• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:40

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter

Provinciale Staten-, Eilandsraad- & Waterschapsverkiezingen

Datum:15 maart 2023

De Provinciale Statenverkiezingen, eilanddraadverkiezingen en de waterschapsverkiezingen worden weer op dezelfde dag gehouden
Provinciale Staten
Men kiest hierbij vertegenwoordigers voor de provincie. De taak van deze mensen is het controleren van het bestuur (de Gedeputeerde Staten). Het aantal leden van de Provinciale Staten is afhankelijk van het aantal inwoners. In totaal zijn er 570 vertegenwoordigers, verdeeld over de 12 provincies.

Provincie:Zetels:
Groningen43
Friesland43
Drenthe41
Overijssel47
Flevoland41
Gelderland55
Utrecht49
Noord-Holland55
Zuid-Holland55
Zeeland39
Noord-Brabant55
Limburg47

Deze verdeling is ongewijzigd ten opzichte van 2019.

Enkele dagen later wordt de definitieve uitslag bekend gemaakt. De leden van de Provinciale Staten kiezen vervolgens de leden van de Eerste Kamer. Dit gebeurt op 30 mei 2023. De nieuwe Eerste Kamerleden worden waarschijnlijk in juni geïnstalleerd.
Achtergrond informatie
De samenstelling van de Nederlandse Eerste Kamer wordt bepaald door getrapte verkiezingen.

Sinds de Grondwetsherziening van 1983 wordt de Eerste Kamer in principe eens in de vier jaar gekozen. De verkiezing wordt, behoudens in geval van ontbinding der Kamer, gehouden binnen drie maanden na de verkiezing van de leden van Provinciale Staten.

Tot 2017 werden de leden van de Eerste Kamer gekozen door de leden van Provinciale Staten. Bij de Grondwetswijziging van 2017 werd bepaald dat ook de leden van de kiescolleges voor de Eerste Kamer in Caribisch Nederland deelnemen aan verkiezingen voor de Eerste Kamer. Dit is nieuw sinds 2019, zie o.a: Kiesrecht voor Eerste Kamer voor Caribisch Nederland
Meer achtergrond informatie
Rijksoverheid provinciale staten
Provinciale staten wikipedia
Eerste Kamerverkiezingen wikipedia
Stemwijzers provinciale staten
De bekende stemwijzers komen in de aanloop naar de verkiezingen beschikbaar:
StemWijzer.nl
Kieskompas

Waterschapsverkiezingen

Bij de waterschapsverkiezingen kiest men het dagelijks bestuur alle waterschappen. Deze verkiezingen gelijktijdig met Provinciale Staten verkiezingen plaats, dit om de opkomst te verhogen.

Meer achtergrond informatie:
Kiesraad: waterschapsverkiezingen
Gezamelijke website van de waterschappen
Stemwijzers waterschappen
Nog geen stemwijzers bekend.

Wijze van stemmen

Er wordt nog steeds gestemd met potlood, de procedure staat hier beschreven:
Hoe kan ik stemmen bij verkiezingen?
Stemmen in het buitenland
Als een Nederlandse kiezer in het buitenland verblijft, kan hij alleen stemmen voor de provinciale statenverkiezing als hij staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP).(bron)
Bent u in het buitenland tijdens verkiezingen voor Provinciale Staten, waterschappen of gemeenteraad? Dan kunt u alleen bij volmacht uw stem uitbrengen. Per brief stemmen vanuit het buitenland is bij deze verkiezingen niet mogelijk. (bron)
Informatie over de procedure bij volmacht stemmen.
Actuele onderwerpen
Een belangrijk onderwerp wat de politiek ook deze verkiezingen weer bezighoudt is of het kabinet een meerderheid behaald in de 1e kamer.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:10

Lordy79

Fundamentalist

Interessant is dat Nederlanders die stemgerechtigd zijn en in het buitenland wonen dus speciaal naar Nederland moeten afreizen om een volmacht te geven óf even op en neer moeten om te stemmen, als ze dus in het basisregister persoonsgegevens zijn ingeschreven.
Ik ben benieuwd of zon volmacht op de klassieke manier kan óf dat dit ook kan door naar een lokale notaris te gaan en op die manier pietje Puk in Nederland een volmacht te geven om voor mij te stemmen.

In principe zou je door deze extra drempels minder buitenlanders moeten hebben die stemmen en dit zou ook een significante invloed kunnen hebben op de samenstelling van de 1e kamer.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• spartaan1986
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-02 22:03
Het jammere aan de staten verkiezingen, is dat deze door de koppeling aan de eerste kamer altijd gekaapt wordt door de landelijke politiek.
Zelf loop je er ook tegen aan dat bijvoorbeeld misschien in jouw ogen de provinciale CDA het beste met de provincie voor heeft. maar je wilt niet dat bijvoorbeeld de 2 midden linkse partijen hun onderhandelingspositie in de eerste kamer kwijt raken. Wat doe je dan CDA goed voor de provincie, of GL of PVDA vanwege de eerste kamer?

