Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.098.623 views

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:12
Blik1984 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 10:42:
[...]

Bedenk je wel dat ouders die dit geven vaak al richting de 50/60 gaan en wellicht minder geinteresseerd zijn in maximaal rendement, maar meer interesse hebben in zekerheid.

Ik heb ook een familiebank met mijn ouders en los van het zekere rendement dat hoger is dan een obligatie, is de constante cashflow een factor die meespeelt

(Nog los van de emotionele factor dat je iets kan doen om je kinderen te helpen)
Ik ben 52, en hoop nog minstens 30-35 jaar in goede gezondheid te leven.
Constante cashflow is een illusie die heel veel rendement kost.
Met die termijn voor ogen weeg ik aandelen nog altijd zwaar door in mijn beleggingsstrategie. Maar, ik moet wel zeggen dat ik in maart, als er een dip was van 20-30% niet slecht sliep. Dat is een attitude die je jezelf moet aankweken. Beleggen vereist een leerproces waarin je fouten maakt en er van leert. Je kan boeken lezen zo veel je wil, maar als er op een week of 2 ineens 100k verdampt, dan leer je meer dan ooit.
Als je dan in paniek slaat wordt je geschoren. Ik ben rustig blijven zitten, en sta nu hoger dan ooit, zonder slapeloze nachten. Ik besef dat dat niet iedereen gegeven is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:15
Oilman schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 10:28:
[...]

Volgens mij kan ik je niet volgen? Wat kost die cash buffer nu? 1.5% inflatie? Buffer valt toch ruim onder garantie stelsel?

Wat is het alternatief, alles in aandelen?
Dat is dus heel veel die 1,5% het is je buffer dus om dezelfde buffer aan te houden moet je 1,5% bij sparen per jaar. Grofweg gezegd. Dat hoefde je voorheen niet te doen, sterker dan hield je na inflatie dus wat over. Je hoefde er geen aandacht aan te besteden. En dat tikt over tijd aardig door. Het is nu een extra kostenpost geworden.

De cashbuffer is dus van een relatief eenvoudige zekerheid ook een risico geworden, die geld kost in plaats van oplevert en dus boet je aan zekerheid in. Om dat af te dekken moet je dus of ieder jaar het gat aanvullen, of er op een andere manier oplossen. En dan heb je alleen nog tijd om mee te spelen.

Of je dat doet door beleggen (in mijn eerste idee spelen met de tijdswaarde van opties) , of door andere zaken naar voren te halen. Flexibeler met lenen om te gaan bijvoorbeeld. Of eerder in te stappen in het verhuren van vastgoed.

Tijd en tijdwaarde is op zich niet zo'n complex begrip , maar het duurde (in mijn geval ) althans even voor ik het doorhad. Maar door het een en ander over tijd waarde en waarde over tijd te lezen in combinatie met hoe risico's in elkaar steken heb ik er voor mijzelf een aardig beeld van hoe ik het kan toepassen op de (risico) vraagstukken in mijn leven en projecten.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:08
Tommie12 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:56:
[...]
In het begin is de SR zeer belangrijk, maar zodra je aan een paar jaarinkomens zit wordt het rendement van je beleggingen veel belangrijker.
In een redelijk beursjaar heb ik nu al meer inkomen uit kapitaal dan wat ik spaar, en in een super beursjaar verdien ik meer op de beurs dan met werken.
Dat lukt niet met obligaties of een spaarrekening.
Een super beursjaar zal af en toe afgewisseld worden met een minder goed beursjaar. Je kan dus niet zomaar uitgaan van het rendement van een super beursjaar.

Hoe belangrijk het rendement uit je vermogen is afhankelijk van het rendement dat je weet te behalen, hoe groot je vermogen is en hoe hoog je SR is.

Stel dat je uitgaat van (gemiddeld) 7% rendement en je hebt inmiddels 3 keer je jaar uitgaven bij elkaar gespaard. Dan is dat 7% * 3 x jaaruitgaven = 0.21 jaaruitgaven.
Stel je SR is 60%, dan geef je dus 40% uit. Je spaar dan dus 60%/40% = 1.5 jaaruitgaven.
Je SR voegt dus ruim 7 keer zoveel toe aan je vermogen als je rendement (1.5/0.21=7.14)

Voordat je net zoveel rendement haalt uit je vermogen als dat je haalt uit je SR, moet je al 1.5/0.07=21.4 keer je jaaruitgaven bij elkaar hebben gespaard!

Een hoge SavingsRatio is daarom echt de versneller voor FO. Een heel hoog rendement uiteraard ook, maar veel hoger dan 7% is voor de meeste mensen niet echt realistisch (op lange termijn) en daarom is rendement maken in de beginjaren minder belangrijk dan zorgen voor een hoge savingsratio.

• Tommie12
rube schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 17:34:
[...]

Een super beursjaar zal af en toe afgewisseld worden met een minder goed beursjaar. Je kan dus niet zomaar uitgaan van het rendement van een super beursjaar.

Hoe belangrijk het rendement uit je vermogen is afhankelijk van het rendement dat je weet te behalen, hoe groot je vermogen is en hoe hoog je SR is.

Stel dat je uitgaat van (gemiddeld) 7% rendement en je hebt inmiddels 3 keer je jaar uitgaven bij elkaar gespaard. Dan is dat 7% * 3 x jaaruitgaven = 0.21 jaaruitgaven.
Stel je SR is 60%, dan geef je dus 40% uit. Je spaar dan dus 60%/40% = 1.5 jaaruitgaven.
Je SR voegt dus ruim 7 keer zoveel toe aan je vermogen als je rendement (1.5/0.21=7.14)

Voordat je net zoveel rendement haalt uit je vermogen als dat je haalt uit je SR, moet je al 1.5/0.07=21.4 keer je jaaruitgaven bij elkaar hebben gespaard!

Een hoge SavingsRatio is daarom echt de versneller voor FO. Een heel hoog rendement uiteraard ook, maar veel hoger dan 7% is voor de meeste mensen niet echt realistisch (op lange termijn) en daarom is rendement maken in de beginjaren minder belangrijk dan zorgen voor een hoge savingsratio.
Je SR werkt naar het einde ook dubbel.
Als je netto maandinkomen pakweg 4000€ netto is, dan heb je met een SR van 50% maandelijks maar 2000€ nodig. Is je SR 25%, dan heb je 3000€ nodig, en moet je kapitaal ook ineens 50% naar boven.

De vraag die zich dan stelt is natuurlijk niet nieuw... welke levensstandaard wil je aanhouden?
Ben je tevreden met Cara Pils of mag het al eens een Westmalle zijn? Wil je rijden met een fiets, een Aygo, een Golf of een BMW5?

• rube
Ja, daarom is een hoge SR ook zo sterk. En, veelal, makkelijker te bereiken dan een (veel) hoger rendement.
Naast minder uitgeven kun je natuurlijk ook concentreren op een hoger inkomen om een hogere savings rate te bereiken.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Tommie12 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:24:
[...]

Ik ben 52, en hoop nog minstens 30-35 jaar in goede gezondheid te leven.
Constante cashflow is een illusie die heel veel rendement kost.
Met die termijn voor ogen weeg ik aandelen nog altijd zwaar door in mijn beleggingsstrategie. Maar, ik moet wel zeggen dat ik in maart, als er een dip was van 20-30% niet slecht sliep. Dat is een attitude die je jezelf moet aankweken. Beleggen vereist een leerproces waarin je fouten maakt en er van leert. Je kan boeken lezen zo veel je wil, maar als er op een week of 2 ineens 100k verdampt, dan leer je meer dan ooit.
Als je dan in paniek slaat wordt je geschoren. Ik ben rustig blijven zitten, en sta nu hoger dan ooit, zonder slapeloze nachten. Ik besef dat dat niet iedereen gegeven is.
Ik vind je reactie een beetje kort door de bocht, aangezien je geen idee hebt hoe het portfolio van mijn vader er verder uitziet. Hij heeft nog genoeg beleggingen die rendement kunnen maken de komende jaren, maar heeft er een aantal jaar geleden voor gekozen om voor een gedeelte van zijn beleggingen te kiezen voor voor een zekerder rendement van 3+% per jaar.

En dat is best een logische keuze van iemand die 60+ is, dat die kiest voor meer zekerheid in zijn portfolio, sterker nog, dit zullen ook de meeste adviseurs en FIRE adepten aangeven dat dat verstandig is. En cashflow is wel degelijk een enorm belangrijk aspect voor iemand die met pre-pensioen is en dus nog geen pensioen/aow krijgt en er dus geen maandelijks geld binnenkomt.

Rendement is niet altijd heilig

• CornermanNL
Blik1984 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:24:
[...]

Ik vind je reactie een beetje kort door de bocht, aangezien je geen idee hebt hoe het portfolio van mijn vader er verder uitziet. Hij heeft nog genoeg beleggingen die rendement kunnen maken de komende jaren, maar heeft er een aantal jaar geleden voor gekozen om voor een gedeelte van zijn beleggingen te kiezen voor voor een zekerder rendement van 3+% per jaar.

En dat is best een logische keuze van iemand die 60+ is, dat die kiest voor meer zekerheid in zijn portfolio, sterker nog, dit zullen ook de meeste adviseurs en FIRE adepten aangeven dat dat verstandig is. En cashflow is wel degelijk een enorm belangrijk aspect voor iemand die met pre-pensioen is en dus nog geen pensioen/aow krijgt en er dus geen maandelijks geld binnenkomt.

Uiteindelijk wordt naarmate je gaat opnemen de stabiliteit van de cash flow en de uitbetalingen belangrijker inderdaad. Dat is nu ook wat een extra risico is met cash en spaarrekeningen , het ontbreken van een stabiele rentevoet die zorgt voor stabiele cash flows. Vandaar ook mijn zoektocht naar een alternatief voor de 'oude' stabiele rentes rond of vaak boven de inflatie.

• Tommie12
Blik1984 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:24:
[...]

Dat zijn keuzes. Ik kies dan voor wat bravere aandelen die een goede historiek hebben met dividenden, en waar toekomst in zit. Voorbeelden zijn WDP, VGP, Immobel... dat is vastgoed, maar dan beursgenoteerd.

Maar ik ben wel benieuwd welke beleggingen je vader heeft. Ik leer graag bij, en spreiden is belangrijk.

• Blik1984
  • Nu online
Tommie12 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 22:10:
[...]

Dat zijn keuzes. Ik kies dan voor wat bravere aandelen die een goede historiek hebben met dividenden, en waar toekomst in zit. Voorbeelden zijn WDP, VGP, Immobel... dat is vastgoed, maar dan beursgenoteerd.

Maar ik ben wel benieuwd welke beleggingen je vader heeft. Ik leer graag bij, en spreiden is belangrijk.
Tbh, geen idee. Wel redelijk gefocust op de Nederlandse markt volgens mij.

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-11 08:44
Heeft iemand een goede link waarin een totale berekening van het behouden van een huis (waar je uit gaat verhuizen) voor verhuur wordt toegelicht?

Situatie ruwweg als volgt: courant, groot huis tegen centrum Utrecht, in zeer goede staat van onderhoud. Taxatie begin vorig jaar op €500k. Resterende hypotheek is €100k, annuïtair, 1,7% rentevast lopend tot 2027 (MoneYou) - die willen we graag volledig aflossen. Volgende huis gaan we voor een flinke hypotheek, delen van 10-30jr vast annuïtair, maandlasten ongeveer €2500.

Expat-gerichte verhuur agencies staan te springen, geven huurprijs aan €2250-2500/maand, zij pakken 1 maand huur/jr als fee.

