The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
2x FvD
Was dat maar zo. Lijkt wel de enige die bewust heeft gestemd voor provinciaal beleid.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
GL en D66 zitten achter Water Natuurlijk. Zie Wikipedia: Water Natuurlijk .wildhagen schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:13:
Zo, na het werk ook maar eens gestemd. Provinciaal voor GroenLinks, voor het waterschap voor de PvdA (GL doet daar niet mee). Dit is in Noord-Brabant (Roosendaal).
Heb het wel het meest belangrijke gehouden, maar de linkse partijen in Friesland zijn redelijk uitwisselbaar.DaniëlWW2 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:47:
[...]
Was dat maar zo. Lijkt wel de enige die bewust heeft gestemd voor provinciaal beleid.
Ook niet helemaal, maar ze werken er wel aan mee ja. Het is een mooie samenwerking van allerlei partijen en verenigingen, zo krijg je imho een prima gebalanceerd beleid.Rukapul schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:52:
[...]
GL en D66 zitten achter Water Natuurlijk. Zie Wikipedia: Water Natuurlijk .
People as things, that’s where it starts.
Ow nooit geweten. Heb me eerlijk gezegd er ook niet zo in verdiept verder. Voor PS wel, vind ik belangrijker.Rukapul schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:52:
[...]
GL en D66 zitten achter Water Natuurlijk. Zie Wikipedia: Water Natuurlijk .
Virussen? Scan ze hier!
In Noord Holland viel net wat meer te kiezen. Kon bijvoorbeeld kiezen of heel de provincie in een grote windmolen moest veranderen en de stukken tussen de windmolens vol met zonnepanelen, of dat er misschien toch eens gekeken moet worden naar het gigantische potentieel voor geothermische energie dat nota bene net boven Amsterdam in de grond zit. Boor je dat aan, dan zou je zomaarin een klap de gehele energievoorziening voor de provincie kunnen vergroenen naar absoluut nul CO2 uitstoot en kan je de hele regio Amsterdam ook nog eens voorzien van stadsverwarming, want warm water heb je al gecreëerd.RobinHood schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:54:
[...]
Heb het wel het meest belangrijke gehouden, maar de linkse partijen in Friesland zijn redelijk uitwisselbaar.
Combineer dat met een op veel punten een veel genuanceerder en uitgebreider programma naast de verplichte "rot op met uitbreiding Schiphol" en investeringen in fatsoenlijk regionaal OV, en ik kom dan denk ik tot de conclusie dat ik een van de vijf personen in de provincie ga zijn die echt op de linkse partij die wederom afgemaakt gaat worden, heeft gestemd.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Hier is een van de belangrijkere dingen het natte veen ook echt nat houden, als we dat zoals het CDA vooral wil helemaal droogpompen stoot Friesland krankzinnig veel CO2 uit, kan geen windmolenpark met zonnepanelen tegen op

En natuurlijk leefbaarheid, Friesland is 1 grote krimpregio, dat een beetje een halt toebrengen kan ook geen kwaad.
People as things, that’s where it starts.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ik ben wel nieuwsgierig hoe een provincie daarin een wende kan maken. Als je het mij vraagt zijn krimpregio's precies iets waar landelijke politiek wat aan zou kunnen doen.RobinHood schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:07:
@DaniëlWW2 Da's wel mooi, dat er daadwerkelijk verschil was, zeker die geothermie klinkt erg interessant.
Hier is een van de belangrijkere dingen het natte veen ook echt nat houden, als we dat zoals het CDA vooral wil helemaal droogpompen stoot Friesland krankzinnig veel CO2 uit, kan geen windmolenpark met zonnepanelen tegen op![]()
En natuurlijk leefbaarheid, Friesland is 1 grote krimpregio, dat een beetje een halt toebrengen kan ook geen kwaad.
| live and give like no one else |
Dit keer was er Ipsos erbij, voor de exitpoll van de NOS.
Hier gaat het naast de vrij extreme bodemdaling ook bebouwing in wat natuur er nog is, kustbebouwing, Schiphol, Noord-Holland haar restrictieve windmolenbeleid, Hemweg dicht en regionaal OV. Het is natuurlijk ook de provincie van Amsterdam en ommelanden. GroenLinks deed hier niet mee en zette naar mijn mening echt te veel in op alleen groen en dan ook nog eens de zwakkere oplossingen. Er zijn wel meer problemen.RobinHood schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:07:
@DaniëlWW2 Da's wel mooi, dat er daadwerkelijk verschil was, zeker die geothermie klinkt erg interessant.