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:23
Recent bij een bijeenkomst geweest waarin de CdK toekomstige statenleden probeerde te enthousiasmeren om na de verkiezingen vooral tot een Statenakkoord te komen. Dat voelde toch een partij ongemakkelijk. Je proeft de ‘angst’ voor verdere versnippering van het politieke landschap en het daarmee mogelijk onbestuurbaar worden van provincies. Wat mogelijk landelijk een nog groter probleem wordt, omdat je provinciaal elkaar vaak nog iets makkelijker weet te vinden buiten de spotlights.

[Voor 3% gewijzigd door PLAE op 17-01-2023 08:58]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19
Lordy79 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:48:
Interessant is dat Nederlanders die stemgerechtigd zijn en in het buitenland wonen dus speciaal naar Nederland moeten afreizen om een volmacht te geven óf even op en neer moeten om te stemmen, als ze dus in het basisregister persoonsgegevens zijn ingeschreven.
Ik ben benieuwd of zon volmacht op de klassieke manier kan óf dat dit ook kan door naar een lokale notaris te gaan en op die manier pietje Puk in Nederland een volmacht te geven om voor mij te stemmen.

In principe zou je door deze extra drempels minder buitenlanders moeten hebben die stemmen en dit zou ook een significante invloed kunnen hebben op de samenstelling van de 1e kamer.
Dit is alleen als je nog ingeschreven staat. Als je je als niet-ingezetene hebt geregistreerd, kan het gewoon per post: https://www.denhaag.nl/nl...-voor-de-eerste-kamer.htm

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik ga er vanuit dat het aantal NL’ers in het buitenland, dat zijn geen buitenlanders, vrij laag is zeker tov de fysiek stemmers, en verwacht daar ook geen significante impact door?
En ook de stemmen op partijen lijken niet significant veel anders dan de landelijke stemming. PVV iets kleiner, PvdA iets groter lijkt het.

Bijv van de 2e kamer:
https://www.nederlandersb...-update-reizen-in-corona/

[Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 17-01-2023 16:17]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:34

Maar zo te zien stemmen deze mensen dan alleen direct op de eerste kamer en niet voor de provincie?
Zou ook vreemd zijn dat iemand die niet in Nederland woont mag kiezen voor de provincie of voor de gemeente.

• PLAE
Volgens mij was er best wat kritiek op (van buiten D66/VVD/GL stemmers vooral haha, meeste NL'ers in het buitenland stemmen daarop) dat de invloed te groot werd van NL'ers in het buitenland.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:02

NMH

Moderator General Chat
spartaan1986 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:32:
Het jammere aan de staten verkiezingen, is dat deze door de koppeling aan de eerste kamer altijd gekaapt wordt door de landelijke politiek.
Zelf loop je er ook tegen aan dat bijvoorbeeld misschien in jouw ogen de provinciale CDA het beste met de provincie voor heeft. maar je wilt niet dat bijvoorbeeld de 2 midden linkse partijen hun onderhandelingspositie in de eerste kamer kwijt raken. Wat doe je dan CDA goed voor de provincie, of GL of PVDA vanwege de eerste kamer?
Ja, ik vind het ook bijzonder jammer dat de Eerste Kamer de afgelopen jaren aan het verworden is tot een Tweede Kamer light. Het idee van de Eerste Kamer was volgens mij altijd dat het een rustige "chambre de reflexion" was, weg van de meer hijgerige Tweede Kamer, waar wetsvoorstellen op kwaliteit worden beoordeeld in plaats van of het past bij het partijstandpunt. Nu krijg je een soort midtermverkiezingen, wat de stabiliteit van het bestuur niet ten goede komt en waarbij zoals je zegt de lokale thema's waar het eigenlijk om zou moeten gaan ondersneeuwen door de landelijke thema's. En uiteindelijk ondermijnt de senaat op termijn ook zijn eigen bestaansrecht op deze manier ben ik bang.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Misschien kunnen in dit topic gelijk de Eilandsraadverkiezingen ook worden meegenomen, die zijn vallen net als de vorige keer ook weer samen met de provinciale staten en waterschappen.

• NMH

NMH

Moderator General Chat
sambalbaj schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:10:
Misschien kunnen in dit topic gelijk de Eilandsraadverkiezingen ook worden meegenomen, die zijn vallen net als de vorige keer ook weer samen met de provinciale staten en waterschappen.
Done. :) Mocht je een mooie toevoeging voor de topicstart hebben over de eilandsraadverkiezingen, laat het dan @defiant of mij maar even weten.

