Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-07 10:59
Ik ben benieuwd of er al iemand wat logica in dit gedrag heeft kunnen ontdekken. Vooralsnog lijkt het, bij mij iig, erg willekeurig te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:45
Ik heb vandaag een Kia e-niro my20 (breed scherm) opgehaald.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de automatische deurvergrendeling na het wegrijden uit kan zetten?

Ik heb thuis een 1-fase aansluiting. Ik zie nu bij het opladen dat de e-niro een soort hybride lader aan boord heeft (ik geef het maar even een naam), want met mijn 1-fase aangesloten wallbox klapt hij gewoon 25A (heb ik als max ingesteld in de wallbox) naar binnen. NICE!
Ik had verwacht dat hij max 3,7kW zou laden op 1-fase.

[ Voor 10% gewijzigd door DaanTriple7 op 03-07-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-07 14:18
DaanTriple7 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:40:
Ik heb vandaag een Kia e-niro my20 opgehaald.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de automatische deurvergrendeling na het wegrijden uit kan zetten?

Ik heb thuis een 1-fase aansluiting. Ik zie nu bij het opladen dat de e-niro een soort hybride lader aan boord heeft, want met mijn 1-fase aangesloten wallbox klapt hij gewoon 25A (heb ik als max ingesteld in de wallbox) naar binnen. NICE!
Grote kans dat je auto maar een 1 fase lader erin heeft zitten, volgens mij kan de 3 fase lader niet laden met meer dan 16A op 1 fase. Je kunt dit makkelijk controleren door bij de laadplug te kijken of er in de onderste 2 gaten ook een pin zit. Bij de 1 fase lader zitten deze er niet in en deze kan tot 32A laden op 1 fase.

De automatische deurvergrendeling kun je niet uitzetten, waarom zou je dat willen? Deze is juist om carjacking te voorkomen, van binnen uit kun je de deuren altijd openen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wi7KWvSznkGV_nHJL6bHLjIas38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6ooegzeSbHlQ26qxhazY1az.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:32
DutchKel schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:44:
[...]

Grote kans dat je auto maar een 1 fase lader erin heeft zitten, volgens mij kan de 3 fase lader niet laden met meer dan 16A op 1 fase.
Het model met een 3-fase lader kan op 1 fase met 7,4 kW laden.
Zou ook wel vreemd zijn als dat niet kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
ASW1 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:02:
[...]

Ah dat is nieuwe informatie voor me. Maar zo vreemd is het niet, er zijn veel laders die maar tot maximaal 16A per fase kunnen laden of dat nu 1 of 3 fasen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
DutchKel schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:29:
[...]

Ah dat is nieuwe informatie voor me. Maar zo vreemd is het niet, er zijn veel laders die maar tot maximaal 16A per fase kunnen laden of dat nu 1 of 3 fasen is.
Ik heb er nog nooit van gehoord. Genoeg landen waar je op woningen alleen maar 1 fase krijgt bv in de UK, en zelfs in Nederland genoeg woningen met een 1 fase huisaansluiting. En dan zou je maar met 3,6 kW kunnen laden omdat de auto niet meer aan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ASW1 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:34:
[...]

Ik heb er nog nooit van gehoord. Genoeg landen waar je op woningen alleen maar 1 fase krijgt bv in de UK, en zelfs in Nederland genoeg woningen met een 1 fase huisaansluiting. En dan zou je maar met 3,6 kW kunnen laden omdat de auto niet meer aan kan?
Volgens mij heb ik het 't vorig jaar nog bij een Tesla gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:58
DutchKel schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:51:
[...]

Volgens mij heb ik het 't vorig jaar nog bij een Tesla gezien...
Dat is wel een hele brede/vage uitspraak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:55
[...]

De automatische deurvergrendeling kun je niet uitzetten,
Hoe kom je daarbij? Dat jij niet weet of het kan wil niet zeggen dat het niet kan ;)

@DaanTriple7 Is gewoon een instelling in het dashboardmenu. Zie ook de handleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-axA0mB2o3l2X4WFjdz3fOQct_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ec9ojg8UIz3SlaDWnTiP0yr3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:55:
[...]

Dat is wel een hele brede/vage uitspraak.
Wat wil je nog meer weten? Er was vorig jaar iemand die bij mijn laadpaal ging laden en de laadpaal staat op 20A ingesteld maar hij kon maar met 16A laden. Het enige wat ik weet is dat het een Tesla model 3 was uit 2019 dacht ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
[...]
volgens mij kan de 3 fase lader niet laden met meer dan 16A op 1 fase.
Ook dit klopt niet. Alle 3-fase laders zover mij bekend, maar zeker die van de e-Niro, kunnen gewoon met 32A op 1 fase laden.
Kan zijn dat in jouw geval diegene een kabel had die max 3x16A doet, dan is de kabel de beperkende factor voor 1 fase.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-07-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
CyBeRSPiN schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:07:
[...]

Ook dit klopt niet. Alle 3-fase laders zover mij bekend, maar zeker die van de e-Niro, kunnen gewoon met 32A op 1 fase laden.
Kan zijn dat in jouw geval diegene een kabel had die max 3x16A doet, dan is de kabel de beperkende factor voor 1 fase.
Ah dat zou natuurlijk ook nog een mogelijkheid kunnen zijn. Daar had ik nog nieteens aan gedacht dat de laadkabel de beperkende factor kon zijn.

En die andere instelling die heb ik in het begin ook opgezocht maar toen niet gevonden. Wel had ik gevonden dat je het automatisch ontgrendelen kon instellen (wat handig is voor als je het kinderslot achterin gebruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-07 09:35
De automatische deurvergrendeling kun je niet uitzetten, waarom zou je dat willen? Deze is juist om carjacking te voorkomen, van binnen uit kun je de deuren altijd openen.
Pagina 5-53 van de handleiding.
Ik heb hem ook uitgeschakeld. Het risico op car-jacking is ongelooflijk klein en ik wilde niet elke keer die deuren op slot horen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11:23
ASW1 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:02:
[...]

Behalve als je een 3 maal 25A aansluiting hebt neem ik aan, dan is het zonder selectiviteit maar 5,5 kW toch?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
[...]

Dat is al meer dan "een tesla", ik bedoel dat is ongeveer net zo precies als "een EV" met beide kun je niks.
Een model 3 uit 2019 geeft wat meer houvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
EVfan schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:34:
[...]