Hier is een van de belangrijkere dingen het natte veen ook echt nat houden, als we dat zoals het CDA vooral wil helemaal droogpompen stoot Friesland krankzinnig veel CO2 uit, kan geen windmolenpark met zonnepanelen tegen op![]()
De PvdA wil bijvoorbeeld bodemdaling ook aanpakken, maar niet alleen vanwege CO2. Nee, ze houden ook rekening met zaken zoals bewoonbaarheid en watermanagement. Had de PvdA het zelfs over biodiversiteit, lokaal geproduceerd voedsel, pesticiden, niet de boel volgooien met zonnepanelen etc.
Het is echt zeer spijtig dat de landelijke PvdA politieke topic zichzelf zo bizar ongeloofwaardig heeft gemaakt en landelijke, regionale en lokale afdelingen die met het beleid komen eronder leiden. Ik heb nu aardig wat verkiezingsprogramma's gelezen voor verschillende verkiezingen, en ik blijf enigszins verbaast hoe de PvdA systematisch positief op weet te vallen in inhoud en onderbouwing.
Sinds wanneer doen er maar twee partijen mee aan de verkiezingen?hoevenpe schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:40:
@incaz
Dat besef ik me, maar FvD gaat me veel te ver.
En dan krijg je nog een duimpje

VVD en FvD stonden het dichtst bij me in de stemwijzer met het CDA op enige afstand.D-e-n schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:24:
Sinds wanneer doen er maar twee partijen mee aan de verkiezingen?
Natuurlijk doen GroenLinks en SP ook mee maar ik ga jou toch ook niet vragen of je wel de PVV overwogen hebt?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dit is precies wat ik wilde schrijven. Steun in de 1e kamer wordt in de 2e kamer misbruikt als pressiemiddel.Bean77 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:51:
[...]
Maar ze hebben slechts een controlerende taak. Dus buiten het inhoudelijk toetsen of het niet botst met wetgeving etc. hoeven ze dus niks te vinden of het hun cup of tea is. Nu wordt de 1e kamer door links en rechts steeds meer misbruikt om onwelwillige besluiten te blokkeren wat er in de 2e kamer niet gelukt is omdat ze daar geen meerderheid hadden. Dan gaat het toch niet goed met de staatskundige rol van de 1e kamer?
De provincie raakt ondergesneeuwd. Zo zou het best zo kunnen zijn dat een partij waar ik landelijk nooit op zou stemmen voor mij in de provincie wel een goede keus zou zijn. Door de toenemende kleuring van de 1e kamer wordt je eigenlijk gedwongen om te polderen.
[ Voor 15% gewijzigd door m-vw op 20-03-2019 19:34 ]
Garmin FR245M + HRM-RUN
- Partij voor het Noorden
- Natuurlijk Fryslân
- Senioren Belang
- Onafhankelijke Partij Drenthe
- Respect!
- OPA
- JEZUS LEEFT
- NIDA
- Ouderen Appèl - Hart voor Brabant
- Senioren Brabant
In 2015 hebben bij de 1e Kamerverkiezingen alle statenleden gestemd, niemand heeft zich toen onthouden.
Volgens mij was dat Rutte I destijds.m-vw schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:30:
[...]
Dit is precies wat ik wilde schrijven. Steun in de 1e kamer wordt in de 2e kamer misbruikt als pressiemiddel.
Is volgens mij 2 of 3 verkiezingen geleden echt begonnen.
Nee, maar het stoort me echt mateloos dat je doet alsof je maar twee keuzes hebt. En het is niet de eerste keer.hoevenpe schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:29:
[...]
VVD en FvD stonden het dichtst bij me in de stemwijzer met het CDA op enige afstand.
Natuurlijk doen GroenLinks en SP ook mee maar ik ga jou toch ook niet vragen of je wel de PVV overwogen hebt?
Sowieso is het stompzinnig om die stemwijzer zo blind te vertrouwen. Als frequent bezoeker hier zou je toch beter moeten weten.
