Enige positieve van de avond tot nu toe is dat de PVV weer down to earth is. Men is het eenzijdige moslimverhaal nu wel weer zat blijkbaar. En Geert zit zelf alweer 20+ jaar op het pluche, over gevestigde orde gesproken
Bijna alle partijen leveren in, Groen Links en FvD winnen zetels
Inderdaad. FvD is echt booming.Robinvdh5 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:22:
Zo, grote verschuiving in Brabant
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Dat is een dooddoener. Er zijn ook andere kleine partijen die je groot kunt maken als je wat anders wiltKaap schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:22:
Ik denk dat de grote winst voor FvD vooral een teken is dat men klaar is met de gevestigde orde.
Ofcourse, daarom zei ik ook, benieuwd welke andere partijen hebben kunnen profiteren.D-e-n schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:24:
[...]
Dat is een dooddoener. Er zijn ook andere kleine partijen die je groot kunt maken als je wat anders wilt
Verwijderd
FvD heeft een goede cmpgne gevoerd door het geheel land door te trekken in talloze theaters. Ook reeds toen andere partijen dat nog niet deden.
Dus minimaal 6 partijen voor een coalitie???Bean77 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:20:
Als je de onderstaande exitpoll ziet lijkt er ook een flinke ruk naar rechts te hebben plaatsgevonden.
De eerste exitpoll van Zuid-Holland is binnen: (live feed AD)
VVD: 9 (was 10)
PVV: 4 (was
D66: 4 (was 7)
CDA: 4 (was 7)
PvdA: 5 (was 5)
SP: 2 (was 5)
SGP: 2 (was 3)
GroenLinks: 5 (was 3)
CU: 3 (was 3)
PvdD: 2 (was 2)
50Plus: 3 (was 2)
FvD: 10 (was 0)
Denk: (was 0)
En in Brabant was er nieteens een programma bij de fvd? Hoe dan?

Je stemt blind op een partij zonder programma?
Zijn er nog stembureau's open in Noord-Holland? Ik moest werken van 7:00 tot 21:00 uur, maar nu blijkt ons stembureau eerder te sluiten dan normaal... om 21:00 uur dus. De gemeente is via 14xxx niet bereikbaar en heeft ook geen 24/7.
Dit moet geen probleem zijn voor partijkartel.
Weg
Ik snap de redenatie niet: mensen zijn het zat dus stemmen ze op de grootste schreeuwer? Dat is vooral lui.Kaap schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:25:
[...]
Ofcourse, daarom zei ik ook, benieuwd welke andere partijen hebben kunnen profiteren.
De winst van GroenLinks valt mij eerlijk gezegd erg tegen tot nu. Die profiteren absoluut niet genoeg.
Ik hoor dat heel veel. Maar wat moeten ze veranderen? We hebben een politiek apparaat wat een fantastisch land dient. Meest gelukkige bewoners etc. Wat moeten de dan?Kaap schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:22:
Ik denk dat de grote winst voor FvD vooral een teken is dat men klaar is met de gevestigde orde. Die zijn nu aan zet. Wakker worden, herpakken en aan de bak.
Ik ben erg benieuwd naar de uitslagen. Kijken of andere oppositie partijen ook geprofiteerd hebben.
Verwijderd
Tja stemrecht zou dan ook iets zijn dat je moet verdienen ipv te verkrijgen. Weet je niet ten minste 5 standpunten van een partij op te noemen dan zou het stemrecht voor je moeten ontnomen worden.Player1S schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:22:
[...]
Dat snap ik nou echt niet he. Tegen een denkbeeld van een partij zijn maar wel er op stemmen om een "signaal" af te geven richting de huidige regering.
IMHO is dat hetzelfde als jezelf met HIV injecteren omdat je vind dat de ontwikkeling naar een medicijn te langzaam gaat
De huidige democratie werkt in mijn ogen niet meer, nu iedereen zich hondsdol laat maken door social media. Waarom überhaupt nog op een specifieke partij stemmen? Als stemmen via een neutrale stemwijzer zou gaan, waar automatisch een partij uitrolt en automatisch door het systeem op gestemd wordt, dan zouden mensen meer juist stemmen dan nu...
Gaat leuk worden zo, al die gekozen FvD’ers die gaan wachten op instructies van het komische duo. En dan in de praktijk gaan rellen omdat ze een afwijkende visie hebben 
Hopelijk zijn het wel verstandige mensen die niet zo extreem zijn als Thierry en Theo.
Hopelijk zijn het wel verstandige mensen die niet zo extreem zijn als Thierry en Theo.
