Cupping? Hoe oud zijn je bandenrubke81 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:28:
[...]
Ik heb nu een vergelijkbare klacht bij een MY22. Op het bericht van Minxz is volgens mij nooit een reactie gekomen. Hebben meer mensen dit euvel gehad? Die van mij zit helaas net buiten de garantie (155K).
Klopt, misschien was ik te stellig. Maar als ze al verschillen dan is dat waarschijnlijk in positieve zin. Alle wijzigingen zouden een gevolg moeten zijn van het toegenomen gewicht en vermogen, waarmee de auto qua mogelijke belasting weer op hetzelfde niveau als de hybride zou moeten komen. Met daarbij dus het lagere zwaartepunt.bnwgraaf schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:05:
[...]
Ik geloof ook wel dat de e-Niro technisch gezien meer zou kunnen trekken, maar om nu te stellen dat beide auto's technisch hetzelfde zijn, is wel wat kort door de bocht. Er zitten nogal wat verschillen in!
Bovendien, als ze technisch wel exact hetzelfde zouden zijn, zou dat juist kunnen aantonen, dat de e-Niro juist een stuk minder zou kunnen trekken.
De e-Niro is honderden kilo's zwaarder, dus zou je verwachten dat bij gelijke technische basis, het trekgewicht ongeveer dat verschil in gewicht lager zal zijn.
Maar ze zijn technisch niet hetzelfde. Remsysteem, gewicht, ophanging/schokbrekers en zelfs velgen/wielen. Alles bij elkaar opgeteld is het niet zomaar aan te nemen dat ze beiden ook technisch gezien hetzelfde zouden moeten kunnen trekken.
Ook is het al dan niet kapot gaan door een hogere gewicht niet het enige waar naar gekeken wordt, ook veiligheid en wegligging spelen een belangrijke rol.
En wellicht zitten er ook nog verschillen in kosten/papierwerk/verplichtingen wanneer een hoger trekgewicht op de auto toegelaten moet worden.
Maar goed, we weten het geen van allen precies.... Hoewel ik nog steeds van mening ben dat die 300 kg maximaal trekgewicht wel heel erg ontzettend aan de veilige kant is
Na het volgen van de Home Assistant integratie voor de Kia (MY21) kom ik er nog niet helemaal uit.
Na het PowerShell command komt onderstaande foutmelding, op het moment dat de key eruit zou komen om te koppelen met HA. Iemand een idee hoe dit komt?
"An unexpected error occurred: 'NoneType' object has no attribute 'group'
Cleaning up and closing the browser."
Na het PowerShell command komt onderstaande foutmelding, op het moment dat de key eruit zou komen om te koppelen met HA. Iemand een idee hoe dit komt?
"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards
Je bedoelt voor het verkrijgen van de inlog token?Reaper.JA2 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:37:
Na het volgen van de Home Assistant integratie voor de Kia (MY21) kom ik er nog niet helemaal uit.
Ik kreeg eerst ook die melding...
Uiteindelijk heb ik het met de methode op dit topic opgelost:
https://github.com/Hyunda...a_connect_api/issues/1030
Op een Windows computer heb ik python geinstalleerd.