Dus:
Huur opbrengst per jaar: 27,000
Onderhoudsreservering per jaar: 5,000 (1% van waarde)
Agency fee per jaar: 2,250 (1 maand per jaar)
Ozb per jaar: 500

En dan krijgen we nog een 'korting' op de box 3 belasting, omdat je 67% van de waarde vd woning woz hoeft te rekenen in verhuurde staat; tov een beleggingsrekening heb je dus 0,33*500k*(0,055*0,3)=3k belastingvoordeel per jaar (ik ga even uit van een hypotheekvrije woning).

Dus netto inkomen komt op 27000+3000-7300=22700. De NAR is dan 22700/500000=4,45%. Ik ga daarnaast uit van een sterke doorgroei van huizenprijzen in Utrecht.

Ik vind dit dus een no brainer vanuit een FI perspectief. Ik geloof niet in 9% compound returns in aandelen de komende decennia, of althans het lijkt me sterk dat ik de maag heb om de sterk volatiele periode die ons te wachten staat gewoon rustig door te beleggen met een maandelijks bedragje. En huis is ook iets waar je een continu dividend uit trekt en waarmee je dus veel makkelijker met swr's kunt rekenen.

Ik vind het 'huis als investering' topic tamelijk off topic dus wilde het eerst hier proberen, hoor graag als dat niet correct is! Alle input welkom :)

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-11 23:15
Als je een beperkte hypotheek hebt, is het zeker de moeite waard. Wat je wel mist is evt onvoorziene kosten (huurders zijn minder zuinig op de spullen) en leegstand. Dus je rendement zal iets lager zijn. Wel blijft overeind dat rendement bij verhuur niet enkel zit in de huurpenningen, maar ook in mogelijk waardestijging, dus dan komt je rendement weer hoger uit.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-11 23:29
nel!s schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:26: Volgende huis gaan we voor een flinke hypotheek, delen van 10-30jr vast annuïtair, maandlasten ongeveer €2500.
Daar heb je dan voor zover ik weet in principe geen HRA meer voor, aangezien je de overwaarde van je huidige woning er niet instopt. Heb je daar rekening mee gehouden?

Verwijderd

Torgo schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:41:
[...]

Daar heb je dan voor zover ik weet in principe geen HRA meer voor, aangezien je de overwaarde van je huidige woning er niet instopt. Heb je daar rekening mee gehouden?
Maar dat wordt dan een Box 3 schuld. Als je Box 3 vermogen flink is, kan dat gunstiger zijn dan HRA.

• nel!s
@Torgo dank, maar hoe wordt die overwaarde berekend als ik het huis niet verkoop? Ik creëer helemaal geen overwaarde in een transactie.

Overigens, @Verwijderd , dit is natuurlijk interessant, ik kan (delen van) hypotheek naar box 3 schuiven door de looptijd iets te verlengen, deels aflossingsvrij te nemen oid zodat het niet als een box 1 schuld telt. In dat geval kan ik de volledige hypotheekschuld aftrekken van m'n box 3 vermogen en zou het interessanter kunnen zijn dan hra. Ik ga het eens doorrekenen - maar zijn hier geen handige online tools voor?!

• Torgo
nel!s schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:55:
@Torgo dank, maar hoe wordt die overwaarde berekend als ik het huis niet verkoop? Ik creëer helemaal geen overwaarde in een transactie.
Dat weet ik niet precies, maar dat je niet nog een keer een heel huis kan financieren met HRA als je dat al een keer gedaan hebt voor huis één lijkt me logisch, maar zeker weten doe ik het niet.

Verwijderd

nel!s schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:55:
Op het moment dat je verhuist en je oude huis aanhoudt, is dat voor de belasting gelijk aan verkoop:
https://www.belastingdien..._gelijk_zijn_aan_verkoop/

• nel!s
Verwijderd schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:04:
[...]

Op het moment dat je verhuist en je oude huis aanhoudt, is dat voor de belasting gelijk aan verkoop:
https://www.belastingdien..._gelijk_zijn_aan_verkoop/
Dank, en hoe komt de Belastingdienst in dit geval aan een woningwaarde? Rekenen ze dan met de WOZ? Ik vind dit wel frappant overigens want van MoneYou mag ik dit huis niet als verkoop aanmerken en zal ik een boete moeten betalen voor het aflossen van de hypotheek.

Over het algemeen lijkt me dat woningen in box 3 steeds voordeliger wordt voor mensen die richting FI gaan, vanwege de extreem lage rente.

[ Voor 23% gewijzigd door nel!s op 20-09-2020 18:27 ]

Verwijderd

nel!s schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:11:
[...]

Dank, en hoe komt de Belastingdienst in dit geval aan een woningwaarde? Rekenen ze dan met de WOZ? Ik vind dit wel frappant overigens want van MoneYou mag ik dit huis niet als verkoop aanmerken en zal ik een boete moeten betalen voor het aflossen van de hypotheek.
WOZ of officiële taxatie gok ik inderdaad.
En belasting is natuurlijk iets anders dan een contract tussen jou en een commerciële partij, dat staat los van elkaar.

• nel!s
Torgo schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:01:
[...]

Dat weet ik niet precies, maar dat je niet nog een keer een heel huis kan financieren met HRA als je dat al een keer gedaan hebt voor huis één lijkt me logisch, maar zeker weten doe ik het niet.
Het antwoord hierop is: een hypotheekdeel in box 3 zetten, en andere delen in box 1 houden!

• rube
Als het niet je hoofdverblijf is, is het geen box 1 lening - geen HRA. Bovendien in box 3 kun je de lening aftrekken van je vermogen.

• Blik1984
  • Nu online
nel!s schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:26:
Heeft iemand een goede link waarin een totale berekening van het behouden van een huis (waar je uit gaat verhuizen) voor verhuur wordt toegelicht?

Situatie ruwweg als volgt: courant, groot huis tegen centrum Utrecht, in zeer goede staat van onderhoud. Taxatie begin vorig jaar op €500k. Resterende hypotheek is €100k, annuïtair, 1,7% rentevast lopend tot 2027 (MoneYou) - die willen we graag volledig aflossen. Volgende huis gaan we voor een flinke hypotheek, delen van 10-30jr vast annuïtair, maandlasten ongeveer €2500.

Expat-gerichte verhuur agencies staan te springen, geven huurprijs aan €2250-2500/maand, zij pakken 1 maand huur/jr als fee.

Dus:

En dan krijgen we nog een 'korting' op de box 3 belasting, omdat je 67% van de waarde vd woning woz hoeft te rekenen in verhuurde staat; tov een beleggingsrekening heb je dus 0,33*500k*(0,055*0,3)=3k belastingvoordeel per jaar (ik ga even uit van een hypotheekvrije woning).

Dus netto inkomen komt op 27000+3000-7300=22700. De NAR is dan 22700/500000=4,45%. Ik ga daarnaast uit van een sterke doorgroei van huizenprijzen in Utrecht.

Ik vind dit dus een no brainer vanuit een FI perspectief. Ik geloof niet in 9% compound returns in aandelen de komende decennia, of althans het lijkt me sterk dat ik de maag heb om de sterk volatiele periode die ons te wachten staat gewoon rustig door te beleggen met een maandelijks bedragje. En huis is ook iets waar je een continu dividend uit trekt en waarmee je dus veel makkelijker met swr's kunt rekenen.

Ik vind het 'huis als investering' topic tamelijk off topic dus wilde het eerst hier proberen, hoor graag als dat niet correct is! Alle input welkom :)
Ik vind die 8% agency fee best wel fors, helemaal aangezien je het jaar op jaar betaald. Ik snap dat je een fee betaald voor het zoeken van een huurder, maar dat zou niet jaarlijks moeten gebeuren. Wat als die huurder 3 jaar blijft? Zou je, dat in het achterhoofd houdende, het zoeken van een huurder niet beter zelf kunnen doen?

En wil je het onderhoud helemaal zelf doen? Of wil je dat uit gaan besteden, indien dat laatste ben je daar natuurlijk ook een gedeelte van het rendement voor kwijt.

Verder zou ik het ook zo doen, je bent op deze manier "verzekerd" van een cashflow van 2000 euro per maand (nog los van mogelijke waardevermeerdering van het pand), en dat is met het oog op de toekomst toch erg lekker.

En je hebt het over het aflossen van de resterende hypotheek? Ik zou die lekker aanhouden en rustig aan de komende jaren aflossen. Die 100k die je normaliter aflost kun je waarschijnlijk beter laten renderen op andere manieren

• rube
Let op dat je ook waardevermindering kan hebben. Al dan niet tijdelijk.
Nadeel van 1 pand is dat je een ei in je mandje hebt. Voordeel: makkelijker dan meerdere (kleinere) panden.
Ik vind de NAR nogal laag voor het risico van zo'n pand, maar dat is persoonlijk. Ik vind de cashflow van vastgoed zelf ook erg fijn.

Edit: Zoals @Blik1984 zegt, verhuur zou hopelijk niet elk jaar moeten. Je hebt echter nog wel beheerkosten die je volgens mij niet hebt meegerekend?

[ Voor 19% gewijzigd door rube op 21-09-2020 10:21 ]

• Tommie12
Blik1984 schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:15:
[...]

Ik vind die 8% agency fee best wel fors, helemaal aangezien je het jaar op jaar betaald. Ik snap dat je een fee betaald voor het zoeken van een huurder, maar dat zou niet jaarlijks moeten gebeuren. Wat als die huurder 3 jaar blijft? Zou je, dat in het achterhoofd houdende, het zoeken van een huurder niet beter zelf kunnen doen?

En wil je het onderhoud helemaal zelf doen? Of wil je dat uit gaan besteden, indien dat laatste ben je daar natuurlijk ook een gedeelte van het rendement voor kwijt.

Verder zou ik het ook zo doen, je bent op deze manier "verzekerd" van een cashflow van 2000 euro per maand (nog los van mogelijke waardevermeerdering van het pand), en dat is met het oog op de toekomst toch erg lekker.

En je hebt het over het aflossen van de resterende hypotheek? Ik zou die lekker aanhouden en rustig aan de komende jaren aflossen. Die 100k die je normaliter aflost kun je waarschijnlijk beter laten renderen op andere manieren
Heb zelf niks in verhuur voor expats, en 8% is fors, maar het belangrijkste punt is dat je klanten (bedrijven) in de regel niet direct werken met particulieren. Die werken altijd met tussenpersonen, omdat die het zoekwerk voor zich nemen.
Die 8% is zowat de “fee to enter”.
Wil je dat niet, dan is het waarschijnlijk moeilijker om een huurder te vinden. Sowieso verhuizen expats veel frequenter, en heel veel particulieren zijn er niet die 2000€+ per maand aan huur willen betalen.

• Blik1984
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:25:
[...]

Heb zelf niks in verhuur voor expats, en 8% is fors, maar het belangrijkste punt is dat je klanten (bedrijven) in de regel niet direct werken met particulieren. Die werken altijd met tussenpersonen, omdat die het zoekwerk voor zich nemen.
Die 8% is zowat de “fee to enter”.
Wil je dat niet, dan is het waarschijnlijk moeilijker om een huurder te vinden. Sowieso verhuizen expats veel frequenter, en heel veel particulieren zijn er niet die 2000€+ per maand aan huur willen betalen.
Snap ik allemaal, maar als het contract na 1 jaar (al dan niet stilzwijgend) verlengd wordt hoeft de tussenpersoon daar niet weer 8% over te krijgen, want daar doet de tussenpersoon helemaal niks voor. Dus dat je per huurder die maand fee betaald kan ik best inkomen, maar niet bij verhuur die langer duurt dan 1 jaar.

• Bonenstaak92
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-11 08:32
nel!s schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:26:

Dus:

Ik zit in dezelfde situatie, nieuwbouwwoning en een huidige woning die ik wil aanhouden voor verhuur.
Huidige woning wordt door makelaren tussen de 300 en 320k ingeschat, verhuur schat ik op 1700 euro.