Behalve als je een 3 maal 25A aansluiting hebt neem ik aan, dan is het zonder selectiviteit maar 5,5 kW toch?
De beperking waar je eventueel tegenaan loopt zit in ieder geval niet in de auto maar in wat de lader aanbiedt of in de kabel.
Met PV of een accu erbij op 1 fase zou het nog steeds kunnen met een 3x 25A woningaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Weet iemand de hoeveel % lichtdoorlatend de tint van de achterruiten van een e-niro is, wanneer deze fabrieksaf getinte ramen heeft? De mijne heeft het niet en ik wil het graag laten doen, maar wel met een tint die origineel oogt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMIpjI5dm6bZ6dTDchLQE2BW7Q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFIRsVU1ugUnulu21W4IrPuu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door DaanTriple7 op 04-07-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
ASW1 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:24:
[...]

De beperking waar je eventueel tegenaan loopt zit in ieder geval niet in de auto maar in wat de lader aanbiedt of in de kabel.
Met PV of een accu erbij op 1 fase zou het nog steeds kunnen met een 3x 25A woningaansluiting.
Maar wel duimen dan, want elke wolk kan dan je zekering doen overbelasten als je met 32A 1 fase laadt op een 3*25A installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Even controleren. Ik tob weer met de “MijnKia” app, al sinds woensdagavond (schat ik) zo dood als een pier.
Heb de dealer gebeld, die gaan het weer doorgeven aan Kia Nederland, maar anders moest ik maar (weer!) even langskomen, dat zou dan de 4de keer zijn.
“Mijnkia” functioneert bij jullie momenteel wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EVfan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:22:
Even controleren. Ik tob weer met de “MijnKia” app, al sinds woensdagavond (schat ik) zo dood als een pier.
Heb de dealer gebeld, die gaan het weer doorgeven aan Kia Nederland, maar anders moest ik maar (weer!) even langskomen, dat zou dan de 4de keer zijn.
“Mijnkia” functioneert bij jullie momenteel wel?
MijnKia functioneert.

Maar het functioneert alleen als ik geen custom DNS aan heb staan. Zelfs mijn pihole met blocking op disabled, weigert de app te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Get!em schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:55:
[...]

MijnKia functioneert.

Maar het functioneert alleen als ik geen custom DNS aan heb staan. Zelfs mijn pihole met blocking op disabled, weigert de app te werken.
@Get!em
Heb geen andere automatie om uit te lezen, dus zal zo’n soort oorzaak niet zijn.
Het vreemde was dat na de eerste volledige uitschakeling ik nooit meer de correctie voertuig specs gezien heb in de app, dat was al een veeg teken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-07 22:27
Get!em schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:55:
[...]

MijnKia functioneert.

Hier, na de strubbelingen van het aanmaken van het account, geen problemen meer gehad met connectie icm pihole en dns via pihole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

FitTiv schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:12:
[...]

Hier, na de strubbelingen van het aanmaken van het account, geen problemen meer gehad met connectie icm pihole en dns via pihole.
Ik heb de probleem alleen met de MijnKia app, geen enkel probleem met de nieuwe Kia app, hooguit dat die elke week weer uitlogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
EVfan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:19:
[...]

Maar wel duimen dan, want elke wolk kan dan je zekering doen overbelasten als je met 32A 1 fase laadt op een 3*25A installatie.
Daar is load-balancing voor.
Als je die instelt op een afzekerwaarde van 25A grijpt hij op tijd in. Wanneer je PV op die ene fase 7A invoert ziet hij een belasting van 25A terwijl je 32A trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:05
EVfan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:19:
[...]

Dat valt erg mee hoor, zelfs als het volledig bewolkt is komt er nog wel meer dan 7A uit.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogerqu
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:57
Get!em schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:21:
[...]

Ik heb de probleem alleen met de MijnKia app, geen enkel probleem met de nieuwe Kia app, hooguit dat die elke week weer uitlogt.
Bij mij wordt de voertuiginformatie in de MijnKia app ook niet meer bijgewerkt sinds woensdag. Heb al een reset van de navigatie unit geprobeerd, zowel met reset knop naast volume knop als via de factory reset in het instellingen menu maar helaas nog zonder effect. Lastig want we vertrekken maandag op vakantie en nu kan ik via de app de laad voortgang niet zien :-( .

Ik heb trouwens geen idee of die resets bij mijn 2019 model zin hebben gezien aparte module voor Kia connected(?).

[ Voor 12% gewijzigd door rogerqu op 04-07-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

rogerqu schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:41:
[...]

Bij mij wordt de voertuiginformatie in de MijnKia app ook niet meer bijgewerkt sinds woensdag. Heb al een reset van de navigatie unit geprobeerd, zowel met reset knop naast volume knop als via de factory reset in het instellingen menu maar helaas nog zonder effect. Lastig want we vertrekken maandag op vakantie en nu kan ik via de app de laad voortgang niet zien :-( .

Ik heb trouwens geen idee of die resets bij mijn 2019 model zin hebben gezien aparte module voor Kia connected(?).
Ik heb zelf een my2020 met de andere connecties services, die update vaak genoeg, zie plaatje, elke kleur is nieuwe status update.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njvnW-hQbBEOeU37cvDix-saXtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWSujogMb0zrygaxQIf5JdWK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogerqu
Get!em schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:13:
[...]

Ik heb zelf een my2020 met de andere connecties services, die update vaak genoeg, zie plaatje, elke kleur is nieuwe status update.[Afbeelding]
Ah, ik zie dat ik eigenlijk op het bericht van EVfan had willen reageren... Die meldde hetzelfde wat ik ook ervaar. Excuses voor de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-07 19:36

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[...]

Er lijken hier twee zaken door elkaar genoemd te worden:

1. De EV. Vrijwel elke EV kan tot 32A laden op 1 fase. Enige uitzondering die ik ooit las is (sommige modellen van?) Tesla. De eenfasemodellen kunnen het, maar ook de driefasemodellen die maar tot 11 kW (3 x 16A) gaan kunnen het. Dan worden namelijk twee laadcircuits parallel geschakeld. Een 3-fase laadcircuit in een EV bestaat namelijk uit drie losse 16A laadcircuits.