De stemwijzer is een verzameling stellingen die door de partijen zelf zijn ingebracht, met het doel er zoveel mogelijk mensen "eens" op te laten antwoorden. Het is in feite een soort verlengstuk van de marketing. Wie zet zijn stelling zo goed mogelijk in de markt. Ten tweede zegt de stemwijzer wat partijen beloven, niet om wat ze doen of ook daadwerkelijk kunnen leveren. Best kans dat de nummer drie of de nummer vier in de praktijk veel beter doet wat jij graag zou willen dan de nummer één.
Ik doe ook wel eens een stemwijzer maar dan om te kijken welke stellingen ingebracht zijn en wat de partijen voor uitleg daarbij geven op de voor mij belangrijke punten. Maar de totaalscore? I don't care, nog nooit heb ik daar naar geluisterd. Stemwijzers maken mensen lui. Wat mij betreft worden ze afgeschaft.
Dat is inderdaad rond 2010 met kabinet Rutte 1 begonnen om zo de gedoog-coalitie met de PVV dwars te zitten:m-vw schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:30:
Dit is precies wat ik wilde schrijven. Steun in de 1e kamer wordt in de 2e kamer misbruikt als pressiemiddel.
@D-e-nHan Noten vertrekt uit de Eerste Kamer: ‘Senaat wordt te politiek’
Hij gaat weg omdat hij bang is voor belangenverstrengeling in verband met deze functie in de zorg, maar ook omdat hij niet meer gemotiveerd is voor het senaatswerk: "De Eerste Kamer had ooit een beschouwende rol. Nu dreigt dat we het werk van de Tweede Kamer over gaan doen."
Noten vindt dat de Senaat daarmee een ‘verstorende rol’ speelt en steeds politieker wordt. Het is niet langer een ‘chambre de reflexion’. De gevolgen daarvan worden onderschat, zegt hij.
De stemwijzer heeft mij vooral bevestigd in het beeld wat ik toch al had, aangevuld met specifieke maatregelen die hier in de regio spelen: aanleg nieuwe wegen, wel of geen windmolens, etc.
Als ik echt alleen op de stemwijzer was afgegaan had ik Baudet moeten stemmen, dat heb ik bewust niet gedaan.
[ Voor 13% gewijzigd door hoevenpe op 20-03-2019 19:47 ]
Ah, dan kan je door een kleine leugen (heb voor 4 man gestemd) en 50+ noemen, zo een zetel verwarring saaien. Hebben we tenminste nog een spannende avondSjurm schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:16:
Ik heb ook gestemd.
Dit keer was er Ipsos erbij, voor de exitpoll van de NOS.
Bij mij was het SGP, DENK en CDA, in die volgorde. Na het doorlezen van de partijprogramma's, en de detailantwoorden van de diverse partijen op de standaard vragen, komt ik bij de usual suspects voor mezelf uit (uit principe vallen die drie sowieso al af, maar dat terzijde). Veel antwoorden lijken ook door een verveelde stagiar op de eens/oneens schaal gemikt te zijn.D-e-n schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:39:
[...]
Sowieso is het stompzinnig om die stemwijzer zo blind te vertrouwen. Als frequent bezoeker hier zou je toch beter moeten weten.
Wat betreft de eerste plek van de SGP zag ik een grappig plaatje van Hein de Kort langskomen. Weet niet of die hier gepast isijdod schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:43:
[...]
Bij mij was het SGP, DENK en CDA, in die volgorde.
Wat ik me herinner was vooral dat Rutte I zich zorgen maakte eea door de 1e kamer te krijgen op natuurlijke wijze, en dus actief op de campagnetoer begon, ipv de 1e kamer haar werk te laten doen. Ik had niet het gevoel dat de 1e kamer toen bijzonder activitisch was. Maar toegegeven, dat is alweer >8 jaar geleden.hoevenpe schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:40:
[...]
Dat is inderdaad rond 2010 met kabinet Rutte 1 begonnen om zo de gedoog-coalitie met de PVV dwars te zitten:
Volgens mij hoort het zo:
2e kamer/kabinet: wetten schrijven.
1e kamer: toetsing op basis van de (grond)wet.
