Dat is slechts een mening. Een andere mening kan zijn dat andere partijen elkaar op moraal de maat proberen te nemen en zich verschuilen achter loze steunbetuigingen en holle symboliek. Om het vervolgens vooral niet over de situatie en achterliggende oorzaken te (hoeven) hebben.Kojoottii schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:18:
[...]
Het plaatje geeft toch perfect weer waar Baudet voor staat. Over de ruggen van slachtoffers beetje emotioneel gaan roep toeteren en dan niet eens op tijd kunnen komen voor de herdenking ... Fatsoen heeft FvD gewoon niet.
Dat is geen mening dat is een feit. Achterliggende oorzaken en situatie die OM en politie zelfs nu nog niet weten, maar Baudet weet natuurlijk op de avond van de aanslag al wel natuurlijk waar de schuld ligt..sure. Dom roep toeteren dus.-ION- schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:23:
[...]
Dat is slechts een mening. Een andere mening kan zijn dat andere partijen elkaar op moraal de maat proberen te nemen en zich verschuilen achter loze steunbetuigingen en holle symboliek. Om het vervolgens vooral niet over de situatie en achterliggende oorzaken te hebben.
Reageer op de inhoud, niet de persoon
[ Voor 88% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-03-2019 19:45 ]
Kan gebeuren.SuBBaSS schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:18:
[...]
Mede- ja.![]()
Maar sorry dat het niet aan je verwachtingen voldoet.
Heb je nou juist wel of niet op de FvD gestemd?
Niet op reageren, al helemaal niet zo.
[ Voor 83% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-03-2019 19:46 ]
Je zou een punt kunnen hebben als het motief achter de aanlag en daarmee de achterliggende oorzaak duidelijk was geweest.-ION- schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:23:
[...]
Dat is slechts een mening. Een andere mening kan zijn dat andere partijen elkaar op moraal de maat proberen te nemen en zich verschuilen achter loze steunbetuigingen en holle symboliek. Om het vervolgens vooral niet over de situatie en achterliggende oorzaken te (hoeven) hebben.
Dat was en is het nog steeds niet en in de tussentijd wordt de tragedie misbruikt door Baudet met het invullen van een motief wat hem politiek past.
Wat dat betreft is het plaatje dus treffend. Over de ruggen van de slachtoffers tbv politiek gewin van FvD
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Ik zie sowieso het verband met de Provinciale Staten- & Waterschapsverkiezingen niet.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
DeeSung: wat heeft Baudet in zijn tijd als kamerlid precies gedaan om voor jouw belangen op te komen?DeeSung schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:27:
Ik ga FvD stemmen.
Het wordt is tijd dat ze weer luisteren daar.
Ik kan dat 'tijd dat ze daar weer luisteren' namelijk nit goed rijmen met een kamerlid die niet eens de moeite neemt om naar de debatten en commissies te komen - op de momenten dat 'ie dus werkelijk inhoudelijk iets bij kan dragen is 'ie niet eens aanwezig. Hoe zie jij dat als weer luisteren?
Plus, het af willen schaffen van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, dat is toch juist het afschaffen van een manier waarop de burger zijn recht bij de overheid kan halen? Hoe helpt dat?
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
De Provinciale Statenverkiezingen bepalen (indirect) de samenstelling van de Eerste Kamer.Brent schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:31:
Ik zie sowieso het verband niet met de Provinciale Staten- & Waterschapsverkiezingen niet.
Kan/mag hier een poll gemaakt worden van wat de Tweaker stemt? Of is dat tegen de regels? Wel erg benieuwd.
Maar het is verder geen Senaatsverkiezing.-ION- schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:32:
[...]
De Provinciale Statenverkiezingen bepalen de samenstelling van de Eerste Kamer.
Splits m dan wel even uit per provincie en waterschap. Anders is het nutteloos.Piet_Piraat7 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:33:
Kan/mag hier een poll gemaakt worden van wat de Tweaker stemt? Of is dat tegen de regels? Wel erg benieuwd.
paar jaar geleden was er ook een poll, vlak voor opkomst fvd. toen waren vvd & pvv de grootste. zal nu nog steeds wel zo zijn, met fvd er nog bij, als ik de reacties zo lees.Piet_Piraat7 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:33:
jammer wel. je hebt meer aan feiten en nuances dan leugens en polarisatie. maarja.

Klopt, maar feit is wel dat dit de enige verkiezingen zijn waarbij de bevolking invloed kan uitoefenen op die samenstelling van die senaat.
Dat valt (op zich) van de Volksrant ook te zeggen in dit geval.Kojoottii schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:18:
[...]
Het plaatje geeft toch perfect weer waar Baudet voor staat. Over de ruggen van slachtoffers beetje emotioneel gaan roep toeteren en dan niet eens op tijd kunnen komen voor de herdenking ... Fatsoen heeft FvD gewoon niet.
Gisteren moord en brand over (bwvs.) 'lijken die nog warm zijn' en dan de dag erna zoiets plaatsen.
De suggestie dat hij bewust te laat kwam voor die herdenking is imo. echt een nare frame trouwens.
Iemand vraagt om een link en dat is waar ik naar verwees.-ION- schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:26:
[...]
Gaan we ons tot dit niveau verlagen en allerhande politieke cartoons en memes plaatsen? Ik dacht dat de tegenstanders van Baudet het toch zo graag over de inhoud willen hebben?
That's all.
Maar het zou toch ook om de provincie (en waterschap) moeten gaan. Deze stemming reduceren tot een nationale verkiezing zou zonde zijn.-ION- schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:37:
[...]
Klopt, maar feit is wel dat dit de enige verkiezingen zijn waarbij de bevolking invloed kan uitoefenen op die samenstelling van die senaat.
Helemaal mee eens, dat is helaas wel het onontkomelijke effect van het systeem dat we nu hebben.Brent schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:38:
[...]
Maar het zou toch ook om de provincie (en waterschap) moeten gaan. Deze stemming reduceren tot een nationale verkiezing zou zonde zijn.
Nog even en we kunnen de 1e kamer afschaffen omdat de controlerende taak compleet weg is, omdat het een veredelde extra 2e kamer is die politiek gekleurd blokkeert wat in de 2e kamer niet gelukt is.
[ Voor 29% gewijzigd door Bean77 op 20-03-2019 14:42 ]
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Een analyse die overigens door velen ook wordt onderschreven. Het alternatief is een constitutioneel hof dat nieuwe wetsvoorstellen toetst aan de grondwet.Bean77 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:41:
Nog even en we kunnen de 1e kamer afschaffen omdat de controlerende taak compleet weg is, omdat het een veredelde extra 2e kamer is die politiek gekleurd blokkeert wat in de 2e kamer niet gelukt is.
'Politiek gekleurd' is een beetje een open deur als je het hebt over politiek. Eh, ja.Bean77 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:41:
Het punt is overigens vooral dat de Eerste Kamer zoveel belangrijker is omdat de Tweede Kamer bijna geen controlerende functie meer heeft nu de partijen die in de coalitie zitten bereid zijn alles kritiekloos door te hameren. (Bij de vorige verkiezingen werd op een rijtje gezet wat de kamerleden zoal doen, en met name de kamerleden voor de VVD deden helemaal niets, geen vragen stellen, geen toevoegingen aan het debat... die zitten er alleen om mee te stemmen ongeacht de inhoud.)
Dan richt de maatschappelijke druk zich op de plekken waar nog wel iets te veranderen is, zoals de Eerste Kamer. (Dit is geen pleidooi om wat dan ook af te schaffen, behalve wellicht de fractiediscipline.)
Ik verwacht dat zijn woordvoerder snapt hoe je interviews in moet plannen. BIjvoorbeeld niet zodat je het begin van een debat mist waarbij je aanwezig wilt zijn.SuBBaSS schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:37:
[...]
De suggestie dat hij bewust te laat kwam voor die herdenking is imo. echt een nare frame trouwens.
Het missen van deze herdenking is op zijn minst een bewuste keuze. Oorzaak (geen intentie om te gaan of uitgelopen afspraak) maken daarin niet uit.
Door wie?-ION- schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:45:
[...]