2. De laadpaal. Er zijn laadpalen die niet verder gaan dan 16A per fase. In dat geval kun je op 1 fase nu eenmaal niet sneller laden. Dan worden er (gelukkig 8) ) niet twee circuits parallel geschakeld… :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Zijn er meer mensen die in de nieuwe Kia app de kaart niet zien? Althans: de gps-markers en locatie-markers worden wel weergegeven en zijn ook "live", maar ik zie een verder blank scherm. Dit gebeurt op mijn Android smartphone, maar niet op mijn Iphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:35

13art

Moderator Mobile
multikoe schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 06:53:
Zijn er meer mensen die in de nieuwe Kia app de kaart niet zien? Althans: de gps-markers en locatie-markers worden wel weergegeven en zijn ook "live", maar ik zie een verder blank scherm. Dit gebeurt op mijn Android smartphone, maar niet op mijn Iphone.
Meteen even gekeken maar hier werkt de kaart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiPjsrkux7WV7_Pr_oLk--7B0Ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZszBjIXgo5K0PIExBr8kzaM.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
rogerqu schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:25:
[...]

Ah, ik zie dat ik eigenlijk op het bericht van EVfan had willen reageren... Die meldde hetzelfde wat ik ook ervaar. Excuses voor de verwarring.
Precies, de dealer kan het ook niet oplossen tot nu. En inderdaad sinds woensdag. Vrees dat er een grotere groep is getroffen, die zich hier niet meldt. Dus een meer centraal probleem met servers etc.
Het probleem is naar Kia Nederland geëscaleerd, de bedenkers van dit onding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
13art schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 06:56:
[...]

Meteen even gekeken maar hier werkt de kaart.
Er zijn meer mensen op andere forums die hetzelfde melden. Ik heb de app al opnieuw geinstalleerd, cache geleegd, telefoon herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:35

13art

Moderator Mobile
multikoe schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:04:
[...]

Er zijn meer mensen op andere forums die hetzelfde melden. Ik heb de app al opnieuw geinstalleerd, cache geleegd, telefoon herstart.
Zou het te maken kunnen hebben met al die aparte voorwaarden die geaccepteerd moeten worden? Wat ik overigens te gek voor woorden vind dat je zoveel gegevens moet vrij geven wil je een functionerende app hebben.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
13art schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:08:
[...]

Zou het te maken kunnen hebben met al die aparte voorwaarden die geaccepteerd moeten worden? Wat ik overigens te gek voor woorden vind dat je zoveel gegevens moet vrij geven wil je een functionerende app hebben.
Ik denk het niet. Ik heb zojuist de app op een andere Android telefoon geinstalleerd, ik heb gewoon alles geaccepteerd, zoals ik dat ook op de andere telefoons heb gedaan. Op die derde telefoon werkt het wel. Dus alleen op mijn eigen telefoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
multikoe schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 06:53:
Ik heb dit wel vaker in verschillende apps, bepaalde delen die op andere servers staan die niet laden.
Ook in laadapps heb ik regelmatig dat bijvoorbeeld de kaart niet laadt, terwijl ik de laders zelf dan wel nog kan zien. Ik gooi het op mijn VPN en misschien ook DNS die bepaalde servers niet leuk vinden.
Schakel anders eens over van wifi naar mobiel of andersom om te zien of dat verschil maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ASW1 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Ik heb dit wel vaker in verschillende apps, bepaalde delen die op andere servers staan die niet laden.
Ook in laadapps heb ik regelmatig dat bijvoorbeeld de kaart niet laadt, terwijl ik de laders zelf dan wel nog kan zien. Ik gooi het op mijn VPN en misschien ook DNS die bepaalde servers niet leuk vinden.
Schakel anders eens over van wifi naar mobiel of andersom om te zien of dat verschil maakt?
Goeie tip, maar het maakt niet uit.
Ik bedacht me wel, dit is een bedrijfstelefoon en die is redelijk goed dichtgetimmerd. Aan de andere kant: dat is hij al een tijdje en ik heb eigenlijk nooit problemen ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothydeklerk
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-07 21:11
Hoi allemaal :twk ,

Ik ben benieuwd of er meer Kia Niro EV-rijders zijn (bouwjaar 2024) die iets soortgelijks ervaren:

Sinds een paar maanden hoor ik bij mijn Niro EV een ratelend, metaalachtig geluid tijdens het accelereren. Het is alleen hoorbaar als de auto in D of R staat en ik het gaspedaal iets indruk – dus echt wanneer er tractie wordt geleverd. In stand N is er niks te horen. Het is een soort blikkerig, krakend geluid dat duidelijk uit de aandrijflijn lijkt te komen. Dit geluid was de eerste 9 maanden volledig afwezig en is dus plotseling ontstaan.

Ik ben hiervoor meerdere keren bij de dealer geweest:
  • Tijdens een rit met een monteur werd het geluid vastgesteld.
  • Bij een vervolgafspraak werd gezegd dat het geluid niet hoorbaar was; er werd alleen een onderhoudsbeurt uitgevoerd. Bij het ophalen kon ik het geluid direct, alsnog, laten herkennen door hem... Maar sluitingstijd.
  • Bij een derde afspraak kreeg ik uiteindelijk te horen dat “andere Niro’s dit geluid ook maken” en dat het dus als normaal wordt beschouwd. Wel een aantal onderdelen gecheckt en losgehad, maar het zou dan dus dieper richting de motor moeten zitten?
Ik heb toen gevraagd: "hoe kan het dat ik het geluid eerder niet hoorde, en nu ineens wel?" – daar kwam geen antwoord op.

Het geluid is niet gerelateerd aan de remmen – die zijn uitgesloten. Het treedt alleen op bij accelereren, dus op het moment dat er echt kracht wordt geleverd via de aandrijving.

Omdat ik het niet vertrouw, heb ik een video-opname gemaakt waarop het geluid duidelijk te horen is terwijl ik een paar keer heen en weer rijd op mijn oprit:

Mijn vraag aan jullie:
  • Herkent iemand dit geluid bij zijn/haar Kia Niro EV (2024)?
  • Of hebben jullie ideeën waar dit aan zou kunnen liggen?
Alle reacties of ervaringen zijn zeer welkom voor mijn beeldvorming, en verder te overwegen acties. Auto is overigens een private lease auto via Kia Lease.

Groet,
Tim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
timothydeklerk schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:54:

Ik ben benieuwd of er meer Kia Niro EV-rijders zijn (bouwjaar 2024) die iets soortgelijks ervaren:

Sinds een paar maanden hoor ik bij mijn Niro EV een ratelend, metaalachtig geluid tijdens het accelereren. Het is alleen hoorbaar als de auto in D of R staat en ik het gaspedaal iets indruk – dus echt wanneer er tractie wordt geleverd. In stand N is er niks te horen. Het is een soort blikkerig, krakend geluid dat duidelijk uit de aandrijflijn lijkt te komen. Dit geluid was de eerste 9 maanden volledig afwezig en is dus plotseling ontstaan.