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-01 14:53
PLAE schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:51:
Recent bij een bijeenkomst geweest waarin de CdK toekomstige statenleden probeerde te enthousiasmeren om na de verkiezingen vooral tot een Statenakkoord te komen. Dat voelde toch een partij ongemakkelijk. Je proeft de ‘angst’ voor verdere versnippering van het politieke landschap en het daarmee mogelijk onbestuurbaar worden van provincies. Wat mogelijk landelijk een nog groter probleem wordt, omdat je provinciaal elkaar vaak nog iets makkelijker weet te vinden buiten de spotlights.
Ach als je over de geschiedenis van Nederland leest dan kom je er al gauw achter dat iedereen altijd al een teringhekel aan elkaar had. Sinds er over Nederland als staat geschreven wordt is er ruzie.
En toch gaat het inmiddels 500 jaar goed want wat is het alternatief? Duitsland, Spanje of Frankrijk? Dan nog liever de lucht in.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
NMH schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:06:
[...]

Ja, ik vind het ook bijzonder jammer dat de Eerste Kamer de afgelopen jaren aan het verworden is tot een Tweede Kamer light. Het idee van de Eerste Kamer was volgens mij altijd dat het een rustige "chambre de reflexion" was, weg van de meer hijgerige Tweede Kamer, waar wetsvoorstellen op kwaliteit worden beoordeeld in plaats van of het past bij het partijstandpunt. Nu krijg je een soort midtermverkiezingen, wat de stabiliteit van het bestuur niet ten goede komt en waarbij zoals je zegt de lokale thema's waar het eigenlijk om zou moeten gaan ondersneeuwen door de landelijke thema's. En uiteindelijk ondermijnt de senaat op termijn ook zijn eigen bestaansrecht op deze manier ben ik bang.
Wanneer en waarom is dat eigenlijk zo gelopen? Ik heb vooral het idee dat het iets recents is, voor Rutte speelde dat minder voor mijn gevoel (waarmee ik niet wil zeggen dat het zijn schuld is), of was het toen minder een issue doordat de versnippering veel minder was en de meerderheid er altijd wel was in plaats van iedere keer 50%+1?

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Transportman schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:11:
[...]

Wanneer en waarom is dat eigenlijk zo gelopen? Ik heb vooral het idee dat het iets recents is, voor Rutte speelde dat minder voor mijn gevoel (waarmee ik niet wil zeggen dat het zijn schuld is), of was het toen minder een issue doordat de versnippering veel minder was en de meerderheid er altijd wel was in plaats van iedere keer 50%+1?
Ik denk dat dit voortgekomen is uit gevoerd beleid ten tijde van Lubbers & Kok; verregaande privatisering, ook van overheidstaken. Dat heeft veel onvrede opgeleverd en de politiek onmachtig aangezien ze er niet meer over gingen. Dat resulteerde in versplintering waardoor de EK belangrijker is geworden voor continuatie van beleid.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
NMH schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:06:
Ja, ik vind het ook bijzonder jammer dat de Eerste Kamer de afgelopen jaren aan het verworden is tot een Tweede Kamer light. Het idee van de Eerste Kamer was volgens mij altijd dat het een rustige "chambre de reflexion" was, weg van de meer hijgerige Tweede Kamer, waar wetsvoorstellen op kwaliteit worden beoordeeld in plaats van of het past bij het partijstandpunt.
Nee hoor. De Eerste Kamer is, net zoals het House of Lords in Engeland, bedoeld als regeerorgaan voor de adellijke vriendjes van de Koning. Dat het een adviesorgaan vol wijze mannen zou moeten zijn is iets dat later bedacht is om die prestigieuze baantjes te rechtvaardigen. Het klopt ook niet, want eigenlijk is de Raad van State al dat apolitieke adviesorgaan.

In landen waar de staatsinrichting moderner is opgezet, zonder "legacy", zoals Israel, is er geen sprake van een Eerste en Tweede kamer.

Het idee dat de Eerste kamer apolitiek zou moeten zijn is natuurlijk een gotspe, getuige de Nacht van Wiegel en de Nacht van van Thijn, waar in de Eerste Kamer tweemaal de dolk in de rug van hervormingsvoorstellen van D66 werd gestoken.

Eerlijk gezegd lijkt de EK ook een parkeerplek te zijn voor partijbonzen die niet de staat van dienst of vitaliteit meer hebben om een regerings- of adviesfunctie te bekleden.

