstukken) idem, en nog het extra setje accu's en een lader moet je misschien over 1 of 2 klussen al volledig afschrijven. En dan heb je eigenlijk ook nog slijptol nodig, voorraad aan schroeven/spijkers/pluggen van allerlei maten. En een houtboor. Oh en schroefmachine is ook wel handig (+bitjes). Extra lang verlengsnoer ook nog wel. Bouwlamp misschien. En een werktafel en andere beschermingsmiddelen (denk stuclopers of kleed) zodat je niks beschadigd.
Natuurlijk nog voorraad aan imbussleutels, schroevendraaiers, moersleutels, ringsleutels, bouwstofzuiger, ladder(s), elektrische waterpas...
Voor je het weet ligt er voor 1000 euro aan spullen in huis, kost het je je halve schuur aan ruimte, en dan ben je nog niet eens begonnen met inkopen van materiaal dat je echt nodig hebt.
De simpelere dingen als verfen gaat vaak wel (beetje kwast+roller ben je totaal 20-30 kwijt) maar grote klussen vragen vaak zoveel specifieke apparatuur (die je zo weinig gebruikt, want hoe vaak verbouw je een complete woning) dat je serieus naar afschrijving moet kijken op per-klus basis en niet zozeer tijd-basis. In dat perspectief kan iemand inhuren dan toch goedkoper zijn, omdat je al die spullen niet hoeft aan te schaffen.
Situatie zoals met dat afgraven zou letterlijk familie inschakelen zijn en een plek regelen waar je oude zand heen kan. En als je daar tijd in steekt is er altijd wel iemand met een gat ergens wat dicht moet.
Als je geen geld wil uitgeven moet je tijd investeren. Ofwel in je netwerk of in het zelf leren.
Dat is wel iets wat je kwijtraakt mocht je een flink eind verhuizen.
Niet helemaal waar, want als die gene dan in loondienst gaat, is er dan ineens wel een ton beschikbaar?Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:18:
[...]
Dat is dus precies het punt. Zij heeft als zelfstandige niet een ton vrij spaargeld op de bank. Zij heeft een bankrekening waarop buffers staan om risico's af te dekken plus een kapitaal dat ze later na pensionering nodig heeft om van te leven plus nog een beetje spaargeld. In feite heeft ze dus aan spaargeld niet zo heel veel, maar rekent ze zich, met als veel andere beginnende zelfstandigen, vooral rijk door omzet en buffers te verwarren met inkomen en spaargeld.
Ja deels, dan haal je een deel van het risico er af: namelijk de voordelen die een werknemer geniet via verzekeringen. Het deel pensioen van tijdens zzp tijd, zal je mogelijk alsnog eruit moeten halen als je dat niet elders hebt gedekt.GrooV schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:19:
[...]
Niet helemaal waar, want als die gene dan in loondienst gaat, is er dan ineens wel een ton beschikbaar?
Maar dat verschilt niet zoveel van een zelfstandige die op het moment van keuze om van zijn pensioen te gaan genieten nog nooit ziek is geweest en/of niet arbeidsongeschikt is geworden, maar daar wel een buffer voor had aangelegd. Dat is de "winst" die je dan hebt als zzp. Tot die tijd loopt je buffer het risico ingezet te moeten worden (en mogelijk tevens het risico dat de buffer te klein kan zijn).
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 30-09-2020 14:12 ]
Zeker geen ton en ook niet meteen. Je hebt dan maar voor een deel meteen recht op werknemersverzekeringen. De eerste 4 jaar zul je bv. nog geen volledig recht op WW hebben, maar slechts een korte periode. En ook na die 4 jaar, als je aan de 4 uit 5 eis voldoet, zul je permanent 4 jaren minder WW recht 'opbouw' hebben. Dus is het verstandig om ook voor de bijbehorende 4 maanden WW die je dan mist, voorlopig een potje te reserveren. Dat zal in dit geval enkele tienduizenden zijn.GrooV schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:19:
[...]
Niet helemaal waar, want als die gene dan in loondienst gaat, is er dan ineens wel een ton beschikbaar?
Maar belangrijker is de gemiste pensioenvoorziening. Ik denk dat je ongeveer de helft van het bedrag sowieso moet blijven reserveren voor het pensioen (oftewel de gemiste pensioenopbouw). Met zo'n 10% van de grondslag als beschikbare premie plus een paar jaar rendement gaat het bij haar al gauw om een bedrag richting de halve ton. Dat had ze eigenlijk kunnen/moeten reserveren voor haar pensioen en zou ze dus ook tot haar pensioen apart moeten houden. (Ok, zal waarschijnlijk iets minder dan de helft zijn.)