Wat ik ga proberen te doen:
-Overwaarde op basis van de WOZ in de aangifte voor de hypotheekrenteaftrek, verkoopwaarde is immers verder hypothetisch.
-Verhuren eerst proberen aan familie, anders via een verhuurmakelaar die enkel een eenmalige vergoeding vraagt.
-Onderhoud zelf, gecombineerd met een ander appartement wat wij in de verhuur hebben.

Waar ik nog wel mee zit: Een hypotheek van 100k bij ABN Amro a 4,5%, loopt nog 4 jaar door. Geld om af te lossen is er, alleen de boeterente doet pijn, zeker omdat ik daarna nog een gedeelte wil gaan financieren. Bij ABN lijkt het doorzetten van de hypotheek onbespreekbaar.. Erg vervelend gezien ik op basis van inkomen meer dan genoeg leencapaciteit heb...

Verkopen om bij een nieuw object 8 procent overdrachtsbelasting te betalen voelt ook weer zonde. Al had ik deze woning qua ROI niet gekocht voor de verhuur, de omstandigheden lijken het wel interessant te maken.

De cashflow gaat direct de nieuwe hypotheek in, maandbedrag 2700 euro bruto, dus daar mag wel wat vanaf :)

• nel!s
@Bonenstaak92 dat is wel een nette BAR, a 6,4%.

Die boetes doen pijn inderdaad, vraag me af of er in de nabije toekomst verder regelgeving komt hierover & we het weer terug kunnen claimen. Ik heb net een offerte van MoneYou, ABN dochter, voor de boete over een 100k annuïteit met 1,7% rente die nog 5jr vast staat. Dat komt op €2200, niet zo heel veel maar het voelt nogal oneerlijk.

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-11 20:53
nel!s schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:07:

Die boetes doen pijn inderdaad, vraag me af of er in de nabije toekomst verder regelgeving komt hierover & we het weer terug kunnen claimen. Ik heb net een offerte van MoneYou, ABN dochter, voor de boete over een 100k annuïteit met 1,7% rente die nog 5jr vast staat. Dat komt op €2200, niet zo heel veel maar het voelt nogal oneerlijk.
Ik snap dat gevoel, maar toch ook weer niet.

Je gaat een verplichting aan voor een bepaalde looptijd tegen een bepaalde rente met een hypotheekverstrekker, die op zijn beurt weer afspraken maakt met investeerders die grote bundels hypotheken kopen. Het wordt 'boete'rente is wat dat betreft al een ongelukkige; Je betaald louter hetgeen de bank redelijkerwijs misloopt door nu je hypotheek op te breken. Doe je dat niet, wordt dit simpelweg ingeprijs in de rentes voor nieuwe leningsdelen/hypotheken aangezien het een verhoogd risico voor hypotheekverstrekkers vormt, of we bewegen naar volledig variabele hypotheekrentes omdat anders het 'probleem' voor de verstrekker niet tegen te gaan is. Bij inprijzing, wat dan nog het meest logische scenario zou zijn, wetentelen degenen die hun hypotheek openbreken de kosten af op de grote groep - dat zou m.i. pas echt oneerlijk zijn.

• Tommie12
Blik1984 schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:15:
[...]

Snap ik allemaal, maar als het contract na 1 jaar (al dan niet stilzwijgend) verlengd wordt hoeft de tussenpersoon daar niet weer 8% over te krijgen, want daar doet de tussenpersoon helemaal niks voor. Dus dat je per huurder die maand fee betaald kan ik best inkomen, maar niet bij verhuur die langer duurt dan 1 jaar.
Dat is natuurlijk deel van het contract.
Als je daar een paar huizen mee verhuurt kan je die 8% misschien ook naar beneden onderhandelen....

Een collega van mij verhuurt ook een huis aan expats, en was er in geslaagd om zelf een huurder te vinden, maar hij vond het echt wel een pak werk.
Als een vaatwasser het begeeft, dan kan je maar best zorgen dat er maximum een paar dagen later een andere staat, en zo is het met alles. Ze betalen goed, maar verlangen ook een zeer snelle service als er wat mis is (en dan wachten ze wel even met huur betalen).
Dus hij heeft het boeltje aan een kantoor gegeven die voor die maand huur per jaar ook zorgen dat alles bliksemsnel hersteld wordt. (en die facturen moet je natuurlijk wel betalen).
Hij rekent dat het per jaar circa 2 maand huur kost aan beheer en herstellingen, maar daar tegenover staat ook een beetje winst bij de afrekening na vertrek van een huurder.
Altijd zijn er wel wat kleine schades te vinden die dan ook dik gerekend worden en van de waarborg af gaan.
(goede plaatsbeschrijving is belangrijk...)

[ Voor 12% gewijzigd door Tommie12 op 21-09-2020 13:30 ]

• Bonenstaak92
nel!s schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:07:

Het BAR is netjes, maar er zit wel een hoop toekomstig onderhoud in de woning. Die komt uit 1997 en veel heb ik tot op heden uitgesteld. Dus bijvoorbeeld, schuur, dak en dakterras moeten eigenlijk worden aangepakt. Bij verkoop zou ik dat niet doen.

Ander appartement wat we hebben heeft een netto rendement van 5,5 procent. Maar daar zit dan ook echt helemaal 0 onderhoud aan naast de VVE , de keuken en de badkamer, appartement is uit 2010..
BoB_HenK schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:18:
[...]

Ik snap dat gevoel, maar toch ook weer niet.

Je gaat een verplichting aan voor een bepaalde looptijd tegen een bepaalde rente met een hypotheekverstrekker, die op zijn beurt weer afspraken maakt met investeerders die grote bundels hypotheken kopen. Het wordt 'boete'rente is wat dat betreft al een ongelukkige; Je betaald louter hetgeen de bank redelijkerwijs misloopt door nu je hypotheek op te breken. Doe je dat niet, wordt dit simpelweg ingeprijs in de rentes voor nieuwe leningsdelen/hypotheken aangezien het een verhoogd risico voor hypotheekverstrekkers vormt, of we bewegen naar volledig variabele hypotheekrentes omdat anders het 'probleem' voor de verstrekker niet tegen te gaan is. Bij inprijzing, wat dan nog het meest logische scenario zou zijn, wetentelen degenen die hun hypotheek openbreken de kosten af op de grote groep - dat zou m.i. pas echt oneerlijk zijn.
Eens hoor, alleen wat ik zo vreselijk vervelend vindt is dat ze geen verhuur willen toestaan met opslag. Daardoor zit ik klem en moet ik aflossen, ondanks dat ik de hypotheek best tot einde looptijd zou willen laten doorlopen. Bij verkoop hebben zij niets maar heb ik weer een hoop extra kosten.. Het is dus vooral frustratie van niet mee willen denken. Dat er risico bij komt voor hen snap ik, maar op een of andere manier zou ik ze toch wel comfort moeten kunnen bieden.

• nel!s
@BoB_HenK klopt, maar de vraag is, hoe herfinancieren die banken? Als ze daar veel voordeel uit pakken die consumenten niet hebben dan kan dit toch anders. De formule voor die boete/vergoeding is nu gebaseerd op het huidige renteverschil maar ik geloof niet dat banken ook daadwerkelijk dat verlies pakken?

@Tommie12 goede tip, die technische beheer dienst wil ik ook nemen via het bureau, en ik neem aan dat dat binnen de 1% onderhoud marge gaat passen. Al het groot onderhoud hebben wij de afgelopen 5 jaar al gedaan namelijk.

• rube
@Bonenstaak92 hoeveel mag je boetevrij jaarlijks aflossen? Als dat 20% is, kun je dat dit jaar doen en volgend jaar, dan is er al 40% af. Dan kun je overwegen om dan naar een andere bank over te stappen of dat eventueel nog een jaar later te doen, dan is de boete al 40-60% minder (als je maar 10% mag aflossen is het natuurlijk een stuk minder).

@nel!s meestal: betaal je voor commerciaal beheer een % en ook voor technisch beheer ook % of een fixed maandelijkse fee.
Verhuurkosten betaal je ook voor maar staat normaal gesproken los van beheer kosten (dat zou ik in ieder geval wel willen voor de transparent - niet langdurig vast zitten aan een partij waar ik niet tevreden over ben).

• BoB_HenK
Bonenstaak92 schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:40:

Eens hoor, alleen wat ik zo vreselijk vervelend vindt is dat ze geen verhuur willen toestaan met opslag. Daardoor zit ik klem en moet ik aflossen, ondanks dat ik de hypotheek best tot einde looptijd zou willen laten doorlopen. Bij verkoop hebben zij niets maar heb ik weer een hoop extra kosten.. Het is dus vooral frustratie van niet mee willen denken. Dat er risico bij komt voor hen snap ik, maar op een of andere manier zou ik ze toch wel comfort moeten kunnen bieden.
Helemaal mee eens. Het is mij niet duidelijk waarom dit zo beperkt of niet mogelijk is. Overheidsbeleid is re-la-tief stabiel op dit vlak en het risico lijkt mij redelijk scherp te definieren en dus in te prijzen. Dat gezegd hebbende is de groep die deze middelen heeft maar beperkt in omvang (zeker afgezet tegen de reguliere consumenten hypotheekmarkt) en dus niet zo interessant voor de grootbanken. In mijn bescheiden mening is het gewoon qua schaal niet interessant genoeg voor grote verstrekkers om hier een product(aanpassing) op te verzinnen.
nel!s schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:01:
@BoB_HenK klopt, maar de vraag is, hoe herfinancieren die banken? Als ze daar veel voordeel uit pakken die consumenten niet hebben dan kan dit toch anders. De formule voor die boete/vergoeding is nu gebaseerd op het huidige renteverschil maar ik geloof niet dat banken ook daadwerkelijk dat verlies pakken?

@Tommie12 goede tip, die technische beheer dienst wil ik ook nemen via het bureau, en ik neem aan dat dat binnen de 1% onderhoud marge gaat passen. Al het groot onderhoud hebben wij de afgelopen 5 jaar al gedaan namelijk.
Volgens mij gaat het niet zo zeer over het opnieuw geld uit de markt halen (herfinancieren), maar juist om de reeds aangegane verplichtingen met de investeerders.

In veel gevallen zijn de hypotheken op basis van de rendementen aan de voordeur (consument) verkocht aan de achterdeur (investeerders, veelal pensioenfondsen) tegen een bepaald gegarandeerd rendement (immers, het is een rentevaste periode). Voor zo ver mij bekend betekent een afslag in het tarief aan de voordeur 1 op 1 een afslag voor rekening van de hypotheekverstrekker ivm aangegane afspraken aan de achterdeur.

• Blik1984
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:28:
[...]

Dat is natuurlijk deel van het contract.
Als je daar een paar huizen mee verhuurt kan je die 8% misschien ook naar beneden onderhandelen....

Een collega van mij verhuurt ook een huis aan expats, en was er in geslaagd om zelf een huurder te vinden, maar hij vond het echt wel een pak werk.
Als een vaatwasser het begeeft, dan kan je maar best zorgen dat er maximum een paar dagen later een andere staat, en zo is het met alles. Ze betalen goed, maar verlangen ook een zeer snelle service als er wat mis is (en dan wachten ze wel even met huur betalen).
Dus hij heeft het boeltje aan een kantoor gegeven die voor die maand huur per jaar ook zorgen dat alles bliksemsnel hersteld wordt. (en die facturen moet je natuurlijk wel betalen).
Hij rekent dat het per jaar circa 2 maand huur kost aan beheer en herstellingen, maar daar tegenover staat ook een beetje winst bij de afrekening na vertrek van een huurder.
Altijd zijn er wel wat kleine schades te vinden die dan ook dik gerekend worden en van de waarborg af gaan.
(goede plaatsbeschrijving is belangrijk...)
Als technisch beheer hier ook nog onder valt dan vind ik het nog wat anders, in het relaas van Nel!s is dat nog niet meegenomen

• nel!s
@Blik1984 klopt, beheer zit er niet bij. Ik ben een aantal partijen aan het uitvragen hierover, binnenkort meer :)

2 maanden huur minus de teruggave eind van het contract klinkt als een redelijke schatting in ieder geval.