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Transportman schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:11:
Ik zou het eerlijk gezegd niet precies weten. Voor mijn gevoel is het iets dat met Rutte I sterk is toegenomen, toen we de gedoogconstructie met de LPF PVV hadden waar een hoop mensen (mijzelf inbegrepen) niet gelukkig mee waren. Maar ik heb geen cijfers of andere feiten om dat te ondersteunen. :)

[Voor 0% gewijzigd door NMH op 19-01-2023 21:22. Reden: Verkeerde partij]

• NMH

NMH

Moderator General Chat
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:03:
Nee hoor. De Eerste Kamer is, net zoals het House of Lords in Engeland, bedoeld als regeerorgaan voor de adellijke vriendjes van de Koning. Dat het een adviesorgaan vol wijze mannen zou moeten zijn is iets dat later bedacht is om die prestigieuze baantjes te rechtvaardigen. Het klopt ook niet, want eigenlijk is de Raad van State al dat apolitieke adviesorgaan.

In landen waar de staatsinrichting moderner is opgezet, zonder "legacy", zoals Israel, is er geen sprake van een Eerste en Tweede kamer.

Het idee dat de Eerste kamer apolitiek zou moeten zijn is natuurlijk een gotspe, getuige de Nacht van Wiegel en de Nacht van van Thijn, waar in de Eerste Kamer tweemaal de dolk in de rug van hervormingsvoorstellen van D66 werd gestoken.

Eerlijk gezegd lijkt de EK ook een parkeerplek te zijn voor partijbonzen die niet de staat van dienst of vitaliteit meer hebben om een regerings- of adviesfunctie te bekleden.
Zo is de Eerste Kamer wel begonnen ja, wat het destijds de weinig flatterende bijnaam "ménagerie du roi" (dierentuin van de koning) opleverde. :) Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld het VK is het instituut bij ons wel behoorlijk gemoderniseerd bij verschillende wijzigingen van de grondwet. Hoe dat allemaal precies is gelopen en of het een "solution looking for a problem" was durf ik niet te zeggen; zo goed is mijn kennis van de parlementaire historie niet.

Overigens zijn er ook wel "moderne" landen met een tweekamerstelsel; denk bijvoorbeeld aan de VS dat nooit een adel heeft gekend, maar wel een senaat heeft die voortvloeit uit het federale stelsel daar (en uit democratisch oogpunt eigenlijk een gedrocht is omdat iedere staat ongeacht inwonertal twee zetels heeft).

Overigens is dit wel een interessante discussie maar een beetje offtopic in het verkiezingstopic, dus als er behoefte is om het verder te bespreken dan splits ik het denk ik later af naar een apart topic. :)

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06-02 14:44
YangWenli schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:35:
[...]

Ach als je over de geschiedenis van Nederland leest dan kom je er al gauw achter dat iedereen altijd al een teringhekel aan elkaar had. Sinds er over Nederland als staat geschreven wordt is er ruzie.
En toch gaat het inmiddels 500 jaar goed want wat is het alternatief? Duitsland, Spanje of Frankrijk? Dan nog liever de lucht in.
De reden dat het nu meer opvalt is omdat iedere scheet binnen een paar minuten in het nieuws is. "Vroeger" had je 1 krant en een 8-uur journaal en dan moest er flink gefilterd worden voordat het gepubliceerd werd (als het de redactie al haalde). Tegenwoordig zijn er heel veel 24/7 nieuwskanalen en -sites die alles wat gebeurt zo snel mogelijk publiceren omdat ze de bezoeker vast moeten houden. Als nu.nl (bijvoorbeeld) maar 1 keer per dag nieuws plaatst komen de lezers ook maar 1 keer per dag en dat levert te weinig op.

Als je er gewoon zelf voor kiest om 1 krant te lezen en 1 keer per dag naar het nieuws te kijken, dan lijkt het vanzelf een stuk rustiger in de wereld.

Wat ook leuk is: zoek op youtube eens een NOS journaal van een willekeurig jaar op. Het nieuws is dan niet wezenlijk anders dan wat je nu in het journaal ziet.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
NMH schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:17:
[...]

Ik zou het eerlijk gezegd niet precies weten. Voor mijn gevoel is het iets dat met Rutte I sterk is toegenomen, toen we de gedoogconstructie met de LPF hadden waar een hoop mensen (mijzelf inbegrepen) niet gelukkig mee waren. Maar ik heb geen cijfers of andere feiten om dat te ondersteunen. :)
Dat is mijn gevoel ook wel, dat het vanaf Rutte I wel is toegenomen, maar dat kan ook zijn omdat ik vanaf die periode wat meer interesse in de politiek kreeg.

Kleine correctie trouwens: LPF was Balkenende I en zat daadwerkelijk in de regering, Rutte I had de gedoogconstructie met de PVV.