Maar onder aan de streep zul je dan misschien nog enkele tienduizenden euro's over houden die je 'vrij' zou kunnen besteden. Komt er dus op neer dat ze met een omzet van rond de ton per jaar een echte spaarpot van enkele tienduizenden heeft gecreëerd. Prima natuurlijk, maar dat iemand die zo gefocust op geld is, met haar eigen inkomen en bezit zo schijnbaar onwetend omgaat, vind ik raar.
Goede argumenten inderdaad, bij mij zijn vooral punt 1 en punt 4 van belang. Als je het leuk vindt om te doen dan is het ook niet per se erg dat je er twee keer zo lang mee bezig bent als wanneer je iemand inhuurt. Ik spendeer al genoeg tijd achter de computer op m'n luie reet, als ik die tijd nuttiger zou kunnen besteden dan zou dat prima zijn, ook al scheelt het je maar een tientje per uur. Zo af en toe wat fysieke arbeid is ook wel fijn.underrated schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:17:
Tja, je kan ook in een tent gaan wonen. Nooit meer een boormachine nodig
Voor mij is uitbesteden een combi:
* vind ik het wel/niet leuk om te doen
* hoeveel tijd kost het een pro/ hoeveel tijd kost het mij
* wat is het tarief dat ik betaal/ wat is mijn eigen uurtarief
* ben ik er wel of niet goed in en hecht ik aan de kwaliteit van het eindresultaat
Een deel van het werk zelf doen is natuurlijk ook een optie. Het groffe werk, zeg maar. Voordat ik een nieuwe keuken liet installeren heb ik met mijn vader de oude keuken eruit gesloopt en alle muren geschilderd. Dat had een vakman ook al snel anderhalf tot twee dagen gekost. Daarmee bespaar je al snel 1000 euro. Het inbouwen van de nieuwe keuken heb ik dan natuurlijk wél weer uitbesteed. De kwaliteit van mijn sloopwerk is denk ik ongeveer gelijk aan dat van een vakman, de kwaliteit van het inbouwen van een keuken door mij versus een vakman ligt mijlenver uit elkaar.
Ik zit er ook nog aan te denken om de douche en het toilet een keer te laten opknappen, en dan kun je er nog voor kiezen om zelf alvast de tegels eruit te bikken. Maar dat zien we tzt wel weer.
Ja, dat was echt nodig.. nieuwbouw, dus nog niet echt goede grond, denk aan goed af laten lopen naar de straat voor afwatering bijvoorbeeld. Verder wat we eruit hebben gehaald aan de onderlaag, van restje kapotte pallet en buiswerk tot verloren mobieltje.roda_djavulen schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:18:
@Xanaroth En eigenlijk begint het al eerder; is het wel nodig om heel je tuin af te laten graven en opnieuw vol te laten storten met zand
Plus alle zooi van het klussen zelf dat door ons aan de bovenkant erbij is gekomen. Van resten (gas)beton en kit, tot zaagresten en knipresten van zo'n beetje alle denkbare materialen (beton, hout, elektra, buizen..).
Daar kon onmogelijk direct op getegeld worden of aarde storten, zonder dan de komende jaren problemen te krijgen. Daardoor kon het ook niet gewoon naar de stort, maar werd het als vuile grond speciaal afgevoerd.
Zo'n beetje de hele straat heeft daar tegenaan gelopen trouwens, dat de bovenste 20cm afgraven moest worden en opnieuw aangelegd op fatsoenlijke manier.
Dit is het FO topic, over dat soort dingen worden echt wel nagedacht of het anders kan.. dit dus niet
[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 01-10-2020 16:34 ]
Dit soort externe factoren zijn ook wel tricky. Amsterdam die lekker de OZB +20% doet terwijl de WOZ al enorm gestegen is. Met een WOZ van 600.000+ tikt dat wel aan.
Verwijderd
Die +20% is op de opbrengst van de OZB, niet op het percentage belasting t.o.v. de woningwaarde.Torgo schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:28:
https://nos.nl/artikel/23...ozb-vaak-niet-omhoog.html
Dit soort externe factoren zijn ook wel tricky. Amsterdam die lekker de OZB +20% doet terwijl de WOZ al enorm gestegen is. Met een WOZ van 600.000+ tikt dat wel aan.