• Bij een vervolgafspraak werd gezegd dat het geluid niet hoorbaar was; er werd alleen een onderhoudsbeurt uitgevoerd. Bij het ophalen kon ik het geluid direct, alsnog, laten herkennen door hem... Maar sluitingstijd.
  • Bij een derde afspraak kreeg ik uiteindelijk te horen dat “andere Niro’s dit geluid ook maken” en dat het dus als normaal wordt beschouwd. Wel een aantal onderdelen gecheckt en losgehad, maar het zou dan dus dieper richting de motor moeten zitten?
Ik heb toen gevraagd: "hoe kan het dat ik het geluid eerder niet hoorde, en nu ineens wel?" – daar kwam geen antwoord op.

Het geluid is niet gerelateerd aan de remmen – die zijn uitgesloten. Het treedt alleen op bij accelereren, dus op het moment dat er echt kracht wordt geleverd via de aandrijving.

Omdat ik het niet vertrouw, heb ik een video-opname gemaakt waarop het geluid duidelijk te horen is terwijl ik een paar keer heen en weer rijd op mijn oprit:

[YouTube: Kia geluid in D of R (dus geen rem?)]

Mijn vraag aan jullie:
Alle reacties of ervaringen zijn zeer welkom voor mijn beeldvorming, en verder te overwegen acties. Auto is overigens een private lease auto via Kia Lease.

Groet,
Tim
Je zit helaas in de verkeerde topic, de E-Niro is een andere auto dan een Niro EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:05
Hippe Lip schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:20:
[...]
1. De EV. Vrijwel elke EV kan tot 32A laden op 1 fase. Enige uitzondering die ik ooit las is (sommige modellen van?) Tesla. De eenfasemodellen kunnen het, maar ook de driefasemodellen die maar tot 11 kW (3 x 16A) gaan kunnen het. Dan worden namelijk twee laadcircuits parallel geschakeld. Een 3-fase laadcircuit in een EV bestaat namelijk uit drie losse 15A laadcircuits.
Van alle Tesla modellen weet ik het niet, maar onze MY doet het moeiteloos. 2 laadcircuits bundelen als er 1F aanbod is>16A).

(n ik neem aan dat 15A een typo is, dat moet natuurlijk 16A zijn)

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 05-07-2025 15:24 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

eltron schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:23:
[...]
Van alle Tesla modellen weet ik het niet, maar onze MY doet het moeiteloos. 2 laadcircuits bundelen als er 1F aanbod is>16A).
Is dat niet precies wat ik schreef?
En ik neem aan dat 15A een typo is, dat moet natuurlijk 16A zijn
Idd 8)7 8)

[ Voor 15% gewijzigd door Hippe Lip op 05-07-2025 16:28 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan

Mijn vraag aan jullie:

Groet,
Tim
Dit geluid lijkt verdacht veel op de VESS (geluidsignaal voor waarschuwen van andere weggebruikers vanwege “stille” EV). Die kun je bij de eNiro uitzetten, voor de Niro EV weet ik het niet.
Wellicht eens dat proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:56
rogerqu schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:41:
[...]

Hier ook geen status meer doorgegeven, zal wel weer een storing zijn bij servers van Kia. Even kijken of het de komende dagen is opgelost. Of heeft iemand een oplossng gevonden? Op mijn mobiel zonder adblocker of vpn werkt het ook niet. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Vaevictis_ schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:12:
[...]

Hier ook geen status meer doorgegeven, zal wel weer een storing zijn bij servers van Kia. Even kijken of het de komende dagen is opgelost. Of heeft iemand een oplossng gevonden? Op mijn mobiel zonder adblocker of vpn werkt het ook niet. :-(
@Vaevictis_
Je bent nummer 3 die zich hier meldt. Dank voor je melding. Ongetwijfeld zijn er veel meer getroffenen.
De dealer deed het hier een beetje af als “mijn probleem”, na al weken tobben met die pruts app.
Zal maandag de druk verder opvoeren, en ook Kia Nederland een bericht sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
EVfan schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:12:
[...]

Dit geluid lijkt verdacht veel op de VESS (geluidsignaal voor waarschuwen van andere weggebruikers vanwege “stille” EV). Die kun je bij de eNiro uitzetten, voor de Niro EV weet ik het niet.
Weinig kans dat je het uit kunt zetten, bij de e-niro vanaf 2021 ook al niet meer, geen vess knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
EVfan schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:12:
[...]

De VESS is een zoemend geluid dat ook klinkt als je stilstaat en dat niet verandert als je accelereert. Het gaat uit boven de 300-40 km/uur. Het is zeker geen ratelend geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:39

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Mijn vraag aan jullie:

Groet,
Tim
Ik hoor drie geluiden:
1. VESS (luid en duidelijk) --> hebben wij ook, e-Niro
2. Een soort piep geluid, vermoedelijk de vermogenselektronica --> hebben wij ook, e-Niro
3. Heel af en toe een soort schrapend geluid, alsof de remblokken de remschijven net een beetje raken? Alsof vervuiling, roest of kromming er afgeslepen wordt?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv

Mijn vraag aan jullie:

Groet,
Tim
Werk van maken. Laat de dealer de draaiende delen controleren en zeg dat je een oplossing wilt.

Klinkt het als wheel of fortune?
Geluidsfragmenten hier: https://static.nhtsa.gov/...#page=1&zoom=auto,-34,792

Zo ja, naar dealer en klagen over ele234.
Zou toch hopen dat dit met een MY24 gefixt is...??

Niet helemaal wakker er zit een geluidsfragment bij. Hoe zijn de remmen gechecked want klinkt als metaaldeeltjes in je remmen (tussen remschijf en blok) en of staal op staal (geen remblokken of scheve blokken).
Kijk eens goed naar je remschijven en voel of er diepe krassen of putten inzitten.

Gaat het geluid weg op snelheid?

Hier is iemand met geloof ik hetzelfde. https://www.reddit.com/r/...noises_when_accelerating/

[ Voor 8% gewijzigd door FitTiv op 05-07-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bartvl schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:31:
[...]