[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-03-2019 21:27 ]
Probleem is dat ze alleen naar de nog veel extremistischere FvD zijn gegaan.CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:23:
Enige positieve van de avond tot nu toe is dat de PVV weer down to earth is. Men is het eenzijdige moslimverhaal nu wel weer zat blijkbaar. En Geert zit zelf alweer 20+ jaar op het pluche, over gevestigde orde gesproken
Slechte zaak dat zo'n extremistische partij zoveel invloed krijgt.
Virussen? Scan ze hier!
Altijd 2100Trommelrem schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:26:
Zijn er nog stembureau's open in Noord-Holland? Ik moest werken van 7:00 tot 21:00 uur, maar nu blijkt ons stembureau eerder te sluiten dan normaal... om 21:00 uur dus. De gemeente is via 14xxx niet bereikbaar en heeft ook geen 24/7.
Ik vermoed dat de meeste mensen een kieswijzer invullen en de partij met het hoogste percentage zullen kiezen.MikeyMan schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:25:
[...]
Dus minimaal 6 partijen voor een coalitie???
Weddings are basically funerals with cake.
Tot 21:00 idd.Trommelrem schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:26:
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Daar kan toch geen fvd uit komen als er geen programma is?Robinvdh5 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:26:
[...]
Ik vermoed dat de meeste mensen een kieswijzer invullen en de partij met het hoogste percentage zullen kiezen.
Ik denk het wel, zo kreeg Wilders destijds ook sloten stemmen. De grootste mond wil niet altijd zeggen dat dat wat eruit komt van veel inhoud is.D-e-n schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:26:
[...]
Ik snap de redenatie niet: mensen zijn het zat dus stemmen ze op de grootste schreeuwer? Dat is vooral lui.
De FvD-programma's waren kopietjes van het landelijke programma. Het overgrote deel is hetzelfde.MikeyMan schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:25:
[...]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ben benieuwd waarop je dan kunt stemmen als je ideeën toch vooral rechts georiënteerd zijn?D-e-n schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:24:
[...]
Dat is een dooddoener. Er zijn ook andere kleine partijen die je groot kunt maken als je wat anders wilt
Heb zelf VVD gestemd, maar ben eigenlijk ook wel klaar met alle schandalen binnen die partij.
Echter vind ik FvD best eng, waardoor ik daar niet op stem, al vond ik ze een sterk provinciaal programma hebben. Wat daar echter van terecht komt heb ik ook mijn twijfels over.
Laat staan dat ik NEXIT complete nonsens vind..
[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 20-03-2019 21:30 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Dit wordt een soap van 5/10 op de schaal van LPF.CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:26:
Gaat leuk worden zo, al die gekozen FvD’ers die gaan wachten op instructies van het komische duo. En dan in de praktijk gaan rellen omdat ze een afwijkende visie hebben
Ze staan wel in de stemwijzer zo te zien:MikeyMan schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:27:
[...]
Daar kan toch geen fvd uit komen als er geen programma is?
https://noord-brabant.stemwijzer.nl/#intro
Lekkere democratie dan. Werkende mensen uitsluiten. Owja... we zijn een monarchie
[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 20-03-2019 21:28 ]
Zeer sterke campagne gevoerd op inhoud, met duidelijke differentiatie per provincie en naast een publiek gedeelde visie ook haalbare voorstellen.Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:25:
[...]
FvD heeft een goede cmpgne gevoerd door het geheel land door te trekken in talloze theaters. Ook reeds toen andere partijen dat nog niet deden.
Jup. Heel mooi voorbeeld komt van oud collega, jaren terug. Zoonlief mocht voor het eerst stemmen en ging lekker LPF stemmen want "VOL IS VOL!!!". Papa wenste hem vervolgens veel plezier in dienst waarna zoonlief toch maar even ging kijken wat de partij nu echt wou en is toch maar wat anders gaan stemmenVerwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:26:
[...]
Tja stemrecht zou dan ook iets zijn dat je moet verdienen ipv te verkrijgen. Weet je niet ten minste 5 standpunten van een partij op te noemen dan zou het stemrecht voor je moeten ontnomen worden.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Eigenlijk is de situatie in België wel vergelijkbaar met wat je nu ziet met PVV en FvD.
Daar zakte Vlaams Blok ook weg toen de N-VA op kwam met een iets toegankelijkere stijl.
Daar zakte Vlaams Blok ook weg toen de N-VA op kwam met een iets toegankelijkere stijl.
Het is toch echt dezelfde lijn volgens dezelfde doorzichtige manier van leugens. Zij het mss iets gematigder Trump, Brexit, Baudet. Realiteit en wetenschap heeft plaats moeten maken voor de onderbuik..het rommelt zeer in het westenVerwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:26:
[...]