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-11 10:58
Ik ben benieuwd of de verhuurders hier nu iets minder happig zijn op het aankopen van nieuwe huizen voor de verhuur, door de verhoogde overdrachtsbelasting van 8%.

Ik hoop het persoonlijk wel (moet wil nog een huis kopen als starter), maar ben benieuwd. @Bonenstaak92 geeft aan van wel.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-11 10:43
AceAceAce schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:11:
Ik ben benieuwd of de verhuurders hier nu iets minder happig zijn op het aankopen van nieuwe huizen voor de verhuur, door de verhoogde overdrachtsbelasting van 8%.

Ik hoop het persoonlijk wel (moet wil nog een huis kopen als starter), maar ben benieuwd. @Bonenstaak92 geeft aan van wel.
Moet zeggen dat ik ook wel uitgekocht ben; die 8% is een flinke stijging, de prijzen zijn al absurd en je moet huurprijzen vragen die eigenlijk absurd zijn.

Mocht er een vastgoed dip komen, het voordeel is dat de huurders de prijs betalen en mijn rendement altijd is berekend op de aankoop prijs van het pand..

• Bonenstaak92
AceAceAce schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:11:

Het is voor mij een lastig verhaal, op dit moment een absurd hoog inkomen op jonge leeftijd, waarvan ik weet dat het gaat aflopen. Verhuur is interessant maar met 8% overdrachtsbelasting is alle flexibiliteit om bij te sturen als het nodig is eruit. Je gaat immers niet zo weer even verkopen. Ik ga dus enkel nog opzoek naar koopjes voor de lange termijn. Die zullen er niet zo snel meer tussen zitten..

Ik loop zelf vast in mijn spreiding, ik heb nu een appartement a 220k, de huidige woning waar 200k overwaarde in zit. Een familie lening van 95k, een crowdfunding potje van 50k en een pensioenpotje van 50k bij BND.
Nu komt er nog 300k vrij de komende maanden,waarvan ik een deel in het pensioenpotje wil leggen, een deel in ETF's en ik denk een deel in spaans vastgoed, ook om daar zelf gebruik van te maken.. Als ik dan toch 10% overdrachtsbelasting betaal dan liever daar dan hier..

• rube
Zoals @trekker22 al aangaf waren de prijzen al absurd en was het huurrendement niet meer best.
Ik was al een soort van afgehaakt in de huidige markt om nog nieuw vastgoed te kopen.

Andere andere kant, er zijn nog genoeg andere investeerders die b.v. wel hoge huren weten te ontvangen en/of geen alternatieven zien en/of met een grote hefboom werken waarbij die paar tienden lager rendement door de hogere overdrachtsbelasting niet zo heel veel uitmaakt.

Dus per saldo wellicht iets minder beleggers, maar of dat nu echt het grote verschil gaat maken in deze hele krappe markt...?

• Guru1000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02-2021
Goedenavond allen,

Inmiddels ben ik iets over halverwege de 30 en ben van mening dat ik ook wat meer moet gaan doen aan mijn FO. Ik heb al veel gelezen, maar een vervolgstap vind ik lastig terwijl deze wel binnen nu en een jaar genomen moet gaan worden om verder te gaan komen.

Heb 6 jaar geleden mijn woning gekocht voor 205K en heb nog een rest hypotheek van 35K. Huidige marktwaarde ongeveer 330K. Maandelijks hyptheeklasten 190,- euro. Geen VvE of andere verplichte kosten.

Netto vang ik ongeveer 3300 a 3600,- p/m via mijn werkgever, maar dit zal vermoedelijk komend jaar niet stijgen vanwege Covid19.

Per jaar kan ik ongeveer 25a30K sparen/aflossen. En kan ik alsnog naar festivals, 3x p/j verre vakantie, motorrijden/auto, uiteten elke week etc.

Zelf dacht ik dit jaar nogmaals een keer 15K af te lossen (juni ook gedaan) zodat mijn maandbedrag naar 110,- euro gaat voor mijn resthypotheek.

Verder hou ik ongeveer 25K spaargeld op de bank voor directe beschikbaarheid.

Zelf had ik eerst de gedachte mijn woning helemaal af te lossen, maar las her en der over de plannen om eigen woning in box 3 te gaan plaatsen (toekomst?). Daarom lijkt het mij beter een restschuld te houden van 20K met een maand bedrag van 110,- euro.

Had daarna de gedachte om of te blijven wonen en een appartement te kopen voor de verhuur of huis te kopen op te knappen en weer te verkopen. Of huidige huis te verhuren en zelf grotere woning te kopen. Maar de vraag is nu geldt de 8% overdrachtsbelasting ook als je het tweede pand koopt waar je zelf gaat wonen en je je eerste pand gaat verhuren? (Zal wel, maar toch even vragen).

Het komt wel zuur uit nu helaas, tenzij ik dit jaar nog iets koop. Maar wil ook geen overhaaste beslissing maken.

Alvast bedankt voor jullie verhelderende adviezen.

• rube
@Guru1000 hoe hoog is je rente van de 35K die nog openstaat? Annuïtair/Lineair?

Geen andere beleggingen nog?

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:58
Guru1000 schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:06:
Goedenavond allen,

Inmiddels ben ik iets over halverwege de 30 en ben van mening dat ik ook wat meer moet gaan doen aan mijn FO. Ik heb al veel gelezen, maar een vervolgstap vind ik lastig terwijl deze wel binnen nu en een jaar genomen moet gaan worden om verder te gaan komen.

Heb 6 jaar geleden mijn woning gekocht voor 205K en heb nog een rest hypotheek van 35K. Huidige marktwaarde ongeveer 330K. Maandelijks hyptheeklasten 190,- euro. Geen VvE of andere verplichte kosten.

Netto vang ik ongeveer 3300 a 3600,- p/m via mijn werkgever, maar dit zal vermoedelijk komend jaar niet stijgen vanwege Covid19.

Per jaar kan ik ongeveer 25a30K sparen/aflossen. En kan ik alsnog naar festivals, 3x p/j verre vakantie, motorrijden/auto, uiteten elke week etc.

Zelf dacht ik dit jaar nogmaals een keer 15K af te lossen (juni ook gedaan) zodat mijn maandbedrag naar 110,- euro gaat voor mijn resthypotheek.

Verder hou ik ongeveer 25K spaargeld op de bank voor directe beschikbaarheid.

Zelf had ik eerst de gedachte mijn woning helemaal af te lossen, maar las her en der over de plannen om eigen woning in box 3 te gaan plaatsen (toekomst?). Daarom lijkt het mij beter een restschuld te houden van 20K met een maand bedrag van 110,- euro.

Had daarna de gedachte om of te blijven wonen en een appartement te kopen voor de verhuur of huis te kopen op te knappen en weer te verkopen. Of huidige huis te verhuren en zelf grotere woning te kopen. Maar de vraag is nu geldt de 8% overdrachtsbelasting ook als je het tweede pand koopt waar je zelf gaat wonen en je je eerste pand gaat verhuren? (Zal wel, maar toch even vragen).

Het komt wel zuur uit nu helaas, tenzij ik dit jaar nog iets koop. Maar wil ook geen overhaaste beslissing maken.

Alvast bedankt voor jullie verhelderende adviezen.
Hoe kan je 25-30k pj sparen/aflossen met een netto inkomen van 3300-3600 pm?

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-11 13:19
@Guru1000 Ook geen behoefte meer om te verhuizen binnen een aantal jaar, neem ik aan? Want je kunt beter een hoger bedrag zelf inleggen dan weer opnieuw een hoge hypotheek afsluiten.

• Guru1000
Het is annuïteiten hypotheek met 3,95% rente. Welk nog 4 jaar vast staat. Heb wel gekeken naar openbreken of oversluiten, maar dat kost allemaal meer dan het oplevert. Ik mag onbeperkt aflossen en dat levert 6,4% na een jaar op aan besparing van het bedrag wat ik heb afgelost. (Dus 15K inleggen scheelt 80,- euro per maand op het netto hypotheek bedrag).

Hoe ik dat bedrag pj kan aflossen, komt door verkoop vakantie dagen. Winstuitkering, vakantie geld, en soms pak ik per maand wat meer met extra dienst oproepen. Krijg namelijk 42 vakantiedagen per jaar.

Heb verder geen beleggingen. Ja een pensioenfonds, maar die tel ik even niet mee.
Wil wel groter huis eigenlijk met garage. Heb nu 100 vierkante meter met voortuintje en achtertuin. Op zich prima hoor, maar eigen oprit met garage is toch beter. :) Daarom ook de vraag of 8% overdrachtsbelasting ook geld als je er zelf gaat wonen en je oude huis gaat verhuren. Je tweede pand is dan geen beleggingspand, maar je hoofdwoning.

[ Voor 34% gewijzigd door Guru1000 op 22-09-2020 07:38 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:40
helloitsme schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 04:41:
[...]

Hoe kan je 25-30k pj sparen/aflossen met een netto inkomen van 3300-3600 pm?
hij leeft dan van rond de 1000/1200 per maand. met een bijna afgelost huis en een eenvoudige levenstijl (goedekope telefoon, goedkoop internet, geen rare abonnementen, etc,etc) kan dat prima

dat doe ik zelf namelijk ook :*)

A wise man's life is based around fuck you

• Guru1000
Zwelgje schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 07:38:
[...]

hij leeft dan van rond de 1000/1200 per maand. met een bijna afgelost huis en een eenvoudige levenstijl (goedekope telefoon, goedkoop internet, geen rare abonnementen, etc,etc) kan dat prima

dat doe ik zelf namelijk ook :*)
Ik schat rond de 1500,- per maand. Heb eerlijk gezegd mijn uitgiften Excel al paar jaar niet meer geüpdate. Maar idd, stroom max 1600 kWh per jaar en gas max 400 kuub ofzo. Tja wat is een eenvoudige levensstijl, dit jaar nog niet zoveel buiten de deur gegeten, maar afgelopen twee jaar denk 50% van de tijd maar thuis gegeten. De rest buiten de deur en hotels. Dat betekend ook onkostenvergoeding van werk indien zakelijke reis natuurlijk. Denk dat ik behoorlijk luxe leef eerlijk gezegd. Maar wel inmiddels oudere auto en motor (15 jaar oud)
Wel een vaste vriendin nu paar jaar, maar scharrels zijn toch goedkoper. :X

[ Voor 8% gewijzigd door Guru1000 op 22-09-2020 08:01 ]

• AceAceAce
Guru1000 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 07:21:
Daarom ook de vraag of 8% overdrachtsbelasting ook geld als je er zelf gaat wonen en je oude huis gaat verhuren. Je tweede pand is dan geen beleggingspand, maar je hoofdwoning.
Als ik deze infogram zo zie, denk ik dat je geen 8% hoeft te betalen voor je nieuwe koopwoning. En de oude woning koop je niet, dus heb je geen überhaupt geen overdrachtsbelasting aangezien je hem niet overdraagt (zoals de naam het zegt).

Maar ik ben geen expert, laat staan verhuurder, laat staan koper :N ;)

• Guru1000
AceAceAce schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:26:
[...]

Als ik deze infogram zo zie, denk ik dat je geen 8% hoeft te betalen voor je nieuwe koopwoning. En de oude woning koop je niet, dus heb je geen überhaupt geen overdrachtsbelasting aangezien je hem niet overdraagt (zoals de naam het zegt).