Een analyse die overigens door velen ook wordt onderschreven. Het alternatief is een constitutioneel hof dat nieuwe wetsvoorstellen toetst aan de grondwet.
Verder is deze controlerende functie (door de Raad van State) al vastgelegd in Artikel 73. En wordt deze controlerende functie genegeerd.
[ Voor 28% gewijzigd door ANdrode op 20-03-2019 14:49 ]
Dit is voor mij de hoofdreden om hoogstwaarschijnlijk niet te gaan stemmen vandaag. De provinciale belangen en standpunten sneeuwen helemaal onder omdat de partijen (en daarmee de media) hier een soort landelijke verkiezingen "light" van maken. Ik had een foldertje door de brievenbus waarin Lilian Marijnissen mij oproept om vandaag toch echt te gaan stemmen als ik Rutte weg wil hebben. De SP standpunten voor de PS verkiezingen waren er niet eens op terug te vinden. En zo geldt dat eigenlijk voor zo'n beetje elke partij die ook landelijk actief is. Verkiezingen in Nederland worden hoe langer hoe meer een soort populariteitscircus, met partijen die maar wat standpunten innemen die het goed doen in de peilingen voor maximaal electoraal gewin. Het zwart maken van andere partijen lijkt tegenwoordig belangrijker dan staan voor je eigen principes.Brent schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:38:
[...]
Maar het zou toch ook om de provincie (en waterschap) moeten gaan. Deze stemming reduceren tot een nationale verkiezing zou zonde zijn.
There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -
Volgens mij was het geen gepland interview, maar werd Baudet op weg naar de kamer opgevangen door een hoop journalisten.ANdrode schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:47:
[...]
Ik verwacht dat zijn woordvoerder snapt hoe je interviews in moet plannen. BIjvoorbeeld niet zodat je het begin van een debat mist waarbij je aanwezig wilt zijn.
Het missen van deze herdenking is op zijn minst een bewuste keuze. Oorzaak (geen intentie om te gaan of uitgelopen afspraak) maken daarin niet uit.
Het enige dat ik weet is dat er niet naar referenda wordt geluisterd. Dat belastingen omhoog zijn gegegaan. En ik voorspel nu dat dat nogmeer wordt als de huidige coalitie weer een meerderheid behaald in de 1e kamer.incaz schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:32:
[...]
DeeSung: wat heeft Baudet in zijn tijd als kamerlid precies gedaan om voor jouw belangen op te komen?
Ik kan dat 'tijd dat ze daar weer luisteren' namelijk nit goed rijmen met een kamerlid die niet eens de moeite neemt om naar de debatten en commissies te komen - op de momenten dat 'ie dus werkelijk inhoudelijk iets bij kan dragen is 'ie niet eens aanwezig. Hoe zie jij dat als weer luisteren?
Plus, het af willen schaffen van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, dat is toch juist het afschaffen van een manier waarop de burger zijn recht bij de overheid kan halen? Hoe helpt dat?
Het wordt is tijd voor wat nieuwe gezichten daar.
Sorry. Maar als dat alles is wat je weet. Zou je je dan eerst niet wat meer verdiepen voordat je gaat stemmen?DeeSung schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:51:
[...]
Het enige dat ik weet is dat er niet naar referenda wordt geluisterd. Dat belastingen omhoog zijn gegegaan. En ik voorspel nu dat dat nogmeer wordt als de huidige coalitie weer een meerderheid behaald in de 1e kamer.
Waarom denk je dat 'nieuwe gezichten' genoeg is om iets te veranderen? Dat je verontwaardigd bent over hoe dingen gaan kan ik namelijk goed begrijpen. Maar als we dat willen veranderen is alleen maar 'anders' willen niet genoeg, dan gaat het er ook om te kijken wat je anders wil en wie daarin een realistische intentie heeft om ook werkelijk iets te veranderen. (En hoe. Want het afwijzen van de grondwet of fundamentele verdragen is 'verandering' alleen niet echt ten goede.)DeeSung schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:51:
Helemaal mee eens hoor (wat die planning betreft).ANdrode schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:47:
[...]
Ik verwacht dat zijn woordvoerder snapt hoe je interviews in moet plannen. BIjvoorbeeld niet zodat je het begin van een debat mist waarbij je aanwezig wilt zijn.
Maar ik begreep dat het er ook mee te maken had dat hij door een cordon journalisten moest dat voor z'n deur stond te wachten.
Praat het op zich niet goed, maar is wel heel wat anders dan suggereren dat hij het bewust deed.
Dat gaat er bij mij (nog) niet in.
Stem lokaal? Die partijen hebben veel minder last van de landelijke partijen want die hebben ze simpelweg niet. Vandaar ook dat de OSF in de Eerste Kamer zit.Tsjipmanz schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:48:
[...]
Dit is voor mij de hoofdreden om hoogstwaarschijnlijk niet te gaan stemmen vandaag. De provinciale belangen en standpunten sneeuwen helemaal onder omdat de partijen (en daarmee de media) hier een soort landelijke verkiezingen "light" van maken. Ik had een foldertje door de brievenbus waarin Lilian Marijnissen mij oproept om vandaag toch echt te gaan stemmen als ik Rutte weg wil hebben. De SP standpunten voor de PS verkiezingen waren er niet eens op terug te vinden. En zo geldt dat eigenlijk voor zo'n beetje elke partij die ook landelijk actief is. Verkiezingen in Nederland worden hoe langer hoe meer een soort populariteitscircus, met partijen die maar wat standpunten innemen die het goed doen in de peilingen voor maximaal electoraal gewin. Het zwart maken van andere partijen lijkt tegenwoordig belangrijker dan staan voor je eigen principes.
Daar heb ik ook zeker naar gekeken. Maar vooralsnog ook nog niet kapot van de plannen van de lokale partijen. Vandaar mijn overweging om dit keer dan maar gewoon over te slaan.Robkazoe schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:54:
[...]
Stem lokaal? Die partijen hebben veel minder last van de landelijke partijen want die hebben ze simpelweg niet. Vandaar ook dat de OSF in de Eerste Kamer zit.
- Soulseek rulez -
Omdat landelijke politiek de PS kaapt ga je zelf niet stemmen? Dat vind ik hoogst apart. Dat je je er aan kan ergen is allemaal best, maar om dan niet te gaan stemmen?Tsjipmanz schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:48:
[...]
Dit is voor mij de hoofdreden om hoogstwaarschijnlijk niet te gaan stemmen vandaag. De provinciale belangen en standpunten sneeuwen helemaal onder omdat de partijen (en daarmee de media) hier een soort landelijke verkiezingen "light" van maken. Ik had een foldertje door de brievenbus waarin Lilian Marijnissen mij oproept om vandaag toch echt te gaan stemmen als ik Rutte weg wil hebben. De SP standpunten voor de PS verkiezingen waren er niet eens op terug te vinden. En zo geldt dat eigenlijk voor zo'n beetje elke partij die ook landelijk actief is. Verkiezingen in Nederland worden hoe langer hoe meer een soort populariteitscircus, met partijen die maar wat standpunten innemen die het goed doen in de peilingen voor maximaal electoraal gewin. Het zwart maken van andere partijen lijkt tegenwoordig belangrijker dan staan voor je eigen principes.
|>
Persoonlijk vind ik incompetentie in deze geen excuus. Ik beschouw het daarom als een keuze danwel falen van ondersteunend netwerk van de politicus.SuBBaSS schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:53:
[...]
Helemaal mee eens hoor (wat die planning betreft).
Maar ik begreep dat het er ook mee te maken had dat hij door een cordon journalisten moest dat voor z'n deur stond te wachten.
Praat het op zich niet goed, maar is wel heel wat anders dan suggereren dat hij het bewust deed.
Wanneer je dit onbewust doet (je wist niet van de herdenking) vind ik het minder kwalijk/de keuze om voor het PR moment te gaan begrijpelijk. Daar zullen we geen duidelijkheid in krijgen.