Haha oke "dawg". Baudet vergelijken met Trump...Zo typerend weer als je geen flauw benul hebt waar het over gaat.

Over tien minuten mijn provincie
Erg benieuwd
Trump mist de gedocumenteerde historie van associatie met fascismeD-e-n schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:28:
[...]
Je hebt gelijk. Baudet is gevaarlijker. Het intellectuele sausje maakt hem voor velen meer aanvaardbaar.

Wat voor baan heb je dan als je niet kan stemmen tussen 7:00 en 21:00Trommelrem schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:28:
[...]
Lekkere democratie dan. Werkende mensen uitsluiten. Owja... we zijn een monarchie

Anders machtig je gewoon iemand
[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 20-03-2019 21:31 ]
Ik durf wel te zeggen dat de meeste mensen niet van 07:00 tot 21:00 uur werken.Trommelrem schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:28:
[...]
Het jammere van het succes van Fvd is in mijn ogen dat een deel van de samenleving duidelijk een instelling heeft van na mij de zondvloed.
Stemmen op fvd een signaal aan andere partijen, ik zou niet weten wat voor signaal de gevestigde politiek er in zou moeten zien, de koers van fvd is een doodlopende, niet voor de partij, wel voor democratie en samenleving. Op zijn best is het een signaal dat voor het verkrijgen van stemmen wat je doet irrelevant is, het er alleen om gaat wat je zegt? De post-fact, mijn mening is ook een feit, samenleving?
Hoewel het al zo vaak gezegd is is eigenlijk de enige zinnige reactie die ik heb dat idiocracy idd een documentaire is.
Stemmen op fvd een signaal aan andere partijen, ik zou niet weten wat voor signaal de gevestigde politiek er in zou moeten zien, de koers van fvd is een doodlopende, niet voor de partij, wel voor democratie en samenleving. Op zijn best is het een signaal dat voor het verkrijgen van stemmen wat je doet irrelevant is, het er alleen om gaat wat je zegt? De post-fact, mijn mening is ook een feit, samenleving?
Hoewel het al zo vaak gezegd is is eigenlijk de enige zinnige reactie die ik heb dat idiocracy idd een documentaire is.
Ik heb de partijstandpunten van provincie Utrecht gelezen. Boeit mij allemaal weinig tot niets. Dus een provincie programma boeit mij ook niet. We stemmen gewoon voor de EK.MikeyMan schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:25:
[...]
En ja, de EK zou die rol niet moeten hebben, maar het is nu eenmaal zo.
Je bedoeld dat de klassieke partijen met hun 'first come-first serve' migratiebeleid denken 'na ons de zondvloed'? Anders zouden ze wel kritischer selecteren aangezien we allemaal weten dat we niet iedereen kunnen binnenlaten, dus maar het beste kunnen cherry picken.Norjee schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:30:
Het jammere van het succes van Fvd is in mijn ogen dat een deel van de samenleving duidelijk een instelling heeft van na mij de zondvloed.
[ Voor 32% gewijzigd door Malarky op 20-03-2019 21:39 ]
Alle stembureaus sluiten standaard om 21:00 uur. Dat is gewoonte. Hier een linkje van de kiesraad, het geldt voor elke verkiezing en is dus ook zo geweest voor bijvoorbeeld de Tweede Kamer verkiezingen.Trommelrem schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:26:
Uitzonderingen zijn hier en daar een nachtelijk stembureau (opent om middernacht, veelal voor studenten denk ik), en als er zo'n lange wachtrij is dat er om 21:00 uur nog mensen zijn. De deuren sluiten dan niet, en de mensen komen er nog wel in, maar er mag niemand meer achteraan sluiten.
Als je de volgende keer hetzelfde werk nog hebt (grote kans want de volgende verkiezingen zijn de Europese verkiezingen in mei), dan kun je iemand machtigen als je zelf niet zeker bent dat je tijdens je werk even weg kunt om te stemmen.
Ongehoord...je werkgever moet je instaat stellen om te kunnen stemmen.Trommelrem schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:26:
https://wetten.overheid.n...ukJ_Paragraaf2_ArtikelJ10
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
En sowieso is het een recht. Je had gewoon aan kunnen geven te willen stemmen en dan had je werkgever dat gewoon moeten toestaan.vhal schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:30:
[...]
Wat voor baan heb je dan als je niet kan stemmen tussen 7:00 en 21:00
Iedereen kan nodig zijn voor overwerk. Als ik dit had geweten had ik wel gedreigd met ontslag.vhal schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:30:
[...]
Wat voor baan heb je dan als je niet kan stemmen tussen 7:00 en 21:00
Thanks. Dit neem ik mee bij het volgende gesprek. Ik baal er behoorlijk van.Cobb schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:31:
[...]