De absolute woningwaarde of de stijging in woningwaarde staan dus los van het besluit van Amsterdam om de OZB omzet te verhogen. Genoeg gemeenten passen jaarlijks het OZB percentage aan om, bij gestegen prijzen, de opbrengst gelijk te houden.
Dat komt toch op hetzelfde neer, Amsterdam compenseert niet de WOZ stijging door de OZB te verlagen waardoor huiseigenaren 20% meer gaan betalen. Waterschappen zelfde verhaal.Verwijderd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:42:
[...]
Die +20% is op de opbrengst van de OZB, niet op het percentage belasting t.o.v. de woningwaarde.
De absolute woningwaarde of de stijging in woningwaarde staan dus los van het besluit van Amsterdam om de OZB omzet te verhogen. Genoeg gemeenten passen jaarlijks het OZB percentage aan om, bij gestegen prijzen, de opbrengst gelijk te houden.
2019: 428 EUR
2020: 525 EUR
Dat is +19% YoY.
[ Voor 6% gewijzigd door Torgo op 02-10-2020 14:02 ]
Verwijderd
Tuurlijk, maar wat heeft een WOZ van 6 ton daarmee te maken? Of je nou 0,1% over 6 ton betaalt of 0,2% over 3 ton maakt geen klap uit.Torgo schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:59:
[...]
Dat komt toch op hetzelfde neer, Amsterdam compenseert niet de WOZ stijgen door de OZB te verlagen waardoor huiseigenaren 20% meer gaan betalen.
En als de huizenprijzen niet zo waren gestegen was het tarief nog harder verhoogd.
Ok, de WOZ op zichzelf misschien niets, maar +20% voor OZB en Waterschappen dat is toch niet normaal met een inflatie van 2%Verwijderd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:01:
[...]
Tuurlijk, maar wat heeft een WOZ van 6 ton daarmee te maken? Of je nou 0,1% over 6 ton betaalt of 0,2% over 3 ton maakt geen klap uit.
En als de huizenprijzen niet zo waren gestegen was het tarief nog harder verhoogd.
Verwijderd
Zeker niet normaal. In mijn woonplaats is de OZB de laatste jaren ongeveer gelijk gebleven (dus tarief gecorrigeerd voor stijging huizenprijzen). De kosten voor afvalverwerking en riool daarentegen zijn in een paar jaar met 50% gestegen. Er is altijd wel iets, zo lijkt het.Torgo schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:06:
[...]
Ok, de WOZ op zichzelf misschien niets, maar +20% voor OZB en Waterschappen dat is toch niet normaal met een inflatie van 2%
Alleen de rente als uitgaven en aflossing als sparen (want bezit neemt toe)
Of alles op een hoop, uitgaven zijn uitgaven?
Zelfde voor een verbouwing die waarde toevoegd aan woning. Vb. Uitbouw
De aflossing en, in ons geval de inleg op onze bankspaarrekening, reken ik mee in mijn spaarpercentage. Rente zijn kosten en reken ik daarom niet mee. Er zijn heel veel manieren om je percentage te berekenen. Zelf denk ik dat het daarbij het belangrijkste is dat je een manier kiest die goed voelt en je structureel blijft gebruiken. Consequent wezen dus :-)Amafi schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:54:
Hoe verwerken jullie bij het opstellen van je savingsrate de hypotheek op je woonhuis?
Bruto hypotheek volledig als uitgaven.Amafi schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:54:
Hoe verwerken jullie bij het opstellen van je savingsrate de hypotheek op je woonhuis?
HRA als inkomsten
Uitgaven per type specificeren; Hypotheek, KDV, etc waardoor ik het in mijn jaar rapport makkelijk kan zien en vergelijken.