Zomaar wat zoekresultaten, tijdens colleges staatsrecht van mijn studie is de discussie ook uitgebreid behandelt. De concrete wetenschappelijk papers heb ik zo gauw niet paraat.
https://d66.nl/standpunt-over/eerste-kamer-2/
https://www.volkskrant.nl...ter-afschaffen-~bdd98555/
https://www.volkskrant.nl...de-eerste-kamer~b31be914/
https://www.njb.nl/blog/d...-eerste-kamer.11656.lynkx
https://www.montesquieu-i...en_zonder_de_eerste_kamer
Die suggestie deed ik (of iemand anders) ook niet. Maar als je de avond daarvoor zo enorm staat te leunen op hun slachtofferschap, zou je toch op zijn minst moeten zorgen dat je op tijd bent op hun herdenking, staat zo "raar" nu, om het zacht uit te drukken.SuBBaSS schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:53:
[...]
Helemaal mee eens hoor (wat die planning betreft).
Ondanks dat sommige mensen hier zeer agressief zijn op de persoonlijke integriteit van Baudet, is het verwijt dat hij niet eens de moeite neemt om naar de debatten te komen is onzin natuurlijk.incaz schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:32:
Ik kan dat 'tijd dat ze daar weer luisteren' namelijk niet goed rijmen met een kamerlid die niet eens de moeite neemt om naar de debatten en commissies te komen - op de momenten dat 'ie dus werkelijk inhoudelijk iets bij kan dragen is 'ie niet eens aanwezig. Hoe zie jij dat als weer luisteren?
Baudet was bij meer debatten (plenair + commissie) aanwezig dan:
Marijnissen Jr. (Sp)
Wilders (pvv)
Buma (CDA)
Thieme (pvdd)
Asscher (PvdA)
Dijkhof (VVD)
Hij is zelfs opmerkelijk vaak aanwezig als je rekening houdt met dat hij ook nog een politieke partij aan het opzetten en managen is.
Verder, wat Baudet inhoudelijk bijdraagt is een tweede natuurlijk. Argumenteel en politiek vind ik 'm vrij zwak, maar ik wil hem af en toe best wat kudo's geven voor de vorm.
Ik zal nooit stemmen op die partij (qua leden blijft het een beetje de lieden die te licht worden bevonden bij de echte vvd), maar grote blokken PVV, FvD VVD en CDA in de 1e kamer zijn een mooie beschermconstructie tegen welke opkomst van links dan ook. Een nog linksere regering dan de huidige (verhoging en introduceren van allerlei kapitaalbelastingen) zou ik een enge gedachte vinden.
| live and give like no one else |
Wtf? "nog linkser dan de huidige regering"? Wow.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
@3x3 Das leuk en aardig maar ik heb liever dat de Eerste Kamer onafhankelijk de haalbaarheid van de wetten controleert en controleert of de wetten technisch goed in elkaar zitten dan dat ze politiek gaan zitten klaverjassen en onderhandelen over wat ze wel/niet er doorheen willen laten gaan.
Maar goed, het politiek bedrijven in de Eerste Kamer + de berg bijbanen van alle leden maakt de Eerste Kamer echt een gedrocht.
Maar goed, het politiek bedrijven in de Eerste Kamer + de berg bijbanen van alle leden maakt de Eerste Kamer echt een gedrocht.
Een interessante opmerking in een artikel bij de Correspondent over deze verkiezingen:
Verder zijn de vier redenen je met de verkiezingen te bemoeien ook mooi opgemerkt.Tijdens mijn zoektocht ontmoette ik iemand die hier een oplossing voor heeft bedacht, journalist Patrick Arink. Hij ontwikkelde voor deze verkiezingen een meestem-meter, waarmee je het stemgedrag van partijen in de voorbije periode terug kunt zien. Spijtig genoeg wilde op Friesland na geen van de door hem benaderde provincies hieraan meewerken. Volgens Arink omdat de gesignaleerde discrepanties tussen beloftes en stemgedrag simpelweg te confronterend waren.
De eerste sluit aan bij de meestem-meter: wat hebben partijen gedaan, ipv wat zeggen ze te willen doen/voor te staan? Scheiden van woord en daad. Meestal willen partijen er dus niet aan, omdat het pijnlijke waarheden blootlegt.- Regeren is vooruitzien, verkiezingen zijn een terugblik. Maar op wat?
- Burgers zijn wel betrokken bij de provincie, maar pas als het bijna te laat is
- Verkiezingen maken eenvoudige dingen te moeilijk en moeilijke dingen te simpel
- Verkiezingen scheppen tegenstellingen die er in de provincie zelf nauwelijks zijn
Hoewel ik wel ga stemmen ben ik het hier volmondig mee eens. Het is schrijnend om te zien hoe sommige mensen in mijn omgeving denken te stemmen voor de tweede kamer zelfs....en daarom simpelweg stemmen op rechts of links omdat ze het niets eens zijn met links of rechts...Tsjipmanz schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:48:
[...]
Het komt wel vaker voorbij maar als je het mij vraagt is de huidige regeringsvorm echt toe aan vernieuwing. Als we zo door gaan bereiken we niets door polarisatie en polderen. Koppel daar behoorlijke politiek gestuurde media kanalen aan je stevent af op een op falliet.
[ Voor 3% gewijzigd door Cobb op 20-03-2019 15:13 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
@Brent in het algemeen zouden de media en stemmers veel meer naar stemgedrag mogen kijken.
Het probleem is dat we ongeacht de politieke kleur de komende jaren altijd een overheid zullen hebben die hongerig is naar geld ivm de vergrijzing.DeeSung schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:51:
[...]
Het enige dat ik weet is dat er niet naar referenda wordt geluisterd. Dat belastingen omhoog zijn gegegaan. En ik voorspel nu dat dat nogmeer wordt als de huidige coalitie weer een meerderheid behaald in de 1e kamer.

Met meer ouderen heb je meer zorg nodig, en moet je meer AOW uitkeren. Of het nu Baudet, Wilders of Rutte is je kan daarop beiden nauwelijks besparen zonder grote maatschappelijke impact.
Wat wel typisch is aan deze regering is dat ze een behoorlijk linkse belastingagenda hebben. Belasting op arbeid is verlaagd, en er zijn gigantisch veel kapitaalbelastingen bij gekomen of verhoogd. Daarnaast zijn er ook een aantal verschuivingen van inkomen naar consumptie gegaan, wat typisch is voor overheden die willen kunnen micromanagen op gedrag.
Maar dat iedereen meer belasting moet gaan betalen, komt gewoon doordat er nu een generatie met pensioen gaat, die het bijzonder goed geregeld heeft voor zichzelf, en mag gaan genieten van het beste zorgstelsel van Europa.
Edit: misschien een beetje off-topic, maar wel relevant imo gezien de discussie die we eerder hadden over migratie en onze stemkeuze. Als de mods dat niet zo vinden, please delete!
We hadden het trouwens over migratie eerder. Het blijkt dat de legale dienst van de Europese Comissie toch vindt dat het verdrag van Marrakesh "legal effects" heeft en "[is able to] decisively influence the content adopted by EU legislature".
Dus het Nederlandse extra velletje waarin stond dat Marrakesh op geen enkele manier legaal bindend is heeft weinig zin gehad. Marrakesh kan grote invloed hebben op nieuwe wetgeving in de EU.
Bron: https://twitter.com/JanLatten/status/1108325517487472641
Reactie van de Europese Commissie: ze nemen afstand van dit document. Ik snap niet precies wat dat betekent voor de geldigheid van het document.
Volle van achter een paywall van de Standaard (krant uit België):
De Europese Commissie heeft op 11 maart formeel afstand gedaan van deze nota. De nota is geen officieel document van de Commissie en heeft geen enkele juridische status.
Hoofdwoordvoerder Margaritis Schinas omschreef het document als ‘een zoveelste nota’, die ‘op geen enkele manier de positie van de Commissie vertegenwoordigt’. Schinas herhaalde het ‘heel duidelijke standpunt’: ‘Het VN-Migratiepact is niet bindend. Voor deelnemende staten ontstaan er geen juridische verplichtingen door, onder nationaal noch internationaal recht. Staten kunnen vrij beslissen om het te implementeren of niet.’
We hadden het trouwens over migratie eerder. Het blijkt dat de legale dienst van de Europese Comissie toch vindt dat het verdrag van Marrakesh "legal effects" heeft en "[is able to] decisively influence the content adopted by EU legislature".