Ongehoord...je werkgever moet je instaat stellen om te kunnen stemmen.
[ Voor 38% gewijzigd door Trommelrem op 20-03-2019 21:33 ]
Zoveel zetels voor de FvD, ik gok dat 5 kandidaten nog voor hun beediging moeten vertrekken wegens schandalen of valse CV's en dat er nog zeker 10 voor het eind van het jaar uit de fractie stappen omdat ze ruzie krijgen met de partij/andere leden. Net als de LPF is dit een zootje opportunisten die alleen een vaag idee dat alles kut is gemeen hebben maar verder nergens op een lijn zitten.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Wat een onzin, de stembureaus zijn van 07.30 uur 's ochtends tot 21.00 uur in de avond open (sommige zelfs nog eerder). 13 1/2 uur op een dag de mogelijkheid om te stemmen. En mocht dat niet genoeg zijn:Trommelrem schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:28:
[...]
Iedere werkgever is verplicht te zorgen dat iedere kiezer die bij hem in dienstbetrekking is, de gelegenheid krijgt zijn stem uit te brengen voor zover dit niet kan geschieden buiten de vastgestelde arbeidstijd en mits de kiezer daardoor niet meer dan twee uur verhinderd is zijn arbeid te verrichten.
Wat een flauwekul. Je hebt 14 uur lang de tijd om te stemmen of iemand daartoe te machtigen.Trommelrem schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:28:
[...]
Plenty of tij dus. Ligt dus toch echt volledig aan jezelf.
Virussen? Scan ze hier!
Programma mist in elk geval.Sjurm schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:32:
Heeft FvD überhaupt een idee wat ze in de provincies willen doen?
Nouja, vanuit het relatieve niets komt er iemand (of een partij) naar voren met een kerngedachte gebaseerd op buitenlanderhaat en veel wollige woorden.Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:26:
[...]
Haha oke "dawg". Baudet vergelijken met Trump...Zo typerend weer als je geen flauw benul hebt waar het over gaat.
Dus wat dat betreft snap ik die parallel wel.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Toch proberen wat verder te kijken naar welke standpunten verschillende partijen hebben en welke je écht belangrijk vindt. Dan vergelijk je VVD, CDA (ook als je niet christelijk bent kun je dat op de koop toenemen natuurlijk), D66 en misschien nog iets lokaal? Eventueel kun je ook nog naar specifieke personen op de lijst kijken, misschien zit er bij een van de partijen die in de buurt van je voorkeur liggen wel iemand bij die net wat meer jouw richting op leunt?GAIAjohan schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:28:
[...]
Ben benieuwd waarop je dan kunt stemmen als je ideeën toch vooral rechts georiënteerd zijn?
100% overeenkomst ga je waarschijnlijk niet krijgen maar door wat onderzoek te doen kan je denk ik altijd wel wat meer wegstrepen en tot een betere keuze komen.
Verwijderd
Kappen met die persoonlijke aanvallen op anderen.
[ Voor 86% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-03-2019 21:37 ]
Klinkt als VVDIJzerlijm schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:31:
Zoveel zetels voor de FvD, ik gok dat 5 kandidaten nog voor hun beediging moeten vertrekken wegens schandalen of valse CV's en dat er nog zeker 10 voor het eind van het jaar uit de fractie stappen omdat ze ruzie krijgen met de partij/andere leden. Net als de LPF is dit een zootje opportunisten die alleen een vaag idee dat alles kut is gemeen hebben maar verder nergens op een lijn zitten.
Weg
Alsof dat bij andere stemmers anders isSjurm schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:32:
Heeft FvD überhaupt een idee wat ze in de provincies willen doen?

Als we de provincie en TK verkiezingen tegelijk zouden houden weten we allemaal dat dat voor 90% overeen komt. Dat blijkt wel uit afgelopen decennia en peilingen. Dus laten we hier niet doen alsof de rest van Nederland massaal provincie technisch stemt.
[ Voor 19% gewijzigd door Malarky op 20-03-2019 21:35 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
leesvoer: Is Thierry Baudet geen fascist 2.0? Echt niet?Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:32:
[...]
Lekker als een schaap blijven roeptoeteren i.p.v. jezelf verdiepen.
Toevallige ongelukkige associatie in plaats van eigen mening zijn op een gegeven moment niet meer te onderscheiden.
D66 zit heel heel heel ver van mijn idealen. Laat staan dat ik D66 op dit moment met Jetten een ronduit irritante partij vind.Verwijderd1 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:32:
[...]