[ Voor 48% gewijzigd door Torgo op 03-10-2020 13:11 ]
Aflossing is voor mij sparen.Amafi schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:54:
Verbouwing is voor mij een uitgave, waardetoevoeging moet maar blijken uit bijvoorbeeld hogere WOZ-waarde of bij uiteindelijke verkoop. Er zijn best wat verbouwingen die niks tot nauwelijks wat toevoegen aan waarde
Ik bereken een spaarquote op inkomen en een spaarquote op inkomen + vermogensgroei. Aflossing hypotheek valt dan onder vermogensgroei, net als winst op beleggingen. Belangrijk vind ik vooral om dezelfde ratio over tijd te vergelijken. Verbouwingskosten e.d. boek ik onder uitgaven, als dit omvangrijk is zou je dat ook gedeeltelijk in vermogensgroei (door stijging woningwaarde) terug moeten zien.Amafi schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:54:
Als een vaste maandelijkse uitgave. Het is annuïtair, dus ik betaal gewoon maandelijks bedrag x. Dat zie ik als uitgaven, niet als 'sparen'. Immers hoop ik in mijn huis te wonen tot ik doodga! Wel betekent het automatisch dat mijn uitgaven aan 'wonen' op een gegeven moment flink is verminderd.Amafi schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:54:
Tegelijkertijd werkt het bij mij ook zo met verbouwingen, het kopen van een nieuwe auto, etc. SR is voor mij het verschil met wat er maandelijks binnenkomt en uitgaat. Ik 'reserveer' dus geen afschrijving en weet al van tevoren dat ik in bijvoorbeeld de maand juni meer uitgeef dan in september vanwege gemeentelijke belastingen bijvoorbeeld of jaarbetaling woonverzekering.
Allen, dank voor de reacties.JURIST schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:04:
[...]
Ik bereken een spaarquote op inkomen en een spaarquote op inkomen + vermogensgroei. Aflossing hypotheek valt dan onder vermogensgroei, net als winst op beleggingen. Belangrijk vind ik vooral om dezelfde ratio over tijd te vergelijken. Verbouwingskosten e.d. boek ik onder uitgaven, als dit omvangrijk is zou je dat ook gedeeltelijk in vermogensgroei (door stijging woningwaarde) terug moeten zien.
Een 2e spaarquote met betrekking tot SR inclusief vermogensgroei uit andere bronnen is ook interessant.
Hoewel voor mij nu nog erg marginaal...
Ben bezig om voor mezelf juist een sheet op te zetten die voor mij werkt, en dat altijd op dezelfde manier kan hanteren. Inclusief mooie charts om de voortgang in de gaten te houden.
Nu liep ik tegen een grote verbouwing aan die een enorme deuk in de SR betekend, maar waarvan ik ook weet dat dit voor 80% mee gaat doen in waarde.(WOZ/Taxatie)
Als ik dan deze 2 SR's naast elkaar leg is de ene negatief dit boekjaar, terwijl de andere een mooie waarde heeft.
Gevoelsmatig zou mijn "normale" SR ook prima moeten zijn
Uitgaven Voor wonen (incl. rente, verbouwing etc.) zijn uitgaven hier. Want het draagt niet bij aan de beleggingsportefeuille.Amafi schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:54:
Geeft wel mooi overzicht als je verschillende soorten kosten benoemd zoals @Torgo . Voor het overzicht per jaar
Je moet doen wat voor jou 'werkt'. Dat kan trouwens ook variëren op verschillende momenten, en met een verschillend doel.Amafi schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:26:
[...]
Ben bezig om voor mezelf juist een sheet op te zetten die voor mij werkt, en dat altijd op dezelfde manier kan hanteren. Inclusief mooie charts om de voortgang in de gaten te houden.
Nu liep ik tegen een grote verbouwing aan die een enorme deuk in de SR betekend, maar waarvan ik ook weet dat dit voor 80% mee gaat doen in waarde.(WOZ/Taxatie)
Als ik dan deze 2 SR's naast elkaar leg is de ene negatief dit boekjaar, terwijl de andere een mooie waarde heeft.
Gevoelsmatig zou mijn "normale" SR ook prima moeten zijn
Ik zie de hypotheek als een gewone uitgave, ondanks dat er een stuk aflossing in zit. Maar die 'gespaarde' waarde kun je niet meer zomaar probleemloos opnemen. Ik kijk dus meestal simpelweg naar het saldo van beleggingen plus sparen. Maar soms kijk ik ook naar dat saldo min de hypotheekschuld, met als idee: dat is hoeveel geld ik nu echt zou hebben om van te leven als ik nu zou stoppen met werken en verder niets zou willen veranderen. En soms kijk ik naar totale bezit inclusief de woning minus de hypotheekschuld. Als ik een idee wil hebben van hoe de situatie zou worden als ik naar een andere woning zou verhuizen (duurder of goedkoper).
Hangt dus sterk van de context af.