Dus het Nederlandse extra velletje waarin stond dat Marrakesh op geen enkele manier legaal bindend is heeft weinig zin gehad. Marrakesh kan grote invloed hebben op nieuwe wetgeving in de EU.
Reactie van de Europese Commissie: ze nemen afstand van dit document. Ik snap niet precies wat dat betekent voor de geldigheid van het document.
Volle van achter een paywall van de Standaard (krant uit België):
De Europese Commissie heeft op 11 maart formeel afstand gedaan van deze nota. De nota is geen officieel document van de Commissie en heeft geen enkele juridische status.
Hoofdwoordvoerder Margaritis Schinas omschreef het document als ‘een zoveelste nota’, die ‘op geen enkele manier de positie van de Commissie vertegenwoordigt’. Schinas herhaalde het ‘heel duidelijke standpunt’: ‘Het VN-Migratiepact is niet bindend. Voor deelnemende staten ontstaan er geen juridische verplichtingen door, onder nationaal noch internationaal recht. Staten kunnen vrij beslissen om het te implementeren of niet.’
[ Voor 90% gewijzigd door Grotbewoner op 20-03-2019 15:41 ]
En dan wil ik zorg nog extra benadrukken.3x3 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:13:
[...]
[Afbeelding]Als je kijkt naar de verreweg grootste rijksuitgaven. Sociale zekerheid en Zorg gaan die gewoon groeien door de vergrijzing.
Met meer ouderen heb je meer zorg nodig, en moet je meer AOW uitkeren. Of het nu Baudet, Wilders of Rutte is je kan daarop beiden nauwelijks besparen zonder grote maatschappelijke impact.
Bijstand en WW zijn klein (bijstand 1/6e van AOW, WW wordt gedekt door precies van werkenden iirc) tov zorg en AOW.
Dat soort framing is echt zinloos en misleidend, doe gewoon niet.3x3 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:13:
Wat wel typisch is aan deze regering is dat ze een behoorlijk linkse belastingagenda hebben.
Het is voorgerekend dat het netto nauwelijks iets uitmaakt. Het enige is elke coalitiepartij nu zijn favoriete belastinkje omlaag heeft gekregen en daarmee naarbuiten kunnen treden (marketing).3x3 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:13:
[...]
Wat wel typisch is aan deze regering is dat ze een behoorlijk linkse belastingagenda hebben.
Een daadwerkelijke linkse belastingpolitiek zou zijn minder heffen over mensen, en meer over bedrijven. Daar is in de verste verte geen sprake van.
[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 20-03-2019 15:19 ]
dit is offtopic. post het even in het juiste topic.Grotbewoner schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:14:
Reactie van de Europese Commissie: ze nemen afstand van dit document. Ik snap niet precies wat dat betekent voor de gelidgheid van het document.
misschien eens niet betaalde belasting over de afgelopen 20 jaar bij bedrijven en puissant rijken gaan heffen, met terugwerkende kracht dus. dan is er meer dan voldoende geld om zaken te bekostigen.3x3 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:13:
[...]
Het probleem is dat we ongeacht de politieke kleur de komende jaren altijd een overheid zullen hebben die hongerig is naar geld ivm de vergrijzing.
[Afbeelding]Als je kijkt naar de verreweg grootste rijksuitgaven. Sociale zekerheid en Zorg gaan die gewoon groeien door de vergrijzing.
Wat wel typisch is aan deze regering is dat ze een behoorlijk linkse belastingagenda hebben. Belasting op arbeid is verlaagd, en er zijn gigantisch veel kapitaalbelastingen bij gekomen of verhoogd. Daarnaast zijn er ook een aantal verschuivingen van inkomen naar consumptie gegaan, wat typisch is voor overheden die willen kunnen micromanagen op gedrag.
Maar dat iedereen meer belasting moet gaan betalen, komt gewoon doordat er nu een generatie met pensioen gaat, die het bijzonder goed geregeld heeft voor zichzelf, en mag gaan genieten van het beste zorgstelsel van Europa.
[ Voor 48% gewijzigd door dawg op 20-03-2019 15:24 ]
dubbel
[ Voor 99% gewijzigd door dawg op 20-03-2019 15:24 ]
incaz schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:17:
[...]
Dat soort framing is echt zinloos en misleidend, doe gewoon niet.
- ATAD1
- praktijkverhoging en behoud van de vennootschapsbelasting
- Het agressieve schijvenstelsel in Box 3
- De verhuurdersheffing (stiekem Rutte 1)
- De eigenwoningforfait-belasting
- Het beperken van individuele belastingafspraken met multinationals
- Verhoogde omzetbelasting
[ Voor 10% gewijzigd door 3x3 op 20-03-2019 15:26 ]
Nee dat is natuurlijk niet het enige dat ik weet maar wel het enige wat ik heb meegemaakt als burger waar ik me direct aan irriteer.D-e-n schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:53:
[...]
Sorry. Maar als dat alles is wat je weet. Zou je je dan eerst niet wat meer verdiepen voordat je gaat stemmen?
1. Er wordt niet geluisterd naar referenda.
2. Belasting op belasting verhoging.
Dit zijn de twee belangrijkste punten voor mij waar ik nu verandering in wil zien.
FvD wil daaraan werken. Huidige coalitie niet.
Maar als je per se nog een punt wil horen.
Investeren in een thorium reactor. Uitermate belangrijk als we naar een volledig elektrische toekomst gaan en nog goedkope elektriciteit willen hebben.
Voor de rest vind ik immigratie en intergratie ook belangrijke standpunten. Daar moet echt meer aandacht naartoe. Denk niet dat de meeste mensen doorhebben dat de we hier andere normen en waarden hebben. Voor veel mensen een schock wss als ze hier komen en zien dat homo’s in het openbaar naast elkaar hand in hand lopen. Maar hun opvoeding is dan ook anders.
En hun standpunt over de EU ben ik het ook eens.
Jaja wat te doen in Nederland. Ik ben iig FvD.
Wat gaat een Nexit ons brengen? Een Brexit is al een gedrocht voor het land. Maar Nederland, wat vast zit aan Belgie en Duitsland wat uit een EU staptDeeSung schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:29:
[...]
En hun standpunt over de EU ben ik het ook eens.

Er is van alles mis met de EU. Het is een bende. Brrr. Maar alsnog overstijgt het belang negatieve kanten.
Nederland, met eigen munt, wat beperkingen heeft met export. Sluit de tent maar.
Dat is leuk goochelen met cijfers. Die andere fractievoorzitters hebben een grote fractie waarbinnen de portefeuilles verdeeld worden en dus logischerwijs niet iedereen bij alle debatten is. In dat artikel wordt expliciet opgemerkt dat leden van kleine partijen vaak hoog staan, omdat die partijen de taken veel minder kunnen verdelen. Baudet is duidelijk uitzondering op die regel. FvD staat tevens stijf onderaan als je kijkt naar het totaal aantal debatten waar ze bij aanwezig waren. Andere kleine partijen zijn (in verhouding naar aantal zetels) veel actiever.3x3 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:03:
[...]
Ondanks dat sommige mensen hier zeer agressief zijn op de persoonlijke integriteit van Baudet, is het verwijt dat hij niet eens de moeite neemt om naar de debatten te komen is onzin natuurlijk.
Baudet was bij meer debatten (plenair + commissie) aanwezig dan:
Marijnissen Jr. (Sp)
Wilders (pvv)
Buma (CDA)
Thieme (pvdd)
Asscher (PvdA)
Dijkhof (VVD)
Hij is zelfs opmerkelijk vaak aanwezig als je rekening houdt met dat hij ook nog een politieke partij aan het opzetten en managen is.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
@3x3, je lijkt een hele simlistische invulling te willen geven aan 'links' en 'rechts'. Alsof er niets meer achter zit dan belastingverhoging/-verlaging. Ik vind dat zinloze en misleidende framing.