Toen een bestand gemaakt met de naam:
kia_token.py
In dit bestand de volgende code gestopt:
code:
Via powershell naar de map gegaan waar dit bestand staat en vervolgens uitgevoerd via het commando:1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
| import re
from selenium import webdriver
from selenium.webdriver.common.by import By
from selenium.webdriver.support.ui import WebDriverWait
from selenium.webdriver.support import expected_conditions as EC
from selenium.common.exceptions import TimeoutException
import requests
from urllib.parse import urlparse, parse_qs # Added for robust extraction
session = requests.Session()
CLIENT_ID = "fdc85c00-0a2f-4c64-bcb4-2cfb1500730a"
BASE_URL = "https://idpconnect-eu.kia.com/auth/api/v2/user/oauth2/"
LOGIN_URL = f"{BASE_URL}authorize?ui_locales=de&scope=openid%20profile%20email%20phone&response_type=code&client_id=peukiaidm-online-sales&redirect_uri=https://www.kia.com/api/bin/oneid/login&state=aHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbTo0NDMvZGUvP21zb2NraWQ9MjM1NDU0ODBmNmUyNjg5NDIwMmU0MDBjZjc2OTY5NWQmX3RtPTE3NTYzMTg3MjY1OTImX3RtPTE3NTYzMjQyMTcxMjY=_default"
SUCCESS_ELEMENT_SELECTOR = "a[class='logout user']"
REDIRECT_URL_FINAL = "https://prd.eu-ccapi.kia.com:8080/api/v1/user/oauth2/redirect"
REDIRECT_URL = f"{BASE_URL}authorize?response_type=code&client_id={CLIENT_ID}&redirect_uri={REDIRECT_URL_FINAL}&lang=de&state=ccsp"
TOKEN_URL = f"{BASE_URL}token"
def main():
"""
Main function to run the Selenium automation.
"""
options = webdriver.ChromeOptions()
options.add_argument("user-agent=Mozilla/5.0 (Linux; Android 4.1.1; Galaxy Nexus Build/JRO03C) AppleWebKit/535.19 (KHTML, like Gecko) Chrome/18.0.1025.166 Mobile Safari/535.19_CCS_APP_AOS")
driver = webdriver.Chrome(options=options)
driver.maximize_window()
# 1. Open the login page
print(f"Opening login page: {LOGIN_URL}")
driver.get(LOGIN_URL)
print("\n" + "="*50)
print("Please log in manually in the browser window.")
print("The script will wait for you to complete the login...")
print("="*50 + "\n")
try:
wait = WebDriverWait(driver, 300) # 300-second timeout
wait.until(EC.presence_of_element_located((By.CSS_SELECTOR, SUCCESS_ELEMENT_SELECTOR)))
print("✅ Login successful! Element found.")
driver.get(REDIRECT_URL)
# Wait for the URL to change to one containing "code="
wait.until(EC.url_contains("code="))
current_url = driver.current_url
# --- UPDATED SEARCH LOGIC START ---
# Robustly extract 'code' from URL without using Regex
parsed_url = urlparse(current_url)
captured_params = parse_qs(parsed_url.query)
code = captured_params.get('code', [None])[0]
if not code:
raise ValueError("Could not find 'code' in the redirect URL")
# --- UPDATED SEARCH LOGIC END ---
data = {
"grant_type": "authorization_code",
"code": code,
"redirect_uri": REDIRECT_URL_FINAL,
"client_id": CLIENT_ID,
"client_secret": "secret",
}
response = session.post(TOKEN_URL, data=data)
if response.status_code == 200:
tokens = response.json()
if tokens is not None:
refresh_token = tokens["refresh_token"]
access_token = tokens["access_token"]
print(f"\n✅ Your tokens are:\n\n- Refresh Token: {refresh_token}\n- Access Token: {access_token}")
else:
print(f"\n❌ Error getting tokens from der API!\n{response.text}")
except TimeoutException:
print("❌ Timed out after 5 minutes. Login was not completed or the success element was not found.")
except Exception as e:
print(f"An unexpected error occurred: {e}")
finally:
print("Cleaning up and closing the browser.")
driver.quit()
if __name__ == "__main__":
main() |
python kia_token.py
Er opent dan een browser met inlogscherm van Kia.
Daar ingelogd met de gegevens van mijn Kia account.
Vervolgens sluit dit window na het inloggen en krijg je in je Powershell window de token. Deze gebruiken voor het inloggen van de Kia integratie binnen Home Assistant.
Nee die zijn uitgelijnd, en ik merk ook geen verschil met de zomer- en winterbanden die ik vorige week gewisseld heb.
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.