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
NMH schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:39:
Overigens zijn er ook wel "moderne" landen met een tweekamerstelsel; denk bijvoorbeeld aan de VS dat nooit een adel heeft gekend, maar wel een senaat heeft die voortvloeit uit het federale stelsel daar (en uit democratisch oogpunt eigenlijk een gedrocht is omdat iedere staat ongeacht inwonertal twee zetels heeft).
Het is maar wat je modern noemt; de staatsinrichting van de Verenigde Staten is ouder dan die van het koninkrijk der Nederlanden, en dan zijn die Amerikanen ook nog eens een stuk conservatiever als het op hervormingen aankomt :)

In de VS hebben ze twee kamers omdat de kleine deelstaten bang waren ondergesneeuwd te worden door de electorale overmacht van de grotere. Het daardoor veroorzaakte democratisch tekort is dus geen ongelukje, maar de oorspronkelijke bedoeling.

In Nederland speelt het idee dat de provincies te weinig autonomie zouden krijgen natuurlijk niet. Mensen identificeren zich zeker wel met de regio waar ze opgroeien, maar ik denk dat er maar weinig mensen zijn die bijvoorbeeld weten wat de regerende coalitie in de Provinciale Staten is.

Om daarmee een brug te slaan naar de Provinciale politiek; die is ineens wel relevant geworden. De provincies zijn verantwoordelijk gemaakt voor de uitvoering van het stikstofbeleid, en dat is toch een issue dat het land wel verdeelt.

Je ziet dat ook bij BBB; een partij waarvoor de statenverkiezingen bijna belangrijker zijn dan de tweede kamerverkiezingen. Die hebben ook goede papieren om groot te worden. Met uitzondering van Utrecht hebben alle provincies van Nederland wel belangrijke landbouwgebieden. Nog afgezien van dat 'gewone' Nederlanders niet onverdeeld voorstander zijn van een streng stikstofbeleid, is bij de provinciale staten sprake van een extreem gemotiveerde minderheid, en grote desinteresse onder de gemiddelde kiezer.

• PLAE
Ik zie BBB in bijvoorbeeld Groningen/Friesland/Drenthe wel absurd hoog scoren. Absolute meerderheid durf ik niet te beweren. Maar wel echt groots.

Dat Rutte I het toch 2 jaar vol heeft gehouden had ik alweer verdrongen.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06-02 14:44
Als mensen massaal bbb gaan stemmen omdat ze hun kop in het zand steken voor de milieuproblemen verdienen we niet beter dan dat we met z'n allen naar de klote gaan. En als de boel straks echt te ver heen is zullen die lui wel gaan klagen waarom de overheid nooit gewaarschuwd heeft voor de ellende.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

De Boze Burger Beweging. Groot gemaakt door o.a. Op1 waar PR-guru Caroline steeds maar weer haar mening mocht geven zonder dat die weerlegd werden met feiten.
We gaan het zien, het zal ongetwijfeld nog verder versplinteren, dat is nu de tijdsgeest ook. Meer op het individu, minder in het belang van ons allemaal.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:15:
De Boze Burger Beweging. Groot gemaakt door o.a. Op1 waar PR-guru Caroline steeds maar weer haar mening mocht geven zonder dat die weerlegd werden met feiten.
We gaan het zien, het zal ongetwijfeld nog verder versplinteren, dat is nu de tijdsgeest ook. Meer op het individu, minder in het belang van ons allemaal.
Het is weer wachten op de volgende hype.

Misschien de GGG (Grote Gemene burGer)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
NMH schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:17:
Ik zou het eerlijk gezegd niet precies weten. Voor mijn gevoel is het iets dat met Rutte I sterk is toegenomen, toen we de gedoogconstructie met de LPF PVV hadden waar een hoop mensen (mijzelf inbegrepen) niet gelukkig mee waren.
Vroeger hadden traditionele volkspartijen vrijwel altijd een meerderheid in de Senaat. De laatste paar zetels waren bij klein Christelijke partijen te vinden, het was gewoon veel minder een issue.

Rond Rutte I was versnippering ook in de Eerste Kamer doorgedrongen, de linkse oppositie zag het als kans om rechts beleid te dwarsbomen. Dat is in Den Haag de 'ijzeren wet van Noten' gaan heten:
De boeien van Rutte hebben een naam. Het heet de IJzeren Wet van Noten. De Wet is een waarschuwende uitspraak die PvdA-senator Han Noten formuleerde in een opiniestuk voor de formatie in 2012:

“Een fractie in de Eerste Kamer zal een regering nooit aan een meerderheid helpen als haar partijgenoten in de Tweede Kamer tegen het betreffende wetsvoorstel hebben gestemd.”