Momenteel overwegen wij een uitbouw op onze eerste verdieping. We wonen in een vinex blokkendoos (Met veel woonplezier overigens), maar met name “boven” groeien we uit ons huis na gezinsuitbreiding. Verhuizen is nagenoeg geen optie, gezien onze locatievoorkeur en gekte op de woningmarkt. Woningen met onze wensen zijn onbereikbaar. Van onze woning kunnen we gemakkelijk een geweldige woning maken, maar onze echte droomwoning zal het nooit worden...
De opbouw creëert 18m2 waardevolle ruimte op de 1e verdieping. We kunnen dat in onze ogen relatief goedkoop laten uitvoeren. 30K offerte van een aannemer via via. Dus, nog geen 1700€ per m2. De woningen doen hier echter 3k (of meer) per m2. We zien woningen in ons blok ook werkelijk verdwijnen voor dergelijke prijzen per m2. Het zijn dezelfde huizen met en zonder de uitbouw (De uitbouw die wij voor ogen hebben). Beschouw je de uitbouw dan als goede investering? Mogelijk dat we na pakweg 10 jaar wel verhuizen naar een goedkopere regio.
Nu het financieren. We hebben nog geen idee hoe we dit doen. Inclusief tegenvallers, aanvraag vergunning en nieuwe inboedel begroten we de gehele verbouwing op 40K. Onze situatie:
240K hypotheek (1% nog 9 jaar vast)
320K marktwaarde woning
50K spaargeld
1K aan indexfondsen (pas gedurende dit jaar begonnen met maandelijkse inleg)
30K studieschuld (45K oorspronkelijke schuld)
Pas sinds een jaar actief met FO (eerder FMA) bezig, maar partner en ik zijn altijd al wel verstandig met geld geweest. Sparen gaat gemakkelijk, want we dragen geen maximale hypotheek. We hebben nu fijn werk op acceptabele afstand. Werk waar we beiden minimaal 5 jaar willen blijven, denken we nu. We streven niet naar een vroeg pensioen, maar wel naar vrijheden (leuk werk kunnen kiezen en de mogelijkheid om parttime te werken). Geluk halen we niet uit lange reizen of dure spullen, maar wel uit woongenot en ons gezinnetje.
De verbouwing zien wij heel graag uitgevoerd worden. Mogelijk dat we 50/50 spaargeld opnemen en hypotheek verhogen. Als minimum hoeveelheid spaargeld houden wij eigenlijk altijd 30K aan...
hogere hypotheek is wellicht qua rente niet duur, echter je hebt wel notaris en afsluitkosten denk ik.
Beste is natuurlijk om te kijken of je een deel van de verbouwing zelf kan doen in je avonden en weekenden. Lagere kosten voor de verbouwing en zelf geen tijd om geld aan andere zaken uit te geven - win-win
[ Voor 41% gewijzigd door BarryH op 03-10-2020 21:41 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Sinds dit jaar betalen wij 0% rente op onze studieschuld. Hypotheek verhogen is mogelijk, nagevraagd voordat we zijn begonnen aan het onderzoeken van de opbouw. Sparen ongeveer 15K per jaar.BarryH schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:39:
Afhankelijk van je spaarquote en de rente op je studieschuld en de max.hypotheekruimte gezien de inkomens (waarde huis is nu al voldoende voor verhogen hypotheek, vraag is of het bij het inkomen/contractvorm mogelijk is)
Door faseren kan je wellicht ook nog betere/goedkopere oplossingen vinden
Scheelt je de kosten en tijd van de bank en de notaris (zo een paar honderd euro denk ik). EN de rente van de hypotheek
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Mooie waardevermeerdering.Huubertus schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:33:
De verbouwing zien wij heel graag uitgevoerd worden. Mogelijk dat we 50/50 spaargeld opnemen en hypotheek verhogen. Als minimum hoeveelheid spaargeld houden wij eigenlijk altijd 30K aan...
Maar zijn de kosten niet te hoog om het 50/50 te doen? Verhoging van de hypotheek zonder gekke dingen (past binnen hypothecaire inschrijving en ruim binnen de taxatie/woz) kost al snel richting de 750/1000 euro.