@DeeSung, ik vind het jammer, want ik zie niets van wat je zegt terug in FvD, en de banden met extreemrechts wekken niet de indruk dat hij iets met integratie wil. Ik kan ook niet begrijpen hoe het 'EU-standpunt', met de ravage en chaos van Brexit direct naast ons, niet een automatische diskwalificatie is. Niets hebben ze aan antwoorden, en het is meer dan duidelijk dat het alleen maar gaat om sabotage en niet om daadwerkelijk handelen in het belang van de bevolking. En wij kunnen dat van hier af gewoon zien gebeuren. En dat er dan toch mensen zijn die denken dat dat een goed idee is... ik begrijp dat gewoon niet echt.
Vraagje: vind je het niet erg dat FvD de grondwet of het EVRM zou willen afschaffen?
@DeeSung, ik vind het jammer, want ik zie niets van wat je zegt terug in FvD, en de banden met extreemrechts wekken niet de indruk dat hij iets met integratie wil. Ik kan ook niet begrijpen hoe het 'EU-standpunt', met de ravage en chaos van Brexit direct naast ons, niet een automatische diskwalificatie is. Niets hebben ze aan antwoorden, en het is meer dan duidelijk dat het alleen maar gaat om sabotage en niet om daadwerkelijk handelen in het belang van de bevolking. En wij kunnen dat van hier af gewoon zien gebeuren. En dat er dan toch mensen zijn die denken dat dat een goed idee is... ik begrijp dat gewoon niet echt.
Vraagje: vind je het niet erg dat FvD de grondwet of het EVRM zou willen afschaffen?
Zag nog een mooi voorbeeld vandaag:Cobb schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:11:
[...]
Hoewel ik wel ga stemmen ben ik het hier volmondig mee eens. Het is schrijnend om te zien hoe sommige mensen in mijn omgeving denken te stemmen voor de tweede kamer zelfs....en daarom simpelweg stemmen op rechts of links omdat ze het niets eens zijn met links of rechts...

- Soulseek rulez -
Ja, snap het ook niet zo. We hebben al decennia min of meer rechts beleidijdod schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:04:
Wtf? "nog linkser dan de huidige regering"? Wow.

Het heeft de samenleving er niet vriendelijker op gemaakt.
Dit dus.
Welke niet betaalde belasting?dawg schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:23:
misschien eens niet betaalde belasting over de afgelopen 20 jaar bij bedrijven en puissant rijken gaan heffen, met terugwerkende kracht dus. dan is er meer dan voldoende geld om zaken te bekostigen.
In 2018 hadden bedrijven te maken volgens de accountants van PWC met een gemiddelde belastingdruk van 40,8% in Nederland. Hoger dan het E.U. gemiddelde, hoger dan het OESO gemiddelde.
Wie in Nederland vermogen boven een miljoen heeft, heeft ook te maken gehad met gigantische stijgingen van belasting.
Daar is het belastingtarief met 33% verhoogd. Dat maakt maatschappelijk renderen van je kapitaal ook steeds minder mogelijk, als je je geld investeert in maatschappelijke doelen met een lager rendement dan 1,6% krimpt je vermogen gewoon door de belastingagressie. Eigenlijk heeft de overheid gezegd, wie geld heeft boven de miljoen en 'maar' 30% belastingdruk wilt, moet zijn investeringen doen in zaken die >5,6% renderen.
Als je huizen wilt verhuren en hetzelfde netto rendement wilt overhouden (na belastingen) moet je de huur gewoon omhoog. We zien ook dat nu in de particuliere sector huurprijzen harder stijgen dan ooit. (Al komt dat ook door de kunstmatig hoge grondprijzen (ook een vorm van belasting op kapitaal).
[ Voor 3% gewijzigd door 3x3 op 20-03-2019 15:48 ]
Om weer terug te gaan naar waar het vandaag wél over gaat:
De notulen van de vergaderingen van Provinciale Staten zijn gewoon te downloaden. Lees er daar één of twee van en je krijgt een aardig beeld van wat elke partij wil en doet.
Geen stemwijzer nodig
Bijvoorbeeld hun eigen terugblik (Zuid-Holland):
https://staten.zuid-holla...2019/Stuknr_681934284.org
Of een gewone zitting:
https://staten.zuid-holla...2018/Stuknr_678170269.org
De notulen van de vergaderingen van Provinciale Staten zijn gewoon te downloaden. Lees er daar één of twee van en je krijgt een aardig beeld van wat elke partij wil en doet.
Geen stemwijzer nodig
Bijvoorbeeld hun eigen terugblik (Zuid-Holland):
https://staten.zuid-holla...2019/Stuknr_681934284.org
Of een gewone zitting:
https://staten.zuid-holla...2018/Stuknr_678170269.org
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Maar ze hebben slechts een controlerende taak. Dus buiten het inhoudelijk toetsen of het niet botst met wetgeving etc. hoeven ze dus niks te vinden of het hun cup of tea is. Nu wordt de 1e kamer door links en rechts steeds meer misbruikt om onwelwillige besluiten te blokkeren wat er in de 2e kamer niet gelukt is omdat ze daar geen meerderheid hadden. Dan gaat het toch niet goed met de staatskundige rol van de 1e kamer?incaz schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:46:
[...]
Dan richt de maatschappelijke druk zich op de plekken waar nog wel iets te veranderen is, zoals de Eerste Kamer. (Dit is geen pleidooi om wat dan ook af te schaffen, behalve wellicht de fractiediscipline.)
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
In Zuid-Holland stond Baudet overigens als lijstduwer op de lijst, hoewel hij niet in de provincie woont (mag dat?).Tsjipmanz schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:42:
[...]
Zag nog een mooi voorbeeld vandaag:
[Afbeelding]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ja hoor. Heb ik bij andere partijen in het verleden ook wel gezien.Señor Sjon schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:58:
[...]
In Zuid-Holland stond Baudet overigens als lijstduwer op de lijst, hoewel hij niet in de provincie woont (mag dat?).
Volgens mij is dat bij Denk regelmatig het gevalSeñor Sjon schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:58:
[...]
In Zuid-Holland stond Baudet overigens als lijstduwer op de lijst, hoewel hij niet in de provincie woont (mag dat?).
- Soulseek rulez -
De belastingen die via allerlei contructies wordt weggesluisd om maar niet betaald te worden. De gewone man, en MKB, die betalen inderdaad dat soort tarieven. De grote bedrijven en echt rijken niet.
Via volledig Nederlandse constructies?ijdod schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:09:
[...]
De belastingen die via allerlei contructies wordt weggesluisd om maar niet betaald te worden. De gewone man, en MKB, die betalen inderdaad dat soort tarieven. De grote bedrijven en echt rijken niet.
Of via internationale constructies?
Maakt dat uit? Het wordt gefaciliteerd.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Beiden. Waarbij voor diverse bedrijven NL graag de rol van 'internationale contructie' invult, dat dan weer wel. Voor die eerste denk aan de speciale belastingdeals die grote bedrijven regelmatig afsluiten.3x3 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:10:
[...]
Via volledig Nederlandse constructies?
Hoe dan ook, lagere belastingen leidt per definitie tot grotere ongelijkheid, slechtere infrastructuur en een minder prettige samenleving. Dat lijkt me evident. Minder inkomsten voor de overheid betekent knippen in de overheidsuitgaven van zaken die deze kenmerken faciliteren.3x3 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:10:
[...]
Via volledig Nederlandse constructies?
Ik zou dat persoonlijk niet zo heel fijn vinden. Denivellering leidt tot meer inbraken, meer onveiligheid op straat enzo.
Dit dus.
Ben eerlijk wel blij dat we van die wet af zijn. Bij de WIV hadden de meeste mensen al geen idee waarvoor ze stemden, en bij de stemming over het associatieverdrag met Oekraïne was het niveau al helemaal dramatisch.DeeSung schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:29:
[...]
1. Er wordt niet geluisterd naar referenda.
Je omschrijft het type deal, waar ook deze regering behoorlijke beperkingen aan heeft gelegd.ijdod schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:12:
[...]
Beiden. Waarbij voor diverse bedrijven NL graag de rol van 'internationale contructie' invult, dat dan weer wel. Voor die eerste denk aan de speciale belastingdeals die grote bedrijven regelmatig afsluiten.