Ik hoor drie geluiden:
1. VESS (luid en duidelijk) --> hebben wij ook, e-Niro
2. Een soort piep geluid, vermoedelijk de vermogenselektronica --> hebben wij ook, e-Niro
3. Heel af en toe een soort schrapend geluid, alsof de remblokken de remschijven net een beetje raken? Alsof vervuiling, roest of kromming er afgeslepen wordt?
Die eerste twee zijn duidelijk. Voor die laatste: de e-Niro (en waarschijnlijk ook de EV) gebruiken hun mechanische remmen bijna niet. En die corroderen waarschijnlijk heel snel. Dat hoor ik voornamelijk als ik bijvoorbeeld 's ochtends de parkeerplaats uit rij en eventjes rem. Dan hoor ik een heel duidelijk schrapend geluid, volgens mij van de remblokken op ruwe remschijven. Dat is na een paar stoplichten helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-07 12:54
Ik kreeg tijdens de laatste beurt te horen dat af en toe een keer flink doorremmen goed is om de remschijven schoon te maken, zodat ze niet helemaal verroesten en niet meer doen waar ze voor zijn als je ze nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 11:47
janne_nl schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:58:
Ik kreeg tijdens de laatste beurt te horen dat af en toe een keer flink doorremmen goed is om de remschijven schoon te maken, zodat ze niet helemaal verroesten en niet meer doen waar ze voor zijn als je ze nodig hebt.
Een andere mogelijkheid om bij de e-Niro of Niro EV de remmen te schrapen is door de auto in 'N' te schakelen en dan af te remmen. Let op, dan heb je dus op dat moment GEEN regeneratie, dus overschat je remvermogen op dat moment niet. Doe het dan ook niet op een plek waar het drukker is.

Maar in N heb je geen aandrijving/regeneratie dus rem je gegarandeerd op het staal van de remmen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:38
Ik ben na ruim 6 jaar en 185k km nog nooit bezig geweest met mijn remschijven. Nooit remacties in N of wat dan ook gedaan. Ze zien er nog prima uit. Bij lage snelheid worden sowieso de blokken op de schijven gedrukt, wat genoeg is om eventueel vliegroest snel te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 11:41
Als je veel op de autosnelweg rijdt, worden de remmen inderdaad bijna nooit gebruikt door de regeneratie. Volg je echter de meest efficiënte routes met je elektrische auto, dan rijd je vaker binnendoor en moet je ook vaker flink op de rem.

Ik vind adviezen om expres hard te remmen altijd overdreven: in normaal verkeer zijn er al genoeg situaties waarin je plotseling stevig moet remmen. Alleen als je kilometers bijna allemaal snelwegkilometers zijn, kan het geen kwaad. Doe het dan wel alleen op een plek waar het veilig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:43
Dat kreeg ik ook te horen, ook om te voorkomen dat de schijven ooit een keer alsnog vervangen moeten worden, ook al zijn ze nog niet versleten....

Wel vraag ik me af wanneer de remmen echt goed aangesproken worden. Zelfs als ik regen op 0 zet, zie je bij stevig remmen dat er stevig gebruik wordt gemaakt van het regeneratie systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
EVMaximizer schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Als je veel op de autosnelweg rijdt, worden de remmen inderdaad bijna nooit gebruikt door de regeneratie. Volg je echter de meest efficiënte routes met je elektrische auto, dan rijd je vaker binnendoor en moet je ook vaker flink op de rem.

Ik vind adviezen om expres hard te remmen altijd overdreven: in normaal verkeer zijn er al genoeg situaties waarin je plotseling stevig moet remmen. Alleen als je kilometers bijna allemaal snelwegkilometers zijn, kan het geen kwaad. Doe het dan wel alleen op een plek waar het veilig is...
Met regen op 3 merk ik dat ik buiten de snelwegen nog erg weinig gebruik maak van de voetrem.

En rijden/remmen in neutraal is altijd wel iets om heel voorzichtig mee te zijn, vanwege inderdaad sterk verminderde remcapaciteit, maar ook de invloed op het stuur-/weggedrag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Ik denk niet dat dat nodig is. De auto remt met de remblokken bij het tot stilstand komen en dat is vaak zat. Ik besteed geen speciale aandacht aan de remmen en ik hoor ze inderdaad bij de eerste keer remmen 's ochtends maar daarna niet meer. In vier jaar geen problemen ondervonden.
Ik vermoed overigens ook dat zelfs bij fors remmen de mechanische remmen nog steeds niet of nauwelijks gebruikt worden. Er zijn mensen die beweren dat dat wel gebeurt als je de recuperatie op nul zet. Dat zou kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
EVMaximizer schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Ook als je je voetrem gebruikt, wordt vrijwel uitsluitend de motor gebruikt om af te remmen. Dat is althans mijn conclusie nadat ik eens een paar dagen lang goed naar de recuperatie-energie heb gekeken in het EV menu. De recuperatie-instelling m.i. voornamelijk een comfort-instelling, het heeft weinig invloed op het verbruik of de hoeveelheid teruggewonnen remenergie.
Mensen zeggen soms dat het wel degelijk uitmaakt, maar ik heb dan het idee dat dat komt omdat je bij recuperatie stand 3 ook je rijstijl aanpast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
Precies, ik vraag me af als je rustig remt met je voet in hoe verre de remblokken echt gebruikt worden, of dat de elektronica slim gebruik maakt van het regeneratief remmen.

Met de flippers kun je ook tot stilstand komen, ik schat dat dan ook niet de fysieke remmen gebruikt worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Er is ook een functie remschijf reiniging, die je kunt activeren met de auto hold knop. Ik heb die functie nog nooit gebruikt, maar kwam het tegen in de manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
janne_nl schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:12:

Met de flippers kun je ook tot stilstand komen, ik schat dat dan ook niet de fysieke remmen gebruikt worden.
Goh leer elke dag wat bij over de niro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
_l_Arjan_l_ schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:37:
Er is ook een functie remschijf reiniging, die je kunt activeren met de auto hold knop. Ik heb die functie nog nooit gebruikt, maar kwam het tegen in de manual.
Zie hierboven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Is volgens mij niet op (elke) e-Niro aanwezig. In ieder geval niet op mijn my20...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurrehaak
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:40
EVfan schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:16:
[...]

@Vaevictis_
Je bent nummer 3 die zich hier meldt. Dank voor je melding. Ongetwijfeld zijn er veel meer getroffenen.
De dealer deed het hier een beetje af als “mijn probleem”, na al weken tobben met die pruts app.
Zal maandag de druk verder opvoeren, en ook Kia Nederland een bericht sturen.
Ik heb ook dezelfde fout. Melding gemaakt bij Kia Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:30
jurrehaak schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:30:
[...]