Toch proberen wat verder te kijken naar welke standpunten verschillende partijen hebben en welke je écht belangrijk vindt. Dan vergelijk je VVD, CDA (ook als je niet christelijk bent kun je dat op de koop toenemen natuurlijk), D66 en misschien nog iets lokaal? Eventueel kun je ook nog naar specifieke personen op de lijst kijken, misschien zit er bij een van de partijen die in de buurt van je voorkeur liggen wel iemand bij die net wat meer jouw richting op leunt?
100% overeenkomst ga je waarschijnlijk niet krijgen maar door wat onderzoek te doen kan je denk ik altijd wel wat meer wegstrepen en tot een betere keuze komen.
CDA is provinciaal hier dramatisch. Had ik in de provincie van mijn ouders gewoond, was CDA zeker een goede keuze.
Ook een lokale partij deed het hier goed, maar eerste kamer-technisch heb je geen idee wat je krijgt. Ze zitten niet bij OSF iig
Ik vind het eigenlijk wel prima dat FvD nu flink wint. Mogen er een hoop onbekende mensen laten zien wat die partij echt kan.
Nu is het nog teveel de grote Baudet show.
Waarvan we allemaal weten dat het integere bestuurders/politici zijn. Toch? https://isereenvvderopgestapt.nl/
De kans dat FvD in de coalitie komt lijkt me klein.sambalbaj schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:36:
Ik vind het eigenlijk wel prima dat FvD nu flink wint. Mogen er een hoop onbekende mensen laten zien wat die partij echt kan.
Dat is namelijk niet in hun belang. Ze moeten dan hun beloften nakomen, en dan blijkt dat dat helemaal niet mogelijk is.
Dat kost ze dus kiezers. Schreeuwen vanuit de zijlijn is makkelijker voor ze.
Virussen? Scan ze hier!
@Sjurm
3x3 in "Provinciale Staten- & Waterschapsverkiezingen 2019"
Het standpunt van de FvD is afwijkend van de huidige status quo waar in veel provincies gemeenten door de provincie worden gedwongen om windmolens te plaatsen.
In elke provincie hebben ze zich uitgesproken tegen windmolens bij woonwijken. En dat is wel winst als je kijkt naar het onderwerpen dat ik in dit topic heb aangedragen.
Het standpunt van de FvD is afwijkend van de huidige status quo waar in veel provincies gemeenten door de provincie worden gedwongen om windmolens te plaatsen.
| live and give like no one else |
Heb je helemaal gelijk in.Malarky schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:33:
[...]
[...]
Alsof dat bij andere stemmers ander is![]()
![]()
Als we de provincie en TK verkiezingen tegelijk zouden houden weten we allemaal dat dat voor 90% overeen komt. Dat blijkt wel uit afgelopen decennia en peilingen. Dus laten we hier niet doen alsof de rest van Nederland massaal provincie technisch stemt.
Het loont zich ook voor de vraag of deze koppeling tussen de senaat en de provincies moet blijven.
Het heeft vooral een historische reden, dat alle gewesten/aristocratie vertegenwoordigd waren (vermoed ik), maar je kan je afvragen of dit nog steeds zo nodig is.
Al vrees ik zelf dat ook met een loskoppeling er nog steeds 'landelijk' gestemd zou worden.
Eventueel ook niet alle provincies tegelijkertijd laten stemmen, zodat er geen landelijke media-aandacht voor is, misschien zou dat helpen om de focus regionaal te houden?
En eens in de vijf jaar (of zoiets) een landelijke verkiezing voor de senaat.
Exitpoll in Gelderland geeft ook een behoorlijke wijziging weer.
Ik denk dat we kunnen concluderen:
- dat de VVD en CDA redelijk stabiel blijven.
- SP, PVV, D66, PvdA de dalers zijn.
- Forum voor Democratie en Groenlinks flinke stijgers zijn.
Ik denk dat er inderdaad ook een andere samenstelling van stemmers is, mensen zijn juist op komen dagen of juist thuisgebleven.rik86 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:43:
Zouden SP stemmers veel naar FvD overstappen? Of naar GL? Of wegblijven?
Bij bijv Gelderland is de winst van FvD (+7) niet alleen te verklaren met het verlies van de VVD (-1) en de PVV (-2).
Je vergeet de PVV...CyberMania schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:43:
Ik denk dat we kunnen concluderen:
Dan nog, er zal door mensen anders dan Baudet overal oppositie gevoerd moeten worden.wildhagen schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:39:
[...]
De kans dat FvD in de coalitie komt lijkt me klein.
Dat is namelijk niet in hun belang. Ze moeten dan hun beloften nakomen, en dan blijkt dat dat helemaal niet mogelijk is.
SP zit ook flink in de min en herstel bij de PvdA is er ook niet. Wel een plus bij 50Plus.