Rutte en Samsom sloegen, zoals bekend, diens advies in de wind en gingen regeren zonder meerderheid in de Eerste Kamer. Al snel bleek dat Noten gelijk kreeg. De woningwetten van minister Blok dreigden te sneuvelen omdat de fracties in de Eerste Kamer de lijn volgden van de collega’s aan de andere kant van het Binnenhof. Ze bleken niet bereid tot aparte onderhandelingen en waren loyaal. Voortaan werd over álles onderhandeld met de Tweede Kamer. De fractievoorzitters en financiele woordvoerders van de oppositie stonden voortaan, zoals een politiek assistent met enig sarcasme zei, onder het tabblad Very Important Politici.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-02 15:42
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:15:
Aan de andere kant mag er ook wat meer realiteitszin bij de regering komen dan halsstarrig vasthouden aan 1 manier. En dan bedrijven laten lopen. Die hoeven minder snel om te gaan. Soms gedragen ze zich als we praten over ze i.p.v. met ze. En dan maar aan blijven modderen.

Voor alle duidelijkheid ik ben niet tegen maatregelen voor het milieu maar hoe de regering momenteel met veel zaken aanmoddert, krijg je vanzelf partijen als BBB die daardoor groter worden.

[Voor 19% gewijzigd door martwoutnl op 25-01-2023 10:03]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@martwoutnl de boeren/agrarische sector hebben middels CDA/VVD en andere partijen (ook PvdA was bij de PAS non-oplossing betrokken) steeds effectief gelobbyt om noodzakelijke maatregelen uit te stellen en af te zwakken. Met als resultaat de stinkende wonden van deze "zachte heelmeesters..".
Maar goed, gaat offtopic voor hier, hoewel ik denk dat dit stikstofissue wel een van DE thema's gaat zijn bij de verkiezingen.
En dan krijg je weer van die onhandige patstellingen, dat de noodzakelijke maatregelen die in de TK worden genomen dan kinderachtig door de EK worden geblokkeerd.

Mbt Waterschap valt er overigens ook veel te kiezen, daar is het ook een strijd tussen boerenbelang en algemeen belang. Bijv. hoe hoog het water moet worden gehouden in het voorseizoen vs te verwachtte droogte in de zomer.

[Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-01-2023 10:32]

• hoevenpe
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:30:
En dan krijg je weer van die onhandige patstellingen, dat de noodzakelijke maatregelen die in de TK worden genomen dan kinderachtig door de EK worden geblokkeerd.
Dan hebben ze hun doel weer voor vier jaar bereikt, wie dan leeft wie dan zorgt, van uitstel komt afstel.

• Brent
@martwoutnl de boeren/agrarische sector hebben middels CDA/VVD en andere partijen (ook PvdA was bij de PAS non-oplossing betrokken) steeds effectief gelobbyt
Eigenlijk is dat gelobby gedaan door een derde: de voedselindustrie, transport, grootgrutters, de grootschalers, loopjongen LTO, die het zich kunnen veroorloven op zoek te gaan naar waar centen weggeschaafd kunnen worden. Die hebben boeren in de tang, net zoals ze politieke partijen in de tang hebben. Boeren hebben juist een groot voordeel aan deze nieuwe wet- en regelgeving, namelijk grond die niet meer uitput en waar je vervolgens bakken spul over moet gieten om er nog iets uit te krijgen, een flink betere boterham omdat ze van een ZZPer in de buiten-biofabrieken naar een ondernemer gaan die het geld kan volgen, ipv instructies van de afnemers, met boetes via de RABO als ze even op gekke gedachten komen.

Het is eigenlijk heel droevig vast te stellen dat 'de sector' erin geslaagd is een heel vreemd soort vrijwillige horigheid heeft weten te vestigen. Enkele boeren hebben dat door, die verdienen flink met hun biodynamische en weet-ik-wat-allemaal-niet boerenbedrijven buiten deze loop waar 'de sector' ze maar al te graag in vast zet. Uien voor 20 cent per kilo telen, of zelf spek van je gezonde zwijnen aan restaurants verkopen, drie keer raden wat leuker, vrijer, rustiger en winstgevender is. Maarja, bij het 1 hoef je nooit na te denken en volg je eenvoudig instructies op, bij het ander moet je opeens ook een beetje echt die hersencelletjes aan het werk zetten. Boerenverstand he...

• PolarBear
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:59:
[...]
In de VS hebben ze twee kamers omdat de kleine deelstaten bang waren ondergesneeuwd te worden door de electorale overmacht van de grotere. Het daardoor veroorzaakte democratisch tekort is dus geen ongelukje, maar de oorspronkelijke bedoeling.
Mensen vergeten nog wel eens dat de Verenigde Staten van Amerika een federatie van de individuele staten is. Dat is domweg een fundamenteel andere staatsinrichting dan Nederland. Het democratisch gebrek wat gezien wordt in het Senaat is aan de andere kant een democratische waarborg in het systeem. Het Huis is gebaseerd op inwoners aantallen en het Senaat op gelijkheid in vertegenwoordiging tussen de staten. Daarmee is er een daadwerkelijke balance. Probleem in de VS is veel meer het 2 partijen systeem en de bijbehorende polarisatie.