Ik heb ook dezelfde fout. Melding gemaakt bij Kia Nederland.
Ook ik ervaar het zelfde probleem bij mij werkt het sinds afgelopen woensdag niet meer met mijn Kia E-NIRO 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothydeklerk
DutchKel schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:24:
[...]

Je zit helaas in de verkeerde topic, de E-Niro is een andere auto dan een Niro EV.
Bedankt voor je tip, ik zal het daar (ook) even plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timothydeklerk
FitTiv schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:32:
[...]

Werk van maken. Laat de dealer de draaiende delen controleren en zeg dat je een oplossing wilt.

Klinkt het als wheel of fortune?
Geluidsfragmenten hier: https://static.nhtsa.gov/...#page=1&zoom=auto,-34,792

Zo ja, naar dealer en klagen over ele234.
Zou toch hopen dat dit met een MY24 gefixt is...??

Niet helemaal wakker er zit een geluidsfragment bij. Hoe zijn de remmen gechecked want klinkt als metaaldeeltjes in je remmen (tussen remschijf en blok) en of staal op staal (geen remblokken of scheve blokken).
Kijk eens goed naar je remschijven en voel of er diepe krassen of putten inzitten.

Gaat het geluid weg op snelheid?

Hier is iemand met geloof ik hetzelfde. https://www.reddit.com/r/...noises_when_accelerating/
Bedankt voor je uitgebreide reactie. De dealer heeft alle remmen uitgesloten, aandrijfstangen los gehad etc. De Reddit link is inderdaad exact het geluid, dankje. En bij die mensen blijkt het geluid uit de motor zelf te komen. Ook na 10.000+ km en met warm weer, bij mij ook zo. In de motorolie vond men metalen deeltjes. Dat spoor ga ik mee verder, kijken of ik de dealer overtuigd krijg dat te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurrehaak
willemvdvliet schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:36:
[...]

Ook ik ervaar het zelfde probleem bij mij werkt het sinds afgelopen woensdag niet meer met mijn Kia E-NIRO 2019.
Vandaag de dealer gesproken. Sinds 30 juni is het basis abonnement niet meer werkzaam. Je moet nu minimaal plus hebben. Dit kost 37 per jaar en is in de kia webshop te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
jurrehaak schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:20:
[...]

Vandaag de dealer gesproken. Sinds 30 juni is het basis abonnement niet meer werkzaam. Je moet nu minimaal plus hebben. Dit kost 37 per jaar en is in de kia webshop te bestellen.
Yep en dat kan je nog eenmalig doen, per 1 januari 2027 gaat de stekker eruit. Het 2G netwerk houdt dan op in NL en daarna kan de module geen contact meer maken met het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@CyBeRSPiN geldt dit ook voor de e-niro met breed scherm / kia-connect?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:48
DaanTriple7 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:58:
@CyBeRSPiN geldt dit ook voor de e-niro met breed scherm / kia-connect?
Nee, die (MY20-MY22) heeft een 4G-module die op het Kia Connect platform zit.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurrehaak
gertvdijk schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:00:
[...]

Nee, die (MY20-MY22) heeft een 4G-module die op het Kia Connect platform zit.
Ik heb wel eens geïnformeerd of de MY19 die ook kon krijgen maar leek niet mogelijk. Hoewel ze er ook niet heel erg op in gingen.

Hopelijk tegen die tijd een oplossing vanuit Kia of after market

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
jurrehaak schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:33:
[...]

Hopelijk tegen die tijd een oplossing vanuit Kia of after market
Ja je zou denken: laat die partij die de module ontwikkelde met een nieuwe versie komen, dan voor 200 euro omwisselen en klaar. Alle infra kan blijven incl de app.
Misschien schatten ze de doelgroep te laag in om het financieel aantrekkelijk voor ze te maken?

Aangezien het een NL-specifieke oplossing is en er een hoop MY-19's in BE, DE, UK, NO rondrijden origineel zonder een app hoop ik ergens een makkelijke en goedkope oplossing tegen te komen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:54:
[...]
Aangezien het een NL-specifieke oplossing is en er een hoop MY-19's in BE, DE, UK, NO rondrijden origineel zonder een app hoop ik ergens een makkelijke en goedkope oplossing tegen te komen..
@CyBeRSPiN
Dat zou je denken, hè. Maar al die 6 jaren rijden ze in BE, DE, UK en NO al rond zonder app. Waarom zouden ze er nu nog na 6 jaren alsnog aan beginnen? Dat klinkt niet echt logisch…

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:37:
[...]

@CyBeRSPiN
Dat zou je denken, hè. Maar al die 6 jaren rijden ze in BE, DE, UK en NO al rond zonder app. Waarom zouden ze er nu nog na 6 jaren alsnog aan beginnen? Dat klinkt niet echt logisch…
Ik bedoel niet nu alsnog, maar dat er sinds 2019 al oplossingen in gebruik zijn waarvan ik nu het bestaan nog niet ontdekt heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:43
Voor degene die nog een booster aan wil schaffen: op dit moment bij Amazon 15% korting op de Nocoboost GB40, hij is nu 98,56. Met promocode PRIME10 gaat daar nog een tientje af. Prime Day Deal van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:30
jurrehaak schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:20:
[...]

Gisteren kreeg ik in de mail een aanmaning voor het Plus abonnement, deze betaald.
Helaas tot op heden blijft ie op 48% staan.... Vrijdag mag de auto voor een beurtje.
Toch maar eens gaan kijken naar een andere oplossing, het is toch wel een gemis als het niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogerqu
Ik geloof dat de MijnKia data het weer doet, ik zie nu historie van de afgelopen dagen binnendruppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Even wat verdere informatie over de MijnKia app, of liever gezegd, het niet werken ervan.
Inderdaad is de basis app inmiddels uitgeschakeld en alleen plus en pro zouden nog worden ondersteund.
Maar . . . . Ik heb pro en die doet ook geen ruk, en heb dus al maanden gedoe. De laatste 3 maanden maximaal 2 weken gewerkt.
Ik heb een boze mail naar Kia Nederland gestuurd, en vrijwel onmiddellijk als antwoord dat “de technici nu een issue ontdekt hebben”, en ik geïnformeerd wordt als er een oplossing is.
Dus kort gezegd, als je een plus of pro abonnement werkt het niet totdat de centrale issues zijn opgelost.
Hoe lang het gaat duren, geen idee.