Maar ik ben geen expert, laat staan verhuurder, laat staan koper :N ;)
Ik ben ouder dan 35 en geen starter. Eerder een doorstromer met behoudt van huidige woning. Alleen daar zeggen ze niks over.

Verwijderd

Guru1000 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:35:
[...]

Ik ben ouder dan 35 en geen starter. Eerder een doorstromer met behoudt van huidige woning. Alleen daar zeggen ze niks over.
Dat is en blijft gewoon 2%:
Je gaat er zelf wonen - geen 8%.
Je bent niet onder de 35 - geen 0%.
Dus het normale tarief van 2%.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:28
Guru1000 schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:06:
Al je vermogen lijkt nu in stenen te zitten. Dus verder aflossen lijkt me zinloos. Tuurlijk heb je een stuk minder lasten bij aflossen maar wat je betaald is al nihil.

Wat volgens mij zaak is, is om je geld aan het werk te zetten (lees: beleggen) zodat het meer kan worden. Zeker als je richting FO wil gaan.

• Neutron
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-11 16:04
Bonenstaak92 schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:35:
[...]

.. een deel in ETF's en ik denk een deel in spaans vastgoed, ook om daar zelf gebruik van te maken.. Als ik dan toch 10% overdrachtsbelasting betaal dan liever daar dan hier..
Spaans vastgoed? Origineel en toch wel iets wat ik hier in dit topic niet elke dag tegenkom. Kun je dit toelichten? Ik zit er zelf ook weleens aan denken maar ken de regelgeving daar niet dus de drempel voelt vrij hoog ook al beheers ik de taal redelijk..

• Bonenstaak92
Neutron schreef op woensdag 23 september 2020 @ 05:49:
[...]

Spaans vastgoed? Origineel en toch wel iets wat ik hier in dit topic niet elke dag tegenkom. Kun je dit toelichten? Ik zit er zelf ook weleens aan denken maar ken de regelgeving daar niet dus de drempel voelt vrij hoog ook al beheers ik de taal redelijk..
Vakantieverhuur in een gebied waar wij graag naartoe gaan (voor corona 2 a 3x per jaar). Idee is om in de mei en/of herfstvakantie er zelf gebruik van te maken en de rest van het jaar te verhuren aan vakantiegangers. De zomervakantie gaan wij dan gewoon met de caravan die kant op, of ergens anders als we daar zin in hebben natuurlijk.

De prijzen zijn nu hard aan het dalen en op de lange termijn vermoed ik dat de hoeveelheid vakantiegangers wel weer aantrekt. Vooral Engelsen trekken naar deze regio, maar ook de Scandinaviërs, Nederlanders en Belgen. Genoeg ouderen die er overwinteren willen en in de zomervakantie gezinnen die bij opa/oma op bezoek willen die er permanent wonen.

• BoB_HenK
Bonenstaak92 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:50:
[...]

Vakantieverhuur in een gebied waar wij graag naartoe gaan (voor corona 2 a 3x per jaar). Idee is om in de mei en/of herfstvakantie er zelf gebruik van te maken en de rest van het jaar te verhuren aan vakantiegangers. De zomervakantie gaan wij dan gewoon met de caravan die kant op, of ergens anders als we daar zin in hebben natuurlijk.

De prijzen zijn nu hard aan het dalen en op de lange termijn vermoed ik dat de hoeveelheid vakantiegangers wel weer aantrekt. Vooral Engelsen trekken naar deze regio, maar ook de Scandinaviërs, Nederlanders en Belgen. Genoeg ouderen die er overwinteren willen en in de zomervakantie gezinnen die bij opa/oma op bezoek willen die er permanent wonen.
Heb hier zelf enige ervaring mee. Het lastigste vond ik niet eens het vinden van interessant vastgoed en/of regelen van de bankzaken, maar met name het vinden van een betrouwbare persoon op locatie die je kan helpen met onderhoud en stukje service naar vakantiegangers (schoonmaak, sleutel overdracht, etc.). Ken je daar iemand die je kan vertrouwen?

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:15
BoB_HenK schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:16:
[...]

Heb hier zelf enige ervaring mee. Het lastigste vond ik niet eens het vinden van interessant vastgoed en/of regelen van de bankzaken, maar met name het vinden van een betrouwbare persoon op locatie die je kan helpen met onderhoud en stukje service naar vakantiegangers (schoonmaak, sleutel overdracht, etc.). Ken je daar iemand die je kan vertrouwen?
Of je kijkt naar iets op een park of in een complex.

Ik vind een complex met appertementen bij een golfbaan. Zelf enkele weken per jaar te gebruiken (incl familie onder gunstigere voorwaarde) met daarnaast een mooi rendement. Met een dergelijke constructie heb je geen omkijken naar facilitaire zaken.

• Tommie12
[...]

Inderdaad... En zelfs al denk je dat je iemand kan vertrouwen zijn er nog mensen die je villa onderverhuren en je niks vertellen en het geld in eigen zak steken.
(gebeurde bij een vriend van mijn ouders, en zijn ze pas achter gekomen nadat ze een webcam geplaatst hadden. )

Verhuur in NL/B is al wat gedoe, iets verhuren in Spanje is gewoon werk, en soms zelfs veel werk.

• BoB_HenK
Tommie12 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:31:
[...]

Inderdaad... En zelfs al denk je dat je iemand kan vertrouwen zijn er nog mensen die je villa onderverhuren en je niks vertellen en het geld in eigen zak steken.
(gebeurde bij een vriend van mijn ouders, en zijn ze pas achter gekomen nadat ze een webcam geplaatst hadden. )

Verhuur in NL/B is al wat gedoe, iets verhuren in Spanje is gewoon werk, en soms zelfs veel werk.
Lastige in deze situaties is ook de ongelijke machtsverhouding. Natuurlijk ben jij degene die betaald, maar door de grote afstand niet noodzakelijk ook degene die bepaald (zeker wanneer vervanging vinden lastig is)

• rube
ZveenT schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:50:
[...]

Of je kijkt naar iets op een park of in een complex.

Ik vind een complex met appertementen bij een golfbaan. Zelf enkele weken per jaar te gebruiken (incl familie onder gunstigere voorwaarde) met daarnaast een mooi rendement. Met een dergelijke constructie heb je geen omkijken naar facilitaire zaken.
Maar hierbij ben je wel weer heel erg afhankelijk van de organisatie, net zoals bij vakantieparken in Nederland overigens. Dat is voor mij een reden om daar niet in te investeren.

• Pannencouque
rube schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:55:
[...]

Maar hierbij ben je wel weer heel erg afhankelijk van de organisatie, net zoals bij vakantieparken in Nederland overigens. Dat is voor mij een reden om daar niet in te investeren.
Bekende van me heeft geïnvesteerd in huisjes bij Landal. Hij regelt het geld, zij de rest. Zelf kun je er een aantal weken gratis gebruik van maken en verder krijg je gegarandeerd 6% rendement van Landal.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:40
Pannencouque schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:47:
[...]
Bekende van me heeft geïnvesteerd in huisjes bij Landal. Hij regelt het geld, zij de rest. Zelf kun je er een aantal weken gratis gebruik van maken en verder krijg je gegarandeerd 6% rendement van Landal.
Goede investering inderdaad, schoonzusje werkt voor die organisatie en doet veel van die zaken de afgelopen tijd. zit er zelf ook aan te denken om een huisje te kopen voor dat rendement.

gebruik van het huisje voor jezelf is wel minimaal en je mag niet zelf de boel verbouwen of er iets mee doen maar ach.. het gaat om het rendement :*)

A wise man's life is based around fuck you

• Pannencouque
Precies. 6% gegarandeerd en ook nog een week of twee gebruik (off-season). Ik zou er voor tekenen. Helaas heb ik geen 3,5 ton voor zo'n huisje liggen :D

• liptonicee
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:55
Pannencouque schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:47:
[...]
Let wel op dat je van dat rendement ook onderhoud moet doen en gebreken herstellen. Als je dat laat organiseren door Landal, rekenen ze aardige fees.
Op papier lijkt het een no-brainer, maar in realiteit kan het tegenvallen. Familie heeft 10 jaar lang via zo’n constructie gewerkt via Roompot, maar onderaan de streep was het een break-even scenario. Zij hadden achteraf liever in iets anders geïnvesteerd.

• Torgo
Klinkt mij ook een beetje omslachtig. Als het echt 6% gegarandeerd is, dan kan Landal toch net zo goed Deposito’s uitgeven tegen 6%, daarmee hun huisjes financieren en investeerders een tegoedbon geven voor een week in zo’n huisje. Dat ze dat niet doen maakt het voor mij al verdacht. Maar goed, ik en mijn familie zijn lang geleden flink nat gegaan met teak bomen, dus ik ben wel redelijk wantrouwend.

• Tommie12
Torgo schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:23:
Klinkt mij ook een beetje omslachtig. Als het echt 6% gegarandeerd is, dan kan Landal toch net zo goed Deposito’s uitgeven tegen 6%, daarmee hun huisjes financieren en investeerders een tegoedbon geven voor een week in zo’n huisje. Dat ze dat niet doen maakt het voor mij al verdacht. Maar goed, ik en mijn familie zijn lang geleden flink nat gegaan met teak bomen, dus ik ben wel redelijk wantrouwend
Inderdaad....
Je bent eigenaar van een huisje in een park. Als je de diensten er niet bij hebt, dan is het niks waard.
Wat als je na 10-20 jaar je huisje moet verkopen, wat krijg je dan terug?

Of de huuropbrengst wordt niet geïndexeerd... tel uit de winst voor Landal of Roompot.

Ik heb zo’n voorstel gekregen voor garageboxen aan de belgische kust.
Prijs was 80k, maar ze garandeerden 8% opbrengst gedurende 3 jaar.

Dus een huurder zou 6400€ per jaar betalen voor die box.... ain’t gonna happen.
En als je dan in de buurt prijzen van andere boxen zoekt, dan zaten die rond de 20-30k.
Dus nar 3 jaar zit je met een veel te dure box die je veel goedkoper zelf moet verhuren, of verkopen met 50% verlies.

• Bonenstaak92
[...]

Dat is inderdaad de grootste drempel, er is wel iemand waar ik eventueel op terug kan vallen, vraag is of ik dat wil.. Wel ervaring met een aantal sleutel en schoonmaakbedrijfjes als huurder. Dat is eigenlijk de beste manier om kennis te maken... Zat er eentje tussen die mijn ouders een visitekaartje gaf bij hun vertrek en snel haar eigen appartement ging promoten voor de volgende keer.. Kan je echt niet maken haha..

Het is inderdaad werk, maar wel het type werk wat ik leuk vindt en waar ik wat mee kan. Vanaf half 2021 ben ik ook in de positie dat ik eenvoudig heen en weer kan als het moet. Maar dat is tot nu toe wel de reden dat ik nog niets heb aangeschaft. Voorheen had ik die positie niet.

Nederlandse vakantie parken zie ik ook, maar geen goed gevoel bij. Hoop ooit nog het huisje van m'n oom in Zeeland over te nemen maar dat zal nog wel even duren.

• nel!s
@Bonenstaak92 misschien op de Waddeneilanden kijken? Met klimaatverandering wordt dat natuurlijk steeds populairder. Het is er 20% droger dan in de rest van NL en een briesje maakt dat het altijd wat koeler is ook in hittegolf. Ik vind de recreatiewoningen op dit moment extreem duur daar, maar als de corona recessie nog echt tanden krijgt zijn recreatie woningen uiteraard de eersten die er van langs krijgen. BTFD :)

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:42
Tommie12 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:44:
[...]