Ik ben van mening dat de huidige koers eigenlijk betekent dat de 1e kamer zichzelf richting de uitgang brengt.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Ik meen me te herinneren dat de oppositie dit als een uitgelezen mogelijkheid zag om het in hun ogen horrorkabinet met de PVV in de wielen te rijden. Daardoor de PS verkiezingen een veel zwaardere lading kregen dan daarvoor, maar het is inderdaad een tijd geleden.ijdod schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:49:
Wat ik me herinner was vooral dat Rutte I zich zorgen maakte eea door de 1e kamer te krijgen op natuurlijke wijze, en dus actief op de campagnetoer begon, ipv de 1e kamer haar werk te laten doen.
Was ook iets met de Hedwigepolder en een Zeeuws statenlid dacht ik.
Als we toch op de verbiedtour gaan kunnen we beter debatten verbieden met de lijsttrekkers van TK voor de provinciale verkiezingen, waarbij geen enkele ingebrachte stelling iets met de provincie te maken heeft. En al helemaal niet met de wettelijke taak van de EK.dawg schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:48:
stemwijzers zouden verboden moeten worden. doe maar wat moeite voor de democratie.
Tel daarbij nog op dat de te debateren stellingen belachelijk abstract waren, waarbij mensen dus inderdaad gaan kiezen op basis van vorm/oneliners/sympathiek overkomen.
Dan heb ik nog 10x liever een stemwijzer.
Provinciaal heb ik FvD gestemd en waterschap SGP. Waterschap is toch non-religieus dus stem gewoon op dames en heren (een dame in dit geval) die ik de juiste expertise en inzet toedicht. Als dat dan ook nog samenkomt met mijn standpunten, ben ik tevreden.
[ Voor 16% gewijzigd door Malarky op 20-03-2019 19:56 ]
De verplichte opkomst terug brengen. Dan doe je pas moeite voor de democratie.dawg schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:48:
stemwijzers zouden verboden moeten worden. doe maar wat moeite voor de democratie.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Vrije opkomst blijkt in de praktijk ook het beginsel van 'wie betaald, die bepaald', enigszins terug te brengen. Maar dan op vrije basis, want iedereen is vrij te stemmen.polopolo150 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:55:
[...]
De verplichte opkomst terug brengen. Dan doe je pas moeite voor de democratie.
Persoonlijk zint mij dat wel. Ik denk dat een verplichte opkomst vooral de 'gratis geld voor iedereen' verkiezingsretoriek zal aanzwengelen.
[ Voor 56% gewijzigd door Malarky op 20-03-2019 20:06 ]
Heeft niets uitgehaald. Die polder zijn we kwijthoevenpe schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:53:
[...]
Garmin FR245M + HRM-RUN
eens. heb al vaker wat geschreven over de idols-stijl die verkiezingsdebatten tegenwoordig zijn.Malarky schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:54:
[...]
Als we toch op de verbiedtour gaan kunnen we beter debatten verbieden met de lijsttrekkers van TK voor de provinciale verkiezingen, waarbij geen enkele ingebrachte stelling iets met de provincie te maken heeft. En al helemaal niet met de wettelijke taak van de EK.
Tel daarbij nog op dat de te debateren stellingen belachelijk abstract waren, waarbij mensen dus inderdaad gaan kiezen op basis van vorm/oneliners/sympathiek overkomen.
Dan heb ik nog 10x liever een stemwijzer.
hoe meer je af kunt dwingen dat mensen inhoudelijk stemmen, zonder alle marketing tegenwoordig, hoe beter.
ijdele hoop. als je ziet dat jij, en anderen, op partijen stemmen die keiharde wetenschap zonder blikken of blozen ontkennen bijvoorbeeld, heb ik er een hard hoofd in.
Denk dat ze van Ipsos wel even vragen om de identiteitsbewijzen van al je 3 opas en omas die je gemachtigd hebben te laten zien. Ze zijn ook niet achterlijk hePWM schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:41:
[...]
Ah, dan kan je door een kleine leugen (heb voor 4 man gestemd) en 50+ noemen, zo een zetel verwarring saaien. Hebben we tenminste nog een spannende avond
Om 21:00 dus 4 exitpolls van Ipsos:nino_070 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:05:
[...]
Denk dat ze van Ipsos wel even vragen om de identiteitsbewijzen van al je 3 opas en omas die je gemachtigd hebben te laten zien. Ze zijn ook niet achterlijk he
1e Kamer, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Gelderland.