Update: zojuist is de boel weer gereanimeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 08-07-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
rogerqu schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:19:
Ik geloof dat de MijnKia data het weer doet, ik zie nu historie van de afgelopen dagen binnendruppelen.
Ah, hier nu ook, dus hoewel ik geen signaal heb gekregen dat het opgelost is heb ik in elk geval weer andere data dan gisteren. Dus mijn trigger van gisteren lijkt de techneuten wakker te hebben gemaakt. :)
Weet niet zeker of de getallen helemaal, want die voor SoC en range lijken me te optimistisch, dus wellicht loopt het nog wat achter qua refresh. Verder is een deel van de data nog steeds corrupt, want mijn eNiro zou maar 81 kW, 110 pK hebben. 8)7
Maar er is weer wat leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-Niro
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-07 14:14
rogerqu schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:19:
Ja klopt, hij werkt weer!

[ Voor 3% gewijzigd door e-Niro op 08-07-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurrehaak
e-Niro schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:51:
[...]

Ja klopt, hij werkt weer!
Yes, net bericht ontvangen van KIA Nederland dat het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
CyBeRSPiN schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:56:
[...]

Yep en dat kan je nog eenmalig doen, per 1 januari 2027 gaat de stekker eruit. Het 2G netwerk houdt dan op in NL en daarna kan de module geen contact meer maken met het netwerk.
Dat is niet helemaal correct. Ik heb een mail van kpn dat de telefoon van mijn tante (2g) werkt tot 1 december 2027. En ik schat dat dan alleen de consumenten eraf gegooid worden. Tegen die tijd zijn vast nog niet alle slimme meters die op 2g draaien vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:36:
[...]

Dat is niet helemaal correct. Ik heb een mail van kpn dat de telefoon van mijn tante (2g) werkt tot 1 december 2027. En ik schat dat dan alleen de consumenten eraf gegooid worden. Tegen die tijd zijn vast nog niet alle slimme meters die op 2g draaien vervangen.
nieuws: KPN gaat 2G-netwerk twee jaar langer online houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

janne_nl schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:36:
[...]

Slimme meters gaat nog door tot 2029/2030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurrehaak
EVfan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:40:
Even wat verdere informatie over de MijnKia app, of liever gezegd, het niet werken ervan.
Inderdaad is de basis app inmiddels uitgeschakeld en alleen plus en pro zouden nog worden ondersteund.
Maar . . . . Ik heb pro en die doet ook geen ruk, en heb dus al maanden gedoe. De laatste 3 maanden maximaal 2 weken gewerkt.
Ik heb een boze mail naar Kia Nederland gestuurd, en vrijwel onmiddellijk als antwoord dat “de technici nu een issue ontdekt hebben”, en ik geïnformeerd wordt als er een oplossing is.
Dus kort gezegd, als je een plus of pro abonnement werkt het niet totdat de centrale issues zijn opgelost.
Hoe lang het gaat duren, geen idee.

Update: zojuist is de boel weer gereanimeerd.
Ik zit nog steeds op de gratis en werkt sinds vandaag weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik snap je punt niet. Dat is toch precies wat ik zeg?

De eerste zoekactie leert dat voor slimme meters idd 2029 als uiterste datum is gesteld.

[ Voor 12% gewijzigd door janne_nl op 08-07-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdemaat
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 21:32
jdemaat schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:04:
[...]

Ik heb als eerste de accu minpool losgekoppeld, een minuutje gewacht en toen weer vastgemaakt om een soort reset te doen. Hierna waren de menu's op het dashboard inderdaad gereset. De accu ontkoppelen was aangegeven als mogelijke fix voor het probleem, en dit heeft het misschien ook verholpen, maar ik weet het niet zeker, want ik moet het testen bij 2 verschillende Vattenfall palen:
  • Bij 1 paal kreeg ik voorheen een rode melding, maar ging die daarna weg, en kon ik mijn kabel eruit halen. Dit scenario gebeurt nu niet meer.
  • Bij een 2e paal kreeg ik een rode melding, die ging niet weg, en mijn kabel zat muurvast. Die kon alleen na telefonisch contact losgekoppeld worden vanuit de support afdeling. Deze paal heb ik nog niet opnieuw getest.
Vraag is alleen nog: waarom reageren deze 2 palen anders, en was het bij paal 1 misschien zo dat de paal zelf defect was, als die anders reageerde?

Ik zal hier nog een update geven als ik ook paal 2 nogmaals heb getest.
Om hier nog op terug te komen: paal 2 doet het nog steeds niet. Bij activeren van de paal zie ik nog steeds heel even een groene lamp, maar snel daarna weer de rode. Ik moest opnieuw de support dienst van Vattenfall bellen om m'n auto los te kunnen krijgen. Deze paal heeft wel altijd gewerkt voordat ik de accu heb vervangen. Resetten (minpool van de accu los halen voor een minuutje) heeft hier dus niet geholpen.

Paal 1 doet het dus wel weer, maar ik vermoed dat die paal gewoon tijdelijk kapot was en dat het niet aan mijn accu lag. Toch gek dat deze het wel doet, want hij is dus ook van Vattenfall en ook 11kwh. Het zal toch een ander soort paal of software zijn dan.

Conclusie: ik ga dus een nieuwe accu kopen want dit hele basic model vertrouw ik niet meer.

Dank voor de hulp!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:58:
[...]

Ik snap je punt niet. Dat is toch precies wat ik zeg?

De eerste zoekactie leert dat voor slimme meters idd 2029 als uiterste datum is gesteld.
Niet elke post is een weerwoord... Ik gaf dat artikel alleen maar als ondersteuning van wat jij zei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 20:34
Goeiemorgen,

Zie ik goed dat er sinds vandaag een nieuwe versie van de navigatie software voor de e-Niro beschikbaar is?
https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/Y2njon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
plmagis schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:24:
Goeiemorgen,

Zie ik goed dat er sinds vandaag een nieuwe versie van de navigatie software voor de e-Niro beschikbaar is?
Wow, ja dat is 'm. Haha, dat heeft dus een jaar geduurd in plaats van een half jaar 😂

Niet veel bijzonders, wel goed dat er een optie in de auto komt om iets specifieker bepaalde Kia-Connect features uit te zetten als je het niet vertrouwt (privacy/veiligheid).

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
gertvdijk schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:45:
[...]

Wow, ja dat is 'm. Haha, dat heeft dus een jaar geduurd in plaats van een half jaar 😂

Niet veel bijzonders, wel goed dat er een optie in de auto komt om iets specifieker bepaalde Kia-Connect features uit te zetten als je het niet vertrouwt (privacy/veiligheid).
Toch apart dat de reden die opgegeven werd voor het lange uitstellen van deze update zou liggen in het feit dat er problemen waren bij het testen.....