Inderdaad....
Je bent eigenaar van een huisje in een park. Als je de diensten er niet bij hebt, dan is het niks waard.
Wat als je na 10-20 jaar je huisje moet verkopen, wat krijg je dan terug?

Of de huuropbrengst wordt niet geïndexeerd... tel uit de winst voor Landal of Roompot.

Ik heb zo’n voorstel gekregen voor garageboxen aan de belgische kust.
Prijs was 80k, maar ze garandeerden 8% opbrengst gedurende 3 jaar.
Huisjes op vakantieparken zijn idd notoir slechte investeringen. Zo'n huisje wordt helemaal uitgeleefd en als het park na 20 jaar verouderd is is je huisje niks meer waard en kom je het aan de straatstenen niet meer kwijt. Tevens doet het park altijd eerst zijn eigen huisjes verhuren en als die pas vol zitten doen ze huisjes van andere eigenaars vullen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mirved op 24-09-2020 08:52 ]

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
@Bonenstaak92 @nel!s et al..

Vanuit FO oogpunt, is het logisch om rekening te houden met wat zeespiegel ontwikkelingen. Tot nu toe gaat alles 'sneller dan het worst-case scenario' en dat lijkt nog te versnellen. Heb al dingen langs zien komen van potentieel >1m stijging tegen jaar 2050 in plaats van 2100.

Dan is iets op de lijn van grofweg emmen-arnhem-tilburg een beter uitgangspunt. Hier en daar wat uitschieters (assen, veluwe/amersfoort) maar over het algemeen is er een kans aan het onstaan dat er al in de komende 30 jaar wat mensen natte voeten gaan krijgen. Immers wat we nu een once-in-a-century hoge waterstand vinden, wordt dan iets wat jaarlijks of vaker langskomt. De nieuwe 'echt' hoge standen kunnen onze dijken en keringen waarschijnlijk niet meer aan.

Tenzij er een gigantische operatie wordt opgezet langs de hele kust (inclusief België en Duitsland) met een totaal prijskaartje ver boven jaarlijks BNP, kan het zijn dat je net de verkeerde regio kiest...

Jaja, het is wat doemdenkerig. Maar voor menigeen hier die met het FO potje nog moet tot 2075-2100 wordt dat langzaam aan iets om rekening mee te houden. Want wanneer in 2050 al een kansje ontstaat dat je alles verliest, hoe doe je het dan de 25-50 jaar erna.

[ Voor 49% gewijzigd door Xanaroth op 24-09-2020 09:00 ]

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-11 11:25
Mirved schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:35:
[...]

Huisjes op vakantieparken zijn idd notoir slechte investeringen. Zo'n huisje wordt helemaal uitgeleefd en als het park na 20 jaar verouderd is is je huisje niks meer waard en kom je het aan de straatstenen niet meer kwijt. Tevens doet het park altijd eerst zijn eigen huisjes verhuren en als die pas vol zitten doen ze huisjes van andere eigenaars vullen.
Ligt wel aan het park. Ik heb flink wat parken als klant, en in m'n omgeving ook aardig wat mensen met een vakantiewoning in Nederland.

Grotere ketens zijn vaak inderdaad een slecht idee. Een Landal draagt je bv. eens in de zoveel tijd op verplicht bepaalde interieurobjecten af te nemen, die relatief duur zijn en niet per se een verbetering of hufterproof. Omdat alle huisjes zo goed als identiek moeten zijn, moet je dan bv. een nieuw model salontafel aanschaffen omdat die in een aantal huisjes versleten is, terwijl de jouwe nog prima is.

Iedereen die ik ken met een Landal woning geeft aan dat het rendement op jaarbasis uit zakgeld bestaat. Wel heb je een 'gratis' vakantiebestemming in eigen land, maar dat helpt je niet met FO worden.

Op individuele parken kun je wél aardig verdienen. Daar wordt je doorgaans minder beperkt door regels zodat je slimmer om kunt gaan met investeringen in de woning. Ook is de eigenarengroep doorgaans wat activistischer, waardoor het park zelf ook mooier blijft. Nettorendementen van 8% zijn zeker wel haalbaar, als je je maar goed verdiept in het park. Het is alleen nooit volledig passief, maar dat is verhuur vrijwel nooit.

De verkoop van die woningen was inderdaad vaak de bottleneck, maar gezien de run op binnenlandse recreatiewoningen is dat op dit moment geen probleem meer. M'n schoonvader heeft afgelopen jaar z'n 20 jaar oude Landalwoning verkocht, en dáár heeft hij nog wel lekker op verdiend.

Mijn eigen plan qua FO was altijd in te zetten op internationaal recreatievastgoed, maar door de huidige reisrestricties ben ik dat toch aan het herevalueren. Daarnaast denk ik dat vakantie in eigen land wellicht een grotere rol gaat spelen naarmate vliegen wordt ontmoedigd, maar dat is niet meer dan speculatie. Wel is recreatie in zulke mate gebonden aan de economie dat je doorgaans toch beter af bent met een ETF.

• nel!s
@Xanaroth we verbreden de duinen en creëren veel ruimte voor de rivieren, dat volstaat bij 1,5m zeespiegel stijging: https://www.wur.nl/nl/Dossiers/dossier/Nederland-in-2120.htm

Maar het is een goed punt, en met dit gegeven in het achterhoofd heb ik wel eens naar kavels in Duitsland gekeken bijvoorbeeld rond de Moezel. Erg mooi daar, en vrij goedkoop.

• AceAceAce
nel!s schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:57:
@Xanaroth we verbreden de duinen en creëren veel ruimte voor de rivieren, dat volstaat bij 1,5m zeespiegel stijging: https://www.wur.nl/nl/Dossiers/dossier/Nederland-in-2120.htm

Maar het is een goed punt, en met dit gegeven in het achterhoofd heb ik wel eens naar kavels in Duitsland gekeken bijvoorbeeld rond de Moezel. Erg mooi daar, en vrij goedkoop.
Hieraan gerelateerd kan je ook nadenken of vastgoed in Spanje wel nog een goede investering is voor de toekomst omdat het daar steeds heter en droger wordt.
Voorbeeld: door de klimaatverandering is de grens waarop wijn verbouwd kan worden de afgelopen 10 jaar 300 km naar het noorden opgetrokken. Het gevolg is dat we bijvoorbeeld in Nederland veel meer wijngaarden hebben dan 10 jaar geleden, maar ook dat in Spanje de wijnproductie slechter wordt omdat het te heet en te droog is geworden.
Als je dan gaat kijken hoe aantrekkelijk het is om in hoog zomer naar Spanje te gaan (wat toevallig ook hoogseizoen is door de schoolvakanties), verwacht ik een effect dat de bezetting van vakantiehuisjes in hoog zomer minder en minder wordt. Buiten het hoogseizoen wordt het misschien beter.

• Mirved
AceAceAce schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:48:
[...]

Hieraan gerelateerd kan je ook nadenken of vastgoed in Spanje wel nog een goede investering is voor de toekomst omdat het daar steeds heter en droger wordt.
Voorbeeld: door de klimaatverandering is de grens waarop wijn verbouwd kan worden de afgelopen 10 jaar 300 km naar het noorden opgetrokken. Het gevolg is dat we bijvoorbeeld in Nederland veel meer wijngaarden hebben dan 10 jaar geleden, maar ook dat in Spanje de wijnproductie slechter wordt omdat het te heet en te droog is geworden.
Als je dan gaat kijken hoe aantrekkelijk het is om in hoog zomer naar Spanje te gaan (wat toevallig ook hoogseizoen is door de schoolvakanties), verwacht ik een effect dat de bezetting van vakantiehuisjes in hoog zomer minder en minder wordt. Buiten het hoogseizoen wordt het misschien beter.
Over dit soort veranderingen probeer ik ook vaak na te denken. Alhoewel het natuurlijk moeilijk is om te voorspellen is het wel natuurlijk heel slim als je hier goed op in speelt. Als je nu al enigszins kunt voorspellen op welke plekken de nieuwe toeristische topplekken gaan ontstaan kun je flink verdienen met onroerend goed investeringen.
nel!s schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:57:

Ik kan mij voorstellen dat het juist wel OK is om een huis te hebben in een polder, waar al voorzieningen zijn om overtollig water weg te pompen. Dat zal wellicht opgeschaald moeten worden, maar dat zou relatief eenvoudig kunnen. Een gebied dat "van nature" droog is, maar niet heel hoog ligt, lijkt mij dan meer een risico. Dus liever niet naast grote rivieren of direct naast de zee.

• Xanaroth
Mirved schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:51:
[...]

Over dit soort veranderingen probeer ik ook vaak na te denken. Alhoewel het natuurlijk moeilijk is om te voorspellen is het wel natuurlijk heel slim als je hier goed op in speelt. Als je nu al enigszins kunt voorspellen op welke plekken de nieuwe toeristische topplekken gaan ontstaan kun je flink verdienen met onroerend goed investeringen.
Denk minder.. extreem. Dit is FO, gaat erom dat je goed zit, niet dat je perfect scoort. Voor maximaal rendement kun je beter naar beleggingen, speculatie of vastgoed achtige topics (of zelfs fora).

Punt is meer dat het lullig is als je straks 30-40 jaar verder bent, een 60er, en erachter komt dat het niks meer waard is. Daar zit het FO-risico immers, dat bepaalt je levensstijl en of je budget houdbaar is.
Xanaroth schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:54:
[...]

Denk minder.. extreem. Dit is FO, gaat erom dat je goed zit, niet dat je perfect scoort. Voor maximaal rendement kun je beter naar beleggingen, speculatie of vastgoed achtige topics (of zelfs fora).

Punt is meer dat het lullig is als je straks 30-40 jaar verder bent, een 60er, en erachter komt dat het niks meer waard is. Daar zit het FO-risico immers, dat bepaalt je levensstijl en of je budget houdbaar is.
Is dat niet precies ook wat Mirved zegt? Dat je niet iets wilt wat over 30-40 jaar niets meer waard is, maar liever iets wat juist veel meer waard is geworden? Het kader van FO en de lange termijn ontwikkeling is iets wat bij speculatieve beleggingstopics vaak juist ondergeschoven kindje is.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
AceAceAce schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:48:
[...]

Maar schuift de grens voor de winterzonvakanties dan niet net zo hard op?
Waar je nu naar Tenerife, Kreta of Cyprus gaat kan dat wellicht binnenkort Porto, Valencia & Barcelona zijn. Het seizoen voor de winterzon is veel langer dan het hoogseizoen wat Spanje juist wél weer interessant maakt.

Daarnaast verwacht ik toch wel enig blijvend effect met thuiswerken, ook dat kan een gunstige invloed hebben op de verblijven buiten de vakanties. Mits je goed internet hebt natuurlijk. En met de groei van starlink achtige bedrijven is dat binnenkort ook voor de slaperige dorpjes beter geregeld.

• Xanaroth
Rubbergrover1 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:58:
[...]

Is dat niet precies ook wat Mirved zegt? Dat je niet iets wilt wat over 30-40 jaar niets meer waard is, maar liever iets wat juist veel meer waard is geworden? Het kader van FO en de lange termijn ontwikkeling is iets wat bij speculatieve beleggingstopics vaak juist ondergeschoven kindje is.
Hij heeft het over speculeren over toekomstig goede plekken.
Ik heb het over ontwijken van risico plekken.

De 1e gaat over veluwe-aan-zee, assen-aan-zee, en daar stukken land opkopen hopend dat er over 30-50 jaar enorme vraag komt om te verkopen.
De 2e ontwijkt risico (zegmaar alles rond drenthe/overijsel/gelderland/brabant/limburg is OK zolang het ver genoeg bij de rivieren vandaan is).