• Brent
PolarBear schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:47:
[...]
Het democratisch gebrek wat gezien wordt in het Senaat is aan de andere kant een democratische waarborg in het systeem.
Easy on the koolaid there, cowboy! Daar waar een democratisch gebrek is, ontstaat al gauw (of, volgens sommigen, is expliciet zo ontworpen) een groep die daar voordeel uit trekt en wil blijven trekken. Je kunt met kleine rurale Staten tenslotte veel 'goedkoper' de Senaat in handen krijgen en dus je agenda uitvoeren. Dat States Rights' zulke goede marketing kent heeft meer te maken met het nut voor bepaalde groepen dan de democratische waarborging.

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Brent schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:04:
Easy on the koolaid there, cowboy! Daar waar een democratisch gebrek is, ontstaat al gauw (of, volgens sommigen, is expliciet zo ontworpen) een groep die daar voordeel uit trekt en wil blijven trekken. Je kunt met kleine rurale Staten tenslotte veel 'goedkoper' de Senaat in handen krijgen en dus je agenda uitvoeren. Dat States Rights' zulke goede marketing kent heeft meer te maken met het nut voor bepaalde groepen dan de democratische waarborging.
Ik voel wel iets voor States' rights. Je ziet in Nederland bijvoorbeeld dat Groningen weinig inspraak heeft gehad over het gebruik van de Gasbel van Slochteren; de lasten zijn bij de Groningers neergelegd, de baten zijn bijgeschreven op de rijksbegroting.

Maar dat heeft meer te maken met de autonomie van de staten zelf (die in de VS wat groter is dan hier). Het idee dat de rechten van staten beschermd worden door sterk ongelijke representatie van de kleinere staten volg ik ook niet.

• Brent
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:57:
[...]

Ik voel wel iets voor States' rights. Je ziet in Nederland bijvoorbeeld dat Groningen weinig inspraak heeft gehad over het gebruik van de Gasbel van Slochteren; de lasten zijn bij de Groningers neergelegd, de baten zijn bijgeschreven op de rijksbegroting.

Maar dat heeft meer te maken met de autonomie van de staten zelf (die in de VS wat groter is dan hier). Het idee dat de rechten van staten beschermd worden door sterk ongelijke representatie van de kleinere staten volg ik ook niet.
Nederlandse provincies hebben geen wetgevende bevoegdheid, dat is het essentiële verschil lijkt me. Groningers kunnen niets doen aan gaswinning, als ze een deelstaat waren konden ze het gewoon verbieden. Een disproportionele senaat/Eerste Kamer is daar verder niet voor nodig.

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:00
Het is lastig voor boeren, we hebben decennia lopen inzetten op output efficiëntie. perfect passend bij de neoliberalisme trend die we over de gehele economie hebben uitgezet.

Het opnieuw framen van de landbouwdoelstelling in nederland naar een gezonde balans van efficientie output en vervuilende uitstoot, is een moeizaam traject. eentje waar consultants bbb zeer hard tegen vecht.

maar ook iets waar de traditionele neoliberale politicie VVD en CDA ook geen zin hebben om echt te veranderen.

Want tja, dat vergt gewoon een andere insteek met ons economisch model, en bijna niemand wil daaraan.

Ik heb meerdere gesprekken gevoerd met boeren, over stikstof, en maatregelen, dat vaak uitdraait op: ja maar dan moeten andere landen vlees gaan produceren, en wij kunnen dat veel efficienter in nederland - andere landen krijgen dan last van de uitstoot.

Het is zo lastig, generaties groot gebracht met het economisch model dat groei en efficiëntie belangrijk is. vervuiling word alleen opgelost door overheidsregulatie, en elke keer is het een gevecht. Het grote verschil is nu dat de regering ook niet gelooft in het echt oplossen van het stikstof probleem, en ze echt wel blij zijn met het vertragen van de boel.

Het zelfde verhaal zie je in groningen. Pompen, pompen pompen, en de alles vertragen wat het pompen in de problemen kan brengen.

de grootte multinationals en de echt grote bedrijven plukken er de vruchten van, terwijl het mkb dat toch twee-derde van de economie is genaaid word. want ja, een VVDer ziet ook liever zijn volgende baan met een goed salaris bij een multinational die lobby netwerk vereist, dan een engineeringsbureau van 15 man. Net las de boer die in een wurgklem tussen bank en leverancier. Lullige blijft natuurlijk dat de consultants van BBB net als de VVder er niet zit voor de boer, of de groninger, of de toeslag ouder. maar voor die anderen.