Bij de EK verkiezingen van 2017 hadden ze er 1 teveel voor CU, 2 teveel voor PvdA, 2 te weinig voor VVD en 1 te weinig voor PVV. VVD pakte toen trouwens de 1e en 5e restzetel (van de 8 restzetels). Al is het inherent aan de verdeling van restzetels in Nederland (grootste gemiddelde) dat de grootste partij het meeste restzetels pakt.
Daarbij zijn er nu 11 provinciale partijen waarvan niet bekend is op welke Eerste Kamer partij ze gaan stemmen op 27 mei. Dus de schatting zal zeker zeer ruim zijn deze keer.
Zou me niets verbazen als de klap bij CDA en VVD nog wat harder aankomt dan in de peilingen ingeschat is.
Ik snap je probleem niet en ik snap niet waarom je geplust wordt. Tuurlijk heeft VVD een aantal politici geleverd die fouten hebben gemaakt (Halbe, die dikke voorzitter, enz.) maar voor de rest kan ik me best voorstellen dat er tevredenheid is over het beleid. Ik vind Rutte een uitstekende premier bijvoorbeeld, verademing tov. Balkenendeincaz schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:39:
[...]
Het is natuurlijk je keuze en je hebt het recht die te maken, maar kun je dan aankomende paar jaar iedere keer als je weer wat wilt klagen over de politiek, of nepverbaasd zijn over incompetente politici bedenken dat jij ze die kans geeft?
Wat voor reden is er om te schoppen tegen de status quo?
[ Voor 7% gewijzigd door nino_070 op 20-03-2019 20:14 ]
De peilingen moeten natuurlijk ook die 30% zwevers incalculeren. Denk dat de laatste tv debatten FvD weinig zwevers gebracht heeft. Vond het erg slap als FvD lid van het eerste uur.hoevenpe schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:09:
Ben benieuwd, heb vandaag heel veel mensen FvD horen noemen om me heen, zelfs waar ik het niet van verwacht had.
Zou me niets verbazen als de klap bij CDA en VVD nog wat harder aankomt dan in de peilingen ingeschat is.
Volgens mij was het andersom, en wilde Rutte I een aantal nogal dubieuze zaken doorvoeren, en daar hadden ze een ingewikkelde gedoogconstructie voor nodig omdat het op eigen merites van regels niet zou worden aangenomen.hoevenpe schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:53:
Ik meen me te herinneren dat de oppositie dit als een uitgelezen mogelijkheid zag om het in hun ogen horrorkabinet met de PVV in de wielen te rijden. Daardoor de PS verkiezingen een veel zwaardere lading kregen dan daarvoor, maar het is inderdaad een tijd geleden.
Bedenk bv ook dat toen de drie PvdA-dissidenten afweken van het fractiestandpunt, dit geen politieke keuze was maar ging om het behoud van de vrije artsenkeuze. Een inhoudelijke keuze, geen politieke.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Als ik mij niet vergis gaan de waterschapsverkiezingen over andere thema's. Zowel voor waterschapsverkiezingen als gemeenteraad vind ik het niet meer dan logisch dat inwoners van het gebied aan deze verkiezingen mee mogen doen.nino_070 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:30:
[...]
Waarom moeten buitenlandse expats die hier een paar jaar verblijven invloed uitoefenen op ons langetermijnbeleid vraag ik me meer af? Lekker boeiend voor hun of de A4 de komende 10 jaar wordt doorgetrokken. Ze mogen bovendien altijd nog op de ambassade stemmen voor hun eigen land, dat lijkt me nuttiger als ze daar verwachten terug te keren.
Worden bij professionelere partijen door vrijwilligers die overdag aan marketing- en campagnestrategie werken ingevuld. Bij enkele partijen kennelijk zelfs data-gedreven in plaats van op mandaat van partijcongres.ijdod schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:43:
[...]
Veel antwoorden lijken ook door een verveelde stagiar op de eens/oneens schaal gemikt te zijn.
Waar partijcongres van toepassing is en niet voor klapvee

[ Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 20-03-2019 20:49 ]
Dus de 10 zetels in Zuid-Holland voor FvD zijn is al 2,88 EK zetels waard.
[ Voor 17% gewijzigd door Malarky op 20-03-2019 21:03 ]
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
VVD en de hele coalitie zal wel iets verliezen. Hoop dat ze met hulp van GL genoeg zetels voor een meerderheid houden in de 1e kamer. Dat zal het kabinet namelijk drukken richting echt klimaatbeleid.