Verwijderd
Heb niet alle reacties hier gelezen maar voor zover ik het kan beoordelen is het voornamelijk het FvD wat beweert tig dingen beter te weten dan zo ongeveer alle andere politieke partijen, terwijl die laatsten echt wel meer ervaring hebben toch?St@m schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:32:
Mooi dit, weer allemaal grote schreeuwers op Tweakers die moeten verkondigen dat ‘het volk’ dom is omdat er niet wordt gestemd op de partij die zij lief vinden.
De heerlijke ‘wij weten het beter want wij hebben niet FvD gestemd’ mentaliteit.
Mja, als je dan per se VVD moet kiezen dan zou ik simpelweg de kandidatenlijst erbij pakken en kijken waar je je het beste bij voelt. Een beetje googlen helpt dan wellicht bij het vinden van een uitblinker of het wegstrepen van iemand die toch niet helemaal past bij wat je wil.GAIAjohan schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:35:
[...]
D66 zit heel heel heel ver van mijn idealen. Laat staan dat ik D66 op dit moment met Jetten een ronduit irritante partij vind.
CDA is provinciaal hier dramatisch. Had ik in de provincie van mijn ouders gewoond, was CDA zeker een goede keuze.
Ook een lokale partij deed het hier goed, maar eerste kamer-technisch heb je geen idee wat je krijgt. Ze zitten niet bij OSF iig
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 00:49
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
De standpunten van FvD voor het klimaat en referendum zal het ook praktisch onmogelijk maken om daar een coalitie mee te vormen. Ook voor mij de reden geweest om toch VVD te stemmen, in plaats van FvD.wildhagen schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:39:
[...]
De stemwijzer adviseerde mij FvD, ben toch blij dat ik zelf ook nog even verdiept heb.
Blijft de vraag hebben andere mensen dat wel gedaan, of toch blind op de stemwijzer vertrouwd.
SP en PVV zijn zo te zien de verliezers vandaag. Het Wilders effect is uitgewerkt en Marijnissen doet het ook niet best.
Van vorige verkiezingen heb ik wel gezien dat veel sp stemmers naar Wilders gingen en nu veel Wilders stemmers naar FvD.rik86 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:43:
Zouden SP stemmers veel naar FvD overstappen? Of naar GL? Of wegblijven?
GroenLinks is blij terwijl ze alleen stemmen afpakt van d66. Feitelijk gewoon een dik verlies op links..
Volgens mij moet je werkgever je in de gelegenheid stellen. Vond er enkel dit over: https://www.telegraaf.nl/financieel/74589/stemverlof. En anders was volmacht wellicht een optie.Trommelrem schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:28:
[...]
Het is de provincie en eerste kamer "maar". Beide speelt zich toch af op de achtergrond (en van de provincie hoor je waarschijnlijk niks meer) van de nationale politiek. Ik denk juist dat het slim gespeeld is door fvd, een grote nationale campagne voor de provinciale staten verkiezing, een win claimen, normalisatie van hun standpunten, en lekker uit de schijnwerpers blijven (in provincie/1e kamer, Baudet blijft, uiteraard, aandacht trekken) om vervolgens dit te gebruiken als springplank voor 2e kamer verkiezingen. fvd is dan veel meer geaccepteerd als "normale" partij en er zal een campagne komen met claims als "wij zijn een gevestigde partij, nemen verantwoordelijkheid, werden helaas erg tegengewerkt, wij moeten regering partij worden en alles komt goed".sambalbaj schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:36:
[ Voor 3% gewijzigd door Norjee op 20-03-2019 21:52 ]
Verwijderd
Ik denk dat FvD zichzelf heeft klem gezet door deze verkiezingen mee te doen ipv voor de tweede kamer.
Veel mensen die qua werk, inkomen, woonsituatie links zouden moeten stememn, hebben nu op een rechtse partij met een links uiterlijk gestemd. Gevolg: FvD zal linkser moeten worden OF ze zullen extra hard worden afgerekend bij de volgende tweede kamer verkiezingen, omdat men erachter komt dat deze partij er niet voor de gewone burger is.
Veel mensen die qua werk, inkomen, woonsituatie links zouden moeten stememn, hebben nu op een rechtse partij met een links uiterlijk gestemd. Gevolg: FvD zal linkser moeten worden OF ze zullen extra hard worden afgerekend bij de volgende tweede kamer verkiezingen, omdat men erachter komt dat deze partij er niet voor de gewone burger is.
Ik heb gewoon de eerste vrouw uit mijn buurgemeente gekozen... Was de dichtstbijzijnde iigVerwijderd1 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:45:
[...]