De 1e gokt/speculeert dat het worst-case scenario aanzienlijk overtroffen wordt om straks goed te verkopen, maar kan ook verkeerd zitten. De 2e gaat simpelweg over een gewoon rendement en verhuur zoals nu overal gebeurt, alleen ontwijkt de lager liggende regio's just-in-case om het niks-meer-waard scenario te ontwijken.

Zo zal de 2e niet braakliggend land opkopen om af te wachten. En de 1e bijvoorbeeld limburg negeren want te ver van 'zee' (where-ever die komt te liggen)

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 24-09-2020 11:05 ]

Dat is een iets andere interpretatie en meer de boodschap van Xanaroth. Ik had het idee dat Mirved juist wat genuanceerder was en minder worst-case, maar meer met de gedachte: kijk niet wat nú populair is, maar kijk waar potentie is voor groei over een x-aantal jaar. En dát vind ik nu juist wel een lange-termijn FO gedachte.

• Mirved
Zo bedoelde ik het ook meer idd maar zie wel hoe bepaalde bewoordingen opgevat kunnen worden als speculatief.

Wel grappig dat voorbeeld met Limburg dat genoemd werd, aangezien ik juist Zuid Limburg als een gebied zie met veel potentie in de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door Mirved op 24-09-2020 12:06 ]

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:04
Rubbergrover1 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:20:
Dat is een iets andere interpretatie en meer de boodschap van Xanaroth. Ik had het idee dat Mirved juist wat genuanceerder was en minder worst-case, maar meer met de gedachte: kijk niet wat nú populair is, maar kijk waar potentie is voor groei over een x-aantal jaar. En dát vind ik nu juist wel een lange-termijn FO gedachte.
Het is beide in mijn ogen hetzelfde als stock-picken. De kans dat je gelijk hebt is relatief klein omdat er zoveel variabelen zijn die je niet kan inschatten of niet eens kent.

Precies de reden waarom je eigenlijk altijd wil spreiden en beleggingen wil hebben die liquide zijn. Dat blijft het grote voordeel van aandelen (ETF's) ten opzichte van vastgoed. Het is ten alle tijden te verkopen terwijl je met je vastgoed vast kan komen te zitten (;)) en bij een ETF goed gespreid, zowel geografisch als qua sectoren

[ Voor 3% gewijzigd door R.van.M op 24-09-2020 14:28 ]

• Torgo
Het probleem dat ik heb met het @Xanaroth scenario is dat het zo bearish pessimistisch is dat het de hele economie naar beneden trekt. Uitgaande van dat scenario kan je eigenlijk ook niet in aandelen gaan zitten want als Amsterdam en New York onder water staan leveren de aandelen ook niets meer op. Ik zou niet weten hoe je je daartegen kan hedgen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:14
Dan kom je toch op een belegging in fysieke wapens uit.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:17

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Xanaroth schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:45:

Vanuit FO oogpunt, is het logisch om rekening te houden met wat zeespiegel ontwikkelingen. Tot nu toe gaat alles 'sneller dan het worst-case scenario' en dat lijkt nog te versnellen. Heb al dingen langs zien komen van potentieel >1m stijging tegen jaar 2050 in plaats van 2100.

Dan is iets op de lijn van grofweg emmen-arnhem-tilburg een beter uitgangspunt. Hier en daar wat uitschieters (assen, veluwe/amersfoort) maar over het algemeen is er een kans aan het onstaan dat er al in de komende 30 jaar wat mensen natte voeten gaan krijgen. Immers wat we nu een once-in-a-century hoge waterstand vinden, wordt dan iets wat jaarlijks of vaker langskomt. De nieuwe 'echt' hoge standen kunnen onze dijken en keringen waarschijnlijk niet meer aan.

Tenzij er een gigantische operatie wordt opgezet langs de hele kust (inclusief België en Duitsland) met een totaal prijskaartje ver boven jaarlijks BNP, kan het zijn dat je net de verkeerde regio kiest...
Mijn verwachting is dat Nederland de randstad niet zal laten overstromen. Het "vechten tegen het water" zit in de volksaard. Er staan allemaal gebouwen/dingen waar men nostalgisch over is. Men zal dus koste wat kost de dijken blijven verhogen en ander maatregelen nemen als dat nodig blijkt.

Dat gaat heel veel geld kosten, maar Nederlanders zijn ook gewend om heel veel belasting te betalen, ze klagen er wel over maar doen het uiteindelijk wel. Het mooie hiervan is dat de gemaakte kosten ook zorgen dat de (droge) grond duurder wordt, en dus ook de waarde van de huizen die daar op staan omhoog gaat, en Nederlanders vinden het helemaal geweldig als het huis waar ze in wonen in waarde stijgt, waarover ze vervolgens weer meer belasting moeten betalen.

Ik verwacht dus dat er draagvlak zal zijn voor deze maatregelen, hoewel het wellicht uiteindelijk goedkoper zou zijn om naar hoger gelegen gebied te verhuizen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Pannencouque
Plus, wonen in de stad is zó populair, dat ik juist niet verwacht dat Zuid-Limburg in populariteit gaat stijgen. Men gaat dan nog eerder richting Drenthe. Die hebben de naam stug te zijn. Limburg heeft de naam dom en achtergesteld te zijn (en is natuurlijk ook een 'importprovincie' vanuit het verleden met de mijnbouw), dat is echt minder aantrekkelijk om naartoe te gaan.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:20
Xanaroth schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:45:

Jaja, het is wat doemdenkerig. Maar voor menigeen hier die met het FO potje nog moet tot 2075-2100 wordt dat langzaam aan iets om rekening mee te houden. Want wanneer in 2050 al een kansje ontstaat dat je alles verliest, hoe doe je het dan de 25-50 jaar erna.
Stel jij bezit 100 000 euro en dat rendeert 5% per jaar. Nu krijg je twee opties:
- A: alles kwijt (= opgave van Randstad)
- B: 10 000 euro betalen zodat je 90 000 overhoudt (= kustverdediging)

Wat kies je? Het zou me niets verbazen als mensen voor optie B gaan en dus de portemonnee gaan trekken om hun investering in woningen, bedrijven, landbouwgrond veilig te stellen. Het alternatief is namelijk 0 euro overhouden en dan is verhuizen naar Duitsland ofzo ook niet meer mogelijk.

Ik denk dat er best een technische oplossing kan komen voor dit probleem en dat er ook wel voldoende mensen zijn die bereid zijn de kustlijn van de Noordzee te beschermen. En dat mag best 1 biljoen euro kosten. Want ik denk dat de waarde van bezittingen in bedreigd gebied (Randstad met name) veel hoger is dan 1 biljoen euro.

Mocht de Randstad worden opgegeven, en je woont daar, dan heb je je FO potje hard nodig om je verlies te nemen en zal je je FO doel niet halen.

• CornermanNL
Torgo schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:23:
Klinkt mij ook een beetje omslachtig. Als het echt 6% gegarandeerd is, dan kan Landal toch net zo goed Deposito’s uitgeven tegen 6%, daarmee hun huisjes financieren en investeerders een tegoedbon geven voor een week in zo’n huisje. Dat ze dat niet doen maakt het voor mij al verdacht. Maar goed, ik en mijn familie zijn lang geleden flink nat gegaan met teak bomen, dus ik ben wel redelijk wantrouwend.
Inderdaad, het is risico afwentelen op de koper van zo'n huisje. Meestal wordt een ouder park overgenomen, contracten opgezegd en worden er nieuwe huisjes gebouwd, deels verkocht en deels in eigen exploitatie gehouden.

De fees en voorwaarden , onderhoud en inrichting up to date houden, snoepen aardig wat af van dat mooie rendement. En na x jaar , als de grootste afschrijvingen gedaan zijn, wordt het park weer verkocht. Het is het afdekken van een deel van de kosten voor het park. En meestal heb je geluk als je er een paar procent aan overhoudt. En zodra de merknaam weg is, moet je het ook nog kwijt. En dan zit je met een verouderde vakantiewoning.

En als het zo'n geweldig rendement oplevert, waarom zou zo'n park eigenaar dan de huisjes willen verkopen ? Om zijn geweldige rendement te delen ? Gewoon uit de goedheid van zijn hart? Natuurlijk niet, het is gewoon het grootste deel van het risico verkopen.

Komt nog eens bij dat het vaak geen eigen grond is. Dus je hebt alleen het opstal. En dat is geen 'echte' woning.

Het is leuk als je zelf graag ieder weekend in je vakantiehuisje zit waar je normaal in een klein stadsappartement zit. En je de verhuur zelf in de zomer doet, dan heb je gratis weekend recreatie in veel gevallen. Anders zou ik er niet aan beginnen.

• Mirved
Pannencouque schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 07:04:
Plus, wonen in de stad is zó populair, dat ik juist niet verwacht dat Zuid-Limburg in populariteit gaat stijgen. Men gaat dan nog eerder richting Drenthe. Die hebben de naam stug te zijn. Limburg heeft de naam dom en achtergesteld te zijn (en is natuurlijk ook een 'importprovincie' vanuit het verleden met de mijnbouw), dat is echt minder aantrekkelijk om naartoe te gaan.
Had het ook minder over wonen maar meer over toerisme. Het mooie heuvellandschap, natuur, de centrale ligging tussen Belgie, Duitsland etc, de vele recreatie mogelijkheden, oude steden in de omgeving die je kunt bezoeken, wellness, restaurants etc. De hele charme van het gebied zou juist verloren gaan als het helemaal vol gebouwd werd met woningen. Juist het beperkt aantal woningen dat hier nog gebouwd mag worden maakt het voor mij een interessant gebied als investering.

Overigens ga ik er toch vanuit dat dat soort domme vooroordelen nog maar onder een klein deel van de bevolking leeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Mirved op 25-09-2020 08:57 ]

• Tommie12
Mirved schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:48:
[...]

Had het ook minder over wonen maar meer over toerisme. Het mooie heuvellandschap, oude steden in de omgeving die je kunt bezoeken, welness, restaurants etc. Overigens ga ik er toch vanuit dat dat soort domme vooroordelen nog maar onder een klein deel van de bevolking leeft.
En je ziet nu met Corona in België toch een omgekeerde beweging.
Kleine huisjes en appartementen in de stad worden verkocht, en er is een rush op een huis met een tuin(tje).
Naar de drijfveren moeten we niet lang zoeken:
- meer thuiswerk, dus je hoeft niet noodzakelijk op 15min van je werk te wonen.
- om te winkelen kruipen we achter onze tablet of PC
- de drang om wat buitenruimte te hebben is groot geworden!

• Mirved
Tommie12 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:52:
[...]

Kleine huisjes en appartementen in de stad worden verkocht, en er is een rush op een huis met een tuin(tje).
Ben zelf ook erg blij dat ik uit de stad vertrokken ben en nu een fijne tuin heb en binnen 5 minuten de natuur in loop. Dat heeft voor mij de corona crisis in de eerste maanden toch dragelijk gehouden.

• Tommie12
CornermanNL schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:35:
[...]

Inderdaad, het is risico afwentelen op de koper van zo'n huisje. Meestal wordt een ouder park overgenomen, contracten opgezegd en worden er nieuwe huisjes gebouwd, deels verkocht en deels in eigen exploitatie gehouden.

De fees en voorwaarden , onderhoud en inrichting up to date houden, snoepen aardig wat af van dat mooie rendement. En na x jaar , als de grootste afschrijvingen gedaan zijn, wordt het park weer verkocht. Het is het afdekken van een deel van de kosten voor het park. En meestal heb je geluk als je er een paar procent aan overhoudt. En zodra de merknaam weg is, moet je het ook nog kwijt. En dan zit je met een verouderde vakantiewoning.

En als het zo'n geweldig rendement oplevert, waarom zou zo'n park eigenaar dan de huisjes willen verkopen ? Om zijn geweldige rendement te delen ? Gewoon uit de goedheid van zijn hart? Natuurlijk niet, het is gewoon het grootste deel van het risico verkopen.