En over de rest van de uitslag:
Kan de microfoon aan? Want het zal wel een feestje worden bij de FvD
[ Voor 8% gewijzigd door 3x3 op 20-03-2019 21:06 ]
Verwijderd
In Overijssel doet de CU minder aan infrastructuur dan SGP, wat voor mij mijn belangrijkste punt is op dit moment. Hoewel FvD als hoogste uit de kieswijzer kwam, toch SGP gekozen in het kieshokje.
⏩ PVOutput☀️

Als dit een voorbode is voor toekomstige tweede kamer verkiezingen, wordt het hoe langer hoe onmogelijker om een coalitie te vormen...
En dan vind ik Baudet stiekem nog veel enger dan een Wilders. L
[ Voor 43% gewijzigd door MikeyMan op 20-03-2019 21:08 ]
Zoveel haat in de wereld, en in Nederland. Als je die idioot van een Hiddema gisteren zag....MikeyMan schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:05:
Oi... Weer een forse groei voor het populisme... Pijnlijk... Moet zeggen dat ik de politieke toekomst wel met grote vrezen tegemoet zie
Kia Niro-EV 2024
Ach dat is nog makkelijk. De eerste keer ergens echt mee doen en men is ineens minder tevreden.Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:04:
De VVD gaat het nog zwaar krijgen, nu de FvD een meerderheid heeft: knappe prestatie voor een politieke partij, die pas aan haar tweede verkiezing mee doet.
PVV daar gehalveerd, dat is al bijna de helft van forum
Freak187 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:07:
Verdrietig dit. FvD is een angstzaaipartij.
Jarenlang op wegkijkpartijen gestemd, ben je ook wel een keer klaar mee. Niet de enige zo te zien.Freak187 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:07:
Vaak wordt vergeten dat de fundamentalistische Islam in 1975 nog non-existent was en sindsdien een explosieve groei doormaakt in eigenlijk elk land ter wereld.
Ter daarbij op dat Frankrijk sinds 1973 een begrotingstekort kent en nu een tekort heeft vergelijkbaar met Griekenland in 2008, dan weet je dat er genoeg reden tot 'angst is' Tel daarbij op dat Wopke inderdaad heeft aangegeven dat Nederland de pensioenleeftijd van 57 in Italie waarschijnlijk gaat betalen.
Net als Forum ben ik pro-Europa maar Brussel is reddeloos verloren. Grijpt totaal niet in in corrupt Oost-Europa en doet helemaal niets aan de enorme tekorten in Zuid-Europa die Nederland moet betalen. Vergeet niet dat we al voor 400 miljard aan Italie en Spanje garant staan via de bankenunie.
Ik geloof echt in Europa, maar zeker niet meer in Brussel.
[ Voor 71% gewijzigd door Malarky op 20-03-2019 21:12 ]
Feest!
Tesla M3LR '21
Precies. Tot nu toe elke keer weer nieuwe partijen erbij die dus weer zetels afsnoepen en er dus steeds lastiger afspraken te maken zijn..MikeyMan schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:05:
Oi... Weer een forse groei voor het populisme... Pijnlijk... Moet zeggen dat ik de politieke toekomst wel met grote vrezen tegemoet zie
Als dit een voorbode is voor toekomstige tweede kamer verkiezingen, wordt het hoe langer hoe onmogelijker om een coalitie te vormen...
Vraag me af hoeveel stemmers het verkiezingsprogamma hebben gelezen van de partij van hun keuze.
Ik word niet zo vrolijk als ik lees wat FvD van plan is in Z-H. Puur dwarsbomen van duurzame energie en de noodzakelijke energietransitie

Stemt men dan tegenwoordig alleen nog maar op geschreewde one-liners ipv te verdiepen in wat ze echt willen en wat daadwerkelijk mogelijk is?Freak187 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:07:
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Verwijderd
Dat de PVV gehalveerd is, dat is niet zo erg: FvD is immers toch een soort PVV in een iets milder jasje. Die gaan dan vast ook samenwerken.sambalbaj schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:08:
[...]
Ach dat is nog makkelijk. De eerste keer ergens echt mee doen en men is ineens minder tevreden.
PVV daar gehalveerd, dat is al bijna de helft van forum
De meeste vullen gewoon een stemwijzer in en pakken de hoogste uitkomst.Player1S schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:10:
[...]