De ccNC vernieuwingen waren al een paar maanden uit. Het enige wat veranderd is voor de gen5w is het kunnen uitzetten van services.... En daar had men zoveel extra tijd voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:43:
[...]

Toch apart dat de reden die opgegeven werd voor het lange uitstellen van deze update zou liggen in het feit dat er problemen waren bij het testen.....

De ccNC vernieuwingen waren al een paar maanden uit. Het enige wat veranderd is voor de gen5w is het kunnen uitzetten van services.... En daar had men zoveel extra tijd voor nodig?
Als ik op die pagina kijk, dan zie ik een hele hoop mooie nieuwe features, maar die zijn dus kennelijk alleen voor de nieuwere modellen? Ik zie geen specifieke updates voor mijn Gen5W? Hoe weten jullie wat er voor de Gen5W verandert?
[Edit]: laat maar. Ik moest de pagina vier keer scannen voordat ik ontdekte dat er een plaatje was specifiek voor de Gen5W....

[ Voor 8% gewijzigd door multikoe op 09-07-2025 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:58:
[...]

Als ik op die pagina kijk, dan zie ik een hele hoop mooie nieuwe features, maar die zijn dus kennelijk alleen voor de nieuwere modellen? Ik zie geen specifieke updates voor mijn Gen5W? Hoe weten jullie wat er voor de Gen5W verandert?
[Edit]: laat maar. Ik moest de pagina vier keer scannen voordat ik ontdekte dat er een plaatje was specifiek voor de Gen5W....
Ja en die vernieuwingen voor die ccNC modellen waren al maanden beschikbaar, ze hebben alleen die update samengevoegd met deze update..... waar dus (bijna) niets is toegevoegd, alleen de ondersteuning voor onder andere gen5w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Nou, geweldige update weer! Nu "begrijp" ik waarom ze zo lang hebben moeten testen!

Iets met connected services (geweldig!) en spraak commando voor het in- of uitschakelen van de snelheidslimiet waarschuwing, wat dat dan ook moge zijn...
het zal toch niet zo zijn, dat ik nu ook Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) op mijn auto heb??

Zo ja, dan begrijp ik dat er nogal wat getest moest worden, want mijn Kia blinkt niet uit in het weergeven van de werkelijk toegestane snelheid!

Oh en nog altijd geen Tesla laders te bekennen....

[ Voor 22% gewijzigd door bnwgraaf op 09-07-2025 15:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 10:20

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Dit weekend naar een pretpark in Duitsland geweest. En ik moet toch zeggen, wat was dit ritje fijn zeg. Alhoewel de Kia natuurlijk niet snel laad en ABRP weer veel te conservatief was met het inschatten van laadstops en de tijd die daarover zou duren was dit echt de beste trip tot nu toe met de auto. Heerlijk buitenweer, ideale condities voor een EV om lekker te touren. Airco aan en langzaam gestaag heerlijk cruisen.

Heenreis: 678km. Gemiddeld verbruik: 14,1kw/100km.
Terugreis: 691km Gemiddeld verbruik: 13,8kw/100km.

Gemiddelde snelheid lag op de heenreis iets onder de 95, zo rond de 93 gok ik. Iets met file, door dorpjes rijden etc. Op de terugreis een keurige 99km/u gemiddeld behaald :D

En dit alles met maar 1 laadstop voor de heenreis en 1 voor de terugreis. Thuis vol kunnen laden en op de bestemming vol kunnen laden. En op de laadstops heerlijk kunnen eten en drinken, shoppen, petje kopen (vergeten met het hete weer van 27 graden dit weekend). Kortom: echt een verademing en genot. Zo is EV rijden bedoeld!

Maximaal 100km/u op de autobahn is wel vervelend om deze scores te behalen, dat is nog het enige dat ik mis. Wie weet ooit met een sneller ladende auto a Xpeng G6. Met dat nieuwe model kan je 5C laden, erg indrukwekkend.

Tegelijk was dit weekend ook weer een "slap back 2 reality". Heb je die ~450KW snelladen nou wel echt nodig? Op de heenreis waren we langer bezig met een terrasje pakken, even shoppen, toiletteren dan wachten op de auto. Die zat bij terugkomst alweer op 86% waarbij 80% benodigd was!

Kortom kritiek leveren op de auto kan ik als een van de beste. Maar complimenten zijn nu ook wel op zijn plaats zeg. Wat een heerlijke TOP auto met deze omstandigheden!

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:31
Ik heb een nieuwe smartkey nodig, kost echter €275 om te laten maken.

Heeft iemand een goede tip omdat wat voordeliger te doen?

Ik zat al te denken om zelf een reserve smartkey te kopen voor €72 maar dan moet ie nog geprogrammeerd worden. En daar heb je een speciale set voor nodig. Heeft iemand daar ervaring mee?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
plmagis schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:24:
Goeiemorgen,

Beschikbaar om via USB te installeren, via OTA heb ik ik deze versie twee maanden geleden op 8 mei geinstalleerd. Toch maar even een USB erbij gepakt, download uitgevoerd en in de auto geprikt. Hij gaat updaten, totaal niet duidelijk wat en als de update klaar is is het versienummer nog exact hetzelfde.
Zal morgenochtend, nu geen zin, de USB er nog eens inprikken om te zien of hij dan gaat roepen dat die versie al geinstalleerd is. Op dit moment is het nogal vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Pim57 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:02:
Ik heb een nieuwe smartkey nodig, kost echter €275 om te laten maken.

Heeft iemand een goede tip omdat wat voordeliger te doen?

Ik zat al te denken om zelf een reserve smartkey te kopen voor €72 maar dan moet ie nog geprogrammeerd worden. En daar heb je een speciale set voor nodig. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb eens een key van een Mazda gekocht en ook daar had men het over speciale apparatuur voor het programmeren.
Tien bleek bij dat model je dit ook zelf te kunnen doen via een specifieke volgorde van onder andere contact aan en uit en portieren openen en sluiten.

En nee, dan heb ik het niet over het programmeren van de centrale vergrendeling maar van de chip van de startonderbreker.
Voorwaarde was wel dat je minimaal één origineel werkende sleutel had. Blijkbaar zat er dus in de auto een voorziening om de nieuwe sleutel met chip toe te voegen.

Geen idee of zoiets bij onze Kia ook mogelijk is.
Pagina: 1 ... 340 341 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.