Mja, als je dan per se VVD moet kiezen dan zou ik simpelweg de kandidatenlijst erbij pakken en kijken waar je je het beste bij voelt. Een beetje googlen helpt dan wellicht bij het vinden van een uitblinker of het wegstrepen van iemand die toch niet helemaal past bij wat je wil.
Veel mensen geven FvD nu een kans geven in de hoop dat ze hun beloftes waar kunnen maken, als ze zich als PVV 2.0 gaan gedragen worden ze bij de volgende verkiezingen gewoon keihard afgestraft.wildhagen schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:39:
[...]
Ik snap die blijdschap bij GL ook niet echt als je het totaal plaatje bekijkt.GAIAjohan schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:46:
GroenLinks is blij terwijl ze alleen stemmen afpakt van d66. Feitelijk gewoon een dik verlies op links..
Moet zelf bekennen dat de uitkomst van de VVD mij ook nog alleszins meevalt. Ik had wel erger verwacht.
Ben benieuwd of en hoe VVD en FvD gaan samenwerken op thema's. De boel is flink opgeschud in ieder geval.
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Petje af dat ze binnen 3 kwartier tot 23 kunnen tellenGENETX schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:29:
Schiermonnikoog is al binnen blijkbaar
https://www.omropfryslan....log-de-stimmen-wurde-teld
Afgestraft? Waarop? Totaal uit zicht wat er tot die tijd gebeurt. Behalve een populistische Baudet.ErikT738 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:47:
[...]
Veel mensen geven FvD nu een kans geven in de hoop dat ze hun beloftes waar kunnen maken, als ze zich als PVV 2.0 gaan gedragen worden ze bij de volgende verkiezingen gewoon keihard afgestraft.
Ja, maar het zal mij niet verbazen als ook pvdA en D'66 lui zijn overgestapt. Moeilijk te duiden dit, hele kluif, bijv. in hoeverre zal dat intellectuele sausje een voordeel zijn geweest. Laten we wel wezen, Baudet is niet zo anti-islam als Wilders, kan me voorstellen dat als je tot die minderheid behoort, dit juist oke vindt gaan.Mutatie schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:45:
[...]
Van vorige verkiezingen heb ik wel gezien dat veel sp stemmers naar Wilders gingen en nu veel Wilders stemmers naar FvD.
Best triest toch eigenlijk, er worden best wel belangrijke dingen op provinciaal niveau besloten. Komt door de TK partijen die vooral de zetels in de EK willen sturen en zich bij landelijke media op de voorgrond hebben gedrongen..Malarky schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:46:
Allemaal zure provincie mensen op televee dat het zo knap is dat FvD zoveel stemmen heeft zonder programma.
Komen ze er eindelijk recht in hun gezicht achter dat ze hun bestuursplekje voor 95% te danken hebben aan de prestaties in de TK, niet op basis van hun harde werk.
Probleem met Baudet is dat hij de grootste existentiele bedreiging voor de mensheid ontkent.
Noem mij maar een bezorgde ouder die echt met afschuw naar de kop.in.het,zand.mentaliteit kijkt.
Noem mij maar een bezorgde ouder die echt met afschuw naar de kop.in.het,zand.mentaliteit kijkt.
Had VVD de grootste willen zien blijven (zh), maar ben toch wel benieuwd wat FvD hiermee gaat doen.
Het zijn nog maar exitpolls.Chris Smoove schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:51:
Had VVD de grootste willen zien blijven (zh), maar ben toch wel benieuwd wat FvD hiermee gaat doen.
Het gaat me ook om de reacties hierVerwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:45:
[...]
Heb niet alle reacties hier gelezen maar voor zover ik het kan beoordelen is het voornamelijk het FvD wat beweert tig dingen beter te weten dan zo ongeveer alle andere politieke partijen, terwijl die laatsten echt wel meer ervaring hebben toch?
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
D66 stemmers naar GL
PVV en SP en beetje VVD naar FvD
Wat CDA naar CU en 50Plus
Dat is volgens mij redelijk de verschuiving.
En daarnaast het nog verder afnemen van de provinciale partijen. Einde OSF in de Eerste Kamer denk ik.
En daarnaast het nog verder afnemen van de provinciale partijen. Einde OSF in de Eerste Kamer denk ik.
Om 22:00 exit poll voor de senaat
De FvD is toch een beetje 'de elite', waar een SP-stemmer zich niet mee identificeert.
Grotendeels eens, behalve SP -> FvD, dat zie ik nog niet zo snel gebeuren, dat zijn toch andere demografieën.sambalbaj schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:53:
D66 stemmers naar GL
De FvD is toch een beetje 'de elite', waar een SP-stemmer zich niet mee identificeert.