Stemt men dan tegenwoordig alleen nog maar op geschreewde one-liners ipv te verdiepen in wat ze echt willen en wat daadwerkelijk mogelijk is?
Weddings are basically funerals with cake.
Lijkt er wel op. Jammer wel.Player1S schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:10:
[...]
Stemt men dan tegenwoordig alleen nog maar op geschreewde one-liners ipv te verdiepen in wat ze echt willen en wat daadwerkelijk mogelijk is?
Verwijderd
Gezien de eerste exitpoll wel dus?Player1S schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:10:
[...]
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Ja, slag gewonnen, oorlog verloren.London schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:09:
Heerlijk dit. Eindelijk krijgen bepaalde partijen wat ze verdienen.
Feest!
Denk je werkelijk dat partijen als FVD, PVV, Denk en allerlei one issue partijen een oplossing gaan bieden?
Het is makkelijk trappen tegen degenen die de begroting maken. Totdat je zelf aan het stuur staat.
Werkelijk stuitende ontwikkeling... Wat nog mist is een Nexit procedure als kers op de taart

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 20-03-2019 21:13 ]
WordTPlayer1S schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:12:
Mag de LOI ook wel per direct stoppen met hun slogan. Nederland word nou niet bepaald slimmer.
Vooral minder opvallend. Milder valt nog te bezien. En bij PVV was veel duidelijker wie er achter zat.Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:10:
[...]
Dat de PVV gehalveerd is, dat is niet zo erg: FvD is immers toch een soort PVV in een iets milder jasje. Die gaan dan vast ook samenwerken.
Het probleem is nu net dat FvD en soort PVV is, maar dan veel en veel enger.Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:10:
[...]
Dat de PVV gehalveerd is, dat is niet zo erg: FvD is immers toch een soort PVV in een iets milder jasje. Die gaan dan vast ook samenwerken.
Niks milder.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Verwijderd
[ Voor 78% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-03-2019 21:27 ]
Denk je nou werkelijk dat een FvD (eigenlijk FtD) of een PVV (eigenlijk PTV) daadwerkelijk bereid hun verantwoording te nemen en gaat regeren? Gillen vanuit de oppositie is veel beter voor hun eigen portemonnee.MikeyMan schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:12:
[...]
Ja, slag gewonnen, oorlog verloren.
Denk je werkelijk dat partijen als FVD, PVV, Denk en allerlei one issue partijen een oplossing gaan bieden?
Het is makkelijk trappen tegen degenen die de begroting maken. Totdat je zelf aan het stuur staat.
Werkelijk stuitende ontwikkeling...
FvD is gevaarlijker door het intellectuele sausje. Ze klinken milder maar de uitspraken zijn vaak harder.ijdod schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:12:
[...]
Vooral minder opvallend. Milder valt nog te bezien. En bij PVV was veel duidelijker wie er achter zat.
Haha, tegenwoordig is elke partij die niet PVV / FVD is “links”Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:13:
Heerlijk die linkse zuurtegraad hier.
[Afbeelding]
Zorgwekkend de populistische jubelstemming.Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:13:
Heerlijk die linkse zuurtegraad hier.
[Afbeelding]
Ach ze zitten nog niet zo groot in de 2e kamer, tijd voor bezinning en zelfreflectie bij de gevestigde partijen.
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Nee dat denk ik zeker niet... Maar resultaat daarvan lijkt dus te zijn dat het land onbestuurbaar wordt. Een coalitie is niet te vormen en de grootste partijen willen (kunnen?) Niet regeren.Player1S schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:14:
[...]
Denk je nou werkelijk dat een FvD (eigenlijk FtD) of een PVV (eigenlijk PTV) daadwerkelijk bereid hun verantwoording te nemen en gaat regeren? Gillen vanuit de oppositie is veel beter voor hun eigen portemonnee.
Klassiek voorbeeld is dat tijdens Rutte I de PVV weg liep omdat ze het te heet werd onder de voeten.Player1S schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:14:
[...]
Denk je nou werkelijk dat een FvD (eigenlijk FtD) of een PVV (eigenlijk PTV) daadwerkelijk bereid hun verantwoording te nemen en gaat regeren? Gillen vanuit de oppositie is veel beter voor hun eigen portemonnee.