offtopic:
De afgelopen 12 jaar ben ik 11 jaar éénverdiener geweest. Eerst studeerde mijn vrouw, en na een jaar werken bleef ze daarna thuis voor de kinderen. Ze wil nu weer aan de slag en is vergevorderd in een sollicitatiegesprek om binnenkort (waarschijnlijk per 1 januari) aan de slag te gaan. Nu zat ik eens te rekenen wat er netto bij haar binnenkomt, en dat is niet voldoende om alles te dekken wat er uit gaat. Als we vanuit ons vermogen het verschil bij leggen zou ik zelf geen inkomen meer nodig hebben om het een hele tijd uit te zingen. Gerekend met 0% rendement is ruim 15 jaar te doen, en vanaf 6% rendement haal ik mn pensioendatum. Daar komt nog bij dat zij waarschijnlijk nog wel wat stappen gaat maken in haar salaris en dat ik de komende 30 jaar echt nog wel ergens wat geld ga binnenhalen (ben freelancer, verdien zo'n 100k netto per jaar als ik fulltime werk). M'n vrouw ziet het al zitten dat zij nu eindelijk ook eens de kostwinner mag zijn.
Maar met deze vorm van "passief inkomen" zou ik mezelf binnenkort dus als FO kunnen zien
Deze realisatie heeft me al flink aan het denken gezet. Wat zou ik gaan doen als ik nu al zou stoppen dan wel een sabbatical zou nemen. Het is een hele bizarre gedachte, ik dacht nog zeker een paar jaar door te moeten werken, maar echt noodzakelijk is dat dus niet. Ik ben nog net geen 40... M'n vrouw wil juist graag weer aan de slag en de kinderen hebben leerplicht, dus lang op reis is ook geen optie. Ik zou iets kunnen gaan studeren, puur voor de lol. Of aan een eigen product gaan werken ipv uurtje factuurtje wat ik nu doe. Hoe dan ook, Mr Money Moustache werkt ook nog ondanks dat hij zichzelf al als gepensioneerd ziet. Misschien moet ik mezelf dan ook maar als gepensioneerd gaan beschouwen vanaf 1 januari... Freaky
Dit is precies de situatie waarin ik me ook bevindt (alleen dan zonder de kids) ook dezelfde gedachtengang ook die in mijn hersencellen worden gecreëerdpirke schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:50:
Ik ben vandaag tot de conclusie gekomen dat ik wellicht al FO ben, afhankelijk hoe je het ziet: telt een afhankelijkheid naar het inkomen van je partner? Of is dat passief inkomen?
De afgelopen 12 jaar ben ik 11 jaar éénverdiener geweest. Eerst studeerde mijn vrouw, en na een jaar werken bleef ze daarna thuis voor de kinderen. Ze wil nu weer aan de slag en is vergevorderd in een sollicitatiegesprek om binnenkort (waarschijnlijk per 1 januari) aan de slag te gaan. Nu zat ik eens te rekenen wat er netto bij haar binnenkomt, en dat is niet voldoende om alles te dekken wat er uit gaat. Als we vanuit ons vermogen het verschil bij leggen zou ik zelf geen inkomen meer nodig hebben om het een hele tijd uit te zingen. Gerekend met 0% rendement is ruim 15 jaar te doen, en vanaf 6% rendement haal ik mn pensioendatum. Daar komt nog bij dat zij waarschijnlijk nog wel wat stappen gaat maken in haar salaris en dat ik de komende 30 jaar echt nog wel ergens wat geld ga binnenhalen (ben freelancer, verdien zo'n 100k netto per jaar als ik fulltime werk). M'n vrouw ziet het al zitten dat zij nu eindelijk ook eens de kostwinner mag zijn.
Maar met deze vorm van "passief inkomen" zou ik mezelf binnenkort dus als FO kunnen zien
Deze realisatie heeft me al flink aan het denken gezet. Wat zou ik gaan doen als ik nu al zou stoppen dan wel een sabbatical zou nemen. Het is een hele bizarre gedachte, ik dacht nog zeker een paar jaar door te moeten werken, maar echt noodzakelijk is dat dus niet. Ik ben nog net geen 40... M'n vrouw wil juist graag weer aan de slag en de kinderen hebben leerplicht, dus lang op reis is ook geen optie. Ik zou iets kunnen gaan studeren, puur voor de lol. Of aan een eigen product gaan werken ipv uurtje factuurtje wat ik nu doe. Hoe dan ook, Mr Money Moustache werkt ook nog ondanks dat hij zichzelf al als gepensioneerd ziet. Misschien moet ik mezelf dan ook maar als gepensioneerd gaan beschouwen vanaf 1 januari... Freaky
sabbatical wil ik per 1-1 inlassen, even 6 maanden wat anders dan werk en wat zaken verder uitwerken.
A wise man's life is based around fuck you
Dit topic is gesloten.
![]()