Het klopt dat kapitaal gaat naar waar het het prettigst behandeld wordt. Wat dat betreft zie ik nu wel problemen ontstaan in Nederland. Zo hebben we wel woningnood, maar zie ik de mensen die vroeger altijd in Nederlandse projecten investeerden nu liever in Zuid-Amerika investeren. zelfs Institionele investeerders met een maatschappelijke opdracht zoals woningbouwcorporaties investeren vandaag de dag nog maar de helft van wat ze +5 jaar geleden in nieuwe woningen investeerde.
Gigantische stijging van verschillende soorten kapitaalbelastingen raakt niet alleen de nieuwbouw, maar ook andere kapitaalintensieve sectoren in Nederland.
Dit is natuurlijk een wat technisch onderwerp voor de meeste kiezers, - want wie wil er nou niet minder belasting voor zichzelf, en meer voor het grootkapitaal - maar juist voor zaken als het investingsklimaat, tax-seeking, een gezonde lange termijn begroting is het belangrijk dat we een goede 1e kamer hebben die een beetje verder kijkt dan het populisme van de 2e kamer.
[ Voor 14% gewijzigd door 3x3 op 20-03-2019 16:24 ]
Dat is niet helemaal zo hoor. Ten eerste wordt er niet zoveel geblokkeerd, ten tweede mag de Eerste Kamer wel degelijk eigen hoorzittingen houden en een eigen visie ontwikkelen, en ten derde gaat het meestal om zaken die wel degelijk botsen met bepaalde uitgangspunten van grondwet, verdragen of andere wetgeving en die dus niet zomaar tegengehouden worden.Bean77 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:51:
[...]
Maar ze hebben slechts een controlerende taak. Dus buiten het inhoudelijk toetsen of het niet botst met wetgeving etc. hoeven ze dus niks te vinden of het hun cup of tea is. Nu wordt de 1e kamer door links en rechts steeds meer misbruikt om onwelwillige besluiten te blokkeren wat er in de 2e kamer niet gelukt is omdat ze daar geen meerderheid hadden.
Ik zou me echt meer zorgen maken over de invulling van de Tweede Kamer.
3x3 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:48:
[...]
Welke niet betaalde belasting?
In 2018 hadden bedrijven te maken volgens de accountants van PWC met een gemiddelde belastingdruk van 40,8% in Nederland. Hoger dan het E.U. gemiddelde, hoger dan het OESO gemiddelde.
Wie in Nederland vermogen boven een miljoen heeft, heeft ook te maken gehad met gigantische stijgingen van belasting.
Daar is het belastingtarief met 33% verhoogd. Dat maakt maatschappelijk renderen van je kapitaal ook steeds minder mogelijk, als je je geld investeert in maatschappelijke doelen met een lager rendement dan 1,6% krimpt je vermogen gewoon door de belastingagressie. Eigenlijk heeft de overheid gezegd, wie geld heeft boven de miljoen en 'maar' 30% belastingdruk wilt, moet zijn investeringen doen in zaken die >5,6% renderen.
Als je huizen wilt verhuren en hetzelfde netto rendement wilt overhouden (na belastingen) moet je de huur gewoon omhoog. We zien ook dat nu in de particuliere sector huurprijzen harder stijgen dan ooit. (Al komt dat ook door de kunstmatig hoge grondprijzen (ook een vorm van belasting op kapitaal).
offtopic:
ga je nu werkelijk beweren dat multinationals en extreem rijke mensen niet aan belastingontwijking/ontduiking doen?
leuk al die cijfers. zegt net zoveel als al die koopkrachtplaatjes over de jaren heen, niet veel tot niets. zoals ik nog niet zolang geleden heb gepost (met bron ofc) staat er 21.000.000.000.000 in belastingparadijzen, terwijl er pakweg 68.000.000.000.000 in totaal verdiend wordt in de wereld. en die 21.000.000.000.000 was nog een voorzichtige schatting. maar goed, het is offtopic eigenlijk, vond je bericht nogal ongeloofwaardig, net als deze overigens.
ga je nu werkelijk beweren dat multinationals en extreem rijke mensen niet aan belastingontwijking/ontduiking doen?
leuk al die cijfers. zegt net zoveel als al die koopkrachtplaatjes over de jaren heen, niet veel tot niets. zoals ik nog niet zolang geleden heb gepost (met bron ofc) staat er 21.000.000.000.000 in belastingparadijzen, terwijl er pakweg 68.000.000.000.000 in totaal verdiend wordt in de wereld. en die 21.000.000.000.000 was nog een voorzichtige schatting. maar goed, het is offtopic eigenlijk, vond je bericht nogal ongeloofwaardig, net als deze overigens.
Pas als je verkozen bent, dien je in de provincie van verkiezing te wonen. Hetzelfde geld voor de gemeenteraad. Wordt in praktijk niet strak gehandhaafd. In elk geval zou ik me als stemmer altijd afvragen wat iemand uit een andere gemeente/provincie/waterschap nu precies over jouw gemeente/provincie/waterschap te zeggen zou moeten hebben.Señor Sjon schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:58:
[...]
Vandaag stemt denk ik bijna niemand voor provincie/waterschap, maar puur voor de 1ste kamer. Daar hebben de partijen ook op aangestuurd natuurlijk met hun campagnes.Brent schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:25:
[...]
Pas als je verkozen bent, dien je in de provincie van verkiezing te wonen. Hetzelfde geld voor de gemeenteraad. Wordt in praktijk niet strak gehandhaafd. In elk geval zou ik me als stemmer altijd afvragen wat iemand uit een andere gemeente/provincie/waterschap nu precies over jouw gemeente/provincie/waterschap te zeggen zou moeten hebben.
De gemiddelde werkelijke belastingdruk voor bedrijven is niet verlaagd, maar verhoogd de afgelopen 3 jaar. Hoger dan het EU gemiddelde, hoger dan het OESO gemiddelde.FunkyTrip schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:17:
[...]
Hoe dan ook, lagere belastingen leidt per definitie tot grotere ongelijkheid, slechtere infrastructuur en een minder prettige samenleving. Dat lijkt me evident. Minder inkomsten voor de overheid betekent knippen in de overheidsuitgaven van zaken die deze kenmerken faciliteren.
Ik zou dat persoonlijk niet zo heel fijn vinden. Denivellering leidt tot meer inbraken, meer onveiligheid op straat enzo.
Maargoed daar krijgen bedrijven ook een prima infrastructuur en goed opgeleide werknemers (beiden twee hele kleine uitgavenposten in vergelijking met Zorg en Sociale herverdeling) voor terug.
Nee, zeker niet. het zou voor mij ook geen maak of breekpunt zijn, en al helemaal niet voor deze verkiezingen. Ik ben zelf van mening dat Baudet wel wat toevoegt op een groot aantal politieke onderwerpen. Aan de andere kant heb ik wel veel moeite hoe positief hij met zijn extreem rechtse vriendjes omgaat, en dat hij rondom de annexatie van de Krim en het neerschieten van MH17 geen standpunt inneemt. Vooral dat laatste vind ik persoonlijk erg kwalijk.CryptoNL schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:23:
[...]
Om heel eerlijk te zijn vind ik dat op dit moment niet zo'n ding. Wat ik wel een enorm ding vind en daar hoor ik hier niemand over is de extreme demonisering bij DWDD gisteren jegens FvD. Ze zaten met zijn allen te schuimbekken en dit was nog een tandje extremer dan in tijden van Fortuyn en dit is levensgevaarlijk. Of het nu FvD is of de CDA, dat maakt mij niks uit. Dit hoort niet in een fatsoenlijk land, maar hieraan kun je wel zien dat er meer op de achtergrond speelt. Schandelijk.
Ik zal het DWDD fragment eens terugkijken, ik heb het gisteren gemist.
MH17 neemt niemand een standpunt in natuurlijk. Ze zijn allemaal te bang dat er iets gaat gebeuren vanuit Rusland/Oekraine. De onderste steen komt boven. Dat gaat nooit gebeuren, daarvoor spelen er veel te veel grote belangen op de achtergrond.Pyramiden schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:28:
[...]