Nu ben ik ook niet naïef, geen partij zit op mijn lijntje wat betreft economie behalve de diertjes, maar ja die hebben andere problemen waar ik tegen stuit, dus je moet zoals altijd maar de belangrijke punten vinden, en hopen dat de partij die punten ook belangrijk genoeg vind om te behartigen tegenover compromis. daarbij, is het lastig provinciale staten en eerstekamer, wat ik wil in de provinciale staten is niet meteen het zelfde wat ik wil in de eerste kamer, maar je bent wel geketend in je stem.

word nog puzzelen waar ik voor ga stemmen.

• hoevenpe
  • Nu online
PvdA en GroenLinks blokkeren vandaag het afschaffen van de salderingsregeling, dit omdat ze op andere onderwerpen hun zin niet krijgen.

Een grotendeels naar hun wens geamendeerd wetsvoorstel, weggestemd omdat het beleid niet 'knettergroen' en 'knalrood' is (hun eigen woorden) met de VVD huizenbezitter als lachende derde. Moet niet gekker worden, de Senaat is stuk... :)

• spartaan1986
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-02 22:03
hoevenpe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:34:
[...]

PvdA en GroenLinks blokkeren vandaag het afschaffen van de salderingsregeling, dit omdat ze op andere onderwerpen hun zin niet krijgen.

Een grotendeels naar hun wens geamendeerd wetsvoorstel, weggestemd omdat het beleid niet 'knettergroen' en 'knalrood' is (hun eigen woorden) met de VVD huizenbezitter als lachende derde. Moet niet gekker worden, de Senaat is stuk... :)
Ja jammer dat ze niet tegen zijn voor betere redenen.
Maar als je denkt dat je als niet zonnepanelen eigenaar ook maar 1 cent minder gaat betalen als salderen beperkt wordt/afgeschaft wordt, dan heb je wel een plaat voor je kop.
Dat geld verdwijnt gewoon in de zakken van de aandeelhouders.
Laten we eerst haast maken met iedereen zo ver mogelijk betaalbaar van het gas af te helpen.

Maar goed dat is niet een discussie voor hier.
Maar goed kabinet Rutte had dit soort dingen ook kunnen voorkomen door gewoon te formeren met gl en PvdA dan hadden ze iig tot de ps een echte meerderheid in de eerste kamer gehad.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

De [...] maatregelen die in de TK worden genomen dan kinderachtig door de EK worden geblokkeerd.
Pardon? Jij noemt onze grondwet kinderachtig? Want de eerste Kamer heeft gewoon het volste recht om maatregelen weg te stemmen.
En straks heeft de EK een recenter mandaat dan de TK dus op een bepaalde manier zou je zelfs kunnen zeggen dat de EK zuiverder het volk vertegenwoordigt dan de TK.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Lordy79 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:13:
[...]

Pardon? Jij noemt onze grondwet kinderachtig? Want de eerste Kamer heeft gewoon het volste recht om maatregelen weg te stemmen.
En straks heeft de EK een recenter mandaat dan de TK dus op een bepaalde manier zou je zelfs kunnen zeggen dat de EK zuiverder het volk vertegenwoordigt dan de TK.
Niet de grondwet, maar de wijze waarop tegenwoordig invulling gegeven wordt door de EK.
Totaal anders dan me in de jaren ‘90 met maatschappijleer is uitgelegd in elk geval.
Het is nu een verlengstuk van de TK met het bijbehorende politieke spel en invloed vs kritisch beoordelen van een wetsvoorstel op haar merites.
De EK is nooit bedoeld als directe volksvertegenwoordiging.

[Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-01-2023 20:18]

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Niet de grondwet, maar de wijze waarop tegenwoordig invulling gegeven wordt door de EK.
Mogen de leden van de EK alstublieft zelf weten hoe ze invulling geeft aan haar taken?
Verschil met de jaren 90 is dat je toen nog fracties had van 40 a 50 partijen en in de senaat ook ruim voldoende zetels. Toen speelde dit niet.

Maar het lijkt me volledig logisch vanuit het standpunt van de EK bezien dat ze politiek bedrijven als dat mogelijk is. Zou ik ook doen.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Lordy79 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:21:
[...]

Mogen de leden van de EK alstublieft zelf weten hoe ze invulling geeft aan haar taken?
Wat mij betreft zou het echt beter zijn als ze puur naar de kwaliteit van de wetsvoorstellen kijken en niet al meedoen met de inhoudelijke onderhandelingen in de TK.
Snap dat de tijden zijn veranderd, misschien moeten er betere spelregels opgesteld dan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee