Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:29
Man, man, man... Ik zit echt te worstelen met die waterschappen. Het is zo belangrijk, maar geen enkele partij sluit echt aan bij wat ik wil. De groene partijen willen meer ruimte voor natuur, recreatie, duurzaamheid en bredere focus dan de kerntaken. En de rechtse kant zit meer aan de kant van bedrijven en boeren.

Ik wil gewoon goedkoop en schoon drinkwater voor burgers, bedrijven die wat meer betalen, een hoog genoeg grondwaterpeil om een extreem droge periode goed door te komen en natuurlijk veilige dijken en uiterwaarden. En ik wil dat waterschappen zichzelf ook met dat soort dingen bezighouden en niet met allemaal randzaken.

Uit de kieswijzer komt BVNL, maar bij de vraag of bedrijven meer belasting moeten betalen aan de waterschappen was ik het eens en BVNL staat ook aan de eens kant. Dat is toch raar? Ik dacht dat BVNL een partij voor de bedrijven was, de overtreffende trap van de VVD.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:24
TheBrut3 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:41:

Uit de kieswijzer komt BVNL, maar bij de vraag of bedrijven meer belasting moeten betalen aan de waterschappen was ik het eens en BVNL staat ook aan de eens kant. Dat is toch raar? Ik dacht dat BVNL een partij voor de bedrijven was, de overtreffende trap van de VVD.
Dat zijn ze ook. Maar wat ze zeggen en wat ze doen is natuurlijk niet hetzelfde.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:16
TheBrut3 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:41:

Ik wil gewoon goedkoop en schoon drinkwater voor burgers, bedrijven die wat meer betalen, een hoog genoeg grondwaterpeil om een extreem droge periode goed door te komen en natuurlijk veilige dijken en uiterwaarden. En ik wil dat waterschappen zichzelf ook met dat soort dingen bezighouden en niet met allemaal randzaken.
Links/groen dus :)

Bedrijven (waaronder nadrukkelijk ook boeren) zijn per definitie niet begaan met burgers, de maatschappij of de wereld, maar uitsluitend met zichzelf en hun korte termijnwinst. Als ze daarvoor politieke partijen moeten omkopen (vvd), overnemen (cda) of oprichten (bbb) dan zullen ze dat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
In wat voor bochten kun je je wringen als BBB? Ik vind dit in het kieskompas voor de Brabantse statenverkiezingen:

Stelling: De provincie moet zich inzetten om het aantal vluchten op Eindhoven Airport te verminderen
Standpunt BBB: Helemaal niet mee eens.

Argumentatie (knip- en plakwerk uit het programma):
offtopic:
Ons Brabant is een mooie provincie, waar onze voorouders hard hebben gewerkt om de bodem te ontginnen. Een gezonde bodem die een rijke productie aan voedsel voortbracht en waardoor de steden als Roosendaal, Breda en Tilburg zich konden ontwikkelen. Waar Philips zich vestigde met een groot besef dat nieuwe medewerkers, dochters van boerengezinnen uit het oosten, zich in brede zin konden aarden als Philips meer dan alleen een werkgever was. Zo ook ASML voor Veldhoven, Phillip Morris (PMH) en General Electric (nu: Sabic) voor Bergen op Zoom en omgeving, Fokker voor Woensdrecht en laten we niet vergeten Defensie, een grote werkgever met de vele vliegvelden in onze provincie. Dat besef van wortels hebben in de samenleving, was de voeding van het succes van deze werkgevers. Het platteland leverde burgers en burgers erkenden het platteland als “eigen”. Ons Brabant, met de mooiste taal van heel de wereld en waar mensen van over heel de wereld komen wonen en werken, in de taal van heel de wereld. Dat maakt Brabant van een grote diversiteit aan gemeenschappen, met elk hun eigen taal, cultuur en gewoonten, tot een groeiende economie met een stevige, sociale en maatschappelijke ondergrond.

5. Grenswaarden naar Duits model. Boeren, bouwbedrijven, luchtvaartmaatschappijen en andere ondernemingen krijgen meestal geen natuurvergunning meer. Schiphol moet inkrimpen, Lelystad Airport mag niet open en Maastricht Aken Airport moest onlangs bijna sluiten. De omgevingsvergunning staat daar aan de basis van. Door middel van de AERIUS-calculator wordt bepaald of een project leidt tot stikstofdepositie in een nabijgelegen Natura 2000-gebied. Boven een grens van 0,005 resulteert dat in de noodzaak voor een stikstofvergunning. De inschattingen van AERIUS zijn niet alleen te streng, maar ook onnauwkeurig. Het leidt tot schijnzekerheid, stelde ook de commissie-Hordijk. De grenswaarden moeten omhoog en de normen dus omlaag. Buurlanden als Duitsland doen dat immers ook, dat mag gewoon van Brussel.

Regionale vliegvelden, zoals Eindhoven zijn belangrijk voor de werkgelegenheid en economie. Het is daarom belangrijk dat wij als BBB achter de lokale vliegvelden staan. Eindhoven Airport verbindt Brainport met Europa en de rest van de wereld en maakt de regio internationaal bereikbaar. Wij zien het belang van deze vliegvelden voor de regio’s en dat moeten wij dan ook beschermen.
Tegelijkertijd moeten de vliegvelden niet de regionale leefbaarheid onderuit halen. Dit is een lastige balans die wat ons betreft heel goed bewaakt moet worden en waarbij de leefbaarheid en gezondheid van boer en burger altijd voor economische belangen moeten komen.

Mijn mening:
BBB wil "de lastige balans" handhaven en tegelijkertijd inkrimpen taboe te maken. Komt zeer schizofreen op mij over. Overigens is onze regio internationaal zeer goed bereikbaar. Met een uurtje rijd je met de trein van Schiphol naar Eindhoven. Maar misschien gaat het de BBB qua bereikbaarheid vooral over de aspergevluchten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:46
HollovVpo1nt schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:02:
[...]

Is het al. Ik weet niet meer exact waar het om ging, maar was het niet zo dat PvdA en GroenLinks een paar maanden terug hun 1e Kamer positie (mis)bruikten? Als in, met PvdA en GroenLinks zou er een meerderheid in de 1e Kamer zijn voor het aannemen van een wetsvoorstel waar het Kabinet geen voorstander van was? Toen werd er handjeklap gespeeld.
Dat is echt niet iets van de laatste maanden, dat is al jaren aan de gang, het is wel heel gemakkelijk om dat nu in de schoenen van PvdA en GL proberen te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 16:38

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Weet iemand of ook ergens te vinden is wat de partijen die in de laatste Provinciale Staten verkiezingen op regionaal niveau hebben bewerkstelligd? In mijn geval gaat het om de provincie Groningen. Wat partijen klaarspelen lijkt me belangrijker dan wat ze beloven, dus een kieswijzer heb ik helaas niet al teveel aan, behalve dan de bevestiging dat ik wat in het midden zit op het politieke spectrum.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Klopt het dat er geen stemwijzers zijn voor de waterschappen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Hier staan er een aantal: https://mijnstem.nl/waterschappen#!/

[ Voor 195% gewijzigd door noo op 27-02-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-08 12:04
voor waterschappen vechtstromen, zit ik te twijfelen, tussen water natuurlijk en AWP.

Lastig om te vinden wat de overhand gaat krijgen - de standpunten die worden uitgedragen lijken zoveel op elkaar - dat het toch gevoel word.

Dit is zo'n ding waar ik graag buiten de landelijke politiek stem, net zoals ik bij de gemeenteraad ook altijd lokaal stem. Maar ja, water-natuurlijk is natuurlijk gesteund door GL,PVDA en D66, maar AWP, heeft toch een redelijk niet geraffineerd toontje, dat op populisten lijkt... tja dat is zo'n gevoelsdingetje.

Zal nog wel even verder zoeken. misschien een paar vragen naar de lijsttrekkers e-mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:22
Philip Ross schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:53:
[...]

Toch ontstaat deze houding weer gedeeltelijk doordat er altijd van alles geroepen wordt over "randstedeling" die er niks vanaf zouden weten.
wat vaak ook gewoon weer waar is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philip Ross
Bouke-p schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:24:
[...]

wat vaak ook gewoon weer waar is.
En net zo vaak niet.
Zo zijn er over boeren en plattelands bewoners ook veel voordelen te vinden. Ook daarvan is een deel waar.

Punt is gewoon dat dit soort generalisaties bedoeld om de "tegenstander" weg te zetten gewoon slecht zijn.

Ik word hier op tweakers er al regelmatig van beschuldigd in een randstad bubbel te zitten terwijl ik woon en werk in de provincie. Maar zodra je mening afwijkt van de norm wordt je weggezet als randstedeling die er niks vanaf weet.

[ Voor 22% gewijzigd door Philip Ross op 27-02-2023 15:31 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
PLAE schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:02:
[...]

Ik denk dat precies deze houding ten aanzien van de periferie zorgt voor heel veel stemmers voor BBB. Wat echt wel breder gaat dan 'oh ze zitten aan de koeien van Boer Theunissen'.
Nee, dit is een effect van identiteitspolitiek. De periferie (wat op zich al een hilarische notie is in Nederland, in zo'n beetje de rest van de wereld zou het geheel urbaan genoemd worden) is niet gelijk aan 'de boeren'. Dat idee is actief ingebracht om de stem niet van de boeren (die zijn ook maar een pion) maar de voedselindustrie, en de voedselexport in het bijzonder te versterken. De verwarring van cultuurlandschap met natuur wordt ook graag gebruikt in die hoek. Het is allemaal gefabriceerd en het is jammer dat er zo weinig doorheen wordt geprikt.

Wat waar is, is dat ook randstedelingen een identiteit hieraan ontlenen, bijv verbindingen met het buitenland vaak beter zijn dan met sommige delen van Nederland. De Randstad is lang zo grootstedelijk niet als sommigen daar denken ;) Een bezoekje aan Parijs/London/Berlijn maakt dat meteen duidelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 27-02-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 23:38
Brent schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:30:
[...]
Nee, dit is een effect van identiteitspolitiek.

Ook. Natuurlijk. Maar geen probleem toch? BLM in NL is daar ook een mooi voorbeeld van.
De periferie (wat op zich al een hilarische notie is in Nederland, in zo'n beetje de rest van de wereld zou het geheel urbaan genoemd worden) is niet gelijk aan 'de boeren'.

Een buitenwijk kan al periferie zijn. Het lijkt mij dat ik het woord correct gebruik. En in mijn post gaf ik juist al aan dat het veel breder is dan alleen de echte boeren.
Dat idee is actief ingebracht om de stem niet van de boeren (die zijn ook maar een pion) maar de voedselindustrie, en de voedselexport in het bijzonder te versterken. De verwarring van cultuurlandschap met natuur wordt ook graag gebruikt in die hoek. Het is allemaal gefabriceerd en het is jammer dat er zo weinig doorheen wordt geprikt.

Dit verhaal blijft ook maar terugkomen. Mijn ervaring met sponsoren (wel slechts 2) zijn anders. We kunnen vrijwel iedere vorm van activisme op zo'n manier wegschrijven. Dat sponsoren het aanmoedigen ben ik het helemaal mee eens. Zo zitten veel kartrekkers van anti-discriminatie protesten weer op hele andere subsidiebergen ('boeren' vaak die vanuit de EU). En voordat ik de reports alweer van verre zie aankomen... + de edit dat ik dit met feiten moet onderbouwen. Zie bijvoorbeeld het subsidieregister Amsterdam. En ik wil hier met alle liefde best wat jaarverslagen van dergelijke stichtingen of bureaus delen. Inclusief zeer goed verdienende bestuurders.
De verwarring van cultuurlandschap met natuur wordt ook graag gebruikt in die hoek.

Ja helemaal eens. De terechte uitspraken over die kale biljartlakens zijn talloos.
Het misbruik van cultuurlandschap als zijnde natuur herken ik. Dat komt in alle lagen voor, ook bij de groep die zichzelf kwalificeert als natuurbeschermer. De laatste onaangetaste natuur op het land in Nederland is al verdwenen in 1871, het Beekbergerwoud...en zelfs daarover valt de discussiëren omdat daar toen ook al sprake was van menselijke inmenging. De natuurgebieden die wij nu willen beschermen zijn over het algemeen door mensen aangelegd en wij willen daar graag een bepaalde samenstelling blijven zien, denk aan heide. Als we ergens graag reportages over maken is het heide. Daarmee wil ik uiteraard niks afdoen aan het belang van bescherming van de biodiversiteit. Maar daar hadden we het nu niet over he. :Y)

Maarrrrr terug on-topic met de meest recente peiling van peil.nl / Maurice de Hond

Afbeeldingslocatie: https://peilingen.maurice.nl/wp-content/uploads/2023/02/Zetelverdeling-26-2-1.jpg

https://peilingen.maurice...dt-fors-kleiner-2-zetels/

Het lijkt er langzamerhand op dat BBB de grootste partij kan worden in de Eerste Kamer.

Ondertussen was het bij het debat bij WNL gisteren 'alle ballen op de VVD' en was BBB afwezig omdat alleen de 6 grootste fracties van de EK of opvolgers daarvan waren uitgenodigd (pvda/gl al samengevoegd). Dat kwam WNL wel goed uit om het een beetje een uitzending te maken met een flink rechtse signatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
PLAE schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:55:
[...]

Ook. Natuurlijk. Maar geen probleem toch? BLM in NL is daar ook een mooi voorbeeld van.
Can't tell if sarcasm or... Nee, dit is verre van mooi, het aligneert mensen met standpunten van anderen, waar ze niets mee te maken hebben. Sterker nog, juist voor mensen naast weilanden zou het einde van voedselproductie as the Dutch know it gezond en prettig zijn.
[...]

Een buitenwijk kan al periferie zijn. Het lijkt mij dat ik het woord correct gebruik. En in mijn post gaf ik juist al aan dat het veel breder is dan alleen de echte boeren.
Het punt is echter dat het niet eens in het voordeel van boeren is, die status quo...
[...]

Dit verhaal blijft ook maar terugkomen. Mijn ervaring met sponsoren (wel slechts 2) zijn anders. We kunnen vrijwel iedere vorm van activisme op zo'n manier wegschrijven. Dat sponsoren het aanmoedigen ben ik het helemaal mee eens. Zo zitten veel kartrekkers van anti-discriminatie protesten weer op hele andere subsidiebergen ('boeren' vaak die vanuit de EU). En voordat ik de reports alweer van verre zie aankomen... + de edit dat ik dit met feiten moet onderbouwen. Zie bijvoorbeeld het subsidieregister Amsterdam. En ik wil hier met alle liefde best wat jaarverslagen van dergelijke stichtingen of bureaus delen. Inclusief zeer goed verdienende bestuurders.
Heb je het nou over het ontwarren van wie er precies achter de BBB banieren op het platteland zit? Dat zou ik best eens in een helder diagram willen zien namelijk.
[...]

Ja helemaal eens. De terechte uitspraken over die kale biljartlakens zijn talloos.
Het misbruik van cultuurlandschap als zijnde natuur herken ik. Dat komt in alle lagen voor, ook bij de groep die zichzelf kwalificeert als natuurbeschermer. De laatste onaangetaste natuur op het land in Nederland is al verdwenen in 1871, het Beekbergerwoud...en zelfs daarover valt de discussiëren omdat daar toen ook al sprake was van menselijke inmenging. De natuurgebieden die wij nu willen beschermen zijn over het algemeen door mensen aangelegd en wij willen daar graag een bepaalde samenstelling blijven zien, denk aan heide. Als we ergens graag reportages over maken is het heide. Daarmee wil ik uiteraard niks afdoen aan het belang van bescherming van de biodiversiteit. Maar daar hadden we het nu niet over he. :Y)
Er zit nog wel een verschil in cultuurlandschap en (ongebruikt!) parklandschap (dat vind ik preciezer dan natuur in bijna alle gevallen). Biljartlaken =/= een meanderende beek langs een bosrand oid. Je hebt ook gebieden die gebruikt worden maar niet intensief, drie kraaien wat voor boer daarop werkt, geen voedselindustrie typetje met een BBB spandoek, maar gewoon een bioboer die weet hoe de vork in de steel zit en geld verdient met gezonde landbouw. Maarja, daar pakt de industrie te weinig winst over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Maarrrrr terug on-topic met de meest recente peiling van peil.nl / Maurice de Hond

[Afbeelding]

Het lijkt er langzamerhand op dat BBB de grootste partij kan worden in de Eerste Kamer.
De 1 issue partijen zullen zoals altijd vanzelf wel weer terugvallen zodra de aandacht voor hun ene issue verdwijnt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Brent schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:10:
[...]
Je hebt ook gebieden die gebruikt worden maar niet intensief, drie kraaien wat voor boer daarop werkt, geen voedselindustrie typetje met een BBB spandoek, maar gewoon een bioboer die weet hoe de vork in de steel zit en geld verdient met gezonde landbouw. Maarja, daar pakt de industrie te weinig winst over...
Ik ken zelf maar 1 bioboer (melkveehouderij). Maar zij hebben die keuze puur voor de centen gemaakt en stemmen BBB. Balen ook gewoon van Natura2000 op 12 km afstand. Vraag mij af of zij de uitzondering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Brent schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:10:
[...]
[...]
Heb je het nou over het ontwarren van wie er precies achter de BBB banieren op het platteland zit? Dat zou ik best eens in een helder diagram willen zien namelijk.
Nee over de boerenprotesten had ik het. Maar eens, zou ik ook graag zien.

Die spandoeken kun je gewoon in de webshop bestellen.

Als ik grond langs een drukke weg had zou ik er waarschijnlijk ook een trailer plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Noem het cynisch, maar indien de BBB meer dan 2 zetels pakt voorspel ik dat de BBB alleen maar vanwege intern geruzie in het nieuws zal komen.

En dan nog, we komen van tig zetels voor FvD en erger dan dat wordt het niet snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
PLAE schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:23:
[...]

Ik ken zelf maar 1 bioboer (melkveehouderij). Maar zij hebben die keuze puur voor de centen gemaakt en stemmen BBB. Balen ook gewoon van Natura2000 op 12 km afstand. Vraag mij af of zij de uitzondering zijn.
Dat is dan korte termijn centen.
Bij andere partijen gaan ze lange termijn wel hun bedrijfsvoering door kunnen zetten.
Nu steunen ze alleen de bio industrie die hun er uit concurreert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Opiniepeiler of stemmingmaker... Blijkt al even een grijs gebied te zijn...

Met 50k boeren ga je natuurlijk van zn lang zal zn leven niet zoveel zetels halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:42
Marc H schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:00:
Zo omschrijft Wikipedia de taak van de eerste kamer.
Ja, en dat is zoals gezegd een fabeltje verzonnen door leraren maatschappijleer. De Eerste Kamer mag bijna alles wat de Tweede Kamer mag. De leden van de Eerste Kamer zijn (bijna) allemaal lid van de partijen die ook in de Tweede Kamer zitten. Het is gewoon een politiek orgaan, en zo was het oorspronkelijk ook bedoeld.
Marc H schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:00:
Ik vraag mij af of het niet beter zou zijn om met een groep "Experts" een eerste kamer te vormen die naar de technische kant van een wet kijkt, zoals uitvoerbaarheid en eventuele ongewenste consequenties in plaats van "past het in de strategie van mijn partij of kan ik hier politieke winst uit halen".
Dat is zo'n goed idee dat we het al hebben. Dat heet de Raad van State. En natuurlijk speelt ook daar politiek. Want waar mensen belangen hebben, komt de politiek om de hoek kijken.
Joris748 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:05:
BBB wil "de lastige balans" handhaven en tegelijkertijd inkrimpen taboe te maken. Komt zeer schizofreen op mij over. Overigens is onze regio internationaal zeer goed bereikbaar. Met een uurtje rijd je met de trein van Schiphol naar Eindhoven. Maar misschien gaat het de BBB qua bereikbaarheid vooral over de aspergevluchten?
Heel cynisch: WizzAir vliegt niet voor niets vanaf Eindhoven naar het Poolse Platteland en terug. Maar dat is gewoon de strategie van BBB: Ze willen het stikstofconflict afschilderen als iets tussen "gewone mensen" aan de ene kant (die gewoon willen vliegen, gewoon een biefstukje willen eten, en gewoon voor enkele miljoenen megastallen willen bouwen) en de zure ambtenarij en ligfietsrijders aan de andere kant.

Het is niet in hun belang om mee te gaan met de redenering dat we moeten kiezen tussen veeteelt en natuur, veeteelt en woningbouw, of veeteelt en luchthavens. Alles kan gewoon doorgaan.

Het is een slim opererende partij, en Caroline van de Plas heeft verhoudingsgewijs veel ruimte gekregen op de TV om haar woord te doen. (vergelijk Partij voor de Dieren. Goed hoor, zo'n kritische interviewer, maar Caroline van de Plas mag gewoon gezellig meedoen aan De Slimste Mens). Ik denk dat ze heel groot gaan worden.
Delerium schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:33:
Noem het cynisch, maar indien de BBB meer dan 2 zetels pakt voorspel ik dat de BBB alleen maar vanwege intern geruzie in het nieuws zal komen.

En dan nog, we komen van tig zetels voor FvD en erger dan dat wordt het niet snel.
FvD is natuurlijk sinds de vorige verkiezingen veranderd van een "kritische rechtse partij" naar "egovehikel van Thierry Baudet" naar een clubje complottheoristen en Neo-Nazis dat nauwelijks nog serieus genomen wordt; de meeste FvD-statenleden zijn op een of andere manier wel afgehaakt.

Van BBB verwacht ik niet dat ze zo'n identiteitscrisis doormaken. Ze hebben een achterban die duidelijk weet wat ze willen, en ik verwacht dat ze de zetels kunnen bevolken met leden die uiterst efficient het stikstofbeleid gaan torpederen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:32:
Opiniepeiler of stemmingmaker... Blijkt al even een grijs gebied te zijn...

Met 50k boeren ga je natuurlijk van zn lang zal zn leven niet zoveel zetels halen.
Dankzij de technieken van amplificatie is die kans er helaas wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-08 22:39

Roozzz

Plus ultra

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:48:
[...]
Van BBB verwacht ik niet dat ze zo'n identiteitscrisis doormaken. Ze hebben een achterban die duidelijk weet wat ze willen, en ik verwacht dat ze de zetels kunnen bevolken met leden die uiterst efficient het stikstofbeleid gaan torpederen.
Dat vrees ik ook. Kicking the can in extremis. Of dat nu écht anders is dan we de afgelopen jaren gezien hebben is een tweede.

Anderzijds zie ik die crisis wel komen. Als marketingmachine is het nog niet zo makkelijk om daadwerkelijk de belangen van je stemmers te behartigen (of te blijven verkopen dat je dat doet). Vroeg of laat gaat daar doorheen geprikt worden, met gezeik tot gevolg. Wie ze precies op de lijst hebben staan weet ik zo niet, maar de geschiedenis leert dat het best lastig is om ineens groot te worden en in de periode daarna de rangen gesloten te houden. Ik denk niet dat de BBB een uitzondering gaat worden.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:48:
[...]

Ik zou het liever geen achterban noemen (de mensen die op hen stemmen), maar de poppenspelers (LTO etc die het feestje financieren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
De enige vraag is of het kabinet + enkele linkse/groene partijen genoeg zetels hebben om het stikstofbeleid door de kamer heen te krijgen.
Dan kan de BBB dwars liggen wat ze willen maar bereiken ze niks.
En over 4 jaar is dit hele dossier weer vergeten en kan de partij ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Brent schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:38:
Ik zou het liever geen achterban noemen (de mensen die op hen stemmen), maar de poppenspelers (LTO etc die het feestje financieren).
De mensen die op hen stemmen zijn kiezers. Met achterban wordt bijna altijd de partijleden/donateurs etc. bedoeld. Verder vind ik het argument van "poppenspelers" niet zo heel legitiem. LTO is ook gewoon een ledenorganisatie.

Volgens mij zijn er veel plattelandsgemeenten waar grote veetelers/loonwerkers/agrarische industrielen al in de gemeentelijke politiek zitten, of al jaren effectief lobbyen bij de gemeenten. Dat lijken me de natuurlijke statenleden voor BBB; politiek ervaren, en direct belang bij het opschorten van het stikstofbeleid.

Ik denk niet dat BBB een kandidatenprobleem heeft zoals LPF/PVV/FvD voor hen. Hun grootste uitdaging is het aanspreken van "de Burger". Met alleen de stemmen van de boeren haal je misschien een of twee zetels.

Verder is het natuurlijk zo dat het kabinet vrij weinig aanstalten maakt met het aanpakken van de stikstofcrisis. Ik denk dat een aantal regeringspartijen het fantastisch zou vinden als het stikstofbeleid door de provincies en Eerste Kamer getorpedeerd zou worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:09:
[...]

De mensen die op hen stemmen zijn kiezers. Met achterban wordt bijna altijd de partijleden/donateurs etc. bedoeld. Verder vind ik het argument van "poppenspelers" niet zo heel legitiem. LTO is ook gewoon een ledenorganisatie.
Een partij oprichten die Boer-Burger-Beweging heet vind ik buitengewoon misleidend van deze poppenspellers/achterban. Het is terecht dat we bij elke vermelding van die partij duidelijk maken dat die naam niets te maken heeft met voor of van wie de belangen behartigd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Brent schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:37:
Een partij oprichten die Boer-Burger-Beweging heet vind ik buitengewoon misleidend van deze poppenspellers/achterban. Het is terecht dat we bij elke vermelding van die partij duidelijk maken dat die naam niets te maken heeft met voor of van wie de belangen behartigd worden.
Dat mag je dan bij wel meer partijen gaan doen. Persoonlijk zet ik in ieder geval vraagtekens bij het democratische gehalte en de invulling van vrijheid bij het forum voor het eerste, de partij voor het tweede en de de volkspartij voor beiden.
En Volt heeft helemaal niets met electriciteit te maken, kiezersbedrog!

Ik ben geen aanhanger van de BBB, maar om nou te vallen over de misleidende naam van dat die club, terwijl we al jaren kampen met misleidende namen van partijen lijkt wel een wat late reactie.

Het was in de goede oude tijd van de verzuiling natuurlijk veel simpeler, met de partij voor de rijken, de partij voor de boeren, de partij voor de armen met een baan en de partij voor armen zonder baan. Toen wist iedereen precies waar ie voor moest stemmen, want dat stond ook gewoon in de krant die hij las.

Maar gelukkig hebben we nu meer keus, en net als de regenboogvlag die steeds verder versnippert, versnippert het politieke landschap. We voegen een partij voor schreeuwers toe, maar eentje is nioet genoeg, dus krijg je een partij voor schreeuwende rijken, schreeuwende boeren, schreeuwende armen met een baan, enzovoort.

En waar we vroeger van mijneer pastoor of de dominee te horen kregen waar we op moesten stemmen, hebben we tegenwoordig websites die ons kunnen vertellen waar onze stem heen moet. Het is best interessant om eens te analyseren in hoevere het democratisch gehalte van onze samenleving daar echt door beinvloed is - ik vermoed dat het de facto is [i]afgenomen[/[ over de afgelopen decennia - maar ik geef toe dat dat gevoel vooral uit mijn onderbuik komt.

[ Voor 37% gewijzigd door Dido op 28-02-2023 11:01 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Dido schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:52:
[...]

Dat mag je dan bij wel meer partijen gaan doen. Persoonlijk zet ik in ieder geval vraagtekens bij het democratische gehalte en de invulling van vrijheid bij het forum voor het eerste, de partij voor het tweede en de de volkspartij voor beiden.
En Volt heeft helemaal niets met electriciteit te maken, kiezersbedrog!

Ik ben geen aanhanger van de BBB, maar om nou te vallen over de misleidende naam van dat die club, terwijl we al jaren kampen met misleidende namen van partijen lijkt wel een wat late reactie.
Nou, ik roep dat al sinds het begin. Je hebt gelijk, er zijn veel partijen die misleidende genoemd zijn, maar deze partij speelt het identiteitspolitiek heel hard, dus wie kaatst....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Als verkiezingscampagne steeds minder over de inhoud gaan, maar steeds maar gaan lijken op PR en marketing van bedrijven dan is het ook geen verrassing dat politieke partijen PR en marketing namen aannemen.

Het is tevens al een decennia oud middel in de politiek dat als jezelf wilt beschermen tegen kritiek en negatieve beeldvorming, dat jezelf moet associëren met waarop je kritiek krijgt. Ben je als partij tegen de normale definitie van democratie of vrijheid, dan associeer jezelf er juist mee. Hetzelfde geld met beschuldigingen, als populisten of extremisten de ander beschuldigd van iets wat men zelf doet, kan men de kaart spelen dat de ander het ook (uiteraard vaak onbewezen) doet. Met dat van te voren al willen indekken zijn beschuldigingen van populisten en extremisten hierdoor vaak schuldbekentenissen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 10:47
Dido schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:52:
[...]

Dat mag je dan bij wel meer partijen gaan doen.
Nou, me dunkt...

VVD - Volkspartij voor Vrijheid en Democratie
D66 - Opgericht voor meer directe inspraak van de burger
PvdA - Partij voor de Arbeid

Bij geen van deze partijen dekt de vlag de lading nog.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

offtopic:
@alexbl69 de PvdA is vziw nog steeds de Partij van de Arbeid. Subtiel verschil. Maar goed, als ze zo doorgaan is het straks helemaal niet meer relevant hoe ze heettten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
alexbl69 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:31:
[...]

Nou, me dunkt...

VVD - Volkspartij voor Vrijheid en Democratie
D66 - Opgericht voor meer directe inspraak van de burger
PvdA - Partij voor de Arbeid

Bij geen van deze partijen dekt de vlag de lading nog.
PvdA vind ik nog wel redelijk kloppen. Is iets meer neoliberaal geworden dan bedoeld maar komt nog wel enigszins op voor de groep die ze zeggen voor op de komen.

GL en SP lijken overigens ook nog gewoon correct, net als CDA/CU/SGP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
defiant schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:16:
Als verkiezingscampagne steeds minder over de inhoud gaan, maar steeds maar gaan lijken op PR en marketing van bedrijven dan is het ook geen verrassing dat politieke partijen PR en marketing namen aannemen.
De rol van de (televisie) media is hier niet onbelangrijk in. Ze hadden kunnen proberen een truckertiener vol woede en hormonen te kunnen interviewen. Of die rancuneuze nertsenfokker van de FDF. Dat had ongetwijfeld vermakelijke televisie opgeleverd.

Maar in bijna alle televisieprogramma's mocht voormalig PR-medewerker Caroline van de Plas opdraven om de boeren te vertegenwoordigen. Ze kreeg niet zoveel vragen voorgeschoteld, maar mocht vooral haar mening geven.

Vergelijk dat met de Coronaprotesten of XR, waar de cameramensen met zichtbaar plezier de vreemdst uitgedoste personen tot woordvoerders van "de beweging" bombardeerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3

[Afbeelding]

En die van 1 Vandaag / Ipsos.
Komt niet helemaal overeen met die van de Hond, maar volgens mij zit deze vaak meer in de buurt dan de peiling van de Hond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:26
Om iemand een volmacht te geven voor de verkiezingen moet deze persoon in dezelfde gemeente wonen. Dat vind ik zo idioot. Mijn familie woont in een andere gemeente, wij zijn er zelf niet en wonen er nog niet zo lang dat je 1,2,3 je buurman vraagt om te stemmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik deel de kritiek op BBB, echter ben ik sowieso niet overtuigd van de wil om tot oplossingen te komen van CDA & VVD. Mocht BBB een van de grootste worden, dan is het des te makkelijker voor CDA & VVD slappe knieën te krijgen wanneer puntje bij paaltje komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:53

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik zit met stijgende verbazing te kijken naar het WNL lijsttrekkersdebat Eerste Kamer. Een schreeuwdebat zonder enige vorm van nuance tussen de spindoctor van VVD, de vrouwelijke Jan Roos van Ja21, de Karen van PVV, de hippie van GroenLinks, 'praat veel maar zeg niks' van Mijnen van D66 en de meneer Nieman(d) van de CDA die ik nog het meest redelijke vond.

Manmanmanman

[ Voor 5% gewijzigd door HollovVpo1nt op 28-02-2023 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

@HollovVpo1nt Ben je nu verbaasd, teleurgesteld, boos of een combinatie?
Je beschrijving voldoet namelijk exact aan wat ik zou verwachten van een "debat" op WNL, als je daar vervolgens vrijwillig naar kijkt (ok, dat is een aanname, misschien werd je gedwongen) heb je de emoties die het opwekt toch echt aan jezelf te danken :P

[ Voor 3% gewijzigd door Dido op 28-02-2023 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Philip Ross schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:51:
De enige vraag is of het kabinet + enkele linkse/groene partijen genoeg zetels hebben om het stikstofbeleid door de kamer heen te krijgen.
Dan kan de BBB dwars liggen wat ze willen maar bereiken ze niks.
En over 4 jaar is dit hele dossier weer vergeten en kan de partij ook weg.
Strikt genomen valt er niets door de kamer heen te krijgen. De relevante wetten bestaan al jaren. Ze hoeven alleen maar toegepast te worden. Het is eerder raar dat een parlement het toestaat dat een kabinet de wetten die door de volksvertegenwoordiging zijn aangenomen niet uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:26
Wanneer komen de overige provincies beschikbaar op de Stemwijzer?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:04

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[Afbeelding]

Ondertussen was het bij het debat bij WNL gisteren 'alle ballen op de VVD' en was BBB afwezig omdat alleen de 6 grootste fracties van de EK of opvolgers daarvan waren uitgenodigd (pvda/gl al samengevoegd). Dat kwam WNL wel goed uit om het een beetje een uitzending te maken met een flink rechtse signatuur.
Ugh, wat een enorme ruk naar rechts doet Nederland toch. Links de schuld geven van alles wat mis is in de samenleving en ondertussen stemmen op partijen die bedrijven en grootkapitaal de wind uit de zeilen houden zodat de burgers de kosten moeten ophoesten :N

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
FunkyTrip schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:54:
[...]

Ugh, wat een enorme ruk naar rechts doet Nederland toch. Links de schuld geven van alles wat mis is in de samenleving en ondertussen stemmen op partijen die bedrijven en grootkapitaal de wind uit de zeilen houden zodat de burgers de kosten moeten ophoesten :N
Vooral rechts lijkt een ruk naar extreem rechts te maken. De linkse partijen zijn vrij stabiel of groeien een beetje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

FunkyTrip schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:54:
[...]

Inderdaad erg. Je zou denken dat het inmiddels beruchte WNL-debat géén goede reclame is voor rechts en rechtser, maar na toeslagenschandaal en Groningen kun je de conclusie wel trekken dat het de rechtse kiezers niks interesseert. Ik zie dat immers nergens terug en er is ook geen gerede twijfel. Het geouwehoer met de boeren zorgt voor grotere verschuivingen (de verkeerde kant op), hoe triest ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

dawg schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:39:
[...]

Inderdaad erg. Je zou denken dat het inmiddels beruchte WNL-debat géén goede reclame is voor rechts en rechtser, maar na toeslagenschandaal en Groningen kun je de conclusie wel trekken dat het de rechtse kiezers niks interesseert. Ik zie dat immers nergens terug en er is ook geen gerede twijfel. Het geouwehoer met de boeren zorgt voor grotere verschuivingen (de verkeerde kant op), hoe triest ook.
Ergens is het slimme marketing. PVV trok indertijd linkse kiezers weg met populisme, maar economisch gewoon rechts mee te stemmen en BBB doet hetzelfde eigenlijk? De sponsoren van VVD, JA21 en BBB e.d. zullen bijna gelijk zijn.

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

FunkyTrip schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:56:
[...]

Ergens is het slimme marketing. PVV trok indertijd linkse kiezers weg met populisme, maar economisch gewoon rechts mee te stemmen en BBB doet hetzelfde eigenlijk? De sponsoren van VVD, JA21 en BBB e.d. zullen bijna gelijk zijn.
En media die daar niet doorheen prikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-08 20:34

Deathchant

Don't intend. Do!

dawg schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:03:
[...]

En media die daar niet doorheen prikt.
Precies. Het mediaapparaat (inclusief talkshows) doen een behoorlijke duit in het zakje. Eerst was het FvD flink veel zendtijd geven, en mevrouw van der Plas en Eerdmans heb ik ook met regelmaat terug gezien bij o.a. Jinek....Rechts is gewoon echt oververtegenwoordigd door de media.
Ja21 wordt het nieuwe FvD, BBB wordt het nieuwe CDA en je ziet altijd een flinke stijging (BBB nu op 18 zetels vanaf 1) en op links lijkt er nauwelijks stijging, althans niet zo stijl als op rechts.
Ik waag het te betwijfelen of mensen nou écht op zoek zijn naar zo'n rechtse alternatieven....Ik vraag me sowieso af met alle schandalen die er zijn, en zeker met energiecrisis die IE-DE-REEN in zijn portemonnee voelt met daarbij nog eens het extra schandaal dat de grote bedrijven hierachter de meest exorbitante winsten binnenslepen, hoe het in hemelsnaam komt dat mensen blijven stemmen op de VVD en soortelijke partijen. Ik kom er met de beste wil niet bij. Is net alsof iedereen bewust tegen zijn eigen belang instemt ofzo....

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 02-03-2023 15:49 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Deathchant schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:49:
[...]

Precies. Het mediaapparaat (inclusief talkshows) doen een behoorlijke duit in het zakje. Eerst was het FvD flink veel zendtijd geven, en mevrouw van der Plas en Eerdmans heb ik ook met regelmaat terug gezien bij o.a. Jinek....Rechts is gewoon echt oververtegenwoordigd door de media.
Ja21 wordt het nieuwe FvD, BBB wordt het nieuwe CDA en je ziet altijd een flinke stijging (BBB nu op 18 zetels vanaf 1) en op links lijkt er nauwelijks stijging, althans niet zo stijl als op rechts.
Ik waag het te betwijfelen of mensen nou écht op zoek zijn naar zo'n rechtse alternatieven....Ik vraag me sowieso af met alle schandalen die er zijn, en zeker met energiecrisis die IE-DE-REEN in zijn portemonnee voelt met daarbij nog eens het extra schandaal dat de grote bedrijven hierachter de meest exorbitante winsten binnenslepen, hoe het in hemelsnaam komt dat mensen blijven stemmen op de VVD en soortelijke partijen. Ik kom er met de beste wil niet bij. Is net alsof iedereen bewust tegen zijn eigen belang instemt ofzo....
Fortuyn heeft meer kapotgemaakt dan ons lief is, vooral m.b.t. de media en ook het populisme (wat inmiddels verder geëvolueerd is tot extreemrechts).

Pas wanneer de Randstad overstroomt zullen mensen wellicht anders stemmen. En dat durf ik niet eens met zekerheid te zeggen, go figure. Ik zeg het vaker maar gelukkig heb ik geen kinderen, van je medemens moet je het niet hebben namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
1 Vandaag heeft de peilingen per provincie vandaag gepresenteerd. Voorlopig voor bijna elke provincie VVD en/of BBB de grootste. Alleen in Zeeland is het VVD en CDA en in Limburg is het PVV.

https://eenvandaag.avrotr...goed-in-zuiden-en-westen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Vanochtend in het NOS Nieuws op radio 2 werd er ook wel heel selectief en suggestief gequote. En ook op de site wordt het wel heel suggestief gebracht.

https://nos.nl/collectie/...se-partij-denk-juist-niet
BBB is de meest dorpse partij, Denk juist niet
Van de landelijke partijen die meedoen aan de Provinciale Statenverkiezingen is BoerBurgerBeweging (BBB) met afstand het meest geworteld in de dorpen. Uit een analyse van alle kandidatenlijsten blijkt dat de helft van de kandidaten woont in een dorp met minder dan 5000 inwoners. Slechts 13 procent van de BBB-kandidaten komt uit een grote stad met meer dan 50.000 inwoners. Concurrent CDA blijkt aanzienlijk minder verbonden met het platteland: 36 procent komt uit een klein dorp, 21 procent uit de grote stad.

De partij met de meest 'stadse' kandidaten is Denk: 84 procent woont in een stad met meer dan 50.000 inwoners, slechts één kandidaat komt uit een klein dorp. Ook de Partij voor de Dieren en Volt zijn sterk stadsgebonden, met respectievelijk 60 en 59 procent kandidaten uit een grote stad. D66, dat vaak verweten wordt de Randstad-elite te vertegenwoordigen, kent met 37 procent relatief weinig kandidaten uit grote steden.
Op basis hiervan trekt de onwetende luisteraar/lezer de conclusie dat BBB goed is voor mensen in kleine dorpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Joris748 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:19:
Vanochtend in het NOS Nieuws op radio 2 werd er ook wel heel selectief en suggestief gequote. En ook op de site wordt het wel heel suggestief gebracht.

[...]

Op basis hiervan trekt de onwetende luisteraar/lezer de conclusie dat BBB goed is voor mensen in kleine dorpen.
Sowieso is het een absurd iets om te gaan meten. Mensen die langer in de politiek werken gaan namelijk vanzelf naar steden waar die vergaderingen zijn. Een nieuwe partij heeft hier nog geen last van.
Daarnaast is het natuurlijk idioot om die tegenstelling tussen dorp en stad zo op te blazen. In de meeste gevallen is die tegenstelling er helemaal niet zo aanwezig en is het gewoon een marketing truc van de BBB om daar de aandacht op te vestigen.

Idioot dat serieuze media hierin trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 10:19
Ik zit heel erg te twijfelen wat ik nu moet gaan stemmen komende verkiezingen. Als ik naar het rijtje partijen kijkt wat waarschijnlijk een zetel gaat krijgen:
https://eenvandaag.avrotr...eiling-provincie-utrecht/

Dan heb ik bij heel veel partijen bedenkingen (zowel landelijk als op provincieniveau). De kans is denk ik heel groot dat mijn stem een proteststem gaat worden en dat ik op de SP ga stemmen. Niet omdat ik het inhoudelijk eens ben met hun partij programma. Maar vanwege mijn afkeer tegen het zoveelste VVD kabinet en dat ik de kans erg klein acht dat zij in de Eerste Kamer het op een akkoordje gooien met Rutte.

Op provincieniveau vind ik de provincie Utrecht toch al een draak van een orgaan. Heb altijd het idee dat het gaat om de stad Utrecht en de directe regios eromheen. Maar als het overgrote meerderheid ook uit de stad Utrecht zelf komt, moet ik misschien niet heel verbaasd opkijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edie
  • Laatst online: 13:14
Proteststemmen werken niet, want elke stem op een kanditaat wordt gezien als een ondersteuning van hun programma.

Ga dan blanco stemmen. Daarmee geef je aan dat je wel de moeite neemt om te gaan stemmen, maar er geen kandidaat is waarop je wilt stemmen..

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Robkazoe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:33:

Op provincieniveau vind ik de provincie Utrecht toch al een draak van een orgaan. Heb altijd het idee dat het gaat om de stad Utrecht en de directe regios eromheen. Maar als het overgrote meerderheid ook uit de stad Utrecht zelf komt, moet ik misschien niet heel verbaasd opkijken.
Maar is het niet logisch aangezien de overgrote meerderheid van de bevolking van de provincie ook in die gemeentes woont? En aangezien daar het werk uitgevoerd wordt en mensen dus dichter bij hun werk willen wonen?

Ben wel benieuwd als je de verhouding tussen aantal inwoners en kandidaten per gemeente naast elkaar zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
edie schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:39:
Proteststemmen werken niet, want elke stem op een kanditaat wordt gezien als een ondersteuning van hun programma.

Ga dan blanco stemmen. Daarmee geef je aan dat je wel de moeite neemt om te gaan stemmen, maar er geen kandidaat is waarop je wilt stemmen..
Een blancostem werkt wegens vrijwel diezelfde reden ook niet. Net zoals niet stemmen interpreteert menig politicus dat als bevestiging dat het huidige beleid prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
edie schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:39:

Blanco stemmen worden juist genegeerd. Stemmen op een partij die fel tegen de huidige coalitie in gaat is dan meer effectief.
In praktijk weet je namelijk dan bijvoorbeeld de SP nooit daadwerkelijk in een regering komt maar het kan wel als drukmiddel dienen richting het midden om meer linkse partijen er bij te nemen of juist voor midden/linkse partijen om hun standpunten verder naar links te trekken om te kunnen concurreren met de SP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Robkazoe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:33:
Het artikel trekt wel een bijzondere conclusie
Opvallender is Houten: die gemeente heeft ruim 50.000 inwoners, maar slechts 8 inwoners willen een rol spelen in de provinciale politiek.
Je kan niet concluderen dat er maar 8 inwoners een rol willen spelen in de provinciale verkiezingen enkel en alleen op basis van de personen op de kieslijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:58:
[...]

Fortuyn heeft meer kapotgemaakt dan ons lief is, vooral m.b.t. de media en ook het populisme (wat inmiddels verder geëvolueerd is tot extreemrechts).

Pas wanneer de Randstad overstroomt zullen mensen wellicht anders stemmen. En dat durf ik niet eens met zekerheid te zeggen, go figure. Ik zeg het vaker maar gelukkig heb ik geen kinderen, van je medemens moet je het niet hebben namelijk.
Het Kabinet Rutte heeft meer kapot gemaakt dan ons lief is...

Ik snap uberhaupt niet waarom mensen nog op een VVD of D66 stemmen.. kijk eens wat die hebben kapot gemaakt de afgelopen jaren... dat is pas een poppenkast, aftreden en dan opnieuw aantreden . VVD en D66 zijn net kleine kinderen in de zandbak van, ik wil niet met jou in een kabinet .. :/

ik zelf heb geen idee op welke partij ik ga stemmen maar dat wordt zeker niet de VVD of D66.. ze maken ook een puinhoop in de provinciale staten.. ook geen PVV-FVD-BBB...

[ Voor 8% gewijzigd door Rockvee2 op 03-03-2023 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:30
Nederlanders in het buitenland kunnen voor het eerst ook voor (het kiescollege van) de Eerste Kamer stemmen. Mijn stem is nu per post onderweg :)

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rockvee2 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:52:
[...]

Ik snap uberhaupt niet waarom mensen nog op een VVD of D66 stemmen.. kijk eens wat die hebben kapot gemaakt de afgelopen jaren... dat is pas een poppenkast, aftreden en dan opnieuw aantreden . VVD en D66 zijn net kleine kinderen in de zandbak van, ik wil niet met jou in een kabinet .. :/

ik zelf heb geen idee op welke partij ik ga stemmen maar dat wordt zeker niet de VVD of D66.. ze maken ook een puinhoop in de provinciale staten.. ook geen PVV-FVD-BBB...
Denk dat het vooral aan je definitie van 'kapot maken' en de betreffende onderwerpen ligt.

En vooral, wat de alternatieven 'kapot gemaakt' zouden hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 07-03-2023 13:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
TheBrut3 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:21:
1 Vandaag heeft de peilingen per provincie vandaag gepresenteerd. Voorlopig voor bijna elke provincie VVD en/of BBB de grootste. Alleen in Zeeland is het VVD en CDA en in Limburg is het PVV.

https://eenvandaag.avrotr...goed-in-zuiden-en-westen/
Zoals ik op de afgelopen Lubach uitzending leerde, ligt dit iets ingewikkelder in Limburg: het CDA heeft daar "Water Belangen" en heeft dit zo bedacht, samen met lokale afdelingen apart verkiesbaar te maken, dat ze de meerderheid van de zetels in handen hebben.

Aanrader voor iedereen die in Limburg stemt: https://www.npostart.nl/d.../06-03-2023/VPWON_1348944

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 14:21
Rockvee2 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:52:
[...]

En wie hebben al die jaren er voor gezorgd dat er steeds een regering Rutte werd gekozen?

Edit:
We hebben er hier met z’n allen net zo goed debet aan. Er zijn genoeg partijen geweest die in de afgelopen verkiezingen andere keuzes maakten op een veelvoud van neo liberale beleid en brokstukken die we nu hebben. We zullen er ook mee moeten dealen.

De uitdaging zit hem erin dat we maar al te graag stemmen op een persoon en veel te weinig op het partijprogramma. Laat staan dat we het partij programma eens goed tegen het licht houden en of wat er in staat überhaupt wel uitvoerbaar is.

[ Voor 25% gewijzigd door Miki op 07-03-2023 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

MikeyMan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:32:
[...]

Denk dat het vooral aan je definitie van 'kapot maken' en de betreffende onderwerpen ligt.

Dit lijkt me evident, toch? Tenzij klimaat, natuur & biodiversiteit niet van belang is voor sommigen. Of goed onderwijs. Goede zorg. Goed onderhouden rechtsstaat. Zonder nijpende tekorten als gevolg van onwillig beleid en vooringenomenheid. Publieke media die burgers goed informeren.

Deze pijlers voor het leven, evenals de pijlers van een stabiele, rijke samenleving natuurlijk voor iedereen van belang zijn. Dan kun je je kop in het zand steken omdat je denkt dat sommige van deze zaken niet belangrijk zijn, maar dat is een grove misvatting, welke ook nog eens anderen raakt aangezien iedereen hiermee te maken heeft.

Wat alternatieven kapot zouden hebben gemaakt is niet zo relevant: “als dit, als dat”.

Dus nee. “Kapot maken” in de context van basale noodzakelijkheden behoeft helemaal geen definitie. Ook dat is wederom je kop in het zand steken, met alle respect.

[ Voor 4% gewijzigd door dawg op 07-03-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dawg schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:19:
[...]

Dit lijkt me evident, toch? Tenzij klimaat, natuur & biodiversiteit niet van belang is voor sommigen. Of goed onderwijs. Goede zorg. Goed onderhouden rechtsstaat. Zonder nijpende tekorten als gevolg van onwillig beleid en vooringenomenheid. Publieke media die burgers goed informeren.

Deze pijlers voor het leven, evenals de pijlers van een stabiele, rijke samenleving natuurlijk voor iedereen van belang zijn. Dan kun je je kop in het zand steken omdat je denkt dat sommige van deze zaken niet belangrijk zijn, maar dat is een grove misvatting, welke ook nog eens anderen raakt aangezien iedereen hiermee te maken heeft.

Wat alternatieven kapot zouden hebben gemaakt is niet zo relevant: “als dit, als dat”.

Dus nee. “Kapot maken” in de context van basale noodzakelijkheden behoeft helemaal geen definitie. Ook dat is wederom je kop in het zand steken, met alle respect.
Volgens mij zou je nog steeds van mening kunnen zijn het wel eens te zijn met al die genoemde zaken en hoe ze zijn uitgevoerd. Of dat de gevolgen je gewoon niet interesseren. Hoe vervelend ook, die mening hebben sommigen nou eenmaal. En daar zal ook navenant naar gestemd gaan worden.

Dan kun je vanaf je hoge paard wel vaststellen dat er iets objectief (?) beter is, maar daar verandert de situatie helaas niet mee.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 07-03-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

MikeyMan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:28:
[...]

Volgens mij zou je nog steeds van mening kunnen zijn dat het met al die genoemde zaken. Hoe vervelend ook, die mening hebben sommigen nou eenmaal. En daar zal ook navenant naar gestemd gaan worden.

Dan kun je vanaf je hoge paard wel vaststellen dat er iets objectief (?) beter is, maar daar verandert de situatie helaas niet mee.
Dat zeg ik toch, enkel in andere bewoordingen: “kop in het zand”. Mijn punt is echter dat je voor sommige dingen niet weg kunt lopen hoe graag je dat ook zou willen.

Dat anderen daar weinig invloed op uit kunnen oefenen, tja. Dat is de tragiek natuurlijk omdat door het (niet) handelen van de een de ander(en) geschaad wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-08 10:57
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:36:
Wanneer komen de overige provincies beschikbaar op de Stemwijzer?
Ik denk dat je naar Kieskompas en MijnStem moet uitwijken als jouw provincie er niet tussen staat.

https://nlps23.kieskompas...-statenverkiezingen-2023/
&
https://mijnstem.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

MikeyMan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:28:
Volgens mij zou je nog steeds van mening kunnen zijn dat het met al die genoemde zaken.
Ik dacht dat mijn Nederlands redelijk op orde was, maar ik heb jouw zin vijf keer herlezen, en ik kan er nog steeds geen samenhangende boodschap in ontdekken. Ik vermoed dat je misschien wat woorden vergeten bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dido schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:59:
[...]

Ik dacht dat mijn Nederlands redelijk op orde was, maar ik heb jouw zin vijf keer herlezen, en ik kan er nog steeds geen samenhangende boodschap in ontdekken. Ik vermoed dat je misschien wat woorden vergeten bent?
Multitasking... Werkt niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-08 22:09

[...]

Niet alleen dat ook de gekozen kleuren. De NOS gaat zo mee in de frame dat de stad slecht is 8)7
(rode kleur gekozen, wordt geassocieerd met negatief) had dan blauw gebruikt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online

[...]

Het is jammer dat er eigenlijk geen andere politiek dan identiteitspolitiek meer bestaat. Zelfs bij de NOS zien ze dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Rechtsprogressief en linksconservatief bestaat niet? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dK64LeDfbfxw3P_DsxGMtEyDfoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RQvbThvY19GscnLqkwJkOElC.png?f=fotoalbum_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_eLMo_ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:51:
Rechtsprogressief en linksconservatief bestaat niet? :+
[Afbeelding]
Duik in het gat zou ik zeggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:00
MikeyMan schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:57:
[...]
Duik in het gat zou ik zeggen ;)
Beide tegelijk :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:02
MikeyMan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:32:
[...]

https://www.maartenonline...over-de-ruines-van-rutte/

Kort samengevat: veel ellende door de illusie van "de zelfredzame burger". De richting die de maatschappij op gaat is dat zodra je het niet meer zelf redt je gewoon de sigaar bent. Waar we vroeger met afgrijzen keken naar VS/VK op dit vlak komt dit dankzij de VVD gewoon keihard deze kant op ;( .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bananenplant schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:40:
[...]

https://www.maartenonline...over-de-ruines-van-rutte/

Kort samengevat: veel ellende door de illusie van "de zelfredzame burger". De richting die de maatschappij op gaat is dat zodra het niet meer zelf redt je gewoon de sigaar bent. Waar we vroeger met afgrijzen keken naar VS/VK op dit vlak komt dit dankzij de VVD gewoon keihard deze kant op ;( .
Is Rutte/de VVD dan het symptoom of de kwaal? Zelfde vraag voor die zelfredzame burger; kiezen we voor Rutte omdat we zelfredzaam (denken te) zijn, of zijn we zogenaamd zelfredzaam geworden omdat we voor Rutte hebben gekozen?

Dat zelfredzaamheid en maatschappij wellicht elkaars uitersten zijn, kunnen we een hele boom op zetten. Wil daar wel een eind in meegaan. Vraag is; als dat blijkbaar stemmen oplevert, aan wie ligt dat dan? De kiezer of de gekozene?

En is het aan de politicus om -dat wetende- tegen de stroom in te proberen stemmen te werven?

En in het verlengde daarvan; is democratie niet per definitie zelfdestructief op de langere termijn? Verwachten we niet teveel van de kiezer en de heikele balans die we samenleving noemen...?

Beetje filosofisch geprik wellicht. Maar het zijn, zeker sinds de komst van een kleine, wel zaken waar ik zoekende in ben momenteel.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 08-03-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Als je de grafiek zou bekijkt lijkt het concept links en progressief wel samen te smelten, waar rechts juist conservatief is geworden. En van links snap ik dat wel een beetje indien je links definieert als een soort collectief behoud beschouwd; indien je als partij een collectief wil verbeteren wil je dat voor iedereen doen, zonder uitzonderingen. Wellicht is dat ook de reden dat de SP die hoek is ingeschoven, voorheen waren zij ook tegen migratie vanwege arbeidsverdelingen.

Dat er geen progressief rechts is, lijkt wel debet te zijn aan de zeer treurige vorm van rechts in Nederland dat alleen maar in dezelfde vijver vist van 'eigen volk eerst'. Maar misschien zit hier een stukje dynamiek in verstopt dat zodra iemand rechts-kosmopolitisch wordt hij vooral aan de eigen portemonnee denkt en niet die van de anderen (voorgenoemd links-collectief) en zodoende deze in no-time zo'n typische miljardair wordt en anti-collectieve conservatieve dingen gaat steunen.