Nee, zeker niet. het zou voor mij ook geen maak of breekpunt zijn, en al helemaal niet voor deze verkiezingen. Ik ben zelf van mening dat Baudet wel wat toevoegt op een groot aantal politieke onderwerpen. Aan de andere kant heb ik wel veel moeite hoe positief hij met zijn extreem rechtse vriendjes omgaat, en dat hij rondom de annexatie van de Krim en het neerschieten van MH17 geen standpunt inneemt. Vooral dat laatste vind ik persoonlijk erg kwalijk.
Ik zal het DWDD fragment eens terugkijken, ik heb het gisteren gemist.
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Afgelopen 2x had ik voor de 2TK een online publieke google sheets waarin mooi was te zien hoeveel stemmen een bepaalde partij extra nodig had om een zetel van een ander af te snoepen. Vooral van belang natuurlijk in de periode tussen tellen laatste stemmen en definitieve aantallen van Kiesraad.
Afgelopen jaren lagen de definitieve aantallen van de Kiesraad overigens altijd anders dan wat er tot dan toe publiekelijke bekend was.
Zou graag voor de Eerste Kamer weer zo een sheet maken, maar dat lukt niet als de stemwaarden niet bekend zijn. Die is de Kiesraad volgens haar eigen website/wetsartikel verplicht te publiceren voorafgaande aan de verkiezingen. Dat is dus 27 mei 2019.
Daarbij moet de Kiesraad wachten op de inwoner aantallen per provincie per 1 januari 2019, die CBS in begin april vaststelt: https://www.kiesraad.nl/v...amer/uitslagen/stemwaarde
Aantal zetels per provincie is dit jaar wel exact gelijk als aan 2015, dus vooral de Randstedelijke provincies zullen iets aan stemwaarden winnen, aangezien groei van de gemeenten aldaar ook in 2018 speelde.
En dan hebben we dit jaar ook nog voor het eerst dat Caribisch Nederland mee mag stemmen voor de 1e TK (19 zetels) die met een bepaalde stemwaarde mogen gaan kiezen.
Afgelopen jaren lagen de definitieve aantallen van de Kiesraad overigens altijd anders dan wat er tot dan toe publiekelijke bekend was.
Zou graag voor de Eerste Kamer weer zo een sheet maken, maar dat lukt niet als de stemwaarden niet bekend zijn. Die is de Kiesraad volgens haar eigen website/wetsartikel verplicht te publiceren voorafgaande aan de verkiezingen. Dat is dus 27 mei 2019.
Daarbij moet de Kiesraad wachten op de inwoner aantallen per provincie per 1 januari 2019, die CBS in begin april vaststelt: https://www.kiesraad.nl/v...amer/uitslagen/stemwaarde
Aantal zetels per provincie is dit jaar wel exact gelijk als aan 2015, dus vooral de Randstedelijke provincies zullen iets aan stemwaarden winnen, aangezien groei van de gemeenten aldaar ook in 2018 speelde.
En dan hebben we dit jaar ook nog voor het eerst dat Caribisch Nederland mee mag stemmen voor de 1e TK (19 zetels) die met een bepaalde stemwaarde mogen gaan kiezen.
[ Voor 38% gewijzigd door Malarky op 20-03-2019 16:51 ]
Zolang de gemiddelde belastingdruk volgens de accountants boven de 40% is, denk ik dat bedrijven hun fair share wel betalen.dawg schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:25:
[...]
[ot]
Ik ontken belasting-optimalisatie van personen en bedrijven niet, maar weet wel dat als Nederland door blijft gaan met haar verhoogde tax-seeking op kapitaal dat steeds meer partijen met kapitaal ons land zullen mijden.
Juist dat kapitaal heeft jarenlang mooie investeringen, groei, innovatie en banen mogelijk gemaakt in ons land.
We hebben een 1e kamer nodig die dat begrijpt. Vandaag kiezen voor rechts zorgt hopelijk voor een verankering van dat nationale belang.
Als dat ook nog te combineren is met een 'rechtser' beleid op provinciaal niveau is dat helemaal mooi. Mijn belangrijkste trigger is de ruimtelijke ordening voor de provincie. Het neerzetten van energiecentrales in de vorm van honder meters hoge windmolens naast woonwijken moet stoppen.

Foto van een vaasje met een windmolen die niet bij een woonwijk staat, bron: bekend.
[ Voor 33% gewijzigd door 3x3 op 20-03-2019 16:48 ]
3x3 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:40:
[...]
Zolang de gemiddelde belastingdruk volgens de accountants boven de 40% is, denk ik dat bedrijven hun fair share wel betalen.
Ik ontken belasting-optimalisatie van personen en bedrijven niet, maar weet wel dat als Nederland door blijft gaan met haar verhoogde tax-seeking op kapitaal dat steeds meer partijen met kapitaal ons land zullen mijden.
Juist dat kapitaal heeft jarenlang mooie investeringen, groei, innovatie en banen mogelijk gemaakt in ons land.
We hebben een 1e kamer nodig die dat begrijpt. Vandaag kiezen voor rechts zorgt hopelijk voor een verankering van dat nationale belang.
Als dat ook nog te combineren is met een 'rechtser' beleid op provinciaal niveau is dat helemaal mooi. Mijn belangrijkste trigger is de ruimtelijke ordening voor de provincie. Het neerzetten van energiecentrales in de vorm van honder meters hoge windmolens naast woonwijken moet stoppen.
[Afbeelding]
sorry hoor, maar een andere reactie heb ik hierop niet.
*knip* off-topic
[ Voor 95% gewijzigd door Migrator op 20-03-2019 17:07 ]
*knip* off-topic
[ Voor 97% gewijzigd door Migrator op 20-03-2019 17:07 ]
Nou je moet niet bang zijn dat FvD gelijk een nexit indient en dat we geen keuze meer hebben.PWM schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:35:
[...]
Wat gaat een Nexit ons brengen? Een Brexit is al een gedrocht voor het land. Maar Nederland, wat vast zit aan Belgie en Duitsland wat uit een EU staptSlapeloze nachten krijg ik er van.
Er is van alles mis met de EU. Het is een bende. Brrr. Maar alsnog overstijgt het belang negatieve kanten.
Nederland, met eigen munt, wat beperkingen heeft met export. Sluit de tent maar.
FvD wil daar eerst een aantal referenda over hebben en dus mensen informeren (de andere partijen doen dat ook) en dan kunnen we voor onszelf beslissen of dat een goed idee is.
Zwitserland is ook omringt door EU landen als duitsland en frankrijk en doet het goed.
Uiteraard blijven we kijken naar het VK en hoe dat zich gaat afspelen en dat zal bij veel mensen meetellen. Maar dat hele bangmakerij over de EU is nergens voor nodig.
Zwiterland en Nederland zijn niet te vergelijken.DeeSung schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:03:
[...]
Nou je moet niet bang zijn dat FvD gelijk een nexit indient en dat we geen keuze meer hebben.
FvD wil daar eerst een aantal referenda over hebben en dus mensen informeren (de andere partijen doen dat ook) en dan kunnen we voor onszelf beslissen of dat een goed idee is.
Zwitserland is ook omringt door EU landen als duitsland en frankrijk en doet het goed.
Uiteraard blijven we kijken naar het VK en hoe dat zich gaat afspelen en dat zal bij veel mensen meetellen. Maar dat hele bangmakerij over de EU is nergens voor nodig.
Ik denk dat eerdere referenda laten zien dat het aan het publiek vragen niet altijd in het belang is van het publiek. Omdat er veelal wordt geantwoordt met onderbuikgevoelens.
De Nederlandse economie doet het dankzij Europa heel goed en heeft als handelsland Europa keihard nodig. Daarbij is de economie zo ongeveer onlosmakend verbonden met de Duitse.
Het VK is een veel grotere economie en lijkt het al moeilijk te gaan krijgen/hebben. Veel bedrijven die reeds vertrokken zijn naar met name Parijs en Frankfurt, maar ook Amsterdam.
Referenda hebben verder het zeer grote nadeel dat je een groot vraagstuk met grijze gebieden moet omtoveren tot een zwart-wit vraag. Ja of Nee.
Dat terwijl je soms "Ja goed idee, maar niet op deze manier dus: nee" of "Nee, maar als X aangepast wordt naar Y zou het wel Ja zijn"
Houd op met het vragen stellen aan mensen die niet de bekwaamheid hebben om een goed overwogen antwoord te geven. Daar heb je je vertegenwoordigers voor.
Dit is zeker een grote drijfveer. De extra motivatie is er: alles aan doen om zoveel mogelijk schreeuwpartijen genoeg buiten de deur te houden.CryptoNL schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:26:
[...]
Vandaag stemt denk ik bijna niemand voor provincie/waterschap, maar puur voor de 1ste kamer. Daar hebben de partijen ook op aangestuurd natuurlijk met hun campagnes.
Ik ben zeer benieuwd naar de verschillen binnen de provincies wat betreft de landelijke partijen.
Hoe wordt de stemming met de eerste kamer gewogen over de verschillende provincies?
Een deel van mijn stem gaat naar: Het gaat goed in de provincie dus wat er nu zit, mag er ook best blijven zitten.
[ Voor 17% gewijzigd door Hann1BaL op 20-03-2019 17:19 ]
Was nog best druk bij het stem lokaal. Erg benieuwd naar de uitslag!
https://www.groene.nl/art...naar-is-het-bedrijfsleven3x3 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:40:
[...]
Zolang de gemiddelde belastingdruk volgens de accountants boven de 40% is, denk ik dat bedrijven hun fair share wel betalen.
[Afbeelding]
Foto van een vaasje met een windmolen die niet bij een woonwijk staat, bron: bekend.
Dat artikel is hier al minimaal 100 keer geplaatst en laat perfect zien dat de verhouding tussen inkomsten uit belasting op arbeid en belasting op kapitaal al jaren richting rechts aan het doorslaan is.
Dus hoe veel belastingen je ook denkt te hebben op bedrijven, feit is dat de burgers in verhouding steeds een groter aandeel van de belastingopbrengsten binnen brengen.
Daarnaast zijn er natuurlijk eindeloos veel contructies mogelijk gemaakt voor bedrijven om de meeste belasting te ontwijken. Er is een reden dat nederland een belastingparadijs genoemd word.
Dus doe niet alsof er links beleid is gevoerd en bedrijven zwaar belast worden, juist het tegenovergestelde is waar.
Zo, na het werk ook maar eens gestemd. Provinciaal voor GroenLinks, voor het waterschap voor de PvdA (GL doet daar niet mee). Dit is in Noord-Brabant (Roosendaal).
Was er rond 16:00, en ik moet zeggen dat het toch bijzonder druk was. Voor me was er een mannetje of 6-7 ofzo, waar ik normaal altijd zo door kon lopen bij verkiezingen.
Medewerker van het stembureau meldde ook dat de opkomst behoorlijk hoog was, rrond 16:00 lag die al op 35 procent ongeveer. Aangezien de meeste mensen 's avonds stemmen, zou het me niet verbazen als ze hier in de wijk boven de 50 procent uit gaan komen. Voor een Provinciale Statenverkiezing vind ik dat behoorlijk hoog, deze verkiezingen zijn nu eenmaal minder populair dan die voor de Tweede Kamer of een gemeenteraad meestal.
Was er rond 16:00, en ik moet zeggen dat het toch bijzonder druk was. Voor me was er een mannetje of 6-7 ofzo, waar ik normaal altijd zo door kon lopen bij verkiezingen.
Medewerker van het stembureau meldde ook dat de opkomst behoorlijk hoog was, rrond 16:00 lag die al op 35 procent ongeveer. Aangezien de meeste mensen 's avonds stemmen, zou het me niet verbazen als ze hier in de wijk boven de 50 procent uit gaan komen. Voor een Provinciale Statenverkiezing vind ik dat behoorlijk hoog, deze verkiezingen zijn nu eenmaal minder populair dan die voor de Tweede Kamer of een gemeenteraad meestal.
Virussen? Scan ze hier!
Zo, net 4x VVD ingevuld. Democratische plicht weer volbracht, we zullen het wel zien vanavond.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Heb zojuist een vijftal collega's uit diverse landen afkomstig geholpen met de stemwijzer voor de waterschapsverkiezingen. Een aantal had de stempas al eerder mee naar het werk genomen, netjes officieel ogende envelop gekregen, maar je raad het al: alles in het Nederlands, en met Google Translate kwamen ze er niet uit.
De meeste dachten dat er een speciale belastingheffing was. Waarom kan dat niet in het Engels als je weet dat iemand op tijdelijke basis in Nederland is als overheid zijnde?
De meeste dachten dat er een speciale belastingheffing was. Waarom kan dat niet in het Engels als je weet dat iemand op tijdelijke basis in Nederland is als overheid zijnde?
Idem. Ik vond het overigens drukker in het stemlokaal dan bij de 2e kamer verkiezingen, maar dat zal wel toevallig zijn. Net als dat groepje jongeren voor mij die lieten blijken pvv te gaan stemmen.hoevenpe schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:16:
Zo, net 4x VVD ingevuld. Democratische plicht weer volbracht, we zullen het wel zien vanavond.
@Bean77
Het was inderdaad opvallend druk.
Moet wel eerlijk bekennen dat ik de Waterschapsverkiezingen compleet blind heb ingevuld net, echt geen idee waar iedereen voor stond.
Moet wel eerlijk bekennen dat ik de Waterschapsverkiezingen compleet blind heb ingevuld net, echt geen idee waar iedereen voor stond.
Straks heb je op een "linkse" partij gestemdhoevenpe schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:20:
@Bean77
People as things, that’s where it starts.
Kans lijkt me klein gezien de naam van de partij...
Waarom moeten buitenlandse expats die hier een paar jaar verblijven invloed uitoefenen op ons langetermijnbeleid vraag ik me meer af? Lekker boeiend voor hun of de A4 de komende 10 jaar wordt doorgetrokken. Ze mogen bovendien altijd nog op de ambassade stemmen voor hun eigen land, dat lijkt me nuttiger als ze daar verwachten terug te keren.Malarky schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:18:
Heb zojuist een vijftal collega's uit diverse landen afkomstig geholpen met de stemwijzer voor de waterschapsverkiezingen. Een aantal had de stempas al eerder mee naar het werk genomen, netjes officieel ogende envelop gekregen, maar je raad het al: alles in het Nederlands, en met Google Translate kwamen ze er niet uit.
@hoevenpe je kon dan beter niks (blanco?) stemmen. Dat geeft ook een statement af, waarschijnlijk bestaan die waterschappen over een aantal decennia nieteens meer in de huidige vorm.Minachting van de democratie om maar wat in te vullen op basis van de naam, imo.
Verwijderd
Dat helpen is vaak nogal verdacht: soms word bij dit helpen, ook de instructie gegeven wel hokje ze rood moeten kleurenMalarky schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:18:

Overigens vind ik het zonde, dat zoveel mensen niet van hun stemrecht gebruik maken. Mijn directe collega had geen zin om te stemmen, omdat politici ons toch altijd belazeren. En mijn leidinggevende ging nooit stemmen.
Eerste wat ik vanmorgen doen: was mijn democratische plicht uitvoeren, ookal heb ik maar weinig vertrouwen in de politiek. Als je niet stemt, dan heb je zeker weten 0,0 invloed op wie er straks in de 1e kamer komt.
Heb heus wel een idee waar de partij landelijk voor staat, alleen niet op het gebied van het waterschap.nino_070 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:30:
Minachting van de democratie om maar wat in te vullen op basis van de naam, imo.
Aquaduct voor Democratie?hoevenpe schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:23:
[...]
Kans lijkt me klein gezien de naam van de partij...
Voor Veel Dotterbloemen...
Hier in Friesland is het Voor veel Dijken
Heb voor de Waterschappen op een lokale, niet politieke, partij gestemd.
Het is natuurlijk je keuze en je hebt het recht die te maken, maar kun je dan aankomende paar jaar iedere keer als je weer wat wilt klagen over de politiek, of nepverbaasd zijn over incompetente politici bedenken dat jij ze die kans geeft?hoevenpe schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:16:
@incaz
Dat besef ik me, maar FvD gaat me veel te ver.
Dat besef ik me, maar FvD gaat me veel te ver.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is niet de plek om andere partijen of stemgedrag maar te gaan bashen.
Dit is niet de plek om andere partijen of stemgedrag maar te gaan bashen.