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
De mensen die blij zijn met de uitslag. Denken jullie dat FvD nu ook verantwoordelijkheid gaat nemen? En willen jullie dan ook een nexit?
Dat is de vraag of dat zo is. Uiteindelijk blijkt dadelijk dat Fvd en de PVV samen toch een miljoenenpubliek (?) te kunnen binden.D-e-n schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:16:
[...]
Ook elke rechtse stemmer met fatsoen schaamt zich voor Baudet en Wilders
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
KPN iTVDeeSung schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:17:
Welke live stream kijken jullie want die van de NOS hapert aan alle kanten
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Beiden nemen wel verantwoordelijkheid om lastige keuzes te maken.Chris Smoove schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:17:
Alsof Jetten of Klaver een goede keuze is.
Dat is geen antwoord op de vraag.Chris Smoove schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:17:
Oneindig veel beter dan een verantwoording ontwijkende closet racist.Chris Smoove schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:17:
Zoals de keuze om weg te lopen? Wat Wilders ook deed. Beiden geen verantwoordelijkheid maar vooral vinger wijzen en roepen.giantgiantus schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:17:
[...]
Beiden nemen wel verantwoordelijkheid om lastige keuzes te maken.
Eindelijk een migratiebeleid op basis van 'who deserves and fits mosts' inplaats van het klassieke oh-zo-eerlijke D66/Groenlinks 'first-come-first-serve' migratie beleid.Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:16:
De polarisatie zet door.
Want het is zo eerlijk en non-discriminatoir dat we de mensen die het hardste kunnen roeien op zee binnenlaten en velen anderen niet.
Persoonlijk vind ik het ook belangrijk dat migranten die zeer gelovig zijn en zich in goddeloos Nederland op cultureel vlak niet thuis voelen (enkel op economisch terrein) ook tegemoet moeten komen en voor de mensen moeten gaan die hier beter passen.
[ Voor 38% gewijzigd door Malarky op 20-03-2019 21:20 ]
[ Voor 91% gewijzigd door PWM op 20-03-2019 21:19 ]
Dat zegt wat over dat publiek.Bean77 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:17:
[...]
Dat is de vraag of dat zo is. Uiteindelijk blijkt dadelijk dat Fvd en de PVV samen toch een miljoenenpubliek (?) te kunnen binden.
Verwijderd
Ow?giantgiantus schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:17:
[...]
Beiden nemen wel verantwoordelijkheid om lastige keuzes te maken.
Ik snap je geloof ik niet. Wat bedoel je?Piet_Piraat7 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:18:
[...]
Zoals de keuze om weg te lopen? Wat Wilders ook deed. Beiden geen verantwoordelijkheid maar vooral vinger wijzen en roepen.
De eerste exitpoll van Zuid-Holland is binnen: (live feed AD)
VVD: 9 (was 10)
PVV: 4 (was
D66: 4 (was 7)
CDA: 4 (was 7)
PvdA: 5 (was 5)
SP: 2 (was 5)
SGP: 2 (was 3)
GroenLinks: 5 (was 3)
CU: 3 (was 3)
PvdD: 2 (was 2)
50Plus: 3 (was 2)
FvD: 10 (was 0)
Denk: (was 0)
Democratie is meer dan de meeste stemmen gelden. Maar dat schijnt te moeilijk voor velenmprkooij schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:20:
[...]
Gelukkig wonen wij in een democratisch land.
Dat snap ik nou echt niet he. Tegen een denkbeeld van een partij zijn maar wel er op stemmen om een "signaal" af te geven richting de huidige regering.Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:19:
Vooral nu hebben veel mensen anti kabinet ipv pro partij gestemd. Meer dan ds helft van wie ik ken die FvD heeft gestemd, deed dit als 'middelvinger' naar Rutte ipv dat ze het eens zijn met de FvD. Gevaarlijke ontwikkeling.
IMHO is dat hetzelfde als jezelf met HIV injecteren omdat je vind dat de ontwikkeling naar een medicijn te langzaam gaat

⏩ PVOutput☀️
Ik ben erg benieuwd naar de uitslagen. Kijken of andere oppositie partijen ook geprofiteerd hebben.
Weddings are basically funerals with cake.
Dit topic is gesloten.
Dit is niet de plek om andere partijen of stemgedrag maar te gaan bashen.