De ondergang van de wereld is bij de rechterkant in goede handen. Nietsdoen en anderen de schuld geven tot er geen wereld meer over is. Belangrijkste thema blijven de asielzoekers, ook na Groningen, Toeslagenaffaire, Covid, Stikstof, Jeugdzorg en justitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-08 13:18
Brent schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:07:
[...]

Zoals ik op de afgelopen Lubach uitzending leerde, ligt dit iets ingewikkelder in Limburg: het CDA heeft daar "Water Belangen" en heeft dit zo bedacht, samen met lokale afdelingen apart verkiesbaar te maken, dat ze de meerderheid van de zetels in handen hebben.

Aanrader voor iedereen die in Limburg stemt: https://www.npostart.nl/d.../06-03-2023/VPWON_1348944
Holy fuck, wat een oplichtersbende :/ (alhoewel, het is Limburg, wat had ik verwacht).

Het zal vast juridisch net binnen de grenzen blijven, maar ethisch is dit toch niet te geloven? (again, Limburg ik weet het..)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Malfunctions schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:37:
[...]

Holy fuck, wat een oplichtersbende :/ (alhoewel, het is Limburg, wat had ik verwacht).

Het zal vast juridisch net binnen de grenzen blijven, maar ethisch is dit toch niet te geloven? (again, Limburg ik weet het..)
Ik denk dat het eerlijker is het CDA dit te verwijten, en de Limburgers dat ze erin trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:11
Brent schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:07:
[...]

Maar de uitzending laat ook zien dat dit al sinds 2008 is. Hij citeert namelijk uit artikelen uit die tijd. Dus deze move is daar al langer bezig. Die hebben gewoon een slimmigheidje in de regels gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
De manier waarop de CDA meneer er in het interview mee omging zei wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Delerium schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:55:
Als je de grafiek zou bekijkt lijkt het concept links en progressief wel samen te smelten, waar rechts juist conservatief is geworden. En van links snap ik dat wel een beetje indien je links definieert als een soort collectief behoud beschouwd; indien je als partij een collectief wil verbeteren wil je dat voor iedereen doen, zonder uitzonderingen. Wellicht is dat ook de reden dat de SP die hoek is ingeschoven, voorheen waren zij ook tegen migratie vanwege arbeidsverdelingen.

Dat er geen progressief rechts is, lijkt wel debet te zijn aan de zeer treurige vorm van rechts in Nederland dat alleen maar in dezelfde vijver vist van 'eigen volk eerst'. Maar misschien zit hier een stukje dynamiek in verstopt dat zodra iemand rechts-kosmopolitisch wordt hij vooral aan de eigen portemonnee denkt en niet die van de anderen (voorgenoemd links-collectief) en zodoende deze in no-time zo'n typische miljardair wordt en anti-collectieve conservatieve dingen gaat steunen.

De ondergang van de wereld is bij de rechterkant in goede handen. Nietsdoen en anderen de schuld geven tot er geen wereld meer over is. Belangrijkste thema blijven de asielzoekers, ook na Groningen, Toeslagenaffaire, Covid, Stikstof, Jeugdzorg en justitie.
Progressief rechts bestaat wel in de vorm van D66 en Volt.
Conservatief links zou ik de SP onder scharen.

Maar denk vooral dat de zaken samensmelten omdat rechts al een tijd aan de macht is. Die willen dus behouden wat ze bereikt hebben waar links steeds verder van de huidige situatie af wil wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
De links / rechts as is dan ook een erg vreemde. Het hele "links/rechts" gebeuren krijg je namelijk als je bovenstaande matrix tot een 1-dimensionale lijn platslaat.

Een goede grafiek heeft progressief / conservatief op de ene as, liberaal en sociaal, of individualistisch / collectief op de andere.

offtopic:
Zo vaak als enkel in links/rechts wordt gesproken, had ik dus moeite om op de juiste termen voor de andere as te komen... Tekenend

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

dawg schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:19:

Ik snap dat ook nooit zo.
"Ja wij hebben van alles kapotgemaakt, maar de ehm linkse wolk had alles *nog* meer kapot gemaakt. Waarom? Geen idee, dat denk ik"

Misschien moeten die alternatieven eerst een keer de kans krijgen. Mijn mening: Ik denk dat de heersende klasse van conservatieve neo-liberalen als de dood zijn dat een meer progressief-linkse wind wel degelijk tot betere resultaten leidt. Vandaar het eindeloze 'links heeft schuld aan alles' wat ze zelf kapot hebben gemaakt.

Dit dus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Een post over JA21 deze keer. De onfatsoenlijke rechts-radicale partij die zichzelf als “redelijk alternatief” bestempelen.

https://www.groene.nl/artikel/de-partij-van-het-dedain
Aan het niveau van de humor leer je ook een partij kennen. Relativerende zelfspot, waarmee een politicus laat zien dat hij geenszins pretendeert het grootste gelijk van de wereld te hebben, zul je uit de mond van populisten niet snel horen. Wel leutigheid ten koste van anderen, bij voorkeur van mensen die al onder liggen en niet gauw een grote bek terug zullen geven, zoals vluchtelingen of moslima’s. Hun humor is gein die het onbetamelijke legitimeert.

Dedain voor mensen die de wereld anders zien dan zij kenmerkt ook de taal waarmee zij zich mengen in het politieke debat. Met opponenten zijn ze het niet simpelweg oneens, nee, hun tegenstanders zijn niet goed snik: wat zij voorstaan is ‘onzin’ of ‘achterlijk’.
JA21 houdt asielzoekers het liefst geheel buiten Europa, zo blijkt uit de oproep van fractieleider Joost Eerdmans om het Deense voorbeeld te volgen en asielcentra in Rwanda op te zetten. Behalve van de andere rechts-radicale partijen kreeg hij daarvoor de steun van VVD en CDA, hoewel zij kunnen weten dat zijn pleidooi indruist tegen de Europese asielwetgeving en internationale mensenrechtenverdragen waaraan Nederland is gebonden. Dat maakt Eerdmans’ motie geenszins een serieus beleidsalternatief, maar pesterij richting vluchtelingen en vooral een vorm van paniekzaaierij die is bedoeld voor zijn bühne, over Afrikanen die Nederland zouden overspoelen.
Het gedragspatroon van populistische partijen is hier herkenbaar: ze maken groot wat ze als een dreiging willen zien (‘Het is een politieke keuze om de halve wereld hier naar binnen te halen’), ze maken klein wat ze niet willen zien, zoals de klimaatcrisis en de stikstofvervuiling. Het kabinet ‘maakt de boeren het leven zuur met absurd stikstofbeleid’, meent JA21. Volgens Nanninga zijn de gestelde doelen om de stikstofuitstoot te reduceren ‘achterlijk’. Het kabinet lijdt volgens haar ook aan ‘klimaatwaanzin’.

In plaats van maatregelen om de opwarming van de aarde te beteugelen pleit JA21 voor ‘adaptie’ aan een warmer klimaat. ‘Nederland heeft de beste ingenieurs en het beste watermanagement ter wereld. In plaats van het huidige klimaatbeleid is het veel rationeler en effectiever om, met al deze expertise, in te spelen op de mogelijke gevolgen van klimaatverandering’, is het standpunt van de partij. Dat komt neer op de simplificatie van een multidimensionaal en mondiaal vraagstuk als de klimaatcrisis tot een kwestie van gis Hollands ingenieurswerk, alsof het probleem van bosbranden en overstromingen, ecologische ontwrichting, dreigende hongersnoden en de komst van klimaatvluchtelingen daarmee is te stoppen.
Op de fractiegang in de Tweede Kamer hoor je te pas en te onpas dat de partij van Eerdmans en Nanninga het rechtse alternatief voor de VVD is, niet voor Wilders’ PVV of Baudets Forum voor Democratie. Desondanks verloochenen ze hun afkomst uit de partij van Baudet niet, met hun dedain tegenover mensen die zij niet als Nederlanders beschouwen, de hatelijke dramataal in het debat, de ontkenning van reële problemen, het uitvergroten van wat ze als een bedreiging zien en het klein maken van wat ze niet willen zien.
Lekker clubje. Ik schaar ze dan ook onder extreemrechts, aangezien mensen tegen elkaar opgezet worden, er geen respect is jegens andersdenkenden (!!!) en men glasharde wetenschap ontkent.

Ik vind het onverteerbaar dat mensen het wagen hierop (zelfde geldt voor PVV, FvD en BVNL en in iets mindere mate BBB) te stemmen. Het is destructief in het kwadraat.

*knip*, een "conclusie" in de vorm van die smiley lokt alleen maar negatieve reacties uit. Zou je daarnaast voortaan iets minder royaal willen quoten? :)

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 09-03-2023 20:16 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Het is al een ouder artikel, maar omdat BBB op winst staat, hier wat redenen om er niet op te stemmen:
De BoerBurgerBeweging (BBB) zit vooral in de Kamer om de belangen van boeren en de status quo in de agrarische sector te beschermen, blijkt uit een analyse van het BBB-verkiezingsprogramma door verschillende landbouwexperts. De burger heeft het nakijken, evenals de biologische boer.

Tijdens de grote boerenprotesten in 2019 besluiten een varkenshouderijlobbyist en twee partners bij een communicatiebureau de politieke partij BBB op te richten. Doel: boer en burger dichter bij elkaar brengen.