Komt nog eens bij dat het vaak geen eigen grond is. Dus je hebt alleen het opstal. En dat is geen 'echte' woning.

Het is leuk als je zelf graag ieder weekend in je vakantiehuisje zit waar je normaal in een klein stadsappartement zit. En je de verhuur zelf in de zomer doet, dan heb je gratis weekend recreatie in veel gevallen. Anders zou ik er niet aan beginnen.
Helemaal akkoord.
Nadeel is natuurlijk dat je dan al je vakanties op dezelfde plaats door brengt, en je voor de verhuur nog een hoop werk hebt... of je vakanties doorbrengt met herstellingen en schilderen.

Nu kan ik wel begrijpen dat je een vakantiehuisje wil voor eigen gebruik, maar dat is dan eerder een uitgave ipv een investering.

• nel!s
Tommie12 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:52:
[...]

Hier in NL lijkt de woningmarkt druk wat af te nemen op Amsterdam en Rotterdam, en toe te nemen in Utrecht, Nijmegen, Zwolle, Arnhem, Deventer etc waar je alle voordelen van een stadsleven kunt combineren met natuur binnen fietsafstand en voldoende werkgelegenheid. Dit zijn wel marginale effecten vooralsnog, overigens; Amsterdamse woningen gaan binnen een paar jaar weer hard in de lift verwacht ik.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:37

oscar82

De ondertitel

In de nieuwsbrief van mijn pensioen stond een artikel waarvan ik dacht dat het wel eens toegevoegde waarde zou kunnen hebben voor mensen die zoveel mogelijk de regie over hun eigen geld willen (FO'ers).

Het grootste nadeel over het ineens uitkeren van een deel van je pensioen is denk ik de mogelijk hogere belasting die dit met zich meebrengt.

En een addertje onder het gras is dat dit bedrag alleen helemaal aan het begin van je pensioenuitkering in een keer overgeschreven kan worden. Geen idee waarom dat is maar het zal de uitvoering van deze regeling vast makkelijker maken.

Een optie waar ik gelijk aan denk is om dit bedrag in te zetten om het restant van de hypotheek mee af te lossen. Op die manier heb je toch een zeker rendement dat wat beter is dan een depositoladder.

Pensioenbedrag ineens opnemen wordt straks mogelijk

Wetsvoorstel op 3 september ingediend
Een deel van je opgebouwde pensioen ineens opnemen. Waarschijnlijk kun je er vanaf 2022 voor kiezen. Je krijgt dan tot maximaal 10% van je opgebouwde pensioen op je rekening gestort. Het wetsvoorstel hiervoor werd begin september ingediend.
Bron: https://www.abp.nl/over-a...nkname=opbouwers&ns_fee=0

• crosscarver
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:25
Mirved schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:48:
[...]

Had het ook minder over wonen maar meer over toerisme. Het mooie heuvellandschap, natuur, de centrale ligging tussen Belgie, Duitsland etc, de vele recreatie mogelijkheden, oude steden in de omgeving die je kunt bezoeken, wellness, restaurants etc. De hele charme van het gebied zou juist verloren gaan als het helemaal vol gebouwd werd met woningen. Juist het beperkt aantal woningen dat hier nog gebouwd mag worden maakt het voor mij een interessant gebied als investering.

Overigens ga ik er toch vanuit dat dat soort domme vooroordelen nog maar onder een klein deel van de bevolking leeft.
Psst stil zijn. Laat @Pannencouque zijn ongenuanceerde mening verder verspreiden. Het is hier al zo druk in het geweldige Zuid-Limburg. Groeten vanaf 203 m boven NAP :)

The best investment is in yourself (Warren Buffett), www.sciplan.nl, ELGA, 23 PV-panelen Oost-West

• crosscarver
Tommie12 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:16:
[...]

Helemaal akkoord.
Nadeel is natuurlijk dat je dan al je vakanties op dezelfde plaats door brengt, en je voor de verhuur nog een hoop werk hebt... of je vakanties doorbrengt met herstellingen en schilderen.

Nu kan ik wel begrijpen dat je een vakantiehuisje wil voor eigen gebruik, maar dat is dan eerder een uitgave ipv een investering.
Een vakantiehuisje zit inderdaad meer tussen een zakelijke waarde (zeg vastgoed wat je permanent verhuurt) en een lifestyle expense (brengt niets op, kost misschien wel geld) in.

Je kun dan ook geen rendementen zoals bij echt vastgoed (permanente verhuur etc) verwachten.

The best investment is in yourself (Warren Buffett), www.sciplan.nl, ELGA, 23 PV-panelen Oost-West

• Pannencouque
crosscarver schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:48:
[...]

Psst stil zijn. Laat @Pannencouque zijn ongenuanceerde mening verder verspreiden. Het is hier al zo druk in het geweldige Zuid-Limburg. Groeten vanaf 203 m boven NAP :)
Ik zeg niet dat het zo ís, ik zeg dat dat de gemiddelde beleving is. Vraag buiten jouw provincie maar eens een oordeel erover. Telkens als ik voor zaken naar Zuid-Limburg moet krijg ik weer de grappen over IQ, het domme accent, etc.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:48
Pannencouque schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:01:
Vraag buiten jouw provincie maar eens een oordeel erover. Telkens als ik voor zaken naar Zuid-Limburg moet krijg ik weer de grappen over IQ, het domme accent, etc.
Als iemand die geboren en getogen is in een onooglijk plaatsje in Zuid-Limburg moet ik zeggen: die vooroordelen zijn dan ook vol-ko-men terecht. In Limburg is het sowieso veilig wonen als de zeespiegel stijgt omdat, zelfs al zou het water boven Limburg uitstijgen, dan nog zou het minstens 6 maanden duren voor de provincie dat doorhad. :+

Maar zonder gekheid, dit heeft eerder te maken met het landelijke/buitenstedelijke/kleine karakter van mijn geboorteplaats dan dat het specifiek om Limburgers gaat. Ga je ergens in Groningen op een akker staan dan heb je een ander accent maar ook gewoon het schuim zout der aarde. Het is maar net wat je ligt, ik ben zelf meer een stadsmens. Laten we zeggen dat je het in ieder geval niet doet voor het openbaar vervoer; de natuur kan wel een pre zijn.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

oscar82 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:06:
In de nieuwsbrief van mijn pensioen stond een artikel waarvan ik dacht dat het wel eens toegevoegde waarde zou kunnen hebben voor mensen die zoveel mogelijk de regie over hun eigen geld willen (FO'ers).

Het grootste nadeel over het ineens uitkeren van een deel van je pensioen is denk ik de mogelijk hogere belasting die dit met zich meebrengt.

En een addertje onder het gras is dat dit bedrag alleen helemaal aan het begin van je pensioenuitkering in een keer overgeschreven kan worden. Geen idee waarom dat is maar het zal de uitvoering van deze regeling vast makkelijker maken.

Een optie waar ik gelijk aan denk is om dit bedrag in te zetten om het restant van de hypotheek mee af te lossen. Op die manier heb je toch een zeker rendement dat wat beter is dan een depositoladder.

[...]

Bron: https://www.abp.nl/over-a...nkname=opbouwers&ns_fee=0
Het voorstel komt neer op grofweg twee jaar pensioen in één keer uitkeren aan het begin van je pensioen. Dat betekent dus ook dat je in een keer over dat hoge inkomen belasting moet betalen.

Grote adder onder het gras is dat je deze aankoop niet mag combineren met een hoog-laag pensioen. Je kunt momenteel namelijk al ervoor kiezen om 5 jaar lang een hogere uitkering te krijgen dan de rest van de looptijd. In feite vergelijkbaar met dat nieuwe 10% voorstel, alleen dan in 5 of 10 jaar uitgespreid. Voor veel mensen heeft de nieuwe regeling dus geen extreem groot voordeel. Maar extra keus is altijd fijn.
crosscarver schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:55:
[...]

Een vakantiehuisje zit inderdaad meer tussen een zakelijke waarde (zeg vastgoed wat je permanent verhuurt) en een lifestyle expense (brengt niets op, kost misschien wel geld) in.

Je kun dan ook geen rendementen zoals bij echt vastgoed (permanente verhuur etc) verwachten.
Ik kan mij voorstellen dat je zo'n tweede woning ook vooral koopt met het idee dat je er (nu of in de toekomst) zelf vaak zou willen zitten. Dat je bv vanwege je werk in een - in jouw optiek - te drukke omgeving moet wonen en graag een mooi en rustiger plekje wilt voor de weekends en vakanties en voor als je later je werk wilt afbouwen. (Of als 'thuisbasis' voor als je vaak wilt reizen.) Dan is het prettig als je met verhuur de kosten voor die tweede woning kunt verlagen. En in de toekomst kun je dan je huidige hoofdverblijf verkopen en als pensioenvoorziening zien, waarbij je het geld eventueel deels kunt gebruiken voor een kleinere woning/pied-à-terre in de stad.

In die zin is niet zozeer de tweede woning de investering, maar is de huidige hoofdwoning de toekomstige 'geldbron'.

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 08:36:
Ik kan mij voorstellen dat je zo'n tweede woning ook vooral koopt met het idee dat je er (nu of in de toekomst) zelf vaak zou willen zitten. Dat je bv vanwege je werk in een - in jouw optiek - te drukke omgeving moet wonen en graag een mooi en rustiger plekje wilt voor de weekends en vakanties en voor als je later je werk wilt afbouwen. (Of als 'thuisbasis' voor als je vaak wilt reizen.)
Dat is alleen niet echt meer in lijn met de FO gedachte - of het moet fat-FIRE zijn. Natuurlijk mag het allemaal, maar wilde deze 'topic warning' er wel even bij zetten O-)

Dat je later je eigen huis kan verkopen voor iets kleiners is ook zonder deze investering natuurlijk zo, en op een vakantiepark mag je niet permanent wonen, dus daar kun je hem ook niet voor gebruiken. Of je moet 2 of 3 van die huisjes hebben en rondtrekken als een lokale nomade misschien 8)

Wat misschien nog wel kan bijdragen, als je hoofdwoning in een populair vakantiegebied ligt waar je nog volop mag airBnB-en dan heb je wel een makkelijke en (dan) relatief goedkope uitwijkmogelijkheid (mits op dat moment ook daadwerkelijk beschikbaar...). Maar weet niet of je er nu ook van uit mag gaan dat de regels daaromtrent op voldoende lange termijn stabiel blijven.

• crosscarver
Pannencouque schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:01:
[...]
Ik zeg niet dat het zo ís, ik zeg dat dat de gemiddelde beleving is. Vraag buiten jouw provincie maar eens een oordeel erover. Telkens als ik voor zaken naar Zuid-Limburg moet krijg ik weer de grappen over IQ, het domme accent, etc.
Ach ik zal je niet vervelen met de gemiddelde mening van een Zuid Limburger over de randstedeling.

Waar er twee groepen zijn binnen een land, tussen landen, binnen een bedrijf tussen twee afdelingen etc. dan is het al snel "wij" en "zij".

TechLight schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:27:
[...]
Wat misschien nog wel kan bijdragen, als je hoofdwoning in een populair vakantiegebied ligt waar je nog volop mag airBnB-en dan heb je wel een makkelijke en (dan) relatief goedkope uitwijkmogelijkheid (mits op dat moment ook daadwerkelijk beschikbaar...). Maar weet niet of je er nu ook van uit mag gaan dat de regels daaromtrent op voldoende lange termijn stabiel blijven.
Dat was meer mijn idee, een 'gewoon' huisje in een mooi gebied (zeg Zuid Limburg) dat je via een organisatie kunt verhuren in de periode dat je er zelf geen gebruik van wilt maken.
Pagina: 1 ... 111 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.