[ Voor 95% gewijzigd door anandus op 20-03-2019 21:55 ]
Verwijderd
Op die fiets! Mag hopen dat ervaren medewerkers hun geld waard zijn.St@m schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:52:
[...]
Het gaat me ook om de reacties hieren ervaring betekent niet dat je iets goed doet
Ik ben het met je eens, maar vind het tegelijktijd heel logisch aangezien de zittende partijen de gevolgen voor de burger glashard ontkennen. (Stijging van de energieprijs bijvoorbeeld). Dat heeft echt heel veel kwaad bloed gezet.roffeltjes schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:50:
Probleem met Baudet is dat hij de grootste existentiele bedreiging voor de mensheid ontkent.
Baldet voelt dat goed aan en zet als enige hierop in. Dat is niet zozeer zijn verdienste, maar veel meer het verlies van de overige partijen.
[ Voor 11% gewijzigd door blissard op 20-03-2019 21:56 ]
Dat D66 knetterhard verliest verbaasd me niks. Ze hebben landelijk natuurlijk een stel ontzettende flatets gemaakt. Terecht of onterecht, daar wordt je op provinciaal niveau natuurlijk ook op afgerekend. Ik geef toe, ik moet er om gniffelen.
Dat FvD zo hard scoort, ik weet niet wat ik er van moet vinden. Ik heb toch de indruk dat veel mensen FvD hebben gestemd niet zozeer om provinciaal beleid, maar om de 1e kamer straks. Voor het provinciaal bestuur is dat niet handig, maar landelijk zal het wel het nodige vuurwerk opleveren.
Dat FvD zo hard scoort, ik weet niet wat ik er van moet vinden. Ik heb toch de indruk dat veel mensen FvD hebben gestemd niet zozeer om provinciaal beleid, maar om de 1e kamer straks. Voor het provinciaal bestuur is dat niet handig, maar landelijk zal het wel het nodige vuurwerk opleveren.
Verwijderd
Kappen met trollen. Dit is absoluut niet de manier hoe je hier discussie hoort te voeren. Dit is gewoon verdraaiing en ontkenning.
[ Voor 82% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-03-2019 21:58 ]
Om 22:00 een exit pol over de samenstelling van de 1e kamer.
Ben benieuwd of de coalitie + GL genoeg zetels hebben voor een meerderheid daar.
Ben benieuwd of de coalitie + GL genoeg zetels hebben voor een meerderheid daar.
| live and give like no one else |
Ben überhaupt benieuwd welke coalities er rekenkundig mogelijk zijn3x3 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:56:

@Verwijderd het was nog net niet 'ik heb PvdD gestemd want ik hou van vlees'
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 20-03-2019 21:58 ]
Ik heb de indruk dat GL te weinig winst heeft gepakt, maar ben ook benieuwd. En of FvD wel die marge heeft.3x3 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:56:
Je zou bijna de kiesdrempel weer willen invoeren met deze versplintering.MikeyMan schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:57:
[...]
Ben überhaupt benieuwd welke coalities er rekenkundig mogelijk zijn
Er zitten genoeg verschillen tussen al die andere partijen. De VVD gaat er anders mee om dan GL en de SP gaat er weer anders mee om. Mensen zijn echter te lui om zich daar in te verdiepen.blissard schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:55:
[...]
Ik ben het met je eens, maar vind het tegelijktijd heel logisch aangezien de zittende partijen de gevolgen voor de burger glashard ontkennen. (Stijging van de energieprijs bijvoorbeeld). Dat heeft echt heel veel kwaad bloed gezet.
Nederland Klimaatontkenland?
Nota bene in de provincie (Z-H) die de meeste, en diepste delen onder de zeespiegel heeft liggen... stemt men massaal op FvD, dat klimaatverandering keihard ontkent.
Ikke-ikke en de rest kan... zwemmen?
Het zegt wel weer genoeg over het politieke klimaat in Nederland, in elk geval. Man, man, man. Niets geleerd.
Nota bene in de provincie (Z-H) die de meeste, en diepste delen onder de zeespiegel heeft liggen... stemt men massaal op FvD, dat klimaatverandering keihard ontkent.
Het zegt wel weer genoeg over het politieke klimaat in Nederland, in elk geval. Man, man, man. Niets geleerd.
[ Voor 19% gewijzigd door Ramzzz op 20-03-2019 22:00 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ja maar buitenlanders!Ramzzz schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:58:
Nederland Klimaatontkenland?
Nota bene in de provincie (Z-H) die de meeste, en diepste delen onder de zeespiegel heeft liggen... stemt massaal op FvD, dat klimaatverandering keihard ontkent.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is niet de plek om andere partijen of stemgedrag maar te gaan bashen.
Dit is niet de plek om andere partijen of stemgedrag maar te gaan bashen.