Lobbyist Caroline van der Plas wordt lijsttrekker en haalt één zetel, in recente peilingen staat de partij inmiddels op zes.

De campagne leunt op geld van kleine donateurs en kent met 66.000 euro een zeer bescheiden budget.

De partij wil dat de overheid vleesconsumptie stimuleert. ‘Wij vrezen dat door de vegahype vlees als ongezond wordt neergezet en dat mensen daardoor niet meer gezond gaan eten.’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

dawg schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:20:
Een post over JA21 deze keer. De onfatsoenlijke rechts-radicale partij die zichzelf als “redelijk alternatief” bestempelen.

[...]

[...]

[...]

[...]

Lekker clubje. Ik schaar ze dan ook onder extreemrechts, aangezien mensen tegen elkaar opgezet worden, er geen respect is jegens andersdenkenden (!!!) en men glasharde wetenschap ontkent.

Ik vind het onverteerbaar dat mensen het wagen hierop (zelfde geldt voor PVV, FvD en BVNL en in iets mindere mate BBB) te stemmen. Het is destructief in het kwadraat. *knip*
*knip*, dat mag je onderbouwen

[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 09-03-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FunkyTrip schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:41:
[...]

Ik snap dat ook nooit zo.
"Ja wij hebben van alles kapotgemaakt, maar de ehm linkse wolk had alles *nog* meer kapot gemaakt. Waarom? Geen idee, dat denk ik"

Misschien moeten die alternatieven eerst een keer de kans krijgen. Mijn mening: Ik denk dat de heersende klasse van conservatieve neo-liberalen als de dood zijn dat een meer progressief-linkse wind wel degelijk tot betere resultaten leidt. Vandaar het eindeloze 'links heeft schuld aan alles' wat ze zelf kapot hebben gemaakt.
Je bevestigt mijn eerdere punt...

de heersende klasse van neo-liberalen zal een andere definitie hebben van betere resultaten dan progressief-links.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

*knip*, hou het de volgende keer bij een TR gaarne.

[ Voor 92% gewijzigd door NMH op 09-03-2023 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 10:47
*knip*, offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door NMH op 09-03-2023 19:09 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
dawg schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:20:

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik vind het onverteerbaar dat mensen het wagen hierop (zelfde geldt voor PVV, FvD en BVNL en in iets mindere mate BBB) te stemmen. Het is destructief in het kwadraat. *knip*
Mijn mening vertegenwoordigen ze niet, maar ik zie wel liever een partij die gewoon zegt "ja er is een probleem, wij mitigeren het voor ons, schijt aan de rest", dan dat met man en macht wordt gepoogd de wetenschap op dat vlak te ontkennen.

Ik vraag me zelf ook oprecht af of dit schip überhaupt nog te keren valt en denk dat Nederland niet om mitigatie heenkomt en hier dus ook al heel snel over na moet gaan denken wat er over 50 jaar nodig gaat zijn. Dan kan men meteen gaan denken over hoe de landbouw te beschermen, want verzilting van de landbouwgrond is nu eenmaal ook zo'n ding.

Anyway, ik geloof dat dat weinig met de aanstaande verkiezingen te maken heeft. Dat zijn allemaal onderwerpen voor de landelijke politiek.

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 09-03-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
*knip*, niet onderbouwd en offtopic. Voor een discussie over het (moderatie)beleid is er het Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic.

[ Voor 82% gewijzigd door NMH op 09-03-2023 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

*knip*, ad hominem. Als je een gerenommeerd blad als de Groene zo wegzet (wellicht omdat het De Groene Amsterdammer heet, opgericht in 1877 dus laaaaaaang voordat “groen“ de connotatie heeft die het nu heeft) mag je dat gewoon goed onderbouwen.

Daar is niks links aan.

[ Voor 18% gewijzigd door NMH op 09-03-2023 19:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
Cid Highwind schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:49:
Ik vraag me zelf ook oprecht af of dit schip überhaupt nog te keren valt en denk dat Nederland niet om mitigatie heenkomt en hier dus ook al heel snel over na moet gaan denken wat er over 50 jaar nodig gaat zijn.
Dat is ook wel zo. JA21 heeft wel gelijk dat we mitigerende maatregelen moeten nemen. Wij zijn maar een landje met 17 miljoen inwoners en wij kunnen wel zuiniger en ecologischer gaan level, maar hebben weinig invloed op al die andere landen. Dus op de uiteindelijke globale impact, bijvoorbeeld de stijging van de zeespiegel, hebben we relatief weinig invloed maar we hebben er wel veel last van.

Uiteindelijk zie je dan weer de kaart waar de meeste nieuwe woningen moeten komen... In Holland, de provincies welke als eerste onderwater komen te staan. Waarom niet Gelderland, (oost)Brabant en Limburg? Dat ligt hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:02
@dawg, met die citaten moet ik ineens terugdenken aan "How Fascism Works" :X .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
TheBrut3 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:59:
[...]

Dat is ook wel zo. JA21 heeft wel gelijk dat we mitigerende maatregelen moeten nemen. Wij zijn maar een landje met 17 miljoen inwoners en wij kunnen wel zuiniger en ecologischer gaan level, maar hebben weinig invloed op al die andere landen. Dus op de uiteindelijke globale impact, bijvoorbeeld de stijging van de zeespiegel, hebben we relatief weinig invloed maar we hebben er wel veel last van.

Uiteindelijk zie je dan weer de kaart waar de meeste nieuwe woningen moeten komen... In Holland, de provincies welke als eerste onderwater komen te staan. Waarom niet Gelderland, (oost)Brabant en Limburg? Dat ligt hoger.
Waar JA21 echter de plank mis slaat is dat ze ALLEEN mitigerende maatregelen willen. Terwijl je op die manier juist ook de internationale plannen om de ernst van klimaatverandering te verminderen ondermijnt.
Mitigatie alleen gaat op termijn altijd verliezen van de veranderingen en dus is het alleen een korte termijn oplossing.
Daarnaast is mitigatie ook nog eens extreem duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Philip Ross en ze gaan ook voorbij aan de carbon footprint van de gemiddelde Nederlander. Die echt heel hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Philip Ross schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:01:
Mitigatie alleen gaat op termijn altijd verliezen van de veranderingen en dus is het alleen een korte termijn oplossing.
Daarnaast is mitigatie ook nog eens extreem duur.
Dat klopt ook wel. Echter op gebied van watermanagement, om maar bij dit topic te blijven, moet het gewoon gebeuren. De zeespiegel zal stijgen. Nu ken ik de cijfers niet, dus even fictief. Maar stel dat wij als Nederland nu 0,002 graad verhoging veroorzaken en we gaan naar 0,001 of zelfs 0. Stel dan dat alleen China nu al 1 graad veroorzaakt en het huisge beleid doorzetten om naar 1,1 te gaan. Dan veroorzaakt ons gedrag weinig verschil op de stijging van de zeespiegel door het smelten van ijs. Mitigerende maatregelen door onze waterschappen gaan dan wel hard nodig zijn. En een land als China, of vooral hun dictator, heeft weinig aan onze boodschap van het goede voorbeeld, dat is inmiddels wel duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
TheBrut3 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:28:
[...]

Dat klopt ook wel. Echter op gebied van watermanagement, om maar bij dit topic te blijven, moet het gewoon gebeuren. De zeespiegel zal stijgen. Nu ken ik de cijfers niet, dus even fictief. Maar stel dat wij als Nederland nu 0,002 graad verhoging veroorzaken en we gaan naar 0,001 of zelfs 0. Stel dan dat alleen China nu al 1 graad veroorzaakt en het huisge beleid doorzetten om naar 1,1 te gaan. Dan veroorzaakt ons gedrag weinig verschil op de stijging van de zeespiegel door het smelten van ijs. Mitigerende maatregelen door onze waterschappen gaan dan wel hard nodig zijn. En een land als China, of vooral hun dictator, heeft weinig aan onze boodschap van het goede voorbeeld, dat is inmiddels wel duidelijk.
Maar zo alleen naar ons directe effect kijken is te kort door de bocht.
Indirect hebben wij namelijk veel invloed op de landen om ons heen en de EU en ook druk op landen met wie wij handelen.
Als wij niet mee gaan doen met internationale afspraken gaan ook andere landen dat niet doen en als wij niet duurzame technieken ontwikkelen gaan de ontwikkelingslanden onze huidige voetafdruk achterna.

Die indirecte invloed heeft wel veel meer effect.

Puur op mitigatie sturen ga je het gewoon simpelweg niet mee redden als de hele wereld ons voorbeeld volgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-08 20:34

Deathchant

Don't intend. Do!

Malfunctions schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:37:
[...]

Als Limburger kan ik zeggen dat ik deze post waarin Limburg(ers) gegeneraliseerd worden als onethische oplichters niet echt kan waarderen... :/

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-08 13:18
Deathchant schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:45:
[...]

Als Limburger kan ik zeggen dat ik deze post waarin Limburg(ers) gegeneraliseerd worden als onethische oplichters niet echt kan waarderen... :/
Mocht het je gerust stellen, ik doelde voornamelijk op de lokale/regionale Limburgse politiek/politici.

In mijn ervaring zijn Limburgers over het algemeen prima lui. Hoewel ze dus kennelijk een voorkeur hebben voor het verkiezen van politici van twijfelachtig allooi.. :+

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Pagina: 1 2 ... 19 Laatste

Let op:
Voor diepgang over het stikstof dossier hebben we een apart topic:
De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Let s.v.p. of diepgaande discussie over stikstof niet te veel offtopic is.